I Pianiste Harriet 1 Cohen overleden Literair proces in Londen Vanavond op t.v. Feijenoord- Arsenal Beurs van Amsterdam Organist van Small Faces gearresteerd RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN KERKNIEUWS Vrij vast Concentratie in tapijtindustrie noodzakelijk Vulcaansoord: voortzetting van verbetering Daggeld verlaagd •kt PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG \V Pagina 2' DINSDAG 14 NOVEMBER 196, Ik heb heel wat mensen meegemaakt, die nauwe lijks in staat waren, om zelfs onder de zevende symfonie van Beethoven wakker te blijven. En al die lui zul len het concert verlaten, pratend en kakelend en niet zozeer over Beetho ven, maar over de kwestie, hoe dicht jij hun ideeën over Beethoven gena derd bent, vooropgesteld dan, dat ze er van die ideeën op nahouden. En als ze er die niet op nahouden, dan zullen ze je spel met dat van een an dere kunstenaar vergelijken, die voor hen als „standaard" geldt. Als het concert uit is, loopt de zaal opeens leeg en welke vervoering de toehoorders ook doorleefd hebben, de meesten van hen komen dadelijk weer in hun oude sleur terecht, terwijl het maar heel zelden gebeurt, dat ze de idee van harmonie in de problemen van hun eigen huiselijk, nationaal of internationaal leven binnendragen. En als de meningen van die lui gunstig zijn, zul je min of meer bevredigd over jezelf en je auditorium naar huis gaan en ingespannen wachten op wat de kranten zullen schrijven. Dat is de publieke opinie.. En als je Jaren gespeeld hebt, zal die publieke opinie, om zo te zeggen, mét je sa men groeien en een noodzakelijkheid voor je worden. Goed beschouwd maakt het publiek en niet jezelf je succes in deze reeds geheel en al vercommercialiseerde kunst. En hoe groot je ook moge worden: je wordt mettertijd een gemechaniseerde pianis te, die muziek voor geld verkoopt. Dat is het logisch gevolg van de rentabili teit van het talent, van het kapitalis tisch syssteem van exploitatie. Je zult altijd in strijd zijn met je concurren ten. Tenslotte wordt de muziek in je geest een affaire. Dat is dan ook de reden, waarom de grootste spelers ten slotte hun krachten gaan concentreren op technische bravourstukjes en de moeilijkste stukken het allerbest spe-' len. Dat komt omdat zoiets geld in het laatje brengt. Ook de beroemdste concertspelers spelen te vaak, ze zijn gedwongen hun kunst te mechanise ren, teneinde er altijd zeker van te zijn. Ze moeten spelen, altijd wanneer dat gevraagd wordt, onverschillig hoe zij zich voelen en in wat voor een ge moedstoestand zij zich bevinden. Ze moeten in staat zijn om te spelen, als ze kiespijn hebben, als ze aan blinde darmontsteking lijden, als ze door de galstenen gekweld worden en ook on- die omstandigheden moeten ze op peil blijven. Je kunt bijvoorbeeld vijf jaar lang in de Verenigde Staten tachtig concerten per jaar geven, zonder ooit een stad twee keer te bezoeken. Een groot aantal der beste kunstenaars heeft dit gedaan. Die zwerven dan over de wereld en herhalen steeds maar een paar concerten en enige do zijnen onfeilbaar effectmakende stukken! Dat zijn je ware slachtoffers. Slachtoffers van adverteren, van eenzijdigheid, van specialisatie en vaak van ijdelheid." Pauline, wier hoofd bij Amadeus' woordenstroom langzamerhand op haar borst was gezonken, ontwaakte nu als het ware plotseling en Amadeus aankijkend, riep ze: „O jongen, je hebt iets in me vernietigd!" Ze haalde haar zakdoek voor de dag en drukte die tegen haar ogen. Maar opeens hield ze daarmee op, ze liep naar de piano en opende die. „Ik ga spelen," riep ze met een harde stem. „Ik moet spelen. Ik moet spelen om onafhankelijk te worden en niet alleen om er geld uit te slaan." En ze begon de Polonaise van Cho pin te spelen. Ze speelde zoalas ze waarschijnlijk vroeger nooit gespeeld had. En toen ze de laatste akkoor den had doen weerklinken, liep ze