Minister Leber niet
voor rede vatbaar
VERNIELDE HUIZEN IN DEBAR
v
OORLOGSDREIGING
THANS GEWEKEN
In Portugal
457 doden
LONDEN
Zuidslavisch dorp door
aardbeving verwoest
DERBY
UP
DRINK
LEVEN IN ENGELAND
KAN VURIG ZIJN
sympathie
voor
cognac
Danlon fabrieken
4 weken na de brand
L9
nog goedkoper door devaluatie
4daagse -nü f135.-
gratis
Derby
Drinks
glas bij
2 flessen
DUTS PROTECTIONISME BLIJFT
UVlikan
Bul Hum
Bomaanslag in
Athene: 1 dode
Danlon en Duet
Schrijft U eens
met de nieuwe
De nieuwe
heeft een grote,
veerkrachtige
14 karaats gouden pen
Hoek van Holland-Harwich
Dochter van Nixon met
kleinzoon van
Eisenhower verloofd
ZUID SLAVIËl
rs SKOWE
O O
J TETOVO
DEBAR
Oost-Duitsland sluit
spoorlijn af
Dankzij de medewerking van onze
buurman AKU, die een grote hal van
10.000 m* beschikbaar had en de
snelle levering van de benodigde machines
produceerden wij - 4 weken na de brand -
weer de eerste nylons.
Daardoor zijn nu reeds onze
bekende merken
weer overal verkrijgbaar.
VRIJDAG I DECEMBER 1967
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Voelt U hoe sierlijk en licht deze gouden
pen over het papier glijdt - hoe
persoonlijk Uw handschrift wordt - hoe
fijn het is om met de verjongde Pelikan
te schrijven. Laat U zich de nieuwe
Pelikan eens tonen en beleef ook eens
die nieuwe schrijfsensatie.
Grote, veerkrachtige 14 karaats gouden
pen: Thcrmic-inktregulator voorkomt
lekken. Zuiger- of patroncnvulsystcem.
Luchtdicht afsluitende dop van
geciseleerd doublé of nieuw-zilyer.
Pelikan inktpatronen - voor goede inkt.
CCNTHEXVACN» HUKAN-WERKE HANNOVER
Impon: H.«o GmatlcCo.H.\\Aaa^u-. 7, Amxcrdia
VARESE (Italië) Een lokaaltrein is
donderdag bij Varese ingereden op een
groepje spoorwegarjjeiders van wie er
een werd gedood en drie anderen ern
stige verwondingen opliepen.
Het ongeluk vond plaats toen de trein
met bestemming Milaan uit een tunnel
te voorschijn kwam.
MINISTER LEBER
ik kan (wil) niet anders
g3
NAVO speelde grote rol op Cyprus
ATHENE Griekenland en Turkije hebben donderdagavond over de kwestle-
Cyprus hun kanonnen verzegeld, maar vinden het klaarblijkelijk moeilijker om
het herstel van de rust op papier te zetten, dan de explosieve commentaren van
de afgelopen twee weken van oorlogskoorts.
De Griekse en Turkse leiders bereikten 24 uur geleden een akkoord over de
kwestie, maar worstelen nu nog met het probleem een communiqué dienaan
gaande op te stellen.
De Grieken hebben het hierbij moei
lijker, omdat zij meer concessies doen
o.m. het terugtrekken van de strijd
krachten op Cyprus, dan de Turken, die
alleen de dreiging ihet invasie hebben
opgegeven.
De vorm van bekendmaking, die zal
plaats hebben is zowel voor Athene als
voor Ankara van belang, in verband
met de stappen die dan moeten worden
genomen.
Een dezer stappen is het retireren van
de ongeveer acht- tot tienduizend Griek
se militairen die bij beetjes tegelijk
over een lange periode op Cyprus zijn
aangekomen. Ook zal Griekenland scha
deloosstelling betalen voor de Griekse
aanval op twee Turks-Cyprische dorpjes
op 15 november die uiteindelijk tot het
conflict heeft geleid.
