NAVO IN DISCUSSIE Hoe zou het nü zijn als er geen Navo was geweest? V&D „Jaar van rechten van de mens" Wegvervoerders tegen steun aan spoorwegen Terugblik om te leren voor de toekomst Onze militaire medewerker schrijft Wegenbouwers bereid 's nachts door te werken V.N. organiseert herdenkingen Vrijspraak voor „omgekochte'" Haagse agenten Chauffeur kon treinramp nog net voorkomen gróótste gironet met 1.500.000 rekeningen alle overschrijvingen zonder kosten.... overal gepast betalen zondergeld-op-zak met de vertrouwde blauwe kaart... en nu ook nog als nieuwe service de POSTCHEQUE- EN GIRODIENST Dronken rechercheur reed door JONGENS STALEN VOOR f 500.- MAAR VERNIELDEN VOOR f 40.000.- KANKERBESTRIJDING GEREORGANISEERD HOOFDOORZAAK STERKE TWIJFEL TIJDELIJK ZATERDAG 9 DECEMBER 1967 •iiiiaHiimitiiHuiinMiiiMM llliHllilSlilii' ■■•■••■■■HIIIHllMHIIHIiaiUnHiaMIIMIUIHIHMIIIMHailHHIIMIHMMHHaNIIIMIHIIIHIMtllllllMIH; Het klinkt wat moeliyk: omdat de 24e augustus 1968 precies één jaar voorafgaat aan de 24e augustus 1969, is de Navo, de Noord-Atlantische Verdrags Organisatie, nu vrijwel Iedere dag in het nieuws. Die 24e augustus is namelijk een datum om te onthouden. Op 24 augustus 1949 werd het verdrag van kracht dat tien Europese landen en de Ver. Staten en Canada samenbond in de Navo. In artikel 13 van dit verdrag staat: „Nadat het verdrag gedurende twintig jaar van kracht is geweest kan elke partij ophouden party te xjjn één jaar nadat zij van deze opzegging ken nis heeft gefceven aan de regering van de Ver. Staten, die de regeringen van de andere partijen in kennis zal stellen met het neerleggen van elke kennisgeving van opzegging". Dus: een land dat uit de Navo wil treden kan dal doen per 24 augustus 1969, want op die dag ein digen de twintig jaren waarover art. 13 spreekt. Dat land zal dan echter uiterlijk op 24 augustus 1968 moeten laten weten dat het wenst uit te tre den. Dat is één reden waarom op dit ogenblik de Navo zo dikwijls en zo heftig ook in discussie is. Een andere reden is dat velen van mening zijn dat de Navo in haar huidige vorm niet meer doelmatig is en dat er dus een andere, een meer aan deze tijd aangepaste vorm moet worden ge- zocht. En tenslotte wordt door sommigen ge steld dat de Navo een organisatie is die de vrede in de weg staat en dat ze dus maar beter kan verdwijnen, hoe eerder hoe liever! Omdat op dit ogenblik in alle twaalf landen der gelijke discussies op gang zijn en omdat de eerst volgende weken de Noord-Atlantische Raad bij een zal komen om eventuele nieuwe voorstellen uit te werken 24 augustus 1968 ligt Immers niet zo heel ver meer weg hebben wij onze militaire medewerker gevraagd in een aantal ar tikelen de hele problematiek rond de Navo uit de doeken te doen en daarbij objectief moge lijk voor- en nadelen aan een beschouwing te on derwerpen. Hieronder volgt zijn eerste artikel: in hoofdzaak een beschouwing over het verleden. Men keert terug naar de tijd toen „het schild van de Navo" West-Europa beschermde, waar door het niet hetzelfde lot onderging als sommi ge landen die nu achter het ijzeren gordijn lig gen. Terug ook naar de tyd toen de Beriynse crisis de oorlog onvoorstelbaar dichtby bracht het zyn beelden die ieder mens in zyn beschou wingen zal moeten betrekken wil hy mee een oordeel geven over de toekomst van de Navo. In een volgend artikel komen dan de voor- en te genstanders aan het woord, terwyi in een slot artikel de mogeiykheden van en voor de Navo- na-1969 aan de orde worden gesteld. Na de tweede wereldoorlog ont bonden vrijwel alle westelijke democratieën, vertrouwende op de nieuw-opgerichte organisatie der Verenigde Naties hun strijdkrach- ten om zich te concentreren op de opbouw in een tijdperk van vrede en veiligheid. De hoop in den vervolge internationale geschillen vreedzaam te kunnen oplossen bleek echter ijdel. De Sovjet-Unie