Ook de vrouw Het legioen der onbekenden Klasse apart Oud-strijders Werkelijke moed achter gespeelde dapperheid... Woeste ruiters zaterdag 18 november 1967 te mêlees van zulke schermutselingen laten zich bezwaarlijk regelen en veroor zaken de meeste ongelukken. Wie bij zo'ii botsing in het zadel blijft, beurt 75 dol lar de strijder, die in het zand moet bijten, verdient 25 meer. Ook de meer overzichtelijke vijandelijk heden b.v. een frontaanval van bere den Indianen vergen echter heel wat ervaring en vakmanschap. Toen eens noodgedwongen 'n gewone acteur voor dit baantje werd gecommandeerd, lukte het maar niet de man op het juiste moment ter aarde te laten storten. Ten einde raad bond men hem 'n ijzerdraad om het mid del en de naast hem rijdende stuntman zorgde ervoor de rampzalige amateur la minute uit het zadel te trekken. Tot de goedbetaalde stunts behoort het enteren van een trein uit het zadel van 'n galopperend paard. De ruiter, die hier in excelleert, oefende een maand lang iedere dag voor hij zich als specialist durfde aan te bieden. Een belangrijke figuur bij de Western- produktie is de boogschutter George Brown. Hij is 'n kunstenaar in z'n bran che en de (echte) pijlen, die de brave voor trekkers treffen, worden niet door de In dianen, maar door hem afgeschoten. Wie bij zo'n affaire als doelwit dient, krijgt 25 dollar extra... plus een schild van dun beukehout onder zijn wambuis. Brown heeft in zijn langdurige carrière nimmer misgeschotennoch ooit iemand ver wond. Geen zich respecterend Wild-Westdra ma mag compleet heten zonder de obli gate knokpartij... ook al weer geen aan gelegenheid voor beunhazen. Zo'n huisge vecht volgens de regelen der kunst vraagt andermaal een techniek en een training, waarin vooral de Amerikaanse stuntman nen uitblinken. Dit geldt zowel voor een ontmoeting tussen twee „solisten", als voor een treffen van allen tegen allen. Het bureau Mickey Wood levert voor* 200 dollar een tweegevecht, waarbij u de adem stokt en tegen de somma van 1.000 dollar de mooiste massabonje, die zich denken laat...eventuele ongelukken inbegrepen. De toffe jongens, die deze knokploegen vormen, worden gedrild ENTEREN VAN EEN TREIN maand lang dagelijks oefenen met de nauwgezetheid van een volleerde balletgroep. Iedere deelnemer weet pre cies hoe en wanneer hij heeft toe te slaan, respectievelijk zich in het glas werk van het buffet te laten smijten. De prijzen zijn hoog, maar zij worden grif betaald. Dikwijls zelfs geniet het bureau de eer van een speciale vermelding: „Fights arranged by Mickey Wood" geldt bij de kenners en liefhebbers als een'warme aanbeveling. Uiteraard is 't stuntmanswerk mannen-, om niet te zeggen kerelswerk. Toch blijkt het zwakke geslacht niet geheel van de broederschap uitgesloten. Een veelbelo vende kracht is de zeventienjarige miss Margaret Mawer, die reeds nu als „the finest stuntwoman in the. business" staat aangeschreven. Zij laat haar sierlijke jonge, lichaam door de glazen obstakels werpen met een gratie en overtuiging, die vergrijsde vak lieden met respect vervullen, ook al dient genoteerd te worden, dat het meestal om „glas" van gesmolten suiker of toffee gaat. Ten besluite: Niemand zal willen vol houden, dat het werk der stuntmannen tot het schoonste of verheffendste be hoort in de show-business. Maar het spektakelstuk, en met name de Western, blijkt nu eenmaal in een dringende be hoefte van de tv-programma's over de hele wereld te voorzien. En het is zon der de medewerking van deze kern-figu ratie eenvoudig niet denkbaar. Daarom leek het niet oninteressant om naast de gefingeerde heldendaden der heren Cart- wright c.s. ook eens de schijnwerper te richten op het merkwaardige legioen der onbekenden en hun werkelijke flirtation