Strenge eisen tegen
sigarettendieven
Vracht hoopt zich
op in Rotterdam
de individuele haarlotion
In dorpje in de Bommelerwaard
was het niet om te harden
sympathie
voor
cognac
BMW's onafhankelijke wielophanging doet
meer dan u comfortabel laten rijden.
Hij is de beste waarborg voor uw veiligheid.
op en top drop 25 ct. u>
Truck met oplegger weggereden
Handenvol werk als gevolg
van stakingen in Engeland
Coasters varen koortsachtig heen
en weer over de Noordzee
„Heer" wil weten
hoe het staat
met 't ondergoed
Politieke moord
in Zweden
TT
II AA R
TA IK AC
Chauffeur verloor door hard remmen
iets van zijn stinkende lading
Vlees van slager
oneetbaar
Bij drukte geen
kinderwagens
in warenhuizen
HAARTABAC is een individuele haarlotion-be
stemd voor de persoonlijke verzorging van uw
haar.
HAARTABAC bevordert de natuurlijke bloed
circulatie van de hoofdhuid en bestrijdt haaruit
val, roosvorming en hoofdjeuk.
Regelmatige massage met HAARTABAC geeft u
het gewenste resultaat: gezond, levendig en glan
zend haar.
SPEURNEUS
AEY ALPRODUKT
GESPOTEN...
©[LDPZ^RDU1
Hongkong
Jongen in
betrapt bij plaatsen
van bommen
IN GRONINGEN:
Pagina 7
VRIJDAG 10 NOVEMBER 1967
BREDA De officier van justitie mr. J. Ch. Louët Feisser wil de daders
van de diefstal van vijf miljoen sigaretten in Zundert een zware pijp laten
roken. Hij vroeg de Bredase rechtbank gisteren de twee mannen, die in de
nacht van 16 op 17 augustus van een parkeerplaats in Zundert een trekker
met oplegger vol sigaretten hadden weggehaald, te veroordelen tot drie jaar
gevangenisstraf met aftrek elk. Daarmee verdisconteerde hij ook de diefstal
van een geldkistje met zesduizend gulden, dat zij samen uit de flat van ken
nissen hadden weggehaald.
Willem N. L. uit Breda, 27 jaar oud,
was als chauffeur opgetreden. Hij had
de grote vrachtwagen weggereden naar
een stil laantje, waar zijn maat. Jan G.
Van A. (29) uit Sint Willebrord, met een
bestelwagen volgde.
Ze hadden geprobeerd zoveel moge
lijk van de lading over te laden, maar
toen de bestelwagen tot zijn assen in de
modder zakte, hadden ze de dozen te
ruggezet en waren doorgereden naar
het in de bossen van Rijnsbergen lig
gende huis van de 43-jarige Cornelis J.
van K. Dat was zo vertelden ze gis
teren volgens het plan van de 33-ja-
rige Zundertse betonwerker Piet W. J.
van der K., die ze onderweg volgens
afspraak hadden opgepikt.
„Hij heeft de hele zaak opgezet en hij
is de schuld ervan, dat we hier nu al
lemaal zitten, maar nu probeert hij er
tussenuit te draaien. Toen de sigaret
ten moesten worden gelost, drukte hij
zich ook op een nette manier en liet hij
ons het zware werk doen. Dat wil ik
wel eerst even zeggen", begon Jan zijn
verklaring als getuige in de zaak van
Van der K.
De officier kon hem toch niet meer
dan medeplichtigheid, verwijten al
vond hij het wel een medeplichtigheid,
die doorslaggevend was geweest. „Als
hij er niet in was geslaagd opslagruim
te te vinden, was de hele diefstal niet
uit te voeren geweest", aldus mr.
Louët Feisser. Hij eiste tegen Piet an
derhalf jaar gevangenisstraf met af
trek.
Piets strafblad vermeldde lang niet
zo'n keur van strafbare feiten als de
ADVERTENTIE
MO BAND ROOSENDAAL
ROTTERDAM De vracht bulkt uit de loodsen en ligt hoog opgetast op de
haventerreinen in de Rotterdamse haven. Deze toestand is een gevolg van de
wilde staking van havenarbeiders in Britse havens, die btfna zes weken geleden
uitbrak.
Kunstkerstboompjes en speelgoed uit Japan, maar ook vlees en zuivelproduk-
ten zitten tussen de vele duizenden tonnen lading, die nu met grote vertraging
in Engeland aankomt.
De Rotterdamse haven zou nu dage
lijks meer dan achthonderd havenar
beiders extra kunnen gebruiken; Het
tekort aan werkkrachten wreekt zich
bij het lossen van de schepen. Dat
duurt nu dikwijls tweemaal zo lang als
normaal.
