Waardevolle discussierubriek Overgangsbestel voor de omroep verlengd Filmexplicateur Max Nabarro is weer in z'n element Quiz-winnaar wil naar de West Maxim Hamel naar Nederlandse Comedie UIT DE KERKEN Culturele Prijs van Arnhem voor Gunhild Kristensen VANAVOND MORGEN FINANCIËLE NOTITIES Mulder Yogem verwacht gelijk dividend Lager dividend American Enka PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Schip voor tweede maal vast TELEVISIE T.V. LANGENBERG OENK OVERAL EN ALTIJD Nttrt AAN HET KIND IN HET VERKEER Pagina 2' BAANDAG 4 DECEMBER 1967 John 52 Het voorgebergte, dat als een reus achtige romploze olifantskop uitstak en dat de dam in twee helften ver deelde, heette de Gandhi-rots. Hier was een plateau, waar Amadeus een grote kudde geiten had laten heen brengen, wier melk zeer geliefd was 'bij de arbeiders om haar hoge voe dingswaarde. En aangezien men wist, dat geitemelk het voornaamste voedingselement was, dat de mahat- ma tot zich nam, was die rots met de geiten naar de Indische reforma tor-heilige genoemd. Het kabeleindstation lag aan de zuidelijke kant van de Gandhi-rots en de massa's bouwmateriaal waren langs een kleine spoorweg door een lange tunnel naar de oostkant van de berg getransporteerd. Het station zelf werd het Kaapstadstation ge noemd. Deze naam dankte het aan de Zwitserse stationschef, die jaren lang bij de Zuidafrikaanse spoorwe gen had gewerkt. Op een morgen trok Amadeus een grijs flanellen stadspak en een paar bruine leren door hem zelf gepoetste schoenen aan, hij sorteerde enige ont werpen en papieren en stak die in een klein plat koffertje. Spoedig was hij op weg naar Bern voor een commissarissenvergadering van de maatschappij. Terwijl hij in zijn auto naar beneden reed, zag hij hele groepen van mannen, die in de diepte werkten. Geheel het leven dier mannen scheen gewijd te zijn aan het transporteren van lasten van de ene plaats naar de andere; als zij dit niet konden doen, dan deden de machines 't voor hen. 't Geheel van de Rossmer- werken was op die manier tezaam gevoegd: een massa individuele ener gie was tot een dynamische gemeen schappelijke krachtsinspanning sa mengebundeld, teneinde op die ma nier een plan ten uitvoer te brengen. De mieren, de bijen en de andere insekten en beesten deden hetzelfde, zij verrichtten dit dank zij een geze gend instinct, dat onbewust van de kennis der natuurwetten, werkte. Slechts de mens was 't gegeven, de dingen bewust te verrichten. Slechts de mens beschikte over het vermogen uit zichzelf plannen te maken. Later in de morgen reed Amadeus langs de weg van de bureaus van de maatschappij in Nollen naar Mutten- thal en vervolgens ging zijn tocht langs de meren. De dorpen glimlach ten hem in hun properheid toe. Het was net, of de een of andere vlijtige huisbewaarder al die kleine Bemse huizen en luiken gedurende de nacht schoor had gelikt. De bloem- en moes tuinen zagen er uit. alsof ze pas be sproeid waren. Aan alle kanten zag hij niets dan welstand en comfort. Zijn hart ging wijdopen toen hij langs de vriendelij ke oevers der blauwe meren reed. die daar rimpelloos lagen en de wit te wolken en de groene bergen weer spiegelden. Er was in dit Oberland iets, dat hem. krachtens een oud recht, persoonlijk scheen toe te beho ren. Hij zegende de ster, die gewild had, dat hij in dit bekoorlijke land geboren was en de gedachte, dat hij een belangrijk werk, een werk van kunst en van techniek, in het kanton, waar hij geboren was, verrichtte, ver vulde hem met niet geringe trots. De markt in Bern was in volle gang. De boeren en markttuinders hadden hun groenten en bloemen uit gestald, zoals zij dit reeds honderden jaren hadden gedaan. Stevige matrones met