Trein met 15 passagiers
uit de rails geslingerd
Drie doden, twee zwaar-
en drie lichtgewonden
r
In dichte mist tal van
ernstige ongelukken
nieuw
Rennies
Beleidsnota over haven
van Rotterdam
^7
De sigaar die uw vader
op zondag rookte.
Nu voor uelke dag.
NESTOR
MARTIN
Na botsing in volle vaart op
gesloten overweg in Limburg
K.L.M.-gebouw
wordt lager
Dak stortte op
bouwvakkers
bij
Verkeer eiste gisteren een zware tol
MATRASSEN
Jongeman wilde
zijn vader
„aan mes rijgen
Man te Franeker
stierf inderdaad
door thallium
ONTSPOORD
ONDER DE TREIN
RAADSEL
SIS EL HULP
RANK EN SLANK
ROYAAL MET WARMTE
PANEELGASRADIATOR
f 353.-
Metselaar maakt
dodelijke val
door balkbreuk
Geiser doodsoorzaak
jonge vrouw
Vorst en regio
TEGEN TRACTOR
ONDER AANHANGER
GEEN VOORRANG
Lisse krijgt zwembad
dank zij Keukenhof
ALLEEN DREIGEN
herensokken met
"ingebouwde'frisheid
Nieuw vliegveld
Vrijheid met discipline
Brandend maagzuur,
HAELEN Om vijf voor tien gistermorgen bleef op het paneel van de
centrale schakelpost bij de verkeersleiding van de spoorwegen in Eindhoven
het lichtje van trein 1720 stilstaan bij Haelen. „Daar is iets niet in orde", zei
de regionale verkeersgeleider, die het automatische paneel controleert.
Op hetzelfde ogenblik ging ook het rode lampje branden, dat aanduidde,
dat beide sporen op het baanvak Heijthuisen-Haelen waren versperd. Nog
geen minuut later kwam van de plaats zelf het alarmsein over het treinon
geluk, dat zich daar in dichte mist in luttele seconden had voltrokken. Een
ramp, die drie mensenlevens en drie ernstig gewonden eiste.
De man die onmiddellijk het eerste
alarmsignaal gaf, was de heer J. Be-
melmans, technisch inspecteur van de
Spoorwegen uit Valkenburg, die zelf in
de ramptrein had gezeten. Via de eigen
telefoonlijst van een van de praatpalen
langs de spoorbaan, meldde hfj het on
geluk aan de centrale verkeersleiding
in Eindhoven, waar direct alle maat
regelen werden genomen.
Vanuit de dichtbijgelegen Maasland
kliniek snelde dr. Bongaerts naar de
rampplaats, waar gillende mensen
rondliepen en gewonden in de verwron
gen massa staal van de omgeslagen
rijtuigen lagen te kreunen.
Het uit vier rijtuigen bestaande trein
stel van de stoptrein Maastricht - Eind
hoven was volkomen uit elkaar gerukt
bij de botsing met een met steenkolen
geladen vrachtauto die dwars door de
neergelaten overwegbomen was gere
den.
De vrachtwagen met aanhanger werd
door de trein meegesleurd, de overweg
bomen, seinpalen en stalen masten
van de portalen der bovenleiding wer
den uit de grond gerukt, samen met de
tien ton wegende betonblokken, waar
mee die masten in de grond verankerd
zijn. De sporen braken op talloze plaat
sen en de bovenleiding werd over een
lengte van tweehonderd meter ver
nield.
Twintig meter voorbij de overweg
werd de vrachtwagen naar rechts ge
smeten, tien meter verder werd de
aanhangwagen het land links van de
spoorbaan ingeslingerd. De trein, die
een snelheid van ongeveer 120 kilome
ter per uur had, ontspoorde. Het eerste
rijtuig ploegde zich door de rulle zand
grond. Het onderstel daarvan bleef te
gen de bosrand in het zand steken.
