Van staatsbedrijf tot N. V tarief voor goed dienstbetoon Bedr i j fs vermogen 3.130.000.000 Als een communicatiesatelli et WINDGELEIDERS Plan-Leber strijdig met E.E.G.-verdrag Boete eis voor stelen van ambtsketen Verplaatsing Rustigjes Zorgenkind Homburg heeft kleine winst STROP VOOR SPIJBELAAR Staatssecretaris Keyzer vecht tegen Bonn Naar Spoorwegen FOLKLORE IN MODE OF POOLSE SHOW Alle fronten Afspraken Toeneming EINDELIJK TWINTIG JAAR TE VEEL VERZET WACHTEN OVERAL Voor H.V.A. bijna 7 miljoen Indonesië kiest pas in 1969 Rechter verklaarde ontslag ongeldig In Dokkum woedt „melkoorlog" WOENSDAG 29 NOVEMBER 1967 MEER ARMSLAG VOOR DE P.T.T. DEN HAAG Dit is een toekomstbeeld. Over een zelf standige P.T.T.die dan na heel lang pleiten en wach ten zelf de haar meest geschikt lijkende weg zal kun nen gaan. Voor het eerst in zijn bestaan zal het bedrijf dan weten, waar het op langere termijn aan toe is. Het zal zelf geld kunnen lenen. Het zal een andere rechtsvorm krijgen en meer kunnen doen in het belang van vele Nederlanders. De situatie tot nu bood de directie geen houvast. De leiding moest by het bepa len van haar beleid uitgaan van gegevens waarop niet viel te bouwen. Het ont plooien van een visie was nauweiyks mogelijk. Straks zal het bedrijf mis schien kunnen werken met nieuwe methoden, aangepast aan de sterk wUzigen- de ontwikkelingen. Mr. J. J. Klaasesz zegt het allemaal wat formeler. Sinds de directeur-gene raal ir. G. H. Bast door ziekte afwe zig is, is mr. Klaasesz als zijn plaats vervanger de hoogst verantwoorde lijke in de zeven man sterke directie raad. Voorzichtig zijn woorden kiezend, komt hij tot deze formulering: „Wij zullen dan beter in staat zijn onze taak te vervullen: een goed dienstbetoon te geven tegen zo redelijk mogelijke tarie ven. Met andere woorden: Wij zullen dan beter kunnen voldoen aan de maat schappelijke behoeften. Nu zijn wij afhankelijk van de finan ciële mogelijkheden van de regering; straks zullen wij meer armslag hebben. Wanneer wij zelf op de kapitaalmarkt geld kunnen lenen, zullen wij 't bedrijf naar beste weten kunnen leiden, onaf hankelijk van enige binding. Maar wij blijven wel verantwoordelijk tegenover de minister voor de ons opgelegde maatschappelijke taak". Tot zover klinkt het allemaal nogal officieel. Iets vrijer zegt mr. Klaasesz: „We zullen dan eindelijk met een gro tere mate van zekerheid onze plannen kunnen uitstippelen". En doelend op on ze begrotingen voor één jaar: „Het bouwen van bijvoorbeeld telefooncen trales met alles wat er aan verbindin gen en apparatuur aan vast zit, is niet een zaak op korte termijn. Daarvoor hebben we tenminste vier, vijf jaar no dig". Hoewel hij er geen waarschuwende vinger bij opsteekt, meent de plaats vervangend directeur-generaal het toch heel ernstig: „Het publiek zal misschien ■wonderen verwachten van onze nieuwe status. Zo in de geest van een fantas tisch dienstbetoon, en vooral lagere ta rieven". Wie zal het vooruit kunnen zeggen. Wel: „We zullen beter „gereedschap" hebben om uit te maken wat mogelijk zal zijn, om problemen op te lossen, en tarieven vast te stellen. Met dat al is en blijft dienstbetoon een maatschappe lijk probleem". Het heeft twintig jaar geduurd, voor dat PTT's idealen nu dan misschien ver wezenlijkt zullen worden. „Al sinds 1948 heeft de regering onderkend dat de structuur van ons bedrijf zou moeten veranderen". Waarom heeft het dan zo lang ge duurd? Mr. Klaasesz vindt het een moeilijke vraag en een moeilijk antwoord. Hij maakt er dit van: „De snelle opeenvol ging van steeds wisselende Kabinet ten heeft er geen goed aan gedaan. Hun inzichten liepen ook niet altijd parallel. Bovendien stonden wij niet als eerste op het urgentielijstje". Onder de investeringsbeperking van 1957/'58 heeft de PTT extra ondervon den, hoe absoluut