Houd die ellendig ladders voortaan onder de wet ITALIAANSE MODE KIJKT AL NAAR VOORJAAR Grote diamant aanvankelijk voor vuil glas aangezien MIJN NAAM IS SUE... 'n goed ontbijt spaart u ROYAL ALBERT TOMADO TOMADO THEEDOEK???? Laatste profijt van de herfst Nieuwe Libelle nylons met Footloc' niet één centduurder DE DOEK DIE DIRECT DROOGT^H Met de neus van Elizabeth Taylor INSCHIKKELIJKE DR00GKEKKEN WENT VLUG met de onzichtbare Fbotloc in nieuwe Libelle nylons WEL EENS MOE rx\ i/O f 37,50 W1ISST GESLAAGD FOCKE& MELTZER DONDERDAG 9 NOVEMBER 1967 Jonge vrouw zorgt voor verkoop en verbinding bij Amerikaanse firma Ik' word niet gefouilleerd en hoef nog net geen helm op. maar verder voel ik me wel of ik een atoomcentrum binnenga. Een weldoorvoede portier in uni form van Amerikaanse snit vraagt me naam, nationaliteit en beroep in een boek te schrijven, een geheel inevuld pasje (in het Engels met een Nederlandse vertaling) ligt al klaar en de fotograaf krijgt een button met „Visitor" opge speld. Hij is nummer 17 deze dag, maar eigenlijk moet men daar twee af trekken. want de nummers 11 en 13 worden nooit uitgereikt. Zo, dan worden we per telefoon aangekondigd en ik hoor. dat een meneer ons bij het (nog) gesloten hek daar aan de buitenkant van Dordrecht zal komen halen. Op het pasje staat dat ik nu bekend ben met het feit, dat ik geen machines mag ver plaatsen en geen werkmethoden aan derden mag verklappen. En ik ben alleen maar op weg naar een jonge vrouw dieOh, daar komt ze al. „Jeanne Schroder", zegt ze en steekt een hand uit, die uitmondt in een oran- je-achtige nagellak. „Ik dacht dat een meneer ons zou komen...." „Neen,ik ben zelf even gekomen", lacht ze. Achter het hek staat haar auto. Bin nenin: een geweldige bende van tassen en briefordners, paraplu, papieren en boekjes. „Sorry", zegt ze, „het is een reuze rommel", maar ik heb al een plekje gevonden en we rijden over het fabrieksterrein. Een groots complex, waar de vijf fa brieken staan van Du Pont, chemisch bedrijf in Nederland, dochter van een wereldomspannende Amerikaanse moe der. De wegen hebben naambordjes: Eerste Straat, Tweede Straat, Derde Straat helemaal a la New York. In een nieuw geschilderd houten ge bouw vinden we een kamer en stoelen bij meneer De Wit, die het nieuws van het bedrijf verspreidt en het eigen blad verzorgt. Aan de kapstok hangt zijn helm met zijn naam erop. Nu weet ik ook zijn voorletter: A. Wat ik tevoren wist was dit: in Dor drecht kun je (soms) aantreffen een jonge vrouw, die geheel zelfstandig pu blic relations en „promotion" bedrijft voor een wereldconcern. Ik heb nog nooit gehoord (maar wie weet komt dat nou) dat er een tweede vrouw in Ne derland hetzelfde deed en daarom wilde ik haar een hand gaan geven. Vijf jaar geleden heeft Prins Bern- hard Du Pont in Dordrecht geopend, nu staan er vijf fabrieken die aan 1250 mensen werk geven. Aan de allerhoog ste top een Amerikaan (in Den Haag) en ng eens achttien Amerikanen in Dordt, die weggaan wanneer alles op volle toeren draait en door Nederlanders is vergenomen. Du Pont zeg ik, dan denk ik aan textiel. Het is wel goed. maar ook weer niet. „We maken geen textiel, alleen de vezel", zegt de heer De Wit. „Zoals orlon en lycra". Zoals lyvraag ik. „Lycra voor foundations, rekbaar'\ wordt me uitge legd. Van was 'm, draag 'm? „Ja, bij voorbeeld". En wat doet nu Jeanne Schroder, die virginia-sigaretten rookt en een (offi cieel) blauw mantelpak draagt met een wit truitje erin? Kijk, voor men het weet zit ze in Londen. Groningen, Partfs of Eindho ven. „Ik rjjd heel Nederland door", zegt ze. „Ik geef voorlichting en kweek goodwill voor onze vezels". In Nederland moet zo'n vezel dan ook weer geïntroduceerd worden, bij de de taillisten bijvoorbeeld. „Als ik een actie uitzet", vertelt Jeanne Schroder, „dan bezoek ik zelf de gote detaillisten. Er is een groep