„Stijloefeningen" vanavond op tv Beurs van Amsterdam Flauw voor de internationals VANAVOND Auteur Tsjechisch „schrijversmanifest gearresteerd MORGEN FINANCIËLE NOTITIES Winst A.K.U. een derde la; iger PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Hogere winst bij Nutricia 2' 33 rfij kon z'n vreugde niet verbergen, toen hij Pauline op z'n stoep zag staan, hij bracht haar dadelijk naar zijn ate lier, nam een stapel papieren van de divan en verzocht haar plaats te ne men. „Ik stoor je zeker, nietwaar?" vroeg ze en ze keek met wijdopenge- spalkte ogen om zich heen. „Jij, mij storen," riep hij uit. „Nu nog mooier! Laat me plaats voor je maken." Hij schoof nog een stapel papieren en rollen van de divan. „Ga hier zitten. Wel, dat vind ik al lemachtig leuk." Ze keken elkaar met een enigszins verlegen glimlach aan. „Ik ben van de school! Het is nu uit met de wis- en natuurkunde. Ik ben van vandaag af een volwassen vrouw. Mij wacht in de toekomst niets dan mijn muzikale carrière!" „Ik feliciteer je. Prachtig. Mijn car rière bestaat juist in wis- en natuur kunde." Ze keek met een zeker eerbiedig ontzag de kamer rond. Ze nam die geheel in zich op en keerde snel haar gezicht naar hem toe. „Ik kon er niets aan doen, dat ik hier gekomen ben. Zie je... Het is zo moeilijk om vrienden te zijn en elkaar niet te zien. Het lijkt me al eeuwen, dat we elkaar niet gezien hebben." Ze wendde haar blik van hem af en vervolgde: „Met mij is er sinds die tijd niet veel gebeurd. Maar vandaag ...ja, ik voel me als een vogel. Ik heb vanmorgen vier uur gestudeerd en hoe meer ik werk, des te meer ener gie voel ik in me. Ik begin vanavond weer. En zo doe ik 't iedere dag". Ze keek weer de grote kamer rond. Er heerste hier een sfeer van rust en eenzaamheid. iHMiiiimmiHMWMmaiiuwniiiiiiniinimiiiiiiiHimmiiiimii „Ik heb geen hersens voor wis- en natuurkunde, maar toch houd ik van het soort werk, waarmee jij bezig bent," vervolgde ze. „Mag ik eens een beetje rondkijken?" „Ik zal je 't een en ander laten zien." Ze stonden beiden op. Nu viel haar oog op de kop van Leonardo. „Een re- produktie, die ik in Florence heb ge kocht," verduidelijkte hij. „Wat een man!" fluisterde ze. „Zijn ogen zijn vol teerheid. En toch schijnt hij door alles heen te zien, naar de kern van alle dingen. Vreemd, dat ve len van die grote mannen die blik hebben." Ze stond daar zonder een woord te zeggen, verdiept in een schier devote bewondering. Amadeus staarde naar haar profiel, naar de volmaakte lijn, die van heur haar tot haar hals liep. Dat lieve, vurige, bewondering uit drukkende, jonge gezicht, dat hij ge durende al die weken tevergeefs ge probeerd had te vergeten. En nu was ze uit eigen beweging hier gekomen! „Vader is in het bezit van enige te keningen van Leonardo", sprak ze op eens. „Originele tekeningen. Hij be waart die in een safe." „Een verstandig man," erkende Amadeus. Hij raakte met een teer gebaar haar arm aan en trok haar mee. Ze kwamen nu bij een tabel, die aan de andere muur van de kamer hing. „Wat is dat?" „Dat is mijn werk niet", antwoord de hij. „Het is een kaart van de Brit se admiraliteit van de Straat van Gi braltar. Hieronder is een plattegrond van de Straat, waarop je de zeediep ten kunt zien. Hier is de baai van Algeciras en die kant, dat is Marokko. Daar is de plaats, waar op een dag de Gibraltarwerken zullen worden ge bouwd. Een mooie kleine dam van 1472 km, die van Europa naar Afrika loopt. Zie je, de Middellandse Zee is een zee van verdamping. Als je de toevoer, die door de