haastig door de kamer heen naar Amadeus toe. Haar ogen brandden met een vreemde glans, ze zag doods bleek. „Je bent heel wreed, Amadeus." Haar blik deed een vlam in zijn ogen ontbranden. Maar hij omfloerste die blik en zij had de indruk, alsof hij al zijn best deed, om zich voor haar te verbergen. Hun gezichten raakten elkaar nu bijna aan. Haar lichaam was verstijfd alsof het door een kramp was aange tast, haar armen hingen als loden ge wichten langs haar heupen. Ze viel bijna tegen hem aan. Hij trok haar naar zijn lippen. Hun harten bonsden tegen elkaar. Buiten adem maakte zij zich uit zijn omarming los. „Amadeus, je moet op mijn concert komen," sprak ze. Ze keerde zich om, daar zij zich niet in staat voelde naar hem te kijken en zelf nauwelijks wist, wat ze zei. „Ik zou me heel on gelukkig voelen als je niet kwam." En zich plotseling weer omdraaiend sloeg ze met een onbeheerste harts tocht haar armen om hem heen, om andermaal zijn lippen te voelen. XVIII De dag voor het concert ging Pau line naar haar tailleur, om een een voudige witte japon in Griekse stijl, die ze voor die gelegenheid had ge- kozeri, te gaan passen. Ze staarde met een bescheiden blik van voldoening naar de tengere flink opgeschoten syl- fide in de spiegel. „Als u er niets op tegen hebt, houd ik hem maar aan," sprak ze op een gejaagde toon. „Ik wil hem aan ie mand laten zien. Ik ben in een half uur weer terug, dan trek ik hier mijn andere japon wel weer aan." Ze trok haar bontmantel aan, sprong in een taxi, die buiten op haar stond te wachten. Een paar minuten later stond ze op Amadeus' stoep. Ze schel de drie keer kort na elkaar. Dat was haar schelletje. Hij verscheen bijna ogenblikkelijk. Ze liep naar zijn ate lier. Hij volgde haar. Ze liet haar mantel van haar lichaam glijden en sterkte haar armen met een uitnodi gend gebaar naar hem uit. Hij staarde haar met een bewonderende blik aan. „Ik ben alleen bang, dat je mooie japonnetje bederft," zei hij enigszins onhandig. Ze leunde tegen hem aan en ze kus ten elkaar. Er voer haar een huivering door de leden. „Wat is 't hier koud!" Hij had een pullover aan. „Je moest je mantel maar weer aantrekken." Er was iets in zijn stem, dat haar even angst aanjoeg. „Vind je mijn japon niet mooi?" „Alle mannen uit Zürich zullen ver liefd op je worden." Ze staarde hem met een vorsende blik aan, alsof ze in zijn innerlijk wilde schouwen. Hij glimlachte enigszins onnozel. Ze keek de kamer rond. Ze had die nog nooit zo netjes gezien. Er slingerden hier geen ontwerpen, rollen, papieren of stapels van open boeken. „Je kamer maakt zo'n kille indruk," sprak ze, „zo ongekleed. Het lijkt net of het vandaag je eigen kamer niet r is." „Och die begon op een vluinishoop E te gelijken. Af en toe openbaart zich E mijn instinct voor orde." Ze liet haar blikken langs de wan- den glijden en ze kreeg een gevoel van kilheid, van iets dat haar aan de win- s ter herinnerde. Hij leunde tegen de 5 tafel en trok haar dicht naar zich toe. E „Hc wil heel lang naar je kijken," S sprak hij. Ze had het gevoel, alsof hij haar E ziel uit haar lichaam trok. Ze probeer- E de wat te zeggen, maar ze kon geen E woord vinden. Ze vlijde haar hoofd s tegen zijn schouder. Hij streelde haar teer, speelde met haar haar en staar- de af en toe met een van pijn Verteer- z de blik over haar hoofd heen. Toen ze wilde opkijken, drukte hij haar hoofd S neer en begon haar weer te strelen. E (Wordt vervolgd) E 3660. Een lichte siddering voer door de Naald, toen Sandra de motoren startte en terwijl de robots nog ve nijnig aanvielen, begon het schip langzaam te stijgen... De gevolgen waren zeer dramatisch. De machines wel ke zich met hun sterke grijptangen en tentakels aan het geringe houvast van de raket klampten werden eenvoudig mee omhooggesleurd. En daar hingen zij dan hulpeloos te slingeren, tot de een na de ander los- glipte en