Cursus voor „volleerd
staatsburgerschap"
Japanse mini
Krachtige stop -
vallende buspassagiers -
wie betaalt de schade?
Goed temperament
SAAB WEER POPULAIR
Nieuw dashbord
Schijfremmen smeren
Dame in t verkeer
Goedkopere pond trekt aan de prijzen
Oude dame
Toeringcar
AAN U HET WOORD
'S WERELDS AUTOPRODUCENT NO. 2
NIETS NIEUWS ONDER DE ZON
Voorlopig voor 2000 gegadigden
POLITIE
IN DE V.S.
BREED OPGEZET
Nieuwe DAF met een 4 cilinder
1.1 liter-motor van Renault
De Daf 55 de luxe, die vandaag of fi
deel is gepresenteerd, onderscheidt
zich van de „44" door een nieuwe
krachtbron, die door Renault wordt ge
leverd. Het is de bekende 1100 cc 50
pk.-motor, die door DAF in licentie za'
worden gefabriceerd. Voorlopig zullen
de machines rechtstreeks van Renault
worden betrokken. De eerste order om
vat 40000 stuks. Bij het tekenen van
het contract heeft de president-direc
teur van de Régie Renault, Pierre
Dreyfus, gezegd dat met DAF verdere
technische samenwerking niet uitge
sloten is. Renault heeft namelijk- veel
belangstelling voor de variomatic.
Van de Amerikaanse concerns heeft
Ford al.fel gereageerd. In diverse sta
ten wordt, bij wijze van proef, het
goedkoopste model, de Falcon, tegen
een uitzonderlijk lage prijs aangebo
den. 't Scheelt meer dan f 1000. Als ge
volg van deze politiek is de verkoop
van de Falcon fors toegenomen. Ver
moedelijk hangen er in Amerika nog
meer drastische prijsverlagingen in de
lucht.
In juli verdronken in Nederland 1S9
mensen; een friese recordmaand.
Merkwaardig was dat er slechts
vijftien meisjes en vrouwen verdron
ken. De voor de hand liggende vraag
is of de man die zijn leven op het spel
zet door te ver in zee te gaan, ook
degeen is die op de "weg niet terug
deinst voor een riskante manoeuvre.
En als het waar is dat de vrouw min
der genegen is zich aan gevaren bloot
te stellen en minder aan zelfoverschat
ting lijdt dan de man, dan zou de
slogan: „Wees een dame in het ver
keer"; weieens actueel kunnen wor
den.
Engelse auto doet aanval
op Europese markt
De Saab was in september de best
verkochte wagen in Zweden. Er werden
2310 Saabs geregistreerd. Op de tweede
plaats kwam de VW 1300/1500 gevolgd
door 1077 Volvo's van het oude model.
Op de lijst van stationwagens staat
Saab ook nummer één.
Gedurende de eerste negen maanden
was de Volvo („Amazone") het meest
verkochte model: in totaal 15.558 stuks,
d.i. liefst 11000 minder dan in dezelfde
periode 1966. Op de tweede plaats de
Saab Sedan met 13.677 wagens, circa
3500 meer dan het vorig jaar. Van de
VW 1300/1500 werden in Zweden 10783
verkocht (bijna 8000 minder).
Gelijktijdig met de introductie van de
nieuwe BMC-modellen voor 1968 in Ne
derland, hebben de British Motor Cor
poration en de BMC-importeurs van
Austin en Morris (Stokvis en Molenaar)
een groot verkoopoffensief voor Europa
aangekondigd, speciaal gericht op de
EEG-Ianden.
Deze aanval op de Europese auto
markt is een direct gevolg van de re
cente devaluatie van het Engelse pond,
waardoor BMC een zeer belangrijke
prijsverlaging v4>or haar meest popu
laire modellen heeft kunnen doorvoe
ren die thans een sterk concurrerende
positie gaan innemen.
