Pele gaat in film spelen
H. Roland Holst-
prijs voor
Gerrit Kouwenaar
Leen Jongewaard
Kalmpjes-aan-doen
IKOR: f 80.000,-
YOOR „ZEIST"
Beiaardconcours
in Hilversum
Sammy Davis
„Liston to me
Vanavond
„The Music Man
op Nederland 2
Terugslag bij
Smit N.V.
KERKNIEUWS
VANAVOND
MORGEN
FINANCIËLE
Herstel verw acht
netto-winst
van Dagra
V.I.B. breidde
objecten uit
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
AAN HET KIND IN 'T VERKEER
Pagina 2'
MAANDAG 13 NOVEMBER 196
35
XVII
Pauline dacht helemaal niet aan de
toekomst, behalve aan de dag; waar
op haar concert zou plaats vinden. Dit
was de 12e november, een datum, die
in grote letters in haar geest stond ge
schreven. Ze ging helemaal in het he
den op. Behalve aan haar muziek,
dacht ze alleen maar aan Amadeus,
ook hij was een deel van haar mu
ziek. Voor haar was hij een afgod. Ze
aanbad hem. Als hij tot haar gezegd
zou hebben „kom", zou ze met hem
tot het eind der aarde zijn gegaan.
Ze verloor haar eetlust, maar.
scheen 't niet te merken. Haar slaap
werd onderbroken door lange uren
wakker liggen. Ze kon zich dan hon
derden malen van de ene zij naar de
andere omdraaien, waarbij ze over
vallen werd door de vreemde ziele-
pijn van het hartstochtelijk verlan
gen, soms lag ze ook wel als verstijfd
van angst, alsof ze wachtte op een
wonder. Iets in haar was wachtende,
dat het uitschreeuwde van voldoening;
een innerlijke geest, die diep verbor
gen lag in een verwijderd centrum van
haar lichaam, scheen aan het werk
te zijn en haar zintuigen te verscher
pen. Het gebeurde haar vaak, dat ze
's morgens de ogen opende in een va
ge herinnering aan de wellustige mar
teling en haar hart bonsde dan in een
vaag verlangen naar de vervulling ha-
rer vurige wensen. Ze keek dan
naar de kalender en ze verwonderde
zich ten zeerste over de natuur, die
haar aan dezelfde wetten onderworpen
had als aan die, welke planeten sche
nen voort te drijven. Haar lichame
lijke gevoeligheid werd groter, haar
bewustzijn levendiger.
Maar dan overvielen haar, schier
onverwachts, allerlei twijfelingen en
vrees. Het scheen haar onmogelijk,
dat iemand zo intensief kon liefheb
ben als dit bij haar het geval was. Wat
voelde hy? Met de ziel toestand van
een werkelijk verliefde kleineerde zij
zichzelf. Voelde hij eigenlijk wel iets
voor dat onnozele niemendalletje, dat
zij was? Waarom zou hij ook iets voor
haar voelen? Misschien had hij zich
al verbonden aan een ander, aan een
die meer betekende dan zij, aan een
volwassen vrouw, aan iemand met
veel levenservaring, aan een groot
talent, met gaven, die veel gro
ter waren dan de hare. Die mogelijk
heid alleen al martelde haar. De ge
dachte, dat er een vrouw kon zijn, in
wier armen hij zijn geluk had gevon
den dreef haar tot wanhoop, en maak
te, dat het leven haar leeg en waar
deloos leek. Ja zelfs het denkbeeld aan
de dood kwam in haar op, aan haar
eigen dood dan, want zij kon zich
niet voorstellen, dat het leven zonder
Amadeus enige waarde voor haar
had.
Het was daarom niet te verwonde
ren, dat ze hem bij iedere gelegen
heid opzocht. Alleen in zijn tegen
woordigheid verdween die twijfel. Ze
was menig uur in zijn stil atelier met
hem samen en alles, wat hij deed,
boezemde haar belangstelling in. Ze
begon iets te begrijpen van zijn werk
van zijn ambities, van zijn idealen.
