„Stijloefeningen"
vanavond op tv
Beurs van Amsterdam
Flauw voor de
internationals
VANAVOND
Auteur Tsjechisch
„schrijversmanifest
gearresteerd
MORGEN
FINANCIËLE
NOTITIES
Winst A.K.U.
een derde
la;
iger
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Hogere winst
bij Nutricia
2'
33
rfij kon z'n vreugde niet verbergen,
toen hij Pauline op z'n stoep zag staan,
hij bracht haar dadelijk naar zijn ate
lier, nam een stapel papieren van de
divan en verzocht haar plaats te ne
men.
„Ik stoor je zeker, nietwaar?"
vroeg ze en ze keek met wijdopenge-
spalkte ogen om zich heen.
„Jij, mij storen," riep hij uit. „Nu
nog mooier! Laat me plaats voor je
maken."
Hij schoof nog een stapel papieren
en rollen van de divan.
„Ga hier zitten. Wel, dat vind ik al
lemachtig leuk."
Ze keken elkaar met een enigszins
verlegen glimlach aan.
„Ik ben van de school! Het is nu uit
met de wis- en natuurkunde. Ik ben
van vandaag af een volwassen vrouw.
Mij wacht in de toekomst niets dan
mijn muzikale carrière!"
„Ik feliciteer je. Prachtig. Mijn car
rière bestaat juist in wis- en natuur
kunde."
Ze keek met een zeker eerbiedig
ontzag de kamer rond. Ze nam die
geheel in zich op en keerde snel haar
gezicht naar hem toe.
„Ik kon er niets aan doen, dat ik
hier gekomen ben. Zie je... Het is zo
moeilijk om vrienden te zijn en elkaar
niet te zien. Het lijkt me al eeuwen,
dat we elkaar niet gezien hebben."
Ze wendde haar blik van hem af en
vervolgde: „Met mij is er sinds die
tijd niet veel gebeurd. Maar vandaag
...ja, ik voel me als een vogel. Ik heb
vanmorgen vier uur gestudeerd en
hoe meer ik werk, des te meer ener
gie voel ik in me. Ik begin vanavond
weer. En zo doe ik 't iedere dag".
Ze keek weer de grote kamer rond.
Er heerste hier een sfeer van rust en
eenzaamheid.
iHMiiiimmiHMWMmaiiuwniiiiiiniinimiiiiiiiHimmiiiimii
„Ik heb geen hersens voor wis- en
natuurkunde, maar toch houd ik van
het soort werk, waarmee jij bezig
bent," vervolgde ze. „Mag ik eens
een beetje rondkijken?"
„Ik zal je 't een en ander laten
zien."
Ze stonden beiden op. Nu viel haar
oog op de kop van Leonardo. „Een re-
produktie, die ik in Florence heb ge
kocht," verduidelijkte hij.
„Wat een man!" fluisterde ze. „Zijn
ogen zijn vol teerheid. En toch schijnt
hij door alles heen te zien, naar de
kern van alle dingen. Vreemd, dat ve
len van die grote mannen die blik
hebben."
Ze stond daar zonder een woord te
zeggen, verdiept in een schier devote
bewondering. Amadeus staarde naar
haar profiel, naar de volmaakte lijn,
die van heur haar tot haar hals liep.
Dat lieve, vurige, bewondering uit
drukkende, jonge gezicht, dat hij ge
durende al die weken tevergeefs ge
probeerd had te vergeten. En nu was
ze uit eigen beweging hier gekomen!
„Vader is in het bezit van enige te
keningen van Leonardo", sprak ze op
eens. „Originele tekeningen. Hij be
waart die in een safe."
„Een verstandig man," erkende
Amadeus.
Hij raakte met een teer gebaar
haar arm aan en trok haar mee.
Ze kwamen nu bij een tabel, die
aan de andere muur van de kamer
hing.
„Wat is dat?"
„Dat is mijn werk niet", antwoord
de hij. „Het is een kaart van de Brit
se admiraliteit van de Straat van Gi
braltar. Hieronder is een plattegrond
van de Straat, waarop je de zeediep
ten kunt zien. Hier is de baai van
Algeciras en die kant, dat is Marokko.
Daar is de plaats, waar op een dag
de Gibraltarwerken zullen worden ge
bouwd. Een mooie kleine dam van
1472 km, die van Europa naar Afrika
loopt. Zie je, de Middellandse Zee is
een zee van verdamping. Als je de
toevoer, die door de verschillende
straten aanstroomt, afsnijdt, gaat zijn
niveau ieder jaar door die uitwase
ming anderhalve meter de laagte in.
