„Hele bemanning „Jozina" wist van wapens af" Toelating tot E.E.G. blijft „in nevelen" KarelI KarelI Devaluatie pond van invloed op Nederlandse economie Auto tegen boom: dode, 7 gewonden ZUID-LIMBURG MAAKTE JACHT OP GRAFSCHENNER Waarom is de Postgiro voor 1.500.000 rekeninghouders zo aantrekkelijk? 1 3 4 5 6 20 2 POSTCHEQUE- EN GIRODIENST Bejaarde vrouw levend verbrand zoudtU willen zeggen, en dan spreekt U van: DE GRAAUWE HENGST er is maar een Rechtstreeks Overal betalen Overal opnemen Rente tot 51% toe Boekhoud-gemak Geen kosten „WIJ KONDEN ALLEEN MAAR MET AARDAPPELEN GOOIEN" Onze regering is erkentelijk Maarschalkstaf van Montgomery (80) gestolen 10.80 VERKLARING „IN ELKAAR GETUIND" GOEDE BETREKKING BORRELTJE NIET DAARHEEN ENIGE WENS: RUST DAVEREND FEEST Reacties in ons land waren kalm NIET TE ZEGGEN SOMBER WILDE VAART K.L.M. BANKWERELD Pagina 5 MAANDAG 20 NOVEMBER 1967 SCHIPHOL Zonder omwegen verklaarde kapitein Plantinga zaterdag avond na aankomst op Schiphol dat hij in Lissabon wist dat zijn schip Jozina met wapens werd geladen. „Dat kon iedereen van de bemanning zien. Het waren Spaanse wapenen. Ik heb ze echter niet* beschouwd als oorlogsmate riaal." En half lachend: „Maar om op vogeltjes en konijnen te schieten." Zyn verhaal ging verder: „De lading moest naar Calabar in Biafra. Ik wist wel lets van de troubles daar, maar niet dat het zo'n oorlog was. Daarom heb ik tegen de jongens gezegd dat er geen gevaar aan verbonden was. Niemand heeft toen bezwaar gemaakt." Hy zei dit, terwyl naast hem zaten en om hem heen stonden stuurman D. Die- leman uit Terneuzen, eerste werktuigkundige D. van 't Wout uit Waddinxveen, tweede werktuigkundige P. Augustin uit Amstelveen, kok R. Kersies uit Delfzjjl, de Spanjaard R. Otero en de Porthgees H. Nogueiria. Kapitein Plantinga vervolgde: „Voor deze lading kregen wij ook geen extra premie. Voor mij zou er de gebruike lijke tien procent van het vrachttarief zijn, maar die heb ik nu natuurlijk ook nooit gezien". De gezagvoerder erkende dat het Ni- geriaanse fregat de Nederlandse kust vaarder aanhield in de territoriale wa teren. „Het gaf schoten voor en achter ons en draaide toen langszij tot op een afstand van twintig meter. Door een luidspreker werd bevolen dat wij moes ten volgen". Over de ontsnappingspoging die hij zou hebben gedaan, zei kapitein Plan tinga: „We zijn langzamer gaan varen, maar dat hadden ze direct in de gaten. Ontsnappen was dus onmogelijk". Eerste werktuigkundige D. van 't Wout vulde aan: „Zij lopen een dertig mijl en wij maar tien. Bovendien had den zij geschut en wij konden alleen maar met aardappelen gooien. We wer den niet in de grond geschoten, omdat mijn vrouw aan boord was". De kapitein vertelde: ,,'s Nachts kwa men we in Lagos aan. Ik moest aan bootd van het fregat Nigeria komen bij de admiraal en kapitein Soroh, de com mandant van het schip. Ze zeiden: Ka- SCHIPHOL Minister J. Luns (buitenlandse zaken) is er verheugd over dat de regering van Nigeria zo spoedig is ingegaan op de stappen die Nederland heeft ondernomen om de vrijlating van de opvarenden van de Jozina te bevorderen. Hij zei dit gistermiddag op Schip hol na z'n terugkeer uit Tsjecho-Slo- wakije enkele uren vóór aankomst van de zeelieden van de Nederlandse kustvaarder. „De Nederlandse rege ring is er erkentelijk voor." HAARLEM De 79-jarige weduwe E. Lohman is gisterochtend bij een brand in haar woning aan de Soutman- straat in Haarlem levend verbrand. De brandweer was er spoedig bij, na dat buren van de bejaarde vrouw alarm hadden geslagen. De achterkamer van haar huisje stond in lichterlaaie en of schoon het vuur in een oogwenk werd geblust, kwamen de reddingspogingen te laat. LONDEN Inbrekers hebben zater dagavond de maarschalksstaf van Lord Montgomery uit zijn landhuis bij Lon den gestolen, terwijl de maarschalk in Londen zijn tachtigste verjaardag