Hij zette haar zijn gedachten uiteen
omtrent de arbeiders, hun toekomst,
hun lot. Hij ontvouwde haar zijn plan
nen betreffende de schepping van
een werkende broederschap, de schep
ping van een nieuw „proletariaat"
de drager van een nieuwe bescha
ving. Hij sprak van mensen, die de
missionarissen zouden zijn van een
nieuwe wereld die op komst was.
Ze hield van zijn kalme manier van
spreken. Die was net zo rein en dui-
lijk als zijn schetsen en tekeningen.
Professor Hewald werd steeds meer
ingenomen met Pauline. „Uw spel is
in de breedte en in de diepte ge
groeid", sprak hij tot haar. „U heeft
gedurende de laatste weken een forse
re toon gekregen. Of is 't misschien
een nieuwe levenservaring, die u die
stoot geeft?"
Hij plaagde haar als een oude satyr.
Ze waren goede vrienden, maar ze
waren toch niet intiem genoeg met el
kaar, dat zij hem meer had kunnen
vertellen.
Op een dag, toen ze bij Amadeus
opliep, merkte ze, dat hij een Stein-
way piano op de kop had weten te
tikken.
„Nu kun je voor me spelen," sprak
hij.
Hij trok de blauwe gordijnen over
de grijze. Er hing een schaduwloze
schemering in het atelier. Pauline
speelde voor hem. Hij zat met zijn kir
op zijn hand geleund stil in zijn stoe'
en al luisterende, sloeg hij haar aan
dachtig gade.
Ze speelde mooi, met een meester
schap, waaraan niet te twijfelen, viel
Haar spel ontroerde hem. Er was
poëzie in en mede door haar persoon
lijke schoonheid geraakte hij in een
betovering. Hij zei niets, toen ze op
hield, hij nam alleen haar hand in de
zijne en drukte die warm. Enige ogen
blikken bleven ze stil zitten, zonder
een woord te spreken. Toen vroeg Pau
line hem, hoe haar spel hem beviel.
Toen hij geen antwoord gaf, hield ze
aan.
„Je zult beslist een uitzondering
vormen op de meeste concertspelers,"
antwoordde hij eindelijk. „Ik heb er
heel wat gehoord. Het zijn in de re
gel nogal alledaagse mensen, terwijl
jij een stijl van schoonheid en fris
heid hebt, die werkelijk zelden voor
komt op het podium."
„Mijn spel schijnt niet veel indruk
op je gemaakt te hebben, wel?"
„Het heeft me doen nadenken."
„Muziek moet gevoeld worden."
„Dat weet ik wel, maar dat is het
'm juist."
„Waarover ben je aan het naden
ken geslagen?"
„Over het concertleven in het alge
meen en speciaal met betrekking tot
jou."
„In welk opzicht?"
„Wel de gedachte kwam bij mij op,
dat dat concertleven toch wel een
heel teleurstellend leven moet zijn."
„Teleurstellend! Waarom?"
Ze leunde op de Steinway, als om
daar een steun te vinden.
„Het moet wel teleurstellend zijn",
vervolgde hij, „maar het kunstenaars
leven heeft natuurlijk vele kanten. De
persoonlijke kant de openbare, de so
ciale, de artistieke, ja heel veel kan
ten..."
„Zeg me nu jouw mening over mijn
spel", viel ze hem in de rede. „Je
bent zuiver muzikaal, Pauline. Een
uitstekende pianiste. Maar ik vraag
me toch af, of je uit het hout bent ge
sneden, waaruit succesvolle beroeps-
concertspelers gesneden zijn."
„Dus je gelooft niet in de mogelijk
heid van een muzikale carrière voor
mij?"