getrouwde vrouwen, die eerst voorgelicht worden en die bezoe ken kleinere zaken." De glazen van haar bril zijn toch niet zo gekleurd, dat de blauwe ogen en de oogmake-up van Jeanne Schroder ver lor engaan. Sterker, ze zijn alle twee zeer goed te zien. Is dat niet vreemd voor die detail listen wanneer u er ineens komt aanzet ten inplaats van een man van middelba re leeftijd met donkere aktentas en hoornen bril, wil ik weten. „Coms k(jken ze wel op, ja", lacht Jeanne Schroder, „want er zijn nauwe lijks meisjes in Nederland die dit werk doen. Maar het went vlug." Ze zegt het niet, maar ik denk, dat het alleen de eerste vijf minuten wen nen is. Dan blijkt men een jonge vrouw met een zakelijk inzicht en kennis van stof voor zich te hebben. „Het vrouw zijn heeft een voordeel, want je wordt met meer egards ontvangen en behan deld", verklaart Jeanne Schroder. Geeft u me nu eens een daginde ling als voorbeeld, dan kom ik er vlugger achter wat u allemaal doet, vraag ik. Jeanne Schroder denkt een paar se conden na en zegt dan: „Nou, ik had een afspraak 's ochtends om acht uur in het Amsterdamse Hilton, waar ik twee mensen uit Genève moest ophalen. Dat betekende dus om zeven uur thuis weg, want ik woon in Schiedam. Goed, we hebben gedrieën in Hilton ontbe ten en daarna volgde een bespreking met een Amsterdamse mantelfabrikant. Daarachteraan een lunch en vervolgens moest ik de twee uit Genève naar Schip hol brengen. Toen dat erop zat had ik een afspraak met de voorlichtingsgroep en vervolgens nnar een reclamebureau (dat kost altijd uren). Om twaalf uur 's nachts was ik weer thuis, heb ik een klein borreltje gedronken en ben heel snel gaan slapen." En niet té moe om te slaper^? „Oh neen, ik ben een geweldig gezon de slaapster, nooit problemen." Jeanne Schroder vindt het maar een hoogst bedenkelijke zaak wanneer ze een camera op zich gericht ziet. „Het is een deel van mijn karakter dat ik het heerlijk vindt om iets te organise ren, maar zelf wil ik op de achtergrond blijven", vertelt ze. Op dat moment ho ren we allemaal het antwoord van de camera: Klak, en er is niets meer aan te doen. ADVERTENTIE •Ned. octrooi aangevraagd. Mejuffrouw Schroder heeft net het Festival in haar eigen bedrijf achter de rug, vanwege die vijf jaar bestaan. „Veel mensen weten dat we hier zitten, maar niet wat we maken en dat wilden we nu eens laten zien", ze«"t de heer De Wit. Wel, Jeanne Schroder zou dat eens even doen. „Elf maanden ben ik aan het voorbereiden bezig geweest", ver telt ze, „en ja, toen heb ik 's nachts wel eens wakker gelegen. Want we zouden ook, behalve een enorme tentoonstel ling, modeshows houden en ik had er acht georganiseerd. Maar ineens denk je dan midden in de nacht: Stel je voor, dat er bijna niemand komt. Dat kan toch, zoiets weet je nooit." Het wakker-liggen is voor niets ge weest, want de zaal zat vol. „O ja, en die folder voor de show", herinnert ze zich. „Een verhaal op zichzelf." „We zouden op Schiphol een foto ma ken van twee mannequins, maar dat bleek niet te kunnen door die slurven die tegenwoordig tegen de vliegtuigen worden aangezet en je hebt dus geen vliegtuigtrap meer. Wel, dan naar Lon den met de Bea." ,,'s Morgens om acht uur weg en om negen uur op London Airport. Daar wa ren de twee Engelse mannequins en een Engelse fotograaf. Maar de meisjes hadden nog geen make-up, dus het werd elf uur en toen zaten ze ook in de jurken die we wilden fotograferen. Maar ik was ze wel nog wijt geraakt tevoren, want mannequins over de hele wereld kwebbelen altijd en dan zijn ze ineens weg voor je het weet. Goed, 's avonds om elf uur was ik weer thuis en de vol gende ochtend moest ik naar Parijs, om daar een show voor Belgen aan el kaar te praten. Nou ja, dan ben je wel eens moe." Draagt u wel eens een helm? „Neen, gelukkig niet meer; dat ding heb ik altijd gehaat." Waarom lopen de mensen hier