V 'b
Documentaires
over revolutie
op televisie
Hartverwarmend
VANAVOND
MORGEN
FINANCIËLE
NOTITIES
Wereldpremière in
Loenersloot
Advies gebruik
te maken van
bod S.H.V.
De Vries Ijzer
8 pet (6) div.
Erna Spoorenberg
goede kritiek in VS
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Voorstel ingediend
tot wijziging van
adoptiewet
Zonder
kleerscheuren
uit autowrak
Pagina 2'
MAANDAG 6 NOVEMBER 1967
Jh>9tr» PfntHhei
l.fA WUtt.lU'V:>KOPv«-
29
Katterli verdween onmiddellijk,
moeder en zoon druk in de weer. Ze
zette een zilveren koffiepot, twee
mooie kopjes, brood, boter en honing
op de tafel neer. Maar ze nam daar
zoveel tijd voor, dat Therese haar een
ijskoude blik toewierp en sprak:
„Scharrel toch niet zo lang kind, om
de gesprekken van andermans kinde
ren op te vangen. Jij hebt je eigen ge
worgd, het is dus je eigen schuld, dat
je er geen meer hebt."
Kattereli verdween onmiddellijk.
„Ze wordt steeds moeilijker in het
huis," verklaarde Therese tegenover
Amadeus. „Die vrouw is nu vijfen
veertig en zo dol als een koekoek in
het voorjaar. De hele dag moet ik aan
horen, wat zij in haar leven heeft ge
mist, alsof ik in het bezit van alle mo
gelijke vreugde en blijdschap was."
Ze zweeg even, waarna ze een siga
ret aanstak en kringetjes rook uit
blies.
„Hoe staat 't met al je buitenland
se vrienden?"
Therese doelde op jonge studenten
uit alle delen der wereld, die haar
soms in gezelschap van haar zoon be
zochten, jongemannen met donkere
huiden, die zijn medestudenten waren
geweest aan het Polytechnicum in Zü-
rich.
„Hoor je nog weieens iets van ze, of
hebben ze je bestaan vergeten? Je
weet, hoe ik altijd op ze gesteld was.
Ze hebben geen enkele van onze be
spottelijke vooroordelen en ze zijn
dankbaar voor alles, wat men voor ze
doet."
„Ze schrijven me nog heel vaak.
Enigen van ons troepje zullen elkaar
inderdaad in september in Zürich ont
moeten."
„En hoe gaat 't met je vrienden, de
arbeiders, onder wie je met zo'n trots
verkeerde?"
„Ik heb grote ontwerpen voor ze ge
maakt"
„Een revolutie?"
Hij schudde het hoofd en glimlachte.
„Ik ben geen doctrinair. Wat zou 't
voor zin hebben indien ik me als volks
redenaar uitgaf en tegenover mijn
medearbeiders toespraken hield over
afgedane dogma's en programma's?
Ik denk in breder verhoudingen. Mijn
gedachten gaan tot buiten onze gren
zen. Waarom niet te streven naar een
gemeenschappelijk doel, niet alleen
voor ons land, maar voor heel Euro
pa? Ik ben ingenieur, ik zal de toe
komstige technische eeuw dienen en
als Europeaan denken."
„Mijn hart zou gebroken zijn, als je
geestelijke was geworden," sprak ze.
Therese ging naar boven en deed
een gloednieuwe japon aan, die ze ex
pres voor deze gelegenheid in Genève
had gekocht. Het kammen van heur
haar voor de spiegel nam haar een
hele tijd in beslag.
Onderwijl dwaalde Amedeus door de
benedenkamers en bekeek de laatste
aanwinsten van zijn moeder. Daar
was een kastje met een collectie be
koorlijke op ivoor geschilderde minia
turen. De bibliotheek in de hoekka-
mer was gegroeid. Al de boeken wa
ren in speciale rode met goud ver
sierde banden gebonden en Therese
had in ieder van die boeken haar ei
gen exlibris laten aanbrengen met het
Etienne-Mariano familiewapen. In een
hoek zag Amadeus het beeldje van
een bison met een klein kind op zijn
rug, het was in wit jade uitgesneden
met groene aderen er doorheen. Bo
ven de deur hingen twee oude Arabi
sche pistolen, die met zilver en goud
ingelegd waren. Aan haar schilderij
enverzameling had Therese een land
schap van Corot en een gezicht op
Constantinopel van een onbekende
kunstenaar toegevoegd. De vazen wa
ren vol vers geplukte bloemen.
