I Pianiste Harriet
1 Cohen overleden
Literair proces
in Londen
Vanavond op t.v.
Feijenoord-
Arsenal
Beurs van Amsterdam
Organist van Small
Faces gearresteerd
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
KERKNIEUWS
Vrij vast
Concentratie in
tapijtindustrie
noodzakelijk
Vulcaansoord:
voortzetting
van verbetering
Daggeld verlaagd
•kt
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
\V
Pagina 2'
DINSDAG 14 NOVEMBER 196,
Ik heb heel
wat mensen meegemaakt, die nauwe
lijks in staat waren, om zelfs onder
de zevende symfonie van Beethoven
wakker te blijven. En al die lui zul
len het concert verlaten, pratend en
kakelend en niet zozeer over Beetho
ven, maar over de kwestie, hoe dicht
jij hun ideeën over Beethoven gena
derd bent, vooropgesteld dan, dat ze
er van die ideeën op nahouden. En
als ze er die niet op nahouden, dan
zullen ze je spel met dat van een an
dere kunstenaar vergelijken, die voor
hen als „standaard" geldt.
Als het concert uit is, loopt de zaal
opeens leeg en welke vervoering de
toehoorders ook doorleefd hebben, de
meesten van hen komen dadelijk weer
in hun oude sleur terecht, terwijl het
maar heel zelden gebeurt, dat ze de
idee van harmonie in de problemen
van hun eigen huiselijk, nationaal of
internationaal leven binnendragen. En
als de meningen van die lui gunstig
zijn, zul je min of meer bevredigd over
jezelf en je auditorium naar huis gaan
en ingespannen wachten op wat de
kranten zullen schrijven.
Dat is de publieke opinie.. En als je
Jaren gespeeld hebt, zal die publieke
opinie, om zo te zeggen, mét je sa
men groeien en een noodzakelijkheid
voor je worden. Goed beschouwd
maakt het publiek en niet jezelf je
succes in deze reeds geheel en al
vercommercialiseerde kunst. En hoe
groot je ook moge worden: je wordt
mettertijd een gemechaniseerde pianis
te, die muziek voor geld verkoopt. Dat
is het logisch gevolg van de rentabili
teit van het talent, van het kapitalis
tisch syssteem van exploitatie. Je zult
altijd in strijd zijn met je concurren
ten. Tenslotte wordt de muziek in je
geest een affaire. Dat is dan ook de
reden, waarom de grootste spelers ten
slotte hun krachten gaan concentreren
op technische bravourstukjes en de
moeilijkste stukken het allerbest spe-'
len. Dat komt omdat zoiets geld in het
laatje brengt. Ook de beroemdste
concertspelers spelen te vaak, ze zijn
gedwongen hun kunst te mechanise
ren, teneinde er altijd zeker van te
zijn. Ze moeten spelen, altijd wanneer
dat gevraagd wordt, onverschillig hoe
zij zich voelen en in wat voor een ge
moedstoestand zij zich bevinden. Ze
moeten in staat zijn om te spelen, als
ze kiespijn hebben, als ze aan blinde
darmontsteking lijden, als ze door de
galstenen gekweld worden en ook on-
die omstandigheden moeten ze op peil
blijven. Je kunt bijvoorbeeld vijf jaar
lang in de Verenigde Staten tachtig
concerten per jaar geven, zonder ooit
een stad twee keer te bezoeken. Een
groot aantal der beste kunstenaars
heeft dit gedaan. Die zwerven dan
over de wereld en herhalen steeds
maar een paar concerten en enige do
zijnen onfeilbaar effectmakende
stukken! Dat zijn je ware slachtoffers.
Slachtoffers van adverteren, van
eenzijdigheid, van specialisatie en vaak
van ijdelheid."
Pauline, wier hoofd bij Amadeus'
woordenstroom langzamerhand op
haar borst was gezonken, ontwaakte
nu als het ware plotseling en Amadeus
aankijkend, riep ze: „O jongen, je
hebt iets in me vernietigd!"
Ze haalde haar zakdoek voor de
dag en drukte die tegen haar ogen.
Maar opeens hield ze daarmee op, ze
liep naar de piano en opende die. „Ik
ga spelen," riep ze met een harde
stem. „Ik moet spelen. Ik moet spelen
om onafhankelijk te worden en niet
alleen om er geld uit te slaan."
En ze begon de Polonaise van Cho
pin te spelen. Ze speelde zoalas ze
waarschijnlijk vroeger nooit gespeeld
had. En toen ze de laatste akkoor
den had doen weerklinken, liep ze
haastig door de kamer heen naar
Amadeus toe. Haar ogen brandden
met een vreemde glans, ze zag doods
bleek.
„Je bent heel wreed, Amadeus."
Haar blik deed een vlam in zijn
ogen ontbranden. Maar hij omfloerste
die blik en zij had de indruk, alsof hij
al zijn best deed, om zich voor haar
te verbergen.