afhankelijk zij was van de beschikbare rijksmiddelen. „We genaanleg", vergelijkt de plaatsvervan- MAASTRICHT In een vlaag van lawaaineurose deed de in Geleen wo nende Rotterdammer Jan Cornells B. op 21 april van het vorige jaar een uit val naar de ambtsketen van Geleens burgemeester mr. dr. J. P. D. Ban ning. Vlak voor het begin van de raads vergadering rukte hij de ambtsketen van de schouders van de burgemees ter en holde er mee het raadhuis uit. Buiten werd hij door twee politieagen ten overmeesterd. Wegens verduistering, belediging van de burgemeester en verzet tegen de po litie stond de Rotterdamse fysisch- technicus gisteren voor de Maastricht se rechtbank terecht Jan Cornelis B. had met een exces de aandacht op zijn in moeilijkheden verkerend gezin willen vestigen. „Al drie jaar lang werden ikzelf, mijn vrouw en drie kinderen 's nachts uit de slaap gehouden door een nachtelijke doe-het-zelf-verbouwing van de toe komstige buren. De kinderen vielen op school in slaap omdat ze 's nachts niet aan slapen toekwamen. Nergens vond ik gehoor voor mijn klachten", vertel de hij. De officier van justitie, mr. W. Moors, achtte verduistering, verzet en belediging bewezen. Rekening houdend met de door een psychiater gerappor teerde verminderde toerekenbaarheid wilde hij het op een geldboete van 150 gulden houden. „Ik heb die ambtsketen niet willen verduisteren. Ik wilde hem naar de mi nister van Binnenlandse Zaken brengen om eindelijk aandacht voor mijn klach ten te krijgen. Ik heb me niet tegen de aanhouding verzet, wel tegen de mishandeling daarbij en ik heb de bur gemeester niet willen beledigen", ver dedigde Jan Cornelis B. zich. Hij heeft inmiddels zijn in Geleen gekochte wo ning voor een andere verruild. gend DG" is een collectieve voorziening uit collectieve middelen. Wij moeten diensten verlenen aan gebruikers. En een klant die betaalt heeft nu eenmaal rechten". Maar: Het Rijk verstrekt kapitaal voor de PTT. De laatste kan en mag zelf niet lenen, zoals particuliere bedrij ven dat kunnen. Van de vijfhonderd miljoen op de begroting voor 1968 draagt Financiën maar 24 miljoen bij. De rest moet uit zelffinanciering ko men, dus uit winsten van afschrijvin gen. Mr. Klaasesz: „Het vorige jaar heb ben we moeten demonstreren, hoe wij door tariefsverhogingen onszelf moesten zien te redden. Zoiets hoeven wij dit jaar niet weer uit te halen. Daarvoor was het verzet veel te groot". De stukken komen op tafel als „lang jarige begrotingen, één van de grote knelpunten". Mijn gastheer zegt het niet, maar het is wel duidelijk. Welk houvast heeft een enorm bedrijf als de PTT aan bijzonder vage zinnen als de ze: „Voor de jaren 1969. 1970 en 1971 zijn plannen opgesteld, welke, wanneer zij worden gerealiseerd, investeringsbedra gen vergen in de orde van grootte van 600, 690 en 750 miljoen. De besteding van genoemde bedragen zou met zich brengen, dat het bedrijf voor het begin van het begrotingsjaar 1968 verplichtin gen tot een bedrag van 250 miljoen gul den moet aangaan". En: „Over de realiseerbaarheid van deze bedragen kan nog geen uitspraak worden gedaan, omdat overleg over de PTT-begroting voor volgende jaren te gen de achtergrond van de budgettaire situatie als geheel nog niet heeft plaats gevonden". Dat was dat. En de bedrijfsleiding maar passen en meten, willen bouwen, maar niet kunnen, wachtlijsten zien groeien zonder voldoende verweermid delen te hebben. Na twintig jaren staat dus nu waarschijnlijk 'n nieuwe rechts vorm voor het bedrijf te wachten. Hoe die zal uitvallen, bestudeert een com missie uit vier departementen en twee directieleden van de PTT. De bedoeling is, dat in de eerste helft van het volgen de jaar een structuurplan klaar is, dat voor de regering hanteerbaar is. En het personeel? „Tja", reageert mr. Klaasesz. minis ter Bakker vindt het