Daan Thoomes speelt „zenuwmuziek" Scherpe klanken afgewisseld door melancholieke waterval Zelfs het piepen van een deur kan muziek zijn" Niet gepolijst, maar bizar en shockerend Fica ten Houte- de Lange hield nieuw boek ten doop AWm* t DENK ER EENS OVER NA DAMMEN O door J. M. BOM Schaduw Spontaan SCHAKEN BRIDGE CRYPTOGRAM door H. KRAMER D door H. W. FILARSKI 1 1 8 n 7ë~~ Fr kJ V'i 3 TT" TT" ÉL j n V EEN EN DA A L Daan Thoomes speelt dwarsfluit, maar als hij gaat spelen hoort men niet de muziek die men van dit eeuwenoude instrument ver wacht. Daan Thoomes speelt op zijn eigen mattier dwarsfluit. Het soort muziek dat hij speelt en waar hij van houdt wordt slechts door een kleine groep men sen gewaardeerd. De meeste mensen kennen die muziek niet eens en als er een goede uitvoering van is op de radio of televisie is men over het algemeen ge neigd maar gauw de knop om te draaien. Men noemt het dan zenuwmuziek. Toch is het de moeite waard er eens de tijd voor te nemen om deze muziek aandachtig te beluisteren; en dan vooral zonder vooroordelen. Het is jazz. eigentijdse. De meeste mensen die dit woord horen denken meteen aan een orgie van klanken, wat het ook dikwijls is, maar dan in de goede betekenis. De muziek van Thoomes is fel, scherp en onomwonden. Soms gaat dit plot seling over in een lyrische, melancholieke waterval van tonen. Hoe hij ook speelt, altijd gaat hij uit vati een bijna kinderlijk basisthema. Dat deze muziek werkelijk boeiend is als men er aandachtig naar luistert bleek 4 nov. j.l. wel in de Openbare Leeszaal van Wageningen. Daar speel de Daan ter gelegenheid van de ope ning van een expositie van Groep Acht. Het publiek bestond grotendeels uit mensen die zijn muziek voor de eerste keer hoorden en iedereen was enthou siast. Men omschreef zijn muziek als „shockerend" en „bizar". De pers schreef enkele lovende kritieken. Zijn muziek is niet mooi en gepolijst zoals we gewend zijn. Men moet bij hem de schoonheid zoeken in 't ruwe en onge cultiveerde. Om deze muziek te kunnen spelen moest Daan wel eerst de „gepolijste muziek" onder de knie hebben. Hij volgde fluitlessen aan het Muziekly- ceum te Arnhem. Momenteel heeft hij les van de bekende fluitiste van het Amsterdams Concertgebouworkest, mevr. Veldhuysen-Schriel. „Ik wil mijn instrument volkomen beheersen en foutloos kunnen bespelen", zegt Daan. Dat is voor hem een van de eerste ver eisten om eigentijdse jazz te kunnen spelen. Het uiteindelijke streven van Daan is het spelen van eigentijdse mu ziek met een grote „M". „We hebben enkele goede componis ten in Nederland op dat gebied", zegt Daan en hij noemt namen als De Kruyff, Andriessen en Mengelberg. Nu er toch namen genoemd worden vertelt Daan meteen wie zijn favoriete fluitis ten zijn: Koos Verheul in de klassieke muziek en Chris Hinze op het gebied van de jazz. Als men hem ziet spelen verwacht men elk ogenblik dat zijn hoofd uit el- laar za! springen. Hij wordt vuurrood. De aderen op zijn slapen zwellen op en hij maakt korte, vlugge voorwaartse be wegingen. Zijn fluit schijnt aan z'n han den en mond te zijn vastgegroeid en men verbaast zich zonder meer als hij na afloop zijn instrument zo maar los kan laten. Zijn muziek schijnt bijzonder te zijn voor experimentele openingen van ex posities en andere gelcgëtiiMfden. Na die vinden we ook bij de klassieke bena dering. Charles de Wolff bijvoorbeeld schreef een concert waarbij hij in plaats van één noot er steeds drie no teerde. Daar kunnen de musici er een uit kiezen. Zo is die ene composi