Grootste troef bij dit nieuwe offensief
is onzes inziens de nieuwe tweedeurs
1100, gebaseerd op het oude vierdeurs-
model, doch met een wat sterker aflo
pende „fast-back" en een vernieuwd in
terieur. Deze wagen wordt op de Neder
landse markt gebracht voor de prijs
van f 6550,terwijl nauwelijks een
maand geleden voor de goedkoopste uit
voering van het vierdeursmodel nog
f 7950,betaald moest worden. In de
plaats van laatstgenoemde wagen
brengt men nu het 1300-model, uiterlijk
vrijwel gelijk aan de oude 1100 maar
met een krachtiger 1275 cc-motof, die
een vermogen heeft van 75 pk bij 5250
tpm. Daardoor is niet alleen de accele
ratie aanzienlijk verbeterd, maar komt
ook de topsnelheid hoger te liggen. Bo
vendien garandeert deze motor een rus
tiger gedrag en een lang vol te houden
hogere kruissnelheid. Bij de 1300-model-
len zijn alle vier versnellingen gesyn
chroniseerd, iets wat voor Britse auto's
nog wel even apart mag worden ver
meld. De prijs van de 1300 bedraagt
f 7295,—.
In de Mini-reeks komen twee basis
modellen uit: het huidige type met de
850 cc-motor en een nieuw model met
998 cc-motor. Van beide typen bestaat
een normale en een super de luxe-uit
voering. Het verschil tussen de beide
Mini's is voor het overige alleen de
motorinhoud. De reeks wordt gebracht
onder de aanduiding Mark II en omvat
naast de vier genoemde uitvoeringen
nog de Cooper, de Cooper S en de Mini-
combinatiewagen. Alle typen en dat
geldt ook voor de 1100-1300 serie, zijn
zowel als Austin en als Morris verkrijg
baar.
Wat de prijzen betreft van de Mini-
modellen, ook deze verschillen aanzien
lijk met die van een maand geleden. Zo
O
De 1100 2-deurs de grote troef van
BMC.
kost de goedkoopste uitvoering thans
f 4995,met 850 cc-motor en f 5250,
met 1000 cc-motor. In de super de luxe
versie zijn de prijzen respectievelijk
f 5240,en f 5495,En dan te be
denken, dat de goedkoopste Mini begin
november nog f 5535,kostte. Welis
waar is aan deze prijs de afgelopen we
ken danig geknabbeld, maar dat be
trof dan nog altijd 1967-modellen. En
zelfs deze prijzen blijken nu nog hoger
te liggen dan die van de nieuwe 1968-
serie.
Het behoeft dan ook geen twijfel dat
BMC Europese importeurs met deze
nieuwe prijzen een machtig wapen in
handen heeft gegeven in de strijd tegen
de concurrenten. Een strijd die tot nu
toe eigenlijk verre van eerlijk was,
doordat de prijzen voor de Éngelse
auto's door de veel hogere invoerrech
ten buitensporig hoog lagen. Daaraan
is thans een einde gekomen.
De nieuwe prijzen zijn: Austin Seven
saloon 850 cc f 4995,Austin Seven sa
loon 1000 cc f 5250,Austin Seven de
Luxe saloon 850 cc f 5240,Austin Se
ven de Luxe saloon 1000 cc f 5495,
Austin Seven Countryman (all steel)
1000 cc f 6170,Austin Cooper saloon
1000 cc f 7250,Austin Cooper „S" sa
loon 1275 cc f 10.600,Austin Glider
1100 2-deurs saloon f 6550,Austin Gli
der 1300 4-deurs de Luxe saloon
f 7295,—.
De prijzen van de Morris-modellen
zijn. 850 Basic f 4995,850 Export
f 5240,—; 1000 Basic f 5250,—; 1000 Ex
port f 5495,;— 1000 Traveller f 6170,—:
1000 Cooper f 7250,Cooper „S"
f 10.600,1100 MKII Saloon 2-deurs
f 6550,1300 Saloon 4-deurs f 7295,
DEN HAAG Elke Nederlander die bereid is een klein beetje denkwerk te
verrichten kan leren hoe hij als kiezer duidelijk invloed kan oefenen op het
beleid van de regering en hoe hij tegenover de overheid zijn vrijheid moet ver
dedigen. De nog jonge Stichting Burgerschapskunde wil in samenwerking
met de Leidsche Onderwijs Instellingen daar veertig schriftelijke lessen
over geven tegen betaling van 25 gulden.