Toen Therese binnenkwam, was
Amadeus verrast door haar jeugdige
verschijning.
„Wat zie je er vanavond aardig uit,
Tessli!"
Ze'glimlachte bijna bedeesd.
„Je bent als een gaai aan de gang
geweest, om nieuwe schatten te ver
garen", vervolgde hij.
Ze verheugde zich over zijn bewon
dering en zijn belangstelling.
„Je kent mijn liefde voor mooie
voorwerpen", antwoordde ze.
„Maar ik denk er altijd aan, dat jij
eens eigenaar van dit alles zult wor
den."
„Is dat je hevig moederinstinct?"
„Noem 't hoe je wilt, maar ik zou
niet alleen voor mezelf voorwerpen
willen verzamelen."
„Dat rondneuzen in de winkels vind
je blijkbaar prettig!"
„Ja. Ik zou geen vrouw zijn, als ik
dat niet prettig vond."
Ze liep naar de eetkamer en hij
volgde haar. Ze gingen aan een klei
ne ovale tafel zitten. De kaarsen
brandden en hij leunde voorover, om
haar beter te kunnen bewonderen.
„Bijna en grande toilette! En wat
een mooi juweel".
„Dat komt uit Parijs," vertelde ze.
„Wat!" riep hij. „Ben je in Parijs j-
geweest?"
„Neen dwaze jongen. Ik zou die S
verre reis niet durven ondernemen".
Ze zwaaide met de kleine zilveren bel 5
op tafel voor Katterli.
„Neen...ik krijg alles, wat ik nodig s
heb, uit Genève. Soms ga ik ook wel
naar Lausanne, maar Genève biedt s
meer verscheidenheid. Daar zijn tal S
van filialen van Parijse winkels. Ga E
je eens op een dag met me mee naar S
Genève?" S
„Met plezier", antwoordde hij.
Ze klapte in haar handen en ver-
volgde met iets meisjesachtigs in E
haar stem: „Ik zal heel erg trots op S
je zijn. Je maakt zo'n sterke, knappe E
indruk, Ami! Ik houd ervan om je in E
je gezicht te kijken. Ik probeer altijd
om daarin mijn gelijkenis te ontdek-
ken".
Amadeus schonk wat heldere gou- E
den wijn in. Gedurende de hele maal- S
tijd fonkelde hun conversatie. Therese E
was trots en gelukkig dat ze haar E
zoon mocht onthalen. Het viel hem op,
dat haar hand beefde, toen ze haar
glas wijn naar haar lippen bracht.... S
Ze eindigden hun maal met perziken E
uit de tuin. Daarop gelaste Therese E
Katterli om sigaren te brengen. Het E
waren kleine Romeo's en Julia's. Ze
hield Amadeus het doosje voor. Hij
nam er een. Zij ook. Ze staken ze aan E
een van de kaarsen aan. Therese E
rookte zenuwachtig. Haar bovenlip E
vertoonde tal van kleine plooien als E
ze die samentrok, om te inhaleren.
„Ik ben geen grote roker, maar deze
kleine „Romeo en Julia" smaakt heel
goed", sprak hij.
Ze blies hem over de tafel met een E
glimlach ringetjes in het gezicht. E
Maar met haar vrolijkheid kon ze E
hem toch niet om de tuin leiden. Hij E
wist, dat ze als een vrouw in de woes-
tijn was, ze zat eenzaam en alleen op
de ruïnes van haar leven. Ze had geen
vrienden, behalve haar boeken, haar S
bibelots en haar schilderijen. Ze mis- E
te zelfs de troost van een godsdienst. E
Hij was de enige, die haar de hand E
toestak. Hij was de enige, die haar
met een vreemde, sterke toegenegen-
heid op de been hield. En dat zou zo S
blijven, zo lang ze leefden.