Circa tachtig Nederlandse kustvaar
ders zijn ingeschakeld om te helpen de
goederenstroom over de Noordzee te
brengen. De wilde-vaartarieven op dit
traject zijn met tachtig procent om
hoog gegaan. De winst gaat echter
voor een deel verloren wegens vele
wachtdagen als gevolg van grote druk
te in de kleine Britse havens. Het kost
de grootste moeite om nu een Neder
landse coaster te huren.
Vele binnenschippers werken tegen
dubbel tarief om lading uit zeeschepen
over te nemen naar plaatsen, waar de
goederen verder moeten worden ver
scheept Ook deze binnenschepen moe
ten dagenlang wachten voordat zij van
hun last worden verlost.
Expediteurs en cargadoors van bin
nenkomende schepen zitten met de
handen in het haar. Uit Engeland zijn
ontvangers van lading naar Rotterdam
gekomen om te proberen een snellere
verscheping naar hun land te bereiken.
Er zijn scheepsagenten, die wegens
het overvloedige ladingaanbod met hun
beschikbare scheepsruimte al vol zit
ten voor de komende vier weken. Som
mige lijndiensten houden rekening met
wachttijden van acht dagen. Voortdu
rend staan enkele tientallen geladen
vrachtauto's enkele dagen te wachten
voordat zij een plaatsje toegewezen
krijgen op een rij-op/rij-af schip.
Het vervoer van fruit en andere aan
bederf onderhevige lading gaat zoveel
mogelijk normaal door. Door het te
kort aan arbeidskrachten duurt ook de
lossing van met vlees geladen schepen
veel langer dan anders. De koelrui-
men blijven dan gesloten tot het moge
lijk is deze goederen verder te versche
pen.
UTRECHT De hygiëne van het
„ondergoed aan het lichaam" was gis
teren het studie-object van een onge
veer dertigjarige man, die vertelde
daartoe opdracht te hebben van pro
vinciale staten van Utrecht. Hij pro
beerde zijn kennis te verrijken in Drie
bergen, waar de politie bang is. dat de
man ook elders in Nederland zijn zon
derlinge leergierigheid zal willen be
vredigen.
De man, die bovendien een prijs van
vijf gulden (voor het aanschaffen van
nylons) beloofde als tijdens het onder
zoek zou blijken dat het gedragen on
dergoed in goede hygiënische staat was
wekte de Indruk arts te zijn. Hij sprak
beschaafd Nederlands en was als heer
gekleed in een donkergrijs kostuum en
een lichtgrijze wollen overjas. Hij is
1.70 meter- lang, heeft kort geknipt
krullend haar en draagt een bril met
een montuur, dat aan de onderkant
"•udkleurig is.
strafbladen van de twee hoofdverdach
ten. Willem was al vaker voor vermo-
gensmisdrijven veroordeeld.
„Pas nu hij werkloos is geworden is
hij opnieuw in de verleiding gekomen".
Volgens de advocaat moest Willem niet
als een groot misdadiger worden be
schouwd, maar als „een klein manne
tje, dat met een natte vinger is te lij
men, een mannetje waarmee je meelij
kan hebben".
Jan was tussen 1954 en 1966 veertien
keer veroordeeld, onder meer wegens
smokkel. Maar ook hij moest volgens
zijn raadsman niet als een verstokte
misdadiger worden beschouwd.
De officier eiste tegen Cornelis, die
de sigaretten enkele weken lang in de
garage achter zijn afgelegen huis had
bewaard en die in de bewuste nacht
ook had helpen lossen, een jaar gevan
genisstraf met aftrek, hoewel deze in
armoede levende man nooit eerder was
veroordeeld. Cornelis, die in een inyali-
denwerkplaats werkt, had jaren gele
den al steun gevraagd, maar de ge
meente had hem in de kou laten staan,
voerde zijn raadsman aan. „Daarom
had hij er aanvankelijk in toegestemd
smokkelboter in zijn garage op te
slaan". En zo werd het van lieverlee
erger.
De vrouw van Cornells moest vol
gens de officier hebben meegeprofi
teerd van het geld dat haar man voor
zijn werk als „magazijnmeester" had
gekregen. Daarom wilde hij haar ver
oordeeld zien tot een maand gevange
nisstraf voorwaardelijk met drie jaar
proeftijd. Zij was de enige verdachte
die het telastegelegde volledig ontken
de, maar toch zouden volgens hun
raadslieden ook de hoofdverdachten
niet voor de sigarettendiefstal kunnen
worden veroordeeld.
„De officier heeft in zijn dagvaarding
diefstal van de auto met sigaretten te-
lastegelegd, maar van die diefstal is
geen sprake geweest. De sigaretten zijn
wel gestolen, maar die diefstal is niet
appart genoemd. De auto hebben ze
zich niet toegeëigend, want die hebben
ze met nog een derde van de lading er
in neergezet op een weg in Nispen, dus
dat is alleen praalrijderij geweestal
dus de redenering van de verdediging.
