Twee rekening™ AUTO VAN EDELSTAAL In het „doolhofje" van de autobanden kan het gevaarlijk worden Simca hield 1100 op de Veluwe ten doop i NIEUWE JAETA A| zeven maanden wachten op de nieuwe NSU R08O SPORTIEVE GEZINSAUTO Schandaal Hoge ogen Winstmarge Afbraak honderden automobilisten gaven in de afgelopen weken hun mening.... Dit is wat zij concludeerden: Pijlsnel Gratis Garantie Degelijk Veilig Sportlef Zorgeloos Overtuigd Ruimte Zuinig DAF heeft alles plus - plus het pienterste pookje ter wereld - automatlc/varlomatlc test-'m - zelf U kunt pas over de DAF praten als u er in gereden hebt. Wij nodigen u uit dat te doen. Bel de DAF-dealer in uw omgevingen maak een afspraak voor een uitvoerige, vrijblijvende, „test-'m-zelf rit". Indien u deze coupon invult, sturen wij u nadere informatie. •stuur mij zonder enige verplichting in formatie over DAF 44, DAF 33, DAF be stelwagen, DAF pick-up (onderstrepen wat u wenst) Naam: Straat: Plaats: Pagina 14 ZATERDAG 18 NOVEMBER 1967 Onder het opschrift „Elseviers Weekblad laat monteur 2400 gulden per maand verdienen" is in het Bo- vagblad officieel orgaan van de Bond van Garagebedrijven ge reageerd op een artikeltje in „Else viers Weekblad". „Elsevier" schreef o.m.: Een lezer uit 't Gooi vraagt on shoe het staat met de uurlonen voor repa raties, die de garagehouders in ons land in rekening mogen brengen. De briefschrijver verhaalt ons hoe hij onlangs een hoge rekening kreeg toe gezonden van zijn garagehouder, een hoogst fatsoenlijk man, die in de loop der jaren een goed autobedrijf heeft opgebouwd. Het betrof een rekening voor het monteren van een pech-in- stallatie, waardoor bij opstoppingen op de weg de achterlichten kunnen gaan knipperen, indien men de instal latie in werking stelt. De automobi list leverde zelf de nuttige installatie aankoopprijs f 42,zodat de mon teur slechts voor de aansluiting had te zorgen. Het werk was spoedig ge daan. Maar de verbazing van de cliënt was groot, toen hij luttele da gen later een rekening ontving van f 45,voor het monteren. Toen de cliënt reclameerde, rekende de gara gehouder hem voor dat er, op één kioartier na, vier uur aan de instal latie was gewerkt. Er was dus bijna vier uur raison van twaalf gulden per uur aan de montage „verloond". De verbaasde cliënt, die een be hoorlijk bestaan heeft, informeerde prompt bij de garagehouder of hij misschien tot monteur kon worden omgeschoold. Want twaalf gulden per uur, dat zou bij een werkdag van acht uur f 96,per dag betekenen. Met een werkweek van vijf dagen zou dat neerkomen op een verdienste van vijf maal f 96,of wel f 480,per week. In een maatid van vijf weken meende de omgeschoolde automobi list dan vijf maal f 480,te kunnen verdieneneen maandsalaris van f 2400,—. De Bovag reageert: „Met alle respect voor Elsevier en voor de betrokken redacteur: het is een dom, doodgewoon dom verhaal tje. Laten we het blad dat zoveel deskundige economen onder zijn re dactionele medewerkers telt, even uit de problemen helpen. Twaalf gulden per uur is op dit ogenblik een tarief dat algemeen ge hanteerd wordt. Er zijn verschillen naar boven of naar beneden, maar twaalf gulden is normaal. Nee, Else vier, die twaalf gulden gaan niet naar de monteur. Het bedrijf heeft er ook wat van nodig. Het uurloon van een monteur ligt tussen de vier en viereneenhalve gul den. Uurloon en sociale lasten f onge veer SS procent op het loon) vormen een deel van de loonkosten. Samen met het loon van de chef, die bij elke reparatie immers ook een rol speelt, en met sociale lasten die bij dat loon behoren, hebben we dan de directe loonkosten