had zijn miljoenen-strijdmacht van 200 divisies volledig intact gehouden en reeds in 1945 werd druk uitgeoefend op Turkije om territoriale conces sies en bases in de Dardanellen te krijgen, evenals op Iran om de Sov jet-strijdkrachten in Noord-Iran te kunnen houden. In 1947 grepen, geruggesteund door politieke en militaire chantage van de Sovjet-Unie, de communistische minderheidspartijen in Hongarije, Bulgarije, Roemenië en Polen de macht en in 1948 volgde de putsch in Tsjecho-Slowakije en nog in het zelfde jaar de blokkade van Berlijn. De westelijke mogendheden, met name Amerika, lieten zich echter niet dwingen hun rechten in Berlijn op te geven: ware er toen niet zo iets geweest als een dreiging met atoombommen dan leefden wij waarschijnlijk nu in een Verenigd- Europa onder Russische heerschap pij en onder een totalitair regiem. De tijdens de oorlog ontbonden COMINFORM (met als openlijk be leden doel: bestrijding en vernieti ging van de Westelijke democratieën) was in 1947 opnieuw opgericht en door 23 bilaterale verdragen werd 'n dreigend solidair communistisch blok gevormd. Neen, aan de bedoelingen ten aanzien van West-Europa en daarna de rest van de wereld bestond weinig twijfeL Aan de hand van re cente boeken van o.a. Halle wordt echter deze tijd meer gezien als een Russisch consolidatieproces en was 't geenszins Ruslands bedoeling tot de stichting van de volksdemocra tieën over te gaan. Het was, aldus Halle, een kwestie van improvisatie. De late en dan nog grotendeels ideo logische reactie van vooral Amerika op de uitdaging, nodigde uit tot ver der gaan en het Middeneuropese machtsvacuüm werd met Russische macht opgevuld. Hoe dan ook, het zou waarschijnlijk wel gegaan zijn als bij Hitier: elk succes zou een vol gende actie uitgelokt hebben en elke stap zou driester zijn geworden. De Ver. Naties stonden macnte- loos. Het vetorecht van de vijf per manente leden van de veiligheids raad stelde de Sovjet-Unie in staat elke UNO-actie te torpederen. Tot '49 hanteerde de Sovjet-Unie 30 maal dit recht en de hoofdzaak van de VN: 't handhaven van de veiligheid, werd onmogelijk gemaakt. Tot de voorstel len die door een Russisch veto wer den getroffen hoorden: controle op *t gebruik van atoom energie; geleidelijke ontwapening; het oprichten van een intenatio- nale VN-politiemacht. Het falen van de VN noopte Enge land, Frankrijk en de drie Benelux- landen tot het sluiten van een defen sief verbond, 't verdrag en van Brus sel. Pas weer economisch op de be nen gekomen door hulp van 't Mar shallplan (waaraan de Sovjet-Unie niet wenste deel te nemen), besloten deze landen zich gezamenlijk teweer te gaan stellen. De economische en vooral militaire zwakte was echter te groot en in juli 1948 begonnen de be sprekingen over de alliantie tussen deze vijf en de Ver. Staten en Cana da. Vervolgens werden Italië, IJs land, Denemarken, Noorwegen en Portugal uitgenodigd deel te nemen aan de onderhandelingen die op 4 april 1949 werden afgesloten door de parafering door deze twaalf landen van 't NAVO verdrag. Op 24 augus tus werd het definitief van kracht: 14 divisies werden onder gemeen schappelijk opperbevel gesteld tegen over de 200 van Rusland. Op 18 de cember 1950 erkende de Atlantische De drie mannen die in het eerste uur van de Navo geschiedenis hebben gemaakt: Stalin, de man die zich in Oost-Europa en in Beriyn in het avontuur stortte; Truman, toen pre sident van de Ver. Staten, de man die zich niet liet intimideren; Eisen hower, de eerste Navo-commandant die het bondgenootschap zqn mili taire vorm moest geven. Raad dat het verdedigen van Euro pa (hetgeen hoofdzakelijk in Duits land moest plaatsvinden zonder Duitse deelneming niet mogelijk was. Hiermee gaven de bondgenoten (maar voornamelijk Frankrijk) hun principiële bezwaren op tegen Duits- lands toetreding. Alle Westeuropese