Pele gaat in film spelen H. Roland Holst- prijs voor Gerrit Kouwenaar Leen Jongewaard Kalmpjes-aan-doen IKOR: f 80.000,- YOOR „ZEIST" Beiaardconcours in Hilversum Sammy Davis „Liston to me Vanavond „The Music Man op Nederland 2 Terugslag bij Smit N.V. KERKNIEUWS VANAVOND MORGEN FINANCIËLE Herstel verw acht netto-winst van Dagra V.I.B. breidde objecten uit PILOOT STORM RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG AAN HET KIND IN 'T VERKEER Pagina 2' MAANDAG 13 NOVEMBER 196 35 XVII Pauline dacht helemaal niet aan de toekomst, behalve aan de dag; waar op haar concert zou plaats vinden. Dit was de 12e november, een datum, die in grote letters in haar geest stond ge schreven. Ze ging helemaal in het he den op. Behalve aan haar muziek, dacht ze alleen maar aan Amadeus, ook hij was een deel van haar mu ziek. Voor haar was hij een afgod. Ze aanbad hem. Als hij tot haar gezegd zou hebben „kom", zou ze met hem tot het eind der aarde zijn gegaan. Ze verloor haar eetlust, maar. scheen 't niet te merken. Haar slaap werd onderbroken door lange uren wakker liggen. Ze kon zich dan hon derden malen van de ene zij naar de andere omdraaien, waarbij ze over vallen werd door de vreemde ziele- pijn van het hartstochtelijk verlan gen, soms lag ze ook wel als verstijfd van angst, alsof ze wachtte op een wonder. Iets in haar was wachtende, dat het uitschreeuwde van voldoening; een innerlijke geest, die diep verbor gen lag in een verwijderd centrum van haar lichaam, scheen aan het werk te zijn en haar zintuigen te verscher pen. Het gebeurde haar vaak, dat ze 's morgens de ogen opende in een va ge herinnering aan de wellustige mar teling en haar hart bonsde dan in een vaag verlangen naar de vervulling ha- rer vurige wensen. Ze keek dan naar de kalender en ze verwonderde zich ten zeerste over de natuur, die haar aan dezelfde wetten onderworpen had als aan die, welke planeten sche nen voort te drijven. Haar lichame lijke gevoeligheid werd groter, haar bewustzijn levendiger. Maar dan overvielen haar, schier onverwachts, allerlei twijfelingen en vrees. Het scheen haar onmogelijk, dat iemand zo intensief kon liefheb ben als dit bij haar het geval was. Wat voelde hy? Met de ziel toestand van een werkelijk verliefde kleineerde zij zichzelf. Voelde hij eigenlijk wel iets voor dat onnozele niemendalletje, dat zij was? Waarom zou hij ook iets voor haar voelen? Misschien had hij zich al verbonden aan een ander, aan een die meer betekende dan zij, aan een volwassen vrouw, aan iemand met veel levenservaring, aan een groot talent, met gaven, die veel gro ter waren dan de hare. Die mogelijk heid alleen al martelde haar. De ge dachte, dat er een vrouw kon zijn, in wier armen hij zijn geluk had gevon den dreef haar tot wanhoop, en maak te, dat het leven haar leeg en waar deloos leek. Ja zelfs het denkbeeld aan de dood kwam in haar op, aan haar eigen dood dan, want zij kon zich niet voorstellen, dat het leven zonder Amadeus enige waarde voor haar had. Het was daarom niet te verwonde ren, dat ze hem bij iedere gelegen heid opzocht. Alleen in zijn tegen woordigheid verdween die twijfel. Ze was menig uur in zijn stil atelier met hem samen en alles, wat hij deed, boezemde haar belangstelling in. Ze begon iets te begrijpen van zijn werk van zijn ambities, van zijn idealen. Hij zette haar zijn gedachten uiteen omtrent de arbeiders, hun toekomst, hun lot. Hij ontvouwde haar zijn plan nen betreffende de schepping van een werkende broederschap, de schep ping van een nieuw „proletariaat" de drager van een nieuwe bescha ving. Hij sprak van mensen, die de missionarissen zouden zijn van een nieuwe wereld die op komst was. Ze hield van zijn kalme manier van spreken. Die was net zo rein en dui- lijk als zijn schetsen en tekeningen. Professor Hewald werd steeds meer