verschillende straten aanstroomt, afsnijdt, gaat zijn niveau ieder jaar door die uitwase ming anderhalve meter de laagte in. In vijftig jaar is dat ongeveer vijfen zeventig meter. Denk eens aan de honderdduizend vierkante mijlen grond, die op die manier voor verbou wing in aanmerking komen. Als 't je interesseert, zal ik je een boek over dat onderwerp geven. Het is door een Zwitserse ingenieur, Bruno Siegwart, geschreven. Het is een deel van het Atlantropa-ontwerp". Hij keerde zich om. „Dit is Herman Soergel de ontwer per van dat plan," zei hij en hij haal de een foto van de tafel te voorschijn. Hij staarde met haar naar dat pein zende gezicht, naar die kalme door dringende blik van die zoon van een Beierse aannemer. „Is hij een vriend van je?" Amadeus schudde het hoofd. „Ik ken hem persoonlijk niet. Maar ik geloof in zijn idee." „Waar bestaat dat plan van hem eigenlijk in?" „Hij wil van Europa en Afrika één continent maken, door de twee we relddelen aaneen te voegen. Hij wil de energie van de Middellandse Zee in het gareel slaan en daardoor tweehon derdmiljoen paardekracht scheppen. Dat betekent een werk voor de komen de eeuwen, waarbij miljoenen mensen betrokken kunnen zijn." „Zou dat mogelijk zijn?" „Voor de moderne techniek is niets onmogelijk." „Maar Amadeus, wil je de hele we reld aan dé techniek uitleveren?" „De techniek heeft de wereld al ver overd." „Maar is die verovering van de na tuur niet de verschrikkelijkste uiting van onze tijd?' Daardoor verdwijnen alle edele, geestelijke aangelegenhe den." „Misschien worden ze daardoor kleur- en geesteloos voor de toekom stige tijd", antwoordde hij kalm. „Denk aan al de componisten, aan de dichters en aan de schilders. Die zijn geen resultaat of produkt van een technische revolutie. Zij schiepen meesterwerken, voor de wereld te klein werd voor het verkeer, voor de telefoon en voor de radio. Schubert, Beethoven, Shakespeare, Dante al de grote Duitse, Russische, Engelse en Franse schrijvers waren in kleine le- venscirkels besloten, ze waren verbon den met hun geboortegrond. Ze heb ben nooit verre reizen gemaakt. Goe the nam weken en maanden om naar Rome te reizen. Schiller schiep zijn .Wilhelm Teil', zonder ooit in Zwitser land te zijn geweest. In de tegenwoor dige tijd snelt de hele wereld met zulk een vaart voort, dat niemand de tijd heeft om te denken. Dat lijkt me toch wel jammer, Amadeus. Want is een mooie sonatie niet iets veel edelers dan de grootste technische werken? Zal jouw techniek ons niet tenslotte tot liet barbarendom voeren?" Hij glimlachte. „Aan de vooruitgang van de tech niek wordt alle ellende van het moder ne leven toegeschreven," antwoordde hij, „maar het is niet fair om dat te doen. Iets in de menselijke geest is de verkeerde richting uitgegaan. De men sen denken nu in verkeerde waarden. Misschien hebben de technici en de in genieurs wel verkeerde criteria. Het 'spoedig rijk worden'-denkbeeld domi neert bij velen van hen. Ze zijn soci aal genoeg in hun visies. Het intensie ver worden van de menselijke energie en van de bewegingssnelheid heeft geen teruggang van de meditatieve vermogens ten gevolge. Integendeel. Door die factoren verkrijgt de mens meer rust en vrije tijd. Maar om dit goed te begrijpen, zul je een heel eind voor- en achterwaarts moeten kijken. (Wordt vervolgd) z 3657. Zelfs de professor was er nu van doordrongen, dat het zaak werd de Donkere Planeet zo spoedig mo gelijk te verlaten en die gevaarlijke Machine-god met zijn talrijke, mechanische vazallen „vaarwel" te zeg gen. Aardse verkenners hadden in deze ongastvrije, kille wereld weinig goeds te verwachten. Natuurlijk stuitte het Dubois tegen de borst om zo'n schat van his torische gegevens en technische wonderen zomaar ach ter te laten, zonder een meer uitgebreid onderzoek te stellen. Arend wuifde zijn protesten evenwel terzijde en sprak ietwat ongeduldig: „Er zullen later stellig méér expedities hierheen worden gestuurd. Men kan die dan beter uitrusten voor zulke omslachtige tijdro vende onderzoekingen, dan wij dat zijn. Daar is groot materiaal voor nodig, zoals schijnwerpers en camera's en film-apparaten. Maar ook zware wapens, want zo als je bemerkt hebt, schuilen er heel wat gevaren in die ijzige nevels!" Het trillen van de bodem was, zo mogelijk, nog heviger geworden en allen haalden vrij er adem toen zij weer uit het „mansoleum" naar buiten kwamen. Doch daar wachtte hun een nieuwe verras sing! 24. „Het ongeluk, om het zo maar te noemen", zegt Rechter Tie, „moet tussen vier en vijf hebben plaats gehad in het tuinprieel. Omstreeks de tijd dat u daar een bezoek bracht." „Kwelt u me toch niet langer", roept Fung uit. „Zegt u wat haar overkomen is 1" „Op die vraag kunt u zelf beter antwoord geven, me neer Fung", zegt Rechter Tie plotseling kil. „Mevrouw Ho werd opgehangen aan de zolderbalk, en u bent het die haar vermoord heeft." Het lijk tof Fung de beschul diging niet hoort, zozeer is hij door smart overmand. Hij slaat zich voor het voorhoofd en roept uit: „Dood, ze is dood, en ik wist van niets! Daarom liet ze mij niet binnen! En ik die altijd dacht dat ik van ons bei den het eerst zou sterven!" De oude kamener onder steunt hem en probeert hem te troosten. „Ik weet best dat jij er niet mee te maken hebt, m'n jongen", fluis- terd ze hem toe. „Let maar niet op wat de Rechter zegt." Nu pas dringt het tot de schilder door waarvan hij beschuldigd wordt. „Niet dat het er veel toe doet", zegt hij op schampere toon tot de Rechter, „maar zoudt u mij eens willen vertellen waarom ik de vrouw zou hebben vermoord, die ik boven alles liefheb, en die mijn enige reden was om nog verder te leven?" 50. Met twee sprongen was Tekko bij de deur. Hij rukte deze open en stormde op goed geluk de gang op. Het bijzondere van het geval, namelijk dat de deur, die zoëven nog gegrendeld bleek te zijn, nu weer bijna vanzelf openging, ontging onze vriend. Voor hem deed het trouwens ook niets ter zake. De hoofdzaak was dat hij er door kon en dat kon hij. Nu moest hij alleen nog in het donker de uitgang zien te vinden en dat viel niet mee in deze doolhof. Zo hard als hij kon rende hij de gang uit en aan het einde daarvar wilde hij rechtsaf slaan. Voor hij echter zover was, do ken er plotseling voor en rechts van hem twee lichtend witte spookgestalten op, die hem met een luid hoei- hoei geroep de linkerkant opjoegen. Tekko liep, zoals hij nog nooit gelopen had en als een razende Roeland stormde hij langs de gangen en trappen van de oude burcht. Het scheen hem alsof er geen einde aan kwam en iedere keer dat hij de verkeerde kant opging ver schenen er weer een paar spoken die hem met hun lu guber gekrijs de andere kant opjoegen. En eindelijk toen hij een grote brede trap met vier treden tegelijk naar beneden afstoof, zag hij opeens de grote toegangs poort voor zich. Zonder om te zien snelde hij daarop af, nagestaard door de spoken. In het VPRO-televisieprogramma kunt u vanavond via Nederland I om tien uur kijken naar een opvoering van „Stijloefeningen". In 1947 schreef de tot de