Amerika usurpeert ons werelddeel met reuzenmacht EUROPA MOET GEEST MOBILISEREN V.S. bannen lawaai-verkeer uit de winkelcentra Om kort te gaan Parijse politiecapes en stalletjes verdwijnen WINKELIER ZAG OMZET MAAR WEINIG STIJGEN Autorijden in Oostenrijk nog statussymbool De bruid in Jersey Servan Sclireiber ivaarschuivt intellect en industrie TOEKOMST TWEE UUR METS 20 MILJOEN RIJKSSTEU1S Rij-examen vraagt technische knobbel SNELHEID SUSSEN GEEN NEON KOPENHAGEN Deze sierlijke simpele trouwjapon is een ontwerp van de Deen Lars Hillingsae, een van de favoriete ontwerpers van prinses Benedikte. Voor een trouwjapon is het materiaal wel ongewoon: wollen jersey. In 1958 verscheen in de Verenigde Staten een boek dat op velen diepe indruk maakte. Het heette „USA Second-class power?" Het hoofdthema van het boek was dat de Amerikanen heel hard moesten aanpakken indien zij hun land niet wilden laten afzakken naar een tweede-rangs plaats, achter de Sovjet-Unie. Op 14 augustus van dat jaar hield een nog jonge politicus, die een grote toe komst voor zich had, in de Amerikaanse Senaat een rede, waarin hjj zei, dat zjjn land spoedig de tweede viool in de wereld zou gaan spelen. Het was het jaar waarin, naar het toen heette, het Amerikaanse volk begon te ontwaken uit een zoete droom van zelfgenoegzaamheid en de handen uit de mouwen ging steken. De lancering van de eerste kunstmaan, in oktober 1957, had de Amerikanen wak ker geschud omdat het een Russische kunstmaan was en geen Amerikaanse. De schok die de Amerikanen kregen te verwerken had een neven-effect: West-Europa kwam zo onder de in druk van het beeld van een titange vecht om de wereldhegemonie tussen twee „supermogendheden" dat de pu blieke opinie weldra het standpunt aan vaardde dat ons deel van de wereld voortaan politiek, militair, industrieel, financieel en economisch geen gewicht meer in de schaal zou kunnen leggen. West-Europa maakte zichzelf toen zo klein mogelijk. Wij zijn nu tien jaar verder. Wat is er in dat decennium gebeurd? Heeft de Sovjet-Unie in een machtige sprong voorwaarts de Verenigde Staten van de eerste plaats verdrongen en dus ook aan West-Europa politiek, militair, industri eel, financieel en economisch zijn wil opgelegd? Nee, niet de Sovjet-Unie heeft dat ge daan, maar Amerika en dat is ten dele het gevolg geweest van de timiditeit van West-Europa, van het uitblijven in West-Europa van gezonde en openbare kritiek in 1958 en daarna op de opvat ting dat wij machteloze toeschouwers waren geworden en het gevecht tussen de twee reuzen alleen nog als toeschou wers konden volgen. Wat gaat er gebeuren indien wij, in West-Europa, niet oppassen? Dat toe komstbeeld is haarscherp beschreven in een nieuw boek dat in Frankrijk als een bom is ingeslagen. Het boek heet „Le défi Américain" (de Amerikaanse uitdaging). Al in de eerste maand na de ver schijning ervan werden er meer dan honderdduizend exemplaren van ver kocht. Het steeg onmiddellijk naar de top van de lijst van de meest-verkochte Franse boeken. Het is geschreven door Jean-Jacques Servan-Schreiber, de op richter van het weekblad l'Expres. Volgens Servan-Schreiber gaat de Westeuropese beschaving, indien wij niet snel aanpakken en niet ontwaken uit onze droom van tweederangsheid, deze toekomst tegemoet „De dag waarop zij zichzelf zodanig verzwakt dat de Europese volkeren het LOS ANGELES Meer dan 20 Ameri kaanse steden hebben het helse la waai en de opstoppingen in drukke winkelcentra overwonnen door de auto's te scheiden van de