Strenge eisen tegen sigarettendieven Vracht hoopt zich op in Rotterdam de individuele haarlotion In dorpje in de Bommelerwaard was het niet om te harden sympathie voor cognac BMW's onafhankelijke wielophanging doet meer dan u comfortabel laten rijden. Hij is de beste waarborg voor uw veiligheid. op en top drop 25 ct. u> Truck met oplegger weggereden Handenvol werk als gevolg van stakingen in Engeland Coasters varen koortsachtig heen en weer over de Noordzee „Heer" wil weten hoe het staat met 't ondergoed Politieke moord in Zweden TT II AA R TA IK AC Chauffeur verloor door hard remmen iets van zijn stinkende lading Vlees van slager oneetbaar Bij drukte geen kinderwagens in warenhuizen HAARTABAC is een individuele haarlotion-be stemd voor de persoonlijke verzorging van uw haar. HAARTABAC bevordert de natuurlijke bloed circulatie van de hoofdhuid en bestrijdt haaruit val, roosvorming en hoofdjeuk. Regelmatige massage met HAARTABAC geeft u het gewenste resultaat: gezond, levendig en glan zend haar. SPEURNEUS AEY ALPRODUKT GESPOTEN... ©[LDPZ^RDU1 Hongkong Jongen in betrapt bij plaatsen van bommen IN GRONINGEN: Pagina 7 VRIJDAG 10 NOVEMBER 1967 BREDA De officier van justitie mr. J. Ch. Louët Feisser wil de daders van de diefstal van vijf miljoen sigaretten in Zundert een zware pijp laten roken. Hij vroeg de Bredase rechtbank gisteren de twee mannen, die in de nacht van 16 op 17 augustus van een parkeerplaats in Zundert een trekker met oplegger vol sigaretten hadden weggehaald, te veroordelen tot drie jaar gevangenisstraf met aftrek elk. Daarmee verdisconteerde hij ook de diefstal van een geldkistje met zesduizend gulden, dat zij samen uit de flat van ken nissen hadden weggehaald. Willem N. L. uit Breda, 27 jaar oud, was als chauffeur opgetreden. Hij had de grote vrachtwagen weggereden naar een stil laantje, waar zijn maat. Jan G. Van A. (29) uit Sint Willebrord, met een bestelwagen volgde. Ze hadden geprobeerd zoveel moge lijk van de lading over te laden, maar toen de bestelwagen tot zijn assen in de modder zakte, hadden ze de dozen te ruggezet en waren doorgereden naar het in de bossen van Rijnsbergen lig gende huis van de 43-jarige Cornelis J. van K. Dat was zo vertelden ze gis teren volgens het plan van de 33-ja- rige Zundertse betonwerker Piet W. J. van der K., die ze onderweg volgens afspraak hadden opgepikt. „Hij heeft de hele zaak opgezet en hij is de schuld ervan, dat we hier nu al lemaal zitten, maar nu probeert hij er tussenuit te draaien. Toen de sigaret ten moesten worden gelost, drukte hij zich ook op een nette manier en liet hij ons het zware werk doen. Dat wil ik wel eerst even zeggen", begon Jan zijn verklaring als getuige in de zaak van Van der K. De officier kon hem toch niet meer dan medeplichtigheid, verwijten al vond hij het wel een medeplichtigheid, die doorslaggevend was geweest. „Als hij er niet in was geslaagd opslagruim te te vinden, was de hele diefstal niet uit te voeren geweest", aldus mr. Louët Feisser. Hij eiste tegen Piet an derhalf jaar gevangenisstraf met af trek. Piets strafblad vermeldde lang niet zo'n keur van strafbare feiten als de ADVERTENTIE MO BAND ROOSENDAAL ROTTERDAM De vracht bulkt uit de loodsen en ligt hoog opgetast op de haventerreinen in de Rotterdamse haven. Deze toestand is een gevolg van de wilde staking van havenarbeiders in Britse havens, die btfna zes weken geleden uitbrak. Kunstkerstboompjes en speelgoed uit Japan, maar ook vlees en zuivelproduk- ten zitten tussen de vele duizenden tonnen lading, die nu met grote vertraging in Engeland aankomt. De Rotterdamse haven zou nu dage lijks meer dan achthonderd havenar beiders extra kunnen gebruiken; Het tekort aan werkkrachten wreekt zich bij het lossen van de schepen. Dat duurt nu dikwijls tweemaal zo lang als normaal. Circa tachtig Nederlandse kustvaar ders zijn ingeschakeld om te helpen de goederenstroom over de Noordzee te brengen. De wilde-vaartarieven op dit traject zijn met tachtig