vier de. Voorts bleken verscheidene oorlogs onderscheidingen van Lord Montgomery gestolen te zijn. ADVERTENTIE vieux étalon vieux brandy special I 1.30 pitein gaat u zitten, een borreltje of een glaasje bier. De volgende middag moest ik met de stuurman en twee matrozen bij de zee- havenpolitie komen om een verklaring af te leggen. Daar werden we een nacht vastgehouden, maar we konden toen te rug aan boord gaan". Na ongeveer een week moesten we van het schip af. Onze persoonlijke be zittingen hebben we zoveel mogelijk meegenomen, maar we zijn wel wat kwijtgeraakt. We werden een dag bij Interpol on dergebracht en daarna een week in een gebouw waar de verzorging niet zo goed was als later in de gevangenis. De ambassade heeft toen alles voor ons ge daan. Zij brachten bedden en dekens voor ons. De vrouw van de ambassa deur heeft zelf het eten voor ons ge kookt en bij ons gebracht. De gevangenis waar we tenslotte te recht kwamen, was een modern gebouw van t#ee verdiepingen. Het was twee of drie jaar oud. We zaten met zijn tweeën in een cel. We mochten 's ochtends van acht tot twaalf en 's middags van vijf tot zeven bij elkaar in en uit lopen. Er was ook een soort terras tussen twee cellenblok ken waar we mochten komen. De voeding was behoorlijk. Bij het ontbijt kregen we brood met een ei, 's middags aardappelen, groenten rauwe groenten en doperwten en een stukje vlees en 's avonds rijst. Omdat wij Nederlanders waren, kregen we 's avonds om acht uur nog een kopje koffie". Werktuigkundige Van 't Wout vulde aan: „Van de vorige regering zaten er ook ministers, kolonels, politie-agenten en soldaten. De ministers werden op dezelfde wijze verzorgd als wij, maar de anderen veel minder". Die werden wel niet geslagen, maar een paar Nigeriaan- se bankrovers werden „in elkaar ge tuind", aldus de werktuigkundige. Kok Kersies vertelde dat hij van de dokter in de gevangenis medicamenten voor zijn ziekte had gekregen. „We kregen ook elke dag een pakje sigaret ten van hem". Gedurende, veertien dagen werd zo het voorarrest doorgebracht. Kapitein Plantinga: „Op de zaterdag voor de eigenlijke rechtzitting werden we naar het gerechtsgebouw gebracht om de aanklacht aan te horen. Wij wer den beschuldigd van het binnenvoeren van wapens in de territoriale wateren naar een gebied waar geen douanepost van Nigeria was". Hij zei: „We waren eerst van plan om te ontkennen, maar op advies van de ambassadeur hebben we vrijwillig bekend. Op zijn aanraden hebben we ook niet om een verdediger gevraagd". Werktuigkundige Van 't Wout: „De Nederlandse consul, meneer Barneveld is van het begin tot het eind bij het pro ces geweest". „Voor en na het proces hadden In terpol en de veiligheidsdienst ons al ge zegd dat wij spoedig vrij zouden wor den gelaten, omdat er heel goede be trekkingen zijn tussen Nederland en Ni geria", vertelde kapitein Plantinga ver- ooder, „maar zelf geloofde ik dat niet helemaal. Ik rekende toch wel op een paar jaar, maar niet dat we de volle tien jaar zouden moeten uitzitten. Natuurlijk hebben we wel aan thuis gedacht". We wisten helemaal niet wat er in Nederland bekend was over deze kwes tie. Van de reder en de vertrouwens- makelaar hoorden wij evenmin iets, ook niet via de ambassade. In Lagos ston den elke dag de kranten er vol van, maar wij hebben steeds alle vertrouwen ge had in de stappen van de Nederlandse regering. Onze bevrijding kwam toch nog erg onverwacht. Vrijdagmiddag om één uur, we zouden net gaan eten, kwam iemand het zeggen. Op hetzelfde mo ment kwam een van de gevangen mi nisters naar beneden. Hij had 't bericht op zijn transistorradiootje gehoord. Ik ging het tegen de mensen zeggen. Iedereen was reuze blij, maar de kok zei: Ik geloof het niet. Vijf minuten later waren we al bezig onze spullen te pakken en twintig mi nuten later stonden we buiten. Daar stonden auto's van de ambassade