voetgan gers. Deze steden geven miljoenen dollar uit om de straten opnieuw in te delen en voor de voetgangers beschutte winkelcentra te scheppen, die ze daar „mails" noemen. Nu kan iemand, die komt winkelen, op een stoel midden in een voorheen drukke en lawaaierige straat in het centrum gaan zitten. Met haar kinde ren in de buurt op een afgeschermde speelplaats, kan zij rustig een koel drankje drinken in de nabijheid van fonteinen, vijvers en bomen. Deze steden hebben een manier gevon den om verbetering te brengen in het panorama van beton en staal van straten, winkels en auto's, dat in an dere steden huisvrouwen ervan af schrikt, zich in het centrum te wagen. Ofschoon elke brede wandelstraat als een „mail" kan worden beschouwd, wordt de term in de regel gebruikt voor winkelcentra, uitsluitend toe gankelijk voor voetgangers, vooral als ze zijn ontstaan door verandering van normale straten. In de regel worden „mails" gecreëerd in wijken, waar de verkoop achteruit gaat en het is bekend, dat zij stimu lerend hebben gewerkt op uitbreidin gen en de verkoop. Sommige hebben niet al te veel gekost. Visalia in Californië bijvoorbeeld, heeft slechts 10.000 dollar voor een „lijn baan" uitgegeven en vervolgens er varen, dat winkeliers bijna anderhalf miljoen dollar uitgaven aan verbete ringen in de buurt. In zuidelijk Californië, waar warm weer gunstig is voor het winkelen op een „mail", bezitten Riverside, Po mona, Santa Monica, San Fernando, El Monte en Burbank „mails" en overwegen vele andere steden ze in het leven te roepen. In noordelijk Ca lifornië hebben Fresno, Sacramento, Oakland en Santa Barbara „mails". Honoloeloe heeft er een in ontwerp goedgekeurd, die met een oppervlakte van ongeveer 500 bij 800 meter de meeste in de schaduw zal stellen. Een „mail" kan in één nacht tot stand worden gebracht zoals in Visalie en Toledo in Ohio door eenvoudig Mode gaat voorbij, stijl is blijvend. De moed om deze twee begrippen dui delijk gescheiden te houden raakt nooit uit de mode. Mode is dikwijls een klucht waarin teveel mensen hun rollen te serieus opnemen. Als mode vulgair wordt, wordt zij dubbel kostbaar. De kleren zijn zo le lijk dat vrouwen hun garderobe twee maal per jaar moeten vernieuwen. Luxe is geen kwestie van uiterlijke rijkdom en versiering. Luxe is zijde of bont aan de binnenkant van een jas: alleen de draagster weet dat het er is. een straat aan beide einden af te slui ten. Gewoonlijk echter is een „mail" een voornaam onderdeel van een veel groter plan tot verandering van een geheel stadscentrum. Fresno heeft 1,9 miljoen dollar uitgege ven voor de zijne van negen huizen blokken in Fulton Street, het overdek te plein in het centrum van Roches ter, New York, heeft 1,3 miljoen dol lar gekost. Fresno is voornemens, uiteindelijk 30 miljoen uit te geven om een super- blok van 14,4 hectaren omgeven door een ceintuurbaan te creëren. Bestudering heeft uitgewezen, dat het niet veel meer zou kosten dan niet samenhangende verbeteringen gedu rende dezelfde periode. Een centraal stadsplan, dat 30 miljoen dollar zal kosten, is voor San Bernar dino in Californië ontworpen met de bedoeling, dat het in 1970 voltooid zal zijn. Een onderdeel hiervan is een „mail" van 16 hectaren met gebou wen van twee verdiepingen, die drie miljoen dollar zal kosten. De geschiedenis van de Amerikaanse „mails" is begonnen in het midden van de vijftiger jaren. Het eerste belangrijke succes was Ka- lama^lo in Michigan, waar de „mail" een langdurige achteruitgang van het zakenleven