De tijd waarin de terugtrekking zal
moeten plaats vinden is een knelpunt.
De Turken willen dit snel zien gebeu
ren maar de Grieken zijn hiertoe niet in
staat in verband met hun aantal sche
pen en vliegtuigen en zijn gekant tegen
iedere maatregel die op overdreven
haast of vertrokken nederigheid zou lij
ken.
De Noord-Atlantische verdragsorga
nisatie heeft een beslissende rol ge-
ROTTERDAM De totstandkoming van een gemeenschappelijk Europees
vervoerbeleid is een vrijwel uitzichtloze zaak. Dat is de enige conclusie die men
kan trekken na het congres dat de Internationale Transportarbeiders Federa
tie in de Rotterdamse Doelen heeft belegd.
Tegenover een gelijkwaardige concurrentie en een erkenning van de bijzondere
positie van Nederland in het vervoer, zoals die door staatssecretaris Keyzer
(Verkeer en Waterstaat) werden bepleit, staat het Westduitse standpunt. Minis
ter van Verkeer I^ber, niet bang als „dirigistisch" te worden aangemerkt zei:
„Als er werkelijk één Europa is, zullen we onze maatregelen ter discussie stel
len".
Herhaaldelijk werd tijdens het con
gres aangevoerd dat juist zijn maatre
gelen ter beperking van het vervoer
langs de weg ten behoeve van het trans
port via de spoorwegen, zijn overduide
lijke begunstiging van de Duitse havens
ten koste van de havens van Benelux,
zijn ingrepen in het vervoer over de
Rijn, de totstandkoming van een ge
meenschappelijk vervoerbeleid in de
weg staan.
Handig redenaar als de Westduitse
minister is, omzeilde hij de moeilijke
vragen, beantwoordde vraag met we
dervraag en concludeerde: „In Brussel is
door de E.E.G. op het gebied van ver
voer niets verboden". x
KNELPUNT
Het grote knelpunt tussen Nederland
en Duitsland is natuurlijk wat de heer
Keyzer in zijn toespraak zei: „Wij in
Nederland beschouwen het vervoer in
de ware zin van het woord als een eco
nomische activiteit. Wij menen dat de
vervoersondernemingen die in staat
zjjn bepaald vervoer te verrichten te
gen prijzen, die lager liggen dan de of
ficiële tarieven daartoe de gelegenheid
moeten hebben. Vanzelfsprekend onder
voorbehoud dat dit niet tot een ver
gaande en dus oneconomische concur
rentie leidt".
Hij voegde er nog aan toe: „Als ver-
voerstarieven worden gebruikt ter be
scherming van industriële ondernemin
gen, gaan zij verdacht veel lijken op in
voerrechten. Dit is voor mijn land on
aanvaardbaar".
GEEN DOEL
Voor de Westduitsers is de verkeers-
politiek echter geen doel. Zij zien in het
vervoer slechts een middel om te berei
ken „een harmonische ontwikkeling van
de economie in de gemeenschap". Mi
nister Leber voelt niet zo veel voor een
einddoel met visie. Hij bepleitte 'n aan
pak van de problemen zoals die zich
aandienen.
De vroegere staatssecretaris van ver
keer en waterstaat nu socialistisch Ka
merlid, S. Posthumus, sloeg onmiddel
lijk toe: „Acht jaar lang hebben we de
Europese Commissie verweten dat zij
geen visie had en dat zjj slechts een
verbrokkeld beleid voerde. Nu zegt mi
nister Leber geen behoefte te hebben
aan die visie".
„Denkt minister Leber werkelijk dat
hij de tekorten bij de spoorwegen kan
wegnemen als hij het vervoer van weg
naar rail overhevelt. En als de minister
spreekt van 17.000 dodelijke ongevallen
per jaar op de Duitse wegen, wil hij
dan aantonen hoeveel hier voor reke
ning van het vrachtvervoer komen? En
hoe staat het met het verkeer op de
Rijn?"
Minister Leber zweeg over de Rijn.