met een daverende klap in de sfinxen-allee neerkwam. De robots echter die zich aan de rand van de luchtsiuis hadden vastgeklemd, vertoonden geen en kele neiging om hun grimmige taak op te geven. De vier mannen begonnen de stalen klauwen met handen en voeten te bewerken. Met stangen en ski's probeer den zij deze ongewenste „lifters" te lossen. En het was nog levensgevaarlijk werk ook, want af en toe ver plaatste zo'n stalen arm zich soms onverwachts... E LONDEN De concertpianiste Har- riet Cohen is gisteren in een ziekenhuis E in Londen overleden. Zij had 2 decem- S beer '66 zullen worden. Op het hoogte- E punt van haar carrière is zij geprezen E als de grootste vertolkster van Bach. E In 1952 maakte zij een triomfantelij- E ke rentree op de concertpodia, na een z afwezigheid van bijna vier jaar als ge- E volg van een ongeluk aan haar rechter- S hand. In de zomer van 1948 was zij ge- E vallen in haar woning in Londen, waar- z bij glasscherven in een ader en zenu- E wen van de rechterpols drongen. E Haar moed en vastberadenheid maak- S te zulk een indruk op wijlen Sir Arnold S Bax, dat hij speciaal voor haar een E pianoconcert voor de linkerhand compö- 2 neerde. Zij voerde dit in 1950 uit.op het S muziekfestival te Cheltenham. S Op 59-jarige leeftijd werd zij voor de S tweede maal gedwongen haar carrière E op te geven. Ditmaal waren het moei- E lijkheden met haar ogen als gevolg van E de inspanning om dagelijks acht uur te E oefenen, dikwijls vanaf manuscripten E Miss Cohen was een persoonlijke E vriendin van Sibelius en Einstein, de E grote wiskundige, met wie zij eens ten E behoeve van de Joodse nazi-slachtoffers E pianoduetten in New York heeft ge- E speeld. Zij was voorzitster van de Har- S riet Cohen internationale muziekonder- z scheidingen, die jaarlijks worden toege- S kend. E Miss Cohen was o.a. commandeur in E de Belgische Kroonorde en Officier van E de Academie Frangaise. Zij is nooit ge- E trouwd geweest. Zij heeft eens gezegd E dat zij zoveel moest reizen dat een hu- E welijk onbillijk zou zijn tegenover een E man. E LONDEN Een rechter van de Old E Bailey heeft een alleen uit mannen be- E staande jury benoemd om de beschul- E digingen van obsceniteit aan te horen E die zijn ingebracht tegen de Engelse E uitgevers van het boek „Last exit to E Brooklyn" van de Amerikaanse schrij- E ver Hubert Selby. Het proces, dat E waarschijnlijk twee weken zal duren E begon maandag. E De rechter zei een alleen uit mannen bestaande jury te hebben benoemd om- E dat het hier een ongebruikelijk boek S betreft. Volgens hem zouden mannen beter over het boek, dat een verslag geeft van het leven van homosexuelen in New York, kunnen beslissen en er ook minder door in verlegenheid wor den gebracht. Het proces zou wel eens het grootste literaire proces kunnen worden na de zaak tegen „Lady Chatterley's minnaar" het boek van D. H. Lawrence, dat in 1960 geschikt werd bevonden voor de Engelse boekenkast. Als obscentiteit bewezen wordt, kun nen de uitgevers tot een boete veroor deeld worden en tot een gevangenis straf van ten hoogste drie jaar. Na de opening van het proces zond de rechter de jury weg om in een klein zaaltje buitei Se rechtszaal het boek te gaan lezen. De verdediging tegen een beschuldi ging van obsceniteit kan succes hebben als kan worden aangetoond dat het boek leteraire waarde heeft. LONDEN Ian MacLagan, de 22- jarige organist van de pop-groep The Small Faces is gearresteerd op ver denking van bezit van cannabis resin en poging tot smokkel. MacLagan stond op het punt met va kantie naar Griekenland te vertrekken toen de douane hem op het vliegveld van Londen aanhield. Hij werd tegen borgtocht in vrijheid gesteld en zal woensdag voorkomen. 