Reder Lenten blijft met
de brokken zitten
Op het schip moest nog
worden afgelost...
Prof. Zijlstra
als premier
is favoriet
bij alle bekende postgiro-voordelen
nu nog een nieuwe service, de
1.500.000 rekeninghouders maken al
een voordelig gebruik van de postgiro.
De postgiro is een vertrouwd begrip
voor alle Nederlanders.
Vele werkers weten al
waar zij aan toe zijn
Duikboot te krijgen voor niets
keuze uit spaarvormen met
POSTCHEQUE- EN GIRODIENST
NIGERIA NAM DE JOZINA" IN BESLAG
Vraag naar 350
Spanjaarden op
twee werven
Automobilist
van 73 jaar
elukt
verono
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
DEKJONGEN
WISSELVALLIG
OP KRUKKEN
GESCHILDERD
De nieuwe service: U kunt nu zonder meer
een 3,48 rente-rekening openen naast de
gewone postgiro-rekening, met hetzelfde
nummer. Op die rente-rekening kunt u heel
gemakkelijk bij- en afschrijven. Een eenvoudige
manier om girogeld rentegevend te maken. Alle
particuliere rekeninghouders krijgen binnenkort
persoonlijk bericht over deze nieuwe service.
Even eenvoudig: rente tot 5Vi% toe
Wanneer u een bepaald bedrag voorlopig niet
nodig hebt, dan kunt u al even eenvoudig bij- of
afschrijven op een van de speciale
beleggingsrekeningen van 4}4%, 5% of 5J4%-
Uw geld is niet geblokkeerd.
Over de voorwaarden krijgen particuliere,
rekeninghouders nader bericht.
Andere postgiro-voordelen:
Eenvoud. Niets is gemakkelijker dan het invullen van
de blauwe postgirokaart. Met één zo'n snel en simpel
ingevulde kaart kunt u elk gewenst bedrag overschrijven of
contant betalen.
Rechtstreeks gemakkelijk betalingsverkeer met
1.000.000 particulieren -f 500.000 winkels en bedrijven.
Snel en efficiënt. (Elk jaar komen er nog zo'n 200.000
rekeninghouders bij.)
Overal betalen. Met de vertrouwde blauwe girokaart
kunt u tegenwoordig bijna overal betalen.
Overal opnemen. U kunt contant geld opnemen bij
elk van de 2250 postkantoren en -agentschappen, overal in
Nederland (ook na 3 uur 's middags!). De particuliere
rekeninghouder krijgt n.l. 2 kascheques, elk voor
max. f500.-. Na inwisseling ontvangt ueen nieuwe cheque
thuis. U zit dus nooit zonder.
Boekhoud-gemak: De snelle dagafrekeningen van de
postgiro zijn uitvoerig gespecificeerd: naast het bedrag
worden ook gironummer en naam van de begunstigde
vermeld. Zo heeft u een duidelijk overzicht van alle
inkomsten en uitgaven.
Geen kosten voor porti, giro-enveloppen, over
schrijvingen, kascheques en stortingen op eigen rekening.
in samenwerking met de Rijkspostspaarbank
het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd
Staking in Italië
Eerste lonen geregeld voor
de grote strijd begint
METAAL
Geen munten van
5 en 10 gulden
DONDERDAG 23 NOVEMBER 1967
OVD-LOOSDRECHT Dit is het verhaal van de man, die met de brokken
blijft zitten. Het gaat over Cornelis Lemen, die als jongen van veertien jaar dek-
knechtje werd op de kleine Rotterdamse sleepboot Elisabeth en als kustvaart
reder van 57 jaar zijn schip Jozina van een miljoen gulden kwijt raakte toen,
Nigeria het verbeurd verklaarde wegens wapensmokkel.
Mevrouw Lenten zit er met grote
droeve ogen bij: „Ik was aan boord
toen ik in Zweden ziek werd, waarna
bij thuiskomst een nier moest worden
weggenomen. In dat land werd het vol
gend jaar mijn man ziek en hij hield
er botmergontsteking van over die hem
volledig invalide maakte. Die ziekte
komt bijna niet voor, maar het komt
ook bijna nooit voor dat je schip wordt
afgenomen. Ik weet het niet meer, ik
geloof allemaal niet meer in die toeval
ligheden".