Therese nam hem met een aan- E
dachtige blik op. Maar 't was niet de E
rook, die de tranen naar haar ogen E
bracht, al zei ze dan ook, dat 't door E
die rook kwam. Amadeus wist wel
beter. Hij zag de uitgestrekte wilder-
nis om haar heen.
„Wat is er, Tessli?", vroeg hij zacht- E
jes met ogen vol medelijden.
„Och niets", antwoordde ze.
Ze sprak stroef, maar zonder enige E
bitterheid. Het was zeker, dat ze in
gedachten naar het verleden terug- E
ging. Ze kon daar niet aan ontsnap- E
pen. E
(Wordt vervolgd) E
3653. Sandra volgde haar verloofde met heel wat
meer vertrouwen dan de eerste keer. Niet alleen was
het nu lang zo donker niet in het onderaards gewelf,
maar de aanwezigheid der beide andere expeditieleden
gaf haar de overtuiging dat alles heel normaal en rus
tig zou verlopen Even sloeg haar echter de schrik om
het hart toen er plotseling twee smalle lichtkegels om
laag priemden uit de kolommen die zij passeerden.
Evenals de vorige keer concentreerde dit licht zich op
de voorste „voorbijganger", in dit geval dus de stelt-
robot, die zich tot dusver gehoorzaam had laten leiden
door Arend, de symbooldrager. Deze begreep onmid
dellijk het gevaar van de vreemde hypnose... Voor alle
zekerheid hief hij de witte halter hoger op en gebood
de robot rechtstreeks terug te keren naar de plaats die
hij had ingenomen voor de grote Opmars der Machines.
Deze gehoorzaamde wel doch piloot Storm kon zich niet
aan de indruk onttrekken dat bepaalde krachten hem
poogden tegen te werken...
20. De bedelaar de verderop stond toe te kijken,
komt plotseling naar voren en zegt: „U zal mij niet
horen zeggen dat hij kinds is, Edelachtbare, maar hij
slaapt altijd. Van hem zal u niks wijzer worden. Als
u wat weten wil moet u bij mij terecht. „Vertel wat
je weet", zegt de Rechter. „Nou, laat eens kijken..."
de bedelaar doet of hij hard nadenkt, „ik heb hier de
hele middag rondgehangen. Om half vier is er een pa
pierhandelaar geweest, die vroeg of meneer Ho nog
iets gebruiken kon. Ik heb 'm gezegd dat meneer Ho
weg was, en dat hij nog maar eens terug moest ko
men." „Daar had je anders niks mee te maken,"
bromt de oude portier, „dat is mijn werk". „Jij was
gewoon niet wakker te krijgen, man", antwoord de be
delaar. „Tussen vier en vijf is er inderdaad niemand
geweest. Maar wel heb ik die gekke schilder om het
huis zien schuiven. Ik ken hem, omdat hij wel eens
een kom soep koopt aan het stalletje van mijn neef.
De kerel is zo arm als een tempelrat." „Waar zag je
hem precies?" vraagt de Rechter. „Hij liep zo'n beet
je heen en weer voor de tuinpoort, Edelachtbare", ant
woordt de bedelaar. „Ja, ziet u", zegt de kamernier
zacht, „daar liet ik Fung altijd binnen als hij mijn
meesteres een bezoek bracht". Rechter Tie geeft de
bedelaar een streng koperstukken voor zijn inlichtin
gen en zegt tot de kamenier: „Vooruit, laten we nu
die Fung eens gaan opzoeken."
Vanavond, de vooravond van de of
ficiële herdenking van de Russische re
volutie, zendt de KRO-televisie via Ne
derland 1 een bijna twee uur durend
documentair programma uit over de
Russische revolutie: de Engelse docu
mentaire „Tien dagen die de wereld
schokten" („Ten days that shook the
world") en de KRO-documentaire „Vijf
tig jaar later".
Voor de KRO-produktic maakte een
reportageteam. bestaande uit redac
teur Henk Neuman, regisseur Joost
Tholens en cameraman Pim Korver ge
durende bijna drie weken filmopnamen
en interviews in de Sovjet-Unie.
De Engelse documentaire kwam tot
stand in samenwerking met de televisie
maatschappij Granada (Engeland) en
het Russisch persbureau A.P.N. Novos-
ty.