27. Aangekomen bij het gerechtsgebouw brengt Rech ter Tie de schilder naar een rustige ontvangstkamer bij de voorhof en zegt: „Hier kunnen we rustig praten, gaat u zitter. Zoudt u me dat briefje van mevrouw Ho willen laten zien?" „Dat kan helaas niet", zegt Fung, „ik heb het vernietigd, zoals ze me in de brief uitdruk kelijk vroeg". „Was het de gewoonte, dat ze u brief jes U^t bezorgen door straatjongens?" informeert de Rechter. „Nee, gewoonlijk liet ze de boodschap altijd afgeven door haar kamenier", is het antwoord. „Het was ook de eerste keer, dat ze me vroeg het briefje te verbranden". „En wat gebeurde er toen u samen in het prieel was?" „Ik ben helemaal niet binnengeweest, Edelachtbare", roept Fung uit. „Ik heb wel tien keer op de tuinpoort geklopt, maar niemand deed open.' Toen heb ik nog wat rondgedrenteld en tenslotte ben ik naar huis gegaan". Fung wordt onderbroken door een hoestbui, die hij probeert te smoren in een papie ren zakdoek. Als de aanval voorbij is, kijkt hij onver schillig naar de bloedvlekken op de zakdoek en zegt: „U ziet dat ik ernstig ziek ben. Waarom zou ik een moord hebben willen plegen? Ik was niet jaloers op haar man. Ho hield van haar, al was hij een saaie ke rel. Onze verhouding lag op een heel' ander vlak. Maar ik moet toegeven dat ik geen idee heb wie haar wel kan hebben vermoord". 53.„Plop, plop, plop, plop!" klonk het zachtjes door de stille nacht. En toen Tekko vorzichtig zijwaarts gluurde om te zien waardoor het geluid veroorzaakt wed, ontdekte hij een motorboot die langzaam tegen de stroom opvoer. „Wat zou dat nog zo laat te beteke nen hebben?" vroeg onze vriend zich af en gespannen bleef hij het voertuig met de ogen volgen. „Dit is toch geen tijd voor pleziertochtjes zou ik zo zeggen. Kijk, kijk, ze varen recht op het kasteel af. Die lui hebben moed, dat moet ik toegeven. Maar misschien weten ze niet wat hun daar te wachten staat. Toch wel raar op dit uur van de nacht. Eigenaardig maar ik geloof niet dat dit zuivere koffie is, er zit iets verdacht aan dit hele geval. Ik wil er toch het mijne van hebben. Wacht, ik ga ze achterna. Ik moet weten of zij het nu ook met die spoken aan de stok krijgen!" „Maar ik mag me niet laten zien, ik moet het bootje hier laten liggen." Zonder het minste lwaai te maken plukte onze vriend een grote bos riet, waarmee hij zich uitdoste als een echte Indiaan. Hij bond een rietsten gel rond om zijn bol en frutselde de andere stengels hiertussen. „Zo ben ik net een drijvend rietpolletje!" lachte Tekko en behoedzaam liet hij zich tussen de waterlelies in het water glijden. „En nu maar zwem men. Niemand die mij opmerkt. Zo stond het tenmin ste in mijn Indiananboek." HILVERSUM I 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Zingen geblazen! 18.50 Stereo: Piano- jazzmuziek. 19.00 Trefpunt, discussie rubriek voor actuele zaken. 19.30 Nws. 19.25 Hersengymnastiek. 20.00 Wie Waagt die zingt: internationale volks liedjes. 20.30 Stereo: Deramic sounds in the night: nieuwste stereo-opnamen van verschillende orkesten. 21.00 Frau Luna, operette, v. Paul Lincke, uitge voerd door Promenade-orkest, Klein Radiokoor en solisten. 22.00 Vrouwen stemmen geldenEmancipatie anno 1967, klankbeeld. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. NRU: 22.55 Muziek van deze eeuw (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Volksliedjes. 18.20 Uitzending van de Communistische Partij van Ne derland. 18.30 Nieuws. 18.45 Actualitei ten. 19.05 Licht ensemble en solisten. 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoeken ge loven: godsdienstige vorming in deze tijd. 20.00 Moderne kamermuziek. 20.45 Stereo: De gekke deken van St. Pa trick, hoorspel. 21.45 Kerkorgelconcert (gr.): oude muziek. 22.00 Kunst: cultu reel programma: 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk: gedachten over muzikale vormgeving in de liturgie. 23.00 Context: magazine waarin op de dingen wordt doorge praat. 