gehad. Aan indirecte loon kosten komen daarbij de beloningen voor administratief personeel en on dernemer plus sociale lasten. Men mag stellen, dat directe en indirecte loonkosten 55 procent van de twaalf gulden opsouperen. Maar ook de huisvestingskosten, af schrijvingen en huur drukken op het uurloon. Tezamen voor dertig pro cent. Nog eens vijftien procent gaat weg aan bedrijfskosten afschrijving op de apparatuur, gereedschap, be drijfskleding, schoonmaakkosten, gas, licht enzovoorts. Samenvattend ziet de verdeling vati de twaalf gulden er dus als volgt uit: 55 pet. directe en indirecte loonkosten plus soc. lasten f 6,60 30pet. afschrijving en huisvestingskosten f 3,60 15 pet. bedrijfskosten f 180 f lt,- Deze berekeningen zijn natuurlijk niet door de autobedrijven uitgevon den en ook niet door de BOVAG. Ze worden door het gehele bedrijfsleven sinds jaar en dag gehanteerd. Het moet immers voor een economische analfabeet te begrijpen zijn dat een bedrijf zijn klanten wel wat meer moet doorberekenen dan alleen het Bij NSU is de serieproduktie van de Ro 80 begonnen. Daarmee is het wer kelijk menens geworden met deze eer ste grote auto met tweekamerige draai- zuigermotor. Binnen enkele weken wil NSU de produktie tot vijftig auto's per dag opgevoerd hebben; het volgende jaar moeten er twaalfduizend Ro 80's van de band komen. Dank zij al zijn moderne construc ties is de auto een soort staalkaart van moderne autotechniek. Dat kost geld. In West-Duitsland kost de Ro 80 14.150 mark, wat voor Nederland al gauw een prijs van circa achttiendui zend gulden betekent. Toch heeft NSU niet de minste af- zetzorgen. Voor de thuismarkt bestaat er al een wachtlijst van zeven maan den. De Russen zyn eindelyk op de Europe se markt te voorschyn gekomen met 't nieuwe model Jalta, waar zy al jaren aan werken. Het nieuwe model heeft het typenummer 966 V gekregen. Het is de bedoeling dat deze auto naast de Jalta 3A3 op de markt wordt gebracht. De nieuwe Jalta 966 V is een heel stuk groter dan de 3A3. Hij heeft een aardi ge pontoncarrosserie. De motor zit ach terin. De motor is de 887 cc luchtgekoel- de viercilinder in V-vorm van de 3A3. Hij is echter iets opgevoerd, waardoor de grotere en zwaardere nieuwe jalta even snel is als de 3A3. Het is duidelijk dat de Jalta 966 V aanzienlijk duurder zal worden dan de 3A3. Hoe groot het prijsverschil, precies zal wordeh, kan de importeur, Gremi n.v. in Groningen, nog niet zeggen. Hij verwacht de 966V begin volgend jaar te kunnen gaan leveren. Onverwacht opzien baarde onlangs een Porsche-Sportwagen met zilverglan- zende staalcarrosserie. Oorspronke lijk alleen als demonstratie-object voor de gebruiksmogelijkheden van roestvrij staal gedacht, was de wagen dé attractie op een stand van het in formatiecentrum voor edelstaal. Di rect na de tentoonstelling kwamen er bij de firma Porsche zoveel aanvra gen binnen voor een zilvervis", dat men nu overweegt een kleine serie van het type 911 8 met edelstaalcar- rosserie te produceren. Technische moeilijkheden zouden er nauwelijks zijn, afgezien van het „naadloos" safnenvoegen van de af zonderlijke delen. Want de lasnaden kunnen niet zoals bij conventionele carrosserieën met plamuur en lak on zichtbaar gemaakt worden. Bovendien zal de Edelstaal-Porsche door de ho gere materiaalkosten duurder zijn dan de in kleur gespoten wagen. Daar voor geeft de edelstaal-carrosserie met haar mat-zilveren glans het voer tuig niet alleen een elegant aanzien, zij is ook corrosiebestendig en onge voelig voor zuren en pekel. Vuil kan er op eenvoudige wijze af gepoetst worden, en gerepareerde