zure gezich ten. ijverige huisvrouwen en kakelen de keukenmeiden pingelden op prij zen van vroege aardappelen, van fruit, radijsjes, wortelen en uien. Een bejaarde kolonel van de cavalerie van het ministerie van Defensie, die een stevige hoge boord om had, wiens scheiding tot op zijn achterhoofd liep en wiens hoed naar zijn ene oog neeg, bekeek door zijn monocle een bosje anjelieren en kocht er een voor zijn knoopsgat. Een op een laag voetstuk staande politieagent leidde het één- orkestdirigent. Hij scheen erg opge wonden. omdat hij de president van de Bondsraad omringd en geblok keerd zag door een hele troep, mooie, dikke koeien, die doodkalm bleven en absoluut geen aandacht schonken aan de hikkende uitroepen van twee onnozele bloeden uit het Oberland die in hun blauwe kielen en met hun met edelwijs afgezette dassen de bees ten met stokken bewerken. Lichte, zwierige wolken zeilden door de blauwe lucht boven de middeleeuw se daken van de oude kathedraal. Langs de gewelfde arcades bewogen zich hele menigten, die de vele sla gers, bakkers- en kruidenierswinkels in- en uitgingen. De trams snorden door de oude straten en de oude pas versierde fon teinen spoten als kristal zo helder wa ter uit. Er was geen stad op de wereld, zo behaaglijk, zo pasklaar voor het traag j genot van alles, wat met de buik in i verband stond, als Bern. Gedurende j de verschillende jaargetijden kon men hier alle eetbare lijken kopen van al- j le vogels en andere dieren, die kon- j den wandelen, lopen, draven, galop- j peren, kruipen, kleuteren, treuzelen, i springen, vliegen, duiken en zwem- j men. Men kon ze rauw of toebereid j kopen. De menselijke maag was het j kerkhof voor de zoogdieren, de vo-1 gels, de vissen, de reptielen, de week- i dieren en voor de andere stomme we- i zens, die alle met elkaar een ge- j welddadige dood hadden ondergaan, j om de eeuwige vraatlust der beter gesitueerde burgers te kunnen bevre- j digen. Het was hier een paradijs voor i de brassers. Een eenzame gulzigaard j kon hier in de oude huizen met de j steil toelopende daken menig hoekje i vinden, waar hij zoveel kon eten, dat i hij ervan in trance raakte. De slokop, j die er vooral naar keek. of hij waar j voor zijn geld kreeg, kon zich hier j vergasten. En er was hier een nog grotere i overvloed aan wijnen en sterke likeu- i ren in flessen van alle vormen uit al- i le alcoholstreken der wereld. Maar j aan de andere kant werd er hier een j campagne gevoerd om de Zwitsers te j overtuigen, dat ze hun eigen wijnen i moesten drinken, een suggestie, waar- j aan de meeste Zwitsers, gewoon als j ze waren aan vaderlandslievende ge- i voelens graag en soms zelfs wel over- dadig gehoor aan gaven. Het corps diplomatique hield van i Bern. j Toen Amadeus de Eglise Frangai- se passeerde, ving zijn oor de klan ken van het orgel op. Iemand in de kerk speelde Bach een fuga. Of was 't Handel? Hij had 't niet kun nen zeggen. Hij had in jaren al geen orgelspel meer gehoord. Het greep hem onmiddellijk in de ziel. Hij liep naar de deur. Die bleek open te zijn. Hij stapte de kerk binnen en ging op de dichtsbijstaande kerkbank zitten. Schier onmiddellijk werd hij betoverd door het magische ritme van die mu ziek. Het was hem of hij in een nieuw universum was gevallen, in een we reld van angstwekkende verwachting die ver van de buitenwereld verwij derd was. Hier ook was techniek een hevige hoge spanning. Een verheven orde van harmonie. Onbewust was hij op een plaats van verrukking terecht gekomen, die verrukking sleepte hem mee en hij dook onder in die orgie van klanken. Hij raakte in een toestand van de votie. En toen de speler, na een van Bach's stormachtige finales plotse- ling ophield, boog hij in een aanval s van wroeging het hoofd. De magische gemeenschap met het ritme had hem rust verschaft. (Wordt vervolgd) Of „Dat staat te bezien" een belang rijk discussieprogramma wordt, staat voor mij niet meer te bezien. De gister avond uitgezonden eerste aflevering van deze nieuwe CKV/IKOR-rubriek, waar in dr. J. M. de Jong bekend uit de voortreffelijke, helaas verdwenen serie „Opspraak" enkele mensen met zeer uiteenlopende meningen over een ac tueel en omstreden onderwerp begrip voor elkaar tracht te laten krijgen, was bijzonder boeiend. Zowel „links" en „rechts" als „midden" waren sterk ver tegenwoordigd, om te discusiëren over de eventuele bemoeienis van de over heid met de inhoud van tv-programma's (in dit geval „Hoepla", in verband met Phil Bloom). Jan Wolkers vond het erg dat schilderijen van Rubens, in strak nylon „gehulde" show-danseresjes, en de reportages van de oorlog in Viëtnam geen kritiek van de kijkers uitlokten, maar Phil Bloom wel. Tegenover hem stond de heer Schakel van de A.R.P., die het onder meer had over normen waar je met je tengels af moet blijven. Mr. dr. Boukema van de V.U. te Am sterdam wilde (als middenfiguur in dit debat) wel eens weten, waarom de kij kers zich zo gauw gekwetst voelen als 3677. De professor had er nu kennelijk plezier in. Een lichte blos kleurde zijn wangen, terwijl hij de wapens met Arend kruiste. Deze had geen masker voor, om dat Dubois er ook geen wilde dragen, iets wat Sandra vooral afkeurde. Doch zij zei niets; tenslotte waren de kerels oud en wijs genoeg en ze zouden wel voorzich tig zijn, hoopte zij. Eén van piloot Storms stelregels was altijd geweest, nooit een tegenstander te onder schatten, en na hetgeen hij met vriend Buck had zien gebeuren, was hij dubbel op zijn hoede. Maar ook de professor ging nu voorzichtiger te werk, want hij her innerde zich heel goed, dat Arend een geducht zwaard vechter was, die zonder schroom met het blanke staal op reuzenmieren en voorwereldlijke monsters lossloeg en zich had gemeten met de dapperste strijders van andere werelden. Toch was Dubois vol zelfvertrouwen, omdat hij er zeker van was, dat Arend nooit de fijne re kneepjes van het schermen had geleerd. Dit zou dan les nummer één worden! De eerste aanvalsstoten wist onze blonde piloot echter voorbeeldig te pareren... 4. Al gauw staat de menselijke pyramide overeind: mevrouw Seah op de schouders van haar man, haar zoontje en dochter met één arm en been vrij in de lucht. De oude trommelaar laat een krachtige roffel horen. „Inderdaad een pracht van een meid, die doch ter", zegt Tsjai Tai, die nu alle gelegenheid heeft om haar eens goed op te nemen, „maar de moeder mag er ook zijn. Niet veel ouder dan twee-, drieëndertig, zou ik zeggen". De trommelaar staakt zijn roffel en mevrouw Seah springt met haar zoon en dochter weer op de grond. De menigte applaudiseert luid, wie het Tai werpt zelfs een halve streng koperstukken naar be neden, die door het jonge meisje handig wordt opge vangen. Ze bedankt hem met een lieve glimlach. „We zitten hier op een galaplaats", zegt Tsjiao Tai tot de hoofdman, „dus moeten we ook niet krenterig zijn". Een geroezemoes van spanning gaat door de menigte als de troep aan het nieuwe nummer begint. De kleine jon gen is midden in de kring gaan staan. Vader Seah grijpt het bovenste zwaard uit het rek op de bamboekist, en begint er vervaarlijk mee te zwaaien, onder het uit stoten van woeste strijdkreten. Zwaardnummers zijn al- missen kan gooit wat kleingeld op de mat en Tsjai tijd zeer geliefd bij het publiek. HILVERSUM In verband met het feit dat de termijn van het overgangs bestel voor de omroep (inclusief de ter mijn van de geldende mandaten) op 1 december is verstreken en de Omroep wet op die datum nog niet in werking kon treden, zUn maatregelen getroffen voor een verlenging van het overgangs bestel. Zo zijn op voorstel van de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk bij Koninklijk Besluit de voorzitter van de NRU, zes leden van het bestuur van de NRU en de voor zitter van de programmaraad, tevens voorzitter van de programmacoördina tiecommissie NRU, herbenoemd tot aan de dag van inwerkingtreding van de Omroepwet, doch uiterlijk tot 30 november 1969. Op verzoek van de besturen van NRU en NTS verzorgden inmiddels ook de omroeporganisaties, de culturele orga nisaties en enkele bijzondere zendge machtigden de (her)-aanwijzing van hun vertegenwoordigers in de verschillen de colleges. Volgens een besluit van de besturen van NRU en NTS gelden ook deze aanwijzingen tot aan de dag waar op de omroepwet in werking treedt, doch uiterlijk tot 30 november 1969. Uit de thans ontvangen berichten blijkt dat voor zover het de NRU be treft prof. dr. R. Schippers als vertegen woordiger van de Nationale Raad voor Maatschappelijk Welzijn zal worden opgevolgd door ds. F. H. Landsman. Verder bracht de KRO een wijziging aan in de aanwijzing voor het NRU- en het NTS-bestuur, waardoor deze om roeporganisatie in het NRU-bestuur nu wordt vertegenwoordigd door drs. A. J. J. van der Made en mr. W. J. A. Wa genaar. In de twee bestaande vacatures in de programmafaad NRU werden voorts op vóórhel vén de culturele organisa ties door het NRU-bestuur benoemd de heer K. Siccama, directeur van de Fryske Academie te Leeuwarden, en drs. O. W. Tichelaar, secretaris voor lichting en publiciteit Nationale Raad voor Maatschappelijk Welzijn. De TROS wees al eerder in de pro grammaraad NRU als vertegenwoordi ger mr. J. M. Landré aan. AMSTERDAM Maxim Hamel, die de vorige maand, na een verblijf in de Nederlandse Antillen, in Nederland terugkeerde, zal per 1 september a.s. deel uitmaken van het tableau de la troupe van De Nederlandse Comedie. Hij was tot nog toe verbonden aan 't ge zelschap Ensemble. het gaat over bloot, koninklijk huis en religie en waarom dat dikwijls pas ge beurt nadat een ochtendblad negatief op een desbetreffende tv-uitzending heeft gereageerd. Het gehele gesprek mondde weliswaar uit in een conclusie van de gespreks leider (we komen volgens hem in een heel gevaarlijke hoek terecht, wanneer we in deze tijd van veranderd norm besef de mening van de ander zo slecht kunnen verdragen), maar het vooraf gegane stempelde dit niet tot zoete koek, doch tot bittere noodzaak. En daarmee kreeg deze rubriek korter, maar krachtiger dan veel andere „oeverloze" discussieprogramma's meteen haar grote waarde voor deze tijd, waarin ve len liever links of rechts dan reëel den ken en bovendien vaak degenen die tóch in alle ernst het juiste midden trachten te vinden ook nog het etiket „links" of „rechts" willen opplakken. J. v. d. K. SCHIERMONNIKOOG Ongeveei vier mijl ten noorden van Schiermon nikoog is zondagmiddag omstreeks vijf uur het ca. 6000 brt metende Griekse vrachtschip „Alouette" aan de grond geraakt. De reddingboot „Gebrs. Lu- den" van Oostmahorn en een sleep boot van de Rederij Doeksen zijn naar het schip gevaren om hulp te bieden. Hulp van de sleepboot werd niet aan vaard, de kapitein verwachtte, dat het schip bij hoog water wel vlot zou ko men. Dit gebeurde ook. Omstreeks mid dernacht raakte de „Alouette" vlot. om even later echter opnieuw vast te lo pen, ditmaal veel verder van de vaar geul. De „Gebrs. Luden" is naar de haven teruggekeerd. Nu het schip zoveel ho ger vastzit, verwacht men, dat de sleep boot in actie zal moeten komen. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 De tafel van (half) zeven, gevarieerd program ma. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Jean-Paul Sartre, door Dr. L. W. Nauta. NRU: 20.05 Promenade-ork.: amusementsmu ziek. 20.35 Debuutvrij: poëzieprogram ma, in samenwerking met BRT. 21.00 Heeft het Jodendom in Nederland nog toekomst? gesprekken. 21.30 Wie de koek krijgt, wie de gard..., documentaire over de Unesco. 22.00 Lichte grammo- foonmuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Licht gevarieerd platenpro- gramma. 23.20 Radiorama, veertien daags mini-magazine. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Koorzang met orkestbe geleiding: musical- en filmselecties. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Geestelijke lie deren. 19.30 Inpakken geblazen: ge varieerd St. Nicolaasprogramma. 20.40 Wiener Festwochen 1967: Wiener Phil- harmoniker, Wiener Staatsoperakoor en solisten: klassieke muz. 22.15 Litera- ma: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond overdenking. 22.50 Stereo: Klassieke lederen voor tenor en clavecimbel (opn.) 23.30 Stereo Eigen keus: literair klank beeld. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour naal. STER: 19.03 Reclame. HUMA NISTISCH VERBOND: 19.07 Gebeurte nissen en meningen in het Humanis tisch Verbond. KRO: 19.32 In kleur: De Flintstones, TV-film. STER: 19.56 Re clame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 De won derlijke lotgevallen van Ria Valk op Nederland I, oftewel: Knibbel, knabbel, knuisje: showprogramma. 21.00 In kleur: Karamoja, natuurfilm uit de En gelse filmserie Survival. 21.50 De Groot- Inquisiteur, documentair TV-spel. NTS: 22.15 Teleac: Studievoorlichting. 22.35- 22.40 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour naal. VARA: 19.03 Coronation Street, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nws. 20.45 De vissers van Co-Sirih, filmreportage. 21.00 Paniek in de straten, speelfilm. (Filmkeuring: 18 jaar en ouder). STER: 22.30 Reclame. NTS: 22.35-22.40 Journ. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte gramm. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Act. 8.20 Stereo: Lichte gramm. muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitge breide reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo: Muziek uit de Barok (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.20 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nieuws; 11.02-11.32 RVU: Voor de discofiele ballettomaan door N. Sickens de Wal. 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Viool en piano: moderne en klassieke muz. 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Overheids voorlichting: Uitzending voor de land bouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal. NRU: 13.30 De lichte Muze belicht (opn.). 14.25 Rostrum of composers: internat, forum: hedendaag se muziek. AVRO: 15.00 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox! detective-hoorspel. 15.40 Inleiding tot muziekbegrip, muz. lezing. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Gitaarrecital: oude en mo derne muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Lichte gramm. muz. voor tieners. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Klass. vioolconcert (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 St. Nicolaas- liedjes (gr.) 8.00 Nws. 8.10 Grammo- foonmuz. 8.15 Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 V. d. vrouw. 9.15 Pianoreci tal: klass. muz. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleergang.- 10.35 Klassieke kamermuz. (opn.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (plm. 12.23 Voor de landbouwers. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act.). 14.05 Stereo: Metropole ork.: amus. muziek. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overheidsvoor lichting: De Nanzie-verhalen in de Ne derlandse Antillen. Spreker: Henk Den- nert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ne derlandse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink-Klaar, zonder nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Zorro: progr. v. tieners. 13.00 Nieuws. Nws.) 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02 Mix (17.00 Nws.). 17.30 -18.00 Sinterklaasprogramma. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. y. gis teren). 10.20 JJportuitzending. 11.35 Amusementsprogr. 12.00-13.30 Das ak- tuelle Magazin. 16.40 Journ. 16.45 Di dactische rubriek. 17.20 Amusements progr. 18.00-18.05 Journ. (Region.progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjournaal. 18.35 Zandmanntje. 19.00 Act. 19.26 TV- film. 19.59 Programma-overz. WDR: 18.05 Nws. 18.10 Tekenfilms. 18.25 Hier und Heute (18.50-19.00 Goedenavond). 19.10 (K) Filmreportage. 19.40 (K) Edelstenen. 19.45 Weekoverzicht). 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Panorama. 21.00 Quiz. 21.45 Culturele rubriek. 22.30 Journ. commentaren en weerber. 22.50 Filmdocumentaire. 23.35 Journ. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 TV-serie 18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dag boek uit de evangelische wereld. 20.15 Wetenschappelijk rubr. Aansl.: nws. 21.00 Film (niet geschikt voor jeugdige kijkers). 23.10 Nws. en weerber. 70. „O ja!" riep Tekko nog terwijl hij innerlijk la chend de trap naar zijn kamer opging. „Breng me zo gauw mogelijk iets te eten, wil je. Ik rammel van de honger en dan is uet slecht slapen zie je!" „Ze ker edele heer!" antwoordde de waard. „Ik zal u da delijk iets brengen. U behoeft hier geen angst voor spoken te hebben en overdag zeker niet!" „Goed, goed!" was alles wat Tekko nog antwoorden kon en toen hij proestend van het lachen zijn kamer binnen ging omdat hij de dikzak zo beetgenomen had. Even later toen de waard hem zijn maaltijd kwam brengen zat onze vriend echter weer met een uitgestreken ge zicht rechtop in bed. „Hoe gaat het nu met de edele heer?" vroeg de dikkerd bezorgd en hij reikte Tekko het serveerblad met eten over. „Verrukkelijk!" ant woordde onze toneelspeler die juist zijn servet omge knoopt had. „Ik geloof niet dat in één hap door mijn keel kan krijgen, alhoewel het er goed uitziet wat je hebt klaargemaakt. Aan slapen behoef ik niet te den ken want ik heb geen rust meer voor ik hier een maal goed en wel vandaan ben!" „Houd u maar kalm en probeer wat te eten en te slapen!" raadde de waard hem nog aan terwijl hij hoofdschuddend weer naar beneden ging. Dat deed Tekko toen ook maar en met een formidabele eetlust smikkelde hij alles achter elkaar op. AMSTERDAM Explicateur van filmdraken. Deze kwalificatie treft men in de telefoongids aan achter de naam Max Nabarro. Sinds vrijdagnacht is dat geen historische verwijzing meer: Na barro is namelijk op zijn 79e jaar weer in zijn spreekvaardige vak terug. De eerste voorstelling van de „Old Time movie-club", die tweemaal per week in het Amsterdamse Uitkijk thea ter stomme films uit de beginperiode van de cinematogratie op het doek gaat brengen, heeft twee dingen bewezen: de bejaarde Nabarro staat als explica teur nog steeds zijn mannetje en er is duidelijk een publiek dat belangstelling h.:eft voor deze geluidloze filmwerkjes uit het grootvaderlijke tijdperk. In het uitverkochte theatertje keek men naar een prachtig draakje over v eeskinderen van wie er een paar door toekomstige ouders worden uitgezocht en als hoofdfilm werd er Chaplins be roemde „The kid" gedraaid. De voor stelling was, wat de atmosfeer betreft, een perfecte reconstructie. Naast het filmdoek hingen de gaslampen, daar voor zag en hoorde men de pianist, de violist en Max Nabarro, die niet alleen zijn enigszins aan deze tijd aangepaste teksten improviseerde, maar die zich bovendien van zijn doortimmerde in strumentarium bestaande uit toeters, fluiten, houten voorwerpen en bellen bediende. „Als u op mij schiet, schiet ik te rug", waarschuwde de explicateur, die vervolgens het woeste drama van het door Chaplin onder zijn hoede genomen jochie van vele wijze en pittige kantte keningen voorzag. Al met al dus een vriendelijke terug blik op het oudste tijdperk van de cine ma. Een beeldende herinnering die ook vooral door de jongeren onder het pu bliek enthousiast werd ontvangen. Max Nabarro zelf bleek daarover na afloop zeer bewogen. Met zijn nog steeds jong klinkende stem en de zweetdruppeltjes op het voorhoofd zei hij: „De stemming van het publiek is nu beter dan ooit. Ik geloof dat de mensen een sterker gevoel voor humor hebben gekregen. Ze heb ben me in ieder geval een onvergetelij ke avond bezorg'-' MAX NABARRO En de organisatoren van deze oude filmclub: „Goed gelukt, we gaan ermee door. Binnenkort hopelijk door het hele land." Geref. Kerk: Beroepen: te Delft (vac. P. v. Strien): H. D. Bakker te Emmeloord. Geref. Kerken (vrijgem.): Bedankt: voor Rotterdam-Zuid: P. v. Gurp te Oldehove. Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te Drogeham: W. Heerma te Enschede. Beroepen: te IJmuiden: P. N. Ribbers te Enschede-West. Chr. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Vlissingen: P. Blok te Dirksland. Baptisten Gemeenten: Aangenomen: naar Amsterdam-Cen trum/Amsterdam-West: G. Liebe, kand. te Leeuwarden. ARNHEM De Culturele Prijs van de gemeente Arnhem voor dit jaar is toegekend aan de kunstenares Gunhild Kristensen te Oosterbeek. De jury is tot haar besluit gekomen op grond van de overweging dat 't oeuvre van Gun hild Kristensen in zijn totaliteit over tuigend bewijs geeft van haar creavi- teit in verscheidene technieken, zowel in de glasschilderkunst, het glas in be ton, als in de tapijtkunst. Het 110 vierkante meter grote tapijt dat het comité Geschenk Stadhuis Arn hem het gemeentebestuur zal aanbie den en dat een plaats krijgt in de raads zaal van het nieuwe Arnhemse gemeen tehuis werd door haar ontworpen. 300 vrouwen werken er al een jaar lang aan. NIEUW-VENNEP De gang van zaken bij Mulder-Vogem NV in 1967 beantwoordt tot nu toe aan de verwach tingen, uitgesproken in het jaarverslag over 1966, zo deelt de raad van be stuur mee. De omzet zal ten opzichte van 1966 met tenminste 35 pet. toenemen (de omzet aan derden bedroeg in 1966 f 7.24 min.). De orderportefeuille is thans be langrijk groter dan in november 1966, zodat een verdere stijging van de om zet in 1968 mag worden verwacht. Aan de toegenomen omzet en de vergrote orderportefeuille is in versterkte mate door de Europese deelnemingen bijge dragen. Ondanks het tot een minimum beper ken van de investeringen in duurzame activa, is in de loop van dit jaar de produktieactiviteit nagenoeg verdub beld. De winstontwikkeling is dusdanig, dat een gelijk dividend over het ver dubbeld kapitaal kan worden verwacht (in 1966 werd 12 pet. uitgekeerd). De noodzakelijke toeneming van de onder handen werken, alsmede het in belang rijke mate achterwege blijven van aan betalingen stellen hoge eisen aan de fi nanciering. Het bestuur beraadt zich momenteel over voorhanden zijnde mogelijkheden ter verruiming van de liquiditeit. Van de uitstaande converteerbare obligatie lening is inmiddels 117.000 gulden ter conversie aangeboden. Tenslotte