V 'b Documentaires over revolutie op televisie Hartverwarmend VANAVOND MORGEN FINANCIËLE NOTITIES Wereldpremière in Loenersloot Advies gebruik te maken van bod S.H.V. De Vries Ijzer 8 pet (6) div. Erna Spoorenberg goede kritiek in VS PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Voorstel ingediend tot wijziging van adoptiewet Zonder kleerscheuren uit autowrak Pagina 2' MAANDAG 6 NOVEMBER 1967 Jh>9tr» PfntHhei l.fA WUtt.lU'V:>KOPv«- 29 Katterli verdween onmiddellijk, moeder en zoon druk in de weer. Ze zette een zilveren koffiepot, twee mooie kopjes, brood, boter en honing op de tafel neer. Maar ze nam daar zoveel tijd voor, dat Therese haar een ijskoude blik toewierp en sprak: „Scharrel toch niet zo lang kind, om de gesprekken van andermans kinde ren op te vangen. Jij hebt je eigen ge worgd, het is dus je eigen schuld, dat je er geen meer hebt." Kattereli verdween onmiddellijk. „Ze wordt steeds moeilijker in het huis," verklaarde Therese tegenover Amadeus. „Die vrouw is nu vijfen veertig en zo dol als een koekoek in het voorjaar. De hele dag moet ik aan horen, wat zij in haar leven heeft ge mist, alsof ik in het bezit van alle mo gelijke vreugde en blijdschap was." Ze zweeg even, waarna ze een siga ret aanstak en kringetjes rook uit blies. „Hoe staat 't met al je buitenland se vrienden?" Therese doelde op jonge studenten uit alle delen der wereld, die haar soms in gezelschap van haar zoon be zochten, jongemannen met donkere huiden, die zijn medestudenten waren geweest aan het Polytechnicum in Zü- rich. „Hoor je nog weieens iets van ze, of hebben ze je bestaan vergeten? Je weet, hoe ik altijd op ze gesteld was. Ze hebben geen enkele van onze be spottelijke vooroordelen en ze zijn dankbaar voor alles, wat men voor ze doet." „Ze schrijven me nog heel vaak. Enigen van ons troepje zullen elkaar inderdaad in september in Zürich ont moeten." „En hoe gaat 't met je vrienden, de arbeiders, onder wie je met zo'n trots verkeerde?" „Ik heb grote ontwerpen voor ze ge maakt" „Een revolutie?" Hij schudde het hoofd en glimlachte. „Ik ben geen doctrinair. Wat zou 't voor zin hebben indien ik me als volks redenaar uitgaf en tegenover mijn medearbeiders toespraken hield over afgedane dogma's en programma's? Ik denk in breder verhoudingen. Mijn gedachten gaan tot buiten onze gren zen. Waarom niet te streven naar een gemeenschappelijk doel, niet alleen voor ons land, maar voor heel Euro pa? Ik ben ingenieur, ik zal de toe komstige technische eeuw dienen en als Europeaan denken." „Mijn hart zou gebroken zijn, als je geestelijke was geworden," sprak ze. Therese ging naar boven en deed een gloednieuwe japon aan, die ze ex pres voor deze gelegenheid in Genève had gekocht. Het kammen van heur haar voor de spiegel nam haar een hele tijd in beslag. Onderwijl dwaalde Amedeus door de benedenkamers en bekeek de laatste aanwinsten van zijn moeder. Daar was een kastje met een collectie be koorlijke op ivoor geschilderde minia turen. De bibliotheek in de hoekka- mer was gegroeid. Al de boeken wa ren in speciale rode met goud ver sierde banden gebonden en Therese had in ieder van die boeken haar ei gen exlibris laten aanbrengen met het Etienne-Mariano familiewapen. In een hoek zag Amadeus het beeldje van een bison met een klein kind op zijn rug, het was in wit jade uitgesneden met groene aderen er doorheen. Bo ven de deur hingen twee oude Arabi sche pistolen, die met zilver en goud ingelegd waren. Aan haar schilderij enverzameling had Therese een land schap van Corot en een gezicht op Constantinopel van een onbekende kunstenaar toegevoegd. De vazen wa ren vol vers geplukte bloemen. Toen Therese binnenkwam, was Amadeus verrast door haar jeugdige verschijning. „Wat zie je er vanavond aardig uit, Tessli!" Ze'glimlachte bijna bedeesd. „Je bent als een gaai aan de gang geweest, om nieuwe schatten te ver garen", vervolgde hij. Ze verheugde zich over zijn bewon dering en zijn belangstelling. „Je kent mijn liefde voor mooie voorwerpen", antwoordde