Hun gezichten raakten elkaar nu
bijna aan. Haar lichaam was verstijfd
alsof het door een kramp was aange
tast, haar armen hingen als loden ge
wichten langs haar heupen. Ze viel
bijna tegen hem aan. Hij trok haar
naar zijn lippen. Hun harten bonsden
tegen elkaar. Buiten adem maakte
zij zich uit zijn omarming los.
„Amadeus, je moet op mijn concert
komen," sprak ze. Ze keerde zich
om, daar zij zich niet in staat voelde
naar hem te kijken en zelf nauwelijks
wist, wat ze zei. „Ik zou me heel on
gelukkig voelen als je niet kwam."
En zich plotseling weer omdraaiend
sloeg ze met een onbeheerste harts
tocht haar armen om hem heen, om
andermaal zijn lippen te voelen.
XVIII
De dag voor het concert ging Pau
line naar haar tailleur, om een een
voudige witte japon in Griekse stijl,
die ze voor die gelegenheid had ge-
kozeri, te gaan passen. Ze staarde met
een bescheiden blik van voldoening
naar de tengere flink opgeschoten syl-
fide in de spiegel.
„Als u er niets op tegen hebt, houd
ik hem maar aan," sprak ze op een
gejaagde toon. „Ik wil hem aan ie
mand laten zien. Ik ben in een half
uur weer terug, dan trek ik hier mijn
andere japon wel weer aan."
Ze trok haar bontmantel aan, sprong
in een taxi, die buiten op haar stond
te wachten. Een paar minuten later
stond ze op Amadeus' stoep. Ze schel
de drie keer kort na elkaar. Dat was
haar schelletje. Hij verscheen bijna
ogenblikkelijk. Ze liep naar zijn ate
lier. Hij volgde haar. Ze liet haar
mantel van haar lichaam glijden en
sterkte haar armen met een uitnodi
gend gebaar naar hem uit. Hij staarde
haar met een bewonderende blik aan.
„Ik ben alleen bang, dat je mooie
japonnetje bederft," zei hij enigszins
onhandig.
Ze leunde tegen hem aan en ze kus
ten elkaar. Er voer haar een huivering
door de leden.
„Wat is 't hier koud!"
Hij had een pullover aan.
„Je moest je mantel maar weer
aantrekken."
Er was iets in zijn stem, dat haar
even angst aanjoeg.
„Vind je mijn japon niet mooi?"
„Alle mannen uit Zürich zullen ver
liefd op je worden." Ze staarde hem
met een vorsende blik aan, alsof ze in
zijn innerlijk wilde schouwen. Hij
glimlachte enigszins onnozel. Ze keek
de kamer rond. Ze had die nog nooit
zo netjes gezien. Er slingerden hier
geen ontwerpen, rollen, papieren of
stapels van open boeken.
„Je kamer maakt zo'n kille indruk,"
sprak ze, „zo ongekleed. Het lijkt net
of het vandaag je eigen kamer niet r
is."
„Och die begon op een vluinishoop E
te gelijken. Af en toe openbaart zich E
mijn instinct voor orde."
Ze liet haar blikken langs de wan-
den glijden en ze kreeg een gevoel van
kilheid, van iets dat haar aan de win- s
ter herinnerde. Hij leunde tegen de 5
tafel en trok haar dicht naar zich toe. E
„Hc wil heel lang naar je kijken," S
sprak hij.
Ze had het gevoel, alsof hij haar E
ziel uit haar lichaam trok. Ze probeer- E
de wat te zeggen, maar ze kon geen E
woord vinden. Ze vlijde haar hoofd s
tegen zijn schouder. Hij streelde haar
teer, speelde met haar haar en staar-
de af en toe met een van pijn Verteer- z
de blik over haar hoofd heen. Toen ze
wilde opkijken, drukte hij haar hoofd S
neer en begon haar weer te strelen. E
(Wordt vervolgd) E
3660. Een lichte siddering voer door de Naald, toen
Sandra de motoren startte en terwijl de robots nog ve
nijnig aanvielen, begon het schip langzaam te stijgen...
De gevolgen waren zeer dramatisch. De machines wel
ke zich met hun sterke grijptangen en tentakels aan
het geringe houvast van de raket klampten werden
eenvoudig mee omhooggesleurd. En daar hingen zij
dan hulpeloos te slingeren, tot de een na de ander los-
glipte en met een daverende klap in de sfinxen-allee
neerkwam. De robots echter die zich aan de rand van
de luchtsiuis hadden vastgeklemd, vertoonden geen en
kele neiging om hun grimmige taak op te geven. De
vier mannen begonnen de stalen klauwen met handen
en voeten te bewerken. Met stangen en ski's probeer
den zij deze ongewenste „lifters" te lossen. En het was
nog levensgevaarlijk werk ook, want af en toe ver
plaatste zo'n stalen arm zich soms onverwachts...