in de hoofdstraat van de stad in het tegendeel veranderde. Sindsdien hebben vele Amerikaanse steden voorzichtig proeven genomen. De Fulton Street in Fresno is de grootste en met de grootste zorg ver fraaide „mail" in de VS met 25 kunstwerken, 25 fonteinen, verschei dene bassins, bomen, planten en heesters. Eerst waren de gemeentelijke autoritei ten bang, dat kinderen in de fontei nen zouden gaan pootjebaden. Voor gesteld werd, hekken om de fonteinen te plaatsen. Een hooggeplaatst gemeentefunctiona ris wierp toen de vraag op, waarom de kinderen eigenlijk niet in de fon teinen zouden mogen pootjebaden. Er kwamen geen hekken om de fontei nen. aan een groter land overlaten de weg te bepalen die zij zullen gaan zal het elan van die beschaving worden gebro ken op de wijze waarop dat eeuwen ge leden gebeurde met de arabische be schaving of met de Indische. De neder laag zal onze achtergrond worden. Zonder overigens tot ellende te ver vallen zullen wij weldra het noodlot, de collectieve teruggang, leren kennen die leiden tot onmacht en berusting. Im mers: het zal ons niet mogelijk zijn de „economische sector" over te laten aan de Amerikanen en op onze eigen ma nier ons politiek, sociaal, cultureel be leid te voeren, zoals sommigen ver wachten dat te kunnen doen. De werke lijkheid houdt met zo'n verdeling geen rekening. Neen, het zal niet zover komen dat de „Amerikaanse comissie" die Paul Valéry heeft aangekondigd Europa rechtstreeks zal regeren. De kiezers zullen hun stem blijven uitbrengen, de vakverenigingen zullen eisen blijven stellen, de volksvertegenwoordigingen zullen blijven beraadslagen. Maar dat zal in het luchtledige gebeuren. De ma te van groei, de investeringsprioriteiten, de verdeling van het nationale inkomen zullen worden bepaald door het beleid van de dominerende mogendheid en het is zelfs niet nodig zich geheime bespre kingen tussen de bankiers van Wall Street en Europese ministers voor de geest te halen om te' begrijpen dat dan net essentiële aan de werkwijze van de democratie zal ontsnappen. De elite van Europese bewindslieden zal worden gevormd aan Amerikaanse universiteiten, zoals Harvard, Stanford, Berkeley overeenkomstig een methode die nu al wordt gevolgd. Zij zal zeker opgaan in een soort Atlantische familie regering en daarin zelfs invloed op het nemen van beslissingen kunnen uitoefe nen. Servan-Schreiber beschrijft hoe de Europese dochterondernemingen in Eu ropa van grote Amerikaanse concerns in het bedrijfsleven de dienst zullen gaan uitmaken en hoezeer dan het be leid van die ondernemingen in de Ver enigde Staten zal worden vastgesteld. Hij vervolgt: „Het Amerikaanse kapi taal, het Amerikaanse beleid zullen niet blijven staan aan de grens waar het ge bied van ce cultuur begint. Geen heilig ontzag zal de managers ervan weer houden de drempel van ons heiligdom te overschrijden. Zij zullen zich een meerderheidspositie, en dus de heer schappij, verschaffen in de ondernemin gen die de markten van de pers, het boek, de film, de grammofoonplaat be heersen en die morgen volle zeggen schap zullen hebben over de produktie van televisieprogramma's. De on derwijsstelsels in het hele grote gebied en alle communicatiekanalen langs wel ke gewoonten zich verbreiden, levens wijzen en denkwijzen ontstaan, zullen van buiten af worden geleid". In weerwil van dit spookbeeld dat Servan-Schreiber ons schetst is zijn uit gangspunt niet anti-Amerikaans in de Gaullistische zin en geeft hij ons niet de raad de blik oostwaarts te richten. Europa