KANTONGERECHT Vrijspraak voor chauffeur bijna beloond met applaus Bouwvakker moet vehikel uit zijn tuin laten halen MIST Expediteur gedood bij lossen van stenen BEWAREN EN OVERLEGGEN Oudste inwoonster Uitslag van RM( "-actie „SOLA FIDE" REAGEERT OP ARTIKEL IN HET „VEENS KERKBLAD" Meer ontspanning voor t oudere publiek Ter overdenking Dansleraar neemt het initiatief Dancing is een groot woord Sint komt nog bij bejaarden Kerstmiddag voor R.-K. bejaarden u uw AGENDA Oma Van Dijk werd 95 jaar Bezoeken aan import-gezinnen volkomen legaal" Raatl vergadert Correct Lastig 1 Slopen 10550 11079 Achterwiel was de hoosdoener... Verschillen Buitengewoon Waarborgen S.M.R.A. Pagina 3 ZATERDAG 9 DECEMBER I9Ó7 WAGENINGEN Dat het recht zegeviert, bleek weer eens door de vrijspraak van de zich ergens in de twintig bewegende Evert-Jan van V. uit Otterlo, die vrijdag ochtend voor de balie van het Wageningse kantongerecht zich moest verantwoorden, omdat hij de spoorwegover gang op de Kerkewijk in Veenendaal zou zijn overgere den, terwijl het ro<ie licht brandde. Evert-Jan leek al direct erg zeker van zijn zaak en knikte bevestigend toen de kantonrechter, mr. A. C. van den Brand, zijn naam noemde; in de linkerhand een shawl die hij nonchalant liet bengelen, de rechterhand in zijn broekzak. Hoewel er vrijspraak kwam voor Evert-Jan, in dienst van een melkmachinehandel in zijn woonplaats, zag het er in het allereerste begin niet zo vreselijk gunstig voor hem uit. De wagen waarmee hij de spoorwegovergang overge reden zou zijn, was van de zaak waar hij werkt en werd in de regel door nog twee andere knechts gebruikt. Reden voor verdachte om op te merken: „Waarvoor moet ik er voor opdraaien, er rijden drie man met die wagen. Ik ben wel in Veenendaal geweest die dag, maar niet daar', waarmee hij het ten laste gelegde ontkende. mobilisten, maar ook voor anderen, bijzonder belangrijk is. De kantonrech ter was het met de eis eens en li®£ fcet bij die twee tientjes. De eerste getuige, een NS-employé had Evert-Jan de overgang zien nemen en had direct het nummer van de wa gen genoteerd. Op een vraag van de officier van justitie, mr. J. H. G. Boek raad, ontkende hij nadrukkelijk de mo gelijkheid een %fout nummer genoteerd te hebben, omdat ook twee andere mensen, collega's van hem, aanwezig waren die naderhand dezelfde cijfers bleken te hebben. Over de kleur van het haar was de NS-man het niet he lemaal met zichzelf eens; hij meende dat de bestuurder een blonde man was geweest, niet in overeenstemming met de zwart gekuifde verdachte. Kantonrechter: „Dus u kunt niet zeggen: hij was het, en niet zeggen: hij was het niet?" Tweede getuige was de in Ede dienst doende hoofdagent A. de Vries (42), die Evert een verhoor had afgenomen. Aanvankelijk zou hij verklaard hebben dat hij op de over weg was geweest, maar dat het licht toen op groen had gestaan. De Vries: „Niet zo positief gezegd, als ik misschien in het proces-verbaal heb geschreven". De getuigenverhoren waren hiermee ten einde en de officier kon met zijn re quisitoir beginnen. Hij zei aan te ne men dat het noteren van het nummer goed geschied was. Ten aanzien van de bestuurder meende hii dat er nogal wat hiaten bestonden, maar hij hoopte toch dat het gebeuren een wijze les ge weest zou zijn, waarmee wellicht voor komen zou kannen worden dat hij nog eens uit de puinhopen getrokken zou moeten worden. Eis: Vrijspraak. De kantonrechter was het hier hele maal mee eens en conformeerde zich aan de eis, waama een gelukkige Evert zijn eigen weg weer kon gaan. Kans Ook helemaal met de uitspraak eens was een dame op de publieke tribu ne, die zelf later een fikse boete kreeg, en informeerde: „Mag je klappen hier?" Het klappen mocht niet, wel betalen en rijbewijzen