E LONDEN De concertpianiste Har-
riet Cohen is gisteren in een ziekenhuis
E in Londen overleden. Zij had 2 decem-
S beer '66 zullen worden. Op het hoogte-
E punt van haar carrière is zij geprezen
E als de grootste vertolkster van Bach.
E In 1952 maakte zij een triomfantelij-
E ke rentree op de concertpodia, na een
z afwezigheid van bijna vier jaar als ge-
E volg van een ongeluk aan haar rechter-
S hand. In de zomer van 1948 was zij ge-
E vallen in haar woning in Londen, waar-
z bij glasscherven in een ader en zenu-
E wen van de rechterpols drongen.
E Haar moed en vastberadenheid maak-
S te zulk een indruk op wijlen Sir Arnold
S Bax, dat hij speciaal voor haar een
E pianoconcert voor de linkerhand compö-
2 neerde. Zij voerde dit in 1950 uit.op het
S muziekfestival te Cheltenham.
S Op 59-jarige leeftijd werd zij voor de
S tweede maal gedwongen haar carrière
E op te geven. Ditmaal waren het moei-
E lijkheden met haar ogen als gevolg van
E de inspanning om dagelijks acht uur te
E oefenen, dikwijls vanaf manuscripten
E Miss Cohen was een persoonlijke
E vriendin van Sibelius en Einstein, de
E grote wiskundige, met wie zij eens ten
E behoeve van de Joodse nazi-slachtoffers
E pianoduetten in New York heeft ge-
E speeld. Zij was voorzitster van de Har-
S riet Cohen internationale muziekonder-
z scheidingen, die jaarlijks worden toege-
S kend.
E Miss Cohen was o.a. commandeur in
E de Belgische Kroonorde en Officier van
E de Academie Frangaise. Zij is nooit ge-
E trouwd geweest. Zij heeft eens gezegd
E dat zij zoveel moest reizen dat een hu-
E welijk onbillijk zou zijn tegenover een
E man.
E LONDEN Een rechter van de Old
E Bailey heeft een alleen uit mannen be-
E staande jury benoemd om de beschul-
E digingen van obsceniteit aan te horen
E die zijn ingebracht tegen de Engelse
E uitgevers van het boek „Last exit to
E Brooklyn" van de Amerikaanse schrij-
E ver Hubert Selby. Het proces, dat
E waarschijnlijk twee weken zal duren
E begon maandag.
E De rechter zei een alleen uit mannen
bestaande jury te hebben benoemd om-
E dat het hier een ongebruikelijk boek
S betreft. Volgens hem zouden mannen
beter over het boek, dat een verslag
geeft van het leven van homosexuelen
in New York, kunnen beslissen en er
ook minder door in verlegenheid wor
den gebracht.
Het proces zou wel eens het grootste
literaire proces kunnen worden na de
zaak tegen „Lady Chatterley's minnaar"
het boek van D. H. Lawrence, dat in
1960 geschikt werd bevonden voor de
Engelse boekenkast.
Als obscentiteit bewezen wordt, kun
nen de uitgevers tot een boete veroor
deeld worden en tot een gevangenis
straf van ten hoogste drie jaar.
Na de opening van het proces zond de
rechter de jury weg om in een klein
zaaltje buitei Se rechtszaal het boek te
gaan lezen.
De verdediging tegen een beschuldi
ging van obsceniteit kan succes hebben
als kan worden aangetoond dat het boek
leteraire waarde heeft.
LONDEN Ian MacLagan, de 22-
jarige organist van de pop-groep The
Small Faces is gearresteerd op ver
denking van bezit van cannabis resin
en poging tot smokkel.
MacLagan stond op het punt met va
kantie naar Griekenland te vertrekken
toen de douane hem op het vliegveld
van Londen aanhield.
Hij werd tegen borgtocht in vrijheid
gesteld en zal woensdag voorkomen.
27. Aangekomen bij het gerechtsgebouw brengt Rech
ter Tie de schilder naar een rustige ontvangstkamer
bij de voorhof en zegt: „Hier kunnen we rustig praten,
gaat u zitter. Zoudt u me dat briefje van mevrouw Ho
willen laten zien?" „Dat kan helaas niet", zegt Fung,
„ik heb het vernietigd, zoals ze me in de brief uitdruk
kelijk vroeg". „Was het de gewoonte, dat ze u brief
jes U^t bezorgen door straatjongens?" informeert de
Rechter. „Nee, gewoonlijk liet ze de boodschap altijd
afgeven door haar kamenier", is het antwoord. „Het was
ook de eerste keer, dat ze me vroeg het briefje te
verbranden". „En wat gebeurde er toen u samen in
het prieel was?" „Ik ben helemaal niet binnengeweest,
Edelachtbare", roept Fung uit. „Ik heb wel tien keer
op de tuinpoort geklopt, maar niemand deed open.'