In vijftig jaar is dat ongeveer vijfen
zeventig meter. Denk eens aan de
honderdduizend vierkante mijlen
grond, die op die manier voor verbou
wing in aanmerking komen. Als 't je
interesseert, zal ik je een boek over
dat onderwerp geven. Het is door een
Zwitserse ingenieur, Bruno Siegwart,
geschreven. Het is een deel van het
Atlantropa-ontwerp". Hij keerde zich
om.
„Dit is Herman Soergel de ontwer
per van dat plan," zei hij en hij haal
de een foto van de tafel te voorschijn.
Hij staarde met haar naar dat pein
zende gezicht, naar die kalme door
dringende blik van die zoon van een
Beierse aannemer.
„Is hij een vriend van je?"
Amadeus schudde het hoofd.
„Ik ken hem persoonlijk niet. Maar
ik geloof in zijn idee."
„Waar bestaat dat plan van hem
eigenlijk in?"
„Hij wil van Europa en Afrika één
continent maken, door de twee we
relddelen aaneen te voegen. Hij wil de
energie van de Middellandse Zee in
het gareel slaan en daardoor tweehon
derdmiljoen paardekracht scheppen.
Dat betekent een werk voor de komen
de eeuwen, waarbij miljoenen mensen
betrokken kunnen zijn."
„Zou dat mogelijk zijn?"
„Voor de moderne techniek is niets
onmogelijk."
„Maar Amadeus, wil je de hele we
reld aan dé techniek uitleveren?"
„De techniek heeft de wereld al ver
overd."
„Maar is die verovering van de na
tuur niet de verschrikkelijkste uiting
van onze tijd?' Daardoor verdwijnen
alle edele, geestelijke aangelegenhe
den."
„Misschien worden ze daardoor
kleur- en geesteloos voor de toekom
stige tijd", antwoordde hij kalm.
„Denk aan al de componisten, aan
de dichters en aan de schilders. Die
zijn geen resultaat of produkt van een
technische revolutie. Zij schiepen
meesterwerken, voor de wereld te
klein werd voor het verkeer, voor de
telefoon en voor de radio. Schubert,
Beethoven, Shakespeare, Dante al de
grote Duitse, Russische, Engelse en
Franse schrijvers waren in kleine le-
venscirkels besloten, ze waren verbon
den met hun geboortegrond. Ze heb
ben nooit verre reizen gemaakt. Goe
the nam weken en maanden om naar
Rome te reizen. Schiller schiep zijn
.Wilhelm Teil', zonder ooit in Zwitser
land te zijn geweest. In de tegenwoor
dige tijd snelt de hele wereld met zulk
een vaart voort, dat niemand de tijd
heeft om te denken. Dat lijkt me toch
wel jammer, Amadeus. Want is een
mooie sonatie niet iets veel edelers
dan de grootste technische werken?
Zal jouw techniek ons niet tenslotte
tot liet barbarendom voeren?"
Hij glimlachte.
„Aan de vooruitgang van de tech
niek wordt alle ellende van het moder
ne leven toegeschreven," antwoordde
hij, „maar het is niet fair om dat te
doen. Iets in de menselijke geest is de
verkeerde richting uitgegaan. De men
sen denken nu in verkeerde waarden.
Misschien hebben de technici en de in
genieurs wel verkeerde criteria. Het
'spoedig rijk worden'-denkbeeld domi
neert bij velen van hen. Ze zijn soci
aal genoeg in hun visies. Het intensie
ver worden van de menselijke energie
en van de bewegingssnelheid heeft
geen teruggang van de meditatieve
vermogens ten gevolge. Integendeel.
Door die factoren verkrijgt de mens
meer rust en vrije tijd. Maar om dit
goed te begrijpen, zul je een heel eind
voor- en achterwaarts moeten kijken.
(Wordt vervolgd) z
3657. Zelfs de professor was er nu van doordrongen,
dat het zaak werd de Donkere Planeet zo spoedig mo
gelijk te verlaten en die gevaarlijke Machine-god met
zijn talrijke, mechanische vazallen „vaarwel" te zeg
gen. Aardse verkenners hadden in deze ongastvrije,
kille wereld weinig goeds te verwachten. Natuurlijk
stuitte het Dubois tegen de borst om zo'n schat van his
torische gegevens en technische wonderen zomaar ach
ter te laten, zonder een meer uitgebreid onderzoek
te stellen. Arend wuifde zijn protesten evenwel terzijde
en sprak ietwat ongeduldig: „Er zullen later stellig
méér expedities hierheen worden gestuurd. Men kan
die dan beter uitrusten voor zulke omslachtige tijdro
vende onderzoekingen, dan wij dat zijn. Daar is groot
materiaal voor nodig, zoals schijnwerpers en camera's
en film-apparaten. Maar ook zware wapens, want zo
als je bemerkt hebt, schuilen er heel wat gevaren in
die ijzige nevels!" Het trillen van de bodem was, zo
mogelijk, nog heviger geworden en allen haalden vrij
er adem toen zij weer uit het „mansoleum" naar buiten
kwamen. Doch daar wachtte hun een nieuwe verras
sing!