tie van hem steeds weer anders. Dus ook dat spontane. Dat vind ik zo mooi". Wordt die muziek dan niet vals? „Vals bestaat niet", zegt Daan. En hij verklaart dit door er op te wijzen, dat men juist door sommige gedeelten vals te spelen een heel nieuwe en inte ressante kijk op de muziek krijgt. Men zou kunnen zeggen dat op deze manier een dimensie aan de muziek wordt toe gevoegd. „Trouwens alles is muziek. Zelfs het piepen van een deur kan muziek zijn. Dat vinden we ook in andere kunst uitingen zoals dichten en schilderen te rug". Daan schildert ook en schrijft eveneens gedichten. Volgens hem ver ruimt hij daarmee zijn instelling ten opzichte van zijn muziek. „Maar dat doe ik helemaal voor mezelf. Daar praat ik liever niet over", voegt hij er aan toe. De bekende Eper schrijfster Fica ten Houte-de Lange is in zeker opzicht te vergelijken met de Amerikaanse primitieve schilderes „Grandma Moses". Deze dame begon op latere leeftijd met het beroeren van een penseel en haar schilderijen getuigden altijd van een naïeve stijl. Mevrouw Fica ten Houte-de Lange begon ook op latere leeftijd met schrijven. Inmiddels is zij gevorderd tot twee boeken die allebei een impressie geven van een bepaald land. Haar eerste pennevrucht „Waar de rumba lokt" gaat over het meest omstreden land in Latijns-Amerika: Cuba. Aan politieke vraagstukken waagt zij zich echter niet. Wel geeft zij in haar boek een duidelijk beeld van de volksgebruiken van de Cubanen. „Waar de rumba lokt" is intussen een bestseller geworden. Het boek is al aan zijn derde druk toe en werd vertaald in het Deens en het Duits. Weit vindt Daan het boeiende van zijn muziek of van de muziek waar van hij houdt? „Ach, dat is zo uitge breid", begint hij. „Je kunt de eigen tijdse muziek op twee manieren be naderen: de klassieke manier en de jazzmanier. Bij de klassieke manier worden de stukken helemaal opge schreven. Bij de jazz slechts een toonreeks en de rest is improvisatie. Dit. geeft natuurlijk een geweldig ""intaan element aan de muziek. Dat Zijn broer Mik speelt als drummer ook eigentijdse jazz. Hij heeft op dit gebied al verscheidene successen be haald in de vorm van prijzen en radio uitvoeringen. Staat Daan in de schaduw van zijn broer? „Nee", meent Daan. „Onze op vattingen zijn geheel verschillend. Hij is veel ritmischer. Ik besteed meer aan dacht aan de melodie. Dat brengen on ze instrumenten met zich mee". Daan speelde ook al met zijn broer samen, bij voorbeeld onlangs in Wageningen. Daar bij was er geen sprake van dat Mik lei der was. „Bij ons is geen leider. We moeten in deze muziek samen tot iets komen". Wat vindt Daan van beat? Is dat ook niet een vorm van eigen tijdse muziek? „De beat die zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld vind ik een enorme vooruitgang, al moet ik toegeven dat ik er niet veel van weet. Ik vind drie groepen goed: „The Beatles", „The Rolling Stones" en voor al „The Mothers of Invention". Volgens Daan zal de beat echter nooit worden wat de klassieke muziek of de jazz is. „Beat blijft commercieel", zegt hij. Daan Thoomes (18) is een geboren en getogen Veenendaler. In tegenstel ling tot wat zijn muziek doet vermoe den spreekt hij rustig en weloverwogen. Als men hem hoort spelen verwacht men dat hij zich met driftige, korte zin netjes schreeuwend verstaanbaar maakt om dan af te zakken tot onduidelijk ge fluister. Dezer dagen presenteerde Fica ten Houte-de Lange in Antwerpen haar tweede boek „De wind verhoort iedere wens". Dat gebeurde tijdens de 31ste Boekenbeurs. In