Minister Leber had ook geen cfjfers over
de ongevallen die de vrachtwagens ver
oorzaken. Minister Leber zei wel: „Je
kunt de spoorwegen niet meer gezond
maken als je alleen voor hen maatre
gelen neemt. Je zult dus ook iets
met de andere takken van vervoer moe
ten doen".
Of rnen nu al aantoonde dat veertig
procent van het vervoer tussen Neder
land en Duitsland, 48 procent van het
vervoer tussen Frankrijk en Duitsland
en liefst tachtig procent van het trans
port over de weg tussen Luxemburg en
Duitsland, zouden worden getroffen door
de plannen van de Westduitse minister,
hij zwichtte niet.
Leber hamerde op het punt van ge
lijke concurrentiekansen, gaf staatsse
cretaris Keyzer toe dat vrij verkeer
van goederen en mededinging van de
verschillende takken van vervoer ge
wenst is, maar keerde telkens weer te
rug tot de problemen van Duitsland zelf
Stadsbestuurders van Hamburg en
Bremen vielen hem bij: „Rotterdam
mag leven, maar la^t ons ook leven.
Onze havens moeten intact blijven,
voor geval Duitsland herenigd zal zijn".
WERKNEMERS
Drs. H. ter Heide, secretaris van het
Nederlands Verbond van Vakvereni
gingen zei nog: „Rotterdam is mans
genoe# om zichzelf tot bloei te bren
gen. Het mag dan evenwel niet met
kunstgrepen worden geremd. Neder
land moet zijn betalingsbalans in even
wicht trachten te houden. Lukt dat als
gevolg van Leber's maatregelen niet,
dan moeten de werknemers daarvoor
boeten. En dat nemen we niet".
LISSABON Het dodencijfer van
de overstromingen die Centraal-Portu-
tot 457.
Hilp blijft binnenkomen van buiten
landse liefdadige instellingen, terwijl
ook verschillende buitenlandse ambas
sades in Lissabon kleren, dekens,
schoenen en dergelijke schenken.
ADVERTENTIE
Vertrek elke dag van elk n.s. station. Overtocht per
dag boot. Ook andere voordelige reizen in de nieuwe folder.
speeld in de oplossing van de crisis
rond Cyprus, zo heeft secretaris-gene
raal Manlio Brosio van de NAVO bij
aankomst in Brussel gezegd.
„De NAVO heeft deze rol al 18 jaar
lang gespeeld. Dit geeft duidelijk aan
hoe belangrijk zijn rol is< vooral in de
Middellandse zee", zo verklaarde hij.
Brosio was verleden week vrijdag
naar de Middellandse Zee gevlogen, na
dat Griekenland en Turkije zich bereid
hadden verklaard in de kwestie Cyprus
gebruik te zullen maken van zijn goe
de diensten. Moeilijkheden in de zuid
oostelijke flank van de NAVO zijn niet
gewenst omdat de Sovjet-Unie heeft ge
toond zijn zeestrijdkrachten in die con
treien op te bouwen.
Generaal Grivas, de voormalige be
velhebber van de Grieks-Cyprische na
tionale garde, heeft tegenover journa
listen in Athene verklaard, dat hij „on
getwijfeld over enige tijd naar Cyprus
zal terugkeren"^ De generaal, die on
der druk van Turkije door de Griekse
regering werd teruggeroepen, antwoord
de bevestigend op een vraag of hij zijn
strijd voor samenvoeging van Cyprus
en Griekenland, „Enosis", zal voortzet
ten. Hij wilde geen antwoord geven op
vragen of hij nog steeds bevelhebber
van de Cypriotische strijdkrachten was.
Ook in Albanië doden en schade
BELGRADO In het Zuidslavische
plaatsje Debar, dat gisteren door een
aardbeving voor 80 procent werd ver
weest z(jn tot nu toe de lijken van 7
kinderen en een volwassene uit het
puin gehaald. Ongeveer' 7000 van de
ruim 8000 inwoners werden dakloos, ter
wijl 40 personen verwondingen opliepen.