24. „Het ongeluk, om het zo maar te noemen", zegt
Rechter Tie, „moet tussen vier en vijf hebben plaats
gehad in het tuinprieel. Omstreeks de tijd dat u daar
een bezoek bracht." „Kwelt u me toch niet langer",
roept Fung uit. „Zegt u wat haar overkomen is 1"
„Op die vraag kunt u zelf beter antwoord geven, me
neer Fung", zegt Rechter Tie plotseling kil. „Mevrouw
Ho werd opgehangen aan de zolderbalk, en u bent het
die haar vermoord heeft." Het lijk tof Fung de beschul
diging niet hoort, zozeer is hij door smart overmand.
Hij slaat zich voor het voorhoofd en roept uit: „Dood,
ze is dood, en ik wist van niets! Daarom liet ze mij
niet binnen! En ik die altijd dacht dat ik van ons bei
den het eerst zou sterven!" De oude kamener onder
steunt hem en probeert hem te troosten. „Ik weet best
dat jij er niet mee te maken hebt, m'n jongen", fluis-
terd ze hem toe. „Let maar niet op wat de Rechter
zegt." Nu pas dringt het tot de schilder door waarvan
hij beschuldigd wordt. „Niet dat het er veel toe doet",
zegt hij op schampere toon tot de Rechter, „maar
zoudt u mij eens willen vertellen waarom ik de vrouw
zou hebben vermoord, die ik boven alles liefheb, en
die mijn enige reden was om nog verder te leven?"
50. Met twee sprongen was Tekko bij de deur. Hij
rukte deze open en stormde op goed geluk de gang op.
Het bijzondere van het geval, namelijk dat de
deur, die zoëven nog gegrendeld bleek te zijn, nu weer
bijna vanzelf openging, ontging onze vriend. Voor hem
deed het trouwens ook niets ter zake. De hoofdzaak
was dat hij er door kon en dat kon hij. Nu moest
hij alleen nog in het donker de uitgang zien te vinden
en dat viel niet mee in deze doolhof. Zo hard als hij
kon rende hij de gang uit en aan het einde daarvar
wilde hij rechtsaf slaan. Voor hij echter zover was, do
ken er plotseling voor en rechts van hem twee lichtend
witte spookgestalten op, die hem met een luid hoei-
hoei geroep de linkerkant opjoegen. Tekko liep, zoals
hij nog nooit gelopen had en als een razende Roeland
stormde hij langs de gangen en trappen van de oude
burcht. Het scheen hem alsof er geen einde aan kwam
en iedere keer dat hij de verkeerde kant opging ver
schenen er weer een paar spoken die hem met hun lu
guber gekrijs de andere kant opjoegen. En eindelijk
toen hij een grote brede trap met vier treden tegelijk
naar beneden afstoof, zag hij opeens de grote toegangs
poort voor zich. Zonder om te zien snelde hij daarop
af, nagestaard door de spoken.
In het VPRO-televisieprogramma
kunt u vanavond via Nederland I om
tien uur kijken naar een opvoering van
„Stijloefeningen".
In 1947 schreef de tot de surrealisti
sche beweging in Frankrijk behorende
romancier Raymond Queneau zijn
„Exercises de style" of „Negenenne
gentig manieren om een stupide ver
haaltje te vertellen." De schrijver ver
telt hoe hij op een dag op het achter
balkon van de autobus een nozemach
tige man ziet, die opvalt door een over
matig lange hals en een overdreven
modieus hoedje. Deze jongeman maakt
zich kwaad op een oudere man naast
hem, omdat die steeds op zijn tenen
gaat staan in het gedrang. Korte tijd
later ziet de auteur deze zelfde jonge
man terug, nu op een andere plaats in
de stad. Hij staat daar op het trottoir
te praten met een vriend die hem zegt,
dat hij een knoop van zijn regenjas
moet verplaatsen.