De documentaire „Tien dagen die de
wereld schokten" is een historische re
constructie van de Russische revolutie
van 1917, waarvoor en dit voor de
eerste keer in de Russische geschiede
nis gebruik is gemaakt van authen
tieke opnamen uit het Russisch archief
en fragmenten uit speelfilms. Eveneens
werd gebruik gemaakt van filmjour
naals uit Engeland, Frankrijk, Zwitser
land, Finland, Tsjecho-Slowakije, Zwe
den en de Verenigde Staten. Onder
meer een Frans filmjournaal uit 1896
van de kroning van Tsaar Nicolaas II
in het Kremlin.
Onder leiding van de Engelse regis
seur Norman Swallow (winnaar van
een Prix d'Italia) en de Rus Grigori
Alexandrof (leerling van Eisenstein)
werden op een aantal historische plaat
sen reconstructies van belangrijke dra
matische gebeurtenissen gefilmd.
De Russisch-Engelse ploeg maakte
o.a. opnamen in de straten van Moskou
en in Leningrad aan boord van de krui
ser Aurora, het schip dat 50 jaar gele
den het kanonschot loste, dat het sein
gaf tot de revolutie. Aan deze documen
taire werkten mee eenheden van het
Russische le^er onder andere tijdens
filmopnamen voor het huis van Raspoe-
tin.
In deze 75 minuten durende documen
taire wordt onder meer aangetoond, dat
minstens vier factoren tot de Russische
Revolutie hebben geleid: de ontevreden
heid van het Russische volk; onbegrip
ten aanzien van Tsaar Nicolaas II. de
laatste van de Romanofs; de malaise
aan het front (Rusland vocht aan de
zijde van de geallieerden tegen Duits
land en Oostenrijk. 1917 was een van de
donkerste jaren uit die strijd); de hou
ding van de revolutionair Lenin, die op
16 apri. uit zijn ballingschap naar Zwit
serland in Petrogad was teruggekeerd.
In de KRO-documentaire „Vijftig
jaar later" hebben Henk Neuman en
Joost Tholens getracht na te gaan, wat
er na vijftig jaar terecht is gekomen
van de idealen die de revolutionairen
in 1917 in hun vaandel hadden geschre
ven.
Tijdens hun Russische reis met (ge
dwongen) medewerking van het persbu
reau Novosty, hadden zij interviews
met in Rusliand Vooraanstaande perso
nen. Zij spraken onder meer met pro
fessor Alexander Birman, verbonden
aan het Instituut voor de Nationale Eco
nomie „Plekhanof" over het voor Rus
land nieuwe economische systeem; het
premiestelsel; met de metropoliet Niko-
dim, van de Russisch Orthodoxe kerk,
over geloofsvrijheid en geloofsbeleving;
met generaal-majoor Lapigin, com
mandant van een Russiscne tankdivi
sie. Er werden filmopnamen gemaakt
van het militair vertoon, dat zich dage
lijks afspeelt tijdens het allossen van de
wacht op het Rodej Plein in Moskou.
Het KEO-team filmde voorts in een
autofabriek, op een Sovchoz (staats
boerderij) en in een Moskous theater
tijdens de repetitie van het spel
„Optimistische Tragedie", een nieuw
toneelstuk over de Russische Revolutie
onder regie van Piv. Varnachofsky.
Aan het woord komen de componist
Katchaturian over een werk dat hij
componeerde ter gelegenheid van de
viering van de oktober-revolutie en de
hoofdredacteur van het Russisch Film
journaal „Fitil" Sergei Michalkof.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 De tafel
van (half) zeven: gevar. progr. 19.30
Nwe. 19.35 RVU: Doel en functie van
het Afrika Museum, door Pater J. B.
van Croonenburg. NRU: 20.05 Stereo:
Metropole orkest en solist: am.muziek.