niet gewenst, dat de rechtspositie en de regelingen (gelijk aan die voor het overheidspersoneel) worden gewijzigd. Of onze mensen amb tenaar zullen blijven, moet ook nog worden bekeken. Ik weet wel, dat de vakorganisaties er erg op zijn gesteld, dat er aan die positie niet wordt ge tornd. Van de andere kant: de combi natie naamloze vennootschap-ambte naar lijkt me moeilijk denkbaar". Gonst de PTT van de geruchten over de toekomst? „Als u bedoelt, of de mensen dag in dag uit praten over wat er gaat gebeu ren, dan zeg ik nee". Er zijn nog twee troostrijke gedach ten. Mocht de PTT de zijner tijd ver der vooruit kunnen kijken dan nu, dan is dat ook heel belangrijk voor de in dustrie. waaronder in grote mate de Ne derlandse. Die zal dan ook tijdig weten waaraan zij toe is. Er zijn industriële belangen mee gemoeid, die aan Neder land als geheel weer ten goede komen. Tenslotte: het vraagstuk van de zelf standigheid speelt niet alleen in Neder land. Ook in de ons omringende landen weten de PTT-ers er van mee te praten. Ook de niet P.T.T.-er zal het duidelijk zijn, dat het bedrijf het hele land in een fijn vertakt web gevangen houdt. In dat web: De eenzame figuur op zijn brommer tje die in de wijde polder of stille bos sen goede of slechte schriftelijke bood schappen ronddeelt, de man bij de computer die meehelpt de beleidsvoering te bepalen, de paar mannen hoog in de televisie torens, die er iedere avond weer voor zorgen dat miljoenen hun verstrooiing of lering via het beeldscherm thuis krij gen, de vrouw van de dorpsdrogist achter het enige loket van haar postagentschap. Maar ook: de honderden mannen en vrouwen die in de avonduren miljoenen poststukken meestal de goede en soms de verkeerde richting uitsturen, de experts die het bedrijfsleven voor lichten zo goed als de loketambtenaar die een bejaarde helpt bij het invullen van één van de vele formulieren, zon der welke we niet schijnen te kunnen leven. Toch is de P.T.T. niet meer voor ie dereen zo zicht- en hoorbaar als vroe ger. Er staan steeds minder lange rij en voor de loketten. Niet omdat er minder omgaat, maar het geldverkeer is zich aan het verplaatsen van contant naar giraal geld. Pensioen aan het lo ket afhalen hoeft ook al niet meer. We krijgen het thuis per giro. De telefoonabonnee krijgt minder vaak een telefoniste aan de lijn. Zijn kies- schijf stelt hem, dank zij de automati sering, in staat veel meer verbindingen zelf tot stand te brengen, tot ver in het buitenland toe. Hoeveel geld er in die reus zit? Eind 1966 bedroeg het bedrijfsvermo gen drie miljard en 130 miljoen gulden, f 3.130.000.000,—, de girodienst niet mee gerekend. Het forse bedrag zit o.m. in een paar duizend postkantoren en twaalfhonderd telefooncentrales. Dat zijn de grote slokoppen, want tachtig procent van de jaarlijkse investeringen verdwijnt in de telefoonsector. En dat is nog niet genoeg. Van het geld dat de Nederlanders aan de girodienst toever trouwden was eind vorig jaar twee mil jard en 675 miljoen gulden belegd. Dat was, zouden we kunnen zeggen, terugge stroomd naar een samenleving. Wat nu de P.T.T. is, kwam in de acht tiende eeuw op gang met het rustigjes- weg vervoeren en uitreiken van brie ven. Het waren er maar weinig en de afwikkeling was in handen van stedelij ke overheden of particulieren. Pas in 1799 kreeg het toen zo gedecentraliseer de postwezen voor het eerst een Natio naal Postbestuur. De T. en T. waren nog lang niet in zicht. De posterijen waren, financieel ge sproken, ook toen al een kind van de rekening. Oude boeken maken melding van „voortdurende bezuinigingsmaatre gelen". Het hele „hoofdbestuur" moest het doen met 'n referendaris, een hoofd inspecteur en tien man personeel. Twee jaar later: de heer referenda- imtfiniitHiiimiiiitntiMiiii ris krijgt de titel van hoofddirecteur; de