Queneau laat dit verhaal vertellen
door een resactionair, 'n kletsjuffrouw,
een boekencriticus, een tachtiger, een
onzekere, een zelfverzekerde. Hij pre
senteert het gegeven als ode, als son
net, in alexandrijnen a la de Musset,
als een complete mis in het ergste pot
jeslatijn, als een scenario voor een
mime-nummer, als een politie-verhoor.
En precies hetzelfde kletspraatje wis
selt met de stijlen van stemming, van
suspense...
In 1949 bracht regisseur Yves Robert
dit strikt a-dramatische werk voor het
eerst op de planken. Ernst van Altena
maakte de eerste tv-bewerking van dit
briljante stukje nonsens.
Behalve door zijn „Exercises de
style" kreeg Queneau bekendheid door
de roman „Zazie dans le métro", die
model stond voor de gelijknamige film.
Bovendien is hij de dichter van een van
de beroemdste chansons van Juliette
Gréco: „Si tu t'imagines", onder welke
titel hij in 1952 zijn complete dichtwerk
liet verschijnen.
Aan „Stijloefeningen" werken mee:
Fien Berghegge, Bert van der Linden,
Aart Staartjes, Arnold Gelderman, Ro
ger Coorens, Rob van Houten, Feike
Bosma, Henk Janmaat, Pierre Biers-
ma, Marcel Thielemans, Dick Doorn,
Han de Vries, Joep Terweij, Toon van
Vliet, Maarten van Regteren Altena en
Evert Overweg. Muziek: Henk van
Dijk. Regie: Rob van der Linden.
Donderdag is Liesbeth List uit Rio de
Janeiro teruggekeerd. We zien haar
hier op de luchthaven, temidden van de
knipsels uit de plaatselijke kranten en
tijdschriften, die aan haar optreden ge
wijd zijn.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Comm. op informa
tie. 18.20 DE VRIJE GEDACHTE: De
Vrijdenker en de Maatschappij, lezing.
VPRO: 18.30 Hee, een programa voor
onvolwassenen. 19.00 Jazz-rondo. 19.20
De toekomst van ons onderwijs, lezing.
19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst na
der beschouwd. 20.00 Jazzmuz. VARA:
21.00 Stereo: Berlijns Radio Symfonie
orkest: mod. muz. 22.20 Klass. gram.
muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo
Licht gevar. platenprogr. 23.55 - 24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
NCRV: 18.00 Stereo: Licht instrum.
kwintet. 18.20 Uitzending van de KVP
Kaarten op tafel. Een uitzending over
politieke zaken, die de aandacht ver
dienen. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45
Act. 19.00 Voor de tieners. 19.40 Wereld
panorama. 19.50 Uit: Licht muziekpro
gramma. 21.00 Liefdesfantasie, hoorspel
21.45 Stereo: Licht instr. kwintet. 22.00
TROS: Jazzmuziek. 22.30 Nws. 22.40
All-In: gevar. progr. 23.55 - 24.00 Nws.
NEDERLAND I
NOT/NTS: 10.20 - 12.00 Schooltelevi
sie. NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00
Journaal. STER: 19.03 Reklame. VPRO
19.07 Concert voor jonge mensen. STER:
19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverz. STER: 20.16 Reclame. VPRO
20.20 Orkest en zangsolist. 20.45 Film-
reportagé over de Shetlandeilanden.
21.15 Onaantastbaar: Jamaica Ginger,
TV-film. 22.00 Stijloefeningen, TV-spel.
II
PRAAG De Tsjechische autoritei
ten hebben gisteren de arrestatie be
kend gemaakt van een inwoner van
Praag die de auteur zou zijn van het
zogenaamde „schrijversmanifest" dat
deze zomer in het westen gepubliceerd
werd.
De arrestant, door het ministerie van
Binnenlandse Zaken slechts omschre
ven als „Dr. I. P.", is zelf geen schrij
ver.
Dr. I. P. zal op een niet bekend ge
maakte datum in het openbaar berecht
worden op niet nader aangeduide aan
klacht.
22.30 Een verwaarloosde groepering,
filmreportage.. NTS: 22.40 - 22.45 Jour
naal.
NEDERLAND I
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour
naal. 19.03 Die van hiernaast, TV-feuil-
leton. 19.33 Open oog, tips voor het we
einde. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Ach
ter het nieuws. 20.45 Coronation Street,
TV-feuilleton, 21.10 Mies en scène. 22.10
Uitgerekend: consumentenrubr. STER:
22.15 Reclame. NTS: 22.20 - 22.25 Jour
naal.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ocht.gymn. 7.20
Soc. strijdlied. 7.23 Li. gr.muz. VPRO:
7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10
Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gev.
progr. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30
Een nieuw geluid: jonge artiesten. 11.00
Nws. 11.02 Stereo: Licht instrumentaal
ensemble. 11.25 Afrikaanse kroniek.