NORRKÖPING De politie in Norr-
köping heeft donderdag meegedeeld
dat een 28-jarige vluchteling uit Let
land, die enkele uren nadat hij ern
stig gewond werd aangetroffen op een
spoorbaan bij Norrköping stierf, moge
lijk het slachtoffer is van een politieke
moord. Letland is door de Russen be
zet na de oorlog.
„Hij werd twee minuten voordat een
trein langs kwam weggedragen van de
rails waarop hij lag", aldus een zegs
man van de politie, „maar' hij over
leed toch in het ziekenhuis aan zijn
verwondingen, alvorens bij bewustzijn
te komen".
Sporen zouden erop wijzen dat de
man, die al enkele jaren als vluchte
ling in Zweden woonde en wiens iden
titeit om veiligheidsredenen niet werd
bekendgemaakt, om politieke redenen
werd vermoord.
ADVERTENT
Dit zou wel eens het belangrijkste
autonieuws kunnen zijn dat u
ooit las. Het gaat over het be
langrijkste veiligheidskenmerk
ter wereld - het BMW-systeem
van wielophanging.
Het is de combinatie van een
volledig onafhankelijke ophan
ging van de vier wielen mèt een
unieke „scharnierend" opgehan
gen achteras. Deze twee samen
schenken uw BMW zijn door en
door onschokbare greep op zelfs
de meest oneffen weg. En vast
op de weg blijven „is de beste
waarborg voor uw veiligheid"
Dit systeem van wielophanging
is zo goed, dat u met hoge snel
heid nog een scherpe uitwijk-
bocht kunt maken op een hel
lend, ruig wegdek - alsof u in
een vast spoor ziL
Het is gewoonweg de beste weg-
ligging die er bestaat - en geen
andere auto geeft u dat. Toch
heeft elke BMW het, van onze
1600-2-deurs tot onze glansrijke
2000 Coupé Sport.
Er zijn auto's met een stane
achteras. Wanneer ze over on
effenheden gaan, verliezen de
banden vaak het volle contact met
het wegdek.
Er zijn ook auto's met een zwen
kende achteras. Dit is beter, om
dat het contact tussen banden en
wegdek groter blijft.
BMW's unieke systeem kenmerkt
zich door een „scharnierend" op
gehangen achteras. Dit is het
beste omdat het BMW band-op-
de-weg contact het grootste is van
elke auto ter wereld. De wcglig-
ging wordt daardoor verbluffend.
Voor u ecu reden te meer om
'ns een nieuwe BMW te gaan
bekijken. En er een proefrit mee
te maken. Want het is de enige
auto waarin rijden veilig stoelt
op het beste onderstel ter wereld:
BMWs onafhankelijke voor- en
achterwielophanging.
Imp. Alimpo n.v. Parkstraat 91a,
Den Haag, tel. 070- 184843
Showroom: Tournooiveld,
Den Haag. Er zijn ruhn
2900 BMW full service
bedrijven in West-Europa,
waarvan 140 in Nederland.
ROTTERDAM Het college van B.
en W. van Rotterdam heeft de raad toe
stemming gevraagd om de kadegelden
in de haven met 25 procent en de lan
dings- en parkeergelden op de luchtha
ven met vijftien procent te verhogen.
ADVERTENTIE
HAARTABAC werkt verfrissend en
opwekkend.
L)e individuele geur accentueert het
gevoel goed verzorgd te zijn.
HAARTABAC in de doserende fla
con vanaf f 3.95
MAURER WIRTZ
STOLBERG LM RHEINLAND
AALST Het dorpje Aalst in de Bommelerwaard heeft sinds dinsdag de
neus vol. Vooral de middenstanders, die de schilderachtige huisjes aan de Maas
dijk bewonen, halen de neus op voor de lucht, die hun huisjes binnenkomt.
In Aalst ruikt het naar kortsluiting,
een ziekenhuis, een destructiebedrijf,
lysol en carbol. Dinsdagmorgen werd
de stank voor het eerst geroken. Wacht
meester J. van der Ree werd er bij
gehaald. Bij de fabrieken in de omtrek
en bij de schoenenfabriek aan de over
kant van de Maas werd navraag ge
daan. maar daar wist men van de
prins geen kwaad.
Op het eind van de middag werd het
bij slager Dirk Biesheuvel (56) druk
met mensen, die er over kwamen kla
gen, dat zijn vlees niet helemaal fris
was. De slager, ernstig gekwetst in zijn
eergevoel, belde de Keuringsdienst van
waren en de politie. Eendrachtig werd
vastgesteld, dat de lucht inderdaad
het sterkst was in en rondom de sla
gerij. De hele voorraad vlees werd af
gekeurd voor consumptie.