ze. „Maar ik denk er altijd aan, dat jij eens eigenaar van dit alles zult wor den." „Is dat je hevig moederinstinct?" „Noem 't hoe je wilt, maar ik zou niet alleen voor mezelf voorwerpen willen verzamelen." „Dat rondneuzen in de winkels vind je blijkbaar prettig!" „Ja. Ik zou geen vrouw zijn, als ik dat niet prettig vond." Ze liep naar de eetkamer en hij volgde haar. Ze gingen aan een klei ne ovale tafel zitten. De kaarsen brandden en hij leunde voorover, om haar beter te kunnen bewonderen. „Bijna en grande toilette! En wat een mooi juweel". „Dat komt uit Parijs," vertelde ze. „Wat!" riep hij. „Ben je in Parijs j- geweest?" „Neen dwaze jongen. Ik zou die S verre reis niet durven ondernemen". Ze zwaaide met de kleine zilveren bel 5 op tafel voor Katterli. „Neen...ik krijg alles, wat ik nodig s heb, uit Genève. Soms ga ik ook wel naar Lausanne, maar Genève biedt s meer verscheidenheid. Daar zijn tal S van filialen van Parijse winkels. Ga E je eens op een dag met me mee naar S Genève?" S „Met plezier", antwoordde hij. Ze klapte in haar handen en ver- volgde met iets meisjesachtigs in E haar stem: „Ik zal heel erg trots op S je zijn. Je maakt zo'n sterke, knappe E indruk, Ami! Ik houd ervan om je in E je gezicht te kijken. Ik probeer altijd om daarin mijn gelijkenis te ontdek- ken". Amadeus schonk wat heldere gou- E den wijn in. Gedurende de hele maal- S tijd fonkelde hun conversatie. Therese E was trots en gelukkig dat ze haar E zoon mocht onthalen. Het viel hem op, dat haar hand beefde, toen ze haar glas wijn naar haar lippen bracht.... S Ze eindigden hun maal met perziken E uit de tuin. Daarop gelaste Therese E Katterli om sigaren te brengen. Het E waren kleine Romeo's en Julia's. Ze hield Amadeus het doosje voor. Hij nam er een. Zij ook. Ze staken ze aan E een van de kaarsen aan. Therese E rookte zenuwachtig. Haar bovenlip E vertoonde tal van kleine plooien als E ze die samentrok, om te inhaleren. „Ik ben geen grote roker, maar deze kleine „Romeo en Julia" smaakt heel goed", sprak hij. Ze blies hem over de tafel met een E glimlach ringetjes in het gezicht. E Maar met haar vrolijkheid kon ze E hem toch niet om de tuin leiden. Hij E wist, dat ze als een vrouw in de woes- tijn was, ze zat eenzaam en alleen op de ruïnes van haar leven. Ze had geen vrienden, behalve haar boeken, haar S bibelots en haar schilderijen. Ze mis- E te zelfs de troost van een godsdienst. E Hij was de enige, die haar de hand E toestak. Hij was de enige, die haar met een vreemde, sterke toegenegen- heid op de been hield. En dat zou zo S blijven, zo lang ze leefden. Therese nam hem met een aan- E dachtige blik op. Maar 't was niet de E rook, die de tranen naar haar ogen E bracht, al zei ze dan ook, dat 't door E die rook kwam. Amadeus wist wel beter. Hij zag de uitgestrekte wilder- nis om haar heen. „Wat is er, Tessli?", vroeg hij zacht- E jes met ogen vol medelijden. „Och niets", antwoordde ze. Ze sprak stroef, maar zonder enige E bitterheid. Het was zeker, dat ze in gedachten naar het verleden terug- E ging. Ze kon daar niet aan ontsnap- E pen. E (Wordt vervolgd) E 3653. Sandra volgde haar verloofde met heel wat meer vertrouwen dan de eerste keer. Niet alleen was het nu lang zo donker niet in het onderaards gewelf, maar de aanwezigheid der beide andere expeditieleden gaf haar de overtuiging dat alles heel normaal en rus tig zou verlopen Even sloeg haar echter de schrik om het hart toen er plotseling twee smalle lichtkegels om laag priemden uit de kolommen die zij passeerden. Evenals de vorige keer concentreerde dit licht zich op de voorste „voorbijganger", in dit geval dus de stelt- robot, die zich tot dusver gehoorzaam had laten leiden door Arend, de symbooldrager. Deze begreep onmid dellijk het gevaar van de vreemde hypnose... Voor alle zekerheid hief hij de witte halter hoger op en gebood de robot rechtstreeks terug te keren naar de plaats die hij had ingenomen voor de grote Opmars der Machines. Deze gehoorzaamde wel doch piloot Storm kon zich niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde krachten hem poogden tegen te werken... 