Reder Lenten blijft met de brokken zitten Op het schip moest nog worden afgelost... Prof. Zijlstra als premier is favoriet bij alle bekende postgiro-voordelen nu nog een nieuwe service, de 1.500.000 rekeninghouders maken al een voordelig gebruik van de postgiro. De postgiro is een vertrouwd begrip voor alle Nederlanders. Vele werkers weten al waar zij aan toe zijn Duikboot te krijgen voor niets keuze uit spaarvormen met POSTCHEQUE- EN GIRODIENST NIGERIA NAM DE JOZINA" IN BESLAG Vraag naar 350 Spanjaarden op twee werven Automobilist van 73 jaar elukt verono NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK DEKJONGEN WISSELVALLIG OP KRUKKEN GESCHILDERD De nieuwe service: U kunt nu zonder meer een 3,48 rente-rekening openen naast de gewone postgiro-rekening, met hetzelfde nummer. Op die rente-rekening kunt u heel gemakkelijk bij- en afschrijven. Een eenvoudige manier om girogeld rentegevend te maken. Alle particuliere rekeninghouders krijgen binnenkort persoonlijk bericht over deze nieuwe service. Even eenvoudig: rente tot 5Vi% toe Wanneer u een bepaald bedrag voorlopig niet nodig hebt, dan kunt u al even eenvoudig bij- of afschrijven op een van de speciale beleggingsrekeningen van 4}4%, 5% of 5J4%- Uw geld is niet geblokkeerd. Over de voorwaarden krijgen particuliere, rekeninghouders nader bericht. Andere postgiro-voordelen: Eenvoud. Niets is gemakkelijker dan het invullen van de blauwe postgirokaart. Met één zo'n snel en simpel ingevulde kaart kunt u elk gewenst bedrag overschrijven of contant betalen. Rechtstreeks gemakkelijk betalingsverkeer met 1.000.000 particulieren -f 500.000 winkels en bedrijven. Snel en efficiënt. (Elk jaar komen er nog zo'n 200.000 rekeninghouders bij.) Overal betalen. Met de vertrouwde blauwe girokaart kunt u tegenwoordig bijna overal betalen. Overal opnemen. U kunt contant geld opnemen bij elk van de 2250 postkantoren en -agentschappen, overal in Nederland (ook na 3 uur 's middags!). De particuliere rekeninghouder krijgt n.l. 2 kascheques, elk voor max. f500.-. Na inwisseling ontvangt ueen nieuwe cheque thuis. U zit dus nooit zonder. Boekhoud-gemak: De snelle dagafrekeningen van de postgiro zijn uitvoerig gespecificeerd: naast het bedrag worden ook gironummer en naam van de begunstigde vermeld. Zo heeft u een duidelijk overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Geen kosten voor porti, giro-enveloppen, over schrijvingen, kascheques en stortingen op eigen rekening. in samenwerking met de Rijkspostspaarbank het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd Staking in Italië Eerste lonen geregeld voor de grote strijd begint METAAL Geen munten van 5 en 10 gulden DONDERDAG 23 NOVEMBER 1967 OVD-LOOSDRECHT Dit is het verhaal van de man, die met de brokken blijft zitten. Het gaat over Cornelis Lemen, die als jongen van veertien jaar dek- knechtje werd op de kleine Rotterdamse sleepboot Elisabeth en als kustvaart reder van 57 jaar zijn schip Jozina van een miljoen gulden kwijt raakte toen, Nigeria het verbeurd verklaarde wegens wapensmokkel. Mevrouw Lenten zit er met grote droeve ogen bij: „Ik was aan boord toen ik in Zweden ziek werd, waarna bij thuiskomst een nier moest worden weggenomen. In dat land werd het vol gend jaar mijn man ziek en hij hield er botmergontsteking van over die hem volledig invalide maakte. Die ziekte komt bijna niet voor, maar het komt ook bijna nooit voor dat je schip wordt afgenomen. Ik weet het niet meer, ik geloof allemaal niet meer in die toeval