inleveren. Lot van, in bontjas gehulde, Edese secretaresse Maria A. E. van K. Mejuffrouw Maria had zich wat in haar snelheid vergist en was 50 procent boven het toegesta ne maximum gegaan. „Tja", veront schuldigde ze zich, „omstandigheden". Ze deed die omstandigheden ook uit de doeken, maar voor de kantonrechter konden ze er net zo goed niet geweest zijn en hij merkte dan ook op: „Het is al de vijfde maal. U maakt er een ge woonte van, de derde maal in 1967". Dat was wel allemaal zo, „maar", weg en dan heb je ook veel meer kans". Deze pure logica verschafte charmante Maria uiteraard geen vrij brief en de kantonrechter begon op nieuw met: „U trekt zich kennelijk niets van de voorschriften aan, dat geeft te denken". „Ik trek me er wel wel wat van aan, maar dat kan ik na tuurlijk niet bewijzen", haakte ze in. De officier eiste voor het gedrag een gen hechtenis en een ontzegging van geldboete van f 100,- subsidiair tien da- de rijbevoegdheid voor drie maanden. Vooral die ontzegging betekende nogal een last voor verdachte, hetgeen ze ook naar voren bracht. Het bleek geen aanleiding voor de kantonrechter er ook maar iets van af te doen en met een: „Wie niet horen wil, moet voelen", vonniste hij precies als de eis van de officier. van E. (42) voor de kantonrechter Zo correct als Bennekomse Arend J. stond ziet men tegenwoordig nog maar zelden. De Bennekommer stond tereiht omdat hij verblindende verlichting had gevoerd. De verdachte legde uit hoe het allemaal kwam en knoopte er een eigen conclusie aan vast: „Ik geloof begaan heb". Hij had het niet duide- niet dat ik opzettelijk een nalatigheid lijker kunnen stellen, want het bleek dat hij de lichten van tevoren terdege had laten controleren, maar het appa raat waarmee die controle in een ga rage geschied was deugde niet. De officier zei niet te willen twijfe len aan het relaas van verdachte, want „de goeder trouw straalt van hem af". De eis was dan ook de beloning voor dat stralen: „Schuldig verklaring, zon der oplegging van straf", waaraan de kantonrechter zich conformeerde. Drieëntwintig jaar oud, van beroep tekenaar, woonachtig in Ede: Pieter van der G. Pieter had evenals zijn voorganger een lastige verlichting ge had en ook hij was daarvoor gever baliseerd. Het was kennelijk niet zo'n goed wagentje geweest dat Pieter zich had aangeschaft, want niet enkel de motor, maar ook de versnellingsbak had hij al laten vernieuwen. Officier: „Had u ook nog een andere carrosse rie aangeschaft?" Dat bleek niet zo te zijn, wel dacht Pieter dat door al het geknutsel aan de wagen de stand van de lichten misschien iets verandVd was. Voordat hij een geldboete van f 20,- eiste, vestigde de officier er nog snel even de aandacht op dat vooral in deze dagen, wanneer 't vroeg donker vond Maria, „ik ben €gg veel op de is, een goede verlichting voor de auto- VEENENDAAL De heer W. Spaan uit Veenendaal wil met het uitbreiden van zijn dansschool een begin maken met het oplossen van het plaatselijke recreatie-probleem. In het contactblad van de wijkge- meenschap „de Engelenburg" schreef men onlangs nog over het feit dat er voor personen die de mini-rok en de heupbroek zijn ont groeid in Veenendaal vrijwel geen gelegenheid is om uit te gaan. De schrijfster van dit artikel, mevrouw W. de Jong-Boom heeft hierover sa men met de heer Joh. A. Koot zelfs contact opgenomen met de wethou der van cultuur, de heer C. N. van Kuyk. De heer Spaan is met hen van me ning dat er voor mensen van twintig jaar en ouder te weinig te doen is in Veenendaal. Daarom gaat hij zijn dansschool uitbreiden en er een dan cing bij bouwen. Deze zal echter be slist op het wat oudere publiek ge richt zijn. Men zal er een foxtrot, een Engelse wals of een tango kunnen dansen. En af