„Ik twijfel er geen ogenblik aan, of
je beschikt over het talent om concert
zalen te vullen. Gehele scharen van
voor muziek ontvankelijk lieden, die
zich de weelde kunnen veroorloven
biljetten te kopen, zullen waarschijn
lijk je concerten in volledige overga
ve bijwonen. En ik durf wel zeggen,
dat een groot deel van hen in een
soort van'muzikale vervoering zal ge
raken. Het concertpubliek schijnt over
al hetzelfde te zijn. Ze vergeten voor
een poos hun gewone leven. Er bestaat
een soort van illusie op het gebied van
de moderne concerten en op het gebied
van het theaterbezoek, welke illusie
op heel veel punten overeenkomt met
die betreffende de kerkgang. Het pu
bliek beeldt zich in, dat dergelijke bij
eenkomsten een spiritueel karakter
dragen en dat zij er zijn, om de men
sen beter te maken. Maar dat belet
deze zelfde mensen niet, om hun
beroep, hun nationaliteit, hun scepti
cisme en hun volle buiken naar de
concerten mee te dragen.
(Wordt vervolgd) z
3659. Het viertal had nog juist bijtijds de luchtsluis
bereikt, maar het werd hun wel duidelijk dat zij deze
positie niet lang zouden kunnen handhaven. Want te
gen die zwiepende tentakels en venijnige stalen grijp-
tangen waren zij machteloos. Hun straalpistolen had
den veel te weinig effect. Het was zaak dat de deur
van de luchtsluis zo snel mogelijk gesloten werd. Doch
de machines waren reeds zo ver opgedrongen dat de
klep niet meer gesloten kon worden. Er was slechts
één oplossing! „We moeten onmiddellijk starten!" riep
Arend. „Al stijgen we maar enkele meters, dat is vol
doende. Sandra, sluit de zuurstofregelaar af en laat de
lucht uit het schip ontsnappen! Ga dan als de bliksem
naar voren en start de motoren!" Het meisje deed pre
cies wat haar werd opgedragen. De wegsissende zuur
stof veroorzaakte een miniatuur-storm in de kleine
ruimte. Sandra holde al naar de controle-cabine en zij
haalde de starthandel over...
DEN HAAG Op voordracht van 'n
jury, bestaande uit de heren Ad den
Besten, Adriaan Morriën en Gabriël
Smit, heeft het bestuur van de Henriët-
te Roland Holst-stichting besloten, de
Henriëtte Roland Holst-prijs voor 1967
toe te kennen aan Gerrit Kouwenaar.
De prijsuitreiking zal op 21 november
plaats vinden tijdens een korte plechtig
heid in het gebouw van N.V. „De Ar
beiderspers" te Amsterdam.
HAARLEM In verband 'met de
gezondheidstoestand van Leen Jonge
waard, die zijn werkzaamheden moet
beperken, heeft de toneelgroep „Cen
trum" besloten de première van „De
Blunderaar" van Molière voor onbe
paalde tijd uit te stellen.
ZEIST De actie van het IKOR ten
bate van de slachtoffers van de grote
brand in Zeist en de wederopbouw van
het in de as gelegde broederhuis van
de Evangelische Broedergemeente aan
het Broederplein heeft 80.000 gulden op
geleverd.
De voorzitter van het IKOR, mr. Mul
der, heeft zaterdag een cheque tot dit
bedrag aangeboden aan dominee H. J.
Bintz, predikant van de Evangelische
Broedergemeente. De aanbieding had
plaats in het kerkgebouw aan het Zus
terplein in Zeist.
HILVERSUM In 1968 zal in Hil
versum in het kader van het Holland
Festival het tiende Internationaal Bei
aardconcours plaatsvinden. Het werk
comité heeft besloten het concours op
één dag te doen plaatsvinden en wel
op zaterdag 6 juli.
