Tentoonstellingen <2}ohter op de L vermis Vertoning van stomme films met explicateur 77 zMuzen Vijfentwintig jaar ontspanning voor operetteliefhebbers uit Apeldoorn en verre omgeving Voetballen Water f Japans Kijken Brommen Nieuwe serie issen Om u de waarheid te zeggen, zat ik wel een beetje beduusd tegen het bericht aan te kijken. Want wie ik nu ooit als hoofdpersoon van een gefilmde musical zal gedoodverfd hebben: stellig niet mijn oude gezellige vriend, de bescheiden dierendokter. Maar ja, onze ondernemende tijd staat voor niets en waarom zouden we voor de variatie niet eens een figuur uit een kinderboek voor een daverend kijkstuk laten opdraven? Vooral als die figuur al een eerbiedwaardige staat van dienst achter de rug heeft. Want hoe lang is het al niet geleden, dat wij de wonderlijke belevenissen van die kleine hulpvaardige dikkerd met meer smaak en belangstelling volgden, dan die van de zwaar gedeprimeerde hoofdpersonen uit de volwassen romans van die tijd. Een tijd die ons trouwens weinig reden gaf om te glimlachen, zo vlak na de Eerste Wereldoorlog. Ontreddering en schaarste vandaag en een wereldcrisis overmorgen. J-Joe volkomen onverwacht komt dan een zorgeloze fantasie over een dokter die zijn mensenpraktijk eraan geeft om zich voortaan enkel met dieren bezig te houden uit de sombere lucht vallen. Maar gelijk had hij, want sprak hij niet vloeiend honds en paards en zwaluws en nog zo'n paar dierentalen? En nu, terwijl de avonturen van dr. Doolittle al jaren stukgelezen op onze boekenplank staan, nu heeft de musicalrage opeens gedacht: Héééé met dat ventje konden wij wel eens in zee gaan, daar zit een aardig nummertje publiciteit in. Maar dan zal er ook eventjes wat tegenaan gegooid worden. Zomaar •en genoeglijk kereltje, dat tussen louter dieren rondscharrelt, is ons lang niet spectaculair genoeg. We maken er natuurlijk een compleet beestenspul van, want de kijkers zullen waar voor hun geld hebben. En dus huren we even een topacteur, die we een complete cursus in het produceren van dierengeluiden laten volgen. Vervolgens zetten we zo'n slordige duizend personages, acteurs en figuranten om hem heen. We huren ook even een circus en twee dierentuinen, aan vijftienhonderd beesten hebben we denkelijk wel genoeg. £)ie simpele tekst is ons ook wel wat te bescheiden: als we er eens een stuk of veertien songs instopten, ter opvrolijking, ook in de platenindustrie dan kan het niet missen of het wordt een grandioos kijkspul. De baten zullen natuurlijk formidabel zijn: de zoon en erfgenaam van de schrijver beurt nu al een halve ton aan rechten per jaar en rekent op het vijfvoudige als die musical eenmaal op wereldtournee is. En niet alleen de bezitter van de auteursrechten en de filmmaatschappij, maar ook de reclame-business heeft de waakse oortjes gespitst en grote winsten verwacht van die kleine dokter. Immers, als de film aanslaat en waarom zou het niet, gezien het succes van de boeken dan zou het wel aardig zijn er een paar souvenirtjes aan over te houden. Kauwgum en ontbijtvlokken, speldjes en insignes, vorken en lepels, ballonnen en speelgoed: dat wordt geen goudmijn, maar een vol diamanten. Een doorgewinterde heer in deze branche heeft al berekend, dat er over een paar jaar zo'n tweehonderdmiljoen verkoopwaarde in 1 die Doolittle- dingetjes zal zitten. Dat is nog andere koek dan die tweeëneenhalve ton voor de