Rijkstelegraaf steekt bescheiden het hoofd op. „Men zag er meer een concurrent dan een verwant bedrijf in". Dat duurt tot 1886, als de twee diensten definitief samensmelten. De ontwikkeling van openbare dienst tot staatsbedrijf heeft zestig jaar ge duurd. De omvorming werd voorbereid in 1913 en kreeg 1 januari 1915 haar be slag. „Uw zelfstandigheid", zo liet de regering goed weten, „blijft beperkt tot uitsluitend een administratieve". Aldus was verordonneerd bij de Bedrijven- wet. Over haar financiën had de P.T.T. niets te vertellen. De winst moest vol ledig aan de Staat worden afgedragen. De telefoondienst was intussen de kleinste maat kinderschoenen al ont groeid. Als de beslissing valt: „We gaan het hele telefoonnet automatiseren", blijkt pas goed hoe de beperkingen van de Bedrijvenwet handenbinders zijn. Toen al was duidelijk, dat een bedrijf als de P.T.T., wil het goed kunnen func tioneren, in financieel opzicht op lange termijn vooruit moet kunnen kijken. Was dat eerst alleen een behoefte, op den duur groeide 't uit tot bittere nood zaak. Het herstel van de verwoestingen en plunderingen in de oorlog verslond kapitalen. Behalve de telefoon- ging ook de postdienst grote investeringen vergen. Mechaniseren en automatiseren: een parool, dat langzamerhand in werke lijkheid werd omgezet. Het kon tot nu toe met heel veel, behalve uitgerekend met het bezorgen. Daardoor is dat nu op personeelsgebied het grote zorgen kind. Aldus een paar flitsen uit een staats bedrijf dat, als minister Bakker zijn zin krijgt, straks als naamloze vennoot schap zelfstandig zijn boontjes zal kun nen doppen. Tienduizenden ambtenaren zullen dan geen echte ambtenaren meer zijn. CUYK Homburg verwacht dit jaar slechts een geringe winst door tegen slagen als gevolg van garantie- en voor raad verliezen. Over 1966 bedroeg de winst nog f 1,69 miljoen en werd 15 pro cent dividend uitgekeerd, 't Exploitatie saldo in de sector vleeswaren was tot dusver bevredigend. Het resultaat in de slachterij daarentegen stelt teleur. AMSTERDAM De H.VA. zal van haar Ethiopische dochtermaatschappij over het boekjaar 1966-'67 een onveran derd dividend ontvangen van E$ 7.20 per aandeel. Dit komt voor het aande lenbezit van de H.V.A. neer op f 6,85 miljoen. De produktie van de suikerfa brieken Wonji en Shoa heeft in de cam pagne 1966-'67, 76.869 ton bedragen te gen vorig jaar 68.861 ton. Als een grote communicatiesatelliet Het werk van het staatsbedrijf der P.T.T. heeft in 1967 meer weg van een moderne communicatie satelliet dan van de vertrouwde maar gezapige Tante Pos van onze voorvaderen. Veronderstel: Het bedrijf zou om welke reden ook plotseling uit vallen. Zo'n 62.500 mannen en vrouwen zouden op slag met hun ziel onder hun arm lopen. Méér dan dat. De samenleving zou zijn ontwricht. Zo zou de werkelijkheid eruit zien: Ruim 2200 postkantoren zou den de voordeur gesloten houden. Er zouden bij de P.T.T. alleen nog postzegels te koop zijn via de auto maten. Zolang de voorraad strekt Binnen een paar uur zouden in het hele land de brievenbussen verstopt raken. Honderdduizenden abonnees zouden dag- noch weekblad of 0 De torenhoge lichtmasten op Schiphol zijn voorzien van spiraalsgewijs- lopende plastic strokendie wind of storm zo'n werveling rondom de mast ge.veïi, dat deze blijft staan zonder tui kabels. Voor degenen die deze stroken moesten bevestigen was het geen licht karweitje. DJAKARTA Het Indonesische Huis van Afgevaardigden heeft de behande ling van het wetsontwerp voor de alge mene verkiezingen voor onbepaalde tijd uitgesteld. De ernstige kritiek op het wetsvoorstel kwam van de aanhangers van het nieuwe bewind. Zij vonden het ontwerp in zijn huidige vorm een com promis tussen voor- en tegenstanders van ex-president Soekarno. Het Huis van Afgevaardigden zal nu eerst de wetsontwerpen