ingenomen met Pauline. „Uw spel is in de breedte en in de diepte ge groeid", sprak hij tot haar. „U heeft gedurende de laatste weken een forse re toon gekregen. Of is 't misschien een nieuwe levenservaring, die u die stoot geeft?" Hij plaagde haar als een oude satyr. Ze waren goede vrienden, maar ze waren toch niet intiem genoeg met el kaar, dat zij hem meer had kunnen vertellen. Op een dag, toen ze bij Amadeus opliep, merkte ze, dat hij een Stein- way piano op de kop had weten te tikken. „Nu kun je voor me spelen," sprak hij. Hij trok de blauwe gordijnen over de grijze. Er hing een schaduwloze schemering in het atelier. Pauline speelde voor hem. Hij zat met zijn kir op zijn hand geleund stil in zijn stoe' en al luisterende, sloeg hij haar aan dachtig gade. Ze speelde mooi, met een meester schap, waaraan niet te twijfelen, viel Haar spel ontroerde hem. Er was poëzie in en mede door haar persoon lijke schoonheid geraakte hij in een betovering. Hij zei niets, toen ze op hield, hij nam alleen haar hand in de zijne en drukte die warm. Enige ogen blikken bleven ze stil zitten, zonder een woord te spreken. Toen vroeg Pau line hem, hoe haar spel hem beviel. Toen hij geen antwoord gaf, hield ze aan. „Je zult beslist een uitzondering vormen op de meeste concertspelers," antwoordde hij eindelijk. „Ik heb er heel wat gehoord. Het zijn in de re gel nogal alledaagse mensen, terwijl jij een stijl van schoonheid en fris heid hebt, die werkelijk zelden voor komt op het podium." „Mijn spel schijnt niet veel indruk op je gemaakt te hebben, wel?" „Het heeft me doen nadenken." „Muziek moet gevoeld worden." „Dat weet ik wel, maar dat is het 'm juist." „Waarover ben je aan het naden ken geslagen?" „Over het concertleven in het alge meen en speciaal met betrekking tot jou." „In welk opzicht?" „Wel de gedachte kwam bij mij op, dat dat concertleven toch wel een heel teleurstellend leven moet zijn." „Teleurstellend! Waarom?" Ze leunde op de Steinway, als om daar een steun te vinden. „Het moet wel teleurstellend zijn", vervolgde hij, „maar het kunstenaars leven heeft natuurlijk vele kanten. De persoonlijke kant de openbare, de so ciale, de artistieke, ja heel veel kan ten..." „Zeg me nu jouw mening over mijn spel", viel ze hem in de rede. „Je bent zuiver muzikaal, Pauline. Een uitstekende pianiste. Maar ik vraag me toch af, of je uit het hout bent ge sneden, waaruit succesvolle beroeps- concertspelers gesneden zijn." „Dus je gelooft niet in de mogelijk heid van een muzikale carrière voor mij?" „Ik twijfel er geen ogenblik aan, of je beschikt over het talent om concert zalen te vullen. Gehele scharen van voor muziek ontvankelijk lieden, die zich de weelde kunnen veroorloven biljetten te kopen, zullen waarschijn lijk je concerten in volledige overga ve bijwonen. En ik durf wel zeggen, dat een groot deel van hen in een soort van'muzikale vervoering zal ge raken. Het concertpubliek schijnt over al hetzelfde te zijn. Ze vergeten voor een poos hun gewone leven. Er bestaat een soort van illusie op het gebied van de moderne concerten en op het gebied van het theaterbezoek, welke illusie op heel veel punten overeenkomt met die betreffende de kerkgang. Het pu bliek beeldt zich in, dat dergelijke bij eenkomsten een spiritueel karakter dragen en dat zij er zijn, om de men sen beter te maken. Maar dat belet deze zelfde mensen niet, om hun beroep, hun nationaliteit, hun scepti cisme en hun volle buiken naar de concerten mee te dragen. (Wordt vervolgd) z 3659. Het viertal had nog juist bijtijds de luchtsluis bereikt, maar het werd hun wel duidelijk dat zij deze positie niet lang zouden kunnen handhaven. Want te gen die zwiepende tentakels en venijnige stalen grijp- tangen waren zij machteloos. Hun straalpistolen had den veel te weinig effect. Het was zaak dat de