20. De bedelaar de verderop stond toe te kijken, komt plotseling naar voren en zegt: „U zal mij niet horen zeggen dat hij kinds is, Edelachtbare, maar hij slaapt altijd. Van hem zal u niks wijzer worden. Als u wat weten wil moet u bij mij terecht. „Vertel wat je weet", zegt de Rechter. „Nou, laat eens kijken..." de bedelaar doet of hij hard nadenkt, „ik heb hier de hele middag rondgehangen. Om half vier is er een pa pierhandelaar geweest, die vroeg of meneer Ho nog iets gebruiken kon. Ik heb 'm gezegd dat meneer Ho weg was, en dat hij nog maar eens terug moest ko men." „Daar had je anders niks mee te maken," bromt de oude portier, „dat is mijn werk". „Jij was gewoon niet wakker te krijgen, man", antwoord de be delaar. „Tussen vier en vijf is er inderdaad niemand geweest. Maar wel heb ik die gekke schilder om het huis zien schuiven. Ik ken hem, omdat hij wel eens een kom soep koopt aan het stalletje van mijn neef. De kerel is zo arm als een tempelrat." „Waar zag je hem precies?" vraagt de Rechter. „Hij liep zo'n beet je heen en weer voor de tuinpoort, Edelachtbare", ant woordt de bedelaar. „Ja, ziet u", zegt de kamernier zacht, „daar liet ik Fung altijd binnen als hij mijn meesteres een bezoek bracht". Rechter Tie geeft de bedelaar een streng koperstukken voor zijn inlichtin gen en zegt tot de kamenier: „Vooruit, laten we nu die Fung eens gaan opzoeken." Vanavond, de vooravond van de of ficiële herdenking van de Russische re volutie, zendt de KRO-televisie via Ne derland 1 een bijna twee uur durend documentair programma uit over de Russische revolutie: de Engelse docu mentaire „Tien dagen die de wereld schokten" („Ten days that shook the world") en de KRO-documentaire „Vijf tig jaar later". Voor de KRO-produktic maakte een reportageteam. bestaande uit redac teur Henk Neuman, regisseur Joost Tholens en cameraman Pim Korver ge durende bijna drie weken filmopnamen en interviews in de Sovjet-Unie. De Engelse documentaire kwam tot stand in samenwerking met de televisie maatschappij Granada (Engeland) en het Russisch persbureau A.P.N. Novos- ty. De documentaire „Tien dagen die de wereld schokten" is een historische re constructie van de Russische revolutie van 1917, waarvoor en dit voor de eerste keer in de Russische geschiede nis gebruik is gemaakt van authen tieke opnamen uit het Russisch archief en fragmenten uit speelfilms. Eveneens werd gebruik gemaakt van filmjour naals uit Engeland, Frankrijk, Zwitser land, Finland, Tsjecho-Slowakije, Zwe den en de Verenigde Staten. Onder meer een Frans filmjournaal uit 1896 van de kroning van Tsaar Nicolaas II in het Kremlin. Onder leiding van de Engelse regis seur Norman Swallow (winnaar van een Prix d'Italia) en de Rus Grigori Alexandrof (leerling van Eisenstein) werden op een aantal historische plaat sen reconstructies van belangrijke dra matische gebeurtenissen gefilmd. De Russisch-Engelse ploeg maakte o.a. opnamen in de straten van Moskou en in Leningrad aan boord van de krui ser Aurora, het schip dat 50 jaar gele den het kanonschot loste, dat het sein gaf tot de revolutie. Aan deze documen taire werkten mee eenheden van het Russische le^er onder andere tijdens filmopnamen voor het huis van Raspoe- tin. In deze 75 minuten durende documen taire wordt onder meer aangetoond, dat minstens vier factoren tot de Russische Revolutie hebben geleid: de ontevreden heid van het Russische volk; onbegrip ten aanzien van Tsaar Nicolaas II. de laatste van de Romanofs; de malaise aan het front (Rusland vocht aan de zijde van de geallieerden tegen Duits land en Oostenrijk. 