op de samen stelling van het Huis van Afgevaardig den, het Volkscongres en de regionale volksvertegenwoordigende lichamen behandelen. BREDA Voor de eerste maal heeft een rechter in ons land uitspraak ge daan in een geschil om een ontslag vergunning. Een conservenbedrijf in Zundert dat in een kort geding een ont slagvergunning eiste van het arbeids bureau in Etten, werd door de presi dent van de rechtbank in het ongeiyk gesteld. De NV „Groko" in Zundert ontsloeg enige tijd geleden een hoofdmachinist. Tot tweemaal toe weigerde het arbeids bureau in Etten een ontslagvergunning af te geven. De gronden voor het ont slag zouden niet steekhoudend genoeg zijn geweest. Het conservenbedrijf vroeg daarop aan de president van de rechtbank in kort geding het arbeidsbureau te gelas ten, alsnog de ontslagvergunning te ge ven op straffe van een dwangsom. Jhr. mr. J. A. E. van der Does uit Den Haag, die gisteren in het proces optrad voor het arbeidsbureau zei dat de pre sident zich onbevoegd zou moeten ver klaren, aan het arbeidsbureau als over heidsorgaan een bevel te geven een ad ministratieve beslissing te nemen. De president van de rechtbank mr. J. Schellenbach stelde de conservenfa- briek in 't ongelijk en vond de gronden voor het ontslag te licht. Hij verklaar de zich wel bevoegd in deze zaak. De NV „Groko" gaat in hoger be roep. Als tot in hoogste instantie de be voegdheid van de rechter in deze zaken stand houdt kan dit betekenen dat voor taan ontslagkwesties in kort geding voor de rechter kunnen worden ge bracht. DOKKUM Drie supermarkten in Dokkum zijn gisteren een actie begon nen om bij Let kopen van melk artike len te leveren tegen sterk verlaagde prijzen. Zii hebben daarmee de oorlog verklaard aan de zuivelfabriek Noord- Oostergo, die vorige week de leverantie van melk aan deze zaken staakte. De winkels betrekken nu hun melk van een andere zuivelfabriek. Zij ver kopen die aan de huisvrouwen met speciale aanbiedingen. Bij twee liter melk is er in de winkel 500 gram pan klare rode kool /oor 1 cent. Bij een hal ve liter yoghurt een blik vruchten op sap van 69 voor 39 cent. Bij een liter karnemelk worden gratis sinaasappe len en lollies gegeven. LONDEN Het leek een fantas- tisch idee. De 13-jarige Dennis St. j Jean besloot een dagje te spijbelen om Engeland's nationale voetbalelf- j tal te zien oefenen. Hij vertelde zijn moeder, dat hij zich niet lekker voelde en dat hij naar de dokter ging. In plaats daar- J van nam hij de bus naar Roehamp- ton, waar het oefenterrein is. Dat ging allemaal voortreffelijk. J Toen hy weer thuis kwam ver- telde hij zijn moeder dat de dokter hem verteld had dat hij overwerkt S was en maar een dagje moest rusten. Moeder schreef een briefje voor de onderwijzer. Toen kwam de grote teleurstelling. In de Daily Express van die mor- gen stond een foto van Engeland's doelman Gordon Banks, die een prachtige uitval maakte. En dicht bij de doelpaal stond Dennis. die van opwinding en vreugde wel een meter hoog sprong. Het was een mooie plaat, behalve S voor het hoofd van Dennis' school. Het „vonnis": twee uur strafwerk plus twee weken verlies van zak- geld. Dennis zei: „Het was een fijne dag, maar ik geloof, dat ik het niet nog eens doe. tijdschrift meer ontvangen. zMiljoenen Nederlanders zouden zonder hun al dan niet geliefd ra dioprogrammablad zitten. Op zich zelf niet zo erg, want er zou radio noch televisie meer zijn zodra de bedienaren van de zenders zouden wegblijven. De communicatie zou voor een goed deel plat liggen. Geen zaken- of liefdesbrief meer, geen telegram, geboortekaartje, uitnodiging of re kening zou de plaats van zijn of haar bestemming bereiken. Wacht even: het automatisch te lefoonverkeer zou wél door kunnen gaan, zolang er tenminste geen storingen in centrales of kapotge- trokken kabels zouden zijn. De