en toe zal er ook nog wel eens een gezellig beatnummer te horen zijn. fiaticing" vindt de heer Spaan nog wel een groot woord. Er zal b»>- voorbeeld voorlopig alleen nog maar op grammofoonmuziek gedanst wor den. „Als ik een band neem wordt de toegangsprijs voor mijn categorie pu bliek te duur. Voor een band, die al lerlei verschillende soorten dansmu ziek kan brengen tel je heel wat neer", zegt de dansleraar. Bovendien heeft een platenbal nog het voordeel dat men voor elck wat wils kan bren gen. Enige tijd geleden heeft een ander horeca-bedrijf in Veenendaal ook ge probeerd als dancing te gaan draai en. Ongeveer drie weken nadat de dansvergunning was verstrekt bleek er echter al te weinig animo voor dansen te zijn. De heer Spaan is hier van op de hoogte. Hij is er echter niet bang voor, dat het hem ook zo zal vergaan: JEr is echt wel vraag naar andere dansmuziek dan beat", zegt hij, „ook bij tieners. Ik kijk maar naar de mensen die hier ko men". Bovendien komt de laatste naar een dansgelegenheid bij de Veenen- daalse bevolking naar voren. Een bewijs dat er in Veenendaal een behoefte bestaat aan een dansge legenheid ziet de heer Spaan ook in het feit dat veel plaatsgenoten het weekeinde hun vertier zoeken in de omliggende plaatsen. ,fie dancings daar gaat het goed. Dat kan hier ook", zegt hij. Daarbij merkt de heer Spaan op dat de zaak natuurlijk wel rendabel moet zijn. Hij wil in een behoefte voorzien, „maar ik wil ook wel graag wat verdienen", voegt hij er aan toe. frAls ik hier een beatclub maak, verdien ik veel meer. Dat hoeft echter ook weer niet. Het moet geen „tent" worden. Andere muziek kan ook zo mooi zijn". In de zomer van 1968 hoopt de heer Spaan met de uitbreiding te kun nen starten. De zaak tegen de 22-jarige Edese bouw vakarbeider Hendrik D. werd voor de tijd van twee weken verdaagd om hem gelegenheid te geven een in zijn tuin staande auto door de sloper op te la ten halen. Hendrik was aangehouden en geble ken was dat zijn voertuig nog al wat mankementen vertoonde. Kantonrech ter: „U had eerder al verklaard dat u zelf wel wist dat wanneer u aangehou den zou worden u erbij zou zijn, wa«-- om rijdt u er dan toch mee?" Hij vond het maar een groot risico dat verdach te genomen had. Hendrik: „Hij is nu van de weg af". „Officier: „In een mu seum of zo?" Verdachte: „Nee, in de tuin". Kantonrechter: „Waarom hebt u hem niet lateji slopen?" Verdachte bracht de kosten in aanmerking die dat weer met zich mee zou brengen, waarop de kantonrechter weer op zijn beurt onder Hendriks aandacht bracht dat hij de politie had beloofd het ding weg te laten halen. Vandaar de verda ging, veertien dagen de tijd om de au to weg te doen. Hendrik: „Misschien morgen al". Hij was rechts afgedraaid, en had bij deze manoeuvre niet voldc<nde rechts gehouden. Een nare zaak, waar voor de Edese schilder Franciscus H. (33) dan ook voor het kantongerecht gedaagd was. Het was allemaal nogal meegevallen en de vrouw op de fiets die de dupe was geworden van het te weinig rechts houden had ook na het gebeuren alle aandacht van zorgzame Franciscus gehad. Dat was voor de officier aanleiding om zijn waardering uit te spreken, omdat het maar al te vaak gebeurt dat brokkenmakers zich after all geen zier meer van hun slachtoffer aantrek ken. Hy eiste een boete van f 75,- sub sidiair zeven dagen, hetzelfde vonniste de kantonrechter. Kuijt De Wageningse weg- en waterbouw kundige Gerardus J. L. (30) had zijn auto 's nachts onafgesloten in de Van 't Hoffstraat laten staan. Hiervoor was hj geverblseiierd en hd een scahkkng tegoestuurd gekregen vn f a 10,-. Op de zttng verkliirdaae Gerrdusa ai hij geverbaliseerd en had een schikking toegestuurd gekregen van f 10,-. Op de zitting verklaarde Gerardus dat hij