procent om hoog gegaan. De winst gaat echter voor een deel verloren wegens vele wachtdagen als gevolg van grote druk te in de kleine Britse havens. Het kost de grootste moeite om nu een Neder landse coaster te huren. Vele binnenschippers werken tegen dubbel tarief om lading uit zeeschepen over te nemen naar plaatsen, waar de goederen verder moeten worden ver scheept Ook deze binnenschepen moe ten dagenlang wachten voordat zij van hun last worden verlost. Expediteurs en cargadoors van bin nenkomende schepen zitten met de handen in het haar. Uit Engeland zijn ontvangers van lading naar Rotterdam gekomen om te proberen een snellere verscheping naar hun land te bereiken. Er zijn scheepsagenten, die wegens het overvloedige ladingaanbod met hun beschikbare scheepsruimte al vol zit ten voor de komende vier weken. Som mige lijndiensten houden rekening met wachttijden van acht dagen. Voortdu rend staan enkele tientallen geladen vrachtauto's enkele dagen te wachten voordat zij een plaatsje toegewezen krijgen op een rij-op/rij-af schip. Het vervoer van fruit en andere aan bederf onderhevige lading gaat zoveel mogelijk normaal door. Door het te kort aan arbeidskrachten duurt ook de lossing van met vlees geladen schepen veel langer dan anders. De koelrui- men blijven dan gesloten tot het moge lijk is deze goederen verder te versche pen. UTRECHT De hygiëne van het „ondergoed aan het lichaam" was gis teren het studie-object van een onge veer dertigjarige man, die vertelde daartoe opdracht te hebben van pro vinciale staten van Utrecht. Hij pro beerde zijn kennis te verrijken in Drie bergen, waar de politie bang is. dat de man ook elders in Nederland zijn zon derlinge leergierigheid zal willen be vredigen. De man, die bovendien een prijs van vijf gulden (voor het aanschaffen van nylons) beloofde als tijdens het onder zoek zou blijken dat het gedragen on dergoed in goede hygiënische staat was wekte de Indruk arts te zijn. Hij sprak beschaafd Nederlands en was als heer gekleed in een donkergrijs kostuum en een lichtgrijze wollen overjas. Hij is 1.70 meter- lang, heeft kort geknipt krullend haar en draagt een bril met een montuur, dat aan de onderkant "•udkleurig is. strafbladen van de twee hoofdverdach ten. Willem was al vaker voor vermo- gensmisdrijven veroordeeld. „Pas nu hij werkloos is geworden is hij opnieuw in de verleiding gekomen". Volgens de advocaat moest Willem niet als een groot misdadiger worden be schouwd, maar als „een klein manne tje, dat met een natte vinger is te lij men, een mannetje waarmee je meelij kan hebben". Jan was tussen 1954 en 1966 veertien keer veroordeeld, onder meer wegens smokkel. Maar ook hij moest volgens zijn raadsman niet als een verstokte misdadiger worden beschouwd. De officier eiste tegen Cornelis, die de sigaretten enkele weken lang in de garage achter zijn afgelegen huis had bewaard en die in de bewuste nacht ook had helpen lossen, een jaar gevan genisstraf met aftrek, hoewel deze in armoede levende man nooit eerder was veroordeeld. Cornelis, die in een inyali- denwerkplaats werkt, had jaren gele den al steun gevraagd, maar de ge meente had hem in de kou laten staan, voerde zijn raadsman aan. „Daarom had hij er aanvankelijk in toegestemd smokkelboter in zijn garage op te slaan". En zo werd het van lieverlee erger. De vrouw van Cornells moest vol gens de officier hebben meegeprofi teerd van het geld dat haar man voor zijn werk als „magazijnmeester" had gekregen. Daarom wilde hij haar ver oordeeld zien tot een maand gevange nisstraf voorwaardelijk met drie jaar proeftijd. Zij was de enige verdachte die het telastegelegde volledig ontken de, maar toch zouden volgens hun raadslieden ook de hoofdverdachten niet voor de sigarettendiefstal kunnen worden veroordeeld. „De officier heeft in zijn dagvaarding diefstal van de auto met sigaretten te- lastegelegd, maar van die diefstal is geen sprake geweest. De sigaretten zijn wel gestolen, maar die diefstal is niet appart