de immers grote con greszaal belichtte zij vele facetten van haar nieuwste exemplaar. De schrijf ster bleek een duidelijke vertelster te zijn en nop meer dan dat. In een fel groene jurk beklom zij het spreekge stoelte met haar onafscheidelijke stola en haar al even onmisbare kralenket ting. Haar voordracht leek doortrokken te zijn met een fikse dosis zenuwen. Dan trok zij de stola over haar linker schouder heen en even later zat deze weer op de oude plaats. De directeur van de Internationale Pers, de heer A. J. Walvisch (voor zijn vrienden „Ap- pie"), bedankte mevrouw Ten Houte aan het slot van haar voordracht. Hij zei ondermeer, dat zij behalve een goe de schrijfster een uitstekend actrice zou kunnen worden. Haar mimiek is volgens hem onnavolgbaar goed en zij gaat helemaal op in haar spel. Daar voor had zij in Antwerpen een dank baar publiek. Op de eerste rijen zaten de supporters van de schrijfster. Uit Den Haag en Wassenaar en uit Epe waren de gezelschappen gekomen die bijna alleen uit dames bestonden. Het auditorium was rijk geschakeerd. Hier en daar zat een „hippie" dat ondanks de andere geaardheid van de schrijfster toch vol aandacht heeft geluisterd. De nonnetjes waren ook in groten getale opgekomen, en zaten her en der ver spreid in de zaal. Fica ten Houte heeft een simpele en daardoor gemakkelijk te begrijpen ma nier van schrijven. Zij schuwt inge wikkelde zinsbouwen en de in het boek voorkomende personen laat zij al in het begin opdraven. Daarom behoef je ook niet de laatste bladzijde van het boek open te slaan om te weten hoe het af loopt. Doordat haar inmiddels overle den man, door de hele wereld is getrok ken en haar op zijn reizen meenam, heeft mevrouw Ten Houte veel reisbe levenissen meegemaakt. Daarvan heeft zij geprofiteerd in haar twee boeken. Het gegeven van „De wind verhoort ie dere wens" is simpel. Duizenden schrij vers en schrijfsters hebben dit onder werp al behandeld. Daarom was het voor de Eper schrijfster zo moeilijk een aanvaardbaar verhaal te schrijven. Zij is darin volkomen geslaagd. Het Nederlandse echtpaar Gerda en Bob maakt een vakantiereis door het Als Daan speelt schijnt zijn fluit aan zijn handen en mond te zijn vastge groeid. van Wageningen staan er tenminste nog enkele op het programma. Gisteren speelde Daan tijdens een dichtersavond voor een Arnhems lyceum. In de toe komst zal hij met tenorsaxofonist Peter Bennink samen gaan spelen. Het valt op dat bij al deze activitei ten Veenendaal niet genoemd wordt. „Nee, er is hier op dit gebied niets te beleven." Gaat hij daar niets aan veranderen? „Nee, ik ben niet zo'n idealist. Ik zou het bijzonder toejuichen als er op dit gebied, iets in Veenendaal zou gebeuren maar ik zal me daar echt niet voor uit de naad gaan werken. Weet je, ik ben een geboren en getogen Veenendaler, maar toch voel ik me niet tot deze plaats aangetrokken. De meeste men sen met wie ik speel wonen in Arnhem of in het westen van het land. Daar breng ik- ook een .groot djeel van mijn tijd door. Ik woon hier. Meer niet." prachtige gebied van Sardinië en Sici lië en beleeft vele avonturen, ontmoet mensen van verschillende pluimage. Mede door het samenspel van mythen enlegenden in het reisverhaal is „De wind verhoort iedere wens" meer ge worden dan een roman mevr. Ten Houte, bezit de kracht om met het woord dat gene te bereiken, wat een goede schilder lukt op het linnen. Daardoor lijkt het voor lezer alsof hij zelf tot het inter nationale reisgezelschap, waarin Gerda en Bob meetrekken, behoort. Een