dat bedrag wel had willen betalen, maar dat het in het vergeetboekje was geraakt. Officier: „Hebt u daar meer inzitten". Het bleef by de eerder gevraagde f 10,- met de vingerwijzing dat wanneer een wagen gestolen wordt, de ellende niet te overzien is. Tien gulden bleef het ook door het vonnis van de kantonrech ter. VEENENDAAL Sint Nicolaas blijkt nog niet vertrokken te zijn. Dinsdag middag 12 december brengt hij name lijk nog een bezoek aan het OCB-ge- bouw, om samen met zijn zwarte knecht de bejaarden een gezellige middag te bezorgen. Het bestuur van de „Ontspannings middagen voor bejaarden" deelt mee, dat Zwarte Piet de zak bij zich zal heb ben, maar het verwacht niet dat een van de bejaarden een enkele reis Span je aangeboden zal krijgen. Wel rekent men op een middag vol verrassingen voor de bejaarden. VEENENDAAL Ook de Roomska- tholieken willen in de nabije toekomst „iets" voor de „parochianen" boven de 65 gaan doen. Men wil het onderling contact in een gezellig samenzijn bevor deren. Het organiserend comité, het be stuur van de Parochiële Caritas „Raad en daad", zegt te weten dat tal van bejaarden het erg op prijs stellen met de eigefl leeftijdsgenoten „er eens uit te zijn". Alle reeds bestaande plannen en activiteiten op dit gebied wil het be stuur van de Caritas gaan bundelen. Als eerste officiële bijeenkomst be legt men zondagmiddag 17 december een Kerstmiddag in „De Ruif', bij de Willibrordkerk. Men hoopt tussen 14.30 en 16.30 uur de bejaarden een sfeervol le en gezellige middag te bieden. dagblad DE VALLEI Bel:. tot 17.30 uur van 17.30— 19.30 uur uur. Zaterdags 16.30—17.30 Heden, zaterdag RHENEN Gebouw Irene, 19.30 uur: Muziekuit voering „Ons Genoegen". LEERSUM De Weerwolf, 19.30 uur: Jay-Jay's. Bioscoop: Luxortheater Veenendaal, 19.30 uur: „De 13 slavinnen van Fu Manchu". Morgen, zondag Bioscoop: Luxortheater Veenendaal, 15 uur: „De 13 slavinnen van Fu Manchu" en 19.30 uur: „De zondares van Athene" RHENEN Gistermiddag heeft er in Rhenen een byzonder tragisch ongeval plaatsgevonden, dat een dodelyke af loop had. De 50-jarige expediteur Philipse uit de Betuwse plaats Valburg, verloor het leven toen hy op de hoek van de Oude Veenendaalseweg en de Utrechtsestraatweg bezig was van een vrachtwagen een hoeveelheid stenen te lossen. Hy bediende zich van een auto matische laadarm, die echter op een gegeven moment niet goed functioneer de. De expediteur raakte beklemd tus- sen de laadbak van de auto en een tas stenen, die hy op de laadarm had ge stapeld. Waarschijnlijk heeft hy het apparaat niet juist ingeschakeld. Toen de heer Philipse tussen de stenen en de laad bak vandaan werd gehaald, waren de levensgeesten reeds geweken. JIIIIIIMIIIIIIIiailllllllMtllMlli Doch Maria hew aar de deze woorden alle tezamen, over leggende die in liaar hart. Lu kas 2:19 Maria, de moeder van Jezus, kreeg veel te verwerken. De aan kondiging van de geboorte door de engel, de komst van de Zaligmaker in bittere armoede, het bezoek van de herders met hun wonderlijke ver halen over sprekende en zingende engelen en later de profetie van de oude Simeon in de tempel over het zwaard dat door haar ziel zal gaan. Wat heeft deze jonge vrouw met het gehoorde gedaan? Het is voor ons met name in de adventsdagen leerzaam dit te overwegen. Doch Maria bewaarde deze woor den in haar hart. De genoemde schokkende gebeurtenissen zijn voor haar dus niet van voorbijgaande aard geweest. Integendeel, de woor den tot haar en het Kind gesproken, zetten zich vast in haar hart. Het geen ze gehoord heeft, draagt ze met zich als een kostbare schat. Doen tvij dat ook met het spreken van God? Dragen wij de woorden, dat Jezus gekomen is om zondaren zalig te maken, met ons als een schat van de allergrootste waarde? De