23.30 liedjesprogramma. NEDERLAND I. NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevi sie. NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. KRO: 19.07 Spits-uur, programma voor de jeugd. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Reportage van de voetbal wedstrijd FeijenoordArsenal. 22.00 Vanavond in Nieuwspoort. Bond zonder naam: 22.30 Verdraag, dat an deren anders zijn.... NTS: 22.40 Jour naal. 22.45-23.45 De Bezetting XIV, do cumentaire. NEDERLAND II. NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal. 19.03 Kees Brusse presen teert. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 De 21e eeuw: Mars en verder (programma van de CBS). 20.00 Jour naal. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 In kleur: Dubbelspion: Kelly en Scott contra Kelly en Scott, TV-film. 21.10 Eidofoor, wekelijks schakelpro gramma met informatie van binnen en buiten de grenzen. 22.00 Tweeduuster: De Jockey, TV-film. STER: 22.26 Re clame. NTS: 22.30-22.35 Journaal. HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. (7.307.35 Van de voorpag.) VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws 8.10 Act. 8.20 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, pr. voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klass. gr. muz. 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gr. muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Ste-» reo: Klass. gr. muz. 12.00 Lichte gr. muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalender. 13.25 Orgelcon cert: amusementsmuz. 13.45 Gespro ken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 De Stem der Volks; Residentie orkest en solisten: moderne muz. 15.40 Vioolduo: moderne muz. 16.00 Nws. 16.02 Sociëteit Zestig min. voor boven de zestig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor de jeugd. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klass. kamermuz. (gr.) 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Klass. dansen (gr). 8.00 Nws. TROS: 8.10 Lichte gr. en praatje. 8.30 Nws. 8.32 Act. 8.35 Lich te gr. muz. 9.15 Volksmuz. uit Bulga rije. 9.45 Voor de kleuters. 10.00 Kerk orgelconcert (opn): klass. muz. 10.30 Sphinx: progr. voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek-uur: amusementspro gramma. 11.50 Act. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee (gevarieerd program ma. (12.23 Wij van het land; 12.27 Me dedelingen voor land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.40 Act.; 13.15 Ondernemend: nws. en commentaren). NCRV: 14.00 Filharmonisch orkest van New York (stereo): moderne muz. 15.00 In 't zil ver, progr. voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Nederlandse liederen en liedjes. 17.15 Recht op en neer, cabaretprogramma. 17.30 Stereo: Licht intr. ensemble.17.50 Overh. voorl.: Hoe gaan we? Een pro gramma over verkeer, vervoer en voor uitzien. Presentatie: Rob Maas. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9;02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe langspeelplaten NRU:-11.00 Nws. 11.02 Operetteklanken. 11.30 Grenzenloos: muz. uit alle windstreken. (12.00 Nws.) 12,30 Fragmenten uit musicals. AVRO 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Vrolijk pla- tenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Gevarieerd muziekprogr. van Ned. artiesten. 15.00 Nws. 15.02 Arb. vit. 16.00 Nws. 16.02 Verzoekpl. voor de 'jeugd. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Zingende bougie: platenprogr. voor automobilisten. Dinsdag 14 november 1967. DUITSLAND I. 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal, (herh. v. gisteren). 10.20-11.00 In kleuren: Amusementsprogramma. 11.00 Kunst documentaire. 11.30 Argentijnse volks muziek. 12.00-13.30 Actualiteitenkro niek. 16.40 Journaal. 16.45 - 18.00 Geva rieerd kinderprogramma. 18.00-18.05 Journaal. (Regionaal programma: NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 lm Zeitraffer. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten, f9.26 Filmreportage. 19.59 Programma-overzicht. WDR: 18.05 Nieuws uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 Documentaire. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Chansons gezongen door Brigitte Bardot. 19.40 Voordracht). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 In kleuren: Filmreportage. 21.00 TV- rechtvank. 22.45 Journaal, commentaar en weerbericht. 23.05 Trekking TV-lote- rij 1967. DUITSLAND II. 17.45 Nieuws en weerbericht. 17.50 TV-film. 18.20 Actualiteiten en muziek. 18.55 In kleuren: tv-film. 19.27 Weerbe richt. 19.30 Nieuws en actualiteiten. 20.00 Sportspiegel. 20.30 50 jaar Duits- Russische betrekkingen. 21.20 Detecti ve-serie (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.10 Berichten en meningen uit het culturele leven. 22.40 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. HILVERSUM De KRO zendt van avond een rechtstreekse tv-reportage uit van de vriendschappelijke voetbal wedstrijd Feijenoord-Arsenal (Britse eredivisieclub). De wedstrijd wordt in Rotterdam ge speeld tussen 20.15 en 21.55 uur; de re portage komt op het eerste net, met commentaar van Theo Koomen. De KNVB heeft de KRO hiervoor gister middag toestemming gegeven, hoewel niet alle plaatsen in het stadion waren verkocht. Geref. kerken: Beroepen: te Ntfverdal (vac. D. H. Borgers): L. Loosman te Schevenin- g'en. ittiiiiitiiiiimimiiiiiiiiiiiiiii Fonds Vorige koers 1ste not. Nederland 1966-1 7 105% 105% Nederland 1966 64 99 A 99% Nederland 1967 6 9611 97 A Nederland 1965-1 54 94% 94V« Nederland 1964-1 54 91% 91A Nederland 1964' 5 89% 89A Nederland 1958 44 89% 89% Nederland 1964 44 95% 95% Nederland 1959 44 87% 87% Nederland 1963-1 44 84 84 Nederland 1961 4 84% 84% Nederland 1953 34 81% 81% Ned. staffell. 1947 34 71% 71H Nederland 1951 34 90% 90'/i Nederland 1953 1-2 34 84 84 Nederland 1950 1-2 34 74% 74 Nederland 1954 1-2 34 76% 76% Ned. grootb. obl. 1946 3 82H 82H Ned. dollarlng 1947 3 89 89% Bank v. N.G. wnb.l. '57 6 85% 86 Hl ld. 30-jar. 1958/'59 44 87% 87% H.V.A.-mijen ver. a. 114% 115 A.K.U. a. 59.8 61 Delimij. f. eert. 86.8 87.1 Hoogovens n.r.c.v.a. 102 110 Philips gem. bezit v. a. 109.9 110.8 Unilever c.v.a. 105.8 106.9 Dordtsche Petr. a. 641 659'/i Kon. Petr. f. a. 140.4 143.3 H.A1. a. 77% 76% Java-China p. n.r.c.v.a. 175'/* 173% KX.M. a. 262 261 Rotterd. Lloyd a. 147 146 Scheepvaartunie a. 127% 127% Kon. Zout-Organon 152 153.4 Bk v. Ned. Gem '65-1 54 93% 93% Nat. investeringsb. '65 54 95 Vt 95% Fr.-Gron. Hyp.b. dw 6 94 93% Westl. Hyp.b. u 5 87% 87% Alb. Heyn wdlobl. '55 4 126% Bijenkorf 6 99% 99 Co-op Ned. r.spaarbr. 145% Ned. Gasunie 54 94% 94 Vi Philips dir. 250-J 00'51 4 92% Pegem 1-2 1957 6 92% 97% Pgem 1957 6 97 97Vt KJ-i.M. 15-jarig 5 94% 94 Ned. Spoorw. '57 1-2 44 91% 91 A.K.U. f 1000 44 89 89 Gelder Zonen v. 44 88 87% Hoogovens 54 1101/» 114 Alg. Bank Ned. a. 230% 230 Amrobank f 20,— a. 46.5 46.1 (Koersen van hedenmorgen le periode) Nationale Ned. cert. 609% 603 Ned. Credietb. aand. b. 177Va 178 Ned. Middenstandsbank a. 90 89 Slavenburg's Bank a. 17.5 Albert Heyn a. 1090 1125 Amstel Br n.r.c.v.a. 371 372 Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 206% 206 Blaauwhoed a. 98 96.4 Blijdenst.-Will. f 1000 nreva 81 79 Bols Lucas a. 183 184 Bredero ver. bedr. n.r.c.v.a. 408 398 Buhrmann-Tetterode a. 464 470 Bijenkorf n.r.c.v.a. 627 625 Calvé c.v.a. 765 766 Drentsch-Overijs. Houth. a. 117 117 D.R.U. a. 305% 306 Elsevier's Uitgeversmij. a. 283.5 284.5 Erdal mij. v. wasverw. a. 505 502 Excelsior metaalbuizen a. 63 63% Fokker a. 444 435 Gazelle Rijwielfabriek a. 171% 172% Gelder Zonen, van a. 107% 109% Gist- en Spiritusfabriek a. 705 Grasso's Kon. Mach-fabr. u. 118 t117% Heineken's Bierbr. aand. 583 594 Holec aand. 166 170 Internatio aand. 172 170 Kon. Ned. Papiarfabr. a. 158% 159% Kon. Ned. Textiel unie eert. 