met helmen, toch niet tegen een ontploffing? Meneer De Wit: „De helm is een voorzorgsmaatregel voor mensen die de nieuwbouw op onze terreinen ingaan Juffrouw Schroder, hoe komt het be drijf waar u werkt aan die Franse naam? „In 1802 ging de Fransman Du Pont naar Amerika en stichtte daar een fa briekje met achttien man personeel. Nu werken er in het bedrijf over de hele wereld 120.000 mensen." ADVERTENTIE DDD DDIS HEDEMAN ALMELO Het gaat er nu om, de laatste warmte van de herfst-zon nog te vangen. Er zijn nog andere vrouwen dan tieners en twens FLORENCE De Italiaanse mode, de afgeloyen drie dagen getoond door haute cuture-huizen, boutiques en fa brikanten van gebreide kleding, be steedt voor het eerst weer aandacht aan de niet meer piepjonge vrouw. Hippe kleertjes ontbraken grotendeels, terwijl er een overvloed aan vrouwe lijke creaties te zien was. De nieuwe lijn is getailleerder en sluit vaak nauw om het lichaam. Jur ken hebben lange lijfjes, waarbij de rok onder de lage taille gerend of ge plooid is. Ceintuurs zijn alom tegen woordig, hetzij op de jurken zelf of op de bijpassende jasjes. Licht0, vaak witte lakleren cein tuurs zorgen voor contrastwerking op donkere jurken en omgekeerd. Voor de elegante vrouw in de dertig, zijn er lij nen zo uit de dertiger jaren weggelo pen. Slank makende kuit-lange jurken met witte op de taille vallende kragen en grote omgeslagen manchetten van gesteven wit katoen, lange getailleerde jasjes en strakke rokken, witte leren auto-jassen die op de enkels vallen, jersey jumpers, lange nauwsluitende avondpakken van wit crêpe. Voor de romantische zieltjes zijn er wazige mousseline jurken met zedige streepjes of nopjes, een hoge hals, wij de bisschopmouwen, dwarrelende schoudercapes en nauwe middeltjes. Hals, manchetten en zoom zijn afge zet met strookjes. De belangrijkste kleuren voor voor jaar en zomer worden rood, wit en blauw. Stoffen met patroon zijn veel kleurig, maar de tinten harmoniseren in plaats van fel bij elkaar af te ste ken. WEKKER-HAP voor 4 personen 100 g (12 afgestr. eetl.) havermout 4 dl water 100 g (4 grote) vygen het sap van 2 citroenen 4 eetl.) 4 eetl. honing of suiker 50 g (4 eetl.) fijngehakte noten Week de havermout een uurtje van tevoren in het water. Doe er voor het gebruik de fijngesneden vij gen, het citroensap, de honing of de suiker en de fijngehakte noten bij. Meng alle ingrediënten goed door elkaar, eventueel in een elektrische mengbeker. HANEKRAAI voor 4 oersonen 'li liter melk 75 g (9 afgestr. eetl.) havermout mespunt zout liter sinaasappelsap eventueel honing of suiker Breng de melk aan de kook. Strooi de havermout en het zout erin en laat alles 5 minuten op een lage warmtebron doorkoken. Roer er op het laatst het sinaasappelsap door heen. Doe een deksel op de pan, neem deze van de warmtebron en wacht een paar minuten. Voeg eventueel wat honing of sui ker naar smaak toe. STUDENTEN-HAVERMOUT voor 4 personen 1 liter melk 75 g (9 afgestr. eetl.) havermout 25 g (4 eetl.) kokosmeet of geraspte cocos mespunt zout 4 eetl. honing Breng de melk aan de kook. Strooi de havermout, de kokos en het zout erin en laat alles 5 minuten op een lage warmtebron doorkoken. Doe een deksel op de pan. neem deze van de warmtebron en wacht een paar minuten. Voeg voor het gebruik de honing toe. PAP-SPECIAAL voor 4 personen 1 liter melk 1 citroenschil 60 g (4 eetl.) suiker 50 g (6 afgestr. eetl.) havermout mespunt zout. 20 g (2 eetl.) custardpoeder Breng de melk met de citroenschil en de suiker aan de kook. Strooi de havermout en het zout erin en laat alles 5 minuten op een lage warm tebron doorkoken. Voeg tenslotte al roerend de custard toe Neem de pan van de warmtebron, doe een deksel op de pan en wacht een paar minuten. Verwijder de citroenschil. ADVERTENTIE ENGELS PORSELEIN' Vraagt folders bij de importeur: ,,'t HOOLHOES "Ireneweg 2 