deur van de luchtsluis zo snel mogelijk gesloten werd. Doch de machines waren reeds zo ver opgedrongen dat de klep niet meer gesloten kon worden. Er was slechts één oplossing! „We moeten onmiddellijk starten!" riep Arend. „Al stijgen we maar enkele meters, dat is vol doende. Sandra, sluit de zuurstofregelaar af en laat de lucht uit het schip ontsnappen! Ga dan als de bliksem naar voren en start de motoren!" Het meisje deed pre cies wat haar werd opgedragen. De wegsissende zuur stof veroorzaakte een miniatuur-storm in de kleine ruimte. Sandra holde al naar de controle-cabine en zij haalde de starthandel over... DEN HAAG Op voordracht van 'n jury, bestaande uit de heren Ad den Besten, Adriaan Morriën en Gabriël Smit, heeft het bestuur van de Henriët- te Roland Holst-stichting besloten, de Henriëtte Roland Holst-prijs voor 1967 toe te kennen aan Gerrit Kouwenaar. De prijsuitreiking zal op 21 november plaats vinden tijdens een korte plechtig heid in het gebouw van N.V. „De Ar beiderspers" te Amsterdam. HAARLEM In verband 'met de gezondheidstoestand van Leen Jonge waard, die zijn werkzaamheden moet beperken, heeft de toneelgroep „Cen trum" besloten de première van „De Blunderaar" van Molière voor onbe paalde tijd uit te stellen. ZEIST De actie van het IKOR ten bate van de slachtoffers van de grote brand in Zeist en de wederopbouw van het in de as gelegde broederhuis van de Evangelische Broedergemeente aan het Broederplein heeft 80.000 gulden op geleverd. De voorzitter van het IKOR, mr. Mul der, heeft zaterdag een cheque tot dit bedrag aangeboden aan dominee H. J. Bintz, predikant van de Evangelische Broedergemeente. De aanbieding had plaats in het kerkgebouw aan het Zus terplein in Zeist. HILVERSUM In 1968 zal in Hil versum in het kader van het Holland Festival het tiende Internationaal Bei aardconcours plaatsvinden. Het werk comité heeft besloten het concours op één dag te doen plaatsvinden en wel op zaterdag 6 juli. In voorgaande jaren werden de con certen op drie achtereenvolgende avon den ten gehore gebracht. Het gemeente bestuur van Hilversum, dat het con cours samen met het Rijk en het pro vinciaal bestuur van Noord-Holland fi nanciert, heeft zich met deze nieuwe opzet akkoord verklaard. Het gemeen tebestuur heeft besloten de componist Oscar van Hemel opdracht te verstrek ken voor het schrijven van een compo sitie voor beiaard. De stadsbeiaardier Peter Bakker zal deze compositie tij dens het concours voor de eerste maal spelen. RENO (Nevada) Sammy Davis jr. zal de volgende week een contract tekenen om de manager te worden van de vroegere zwaargewichtkampioen Sonny Lisióv}. aldus is zondag te Reno bekendgemaakt. Davis, die in een Casina te Reno op treedt, heeft zondag met Liston over de inhoud van het contract gesproken. Naar verluidt wordt onderhandeld over een/gevecht van Liston tegen de zwaargewicht Henry Clark op 15 de cember te Las Vegas. Liston zei het prachtig te vinden dat Davis zijn manager werd. Hij zei ech ter. dat nog gesproken moest worden over de vraag of Davis hem in de ring ook met raad en daad zou moeten- bij staan. Ned. Hervormde kerk: Aangenomen naar Oudewater: G. Biesbroek te Vlaardingen. Bedankt: voor Woerden (vierde pred. plaats) (toez.): L. Blok te Ridderkerk. 