1917 was een van de donkerste jaren uit die strijd); de hou ding van de revolutionair Lenin, die op 16 apri. uit zijn ballingschap naar Zwit serland in Petrogad was teruggekeerd. In de KRO-documentaire „Vijftig jaar later" hebben Henk Neuman en Joost Tholens getracht na te gaan, wat er na vijftig jaar terecht is gekomen van de idealen die de revolutionairen in 1917 in hun vaandel hadden geschre ven. Tijdens hun Russische reis met (ge dwongen) medewerking van het persbu reau Novosty, hadden zij interviews met in Rusliand Vooraanstaande perso nen. Zij spraken onder meer met pro fessor Alexander Birman, verbonden aan het Instituut voor de Nationale Eco nomie „Plekhanof" over het voor Rus land nieuwe economische systeem; het premiestelsel; met de metropoliet Niko- dim, van de Russisch Orthodoxe kerk, over geloofsvrijheid en geloofsbeleving; met generaal-majoor Lapigin, com mandant van een Russiscne tankdivi sie. Er werden filmopnamen gemaakt van het militair vertoon, dat zich dage lijks afspeelt tijdens het allossen van de wacht op het Rodej Plein in Moskou. Het KEO-team filmde voorts in een autofabriek, op een Sovchoz (staats boerderij) en in een Moskous theater tijdens de repetitie van het spel „Optimistische Tragedie", een nieuw toneelstuk over de Russische Revolutie onder regie van Piv. Varnachofsky. Aan het woord komen de componist Katchaturian over een werk dat hij componeerde ter gelegenheid van de viering van de oktober-revolutie en de hoofdredacteur van het Russisch Film journaal „Fitil" Sergei Michalkof. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevar. progr. 19.30 Nwe. 19.35 RVU: Doel en functie van het Afrika Museum, door Pater J. B. van Croonenburg. NRU: 20.05 Stereo: Metropole orkest en solist: am.muziek. 20.35 De Vlaamse Beweging: rep. klankbeeld. 21.00 Het Josefus-complex: Benadering van het Joodse vraagstuk uit belletristische bronnen. 21.30 De zo genaamde DDR Dl. 3: Oost Best Thuis West, doe. 22.00 Li. gr.muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Li. gr.muz. 23.20 Radiorama: veertiendaags mini-magazi ne met een cultureel knipoogje. 23.50- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Koorzang met ork.: mu sical- en filmselecties. 18.20 Uitz. van D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Geestelijke lied. 19.30 Stereo: Am.mu ziek. (gr). 20.10 Stereo: Noord. Filhar monisch Ork. en sol.: mod. muz. 21.05 Anders en eender: drie progr. over de invloed van de Reformatie in Duitsland en Zweden en Nederland. 21.30 Stereo: Muz. uit de Reformatie (gr.) 22.15 Li- terama: radiokroniek over boeken, to neel en schrijvers. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Stereo: Piano recital: klass. en semi-klass. muziek. 23.30 Verbo-Sonisch: Ned. sonische po- ezie. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. STER: 19.03 Reclame. CVK/ IKOR/RKK: 19.07 Kenmerk, de weke lijkse act.rubr. over kerk en samenle ving. KRO: 19.32 In kleur: De Flint- stones, tv-film. STER: 1956 Reclame, NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. KRO: 20.20 50 jaar Russ. Revo lutie, filmdoc. Aansl.: 50 jaar later, een tussentijdse balans. NTS: 22.15 22.20 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. VARA: 19.03 Coronation Street tv-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. 20.15 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nws. 20.45 Op weg naar jonge onderzoekers, rep. en gesprekken. 21.05 In kleur: Boerderij der dieren, een cartoon-film. HUM. VERBOND: 22.20 Jongeren over het Verbond, vragen van jonge men sen. STER: 22.40 Reclame. NTS: 22.45- 22.50 Journaal. HILVERSUM I. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.20 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 De groente man) 8.50 Morgenwijding NRU 9.00. Uitgebr. report. 9.35 Waterstanden. 9.40 Berlijns Filh. Orkest: klass. muziek. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit. (gr). (11.00-11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Promenadeorkest: bal- letmuz. 12.27 Mededelingen voor land en tuinb. 12.30 Overh. voorl.: Uitzen ding voor de landbouw. 12.40 Sportrev. 13.00 Nws. 13.10 Journ. NRU: 13.30 De lichje muze belicht. 14.30 Rostrum of composers: internationaal forum: mo derne Finse muz. AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox!, detective-hoorspel. 