Qpgeduwd door de drie volgrij tuigen,
scheurde het bovendeel van het onder
stel af en vloog meer dan dertig me
ter door de lucht over enkele berken
boompjes heen. Daar plofte het rijtuig
ondersteboven neer.
De machinist, Jac. J. Rruiasma uit
UteJi.L.m en de hoofdconducteur B. H.
M. Niessink uit Maastricht, die samen
in de cabine zaten werden beiden op
slag gedood. De chauffeur van de
vrachtautocombinatie, de 35-jarige W.
de Groot uit Wychen, werd levensge
vaarlijk gewond. Hij overleed 's mid
dags in het Sint Laurentiusziekenhuis
in Roermond.
Ernstig gewond werden mevrouw H.
H. M. Huybrechtse-Notermans uit
Maastricht en de kloosterzuster Maria
Lamberta uit Maasbracht Zij werd
door de gebroken ramen van het twee
de rijtuig naar buiten geslingerd en
kwam onder de trein terecht. Daarbij
werd een van haar voeten afgekneld.
Het tweede rijtuig, waarin de meeste
passagiers zaten, was naar de linker
kant uit de rails gelopen en kwam op
zijn kant naast de spoorbaan terecht.
In totaal hebben naar schatting vijf
tien reizigers in de ramptrein gezeten.
De twee passagiers uit het eerste rij
tuig een jongen en een meisje, kropen
heelhuids uit het op zijn kop liggende
wrak. Zij zijn naar een boerderij ge
gaan en vandaar vrij spoedig na het
ongeluk per taxi terug naar huis ge
gaan zonder dat iemand in die eerste
verschrikkelijke ogenblikken iets van
hun aanwezigheid had bemerkt. Later
vond men de regenjas van de jongen in
het rijtuig. De lijken van de machinist
en de hoofdconducteur moesten door de
Roermondse brandweer uit het wrak
worden gezaagd. ïn het Roermondse
ziekenhuis zijn verscheidene licht ge
wonden behandeld: mejuffrouw Catha-
rina Heynen, een lerares aan de huis
houdschool in Roermond, de heer Hub.
Heynen uit Susteren en de militair Ka-
rel Werdens uit Geleen. Zij konden na
de behandeling in het ziekenhuis naar
huis.
Hoe het 'mogelijk was, dat chauffeur
De Groot de gesloten overweg kon op
rijden, is vooralsnog een raadsel.
„Ik reed met mijn wagen achter die
vrachtauto", zei mej. E. Niessen uit
Sittard. „Ik zag de rode knipperlich
ten van de overweg. Of de spoorbomen
wel of niet naar beneden waren, kon
ik niet zien. Het was erg mistig. Ik
schatte het zicht op dertig tot vijftig
meter. Maar die rode knipperlichten
kon ik heel goed zien."
„De spoorbomen waren naar bene
den", zei W. J. Heber uit Weert - Tun-
gelroy, die met zijn landbouwtrekker
aan de andere kant voor de overweg
had staan wachten. „De vrachtauto reed
echter gewoon door. Het was een ont
zettende klap. De kolen vlogen aan al
le kanten langs me heen."
Opvallend bij alle ravage was dat de
passagiersruimten van de omgeslagen
treinstellen nergens waren ingedeukt.
Ook de banken zaten nog op hun
plaats.
Dank zij het snelle alarm, kon ook
zeer snel hulp worden geboden aan
de gewonden. Ook de ongevallentrein
uit Eindhoven was er binnen een uur
met 'n zware takelwagen (hefvermogen
60 ton), die later nog versterking kreeg
bij het optakelen van de wagens van
ROTTERDAM Het havenbestuur
van Rotterdam heeft altijd bevoorde
ling door subsidies en andere aantrek
kelijke vestigingsvoorwaarden tegen
gehouden en het scheppen van nieuwe
of betere natuurlijke voordelen bevor
derd. Deze politiek kan het echter niet
handhaven als de regeringen in het bui
tenland in steeds grotere mate hun ha
vens en havenindustrieën gaan steu
nen. Burgemeester W. Thomassen
schrijft dit in een beleidsnota over de
haven aan de gemeenteraad van Rot
terdam.