ligheden". Ze drukt de handen tegen haar ogen, die zij met moeite droog houdt. De heer Lenten zit op de bank met zijn rechterbeen naar voren gestoken, omdat hij het niet kan buigen. Er wor den veel sigaretten gerookt tijdens dit gesprek. „We eten ze", zegt mevrouw Lenten. In zijn huis in Oud-Loosdrecht doet hij het eenvoudig klinkende verhaal van een jongeman, die vooruit wilde, zoals dat in wezen een logische zaak is in de scheepvaart. „Mijn vader had in Vreeswijk een ■cheepsvictualiënbedrijf, zodat ik toen veel op de binnenschepen zat. Een half jaar nadat ik veertien jaar was gewor den, werd ik deknecht -op de sleepboot Elisabeth en later op de Economie, beide van Rotterdam. Ik maakte reisjes naar Zeeland, Amsterdam en Maasbracht. Dat duurde zo'n anderhalf jaar. Toen ik zestien was, ging ik naar de zeevaart. Ik werd lichtmatroos op de kustvaarder Clazina van een tweehon derd ton. Dat was wat wij noemen een wadkrabber van Steenstra in Zwart sluis. Later werd ik op hetzelfde schip matroos en bestman (ongediplomeerd) stuurman), wat ik daarna ook was op de kustvaarder Truida. Ik ben toen gaan leren en als gediplo meerd stuurman kwam ik terug op de Truida. In die rang voer ik daarna ook op de Saturnus". Toen stuurman Lenten 27 jaar was geworden, deed hij een grote stap. „In 1937 kocht ik de kustvaarder Oranje van ongeveer driehonderd ton. In mei 1940 ben ik er mee naar Enge land uitgeweken. De hele oorlog heb ik er stukgoed, kolen en munitie mee gevaren in het belang van de geallieerde oorlogvoering. Ik zat aan de oostkust van Engeland, maar meest op de zuid kust en in het Kanaal van Bristol. Ik ben altijd de dans ontsprongen. Je was bewapend en voer met een ballon boven je kop. Een keer ben ik door een Duits vliegtuig aangevallen, maar de bommen vielen gelukkig naast het schip zodat ik er zonder schade afkwam. Drie maanden na de bevrijding kwam ik weer terug in Nederland. Een paar jaar heb ik doorgevaren met de Oranje waarna ik in 1948 met een compagnon de kustvaarder Paramount van vijfhon derd ton liet bouwen. Ik werd er wel kapitein op." In 1957 brak het voorlopig laatste hoofdstuk aan in het leven van de blo zend en rustig uitziende kustvaartkapi tein, die met de steun van zijn vrouw onafgebroken onder alle weersomstan digheden van de ene naar de andere haven voer. In het achterhoofd zat het streven naar weer een ander schip, weer moderner om zo economisch mo gelijk te kunnen varen. Mevrouw Lenten weet dat van nabij, want zij voer in de na-oorlogse jaren steeds mee op de Oranje en later op de Paramount. Om zijn werk te verge- makkelen, haalde zij het beperkt cer tificaat voor radio-telefonie. De Paramount werd verkocht en ka pitein Lenten besloot alleen verder te HILVERSUM Prof. Zijlstra is de populairste kandidaat voor het minister-presidentschap. Van een aantal met name genoemde politici heeft het Nederlandse publiek hem verkozen boven minister Luns en de oud-ministers Cals, Biesheuvel en Den Uyl. Prof. Zijlstra kreeg achttien pro cent van de stemmen en de overige heren respectievelijk dertien, tien en negen procent. Een enquête van de K. R. O.-televisie on der tweeduizend Nederlanders heeft dit uitgewezen. De huidige minister-president, De Jong, werd zesde met acht procent voor de heren Toxopeus, Van Mier- lo, Vondeling, Schmelzer en Beer- nink, die op een gedeelde tiende plaats terechtkwamen. Alleen katholieken gaven de voor keur aan Cals, 23 procent, met op de tweede plaats Luns, twintig pro cent. Van de Nederlands-Hervorm den koos 21 procent Zijlstra met Den Uyl (met 12 procent van de stemmen als tweede). Zijlstra was ook favoriet bij de overige kerkge nootschappen, natuurlijk ook bij de gereformeerden, die als tweede Biesheuvel kozen. Ondervraagden die niet bij een kerkgenootschap waren aangesloten, gaven de voor keur aan Den Uyl, zestien procent, met Zijlstra als tweede, (twaalf pro cent). De K.R.O.