surrealisti sche beweging in Frankrijk behorende romancier Raymond Queneau zijn „Exercises de style" of „Negenenne gentig manieren om een stupide ver haaltje te vertellen." De schrijver ver telt hoe hij op een dag op het achter balkon van de autobus een nozemach tige man ziet, die opvalt door een over matig lange hals en een overdreven modieus hoedje. Deze jongeman maakt zich kwaad op een oudere man naast hem, omdat die steeds op zijn tenen gaat staan in het gedrang. Korte tijd later ziet de auteur deze zelfde jonge man terug, nu op een andere plaats in de stad. Hij staat daar op het trottoir te praten met een vriend die hem zegt, dat hij een knoop van zijn regenjas moet verplaatsen. Queneau laat dit verhaal vertellen door een resactionair, 'n kletsjuffrouw, een boekencriticus, een tachtiger, een onzekere, een zelfverzekerde. Hij pre senteert het gegeven als ode, als son net, in alexandrijnen a la de Musset, als een complete mis in het ergste pot jeslatijn, als een scenario voor een mime-nummer, als een politie-verhoor. En precies hetzelfde kletspraatje wis selt met de stijlen van stemming, van suspense... In 1949 bracht regisseur Yves Robert dit strikt a-dramatische werk voor het eerst op de planken. Ernst van Altena maakte de eerste tv-bewerking van dit briljante stukje nonsens. Behalve door zijn „Exercises de style" kreeg Queneau bekendheid door de roman „Zazie dans le métro", die model stond voor de gelijknamige film. Bovendien is hij de dichter van een van de beroemdste chansons van Juliette Gréco: „Si tu t'imagines", onder welke titel hij in 1952 zijn complete dichtwerk liet verschijnen. Aan „Stijloefeningen" werken mee: Fien Berghegge, Bert van der Linden, Aart Staartjes, Arnold Gelderman, Ro ger Coorens, Rob van Houten, Feike Bosma, Henk Janmaat, Pierre Biers- ma, Marcel Thielemans, Dick Doorn, Han de Vries, Joep Terweij, Toon van Vliet, Maarten van Regteren Altena en Evert Overweg. Muziek: Henk van Dijk. Regie: Rob van der Linden. Donderdag is Liesbeth List uit Rio de Janeiro teruggekeerd. We zien haar hier op de luchthaven, temidden van de knipsels uit de plaatselijke kranten en tijdschriften, die aan haar optreden ge wijd zijn. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Comm. op informa tie. 18.20 DE VRIJE GEDACHTE: De Vrijdenker en de Maatschappij, lezing. VPRO: 18.30 Hee, een programa voor onvolwassenen. 19.00 Jazz-rondo. 19.20 De toekomst van ons onderwijs, lezing. 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst na der beschouwd. 20.00 Jazzmuz. VARA: 21.00 Stereo: Berlijns Radio Symfonie orkest: mod. muz. 22.20 Klass. gram. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo Licht gevar. platenprogr. 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM II NCRV: 18.00 Stereo: Licht instrum. kwintet. 18.20 Uitzending van de KVP Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken, die de aandacht ver dienen. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Voor de tieners. 19.40 Wereld panorama. 19.50 Uit: Licht muziekpro gramma. 21.00 Liefdesfantasie, hoorspel 21.45 Stereo: Licht instr. kwintet. 22.00 TROS: Jazzmuziek. 22.30 Nws. 22.40 All-In: gevar. progr. 23.55 - 24.00 Nws. NEDERLAND I NOT/NTS: 10.20 - 12.00 Schooltelevi sie. NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reklame. VPRO 19.07 Concert voor jonge mensen. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. STER: 20.16 Reclame. VPRO 20.20 Orkest en zangsolist. 20.45 Film- reportagé over de Shetlandeilanden. 