De steun van de Franse regering aan
haar havens begint duidelijk zijn in
vloed te oefenen, schrijft de heer Tho
massen. De groei van de Franse ha-:
vens was vorig jaar gemiddeld elf pro
cent tegen die van alle havens op het
Europese vasteland zeven procent. De
haven van Rotterdam groeide vorig
jaar met zes procent. De Franse rege
ring subsidieert de verschillende kos
ten voor havenaanleg met zestig tot
honderd procen.
Eenzelfde regeringspolitiek in België
heeft volgens de burgemeester van
Rotterdam geleid tot een „uitzonder
lijk grote" uitbreiding van de indus
trie in Antwerpen en Gent. Ook in
Duitsland en in België is de staatssteun
voor havenaanleg en het aantrekken
van industrieën vergroot.
„De concurrentiepositie van Rotter
dam is sterk", zegt de Rotterdamse
SCHIPHOL De gemeentebesturen
van Amsterdam en Amstelveen zijn ak
koord gegaan met een nieuw ontwerp
voor het toekomstige hoofdkantoor van
de KLM in Amstelveen. Het gebouw
zal bestaan uit een zeskantige kern van
36 meter hoog met daaraan vast drie
vleugels van ruim 31 meter hoog.
Het oorspronkelijke plan, dat voorzag
in een gebouw met een hoogte van bij
na vijftig meter, kon destijds in de
ogen van Amsterdam geen genade vin
den. De recreatieve betekenis van het
Amsterdamse Bos zou erdoor worden
burgemeester, maar de Nederlandse
regering overschat haar door een om
gekeerde politiek te volgen dan de an
dere regeringen. Zij verlangt van Rot
terdam dat het zelfs bijdraagt in de
kosten van rijkswerken."
ADVERTENTIE
Ki'^o
schoorsteenafvoer; 72.5 cm hoog,
60 cm breed, 13 cm diep.
Type 135.601 - netto capaciteit
4000 kcal/u f 249.-
Type 136.6011
7200 kcal/u
netto capaciteit
Kijk bij uw installateur, of gas
bedrijf, of vraag inlichtingen bij
Verkoopkantoor voor Nederland
Nell Stutterheim N.V.
Postbus 1143 - Den Haag
een kraan uit Utrecht, die via Nijmegen
en Roermond naar de plaats van de
ramp kon worden gereden.
Om vier uur gistermiddag was het
gekantelde rijtuig weer overeind gezet.
In de loop van de avond werd begon
nen met de drie achterste rijtuigen
weg te slepen. Het voorste rijtuig blijft
voorlopig op zijn kop naast de spoor
baan liggen. Er is nog geen beslissing
genomen of dit rijtuig ter plaatse of el
ders zal worden gesloopt.
De hele nacht is bij het licht van fel
le schijnwerpers doorgewerkt om het
baanvak vanmorgen weer vrij te krij
gen. Daarvoor moest over grote lengte
een heel nieuwe dubbele spoorbaan
worden aangelegd, compleet met een
nieuwe bovenleiding, seinpalen, elek
tronische beveiligingen en een nieuwe
overweginstallatie.
Allerlei diensten van de Spoorwegen
waren daarvoor de hele nacht in actie.
OTTERSUM Twee arbeiders wer
den zwaar en enkelen licht gewond
toen gistermiddag het dak van een in
aanbouw zijnde champignonloods in het
Noordlimburgse Ottersum door tot nog
toe onbekende oorzaak instortte.
De zwaargewonden zijn de 36-jarige
C. Jacobs uit Mill en de 25-jarige T.
van Dijk uit Zeeland.
De ravage was zeer groot. De scha
de bedraagt ongeveer 300.000 gulden.