In de puinhopen van het getroffen stad
je wordt nog gezocht naar slachtoffers.
Volgens het Albanese persbureau zijn
de schokken in heel Albanië gevoeld.
Elf personen in dat land zijn omgeko
men en 134 gewond, terwijl meer dan
2000 huizen werden verwoest. De Oos
tenrijkse radio meldt dat Debar later
opnieuw door een lichtere beving is ge
troffen.
Debar ligt vlak bij de grens met Al
banië, en 120 kiloneter ten zuidwesten
van Skolpje, de stad die in 1963 door
een rampzalige aardbeving werd ge
troffen, waarbij meer dan duizend men
sen het leven verloren. Ook in Skolpje
en andere plaatsen in het westen van
Macedonië werden de aardschokken ge
voeld. De bevolking rende in paniek de
straat op. Het epicentrum van de aard
beving lag vermoedelijk in de buurt van
Debar. De universiteit van Straatsburg
registreerde een intensiteit van zeven
op de schaal van Richter.
Alle telefoonverbindingen met Debar
waren eerst verbroken terwijl de stad
ook zonder water en elektriciteit zat.
ATHENE Een vrouw is om het le
ven gekomen en een voorbijganger is
gewond geraakt bij een bomaanslag
op een piein in het centrum van Athe
ne. De boni, doe volgens de politie een
zelfgemaakt exemplaar was, ging af
bij het ministerie van Justitie.
De laatste vier maanden hebben ver
scheidene bomaanslagen de Griekse
hoofdstad op zijn grondvesten doen
schudden. Het was voor het eerst dat
een aanslag een mensenleven kostte.
De politie deelde later mee, dat het
aantal gewonden drie was. Geen van
hen verkeerde in levensgevaar. De do
de was een 22-jarige vrouw. Voor het
eerst werd een bomaanslag gepleegd
midden tussen het publiek. De eerde
re bommen ontploften in tuinen en
parken diep in de nacht zodat geen ge
vaar voor slachtoffers bestond.
Nixon heeft in een televisievraagge
sprek gezegd, dat zijn dochter Julie
(18) de ring draagt van David Eisen
hower (19), de kleinzoon van de gewe
zen president.
Nixon zei dat de jongelui verloofd
waren, maar alleen dat zijn dochter de
ring gedurende de Thanksgiving-feest-
dagen had gekregen. De ring behoor
de vroeger aan wijlen mevr. S. Doud,
de moeder van Mamie Eisenhower.
De jongelui studeren beiden.
ADVERTENTIE
tintelend fris
en lekker pittig
LONDEN Het leven is vuriger
dan men in Engeland denkt.
Dat ondervond de meneer in Dorset
in Zuidwest-Engeland, die heerlijk
in bed een sigaret lag te roken.
Toen die op was, drukte hij het
stompje uit op zijn nachtkastje maar
in plaats van in de asbak deed hfj
het op ziin kunstgebit dat daar lag.
Dat vloog onmiddellijk in brand,
het vuur sloeg over op de lakens en
dekens en in een ommezien van tijd
stond de hele slaapkamer in lichter
laaie.
Een mevrouw in hetzelfde deel
van het land kwam van de kapper
die haar flink vol lak had gespoten.
De mevrouw stapte een bus in, een
meneer naast haar stak een sigaret
op en het hele kapsel was één
vlammenzee.
Het huwelijk van de heer en me
vrouw Barry en Ann Emms in Lon
den heeft deze week ook een vurig
begin gehad. Meteen al in het stad
huis, want de ambtenaar die hen in
het huwelijk verbond zei: „Ik ver
klaar u man en vrouw en het ge
bouw staat in brand".
„Zie je wel", zei Barry, terwijl
hij Ann omhelsde, „toen we de
trouwzaal binnenkwamen zag ik al
wat rook". Hij was ook een beetje
in de war toen hij ja moest zeggen
in antwoord op de bekende vraag
van de ambtenaar. Dat kwam door
de rook en door al het lawaai op
straat en de zwaailichten van de
brandweerauto's.