korte aantekening over de ver schillende personen is hier zeker op haar plaats. Allereerst natuurlijk over Gerda en Bob, het echtpaar dat dol graag per vrachtboot de oversteek waagt naar de twee Italiaanse eilan den, Sardinië en Sicilië. Hij is in het be zit van een schildersezel; zij torst een schrijfmachine met zich mee. De be manning van de boot waarop het Hol landse echtpaar reist, de Citta di Ales- séndria bestaat uit het proto-type van de Italiaanse bevolking. Roken en het nuttigen van een glaasje wij behoren tot de geliefkoosde bezigheden van de equipage. Als men in Sicilië is aangekomen wordt natuurlijk het eiland bekeken. Een reisbus met nog tal van andere buitenlanders staat tot de beschikking van Gerda en Bob. Als reisleidster doet een blonde Siciliaanse dienst. Maar om dat iedere Italiaan wordt geacht don ker te zijn, wordt haar de bijnaam „pikzwarte blondje" toegedacht. Een Amerikaanse weduwe met nog genoeg sex-appeal krijgt het predikaat „Pop py" toegemeten, waarschijnlijk door haar nogal op de voorgrond dringend „ikje" en door haar pompeuze kleding. Tenslotte blijft over een Turk die dui delijk een oogje heeft laten vallen op Poppy". Natuurlijk zijn de avances niet zonder succes, zij het dat ..Poppy" alleen maar flirt om de levende jool. In de mythologie heeft Fica ten Hou te zich terdege verdiept. De fragmenten over dit onderwerp zijn boeiende inter mezzo's, zoals bijvoorbeeld dat deel over het oor van Dionysius en het lied van de Anetusa-fontein. „De wind ver hoort iedere wens", dat wordt uitgege ven door de uitgeverij Andries Blitz te Laren zal ook een goed verkocht boek worden. Daar twijfelen wij niet aan, mede door de prachtige afbeelding van een schilderij dat door de echtgenoot van mevrouw Ten Hout de Lange des tijds op Sicilië werd geschilderd. LS er een „toto" zou hebben bestaan A om de einduitslag van de Ereklasse competitie 1967 te voorspellen en men zou daarin zowel LDV, „Gezellig Samenzijn" (de titelhouder van '66!) als Constant in de onderste regionen hebben Seprojecteerd. dan zou ieder weldenkend ammer met het bekende vingertje tegen het voorhoofd hebben getikt. Doch zie. bij het ingaan van de laatste ronde bevinden alle drie ploegen zich nog in ernstig degradatiegevaar, al lijkt de positie van Ons Genoegen en Excelsior nog bedroe- vender. Vooral het Leldse LDV, met „toppers" als Bronstring. Varkevlsser en Van Leeu wen, had men zeker een hogere plaats toegedacht. Toch heeft vooral Varkevis- ser uitstekend gespeeld. Hieronder een fraaie prestatie van hem in de wedstrijd tegen koploper Josef Blankenaar: Wit: M. R. C. Stahlberg (J.B.). Zwart: C. Varkevlsser (LDV). 1. 32—28 16—21; 2. 31—26 18—22: 3. 37—31 11—16: 4. 41—37 7—11; 5. 34-29 1—7; 6. 38—32 21—27: 7. 32x21 16x27; 8. 37—32 27x 38; 9. 43x32 13—18; 10. 40—34. Sterker is 4943. waardoor wit het cen trum beter onder controle houdt. Nu komt zwart direct in het offensief. 1019—23; 11. 28x19 14X23: 12. 31—27 22x31; 13. 26x37 10-14; 14. 33—28. Hoewel niet ideaal meer, komt 35—30 meer in aanmerking. 1414—19; 15. 39—33 9-13: 16. 46-41 4-9; 17. 44—40. ANDERE PLANNEN Is blijkbaar bevreesd voor een over m 3 w< i w I 3 m dsc S J P 1 sas JL gang naar het klassieke genre door 2024), maar zwart heeft heel andere plannen. 1717-22; 18. 28x17 11x22; 19. 32—28 23x32; 20. 37x17 12x21. Wit meende hiermee de gevaren bezwo ren te hebben. De Leidenaar hanteert echter een aanvalswapen, dat de zoveel oudere Amsterdammer onderschat: 21. 41—37 7—12; 22. 