landen werden beschermd door de Amerikaanse nucleaire macht en profiteerden van de politieke stabili teit en 't ontstane machtsevenwicht. De politieke druk van de Sovjet- Unie nam geleidelijk af evenals de chantage met de enorme militaire macht Vanaf de totstandkoming van het NAVO-verdrag ging dan ook geen duimbreed Westeuropese grond meer verloren en West-Europa ont wikkelde zich tot een van de rustig ste delen van de wereld. TYe landstrijdkrachtensterkte ver- houding veranderde in de loop der jaren van 14 Westelijke divisies tot in totaal 24 Westelijke divisies met omstreeks 6000 tanks tegenover 164 Warschau Pact-divisies west van de Oeral met meer dan 40.000 tanks. De sterkte van de Russische vloot en luchtmacht is (vooral kwalitatief) enorm toegenomen terwijl in tegen stelling tot '48 een arsenaal van ra ketten en nucleaire wapens, voor een groot deel gericht op West-Europa ter beschikking staat De Sovjet-Unie was lange tijd 'n supermacht met 'n beperkte militaire invloed door ge brek aan strategische mobiliteit. Thans ontwikkelt het zich tot een mobiele supermacht die in toene mende mate in staat is militaire in vloed en daaruit voortvloeiende po litieke invloed uit te oefenen ver bui ten de bevoorradingswegen van z'n landstrijdkrachten. Men treft de Sov jet marine overal aan op belangrij ke verbindingslijnen tussen Europa en de VS, met name de Atlantische Oceaan en de Noordzee. De Middellandse Zee is niet lan ger privé vaarwater van de Ameri kaanse 6e vloot. Ruslands eerste vliegdekschip is in aanbouw. |~ke NAVO die in de eerste plaats een militaire alliantie is doch daarnaast streeft naar politieke en economische samenwerking, heeft dus in het verleden bijzonder grote diensten bewezen aan de wereldvre de, maar toch wel in het bijzonder aan de Westeuropese landen. Zij is de bindende factor in West-Europa dat van oudsher boordevol conflict stof rit en (rij het in afnemende ma te) nog rit De NAVO integreerde tot op zekere hoogte de nationale Euro pese legers en vormde het totaal tot een zekere machtsfactor terwijl de aanwezigheid van Amerikaanse strijdkrachten in Europa een isola tionistische politiek van de Amerika nen ten aanzien van Europa onmoge lijk maakte. De Amerikaanse nucle aire wapens en inzetmiddelen com penseerden de zwakke (Europese) conventionele strijdkrachten. Dat de Amerikanen hun nucleaire wapens zeer beheerst als machtsmiddel han teren is overduidelijk bewezen door het feit dat ze er nooit offensief mee hebben gedreigd, zelfs niet in het tijdperk toen Rusland er geen of heel weinig bezat en dus niet bij machte was tot represailles. De tijd dat Amerika in West-Euro pa als de voorvechter van vrijheid en democratie werd gezien is echter voorbij. Talloze gebeurtenissen gedu rende de af gelopen twintig jaar heb ben het beeld van Amerika anno 1945-1950 vertekend soms volko men ten onrechte. Dat Amerika Rus land weerhield West-Europa onder de voet te lopen en via de Marshall hulp ons, Westeuropeanen, weer economisch op de been bracht, raakt op de achtergrond; de rassenrellen en de toenemende oorlogshevigheid in Viëtnam zijn hiervan de oorzaak. Rusland liet en laat, terwijl het te gelijkertijd de efficiency van zijn zeer omvangrijke strijdkrachten ver betert, rijn agressieve toon en poli tiek varen en velen in het Westen zien de politieke ontspanning als eeuwig en oprecht gemeend. Velen die boordevol kritiek zitten ten op zichte van de Ver. Staten en Navo schijnen blind te zijn voor alles wat gebeurt aan de andere zijde van het ijzeren gordijn. Totalitaire regimes, die geen vrije publiciteitsmedia kun nen verdragen en hun politieke van de ene dag op de andere kunnen wij zigen, worden als ongevaarlijk afge tekend. NAVO-bondgenoten, waar zich vergelijkbare methoden en ten- denzen voordoen, maar waar toch wel degelijk nog een zekere mate van democratie heerst (Griekenland, Por tugal) worden echter wel hevig be kritiseerd. Niets wordt onbeproefd gelaten om met totalitaire Oostelijke staten de economische en culturele banden aan te halen onder het motto dat dit de democratisering en ont spanning bevordert. Dit is ongetwij feld juist, doch evenzeer van toe passing op eigen bondgenoten die de verkeerde weg op gaan! 