„Hele bemanning „Jozina"
wist van wapens af"
Toelating tot
E.E.G. blijft
„in nevelen"
KarelI
KarelI
Devaluatie pond van invloed
op Nederlandse economie
Auto tegen
boom: dode,
7 gewonden
ZUID-LIMBURG MAAKTE
JACHT OP GRAFSCHENNER
Waarom is de Postgiro voor 1.500.000
rekeninghouders zo aantrekkelijk?
1
3
4
5 6
20
2
POSTCHEQUE- EN GIRODIENST
Bejaarde vrouw
levend verbrand
zoudtU willen zeggen,
en dan spreekt U van:
DE
GRAAUWE
HENGST
er is maar een
Rechtstreeks
Overal betalen
Overal opnemen
Rente tot 51% toe
Boekhoud-gemak Geen kosten
„WIJ KONDEN ALLEEN MAAR MET AARDAPPELEN GOOIEN"
Onze regering
is erkentelijk
Maarschalkstaf van
Montgomery (80)
gestolen
10.80
VERKLARING
„IN ELKAAR GETUIND"
GOEDE BETREKKING
BORRELTJE
NIET DAARHEEN
ENIGE WENS:
RUST
DAVEREND FEEST
Reacties in ons land waren kalm
NIET TE ZEGGEN
SOMBER
WILDE VAART
K.L.M.
BANKWERELD
Pagina 5
MAANDAG 20 NOVEMBER 1967
SCHIPHOL Zonder omwegen verklaarde kapitein Plantinga zaterdag
avond na aankomst op Schiphol dat hij in Lissabon wist dat zijn schip Jozina
met wapens werd geladen. „Dat kon iedereen van de bemanning zien. Het
waren Spaanse wapenen. Ik heb ze echter niet* beschouwd als oorlogsmate
riaal." En half lachend: „Maar om op vogeltjes en konijnen te schieten."
Zyn verhaal ging verder: „De lading moest naar Calabar in Biafra. Ik wist wel
lets van de troubles daar, maar niet dat het zo'n oorlog was. Daarom heb ik
tegen de jongens gezegd dat er geen gevaar aan verbonden was. Niemand heeft
toen bezwaar gemaakt."
Hy zei dit, terwyl naast hem zaten en om hem heen stonden stuurman D. Die-
leman uit Terneuzen, eerste werktuigkundige D. van 't Wout uit Waddinxveen,
tweede werktuigkundige P. Augustin uit Amstelveen, kok R. Kersies uit Delfzjjl,
de Spanjaard R. Otero en de Porthgees H. Nogueiria.
Kapitein Plantinga vervolgde: „Voor
deze lading kregen wij ook geen extra
premie. Voor mij zou er de gebruike
lijke tien procent van het vrachttarief
zijn, maar die heb ik nu natuurlijk
ook nooit gezien".
De gezagvoerder erkende dat het Ni-
geriaanse fregat de Nederlandse kust
vaarder aanhield in de territoriale wa
teren. „Het gaf schoten voor en achter
ons en draaide toen langszij tot op een
afstand van twintig meter. Door een
luidspreker werd bevolen dat wij moes
ten volgen".
Over de ontsnappingspoging die hij
zou hebben gedaan, zei kapitein Plan
tinga: „We zijn langzamer gaan varen,
maar dat hadden ze direct in de gaten.
Ontsnappen was dus onmogelijk".
Eerste werktuigkundige D. van 't
Wout vulde aan: „Zij lopen een dertig
mijl en wij maar tien. Bovendien had
den zij geschut en wij konden alleen
maar met aardappelen gooien. We wer
den niet in de grond geschoten, omdat
mijn vrouw aan boord was".
De kapitein vertelde: ,,'s Nachts kwa
men we in Lagos aan. Ik moest aan
bootd van het fregat Nigeria komen bij
de admiraal en kapitein Soroh, de com
mandant van het schip. Ze zeiden: Ka-
SCHIPHOL Minister J. Luns
(buitenlandse zaken) is er verheugd
over dat de regering van Nigeria zo
spoedig is ingegaan op de stappen
die Nederland heeft ondernomen om
de vrijlating van de opvarenden van
de Jozina te bevorderen.