moet volgens hem de Ameri kaanse uitdaging aanvaarden, eer het te laat is, en tot het besef komen dat daarvoor een grote mate van politieke samenwerking nodig is bij uitvoering van zeer grote internationale projecten zonder welke ons werelddeel geen toe komst zal hebben. De voornaamste van die projecten zijn: 1. oprichting van een computerindus trie die met de Amerikaanse kan wed ijveren en ons werelddeel de technische middelen moet verschaffen die voor een verdere economische groei onont beerlijk is; 2. versterking van de positie van de Europese kerenergie-industrie die, na een veelbelovend begin, niet meer te gen de Amerikaanse is opgewassen; 3. een energieke aanpak van Europe se ruimtevaartprojecten, vooral op het gebied van de telecommunicatie, opdat de Verenigde Staten zich geen mono poliepositie zullen verschaffen. Uitvoering van die projecten, aldus Servan-Schrieber, is alleen dan moge lijk indien een politiek gefederaliseerd Europa het tegenoffensief aanpakt met deze middelen: vorming van grote industriële eenhe den die het tegen de machtige Ameri kaanse concurrentie kunnen opnemen; selectie van die grote technologische projecten waarmee weer een vooraan staande plaats in de wereld kan wor den bereikt; aanvaarding van een minimum aan federale macht welke de stuwkracht moet leveren bij de uitvoering van die projecten en waarborgen moet ver schaffen aan de uitvoerder ervan; ingrijpende wijziging in de vormen van samenwerking tussen de groot-in dustrie, de universiteiten en de over heden; democratisering en verbetering van het onderwijs, met inbegrip van het uni versitaire, en verschaffing van aanvul lend onderwijs aan volwassenen; vernieuwingen bij het selecteren van de beroepskaders, volledige wijziging van de tot verstarring leidende traditio nele sociale verhoudingen, totale mo dernisering van de beleidsmethoden. Servan-Schreiber, zelf een voormalige Gaullist, verwerpt daarmee het Gaullis tische denkbeeld van een Europa der vaderlanden. Hij wil een Europese fede ratie, geen tot besluiteloosheid of on duldbare traagheid gedoemde Europese confederatie. Servan-Schreiber schaart zich aan de zijde van diegenen die ge loven dat de Europese gemeenschappen alleen goed aan hun doel kunnen beant woorden indien zeer snel de politieke voorwaarden voor vorming van multi nationale industriële concerns in Euro pa worden geschapen. Omdat de Euro pese gemeenschappen dat doel niet hebben kunnen bereiken staan wij vol gens hem thans met de rug tegen de muur. Wil Europa zorgen voor verdere economische groei en dus ontsnap pen aan het dreigende gevaar van eco nomische stagnatie en voor terug dringing van het groeiende Amerikaan se overwicht dan moet Europa volgëns Servan-Schreiber zeker niet opnieuw de weg naar het nationalisme inslaan. PARIJS Eerst waren het de capes der politiemannen. Nu zijn het de win kelstalletjes en terrasjes in de overdek te winkelgalerijen. Parijs verandert en zal nooit meer worden zoals het was. Ongeveer een maand geleden werd van hogerhand bekendgemaakt dat met ingang van volgend jaar de politieagen ten hun stereotype capes zullen moeten missen. Het frappante kledingstuk zal worden vervangen door een soort jasje. En vandaag is dan nog bekend ge worden dat de stalletjes in de overdek te winkelgalerijen in de Rue de Rivoli zullen moeten verdwijnen. Aan de stal letjes worden onder meer boeken en gerhand, dit moet voortaan in de win- souvenirs verkocht maar, zo beslist ho gerhand, dit moet voortaan in de win kel zelf