Houd die ellendig
ladders voortaan onder
de wet
ITALIAANSE MODE KIJKT
AL NAAR VOORJAAR
Grote diamant aanvankelijk
voor vuil glas aangezien
MIJN NAAM
IS SUE...
'n goed
ontbijt
spaart u
ROYAL
ALBERT
TOMADO
TOMADO
THEEDOEK????
Laatste profijt van de herfst
Nieuwe Libelle nylons met Footloc'
niet één centduurder
DE DOEK DIE DIRECT
DROOGT^H
Met de neus van Elizabeth Taylor
INSCHIKKELIJKE
DR00GKEKKEN
WENT VLUG
met de onzichtbare Fbotloc in nieuwe Libelle nylons
WEL EENS MOE
rx\ i/O
f 37,50
W1ISST
GESLAAGD
FOCKE&
MELTZER
DONDERDAG 9 NOVEMBER 1967
Jonge vrouw zorgt voor
verkoop en verbinding bij
Amerikaanse firma
Ik' word niet gefouilleerd en hoef nog net geen helm op. maar verder voel ik
me wel of ik een atoomcentrum binnenga. Een weldoorvoede portier in uni
form van Amerikaanse snit vraagt me naam, nationaliteit en beroep in een
boek te schrijven, een geheel inevuld pasje (in het Engels met een Nederlandse
vertaling) ligt al klaar en de fotograaf krijgt een button met „Visitor" opge
speld. Hij is nummer 17 deze dag, maar eigenlijk moet men daar twee af
trekken. want de nummers 11 en 13 worden nooit uitgereikt. Zo, dan worden
we per telefoon aangekondigd en ik hoor. dat een meneer ons bij het (nog)
gesloten hek daar aan de buitenkant van Dordrecht zal komen halen. Op het
pasje staat dat ik nu bekend ben met het feit, dat ik geen machines mag ver
plaatsen en geen werkmethoden aan derden mag verklappen. En ik ben alleen
maar op weg naar een jonge vrouw dieOh, daar komt ze al.
„Jeanne Schroder", zegt ze en steekt
een hand uit, die uitmondt in een oran-
je-achtige nagellak. „Ik dacht dat een
meneer ons zou komen...."
„Neen,ik ben zelf even gekomen",
lacht ze.
Achter het hek staat haar auto. Bin
nenin: een geweldige bende van tassen
en briefordners, paraplu, papieren en
boekjes. „Sorry", zegt ze, „het is een
reuze rommel", maar ik heb al een
plekje gevonden en we rijden over het
fabrieksterrein.
Een groots complex, waar de vijf fa
brieken staan van Du Pont, chemisch
bedrijf in Nederland, dochter van een
wereldomspannende Amerikaanse moe
der. De wegen hebben naambordjes:
Eerste Straat, Tweede Straat, Derde
Straat helemaal a la New York.
In een nieuw geschilderd houten ge
bouw vinden we een kamer en stoelen
bij meneer De Wit, die het nieuws van
het bedrijf verspreidt en het eigen blad
verzorgt. Aan de kapstok hangt zijn
helm met zijn naam erop. Nu weet ik
ook zijn voorletter: A.
Wat ik tevoren wist was dit: in Dor
drecht kun je (soms) aantreffen een
jonge vrouw, die geheel zelfstandig pu
blic relations en „promotion" bedrijft
voor een wereldconcern. Ik heb nog
nooit gehoord (maar wie weet komt dat
nou) dat er een tweede vrouw in Ne
derland hetzelfde deed en daarom wilde
ik haar een hand gaan geven.
Vijf jaar geleden heeft Prins Bern-
hard Du Pont in Dordrecht geopend,
nu staan er vijf fabrieken die aan 1250
mensen werk geven. Aan de allerhoog
ste top een Amerikaan (in Den Haag) en
ng eens achttien Amerikanen in Dordt,
die weggaan wanneer alles op volle
toeren draait en door Nederlanders is
vergenomen. Du Pont zeg ik, dan denk
ik aan textiel. Het is wel goed. maar
ook weer niet. „We maken geen textiel,
alleen de vezel", zegt de heer De Wit.