erfgenaam. Maar laat die zich troosten met de gedachte, dat zonder hem geen letter Dolittle-avontuur op papier was gezet En daar zijn wij aangeland op het punt waar wij een beetje stil ons hoofd gaan schudden. ^,*ant er gaapt naar ons ouderwets gevoelen zo'n hemelsbrede kloof tussen deze overdadig gemonteerde musical en die allereerste velletjes postpapier. Tussen die opgewekt rinkelende kassa's en dat onophoudelijk kanongebulder, dat de geschiedenis van dr. Doolittle bij de geboorte begroette. De auteur immers lag als Brits officier in de Franse loopgraven en nog afgezien van het gevaar is er moeilijk een eentoniger en naérgeestiger verblijf te bedenken voor een jonge man met geest en fantasie. Hij had iets, hoe simpel ook, nodig om de modder, de verveling en de dreiging te vergeten en wat bleef hem anders over dan lange brieven naar huis te schrijven? Over de schrikbarende werkelijkheid aan zijn vrouw, over een gefantaseerd zonnig wonderland aan zijn kinderen. Zij waren, om meer dan een reden, met die verhalen in briefvorm de koning te rijk. Hoe rijk, vermoedden zij toen nog in de verste verte niet. Zelfs moeder Lofting had geen flauw idee van de stapels bankbiljetten die deze gekreukelde en gevlekte blaadjes vertegenwoordigden. Zolang de oorlog duurde, streek zij ze na het voorlezen zorgvuldig glad en borg ze weg: wie weet of zij niet onverwacht de enige tastbare herinnering aan de schrijver zouden blijken. Maar toen vader Lofting weer heelhuids tussen de mijnen in het Kanaal door was komen terugvaren, zag zij meer in die velletjes veldpost. En met gepaste eerzucht preste zij haar Hugh om dat spul voor de aardigheid toch eens naar een uitgever te sturen. Want die kleine dikke dierendoktor was toch wel een heel bijzonder personage. Hoè bijzonder heeft zij waarschijnlijk nooit ten volle geweten. J^n dat is maar goed ook. Want de sidderende vrees waarmee zij een halve eeuw geleden naar de stap van de postbode luisterde en de diepe zucht van opluchting waarmee zij de zoveelste dikke enveloppe van het front opende, verdraagt zich toch slecht met dit kermislawaai. „We hebben nou zo vaak Ajax op de tv gehad, vanavond krijgen we eindelijk weer eens voetbal te zien", voorspelde een onverwoestbaar-Rotterdamse collega dinsdagmorgen, toen we het hadden over de wedstrijd Feijenoord-Arsenal, die 's avonds op het scherm zou komen. „Ja, ze hebben intussen heel wat van Ajax kun nen afkijken", antwoordde ik eh.... ob jectief. Nu bleek dat 's avonds helemaal niet waar te. zijn, want Feijenoord voetbalt nog in precies dezelfde stijl als waarin het eni ge jaren geleden onze woensdagavonden opluisterde: met veel gedribbel en tik-tak- spel, heel anders dan de frisse (is dit nog een objectieve kwalificatie?), lange cross- passes en voorzetten „over de hele" van Ajax. Maar Kindvall maakte twee schitte rende doelpunten a la Abe Lenstra, dus we bleven objectief. En tevens dankbaar ten opzichte van de KRO-tv, die ons zo'n gezellig avondje be zorgde. De omroep van mr. Van Doorn (ik heb me laten vertellen, dat hij een ver woed Feijenoord-aanhanger isheeft nu ook begrepen, dat sport een van de be langrijkste ingrediënten van het tv-amu- sement kan zijn. Kan zijn, want om aan trekkelijk genoeg te zijn, moet zo'n voet balwedstrijd wel een minimum aan span ning en strijdlust bevatten. Dan kan zij de kijker meer spelschoor»heid bieden dan on der