Minister Leber niet voor rede vatbaar VERNIELDE HUIZEN IN DEBAR v OORLOGSDREIGING THANS GEWEKEN In Portugal 457 doden LONDEN Zuidslavisch dorp door aardbeving verwoest DERBY UP DRINK LEVEN IN ENGELAND KAN VURIG ZIJN sympathie voor cognac Danlon fabrieken 4 weken na de brand L9 nog goedkoper door devaluatie 4daagse -nü f135.- gratis Derby Drinks glas bij 2 flessen DUTS PROTECTIONISME BLIJFT UVlikan Bul Hum Bomaanslag in Athene: 1 dode Danlon en Duet Schrijft U eens met de nieuwe De nieuwe heeft een grote, veerkrachtige 14 karaats gouden pen Hoek van Holland-Harwich Dochter van Nixon met kleinzoon van Eisenhower verloofd ZUID SLAVIËl rs SKOWE O O J TETOVO DEBAR Oost-Duitsland sluit spoorlijn af Dankzij de medewerking van onze buurman AKU, die een grote hal van 10.000 m* beschikbaar had en de snelle levering van de benodigde machines produceerden wij - 4 weken na de brand - weer de eerste nylons. Daardoor zijn nu reeds onze bekende merken weer overal verkrijgbaar. VRIJDAG I DECEMBER 1967 ADVERTENTIE ADVERTENTIE Voelt U hoe sierlijk en licht deze gouden pen over het papier glijdt - hoe persoonlijk Uw handschrift wordt - hoe fijn het is om met de verjongde Pelikan te schrijven. Laat U zich de nieuwe Pelikan eens tonen en beleef ook eens die nieuwe schrijfsensatie. Grote, veerkrachtige 14 karaats gouden pen: Thcrmic-inktregulator voorkomt lekken. Zuiger- of patroncnvulsystcem. Luchtdicht afsluitende dop van geciseleerd doublé of nieuw-zilyer. Pelikan inktpatronen - voor goede inkt. CCNTHEXVACN» HUKAN-WERKE HANNOVER Impon: H.«o GmatlcCo.H.\\Aaa^u-. 7, Amxcrdia VARESE (Italië) Een lokaaltrein is donderdag bij Varese ingereden op een groepje spoorwegarjjeiders van wie er een werd gedood en drie anderen ern stige verwondingen opliepen. Het ongeluk vond plaats toen de trein met bestemming Milaan uit een tunnel te voorschijn kwam. MINISTER LEBER ik kan (wil) niet anders g3 NAVO speelde grote rol op Cyprus ATHENE Griekenland en Turkije hebben donderdagavond over de kwestle- Cyprus hun kanonnen verzegeld, maar vinden het klaarblijkelijk moeilijker om het herstel van de rust op papier te zetten, dan de explosieve commentaren van de afgelopen twee weken van oorlogskoorts. De Griekse en Turkse leiders bereikten 24 uur geleden een akkoord over de kwestie, maar worstelen nu nog met het probleem een communiqué dienaan gaande op te stellen. De Grieken hebben het hierbij moei lijker, omdat zij meer concessies doen o.m. het terugtrekken van de strijd krachten op Cyprus, dan de Turken, die alleen de dreiging ihet invasie hebben opgegeven. De vorm van bekendmaking, die zal plaats hebben is zowel voor Athene als voor Ankara van belang, in verband met de stappen die dan moeten worden genomen. Een dezer stappen is het retireren van de ongeveer acht- tot tienduizend Griek se militairen die bij beetjes tegelijk over een lange periode op Cyprus zijn aangekomen. Ook zal Griekenland scha deloosstelling betalen voor de Griekse aanval op twee Turks-Cyprische dorpjes op 15 november die uiteindelijk tot het conflict heeft geleid. De tijd waarin de terugtrekking zal moeten plaats vinden is een knelpunt. De Turken willen dit snel zien gebeu ren maar de Grieken zijn hiertoe niet in staat in verband met hun aantal sche pen en vliegtuigen en zijn gekant tegen iedere maatregel die op overdreven haast of vertrokken nederigheid zou lij ken. De Noord-Atlantische verdragsorga nisatie heeft een beslissende rol ge- ROTTERDAM De totstandkoming van een gemeenschappelijk Europees vervoerbeleid is een vrijwel uitzichtloze zaak. Dat is de enige conclusie die men kan trekken na het congres dat de Internationale Transportarbeiders Federa tie in de Rotterdamse Doelen heeft belegd. Tegenover een gelijkwaardige concurrentie en een erkenning van de bijzondere positie van Nederland in het vervoer, zoals die door staatssecretaris Keyzer (Verkeer en Waterstaat) werden bepleit, staat het Westduitse standpunt. Minis ter van Verkeer I^ber, niet bang als „dirigistisch" te worden aangemerkt zei: „Als er werkelijk één Europa is, zullen we onze maatregelen ter discussie stel len". Herhaaldelijk