AMSTERDAM Doordat een dwars
balk van een veertien meter hoge
bouwsteiger was gebroken, is de 56-ja-
rige metselaar H. Slinger uit Amster
dam tijdens zijn werk op de steiger op
straat gevallen. Hij was op slag dood.
SCHAGEN De 26-jarige mevrouw
D. Schoenvan Splunter, wonende aan
de Grote Wal te Schagen, is donder
dagmorgen om zeven uur levenloos in
haar keuken aangetroffen. Zij kwam
om het leven ten gevolge van verstik
king, veroorzaakt door het gebruik van
een butaangasgeiser.
Twee woningen en veel inboedel gin
gen gistermiddag verloren bij een
brand in Hoogeveen. Twee gezinnen
van in totaal acht personen werden
dakloos.
ADVERTENTIE
Herinnert u 't zich nog? Zondag? Jéren
geleden? Vader zat diep weggeleund in
de grote fauteuil. Hij rookte.
Nee, niet zo'n door-de-weeks si
gaartje van 2 cent, maar een zóndagse.
Eentje van tien.
Kalm blies uw ,ouwe heer' de
geurige rook de kamer in.
Hij genoot van een Mundi Victor.
Dit was zijn dag.
En dit zijn sigaar. Kostbaar, maar
kostelijk.
Jammer, dat ze er niet meer zijn die
fijne sigaren van toen?
Lees! Ze zijn er wel. Mundi Victor,
hét merk van toen, ligt klaar bij uw
sigarenhandelaar. Even goed, even
geurig, even smaakvol. Uitgebalanceerde
compositie van 21 zeer rijpe tabakken.
Gemelangeerd met vooroorlogs vak
manschap. U proeft Java, Havanna en
Braziel. Volmaaktheid van het omblad.
Dekblad: pure Sumatra, eerste pluk.
Naturel (of mat).
Ja, meneer, de zondagse sigaar van
uw vader is terug. Met één verschil. De
prijs is zo gekozen, dat hem elke dag
kunt roken!
Bolknak Parma 29 ct.
Voorradig bij de gespecialiseerde sigarenwinkelier.
ROOSENDAAL De mist heeft gisternacht en -ochtend veel verkeers
slachtoffers geëist. Eén dodelijk ongeluk was het gevolg van de gladheid.
In Nispen onder Roosendaal werd de
bejaarde mevrouw Van Gastel- van
Oers in dichte mist door een auto over
reden. De bestuurder reed door zonder
zich om de zwaargewonde vrouw te be
kommeren. Voorbijgangers vonden
haar stervende, half in een sloot langs
de weg.
Eveneens in Roosendaal kwam de 21-
jarige chauffeur B. Wieggers uit Gen-
dringen gisterochtend om het leven. Hij
werd, toen hij uit zijn kabine stapte,
door de aanhangwagen van een passe
rende combinatie geraakt en van de
treeplank geslagen. Hij kwam vlak
voor een busje terecht. De bestuurder
hiervan kon de man niet meer ontwij
ken, omdat juist een tegenligger pas
seerde.
SINT TRUIDEN Tussen Tongeren
en Sint Truiden in België is een busje
met Nederlandse arbeiders tegen een
tractor gebotst. C. van der Loop uit
Heerlen en Johannes Dezair uit Wylre
bij Maastricht kwamen om het leven.
De andere inzittenden en de bestuurder
van de tractor werden gewond.
MIDDELIE De 68-jarige J. van
Veldhoven uit Hoorn is gistermorgen
bij Middelie om het leven gekomen,
toen zijn auto op de spekgladde weg
slipte en door een achterop komende
vrachtauto werd geramd.
HOOGKARSPEL De 47-jarige op
perwachtmeester van de Rijkspolitie A.
Bot uit Hoogkarspel is om het leven
gekomen, toen hij met een patrouille
wagen tegen 'n onder een straatlantaarn
geparkeerde vrachtauto botste. Ver
moedelijk was hij misleid door de mist.
De 23-jarige inzittende wachtmeester
W. H. Ritsema moest met ernstige ver
wondingen naar een ziekenhuis.