-televisie, heeft het on derzoek laten verrichten door het bureau Veldkamp, dat bij de laatste verkiezingen de verschuivingen in het electoriaat vrij nauwkeurig voorspelde. De resultaten zullen zondagavond om half tien op Nederland 1 worden uitgezonden In het programma „Hoe la Nederland gestemd?". gaan. Hij bestelde bij de Scheepsbouw Unie in Groningen een schip met een draagvermogen van 940 ton dat bijna een miljoen gulden moest kosten. Hij zegt ervan: „Het was een serie schip van het zogenaamde gladdektype. Het was een goed houtschip en had he le grote luikhoofden wat gemakkelijk is voor zwaar goed. Met een lengte van 63 meter was het een lang schip voor de kustvaart". Met geld van de bank („een flink be drag") gelukte het kapitein Lenten zijn nieuwe schip in de vaart te brengen. Het kreeg de naam Jozina zoals zijn zeven jaar tevoren geboren dochtertje heet. Mevrouw Lenten ging voortaan al leen in de vakanties van het meisje mee. Het schip voer een wisselvallige toe komst tegemoet. Het kwam voor dat de eigenaar alleen maar de rente van de hypotheek kon betalen. Hij was niet de enige kustvaartreder die in een schraal bootje voer. Veranderingen kwamen er ook, toen de heer Lenten besloot niet voortdu rend op zee te zijn. Hij werd om meer thuis te zijn walkapitein bij het Scheepvaartkantoor Groningen. Toen kapitein Plantiga vier jaar gele den gezagvoerder werd op de Jozina, verving hij hem in diens verloftijd. Op andere kustvaarders maakte hij ook wel aflosreisjes. „Ik moest eens voor weken weg, maar ik bleef een jaar en vier weken aan boord". Mevrouw Lenten: „Ja, als hij er een maal op zat, kreeg je hem er moeilijk weer af". Het was in juli twee jaar geleden, toen hij op zo'n aflosreis in het noor den van Zweden ziek werd. „In het ziekenhuis dacht men eerst dat het blindedarmontsteking was, maar het bleek later een tamelijk lichte geel zucht te zijn, waar hij vrij gauw van was genezen," vertelde mevrouw Len ten. „Er werd infuus in zijn been gege ven en dat werd een groot gat. Dat is botmergonsteking met trombose gewor den. Na enige tijd werd hij naar een zie kenhuis bij Malmö gebracht. Toen hij vief weken in Zweden in het ziekenhuis had gelegen, werd hij op een brancard naar Nederland gebracht. Ze zeiden dat hij beter hier kon dood gaan dan in Zweden. In Hilversum heeft hij zeveneneen- halve maand in het ziekenhuis gelegen. Hij kwam in februari 1966 thuis op twee krukken. Hij heeft zelf enorm doorgezet, maar nu en dan moet hij nog zijn krukken gebruiken." De kwestie met de Jozina heeft ook geen goed gedaan aan zijn lichamelijke conditie: „Hij loopt nu slechter dan hij ooit heeft gedaan. Allebei leven wij na tuurlijk in spanning en omdat hij zich 'extra inspant, lijdt hij veel meer pijn. Deze week is hij twee dagen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op sjouw geweest. Maandag naar de ver- trouwensmakelaar Kamp in Groningen en dinsdag naar Rotterdam, Amster dam en Den Haag, naar Buitenlandse Zaken. En hij mag helemaal niets doen van de de dokter, want hij is voor hon derd procent invalide verklaard." De heer Lente: „Hoe het uitpakt