'T'oen de Russische leiders op 14 mei 1955 het Pact van War schau sloten was, in tegenstelling tot de totstandkoming van de Navo, vrees voor een dreigende aanval be slist niet het hoofdmotiet De Russen vertrouwden hun bondgenoten niet, ze wensten hen militair niet ster ker dan strict noodzakelijk om het communistische regime te kunnen handhaven. Een sterk leger zou wel eens tegen hen gebruikt kunnen wor den. Wat waren dan wél de oogmerken? In juni 1955 stond het vredesverdrag j met Oostenrijk op afsluiten en dan I zou ook de juridische basis voor 't j legeren van Russische troepen in be paalde Oosteuropese landen wegval len. Het Warschau Pact verschafte dit recht weer en er kon dan niet van „bezetting" worden gesproken. Bovendien moest er een sterkere formele politieke band gekweekt wor den in verband met bet terugdringen van de Joegoslavische invloed op de Sovjet-zuidflank. Het hoofdmotief was echter politiek propagandistisch n.L een antwoord op de toetreding van West-Duitsland tot de Navo. Ook het Warschau Pact werd gesloten i voor 20 jaar. Artikel 11 bepaalt ech ter zeer demonstratief dat het Pact zal worden ontbonden zodra een sys teem van collectieve veiligheid zal rijn ontstaan. Het oppercommando zetelt te Moskou en de staf is sa mengesteld uit officieren van alle deelnemende landen. De werkelijke oorlogsplanning ligt echter volledig in handen der Russen. Medezeggen schap van de Oosteuropese landen in vredestijd is gering en in oorlogs tijd vrijwel afwezig. De destalinisatie en de min of meer daaruit voortvloeiende desatellisatie hebben echter grote veranderingen teweeg gebracht. Het gevolg was grotere individuele veiligheid en vrij heid van de afzonderlijke staten, be perktere inmenning in de binnen landse aangelegenheden en elimina tie van de economische exploitatie van de bondgenoten door de Sovjet- Unie. Teneinde de „satellieten" als bondgenoten aan haar zijde te krij gen en te houden in het conflict Moskou Peking moest de Sovjet- Unie vele concessies doen. De Sovjet- Unie had en heeft betrouwbare bond genoten nodig aan haar westgrenzen voor het geval van gewapend conflict met China... Door de invoering van nieuw Russisch materieel ontston den goed uitgeruste, efficiënte le gers in de Oosteuropese landen ge leid door jong kader wier bevoor rechte positie valt óf staat met het regime. Vooral de noordelijke drie: Oost-Duitsland, Tsjecho Slowakije en Polen beschikken over moderne, uitstekend uitgeruste strijdkrachten, die in vele gevallen niet onderdoen voor de Russen. Een land als Tsje cho Slowakije bijvoorbeeld heeft slechts twee miljoen inwoners meer dan Nederland het bezit echter 14 divisies waarvan 4 tankdivisies tegen Nederland 2 plus één mo bilisabele. Men heeft daar 4.000 tanks tegen wij 600 en 750 ge vechtsvliegtuigen tegen wij 250. Bij de drie zuidelijke landen: Hon garije, Roemenië en Bulgarije, zijn de legers belangrijk minder goed uit- i gerust en efficiënt dan bij de noor- S delijke groep. Zo is het allemaal gegroeid. In een volgend artikel zullen we de voor- en nadelen nu tegen elkaar afwegen, i ADVERTENTIE MM /.