klaar. In de ambassade hebben we een borrel tje gepakt en een glaasje bier gedron ken. We konden slapen in een pas leeg gekomen huis bij de ambassade. Zonder opzettelijk vriendelijk te zijn, zegt de kapitein: „We zijn goed behan deld en ik vind het een goed volk". Kok Kersies: „Prima". Kan het zijn dat het verraden is dat de Jozina in Lissabon wapens had geladen? Kapitein Plantinga: „Dat zegt men". Werktuigkundige Van 't Wout: „Vol gens mij heeft de agent in Portugal dat gedaan". De kapitein zegt zonder aarzelen dat hij weer gaat varen. „Ik heb wel ge leerd dat ik geen wapens meer vervoer als er geen behoorlijke in- en uitvoer- papieren bij zijn". Mag u nooit meer terugkomen in Nigeria? „We zijn uitgewezen". Vindt u het jammer als u daar het land niet meer in mag komen? Kapitein Plantinga antwoordt met een diplomatieke glimlach. Mevrouw Van 't Wout die het avon tuur meemaakte, maar enkele weken geleden met matroos Tjalling Rijpma werd vrijgelaten, wil ook nog wel eens een reisje meemaken, „maar niet meer daarheen". Over het schip zei de gezagvoerder tenslotte: „Ik geloof dat de kans klein is dat het zal worden vrijgegeven". SCHIPHOL. De stormachtige aan komst op Schiphol van de opvarenden van de Jozina heeft zaterdagavond en -nacht in de woonplaatsen van de mees te bemanningsleden een onstuimig ver volg gehad. Kapitein W. Plantinga kwam zater dagnacht om één uur dodelijk ver moeid maar dolgelukkig met zijn fami lieleden in zijn woning in Heerenveen aan. De kamers stonden vol met bloe men. Tal van telegrammen uit alle de len van het land, van bekenden en on bekenden, lagen te wachten. De telefoon begon zondag al vroeg te rinkelen en heeft de rest van de dag niet meer stil gestaan. Kapitein Plan tinga heeft besloten voorlopig rust te houden. Stuurman D. Dieleman kwam gister middag pas met zijn ouders in Terneu zen aan. Uitgeput door de emoties van de laatste tijd, liet hij zich onmiddel lijk in bed vallen. Hij wilde voorlopig slechts met rust worden gelaten. In Waddinxveen kwamen eerste werktuigkundige D. v. 't Wout en zijn vrouw in een bonte bloemenzee terecht. Ook hier rinkelde de telefoon onophou delijk. De heer Van 't Wout liet alle gelukwensen gelaten maar dankbaar over zich heen gaan. Het feest werd gevierd in het huis van zijn ouders. Het huis dat hij in Waddinxveen laat bouwen, is nog niet klaar. De komende tijd is hij alleen maar van plan wat aan het huis te wer ken. De thuiskomst van tweede werktuig kundige P. Augustin mondde uit in een daverend feest dat tot diep in de nacht voortwoedde. Familie en buurtgenoten waren komen helpen zijn terugkeer tot een onvergetelijke gebeurtenis te ma ken. Kok R. Kersies zat gisteren glunde rend in zijn woning in Delfzijl als een levensgroot verjaarsgeschenk voor zijn vrouw. Hij vertelde nog steeds onder de indruk te zijn van het vonnis. „Ze gooien daar met jaren als Sinterklaas met pepernoten", zei hij. De Jozina verwacht hij niet meer te rug te zien. „Toen wij uit Lagos ver trokken lag het schip in de haven, ge verfd in de kleuren van de Nigeriaan- se marine. Ik kon het alleen nog aan de lijn herkennen. De naam was ver dwenen". ROTTERDAM/BRUSSEL Of de devaluatie van het Britse pond de toe treding van Engeland tot de Europese Gemeenschappen zal bevorderen, zal vandaag moeten blijken tijdens een mi nisterraad van de E.E.G. in Brussel. Het optimisme is niet groot. Toch sluit men niet uit, dat de ministers van Frankrijk, Duitsland, Italië en Be nelux nog dit jaar zullen besluiten de onderhandelingen op een nader te be palen datum te laten beginnen. Frankrijk heeft steeds aangedrongen op gezondmaking van de Britse econo mie alvorens met Engeland kan wor den onderhandeld. De Europese Com missie heeft in haar advies gewezen op de maatregelen die de huidige leden hebben genomen, toen zij in 1957 de ge meenschappen oprichtten. Daartoe be hoorde