Hij zei dit gistermiddag op Schip
hol na z'n terugkeer uit Tsjecho-Slo-
wakije enkele uren vóór aankomst
van de zeelieden van de Nederlandse
kustvaarder. „De Nederlandse rege
ring is er erkentelijk voor."
HAARLEM De 79-jarige weduwe
E. Lohman is gisterochtend bij een
brand in haar woning aan de Soutman-
straat in Haarlem levend verbrand.
De brandweer was er spoedig bij, na
dat buren van de bejaarde vrouw alarm
hadden geslagen. De achterkamer van
haar huisje stond in lichterlaaie en of
schoon het vuur in een oogwenk werd
geblust, kwamen de reddingspogingen
te laat.
LONDEN Inbrekers hebben zater
dagavond de maarschalksstaf van Lord
Montgomery uit zijn landhuis bij Lon
den gestolen, terwijl de maarschalk in
Londen zijn tachtigste verjaardag vier
de. Voorts bleken verscheidene oorlogs
onderscheidingen van Lord Montgomery
gestolen te zijn.
ADVERTENTIE
vieux étalon
vieux brandy
special
I 1.30
pitein gaat u zitten, een borreltje of
een glaasje bier.
De volgende middag moest ik met de
stuurman en twee matrozen bij de zee-
havenpolitie komen om een verklaring
af te leggen. Daar werden we een nacht
vastgehouden, maar we konden toen te
rug aan boord gaan".
Na ongeveer een week moesten we
van het schip af. Onze persoonlijke be
zittingen hebben we zoveel mogelijk
meegenomen, maar we zijn wel wat
kwijtgeraakt.
We werden een dag bij Interpol on
dergebracht en daarna een week in een
gebouw waar de verzorging niet zo
goed was als later in de gevangenis. De
ambassade heeft toen alles voor ons ge
daan. Zij brachten bedden en dekens
voor ons. De vrouw van de ambassa
deur heeft zelf het eten voor ons ge
kookt en bij ons gebracht.
De gevangenis waar we tenslotte te
recht kwamen, was een modern gebouw
van t#ee verdiepingen. Het was twee
of drie jaar oud.
We zaten met zijn tweeën in een cel.
We mochten 's ochtends van acht tot
twaalf en 's middags van vijf tot zeven
bij elkaar in en uit lopen. Er was ook
een soort terras tussen twee cellenblok
ken waar we mochten komen.
De voeding was behoorlijk. Bij het
ontbijt kregen we brood met een ei,
's middags aardappelen, groenten
rauwe groenten en doperwten en een
stukje vlees en 's avonds rijst. Omdat
wij Nederlanders waren, kregen we
's avonds om acht uur nog een kopje
koffie".
Werktuigkundige Van 't Wout vulde
aan: „Van de vorige regering zaten er
ook ministers, kolonels, politie-agenten
en soldaten. De ministers werden op
dezelfde wijze verzorgd als wij, maar de
anderen veel minder". Die werden wel
niet geslagen, maar een paar Nigeriaan-
se bankrovers werden „in elkaar ge
tuind", aldus de werktuigkundige.
Kok Kersies vertelde dat hij van de
dokter in de gevangenis medicamenten
voor zijn ziekte had gekregen. „We
kregen ook elke dag een pakje sigaret
ten van hem".
Gedurende, veertien dagen werd zo het
voorarrest doorgebracht.
Kapitein Plantinga: „Op de zaterdag
voor de eigenlijke rechtzitting werden
we naar het gerechtsgebouw gebracht
om de aanklacht aan te horen. Wij wer
den beschuldigd van het binnenvoeren
van wapens in de territoriale wateren
naar een gebied waar geen douanepost
van Nigeria was".
Hij zei: „We waren eerst van plan
om te ontkennen, maar op advies van
de ambassadeur hebben we vrijwillig
bekend. Op zijn aanraden hebben we
ook niet om een verdediger gevraagd".
Werktuigkundige Van 't Wout: „De
Nederlandse consul, meneer Barneveld
is van het begin tot het eind bij het pro
ces geweest".