Ze drukt de handen tegen haar ogen,
die zij met moeite droog houdt.
De heer Lenten zit op de bank met
zijn rechterbeen naar voren gestoken,
omdat hij het niet kan buigen. Er wor
den veel sigaretten gerookt tijdens dit
gesprek. „We eten ze", zegt mevrouw
Lenten.
In zijn huis in Oud-Loosdrecht doet
hij het eenvoudig klinkende verhaal van
een jongeman, die vooruit wilde, zoals
dat in wezen een logische zaak is in de
scheepvaart.
„Mijn vader had in Vreeswijk een
■cheepsvictualiënbedrijf, zodat ik toen
veel op de binnenschepen zat. Een half
jaar nadat ik veertien jaar was gewor
den, werd ik deknecht -op de sleepboot
Elisabeth en later op de Economie, beide
van Rotterdam. Ik maakte reisjes naar
Zeeland, Amsterdam en Maasbracht.
Dat duurde zo'n anderhalf jaar.
Toen ik zestien was, ging ik naar de
zeevaart. Ik werd lichtmatroos op de
kustvaarder Clazina van een tweehon
derd ton. Dat was wat wij noemen een
wadkrabber van Steenstra in Zwart
sluis. Later werd ik op hetzelfde schip
matroos en bestman (ongediplomeerd)
stuurman), wat ik daarna ook was op
de kustvaarder Truida.
Ik ben toen gaan leren en als gediplo
meerd stuurman kwam ik terug op de
Truida. In die rang voer ik daarna ook
op de Saturnus".
Toen stuurman Lenten 27 jaar was
geworden, deed hij een grote stap.
„In 1937 kocht ik de kustvaarder
Oranje van ongeveer driehonderd ton.
In mei 1940 ben ik er mee naar Enge
land uitgeweken. De hele oorlog heb
ik er stukgoed, kolen en munitie mee
gevaren in het belang van de geallieerde
oorlogvoering. Ik zat aan de oostkust
van Engeland, maar meest op de zuid
kust en in het Kanaal van Bristol.
Ik ben altijd de dans ontsprongen. Je
was bewapend en voer met een ballon
boven je kop. Een keer ben ik door een
Duits vliegtuig aangevallen, maar de
bommen vielen gelukkig naast het schip
zodat ik er zonder schade afkwam.
Drie maanden na de bevrijding kwam
ik weer terug in Nederland. Een paar
jaar heb ik doorgevaren met de Oranje
waarna ik in 1948 met een compagnon
de kustvaarder Paramount van vijfhon
derd ton liet bouwen. Ik werd er wel
kapitein op."
In 1957 brak het voorlopig laatste
hoofdstuk aan in het leven van de blo
zend en rustig uitziende kustvaartkapi
tein, die met de steun van zijn vrouw
onafgebroken onder alle weersomstan
digheden van de ene naar de andere
haven voer. In het achterhoofd zat het
streven naar weer een ander schip,
weer moderner om zo economisch mo
gelijk te kunnen varen.
Mevrouw Lenten weet dat van nabij,
want zij voer in de na-oorlogse jaren
steeds mee op de Oranje en later op de
Paramount. Om zijn werk te verge-
makkelen, haalde zij het beperkt cer
tificaat voor radio-telefonie.
De Paramount werd verkocht en ka
pitein Lenten besloot alleen verder te
HILVERSUM Prof. Zijlstra is
de populairste kandidaat voor het
minister-presidentschap. Van een
aantal met name genoemde politici
heeft het Nederlandse publiek hem
verkozen boven minister Luns en de
oud-ministers Cals, Biesheuvel en
Den Uyl.
Prof. Zijlstra kreeg achttien pro
cent van de stemmen en de overige
heren respectievelijk dertien, tien
en negen procent. Een enquête
van de K. R. O.-televisie on
der tweeduizend Nederlanders heeft
dit uitgewezen.
De huidige minister-president, De
Jong, werd zesde met acht procent
voor de heren Toxopeus, Van Mier-
lo, Vondeling, Schmelzer en Beer-
nink, die op een gedeelde tiende
plaats terechtkwamen.