SLEEN In volle vaart is de 25-ja-
rige landbouwer H. Kuipers gistermor
gen in Sleen met zijn personenauto on
der de aanhangwagen van een vracht
auto gereden. Hij was op slag dood.
SLUIS Op de Rijksweg Oostburg-
Sluis zijn de 31-jarige F. van de Weyer
en A. Adelaar, beiden uit Ostende in
België, om het leven gekomen, toen zij
met een auto van de weg raakten.
Twee andere inzittenden werden zwaar
gewond.
SCHOONEBEEK O p een kruis
punt in Nieuw Schoonebeek deed zich
waarbij de 72-jarige expediteur J. G.
waarbij de 72-jarige erpediteur J. G.
Lubbers om het leven kwam. Hij had
als bestuurder van een personenauto
geen voorrang verleend aan een andere
auto.
CHAAM De negentigjarige heer C.
van der Broek is gistermorgen in
Chaam door een militaire vrachtauto
overreden. Hij overleed ter plaatse. De
heer Van der Broek liep midden op de
onverlichte weg.
ROTTERDAM Op de hoek van de
Meidoornsingel en de Adrianalaan in
Rotterdam schoof de 42-jarige metse
laar Jacobus van Akeleien gisteravond
met zijn bromfiets onder een vracht
auto. Hij was op slag dood.
ADVERTENTIE
CEMENT WATER RIJST VIS
ETEN VOOR NOORD SUMATRA
GIRO 79 11 00 'R |J S T' TILBURG
LISSE Dank zij de Keukenhof,
krijgt Lisse als eerste gemeente in de
Bollenstreek een overdekt zwembad.
Maandag begint de bouw.
De benodigde drie miljoen gulden
worden betaald uit de opbrengst van
de vermakelijkheidsbelasting van de
Keukenhof, die per jaar ongeveer
250.000 gulden bedraagt. Lisse heeft dit
geld de laatste jaren gereserveerd voor
het zwembad.
ADVERTENTIE
0LGA
55
Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG „Ik rijg je aan mijn
mes" had zondag 13 augustus de 21-ja-
rige Frans van den K. tegen zijn 67-ja-
rige vader geroepen, terwijl hij een
pas gekocht siermes van de wand ruk
te. Pa was echter niet bang uitgeval
len en had kans gezien zoonlief het
steekwapen af te pakken, waardoor
van een vadermoord in Wateringen
niets was gekomen.
De Haagse officier van justitie
noemde het gisteren een duidelijke po
ging tot doodslag en eiste daarom acht
maanden gevangenisstraf, voorwaarde
lijke terbeschikkingstelling van de re
gering en het ondergaan van een drank-
kuur.
De verstandhouding tussen vader en
zoon was al jaren niet best. Beiden wa
ren driftig uitgevallen en bovendien
was Frans een jongen, die niet voor
een pilsje opzij ging. Toen hij die zon
dag thuiskwam, had hij al een paar
biertjes op en was hij ook te laat voor
het middagmaal.
Opmerkingen over zijn late komst
van zijn vader maakten Frans woedend.
Toen zijn vader wat in de tuin ging
wandelen, greep Frans het siermes. In
de tuin begon hij te schelden en maak
te hij een duidelijke steekbeweging.
Dat beweerden buren in een verkla
ring en ook zijn vader zei in de getui
genbank dat hij zich bedreigd had ge
voeld.
„Ik dreigde alleen maar", krabbelde
Frans terug op zijn oorspronkelijke
verklaring tegen de rechter-commissa-
ris. Veel geloofde de rechtbank daar
niet van, want nadat de vader zijn zoon
het mes had ontfutseld, was die naar
binnen gerend om prompt daarop met
een broodmes in de tuin te verschijnen.
Buren hadden Frans toen ontwapend.
In een psychiatrisch rapport werd
Frans een jongen genoemd met een
ruim verstandelijke vermogen, maar
ook met een sterk disharmonisch ka
rakter. Oók zou hij niet gauw geneigd
zijn zich te uiten.