26. De kamenier is teruggegaan naar het huis van haar meester en de Rechter neemt Fung mee naar het gerechtsgebouw. „Begrijpt u mij goed, Edelachtbare", zegt Fung. „Ik ontken, dat ik mevrt>uw Ho heb ver moord, maar als het onmogelijk is de ware dader te vinden, wil ik best zeggen dat ik het gedaan heb. Ik zal toch spoedig sterven, en of dat nu in mijn bed ge beurt of op het schavot, doet weinig terzake. Met haar dood valt de laatste reden weg waarom ik nog wilde leven. Mijn andere liefde, de kunst, had me allang in de steek gelaten... Maar als u hoop hebt de schoft te vinden die haar dood werkelijk op zijn geweten heeft, dat mag ik het onderzoek niet in de war sturen, door mij schuldig te verklaren aan een misdaad die ik niet begaan heb". Rechter Lie is getroffen door de oprech te toon van de schilder, maar hij houdt er,nog steeds rekening mee, dat Fung komedie speelt. Het loopt te gen de avond en sommige winkeliers zijn al bezig hun' voorraden binnen te halen. „Als u onschuldig bent", vraagt de Rechter, „wat kwam u dan om half vijf doen bij het huis van Ho?" „Vanmorgen kreeg ik een briefje van haar, gebracht door een straatjongen", ant woordt de schilder. „Er stond in, dat ze me dringend moest spreken en of ik tegen half vijf bij de tuinpoort wilde zijn". 52. De weg terug over het water legde Tekko in een heel wat kortere tijd af dan heen. Hij meerde het boot je weer aan de met riet begroeide walkant en blies toen eens op zijn gemak uit. „Hè, hè", zuchtte onze vriend, die alles wat hij zojuist had meegemaakt, nog eens de revue liet passeren. „Ik snap er werkelijk niets meer van. Daar hadden die spoken mij toch bijna te pakken gehad. En ik heb nog wel stijf en strak durven te be weren dat er geen spoken bestaan. Ik weet echter niet meer wat ik ervan denken moet." En terwijl de ver jaagde spokenjager hier zwaar over zat te peinzen be gon hij vanzelf weer aan de bestaansmogelijkheid van spoken te twijfelen. „Neem nu bijvoorbeeld dat touw eens waarmee ik vastgebonden was", redeneerde Tek ko in zichzelf. „Dat was drommels goed vastgebonden en dus wel degelijk een echt touw en helemaal ni^t iets spookachtigs. Maar hoe is het dan mogelijk dat ik dat spook langzaam zag ontstaan en van lieverlede weer zag verdwijnen? Dat zijn weer van die dingen die op echte spoken wijzen. Zoiets is te verklaren. En dan die geschiedenis met die kaars uit mijn lantaarn. Daaraan zou je weer zeggen dat...!!" Hier stokte Tek ko en terwijl hij muisstil zitten bleef draaide hij voor zichtig zijn hoofd in de richting vanwaar plotseling een zacht tuffend geluid kwam. rr HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind u doorpraatje. 18.30 De tafel van (half) zeven: gev. pr. 19.30 Nws. 19.35 RNU De Raad v. Europa: herziening Aardrijkskundeonderwijs in Europese zin, door dr. G. W. B. Huizinga. NRU: 20.05 Promenade-ork.: klass.muz. 20.35 Gamma van alpha en bèta, een progr. over recente vorderingen in de weten schap. 21.39* Li. gr.muz. 21.50 Maurits: militair en Staatsman, doe. 22.20 Bond zonder Naam, lezing. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Profiel van Nancy Wilson. 23.30 Stereo: Li. gr.muz. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Verzoekplatenpr. 18.20 Uitz. v. <1. PSP. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Muziek en dienst, een informatief pr.: A. kerkorgelconcert: klass. muz.; B. NCRV-Vocaal ensemble en solisten: mod. gewijde muz. 19.30 Koorzang. 19.50 Elias, oratorium op. 70 v. Mendels sohn, (opn.) 22.15 Literama: radio kroniek over boeken, schrijvers en to neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal en semble: klass. koorwerken. 23.10 Ste reo: Mod. strijkkwartet (opn.). 23.30 Mod. blaasinstrumenten en hun nog le vende oervormen, muz. lez. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journ. STER: 19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK 19.07 Kenmerk, wek. act.rubr. over kerk en samenleving. AVRO: 19.32 In kleur: AVRO's Sportpanorama. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 Indone sië 1).: Weerzien met Indonesië, film- rep. 21.45 De Ofarims: volkslied., hits en chansons. NTS: 22.30 Teleac: stu dievoorlichting. 22.35-22.40 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. NCRV: 19.03 Twien: magazine voor tieners en twens. NTS: 20.00 Jour naal. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 In kleur: The music man, speelfilm. 22.30 Avondsluiting. STER: 22.36 Reel. NTS: 22.40-22.45 Journ. HILVERSUM I. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon- muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Ba rok (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gram.) (11.00-11.02 Nws; 11.02-11.32 RVU Op komst van de verdraagzaamheid door drs. J. v. Heerden). 11.55 Beursberich ten. 12.00 Stereo: Sopraan, mezzo-so praan en piano: klassieke en moderne liederen. 12.27 Mededelingen voor land en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlich ting. Uitzending voor de landbouw. 12.jl0 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.10 Journ. NRU: Muziek van Nederlandse 'compo nisten. 14.30 Rostrum of composers: in ternationaal forum. Moderne muziek |iit Italië. AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox!, detec tive-hoorspel. 15.37 Stereo: Vioolduo: moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Hoorn en piano: moderne muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Liedjespro gramma. 17.30 Lichte grammofoonmuz. voor de tieners. HILVERSUM II. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Modern pianoconcert (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Stereo: Volksmuziek (gr.). 8.00 Nieuws. 8.10 NCRV-lied. 8.15 Stereo: Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Bas en piano, (gr.): klassieke liederen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische ether leergang. 10.35 Pianorecital (opn.): klassiek muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.23 Wij van het land; 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.40 Actualiteiten). 14.05 'Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag ma gazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Over heidsvoorlichting: Architectuur in Wil lemstad. Spreker: F. J. van Wel. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 NAR: Ne derlandse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nieuws. 10.02 Klink-klaar, zonder nonsens (11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws. 12.02 Zorro, tienerprogramma. 13.00 Nieuws, 13.02 Ekspres: gevarieerd pla- tenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nieuws 16.02-18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren. (17.00 Nieuws). MAANDAG 13 NOVEMBER 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teren.). 10.20 Sportjourn. 10.50 Doe. am.- pr. 12.00-13.30 Act. kroniek. 16.40 Journ. 16.45 Voor de vrouw. 17.00 Voor de vrouw. 17.25 Tsjechische korte film. 18.00-18.05 Journ. (Reg. pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportoverzicht. 18.53 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-film. 19.59 Pr.-overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nord- rhein-Westfalen. 18.10 TV-film. 18.12 tv film. 18.25 Hier und Heute. (1). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 TV-film. 19.40 TV-film. 19.45 Week journ.). 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Politieke uitz. 21.00 Reisrep. 21.45 Ontwikkelingshulp in Afrika 22.45 Jour naal, commentaar en weerber. 23.05 Jazzpr. 23.50 Trekking tv-lotterij. 0.20 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 TV-film. 18.20 Act. en muz. 18.55 Poppenspel. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Uit onderzoek en techniek. Aansl.: Nws. 21.00 Italiaanse speelfilm, (niet ge schikt voor jeugdige kijkers). 