Opvallend is, dat een partij als D'66
niet meewerkt aan de stichting. Deze
partij was wel uitgenodigd mee te
doen, maar gaf te kennen dat „de tijd
nog niet gekomen is om bijvoorbeeld
een cursusleider namens D'66 aan te
wijzen". Nu maandag op een perscon
ferentie in Den Haag het initiatief van
de stichting publiek is gemaakt, wjl
ook D'66 ernstig overwegen mee te
werken aan de cursus.
De lessen worden geschreven door
wetenschapsmensen die de politiek
hebben gekozen als hun werkterrein en
door een actief politicus. Het zijn: drs.
A. M. de Bool, (wetenschappelijk me
dewerker van de c.h. Tweede Kamer
fractie), mr. dr. P. J. Boukema (we
tenschappelijk medewerker van de
Vrije universiteit in Amsterdam), drs.
L. P. J. de Bruyn (sociologisch mede
werker van de Katholieke universiteit
in Nijmegen), dr. A. Hoogerwerf (po
liticoloog aan de VU), Mr. P. J. A.
Idenburg (wetenschappelijk medewer
ker aan de V.U.), drs. J. van Putten
(parlementair redacteur), drs. G. H.
Scholten (politocoloog van de Universi
teit van Amsterdam), en de heer H. J.
L. Vonhoff (liberaal Tweede Kamer
lid).
De cursisten zullen niet alleen moe
ten studeren ongeveer één avond
per week zij worden ook op pad ge
stuurd. Elke leerling krijgt opdracht
ten minste één verslag te maken van
een vergadering van een gemeente
raad of van een vergadering van Eer
ste of Tweede Kamer.
Er hoeft geen examen te worden af
gelegd. Wel kan elke leerling vragen
om een verklaring, dat hij de lessen
met vrucht heeft gevolgd.
Nederland zal straks dus een aantal
„gediplomeerde staatsburgers" ken
nen.
Autobuspassagiers kunnen danig door
elkaar worden geschud, als de chauf
feur plotseling moet remmen. De zit
tende passagiers komen er doorgaans
het beste af. Maar degenen, die stagn,
kunnen lelijk vallen. Als een passa
gier ernstig gewond wordt, kan hij
zijn schade dan vergoed krijgen? Dit
zal van de omstandigheden afhangen
en met name van de vraag, of zijn
schade veroorzaakt is door een on
rechtmatige daad van een ander.
Het kan zijn, dat een weggebruiker een
fout maakte, waardoor de buschauf
feur plotseling moest stoppen. Het is
ook mogelijk, dat de buschauffeur
zelf schuldig is door zijn onverant
woorde manier van rijden. In beide
gevallen is het laatste woord aan de
rechter. Ter verdere oriëntatie laten
wij hier twee uitspraken volgen.
Een autobus reed rechtsaf op 'n kruis
punt maar de chauffeur werd genood
zaakt plotseling te stoppen voor een
bromfietser, die geen voorrang gaf.
In de bus was een toeriste, een dame
van 73 jaar, reeds opgestaan. Toen zij
in het gangpad naar voren liep om
bij de eerstvolgende halte uit te stap
pen, kwam zij door het onverwachte
remmen te vallen en brak haar heup.
Voor de rechtbank eiste de toeriste
schadevergoeding van de bromfietser.
De rechtbank was van oordeel, dat een
passagier en zeker een oudere dame
in het algemeen haar zitplaats niet
behoort te verlaten, voordat de bus
bij een halte tot stilstand is gekomen.
Doet zij dit toch, dan moet zij voort
durend bedacht zijn op plotseling en
krachtig remmen van de bus en zich
dus goed vasthouden, speciaal in een
scherpe bocht.
De bus beschreef met een zeer matige
snelheid van ongeveer 6 km per uur
'de bocht. Hieruit en uit het feit, dat
geen andere passagiers gevallen wa
ren, putte de rechtbank het vermoe
den, dat de oude dame, in haar be
zorgdheid om de uitgang van de bus
te bereiken, zich niet voldoende ste
vig had vastgehouden, toen de chauf
feur plotseling remde. Op grond van
dit alles besliste de rechtbank, dat het
vallen van de oude dame niet veroor
zaakt was door het plotseling afrem
men van de bus, en wees haar vorde
ring af.