weet ik natuurlijk niet, maar ik pro beer contacten te krijgen om het schip los te krijgen. Ik vertrouw op het mi nisterie dat medewerking heeft toege zegd. Het schip is nog niet afgelost en dat is een moeilijke kwestie. Gelukkig heb ik in de afgelopen tien jaar steeds medewerking en begrip van de bank ondervonden." Zou u deze wapens ook naar Biafra hebben vervoerd als u zelf kapitein op de Jozina was geweest? „Er wordt meer van dat spul ver voerd, zodat je daar helemaal niet bij nadenkt. Overigens was het voor mij ook onbekend dat er een werkelijke oorlogstoestand was. Daarbij komt dat de kustvaart er niet over is ingelicht door het directoraat-generaal van scheepvaart." Hij voert verder aan: „Kapitein Plan- tinga heeft zelf gezegd dat hij tien pro-' cent op zijn gage kreeg. Dat was voor tropentoelage. Dat scheelt hem 140 gul den in de maand, maar voor zo'n be drag ga je toch niet iets ondernemen als je weet dat het goed fout is? Merkwaardig is dat de jongens nog hebben gedacht dat ze na hun vrijla ting met het schip konden wegvaren. Het bleek dat de Jozina al voor hun veroordeling in de kleuren van de Nige- riaanse regering was geschilderd. Ik weet echt niet wat het wordt." Mevrouw Lenten: „Het is onvoorstel baar in wat voor situatie je ineens komt. Dat kost je tien jaar van je le ven. Ik moet zeggen dat het medeleven enorm is. Kennissen, die ik tien, twintig jaar niet heb gezien, bellen op. Ook be vrachters, reders en zeelieden proberen ons op te beuren en dat doet je toch wel goed. We hebben maar één geluk gehad. Jo zina die nu zeventien is, zou deze reis meemaken. Het is niet doorgegaan, om dat het niet uitkwam met haar vakan tie op de mulo." ROTTERDAM Twee scheepswer ven in het gebied van de Nieuwe Wa terweg willen bij elkaar 350 geschoolde Spaanse arbeiders in dienst nemen. De werf van Verolme op Rozenburg heeft het ministerie van Sociale Zaken gevraagd driehonderd Spanjaarden te mogen aantrekken. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij heeft vijftig man nodig. De Nederlandse arbeids markt kan, ondanks de hoge werkloos heid, niet in deze vraag voorzien. Het gaat om bepaalde categorieën geschool de arbeiders, die in ons land niet be schikbaar zijn. Verschillende Spaanse scheepswer ven hebben de laatste tijd personeel ontslagen. Volgens ir. A. J. de Wildt, de directeur van het gewestelijk arbeids bureau in Rotterdam, is de kans groot dat de benodigde 350 man in Spanje ge vonden zullen worden. Hij wees er op dat het aantrekken van buitenlandse werkenmers door Ver olme moet dienen om de door verloop opengevallen plaatsen van buitenlan ders op te wullen. De RDM zoekt Spanjaarden voor de zogenaamde luchtploegen. De werf komt een groot aantal hakkers, branders en luchtpoorders tekort, beroepen waarvoor in ons land weinig belangstelling be staat. ROTTERDAM. Bij een botsing tussen een personenauto en een trekker met oplegger op de hoek van de Von- delingenweg en de Oud Pernisserweg in Rotterdam, is gistermorgen de 73-ja- rige A. Stolk uit Pernis omgekomen. De heer Stolk bracht als gewoonlijk een moeder met haar dochter en klein dochter naar de stad. De vrouw werd gewond, evenals de negentienjarige be stuurder van de trekker. ASSEN. De zevenjarige Hendrik Klinkhamer uit Arnhem is gistermid dag door een auto overreden en om het leven gekomen. De jongen was met een paar vriendjes langs de weg aan het spelen. Plotseling holde hij de rijweg op. HELMOND. Op de Helmondsesin- gel in Deurne is gisteravond de dertien jarige Huub van Neerven uit Bakel bij het oversteken met zijn fiets door een auto aangereden. Hij is ter plaatse overleden. Geref. Kerken: Beroepen: te Tweede Exloërmond: R. S. Elgersma, kand. te Grijpkerk. Bedankt: voor Gerkesklooster-Stroo- bos: C. Kamper te Garijp. 