22.25 Nws. weerber. en act, "SAO PAULO De Braziliaanse voetbalster Pele heeft aangekondigd, dat hij voor de film gaat spelen als dramatisch acteur en om zijn eigen levensverhaal uit te beelden. In een film waarvan de opnamen in februari beginnen, zal hij een jonge Braziliaanse negerarts uitbeelden. Een andere producer heeft verklaard gaarne een film met Pele en Brigitte Bardot te willen maken. De vrouw van Pele wil niet dat hij in een film speelt met Brigitte Bardot, zo heeft het in Rio de Janeiro ver schijnende „Ultima Hora" zaterdag ge meld. „De kwestie is afgehandeld en ik hoop dat er niet meer over zal worden gepraat. Ik wil onaangenaamheden voorkomen", aldus Pele volgens het blad. Het blad meldde dat de vrouw van Pele had gezegd: „Ik ben met een voetballer en zakenman getrouwd, niet met een filmster". Intussen heeft de Braziliaanse pop zanger Jair Rodrigues verklaard een opname te willen maken van een lied je dat door Pele is gecomponeerd en dat „Gods kind" heet. ff De Griekse actrice Aspassia Papatha- nasion in een fragment uit het treur spel „Medea", waarvan dezer dagen Vanavond brengt de NCRV de Ne derlandse première van de ruim 2'/i uur durende kleurenspeelfilm „The Music Man", naar de gelijknamige mu sical van Meredith Willson (Nederland 2, 20.20 uur). In '57 ging dit werk op Broadway in première en Robert Preston, die de rol speelt van de legendarische handelsrei ziger professor Harold Hill, heeft zijn creatie 882 keer op de planken ge bracht. Hij speelt deze rol ook in de filmversie. De geschiedenis speelt zich af in Ma son City, een klein provinciestadje in Iowa, de plaats waar Meredith Willson in 1902 werd geboren. Willson, die on der meer director of music was bij NBC en Network Radio Television, heeft in deze musical een deel van zijn jonge jaren uitgebeeld. Meredith Willson werd opgeleid als fluitist en speelde ook in de beroemde Jehn Philip Sousa Band. 't Thema waar het in deze musical om draait, is de for matie van een band in het plaatsje Ma son City. Professor Harold Hill traht namelijk, over al, waar hij verschijnt muziekinstrumenten en uniformen aan de man te brengen en belooft bovendien iedereen te leren met de insrument- ten om te gaan, al kan hij geen noot muziek lezen. Als de instrumenten en uniformen zijn verkocht weet hij altijd op het juiste moment de benen te ne men. Alleen deze keer gaat het alle- -maal anders- Naast Robert Preston, die voor zijn creatie een Academy Award ontving, speelt Shirley Jones de rol van biblio thecaresse, die muzieklessen geeft en tot wie Preston zich wendt, om hier zijn doel te bereiken. Verder spelen een groot aantal arties ten mee, die ook reeds in de originele Broadwaycast van de partij waren: Buddy Hackett, Hermoine Gingold, Paul Ford, The Buffalo Bills Barber shop Quartet, Ronny Howard en Char les Lane. opnamen werden gemaakt voor de DENK OVERAL EN ALTIJD WEER N.C.R.V.-televisie. NIJMEGEN. Hoewel de geldomzet van Smit Nijmegen Electro-technische Fabrieken N.V. in het per 30 juni ge- eindigde boekjaar 1966/'67 met 12,7 pet. tot f 106.7 min. Is gestegen, heeft het resultaat een gevoelige terugslag on dervonden; zo meldt het verslag. De netto-winst daalde van 2.5 min. in 1965/'66 tot f 1.8 min. wat een terug gang van ruim 26 pet. betekent. De oorzaak moet worden gezocht in een teruggang in de conjunctuur, waar door de winstmarges als gevolg van een verscherping van de concurrentiever houdingen voor enkele afdelingen dras tisch inkrompen. Voor 'enkele produk- ten traden bovendien ernstige afzet- stagnaties op, zodat in twee gevallen in gegrepen moest worden om een aanpas sing van de bezetting aan de marktsi tuatie door te voeren. Zoals bekend wordt voorgesteld het dividend van 13 tot 10 pet. te verlagen. De huidige orderportefeuille en de getroffen maatregelen bieden echter voor 1967/68 uitzicht op verbetering van het resultaat, hoewel geen al te opti mistische verwachtingen worden ge koesterd ten aanzien van de ontwikke ling van de conjunctuur. Per 30 juni had het bedrijf voor f 75,6 min. aan or ders tegenover f 73.6 min. per balans datum verleden jaar. De marges verto nen thans geen verdere verkrapping. In de