In het volgende geval maakten drie
touringcars een tocht met ouden van
dagen naar de Veluwe. Op de terug
weg reden de drie bussen op het ver
keersplein bui Utrecht, de zogenaam
de berenkuil achter een file auto's.
Deze kwamen tot stilstand om aan
het verkeer van rechts voorrang te
geven. Als gevolg hiervan moesten
ook de drie touringcars stoppen.
De chauffeur van de achterste touring
car slaagde er nauwelijks in een bot
sing met zijn voorliger te voorkomen.
De voorzijde van zijn wagen tikte
licht tegen de achterzijde van de mid
delste touringcar, maar deze werd
hierdoor niet beschadigd.
In de achterste touringcar stond de
leidster van het gezelschap in het
gangpad met haar rug in de rijrich
ting en deelde uit een trommeltje
snoepjes uit aan de ouden van dagen.
Door het krachtige remmen verloor
zij haar evenwicht en viel achterover
op de motorkap met haar achter
hoofd tegen de voorruit, die daardoor
brak. Zij werd terstond naar een zie
kenhuis te Utrecht gebracht, alwaar
de dokter geen ernstige verwondin
gen constateerde en haar toestond
naar huis te gaan. Desalniettemin
overleed zij 26 dagen later ten gevol
ge van een bloeding in de schedelhol
te, welke door de val was veroor
zaakt.
Haar echtgenoot nam een huishoudster
in dienst en bracht de. hieraan ver
bonden kosten als schade in rekening
van de touringcarondernemer, die hij
als werkgever van de chauffeur aan
sprakelijk stelde.
De rechtbank die deze zaak te berech
ten kreeg, overwoog, dat een chauf
feur van een touringcar er zo veel
mogelijk voor moet zorgen,dat hij rus
tig rijdt en ernstig schokken van zijn
wagen vermijdt. Dit geldt te meer,
.vanneer hij ouden van dagen ver
voert. De rechtbank was van mening,
Jat de chauffeur gefaald had. Men
reed in een file op een druk verkeers
plein. De chauffeur heeft onvoldoende
rekening gehouden met de mogelijk
heid, dat de drie bussen op korte ter
mijn zouden moeten stoppen. De af
stand van nog geen buslengte, welke
hij tot zijn voorligger hield, was in de
gegeven omstandigheden veel te kort.
Hij heeft niet soepel, maar stug ge
remd, zó stug, dat enkele inzittenden
zich stootten aan het interieur van
de bus en blessures opliepen. Zijn wij
ze van rijden was dus niet verant
woord en hij heeft onrechtmatig te
genover zijn passagiers gehandeld.
Aan de andere kant nam de rechtbank
in aanmerking, dat de leidster on
voorzichtig had gehandeld door zich
op het drukke verkeersplein in het
gangpad op te stellen met haar rug
in de rijrichting zonder zich goed vast
te houden. Zij bevond zich door eigen
toedoen in een gevaarlijke situatie
en haar fatale val is derhalve mede
aan haar eigen schuld te wijten.
De rechtbank kwam tot de conclusie,
dat de schuld aan het overlijden van
de leidster voor de helft bij haar zelf
lag en voor de helft bij de chauffeur.
Aldus werd de touringcarondeme-
mer veroordeeld om de schade van
de echtgenoot van de leidster voor de
helft te vergoeden.
Mr. C. A. Baron
van
De Duitse fabriek van molybdeenpro-
dukten Liqui Moly meeft een' nieuw
smeermiddel voor schijfremmen uitge
bracht, LM Pasta 36 geheten. Het is
een pasta op basis van mobylbdeen-
disulfide, bijzonder goed bestand tegen
de hoge temperaturen die bij schijfrem
men kunnen optreden.
De pasta dient te worden aangebracht
tussen drukcilinder en remvoering. Ple
zierig is dat LM Pasta 36 in vele ge
vallen ook 't hinderlijke gepiep, dat de
schijfrem pleegt te produceren, onder
drukt.