50—44 19—24! Het gebrek aan formatiemogelijkheden maakt deze „halve hekstelling", toch al een buitengewoon moeilijk tegen te spe len systeem, tot een zeer riskante aange- tegenheid voor wit. Een van de „geluidlo ze" dreigingen is b.v., dat 44—39 al direct verliezend is door (18—22) met de onont koombare dreiging (22—28). 23. 34—30. Beter is de opstelling aan da rechtervleugel geheel intact te laten. 235—10; 24. 30x19 13x24; 25. 40—34 9—13: 26. 44—40 6—11; 27. 37—32 11—16; 28. 32—28 21-27! Heel sterk. 29. 42-38 18—22! 30. 28X17 12x21: 31. 48-42?? De beslissende fout. Voor onze lezers hier de opgave: Aan welke strohalm had wit zich hier moeten vastgrijpen? Kort maar krachtig ging het nu: 31. 2—7; 32. 42-37 21-26; 33. 34-30 7—12; 34. 30x19 13x24: 35. 40-34 3—9! Dwingt 49 ook nog naar 40. 36. 49—44 12—17; 37. 44—40 9—14; 38. 37—32 de eni ge! 17—22! 39. 32x21 16x27; 40. 34—30 en zwart maak te het „uit" door: 402631! 41. 30x19 14x34; 42. 40x29 31-37! 43. 35-30 37-41; 44. 29—23 20—24. 45. 30x19 41—46. Zwart gaf op! OPLOSSING De stand was: Wit: (De Descallard): 22, 27. 28, 31. 31, 34. 35, 36, 37, 38 (10 st.) Zwart: (Tsjegolev) 6. 11. 12, 13. 14. II, 19. 20. 24 25 (10 st.) Misschien had zwart in zijn voorbereke ningen overzien, dat de doorbraak door: (24—30) 35x15 (14—20) 15x24 (19x39) faalt op 38—33!! en zwart kan niet weglopen, om dat dan weer 22—18' volgt. Een finesse om te onthouden. E Deense grootmeester Bent I.arsen heeft onlangs aangekondigd, dat hij in 1969 wereldkampioen zal worden. Een deel van de lange weg die hij hiervoor af zal moeten leggen heeft hij al achter de rug; het moeilijkste deel kandida tentoernooi in 1968 en tweekamp tegen Petrosjan ligt nog in het verschiet. Bij deze aankondiging gaan mijn ge dachten uit naar de uitspraak van Migu el Najdorf na de oorlog: „Ik word we reldkampioen". Die uitspraak is destijds niet in vervuiling gegaan omdat er tenslotte maar één de hoogste titel in de wacht kan slepen, ondanks het feit dat er verschillende spelers van dezelfde kracht kunnen zijn. Dat was indertijd met Najdorf stellig het geval. In zijn goede dagen deed hij weinig of niets- voor Botwinnik onder. Met Larsen is dat evenzeer, of misschien nog wel meer het geval. HIJ boekt het ene prachtige succes na het andere. Achtereenvolgens: 2e prijs in Dundee. Ie prijs in Havanna, le prijs in Winnipeg (gedeeld met Darga) en momenteel heeft hij stevig de leiding in het Interzonale toernooi in Tunis. Di rect daarna gaal hij in Palma di Mallor- ca aan een sterk toernooi deelnemen. Larsen is meester op alle wapens. Hier onder zien we hoe hij met minder sterke spelers omgaat. Wit: B. LARSEN. Zwart: A. M. DA VIE. (Dundee 1967.) Engelse opening. 1. g2—g3. g7—g6 2. Lfl—g2, Lf8—g7 3. C2C4, C7-C5 4. Pgl—f3. Pg8—f« 5. 0—0. Pb8-C6 6. Pbl—C3, 0—0 7. d2—d3. d7-d6 8. h2—h3, a7—a6 (Dat men geen partij remise kan ma ken tegen een sterke tegenstander door domweg zijn zetten na te doen heeft menigeen reeds tot zijn schade en schan de moeten ondervinden. Op 8h6 zou b.v. kunnen volgen: 9. Le3. Le6 10. Dd2, Dd7 11. Lxh6. Lxh3 12. Lxg7, Lxg2 13. Lxf8, Lxfl en nu wint wit door 14. Dh6!. Txf8 15. Pg5.) 9. Lel—e3, Ta8—b8 10. d3-d4 (Wit neemt het initiatief.) 10C5xd4 11. Pf3xd4, Lc8d7 12. Tal—Cl. Pc6xd4 (Op het voor de hand liggende 12 Dc8 speelt wit niet 13. Kh2 maar veel sterker 13. Pd5i, dreigend 14. Pxc6 en 15. Pxe7t.) 13. Le3xd4, b7-b5 14. c4xb5, a6xb5 15. Ddl—d2. Dd8a5 16. Tel—C2! (Dreigt 17. Pd5!, Dxd2 18. Pxe7t, Kh8 19. Txd2, maar ook 17. Lxf6. Lxf6 18. Pd5, Dxd2 19. Pxf6t. gxf6 20 Txd2.) 