de nerveuze spanning van een niet- vriendschappelijke wedstrijd vaak moge lijk is. Die garantie zit er niet altijd in. Het zou daarom een riskante onderne ming zijn, met de regelmaat van een klok dergeliike ontmoetingen uit te zenden. Aan die van dinsdagavond vooral aan de tweede helft ervan zullen velen lange tijd goede herinneringen bewaren, net als aan de nog niet vergeten afscheidswed- strijd van Sir Stanley Matthews, destijds. Door het sportieve karakter kregen we weinig lichamelijk letsel te zien. De om- roepster voorspelde dit al, door in de aan kondiging te gewagen van „Geen catch-as catch-can" en „geen boksen". Dit betekende natuurlijk een vrije wor steling met de TROS en een stootje onder de gordel van de AVRO/RTN, de omroe pen die zo gretig tegemoetkomen aan de wensen van kijkers, die 's avonds zo graag kijken naar mensen die elkaar let terlijk te lijf gaan. Om haar goede ethi sche beurt helemaal te vervolmaken liet de KRO woensdagavond zelf ook iets ver vallen dat naar gewelddadigheid neigt: „De Wrekers." AMERSFOORT: „Zonnehof" (M3): „Zomer 1967", reisschetsen van leden van Amersfoortse kunstenaars- verenigingen (tot en met 26 november). AMSTERDAM: Stedelijk Museum: Tekeningen van Hannes Postma (tot en met 10 december). Werk van Roy Lichtenstein (tot en met 17 december). Kunsthandel Ina Boerse: Aquarellen van Maarten Kemper (tot en met 12 december). Galerie Krikhaar: Magnetische sculpturen van de Griekse kunstenaar Takis (tot 16 decem ber). Albert Dome Gallery: „Naïeve kunst uit par ticulier bezit" (tot 31 december). DELFT: Ethnografisch Museum: „De Bataks op weg" (tot en met 15 september 1968). DEN HAAG: Gemeentemuseum: Tekeningen en kleine re liëfs van Zero-kunstenaar J. J. Schoonhoven (tot en met 26 november). Overzicht grafisch werk van Anton Heyboer (tot en met 26 no vember). „Ingeving en vormgeving" (tot en met 28 januari). HILVERSUM: Goois Museum: Schilderijen, grafiek en beeld houwwerken van Géne Eggen (tot 4 decem ber). Grafiek van Sipke Huismans (tot 4 december). Een van de hoogtepunten uit het 25-jarig bestaan van „De Kunstgroep" was de gala voorstelling van Donizetti's „De Regiments dochter" in de Stadsschouwburg te Arnhem, ge geven ter gelegenheid van het eerste officiële bezoek van koningin Juliana aan de provincie Gelderland, in 1950. Op de voorste rij ziet U staande van links naar rechts: Anton van Put; Jan Holtland (regie), Etty de Jager, Loek Braak- hekke, John van Resteren, Corrie Stenvert- Reuvers, Wim van Scheyndel, Letty Scheld (ba- letleiding) en Jo Kloppenburg (voorzitter). f JAN PASMAN: al tien jaar voorzitter AMSTERDAM In het amsterdamse bio scooptheater „De Uitkijk" zullen van 1 decem ber af elke vrijdag- en zaterdagnacht stomme films worden vertoond, waarbij de nu 79-jari- ge explicateur Max Nabarro met heel zijn ar senaal aan instrumenten voor de begeleiding zal zorgen. Deze (besloten) voorstellingen wor den verzorgd door de zojuist opgerichte „Old Time Movie Club". Men gelooft dat speciale voorstellingen met films uit de beginperiode der filmerij bij zeer velen grote aantrekkingskracht zullen hebben. Deze voorspelling is o.a. gebaseerd op het gro te succes van soortgelijke clubs in Amerika. Om een juiste sfeer te scheppen zullen aan weerszijden van het toneel in het theater gas lantaarns worden geplaatst en ook de palmen- pot op de piano zal niet ontbreken. Het ligt in de