15.35 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala: jonge Ned. kunstenaars: orgel, blokfluit, klavecim bel (opn): klass. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Jazz -orkest. 17.30 Lichte gr. muz. voor de tieners. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klass. gr. muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Volksmuz. uit Tsjechoslowakije. 8.00 Nws. 8.10 NCRV- lied. 8.15 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.15 Residentie-or kest (gr): klass. muz. 9.35 Schoolradio. 10.00 Theolog. etherleerg. 10.28 Stereo: Modern strijkkw. (opn). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.23 Voor de landb.; 12.27 Mededelingen voor land en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.40 Act.). 14.05 Schoolradio. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overheidsvoorl.: Het woonhuis op Aru ba. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ned. Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink-Klaar. Aansl.: Geen ja, geen nee. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Zorro, progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Expres: gevarieerd pla- tenprogr. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix: licht platenprogr. (17.00 Nws). MAANDAG 6 NOVEMBER 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van gisteren). 10.20 Sportpr. 11.35 Skat en muz. 12.00-13.30 Das aktuelle Magazin. 16.40 Journaal. 16.45 Voor de vrouw. 17.00 Korte Tsjechische film. 17.10 Voor de vrouw. 17.35 Voor de vrouw. 18.00-18.05 Journaal (Reg. progr.: NDR 18.05 Nws. 18.19 Sportjournaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Nws. 19.26 Tv- film. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.05 Nws. 18.10 In kleuren: Tekenfilmpjes. 18.25 Hier und Heute (18.50-19.00 Goe denavond). 19.10 In kleuren: Tv-film. 19.40 Pr. over edelstenen. 19.45 Week- overz.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Act.rubr. 21.00 Quiz. 21.45 De EEG en de Duitse landbouweconomie. 22.30 Het journaal, commentaren en weerber. 22.50 Film over Auguste Rodin. 23.35 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Tv-film. 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Wedstrijd spel. 19.27 Weerber. 19.30 Journaal en act. 20.00 Dagboek uit de prot. wereld. 20.15 De waarheid over vliegende scho tels. Aansl.: Nws. 21.00 Samson, Poolse film. 23.00 Nws., weerber. en act. Ned. Herv. Kerk: Beroepen te Ten Post: G. A. Zuidam te Nieuweroord; te Varsseveld: A. Sjollema te Vriezenveen; te Dinxperlo (2e pred. pl.) (toez.): J. Bouter te Vlaar- dingen. Aangenomen: naar Zwartemeer: D. J. J. Wolthuis te Zuidbroek. Bedankt: voor Hei- en Boeicop: C. Snoei te Langerak bezuiden de Lek. Aangenomen: naar Rotterdam-Hoog vliet (vac. J. A. Talma): P. Hetebrij te Den Dolder. Bedankt: voor Drachten: W. Verweij te Alphen aan de Rijn; voor Den Bom mel: C. Snoei te Langerak bezuiden de Lek. Geref. Kerken: Beroepen: te Den Helder (vac. M. Hamming) K. P. v. d. Wel te Assen. Aangenomen: naar Rotterdam (als studentenpredikant) (vac. A. Troost): drs. H. Steendam te Wageningen; naar Boskoop (vac. G. Vesseur): H. Dijkstra te Wormerveer. 46-4. Eindelijk zag Tekko het nutteloze van zijn po gingen om de deur te openen in en moedeloos liet hij de klink los. Nu er geen kans bestond om te ontvluch ten was hij op genade en ongenade aan het spook over geleverd en voor het eerst in zijn leven was Tekko wer kelijk bang. Hij keek voorzichtig om en inplaats van de lichtende gedaante op zich af te zien komen zag hij nog net hoe de gestalte langzaam weer in het duis ter oploste en verdween. Dat was te veel voor onze vriend en kokhalzend hapte hij naar lucht. Een flinke vechtpartij of een geducht pak slaag had hij toch wel verwacht en ook nog wel kunnen verduren. Maar wat hij nu zag gebeuren daarop was hij niet bedacht. Hij strompelde op de tast naar de grote leunstoel en liet zich, totaal overstuur daarin neerploffen. „Verschrik