plekken of schrammen krijgen door een zand- uurloon van het personeel, dat direct bij de reparatie betrokken is. Als Elsevier dat nog niet begrijpt, dan moet het blad driftig kam pioen voor een goed kopje koffie in de horecabedrijven maar eens uit rekenen waarom datzelfde helaas nog steeds niet bestekopje daar 75 cent a 1 gulden kost. Tenslotte kost een pak koffie iets meer dan twee gulden. Er gaan een heleboel kop jes uit zo'n pak, een stuk of veertig. Met suiker en room komt een kopje koffie op nog geen dubbeltje. Hoe kan dat, Elsevier f U betaalt in een café restaurant immers ook nog de bedie- ningskosten, vijftien procent? Een enkele keer begrijpen we Elsevier niet". Het is misschien wel nuttig van beide berekeningen eens kennis te nemen. Voor 1968 lanceert Chevrolet een to taal nieuwe Corvette met een carros serie, goeddeels geïnspireerd op de door Chevrolet gecreëerde „droomwagen" Ma- ko-Shark. Die carrosserie is wederom van kunststof en onverbrekelijk op het me talen frame gelijmd. Belangrijke nieuwig heden bij de Corvette 1968 zijn onder meer: verzonken ruitenwissers; „Astro"- ventilatiesysteem; mogelijkheid tot het verwijderen van het dak en de achterruit bij het coupémodel, en een gewijzigde achterwielophanging. In ons land zal de Corvette geleverd worden met een 7-liter motor van 400 PK en een 4-versnellings- bak. De befaamde koetswerkkunstenaar Pininfarina nu ook bezig met het ontwerp voor een wat moderner Volkswa gen heeft op basis van de Austin Balanza (B.M.C. 1800) deze zeer speciale body gebouwd, die, in het op het gebied van autostyling verwende Italië, grote indruk heeft gemaakt door exclusiviteit en distinctie. Het is nog niet zeker dat dit koetswerkjuweel in serieproduktie komt. banden aanbieden voor vaak onwaar schijnlijk lage prijzen. Deze bedrij ven kunnen dat doen doofdat ze extra' grote partijen tegelijk gunnen afnemen. Ook kopen ze wel partijen tweede-keus-banden, banden met schoonheidsfoutjes die de fabriek niet voor de volle prjjs onder eigen naam op de markt wil hebben. Dat is allemaal tot daar aan toe. Be denkelijk wordt de zaak pas als de bandenfabrieken doelbewust minder goede banden gaan maken om maar met de prijs naar beneden te kunnen. Ook dat gebeurt. Het is in feite een schandaal van de eerste orde omdat de kwaliteit van de banden waar schijnlijk van veel groter invloed op de verkeersveiligheid is dan de hele rest van een auto bij elkaar. Het Is erg moeilijk om er achter te komen welke fabrikanten het prijs- bederf in de bandensector zo nog verder in de hand werken. De officië le pryzen ontlopen elkaar namelijk meestal niet veel. Op het ene merk band is echter een grotere korting te krijgen dan op het andere merk. Dat kan incidenteel zijn doordat een handelaar van een partij af wil oï zo. Als bepaalde merken banden ech ter steeds weer en overal opvklhlnd goedkoop zijn, dan is dat een waar schuwing. Voor de gewone automobilist is dat al les niet zo eenvoudig. Hij kan moei lijk enkele dager op onderzoek uit gaan voor hij een stel banden koopt. Erop vertrouwen dat het merk ban den dat op zijn auto zat toen hij deze nieuw kocht, wel goed zal zijn, kan ook niet. Het is heel wel mogelijk dat een autofabrikant terwille van een lage prjjs minder goede banden monteert. De enige mogelijkheid is en blijft ver trouwen op een deskundige. Daarbij gooit dan de eigen garage im mers een bekend adres hoge ogen. Aarzel echter niet over de prijs te praten. De gespecialiseerde bandenhandelaar is een bij uitstek deskundige, die veelal uit een veel groter arsenaal mogelijkheden kan putten dan de eigen