bedoeling ook de eerste geluidsfilms te vertonen. den geregistreerd. Dat registreren doet mep nu met een hoge frequentiecode (15.000 Herz), die door het menselijk oor niet kan worden vernomen. We hebben nu alleen nog maar eenmaal in de zoveel jaar een wél hoorbare toon om te gillen: Toon Hermans, merkten we naar aanleiding van het verdwijnen van de bromtoon op. „Welnee", reageerde de col lega, „we hebben toch ook nog Brom snor!" En dat was natuurlijk een giller. We hadden het daarnet over de uitzen dingen van krachtsportevenementen door de AVRO/RTN en de TROS. Beide omroe pen hebben nog meer met elkaar gemeen: de hoeveelheid water. Met dit verschil ech ter, dat het bij de ene omroep in de na men van de topfunctionarissen zit en bij de andere in de programma's. De AVRO/ RTN beschikt over een Slotemaker, een Van der Zee, een Wassenbergh en een Vogt. De TROS onderneemt dikwijls een „Voyage to the bottom of the sea", ver telt graag „Het verhaal van de zee", laat graag Rick de (in water geboren) kikker over het scherm springen en heeft nu ook de beschikking over Joan Haanappel, die vroe Ter triomfen vierde op bevroren wa ter. Maar ook bij de minder vaak terugke rende TROS-programma's kun je nattig heid voelen. Zo stond donderdagavond di rect na „Het verhaal van de zee" een op treden gepland van de percussie-groep van Cees See....Daarna het toneelstuk „Een pianostemmer", met Herbert Joeks in de titelrol. Het werd niet geschikt geacht voor jeugdige kijker. Misschien was men bang, dat de kleintjes om tien voor tien de tros dekens op hun bed zouden lossmijten, naar Herbert Joeks zouden gaan zitten kij ken en dan het geluid van kabbelend wa ter zouden maken: „Kluk-kluk." Via het derde programma van de BBC- radio wordt vandaag een Japans hoorspel in de oorspronkelijke taal uitgezonden. Het is een poëtische fantasie, gebaseerd op de geschiedenis van Ondine, de waternimf die op een menselijk wezen verliefd wordt. Een waternimf op de ethergolven dus. Zouden veel menselijke wezens op deze nimf-in-hoorspel-kleren verliefd worden? De BBC verwacht van niet, maar zendt de produktie van de Japanse radiomaatschap pij vanwege haar grote culturele waarde toch maar uit voor de weinige Britten, die Japans verstaan. Deskundigen in Londen hebben bekend gemaakt, dat dit er hoog stens duizend zijn. Tot dusver zijn hier in het westen voor namelijk de Japanse „no"-spelen bekend geworden. Voor de Britten die niet tot die duizend goede verstaanders behoren, zal het hoorspel ongetwijfeld ook een „no."- spel zijn. Van je collega's moet je het (soms) heb ben. Gaven we vorige week de woordspe ling van de man die „The Lone Ranger" uitgerangeerd achtte, vandaag komt er eentje van de man die het met ons had over de bromtoon. U kent de bromtoon toch nog wel? Of bent U 'm al vergeten? Dat kan, want vanaf maandag jl. komt ie niet meer uit Uw kijkkastje. Het geluid hield verband met de uitzending van een geluidscode, met behulp waarvan het aan tal TV-toestellen dat aanstond moest wor- Het Amerikaanse bureau voor de statis tiek (in het land van Uncle Sam hebben ze natuurlijk ook zo'n bureau!) heeft de zer dagen medegedeeld, dat 94 van de honderd Amerikaanse gezinnen minstens één televisietoestel bezitten. Dit zou kun nen betekenen, dat nog maar zes van de 94 gezinnen bezoek van hun buren ontvan gen. Tenzij ze hun tweede toestel aan de ze mensen hebben