11.45 Stereo: Salonorkest en zangsolist.
12.15 Voor nu en later, lezing. 12.27
Med. voor land- en tuinb. 12.30 Actueel
sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia.
13.15 Tijd voor teenagers (gr.). 14.00
Uitlaat: progr. voor twintigers. 14.40
Radio Jazz magazine. NRU: 15.00 Hoe
kunnen veranderingen in het onderwijs
tot stand komen, lezing. 15.30 Zestig
jaar jazz: gesprekken. 16.00 Nws. 16.02
Volksmuz. uit Hongarije. 16.25 li. gr.
muz. VARA: 16.30 Operamuz. 17.10 Or
gelconcert. 17.30 Radioweekjourn.
HILVERSUM II
NCRV 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke en moderne gr.
muz. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45
Bariton en piano (gr.): klassieke lied.
8.00 Nws. 8.10 Gewijde muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.15 Muzaiek:
gev. muz.progr. en kunstkroniek. 11.00
Nws. 11.02 Schoorsteen of kerktoren, le
zing. 11.15 Solistenkamer: muzikaal
vraaggespr. KRO: 12.00 Stereo: Coun
try and Western Express (gr.). 12.15
Marktberichten. 12.17 Overheidsvoor
lichting: Exportiviteiten. Nws., wenken
en adviezen op exportgebied. 12.27 Med.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40
Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen:
rubriek over missie en zending. NRU:
13.00 Openbaar Kunstbez. 13.10 Vliegen
de schijven: verzoekplaten voor de mi
litairen. KRO: 14.00 P.M.: een week
blad met veel plaatjes. (16.00-16.02
Nws.). NRU: 16.30 Franse les. HIRO:
17.00 Blindelings..., lezing. KRO: 17.30
6-7-6-8: pocketradio voor tieners.
HILVERSUM III
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gev.
progr. (10.00 en 11.00 Nws.). NRU:
12.00 Nws. 12.02 Klein Chanson. NCRV:
13.00 Nws. 13.02 Ramblers Radio Re
prises. 13.30 Zuidzee-Serenade. 14.00
Nws. 14.02 Progr. voor tieners en
twens. 15.00 Nws. 15.02 Halte, progr.
voor twintigers. 15.30 Country and Wes
tern muz! 16.00 Nws. 16.02 Licht platen
progr. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sportshow
en lichte gr.muz.
Vrijdag 10 november 1967.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van giste
ren. 10.20 Biografische revue over Lud-
wig Thoma. 12.00 - 13.30 Das Aktuelle
IV^aggzin. 16.40 Journaal. 16.45 Progr.
voor jonge mensen 17.55 Overz. middag
programma's komende week. 18.00 Jour
naal (Region, progr.: NDR: 18.05 Nws.
18.19 Das Freitagsmagazin. 18.53 Zand
mannetje. 19.00 Nws. 19.26 TV-film.
19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nieuws
18.10 Dierenprogramma. 18.12 Woody
Herman Story. 18.25 Hier und Heute
(18.50 - 19.00 Goedenavond). 19.10 Bel-
phegor, tv-film. 19.40 Voordracht) 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Critisch com
mentaar. 21.00 TV-film. 21.45 Journaal
en weerber. 22.00 Reportages uit Bonn.
22.15 Blijspel. 0.10 Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Sport
programma. 18.20 Die Drehscheibe. In
Kleur 18.55 TV-film. 19.27 Weerbericht.
19.30 Nws. en Act. 20.00 Verrater, tv-
spel. Aansl.: Nws. 21.05 TV-spel. 21.35
Filmrep. 22.05 Nws., weerber. en act.
22.30 Korte films.
(Slotkoersen van gisteren)
Fonds
Vorige
koers
l8te
not.
Nederland 1966-1
7
105%
105%
Nederland 1966
61
99A
98%
Nederland 1967
6
97
97
Nederland 1965-1
51
94 V«
94%
Nederland 1964-1
51
91%
91A
Nederland 1964
5
89
89
Nederland 1958
44
89%
89%
Nederland 1964
44
95A
95%
Nederland 1959
41
87 A
87
Nederland 1963-1
41
83%
84
Nederland 1961
4
84%
84%
Nederland 1953
33
81%
81%
Ned. staffell. 1947
3*
71%
71%
Nederland 1951
34
90%
90%
Nederland 1953 1-2
34
84V«
84%
Nederland 1950 1-2
31
74
74%
Nederland 1954 1-2
31
76%
76%
Ned. grootb. obl. 1946
3
82 A
82H
Ned. dollarlng 1947
3
88%
88%
Bank v. N.G. wnb.l. '57
6
85%
86%
id. 30-jar. 1958/'59
44
87Vs
87%
H.V.A.-mijen ver.
a.