SCHIEDAM. B. en W. van Schie
dam gaan bekijken of in sommige de
len van de stad speelstraten kunnen
worden aangelegd. Ze doen dit omdat
het Schiedamse parkeerprobleem toch
in studie moet worden genomen. Voor
deze speelstraten komen allereerst de
oude stadskernen zoals zuid en oost
in aanmerking.
Plaatsing geschiedt
buiten verantwoordelijkheid
van de redactie
De DAF 44 stationcar (2 cilinder, 40 PK).
Ook de Japanners bereiden een
invasie
auto's voor
Japan produceert thans ongeveer
evenveel motorvoertuigen als West-
Duitsland. Tijdens de eerste zes maan
den dit jaar heeft dit land zelfs meer
wagens gebouwd. Als autoproducent
belandde het op de tweede plaats in de
wereld, 't het eerste half jaar leverden
In uw blad van 4 december j.l. wordt
vermeld, dat Alastair Carter een
nieuw type elektromobiel heeft ge
construeerd waarbij de elektromoto
ren in de aandrijfwielen zijn inge
bouwd. Dat is echter helemaal niet
nieuw. Ludwig Lohner en Ferdinand
Porsche maakten in 1899 al een auto
waarbij de kracht van de motor via
een dynamo elektrisch naar de aan
drijfwielen, in casu de voorwielen,
werd overgebracht. De elektromoto
ren werden hier in de voorwielen in
gebouwd. Op bijgaand plaatje is dat
duidelijk te zien.
Lohner was toen al een man op middel
bare leeftijd. Porsche was toen 24
jaar. Ferdinand Porsche was op het
gebied van de techniek een genie!
Toen hij 17 jaar was, maakte hij al
een volledige elektrische installatie
voor de werkplaats van zijn vader.
En dat in een tijd dat nog bijna nie
mand iets wist van de toepassing van
elektriciteit.
De jonge Porsche werkte een „tijdje bij
Lohner, die rijtuigen en carrosserieën
fabriceerde. Zij vonden allebei, dat
de overbrenging van de kracht van
de motor naar de aandrijfwielen zeer
onoeconomisch was. Als men dat
elektrisch deed, konden koppeling,
versnellingsbak en cardanas (event,
kettingen of riemen) vervallen. Por
sche maakte de dynamo en ook de
beide elektromotoren.
Als drijfkracht kozen zij een viercilin-
der Austro-Daimlermotor. (De Oos-
tenr. Mercedes). De auto liep prach
tig en vooral de vóórwielaandrijving
deed het in de bergen bijzonder
goed. Zij konden de Lohner-Porsche's
glad verkopen. Toch waren deze au
to's zeer duur. Omdat zij zo geruis
loos liepen, betaalden rijke mensen
er graag 30.000 gouden kronen voor.
De produktie begon omstreeks 1899
en is voortgezet tot tussen 1936 en
1940. Toch zag men dit merk buiten
Oostenrijk en Bohemen bijna ner-
gens. In het technisch museum in
Wenen moet nog 'n Lohner-Porsche
te zien zijn.
Apeldoorn J. P. Veening, arts.
de Japanse fabrieken ruim 1.4 miljoen
eenheden af. Het ziet ernaar uit dat
we de komende jaren nog met forse
produktieverhogingen rekening moeten
houden. "Volgens berichten uit Tokio
zullen het er omstreeks 1970 reeds
meer dan vier miljoen zijn...
In onze streken nemen de Japanners
nog een bescheiden plaats op de markt
in. Enkele importeurs boeken reeds re
delijk goede verkoopresultaten. In de
meeste gevallen moet echter nog een
dealersnet worden gevormd en dit
vergt 'veel tijd en organisatie.
Een verse Japanner is de Datsun
1000, die de afgelopen zomer in ons
land werd geïntroduceerd. Met dit
kleine maar kwieke model, dat is uit
gerust met een pittige één liter 62 pk
motor, zal Datsun ongetwijfeld meer
succes hebben dan met de 1300, die al
een tijd in de roulatie is geweest. Het
is moderner gestileerd en luchtiger in
gericht. Een handig autootje, dat bij
de dames, die er zes mille voor kun
nen neertellen, in de smaak valt.