In voorgaande jaren werden de con
certen op drie achtereenvolgende avon
den ten gehore gebracht. Het gemeente
bestuur van Hilversum, dat het con
cours samen met het Rijk en het pro
vinciaal bestuur van Noord-Holland fi
nanciert, heeft zich met deze nieuwe
opzet akkoord verklaard. Het gemeen
tebestuur heeft besloten de componist
Oscar van Hemel opdracht te verstrek
ken voor het schrijven van een compo
sitie voor beiaard. De stadsbeiaardier
Peter Bakker zal deze compositie tij
dens het concours voor de eerste maal
spelen.
RENO (Nevada) Sammy Davis
jr. zal de volgende week een contract
tekenen om de manager te worden van
de vroegere zwaargewichtkampioen
Sonny Lisióv}. aldus is zondag te Reno
bekendgemaakt.
Davis, die in een Casina te Reno op
treedt, heeft zondag met Liston over
de inhoud van het contract gesproken.
Naar verluidt wordt onderhandeld
over een/gevecht van Liston tegen de
zwaargewicht Henry Clark op 15 de
cember te Las Vegas.
Liston zei het prachtig te vinden dat
Davis zijn manager werd. Hij zei ech
ter. dat nog gesproken moest worden
over de vraag of Davis hem in de ring
ook met raad en daad zou moeten- bij
staan.
Ned. Hervormde kerk:
Aangenomen naar Oudewater: G.
Biesbroek te Vlaardingen.
Bedankt: voor Woerden (vierde pred.
plaats) (toez.): L. Blok te Ridderkerk.
26. De kamenier is teruggegaan naar het huis van
haar meester en de Rechter neemt Fung mee naar het
gerechtsgebouw. „Begrijpt u mij goed, Edelachtbare",
zegt Fung. „Ik ontken, dat ik mevrt>uw Ho heb ver
moord, maar als het onmogelijk is de ware dader te
vinden, wil ik best zeggen dat ik het gedaan heb. Ik
zal toch spoedig sterven, en of dat nu in mijn bed ge
beurt of op het schavot, doet weinig terzake. Met haar
dood valt de laatste reden weg waarom ik nog wilde
leven. Mijn andere liefde, de kunst, had me allang in
de steek gelaten... Maar als u hoop hebt de schoft te
vinden die haar dood werkelijk op zijn geweten heeft,
dat mag ik het onderzoek niet in de war sturen, door
mij schuldig te verklaren aan een misdaad die ik niet
begaan heb". Rechter Lie is getroffen door de oprech
te toon van de schilder, maar hij houdt er,nog steeds
rekening mee, dat Fung komedie speelt. Het loopt te
gen de avond en sommige winkeliers zijn al bezig hun'
voorraden binnen te halen. „Als u onschuldig bent",
vraagt de Rechter, „wat kwam u dan om half vijf
doen bij het huis van Ho?" „Vanmorgen kreeg ik een
briefje van haar, gebracht door een straatjongen", ant
woordt de schilder. „Er stond in, dat ze me dringend
moest spreken en of ik tegen half vijf bij de tuinpoort
wilde zijn".
52. De weg terug over het water legde Tekko in een
heel wat kortere tijd af dan heen. Hij meerde het boot
je weer aan de met riet begroeide walkant en blies toen
eens op zijn gemak uit. „Hè, hè", zuchtte onze vriend,
die alles wat hij zojuist had meegemaakt, nog eens de
revue liet passeren. „Ik snap er werkelijk niets meer
van. Daar hadden die spoken mij toch bijna te pakken
gehad. En ik heb nog wel stijf en strak durven te be
weren dat er geen spoken bestaan. Ik weet echter niet
meer wat ik ervan denken moet." En terwijl de ver
jaagde spokenjager hier zwaar over zat te peinzen be
gon hij vanzelf weer aan de bestaansmogelijkheid van
spoken te twijfelen. „Neem nu bijvoorbeeld dat touw
eens waarmee ik vastgebonden was", redeneerde Tek
ko in zichzelf. „Dat was drommels goed vastgebonden
en dus wel degelijk een echt touw en helemaal ni^t
iets spookachtigs. Maar hoe is het dan mogelijk dat ik
dat spook langzaam zag ontstaan en van lieverlede
weer zag verdwijnen? Dat zijn weer van die dingen
die op echte spoken wijzen. Zoiets is te verklaren. En
dan die geschiedenis met die kaars uit mijn lantaarn.