„Zoals orlon en lycra".
Zoals lyvraag ik. „Lycra voor
foundations, rekbaar'\ wordt me uitge
legd. Van was 'm, draag 'm? „Ja, bij
voorbeeld".
En wat doet nu Jeanne Schroder, die
virginia-sigaretten rookt en een (offi
cieel) blauw mantelpak draagt met een
wit truitje erin?
Kijk, voor men het weet zit ze in
Londen. Groningen, Partfs of Eindho
ven. „Ik rjjd heel Nederland door", zegt
ze. „Ik geef voorlichting en kweek
goodwill voor onze vezels".
In Nederland moet zo'n vezel dan ook
weer geïntroduceerd worden, bij de de
taillisten bijvoorbeeld. „Als ik een actie
uitzet", vertelt Jeanne Schroder, „dan
bezoek ik zelf de gote detaillisten. Er
is een groep getrouwde vrouwen, die
eerst voorgelicht worden en die bezoe
ken kleinere zaken."
De glazen van haar bril zijn toch niet
zo gekleurd, dat de blauwe ogen en de
oogmake-up van Jeanne Schroder ver
lor engaan. Sterker, ze zijn alle twee
zeer goed te zien.
Is dat niet vreemd voor die detail
listen wanneer u er ineens komt aanzet
ten inplaats van een man van middelba
re leeftijd met donkere aktentas en
hoornen bril, wil ik weten.
„Coms k(jken ze wel op, ja", lacht
Jeanne Schroder, „want er zijn nauwe
lijks meisjes in Nederland die dit werk
doen. Maar het went vlug."
Ze zegt het niet, maar ik denk, dat
het alleen de eerste vijf minuten wen
nen is. Dan blijkt men een jonge vrouw
met een zakelijk inzicht en kennis van
stof voor zich te hebben. „Het vrouw
zijn heeft een voordeel, want je wordt
met meer egards ontvangen en behan
deld", verklaart Jeanne Schroder.
Geeft u me nu eens een daginde
ling als voorbeeld, dan kom ik er
vlugger achter wat u allemaal doet,
vraag ik.
Jeanne Schroder denkt een paar se
conden na en zegt dan: „Nou, ik had
een afspraak 's ochtends om acht uur
in het Amsterdamse Hilton, waar ik
twee mensen uit Genève moest ophalen.
Dat betekende dus om zeven uur thuis
weg, want ik woon in Schiedam. Goed,
we hebben gedrieën in Hilton ontbe
ten en daarna volgde een bespreking
met een Amsterdamse mantelfabrikant.
Daarachteraan een lunch en vervolgens
moest ik de twee uit Genève naar Schip
hol brengen. Toen dat erop zat had ik
een afspraak met de voorlichtingsgroep
en vervolgens nnar een reclamebureau
(dat kost altijd uren). Om twaalf uur
's nachts was ik weer thuis, heb ik een
klein borreltje gedronken en ben heel
snel gaan slapen."
En niet té moe om te slaper^?
„Oh neen, ik ben een geweldig gezon
de slaapster, nooit problemen."
Jeanne Schroder vindt het maar een
hoogst bedenkelijke zaak wanneer ze
een camera op zich gericht ziet. „Het
is een deel van mijn karakter dat ik
het heerlijk vindt om iets te organise
ren, maar zelf wil ik op de achtergrond
blijven", vertelt ze. Op dat moment ho
ren we allemaal het antwoord van de
camera: Klak, en er is niets meer aan
te doen.
ADVERTENTIE
•Ned. octrooi aangevraagd.
Mejuffrouw Schroder heeft net het
Festival in haar eigen bedrijf achter de
rug, vanwege die vijf jaar bestaan.
„Veel mensen weten dat we hier zitten,
maar niet wat we maken en dat
wilden we nu eens laten zien", ze«"t de
heer De Wit.