„Voor en na het proces hadden In
terpol en de veiligheidsdienst ons al ge
zegd dat wij spoedig vrij zouden wor
den gelaten, omdat er heel goede be
trekkingen zijn tussen Nederland en Ni
geria", vertelde kapitein Plantinga ver-
ooder, „maar zelf geloofde ik dat niet
helemaal. Ik rekende toch wel op een
paar jaar, maar niet dat we de volle tien
jaar zouden moeten uitzitten. Natuurlijk
hebben we wel aan thuis gedacht".
We wisten helemaal niet wat er in
Nederland bekend was over deze kwes
tie. Van de reder en de vertrouwens-
makelaar hoorden wij evenmin iets, ook
niet via de ambassade. In Lagos ston
den elke dag de kranten er vol van, maar
wij hebben steeds alle vertrouwen ge
had in de stappen van de Nederlandse
regering.
Onze bevrijding kwam toch nog erg
onverwacht. Vrijdagmiddag om één
uur, we zouden net gaan eten, kwam
iemand het zeggen. Op hetzelfde mo
ment kwam een van de gevangen mi
nisters naar beneden. Hij had 't bericht
op zijn transistorradiootje gehoord.
Ik ging het tegen de mensen zeggen.
Iedereen was reuze blij, maar de kok
zei: Ik geloof het niet.
Vijf minuten later waren we al bezig
onze spullen te pakken en twintig mi
nuten later stonden we buiten. Daar
stonden auto's van de ambassade klaar.
In de ambassade hebben we een borrel
tje gepakt en een glaasje bier gedron
ken. We konden slapen in een pas leeg
gekomen huis bij de ambassade.
Zonder opzettelijk vriendelijk te zijn,
zegt de kapitein: „We zijn goed behan
deld en ik vind het een goed volk". Kok
Kersies: „Prima".
Kan het zijn dat het verraden is
dat de Jozina in Lissabon wapens had
geladen?
Kapitein Plantinga: „Dat zegt men".
Werktuigkundige Van 't Wout: „Vol
gens mij heeft de agent in Portugal dat
gedaan".
De kapitein zegt zonder aarzelen dat
hij weer gaat varen. „Ik heb wel ge
leerd dat ik geen wapens meer vervoer
als er geen behoorlijke in- en uitvoer-
papieren bij zijn".
Mag u nooit meer terugkomen in
Nigeria?
„We zijn uitgewezen".
Vindt u het jammer als u daar het
land niet meer in mag komen?
Kapitein Plantinga antwoordt met
een diplomatieke glimlach.
Mevrouw Van 't Wout die het avon
tuur meemaakte, maar enkele weken
geleden met matroos Tjalling Rijpma
werd vrijgelaten, wil ook nog wel eens
een reisje meemaken, „maar niet meer
daarheen".
Over het schip zei de gezagvoerder
tenslotte: „Ik geloof dat de kans klein
is dat het zal worden vrijgegeven".
SCHIPHOL. De stormachtige aan
komst op Schiphol van de opvarenden
van de Jozina heeft zaterdagavond en
-nacht in de woonplaatsen van de mees
te bemanningsleden een onstuimig ver
volg gehad.
Kapitein W. Plantinga kwam zater
dagnacht om één uur dodelijk ver
moeid maar dolgelukkig met zijn fami
lieleden in zijn woning in Heerenveen
aan. De kamers stonden vol met bloe
men. Tal van telegrammen uit alle de
len van het land, van bekenden en on
bekenden, lagen te wachten.
De telefoon begon zondag al vroeg te
rinkelen en heeft de rest van de dag
niet meer stil gestaan. Kapitein Plan
tinga heeft besloten voorlopig rust te
houden.
Stuurman D. Dieleman kwam gister
middag pas met zijn ouders in Terneu
zen aan. Uitgeput door de emoties van
de laatste tijd, liet hij zich onmiddel
lijk in bed vallen. Hij wilde voorlopig
slechts met rust worden gelaten.