Alleen katholieken gaven de voor
keur aan Cals, 23 procent, met op
de tweede plaats Luns, twintig pro
cent. Van de Nederlands-Hervorm
den koos 21 procent Zijlstra met
Den Uyl (met 12 procent van de
stemmen als tweede). Zijlstra was
ook favoriet bij de overige kerkge
nootschappen, natuurlijk ook bij de
gereformeerden, die als tweede
Biesheuvel kozen. Ondervraagden
die niet bij een kerkgenootschap
waren aangesloten, gaven de voor
keur aan Den Uyl, zestien procent,
met Zijlstra als tweede, (twaalf pro
cent).
De K.R.O.-televisie, heeft het on
derzoek laten verrichten door het
bureau Veldkamp, dat bij de laatste
verkiezingen de verschuivingen in
het electoriaat vrij nauwkeurig
voorspelde.
De resultaten zullen zondagavond
om half tien op Nederland 1 worden
uitgezonden In het programma „Hoe
la Nederland gestemd?".
gaan. Hij bestelde bij de Scheepsbouw
Unie in Groningen een schip met een
draagvermogen van 940 ton dat bijna
een miljoen gulden moest kosten.
Hij zegt ervan: „Het was een serie
schip van het zogenaamde gladdektype.
Het was een goed houtschip en had he
le grote luikhoofden wat gemakkelijk
is voor zwaar goed. Met een lengte van
63 meter was het een lang schip voor
de kustvaart".
Met geld van de bank („een flink be
drag") gelukte het kapitein Lenten zijn
nieuwe schip in de vaart te brengen.
Het kreeg de naam Jozina zoals zijn
zeven jaar tevoren geboren dochtertje
heet. Mevrouw Lenten ging voortaan al
leen in de vakanties van het meisje mee.
Het schip voer een wisselvallige toe
komst tegemoet. Het kwam voor dat de
eigenaar alleen maar de rente van de
hypotheek kon betalen. Hij was niet de
enige kustvaartreder die in een schraal
bootje voer.
Veranderingen kwamen er ook, toen
de heer Lenten besloot niet voortdu
rend op zee te zijn. Hij werd om
meer thuis te zijn walkapitein bij
het Scheepvaartkantoor Groningen.
Toen kapitein Plantiga vier jaar gele
den gezagvoerder werd op de Jozina,
verving hij hem in diens verloftijd.
Op andere kustvaarders maakte hij
ook wel aflosreisjes.
„Ik moest eens voor weken weg,
maar ik bleef een jaar en vier weken
aan boord".
Mevrouw Lenten: „Ja, als hij er een
maal op zat, kreeg je hem er moeilijk
weer af".
Het was in juli twee jaar geleden,
toen hij op zo'n aflosreis in het noor
den van Zweden ziek werd.
„In het ziekenhuis dacht men eerst
dat het blindedarmontsteking was, maar
het bleek later een tamelijk lichte geel
zucht te zijn, waar hij vrij gauw van
was genezen," vertelde mevrouw Len
ten. „Er werd infuus in zijn been gege
ven en dat werd een groot gat. Dat is
botmergonsteking met trombose gewor
den.
Na enige tijd werd hij naar een zie
kenhuis bij Malmö gebracht. Toen hij
vief weken in Zweden in het ziekenhuis
had gelegen, werd hij op een brancard
naar Nederland gebracht. Ze zeiden dat
hij beter hier kon dood gaan dan in
Zweden.
In Hilversum heeft hij zeveneneen-
halve maand in het ziekenhuis gelegen.
Hij kwam in februari 1966 thuis op
twee krukken. Hij heeft zelf enorm
doorgezet, maar nu en dan moet hij
nog zijn krukken gebruiken."
De kwestie met de Jozina heeft ook
geen goed gedaan aan zijn lichamelijke
conditie: „Hij loopt nu slechter dan hij
ooit heeft gedaan. Allebei leven wij na
tuurlijk in spanning en omdat hij zich
'extra inspant, lijdt hij veel meer pijn.
Deze week is hij twee dagen van
's ochtends vroeg tot 's avonds laat op
sjouw geweest. Maandag naar de ver-
trouwensmakelaar Kamp in Groningen
en dinsdag naar Rotterdam, Amster
dam en Den Haag, naar Buitenlandse
Zaken. En hij mag helemaal niets doen
van de de dokter, want hij is voor hon
derd procent invalide verklaard."
