Twee
rekening™
AUTO VAN EDELSTAAL
In het „doolhofje" van de
autobanden kan het
gevaarlijk worden
Simca hield 1100 op de
Veluwe ten doop
i
NIEUWE JAETA
A| zeven maanden
wachten op de
nieuwe NSU R08O
SPORTIEVE
GEZINSAUTO
Schandaal
Hoge ogen
Winstmarge
Afbraak
honderden automobilisten gaven in de afgelopen weken hun mening....
Dit is wat zij concludeerden:
Pijlsnel
Gratis
Garantie
Degelijk
Veilig
Sportlef
Zorgeloos
Overtuigd
Ruimte
Zuinig
DAF heeft alles plus - plus het pienterste pookje ter wereld - automatlc/varlomatlc
test-'m - zelf U kunt pas over de DAF praten als u er in gereden hebt.
Wij nodigen u uit dat te doen. Bel de DAF-dealer in uw omgevingen maak
een afspraak voor een uitvoerige, vrijblijvende, „test-'m-zelf rit".
Indien u deze coupon invult, sturen wij u
nadere informatie.
•stuur mij zonder enige verplichting in
formatie over DAF 44, DAF 33, DAF be
stelwagen, DAF pick-up (onderstrepen
wat u wenst)
Naam:
Straat:
Plaats:
Pagina 14
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1967
Onder het opschrift „Elseviers
Weekblad laat monteur 2400 gulden
per maand verdienen" is in het Bo-
vagblad officieel orgaan van de
Bond van Garagebedrijven ge
reageerd op een artikeltje in „Else
viers Weekblad".
„Elsevier" schreef o.m.:
Een lezer uit 't Gooi vraagt on shoe
het staat met de uurlonen voor repa
raties, die de garagehouders in ons
land in rekening mogen brengen. De
briefschrijver verhaalt ons hoe hij
onlangs een hoge rekening kreeg toe
gezonden van zijn garagehouder, een
hoogst fatsoenlijk man, die in de loop
der jaren een goed autobedrijf heeft
opgebouwd. Het betrof een rekening
voor het monteren van een pech-in-
stallatie, waardoor bij opstoppingen
op de weg de achterlichten kunnen
gaan knipperen, indien men de instal
latie in werking stelt. De automobi
list leverde zelf de nuttige installatie
aankoopprijs f 42,zodat de mon
teur slechts voor de aansluiting had
te zorgen. Het werk was spoedig ge
daan. Maar de verbazing van de
cliënt was groot, toen hij luttele da
gen later een rekening ontving van
f 45,voor het monteren. Toen de
cliënt reclameerde, rekende de gara
gehouder hem voor dat er, op één
kioartier na, vier uur aan de instal
latie was gewerkt. Er was dus bijna
vier uur raison van twaalf gulden
per uur aan de montage „verloond".
De verbaasde cliënt, die een be
hoorlijk bestaan heeft, informeerde
prompt bij de garagehouder of hij
misschien tot monteur kon worden
omgeschoold. Want twaalf gulden
per uur, dat zou bij een werkdag van
acht uur f 96,per dag betekenen.
Met een werkweek van vijf dagen zou
dat neerkomen op een verdienste van
vijf maal f 96,of wel f 480,per
week. In een maatid van vijf weken
meende de omgeschoolde automobi
list dan vijf maal f 480,te kunnen
verdieneneen maandsalaris van
f 2400,—.
De Bovag reageert:
„Met alle respect voor Elsevier en
voor de betrokken redacteur: het is
een dom, doodgewoon dom verhaal
tje. Laten we het blad dat zoveel
deskundige economen onder zijn re
dactionele medewerkers telt, even
uit de problemen helpen.
Twaalf gulden per uur is op dit
ogenblik een tarief dat algemeen ge
hanteerd wordt. Er zijn verschillen
naar boven of naar beneden, maar
twaalf gulden is normaal. Nee, Else
vier, die twaalf gulden gaan niet
naar de monteur. Het bedrijf heeft er
ook wat van nodig.
Het uurloon van een monteur ligt
tussen de vier en viereneenhalve gul
den. Uurloon en sociale lasten f onge
veer SS procent op het loon) vormen
een deel van de loonkosten. Samen
met het loon van de chef, die bij elke
reparatie immers ook een rol speelt,
en met sociale lasten die bij dat loon
behoren, hebben we dan de directe
loonkosten gehad. Aan indirecte loon
kosten komen daarbij de beloningen
voor administratief personeel en on
dernemer plus sociale lasten. Men
mag stellen, dat directe en indirecte
loonkosten 55 procent van de twaalf
gulden opsouperen.