21.15 Onaantastbaar: Jamaica Ginger, TV-film. 22.00 Stijloefeningen, TV-spel. II PRAAG De Tsjechische autoritei ten hebben gisteren de arrestatie be kend gemaakt van een inwoner van Praag die de auteur zou zijn van het zogenaamde „schrijversmanifest" dat deze zomer in het westen gepubliceerd werd. De arrestant, door het ministerie van Binnenlandse Zaken slechts omschre ven als „Dr. I. P.", is zelf geen schrij ver. Dr. I. P. zal op een niet bekend ge maakte datum in het openbaar berecht worden op niet nader aangeduide aan klacht. 22.30 Een verwaarloosde groepering, filmreportage.. NTS: 22.40 - 22.45 Jour naal. NEDERLAND I NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. 19.03 Die van hiernaast, TV-feuil- leton. 19.33 Open oog, tips voor het we einde. 20.00 Journaal en weeroverzicht. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Ach ter het nieuws. 20.45 Coronation Street, TV-feuilleton, 21.10 Mies en scène. 22.10 Uitgerekend: consumentenrubr. STER: 22.15 Reclame. NTS: 22.20 - 22.25 Jour naal. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ocht.gymn. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gev. progr. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Een nieuw geluid: jonge artiesten. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Stereo: Salonorkest en zangsolist. 12.15 Voor nu en later, lezing. 12.27 Med. voor land- en tuinb. 12.30 Actueel sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers (gr.). 14.00 Uitlaat: progr. voor twintigers. 14.40 Radio Jazz magazine. NRU: 15.00 Hoe kunnen veranderingen in het onderwijs tot stand komen, lezing. 15.30 Zestig jaar jazz: gesprekken. 16.00 Nws. 16.02 Volksmuz. uit Hongarije. 16.25 li. gr. muz. VARA: 16.30 Operamuz. 17.10 Or gelconcert. 17.30 Radioweekjourn. HILVERSUM II NCRV 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke en moderne gr. muz. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Bariton en piano (gr.): klassieke lied. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.15 Muzaiek: gev. muz.progr. en kunstkroniek. 11.00 Nws. 11.02 Schoorsteen of kerktoren, le zing. 11.15 Solistenkamer: muzikaal vraaggespr. KRO: 12.00 Stereo: Coun try and Western Express (gr.). 12.15 Marktberichten. 12.17 Overheidsvoor lichting: Exportiviteiten. Nws., wenken en adviezen op exportgebied. 12.27 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen: rubriek over missie en zending. NRU: 13.00 Openbaar Kunstbez. 13.10 Vliegen de schijven: verzoekplaten voor de mi litairen. KRO: 14.00 P.M.: een week blad met veel plaatjes. (16.00-16.02 Nws.). NRU: 16.30 Franse les. HIRO: 17.00 Blindelings..., lezing. KRO: 17.30 6-7-6-8: pocketradio voor tieners. HILVERSUM III KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev. progr. (10.00 en 11.00 Nws.). NRU: 12.00 Nws. 12.02 Klein Chanson. NCRV: 13.00 Nws. 13.02 Ramblers Radio Re prises. 13.30 Zuidzee-Serenade. 14.00 Nws. 14.02 Progr. voor tieners en twens. 15.00 Nws. 15.02 Halte, progr. voor twintigers. 15.30 Country and Wes tern muz! 16.00 Nws. 16.02 Licht platen progr. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sportshow en lichte gr.muz. Vrijdag 10 november 1967. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal van giste ren. 10.20 Biografische revue over Lud- wig Thoma. 12.00 - 13.30 Das Aktuelle IV^aggzin. 16.40 Journaal. 16.45 Progr. voor jonge mensen 17.55 Overz. middag programma's komende week. 18.00 Jour naal (Region, progr.: NDR: 18.05 Nws. 18.19 Das Freitagsmagazin. 18.53 Zand mannetje. 19.00 Nws. 19.26 TV-film. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nieuws 18.10 Dierenprogramma. 18.12 Woody Herman Story. 18.25 Hier und Heute (18.50 - 19.00 Goedenavond). 19.10 Bel- phegor, tv-film. 19.40 Voordracht) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Critisch com mentaar. 21.00 TV-film. 21.45 Journaal en weerber. 22.00 Reportages uit Bonn. 22.15 Blijspel. 0.10 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Sport programma. 18.20 Die Drehscheibe. In Kleur 18.55 TV-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en Act. 20.00 Verrater, tv- spel. Aansl.: Nws. 21.05 TV-spel. 21.35 Filmrep. 22.05 Nws., weerber. en act. 22.30 Korte films. (Slotkoersen van gisteren) Fonds Vorige koers l8te not. Nederland 1966-1 7 105% 105% Nederland 1966 61 99A 98% Nederland 1967 6 97 97 Nederland 1965-1 51 94 V« 94% Nederland 1964-1 51 91% 91A Nederland 1964 5 89 89 Nederland 1958 44 89% 89% Nederland 1964 44 95A 95% Nederland 1959 41 87 A 87 Nederland 1963-1 41 83% 84 Nederland 1961 4 84% 84% Nederland 1953 33 81% 81% Ned. staffell. 1947 3* 71% 71% Nederland 1951 34 90% 90% Nederland 1953 1-2 34 84V« 84% Nederland 1950 1-2 31 74 74% Nederland 1954 1-2 31 76% 76% Ned. grootb. obl. 1946 3 82 A 82H Ned. dollarlng 1947 3 88% 88% Bank v. N.G. wnb.l. '57 6 85% 86% id. 30-jar. 1958/'59 44 87Vs 87% H.V.A.-mijen ver. a. 115% 114% A.K.U. a. 62.6 61.6 Delimlj. f. eert 88 87 Hoogovens rur.c.v.a. 102 Philips gem. bezit v. a. 111.4 109.5 Unilever c.v.u 109.9 105.2 Dordtsche Petr. a 648638% Kon. Petr. L a. 141.7 140 H.AX. a. 79% 77% Java-China p. n.r.c.v.a. 177 1741/» K.L.M a 268 Rotterd. Lloyd a 149 147% Scheepvaartunie a. 128% 127'/t Kon. Zout-Organon 153.5 152.8 Bk v. Ned. Gem. '65-1 51 93H 93% Nat investeringsb. '65 51 95% 95'/« Fr.-Gron. Hyp.b. dw 6 94 Westl. Hyp.b. u 5 88 87% Alb. Heyn wdlobl. '55 4 126% Bijenkorf 6 99 99% Co-op Ned. r^paarbr. 145% Ned. Gasunie Si 94% 94% Philips dir. 250-100'51 4 82 82 Pegem 1-2 1957 6 97% 97% Pgem 1957 6 99% 98 K.L.M. 15-jarig 5 95 Ned. Spoorw. 57 1-2 41 91% 91% A K.U f 1000 44 89 89 Gelder Zonen v. 41 87 87 Hoogovens 51 109'/» 109% Alg Bank Ned. a. 231 230'/« Amrobank f 20,— a. 46.9 46.3 Nationale Ned. eert 605Vt 598 Ned. Credietb. aand. b. Ned. Middenstandsbank a. Slavenburg's Bank a Albert Heyn a Amstel Br n.r.c.v.a. Bergh en Jurg. f 250-1000 a. Blaauwhoed a. Büjdenst.-Will. f 1000 nreva Bols Lucas a. Bredero ver. bedr. n.r.c.v.a. Brocades-Stheeman a. Buhrmann-Tetterode a. Bijenkorf n.r.c.v.a. Calvé c.v.a Drentsch-Overijs. Houth. h. D.R.U. a Elsevieris Uitgeversmij. a. Erdal mij. v. wasverw. a. Excelsior metaalbuizen a Fokker a. Gazelle Rijwielfabriek a. Gelder Zonen, van a. Gist- en Spiritusfabriek a. Grasso's Kon. Mach.fabr. a. Heineken's Bierbr. aand. Holec aand Internatio aand Kon. Ned. Papierfabr a. Kon. Ned. Textielunie eert. K.V.T. (kon ver tap) aand. Meteoor Beton a. Misset, Uitgeversmij. a. Naarden Chem. fabr. a. Naeff gebr. a. Nedap ned. app.fabr. aand. Ned. Kabelfabrieken aand Nelle, wed. J. van aand. Nyma n.r.c.v.a. Nijverdal-ten Cate a. Overz Gas. nat bez. v.a.f. Pal the a. Pont Houthandel a. Reesink en Co. a Scheveningen bbrpljnljX a. Schok beton aand. b. Scholten Carton en Pap. a. Schuppen Sajetfabriek a. Simon de Wit aand. b. Spaarnever bez.500-100 a. Technische Unie a rhomassen/Dr.-Verbl. Ia rwentsche Kabelfabriek a Ubbink-Davo a Unilever 1000 cert 7c.pr. a. Veenendaalsche stoomsp. a. Ver. Machinefabrieken a. 177 17714 91 90.5 173 173% 1060 1075 375. 