Toen heb ik nog wat rondgedrenteld en tenslotte ben
ik naar huis gegaan". Fung wordt onderbroken door
een hoestbui, die hij probeert te smoren in een papie
ren zakdoek. Als de aanval voorbij is, kijkt hij onver
schillig naar de bloedvlekken op de zakdoek en zegt:
„U ziet dat ik ernstig ziek ben. Waarom zou ik een
moord hebben willen plegen? Ik was niet jaloers op
haar man. Ho hield van haar, al was hij een saaie ke
rel. Onze verhouding lag op een heel' ander vlak. Maar
ik moet toegeven dat ik geen idee heb wie haar wel
kan hebben vermoord".
53.„Plop, plop, plop, plop!" klonk het zachtjes door
de stille nacht. En toen Tekko vorzichtig zijwaarts
gluurde om te zien waardoor het geluid veroorzaakt
wed, ontdekte hij een motorboot die langzaam tegen
de stroom opvoer. „Wat zou dat nog zo laat te beteke
nen hebben?" vroeg onze vriend zich af en gespannen
bleef hij het voertuig met de ogen volgen. „Dit is toch
geen tijd voor pleziertochtjes zou ik zo zeggen. Kijk,
kijk, ze varen recht op het kasteel af. Die lui hebben
moed, dat moet ik toegeven. Maar misschien weten ze
niet wat hun daar te wachten staat. Toch wel raar op
dit uur van de nacht. Eigenaardig maar ik geloof niet
dat dit zuivere koffie is, er zit iets verdacht aan dit
hele geval. Ik wil er toch het mijne van hebben. Wacht,
ik ga ze achterna. Ik moet weten of zij het nu ook met
die spoken aan de stok krijgen!"
„Maar ik mag me niet laten zien, ik moet het bootje
hier laten liggen." Zonder het minste lwaai te maken
plukte onze vriend een grote bos riet, waarmee hij zich
uitdoste als een echte Indiaan. Hij bond een rietsten
gel rond om zijn bol en frutselde de andere stengels
hiertussen. „Zo ben ik net een drijvend rietpolletje!"
lachte Tekko en behoedzaam liet hij zich tussen de
waterlelies in het water glijden. „En nu maar zwem
men. Niemand die mij opmerkt. Zo stond het tenmin
ste in mijn Indiananboek."
HILVERSUM I
18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25
Zingen geblazen! 18.50 Stereo: Piano-
jazzmuziek. 19.00 Trefpunt, discussie
rubriek voor actuele zaken. 19.30 Nws.
19.25 Hersengymnastiek. 20.00 Wie
Waagt die zingt: internationale volks
liedjes. 20.30 Stereo: Deramic sounds
in the night: nieuwste stereo-opnamen
van verschillende orkesten. 21.00 Frau
Luna, operette, v. Paul Lincke, uitge
voerd door Promenade-orkest, Klein
Radiokoor en solisten. 22.00 Vrouwen
stemmen geldenEmancipatie anno
1967, klankbeeld. 22.30 Nieuws. 22.40
Actualiteiten. NRU: 22.55 Muziek van
deze eeuw (opn.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Volksliedjes. 18.20 Uitzending
van de Communistische Partij van Ne
derland. 18.30 Nieuws. 18.45 Actualitei
ten. 19.05 Licht ensemble en solisten.
19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoeken ge
loven: godsdienstige vorming in deze
tijd. 20.00 Moderne kamermuziek. 20.45
Stereo: De gekke deken van St. Pa
trick, hoorspel. 21.45 Kerkorgelconcert
(gr.): oude muziek. 22.00 Kunst: cultu
reel programma: 22.30 Nieuws. 22.40
Overweging. 22.45 De zingende kerk:
gedachten over muzikale vormgeving
in de liturgie. 23.00 Context: magazine
waarin op de dingen wordt doorge
praat. 23.30 liedjesprogramma.
NEDERLAND I.
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevi
sie. NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00
Journaal. STER: 19.03 Reclame. KRO:
19.07 Spits-uur, programma voor de
jeugd. STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame.
KRO: 20.20 Reportage van de voetbal
wedstrijd FeijenoordArsenal.
22.00 Vanavond in Nieuwspoort. Bond
zonder naam: 22.30 Verdraag, dat an
deren anders zijn.... NTS: 22.40 Jour
naal. 22.45-23.45 De Bezetting XIV, do
cumentaire.
NEDERLAND II.
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00
Journaal. 19.03 Kees Brusse presen
teert. 19.10 Van gewest tot gewest.
19.30 De 21e eeuw: Mars en verder
(programma van de CBS). 20.00 Jour
naal. STER: 20.16 Reclame. NTS:
20.20 In kleur: Dubbelspion: Kelly en
Scott contra Kelly en Scott, TV-film.
21.10 Eidofoor, wekelijks schakelpro
gramma met informatie van binnen en
buiten de grenzen. 22.00 Tweeduuster:
De Jockey, TV-film. STER: 22.26 Re
clame. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte gr. muz.