uitgeleend, natuurlijk. Dan kan tenminste iedereen ongestoord kijken. KUNSTGROEP" IN 'T ZILVER De VARA gaat misschien wel een nieu we serie op het scherm brengen over de samenstelling van de programma-coördi natiecommissie van de NTS: „VARA-RA- Boem, Van der Zee!". KASTPAR A Is een vereniging, die zich beweegt op een van de voor de amateuristische mu ziekbeoefening moeilijkst begaanbare wegen, de operette, na 25 jaren de voor haar lig gende toekomst met vertrouwen en optimis me tegemoet ziet, is dat zeker een reden een blik te slaan op de afgelegde weg, zich te bezinnen op wat in die periode is geschied en te bepeinzen wat haar in de nabije toe komst te doen staat. Zo'n vereniging is „De Kunstgroep", de Apeldoornse operettevereniging, die thans haar zilveren jubileum viert, daarbij dank baar gedenkend, allen die haar op zo spon tane wijze hebben gediend of dat nog doen. Het is een gezonde vereniging met wilskracht en doorzettingsvermogen. /^oktober 1942. Twee Apeldoorners, Anton v. Put en Tim Schutter, nemen een initia tief. Zij verzamelen anderen om zich heen, richten een operettevereniging op. Hoe zij 't hebben aangedurfd midden in die donkere oorlogstijd, zij hebben het zich waarschijn lijk niet gerealiseerd. Maar zij deden het, en de idee vond gretig weerklank. Leiders wer den gezocht en gevonden, een keuze gemaakt. „La; fille'dé Madame Angöt" vah'Lecócq, 'n Frahsè'operette. De studie begint, een uitvoe ring 'wordt voorbereid, de zaal, het oude Ti voli wordt gehuurd. Maar meteen waren er de moeilijkheden. De beruchte Kultuurkamer stak er zijn neus in, de nieuwe orde. Maar het bestuur van „De Apeldoornse Kunstgroep" zoals de naam van de nieuwbakken vereniging luidde, vond er wat op. Geen openbare uitvoering? Goed, maar een intieme besloten bijeenkomst, die zou dienen om de in die jaren bekende en algemeen geachte musicienne Josefine Lu- lofs ter gelegenheid van haar jubileum te huldigen, kon toch zeker wel worden toege staan. Het mocht. En met die besloten, met succes bekroonde uitvoering, was de basis gelegd, het bestaansrecht bewezen. De Kunstgroep ging gewoon door. Een nieu we operette „Les Cloches de Corneville" van het begin af heeft de Kunstgroep een zwak gehad voor de Franse operette werd in studie genomen. In 1944 zou de opvoering zijn. Maar weer kwam de Kultuurkamer een spaak in het (goed draaiende) wiel steken. Was alle moei te om de onder zware druk levende mensen wat ontspanning te geven, dan weer ver geefs geweest? Nee, want zie: op de voor de opvoering .bepaalde dag, letterlijk op het laatste ogenblik 's avonds 5 minuten voor 8, terwijl het publiek in de Nieuwstraat in. drom men voor de deur staat, krijgt de Kunst groep toestemming voor één voorstelling. En dan is het voorlopig gedaan. De Kunstgroep gaat op non-actief. Nauwelijks is de bevrijding een feit, of de vereniging herneemt haar rechten. In samen werking met de Canadezen worden in 1945 in Tivoli acht voorstellingen gegeven van „Les Cloches de Corneville", nu nog de lievelings operette van de Kunstgroep. Het ensemble komt tot bloei, ontplooit zich steeds meer. In 1946 „De dochter van de Tamboer-majoor", in 1947 „Der Zigeunerbaron", in 1948 „La Mascotte", in 1949 „The Desert Song". In 1950 een hoogtepunt: De Kunstgroep geeft, ter gelegenheid van het eerste officiële bezoek van H.M. de Koningin aan de provin cie Gelderland, in de Stadsschouwburg te