115%
114%
A.K.U.
a.
62.6
61.6
Delimlj. f. eert
88
87
Hoogovens rur.c.v.a.
102
Philips gem. bezit v.
a.
111.4
109.5
Unilever c.v.u
109.9
105.2
Dordtsche Petr.
a
648638%
Kon. Petr. L
a.
141.7
140
H.AX.
a.
79%
77%
Java-China p. n.r.c.v.a.
177
1741/»
K.L.M
a
268
Rotterd. Lloyd
a
149
147%
Scheepvaartunie
a.
128%
127'/t
Kon. Zout-Organon
153.5
152.8
Bk v. Ned. Gem. '65-1
51
93H
93%
Nat investeringsb. '65
51
95%
95'/«
Fr.-Gron. Hyp.b. dw
6
94
Westl. Hyp.b. u
5
88
87%
Alb. Heyn wdlobl. '55
4
126%
Bijenkorf
6
99
99%
Co-op Ned. r^paarbr.
145%
Ned. Gasunie
Si
94%
94%
Philips dir. 250-100'51
4
82
82
Pegem 1-2 1957
6
97%
97%
Pgem 1957
6
99%
98
K.L.M. 15-jarig
5
95
Ned. Spoorw. 57 1-2
41
91%
91%
A K.U f 1000
44
89
89
Gelder Zonen v.
41
87
87
Hoogovens
51
109'/» 109%
Alg Bank Ned.
a.
231
230'/«
Amrobank f 20,—
a.
46.9
46.3
Nationale Ned. eert
605Vt 598
Ned. Credietb. aand. b.
Ned. Middenstandsbank a.
Slavenburg's Bank a
Albert Heyn a
Amstel Br n.r.c.v.a.
Bergh en Jurg. f 250-1000 a.
Blaauwhoed a.
Büjdenst.-Will. f 1000 nreva
Bols Lucas a.
Bredero ver. bedr. n.r.c.v.a.
Brocades-Stheeman a.
Buhrmann-Tetterode a.
Bijenkorf n.r.c.v.a.
Calvé c.v.a
Drentsch-Overijs. Houth. h.
D.R.U. a
Elsevieris Uitgeversmij. a.
Erdal mij. v. wasverw. a.
Excelsior metaalbuizen a
Fokker a.
Gazelle Rijwielfabriek a.
Gelder Zonen, van a.
Gist- en Spiritusfabriek a.
Grasso's Kon. Mach.fabr. a.
Heineken's Bierbr. aand.
Holec aand
Internatio aand
Kon. Ned. Papierfabr a.
Kon. Ned. Textielunie eert.
K.V.T. (kon ver tap) aand.
Meteoor Beton a.
Misset, Uitgeversmij. a.
Naarden Chem. fabr. a.
Naeff gebr. a.
Nedap ned. app.fabr. aand.
Ned. Kabelfabrieken aand
Nelle, wed. J. van aand.
Nyma n.r.c.v.a.
Nijverdal-ten Cate a.
Overz Gas. nat bez. v.a.f.
Pal the a.
Pont Houthandel a.
Reesink en Co. a
Scheveningen bbrpljnljX a.
Schok beton aand. b.
Scholten Carton en Pap. a.
Schuppen Sajetfabriek a.
Simon de Wit aand. b.
Spaarnever bez.500-100 a.
Technische Unie a
rhomassen/Dr.-Verbl. Ia
rwentsche Kabelfabriek a
Ubbink-Davo a
Unilever 1000 cert 7c.pr. a.
Veenendaalsche stoomsp. a.
Ver. Machinefabrieken a.
177 17714
91 90.5
173 173%
1060 1075
375. 375
206 205%
98.5 99
79 81
182 181
411 405
823
470 463
621 619
766 762
118 118
304 308
285 282.5
505 506
62% 63
434 439
169 170
107% 107%
479
119% 119
587
168
275%
158%
50
275
93
257
465
145
147
283
345
28%
91%
100.8
62%
170
157
27.5
196
253
89
396%
646
238
95.1
356
16%
109
198
173
592
172%
275%
162
49%
280
92%
257
465
148
147%
289
344
26%
92%
100
62
171%
159
32
193
250
90%
397%
644
239
95.1
357
16
109
198%
174
Ver. Touwfabrieken c.v.a.
