Cursus voor „volleerd staatsburgerschap" Japanse mini Krachtige stop - vallende buspassagiers - wie betaalt de schade? Goed temperament SAAB WEER POPULAIR Nieuw dashbord Schijfremmen smeren Dame in t verkeer Goedkopere pond trekt aan de prijzen Oude dame Toeringcar AAN U HET WOORD 'S WERELDS AUTOPRODUCENT NO. 2 NIETS NIEUWS ONDER DE ZON Voorlopig voor 2000 gegadigden POLITIE IN DE V.S. BREED OPGEZET Nieuwe DAF met een 4 cilinder 1.1 liter-motor van Renault De Daf 55 de luxe, die vandaag of fi deel is gepresenteerd, onderscheidt zich van de „44" door een nieuwe krachtbron, die door Renault wordt ge leverd. Het is de bekende 1100 cc 50 pk.-motor, die door DAF in licentie za' worden gefabriceerd. Voorlopig zullen de machines rechtstreeks van Renault worden betrokken. De eerste order om vat 40000 stuks. Bij het tekenen van het contract heeft de president-direc teur van de Régie Renault, Pierre Dreyfus, gezegd dat met DAF verdere technische samenwerking niet uitge sloten is. Renault heeft namelijk- veel belangstelling voor de variomatic. Van de Amerikaanse concerns heeft Ford al.fel gereageerd. In diverse sta ten wordt, bij wijze van proef, het goedkoopste model, de Falcon, tegen een uitzonderlijk lage prijs aangebo den. 't Scheelt meer dan f 1000. Als ge volg van deze politiek is de verkoop van de Falcon fors toegenomen. Ver moedelijk hangen er in Amerika nog meer drastische prijsverlagingen in de lucht. In juli verdronken in Nederland 1S9 mensen; een friese recordmaand. Merkwaardig was dat er slechts vijftien meisjes en vrouwen verdron ken. De voor de hand liggende vraag is of de man die zijn leven op het spel zet door te ver in zee te gaan, ook degeen is die op de "weg niet terug deinst voor een riskante manoeuvre. En als het waar is dat de vrouw min der genegen is zich aan gevaren bloot te stellen en minder aan zelfoverschat ting lijdt dan de man, dan zou de slogan: „Wees een dame in het ver keer"; weieens actueel kunnen wor den. Engelse auto doet aanval op Europese markt De Saab was in september de best verkochte wagen in Zweden. Er werden 2310 Saabs geregistreerd. Op de tweede plaats kwam de VW 1300/1500 gevolgd door 1077 Volvo's van het oude model. Op de lijst van stationwagens staat Saab ook nummer één. Gedurende de eerste negen maanden was de Volvo („Amazone") het meest verkochte model: in totaal 15.558 stuks, d.i. liefst 11000 minder dan in dezelfde periode 1966. Op de tweede plaats de Saab Sedan met 13.677 wagens, circa 3500 meer dan het vorig jaar. Van de VW 1300/1500 werden in Zweden 10783 verkocht (bijna 8000 minder). Gelijktijdig met de introductie van de nieuwe BMC-modellen voor 1968 in Ne derland, hebben de British Motor Cor poration en de BMC-importeurs van Austin en Morris (Stokvis en Molenaar) een groot verkoopoffensief voor Europa aangekondigd, speciaal gericht op de EEG-Ianden. Deze aanval op de Europese auto markt is een direct gevolg van de re cente devaluatie van het Engelse pond, waardoor BMC een zeer belangrijke prijsverlaging v4>or haar meest popu laire modellen heeft kunnen doorvoe ren die thans een sterk concurrerende positie gaan innemen. Grootste troef bij dit nieuwe offensief is onzes inziens de nieuwe tweedeurs 1100, gebaseerd op het oude vierdeurs- model, doch met een wat sterker aflo pende „fast-back" en een vernieuwd in terieur. Deze wagen wordt op de Neder landse markt gebracht voor de prijs van f 6550,terwijl nauwelijks een maand geleden voor de goedkoopste uit voering van het vierdeursmodel nog f 7950,betaald moest worden. In de plaats van laatstgenoemde wagen brengt men nu het 1300-model, uiterlijk vrijwel gelijk aan de oude 1100 maar met een krachtiger 1275 cc-motof, die een vermogen heeft van 75 pk bij 