De brand woedde in de kelder pal
onder de trouwzaal maar de ambte
naar besloot de plechtigheid gewoon
te laten doorgaan. Een collega op
de uitkijk bij de deur zou hem
waarschuwen als er gevaar dreig
de. Maar alles ging goed.
De pas getrouwde mevrouw
Emms zei later: „We hebben ge
bruld van het lachen. Dit zullen we
nooit vergeten".
Eenheden van het Zuidslavische le\er
in Skolpje konden het rampgebied niet
met hefschroefvliegtuigen bereiken,
door de hevige regenval.
Bij het vallen van de avond reden bus
sen in vrachtwagens, afgeladen met de
kens, voedsel, medicijnen en water, het
stadje binnen over de wegen die redelijk
berijdbaar waren gemaakt.
Rijen mensen stonden in de stromen
de regen op hun evacuatie te wachten.
Zij zullen naar dorpen en steden in de
DEBAR Verwoestingen in het Joego
slavische stadje, dat donderdag door
een aardbeving is getroffen. Onder de
puinhopen zijn verscheidene slacht
offers gevonden.
O
omgeving en bij het Ohridmeer worden
ondergebracht.
Niemand durft de weinige huizen die
nog overeind staan te betreden. De he
le bevolking vertoeft in de open lucht.
Een Veldkeuken heeft een aanvang
gemaakt met het verstrekken van war
me maaltijden aan de bange, uitgeputte
en doorweekte mensen.
Er is nog geen raming van de schade
gemaakt maar gemeend wordt dat deze
de tientallen miljoenen dollars zal be
lopen.
Behalve Debar hebben ook de dorpen,
Zupa, Papratnik, Konjari, Balvani, Ce-
tiste, Belciste en Kosovrasti waarschijn
lijk in puinhopen zwaar te lijden gehad.
Omdat hij zo'n zacht en toch
pittig karakter heeft. Het
karakter, dat de sympathie
heeft van alle kenners van
een goede, geurige, hol-
landse cognac!
miATE HI J. J. MEICHERS Hz. - SCfflEDJW
BERLIJN Het Oostdultse ministe
rie van Verkeer heeft de afsluiting aan
gekondigd van een Westduitse spoorlijn
die ten westen van Eisenbach enkele
kilometers over Oostduits gebied loopt.
De maatregel, die heden ingaat, dient
om kracht bij te zetten aan een vorde
ring van 5,4 miljoen Mark die Oost-
Duitsland zegt te hebben op de West
duitse spoorwegen.
De Westduitse spoorwegen gebruiken
de bewuste lijn tussen Dankmarshau-
sen en Gerstungen voor het vervoer
van kali. De Oostduitsers zeggen dat zij
de lijn uitsluitend ten behoeve van dit
vervoer onderhouden. Ondanks her
haalde aanmaningen hadden de West
duitse spoorwegen voor deze omvang
rijke dienst tot dusver geen cent be
taald, waarmee ze zich ten koste van
de DDR hadden verrijkt, aldus het
Oostduitse ministerie. De kali-treinen
zullen daarom pas weer worden doorge
laten als West-Duitsland zijn financiële
verplichtingen is nagekomen.
Oost-Duitsland eist ook een grote
som voor het PTT-verkeer tussen Ber
lijn en West-Duitsland op. De vorde
ring beloopt in totaal meer dan een mil
jard mark. Woensdag nog had Oost-
Duitsland brieven van de Westduits#
ministers van Verkeer en Posterijen, re
spectievelijk Leber en Dollinger, over
deze kwestie als „aanmatigend" naast
zich neergelegd, omdat de regering in
Bonn zich niet bereid had verklaard tot
het sluiten van een „behoorlijke ver-
keersovereenkomst".
ADVERTENTIE
De nu reeds in werking zijnde breimachines voor Danlon en Duet nylons in de AKU-hal te Emmen.
CTK
FABRIEKEN NV - EMMEN