werd tijdens het con gres aangevoerd dat juist zijn maatre gelen ter beperking van het vervoer langs de weg ten behoeve van het trans port via de spoorwegen, zijn overduide lijke begunstiging van de Duitse havens ten koste van de havens van Benelux, zijn ingrepen in het vervoer over de Rijn, de totstandkoming van een ge meenschappelijk vervoerbeleid in de weg staan. Handig redenaar als de Westduitse minister is, omzeilde hij de moeilijke vragen, beantwoordde vraag met we dervraag en concludeerde: „In Brussel is door de E.E.G. op het gebied van ver voer niets verboden". x KNELPUNT Het grote knelpunt tussen Nederland en Duitsland is natuurlijk wat de heer Keyzer in zijn toespraak zei: „Wij in Nederland beschouwen het vervoer in de ware zin van het woord als een eco nomische activiteit. Wij menen dat de vervoersondernemingen die in staat zjjn bepaald vervoer te verrichten te gen prijzen, die lager liggen dan de of ficiële tarieven daartoe de gelegenheid moeten hebben. Vanzelfsprekend onder voorbehoud dat dit niet tot een ver gaande en dus oneconomische concur rentie leidt". Hij voegde er nog aan toe: „Als ver- voerstarieven worden gebruikt ter be scherming van industriële ondernemin gen, gaan zij verdacht veel lijken op in voerrechten. Dit is voor mijn land on aanvaardbaar". GEEN DOEL Voor de Westduitsers is de verkeers- politiek echter geen doel. Zij zien in het vervoer slechts een middel om te berei ken „een harmonische ontwikkeling van de economie in de gemeenschap". Mi nister Leber voelt niet zo veel voor een einddoel met visie. Hij bepleitte 'n aan pak van de problemen zoals die zich aandienen. De vroegere staatssecretaris van ver keer en waterstaat nu socialistisch Ka merlid, S. Posthumus, sloeg onmiddel lijk toe: „Acht jaar lang hebben we de Europese Commissie verweten dat zij geen visie had en dat zjj slechts een verbrokkeld beleid voerde. Nu zegt mi nister Leber geen behoefte te hebben aan die visie". „Denkt minister Leber werkelijk dat hij de tekorten bij de spoorwegen kan wegnemen als hij het vervoer van weg naar rail overhevelt. En als de minister spreekt van 17.000 dodelijke ongevallen per jaar op de Duitse wegen, wil hij dan aantonen hoeveel hier voor reke ning van het vrachtvervoer komen? En hoe staat het met het verkeer op de Rijn?" Minister Leber zweeg over de Rijn. Minister Leber had ook geen cfjfers over de ongevallen die de vrachtwagens ver oorzaken. Minister Leber zei wel: „Je kunt de spoorwegen niet meer gezond maken als je alleen voor hen maatre gelen neemt. Je zult dus ook iets met de andere takken van vervoer moe ten doen". Of rnen nu al aantoonde dat veertig procent van het vervoer tussen Neder land en Duitsland, 48 procent van het vervoer tussen Frankrijk en Duitsland en liefst tachtig procent van het trans port over de weg tussen Luxemburg en Duitsland, zouden worden getroffen door de plannen van de Westduitse minister, hij zwichtte niet. Leber hamerde op het punt van ge lijke concurrentiekansen, gaf staatsse cretaris Keyzer toe dat vrij verkeer van goederen en mededinging van de verschillende takken van vervoer ge wenst is, maar keerde telkens weer te rug tot de problemen van Duitsland zelf Stadsbestuurders van Hamburg en Bremen vielen hem bij: „Rotterdam mag leven, maar la^t ons ook leven. Onze havens moeten intact blijven, voor geval Duitsland herenigd zal zijn". WERKNEMERS Drs. H. ter Heide, secretaris van het Nederlands Verbond van Vakvereni gingen zei nog: „Rotterdam is mans genoe# om zichzelf tot bloei te bren gen. Het mag dan evenwel niet met kunstgrepen worden geremd. Neder land moet zijn betalingsbalans in even wicht trachten te houden. Lukt dat als gevolg van Leber's maatregelen niet, dan moeten de werknemers daarvoor boeten. En dat nemen we niet". LISSABON Het dodencijfer van de overstromingen die Centraal-Portu- tot 457. Hilp blijft binnenkomen van buiten landse liefdadige instellingen, terwijl ook verschillende buitenlandse ambas sades in Lissabon kleren, dekens, schoenen en dergelijke schenken. ADVERTENTIE Vertrek elke dag van elk n.s. station. Overtocht per dag boot. Ook