Daaraan zou je weer zeggen dat...!!" Hier stokte Tek
ko en terwijl hij muisstil zitten bleef draaide hij voor
zichtig zijn hoofd in de richting vanwaar plotseling een
zacht tuffend geluid kwam.
rr
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind
u doorpraatje. 18.30 De tafel van
(half) zeven: gev. pr. 19.30 Nws. 19.35
RNU De Raad v. Europa: herziening
Aardrijkskundeonderwijs in Europese
zin, door dr. G. W. B. Huizinga. NRU:
20.05 Promenade-ork.: klass.muz. 20.35
Gamma van alpha en bèta, een progr.
over recente vorderingen in de weten
schap. 21.39* Li. gr.muz. 21.50 Maurits:
militair en Staatsman, doe. 22.20 Bond
zonder Naam, lezing. 22.30 Nws. 22.40
Act. 22.55 Stereo: Profiel van Nancy
Wilson. 23.30 Stereo: Li. gr.muz. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Verzoekplatenpr. 18.20 Uitz. v.
<1. PSP. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45
Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05
Muziek en dienst, een informatief pr.:
A. kerkorgelconcert: klass. muz.; B.
NCRV-Vocaal ensemble en solisten:
mod. gewijde muz. 19.30 Koorzang. 19.50
Elias, oratorium op. 70 v. Mendels
sohn, (opn.) 22.15 Literama: radio
kroniek over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal en
semble: klass. koorwerken. 23.10 Ste
reo: Mod. strijkkwartet (opn.). 23.30
Mod. blaasinstrumenten en hun nog le
vende oervormen, muz. lez. 23.55-24.00
Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journ.
STER: 19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK
19.07 Kenmerk, wek. act.rubr. over kerk
en samenleving. AVRO: 19.32 In kleur:
AVRO's Sportpanorama. STER: 19.56
Reel. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz.
STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 Indone
sië 1).: Weerzien met Indonesië, film-
rep. 21.45 De Ofarims: volkslied., hits
en chansons. NTS: 22.30 Teleac: stu
dievoorlichting. 22.35-22.40 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour
naal. NCRV: 19.03 Twien: magazine
voor tieners en twens. NTS: 20.00 Jour
naal. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20
In kleur: The music man, speelfilm.
22.30 Avondsluiting. STER: 22.36 Reel.
NTS: 22.40-22.45 Journ.
HILVERSUM I.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.20
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35
De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Uitgebreide reportages. 9.35
Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Ba
rok (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gram.)
(11.00-11.02 Nws; 11.02-11.32 RVU Op
komst van de verdraagzaamheid door
drs. J. v. Heerden). 11.55 Beursberich
ten. 12.00 Stereo: Sopraan, mezzo-so
praan en piano: klassieke en moderne
liederen. 12.27 Mededelingen voor land
en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlich
ting. Uitzending voor de landbouw. 12.jl0
Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.10 Journ.
NRU: Muziek van Nederlandse 'compo
nisten. 14.30 Rostrum of composers: in
ternationaal forum. Moderne muziek
|iit Italië. AVRO: 15.00 Mag ik mij even
voorstellen? Mijn naam is Cox!, detec
tive-hoorspel. 15.37 Stereo: Vioolduo:
moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02
Stereo: Hoorn en piano: moderne muz.
16.25 Voor de jeugd. 17.15 Liedjespro
gramma. 17.30 Lichte grammofoonmuz.
voor de tieners.
HILVERSUM II.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Modern pianoconcert
(gr.). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten.
7.45 Stereo: Volksmuziek (gr.). 8.00
Nieuws. 8.10 NCRV-lied. 8.15 Stereo:
Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws.