In Waddinxveen kwamen eerste
werktuigkundige D. v. 't Wout en zijn
vrouw in een bonte bloemenzee terecht.
Ook hier rinkelde de telefoon onophou
delijk. De heer Van 't Wout liet alle
gelukwensen gelaten maar dankbaar
over zich heen gaan.
Het feest werd gevierd in het huis
van zijn ouders. Het huis dat hij in
Waddinxveen laat bouwen, is nog niet
klaar. De komende tijd is hij alleen
maar van plan wat aan het huis te wer
ken.
De thuiskomst van tweede werktuig
kundige P. Augustin mondde uit in een
daverend feest dat tot diep in de nacht
voortwoedde. Familie en buurtgenoten
waren komen helpen zijn terugkeer tot
een onvergetelijke gebeurtenis te ma
ken.
Kok R. Kersies zat gisteren glunde
rend in zijn woning in Delfzijl als een
levensgroot verjaarsgeschenk voor zijn
vrouw. Hij vertelde nog steeds onder
de indruk te zijn van het vonnis. „Ze
gooien daar met jaren als Sinterklaas
met pepernoten", zei hij.
De Jozina verwacht hij niet meer te
rug te zien. „Toen wij uit Lagos ver
trokken lag het schip in de haven, ge
verfd in de kleuren van de Nigeriaan-
se marine. Ik kon het alleen nog aan
de lijn herkennen. De naam was ver
dwenen".
ROTTERDAM/BRUSSEL Of de
devaluatie van het Britse pond de toe
treding van Engeland tot de Europese
Gemeenschappen zal bevorderen, zal
vandaag moeten blijken tijdens een mi
nisterraad van de E.E.G. in Brussel.
Het optimisme is niet groot. Toch
sluit men niet uit, dat de ministers
van Frankrijk, Duitsland, Italië en Be
nelux nog dit jaar zullen besluiten de
onderhandelingen op een nader te be
palen datum te laten beginnen.
Frankrijk heeft steeds aangedrongen
op gezondmaking van de Britse econo
mie alvorens met Engeland kan wor
den onderhandeld. De Europese Com
missie heeft in haar advies gewezen op
de maatregelen die de huidige leden
hebben genomen, toen zij in 1957 de ge
meenschappen oprichtten. Daartoe be
hoorde onder andere een devaluatie
van de Franse Franc.
De Gaulle zal nu willen afwachten
zes maanden veronderstelt Brussel
hoe de Britse economie zal reageren
op de forse ingreep van premier Wil
son. Bovendien is voor de Franse pre
sident het economische bezwaar nog
steeds een wapen in zijn politiek verzet
tegen de Brtiten.
In Parijs wijst-men er op dat de de
valuatie van het pond een bevestiging
is van de Franse stelling, dat Engeland
niet in staat was en nog niet is de ge
volgen van een lidmaatschap te dra
gen.
In ieder geval beschouwt men de de
valuatie slechts als een eerste stap. De
tweede zal volgens Parijs moeten zijn,
het loslaten van het pond als reserve
valuta.
ADVERTENTIE
EEN BIJZONDERE KWALITEITSSENORITAS
Elk sigaartje apart in cellofaan.
Geringd met een serie sigaren
bandjes „van fakkel tot gloeilamp".
In dozen van 10 en in blikken
van 20 en 50 stuks.
ALS GESCHENKVERPAKKING
2 DOZEN VAN 10 IN LUXE ETUI.
Dat is DE LUXE I
per stuk
cent
AMSTERDAM Voor bepaalde sectoren van het Nederlandse economi
sche leven zal de Britse devaluatie belangrijke gevolgen kunnen hebben. Voor
een aantal produkten mag de consument prijsverlagingen verwachten, andere
bedrijfstakken worden ernstig getroffen in hun concurrentiepositie.
De vertegenwoordigers van de Britse auto-industrie in Nederland, verwacht
dat binnen afzienbare tijd het Britse marktaandeel in Nederland zal stijgen van
elf k 12 procent tot boven twintig procent.
„De moeilijkheid is echter dat im
porteur en dealer met behoorlijke hoe
veelheden Engelse auto's zitten die te
gen de oude prijzen niet of moeilijk
zijn te slijten".