16e7-e5 17. Ld4e3, b5-b4 18. Pc3d5, Pf6xd5 19. Lg2xd5, Ld7xh3 (De zwartspeler mag een ogenblik ge dacht hebben dat Larsen zich vergist heeft maar het vervolg leert anders. De witspeler heeft zeer Juist getaxeerd dat zijn positievoordeel van meer belang is dan het verlies van een pion.) 20. Tfl—cl. Tf8c8. (Ook 20Tbc8 21. Txc8, LxcB is onvoldoende wegens 22. Tc6 en nu faalt 22Td8 op 23. Lb6.) 21. Tc2xc8f. Tb8xc8 22. TclXC8t. Lh3xc8 23. Dd2—c2!. Lc8d7 24. Dc2—C4, Ld7—e8 De opgave van de week: hoe kan wit in de diagramstelling de partij op een voudige wijze beslissen? De oplossing komt in de volgende ru briek. DA VIE b c d e f g LARSEN OPLOSSING De stand was: Wit (Ree): Kgl, Db7. Tel en el, LM. Pe4, pionnen a2, d4, d5. f2, g2, h2. Zwart (Bouwmeester): Kg7, Dd7, Tal en c8. Le7 en b5, pionnen a6, c7. f6, g6, h7. Het slot van de partij verliep als volgt: 23. d5—d6ü. e"xd6 24. Db7xd7, Lb5xd7 25. Pe4c5! en hoe zwart ook speelt hij blijft altijd een stuk achter. DE partij uit de Amerikaanse selectie wedstrijden die ik u vorige week toonde is een haast klassiek voor beeld van een winstvoering waarbij de verleiding van een snit overwonnen moet worden. $A 8 5 10 8 O A B 5 4 2 AB8 SB1076 643 O 9 7 7653 N W O S V B 9 75 V 10 8 H V 10 9 HV9432 C?A2 H 6 8 *42 Enkele zuidspelers gingen na hartenuit komst down in vier schoppen. De foutieve speelwijze was: slag 1 voor hartenaas. slag 2 voor schoppenheer. daarna ruiten- heer en vervolgens een snit met ruiten- boer die mislukte. Oost incasseerde nu een hartenslag en speelde klaverheer te rug. genomen op tafel met klaveraas. Hierna kan zuid niet van zijn verliezende klavertje af (west troeft de derde ruiten) en gaat één down. Iemand vond de mooie oplossing: slag 1 hartenaas, slag 2 schoppenheer. slag 3 harten na waarna oost een slag moest weggeven. Mijn vraag was: hoe kon het nóg eenvoudiger? Oplossing: slag 1 hartenaas. slag 2 schoppenheer en de troefverliesslag blijkt. Nu nog twee hoge troeven spelen en vervolgens eenvoudig ruitenaas, rui tenheer en ruiten na. Oost wint, kan een hartenslag incasseren en speelt kla verheer terug. Nocrd wint met klaveraas en nu kan de tafel (noord) een vierde ruiten spelen, waarop zuid zijn klavertje opruimt en west alleen nog maar schop penboer maakt! Het enige wat voor deze winstvoering nodig is. is dat de ruitens 3 2 verdeeld zijn of dat de westspeler ruitenvrouw vierde heeft. Grappig is. dat velen deze speelwijze wel zouden vinden wanneer noords ruitenboer een kleine ruiten was, terwijl zij juist door de aanwezigheid van die ruitenboer in de verleiding komen een gevaarlijke en onnodige snit te maken. De wedstrijd Nederland—Engeland welke onlangs te Eindhoven voor talent rijke jongere spelers werd gehouden toonde aan dat sommige Nederlandse spelers nog teveel ln „parenwedstrijd- stijl" denken. Een typisch voorbeeld daarvan zagen wij op de laatste speeldag toen van Besouw—Keulemans een goed vierhartencontract boden, waarin de oostspeler echter het onderste uit de kan wilde hebben. West A54 A V 8 <,-> 10 B 7 6 5 4 3 Oost H 10 8 Q? H B 4 3 2 O H V 3 H 2 Oost gever, allen kwetsbaar, viertallen- wedstrijd. Oost een harten NZ pasten west twee klaver oost twee SA west vier harten einde. In slag 1 speelde zuid schoppen 2 die op tafel (west) met schoppenaas werd genomen. In slag 2 volgde ruiten tien, oosts ruitenheer werd door zuid met het aas gewonnen. In slag 3 vervolgde zuid met schoppenvrouw die Oost met de heer nam, in slag 4 werd ruitenvrouw ge maakt waarop in west een schoppentje afgegooid werd. Ruiten