20.35 De Vlaamse Beweging: rep.
klankbeeld. 21.00 Het Josefus-complex:
Benadering van het Joodse vraagstuk
uit belletristische bronnen. 21.30 De zo
genaamde DDR Dl. 3: Oost Best
Thuis West, doe. 22.00 Li. gr.muz. 22.30
Nws. 22.40 Act. 22.55 Li. gr.muz. 23.20
Radiorama: veertiendaags mini-magazi
ne met een cultureel knipoogje. 23.50-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Koorzang met ork.: mu
sical- en filmselecties. 18.20 Uitz. van
D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45
Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05
Geestelijke lied. 19.30 Stereo: Am.mu
ziek. (gr). 20.10 Stereo: Noord. Filhar
monisch Ork. en sol.: mod. muz. 21.05
Anders en eender: drie progr. over de
invloed van de Reformatie in Duitsland
en Zweden en Nederland. 21.30 Stereo:
Muz. uit de Reformatie (gr.) 22.15 Li-
terama: radiokroniek over boeken, to
neel en schrijvers. 22.30 Nws. 22.40
Avondoverdenking. 22.50 Stereo: Piano
recital: klass. en semi-klass. muziek.
23.30 Verbo-Sonisch: Ned. sonische po-
ezie. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour
naal. STER: 19.03 Reclame. CVK/
IKOR/RKK: 19.07 Kenmerk, de weke
lijkse act.rubr. over kerk en samenle
ving. KRO: 19.32 In kleur: De Flint-
stones, tv-film. STER: 1956 Reclame,
NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. KRO: 20.20 50 jaar Russ. Revo
lutie, filmdoc. Aansl.: 50 jaar later,
een tussentijdse balans. NTS: 22.15
22.20 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour
naal. VARA: 19.03 Coronation Street
tv-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. 20.15
Reclame. VARA: 20.20 Achter het nws.
20.45 Op weg naar jonge onderzoekers,
rep. en gesprekken. 21.05 In kleur:
Boerderij der dieren, een cartoon-film.
HUM. VERBOND: 22.20 Jongeren over
het Verbond, vragen van jonge men
sen. STER: 22.40 Reclame. NTS: 22.45-
22.50 Journaal.
HILVERSUM I.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.20
Lichte gr. muz. (8.30-8.35 De groente
man) 8.50 Morgenwijding NRU 9.00.
Uitgebr. report. 9.35 Waterstanden. 9.40
Berlijns Filh. Orkest: klass. muziek.
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvit. (gr). (11.00-11.02 Nws). 11.55
Beursber. 12.00 Promenadeorkest: bal-
letmuz. 12.27 Mededelingen voor land
en tuinb. 12.30 Overh. voorl.: Uitzen
ding voor de landbouw. 12.40 Sportrev.
13.00 Nws. 13.10 Journ. NRU: 13.30 De
lichje muze belicht. 14.30 Rostrum of
composers: internationaal forum: mo
derne Finse muz. AVRO: 15.00 Mag ik
mij even voorstellen? Mijn naam is
Cox!, detective-hoorspel. 15.35 Inleiding
tot muziekbegrip, muzikale lezing. 16.00
Nws. 16.02 Stereo: Scala: jonge Ned.
kunstenaars: orgel, blokfluit, klavecim
bel (opn): klass. muz. 16.25 Voor de
jeugd. 17.15 Jazz -orkest. 17.30 Lichte
gr. muz. voor de tieners.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klass. gr. muz. 7.30 Nws.
7.32 Act. 7.45 Stereo: Volksmuz. uit
Tsjechoslowakije. 8.00 Nws. 8.10 NCRV-
lied. 8.15 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvr. 9.15 Residentie-or
kest (gr): klass. muz. 9.35 Schoolradio.
10.00 Theolog. etherleerg. 10.28 Stereo:
Modern strijkkw. (opn). 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf
tot twee: gevar. progr. (12.23 Voor de
landb.; 12.27 Mededelingen voor land
en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.40 Act.). 14.05
Schoolradio. (16.00-16.02 Nws.). 17.00
Overheidsvoorl.: Het woonhuis op Aru
ba. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor
de kinderen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze
Ned. Artiesten Revue op de plaat. 10.00
Nws. 10.02 Klink-Klaar. Aansl.: Geen
ja, geen nee. (11.00 Nws). 12.00 Nws.
12.02 Zorro, progr. voor tieners. 13.00
Nws. 13.02 Expres: gevarieerd pla-
tenprogr. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02
Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00
Mix: licht platenprogr. (17.00 Nws).
MAANDAG 6 NOVEMBER 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van
gisteren). 10.20 Sportpr. 11.35 Skat en
muz. 12.00-13.30 Das aktuelle Magazin.