Maar ook de huisvestingskosten, af
schrijvingen en huur drukken op het
uurloon. Tezamen voor dertig pro
cent. Nog eens vijftien procent gaat
weg aan bedrijfskosten afschrijving
op de apparatuur, gereedschap, be
drijfskleding, schoonmaakkosten,
gas, licht enzovoorts.
Samenvattend ziet de verdeling
vati de twaalf gulden er dus als volgt
uit:
55 pet. directe en indirecte
loonkosten plus soc. lasten f 6,60
30pet. afschrijving en
huisvestingskosten f 3,60
15 pet. bedrijfskosten f 180
f lt,-
Deze berekeningen zijn natuurlijk
niet door de autobedrijven uitgevon
den en ook niet door de BOVAG. Ze
worden door het gehele bedrijfsleven
sinds jaar en dag gehanteerd. Het
moet immers voor een economische
analfabeet te begrijpen zijn dat een
bedrijf zijn klanten wel wat meer
moet doorberekenen dan alleen het
Bij NSU is de serieproduktie van de
Ro 80 begonnen. Daarmee is het wer
kelijk menens geworden met deze eer
ste grote auto met tweekamerige draai-
zuigermotor. Binnen enkele weken wil
NSU de produktie tot vijftig auto's per
dag opgevoerd hebben; het volgende
jaar moeten er twaalfduizend Ro 80's
van de band komen.
Dank zij al zijn moderne construc
ties is de auto een soort staalkaart
van moderne autotechniek. Dat kost
geld. In West-Duitsland kost de Ro 80
14.150 mark, wat voor Nederland al
gauw een prijs van circa achttiendui
zend gulden betekent.
Toch heeft NSU niet de minste af-
zetzorgen. Voor de thuismarkt bestaat
er al een wachtlijst van zeven maan
den.
De Russen zyn eindelyk op de Europe
se markt te voorschyn gekomen met 't
nieuwe model Jalta, waar zy al jaren
aan werken. Het nieuwe model heeft
het typenummer 966 V gekregen. Het is
de bedoeling dat deze auto naast de
Jalta 3A3 op de markt wordt gebracht.
De nieuwe Jalta 966 V is een heel stuk
groter dan de 3A3. Hij heeft een aardi
ge pontoncarrosserie. De motor zit ach
terin. De motor is de 887 cc luchtgekoel-
de viercilinder in V-vorm van de 3A3.
Hij is echter iets opgevoerd, waardoor
de grotere en zwaardere nieuwe jalta
even snel is als de 3A3.
Het is duidelijk dat de Jalta 966 V
aanzienlijk duurder zal worden dan de
3A3. Hoe groot het prijsverschil, precies
zal wordeh, kan de importeur, Gremi
n.v. in Groningen, nog niet zeggen.
Hij verwacht de 966V begin volgend
jaar te kunnen gaan leveren.
Onverwacht opzien baarde onlangs een
Porsche-Sportwagen met zilverglan-
zende staalcarrosserie. Oorspronke
lijk alleen als demonstratie-object
voor de gebruiksmogelijkheden van
roestvrij staal gedacht, was de wagen
dé attractie op een stand van het in
formatiecentrum voor edelstaal. Di
rect na de tentoonstelling kwamen er
bij de firma Porsche zoveel aanvra
gen binnen voor een zilvervis", dat
men nu overweegt een kleine serie
van het type 911 8 met edelstaalcar-
rosserie te produceren.
Technische moeilijkheden zouden er
nauwelijks zijn, afgezien van het
„naadloos" safnenvoegen van de af
zonderlijke delen. Want de lasnaden
kunnen niet zoals bij conventionele
carrosserieën met plamuur en lak on
zichtbaar gemaakt worden. Bovendien
zal de Edelstaal-Porsche door de ho
gere materiaalkosten duurder zijn dan
de in kleur gespoten wagen. Daar
voor geeft de edelstaal-carrosserie
met haar mat-zilveren glans het voer
tuig niet alleen een elegant aanzien,
zij is ook corrosiebestendig en onge
voelig voor zuren en pekel. Vuil kan
er op eenvoudige wijze af gepoetst
worden, en gerepareerde plekken of
schrammen krijgen door een zand-
uurloon van het personeel, dat direct
bij de reparatie betrokken is.