„Het publiek verwacht nu onmiddel
lijk een prijsdaling van Engelse auto's,
maar het is nog de vraag of importeur
en dealer bereid zijn voor de komende
twee a drie maanden zo groot zijn
die voorraden met verlies te werken
in afwachting van stijgende autoverko
pen als de nieuwe modellen in januari
worden getoond. Die modellen zijn dan
in februari leverbaar en pas in maart
komt de grote verkoop op gang."
Ons grootste Nederlands-Britse con
cern, de Koninklijke/Shell Groep, ver
wacht dat de nadelen van de devaluatie
door voordelen elders worden opgevan
gen. „Over het geheel genomen ver
wachten wij geen grote invloed. Wij
werken in een honderd landen en de ex
ploitatieresultaten zijn bepalend voor
winst en dividend".
Unilever heeft over de eerste negen
maanden van 1967 540 miljoen gulden
netto winst geboekt. Hiervan kwam 199
miljoen of bijna 37 proc. voor rekening
van de Britse tak van het concern. Van
deze laatste winst moet niet 14,3 pro
cent (het devaluatiepercentage) worden
afgetrokken om de thans reële winst
te krijgen. Een deel van de winst is na
melijk afkomstig van landen die niet of
nog niet hebben gedevalueerd.
Hoe de devaluatie voor Unilever zal
uitpakken is nog niet te zeggen omdat
er veel van afhangt wat andere landen
doen. In ieder geval zal Unilever het in
terimdividend op de aandelen van 2,50
gulden voor de Nederlandse tak en van
negen pence voor de Britse tak op 8 de
cember betaalbaar stellen. Hiertoe was
al op 7 november besloten.
Somber gestemd is ir. L. P. Ruys, di
recteur van de Koninklijke Rotterdam
se Lloyd, in hoofdzaak een lijnrederij:
„Het is nog te vroeg om over de toe
komst iets te zeggen, maar één ding
staat wel onomstotelijk vast: deze deva
luatie is ruïneus voor de Nederlandse
scheepvaart."
„Ik kan eigenlijk hetzelfde zeggen als
vijf jaar geleden, toen de gulden met
vijf procent revalueerde, maar dit is
nog driemaal zo erg. Bovendien werkt
de devaluatie van het pond nog in een
andere richting."
„Hoewel wij deze stap hebben zien
aankomen, zullen er nu in interna
tionaal verband maatregelen moeten
worden genomen ten aanzien van de
tarieven. Daar zullen de Engelsen wel
niet aan meedoen, want zelfs als ze dat
waarschijnlijk niet mogen van de rege
ring. Onze tarieven luiden nu eenmaal
meer in ponden dan in dollars, dus wij
zitten vast aan een buitenlandse markt,
die in ponden noteert", aldus de heer
Ruys.
In tegenstelling tot die in de lijnvaart
worden de tarieven voor de wilde vaart
niet meer zo veelvuldig in ponden afge
sloten als vroeger. „Wij doen nu veel
in dollars, maar ook in Franse francs",
zei de heer P. A. van Reeven jr., di
recteur rederij van Van Nievelt Gou-
driaan en Co's Stoomvaart Maatschap
pij. „Hoe die devaluatie op ons zal uit
pakken, hangt er in hoofdzaak van af
hoe de. importen in Engeland zich nu
zullen gaan ontwikkelen. Wellicht zul
len de vrachttarieven nog iets stijgen
naar een niveau, waarvoor de buiten
landers kunnen varen."
De Stoomvaart Maatschappij Zeeland
ziet wel een verbeterde concurrentiepo
sitie van de Britse lijnen, maar afge
wacht moet worden hoe voor de andere
lijnen de nadelige invloed is.
Ook de luchtvaarttarieven komen op
de helling. De KLM verwacht dat de
IATA, de internationale organisatie van
luchtvaartmaatschappijen, op zeer kor
te termijn in spoedzitting bijeen zal ko
men om te praten over de gevolgen van
de devaluatie, omdat de luchtvaarttarie
ven in ponden sterling worden bere
kend. De verwachting luidt dat de tarie
ven in ponden dienovereenkomstig wor
den opgetrokken.