(7.307.35 Van de voorpag.) VPRO:
7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws 8.10 Act.
8.20 Lichte gr. muz. (8.30-8.35 Van alle
markten thuis, pr. voor de huisvrouw).
9.00 Stereo: Klass. gr. muz. 9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte
gr. muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Ste-»
reo: Klass. gr. muz. 12.00 Lichte gr.
muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27
Mededelingen voor land- en tuinbouw.
12.30 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nws.
13.10 Act. en kalender. 13.25 Orgelcon
cert: amusementsmuz. 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 Voor de kinderen.
15.00 De Stem der Volks; Residentie
orkest en solisten: moderne muz. 15.40
Vioolduo: moderne muz. 16.00 Nws.
16.02 Sociëteit Zestig min. voor boven
de zestig. 17.02 Oude liedjes. 17.20 Voor
de jeugd.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klass. kamermuz. (gr.)
7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Klass. dansen
(gr). 8.00 Nws. TROS: 8.10 Lichte gr.
en praatje. 8.30 Nws. 8.32 Act. 8.35 Lich
te gr. muz. 9.15 Volksmuz. uit Bulga
rije. 9.45 Voor de kleuters. 10.00 Kerk
orgelconcert (opn): klass. muz. 10.30
Sphinx: progr. voor de vrouw. 11.00
Nws. 11.02 Piek-uur: amusementspro
gramma. 11.50 Act. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee (gevarieerd program
ma. (12.23 Wij van het land; 12.27 Me
dedelingen voor land- en tuinb.; 12.30
Nws.; 12.40 Act.; 13.15 Ondernemend:
nws. en commentaren). NCRV: 14.00
Filharmonisch orkest van New York
(stereo): moderne muz. 15.00 In 't zil
ver, progr. voor oudere luisteraars.
16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00
Nederlandse liederen en liedjes. 17.15
Recht op en neer, cabaretprogramma.
17.30 Stereo: Licht intr. ensemble.17.50
Overh. voorl.: Hoe gaan we? Een pro
gramma over verkeer, vervoer en voor
uitzien. Presentatie: Rob Maas.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9;02 Lichte vocale
muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe
langspeelplaten NRU:-11.00 Nws. 11.02
Operetteklanken. 11.30 Grenzenloos:
muz. uit alle windstreken. (12.00 Nws.)
12,30 Fragmenten uit musicals. AVRO
13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Vrolijk pla-
tenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Gevarieerd
muziekprogr. van Ned. artiesten. 15.00
Nws. 15.02 Arb. vit. 16.00 Nws. 16.02
Verzoekpl. voor de 'jeugd. 17.00 Nws.
17.02 Act. 17.05-18.00 Zingende bougie:
platenprogr. voor automobilisten.
Dinsdag 14 november 1967.
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal, (herh.
v. gisteren). 10.20-11.00 In kleuren:
Amusementsprogramma. 11.00 Kunst
documentaire. 11.30 Argentijnse volks
muziek. 12.00-13.30 Actualiteitenkro
niek. 16.40 Journaal. 16.45 - 18.00 Geva
rieerd kinderprogramma. 18.00-18.05
Journaal. (Regionaal programma:
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 lm
Zeitraffer. 18.53 Zandmannetje. 19.00
Actualiteiten, f9.26 Filmreportage. 19.59
Programma-overzicht. WDR: 18.05
Nieuws uit Nordrhein-Westfalen. 18.10
Documentaire. 18.25 Hier und Heute
(I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und
Heute (II). 19.10 Chansons gezongen
door Brigitte Bardot. 19.40 Voordracht).
20.00 Journaal en weerbericht. 20.15
In kleuren: Filmreportage. 21.00 TV-
rechtvank. 22.45 Journaal, commentaar
en weerbericht. 23.05 Trekking TV-lote-
rij 1967.
DUITSLAND II.
17.45 Nieuws en weerbericht. 17.50
TV-film. 18.20 Actualiteiten en muziek.
18.55 In kleuren: tv-film. 19.27 Weerbe
richt. 19.30 Nieuws en actualiteiten.
20.00 Sportspiegel. 20.30 50 jaar Duits-
Russische betrekkingen. 21.20 Detecti
ve-serie (Niet geschikt voor jeugdige
kijkers). 22.10 Berichten en meningen
uit het culturele leven. 22.40 Nieuws,
weerbericht en actualiteiten.
HILVERSUM De KRO zendt van
avond een rechtstreekse tv-reportage
uit van de vriendschappelijke voetbal
wedstrijd Feijenoord-Arsenal (Britse
eredivisieclub).
De wedstrijd wordt in Rotterdam ge
speeld tussen 20.15 en 21.55 uur; de re
portage komt op het eerste net, met
commentaar van Theo Koomen. De
KNVB heeft de KRO hiervoor gister
middag toestemming gegeven, hoewel
niet alle plaatsen in het stadion waren
verkocht.