Als Elsevier dat nog niet begrijpt,
dan moet het blad driftig kam
pioen voor een goed kopje koffie in
de horecabedrijven maar eens uit
rekenen waarom datzelfde helaas
nog steeds niet bestekopje daar 75
cent a 1 gulden kost. Tenslotte kost
een pak koffie iets meer dan twee
gulden. Er gaan een heleboel kop
jes uit zo'n pak, een stuk of veertig.
Met suiker en room komt een kopje
koffie op nog geen dubbeltje. Hoe kan
dat, Elsevier f U betaalt in een café
restaurant immers ook nog de bedie-
ningskosten, vijftien procent? Een
enkele keer begrijpen we Elsevier
niet".
Het is misschien wel nuttig van
beide berekeningen eens kennis te
nemen.
Voor 1968 lanceert Chevrolet een to
taal nieuwe Corvette met een carros
serie, goeddeels geïnspireerd op de door
Chevrolet gecreëerde „droomwagen" Ma-
ko-Shark.
Die carrosserie is wederom van
kunststof en onverbrekelijk op het me
talen frame gelijmd. Belangrijke nieuwig
heden bij de Corvette 1968 zijn onder
meer: verzonken ruitenwissers; „Astro"-
ventilatiesysteem; mogelijkheid tot het
verwijderen van het dak en de achterruit
bij het coupémodel, en een gewijzigde
achterwielophanging. In ons land zal de
Corvette geleverd worden met een 7-liter
motor van 400 PK en een 4-versnellings-
bak.
De befaamde koetswerkkunstenaar Pininfarina nu ook
bezig met het ontwerp voor een wat moderner Volkswa
gen heeft op basis van de Austin Balanza (B.M.C. 1800)
deze zeer speciale body gebouwd, die, in het op het gebied
van autostyling verwende Italië, grote indruk heeft gemaakt
door exclusiviteit en distinctie. Het is nog niet zeker dat dit
koetswerkjuweel in serieproduktie komt.
banden aanbieden voor vaak onwaar
schijnlijk lage prijzen. Deze bedrij
ven kunnen dat doen doofdat ze
extra' grote partijen tegelijk gunnen
afnemen. Ook kopen ze wel partijen
tweede-keus-banden, banden met
schoonheidsfoutjes die de fabriek
niet voor de volle prjjs onder eigen
naam op de markt wil hebben.
Dat is allemaal tot daar aan toe. Be
denkelijk wordt de zaak pas als de
bandenfabrieken doelbewust minder
goede banden gaan maken om maar
met de prijs naar beneden te kunnen.
Ook dat gebeurt. Het is in feite een
schandaal van de eerste orde omdat
de kwaliteit van de banden waar
schijnlijk van veel groter invloed op
de verkeersveiligheid is dan de hele
rest van een auto bij elkaar.
Het Is erg moeilijk om er achter te
komen welke fabrikanten het prijs-
bederf in de bandensector zo nog
verder in de hand werken. De officië
le pryzen ontlopen elkaar namelijk
meestal niet veel. Op het ene merk
band is echter een grotere korting
te krijgen dan op het andere merk.
Dat kan incidenteel zijn doordat een
handelaar van een partij af wil oï
zo. Als bepaalde merken banden ech
ter steeds weer en overal opvklhlnd
goedkoop zijn, dan is dat een waar
schuwing.
Voor de gewone automobilist is dat al
les niet zo eenvoudig. Hij kan moei
lijk enkele dager op onderzoek uit
gaan voor hij een stel banden koopt.
Erop vertrouwen dat het merk ban
den dat op zijn auto zat toen hij deze
nieuw kocht, wel goed zal zijn, kan
ook niet. Het is heel wel mogelijk
dat een autofabrikant terwille van
een lage prjjs minder goede banden
monteert.
De enige mogelijkheid is en blijft ver
trouwen op een deskundige. Daarbij
gooit dan de eigen garage im
mers een bekend adres hoge ogen.
Aarzel echter niet over de prijs te
praten.
De gespecialiseerde bandenhandelaar
is een bij uitstek deskundige, die
veelal uit een veel groter arsenaal
mogelijkheden kan putten dan de
eigen garage. Informeer ook bde
bandenhandelaar eerst naar de prij
zen.