375 206 205% 98.5 99 79 81 182 181 411 405 823 470 463 621 619 766 762 118 118 304 308 285 282.5 505 506 62% 63 434 439 169 170 107% 107% 479 119% 119 587 168 275% 158% 50 275 93 257 465 145 147 283 345 28% 91% 100.8 62% 170 157 27.5 196 253 89 396% 646 238 95.1 356 16% 109 198 173 592 172% 275% 162 49% 280 92% 257 465 148 147% 289 344 26% 92% 100 62 171% 159 32 193 250 90% 397% 644 239 95.1 357 16 109 198% 174 Ver. Touwfabrieken c.v.a. Vredestein Rubb.br. c.v.a. Vulcaansoord a. Wessanen's Kon. Fabr. a. Wilton-Fijen.-Bronsw. a. Billiton le rubriek a. Geldersche Tramw.mij. a. H.B.B. bel. depot 1-2 pb. f. Interbonds Ipb. f. Vastgoedbeifonds part f Interunie f 50 a. Robeco f 50 a. Rolinco f. Unitas f 50 a. Ver. Bezit v. 1894 f 50 a. Canadian Pac. Railw. eert. Int Nickel Cy Can. cert. Shell Can. (10 a.) cert. A.T.T. 15-10a33-l/3d cert. Anaconda cert. Bethlehem Steel cert. Chesapeake and Ohio cert Cities Serv. 10 a 10 dlr cert. Douglas Aircraft cert. Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert. General Electric cert. General Motors cert. Kennecott Copper cert Phillips Petroleum cert R.C.A. cert. Republic Steel cert. Shell Oil cert. Standard Brands 10 a. cert. U.S. Steel (10) cert. Woolworth cert. Bank v. N.G. '58 1-2-3 4Ï Nat. Bk v. Midd.Kr. '66 7 British Petrol. 1966 71 Ned. Gasunie 1966 64 Rott Rijn Pijpl-mij. 54 Berghuizer Pap.fabr. 44 Grasso's Kon. Mach.f Meteoor beton 51 Stokvis en Zonen 41 Thomassen'Dr.-Verbl. 44 Bredero vast goed a. Calvé cum.pref.wd.nr. eert Edy emaille a. Krasnapolsky, L a. Lips en Gispen eert. 146 144 159% 158 56% 56 487 486 159 160 712% - 70 67 758 758 647 647 643 643 178.3 178 219.2 218.9 214.9 215 404 402.5 98.4 60% 114% 29% 51% 43% 31% 61% 48% 86% 1593/4 101 79% 40% 59% 60% 41% 64 34% 40% 27% 87% 102 103% 101 99H 94% 60% 114% 29% 52 43% 31 50 48% 8534 158 100% 79% 42 59 41% 63% 34% 39 H 27% 87 A 102 96% 101% 100 94% 91 91 77% 77% 88 94% 106 105 169 163 145 83 85 60.4 60.4 1093/4 109 AMSTERDAM Aan de oplopende koersen van de laatste beursdagen voor de meeste internationale waarden is vandaag een einde gekomen. De stemming was flauw over vrijwel de gehele linie. Dit door wat buitenlands aanbod, alsmede lokale verkopen die in een praktisch lege markt moesten worden uitgevoerd. De handel was kalm en zeker niet in overstemming met de nogal forse koersdalingen bij de opening. Unilever werd verhandeld op 104.70, ex 2.50 interimdividend, te gen gisteren als slotprijs 110 cuminte- rimdividend. Een teruggang derhalve van bijna 3 gulden ofwel cica 13 pun ten op de oude omrekeningsbasis. Uni lever sloot woensdag in Wall Street een halve dollar lager door ruim aan bod. Kon. Olie gaf op 139.90 bijna 2 gul den prijs. Philips daalde 2 gulden tot 109.30. AKU zakte 1.20 in op 61.60. Vanmiddag maakte AKU de derde kwartaal-cijfers 1967 bekend. Deze zul len, zoals bekend, zeker niet te opti mistisch zijn. Hoogovens werd een gul den geadviseerd op 103. Dit concern heeft gunstige winstperspectieven, me de door de dalende kostprijs. KLM was lager door de koerdaling in Wall Street met 2 dollar. Na de rustdag van dinsdag (Election- Day) is het er woensdag in Wall Street nogal wild toegegaan. Aanvankelijk leid de ruime kooporders tot een vaste stem ming. Hierop volgde later een verkoop- golf waardoor het Dow Jones-gemiddel- de voor industrie-aandelen er 16 punten inzakte van plus 10 punten beginbeurs tot min. 6 punten bij het slot. Dit gemid delde kwam beneden de 850 te liggen. Deze teleurstelling in Wall Street was vandaag zeker van invloed op het koers verloop van de hoofdfondsen in Amster dam. Men verwacht op het Damrak dat New York ook vandaag lager zal slui ten. De scheepvaartsector zette kalm in met een licht verdeelde stemming! Hier bij was Van Nievelt 3/4 punt hoger op 119. 