De heer Lente: „Hoe het uitpakt
weet ik natuurlijk niet, maar ik pro
beer contacten te krijgen om het schip
los te krijgen. Ik vertrouw op het mi
nisterie dat medewerking heeft toege
zegd. Het schip is nog niet afgelost en
dat is een moeilijke kwestie. Gelukkig
heb ik in de afgelopen tien jaar steeds
medewerking en begrip van de bank
ondervonden."
Zou u deze wapens ook naar Biafra
hebben vervoerd als u zelf kapitein op
de Jozina was geweest?
„Er wordt meer van dat spul ver
voerd, zodat je daar helemaal niet bij
nadenkt. Overigens was het voor mij
ook onbekend dat er een werkelijke
oorlogstoestand was. Daarbij komt dat
de kustvaart er niet over is ingelicht
door het directoraat-generaal van
scheepvaart."
Hij voert verder aan: „Kapitein Plan-
tinga heeft zelf gezegd dat hij tien pro-'
cent op zijn gage kreeg. Dat was voor
tropentoelage. Dat scheelt hem 140 gul
den in de maand, maar voor zo'n be
drag ga je toch niet iets ondernemen
als je weet dat het goed fout is?
Merkwaardig is dat de jongens nog
hebben gedacht dat ze na hun vrijla
ting met het schip konden wegvaren.
Het bleek dat de Jozina al voor hun
veroordeling in de kleuren van de Nige-
riaanse regering was geschilderd. Ik
weet echt niet wat het wordt."
Mevrouw Lenten: „Het is onvoorstel
baar in wat voor situatie je ineens
komt. Dat kost je tien jaar van je le
ven.
Ik moet zeggen dat het medeleven
enorm is. Kennissen, die ik tien, twintig
jaar niet heb gezien, bellen op. Ook be
vrachters, reders en zeelieden proberen
ons op te beuren en dat doet je toch
wel goed.
We hebben maar één geluk gehad. Jo
zina die nu zeventien is, zou deze reis
meemaken. Het is niet doorgegaan, om
dat het niet uitkwam met haar vakan
tie op de mulo."
ROTTERDAM Twee scheepswer
ven in het gebied van de Nieuwe Wa
terweg willen bij elkaar 350 geschoolde
Spaanse arbeiders in dienst nemen.
De werf van Verolme op Rozenburg
heeft het ministerie van Sociale Zaken
gevraagd driehonderd Spanjaarden te
mogen aantrekken. De Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij heeft vijftig
man nodig. De Nederlandse arbeids
markt kan, ondanks de hoge werkloos
heid, niet in deze vraag voorzien. Het
gaat om bepaalde categorieën geschool
de arbeiders, die in ons land niet be
schikbaar zijn.
Verschillende Spaanse scheepswer
ven hebben de laatste tijd personeel
ontslagen. Volgens ir. A. J. de Wildt, de
directeur van het gewestelijk arbeids
bureau in Rotterdam, is de kans groot
dat de benodigde 350 man in Spanje ge
vonden zullen worden.
Hij wees er op dat het aantrekken
van buitenlandse werkenmers door Ver
olme moet dienen om de door verloop
opengevallen plaatsen van buitenlan
ders op te wullen.
De RDM zoekt Spanjaarden voor de
zogenaamde luchtploegen. De werf komt
een groot aantal hakkers, branders en
luchtpoorders tekort, beroepen waarvoor
in ons land weinig belangstelling be
staat.
ROTTERDAM. Bij een botsing
tussen een personenauto en een trekker
met oplegger op de hoek van de Von-
delingenweg en de Oud Pernisserweg
in Rotterdam, is gistermorgen de 73-ja-
rige A. Stolk uit Pernis omgekomen.
De heer Stolk bracht als gewoonlijk
een moeder met haar dochter en klein
dochter naar de stad. De vrouw werd
gewond, evenals de negentienjarige be
stuurder van de trekker.
ASSEN. De zevenjarige Hendrik
Klinkhamer uit Arnhem is gistermid
dag door een auto overreden en om het
leven gekomen. De jongen was met een
paar vriendjes langs de weg aan het
spelen. Plotseling holde hij de rijweg
op.