En vraag in beide gevallen in de eer
ste plaats naar goede banden, naar
banden die geschikt zijn voor uw
uw auto en uw gebruik. Stel duide
lijk dat u de prijs verre van onbe
langrijk vindt, maar dat de kwali
teit u nog meer ter harte gaat.
Temidden van de herfstkleuren op
de Veluwe heeft de Franse automobiel
fabriek Simca gisteren haar jongste
spruit, de Simca 1100, voor Nederland
ten doop gehouden. Een tiental wagens
bestuurd door Nederlandse automobiel
journalisten, werd beproefd op het cir
cuit Hoenderloo - Declen - Schaarsber-
gen -, Woeste Hoeve, hier en daar ge
volgd door automobilisten die iets van
deze première wilden „Meenemen"
De Simca 1100 is een bijzondere nou
veauté omdat voor het eerst in de se
rie van 900 tot 1500 een auto verschijnt
met motor voorin en aandrijving op de
voorwielen. Zo'n constructief betrekke
lijk ingrijpende verandering komt uiter
aard niet uit de lucht vallen. Jarenlang
heeft Simca met de overdwars geplaat
ste 1.1 liter motor proef gereden.
De eerste indruk van deze verschij
ning, die in het scala der Simca's ge
plaatst mag worden tussen de 1100 en
de 1301 is die van een sportieve ge
zinsauto, waarvan de gladde „rug" een
functionele toepassing kreeg. Een rui
me wielbasis, kleinere wielen en een
ingenieus veersysteem hebben ertoe
bijgedragen dat het comfort van deze
nieuweling tot de grote pluspunten ge
rekend mag worden. Er is veel bagage
ruimte, handig bereikbaar via de ach
terdeur.
Er verandert op het ogenblik veel in
de autobandenhandel. Dat komt voor
al doordat de automobilisten hebben
ontdekt dat ze hun auto op het ene
adres goedkoper van nieuwe banden
kunnen laten voorzien dan op het
andere.
Hoe langer hoe minder automobilisten
zeggen simpelweg tegen de receptio
nist van hun garage: „En Iaat er
meteen nieuwe handen opzetten".
Hoe langer hoe meer automobilisten
informeren eerst wat dat gaat kosten
en gaan vervolgens op onderzoek uit.
Vinden ze een bandenhandel waar
het goedkoper kan, dat gaat de order
de neus van de dealer voorbij.
Motorisch is de 1100 te vergelijken
met andere voorwielaandrijvers, die
goede wegligging paren aan een pretti
ge bestuurbaarheid. De motor heeft een
elektrische koelingsventilator, die auto
matisch wordt in- en uitgeschakeld al
naar gelang de motortemperatuur. De
vier-versnellingsbak is die van hetzelf
de systeem als van de 1000 van Por-
sche-oorsprong dus. De 56 pk motor
heeft een pittige acceleratie, een „top"
van 140 km en naar de fabriek garan
deert, een hoge kruissnelheid.
Het interieur hejeft de afwerking ge
kregen die Simca ook in de andere ty
pen heeft, al moet gezegd worden dat
het zitcomfort nauwelijks geëvenaard is.
Meteen al zijn zeven verschillende
modellen in de 1100 gelanceerd, o.a. 'n
twee-deurs model, vier-deurs model, 'n
combinatiewagen en een bestelwagen.
Afhankelijk van model en uitvoering
varieert de prijs van deze nieuweling
van ongeveer 6500 tot 7500 gulden.
Het is mogelijk ook nog een semi-
automatische transmissie op een van
de modellen te krijgen.
Bij de presentatie op de Woeste Hoe
ve was aanwezig de directeur van Sim
ca Nederland, De heer Jean Oshé. Enke
le technische gegevens zijn:
MOTOR:
Overdwars voorin gemontèerd, cilin
derinhoud 1118 cc, Boring en slag 74 x
65 mm.
Compressieverhouding (afh. v. d.
modellen). Vijfmaal gelagerde krukas.
TRANSMISSIE:
Vierversnellingsbak met Porsche-syn-
chronisatie(pook).
REMSYSTEEM:
Schijfremmen voor, trommelremmen
achter, met automatisch, afhankelijk
van de belasting, werkende remkracht-
verdeler.