1/4 doch werd later flauw tot 116Va door flinke verkopen van bepaalde zijde. Ook de andere scheepvaartwaarden lagen aangeboden in de markt, echter met weinig zaken. De cultures waren ge makkelijker. De hoger geklasseerde obli gaties in de staatsfondsenmarkt waren prijshoudend, de lagere merendeels vriendelijker. Eerste 9 maanden 1967 AMSTERDAM In de eerste negen maanden van dit jaar heeft de Algeme ne Kunstzijde Unie een nettowinst ge boekt van f 34.3 miljoen. Dit is 30,3 pet. minder dan de f 49,2 miljoen, die in de zelfde periode van 1966 werden ver diend. Oorzaken daarvan zijn prijsda lingen en onderbezettingsverliezen. In het derde kwartaal lag de winst van f 16,8 miljoen 25.3 pet. lager dan de f 22,5 miljoen in die drie maanden van vorig jaar. De omzet in het derde kwartaal (f 147,7 miljoen) lag ongeveer op het zelfde peil (f 147,2 miljoen) als in de zelfde periode T^an vorig jaar, toen de terugslag bij de AKU zich aandiende. De kosten stegen echter, zoals gisteren in Amsterdam werd bekendgemaakt, van f 134,4 tot 140,2 miljoen, zodat de bruto bedrijfswinst daalde van f 12,8 tot 7,5 miljoen. Evenals in voorgaande derde kwar talen ontving het Nederlandse moeder bedrijf ook nu het gros van de jaarlijk se dividenduitkeringen van de dochters. Zij kwamen nu uit op f 17,6 miljoen te gen f 19 miljoen vorig jaar. De lichte teruggang ontstond door de dividend verlaging van 17 op 15 pet. van Glanz- stoff. Opmerkelijk is ook nu weer de aan houdende stijging van de lasten tot f 6,8 miljoen. In het eerste kwartaal van 1966 bedroegen zij nog f 3,8 mil joen. In hoofdzaak kan de toeneming worden toegeschreven aan de rente op steeds meer leenkapitaal. Recente ontwikkelingen in Amerika en Duitsland wijzen er thans op, dat het dieptepunt in de ongunstige gang van zaken is gepasseerd. Tot slot volgt hieronder een samenvatting van de re sultaten van de AKU in de eerste drie kwartalen van dit jaar: (in miljoenen 8 pet 3,2 pet gulden). 1967 1966 Omzet 451,4 490,9 Kosten 423,7 437,5 27,7 53.4 Div./intr. deeln. 30,5 29 Lasten 17,8 11,8 Belasting 6,1 21.4 Nettowinst 34,3 49,2 (p. aand. van f 203,43 4,92) VOOR BEURSKOERS VAN HEIÏENMORUEN (verstrekt door de Amrobank) Kon. Olie 140.50; Unilever 105.60—106.00; Philips 109.80—110.10; A.K.U. 59.40. —48,1 pet 30,3 pet ZOETERMEER (ANP) Nutricia zal op 1 december over 1967 een on veranderd interimdividend uitkeren van 5 pet in contanten. Door de uitkering van 5 pet stockdividend over 1966 en 'n kleine afrondingsuitgifte is het geplaat ste gewone aandelenkapitaal gekomen op f 18 miljoen. De opgaande lijn van de winst in 1966 is ook in de eerste helft van dit jaar doorgetrokken. Onvoorziene omstandig heden voorbehouden zal de geconsoli deerde winst over 1967 die van 1966 enigermate overtreffen. Vorig jaar werd naast het stockdivi dend een contant dividend uitgekeerd van 10 pet. De brutowinst steeg in 1966 van f 11,6 tot f 13 miljoen en de nettowinst van f 4,43 tot f 4,91 miljoen. W-A1 AMSTERDAM, 9 nor. Londen 10.00110.003; New York 3.59 A—3.59H; Montreal 3.34A—3.34H; Parijs 73.351— 73.401; Brussel 7.241—7:242; Frankfort 90.16190.211; Stockholm 69.46169.51% Zürich 83.20—83.25; Milaan 57.781— 57.831; Kopenhagen 51.7951.84; Oslo 50.251—50.301; Wenen 13.891—13.90% Lissabon 12.471—12.48i.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2