genoemd. De auto hebben ze zich niet toegeëigend, want die hebben ze met nog een derde van de lading er in neergezet op een weg in Nispen, dus dat is alleen praalrijderij geweestal dus de redenering van de verdediging. NORRKÖPING De politie in Norr- köping heeft donderdag meegedeeld dat een 28-jarige vluchteling uit Let land, die enkele uren nadat hij ern stig gewond werd aangetroffen op een spoorbaan bij Norrköping stierf, moge lijk het slachtoffer is van een politieke moord. Letland is door de Russen be zet na de oorlog. „Hij werd twee minuten voordat een trein langs kwam weggedragen van de rails waarop hij lag", aldus een zegs man van de politie, „maar' hij over leed toch in het ziekenhuis aan zijn verwondingen, alvorens bij bewustzijn te komen". Sporen zouden erop wijzen dat de man, die al enkele jaren als vluchte ling in Zweden woonde en wiens iden titeit om veiligheidsredenen niet werd bekendgemaakt, om politieke redenen werd vermoord. ADVERTENT Dit zou wel eens het belangrijkste autonieuws kunnen zijn dat u ooit las. Het gaat over het be langrijkste veiligheidskenmerk ter wereld - het BMW-systeem van wielophanging. Het is de combinatie van een volledig onafhankelijke ophan ging van de vier wielen mèt een unieke „scharnierend" opgehan gen achteras. Deze twee samen schenken uw BMW zijn door en door onschokbare greep op zelfs de meest oneffen weg. En vast op de weg blijven „is de beste waarborg voor uw veiligheid" Dit systeem van wielophanging is zo goed, dat u met hoge snel heid nog een scherpe uitwijk- bocht kunt maken op een hel lend, ruig wegdek - alsof u in een vast spoor ziL Het is gewoonweg de beste weg- ligging die er bestaat - en geen andere auto geeft u dat. Toch heeft elke BMW het, van onze 1600-2-deurs tot onze glansrijke 2000 Coupé Sport. Er zijn auto's met een stane achteras. Wanneer ze over on effenheden gaan, verliezen de banden vaak het volle contact met het wegdek. Er zijn ook auto's met een zwen kende achteras. Dit is beter, om dat het contact tussen banden en wegdek groter blijft. BMW's unieke systeem kenmerkt zich door een „scharnierend" op gehangen achteras. Dit is het beste omdat het BMW band-op- de-weg contact het grootste is van elke auto ter wereld. De wcglig- ging wordt daardoor verbluffend. Voor u ecu reden te meer om 'ns een nieuwe BMW te gaan bekijken. En er een proefrit mee te maken. Want het is de enige auto waarin rijden veilig stoelt op het beste onderstel ter wereld: BMWs onafhankelijke voor- en achterwielophanging. Imp. Alimpo n.v. Parkstraat 91a, Den Haag, tel. 070- 184843 Showroom: Tournooiveld, Den Haag. Er zijn ruhn 2900 BMW full service bedrijven in West-Europa, waarvan 140 in Nederland. ROTTERDAM Het college van B. en W. van Rotterdam heeft de raad toe stemming gevraagd om de kadegelden in de haven met 25 procent en de lan dings- en parkeergelden op de luchtha ven met vijftien procent te verhogen. ADVERTENTIE HAARTABAC werkt verfrissend en opwekkend. L)e individuele geur accentueert het gevoel goed verzorgd te zijn. HAARTABAC in de doserende fla con vanaf f 3.95 MAURER WIRTZ STOLBERG LM RHEINLAND AALST Het dorpje Aalst in de Bommelerwaard heeft sinds dinsdag de neus vol. Vooral de middenstanders, die de schilderachtige huisjes aan de Maas dijk bewonen, halen de neus op voor de lucht, die hun huisjes binnenkomt. In Aalst ruikt het naar kortsluiting, een ziekenhuis, een destructiebedrijf, lysol en carbol. Dinsdagmorgen werd de stank voor het eerst geroken. Wacht meester J. van der Ree werd er bij gehaald. Bij de fabrieken in de omtrek en bij de schoenenfabriek aan de over kant van de Maas werd navraag ge daan. maar daar wist men van de prins geen kwaad. Op het eind van de middag werd het bij slager Dirk Biesheuvel (56) druk met mensen, die er over kwamen kla gen, dat zijn vlees niet helemaal fris was. De slager, ernstig gekwetst in zijn eergevoel, belde de Keuringsdienst van waren en de politie. Eendrachtig werd vastgesteld, dat de lucht