onder andere een devaluatie van de Franse Franc. De Gaulle zal nu willen afwachten zes maanden veronderstelt Brussel hoe de Britse economie zal reageren op de forse ingreep van premier Wil son. Bovendien is voor de Franse pre sident het economische bezwaar nog steeds een wapen in zijn politiek verzet tegen de Brtiten. In Parijs wijst-men er op dat de de valuatie van het pond een bevestiging is van de Franse stelling, dat Engeland niet in staat was en nog niet is de ge volgen van een lidmaatschap te dra gen. In ieder geval beschouwt men de de valuatie slechts als een eerste stap. De tweede zal volgens Parijs moeten zijn, het loslaten van het pond als reserve valuta. ADVERTENTIE EEN BIJZONDERE KWALITEITSSENORITAS Elk sigaartje apart in cellofaan. Geringd met een serie sigaren bandjes „van fakkel tot gloeilamp". In dozen van 10 en in blikken van 20 en 50 stuks. ALS GESCHENKVERPAKKING 2 DOZEN VAN 10 IN LUXE ETUI. Dat is DE LUXE I per stuk cent AMSTERDAM Voor bepaalde sectoren van het Nederlandse economi sche leven zal de Britse devaluatie belangrijke gevolgen kunnen hebben. Voor een aantal produkten mag de consument prijsverlagingen verwachten, andere bedrijfstakken worden ernstig getroffen in hun concurrentiepositie. De vertegenwoordigers van de Britse auto-industrie in Nederland, verwacht dat binnen afzienbare tijd het Britse marktaandeel in Nederland zal stijgen van elf k 12 procent tot boven twintig procent. „De moeilijkheid is echter dat im porteur en dealer met behoorlijke hoe veelheden Engelse auto's zitten die te gen de oude prijzen niet of moeilijk zijn te slijten". „Het publiek verwacht nu onmiddel lijk een prijsdaling van Engelse auto's, maar het is nog de vraag of importeur en dealer bereid zijn voor de komende twee a drie maanden zo groot zijn die voorraden met verlies te werken in afwachting van stijgende autoverko pen als de nieuwe modellen in januari worden getoond. Die modellen zijn dan in februari leverbaar en pas in maart komt de grote verkoop op gang." Ons grootste Nederlands-Britse con cern, de Koninklijke/Shell Groep, ver wacht dat de nadelen van de devaluatie door voordelen elders worden opgevan gen. „Over het geheel genomen ver wachten wij geen grote invloed. Wij werken in een honderd landen en de ex ploitatieresultaten zijn bepalend voor winst en dividend". Unilever heeft over de eerste negen maanden van 1967 540 miljoen gulden netto winst geboekt. Hiervan kwam 199 miljoen of bijna 37 proc. voor rekening van de Britse tak van het concern. Van deze laatste winst moet niet 14,3 pro cent (het devaluatiepercentage) worden afgetrokken om de thans reële winst te krijgen. Een deel van de winst is na melijk afkomstig van landen die niet of nog niet hebben gedevalueerd. Hoe de devaluatie voor Unilever zal uitpakken is nog niet te zeggen omdat er veel van afhangt wat andere landen doen. In ieder geval zal Unilever het in terimdividend op de aandelen van 2,50 gulden voor de Nederlandse tak en van negen pence voor de Britse tak op 8 de cember betaalbaar stellen. Hiertoe was al op 7 november besloten. Somber gestemd is ir. L. P. Ruys, di recteur van de Koninklijke Rotterdam se Lloyd, in hoofdzaak een lijnrederij: „Het is nog te vroeg om over de toe komst iets te zeggen, maar één ding staat wel onomstotelijk vast: deze deva luatie is ruïneus voor de Nederlandse scheepvaart." „Ik kan eigenlijk hetzelfde zeggen als vijf jaar geleden, toen de gulden met vijf procent revalueerde, maar dit is nog driemaal zo erg. Bovendien werkt de devaluatie van het pond nog in een andere richting." „Hoewel wij deze stap hebben zien aankomen, zullen er nu in interna tionaal verband maatregelen moeten worden genomen ten aanzien van de tarieven. Daar zullen de Engelsen wel niet aan meedoen, want zelfs als ze dat waarschijnlijk niet mogen van de rege ring. Onze tarieven luiden nu eenmaal meer