andere voordelige reizen in de nieuwe folder. speeld in de oplossing van de crisis rond Cyprus, zo heeft secretaris-gene raal Manlio Brosio van de NAVO bij aankomst in Brussel gezegd. „De NAVO heeft deze rol al 18 jaar lang gespeeld. Dit geeft duidelijk aan hoe belangrijk zijn rol is< vooral in de Middellandse zee", zo verklaarde hij. Brosio was verleden week vrijdag naar de Middellandse Zee gevlogen, na dat Griekenland en Turkije zich bereid hadden verklaard in de kwestie Cyprus gebruik te zullen maken van zijn goe de diensten. Moeilijkheden in de zuid oostelijke flank van de NAVO zijn niet gewenst omdat de Sovjet-Unie heeft ge toond zijn zeestrijdkrachten in die con treien op te bouwen. Generaal Grivas, de voormalige be velhebber van de Grieks-Cyprische na tionale garde, heeft tegenover journa listen in Athene verklaard, dat hij „on getwijfeld over enige tijd naar Cyprus zal terugkeren"^ De generaal, die on der druk van Turkije door de Griekse regering werd teruggeroepen, antwoord de bevestigend op een vraag of hij zijn strijd voor samenvoeging van Cyprus en Griekenland, „Enosis", zal voortzet ten. Hij wilde geen antwoord geven op vragen of hij nog steeds bevelhebber van de Cypriotische strijdkrachten was. Ook in Albanië doden en schade BELGRADO In het Zuidslavische plaatsje Debar, dat gisteren door een aardbeving voor 80 procent werd ver weest z(jn tot nu toe de lijken van 7 kinderen en een volwassene uit het puin gehaald. Ongeveer' 7000 van de ruim 8000 inwoners werden dakloos, ter wijl 40 personen verwondingen opliepen. In de puinhopen van het getroffen stad je wordt nog gezocht naar slachtoffers. Volgens het Albanese persbureau zijn de schokken in heel Albanië gevoeld. Elf personen in dat land zijn omgeko men en 134 gewond, terwijl meer dan 2000 huizen werden verwoest. De Oos tenrijkse radio meldt dat Debar later opnieuw door een lichtere beving is ge troffen. Debar ligt vlak bij de grens met Al banië, en 120 kiloneter ten zuidwesten van Skolpje, de stad die in 1963 door een rampzalige aardbeving werd ge troffen, waarbij meer dan duizend men sen het leven verloren. Ook in Skolpje en andere plaatsen in het westen van Macedonië werden de aardschokken ge voeld. De bevolking rende in paniek de straat op. Het epicentrum van de aard beving lag vermoedelijk in de buurt van Debar. De universiteit van Straatsburg registreerde een intensiteit van zeven op de schaal van Richter. Alle telefoonverbindingen met Debar waren eerst verbroken terwijl de stad ook zonder water en elektriciteit zat. ATHENE Een vrouw is om het le ven gekomen en een voorbijganger is gewond geraakt bij een bomaanslag op een piein in het centrum van Athe ne. De boni, doe volgens de politie een zelfgemaakt exemplaar was, ging af bij het ministerie van Justitie. De laatste vier maanden hebben ver scheidene bomaanslagen de Griekse hoofdstad op zijn grondvesten doen schudden. Het was voor het eerst dat een aanslag een mensenleven kostte. De politie deelde later mee, dat het aantal gewonden drie was. Geen van hen verkeerde in levensgevaar. De do de was een 22-jarige vrouw. Voor het eerst werd een bomaanslag gepleegd midden tussen het publiek. De eerde re bommen ontploften in tuinen en parken diep in de nacht zodat geen ge vaar voor slachtoffers bestond. Nixon heeft in een televisievraagge sprek gezegd, dat zijn dochter Julie (18) de ring draagt van David Eisen hower (19), de kleinzoon van de gewe zen president. Nixon zei dat de jongelui verloofd waren, maar alleen dat zijn dochter de ring gedurende de Thanksgiving-feest- dagen had gekregen. De ring behoor de vroeger aan wijlen mevr. S. Doud, de moeder van Mamie Eisenhower. De jongelui studeren beiden. ADVERTENTIE tintelend fris en lekker pittig LONDEN Het leven is vuriger dan men in Engeland denkt. Dat ondervond de meneer in Dorset in Zuidwest-Engeland, die heerlijk in bed een sigaret lag te roken. Toen die op was, drukte hij het stompje uit op zijn nachtkastje maar in plaats van in de asbak deed hfj het op ziin kunstgebit dat daar lag. Dat vloog onmiddellijk in brand, het vuur sloeg over op de lakens