<vv. .v.v. 3,48% rente-rekening bij de postgiro* Weer een voordeel voor rekeninghouders bij de postgiro: een gemakkelijk te openen rente-rekening, waarop al even gemakkelijk kan worden bijgeschreven en afgeschreven. De een voudige manier om geld van de giro rentegevend te maken. Alle particuliere rekeninghouders ontvangen hierover bericht in samenwerking met de Rijkspostspaarbank het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd DEN HAAG De Nederlandse Ver eniging van Wegenbouwers (NVWB) heeft in een brief aan de minister van verkeer en waterstaat de principiële bereidheid van al haar 180 leden uitge sproken tot het 's nachts doorwerken aan wegenbouwprojecten. Hoewel aan de uitwerking van deze plannen wellicht nog enkele praktische moeilijkheden zijn verbonden, worden deze toch niet van doorslaggevende aard geacht Een enquête onder de we genbouwers naar de mogelijkheden van nachtelijke arbeid lijkt daarom overbo dig. De NVWB spreekt in haar brief de bereidheid uit, samen met Rijkswater staat naar een aanvaardbare oplossing te zoeken. Het kamerlid ir. P. A. M. Cornelissen (KVP) had de minister de zer dagen een lijst met 12 namen van door hem gevraagde wegenbouwers ge geven, waarin dezen verklaarden tegen nachtelijke arbeid geen bezwaar te hebben. CHICHESTER (Engeland) De eerste politie-agent, die krachtens de nieuwe Britse wet in de strijd tegen het autorijden in kennelijk staat heeft terechtgestaan, is veroordeeld tot een boete van 50 pond sterling (425 gul den). Bovendien is rijn rijbewijs voor een jaar ingetrokken. Krachtens de nieuwe wet, die op 9 oktober in werking is getreden, mag de politie automobilisten langs de weg aan een ademproef onderwerpen. De 45-jarige hoo'fd-rechercheur Ed win Dunsford reed op een avond na een botsing door en werd door een pa trouillewagen van de politie tot staan gebracht. Hij gaf voor de recht bank van Chichester toe dronken te zijn geweest. „Het is voor u een schrale troost, dat u het eerste politieslachtoffer van de nieuwe wet bent", zei kantonrech ter Stanley Roth. NEW YORK Zondag begint „het jaar van de rechten van de mens". Het is dan precies negentien jaar geleden, dat de universele verklaring van de rechten van de mens door de algemene vergadering van de Verenigde Naties werd aanvaard. Door de V.N. zelf en verscheidene V.N.- en andere organisa ties en regeringen worden voorbereidin gen getroffen voor evenementen die het komende jaar in het teken zullen staan van deze gebeurtenis. Het belangrykste hiervan is de internationale conferentie over de rechten van de mens, die van 22 april tot 12 mei in Teheran zal wor den gehouden. Volgens een aanbeveling van de al gemene vergadering, zal deze conferen tie zich moeten bezig houden met een terugblik over de vorderingen, die de afgelopen twintig jaar op het gebied van de rechten van de men» zijn gemaakt, met een beoordeling van de doelmatig heid van de methoden die de VN op dit gebied toepast, in het bijzonder te- geij rassendiscriminatie en apartheid en met het opstellen van een programma voor verdere maatregelen. Ook zal aan lidstaten van de VN worden verzocht te garanderen, dat hun wetgeving in overeenstemming is met de beginselen van de verklaring en dat hun onderwijssysteem niet zal worden beheerst door „diepgewortelde vooroordelen wat betreft ras, huids kleur, geslacht of godsdienst". In het komende jaar zullen lidstaten van de VN worden aangemoedigd om bestaan de internationale vrijheden te onderte kenen en te bekrachtigen. In het hoofdkwartier van de VN in New York zal de violist Yehudi Menu- hin zondag in een concert optreden. De Franse acteur Jean-Louis Barrault zal de preambule van de verklaring voor lezen. Verwacht wordt dat de Roemeense voorzitter van de algemene vergadering, Corneliu Manescoe, een toespraak zal houden. Een jaar later, op 10 december 1968, zal het jaar van de rechten van de mens worden besloten met een bijzon dere bijeenkomst van de algemene ver gadering. DEN HAAG De twee hoofdagenten van de Haagse politie die giften zouden hebben aangenomen en in ruil daar voor parkeerbonnen seponeerden zijn vandaag door het Haagse gerechtshof hiervan vrygesproken. De twee politie mannen, de 47-jarige G. de J. en de 50-jarige