ze ventienhonderd telefonistes zou den wegblijven. Geen verkeer meer via deze gewilligen. Iedere dag zouden bij de giro dienst een half miljoen opdrachten tot het overmaken van ons aller geld blijven liggen. DEN HAAG De werkkamer van staatssecretaris M. J. Keyzer doet denken aan de sobere ernst van de vertrekken, waar de Heren Zeventien in voorbye eeuwen voor Nederland de vrachtvaart van Europa regelden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat mag op het Binnenhof een wat weggedrukte indruk ma ken, in de vertrekken achter de hoekgevel had ons verre voorgeslacht zich thuis kunnen voelen om zich zorgen te maken over de afsluiting van de Sont of de overval op een vaderlandse koopvaardijvloot door een Brits fregat. In onze supra-nationale wereld moet men niet te veel met trillende stem spreken over ons trotse voorgeslacht en over de grote daden van vaderlandse helden, die aan de lopende band bewe zen hoe een klein land groot kan zijn, maar toch! In 1967 is staatssecretaris Keyzer be zig een eeuwenoude vaderlandse strijd opnieuw te strijden: de Nederlandse vrachtvaart en het vrachtvervoer over de weg worden ernstig bedreigd door 't plan van de Westduitse minister van verkeer, George Leber. Behalve dat Nederland voor 56 procent het vracht vervoer over water binnen Europa voor zijn rekening neemt, rijden onze vrachtrijders voor 40 pet. het hele Eu ropese wegvrachtvervoer. Als minister Leber zijn zin krijgt, zal bijvoorbeeld dat percentage weg vervoer door West-Duitsland aanzien lijk gaan slinken, want het plan-Leber wil het vrachtvervoer in West-Duitsland van de weg naar de spoorwegen bren gen. Staatssecretaris Keyzer zit wat voorzichtig in een leunstoel, want hij tobt met de uitlopers van een spitaan- val. „Ik had me vertild aan het Leber plan", zegt hij. Het vaderland kan echter gerust zijn, want zijn staatssecretariële werkzaam heden hebben er niet onder te lijden ge had: „Je kunt vele zaken het best op bed afdoen. Ik ben enorm opgeschoten tijdens de dagen gedwongen bedrust". De 56-jarige staatssecretaris beziet het diplomatieke gevecht om het Neder landse vrachtvervoer niet zonder ver trouwen. Van 1933 af houdt hij zich op hoog overheidsniveau met diplomatieke en economische zaken bezig. Hij voelt zich aan de buitenlandse conferentieta fels wellicht beter thuis dan op zijn eigen departement, al weet hij ook daar de weg, want hij rit voor de tweede maal op de stoel van de staats secretaris. In het kabinet-Marijnen be zette hij dezelfde zetel als in het kabi net-De Jong. Hoewel nationale trots bedwongen moet worden, vraag ik toch: Is Neder land niet, als geen ander Europees land, gespecialiseerd in het vrachtvervoer? Staatssecretaris Keyzer beaamt het: „Het Westduitse bedrijfsleven zal dan ook allerminst gelukkig zijn met het plan-Leber. Ons vervoer is van zeer ho ge kwaliteit en heeft een bijzonder groot aanpassingsvermogen". Waarom komt minister Leber met dit plan? „De Westduitse spoorwegen lijden zware verliezen net als alle spoorwe gen in Europa en de havens Ham burg en Bremen komen niet volledig aan hun trekken. Bovendien vindt mi nister Leber dat er op de Westduitse wegen te veel vrachtwagens rijden. Dat argument wordt uiteraard onderschre ven door de circa tien miljoen parti- 0 Tijdens een onlangs in Warschau ge hou den modeshow werd een aantal modellen ge toond, die geïn spireerd zijn op de folkloristische kleding uit de Sovjet-Unie. Hier een vlot pakje voor alledag met bijpassend hoed je. De ontwer per werd geboeid door de kleding- stijl van de vrou wen in het zuid westen van Rus land. culiere automobilisten en hun familie in West-Dutsland". Afgezien van de gevolgen voor Ne derland: is het plan-Leber in beginsel aanvaardbaar? „Op het eerste gezicht maakt het plan met name het wegvervoer naar de spoorwegen op de