vlucht van het leven en de jacht van ons werk zijn wellicht de meest geduchte vijanden voor het Woord van God. Zijn Woorden wor den zó overstemd, dat ze vaak geen kans krijgen zich vast te hechten in onze gedachten. Ik hoor zo vaak zeggen: „Mijn geheugen begint al minder te wor den. Ik kan alles wat ik lees in de Bijbel en hoor in een preek niet ont houden". Maar er staat toch ook niet van Maria, dat zij een uitstekend geheugen had, waarin ze alles be waarde? Zij bewaarde Gods woor den in het hart. Weet U wat het zwakste geheugen nooit vergeet? Wat het met het gehele hart lief heeft. Dit bewaren bij Maria gaat veel dieper dan het geheugen. Hebben wij God zelf en Zijn liefde ook le ren vinden in Zijn spreken tot ons, zodat dit als 'n schat bewaard wordt in ons hart? Het vergeten van Zijn woorden is erg, dan raken we God zelf kwijt en versmaden wij Zijn lief de. De Heere spreekt tot ons niet om zich van ons af te maken, maar om ons door het geloof en in de liefde naar zich toe te trekken en aan zich te verbinden. Doch Maria bewaarde deze woorden in haar hart. Maria doet echter nog meer rrjet het woord van God. Zij overlegde al deze woorden. Je kunt iets bewaren in je geheu gen, zoals je geld in de brandkast stopt. Dat is dood kapitaal. Men doet er niets mee dan het alleen bij gelegenheid eens voor de dag halen. Maar Maria woekert met het Woord, dat zij in het hart bewaarde. Er is sprake van overleggen en over wegen. Telkens worden de Woorden opnieuw gewogen, totdat het volle gewicht van hetgeen ze gehoord heeft duidelijk is. Wij overwegen on ze kansen in de maatschappij, bere kenen straks nauwkeurig onze ver diensten over het jaar, dat op het eind loopt. In velerlei opzicht zijn we niet zo zorgeloos, dat we alles over de kant laten gaan. Wegen wij ook de woorden, die God tot ons spreekt? Hij heeft ons in deze adventsdagen heel wat te zeg gen. Nu is het van belang naar Hem te horen en dit te bewaren. Wil dit alles echter vrucht dragen dan dienen we blijvend werkzaam te zijn met het spreken Gods. Dat vraagt inspanning, doch dit loont ten volle de moeite. Want wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Maria overlegde deze woorden in haar hart. En zij deed dat met deze woor den alle te zamen. Dit al deze woorden staat er met opzet bij. Wat had Maria graag geschift en gekozen naar eigen smaak en in zicht Er was immers sprake var> licht en duisternis, lief en leed, kruis en zegen rondom haar Kind Jezus. Maar Gods woorden horer^ altijd allen bij elkaar. En Maria bewaar de en overlegde in haar hart deze woorden alle tezamen. Dat wij doen gelijk Maria deed. Wat is vooral ook in deze dagen het gevaar groot, dat het Kerstfeest be dolven wordt onder sparregroen en rood papier, alles overgoten met wat weke liefde. Dan kan zo licht de harde werkelijkheid van onze ar moede en duisternis om der zonden wil, worden vergeten. Maar Gods woord spreekt van een Kerstkind, dat zelf arm moest worden, opdat wij, die straatarm zijn door de zon den weer rijk mogen worden door Hem. De weg naar het Licht, is de weg naar het Kruis. Maria bewaar de al deze woorden! En deze zijn haar tot een zegen geweest: Want ziet, om 's Heeren daan, Zal elk geslacht voortaan, Alom mij zalig spreken; Wijl God, na ramp en leed, Mij grote dingen deed; Nu is Zijn macht gebleken. Scherpenzeel ds. J. T. Cazander. iMIMIItMMIMHMIMMtlMMMlIHHIMIMIIMIIMtMMlIHMHHHMMMMIHHIMHIIItlMMI VEENENDAAL De heer D. P. uit Scherpenzeel reed met zijn motorfiets tegen een vrachtauto, die op de Nieuwe weg linksaf sloeg en het par keerterrein van „De Afrit" opdraaide. Hij werd vrij ernstig gewond. Tegen over omstanders verklaarde hij dat een achterwiel van de vrachtwagen over hem heen gevlogen was....! VEENENDAAL Burgemees ter