Vredestein Rubb.br. c.v.a.
Vulcaansoord a.
Wessanen's Kon. Fabr. a.
Wilton-Fijen.-Bronsw. a.
Billiton le rubriek a.
Geldersche Tramw.mij. a.
H.B.B. bel. depot 1-2 pb. f.
Interbonds Ipb. f.
Vastgoedbeifonds part f
Interunie f 50 a.
Robeco f 50 a.
Rolinco f.
Unitas f 50 a.
Ver. Bezit v. 1894 f 50 a.
Canadian Pac. Railw. eert.
Int Nickel Cy Can. cert.
Shell Can. (10 a.) cert.
A.T.T. 15-10a33-l/3d cert.
Anaconda cert.
Bethlehem Steel cert.
Chesapeake and Ohio cert
Cities Serv. 10 a 10 dlr cert.
Douglas Aircraft cert.
Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert.
General Electric cert.
General Motors cert.
Kennecott Copper cert
Phillips Petroleum cert
R.C.A. cert.
Republic Steel cert.
Shell Oil cert.
Standard Brands 10 a. cert.
U.S. Steel (10) cert.
Woolworth cert.
Bank v. N.G. '58 1-2-3 4Ï
Nat. Bk v. Midd.Kr. '66 7
British Petrol. 1966 71
Ned. Gasunie 1966 64
Rott Rijn Pijpl-mij. 54
Berghuizer Pap.fabr. 44
Grasso's Kon. Mach.f
Meteoor beton 51
Stokvis en Zonen 41
Thomassen'Dr.-Verbl. 44
Bredero vast goed a.
Calvé cum.pref.wd.nr. eert
Edy emaille a.
Krasnapolsky, L a.
Lips en Gispen eert.
146 144
159% 158
56% 56
487 486
159 160
712% -
70 67
758 758
647 647
643 643
178.3 178
219.2 218.9
214.9 215
404 402.5
98.4
60%
114%
29%
51%
43%
31%
61%
48%
86%
1593/4
101
79%
40%
59%
60%
41%
64
34%
40%
27%
87%
102
103%
101
99H
94%
60%
114%
29%
52
43%
31
50
48%
8534
158
100%
79%
42
59
41%
63%
34%
39 H
27%
87 A
102
96%
101%
100
94%
91 91
77% 77%
88 94%
106 105
169 163
145
83 85
60.4 60.4
1093/4 109
AMSTERDAM Aan de oplopende
koersen van de laatste beursdagen
voor de meeste internationale waarden
is vandaag een einde gekomen. De
stemming was flauw over vrijwel de
gehele linie. Dit door wat buitenlands
aanbod, alsmede lokale verkopen die
in een praktisch lege markt moesten
worden uitgevoerd. De handel was
kalm en zeker niet in overstemming
met de nogal forse koersdalingen bij
de opening. Unilever werd verhandeld
op 104.70, ex 2.50 interimdividend, te
gen gisteren als slotprijs 110 cuminte-
rimdividend. Een teruggang derhalve
van bijna 3 gulden ofwel cica 13 pun
ten op de oude omrekeningsbasis. Uni
lever sloot woensdag in Wall Street
een halve dollar lager door ruim aan
bod. Kon. Olie gaf op 139.90 bijna 2 gul
den prijs. Philips daalde 2 gulden tot
109.30. AKU zakte 1.20 in op 61.60.
Vanmiddag maakte AKU de derde
kwartaal-cijfers 1967 bekend. Deze zul
len, zoals bekend, zeker niet te opti
mistisch zijn. Hoogovens werd een gul
den geadviseerd op 103. Dit concern
heeft gunstige winstperspectieven, me
de door de dalende kostprijs. KLM
was lager door de koerdaling in Wall
Street met 2 dollar.
Na de rustdag van dinsdag (Election-
Day) is het er woensdag in Wall Street
nogal wild toegegaan. Aanvankelijk leid
de ruime kooporders tot een vaste stem
ming. Hierop volgde later een verkoop-
golf waardoor het Dow Jones-gemiddel-
de voor industrie-aandelen er 16 punten
inzakte van plus 10 punten beginbeurs
tot min. 6 punten bij het slot. Dit gemid
delde kwam beneden de 850 te liggen.
Deze teleurstelling in Wall Street was
vandaag zeker van invloed op het koers
verloop van de hoofdfondsen in Amster
dam. Men verwacht op het Damrak dat
New York ook vandaag lager zal slui
ten.
De scheepvaartsector zette kalm in
met een licht verdeelde stemming! Hier
bij was Van Nievelt 3/4 punt hoger op
119. 1/4 doch werd later flauw tot 116Va
door flinke verkopen van bepaalde zijde.
Ook de andere scheepvaartwaarden
lagen aangeboden in de markt, echter
met weinig zaken. De cultures waren ge
makkelijker. De hoger geklasseerde obli
gaties in de staatsfondsenmarkt waren
prijshoudend, de lagere merendeels
vriendelijker.
Eerste 9 maanden 1967
AMSTERDAM In de eerste negen
maanden van dit jaar heeft de Algeme
ne Kunstzijde Unie een nettowinst ge
boekt van f 34.3 miljoen. Dit is 30,3 pet.
minder dan de f 49,2 miljoen, die in de
zelfde periode van 1966 werden ver
diend. Oorzaken daarvan zijn prijsda
lingen en onderbezettingsverliezen. In
het derde kwartaal lag de winst van
f 16,8 miljoen 25.3 pet. lager dan de
f 22,5 miljoen in die drie maanden van
vorig jaar.
De omzet in het derde kwartaal
(f 147,7 miljoen) lag ongeveer op het
zelfde peil (f 147,2 miljoen) als in de
zelfde periode T^an vorig jaar, toen de
terugslag bij de AKU zich aandiende.
De kosten stegen echter, zoals gisteren
in Amsterdam werd bekendgemaakt,
van f 134,4 tot 140,2 miljoen, zodat de
bruto bedrijfswinst daalde van f 12,8 tot
7,5 miljoen.
Evenals in voorgaande derde kwar
talen ontving het Nederlandse moeder
bedrijf ook nu het gros van de jaarlijk
se dividenduitkeringen van de dochters.
Zij kwamen nu uit op f 17,6 miljoen te
gen f 19 miljoen vorig jaar. De lichte
teruggang ontstond door de dividend
verlaging van 17 op 15 pet. van Glanz-
stoff.
Opmerkelijk is ook nu weer de aan
houdende stijging van de lasten tot
f 6,8 miljoen. In het eerste kwartaal
van 1966 bedroegen zij nog f 3,8 mil
joen. In hoofdzaak kan de toeneming
worden toegeschreven aan de rente op
steeds meer leenkapitaal.
Recente ontwikkelingen in Amerika
en Duitsland wijzen er thans op, dat
het dieptepunt in de ongunstige gang
van zaken is gepasseerd. Tot slot volgt
hieronder een samenvatting van de re
sultaten van de AKU in de eerste drie
kwartalen van dit jaar: (in miljoenen
8 pet
3,2 pet
gulden).
1967
1966
Omzet
451,4
490,9
Kosten
423,7
437,5
27,7
53.4
Div./intr. deeln. 30,5
29
Lasten
17,8
11,8
Belasting
6,1
21.4
Nettowinst
34,3
49,2
(p. aand. van
f 203,43
4,92)
VOOR BEURSKOERS
VAN HEIÏENMORUEN
(verstrekt door de Amrobank)
Kon. Olie 140.50; Unilever 105.60—106.00;
Philips 109.80—110.10; A.K.U. 59.40.
—48,1 pet
30,3 pet
ZOETERMEER (ANP) Nutricia
zal op 1 december over 1967 een on
veranderd interimdividend uitkeren van
5 pet in contanten. Door de uitkering
van 5 pet stockdividend over 1966 en 'n
kleine afrondingsuitgifte is het geplaat
ste gewone aandelenkapitaal gekomen
op f 18 miljoen.
De opgaande lijn van de winst in 1966
is ook in de eerste helft van dit jaar
doorgetrokken. Onvoorziene omstandig
heden voorbehouden zal de geconsoli
deerde winst over 1967 die van 1966
enigermate overtreffen.
Vorig jaar werd naast het stockdivi
dend een contant dividend uitgekeerd
van 10 pet. De brutowinst steeg in
1966 van f 11,6 tot f 13 miljoen en de
nettowinst van f 4,43 tot f 4,91 miljoen.
W-A1
AMSTERDAM, 9 nor. Londen
10.00110.003; New York 3.59 A—3.59H;
Montreal 3.34A—3.34H; Parijs 73.351—
73.401; Brussel 7.241—7:242; Frankfort
90.16190.211; Stockholm 69.46169.51%
Zürich 83.20—83.25; Milaan 57.781—
57.831; Kopenhagen 51.7951.84; Oslo
50.251—50.301; Wenen 13.891—13.90%
Lissabon 12.471—12.48i.