Geref. kerken:
Beroepen: te Ntfverdal (vac. D. H.
Borgers): L. Loosman te Schevenin-
g'en.
ittiiiiitiiiiimimiiiiiiiiiiiiiii
Fonds
Vorige
koers
1ste
not.
Nederland
1966-1 7
105%
105%
Nederland
1966
64
99 A
99%
Nederland
1967
6
9611
97 A
Nederland
1965-1
54
94%
94V«
Nederland
1964-1
54
91%
91A
Nederland
1964'
5
89%
89A
Nederland
1958
44
89%
89%
Nederland
1964
44
95%
95%
Nederland
1959
44
87%
87%
Nederland
1963-1 44
84
84
Nederland
1961
4
84%
84%
Nederland
1953
34
81%
81%
Ned. staffell.
1947
34
71%
71H
Nederland
1951
34
90%
90'/i
Nederland 1953 1-2 34
84
84
Nederland 1950 1-2 34
74%
74
Nederland 1954 1-2 34
76%
76%
Ned. grootb. obl. 1946
3
82H
82H
Ned. dollarlng 1947
3
89
89%
Bank v. N.G. wnb.l. '57
6
85%
86 Hl
ld. 30-jar. 1958/'59 44
87%
87%
H.V.A.-mijen ver.
a.
114%
115
A.K.U.
a.
59.8
61
Delimij. f.
eert.
86.8
87.1
Hoogovens
n.r.c.v.a.
102
110
Philips gem. bezit v.
a.
109.9
110.8
Unilever
c.v.a.
105.8
106.9
Dordtsche Petr.
a.
641
659'/i
Kon. Petr. f.
a.
140.4
143.3
H.A1.
a.
77%
76%
Java-China p.
n.r.c.v.a.
175'/*
173%
KX.M.
a.
262
261
Rotterd. Lloyd
a.
147
146
Scheepvaartunie
a.
127%
127%
Kon. Zout-Organon
152
153.4
Bk v. Ned. Gem
'65-1
54
93%
93%
Nat. investeringsb. '65
54
95 Vt
95%
Fr.-Gron. Hyp.b.
dw
6
94
93%
Westl. Hyp.b. u
5
87%
87%
Alb. Heyn wdlobl. '55
4
126%
Bijenkorf
6
99%
99
Co-op Ned. r.spaarbr.
145%
Ned. Gasunie
54
94%
94 Vi
Philips dir. 250-J 00'51
4
92%
Pegem 1-2
1957
6
92%
97%
Pgem
1957
6
97
97Vt
KJ-i.M. 15-jarig
5
94%
94
Ned. Spoorw. '57 1-2
44
91%
91
A.K.U. f 1000
44
89
89
Gelder Zonen v.
44
88
87%
Hoogovens
54
1101/»
114
Alg. Bank Ned.
a.
230%
230
Amrobank f 20,—
a.
46.5
46.1
(Koersen van hedenmorgen le periode)
Nationale Ned. cert. 609% 603
Ned. Credietb. aand. b. 177Va 178
Ned. Middenstandsbank a. 90 89
Slavenburg's Bank a. 17.5
Albert Heyn a. 1090 1125
Amstel Br n.r.c.v.a. 371 372
Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 206% 206
Blaauwhoed a. 98 96.4
Blijdenst.-Will. f 1000 nreva 81 79
Bols Lucas a. 183 184
Bredero ver. bedr. n.r.c.v.a. 408 398
Buhrmann-Tetterode a. 464 470
Bijenkorf n.r.c.v.a. 627 625
Calvé c.v.a. 765 766
Drentsch-Overijs. Houth. a. 117 117
D.R.U. a. 305% 306
Elsevier's Uitgeversmij. a. 283.5 284.5
Erdal mij. v. wasverw. a. 505 502
Excelsior metaalbuizen a. 63 63%
Fokker a. 444 435
Gazelle Rijwielfabriek a. 171% 172%
Gelder Zonen, van a. 107% 109%
Gist- en Spiritusfabriek a. 705
Grasso's Kon. Mach-fabr. u. 118 t117%
Heineken's Bierbr. aand. 583 594
Holec aand. 166 170
Internatio aand. 172 170
Kon. Ned. Papiarfabr. a. 158% 159%
Kon. Ned. Textiel unie eert. 49% 50
K.V.T. (kon ver tap) aand. 275 270
Meteoor Beton a. 95% 95
Misset, Uitgeversmij. a. 256 256
Naarden Chem. tabr. a. 470 475
Naeff gebr. a. 147 148
Nedap ned. app.fabr. aand. 146% 144
Ned. Kabelfabrieken aand.' 282% 285
Nelle, wed. J. van aand. 346 348%
Nyma n.r.c.v.a. 26% 25%
Nijverdal-ten Cate a. 91% 91
Overz. Gas. nat. bez. v.a.f. 100
Pal the a. 63
Pont Houthandel a. 170 171
Reesink en Co. a. 156 155
Scheveningen Expl.mij.f. a. 28.2 31.5
Schokbeton aand. b. 194 195
Scholten Carton en Pap. a. 253 254
Schuppen Sajetfabriek a. 91 90
Simon de Wit aand. b. 399% 414
Spaarne ver. bez.500-100 a. 648 646
Technische Unie a. 236 230
Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. 94.7 95
Twentsche Kabelfabriek a 356
Ubbink-Davo a. 16% 16%
Unilever 1000 cert. 7c.pr. a. 109% 109%
Veenendaalsche stoomsp. a. 198 198
Ver. Machinefabrieken a.