H. P. verklaarden veertien dagen geleden tydens de zitting dat zy bij Het Televisiepaleis in de Boekhorst- straat in Den Haag elektrische appara ten kochten met grote korting (soms wel 25 procent). Getuige R. C. van Leeuwen, bedrijfs leider van Het Televisiepaleis vertelde toen dat beide hoofdagenten geregeld langs kwamen om de „oogst" aan par keerbonnen binnen te halen. De twee bedrijfsauto's overtraden namelijk zeer dikwijls het wachtverbod in de Boekhorststraat. De agenten verklaar den tijdens de zitting dat rij het optre den van het „plakdetachement" in de ze straat onredelijk vonden. De bedrijfsleider had gezegd dat de hoge korting niets bijzonders is. Bij Het Televisiepaleis kan iedere handige koper beneden de aangegeven prijs elektrische artikelen krijgen. Dit laat ste argument liet het hof zwaar we gen. Het is niet aannemelijk dat de po litiemannen werkelijk voordeel geno ten: van een gift zoals bedoeld in art. 363 van het Wetboek van Strafrecht is daarom geen sprake. Het desbetreffen de artikel handelt over omkoperij. DEN HAAG De organisaties van wegvervoerders in Nederland (NOB, Weg transport, Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen, Nederlandse Bond van Prot.-Christeiyke Beroepsgoederenvervoerders en Ka tholieke Bond van Beroepsgoederenvervoer op de weg) hebben de vaste com missie voor verkeer en waterstaat in woord en geschrift hun bezwaren uiteenge zet tegen het in augustus van dit jaar by de Staten-Generaal ingediende wets ontwerp tot het tydeiyk verlenen van financiële steun aan de Nederlandse Spoorwegen. By de ondernemers bestaat ongerustheid over de bedoelde steun maatregelen en in een door hen samengestelde nota hebben zq de bezwaren van het particuliere vervoer tegen de steunverlening geformuleerd. In het bijzonder hebben de organi saties de commissie gewezen op hun vrees voor concurrentievervalsing, die bij de overheidssteun aan NS en dochtermaatschappijen kan ontstaan. Volgens genoemd wetsontwerp wil de staat garanties geven ter verzeke ring van betaling van rente en aflos sing op de door de spoorwegen aan te gane geldleningen tot een bedrag van BRUSSEL Een Nederlandse vracht autochauffeur heeft vrijdagochtend vroeg te Herentals (ten zuiden van Turnhout) door koelbloedig in grijpen een groot treinongeluk kunnen voorkomen. De chauffeur, J. A. van Dooren uit Geervliet, raakte met zijn truck met oplegger vast in de sneeuw op een overweg. Toen enkele ogenblikken la ter bij de nadering van een goederen trein uit Antwerpen de spoorbomen zakten, greep hij 'n seinlamp en ren de daarmee de trein tegemoet. De machinist kon door krachtig rqjn- men weliswaar niet voorkomen dat de locomotief de vrachtwagen taakte, doch de klap kwam veel minder hard aan dan anders het geval zou zijn ge weest. De lading van de Nederlandse vrachtwagen, een 20 ton spuitwa ter, ging verloren en de locomotief werd licht beschadigd. Het spoorweg verkeer tussen Antwerpen en Has selt is enige uren gestremd geweest. DEN HAAG Vijf Haagse jongetjes, die in een half jaar tijd 34 inbraakjes pleegden en daarbij voor duizenden guldens schade aanrichtten, zijn door de politie aangehouden. De jongens, twee broers van twaalf en zestien jaar, twee broers van dertien en veertien jaar en een dertienjarig vriende, maakten in totaal aan geld, snoeperijen etc. ongeveer f 500 buit. De opbrengst van de inbraken verdeel den de jongens. Tot de schade die zij aanrichtten moet gerekend worden een post van f 10.000,- omdat ze op een com puter hadden staan dansen en een post van f 30.000 omdat ze op een spoorweg emplacement een bouwkeet in brand staken. AMSTERDAM De „Stichting Ko ningin Wilhelmina Fonds" en de „Stich ting Landelijke Organisatie voor de Kankerbestrijding" hebben besloten tot 'n reorganisatie, waardoor vanaf I jan. 1968 de doelstellingen van beide stich tingen zullen worden behartigd