Arnhem een galavoorstelling van de opera „De Regimentsdochter" van Donizetti. In 1951 volgt „Victoria en haar huzaar", en op grootse wijze wordt in 1952 het tienjarig bestaan gevierd met „Die Fledermaus" van Johann Strauss. Langer wordt de lijst „Rose Marie", „Leich- te Cavallerie", „1001 Nacht", „Frederike", „Les Saltimbanques". In 1963 een reprise van „The Desert Song" (op verzoek), in 1964 nog- maalt „Les Cloches de Corneville" in 1965 een herhaling van „De dochter van de Tam boer-majoor", in 1966 „Monica" van Nico Destal. En als sluitstuk van 25 jaar noeste arbeid op 20 januari a.s. de jubileumuitvoe ring met „Blume von Hawaii" van Paul Abraham. JJehalve operette-uitvoeringen organiseerde De Kunstgroep ook zogenaamde klein- kunstavonden, waaraan de solisten van de groep medewerkten. Hier duiken de namen op van Kees Schilperoort en Henk Jansen v. Galen. Uit de Kunstgroep voortgekomen beroeps solisten zetten op die avonden hun eerste schreden op het concertpodium. Anton van Put ijverde voor de oprichting van een sym fonieorkest, en het tegenwoordige A.S.O. is mede hieruit ontstaan. In de periode kort na de oorlog, bestond het bestuur uit Anton van Put, Tim Schutter, (hij is tegenwoordig directeur van de VW te Rotterdam), Han Braakhekke en Joop Lame- ne. Als solisten waren uitverkoren Loek Braak hekke, Dora Kroneman, Suze Heins, (de te genwoordige Suze van Woensel), Tim Schut ter, Albert Kross, Corry Reuvers (tegen woordig mevr. Stenvert), Leo van Woensel. Dirigent was de onvergetelijke Felix Kwast, en de regie had de eveneens onvergetelijke Jan Holtland. De balletten werden verzorgd door Jan Duyvetter. Opvolgers aan de di rectielessenaar. waren Leo Pappenheim, Her man Huls en Theo Boerboom. Regisseurs Jan van Mantegem en Chris Reumer, beiden van de Nederlandse Opera. Voorts dankt de Kunstgroep veel aan Piet van der Meulen, destijds bij toneelgroep Theater, nu bij het Nieuw Rotterdams Toneel. Na hem werd en. wordt de regie gevoerd door Jan Juin. Na Jan Duyvetter fungeerde Letty Scheld als balletmeester, die op haar beurt in 1954 werd opgevolgd door Theo Bransz, die een belangrijke figuur bij de Kunstgroep is ge worden, en wiens adviezen op hoge prijs wor den gesteld. John van Kesteren en Joke Knaap (de laatste thans een van de solisten van de Opera Forum), zijn namen waarop de Kunstgroep terecht trots is. y^/ie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Dit gezegde werd door de Kunstgroep in praktijk gebracht. Acht jaar geleden ging bij De Kunstgroep de Kinderoperette van start. Mevrouw G. J. Pasman-Hurenkamp en me vrouw A. Aberson gaven bezielende leiding aan de jonge spruit, en verzetten er bergen werk voor. Met Theo Boerboom aan de vleu gel zijn de uitvoeringen voor de Kinderope- rettès een jaarlijks terugkerend evenement voor jong en oud. En voor de tienerjeugd nam De Kunstgroep de „West Side Story" op het programma. Het bestuur is er nog steeds trots op, dat het als enige in Nederland en daarbuiten deze bijzonder moeilijke musical heeft gebracht, waarvoor het de toestem ming kreeg van de componist persoonlijk, Leonard Bernstein. XJet huidige bestuur bestaat uit Jan Pas man, voorzitter (sinds 1957), Chris Huls hof, secretaris, Ger de Wilde, penningmees ter, Victor Jonker, Wim Brouwer, Han Ver- steege en mevrouw Corry Dolman, leden. En naast alle namen die dit overzicht in vogelvlucht van De Kunstgroep