met de dood! DE STUNTMAN De aanzienlijkste portie voer voor het kijkkastje levert waarschijnlijk wel ons aller vriend en vertrouweling de „Wes tern". Jong en oud kan zich bijna dage lijks een indigestie eten aan de Bonan za's, de Rawhides, de Virginians en hoe al die apotheosen van romantiek, helden moed, schiet-, ren- en valpartijen meer he ten mogen. Zo verzadigd kan de tv-kijker zich niet voelen of een lekker wild-west- verhaal wil er altijd nog wel in. Geen wonder dan, dat de vervaardiging van dit soort televisieëntertainment uit groeide tot een regelrechte industrie. Met de doelmatigheid en de snelheid van een feilloos werkende fabriek produceert Hol lywood dit veelgevraagde en uitermate winstgevende artikel. En zoals bij iedere goed georganiseerde massaproductie gaat het er in de eerste plaats om, zo vlug en zo goedkoop mogelijk te werken. Tot dat doel heeft zich een efficiency ontwikkeld, waarvan de argeloze kijker geen flauw vermoeden heeft. Zo worden de meeste Westerns in de zelfde omgeving opgenomen: 'n imposant stuk wilde natuur, 120 km van Hollywood verwijderd, waar letterlijk alle gebruike lijke ingrediënten (rotskloven, bossen, bergbeken, prairievlakten, enz.) voorhan den zijn. Een voortreffelijk geschoold team technici zorgt ervoor, dat de toeschou wer dank zij een telkens wisselende ca mera-instelling van deze altijd eendere lokatie niets gemerkt. Om toch maar vooral kostbare tijd te besparen, beschikken twee producenten zelfs over een z.g. „draaistraat". Alle voorgevels hebben twee kanten het kan toor van de sheriff aan de ene, de onver mijdelijke nachtclub aap de ander zijde... een druk op de knop en het geval draait soepel om zijn as als het geheime paneel in een griezelfilm. Tot de meest geplaagde slachtoffers van deze permanente wedloop met de tijd be horen de figuranten, die in de Westerns vrijwel allen beroepswaaghalzen oftewel „stuntmannen" zijn. De verbluffende wij ze, waarop met deze lieden gegoocheld wordt vlak voor de neus van de geachte kijker, gaat iedere voorstelling te bo ven. De stuntman in het Wilde Westen moet niet alleen een volleerd acrobaat zijn, doch tevens een kampioen in razend vlugge gedaanteverwisseling. Om de kosten te drukken treden deze fi guranten in vele vermommingen op. De oproerige menigte voor het bureau van de sheriff stapt enige ogenblikken later als vreedzame passagiers uit het lokale trein tje de bloeddorstige Indianen van zo even zijn de stoere cowboys van straks. Het is een kwestie van bliksemsnel ver kleden en grimeren. Eventuele hiaten wor den door de tovenaar aan de montagetafel handig weggewerkt. Nergens wordt van de figuratie zoveel gevergd nergens ook speelt zij zulk een overwegende (zij het nauwelijks opge merkte) rol als in de Western. Want be langrijker dan de sterren van het drama is de hier naamloze menigte, anders ge zegd: het korps der stuntmannen Hef legioen der onbekenden! De tv-kijker, die met een gematigd on verschillig oog deze lieden, door pijlen of kogels getroffen, in volle ren van hun paarden ziet storten, dan wel bij de be storming van versterkingen met ladders en al in de diepte verdwijnen, beseft maar al te weinig wat zulke prestaties voor het drama-in-kwestie betekenen en wat er aan oefening en risico mee gepaard gaat. Het is namelijk onjuist te menen, dat derge lijke halsbrekende toeren zonder gevaar zouden zijn en zo maar door de eerste de beste figurant kunnen worden volbracht. Nee achter de gespeelde heldhaftigheid der sterren, staat de werkelijke courage (gesteund door een geduchte training) van de stuntmannen. Zij vormen een wereldje op zichzelf met zijn eigen ere-code, tradities en vakbe kwaamheid. Wat daarbij opvalt is de ge ringe mededeelzaamheid der gildebroe- ders. Een ongeschreven