De textielindustrie zal moeilijker ko
men te zitten Van de totale Nederland
se export gaat 55 procent naar de lan
den van de. EEG, die zoals bekend is
niet devalueren, en vijftien procent gaat
naar de landen van de Vrijhandelasso
ciatie, waaronder Engeland. Een groot
deel daarvan ligt weer niet in de pon
densfeer.
Dr. W. T. Kroese, directeur van ons
grootste textielconcern Nijverdal-Ten
Kate, ziet de gevolgen niet zo „dave
rend". „De laatste jaren raken wij
steeds meer opgesloten in de EEG ter
wijl wij ook ver buiten Europa aan de
gang zijn. Het ziet er wel een beetje an
ders uit dan vroeger. Wij behoeven
geen of weinig vrees te hebben voor En
gelse importen. Als je er zó uitligt,
kom je er niet gemakkelijk meer in."
De Nederlandse bankwereld had een
devaluatie van hét pond niet op zo korte
termijn verwacht. „Ik weet niet of wij
zouden willen, zullen de Britse rederijen
er zo gelukkig mee moeten zijn", zei
ons mr. L. P. Nijenbandring de Boer,
directeur van de Nederlandse Midden-
standsbank.
„Het vertrouwen is weg en het is nu
maar te hopen dat de pijn eruit is. Een
feit is dat de krachten in de Labour-
regering, die koste wat het kost een her
stel willen bereiken, de overhand heb
ben gekregen, al lijkt de kans op grote
re werkloosheid in de maatregelen van
Engeland opgesloten."
De Algemene Nederlandse Vereniging
voor Vreemdelingenverkeer A.N.V.V.:
„Door de devaluatie worden de reismo
gelijkheden naar het buitenland voor de
Britten nog verder beknot. Wellicht kan
nu het dichtbij gelegen Nederland van
deze situatie toch nog profijt trekken,
maar laten wij niet te optimistisch
zijn."
JUTPHAAS In de nacht van za
terdag. op zondag is tussen Vreeswijk
en Jutphaas een auto met acht inzit
tenden tegen èen boom gereden. De
38-jarige P. J. E. Wijdenbosch uit
Utrecht overleed gisteren in een zie
kenhuis aan zijn verwondingen. De
overige zeven liepen minder ernstige
wonden op.
HAARLEM De 74-jarige H. van
Leeuwen uit Haarlem is gistermiddag
bij het oversteken van de rijbaan door
een auto gegrepen en dodelijk gewond.
ZUIDWOLDE Toen hij met zijn
fiets door een personenauto werd ge
schept is de 52-jarige D. Runhard uit
De Wijk zaterdagavond vrijwel op slag
gedood. De wagen reed tegen een boom
en werd totaal vernield; de bestuurder
liep enkele schaafwonden op.
TERNEUZEN Doordat de weg
spiegelglad was is de 53-jarige K. van
Tatenhove uit Sluis bij het Zeeuws-
Vlaamse gehucht Turkye tegen een
schuur gereden en verongelukt.
DEN HAAG De 37-jarige Engels
man Francis Roy Bartley uit Sintris-
ton, Lancashire, is in de nacht van
vrijdag op zaterdag met nog twee in
zittenden van een auto, die door de
gladheid op de weg Roosteren-Susteren
slipte, uit de wagen geslingerd en ge
dood.
DEN HAAG Op de provinciale
weg Vinkeveen-Waverveen raakte za
terdagochtend de 46-jarige A. M. Bor
ger uit Vleuten-De Meern met zijn au
to door de gladheid van de weg te wa
ter. Hij verdronk.
HENGELO De 24-jarige P. W.
Bos uit Enschede is gisterochtend met
zijn auto op de weg tussen Enschede
en Hengelo tegen een boom gebotst en
verongelukt.
VENLO In het ziekenhuis in Venlo
overleed zaterdagnacht de 66-jarige
pastoor P. van der Sterren uit Arcen.
Hij was anderhalve week geleden aan
gereden door een personenauto.