Wel, Jeanne Schroder zou dat eens
even doen. „Elf maanden ben ik aan
het voorbereiden bezig geweest", ver
telt ze, „en ja, toen heb ik 's nachts wel
eens wakker gelegen. Want we zouden
ook, behalve een enorme tentoonstel
ling, modeshows houden en ik had er
acht georganiseerd. Maar ineens denk
je dan midden in de nacht: Stel je voor,
dat er bijna niemand komt. Dat kan
toch, zoiets weet je nooit."
Het wakker-liggen is voor niets ge
weest, want de zaal zat vol. „O ja, en
die folder voor de show", herinnert ze
zich. „Een verhaal op zichzelf."
„We zouden op Schiphol een foto ma
ken van twee mannequins, maar dat
bleek niet te kunnen door die slurven
die tegenwoordig tegen de vliegtuigen
worden aangezet en je hebt dus geen
vliegtuigtrap meer. Wel, dan naar Lon
den met de Bea."
,,'s Morgens om acht uur weg en om
negen uur op London Airport. Daar wa
ren de twee Engelse mannequins en een
Engelse fotograaf. Maar de meisjes
hadden nog geen make-up, dus het
werd elf uur en toen zaten ze ook in de
jurken die we wilden fotograferen. Maar
ik was ze wel nog wijt geraakt tevoren,
want mannequins over de hele wereld
kwebbelen altijd en dan zijn ze ineens
weg voor je het weet. Goed, 's avonds
om elf uur was ik weer thuis en de vol
gende ochtend moest ik naar Parijs,
om daar een show voor Belgen aan el
kaar te praten. Nou ja, dan ben je
wel eens moe."
Draagt u wel eens een helm?
„Neen, gelukkig niet meer; dat ding
heb ik altijd gehaat."
Waarom lopen de mensen hier met
helmen, toch niet tegen een ontploffing?
Meneer De Wit: „De helm is een
voorzorgsmaatregel voor mensen die
de nieuwbouw op onze terreinen ingaan
Juffrouw Schroder, hoe komt het be
drijf waar u werkt aan die Franse
naam?
„In 1802 ging de Fransman Du Pont
naar Amerika en stichtte daar een fa
briekje met achttien man personeel. Nu
werken er in het bedrijf over de hele
wereld 120.000 mensen."
ADVERTENTIE
DDD
DDIS
HEDEMAN
ALMELO
Het gaat er nu om, de laatste warmte van de herfst-zon nog te vangen.
Er zijn nog andere vrouwen dan tieners en twens
FLORENCE De Italiaanse mode,
de afgeloyen drie dagen getoond door
haute cuture-huizen, boutiques en fa
brikanten van gebreide kleding, be
steedt voor het eerst weer aandacht
aan de niet meer piepjonge vrouw.
Hippe kleertjes ontbraken grotendeels,
terwijl er een overvloed aan vrouwe
lijke creaties te zien was.
De nieuwe lijn is getailleerder en
sluit vaak nauw om het lichaam. Jur
ken hebben lange lijfjes, waarbij de
rok onder de lage taille gerend of ge
plooid is. Ceintuurs zijn alom tegen
woordig, hetzij op de jurken zelf of op
de bijpassende jasjes.
Licht0, vaak witte lakleren cein
tuurs zorgen voor contrastwerking op
donkere jurken en omgekeerd. Voor de
elegante vrouw in de dertig, zijn er lij
nen zo uit de dertiger jaren weggelo
pen.
Slank makende kuit-lange jurken
met witte op de taille vallende kragen
en grote omgeslagen manchetten van
gesteven wit katoen, lange getailleerde
jasjes en strakke rokken, witte leren
auto-jassen die op de enkels vallen,
jersey jumpers, lange nauwsluitende
avondpakken van wit crêpe.
Voor de romantische zieltjes zijn er
wazige mousseline jurken met zedige
streepjes of nopjes, een hoge hals, wij
de bisschopmouwen, dwarrelende
schoudercapes en nauwe middeltjes.
Hals, manchetten en zoom zijn afge
zet met strookjes.