AFMETINGEN:
Wielbasis 2,52 m. Spoorbreedte voor
achter 1,37-1,31 m, Totale lengte 3,94
m (LS 3,92 m), Totale breedte 1,59 m
Inhoud benzinetank 42 liter.
PRESTATIES:
Topsnelheid 140 km/u, Acceleratie-
tijd over 1 km met staande start 39,5
sec.. Benzineverbruik bij een constante
snelheid van 100 km/u 7 liter per 100
km.
Die ontwikkeling verontrust de garage
wereld in hoge mate. Dat spreekt
eigenlijk vanzelf. Op autobanden zit
een grote winstmarge. Het teruglo
pen van de verkoop in de bandensec
tor heeft soms regelrechte gevolgen
voor de exploitatierekening.
Vroeger was het een vanzelfsprekende
zaak dat automobilisten hun banden
bij hun garagehouder kochten. Die
had een voorraadje van het merk
dat hem het beste uitkwam in de
goede maten voor de door hem ver
kochte auto's en daarmee was de
kous eigenlijk af.
De autoband werd de laatste jaren
echter meer dan een noodzakelijk
kwaad. De autowereld ervoer dat
banden van beslissende invloed kun
nen zijn op het gedrag van een auto.
Er kwamen vele soorten banden;
voor snelle rijders, voor rijders die
in de eerste plaats comfort willen,
voor de grote weg, voor natte wegen,
enzovoorts. De band werd zo een ge
specialiseerd produkt, hetgeen de
automobilist rijp maakte voor de ge
dachte voor zijn banden naar een
gespecialiseerde bandenhandel te
gaan.
straalbehandeling snel weer hun de
cente matte glans. Net zoals ons keu
kenaanrecht...
De automobilist kwam zo terecht bij
de bedrijven die tot dan vrijwel uit
sluitend functioneerden als grossier
van de garages. Als deze bandenhan
delaren hun banden aan de automo
bilisten voor een beetje meer ver
kochten dan aan de garages, maak
ten zij extra winst, terwijl ook de
automobilisten in de winst zat.
Zo begon de afbraak van de prijzen
van autobanden. Nu is het zover dat
de kreet „vijf halen, vier betalen"
algemeen ingeburgerd is, waarbij
dan steeds wordt uitgegaan van de
officiële catalogusprijs.
De situatie werd nog verwarder door
het optreden van een soort super
markets op autogebied. Deze gingen
ADVERTENTIE
conclusie:
Continu gas op de plank,
123 km/u - met een Daf
kan dat dankzij zijn vin
nige 40 pk. Acceleratie
fantastisch: van 0-50
km/u in 6 seconden.
Bij ieder ander moet je
voor een volautomati
sche versnelling extra
betalen. Bij DAF44 is de
Variomatic een inge
bouwd pluspunt
Eenvol jaargarantie, on
geacht het aantal kilo
meters en bovendien
een netwerk van 1500
dealers in heel Europa
wat 'n zekerheid!
Je ziet 't aan alles, die
degelijkheid. Kijk bij
voorbeeld eens naar die
perfekte lak. Zo'n wagen
blijft als nieuw, en de
roestvrij stalen bumpers
en wieldoppen ook.
En door het geweldige
uitzicht, én door het feit
dat je dankzij de Vario
matic niet wordt afge
leid, kun je je helemaal
concentreren op het
verkeer.
Geen wonder dat DAF
zó succesvol is in rallies
en races. Dankzij de
Variomatic is de over
brenging in elke situatie
automatisch optimaal.
Dat betekent scherper
rijden, hogere gemid
delden.
Géén water, géén anti
vries, géén doorsmeren,
zorgenvrij - alleen maar
lekker rijden.
Een ritje door Amster
dam in 't spitsuur heeft
mij ervan overtuigd dat
er inderdaad geen
pienterder pookje ter
wereld is.
Je zit lekkercomfortabel
in 'n ruim interieur. En
die enorme kofferruimte
is ook zo prettig, daar
kan letterlijk alles in.
Lage aanschaf- en on
derhoudskosten. Min
der benzineverbruik,
wegenbelasting en ver
zekeringskosten. En
niet te vergeten geen
smeerpunten dus niet
steeds dat doorsmeren 1
In enveloppe verzenden aan DAF, Eindhoven.
Frankeren ais brief.
DAF GD
f 6.250,-
af fabriek
DAF ES
f 4.995,-
af fabriek.