3,48% rente-rekening bij de postgiro' P ROME In Italië staken vandaag on geveer twee miljoen werknemers, voor het merendeel in de landbouw. De drie grote vakbonden hebben tot deze actie opgeroepen om kracht bij te zetten aan eisen voor hogere lonen en uitbreiding van de werkgelegenheid. Voor al degenen die gratis een on derzeeboot willen hebben, in Kiel (Duitsland) ligt er eenDe U-995, een boot uit de tweede wereldoorlog, die door de Noren buit werd gemaakt maar toen Duitsland lid werd van de Navo, als een gebaar van goodwill te rug werd gegeven. Sinds die tijd ligt de boot aan een pier in de haven van Kiel. Het enige dat de toekomstige eigenaar nodig heeft is een bemanning van 53 koppen. AMSTERDAM Nog voordat de grote loonstrijd is uitgebroken weten dui zenden werknemers al waar zy in 1968 aan toe zyn: De textielindustrie (90.000 man) heeft een driejarig contract, dat in 1968 voorziet in verhogingen van de ba sisionen met 6,3 tot 8,3 procent. De vrouwenionen stijgen nog eens extra met drie cent per uur. Op 1 juli zal de werktijd van de dag dienst worden verlaagd van 45 tot 43 3/4 uur en krijgen de vrouwen er weer drie cent per uur extra bij. In bij zondere gevallen zijn de vakbonden bereid met een geringere loonsverho ging genoegen te nemen. Wat minder wordt uitbetaald moet volgens hen ech ter worden gezien als een lening van de werknemer aan het betrokken be drijf, waarvoor vormen als spaarloon en aandelen in aanmerking komen. De 60.000 werknemers in de confec- tie-industrie krijgen op 1 januari een verhoging van de basisionen met acht procent, zoals overeengekomen in het driejarig contract dat 1 januari '66 inging. Op 1 september zullen de vrou wen een extra verhoging krijgen van 2 cent per uur. Het personeel van de metaal- en elektrotechnische industrie (400.000 man) kan rekenen op verbetering van de arbeidsvoorwaarden met vijf pro cent, afgezien nog van de compensatie voor de gestegen kosten van levenson derhoud. Dit werd overeengekomen in de eind 1965 afgesloten driejarige c.a.o. Voor de Wegenwachten zijn vak bonden en ANWB een loonsverho ging overeengekomen van 9 procent, die overigens geldt voor lVt jaar: 1 juli 1967 tot 31 december 1968. De bijna 400 We genwachten en verkeerswachten krij gen een werkweek van 45 uur en het recht op 26 vrije zaterdagen, 6 vrije zondagen en 6 andere vrije dagen. Voor het personeel van het hoofd bedrijfschap detailhandel is 7 pro cent meer uitgetrokken voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden. Daarvan is 4 procent voorlopig bestemd voor loonsverhogin g. DEN HAAG Minister Witteveen (financiën) voelt er niet veel voor munt stukken van vijf tot tien gulden te la ten slaan. De behoefte aan dergelijk geld is niet duidelijk. Als echter zou blijken dat er wel belangstelling voor zulke munten is, wil de minister deze zaak nog eens in overweging nemen. De minister had eveneens bezwaar tegen het uitgeven van gedenkmunten. „Wij kunnen er wel mee beginnen, maar waar is dan het einde?" Hij was bang, dat er zeer grote aantallen van deze munten zouden kunnen komen en dat er hierdoor een verwarde situatie gaat ontstaan. ADVERTENTIE 4%6 De bank waar u zich thuis voelt!

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 5