Ver in de avond was wachtmeester
Van der Ree zover met zijn onder
zoek gevorderd, dat hij op het plavei
sel voor de slagerij door de knieëen
ging en zijn speurneus boven de straat
hield. Slager Biesheuvel volgde zijn
voorbeeld en de twee keurmeesters de
den hetzelfde. En ja, over het asfalt liep
een Jieel dun spoortje, dat verschrikke
lijk stonk.
Ten dele op de brommer, ten dele op
handen en voeten, volgde het viertal 't
spoor. In de zeer prille morgen van
woensdag arriveerden de vier zo bij 't
internationale transportbedrijf van de
gebroeders Vos in Nederhemert.
Daar bleek dat een vrachtauto van 't
bedrijf een lading van twintig ton
chloor-cresol, een zwaar stinkend af-
valprodukt. voor vernietiging van Oos
tenrijk naar Amsterdam had vervoerd.
Onderweg was echter op maandag
één van de tachtig vaten openge
barsten.
Bij Elten had de chauffeur ontdekt,
dat er iets mis was. Hij had de trai
ler laten staan om uit te lekken, had die
in de middag weer opgehaald en naar
Amsterdam gebracht. Daar liet hij,
nadat hij zijn vracht had afgeleverd,
de combinatie met een hogedrukspuit
reinigen. In Nederhemert liet hij dat
nog eens doen.
Dinsdagmorgen vroeg reed hij door
Aalst. Voor de deur van de slager
moest hij remmen. Erf vermoedelijk is
toen een minuscule hoeveelheid van 't
goedje, dat mogelijk nog op een van de
chassisbalken heeft
terechtgekomen.
gelegen, op straat
Toen dat woensdag allemaal vast
stond, werd de brandweer in de arm
genomen. Er is gespoten, dat het een
lieve lust was, maar de stank bleef. Er
kwam een neutraliserend preparaat
aan te pas het bleef stinken. Gister
morgen is de straat met bleekoog af-
gespoten. Aalst hoopt nu, dat het met
de stank afgelopen zal zijn, maar gister
middag leek het daar nog niet erg op.
Slager Biesheuvel, de enige houwer
in Aalst: „We kunnen niet meer thuis
ADVERTENTIE
Omdat hij zo'n zacht en toch
pittig karakter heeft. Het
karakter, dat de sympathie
heeft van alle kenners van
een goede, geurige, hol-
landse cognac!
slapen, want alles stinkt. De lucht is
letterlijk in het vlees geslagen, een
voorraad van vijfhonderd kilo. De
klant is koning, maar waar haal ik an
der vlees vandaan. Bovendien, waai
moet ik het hangen? Alles stinkt, to.
en met de koelcellen."
Het commentaar van de heer J. Vos
van het expeditiebedrijf: „Het is ver
schrikkelijk. De chauffeur, die he1
goedje vervoerde, en inmiddels al wee
in Bazel zit, is daar een café uitgez.
omdat hij zo stonk. Hij wilde zijn wa
gen laten doorsmeren, maar ze zeiden
Kom volgende week maar terug, want
die lucht is niet te harden."
„Dat is ééns maar nooit weer. Ik ver
voer dat stinkspul niet meer. Ja, he;
was de eerste keer, maar ook de laat
ste".
'PUBLIKATIE VAN j. J. MELCHERS W* - SCHIEDAM.
HONGKONG De politie heeft van
daag een 17-jarige jongen neergescho
ten, die er van verdacht werd terrcui
bomaanslagen te plegen.
Andere terroristen veroorzaakten eer
enorme chaos door in het ochtendspits
uur hier en daar bommen neer te leg
gen, die merendeels krachteloos bleker
te zijn.
De neergeschoten jongen werd dooi
de politie betrapt toen hij in een van d»
drukste straten van de stad enkele bom
men neerlegde. Hij ligt thans in levens
gevaarlijke toestand in een ziekenhuis ir
de stad.
Hij was de derde verdachte van bom
aanslagen, die deze week werd neerge
schoten. Woensdag zijn door de politic
bij een bomincident op een druk kruis
punt twee terroristen gedood. Bij dai
incident werden zeven politiemannen e»
32 burgers gewond.
GRONINGEN Kinder- en wandel
wagens mogen voortaan op zaterdag
middagen na één uur en op drukke da
gen, zoals tegen St. Nieolaas en Kerst
mis, niet meer door winkelende mo<
ders worden meegenomen in de u.
renhuizen in Groningen.
De brandweer heeft dit na overl-
met de directie van de warenhui?
vastgelegd in nieuwe veiligheidsvo
schriften.