Bunde(L) IN JAPAN HAALT DE CHIRURG SCHOONHEID TOKIO Met een portret van Elizabeth Taylor tegen haar borst gedrukt, glipte het jonge Japanse secretaresje het onaanzienlijke gebouw te Tokio bin nen en tekende een register. Een half uur later staarde zij, in bed gezeten, in een spiegel en bewonderde vol trots haar nieuwe Elizabeth-Taylor-neus, waarin zij haar eigen snuiforgaan had laten veranderen. Japan telt ongeveer 300 schoonheidschirurgen, van wie 70 te Tokio en da gelijks worden zij bezocht door pelgrims uit Japan en van overzee film sterren, huisvrouwen, secretaressen, vrouwelijke studenten en zelfs mannen. Al deze lieden vertrouwen, dat de chirurgen met zorg en geduld datgene kun nen verfraaien, wat ze van de natuur hebben gekregen maar waarover ze niet tevreden zijn. NEW YORK Petrus Ramoboa en zijn vrouw waren er bij, toen de ze gels verbroken en uit een gewone kartonnen doos, de 601 karaats dia- .mant kwam, die zij in mei in Leso tho, het vroegere Britse Basoetoe- land hebben gevonden. „Hij ziet er nog precies zo uit" liet Ra moboa door middel van een tolk we ten toen de steen, op zes na de groot ste bekende diamant in de wereld, door juwelier Ronald Winston uit de verpakking werd gehaald. Ramoboa en zijn vrouw Ernestine zijn met hun 20 jaar oude dochter Maria aangekomen, voor de plechtigheid na aankomst van de diamant die aange tekend per luchtpost uit Genève was verstuurd. Hij was verzekerd voor een miljoen dollar. Ramoboa heeft 302.400 dollar gekregen als zijn aandeel in de verkoop van de diamant, welke gevonden werd op een klein stuk grond dat hem en nog verscheidene andere mensen toebe hoort. Hij zag de waardevolle steen voorlopig aan voor een stukje vies glas. Mevrouw Ramoboa zat er rustig bij terwijl op de persconferentie in de salon van Winston aan Fifth Avenue de diamant werd uitgepakt. Haar gezicht vertoonde een grote glimlach toen zij de steen zag. Op de vraag wat hij met het geld zou doen zei Ramoboa, die in een hutje LONDEN Sue Boardman ging als romantisch 15 jaar oud meisje met vakantie naar België en krabbelde op de muur van haar hotelkamer de boodschap: „Voor het geval iemand me eens wil schrijven, mijn naam is Sue." Zij voegde haar adres aan de boodschap toe. Paul Nixon, een Brits koopvaardij- officier, las de boodschap. Nu zes jaar later is hij met Sue verloofd. Sue, een politie-agente, zegt: „Het f is verwonderlijk dat de boodschap na al die jaren nog zo goed leesbaar was. 1 Ik heb er nooit meer aan gedacht, tot- g dat ik de brief van Paul kreeg." woont, dat hij zijn in oktober 1966 on afhankelijk geworden land wilde hel pen kleine bedrijven op te richten. Hij vertelde een Landrover, kleren en dekens voor het geld gekocht te hebben. Overigens was hij nog steeds „te verbouwereerd" om te weten wat hij in de toekomst zou gaan doen. Punt een op hun programma is nu naar dr. Howard Rusk te gaan om te zien, of deze Amerikaanse dokter iets kan doen voor hun dochter, die doof stom en gebrekkig is. ADVERTENTIE f Tip voor handiger huishouden f echte ruimtewoekeraars) Zoveel droogproblemen, zoveel To rnado droogrekken! Eenvoudig op te zetten of op te hangen. Voor bal- con, zolder, tuin of badkamer. In talloze maten en uitvoeringen. Bij voorbeeld: het Tomestic staand droogrek, 26 meter drooglengte, plat op te vouwen f 37,50. Tafelmodel met los aanzetstuk, 18 meter droog lengte f 24,75. Speciaal model voor lavet of bad f 15,95. Hangende droog rekken van f 4,- tot f 9,50. WIH u méér tipt? Vraag uw winkelier om de uittoekfolder "Hartewensen"- Of schrijf aan Tornado, Tomadohuia. afdeling K., Dordrecht. De meeste Japanse en andere Azia tische meisjes, vertelde een vooraan staand chirurg, willen een neus zoals die van Elizabeth Taylor, ogen als theeschoteltjes zoal$ die van Audrey Hepburn en omvangrijker boezems. „Zij vragen ons niet, haar te veran deren in Jayne