gebeuren. Eenzelfde maatregel dreigt te wor den genomen tegen de terrasjes die de Rue de Rivoli zijn markante aangezicht geven. Voor deze maatregelen heeft de Fran se regering teruggegrepen op een wet uit 1801 die het verkopen van waren op het trottoir verbiedt om meer ruimte over te laten voor de voetgangers. Het dagblad Paris-Presse heeft al ge opperd dat de maatregel wel eens zou kunnen worden uitgebreid tot de Rue de Castiglione, Place du Palais Royal en de Place des Vosges. De prefectuur heeft inmiddels echter verzekerd dat 't alleen om de Rue de Rivoli gaat. DEN HAAG De lichte stagnatie in het bedrijfsleven is ook aan de winke liers niet voorbijgegaan. Hun omzetten zijn de eerste negen maanden van dit jaar in een heel wat kalmer tempo gegroeid dan in hetzelfde tijdvak van 1966, zo blijkt uit gegevens van het Economisch Instituut voor het Midden- en Klein bedrijf in Den Haag. Door elkaar genomen zijn de verko pen in de verschillende branches met ruim zes procent gestegen. Dat is bijna drie procent minder dan de groei in ja- nuari-september 1966. Bovenaan de ranglijst pronkt ditmaal de drogist, wiens omzet in de eerste ne gen maanden met veertien procent is vooruitgegaan. Hij wordt op de voet ge volgd door de nauw verwante handel in parfumerieën, cosmetische en toiletarti kelen, die dertien procent meer heeft verkocht. Speciaal parfumerieën blijken bij het publiek in de gratie, gezien de omzetstijging van 21 procent die de be treffende afdeling van het kappersbe- drijf heeft geboekt. Schaars zijn de winkels die een hoge re omzetstijging hebben bereikt dan vo rig jaar. Het zijn de drogisterij, de drankwinkel en de schoenwinkel. De boekhandel en de handel in parfume rieën en cosmetica hebben even goede zaken gedaan als in 1966. Onderaan de lijst staat de enige win kelier die een omzetdaling registreerde: de schoenmaker. Dit maal is de daling vijf procent geweest, tegen twee procent vorig jaar. De juwelier, die in het voor gaande jaar enorme verkoopsprongen nam, heeft in de eerste negen maanden van dit jaar genoegen moeten nemen met een groei van drie procent. Neemt men hierbij de prijsstijgingen in aan merking dan kan zelfs nauwelijks van groei worden gesproken. Onderstaand staatje geeft een beeld van het verloop van de omzet in de ver schillende sectoren. Vergeleken wordt de groei van de verkopen in de eerste negen maanden van 1967 ten opzichte van die in dezelfde periode van het voorgaande jaar. (Stijging in pet.) 1967 1966 drogisterij 14 10 handel in parfumerieën, cosmetische en toiletart. 13 13 boekhandel 11 11 drankwinkel 10 5 kruideniers-zelfbediening 9 10 schoenwinkel 7 6 7 11 7 11 7 10 meubelhandel 6 9 6 10 Elten wil casino voor goklustige Nederlanders De oude abdykerk in Elten, na de oorlog door de Nederlanders gerestaureerd. ELTEN Het heeft niets van Las Vegas en zelfs de sfeer van pret die in de Belgisch-Nederlandse grensstreek heerst, ontbreekt er. Elten heeft zeker in de herfst, iets grauws en zelfs de veertien jaren Nederlandse „bezetting" hebben er weinig fleurigs gebracht. Toch zal het nu weer Duitse grens stadje met zijn 3600 inwoners als 't aan burgemeester W. Hövelmann ligt een bekend pretcehtrum gaan worden; een pretcentrum met een echt casino waar niet alleen bacca rat zal worden gespeeld, maar waar vooral de roulette zal draaien. „Want", zegt de 48-jarige burger vader, „als we hier Hollanders naar toe willen trekken moeten ze kunnen gokken. Hollanders wagen graag een gokje", voegt hij er schalks aan toe. Toch gokt