Datsun heeft vooral in Amerika pu
bliek getrokken. Gedurende het eerste
halfjaar bezetten de Datsuns de derde
plaats op de lijst van ingevoerde wa
gens. Na Volkswagens met 203.121 en
Opel met 24.210 volgde Datsun met
15.541 wagens.
In de Verenigde Staten is de invasie
van Japanse auto's al in volle gang.
Zo zelfs dat de Amerikaanse autoindus
trie op maatregelen aandringt om de
invoer van buitenlandse merken bin
nen verantwoorde grenzen te houden.
Ongeveer 30 pet. van de Japanse ex
port van automobielen gaat naar de
VS. Sedert vorig jaar is de auto-im
port met bijna 20 pet. gestegen, waar
door het marktaandeel van 7 tot 10
pet. opliep.
Een nieuw Honda-model, dat we vol
gend jaar op onze markt verwachten, is
de N 600. Deze kleine Japanner heeft op
de herfstsalons nogal de aandacht ge
trokken. Vooral de Fransen hebben hem
goed opgenomen, want het wagentje is
klein, snel en goedkoop. Op 't eerste ge
zicht zou men zeggen, „een nieuwe
BMC-mini". De Honda 600 heeft in gro
te trekken dezelfde vorm en afmetingen.
Van bumper tot bumper is de Honda pre
cies één centimeter korter dan de Aus
tin-Morris 850, maar hij is elf centime
ter smaller. Ook hier een combi-achtige
achterzijde, twee portieren en kleine
wielen. Technisch is de mini uit Tokio
echter heel anders opgezet. Het ding
ziet er competent en handig uit.
De motor ligt evenals bij de BMC 850
dwars voorin. Ook heeft de Honda voor
wielaandrijving. De krachtbron is een
luchtgekoelde tweecilinder met een ci
linderinhoud van 598.7 cc. De constructie
is eenvoudig. Motor, transmissie en dif
ferentieel vormen één geheel. De machi
ne is compact, licht en gemakkelijk be
reikbaar. De fabriek heeft er een hoge-
toeren-motor van gemaakt. Het maxi
mumvermogen is 45 pk bij liefst 7000
toeren per minuut. Het max. koppel is
5 kgm bij 5000 toeren per minuut. Het
motortje is pittig $n draait er 135 km
uur uit.
De cursus begint in januari Minister
Komplé c.r. en m.) heeft er vijftigdui
zend gulden subsidie voor gegeven.
Omdat er voor elke „leerling" vijftig
gulden moet worden geïnvesteerd en
hij of zij daar slechts de helft van be
taalt, kunnen voorlopig maar tweedui
zend Nederlanders als cursist worden
ingeschreven.
De stichting denkt aan burgers, die
ten minste een mulo-opleiding hebben
gehad en hoopt vooral het kader onder
politiek denkende kiezers te bereiken.
Ook alle Eerste- en Tweede-Kamerle
den krijgen de cursus toegestuurd.
Het vormingsinstituut van een van
de grote partijen gaat de schriftelijke
lessen gebruiken om haar functionaris
sen op te leiden. De stichting hoopt,
dat ook dienstplichtige militairen de
cursus kunnen volgen in diensttijd.
Achter de schermen wordt verder hard
gewerkt aan een speciaal tv-program-
ma 'n -soort Teleac dat nog veel
meer Nederlanders in staat zal stellm
de cursus te volgen.
De Nederlandse kiezer krijgt door
de stichting duidelijk uiteengezet hoe
en waarom de omvang van de activi
teiten van de staat de laatste jaren
sterk zijn vergroot. De programs van
tien partijen worden met elkaar verge
leken. Verteld wordt welke invloed de
Koningin, de ministers, de staatsse
cretarissen en hun ambtenaren hebben
op het beleid van de overheid.