49% 50 K.V.T. (kon ver tap) aand. 275 270 Meteoor Beton a. 95% 95 Misset, Uitgeversmij. a. 256 256 Naarden Chem. tabr. a. 470 475 Naeff gebr. a. 147 148 Nedap ned. app.fabr. aand. 146% 144 Ned. Kabelfabrieken aand.' 282% 285 Nelle, wed. J. van aand. 346 348% Nyma n.r.c.v.a. 26% 25% Nijverdal-ten Cate a. 91% 91 Overz. Gas. nat. bez. v.a.f. 100 Pal the a. 63 Pont Houthandel a. 170 171 Reesink en Co. a. 156 155 Scheveningen Expl.mij.f. a. 28.2 31.5 Schokbeton aand. b. 194 195 Scholten Carton en Pap. a. 253 254 Schuppen Sajetfabriek a. 91 90 Simon de Wit aand. b. 399% 414 Spaarne ver. bez.500-100 a. 648 646 Technische Unie a. 236 230 Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 94.7 95 Twentsche Kabelfabriek a 356 Ubbink-Davo a. 16% 16% Unilever 1000 cert. 7c.pr. a. 109% 109% Veenendaalsche stoomsp. a. 198 198 Ver. Machinefabrieken a. Ver. Touwfabrieken c.v.a. Vredestein Rubb.br. c.v.a. Vulcaansoord a. Wessanen's Kon. Fabr. a. Wilton-Fijen.-Bronsw. a. Billiton le rubriek a. Geldersche Tramw.mij. a. H.B.B. bel. depot 1-2 pb. f. Interbonds Ipb. f. Vastgoedbel.fonds part t. Interunie f 50 a. Robeco f 50 a. Rolinco f. Unitas f 50 a. Ver. Bezit v. 1894 f 50 a. Canadian Pac. Railw. eert. Int. Nickel Cy Can. cert. Shell Can. (10 a.) cert. A.T.T. 15-10a33-l/3d cert. Anaconda cert. Bethlehem Steel cert, Chesapeake and Ohio cert. Cities Serv. 10 a 10 dlr cert. Douglas Aircraft cert. Dupont d.n. 10 a 5 dlr cerl. 173 144% 159 56 488 162 712% 67 758 647 643 178 218 215 402.5 98 General Electric cert. General Motors cert. Kennecott Copper cert. Phillips Petroleum cert R.C.A. cert. Republic Steel cert. Shell Oil cert. Standard Brands 10 a. cert. U.S. Steel (10) cert. Woolworth cert. Bank v. N.G. '58 1-2-3 4! Nat Bk v. Midd.Kr. '66 7 British Petrol. 1966 7i Ned. Gasunie 1966 8i Rott. Rijn Pij pi.mij. 3* Berghuizer Pap.fabr. 4i Grasso's Kon. Mach.f. 5i Meteoor beton 5J Stokvis en Zonen 41 Thomassen'Dr.-Verbl. 44 Bredero vast goed a. Calvé cum.pref.wd.nr. cert Edy emaille a. Krasnapolsky, f. a. Lips en Gispen cert VOORBEURSKOERS VAN HEDENMORGEN 115% 29% 51% 45 A 31% 50% 48% 85% 158% 102% 81% 43% 59% 59% 41% 62% 34 40% 27% 87% 102% 103% 103% 100 94% 90% 78 87% 104 163 145 85 60.4 108 171 156 57 493 163 756 647 642 178 219.2 215 404 98.4 59% 117% 29% 51% 45% 31% 49% 85% 158% 103 83 57% 42% 63 34% 40% 27% 87% 102 103% 101% 100% 94% 88% 102 59.6 115 AMSTERDAM, 13 november Beurs plein 5 heeft vandaag de nieuwe heurs- week kunnen inzetten met een vrij vas te stemming bij de opening voor de in ternationale waarden. Kon. Olie ont moette vraag van lokale zijde waar door een eerste verhandeling tot stand kwam op 142.80, tegen vrijdag als slot- prijs 141.20. Philips verbeterde 30 cent tot 100.60. Unilever ging 70 cent om hoog tot 106.90. AKU zette het koersher- stel van vrijdag verder voort tot 60.90, hetgeen een halve gulden winst bete kende. Hoogovens werd op 110 (107.80) geadviseerd. Dit was tevens de hoogste prijs van Hoogovens gedurende de voor- beurshandel toen gedaan werd 108.50 tot 110. De handel in de hoofdfondsen was kalm. Het publiek nam deze stukken uit de markt. Van Wall Street ging in Am sterdam een lichte stimulans uit omdat de New Yorkse beurs vrijdag het her stel van donderdag verder doortrok. Daardoor steeg het Dow Jones-gemid- delde voor industrie-aandelen in Wall Street in 2 dagen ruim 13 punten. Ook de Nederlandse fondsen konden zich in Wall Street verbeteren. KLM echter was er 1/4 dollar lager. Later steeg AKU tot 61.20, Philips kwam op 110.70, Unilever deed 107, ter wijl Kon. Olie verder uitliep tot 143.30. Dit alles echter bij kalme handel. In de scheepvaartsector begon Van Nievelt zwak met een koersdaling van bijna 3 punten op 117. Dit door winst nemingen. Deze lage koers trok echter weer kopers in de markt waardoor Van Nievelt zich zeer goed kon herstellen tot 120. Scheepvaart-Unie