drie werd in de 5e slag nagespeeld. NZ bekenden en west troefde in met harten acht. In slag 6 volgde klaver drie die noord met klaver aas nam, waarna bij OW deze situatie was ontstaan West a"v B 7 6 5 4 Oost 10 QHB432 H Contract vier harten, oost had reedt twee slagen verloren. Noord was (met klaveraas) aan slag en speelde nu harten negen na, waarop de zuidspeler met de harten vijf bekende. Hoe had oost nu verder moeten spelen? Horizontaal: 1. de honden worden op het vuur gekeerd (11) 8. het komt niet van een andere planeet (5) 9. dapper en niet klein van stuk (11) 11. vroege vruchtenplukster (3) 12. pijnlijke ontmoetingsplaats (7) 15. in menige bedreigde stad kregen ze het op de boterham (5) 16. als dit touw heel is, is het heel lang (3) 17. meegemaakt, toch hoffelijk geble ven (7) 18. dit deel van de strijdkrachten be vat minder (5) 21. voor menige ondernemer het be langrijkste onderdeel van zijn zaak (5) 23. nog ouder en nog taaier (7) 25. onderkruiper (3) 26. bij de pinken (2, 3) 28. een merkwaardige aap; een jong schaap schuilt d'r in (7) 31. het touw van de autobus (3) 33. hij leeft bij de gratie van het recht van de sterkste (11) 35. deze maat is eerst uit de hemel komen vallen (5) 36. industrieschool (11) Verticaal: 1. dit pad is er niet meer (3) 2. militaire bende (5) 3. in de lagune zit een heer achter een Chinese maat aan (5) 4. het zoogdier waar een veer in zit (4) 5. krabtuig (5) 6. dat is voorbij (7) 7. bevroren grond (6) 10. de wachters lopen in een kring (5) 13. natuurlijke melkfabrieken (5) 14. veel is het niet waard, maar al? je het omkeert is het schattig (3) 15. rondkop (3) 17. dit dartele dier is niet versuft (2) 19. golft soms op het land (5) 20. een godheid heeft zich in dal voertuig verstopt (2) 21. winkelvorsten (7) 22. dit deel van het lichaam komi steeds te kort (3) 23. gastvrij keukengerief (3) 24. op de hei is meer dan één meisje te zien (5) 25. hinderlijke kant van de schade (6) 27. ordelijke lijn (5) 29. dat laat niet lang op zich wach ten (5) 30. hij moet voor anderen bloeden (5) 32. zwak, maar kleverig (4) 34. voor vrouwen meestal simpel, voor mannen dikwijls sjiek (3) Oplossing vorige kruiswoordraadsel Horizontaal: 1. hopen, 5. kales, 9 Erato, 11. Amor, 15. das, 16. Alem, 17. la, 19. stap, 21. Imam, 22. op, 23. Ede, 25. ananassen. 28. are, 29. nerf. 31. dra, 32. pan, 33. Azer, 34. loop, 36. kamer, 38. odol, 40. stad, 42. rok, 43. Oder, 45. o.l., 47. open, 49. ener, 50. ei, 51. deeg, 52. gedegen, 53. Lent, 54. e.k., 55. roek, 57. Leda, 59. ge, 60. Leon, 61. bes, 63. nota, 65. paar, 66. baker, 68. Leda, 70. raaf, 71. sul, 72. mes, 74. nerf, 76. ent, 77. fluitiste, 80. rei, 81. id., 82. waar, 83. term, 85. nl., 86. raak, 87. tas, 89. leetti, 91. spits, 92. Loplk, 93. niets. Verticaal: 1. helen, 2. pa, 3. Ems, 4. nota, 6. ad, 7. lama, 8. es, 9. elan, 10. rem, 11. a.m., 12. opper, 14. rand, 16. amen, 18. adel, 20. park, 21. Isar, 22. Orel, 24. Eros, 26. naar, 27. spek, 28. Amor, 30. fotograaf, 33. aderla ten, 35. pap, 37. modegek, 38. ode, 39. bodem, 41. degen, 43. Onnen, 44. li ter, 46. Lek, 48. nek, 49. eel, 50. eng, 56. oor, 58. dol, 60. laat, 61. Bali, 62. semi, 64. ader, 65. pand, 66. buur, 67. rest, 69. aren, 70. Reims, 71. slak, 73. stel, 75. files, 77. faas, 78. trap, 79. eren, 82. wat, 84. mei, 86. R.I.. 87. To, 88. si, 90. me. t 2 5 6 7 Y'- j 9 10 is C m 12 13 U 15 - 17 19 tl 20 21 22 23 25 V:. liiM 26 27 28 29 30 3Ï~~ •s ||1 32 •Jt - si 34 ■■y V 36~ f

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 15