8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Bas en
piano, (gr.): klassieke liederen. 9.40
Schoolradio. 10.00 Theologische ether
leergang. 10.35 Pianorecital (opn.):
klassiek muziek. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. KRO: 12.00 van twaalf
tot twee: gevarieerd programma. (12.23
Wij van het land; 12.27 Mededelingen
voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.40 Actualiteiten). 14.05 'Schoolradio.
14.30 Pizzicato: muzikaal middag ma
gazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Over
heidsvoorlichting: Architectuur in Wil
lemstad. Spreker: F. J. van Wel. 17.10
Voor de kinderen.
HILVERSUM III.
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 NAR: Ne
derlandse Artiesten Revue op de plaat.
10.00 Nieuws. 10.02 Klink-klaar, zonder
nonsens (11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws.
12.02 Zorro, tienerprogramma. 13.00
Nieuws, 13.02 Ekspres: gevarieerd pla-
tenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00
Nieuws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie. 16.00
Nieuws 16.02-18.00 Mix: 120 minuten
rijp en groen op alle toeren. (17.00
Nieuws).
MAANDAG 13 NOVEMBER 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teren.). 10.20 Sportjourn. 10.50 Doe. am.-
pr. 12.00-13.30 Act. kroniek. 16.40 Journ.
16.45 Voor de vrouw. 17.00 Voor de
vrouw. 17.25 Tsjechische korte film.
18.00-18.05 Journ. (Reg. pr.: NDR: 18.05
Act. 18.19 Sportoverzicht. 18.53 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-film. 19.59
Pr.-overz. WDR: 18.05 Nws. uit Nord-
rhein-Westfalen. 18.10 TV-film. 18.12 tv
film. 18.25 Hier und Heute. (1). 18.50
Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II).
19.10 TV-film. 19.40 TV-film. 19.45 Week
journ.). 20.00 Journaal en weerber.
20.15 Politieke uitz. 21.00 Reisrep. 21.45
Ontwikkelingshulp in Afrika 22.45 Jour
naal, commentaar en weerber. 23.05
Jazzpr. 23.50 Trekking tv-lotterij. 0.20
Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 TV-film.
18.20 Act. en muz. 18.55 Poppenspel.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00
Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15
Uit onderzoek en techniek. Aansl.: Nws.
21.00 Italiaanse speelfilm, (niet ge
schikt voor jeugdige kijkers). 22.25 Nws.
weerber. en act,
"SAO PAULO De Braziliaanse
voetbalster Pele heeft aangekondigd,
dat hij voor de film gaat spelen als
dramatisch acteur en om zijn eigen
levensverhaal uit te beelden.
In een film waarvan de opnamen in
februari beginnen, zal hij een jonge
Braziliaanse negerarts uitbeelden.
Een andere producer heeft verklaard
gaarne een film met Pele en Brigitte
Bardot te willen maken.
De vrouw van Pele wil niet dat hij
in een film speelt met Brigitte Bardot,
zo heeft het in Rio de Janeiro ver
schijnende „Ultima Hora" zaterdag ge
meld.
„De kwestie is afgehandeld en ik
hoop dat er niet meer over zal worden
gepraat. Ik wil onaangenaamheden
voorkomen", aldus Pele volgens het
blad.
Het blad meldde dat de vrouw van
Pele had gezegd: „Ik ben met een
voetballer en zakenman getrouwd, niet
met een filmster".
Intussen heeft de Braziliaanse pop
zanger Jair Rodrigues verklaard een
opname te willen maken van een lied
je dat door Pele is gecomponeerd en
dat „Gods kind" heet.
ff
De Griekse actrice Aspassia Papatha-
nasion in een fragment uit het treur
spel „Medea", waarvan dezer dagen
Vanavond brengt de NCRV de Ne
derlandse première van de ruim 2'/i
uur durende kleurenspeelfilm „The
Music Man", naar de gelijknamige mu
sical van Meredith Willson (Nederland
2, 20.20 uur).