LEEUWARDEN De 43-jarige man
van Aaltje de V.-H. uit Franeker blijkt
inderdaad aan thalliumvergiftiging te
zijn gestorven. Dit heeft het laborato
riumonderzoek aangetoond.
Aldus zei gisteren mr. G. R. Nubé,
officier van justitie in Leeuwarden, die
het onderzoek leidt in de moordzaak-
Franeker waarbij Aaltje de V.-H. haar
man, haar schoonvader en haar jongste
zoontje met rattengif heeft vergiftigd.
Het zoontje is door tijdig medisch in
grijpen tot nu toe van de dood gered.
Gebleken is ook dat na de plotselinge
dood van de man van Aaltje in het zie
kenhuis in Harlingen, een medische
sectie is verricht. Dergelijke secties
worden vaker toegepast om alsnog de
doodsoorzaak vast te stellen.
Thans is gebleken dat deze sectie tot
een verkeerde conclusie heeft geleid.
Bij de sectie was vastgesteld dat de
dood was ingetreden door verlamming
van de ademhalingsspieren. Dit was me
disch volkomen juist.
Daaraan werd echter de verkeerde
conclusie verbonden, dat deze verlam
ming was veroorzaakt door longontste
king.
ADVERTENTIE
U houdt frisse, droge, voeten in
3 Sterren herensokken met Hy-
gitex. Want Hygitex desodori-
seert, voorkomt transpiratie,
desinfecteert en is aangenaam
voor de huid. Elke dag weer
frisse voeten met 3 Sterren sok
ken. Alleen 3 Sterren sokken
zijn behandeld met Hygitex.
2.95
MET Hygitex
HYGIËNISCH, ALTIJD FRIS
Jn Groot-F.rittannië groeit de weer
stand tegen het Londens centralis
me, met name in Schotland en Wales,
die met Engeland deel uitmaken van
het „Verenigd Koninkrijk", constateert
de „Leeuwarder Courant" (onafh.).
Toch houdt Groot-Brittannië allerlei
tradities in ere, die herinneren aan het
feit, dat het Verenigd Koninkrijk is sa
mengesteld uit verschillende naties:
De prinsgemaal is bijvoorbeeld hertog
van Edinburgh. De koninklijke familie
woont elk jaar enkele weken in de
Schotse hoofdstad Edinburgh. De
kroonprins krijgt de titel „Prins van
Wales". Zo zal kroonprins Charles vol
gend jaar worden geïnstalleerd als
prins van Wales en wellicht ook de
taal van Waies gaan leren.
„In ons land speelt de koninklijke
familie niet zulk een rol om de tra
dities van de provinciën, die zich
destijds hebben verenigd in het
„Koninkrijk der Nederlanden" te
bewaren. Geen van onze prinsessen
heeft bijvoorbeeld de tweede taal
in Nederland, het Fries, geleerd;
de derde wereldtaal, het Spaans,
genoot meer belangstelling. Er is
echter een nieuwe generatie Oran-
je's in aantocht en de koninklijke
familie wordt zo langzamerhand
weer groot genoeg om enige spe
cialisatie, ook ten aanzien van de
provincies, toe te laten. Nu hoeft
prins Willem-Alexander niet dade
lijk te worden uitgeroepen tot her
tog van Gelre, graaf van Zeeland
of vorst van Friesland. Ook hoeft
een toekomstige prinses zich niet in
het Fries kostuum te steken, zoals
koningin Wilhelmina nog wel deed.
Toch zou de koninklijke familie
misschien wat meer kunnen doen
om de tradities van de verschillen
de Nederlanden te helpen bewaren
en daarmee een eenheid in ver
scheidenheid te onderstrepen".
^ver vijftien jaar al kan het nog
maar pas vernieuwde en juist weer
uitgebreide Schiphol te klein blijken en
het is verstandig, dat er nu reeds wordt
gedacht aan een uitwijkmogelijkheid,
aldus de „Haagsche Courant" (onafh).