en dekens en in een ommezien van tijd stond de hele slaapkamer in lichter laaie. Een mevrouw in hetzelfde deel van het land kwam van de kapper die haar flink vol lak had gespoten. De mevrouw stapte een bus in, een meneer naast haar stak een sigaret op en het hele kapsel was één vlammenzee. Het huwelijk van de heer en me vrouw Barry en Ann Emms in Lon den heeft deze week ook een vurig begin gehad. Meteen al in het stad huis, want de ambtenaar die hen in het huwelijk verbond zei: „Ik ver klaar u man en vrouw en het ge bouw staat in brand". „Zie je wel", zei Barry, terwijl hij Ann omhelsde, „toen we de trouwzaal binnenkwamen zag ik al wat rook". Hij was ook een beetje in de war toen hij ja moest zeggen in antwoord op de bekende vraag van de ambtenaar. Dat kwam door de rook en door al het lawaai op straat en de zwaailichten van de brandweerauto's. De brand woedde in de kelder pal onder de trouwzaal maar de ambte naar besloot de plechtigheid gewoon te laten doorgaan. Een collega op de uitkijk bij de deur zou hem waarschuwen als er gevaar dreig de. Maar alles ging goed. De pas getrouwde mevrouw Emms zei later: „We hebben ge bruld van het lachen. Dit zullen we nooit vergeten". Eenheden van het Zuidslavische le\er in Skolpje konden het rampgebied niet met hefschroefvliegtuigen bereiken, door de hevige regenval. Bij het vallen van de avond reden bus sen in vrachtwagens, afgeladen met de kens, voedsel, medicijnen en water, het stadje binnen over de wegen die redelijk berijdbaar waren gemaakt. Rijen mensen stonden in de stromen de regen op hun evacuatie te wachten. Zij zullen naar dorpen en steden in de DEBAR Verwoestingen in het Joego slavische stadje, dat donderdag door een aardbeving is getroffen. Onder de puinhopen zijn verscheidene slacht offers gevonden. O omgeving en bij het Ohridmeer worden ondergebracht. Niemand durft de weinige huizen die nog overeind staan te betreden. De he le bevolking vertoeft in de open lucht. Een Veldkeuken heeft een aanvang gemaakt met het verstrekken van war me maaltijden aan de bange, uitgeputte en doorweekte mensen. Er is nog geen raming van de schade gemaakt maar gemeend wordt dat deze de tientallen miljoenen dollars zal be lopen. Behalve Debar hebben ook de dorpen, Zupa, Papratnik, Konjari, Balvani, Ce- tiste, Belciste en Kosovrasti waarschijn lijk in puinhopen zwaar te lijden gehad. Omdat hij zo'n zacht en toch pittig karakter heeft. Het karakter, dat de sympathie heeft van alle kenners van een goede, geurige, hol- landse cognac! miATE HI J. J. MEICHERS Hz. - SCfflEDJW BERLIJN Het Oostdultse ministe rie van Verkeer heeft de afsluiting aan gekondigd van een Westduitse spoorlijn die ten westen van Eisenbach enkele kilometers over Oostduits gebied loopt. De maatregel, die heden ingaat, dient om kracht bij te zetten aan een vorde ring van 5,4 miljoen Mark die Oost- Duitsland zegt te hebben op de West duitse spoorwegen. De Westduitse spoorwegen gebruiken de bewuste lijn tussen Dankmarshau- sen en Gerstungen voor het vervoer van kali. De Oostduitsers zeggen dat zij de lijn uitsluitend ten behoeve van dit vervoer onderhouden. Ondanks her haalde aanmaningen hadden de West duitse spoorwegen voor deze omvang rijke dienst tot dusver geen cent be taald, waarmee ze zich ten koste van de DDR hadden verrijkt, aldus het Oostduitse ministerie. De kali-treinen zullen daarom pas weer worden doorge laten als West-Duitsland zijn financiële verplichtingen is nagekomen. Oost-Duitsland eist ook een grote som voor het PTT-verkeer tussen Ber lijn en West-Duitsland op. De vorde ring beloopt in totaal meer dan een mil jard mark. Woensdag nog had Oost- Duitsland brieven van de Westduits# ministers van Verkeer en Posterijen, re spectievelijk Leber en Dollinger, over deze kwestie als „aanmatigend" naast zich neergelegd, omdat de regering in Bonn zich niet bereid had verklaard tot het sluiten van een „behoorlijke ver- keersovereenkomst". ADVERTENTIE De nu reeds in werking zijnde breimachines voor Danlon en Duet nylons in de AKU-hal te Emmen. CTK FABRIEKEN NV - EMMEN

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 7