In '57 ging dit werk op Broadway in
première en Robert Preston, die de rol
speelt van de legendarische handelsrei
ziger professor Harold Hill, heeft zijn
creatie 882 keer op de planken ge
bracht. Hij speelt deze rol ook in de
filmversie.
De geschiedenis speelt zich af in Ma
son City, een klein provinciestadje in
Iowa, de plaats waar Meredith Willson
in 1902 werd geboren. Willson, die on
der meer director of music was bij
NBC en Network Radio Television,
heeft in deze musical een deel van zijn
jonge jaren uitgebeeld.
Meredith Willson werd opgeleid als
fluitist en speelde ook in de beroemde
Jehn Philip Sousa Band. 't Thema waar
het in deze musical om draait, is de for
matie van een band in het plaatsje Ma
son City. Professor Harold Hill traht
namelijk, over al, waar hij verschijnt
muziekinstrumenten en uniformen aan
de man te brengen en belooft bovendien
iedereen te leren met de insrument-
ten om te gaan, al kan hij geen noot
muziek lezen. Als de instrumenten en
uniformen zijn verkocht weet hij altijd
op het juiste moment de benen te ne
men. Alleen deze keer gaat het alle-
-maal anders-
Naast Robert Preston, die voor zijn
creatie een Academy Award ontving,
speelt Shirley Jones de rol van biblio
thecaresse, die muzieklessen geeft en
tot wie Preston zich wendt, om hier zijn
doel te bereiken.
Verder spelen een groot aantal arties
ten mee, die ook reeds in de originele
Broadwaycast van de partij waren:
Buddy Hackett, Hermoine Gingold,
Paul Ford, The Buffalo Bills Barber
shop Quartet, Ronny Howard en Char
les Lane.
opnamen werden gemaakt voor de DENK OVERAL EN ALTIJD WEER
N.C.R.V.-televisie.
NIJMEGEN. Hoewel de geldomzet
van Smit Nijmegen Electro-technische
Fabrieken N.V. in het per 30 juni ge-
eindigde boekjaar 1966/'67 met 12,7 pet.
tot f 106.7 min. Is gestegen, heeft het
resultaat een gevoelige terugslag on
dervonden; zo meldt het verslag. De
netto-winst daalde van 2.5 min. in
1965/'66 tot f 1.8 min. wat een terug
gang van ruim 26 pet. betekent.
De oorzaak moet worden gezocht in
een teruggang in de conjunctuur, waar
door de winstmarges als gevolg van een
verscherping van de concurrentiever
houdingen voor enkele afdelingen dras
tisch inkrompen. Voor 'enkele produk-
ten traden bovendien ernstige afzet-
stagnaties op, zodat in twee gevallen in
gegrepen moest worden om een aanpas
sing van de bezetting aan de marktsi
tuatie door te voeren. Zoals bekend
wordt voorgesteld het dividend van 13
tot 10 pet. te verlagen.
De huidige orderportefeuille en de
getroffen maatregelen bieden echter
voor 1967/68 uitzicht op verbetering van
het resultaat, hoewel geen al te opti
mistische verwachtingen worden ge
koesterd ten aanzien van de ontwikke
ling van de conjunctuur. Per 30 juni
had het bedrijf voor f 75,6 min. aan or
ders tegenover f 73.6 min. per balans
datum verleden jaar. De marges verto
nen thans geen verdere verkrapping.
In de liquiditeitspositie kwam geduren
de het afgelopen boekjaar nagenoeg
geen wijziging. Verwacht wordt dat de
thans ter beschikking staande middelen
voldoende zullen zijn voor de financie
ringsbehoefte in 1967/'68.
DIEMEN Blijkens het verslag
1966/67 van de Dagra N.V. is het bru-
to-resultaat toegenomen van f 4,33 min.
tot f 5.18 min. Daartegenover zijn de
onkosten gestegen met rond f 880.000.
de afschrijvingen op vaste activa met
f 33.000 en de overige afschrijvingen
met f 35.000. De rentabiliteit werd on
gunstig beïnvloed door extra lasten.