De belangrijkste kleuren voor voor
jaar en zomer worden rood, wit en
blauw. Stoffen met patroon zijn veel
kleurig, maar de tinten harmoniseren
in plaats van fel bij elkaar af te ste
ken.
WEKKER-HAP voor 4 personen
100 g (12 afgestr. eetl.) havermout
4 dl water
100 g (4 grote) vygen
het sap van 2 citroenen 4 eetl.)
4 eetl. honing of suiker
50 g (4 eetl.) fijngehakte noten
Week de havermout een uurtje
van tevoren in het water. Doe er
voor het gebruik de fijngesneden vij
gen, het citroensap, de honing of de
suiker en de fijngehakte noten bij.
Meng alle ingrediënten goed door
elkaar, eventueel in een elektrische
mengbeker.
HANEKRAAI voor 4 oersonen
'li liter melk
75 g (9 afgestr. eetl.) havermout
mespunt zout
liter sinaasappelsap
eventueel honing of suiker
Breng de melk aan de kook. Strooi
de havermout en het zout erin en
laat alles 5 minuten op een lage
warmtebron doorkoken. Roer er op
het laatst het sinaasappelsap door
heen. Doe een deksel op de pan,
neem deze van de warmtebron en
wacht een paar minuten.
Voeg eventueel wat honing of sui
ker naar smaak toe.
STUDENTEN-HAVERMOUT
voor 4 personen
1 liter melk
75 g (9 afgestr. eetl.) havermout
25 g (4 eetl.) kokosmeet of geraspte
cocos
mespunt zout
4 eetl. honing
Breng de melk aan de kook. Strooi
de havermout, de kokos en het zout
erin en laat alles 5 minuten op
een lage warmtebron doorkoken. Doe
een deksel op de pan. neem deze van
de warmtebron en wacht een paar
minuten.
Voeg voor het gebruik de honing
toe.
PAP-SPECIAAL voor 4 personen
1 liter melk
1 citroenschil
60 g (4 eetl.) suiker
50 g (6 afgestr. eetl.) havermout
mespunt zout.
20 g (2 eetl.) custardpoeder
Breng de melk met de citroenschil
en de suiker aan de kook. Strooi de
havermout en het zout erin en laat
alles 5 minuten op een lage warm
tebron doorkoken. Voeg tenslotte al
roerend de custard toe Neem de
pan van de warmtebron, doe een
deksel op de pan en wacht een paar
minuten.
Verwijder de citroenschil.
ADVERTENTIE
ENGELS PORSELEIN'
Vraagt folders bij de importeur:
,,'t HOOLHOES "Ireneweg 2 Bunde(L)
IN JAPAN HAALT
DE CHIRURG SCHOONHEID
TOKIO Met een portret van Elizabeth Taylor tegen haar borst gedrukt,
glipte het jonge Japanse secretaresje het onaanzienlijke gebouw te Tokio bin
nen en tekende een register.
Een half uur later staarde zij, in bed gezeten, in een spiegel en bewonderde
vol trots haar nieuwe Elizabeth-Taylor-neus, waarin zij haar eigen snuiforgaan
had laten veranderen.
Japan telt ongeveer 300 schoonheidschirurgen, van wie 70 te Tokio en da
gelijks worden zij bezocht door pelgrims uit Japan en van overzee film
sterren, huisvrouwen, secretaressen, vrouwelijke studenten en zelfs mannen.
Al deze lieden vertrouwen, dat de chirurgen met zorg en geduld datgene kun
nen verfraaien, wat ze van de natuur hebben gekregen maar waarover ze niet
tevreden zijn.
NEW YORK Petrus Ramoboa en
zijn vrouw waren er bij, toen de ze
gels verbroken en uit een gewone
kartonnen doos, de 601 karaats dia-
.mant kwam, die zij in mei in Leso
tho, het vroegere Britse Basoetoe-
land hebben gevonden.
„Hij ziet er nog precies zo uit" liet Ra
moboa door middel van een tolk we
ten toen de steen, op zes na de groot
ste bekende diamant in de wereld,
door juwelier Ronald Winston uit de
verpakking werd gehaald.