in ponden dan in dollars, dus wij zitten vast aan een buitenlandse markt, die in ponden noteert", aldus de heer Ruys. In tegenstelling tot die in de lijnvaart worden de tarieven voor de wilde vaart niet meer zo veelvuldig in ponden afge sloten als vroeger. „Wij doen nu veel in dollars, maar ook in Franse francs", zei de heer P. A. van Reeven jr., di recteur rederij van Van Nievelt Gou- driaan en Co's Stoomvaart Maatschap pij. „Hoe die devaluatie op ons zal uit pakken, hangt er in hoofdzaak van af hoe de. importen in Engeland zich nu zullen gaan ontwikkelen. Wellicht zul len de vrachttarieven nog iets stijgen naar een niveau, waarvoor de buiten landers kunnen varen." De Stoomvaart Maatschappij Zeeland ziet wel een verbeterde concurrentiepo sitie van de Britse lijnen, maar afge wacht moet worden hoe voor de andere lijnen de nadelige invloed is. Ook de luchtvaarttarieven komen op de helling. De KLM verwacht dat de IATA, de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen, op zeer kor te termijn in spoedzitting bijeen zal ko men om te praten over de gevolgen van de devaluatie, omdat de luchtvaarttarie ven in ponden sterling worden bere kend. De verwachting luidt dat de tarie ven in ponden dienovereenkomstig wor den opgetrokken. De textielindustrie zal moeilijker ko men te zitten Van de totale Nederland se export gaat 55 procent naar de lan den van de. EEG, die zoals bekend is niet devalueren, en vijftien procent gaat naar de landen van de Vrijhandelasso ciatie, waaronder Engeland. Een groot deel daarvan ligt weer niet in de pon densfeer. Dr. W. T. Kroese, directeur van ons grootste textielconcern Nijverdal-Ten Kate, ziet de gevolgen niet zo „dave rend". „De laatste jaren raken wij steeds meer opgesloten in de EEG ter wijl wij ook ver buiten Europa aan de gang zijn. Het ziet er wel een beetje an ders uit dan vroeger. Wij behoeven geen of weinig vrees te hebben voor En gelse importen. Als je er zó uitligt, kom je er niet gemakkelijk meer in." De Nederlandse bankwereld had een devaluatie van hét pond niet op zo korte termijn verwacht. „Ik weet niet of wij zouden willen, zullen de Britse rederijen er zo gelukkig mee moeten zijn", zei ons mr. L. P. Nijenbandring de Boer, directeur van de Nederlandse Midden- standsbank. „Het vertrouwen is weg en het is nu maar te hopen dat de pijn eruit is. Een feit is dat de krachten in de Labour- regering, die koste wat het kost een her stel willen bereiken, de overhand heb ben gekregen, al lijkt de kans op grote re werkloosheid in de maatregelen van Engeland opgesloten." De Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer A.N.V.V.: „Door de devaluatie worden de reismo gelijkheden naar het buitenland voor de Britten nog verder beknot. Wellicht kan nu het dichtbij gelegen Nederland van deze situatie toch nog profijt trekken, maar laten wij niet te optimistisch zijn." JUTPHAAS In de nacht van za terdag. op zondag is tussen Vreeswijk en Jutphaas een auto met acht inzit tenden tegen èen boom gereden. De 38-jarige P. J. E. Wijdenbosch uit Utrecht overleed gisteren in een zie kenhuis aan zijn verwondingen. De overige zeven liepen minder ernstige wonden op. HAARLEM De 74-jarige H. van Leeuwen uit Haarlem is gistermiddag bij het oversteken van de rijbaan door een auto gegrepen en dodelijk gewond. ZUIDWOLDE Toen hij met zijn fiets door een personenauto werd ge schept is de 52-jarige D. Runhard uit De Wijk zaterdagavond vrijwel op slag gedood. De wagen reed tegen een boom en werd totaal vernield; de bestuurder liep enkele schaafwonden op. TERNEUZEN Doordat de weg spiegelglad was is de 53-jarige K. van Tatenhove uit Sluis bij het Zeeuws- Vlaamse gehucht Turkye tegen een schuur gereden en verongelukt. DEN HAAG De 37-jarige Engels man Francis Roy Bartley uit Sintris- ton, Lancashire, is in de nacht van vrijdag op zaterdag met nog twee in zittenden van