Eltens burgemeester niet alleen op het 22 kilometer ver der over de grens gelegen Arnhem. „Welnee" zegt hij, „Elten ligt he melsbreed een paar kilometer van de autobaan Amsterdam-Oberhausen Een man uit Amsterdam die wil gok ken, kan, evenals zijn Rotterdamse geestverwant, in zijn auto stappen en de autobaan afrijden. Dan is 'ie hier in, pakweg, anderhalf tot twee uur". Maar ook aan zijn eigen (achter)- land heeft de heer Hövelmann ge dacht, toen hij eind vorige week zijn gemeenteraad adviseerde de rege ring van Noordrijnland-Westfalen vergunning voor een door een groep zakenmensen te exploiteren casino te vragen. „U moet goed begrijpen dat in heel Noordrijnland-Westfalen geen casino's zijn. Steden als Düsseldorp Essen en Dortmund doen het zonder. Dat zijn uiteindelijk steden, waar vijfhonderdduizend tot zevenhonder- duizend mensen wonen. Een groot deel van die lui rijdt er graag een paar uur voor om hier een gokje te wagen". Dus ook de Duitsers gokken graag? De burgemeester knijpt de oogjes wat samen, lacht veelbetekenend en zegt dan: „Natuurlijk rekenen we ook op Duitsers, maar toch zijn het de Nederlanders geweest die onze zakenmensen aan het denken hebben gezet". En dan vertelt hij hoe het gemeen tebestuur van Elten bij herhaling Is benaderd door Nederlandse zakenlie den die in Elten een casino wilden stichten, omdat dit in hun eigen land is verboden. „Dat is best te begrijpen" zegt de heer Hgvelmann. „Als ergens geld mee te verdienen is dan is dat met een casino. We hebben al uitgere kend dat, als de regering van Noord rijnland-Westfalen akkoord gaat zo'n casino ons alleen al aan rechten jaarlijks zo'n twintig miljoen Mar ken kan opleveren". „Dat bedrag is dan nog maar ge baseerd op zestig procent van de op brengst die dan, of aan de deelstaat, of aan de gemeente, of aan liefdadi ge doelen ten goede zou moeten ko men". Of Elten arm is? „Niet armer dan de doorsnee gemeente", zegt de bur gemeester die sinds drie jaar eerste burger van zijn geboorteplaats is. WENEN De Oostenrijkers, die bij hun rij-examen moeilijke technische vragen moeten beantwoorden, hopen dat het volgend jaar gemakkelijke wordt onder een nieuwe Verkeerswet. „Ik ben geen monteur, hoe moet ik dan weten wat al die zuigers doen", zei een kandidaat voor een rij-examen. Een functionaris van de Oostenrijkse automobilistenbond (ÖAMTC) merk te op: „het is dwaas. Als mijn auto niet verder wil, duw ik hem naar de kant van de weg en laat er een monteur bijkomen". Het ministerie van Verkeer in Wenen houdt er echter een andere mening op na en zegt: „Chauffeurs moeten genoeg van de mechanische delen van hun auto weten om op veilige wijze te kunnen rijden". Autorijscholen weten nog niet, of de nieuwe regeling betekent dat de tech nische vragen makkelijker zullen wor den. De instructieboekjes voor de leer lingen bevatten nog steeds gedetail leerde afbeeldingen van de koppeling, met remsysteem, de motor, de versnel lingsbak en andere technische zaken. En de kandidaten moeten de stof wel leren omdat ze niet weten, of ze er vragen over krijgen. Het autoverkeer in Oostenrijk is de laatste tien jaar enorm toegenomen en veroorzaakt de burgervaderen in de grotere steden, zoals Wenen, veel hoofdbrekens. In 1951 waren er 290.258 geregistreerde particuliere auto's. In 1966 was dit aantal opgelopen tot 1.046.746. Verkeersopstoppingen zijn een ernstig probleem in Wenen, waar de hoofdstra ten, net als in Amsterdam, zowel door automobilisten als door trams worden gebruikt. In de drukste verkeersstraten