kelijk! Daar kan ik met mijn pet niet bij!" hijgde on ze vriend helemaal in de war en hij veegde zich het angstzweet van het gezicht. „Het is bijna niet te gelo ven!" Hij ging wat meer rechtop zitten om alles nog eens goed te overdenken want zoiets had hij nog nooit beleefd. En juist toen hij hiermede wilde beginnen werd er opeens van achter hem, een stevig kabeltouw om hem heen geworpen. Tekko slaagde een afgrijselijke gil en werd muurvast tegen de stoelleuning getrokken. De tv-serie „Bericht over Luther" is gelukkig niet een passieve, louter naar het verre verleden starende herdenking van de Reformatie. De professoren Kui- tert (gereformeerd) en Fiolet (rooms- katholiek) gunden de kijker tijdens de aflevering van gisteravond een positie ve, wijde blik op de toekomst, zonder daarbij het heden te veronachtzamen. Het ontbrak beide geleerden niet aan kritiek op de eigen kerk, met name op het voor een verspreiding van het evangelie zo nutteloze kerkelijke en zelfs interkerkelijke isolement. Beide geleerden waren van mening, dat de „officiële" afstand tussen Rome en Re formatie het beste kan worden weg- geleefd, met name in Nederland. Zij constateerden echter, dat de gewone kerkgangers in ons land nog geen en kele serieuze poging doen om de kloof te overbruggen, door bijvoorbeeld sa men ergens aan te gaan staan en voor eikaars geloofsrijkdom open te staan. In het hoger onderwijs is volgens prof. Kuitert „een geweldige oriëntering" op gang gekomen. Prof. Fiolet: „Maar de vooroordelen loop je op de lagere school op." Prof. Kuitert: „Het zou mooi zijn, om de kijkers eens daar over op te roepen." Hopelijk is deze oproep niet tever geefs geweest. Of hebben de meeste christen-kijkers hun tv pas om half acht aangezet, voor de negen doelpun ten van Ajax? LOENERSLOOT Op 24 november a.s. zal in Theater Mickery Loenersloot de wereldpremière plaatsvinden van „America, a trip into the interior" van Lorenzo Adams, a dramatic event in three acts". Dit experimentele stuk zal onder re gie van de Amerikaan Arthur C. Stubbs slechts twee avonden worden gespeeld en wel op vrijdag 24 en zon dag 26 november. Op dinsdag 21 november zal de Ne derlandse première worden gegeven van een nieuwe experimentele opvoe ring van „Sancticity" van Robert Head. In een vereenvoudigde versie werd dit stuk gespeeld op het Edinburgh Festi val en in de Londense „International Theatre Club". .Sancticity" wordt herhaald op 25 november. Beide stukken zullen worden opgevoerd door een gemengde Ameri kaans-Engelse groep, die hiermee een tournee in Europa van drie maanden begint. „Sancticity" zal in Nederland tevens worden opgevoerd in Utrecht op 22 november en in Groningen, Coen- dersborg op 23 november. In Eindho ven zal „Sancticity" in een matinee gespeeld worden in het kader van „To neel Nu", onder auspiciën van het Ne derlandse Toneel Verbond. AMSTERDAM In het Amster damse Stedelijk Museum is een ten toonstelling van de Amerikaanse pop schilder Roy Lichtenstein geopend. Op de foto de schilder hij een vati zijn werkstukken. Handelscompagnie ROTTERDAM Het bestuur van de N.V. Handelscompagnie beveelt de aandeelhouders in een vandaag voor publikatie vrijgegeven bericht aan ge bruik te maken van het door de Steen kolenhandelsvereniging N.V. (SHV) uitgebrachte bod van 350 pet in contan ten op hun aandelen. Tot uiterlijk vrij dag 17 november kunnen de stukken worden ingeleverd. Het bestuur grondt zijn aanbeveling op het meerderheids belang (80 pet van het geplaatste aan delenkapitaal) dat de SHV in de Han delscompagnie bezit, waardoor zij in feite reeds de beslissingsmacht uit oefende en het aandeel Handelscom pagnie nog maar een geringe mate van verhandelbaarheid had. Bij het bepa len van het bod is, volgens het bestuur van de Handelscompagnie, behalve met het rendement van de aandelen voldoende rekening gehouden met de intrinsieke en rentabiliteitswaarde van de onderneming. De Handelscompagnie heeft, volgens een voorlopige geconsolideerde winst en verliesrekening, over