Ramoboa en zijn vrouw Ernestine zijn
met hun 20 jaar oude dochter Maria
aangekomen, voor de plechtigheid na
aankomst van de diamant die aange
tekend per luchtpost uit Genève was
verstuurd. Hij was verzekerd voor
een miljoen dollar.
Ramoboa heeft 302.400 dollar gekregen
als zijn aandeel in de verkoop van de
diamant, welke gevonden werd op
een klein stuk grond dat hem en nog
verscheidene andere mensen toebe
hoort. Hij zag de waardevolle steen
voorlopig aan voor een stukje vies
glas.
Mevrouw Ramoboa zat er rustig bij
terwijl op de persconferentie in de
salon van Winston aan Fifth Avenue
de diamant werd uitgepakt.
Haar gezicht vertoonde een grote
glimlach toen zij de steen zag.
Op de vraag wat hij met het geld zou
doen zei Ramoboa, die in een hutje
LONDEN Sue Boardman ging als
romantisch 15 jaar oud meisje met
vakantie naar België en krabbelde op
de muur van haar hotelkamer de
boodschap: „Voor het geval iemand
me eens wil schrijven, mijn naam is
Sue." Zij voegde haar adres aan de
boodschap toe.
Paul Nixon, een Brits koopvaardij-
officier, las de boodschap. Nu zes
jaar later is hij met Sue verloofd.
Sue, een politie-agente, zegt: „Het f
is verwonderlijk dat de boodschap na
al die jaren nog zo goed leesbaar was. 1
Ik heb er nooit meer aan gedacht, tot- g
dat ik de brief van Paul kreeg."
woont, dat hij zijn in oktober 1966 on
afhankelijk geworden land wilde hel
pen kleine bedrijven op te richten.
Hij vertelde een Landrover, kleren
en dekens voor het geld gekocht te
hebben. Overigens was hij nog steeds
„te verbouwereerd" om te weten
wat hij in de toekomst zou gaan
doen.
Punt een op hun programma is nu
naar dr. Howard Rusk te gaan om te
zien, of deze Amerikaanse dokter iets
kan doen voor hun dochter, die doof
stom en gebrekkig is.
ADVERTENTIE
f Tip voor
handiger huishouden
f echte ruimtewoekeraars)
Zoveel droogproblemen, zoveel To
rnado droogrekken! Eenvoudig op
te zetten of op te hangen. Voor bal-
con, zolder, tuin of badkamer. In
talloze maten en uitvoeringen. Bij
voorbeeld: het Tomestic staand
droogrek, 26 meter drooglengte, plat
op te vouwen f 37,50. Tafelmodel
met los aanzetstuk, 18 meter droog
lengte f 24,75. Speciaal model voor
lavet of bad f 15,95. Hangende droog
rekken van f 4,- tot f 9,50.
WIH u méér tipt? Vraag uw winkelier om de
uittoekfolder "Hartewensen"- Of schrijf aan
Tornado, Tomadohuia. afdeling K., Dordrecht.
De meeste Japanse en andere Azia
tische meisjes, vertelde een vooraan
staand chirurg, willen een neus zoals
die van Elizabeth Taylor, ogen als
theeschoteltjes zoal$ die van Audrey
Hepburn en omvangrijker boezems.
„Zij vragen ons niet, haar te veran
deren in Jayne Mansfield", vervolgde
hij. „Zij zijn realistisch en verzoeken
ons slechts om vergroting in verhouding
tot de rest van haar lichaam".
De chirurgen brengen dit tot stand
door middel van injecties of operaties,
waarbij zij holten achter de melkklieren
opvullen met wasachtige substanties, ge-
gewonnen uit paraffine of siliconen. De
zelfde produkten worden gebruikt om de
platte Aziatische neuzen te verbeteren,
zodat ze meer vooruitsteken.
Oogoperaties zijn ingewikkelder, aan
gezien oosterse ogen in de regel smal
zijn, tengevolge van mongoloïde huid
plooien. Deze ogen worden vergroot
door middel van operaties, waarbij de
enkelvoudige oogleden worden veran
derd in dubbele.