16.40 Journaal. 16.45 Voor de vrouw.
17.00 Korte Tsjechische film. 17.10
Voor de vrouw. 17.35 Voor de vrouw.
18.00-18.05 Journaal (Reg. progr.: NDR
18.05 Nws. 18.19 Sportjournaal. 18.53
Zandmannetje. 19.00 Nws. 19.26 Tv-
film. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.05
Nws. 18.10 In kleuren: Tekenfilmpjes.
18.25 Hier und Heute (18.50-19.00 Goe
denavond). 19.10 In kleuren: Tv-film.
19.40 Pr. over edelstenen. 19.45 Week-
overz.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Act.rubr. 21.00 Quiz. 21.45 De EEG en
de Duitse landbouweconomie. 22.30 Het
journaal, commentaren en weerber.
22.50 Film over Auguste Rodin. 23.35
Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Tv-film.
18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Wedstrijd
spel. 19.27 Weerber. 19.30 Journaal en
act. 20.00 Dagboek uit de prot. wereld.
20.15 De waarheid over vliegende scho
tels. Aansl.: Nws. 21.00 Samson, Poolse
film. 23.00 Nws., weerber. en act.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen te Ten Post: G. A. Zuidam
te Nieuweroord; te Varsseveld: A.
Sjollema te Vriezenveen; te Dinxperlo
(2e pred. pl.) (toez.): J. Bouter te Vlaar-
dingen.
Aangenomen: naar Zwartemeer: D. J.
J. Wolthuis te Zuidbroek. Bedankt: voor
Hei- en Boeicop: C. Snoei te Langerak
bezuiden de Lek.
Aangenomen: naar Rotterdam-Hoog
vliet (vac. J. A. Talma): P. Hetebrij te
Den Dolder.
Bedankt: voor Drachten: W. Verweij
te Alphen aan de Rijn; voor Den Bom
mel: C. Snoei te Langerak bezuiden de
Lek.
Geref. Kerken:
Beroepen: te Den Helder (vac. M.
Hamming) K. P. v. d. Wel te Assen.
Aangenomen: naar Rotterdam (als
studentenpredikant) (vac. A. Troost):
drs. H. Steendam te Wageningen; naar
Boskoop (vac. G. Vesseur): H. Dijkstra
te Wormerveer.
46-4. Eindelijk zag Tekko het nutteloze van zijn po
gingen om de deur te openen in en moedeloos liet hij
de klink los. Nu er geen kans bestond om te ontvluch
ten was hij op genade en ongenade aan het spook over
geleverd en voor het eerst in zijn leven was Tekko wer
kelijk bang. Hij keek voorzichtig om en inplaats van de
lichtende gedaante op zich af te zien komen zag hij
nog net hoe de gestalte langzaam weer in het duis
ter oploste en verdween. Dat was te veel voor onze
vriend en kokhalzend hapte hij naar lucht. Een flinke
vechtpartij of een geducht pak slaag had hij toch wel
verwacht en ook nog wel kunnen verduren. Maar wat
hij nu zag gebeuren daarop was hij niet bedacht. Hij
strompelde op de tast naar de grote leunstoel en liet
zich, totaal overstuur daarin neerploffen. „Verschrik
kelijk! Daar kan ik met mijn pet niet bij!" hijgde on
ze vriend helemaal in de war en hij veegde zich het
angstzweet van het gezicht. „Het is bijna niet te gelo
ven!" Hij ging wat meer rechtop zitten om alles nog
eens goed te overdenken want zoiets had hij nog nooit
beleefd. En juist toen hij hiermede wilde beginnen werd
er opeens van achter hem, een stevig kabeltouw om
hem heen geworpen. Tekko slaagde een afgrijselijke
gil en werd muurvast tegen de stoelleuning getrokken.
De tv-serie „Bericht over Luther" is
gelukkig niet een passieve, louter naar
het verre verleden starende herdenking
van de Reformatie. De professoren Kui-
tert (gereformeerd) en Fiolet (rooms-
katholiek) gunden de kijker tijdens de
aflevering van gisteravond een positie
ve, wijde blik op de toekomst, zonder
daarbij het heden te veronachtzamen.