LEEUWARDEN Op weg naar het
ziekenhuis overleed zaterdag in Leeu
warden de 42-jarige H. Steneker uit die
plaats, na met zijn auto tegen een an
dere wagen te zijn gebotst, doordat hij
plotseling uitweek.
RIDDERKERK Op rijksweg 16
bij Ridderkerk is zaterdagmiddag de
34-jarige Rotterdammer O. P. de Jong
met zijn motorfiets uit de bocht ge
vlogen. De man raakte de vangrail en
was op slag dood.
ADVERTENTIE
582ste STAATSLOTERIJ
MAANDAG 20 NOVEMBER 1967
EERSTE KLASSE
Prijzen van
5—
- zijn
gevallen
op nummers
eindigende op
8
50-
- zijn
gevallen
op nummers
eindigende op
537
100.zijn
gevallen
op nummers
eindigende op
467
f
200—
- zijn
gevallen
op nummers
eindigende op
959
f
400—
- zijn
gevallen
op nummers
eindigende op
672
f 1000-
- zijn
gevallen
op nummers
eindigende op
0802
Een
prijs
van f
2000.-
is gevallen
op nummer
064679
Een
prijs
van
2000.Is gevallen
op nummer
038991
Een
prijs
van
2000.is gevallen op nummer
022760
Een
prijs
van
2000.is gevallen
op nummer
068385
Een
prijs
van
2000.-
is gevallen
op nummer
054571
Een
prijs
van
5000.is gevallen
op nummer
009491
De
prijs
van
O
O
p
O
CM
is gevallen
op nummer
092389
VALKENBURG In mistig Zuid-Limburg hebben patrouillewagens van de
rijkspolitie uit heel Zuid-Limburg in de nacht van zaterdag op zondag jacht
gemaakt op de onbekende zonderlinge grafschenner. Even voor middernacht
was in Valkenburg melding gemaakt van de aanwezigheid van een nogal vreemde
figuur by de omheining van de begraafplaats aan de voet van de Cauberg.
In minder dan geen tijd was in heel Zuid-Limburg groot alarm geslagen. Van
alle kanten rukten politieauto's naar Valkenburg. Alle toegangswegen en -paden
naar dat stadje werden hermetisch afgesloten. Van de zonderling werd evenwel
geen spoor meer gevonden.
Wel werd op de helling van de Cauberg bij nauwelijks tien meter zicht een
politieauto door een klein personenbusje geramd. De bestuurder van het busje
reed met de hoogst mogelijke snelheid door.
De wagen werd in Kunrade achterhaald. Daarin zaten vier Amsterdammers,
die in Maastricht een beatfeest in de Dominicanerkerk hadden opgeluisterd. Nadat
de bestuurder, A. de R. (29) uit Amsterdam was bekeurd, konden ze zondagmorgen
hun reis voortzetten.
ADVERTENTIE
gemakkelijk betalings
verkeer met 1.000.000
particulieren 500.000
winkels en bedrijven. Snel en
efficiënt (Elk jaar komen
er nog zo'n 200.000
rekeninghouders bij!)
Met de blauwe girokaart
kunt u tegenwoordig bijna
overal betalen.
U kunt contant geld op
nemen bij elk van de 2250 post -
kantoren en -agentschappen,
overal in Nederland
(ook na 3 uur 's middags!).
De particuliere
rekeninghouder krijgt nl.
2 kascheques, elk voor max.
f 500.-. Na inwisseling ont
vangt u een nieuwe cheque
thuis. U zit dus nooit zonder.
U kunt van de giro zonder
meer overschrijven op een
spaarrekening bij de RPS
- ook per automatische
afschrijving.
Terugboeking op uw
girorekening is altijd
mogelijk. Uw geld is dus
niet geblokkeerd
De snelle dagafrekeningen
van de postgiro zijn
uitvoerig gespecificeerd;
naast het bedrag worden ook
gironummer en naam van
de begunstigde vermeld.
voor porti, overschrijvingen,
kascheques en stortingen
op eigen rekening.
Inlichtingen by elk postkantoor.
het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd