Waardevolle discussierubriek
Overgangsbestel
voor de omroep
verlengd
Filmexplicateur Max Nabarro
is weer in z'n element
Quiz-winnaar
wil naar
de West
Maxim Hamel naar
Nederlandse Comedie
UIT DE KERKEN
Culturele Prijs van
Arnhem voor
Gunhild Kristensen
VANAVOND
MORGEN
FINANCIËLE
NOTITIES
Mulder Yogem
verwacht gelijk
dividend
Lager dividend
American Enka
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
Schip voor tweede
maal vast
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
OENK OVERAL EN ALTIJD Nttrt
AAN HET KIND IN HET VERKEER
Pagina 2'
BAANDAG 4 DECEMBER 1967
John
52
Het voorgebergte, dat als een reus
achtige romploze olifantskop uitstak
en dat de dam in twee helften ver
deelde, heette de Gandhi-rots. Hier
was een plateau, waar Amadeus een
grote kudde geiten had laten heen
brengen, wier melk zeer geliefd was
'bij de arbeiders om haar hoge voe
dingswaarde. En aangezien men
wist, dat geitemelk het voornaamste
voedingselement was, dat de mahat-
ma tot zich nam, was die rots met
de geiten naar de Indische reforma
tor-heilige genoemd.
Het kabeleindstation lag aan de
zuidelijke kant van de Gandhi-rots
en de massa's bouwmateriaal waren
langs een kleine spoorweg door een
lange tunnel naar de oostkant van de
berg getransporteerd. Het station
zelf werd het Kaapstadstation ge
noemd. Deze naam dankte het aan
de Zwitserse stationschef, die jaren
lang bij de Zuidafrikaanse spoorwe
gen had gewerkt.
Op een morgen trok Amadeus een
grijs flanellen stadspak en een paar
bruine leren door hem zelf gepoetste
schoenen aan, hij sorteerde enige ont
werpen en papieren en stak die in een
klein plat koffertje.
Spoedig was hij op weg naar Bern
voor een commissarissenvergadering
van de maatschappij. Terwijl hij in
zijn auto naar beneden reed, zag hij
hele groepen van mannen, die in de
diepte werkten. Geheel het leven dier
mannen scheen gewijd te zijn aan het
transporteren van lasten van de ene
plaats naar de andere; als zij dit niet
konden doen, dan deden de machines
't voor hen. 't Geheel van de Rossmer-
werken was op die manier tezaam
gevoegd: een massa individuele ener
gie was tot een dynamische gemeen
schappelijke krachtsinspanning sa
mengebundeld, teneinde op die ma
nier een plan ten uitvoer te brengen.
De mieren, de bijen en de andere
insekten en beesten deden hetzelfde,
zij verrichtten dit dank zij een geze
gend instinct, dat onbewust van de
kennis der natuurwetten, werkte.
Slechts de mens was 't gegeven, de
dingen bewust te verrichten. Slechts
de mens beschikte over het vermogen
uit zichzelf plannen te maken.
Later in de morgen reed Amadeus
langs de weg van de bureaus van de
maatschappij in Nollen naar Mutten-
thal en vervolgens ging zijn tocht
langs de meren. De dorpen glimlach
ten hem in hun properheid toe. Het
was net, of de een of andere vlijtige
huisbewaarder al die kleine Bemse
huizen en luiken gedurende de nacht
schoor had gelikt. De bloem- en moes
tuinen zagen er uit. alsof ze pas be
sproeid waren.
Aan alle kanten zag hij niets dan
welstand en comfort. Zijn hart ging
wijdopen toen hij langs de vriendelij
ke oevers der blauwe meren reed.
die daar rimpelloos lagen en de wit
te wolken en de groene bergen weer
spiegelden. Er was in dit Oberland
iets, dat hem. krachtens een oud
recht, persoonlijk scheen toe te beho
ren. Hij zegende de ster, die gewild
had, dat hij in dit bekoorlijke land
geboren was en de gedachte, dat hij
een belangrijk werk, een werk van
kunst en van techniek, in het kanton,
waar hij geboren was, verrichtte, ver
vulde hem met niet geringe trots.
De markt in Bern was in volle
gang. De boeren en markttuinders
hadden hun groenten en bloemen uit
gestald, zoals zij dit reeds honderden
jaren hadden gedaan.
Stevige matrones met zure gezich
ten. ijverige huisvrouwen en kakelen
de keukenmeiden pingelden op prij
zen van vroege aardappelen, van
fruit, radijsjes, wortelen en uien. Een
bejaarde kolonel van de cavalerie van
het ministerie van Defensie, die een
stevige hoge boord om had, wiens
scheiding tot op zijn achterhoofd liep
en wiens hoed naar zijn ene oog neeg,
bekeek door zijn monocle een bosje
anjelieren en kocht er een voor zijn
knoopsgat. Een op een laag voetstuk
staande politieagent leidde het één-
orkestdirigent. Hij scheen erg opge
wonden. omdat hij de president van
de Bondsraad omringd en geblok
keerd zag door een hele troep, mooie,
dikke koeien, die doodkalm bleven
en absoluut geen aandacht schonken
aan de hikkende uitroepen van twee
onnozele bloeden uit het Oberland
die in hun blauwe kielen en met hun
met edelwijs afgezette dassen de bees
ten met stokken bewerken.
Lichte, zwierige wolken zeilden door
de blauwe lucht boven de middeleeuw
se daken van de oude kathedraal.
Langs de gewelfde arcades bewogen
zich hele menigten, die de vele sla
gers, bakkers- en kruidenierswinkels
in- en uitgingen.
De trams snorden door de oude
straten en de oude pas versierde fon
teinen spoten als kristal zo helder wa
ter uit.
Er was geen stad op de wereld, zo
behaaglijk, zo pasklaar voor het traag j
genot van alles, wat met de buik in i
verband stond, als Bern. Gedurende j
de verschillende jaargetijden kon men
hier alle eetbare lijken kopen van al- j
le vogels en andere dieren, die kon- j
den wandelen, lopen, draven, galop- j
peren, kruipen, kleuteren, treuzelen, i
springen, vliegen, duiken en zwem- j
men. Men kon ze rauw of toebereid j
kopen. De menselijke maag was het j
kerkhof voor de zoogdieren, de vo-1
gels, de vissen, de reptielen, de week- i
dieren en voor de andere stomme we- i
zens, die alle met elkaar een ge- j
welddadige dood hadden ondergaan, j
om de eeuwige vraatlust der beter
gesitueerde burgers te kunnen bevre- j
digen. Het was hier een paradijs voor i
de brassers. Een eenzame gulzigaard j
kon hier in de oude huizen met de j
steil toelopende daken menig hoekje i
vinden, waar hij zoveel kon eten, dat i
hij ervan in trance raakte. De slokop, j
die er vooral naar keek. of hij waar j
voor zijn geld kreeg, kon zich hier j
vergasten.
En er was hier een nog grotere i
overvloed aan wijnen en sterke likeu- i
ren in flessen van alle vormen uit al- i
le alcoholstreken der wereld. Maar j
aan de andere kant werd er hier een j
campagne gevoerd om de Zwitsers te j
overtuigen, dat ze hun eigen wijnen i
moesten drinken, een suggestie, waar- j
aan de meeste Zwitsers, gewoon als j
ze waren aan vaderlandslievende ge- i
voelens graag en soms zelfs wel over-
dadig gehoor aan gaven.
Het corps diplomatique hield van i
Bern. j
Toen Amadeus de Eglise Frangai-
se passeerde, ving zijn oor de klan
ken van het orgel op. Iemand in de
kerk speelde Bach een fuga. Of
was 't Handel? Hij had 't niet kun
nen zeggen. Hij had in jaren al geen
orgelspel meer gehoord. Het greep
hem onmiddellijk in de ziel. Hij liep
naar de deur. Die bleek open te zijn.
Hij stapte de kerk binnen en ging op
de dichtsbijstaande kerkbank zitten.
Schier onmiddellijk werd hij betoverd
door het magische ritme van die mu
ziek. Het was hem of hij in een nieuw
universum was gevallen, in een we
reld van angstwekkende verwachting
die ver van de buitenwereld verwij
derd was. Hier ook was techniek een
hevige hoge spanning. Een verheven
orde van harmonie. Onbewust was hij
op een plaats van verrukking terecht
gekomen, die verrukking sleepte hem
mee en hij dook onder in die orgie
van klanken.
Hij raakte in een toestand van de
votie. En toen de speler, na een van
Bach's stormachtige finales plotse-
ling ophield, boog hij in een aanval s
van wroeging het hoofd. De magische
gemeenschap met het ritme had hem
rust verschaft.
(Wordt vervolgd)
Of „Dat staat te bezien" een belang
rijk discussieprogramma wordt, staat
voor mij niet meer te bezien. De gister
avond uitgezonden eerste aflevering van
deze nieuwe CKV/IKOR-rubriek, waar
in dr. J. M. de Jong bekend uit de
voortreffelijke, helaas verdwenen serie
„Opspraak" enkele mensen met zeer
uiteenlopende meningen over een ac
tueel en omstreden onderwerp begrip
voor elkaar tracht te laten krijgen, was
bijzonder boeiend. Zowel „links" en
„rechts" als „midden" waren sterk ver
tegenwoordigd, om te discusiëren over
de eventuele bemoeienis van de over
heid met de inhoud van tv-programma's
(in dit geval „Hoepla", in verband met
Phil Bloom). Jan Wolkers vond het erg
dat schilderijen van Rubens, in strak
nylon „gehulde" show-danseresjes, en
de reportages van de oorlog in Viëtnam
geen kritiek van de kijkers uitlokten,
maar Phil Bloom wel. Tegenover hem
stond de heer Schakel van de A.R.P.,
die het onder meer had over normen
waar je met je tengels af moet blijven.
Mr. dr. Boukema van de V.U. te Am
sterdam wilde (als middenfiguur in dit
debat) wel eens weten, waarom de kij
kers zich zo gauw gekwetst voelen als
3677. De professor had er nu kennelijk plezier in. Een
lichte blos kleurde zijn wangen, terwijl hij de wapens
met Arend kruiste. Deze had geen masker voor, om
dat Dubois er ook geen wilde dragen, iets wat Sandra
vooral afkeurde. Doch zij zei niets; tenslotte waren de
kerels oud en wijs genoeg en ze zouden wel voorzich
tig zijn, hoopte zij. Eén van piloot Storms stelregels
was altijd geweest, nooit een tegenstander te onder
schatten, en na hetgeen hij met vriend Buck had zien
gebeuren, was hij dubbel op zijn hoede. Maar ook de
professor ging nu voorzichtiger te werk, want hij her
innerde zich heel goed, dat Arend een geducht zwaard
vechter was, die zonder schroom met het blanke staal
op reuzenmieren en voorwereldlijke monsters lossloeg
en zich had gemeten met de dapperste strijders van
andere werelden. Toch was Dubois vol zelfvertrouwen,
omdat hij er zeker van was, dat Arend nooit de fijne
re kneepjes van het schermen had geleerd. Dit zou
dan les nummer één worden! De eerste aanvalsstoten
wist onze blonde piloot echter voorbeeldig te pareren...
4. Al gauw staat de menselijke pyramide overeind:
mevrouw Seah op de schouders van haar man, haar
zoontje en dochter met één arm en been vrij in de
lucht. De oude trommelaar laat een krachtige roffel
horen. „Inderdaad een pracht van een meid, die doch
ter", zegt Tsjai Tai, die nu alle gelegenheid heeft om
haar eens goed op te nemen, „maar de moeder mag
er ook zijn. Niet veel ouder dan twee-, drieëndertig,
zou ik zeggen". De trommelaar staakt zijn roffel en
mevrouw Seah springt met haar zoon en dochter weer
op de grond. De menigte applaudiseert luid, wie het
Tai werpt zelfs een halve streng koperstukken naar be
neden, die door het jonge meisje handig wordt opge
vangen. Ze bedankt hem met een lieve glimlach. „We
zitten hier op een galaplaats", zegt Tsjiao Tai tot de
hoofdman, „dus moeten we ook niet krenterig zijn".
Een geroezemoes van spanning gaat door de menigte als
de troep aan het nieuwe nummer begint. De kleine jon
gen is midden in de kring gaan staan. Vader Seah grijpt
het bovenste zwaard uit het rek op de bamboekist, en
begint er vervaarlijk mee te zwaaien, onder het uit
stoten van woeste strijdkreten. Zwaardnummers zijn al-
missen kan gooit wat kleingeld op de mat en Tsjai tijd zeer geliefd bij het publiek.
HILVERSUM In verband met het
feit dat de termijn van het overgangs
bestel voor de omroep (inclusief de ter
mijn van de geldende mandaten) op 1
december is verstreken en de Omroep
wet op die datum nog niet in werking
kon treden, zUn maatregelen getroffen
voor een verlenging van het overgangs
bestel.
Zo zijn op voorstel van de minister
van Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk bij Koninklijk Besluit de
voorzitter van de NRU, zes leden van
het bestuur van de NRU en de voor
zitter van de programmaraad, tevens
voorzitter van de programmacoördina
tiecommissie NRU, herbenoemd tot
aan de dag van inwerkingtreding van
de Omroepwet, doch uiterlijk tot 30
november 1969.
Op verzoek van de besturen van NRU
en NTS verzorgden inmiddels ook de
omroeporganisaties, de culturele orga
nisaties en enkele bijzondere zendge
machtigden de (her)-aanwijzing van hun
vertegenwoordigers in de verschillen
de colleges. Volgens een besluit van de
besturen van NRU en NTS gelden ook
deze aanwijzingen tot aan de dag waar
op de omroepwet in werking treedt,
doch uiterlijk tot 30 november 1969.
Uit de thans ontvangen berichten
blijkt dat voor zover het de NRU be
treft prof. dr. R. Schippers als vertegen
woordiger van de Nationale Raad voor
Maatschappelijk Welzijn zal worden
opgevolgd door ds. F. H. Landsman.
Verder bracht de KRO een wijziging
aan in de aanwijzing voor het NRU- en
het NTS-bestuur, waardoor deze om
roeporganisatie in het NRU-bestuur nu
wordt vertegenwoordigd door drs. A. J.
J. van der Made en mr. W. J. A. Wa
genaar.
In de twee bestaande vacatures in
de programmafaad NRU werden voorts
op vóórhel vén de culturele organisa
ties door het NRU-bestuur benoemd de
heer K. Siccama, directeur van de
Fryske Academie te Leeuwarden, en
drs. O. W. Tichelaar, secretaris voor
lichting en publiciteit Nationale Raad
voor Maatschappelijk Welzijn.
De TROS wees al eerder in de pro
grammaraad NRU als vertegenwoordi
ger mr. J. M. Landré aan.
AMSTERDAM Maxim Hamel, die
de vorige maand, na een verblijf in
de Nederlandse Antillen, in Nederland
terugkeerde, zal per 1 september a.s.
deel uitmaken van het tableau de la
troupe van De Nederlandse Comedie.
Hij was tot nog toe verbonden aan 't ge
zelschap Ensemble.
het gaat over bloot, koninklijk huis en
religie en waarom dat dikwijls pas ge
beurt nadat een ochtendblad negatief op
een desbetreffende tv-uitzending heeft
gereageerd.
Het gehele gesprek mondde weliswaar
uit in een conclusie van de gespreks
leider (we komen volgens hem in een
heel gevaarlijke hoek terecht, wanneer
we in deze tijd van veranderd norm
besef de mening van de ander zo slecht
kunnen verdragen), maar het vooraf
gegane stempelde dit niet tot zoete koek,
doch tot bittere noodzaak. En daarmee
kreeg deze rubriek korter, maar
krachtiger dan veel andere „oeverloze"
discussieprogramma's meteen haar
grote waarde voor deze tijd, waarin ve
len liever links of rechts dan reëel den
ken en bovendien vaak degenen die
tóch in alle ernst het juiste midden
trachten te vinden ook nog het etiket
„links" of „rechts" willen opplakken.
J. v. d. K.
SCHIERMONNIKOOG Ongeveei
vier mijl ten noorden van Schiermon
nikoog is zondagmiddag omstreeks vijf
uur het ca. 6000 brt metende Griekse
vrachtschip „Alouette" aan de grond
geraakt. De reddingboot „Gebrs. Lu-
den" van Oostmahorn en een sleep
boot van de Rederij Doeksen zijn naar
het schip gevaren om hulp te bieden.
Hulp van de sleepboot werd niet aan
vaard, de kapitein verwachtte, dat het
schip bij hoog water wel vlot zou ko
men. Dit gebeurde ook. Omstreeks mid
dernacht raakte de „Alouette" vlot. om
even later echter opnieuw vast te lo
pen, ditmaal veel verder van de vaar
geul.
De „Gebrs. Luden" is naar de haven
teruggekeerd. Nu het schip zoveel ho
ger vastzit, verwacht men, dat de sleep
boot in actie zal moeten komen.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 De tafel
van (half) zeven, gevarieerd program
ma. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Jean-Paul
Sartre, door Dr. L. W. Nauta. NRU:
20.05 Promenade-ork.: amusementsmu
ziek. 20.35 Debuutvrij: poëzieprogram
ma, in samenwerking met BRT. 21.00
Heeft het Jodendom in Nederland nog
toekomst? gesprekken. 21.30 Wie de koek
krijgt, wie de gard..., documentaire
over de Unesco. 22.00 Lichte grammo-
foonmuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55
Stereo: Licht gevarieerd platenpro-
gramma. 23.20 Radiorama, veertien
daags mini-magazine. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Koorzang met orkestbe
geleiding: musical- en filmselecties.
18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Nws.
en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de
man af, praatje. 19.05 Geestelijke lie
deren. 19.30 Inpakken geblazen: ge
varieerd St. Nicolaasprogramma. 20.40
Wiener Festwochen 1967: Wiener Phil-
harmoniker, Wiener Staatsoperakoor en
solisten: klassieke muz. 22.15 Litera-
ma: radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond
overdenking. 22.50 Stereo: Klassieke
lederen voor tenor en clavecimbel (opn.)
23.30 Stereo Eigen keus: literair klank
beeld. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour
naal. STER: 19.03 Reclame. HUMA
NISTISCH VERBOND: 19.07 Gebeurte
nissen en meningen in het Humanis
tisch Verbond. KRO: 19.32 In kleur: De
Flintstones, TV-film. STER: 19.56 Re
clame. NTS: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. KRO: 20.20 De won
derlijke lotgevallen van Ria Valk op
Nederland I, oftewel: Knibbel, knabbel,
knuisje: showprogramma. 21.00 In
kleur: Karamoja, natuurfilm uit de En
gelse filmserie Survival. 21.50 De Groot-
Inquisiteur, documentair TV-spel. NTS:
22.15 Teleac: Studievoorlichting. 22.35-
22.40 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Jour
naal. VARA: 19.03 Coronation Street,
TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20
Achter het nws. 20.45 De vissers van
Co-Sirih, filmreportage. 21.00 Paniek in
de straten, speelfilm. (Filmkeuring: 18
jaar en ouder). STER: 22.30 Reclame.
NTS: 22.35-22.40 Journ.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte gramm. muz.
VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Act. 8.20 Stereo: Lichte
gramm. muz. (8.30-8.35 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitge
breide reportages. 9.35 Waterstanden.
9.40 Stereo: Muziek uit de Barok (gr.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.20
Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02
Nieuws; 11.02-11.32 RVU: Voor de
discofiele ballettomaan door N. Sickens
de Wal. 11.55 Beursberichten. 12.00
Stereo: Viool en piano: moderne en
klassieke muz. 12.27 Mededelingen voor
land- en tuinbouw. 12.30 Overheids
voorlichting: Uitzending voor de land
bouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nieuws.
13.10 Journaal. NRU: 13.30 De lichte
Muze belicht (opn.). 14.25 Rostrum of
composers: internat, forum: hedendaag
se muziek. AVRO: 15.00 Mag ik mij
even voorstellen? Mijn naam is Cox!
detective-hoorspel. 15.40 Inleiding tot
muziekbegrip, muz. lezing. 16.00 Nws.
16.02 Stereo: Gitaarrecital: oude en mo
derne muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15
Lichte gramm. muz. voor tieners.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Klass. vioolconcert (gr.).
7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 St. Nicolaas-
liedjes (gr.) 8.00 Nws. 8.10 Grammo-
foonmuz. 8.15 Gewijde muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 V. d. vrouw. 9.15 Pianoreci
tal: klass. muz. 9.40 Schoolradio. 10.00
Theologische etherleergang.- 10.35
Klassieke kamermuz. (opn.). 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00
Van twaalf tot twee: gevar. progr.
(plm. 12.23 Voor de landbouwers. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.40 Act.). 14.05 Stereo:
Metropole ork.: amus. muziek. 14.30
Pizzicato: muzikaal middag magazine.
(16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overheidsvoor
lichting: De Nanzie-verhalen in de Ne
derlandse Antillen. Spreker: Henk Den-
nert. 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ne
derlandse Artiesten Revue op de plaat.
10.00 Nws. 10.02 Klink-Klaar, zonder
nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02
Zorro: progr. v. tieners. 13.00 Nieuws.
Nws.) 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie.
16.00 Nws. 16.02 Mix (17.00 Nws.). 17.30
-18.00 Sinterklaasprogramma.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. y. gis
teren). 10.20 JJportuitzending. 11.35
Amusementsprogr. 12.00-13.30 Das ak-
tuelle Magazin. 16.40 Journ. 16.45 Di
dactische rubriek. 17.20 Amusements
progr. 18.00-18.05 Journ. (Region.progr.
NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjournaal.
18.35 Zandmanntje. 19.00 Act. 19.26 TV-
film. 19.59 Programma-overz. WDR:
18.05 Nws. 18.10 Tekenfilms. 18.25 Hier
und Heute (18.50-19.00 Goedenavond).
19.10 (K) Filmreportage. 19.40 (K)
Edelstenen. 19.45 Weekoverzicht). 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Panorama.
21.00 Quiz. 21.45 Culturele rubriek. 22.30
Journ. commentaren en weerber. 22.50
Filmdocumentaire. 23.35 Journ.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 TV-serie
18.20 Die Drehscheibe. 18.55 Film. 19.27
Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dag
boek uit de evangelische wereld. 20.15
Wetenschappelijk rubr. Aansl.: nws.
21.00 Film (niet geschikt voor jeugdige
kijkers). 23.10 Nws. en weerber.
70. „O ja!" riep Tekko nog terwijl hij innerlijk la
chend de trap naar zijn kamer opging. „Breng me zo
gauw mogelijk iets te eten, wil je. Ik rammel van
de honger en dan is uet slecht slapen zie je!" „Ze
ker edele heer!" antwoordde de waard. „Ik zal u da
delijk iets brengen. U behoeft hier geen angst voor
spoken te hebben en overdag zeker niet!" „Goed,
goed!" was alles wat Tekko nog antwoorden kon en
toen hij proestend van het lachen zijn kamer binnen
ging omdat hij de dikzak zo beetgenomen had. Even
later toen de waard hem zijn maaltijd kwam brengen
zat onze vriend echter weer met een uitgestreken ge
zicht rechtop in bed. „Hoe gaat het nu met de edele
heer?" vroeg de dikkerd bezorgd en hij reikte Tekko
het serveerblad met eten over. „Verrukkelijk!" ant
woordde onze toneelspeler die juist zijn servet omge
knoopt had. „Ik geloof niet dat in één hap door mijn
keel kan krijgen, alhoewel het er goed uitziet wat je
hebt klaargemaakt. Aan slapen behoef ik niet te den
ken want ik heb geen rust meer voor ik hier een
maal goed en wel vandaan ben!" „Houd u maar
kalm en probeer wat te eten en te slapen!" raadde
de waard hem nog aan terwijl hij hoofdschuddend
weer naar beneden ging. Dat deed Tekko toen ook
maar en met een formidabele eetlust smikkelde hij
alles achter elkaar op.
AMSTERDAM Explicateur van
filmdraken. Deze kwalificatie treft men
in de telefoongids aan achter de naam
Max Nabarro. Sinds vrijdagnacht is dat
geen historische verwijzing meer: Na
barro is namelijk op zijn 79e jaar weer
in zijn spreekvaardige vak terug.
De eerste voorstelling van de „Old
Time movie-club", die tweemaal per
week in het Amsterdamse Uitkijk thea
ter stomme films uit de beginperiode
van de cinematogratie op het doek gaat
brengen, heeft twee dingen bewezen:
de bejaarde Nabarro staat als explica
teur nog steeds zijn mannetje en er is
duidelijk een publiek dat belangstelling
h.:eft voor deze geluidloze filmwerkjes
uit het grootvaderlijke tijdperk.
In het uitverkochte theatertje keek
men naar een prachtig draakje over
v eeskinderen van wie er een paar door
toekomstige ouders worden uitgezocht
en als hoofdfilm werd er Chaplins be
roemde „The kid" gedraaid. De voor
stelling was, wat de atmosfeer betreft,
een perfecte reconstructie. Naast het
filmdoek hingen de gaslampen, daar
voor zag en hoorde men de pianist, de
violist en Max Nabarro, die niet alleen
zijn enigszins aan deze tijd aangepaste
teksten improviseerde, maar die zich
bovendien van zijn doortimmerde in
strumentarium bestaande uit toeters,
fluiten, houten voorwerpen en bellen
bediende.
„Als u op mij schiet, schiet ik te
rug", waarschuwde de explicateur, die
vervolgens het woeste drama van het
door Chaplin onder zijn hoede genomen
jochie van vele wijze en pittige kantte
keningen voorzag.
Al met al dus een vriendelijke terug
blik op het oudste tijdperk van de cine
ma. Een beeldende herinnering die ook
vooral door de jongeren onder het pu
bliek enthousiast werd ontvangen. Max
Nabarro zelf bleek daarover na afloop
zeer bewogen. Met zijn nog steeds jong
klinkende stem en de zweetdruppeltjes
op het voorhoofd zei hij: „De stemming
van het publiek is nu beter dan ooit. Ik
geloof dat de mensen een sterker gevoel
voor humor hebben gekregen. Ze heb
ben me in ieder geval een onvergetelij
ke avond bezorg'-'
MAX NABARRO
En de organisatoren van deze oude
filmclub: „Goed gelukt, we gaan ermee
door. Binnenkort hopelijk door het hele
land."
Geref. Kerk:
Beroepen: te Delft (vac. P. v. Strien):
H. D. Bakker te Emmeloord.
Geref. Kerken (vrijgem.):
Bedankt: voor Rotterdam-Zuid: P. v.
Gurp te Oldehove.
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen: te Drogeham: W. Heerma
te Enschede.
Beroepen: te IJmuiden: P. N. Ribbers
te Enschede-West.
Chr. Geref. Gemeenten:
Beroepen: te Vlissingen: P. Blok te
Dirksland.
Baptisten Gemeenten:
Aangenomen: naar Amsterdam-Cen
trum/Amsterdam-West: G. Liebe, kand.
te Leeuwarden.
ARNHEM De Culturele Prijs van
de gemeente Arnhem voor dit jaar is
toegekend aan de kunstenares Gunhild
Kristensen te Oosterbeek. De jury is
tot haar besluit gekomen op grond van
de overweging dat 't oeuvre van Gun
hild Kristensen in zijn totaliteit over
tuigend bewijs geeft van haar creavi-
teit in verscheidene technieken, zowel
in de glasschilderkunst, het glas in be
ton, als in de tapijtkunst.
Het 110 vierkante meter grote tapijt
dat het comité Geschenk Stadhuis Arn
hem het gemeentebestuur zal aanbie
den en dat een plaats krijgt in de raads
zaal van het nieuwe Arnhemse gemeen
tehuis werd door haar ontworpen. 300
vrouwen werken er al een jaar lang
aan.
NIEUW-VENNEP De gang van
zaken bij Mulder-Vogem NV in 1967
beantwoordt tot nu toe aan de verwach
tingen, uitgesproken in het jaarverslag
over 1966, zo deelt de raad van be
stuur mee.
De omzet zal ten opzichte van 1966
met tenminste 35 pet. toenemen (de
omzet aan derden bedroeg in 1966 f 7.24
min.). De orderportefeuille is thans be
langrijk groter dan in november 1966,
zodat een verdere stijging van de om
zet in 1968 mag worden verwacht. Aan
de toegenomen omzet en de vergrote
orderportefeuille is in versterkte mate
door de Europese deelnemingen bijge
dragen.
Ondanks het tot een minimum beper
ken van de investeringen in duurzame
activa, is in de loop van dit jaar de
produktieactiviteit nagenoeg verdub
beld. De winstontwikkeling is dusdanig,
dat een gelijk dividend over het ver
dubbeld kapitaal kan worden verwacht
(in 1966 werd 12 pet. uitgekeerd). De
noodzakelijke toeneming van de onder
handen werken, alsmede het in belang
rijke mate achterwege blijven van aan
betalingen stellen hoge eisen aan de fi
nanciering.
Het bestuur beraadt zich momenteel
over voorhanden zijnde mogelijkheden
ter verruiming van de liquiditeit. Van
de uitstaande converteerbare obligatie
lening is inmiddels 117.000 gulden ter
conversie aangeboden.
Tenslotte kan worden medegedeeld,
dat de recente devaluaties van ver
schillende buitenlandse valuta de ven
nootschap geen verliezen hebben opge
leverd.
ARNHEM American Enka, waarin
de Algemene Kunstzijde Unie een groot
belang heeft, zal over het vierde kwar
taal een dividend uitkeren van 32,5 dol
lar per aandeel. Hiermee komt het to
taal dividend over 1967 uit op 1,30 dol
lar tegen 1,50 dollar per aandeel in '66.
NAARDEN De vyf mille van Wil
lem van der Veer (52), succesfiguur uit;
VARA's televisiequiz Per seconde wij
zer van zaterdagavond, worden omgezet;
in een reisje naar de West. Als zyn
belastingconsulent er vandaag zyn
zegen aan geeft, gaat de winnaar vol
gend jaar met zyn vrouw per vracht
boot naar Suriname en de Antillen.
De baten van het televisieavontuur
hebben de quizgrootmeester nauwelijks
tot enige opwinding gebracht. „Ik heb",
onthulde hij ons gisteren in zijn riante,
tienhoog boven Naarden uittorenende
flat, „dan ook een aardig radio- en tele
visieverleden. Zeven keer ben ik in
1958 opgetreden in de AVRO-quiz
Wie opent de kluis. De prijzen in die
televisieserie waren voor een liefdadig
doel".
„Duizend gulden heb ik gewonnen in
de televisiequiz „Toer eens mee" van de
VPRO. Dat was één uitzending. Myn
eerste radio-uitzending dateert al van
ver voor de oorlog; dat was een soort
literair programma. Na de oorlog heb
ik vaak meegedaan aan hersengym
nastiek. Ik heb daar ook wel vragen
voor opgesteld."
De vragen uit zijn jongste quiz zyn
hem niet meegevallen. „De laatste
vraag," bekent hy, „zou ik te moeilijk
hebben gevonden. Ik ben er met een
beetje geluk toch uitgekomen."
Losjes doet hij dan de lange aanloop
tot zijn quizsucces uit de doeken. „Ik
heb," zegt hij, „altijd veel gestudeerd.
En mijn vrouw studeerde altijd dapper
mee. Zeventien jaar lang ben ik nu al
leraar aan de bedrijfsschool telecommu
nicatie van Philips in Hilversum. Ik
geef les in algemene ontwikkeling, Ne
derlands, Engels en wiskunde. Mijn
vrouw geeft er Frans."
„In de crisistijd voor de oorlog gaf
ik les in Rotterdam, waar ik ben ge
boren. In twee jaar tijds heb ik 43
scholen gehad. Ik werkte voor een
krats: vijftien gulden in de maand, en
daar moest ik dan dertienhonderd kilo
meter voor fietsen."
„Voor de oorlog nog kwam ik by de
statistiek, in de bibliotheek. Daar stu
deerde ik algemene statistiek en eco
nomie. Voor het diploma statistiek heb
ik samen met myn vrouw eens tien
duizend keer met drie dobbelstenen ge
gooid, om te kijken of er een ondeugde
lijke bij was."
„Na de oorlog was ik een half jaar
in dienst. Ik werd zomaar sergeant
majoor bij de administratie. Daarna
kwam ik bij Philips eerst in een
technisch-administratieve baan. Daar
heb ik de technische literatuurvoorzie
ning op poten gezet. Toen ze ontdekten
dat ik onderwijsakten had, werd ik voor
zeven maanden uitgeleend aan de be
drijfsschool met de opdracht het alge
meen vormend onderwijs op te zetten.
Dat is inmiddels zeventien jaar gewor
den en weg wil ik niet meer."
Van zyn 4990 gewonnen guldens stel
de Willem van der Veer er tijdens de
uitzending tweehonderd beschikbaar
voor de VARA Speelgoedactie. „Daa*
had ik tevoren over gepiekerd," legt hij
uit. „Op mijn school organiseer ik een
onderdeel van die actie. Myn jongens
hebben allemaal een verpleegde in een
inrichting voor volwassen geestelijk ge
handicapten geadopteerd."
„Ik zag gewoon een kans wat propa
ganda voor die actie te maken. Ik ben
helemaal niet zo'n VARA-klant hoor. Ik
ben lid van de AVRO, maar ik vind de
VARA een prachtige omroep met veel
goede programma's. De quiz was goed,
Rudi Carrell biedt machtig vermaak
voor veel mensen en de Forsyte Saga
geweldig."