wet gebiedt een absolute stilzwijgendheid over de interne zaken van het metier en dit is waarschijn lijk de oorzaak, dat over deze anonymi zo weinig bij de buitenwereld bekend werd. Slechts met de grootste moeite is het hier en daar een enkeling gelukt tot de ge heimen van deze zwijgzame gemeen schap door te dringen en het is met na me de journalist Andrew Peters, die in zijn studie „Playing with Dangers" een be langwekkend licht werpt op het doen en laten van de stuntmannen. Ergens in het hart van Londens Soho- kwartier is het agentschap gevestigd van Captain Jock Easton, een gewezen offi cier. die aan de filmindustrie van Europa plaats en op het vooraf bepaalde moment. Wee de lichtvaardige, die in het enthou siasme van 't ogenblik zijn eigen stervens uur zou willen uitkiezen... hij wordt on verbiddelijk van de lijst de vaklieden ge schrapt. Een van de befaamdste leden van dit keurkorps is de oud-marinier Joe Powell. Hij verenigt in zijn werk de typische eigen schappen van de goede stuntman: koel bloedigheid, tegenwoordigheid van geest en zin voor discipline. Met eerbied spre ken de confraters over 's mans legenda risch geworden prestatie om met een vaartje van 40 km per uur zijn motor te gen een boom te pletter te rijden. Twee maal moest de opname worden herhaald. En voor beide krachttoeren ontving de waaghals 25 dollar. Dat was in zijn jonge jaren later zou een reprise niet nodig zijn geweest. De ervaren stuntman neemt nimmer risico en weet zijn manoeuvre tot op een fractie van een seconde te bereke nen, zulks vanwege het altijd in tijdnood verkerende werkschema, maar tevens om het nooit afwezige levensgevaar tot een minimum te beperken. Achter elk experi ment immers hoe zorgvuldig en vak kundig ook voorbereid loert het spook sel, dat „toeval" heet en dat onder alle omstandigheden de even onberekenbare als kwaadaardige vijand van de stuntman blijft. Paddy Hayer is de specialist, die zich bij voorkeur van grote hoogten laat val len en die dit met feilloze zekerheid weet klaar te spelen, onverschillig of hij als Griekse krijger van de Trojaanse vesting muren duikt, van wel als gewonde Apache in een diep ravijn moet tuimelen. Toch had het noodlot hem bijna te grazen toen hij in „The Grimson Pirate" uit de top van een bezaansmast werd geslingerd. De bedoeling was, dat hij in zee terecht zou komen, maar op het kritieke moment bleek de golfslag niet sterk genoeg de mast helde onvoldoende over en Hayer viel op het dek in plaats van in het wa ter. Wonder boven wonder kwam hij er met een paar gebroken ribben af. Daar het om een val van 75 voet ging VAKKUNDIG KNOKKEN kunst op zichzelf en Hayer 1 dollar per voet berekent, werd de grap, die ttem bijna zijn hachje kostte, met zegge en schrijve 75 dollar gehono reerd. Bijzonder rijk aan gevaarlijke momen ten zijn de gevechten, waarbij twee groe pen ruiters op elkaar inrennen. De woes- - - en Amerika figuranten levert voor alle soorten hachelijke karweitjes. Zijn men sen zijn merendeels oud-militairen. Want de ervaring heeft geleerd, dat slechts per sonen, die niet alleen de nodige fysieke geschiktheid bezitten, doch bovendien strikt naar de letter weten te gehoorza men, voor het vak bruikbaar zijn. Het is namelijk niet voldoende lukraak van een paard te vallen of zich uit een boom te laten schieten zonder de nek te breken dit moet ook nog natuurge trouw en vooral streng volgens de aanwij zingen van regisseur en cameraman ge schieden. Al deze schijnbaar toevallige accidenten dienen op het nauwkeurig vastgestelde tijdstip te gebeuren en mogen onder geen beding buiten het camera veld vallen. Ook bij de wildste ruitercharge sneuvelt iedere getroffene precies op de juiste

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11