garage. Informeer ook bde bandenhandelaar eerst naar de prij zen. En vraag in beide gevallen in de eer ste plaats naar goede banden, naar banden die geschikt zijn voor uw uw auto en uw gebruik. Stel duide lijk dat u de prijs verre van onbe langrijk vindt, maar dat de kwali teit u nog meer ter harte gaat. Temidden van de herfstkleuren op de Veluwe heeft de Franse automobiel fabriek Simca gisteren haar jongste spruit, de Simca 1100, voor Nederland ten doop gehouden. Een tiental wagens bestuurd door Nederlandse automobiel journalisten, werd beproefd op het cir cuit Hoenderloo - Declen - Schaarsber- gen -, Woeste Hoeve, hier en daar ge volgd door automobilisten die iets van deze première wilden „Meenemen" De Simca 1100 is een bijzondere nou veauté omdat voor het eerst in de se rie van 900 tot 1500 een auto verschijnt met motor voorin en aandrijving op de voorwielen. Zo'n constructief betrekke lijk ingrijpende verandering komt uiter aard niet uit de lucht vallen. Jarenlang heeft Simca met de overdwars geplaat ste 1.1 liter motor proef gereden. De eerste indruk van deze verschij ning, die in het scala der Simca's ge plaatst mag worden tussen de 1100 en de 1301 is die van een sportieve ge zinsauto, waarvan de gladde „rug" een functionele toepassing kreeg. Een rui me wielbasis, kleinere wielen en een ingenieus veersysteem hebben ertoe bijgedragen dat het comfort van deze nieuweling tot de grote pluspunten ge rekend mag worden. Er is veel bagage ruimte, handig bereikbaar via de ach terdeur. Er verandert op het ogenblik veel in de autobandenhandel. Dat komt voor al doordat de automobilisten hebben ontdekt dat ze hun auto op het ene adres goedkoper van nieuwe banden kunnen laten voorzien dan op het andere. Hoe langer hoe minder automobilisten zeggen simpelweg tegen de receptio nist van hun garage: „En Iaat er meteen nieuwe handen opzetten". Hoe langer hoe meer automobilisten informeren eerst wat dat gaat kosten en gaan vervolgens op onderzoek uit. Vinden ze een bandenhandel waar het goedkoper kan, dat gaat de order de neus van de dealer voorbij. Motorisch is de 1100 te vergelijken met andere voorwielaandrijvers, die goede wegligging paren aan een pretti ge bestuurbaarheid. De motor heeft een elektrische koelingsventilator, die auto matisch wordt in- en uitgeschakeld al naar gelang de motortemperatuur. De vier-versnellingsbak is die van hetzelf de systeem als van de 1000 van Por- sche-oorsprong dus. De 56 pk motor heeft een pittige acceleratie, een „top" van 140 km en naar de fabriek garan deert, een hoge kruissnelheid. Het interieur hejeft de afwerking ge kregen die Simca ook in de andere ty pen heeft, al moet gezegd worden dat het zitcomfort nauwelijks geëvenaard is. Meteen al zijn zeven verschillende modellen in de 1100 gelanceerd, o.a. 'n twee-deurs model, vier-deurs model, 'n combinatiewagen en een bestelwagen. Afhankelijk van model en uitvoering varieert de prijs van deze nieuweling van ongeveer 6500 tot 7500 gulden. Het is mogelijk ook nog een semi- automatische transmissie op een van de modellen te krijgen. Bij de presentatie op de Woeste Hoe ve was aanwezig de directeur van Sim ca Nederland, De heer Jean Oshé. Enke le technische gegevens zijn: MOTOR: Overdwars voorin gemontèerd, cilin derinhoud 1118 cc, Boring en slag 74 x 65 mm. Compressieverhouding (afh. v. d. modellen). Vijfmaal gelagerde krukas. TRANSMISSIE: Vierversnellingsbak met Porsche-syn- chronisatie(pook). REMSYSTEEM: Schijfremmen voor, trommelremmen achter, met automatisch, afhankelijk van de belasting, werkende remkracht- verdeler. AFMETINGEN: Wielbasis 2,52 