mr. dr. J. Hazenberg en zijn echtgenote waren vrijdagmorgen een van de eersten die Veenendaals oudste inwoonster, de wed. J. van Dijk-Mellink kwamen feliciteren met haar 95e verjaardag. Oma Van Dijk maakt het afgezien van enkele kleine ouderdomsverschijnselen hij zonder goed. Tot deze overtuiging kwamen vrijdag ook de vele fami lieleden en kennissen die hun feli citaties kwamen aanbieden. Van de negen nog in leven zijnde kinderen van Oma Vati Dijk. de 29 klein kinderen en de 35 achterkleinkinde ren waren de meesten vrijdag op het feest present. RHENEN Gisteravond heeft no taris S. J. Vleer in 'Garage De Rhoter aan de Herenstraat de uitslag bekend gemaakt van de RMC-actie „Toer mee met de RMC". De eerste prys, een 15- daagse reis naar Majorca voor twee per sonen, werd gewonnen door de heer P. Terlouw, Nieuwe Veenendaalseweg 78, Rhenen. De verdere uitslag was: 2de prys: 8 dagen naar Luxemburg: mevr. N. Randewijk-Schut, Bosland- weg 60, Rhenen. 3de prys: 6 dagen naar Boppard am Rhein: J. H. Heller, Meidoornlaan 3, Rhenen. 4de prijs: 5 dagen naar Parijs: E. C. van Ommeren, Rijnstraat 51, Rhenen. 5de prijs: 5 dagen naar Valkenburg: dr. T. Rienstra, Herenstraat 63, Rhenen. De gewonnen reizen gelden alle voor twee personen. VEENENDAAL Enkele weken geleden nam de (centrale) hervormde predikant ds. A. Vroegindeweij in het „Veens Kerkblad" stelling tegen de buitengewone wijkgemeente in wording van de hervormde kerk „Sola Fide" naar aanleiding van bezoeken die door een gemeentelid van deze wijkgemeente gebracht zijn bij hervormde gezinnen, die van elders in Veenendaal zijn gekomen. De kerkeraad van de wijkgemeente antwoordt hierop in haar orgaan „Sola Fide" van deze week. Nadat men een en ander uitvoerig in de kerkeraad besproken heeft geeft men in een zestal punten een uiteenzetting van het recht, dat de wijkgemeente heeft de nieuw-ingekomenen te bezoeken. „De laatste weken is er enige beroe ring geweest naar aanleiding van een publikatie, die buiten verantwoordelijk heid van „Sola Fide" heeft plaats ge had", zo begint de inleiding boven de uiteenzetting, die verder gaat: „Daar door is 't zoeken van ingekomen per sonen en gezinnen, die tot de hervorm de kerk behoren en die geacht kunnen worden op grond van hun opvattingen in onze buitengewone wijkgemeente i.w. thuis te horen, in het middelpunt van de belangstelling gekomen". Na die korte inleiding volgt dan de volgende verklaring van het standpunt van de kerkeraad van de buitengewone wijkgemeente, die wij hieronder in ex- tenso laten volgen. Geen twee mensen denken precies gelijk over alles wat het leven betreft. Vooral wanneer het gaat om de om schrijving van wat wij geloven, gaat het om het vastleggen van de hoofdzaken en het eerbiedigen van de meningen van de ander. Hoe uitvoeriger men zijn eigen opvattingen formuleert, des te meer verschillen zal men ontdekken. Vandaar dat de Herv. Kerk naast een ruim gesteld artikel X van de Kerkorde de verdere verschillen rangschikt on der de naam modaliteiten, die geroepen zijn om vreedzaam samen te leven in één kerkelijk verband. Doorgaans uiten de meningsverschil len zich in verlangens betreffende 1 de uiterlijke vormen, het gaat om smaken, veel meer dan om leerstukken. Opvoe ding, ontwikkeling, werkkring, leeftijd, spelen hierbij een grote rol. Wannéér onvoldoende eerbied voor andermans mening in een kerkelijke gemeente aan wezig is, ontstaan spanningen, waarbij de invloed van de vroegere richtingsstrijd nog lang nawerkt. Deze spanningen maken vaak een bijzondere oplossing nodig. Enkele jaren geleden zijn nieuwe bepalingen inzake de minderheden aan de Kerkorde toegevoegd. Aan de centrale kerkeraad is de be- voedheid toegekend een extra wijkge meente te vormen, die buitengewoon ge