wordt de tram ondergronds gemaakt. Het project heeft tot nu toe al 750 miljoen schilling gekost (30 milj. dollar). Des kundigen vinden de maatregelen ech ter niet voldoende. Een functionaris van de ÖAMTC zei: „Oostenrijk heeft behoefte aan een ver vooruitziend ver- keersontwerp". Gewone benzine kost in Oostenrijk 3.40 schilling (49 ct.) per liter. Super- benzine 3.90 schilling (51 cent). Veiligheidsvoorschriften zijn nog zeer gebrekkig. In Wenen kan men nog ben zinestations onder woonhuizen aantref fen. Hoewel de maximumsnelheid in de bebouwde kom op 50 kilometer per uur is gesteld, houden niet veel auto mobilisten zich hieraan. Voorgeschreven snelheid in de buurt van scholen bestaat hier niet. Toen de verkeersautoriteiten voor de zondagen een maximumsnelheid van 100 kilometer Instelden op de zuidelij ke invalsweg naar Wenen, om te voor komen dat er bij de terugkeer van dag jesmensen Drokken gemaakt zouden worden, waren de automobilisten zeer ontevreden. „Waar hebben we snelle wagens voor, als we niet snel mogen rijden?", vroeg een dagbladredacteur. Hoewel veel Oostenrijkse wegen ouderwets zijn en automobilisten niet over-beleefd, gebeuren er minder on gelukken dan in andere Europese lan den. Een zegsman van het bureau voor de statistiek deelde mee, dat in 1966 bij een totaal van 97.497 ver keersongelukken 1871 mensen dodelijk werden gewond. Hij voegde hieraan toe, dat dit naar verhouding minder was dan in Frankrijk, Italië, West- Duitsland en de Verenigde Staten. Auto's zijn belangrijk voor Oosten rijkers. In veel gezinnen moeten man en vrouw jaren werken om er een te kunnen kopen. Voor de jongere genera tie geldt een auto zelfs een klein tje ais statussymbooL „We leven van rijkssteun, maar welke gemeente doet dat niet van- daag-aan-de-dag? Toen Nederland Elten in 1949 annexeerde is er veel goeds tot stand gekomen, ongetwij feld. Toen we Elten in 1963 terug kregen en het weer Duits werd bleek de zaak inderdaad vooruitge gaan te zijn. We hadden veel vrien den uit Nederland gekregen, maar sinds 1963 heeft de zaak hier echt niet stilgestaan". En de trotse burgemeester somt op: kanalisering, een nieuwe school een zwembad, een nieuwe waterlei ding en dito-installatie, een handvol bungalows. Over de annexatie door Nederland zegt burgemeester Hövelmann: „Ik heb me dat indertijd best kunnen be grijpen. Laten we niet vergeten dat het toen 1949 was. Nederland was be zig zijn koloniën kwijt te raken. Er waren gevechten in Indonesië en men wilde de grenzen graag recht trekken. Elten steekt als een soort neus in Nederland. Men kon zijn ei gen binnenlandse moeilijkheden een beetje sussen door Elten te nemen. Ja, laten we wel wezen: men had moeilijk een stukje van België kun nen nemen". De burgemeester lacht er hartelijk om. „Nee" legt hij uit, „Elten heeft ook in vroeger eeuwen nooit deel uit gemaakt van Nederland. Omgekeerd was het wel het geval. Lobith bij voorbeeld is ooit Duits geweest. In 1813 of zo is dat bij verdrag aan Ne derland gegeven". Als we de burgemeester in zijn zeer bescheiden kamertje in het ge meentehuis achter zijn schrijfmachi ne achterlaten is de avond al geval len. Op de markt met zijn logement „Het oude posthuis" branden weinog lampjes en geen neon. Alleen de straat erachter laat twee neonbakken zien. Toto en Lotto staat er in blauwe letters. Voor de deur staan twee auto's uit Nederland want om de woorden van de burge meester aan te halen: „Hollanders gokken graag".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6