kan worden medegedeeld, dat de recente devaluaties van ver schillende buitenlandse valuta de ven nootschap geen verliezen hebben opge leverd. ARNHEM American Enka, waarin de Algemene Kunstzijde Unie een groot belang heeft, zal over het vierde kwar taal een dividend uitkeren van 32,5 dol lar per aandeel. Hiermee komt het to taal dividend over 1967 uit op 1,30 dol lar tegen 1,50 dollar per aandeel in '66. NAARDEN De vyf mille van Wil lem van der Veer (52), succesfiguur uit; VARA's televisiequiz Per seconde wij zer van zaterdagavond, worden omgezet; in een reisje naar de West. Als zyn belastingconsulent er vandaag zyn zegen aan geeft, gaat de winnaar vol gend jaar met zyn vrouw per vracht boot naar Suriname en de Antillen. De baten van het televisieavontuur hebben de quizgrootmeester nauwelijks tot enige opwinding gebracht. „Ik heb", onthulde hij ons gisteren in zijn riante, tienhoog boven Naarden uittorenende flat, „dan ook een aardig radio- en tele visieverleden. Zeven keer ben ik in 1958 opgetreden in de AVRO-quiz Wie opent de kluis. De prijzen in die televisieserie waren voor een liefdadig doel". „Duizend gulden heb ik gewonnen in de televisiequiz „Toer eens mee" van de VPRO. Dat was één uitzending. Myn eerste radio-uitzending dateert al van ver voor de oorlog; dat was een soort literair programma. Na de oorlog heb ik vaak meegedaan aan hersengym nastiek. Ik heb daar ook wel vragen voor opgesteld." De vragen uit zijn jongste quiz zyn hem niet meegevallen. „De laatste vraag," bekent hy, „zou ik te moeilijk hebben gevonden. Ik ben er met een beetje geluk toch uitgekomen." Losjes doet hij dan de lange aanloop tot zijn quizsucces uit de doeken. „Ik heb," zegt hij, „altijd veel gestudeerd. En mijn vrouw studeerde altijd dapper mee. Zeventien jaar lang ben ik nu al leraar aan de bedrijfsschool telecommu nicatie van Philips in Hilversum. Ik geef les in algemene ontwikkeling, Ne derlands, Engels en wiskunde. Mijn vrouw geeft er Frans." „In de crisistijd voor de oorlog gaf ik les in Rotterdam, waar ik ben ge boren. In twee jaar tijds heb ik 43 scholen gehad. Ik werkte voor een krats: vijftien gulden in de maand, en daar moest ik dan dertienhonderd kilo meter voor fietsen." „Voor de oorlog nog kwam ik by de statistiek, in de bibliotheek. Daar stu deerde ik algemene statistiek en eco nomie. Voor het diploma statistiek heb ik samen met myn vrouw eens tien duizend keer met drie dobbelstenen ge gooid, om te kijken of er een ondeugde lijke bij was." „Na de oorlog was ik een half jaar in dienst. Ik werd zomaar sergeant majoor bij de administratie. Daarna kwam ik bij Philips eerst in een technisch-administratieve baan. Daar heb ik de technische literatuurvoorzie ning op poten gezet. Toen ze ontdekten dat ik onderwijsakten had, werd ik voor zeven maanden uitgeleend aan de be drijfsschool met de opdracht het alge meen vormend onderwijs op te zetten. Dat is inmiddels zeventien jaar gewor den en weg wil ik niet meer." Van zyn 4990 gewonnen guldens stel de Willem van der Veer er tijdens de uitzending tweehonderd beschikbaar voor de VARA Speelgoedactie. „Daa* had ik tevoren over gepiekerd," legt hij uit. „Op mijn school organiseer ik een onderdeel van die actie. Myn jongens hebben allemaal een verpleegde in een inrichting voor volwassen geestelijk ge handicapten geadopteerd." „Ik zag gewoon een kans wat propa ganda voor die actie te maken. Ik ben helemaal niet zo'n VARA-klant hoor. Ik ben lid van de AVRO, maar ik vind de VARA een prachtige omroep met veel goede programma's. De quiz was goed, Rudi Carrell biedt machtig vermaak voor veel mensen en de Forsyte Saga geweldig."

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2