Mansfield", vervolgde hij. „Zij zijn realistisch en verzoeken ons slechts om vergroting in verhouding tot de rest van haar lichaam". De chirurgen brengen dit tot stand door middel van injecties of operaties, waarbij zij holten achter de melkklieren opvullen met wasachtige substanties, ge- gewonnen uit paraffine of siliconen. De zelfde produkten worden gebruikt om de platte Aziatische neuzen te verbeteren, zodat ze meer vooruitsteken. Oogoperaties zijn ingewikkelder, aan gezien oosterse ogen in de regel smal zijn, tengevolge van mongoloïde huid plooien. Deze ogen worden vergroot door middel van operaties, waarbij de enkelvoudige oogleden worden veran derd in dubbele. Bij de vreemdelingen zijn veel Ame rikanen van middelbare leeftijd, die als toeristen naar Japan komen. Zij laten zich opnemen in een chirurgische kli niek en tegen de tijd, dat zij daaruit worden ontslagen, zijn ze doordat hun gezichtshuid glad is getrokken, de zak ken onder hun ogen en hun dubbele kin nen zijn weggenomen, jaren jonger. De kosten zijn geen beletsel. Een neusoperatie kost 25.000 Jen (69 dollar) het vergroten van de ogen 20.000 Jen (55 dollar), het vergroten van de buste 30.000 Jen (83 dollar) als het gebeurt door middel van injecties en 60.000 Jen (166 dollar) als een operatie wordt ver richt. De prijs voor het gladtrekken van de gezichtshuid verschilt en hangt in hoge mate af van de leeftijd van de patiënt en het aantal jaren, dat hij wil afschud den. Het ligt voor de hand. dat dit soort chirurgie zich heeft ontwikkeld tot een winstgevend bedrijf en het Japanse mi nisterie van Sociale Zaken heeft dan ook eerder in dit jaar scherpe beper kende bepalingen uitgevaardigd om te voorkomen, dat het zich ongecontroleerd uitbreidt via operateurs, die met de noorderzon verdwijnen. Volgens een schatting van functiona rissen laten zich in Tokio per dag hon derd patiënten opnemen. Het meest voor oog-, neus- of buste-operaties. „Het zijn voor het grootste deel jonge mensen, die allemaal mooi willen wor den", zegt de directeur van het zieken huis, dr. Foemio Oemezawa. „Ze ko men uit Japan, uit Hongkong, uit ver der Azië en uit de V.S. De meesten zijn vrouwen maar er komen ook mannen". Volgens hem bedraagt het aantal mannen 20 procent van de patiënten. Gewoonlijk willen zij de gezichtshuid strak laten trekken en zakken onder ogen laten wegmaken. Oemezawa is een van de 15 chirur gen van het ziekenhuis, dat 70 kamers telt. In de 30 jaar van zijn chirurgische loopbaan, heeft hij volgens eigen schat ting gemiddeld 30 patiënten per week behandeld. Wat beschouwt hij als zijn meest ge slaagde geval? Hij herinnert zich een Amerikaanse ma trone, die haar gezichtshuid liet glad trekken en haar neus liet veranderen. Twee dagen nadat zij was ontslagen, belden de immigratie-autoriteiten op het internationale Hamada-vliegveld te Tokio op. Zij wilden dat hij ervoor zou instaan, dat de matrone werkelijk dege ne was, voor wie zij zich uitgaf, aange zien zij niet op haar pastoto leek. En de grootste mislukking? Dat was een jonge actrice, vertelde Oemezawa. Zij had haar buste laten vergroten en hij had haar rust voorge schreven. Maar zij volgde zijn advies niet op en speelde enkele dagen, nadat zij uit het ziekenhuis was vertrokken, een harts tochtelijke liefdesscène, waarin een acteur haar vurig omarmde. „Onnodig te zeggen, dat alles ver schoof', zeide Oemezawa. ELIZABETH TAYLOR neus als voorbeeld ADVERTENTIE Daum. Plastiek van een paard. Een gedicht gestold in zuiver kristal. Daum. Een modernist. Een eigentijdse en veel bewonderde vormgever van plastieken, vazen, lampen, glazen, etc. Het materiaal is altijd kristal. Helder, flonkerend wit kristal. Daum. Plastiek van een paard. Edel, koninklijk. Toch maar f 155,-. Royal Galerij, Gele Rijdersplein 39, Arnhem Amsterdam - Den Haag

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11