liep op van 127-1/8 tot 128 (127 1/2). Kon. Boot en HAL waren iets gemakkelijker. Van de cultures verbeterde HVA 3/4 punt tot 115 1/2, doch Amsterdam Rub ber gaf bijna een punt prijs op 60 18. De Staatsfondsenmarkt gaf geen ver anderingen van betekenis te zien. De stemming was hier prijshoudend. De aandelen Centrale-Suiker Maat schappij trokken weer speculatieve be langstelling. Gedaan werd 403 tot 406 (398). Directie K. V.T. MOORDRECHT De Nederlandse tapijtindustrie zal zich op niet al te lan ge termijn moeten beraden op het vor men van grotere eenheden, die onder andere door speurwerk en agressieve vernieuwingen aan de top kunnen blij ven voor de bediening van de steeds grotere markten. Dit schrijft de direc tie van de Koninklijke Vereenigde Ta- pijtfabrieken in het verslag over het 30 juni geëindigde boekjaar. Dit laat door stijging van de kosten, daling van de omzet en hier en daar minimale winst marges een winstdaling zien van f 1.005.447 tot f 633.124. De directie van de KVT baseert haar opvattingen op het juli volgend jaar in werking treden-van een volledige vrije markt in de Europese Gemeenschap. Bovenoien wijst zij er op dat ook in En geland en de Verenigde Staten een bij zonder grote capaciteit aanwezig is en dat Amerikaanse bedrijven steeds meer pogingen doen te penetreren in de Euro pese markt. Gezien de stijging van de omzetten in de sector breed tapijt en de bijdrage van de capaciteitsuitbreidingen tot een verdere groei heeft de directie vertrou wen in de toekoNnst. Het lopende boek jaar zal echter staan in het kader van herstructurering. In 1966/'67 daalde het exploitatiesaldo van f 2.451.562 tot f 1.508.002. Na f 508.138 (vorig jaar f 549.145) voor afschrijvin gen, f246.740 (f711.970) voor belasting en f 120.000 (f 35.000) voor de verhoging van de conjunctuurreserve resteerde de genoemde winst. In 1965/1966 werd bo vendien anderhalve ton bestemd voor verhoging van de reserve voor vervan ging. Aan de jaarvergadering op 1 decem ber wordt voorgesteld het dividend te verlagen van 24 tot 18 pet. op de gewo ne en van 9 3/5 tot 8,4 pet. op de pre ferente aandelen. Hiervan moet respec tievelijk 2Vs en een half procent uit d dividendreserve komen. TÉRBORG De directie van NV Vul caansoord heeft gisteren op de jaarver gadering meegedeeld, dat het nadelig resultaat over het 17 maanden lange boekjaar 1966/1967 (het werd verlengd tot 31 mei 1967 en zal in de toekomst van 1 juni tot 1 juni lopen) voor een bedrag van f 460.000 is toe te schrijven aan de periode 1 januari 1966 1 juni 1966 en voor een bedrag van f 52.000 aan de periode 1 juni 1966 31 mei 1967. Na 1 juni 1966 is een belangrijke ver betering bewerkstelligd, die zich naar verwachting verder zal voortzetten. Als basis hiertoe ziet de directie een verde re ontwikkeling van speciale eindpro- dukten en de verbetefing van de pro- duktiemethoden door het gehele bedrijf, mede door vernieuwing en uitbreiding van machines. Ook zal getracht worden, naast uitbreiding van de binnenlandse omzet, de export van de produkten be langrijk te vergroten. AMSTERDAM Het tarief voor daggeld (call money) is, ingaande he den, wederom verlaagd en wel met een half pet. van 3 tot 2%%, dit door een verdere verruiming van de geldmarkt door onder meer betalingen van het rijk alsmede de aanhoudende terug vloeiing van bankbiljetten. Op 10 dezer werd het tarief met een vol pet. ver laagd van 4 tot 3 pet. K- (verstrekt door de Amrobank) Kon. Olie 141.80; Unüever 106.40; Philips 109.60; AKU 60.70. AMSTERDAM, 13 november. Lon den 10.00Ï—10.00Ï; New York 3.59i 3.593; Montreal 3.34Ï—3.354; Parijs 73.36473.414; Brussel 7.24i—7.24Ï; Frankfort 90.1490.19; Stockholm 69.544—69.584; Zürich 83.18—83.23; Mi laan 57.814—57.864; Kopenhagen 51.794 51.844; Oslo 50.24—50.29; Wenen 13.88! 13.894; Lissabon 12.474—12.49.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2