door de „Stichting Koningin Wilhelmina Fonds". De naam van deze stichting zal worden gewijzigd in „Stichting Koningin Wil- helminafonds Nederlandse Organisatie voor de Kankerbestrijding". Deze stich ting is gevestigd in 't huidige gebouw van de Stichting Landelijke Organisatie voor de Kankerbestrijding, De Laires- sestraat 33 in Amsterdam. maximaal 315 miljoen gulden in de periode tot 1 januari 1970. De vaste commissie heeft kort geleden haar voor lopig verslag uitgebracht. Naast de voorgenomen leninggaranties verschaft de overheid aan de spoorwegen reeds bedragen a fonds perdu als vergoeding voor de zogenaamde bedrijfsvreemde lasten. Voor 1967 werd in dit verband een bedrag van 35 miljoen gevoteerd, voor 1968 is op de rijksbegroting een bedrag van 70 miljoen uitgetrokken, al dus de vervoersorganisaties. In de nota wordt gesteld dat noch aan het wetsontwerp voor de lenings garanties, noch aan de posten op de rijksbegroting voor het verstrekken vn vergoedingen van bedrijfsvreemde lasten, een behoorlijke financiële ver goeding ten grondslag ligt. Evenzeer missen de organisaties een vastomlijnd plan voor een. grondige sanering bij de spoorwegen. De belangrijkste oorzaak voor de financiële moeilijkheden bij de spoor wegen moet volgens de nota worden gezocht in structurele wijzigingen in het vervoer. De technisch sterk verbeterde vrachtauto geeft mede gezien de beperkte binnenlandse afstanden een precies passend antwoord op de ontwikkeling in de vervoersvraag. Ter wijl het wegvervoer tien jaar geleden in het totaal binnen Nederland vervoerde quantum goederen een aandeel had van 58 procent, is dit aandeel thans 75 procent. Het aandeel van de spoor wegen is volgens de nota teruggelopen van ruim 15 procent tot net 7 pro cent. Het aandeel van de binnenvaart van ruim 26 tot 18 pet. De kracht van de spoorwegen ligt bij het vervoer van massaprodukten en groupagegoederen over grotere afstanden waarbij men in publikaties veelal uitgaat van trajecten van meer dan 400 km. De gemiddelde vervoersafstand voor goederen lag bij de Nederlandse Spoorwegen in 1965 echter op 145 kilometer, aldus de nota. De organisaties van wegvervoerson- dernemers betwijfelen sterk of tegen deze achtergrond de voorgestelde sane ringsmaatregelen wel voldoende door dringen tot de kern van de zaak, vooral gezien het feit, dat die maatregelen zo byzonder beperkt zqn. Naar de mening van de organisaties zou ook ten aanzien van de maatstaven, die de Nederlandse Spoorwegen aan legt bij de beoordeling van de renta biliteit, veel meer opening van zaken moeten worden gegevn. Ook delen de vervoerders niet de hoop van de re gering, dat dank zij de thans voorgeno men maatregelen de spoorwegen na 1 januari 1970 geen behoefte meer zal hebben aan financiële steun van het rijk, behoudens dan in de vorm van vergoedingen voor reële bedrijfsvreem de lasten. De organisaties geven voorts als hun mening dat de mede door de ontwikke ling van de techniek in het vervoer optredende structuurveranderingen niet dienen te worden belemmerd door ver schillende vervoertechnieken in ongelij ke mate te belasten voor de door hen veroorzaakte infrastructurele kosten. Inhakend op de voorgenomen ophef fing van de reizigersdienst op een aan tal ondergeschikte lijnen zeggen de vervoerders: indien men in de toe komst als gevolg van bevolkingsgroei en industriële ontwikkeling op bepaal de, thans onrendabele lynen wel vol doende vervoer verwacht, zou men de betreffende diensten tijdelijk kunnen stilleggen en de lijn zelf in stand hou den. De organisaties van wegvervoer vra gen tenslotte ook met klem om garan ties ter voorkoming van een ontwikke ling, waarbij de financiële steunmaat regelen voor de spoorwegen mede ten profijte zouden worden gebracht van dochtermaatschappijen als Van Gend en Loos.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 6