liquiditeitspositie kwam geduren de het afgelopen boekjaar nagenoeg geen wijziging. Verwacht wordt dat de thans ter beschikking staande middelen voldoende zullen zijn voor de financie ringsbehoefte in 1967/'68. DIEMEN Blijkens het verslag 1966/67 van de Dagra N.V. is het bru- to-resultaat toegenomen van f 4,33 min. tot f 5.18 min. Daartegenover zijn de onkosten gestegen met rond f 880.000. de afschrijvingen op vaste activa met f 33.000 en de overige afschrijvingen met f 35.000. De rentabiliteit werd on gunstig beïnvloed door extra lasten. Deze extra kosten zijn volledig ten las te van het resultaat van het per 30 april 1967 afgesloten boekjaar ge bracht. Uiteindeiyk resteert een netto winst van f 131.124 tegen vorig jaar f 365.549 Zoals gemeld wordt voorge steld het winstsaldo niet uit te keren en dit ten volle toe te voegen aan de reserves, zodat het dividend zal worden gebaseerd (v.j. 8 pet., waarvan 5 pet. In aandelen uit de agio-reserve). Per 30-4-'67 waren 24- werknemers in dienst van Dagra te Diemen. Vooruitzichten: over de gang van za ken in het nieuwe boekjaar is de di rectie tot dusver niet ontevreden. De omzet te Diemen is van 1 mei tot me dio oktober 1967 wederom toegenomen. Belangrijke bijzondere lasten zoals in het afgelopen boekjaar, zijn niet te voorzien. De dochterondernemingen registreerden verdere omzetstijgingen. Prognoses voor de toekomst wijzen op gunstiger resultaten, welke dan in meerdere mate aan de moedermaat schappij ten goede kunnen komen. De directie meent in redelijkheid te mo gen verwachten, dat de netto-winst zich binnenkort zal herstellen. In het verslagjaar is het streven in sterke mate gericht geweest op een verdere verhoging van de omzet, ten einde tot een betere bezetting van de produktiecapaciteit te komen. Een om- worden bereikt. Echter zijn de kosten zetstijging van 40 pt. kon dan ook in nog sterkere mate toengenomen. Dien tengevolge is het netto-winstcijfer la ger dan verleden jaar. Een aanmerke lijk deel van de extra lasten heeft ech ter een eenmalig karaktert zodat de directie binnenkort een herstel van de rentabiliteit verwacht. UTRECHT In een tussentyds be richt per 31 oktober deelt de raad van bestand van het Vastgoedbeleggings fonds voor Institutionele Beleggers (VIB) mede, dat het VIB dank zy de toeneming van het aantal deelnemers en de daarmee gepaard gaande groei van het kapitaal, het bezit aan onroe rend goed 'met een aantal interessante objecten heeft kunnen uitbreiden. By de keuze hiervan stond een grotere spreiding naar aard der objecten en te vens een verhoging van het te ver wachten gemiddelde netto rendement op de voorgrond. Het aantal deelnemers steeg van 75 tot 81 fondsen en instellingen en het vermogen van f 33,25 min. tot f 37,5 min. Door de juiste spreiding der beleggin gen zowel geografisch als naar soort komt men langzaam maai zeker tot een hoger gemiddeld rendement na afschrij ving en lasten. Deze beleggingen vor men een welkom tegenwicht tegen de voortschrijdende geldontwaarding, al dus de directie. Voor ruim f 36 min. van het vermo gen werd in objecten belegd. Het ren dement van de tot op heden verworven objecten bedraagt ca. 6 pet. De fractieprijs werd per 1 mei 1967 vastgesteld op f 50.059. Toezeggingen voor het jaar 1968, mits gedaan vóór 31 december 1967, kunnen tegen de thans geldende fractieprijs worden ge accepteerd. In Dordrecht kwamen per 1 novem ber vijf industriehallen in exploitatie. In Zwolle komen voor verhuur bloks- gewijs gereed van nov. 1967febr. 1968. 48 vierkamerflats in vier blokjes en 24 garages. Medio november 1967 komt in Eindhoven een winkelgalerij gereed en grotendeels in exploitatie, terwijl ultimo 1968 in Den Bosch een kantoorgebouw met eigen parkeerterrein in gebruik wordt genomen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2