noemd wordt. Het buitengewone bestaat hierin, dat deze wijkgemeente niet aan een deel van het grondgebied van de centrale gemeente gebonden is, maar be staat uit die lidmaten en doopleden, die de wens daartoe te kennen gegeven hebben door het ondertekenen van een formulier. Zij krijgen hierdoor een gees telijk onderdak voor hun modaliteit. Het broederlijk samenleven blijft dus be perkt tot de centrale gemeente in haar geheel. Maar indien de centrale kerke raad ook hiertoe niet bereid is, dan schept de nieuwe overgangsbepaling 235 de mogelijkheid een buitengewone wijk gemeente in wording te vormen, geheel los van de centrale gemeente. Voordat overgegaan wordt tot het vormen van zulk een buitengewone wijkgemeente in wording, onderzoeken zowel de visitatoren-provinciaal als de visitatoren-generaal het aanhangige ge val en wanneer zij gezamenlijk tot het oordeel gekomen zijn dat niet op an dere wijze in de behoefte van de min derheid kan worden voorzien, worden 't breed moderamen van de provinciale kerkvergadering en dat van de classi cal vergadering gehoord en eerst dan kan het breed moderamen van de Ge nerale Synode een besluit nemen. Deze procedure is ten opzichte van „Sola Fide" gevolgd, zodaj er nu in Vee nendaal twee Hervormde gemeenten zijn, onafhankelijk van elkaar, die ge lijkgerechtigd zijn. Dit laatste is uit drukkelijk bepaald in het slot van over gangsbepaling 235. Enige jaren geleden is door de Gene rale Synode de Stichting Mechanische Registratie en Administratie in het le ven geroepen, ten einde de leden-admi nistratie van de Ned. Herv. Kerk te me chaniseren. Door nauwe samenwerking met de bevolkingsbureaus van de bur gerlijke gemeenten, wordt nu een lid van de kerk bij verhuizing automatisch naar de nieuwe gemeente overgeboekt, in dien deze laatste met de stichting SM- RA een contract gesloten heeft. Dit is ook met Veenendaal het geval. Aange zien in Veenendaal twee Hervormde ge meenten zijn, zendt de SMRA dus twee formulieren, naar elk van deze gemeen ten één, die na invulling teruggezonden moeten worden. De nieuw-ingekomen kerkleden moe ten nu zelf uitmaken of zij willen beho ren tot de centrale Hervormde gemeen te, dan wel tot de buitengewone wijkge meente in wording. Beide instanties zijn dus verplicht met de nieuwe bewoners in contact te treden. Teneinde te voor komen dat verhuizende leden van de kerk administratief zoek raken, zoals vroeger op grote schaal is geschied, worden zij automatisch bij een van de twee gemeenten en wel de grootste, in gedeeld, totdat zij hun keus gedaan heb ben. Hierbij wordt geen oordeel over de aard der modaliteit uitgesproken, want daarvan onthoudt de SMRA zich geheel. Er zijn trouwens in andere gemeenten meerderheden van andere modaliteit en er komt ook een buitengewone wijkge meente voor die de Gereformeerde Bond is toegedaan. De kerkeraad staat erg positief op 't standpunt dat deze bezoeken volkomen correct gebracht worden. Hij zal niet nalaten in te grijpen, indien bewezen feiten van het tegendeel zich zouden voordoen. Ook zal hij elke suggestie tot verbetering van dit contact gaarna over wegen en overleg terzake met de centra le kerkeraad verwelkomen". RHENEN De burgemeester van Rhenen brengt ter openbare kennis, dat de gemeenteraad donderdag 14 de cember 1967 des namiddags 7 uur ten gemeentehuize in openbare zitting bij eenkomt. Hij maakt de ingezetenen erop at tent, dat de op deze vergadering be trekking hebbende stukken voor een ieder ter inzage liggen in de openba re leeszaal-bibliotheek („Wilhelmina- school") op vrijdag 8 december 1967 van 13.00-15.00 uur en van 18.30-20.30 uur. Rhenen, 6 december 1967. De burgemeester voornoemd, L. BoSch v. Rosenthal. 4

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 3