HELMOND. Op de Helmondsesin-
gel in Deurne is gisteravond de dertien
jarige Huub van Neerven uit Bakel bij
het oversteken met zijn fiets door een
auto aangereden. Hij is ter plaatse
overleden.
Geref. Kerken:
Beroepen: te Tweede Exloërmond: R.
S. Elgersma, kand. te Grijpkerk.
Bedankt: voor Gerkesklooster-Stroo-
bos: C. Kamper te Garijp.
3,48%
rente-rekening
bij de postgiro'
P
ROME In Italië staken vandaag on
geveer twee miljoen werknemers, voor
het merendeel in de landbouw. De drie
grote vakbonden hebben tot deze actie
opgeroepen om kracht bij te zetten aan
eisen voor hogere lonen en uitbreiding
van de werkgelegenheid.
Voor al degenen die gratis een on
derzeeboot willen hebben, in Kiel
(Duitsland) ligt er eenDe U-995,
een boot uit de tweede wereldoorlog,
die door de Noren buit werd gemaakt
maar toen Duitsland lid werd van de
Navo, als een gebaar van goodwill te
rug werd gegeven. Sinds die tijd ligt
de boot aan een pier in de haven van
Kiel. Het enige dat de toekomstige
eigenaar nodig heeft is een bemanning
van 53 koppen.
AMSTERDAM Nog voordat de grote loonstrijd is uitgebroken weten dui
zenden werknemers al waar zy in 1968 aan toe zyn:
De textielindustrie (90.000 man)
heeft een driejarig contract, dat in
1968 voorziet in verhogingen van de ba
sisionen met 6,3 tot 8,3 procent. De
vrouwenionen stijgen nog eens extra
met drie cent per uur.
Op 1 juli zal de werktijd van de dag
dienst worden verlaagd van 45 tot
43 3/4 uur en krijgen de vrouwen er
weer drie cent per uur extra bij. In bij
zondere gevallen zijn de vakbonden
bereid met een geringere loonsverho
ging genoegen te nemen. Wat minder
wordt uitbetaald moet volgens hen ech
ter worden gezien als een lening van
de werknemer aan het betrokken be
drijf, waarvoor vormen als spaarloon
en aandelen in aanmerking komen.
De 60.000 werknemers in de confec-
tie-industrie krijgen op 1 januari
een verhoging van de basisionen met
acht procent, zoals overeengekomen in
het driejarig contract dat 1 januari '66
inging. Op 1 september zullen de vrou
wen een extra verhoging krijgen van 2
cent per uur.
Het personeel van de metaal- en
elektrotechnische industrie (400.000
man) kan rekenen op verbetering van
de arbeidsvoorwaarden met vijf pro
cent, afgezien nog van de compensatie
voor de gestegen kosten van levenson
derhoud. Dit werd overeengekomen in
de eind 1965 afgesloten driejarige c.a.o.
Voor de Wegenwachten zijn vak
bonden en ANWB een loonsverho
ging overeengekomen van 9 procent, die
overigens geldt voor lVt jaar: 1 juli 1967
tot 31 december 1968. De bijna 400 We
genwachten en verkeerswachten krij
gen een werkweek van 45 uur en het
recht op 26 vrije zaterdagen, 6 vrije
zondagen en 6 andere vrije dagen.
Voor het personeel van het hoofd
bedrijfschap detailhandel is 7 pro
cent meer uitgetrokken voor verbetering
van de arbeidsvoorwaarden. Daarvan
is 4 procent voorlopig bestemd voor
loonsverhogin g.
DEN HAAG Minister Witteveen
(financiën) voelt er niet veel voor munt
stukken van vijf tot tien gulden te la
ten slaan. De behoefte aan dergelijk
geld is niet duidelijk. Als echter zou
blijken dat er wel belangstelling voor
zulke munten is, wil de minister deze
zaak nog eens in overweging nemen.
De minister had eveneens bezwaar
tegen het uitgeven van gedenkmunten.
„Wij kunnen er wel mee beginnen,
maar waar is dan het einde?" Hij was
bang, dat er zeer grote aantallen van
deze munten zouden kunnen komen en
dat er hierdoor een verwarde situatie
gaat ontstaan.
ADVERTENTIE
4%6
De bank waar u zich thuis voelt!