de periode van 1 januari t/m 30 september 1967 een netto-winst geboekt van f 361.000. De bruto-winst bedroeg f 5,1 miljoen en de algemene kosten beliepen f 4,4 min. over het gehele jaar 1966 werd een geconsolideerde netto-winst ge maakt van f 494.000 bij een bruto-winst van f 6,9 min en algemene kosten van f 5,7 min. De omzetten in 1967 bewegen zich on geveer op het niveau van 1966, terwijl die van enige dochterondernemingen een niet onbelangrijke stijging verto nen. De algemene kosten zijn wederom gestegen, wat niet alleen is toe te schrijven aan de verhoging van lonen en salarissen, maar ook aan initiële kosten voor nieuwe activiteiten. De uiteinde lijke resultaten zullen, naar verwacht, niet belangrijk afwijken van die over 1966. De activiteiten in enkele sectoren van de SHV komen overeen met die van de Handelscompagnie. Dit is voor de SHV aanleiding geweest te streven naar een nauwere samenwerking en, waar mo gelijk, naar vruchtdragende integratie. De Steenkolen-Handelsvereniging is een internationaal vertakte Nederland se onderneming die zich sedert haar oprichting hoofdzakelijk toelegt op de handel in grondstoffen voor de opwek king van energie. De gestadige ontwik keling op dit gebied heeft tot het ont plooien van telkens nieuwe activiteiten geleid om aan de toenemende vraag naar steeds nieuwe vormen van ener gie te kunnen voldoen. De SHV werd daardoor van kolenimporteur tot een energiegroep met meer dan 150 doch terondernemingen en 7000 medewer kers in binnen- en buitenland. Jaar lijks verhandelt het concern een hoe veelheid van 12 min ton energiepro- dukten, terwijl de geldomzet een mil jard gulden heeft overschreden. AMERSFOORT Het bestuur van H. A. de Vries' Ijzerhandel N.V. zal aan de algemene vergadering van aandeelhouders op 20 december voor stellen het dividend over het per 30 ju ni 1967 geëindigd boekjaar 1966/67 te verhogen van 6 tot 8 pet, zo wordt door de directie meegedeeld. DEN HAAG Minister Polak (Justitie) heeft bg de Tweede Kamer een wets ontwerp ingediend tot wyziging van de adoptiewet. In het Burgerlyk Wetboek staat thans als voorwaarde voor adop tie vermeld, dat het kind minderjarig moet zijn op de dag van de uitspraak in eerste aanleg van de rechtbank. De minister stelt nu voor dat laatste te veranderen in: op de dag van het verzoek. De bepaling over de minderjarigheid levert moeilijkheden op, zegt de minis ter. De adoptanten hebben de duur van de behandeling van de zaak door de Raad voor de Kinderbescherming, de Centrale Adoptieraad en de rechtbank niet in de hand. Wordt het verzoek tot adoptie ingediend op een dag, waarop het kind nog slechts enkele jaren min derjarig zal zijn, dan bestaat de kans dat door de duur van de adoptieproce dure niet aan de voorwaarde van het Burgerlijk Wetboek wordt voldaan. De adoptie kan dan niet doorgaan. Minister Polak vindt het daarom meer voor de hand liggen de leeftijd te koppelen aan de dag van het indienen van het verzoek tot adoptie. UITHUIZEN In de Noordgroning- se Uithuizen is zaterdagavond op een on bewaakte overweg een auto door een trein gegrepen. De twee Inzittenden, P. B. Bolhuis (22) en J. Schuring (19) beiden uit Bafle kropen ongedeerd uit de totaal vernielde auto. De treinbestuurder meldde het onge luk via het enkele dagen in gebruik zijn de Centrale radio- en verkeersleiding systeem. aan het station in Usquert. Daardoor kon de vertraging van het treinverkeer tot een minimum beperkt, blijven. NEW YORK Raymond Ericson, de muziekcriticus van de New York Times, heeft het Amerikaanse debuut van de Nederlandse sopraan Erna Spoorenberg, dat vrijdag in New York plaats vond, geprezen. Hij schreef dat ze een „fine artist" bleek te zijn, met een stem van lyrische omvang, aan trekkelijk van toon, zij het zonder veel warmte of kleur. Zij wist haar stem vaardig te gebruiken, zowel in het langzame legato als het snelle fioriture Haar zingen was zeker, zowel muzikaal als technisch.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2