Deze extra kosten zijn volledig ten las
te van het resultaat van het per 30
april 1967 afgesloten boekjaar ge
bracht. Uiteindeiyk resteert een netto
winst van f 131.124 tegen vorig jaar
f 365.549 Zoals gemeld wordt voorge
steld het winstsaldo niet uit te keren
en dit ten volle toe te voegen aan de
reserves, zodat het dividend zal worden
gebaseerd (v.j. 8 pet., waarvan 5 pet.
In aandelen uit de agio-reserve). Per
30-4-'67 waren 24- werknemers in
dienst van Dagra te Diemen.
Vooruitzichten: over de gang van za
ken in het nieuwe boekjaar is de di
rectie tot dusver niet ontevreden. De
omzet te Diemen is van 1 mei tot me
dio oktober 1967 wederom toegenomen.
Belangrijke bijzondere lasten zoals in
het afgelopen boekjaar, zijn niet te
voorzien. De dochterondernemingen
registreerden verdere omzetstijgingen.
Prognoses voor de toekomst wijzen op
gunstiger resultaten, welke dan in
meerdere mate aan de moedermaat
schappij ten goede kunnen komen. De
directie meent in redelijkheid te mo
gen verwachten, dat de netto-winst
zich binnenkort zal herstellen.
In het verslagjaar is het streven in
sterke mate gericht geweest op een
verdere verhoging van de omzet, ten
einde tot een betere bezetting van de
produktiecapaciteit te komen. Een om-
worden bereikt. Echter zijn de kosten
zetstijging van 40 pt. kon dan ook
in nog sterkere mate toengenomen. Dien
tengevolge is het netto-winstcijfer la
ger dan verleden jaar. Een aanmerke
lijk deel van de extra lasten heeft ech
ter een eenmalig karaktert zodat de
directie binnenkort een herstel van de
rentabiliteit verwacht.
UTRECHT In een tussentyds be
richt per 31 oktober deelt de raad van
bestand van het Vastgoedbeleggings
fonds voor Institutionele Beleggers
(VIB) mede, dat het VIB dank zy de
toeneming van het aantal deelnemers
en de daarmee gepaard gaande groei
van het kapitaal, het bezit aan onroe
rend goed 'met een aantal interessante
objecten heeft kunnen uitbreiden. By
de keuze hiervan stond een grotere
spreiding naar aard der objecten en te
vens een verhoging van het te ver
wachten gemiddelde netto rendement
op de voorgrond.
Het aantal deelnemers steeg van 75
tot 81 fondsen en instellingen en het
vermogen van f 33,25 min. tot f 37,5
min.
Door de juiste spreiding der beleggin
gen zowel geografisch als naar soort
komt men langzaam maai zeker tot een
hoger gemiddeld rendement na afschrij
ving en lasten. Deze beleggingen vor
men een welkom tegenwicht tegen de
voortschrijdende geldontwaarding, al
dus de directie.
Voor ruim f 36 min. van het vermo
gen werd in objecten belegd. Het ren
dement van de tot op heden verworven
objecten bedraagt ca. 6 pet.
De fractieprijs werd per 1 mei 1967
vastgesteld op f 50.059. Toezeggingen
voor het jaar 1968, mits gedaan vóór
31 december 1967, kunnen tegen de
thans geldende fractieprijs worden ge
accepteerd.
In Dordrecht kwamen per 1 novem
ber vijf industriehallen in exploitatie. In
Zwolle komen voor verhuur bloks-
gewijs gereed van nov. 1967febr. 1968.
48 vierkamerflats in vier blokjes en 24
garages. Medio november 1967 komt in
Eindhoven een winkelgalerij gereed en
grotendeels in exploitatie, terwijl ultimo
1968 in Den Bosch een kantoorgebouw
met eigen parkeerterrein in gebruik
wordt genomen.