reeds ver meldde, mag ook niet vergeten worden de re petitor Ben Westerwol d. De verhuizing van Tivoli naar de schouw burg „Orpheus" betekende voor de Kunst groep een grote verbetering. De accommo datie die „Ornheus" te bieden heeft, is voor een vereniging als De Kunstgroep onontbeer lijk. En daarbij komt de bijzondere mede werking van het personeel van „Orpheus" onder leiding van Henk Riggeling, hij heeft nu eenmaal een zwak voor het ama teurisme als factor van niet te onder schatten betekenis. En van niet te onderschatten betekenis voor cultureel Apeldoorn is ook De Kunst groep, die wij gaarne met dit jubileum geluk wensen. We hopen dat haar nog een lang le ven beschoren mag zijn. v. R „De Kunstgroep" vierde de bevrijding in 1945 op haar wijze met een aantal uitvoeringen van „Les Cloches de' Corneville", nog altijd een van haar meest geliefde operetteq. Ter gelegen heid van een en ander werd achter het oude Tivoli deze foto gemaakt. Van links naar rechts: Suze Heins, Tim Schutter, Renée van Viersen (koorlid). Jan Holtland (regisseur) en John van Kesteren. Het Holland Festival heeft voor 1968 een prijsvraag uitgeschreven waaraan Nederlandse en buitenlandse grafische kunstenaars kunnen deelnemen. Er zullen zes prijzen beschikbaar worden gesteld, namelijk twee eerste van f 1500, twee tweede van 1000 en twee derde prijzen van f 750. De toekenning van de prijzen aan Nederlandse kunstenaars en de be slissing welke Nederlandse inzendingen op een van H juni tot 5 augustus durende expositie in het Gemeentemuseum in Den Haag zullen worden toegelaten, zal gebeu ren door een jury van vijf buitenlandse kunstcritici. Deze jury zal in april volgend jaar naar Nederland komen om de inzen dingen te beoordelen. Een Nederlandse ju ry zal aan de buitenlandse inzenders de prijzen toekennen. 0 Het Koninklijk mannenkoor,fiie Ha- ghesangers" zal op uitnodiging van de Tsjechoslowaakse regering deelnemen aan het tiende internationale koorfestival te Jih- lava, dat gehouden wordt van 25 tot en met 28 november. Het koor zal onder lei ding staan van Jos Vranken. ,J)ie Haghe- sangers" zullen als enig koor uit de Wes terse landen aanwezig zijn op dit festival, dat als een van de belangrijkste culturele manifestaties geldt in Tsjechoslowakije. Tijdens het festival zullen ,J)ie Haghe- sanghers" 28 werken, waaronder het Euro pees Drieluik van de Nederlandse compo nist Henk Badings, ten gehore brengen. In de geboorteplaats Dobris van de Tsjecho slowaakse componist Dvorak worden door het Haagse koor tijdens een herdenkings concert Tsjechische koorwerken uitgevoerd. ,T>ie Haghesanghers", die dit jaar hun 50- jarige bestaan herdachten, zullen zater dagmorgen 25 november vanaf Schiphol vertrekken. Dinsdagavond 28 november zul len zij, eveneens per vliegtuig, terugkeren. Op 27 november zal te Wenen een be gin worden gemaakt met de opnamen voor de kleurenfilm ,Jdayerling"aldus heeft Metro-Goldwyn-Mayer bekendge maakt. De hoofdrol in de film, die vele mil joenen dollars zal kosten en die een uitbeel ding zal geven van de tragische fbmance tussen aartshertog Rudolph en Maria Vet- sera, zal worden gespeeld door Omar Sha rif. Sharif speelt Rudolph, terwijl Maria wordt uitgebeeld door de Franse actrice Catherine Deneuve. James Mason speelt keizer Franz Joseph en Ava Gardner de tragische keizerin Elisabeth.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 12