Het ontbrak beide geleerden niet aan
kritiek op de eigen kerk, met name op
het voor een verspreiding van het
evangelie zo nutteloze kerkelijke en
zelfs interkerkelijke isolement. Beide
geleerden waren van mening, dat de
„officiële" afstand tussen Rome en Re
formatie het beste kan worden weg-
geleefd, met name in Nederland. Zij
constateerden echter, dat de gewone
kerkgangers in ons land nog geen en
kele serieuze poging doen om de kloof
te overbruggen, door bijvoorbeeld sa
men ergens aan te gaan staan en voor
eikaars geloofsrijkdom open te staan.
In het hoger onderwijs is volgens prof.
Kuitert „een geweldige oriëntering"
op gang gekomen. Prof. Fiolet: „Maar
de vooroordelen loop je op de lagere
school op." Prof. Kuitert: „Het zou
mooi zijn, om de kijkers eens daar
over op te roepen."
Hopelijk is deze oproep niet tever
geefs geweest. Of hebben de meeste
christen-kijkers hun tv pas om half
acht aangezet, voor de negen doelpun
ten van Ajax?
LOENERSLOOT Op 24 november
a.s. zal in Theater Mickery Loenersloot
de wereldpremière plaatsvinden van
„America, a trip into the interior" van
Lorenzo Adams, a dramatic event in
three acts".
Dit experimentele stuk zal onder re
gie van de Amerikaan Arthur C.
Stubbs slechts twee avonden worden
gespeeld en wel op vrijdag 24 en zon
dag 26 november.
Op dinsdag 21 november zal de Ne
derlandse première worden gegeven
van een nieuwe experimentele opvoe
ring van „Sancticity" van Robert Head.
In een vereenvoudigde versie werd dit
stuk gespeeld op het Edinburgh Festi
val en in de Londense „International
Theatre Club".
.Sancticity" wordt herhaald op 25
november. Beide stukken zullen worden
opgevoerd door een gemengde Ameri
kaans-Engelse groep, die hiermee een
tournee in Europa van drie maanden
begint. „Sancticity" zal in Nederland
tevens worden opgevoerd in Utrecht op
22 november en in Groningen, Coen-
dersborg op 23 november. In Eindho
ven zal „Sancticity" in een matinee
gespeeld worden in het kader van „To
neel Nu", onder auspiciën van het Ne
derlandse Toneel Verbond.
AMSTERDAM In het Amster
damse Stedelijk Museum is een ten
toonstelling van de Amerikaanse pop
schilder Roy Lichtenstein geopend. Op
de foto de schilder hij een vati zijn
werkstukken.
Handelscompagnie
ROTTERDAM Het bestuur van
de N.V. Handelscompagnie beveelt de
aandeelhouders in een vandaag voor
publikatie vrijgegeven bericht aan ge
bruik te maken van het door de Steen
kolenhandelsvereniging N.V. (SHV)
uitgebrachte bod van 350 pet in contan
ten op hun aandelen. Tot uiterlijk vrij
dag 17 november kunnen de stukken
worden ingeleverd. Het bestuur grondt
zijn aanbeveling op het meerderheids
belang (80 pet van het geplaatste aan
delenkapitaal) dat de SHV in de Han
delscompagnie bezit, waardoor zij in
feite reeds de beslissingsmacht uit
oefende en het aandeel Handelscom
pagnie nog maar een geringe mate van
verhandelbaarheid had. Bij het bepa
len van het bod is, volgens het bestuur
van de Handelscompagnie, behalve
met het rendement van de aandelen
voldoende rekening gehouden met de
intrinsieke en rentabiliteitswaarde van
de onderneming.
De Handelscompagnie heeft, volgens
een voorlopige geconsolideerde winst
en verliesrekening, over de periode
van 1 januari t/m 30 september 1967
een netto-winst geboekt van f 361.000.
De bruto-winst bedroeg f 5,1 miljoen
en de algemene kosten beliepen f 4,4
min. over het gehele jaar 1966 werd
een geconsolideerde netto-winst ge
maakt van f 494.000 bij een bruto-winst
van f 6,9 min en algemene kosten van
f 5,7 min.