Verkeer is voor ons land van oudsher
een belangrijke bron van inkomsten,
ter zee, te land en in de laatste halve
eeuw ook in de lucht..
„Willen wij naast onze havens en
onze weg- en railverbindingen met
het Europese achterland ook voor
de luchtvaart een draaitafel voor
Europa blijven, dan hebben wij er
voor te zorgen dat de luchtredders
de modernste accommodatie gebo
den wordt. Oponthoud in de afhan
deling is lijnrecht in tegenstelling
met de moeite die de industrie zich
getroost om het reizen door de
lucht steeds meer te versnellen.
Of Flevoland dan wel de Marker
waard de geschiktste vestigings
plaatsen zijn voor een tweede na
tionale luchthaven, moet nog wor
den bekeken. Uiterlijk binnen een
jaar zal een interdepartementale
commissie zich daarover uitspre
ken. Zij zal zich ervoor moeten hoe
den niet dezelfde problemen op te
roepen die de ligging van Schiphol
in de dichtbevolkte Randstad heeft
veroorzaakt: verkeerscongesties,
de noodzaak van kostbare voorzie
ningen in de naaste omgeving van
het veld en geluidshinder voor de
omwonenden. Zo bezien lijken de
platte polders met hun nog onein
dige horizon een aangewezen
plaats. Maar een luchthaven vergt
meer. Zij moet een eigen econo
misch nut hebben. Haar omgeving
moet zodanig interessant zijn dat
de luchtvaartmaatschappijen er
heen willen vliegen, zij moet als
het kan een duidelijk alternatief
bieden ten opzichte van de reeds
bestaande internationale luchtha
ven.
De keus tussen Schiphol en bijvoor
beeld Noord-Brabant, tussen de
havens van Rotterdam en Ant
werpen in en met snel groeiende
industriegebieden vlakbij, is veel
interessanter dan die tussen Schip
hol en een lege polder. Ook klima
tologisch zou deze plaats een uit
wijkmogelijkheid kunnen opleve
ren. Als Schiphol in de mist ligt,
zal het in de Markerwaard zeker
niet beter zijn, maar Brabant biedt
allicht een andere kans".
TJet bedrijfsleven in Nederland toont
over het algemeen een opmerkelij
ke discipline waar het om de prijzen
gaat, constateert het „Algemeen Dag
blad" (onafh. lib.) tevreden. Ook nu
weer heeft het Centraal Bureau voor
de Statistiek mogen constateren, dat
de kosten van levensonderhoud vorige
maand gelijk gebleven zijn.
„Handel en industrie ontkomen er
vaak niet aan de stijgende kosten
in de prijzen door te berekenen.
Daar bestaan spelregels voor.
Loonsverhogingen bijvoorbeeld
moeten worden opgevangen door
vergroting van de produktiviteit.
Nu Nederland de proef neemt met
een vrij loonbeleid, is het te hopen,
dat die prijsdiscipline ook blijft ge
handhaafd. Een al te sterke stij
ging van de prijzen we moeten
voor volgen» jaar toch al op 3,5
procent rekenen zal onherroepe
lijk leiden tot verhoging van de
looneisen.
Mag men niet zonder reden aan de
vakbonden om matiging vragen,
waar het de verbetering van de lo
nen betreft: diezelfde matiging zal
handel en industrie zich moeten op
leggen bij de vaststelling van de
prijzen. Daarbij behoeft men niet
alleen te denken aan de afschuwe
lijke gevolgen van voortgezette in
flatie, men dient terdege de ont
wikkeling in het buitenland in de
gaten te hóuden-
Wanneer men in het verleden bij
het vaststellen van lonen en prijzen
naar het buitenland verwees, dan
is er geen enkele reden de ogen te
sluiten, wanneer datzelfde buiten
land de ontwikkeling van lonen en
prijzen ook aan banden legt".
ADVERTENTIE
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
helpen direkt!