een auto, die door de gladheid op de weg Roosteren-Susteren slipte, uit de wagen geslingerd en ge dood. DEN HAAG Op de provinciale weg Vinkeveen-Waverveen raakte za terdagochtend de 46-jarige A. M. Bor ger uit Vleuten-De Meern met zijn au to door de gladheid van de weg te wa ter. Hij verdronk. HENGELO De 24-jarige P. W. Bos uit Enschede is gisterochtend met zijn auto op de weg tussen Enschede en Hengelo tegen een boom gebotst en verongelukt. VENLO In het ziekenhuis in Venlo overleed zaterdagnacht de 66-jarige pastoor P. van der Sterren uit Arcen. Hij was anderhalve week geleden aan gereden door een personenauto. LEEUWARDEN Op weg naar het ziekenhuis overleed zaterdag in Leeu warden de 42-jarige H. Steneker uit die plaats, na met zijn auto tegen een an dere wagen te zijn gebotst, doordat hij plotseling uitweek. RIDDERKERK Op rijksweg 16 bij Ridderkerk is zaterdagmiddag de 34-jarige Rotterdammer O. P. de Jong met zijn motorfiets uit de bocht ge vlogen. De man raakte de vangrail en was op slag dood. ADVERTENTIE 582ste STAATSLOTERIJ MAANDAG 20 NOVEMBER 1967 EERSTE KLASSE Prijzen van 5— - zijn gevallen op nummers eindigende op 8 50- - zijn gevallen op nummers eindigende op 537 100.zijn gevallen op nummers eindigende op 467 f 200— - zijn gevallen op nummers eindigende op 959 f 400— - zijn gevallen op nummers eindigende op 672 f 1000- - zijn gevallen op nummers eindigende op 0802 Een prijs van f 2000.- is gevallen op nummer 064679 Een prijs van 2000.Is gevallen op nummer 038991 Een prijs van 2000.is gevallen op nummer 022760 Een prijs van 2000.is gevallen op nummer 068385 Een prijs van 2000.- is gevallen op nummer 054571 Een prijs van 5000.is gevallen op nummer 009491 De prijs van O O p O CM is gevallen op nummer 092389 VALKENBURG In mistig Zuid-Limburg hebben patrouillewagens van de rijkspolitie uit heel Zuid-Limburg in de nacht van zaterdag op zondag jacht gemaakt op de onbekende zonderlinge grafschenner. Even voor middernacht was in Valkenburg melding gemaakt van de aanwezigheid van een nogal vreemde figuur by de omheining van de begraafplaats aan de voet van de Cauberg. In minder dan geen tijd was in heel Zuid-Limburg groot alarm geslagen. Van alle kanten rukten politieauto's naar Valkenburg. Alle toegangswegen en -paden naar dat stadje werden hermetisch afgesloten. Van de zonderling werd evenwel geen spoor meer gevonden. Wel werd op de helling van de Cauberg bij nauwelijks tien meter zicht een politieauto door een klein personenbusje geramd. De bestuurder van het busje reed met de hoogst mogelijke snelheid door. De wagen werd in Kunrade achterhaald. Daarin zaten vier Amsterdammers, die in Maastricht een beatfeest in de Dominicanerkerk hadden opgeluisterd. Nadat de bestuurder, A. de R. (29) uit Amsterdam was bekeurd, konden ze zondagmorgen hun reis voortzetten. ADVERTENTIE gemakkelijk betalings verkeer met 1.000.000 particulieren 500.000 winkels en bedrijven. Snel en efficiënt (Elk jaar komen er nog zo'n 200.000 rekeninghouders bij!) Met de blauwe girokaart kunt u tegenwoordig bijna overal betalen. U kunt contant geld op nemen bij elk van de 2250 post - kantoren en -agentschappen, overal in Nederland (ook na 3 uur 's middags!). De particuliere rekeninghouder krijgt nl. 2 kascheques, elk voor max. f 500.-. Na inwisseling ont vangt u een nieuwe cheque thuis. U zit dus nooit zonder. U kunt van de giro zonder meer overschrijven op een spaarrekening bij de RPS - ook per automatische afschrijving. Terugboeking op uw girorekening is altijd mogelijk. Uw geld is dus niet geblokkeerd De snelle dagafrekeningen van de postgiro zijn uitvoerig gespecificeerd; naast het bedrag worden ook gironummer en naam van de begunstigde vermeld. voor porti, overschrijvingen, kascheques en stortingen op eigen rekening. Inlichtingen by elk postkantoor. het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5