inderdaad het sterkst was in en rondom de sla gerij. De hele voorraad vlees werd af gekeurd voor consumptie. Ver in de avond was wachtmeester Van der Ree zover met zijn onder zoek gevorderd, dat hij op het plavei sel voor de slagerij door de knieëen ging en zijn speurneus boven de straat hield. Slager Biesheuvel volgde zijn voorbeeld en de twee keurmeesters de den hetzelfde. En ja, over het asfalt liep een Jieel dun spoortje, dat verschrikke lijk stonk. Ten dele op de brommer, ten dele op handen en voeten, volgde het viertal 't spoor. In de zeer prille morgen van woensdag arriveerden de vier zo bij 't internationale transportbedrijf van de gebroeders Vos in Nederhemert. Daar bleek dat een vrachtauto van 't bedrijf een lading van twintig ton chloor-cresol, een zwaar stinkend af- valprodukt. voor vernietiging van Oos tenrijk naar Amsterdam had vervoerd. Onderweg was echter op maandag één van de tachtig vaten openge barsten. Bij Elten had de chauffeur ontdekt, dat er iets mis was. Hij had de trai ler laten staan om uit te lekken, had die in de middag weer opgehaald en naar Amsterdam gebracht. Daar liet hij, nadat hij zijn vracht had afgeleverd, de combinatie met een hogedrukspuit reinigen. In Nederhemert liet hij dat nog eens doen. Dinsdagmorgen vroeg reed hij door Aalst. Voor de deur van de slager moest hij remmen. Erf vermoedelijk is toen een minuscule hoeveelheid van 't goedje, dat mogelijk nog op een van de chassisbalken heeft terechtgekomen. gelegen, op straat Toen dat woensdag allemaal vast stond, werd de brandweer in de arm genomen. Er is gespoten, dat het een lieve lust was, maar de stank bleef. Er kwam een neutraliserend preparaat aan te pas het bleef stinken. Gister morgen is de straat met bleekoog af- gespoten. Aalst hoopt nu, dat het met de stank afgelopen zal zijn, maar gister middag leek het daar nog niet erg op. Slager Biesheuvel, de enige houwer in Aalst: „We kunnen niet meer thuis ADVERTENTIE Omdat hij zo'n zacht en toch pittig karakter heeft. Het karakter, dat de sympathie heeft van alle kenners van een goede, geurige, hol- landse cognac! slapen, want alles stinkt. De lucht is letterlijk in het vlees geslagen, een voorraad van vijfhonderd kilo. De klant is koning, maar waar haal ik an der vlees vandaan. Bovendien, waai moet ik het hangen? Alles stinkt, to. en met de koelcellen." Het commentaar van de heer J. Vos van het expeditiebedrijf: „Het is ver schrikkelijk. De chauffeur, die he1 goedje vervoerde, en inmiddels al wee in Bazel zit, is daar een café uitgez. omdat hij zo stonk. Hij wilde zijn wa gen laten doorsmeren, maar ze zeiden Kom volgende week maar terug, want die lucht is niet te harden." „Dat is ééns maar nooit weer. Ik ver voer dat stinkspul niet meer. Ja, he; was de eerste keer, maar ook de laat ste". 'PUBLIKATIE VAN j. J. MELCHERS W* - SCHIEDAM. HONGKONG De politie heeft van daag een 17-jarige jongen neergescho ten, die er van verdacht werd terrcui bomaanslagen te plegen. Andere terroristen veroorzaakten eer enorme chaos door in het ochtendspits uur hier en daar bommen neer te leg gen, die merendeels krachteloos bleker te zijn. De neergeschoten jongen werd dooi de politie betrapt toen hij in een van d» drukste straten van de stad enkele bom men neerlegde. Hij ligt thans in levens gevaarlijke toestand in een ziekenhuis ir de stad. Hij was de derde verdachte van bom aanslagen, die deze week werd neerge schoten. Woensdag zijn door de politic bij een bomincident op een druk kruis punt twee terroristen gedood. Bij dai incident werden zeven politiemannen e» 32 burgers gewond. GRONINGEN Kinder- en wandel wagens mogen voortaan op zaterdag middagen na één uur en op drukke da gen, zoals tegen St. Nieolaas en Kerst mis, niet meer door winkelende mo< ders worden meegenomen in de u. renhuizen in Groningen. De brandweer heeft dit na overl- met de directie van de warenhui? vastgelegd in nieuwe veiligheidsvo schriften.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7