Bij de vreemdelingen zijn veel Ame
rikanen van middelbare leeftijd, die als
toeristen naar Japan komen. Zij laten
zich opnemen in een chirurgische kli
niek en tegen de tijd, dat zij daaruit
worden ontslagen, zijn ze doordat hun
gezichtshuid glad is getrokken, de zak
ken onder hun ogen en hun dubbele kin
nen zijn weggenomen, jaren jonger.
De kosten zijn geen beletsel. Een
neusoperatie kost 25.000 Jen (69 dollar)
het vergroten van de ogen 20.000 Jen
(55 dollar), het vergroten van de buste
30.000 Jen (83 dollar) als het gebeurt
door middel van injecties en 60.000 Jen
(166 dollar) als een operatie wordt ver
richt.
De prijs voor het gladtrekken van de
gezichtshuid verschilt en hangt in hoge
mate af van de leeftijd van de patiënt
en het aantal jaren, dat hij wil afschud
den.
Het ligt voor de hand. dat dit soort
chirurgie zich heeft ontwikkeld tot een
winstgevend bedrijf en het Japanse mi
nisterie van Sociale Zaken heeft dan
ook eerder in dit jaar scherpe beper
kende bepalingen uitgevaardigd om te
voorkomen, dat het zich ongecontroleerd
uitbreidt via operateurs, die met de
noorderzon verdwijnen.
Volgens een schatting van functiona
rissen laten zich in Tokio per dag hon
derd patiënten opnemen. Het meest
voor oog-, neus- of buste-operaties.
„Het zijn voor het grootste deel jonge
mensen, die allemaal mooi willen wor
den", zegt de directeur van het zieken
huis, dr. Foemio Oemezawa. „Ze ko
men uit Japan, uit Hongkong, uit ver
der Azië en uit de V.S. De meesten zijn
vrouwen maar er komen ook mannen".
Volgens hem bedraagt het aantal
mannen 20 procent van de patiënten.
Gewoonlijk willen zij de gezichtshuid
strak laten trekken en zakken onder
ogen laten wegmaken.
Oemezawa is een van de 15 chirur
gen van het ziekenhuis, dat 70 kamers
telt.
In de 30 jaar van zijn chirurgische
loopbaan, heeft hij volgens eigen schat
ting gemiddeld 30 patiënten per week
behandeld.
Wat beschouwt hij als zijn meest ge
slaagde geval?
Hij herinnert zich een Amerikaanse ma
trone, die haar gezichtshuid liet glad
trekken en haar neus liet veranderen.
Twee dagen nadat zij was ontslagen,
belden de immigratie-autoriteiten op het
internationale Hamada-vliegveld te
Tokio op. Zij wilden dat hij ervoor zou
instaan, dat de matrone werkelijk dege
ne was, voor wie zij zich uitgaf, aange
zien zij niet op haar pastoto leek.
En de grootste mislukking?
Dat was een jonge actrice, vertelde
Oemezawa. Zij had haar buste laten
vergroten en hij had haar rust voorge
schreven.
Maar zij volgde zijn advies niet op en
speelde enkele dagen, nadat zij uit het
ziekenhuis was vertrokken, een harts
tochtelijke liefdesscène, waarin een
acteur haar vurig omarmde.
„Onnodig te zeggen, dat alles ver
schoof', zeide Oemezawa.
ELIZABETH TAYLOR
neus als voorbeeld
ADVERTENTIE
Daum. Plastiek van een paard. Een gedicht gestold in zuiver kristal.
Daum. Een modernist. Een eigentijdse en veel bewonderde vormgever
van plastieken, vazen, lampen, glazen, etc.
Het materiaal is altijd kristal. Helder, flonkerend wit kristal.
Daum. Plastiek van een paard. Edel, koninklijk. Toch maar f 155,-.
Royal Galerij,
Gele Rijdersplein 39,
Arnhem
Amsterdam - Den Haag