De omzetten in 1967 bewegen zich on
geveer op het niveau van 1966, terwijl
die van enige dochterondernemingen
een niet onbelangrijke stijging verto
nen. De algemene kosten zijn wederom
gestegen, wat niet alleen is toe te
schrijven aan de verhoging van lonen en
salarissen, maar ook aan initiële kosten
voor nieuwe activiteiten. De uiteinde
lijke resultaten zullen, naar verwacht,
niet belangrijk afwijken van die over
1966.
De activiteiten in enkele sectoren van
de SHV komen overeen met die van de
Handelscompagnie. Dit is voor de SHV
aanleiding geweest te streven naar een
nauwere samenwerking en, waar mo
gelijk, naar vruchtdragende integratie.
De Steenkolen-Handelsvereniging is
een internationaal vertakte Nederland
se onderneming die zich sedert haar
oprichting hoofdzakelijk toelegt op de
handel in grondstoffen voor de opwek
king van energie. De gestadige ontwik
keling op dit gebied heeft tot het ont
plooien van telkens nieuwe activiteiten
geleid om aan de toenemende vraag
naar steeds nieuwe vormen van ener
gie te kunnen voldoen. De SHV werd
daardoor van kolenimporteur tot een
energiegroep met meer dan 150 doch
terondernemingen en 7000 medewer
kers in binnen- en buitenland. Jaar
lijks verhandelt het concern een hoe
veelheid van 12 min ton energiepro-
dukten, terwijl de geldomzet een mil
jard gulden heeft overschreden.
AMERSFOORT Het bestuur van
H. A. de Vries' Ijzerhandel N.V. zal
aan de algemene vergadering van
aandeelhouders op 20 december voor
stellen het dividend over het per 30 ju
ni 1967 geëindigd boekjaar 1966/67 te
verhogen van 6 tot 8 pet, zo wordt
door de directie meegedeeld.
DEN HAAG Minister Polak (Justitie)
heeft bg de Tweede Kamer een wets
ontwerp ingediend tot wyziging van de
adoptiewet. In het Burgerlyk Wetboek
staat thans als voorwaarde voor adop
tie vermeld, dat het kind minderjarig
moet zijn op de dag van de uitspraak
in eerste aanleg van de rechtbank.
De minister stelt nu voor dat laatste
te veranderen in: op de dag van het
verzoek.
De bepaling over de minderjarigheid
levert moeilijkheden op, zegt de minis
ter. De adoptanten hebben de duur van
de behandeling van de zaak door de
Raad voor de Kinderbescherming, de
Centrale Adoptieraad en de rechtbank
niet in de hand. Wordt het verzoek tot
adoptie ingediend op een dag, waarop
het kind nog slechts enkele jaren min
derjarig zal zijn, dan bestaat de kans
dat door de duur van de adoptieproce
dure niet aan de voorwaarde van het
Burgerlijk Wetboek wordt voldaan. De
adoptie kan dan niet doorgaan.
Minister Polak vindt het daarom
meer voor de hand liggen de leeftijd te
koppelen aan de dag van het indienen
van het verzoek tot adoptie.
UITHUIZEN In de Noordgroning-
se Uithuizen is zaterdagavond op een on
bewaakte overweg een auto door een
trein gegrepen. De twee Inzittenden, P.
B. Bolhuis (22) en J. Schuring (19)
beiden uit Bafle kropen ongedeerd uit
de totaal vernielde auto.
De treinbestuurder meldde het onge
luk via het enkele dagen in gebruik zijn
de Centrale radio- en verkeersleiding
systeem. aan het station in Usquert.
Daardoor kon de vertraging van het
treinverkeer tot een minimum beperkt,
blijven.
NEW YORK Raymond Ericson,
de muziekcriticus van de New York
Times, heeft het Amerikaanse debuut
van de Nederlandse sopraan Erna
Spoorenberg, dat vrijdag in New York
plaats vond, geprezen. Hij schreef dat
ze een „fine artist" bleek te zijn, met
een stem van lyrische omvang, aan
trekkelijk van toon, zij het zonder veel
warmte of kleur. Zij wist haar stem
vaardig te gebruiken, zowel in het
langzame legato als het snelle fioriture
Haar zingen was zeker, zowel muzikaal
als technisch.