m. Spoorbreedte voor achter 1,37-1,31 m, Totale lengte 3,94 m (LS 3,92 m), Totale breedte 1,59 m Inhoud benzinetank 42 liter. PRESTATIES: Topsnelheid 140 km/u, Acceleratie- tijd over 1 km met staande start 39,5 sec.. Benzineverbruik bij een constante snelheid van 100 km/u 7 liter per 100 km. Die ontwikkeling verontrust de garage wereld in hoge mate. Dat spreekt eigenlijk vanzelf. Op autobanden zit een grote winstmarge. Het teruglo pen van de verkoop in de bandensec tor heeft soms regelrechte gevolgen voor de exploitatierekening. Vroeger was het een vanzelfsprekende zaak dat automobilisten hun banden bij hun garagehouder kochten. Die had een voorraadje van het merk dat hem het beste uitkwam in de goede maten voor de door hem ver kochte auto's en daarmee was de kous eigenlijk af. De autoband werd de laatste jaren echter meer dan een noodzakelijk kwaad. De autowereld ervoer dat banden van beslissende invloed kun nen zijn op het gedrag van een auto. Er kwamen vele soorten banden; voor snelle rijders, voor rijders die in de eerste plaats comfort willen, voor de grote weg, voor natte wegen, enzovoorts. De band werd zo een ge specialiseerd produkt, hetgeen de automobilist rijp maakte voor de ge dachte voor zijn banden naar een gespecialiseerde bandenhandel te gaan. straalbehandeling snel weer hun de cente matte glans. Net zoals ons keu kenaanrecht... De automobilist kwam zo terecht bij de bedrijven die tot dan vrijwel uit sluitend functioneerden als grossier van de garages. Als deze bandenhan delaren hun banden aan de automo bilisten voor een beetje meer ver kochten dan aan de garages, maak ten zij extra winst, terwijl ook de automobilisten in de winst zat. Zo begon de afbraak van de prijzen van autobanden. Nu is het zover dat de kreet „vijf halen, vier betalen" algemeen ingeburgerd is, waarbij dan steeds wordt uitgegaan van de officiële catalogusprijs. De situatie werd nog verwarder door het optreden van een soort super markets op autogebied. Deze gingen ADVERTENTIE conclusie: Continu gas op de plank, 123 km/u - met een Daf kan dat dankzij zijn vin nige 40 pk. Acceleratie fantastisch: van 0-50 km/u in 6 seconden. Bij ieder ander moet je voor een volautomati sche versnelling extra betalen. Bij DAF44 is de Variomatic een inge bouwd pluspunt Eenvol jaargarantie, on geacht het aantal kilo meters en bovendien een netwerk van 1500 dealers in heel Europa wat 'n zekerheid! Je ziet 't aan alles, die degelijkheid. Kijk bij voorbeeld eens naar die perfekte lak. Zo'n wagen blijft als nieuw, en de roestvrij stalen bumpers en wieldoppen ook. En door het geweldige uitzicht, én door het feit dat je dankzij de Vario matic niet wordt afge leid, kun je je helemaal concentreren op het verkeer. Geen wonder dat DAF zó succesvol is in rallies en races. Dankzij de Variomatic is de over brenging in elke situatie automatisch optimaal. Dat betekent scherper rijden, hogere gemid delden. Géén water, géén anti vries, géén doorsmeren, zorgenvrij - alleen maar lekker rijden. Een ritje door Amster dam in 't spitsuur heeft mij ervan overtuigd dat er inderdaad geen pienterder pookje ter wereld is. Je zit lekkercomfortabel in 'n ruim interieur. En die enorme kofferruimte is ook zo prettig, daar kan letterlijk alles in. Lage aanschaf- en on derhoudskosten. Min der benzineverbruik, wegenbelasting en ver zekeringskosten. En niet te vergeten geen smeerpunten dus niet steeds dat doorsmeren 1 In enveloppe verzenden aan DAF, Eindhoven. Frankeren ais brief. DAF GD f 6.250,- af fabriek DAF ES f 4.995,- af fabriek.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 14