leek een gunsti ge indruk. Ik moest zelfs een van mijn kinderen overtuigen dat het geen goed plan was zo ziet u dat een staatsse cretaris op vele fronten moet vechten! Het plan is echter in beginsel fout. Het zet de klok terug. Dat blijkt onmiddel lijk als men de gevolgen bekijkt, ter wijl de poging om de verkeerscongestie te bestrijden op niets uitloopt. Integen deel, er zullen ongetwijfeld moeilijkhe den komen bij de Westduitse spoorwe gen: de goederen zullen veelal per auto naar de spoorwegen moeten worden ge bracht. Bij de stations moeten de goederen van de auto's in de wagons worden overgeladen. Op de plaats van bestem ming moeten de goederen meestal van de wagons in auto's worden overgela den. Al laat men het tijdverlies en de grotere kans op beschadiging buiten be schouwing, dan zal het plan in elk geval enorme opstoppingen veroorzaken bij de stations van de grote en middelgro te steden". Het plan van minister Leber is niet nieuw. In 1954 heeft zijn voorganger Seebohm een soortgelijk plan gelan ceerd, maar dat heeft toen de parle mentaire goedkeuring niet gehaald. Sinds de „grote coalitie" heeft West- Duitsland echter geen parlementaire oppositie meer en nu waagt minister Leber opnieuw een kansje, ondanks een zeer grote verdeeldheid van mening binnen het Westduitse kabinet. Is het plan-Leber in strijd met de EEG? „Een belangrijk beginsel van de EEG is de arbeidsverdeling, dat wil zeggen dat de specialiteiten van de deel nemende landen zoveel mogelijk moe ten worden gerespecteerd. Vrachtver voer is een onbetwiste Nederlandse spe cialiteit. Bovendien zijn er in het ver band van de EEG afspraken gemaakt, waarbij Nederland ook op het gebied van het vervoer soms grote conces sies heeft gedaan. Men kan dergelijke afspraken toch niet eenzijdig negeren". Minister Leber zegt dat zijn plan voor een deel moet worden gezien als een tijdelijke maatregel om te voorzien in een noodtoestand? „Dat zegt minister Leber wel, maar dat is te nationaal gezien. Overal lij den de spoorwegen zware verliezen, ook in ons land. Dat is een structureel verschijnsel dat op een andere, econo misch gefundeerde wijze moet worden aangepakt". Zouden de Westduitse spoorwegen door het plan-Leber hun verliezen kun nen drukken? „Naar mijn vaste overtuiging zal door het plan-Leber, voorzover het be treft het overhevelen van vervoer van de weg naar de rail, het verlies van de Westduitse spoorwegen wellicht eerder toenemen dan afnemen. Zo zal men bij voorbeeld de spoorwegen veel minder kunnen saneren, omdat ook onrendabe le en vervangbare lijnen bij het plan-Leber voor het vrachtvervoer moe ten worden gehandhaafd. Het plan-Le ber is vooral, zoals ik reeds gezegd heb, weinig economisch gefundeerd. Het be ziet wel de toestand bij de spoorwegen, maar er wordt niet berekend hoeveel dit plan de gemeenschap zal kosten, door tijdverlies hogere vervoerschade en remming van de activiteit in het algemeen". Nu gaat de zorg van staatssecretaris Keyzer natuurlijk niet in de eerste plaats uit naar de nadelen van het plan voor West-Duitsland. Het Nederlandse vervoer en de Nederlandse havens waar honderdduizenden vaderlanders een goede boterham verdienen zou den door het plan een geweldige klap krijgen. Hebt u argumenten om West-Duits land tot andere gedachten te brengen? „Een ogenblik buiten beschouwing la tend de economie van het plan, zal ik mij beroepen op de letter en geest van de EEG., alsmede van de Acte van Mannheim, de afspraken die reeds in de EEG zijn gemaakt. Het goede na buurschap en de economische relaties tussen Nederland en de Bondsrepubliek zullen tevens moeten meetellen". Staatssecretaris Keyzer heeft onge twijfeld nog meer troeven achter de hand, maar die wil hij liever op het juiste moment zelf op tafel eggen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 8