Voorts worden het parlement instan
ties als de Sociaal Economische Raad
en communicatiekanalen als pers, ra
dio en t.v. behandeld. Andere lesonder-
werpen zijn: Hoe zien het kiesrecht en
het kiesstelsel eruit en wat is het ge
drag van de kiezer; wat is de functie
van politieke partijen en hoe stellen
zij hun programs vast.
Welke plaats neemt Nederland in in de
Benelux, de EEG, de Navo en de
Uno? Welke invloed heeft de kiezer op
het provinciaal of een gemeentelijk be
stuur? Wat betekenen nieuwe bestuurs
vormen als Rijnmond, een. haven
schap of IJmond eigenlijk? Al derge
lijke onderwerpen worden zo objectief
mogelijk onderwezen. Zo nodig zullen
de lessen na verloop van tijd worden
bijgeschaafd. Actuele onderwerpen
worden „opgevangen" door middel
van een inlegvel in de schriftelijke les
sen.
De stichting Burgerschapskunde is
opgezet door de vjjf grote politieke par
tijen, te zamen met organisaties als de
Nederlandse Christelijke boeren- en
tuindersbond, de Nederlandse Katho
lieke middenstandsbond, de Stichting
Nederlandse politieke jongeren con-
tactraad, het verbond van Vrotestants-
christelijke werkgevers en de vrouwen
bond van de P.v.d.A.
Prof. dr. G. Kuiper Hzn. uit Amster
dam is voorzitter van de stichting, de
heer E. A. Schüttenhelm uit Hilver
sum vice-voorzitter. De stichting is sa
mengesteld uit leidinggevende mensen
bij het vormingswerk van de politieke
partijen en vertegenwoordigers uit -de
kring van de massacommunicatiemid
delen.
Met de 1.1 liter-motor is de DAF 55
een wagen met temperament. De top
snelheid is ruim 135 km/uur en de ac
celeratie van 0-80 km/uur in rond
12 seconden is pittig. De Daf 44 doet
er ruim 18 seconden over.
Nieuw bij DAF is ook de waterkoe
ling. Directe voordelen hiervan zijn
een effectiever verwarming en een la
ger geruisniveau. De „55" loopt dan
ook rustiger en soepeler dan de be
staande typen. Voor de koeling van
de motor werd een nieuw radiateur-
scherm aangebracht.
De variomaticis bij het vermogen
van 50 pk aangepast. Ook het remsys-
teem, want in het 55-geval heeft DAF
schijfremmen op de voorwielen toege
past. Bovendien is het remsysteem ge
scheiden op voor- en achterwielen ge
monteerd een veiligheidsmaatregel
van belang.
De laatste nieuwe van DAF, de „55" met 4 cilinders.
In het compartiment zijn enkele de
tails veranderd en verfijnd. Het dash
board heeft twee ronde klokken en
twee afgesloten kastjes. Rechts van
het stuur, midden op het instrumenten
paneel, zitten vier bedieningsknoppen.
De ruitenwissers hebben twee snelhe
den. De keuzehendel op de tunnel van
de aandrijfas heeft een dwarse hand
greep in plaats van een knop. Hier is
ook een handig opbergbakje gekomen
waarin kleine spullen kunnen worden
gedeponeerd.
Het ventilatiesysteem is van het
tochtvrije type, met luchtinlaten voor
de voorruit en ontluchtingsopeningen
in de achterste dakstijlen. Het koets
werk is met het oog op de veiligheid
van de inzittenden stevig gebouwd en
waar nodig extra versterkt.
De prijs van de Daf 55 is f 6595:-. Te
gelijkertijd is ook een stationuitvoering
van de 44 geïntroduceerd, die f6695.-
kost.
Technische gegevens: Motor: water-
gekoelde 4-cil. 1108 cc, 50 pk bij 5000
omw./min. Boring en slag. 70 bij 72
mm. Max. koppel: 8.5 kgm/3000. Com-
pressieverhouding 8.5:1. Gewicht rij
klaar 765 kg, max. 1110 kg. Afmetin
gen: 388 x 154 x 138 cm. Wielbasis 225
cm. Koffer: 360 liter. Draaicirkel 9.5
meter. Elektrische installatie: 12 Volt.
Het smaakvolle interieur \>an de DAF 55.