Ver. Touwfabrieken c.v.a.
Vredestein Rubb.br. c.v.a.
Vulcaansoord a.
Wessanen's Kon. Fabr. a.
Wilton-Fijen.-Bronsw. a.
Billiton le rubriek a.
Geldersche Tramw.mij. a.
H.B.B. bel. depot 1-2 pb. f.
Interbonds Ipb. f.
Vastgoedbel.fonds part t.
Interunie f 50 a.
Robeco f 50 a.
Rolinco f.
Unitas f 50 a.
Ver. Bezit v. 1894 f 50 a.
Canadian Pac. Railw. eert.
Int. Nickel Cy Can. cert.
Shell Can. (10 a.) cert.
A.T.T. 15-10a33-l/3d cert.
Anaconda cert.
Bethlehem Steel cert,
Chesapeake and Ohio cert.
Cities Serv. 10 a 10 dlr cert.
Douglas Aircraft cert.
Dupont d.n. 10 a 5 dlr cerl.
173
144%
159
56
488
162
712%
67
758
647
643
178
218
215
402.5
98
General Electric cert.
General Motors cert.
Kennecott Copper cert.
Phillips Petroleum cert
R.C.A. cert.
Republic Steel cert.
Shell Oil cert.
Standard Brands 10 a. cert.
U.S. Steel (10) cert.
Woolworth cert.
Bank v. N.G. '58 1-2-3 4!
Nat Bk v. Midd.Kr. '66 7
British Petrol. 1966 7i
Ned. Gasunie 1966 8i
Rott. Rijn Pij pi.mij. 3*
Berghuizer Pap.fabr. 4i
Grasso's Kon. Mach.f. 5i
Meteoor beton 5J
Stokvis en Zonen 41
Thomassen'Dr.-Verbl. 44
Bredero vast goed a.
Calvé cum.pref.wd.nr. cert
Edy emaille a.
Krasnapolsky, f. a.
Lips en Gispen cert
VOORBEURSKOERS
VAN HEDENMORGEN
115%
29%
51%
45 A
31%
50%
48%
85%
158%
102%
81%
43%
59%
59%
41%
62%
34
40%
27%
87%
102%
103%
103%
100
94%
90%
78
87%
104
163
145
85
60.4
108
171
156
57
493
163
756
647
642
178
219.2
215
404
98.4
59%
117%
29%
51%
45%
31%
49%
85%
158%
103
83
57%
42%
63
34%
40%
27%
87%
102
103%
101%
100%
94%
88%
102
59.6
115
AMSTERDAM, 13 november Beurs
plein 5 heeft vandaag de nieuwe heurs-
week kunnen inzetten met een vrij vas
te stemming bij de opening voor de in
ternationale waarden. Kon. Olie ont
moette vraag van lokale zijde waar
door een eerste verhandeling tot stand
kwam op 142.80, tegen vrijdag als slot-
prijs 141.20. Philips verbeterde 30 cent
tot 100.60. Unilever ging 70 cent om
hoog tot 106.90. AKU zette het koersher-
stel van vrijdag verder voort tot 60.90,
hetgeen een halve gulden winst bete
kende. Hoogovens werd op 110 (107.80)
geadviseerd. Dit was tevens de hoogste
prijs van Hoogovens gedurende de voor-
beurshandel toen gedaan werd 108.50 tot
110.
De handel in de hoofdfondsen was
kalm. Het publiek nam deze stukken uit
de markt. Van Wall Street ging in Am
sterdam een lichte stimulans uit omdat
de New Yorkse beurs vrijdag het her
stel van donderdag verder doortrok.
Daardoor steeg het Dow Jones-gemid-
delde voor industrie-aandelen in Wall
Street in 2 dagen ruim 13 punten. Ook
de Nederlandse fondsen konden zich in
Wall Street verbeteren. KLM echter was
er 1/4 dollar lager.
Later steeg AKU tot 61.20, Philips
kwam op 110.70, Unilever deed 107, ter
wijl Kon. Olie verder uitliep tot 143.30.
Dit alles echter bij kalme handel.
In de scheepvaartsector begon Van
Nievelt zwak met een koersdaling van
bijna 3 punten op 117. Dit door winst
nemingen. Deze lage koers trok echter
weer kopers in de markt waardoor Van
Nievelt zich zeer goed kon herstellen
tot 120. Scheepvaart-Unie liep op van
127-1/8 tot 128 (127 1/2). Kon. Boot en
HAL waren iets gemakkelijker.
Van de cultures verbeterde HVA 3/4
punt tot 115 1/2, doch Amsterdam Rub
ber gaf bijna een punt prijs op 60 18.
De Staatsfondsenmarkt gaf geen ver
anderingen van betekenis te zien. De
stemming was hier prijshoudend.
De aandelen Centrale-Suiker Maat
schappij trokken weer speculatieve be
langstelling. Gedaan werd 403 tot 406
(398).
Directie K. V.T.
MOORDRECHT De Nederlandse
tapijtindustrie zal zich op niet al te lan
ge termijn moeten beraden op het vor
men van grotere eenheden, die onder
andere door speurwerk en agressieve
vernieuwingen aan de top kunnen blij
ven voor de bediening van de steeds
grotere markten. Dit schrijft de direc
tie van de Koninklijke Vereenigde Ta-
pijtfabrieken in het verslag over het 30
juni geëindigde boekjaar. Dit laat door
stijging van de kosten, daling van de
omzet en hier en daar minimale winst
marges een winstdaling zien van
f 1.005.447 tot f 633.124.
De directie van de KVT baseert haar
opvattingen op het juli volgend jaar in
werking treden-van een volledige vrije
markt in de Europese Gemeenschap.
Bovenoien wijst zij er op dat ook in En
geland en de Verenigde Staten een bij
zonder grote capaciteit aanwezig is en
dat Amerikaanse bedrijven steeds meer
pogingen doen te penetreren in de Euro
pese markt.
Gezien de stijging van de omzetten in
de sector breed tapijt en de bijdrage
van de capaciteitsuitbreidingen tot een
verdere groei heeft de directie vertrou
wen in de toekoNnst. Het lopende boek
jaar zal echter staan in het kader van
herstructurering.
In 1966/'67 daalde het exploitatiesaldo
van f 2.451.562 tot f 1.508.002. Na f 508.138
(vorig jaar f 549.145) voor afschrijvin
gen, f246.740 (f711.970) voor belasting
en f 120.000 (f 35.000) voor de verhoging
van de conjunctuurreserve resteerde de
genoemde winst. In 1965/1966 werd bo
vendien anderhalve ton bestemd voor
verhoging van de reserve voor vervan
ging.
Aan de jaarvergadering op 1 decem
ber wordt voorgesteld het dividend te
verlagen van 24 tot 18 pet. op de gewo
ne en van 9 3/5 tot 8,4 pet. op de pre
ferente aandelen. Hiervan moet respec
tievelijk 2Vs en een half procent uit d
dividendreserve komen.
TÉRBORG De directie van NV Vul
caansoord heeft gisteren op de jaarver
gadering meegedeeld, dat het nadelig
resultaat over het 17 maanden lange
boekjaar 1966/1967 (het werd verlengd
tot 31 mei 1967 en zal in de toekomst
van 1 juni tot 1 juni lopen) voor een
bedrag van f 460.000 is toe te schrijven
aan de periode 1 januari 1966 1 juni
1966 en voor een bedrag van f 52.000 aan
de periode 1 juni 1966 31 mei 1967.
Na 1 juni 1966 is een belangrijke ver
betering bewerkstelligd, die zich naar
verwachting verder zal voortzetten. Als
basis hiertoe ziet de directie een verde
re ontwikkeling van speciale eindpro-
dukten en de verbetefing van de pro-
duktiemethoden door het gehele bedrijf,
mede door vernieuwing en uitbreiding
van machines. Ook zal getracht worden,
naast uitbreiding van de binnenlandse
omzet, de export van de produkten be
langrijk te vergroten.
AMSTERDAM Het tarief voor
daggeld (call money) is, ingaande he
den, wederom verlaagd en wel met een
half pet. van 3 tot 2%%, dit door een
verdere verruiming van de geldmarkt
door onder meer betalingen van het
rijk alsmede de aanhoudende terug
vloeiing van bankbiljetten. Op 10 dezer
werd het tarief met een vol pet. ver
laagd van 4 tot 3 pet.
K-
(verstrekt door de Amrobank)
Kon. Olie 141.80; Unüever 106.40;
Philips 109.60; AKU 60.70.
AMSTERDAM, 13 november. Lon
den 10.00Ï—10.00Ï; New York 3.59i
3.593; Montreal 3.34Ï—3.354; Parijs
73.36473.414; Brussel 7.24i—7.24Ï;
Frankfort 90.1490.19; Stockholm
69.544—69.584; Zürich 83.18—83.23; Mi
laan 57.814—57.864; Kopenhagen 51.794
51.844; Oslo 50.24—50.29; Wenen 13.88!
13.894; Lissabon 12.474—12.49.