5250 tpm. Daardoor is niet alleen de accele ratie aanzienlijk verbeterd, maar komt ook de topsnelheid hoger te liggen. Bo vendien garandeert deze motor een rus tiger gedrag en een lang vol te houden hogere kruissnelheid. Bij de 1300-model- len zijn alle vier versnellingen gesyn chroniseerd, iets wat voor Britse auto's nog wel even apart mag worden ver meld. De prijs van de 1300 bedraagt f 7295,—. In de Mini-reeks komen twee basis modellen uit: het huidige type met de 850 cc-motor en een nieuw model met 998 cc-motor. Van beide typen bestaat een normale en een super de luxe-uit voering. Het verschil tussen de beide Mini's is voor het overige alleen de motorinhoud. De reeks wordt gebracht onder de aanduiding Mark II en omvat naast de vier genoemde uitvoeringen nog de Cooper, de Cooper S en de Mini- combinatiewagen. Alle typen en dat geldt ook voor de 1100-1300 serie, zijn zowel als Austin en als Morris verkrijg baar. Wat de prijzen betreft van de Mini- modellen, ook deze verschillen aanzien lijk met die van een maand geleden. Zo O De 1100 2-deurs de grote troef van BMC. kost de goedkoopste uitvoering thans f 4995,met 850 cc-motor en f 5250, met 1000 cc-motor. In de super de luxe versie zijn de prijzen respectievelijk f 5240,en f 5495,En dan te be denken, dat de goedkoopste Mini begin november nog f 5535,kostte. Welis waar is aan deze prijs de afgelopen we ken danig geknabbeld, maar dat be trof dan nog altijd 1967-modellen. En zelfs deze prijzen blijken nu nog hoger te liggen dan die van de nieuwe 1968- serie. Het behoeft dan ook geen twijfel dat BMC Europese importeurs met deze nieuwe prijzen een machtig wapen in handen heeft gegeven in de strijd tegen de concurrenten. Een strijd die tot nu toe eigenlijk verre van eerlijk was, doordat de prijzen voor de Éngelse auto's door de veel hogere invoerrech ten buitensporig hoog lagen. Daaraan is thans een einde gekomen. De nieuwe prijzen zijn: Austin Seven saloon 850 cc f 4995,Austin Seven sa loon 1000 cc f 5250,Austin Seven de Luxe saloon 850 cc f 5240,Austin Se ven de Luxe saloon 1000 cc f 5495, Austin Seven Countryman (all steel) 1000 cc f 6170,Austin Cooper saloon 1000 cc f 7250,Austin Cooper „S" sa loon 1275 cc f 10.600,Austin Glider 1100 2-deurs saloon f 6550,Austin Gli der 1300 4-deurs de Luxe saloon f 7295,—. De prijzen van de Morris-modellen zijn. 850 Basic f 4995,850 Export f 5240,—; 1000 Basic f 5250,—; 1000 Ex port f 5495,;— 1000 Traveller f 6170,—: 1000 Cooper f 7250,Cooper „S" f 10.600,1100 MKII Saloon 2-deurs f 6550,1300 Saloon 4-deurs f 7295, DEN HAAG Elke Nederlander die bereid is een klein beetje denkwerk te verrichten kan leren hoe hij als kiezer duidelijk invloed kan oefenen op het beleid van de regering en hoe hij tegenover de overheid zijn vrijheid moet ver dedigen. De nog jonge Stichting Burgerschapskunde wil in samenwerking met de Leidsche Onderwijs Instellingen daar veertig schriftelijke lessen over geven tegen betaling van 25 gulden. Opvallend is, dat een partij als D'66 niet meewerkt aan de stichting. Deze partij was wel uitgenodigd mee te doen, maar gaf te kennen dat „de tijd nog niet gekomen is om bijvoorbeeld een cursusleider namens D'66 aan te wijzen". Nu maandag op een perscon ferentie in Den Haag het initiatief van de stichting publiek is gemaakt, wjl ook D'66 ernstig overwegen mee te werken aan de cursus. De lessen worden geschreven door wetenschapsmensen die de politiek hebben gekozen als hun werkterrein en door een actief politicus. Het zijn: drs. A. M. de Bool, (wetenschappelijk me dewerker van de c.h. Tweede Kamer fractie), mr. dr. P. J. Boukema (we tenschappelijk medewerker van de Vrije universiteit in Amsterdam), drs. L. P. J. de Bruyn (sociologisch mede werker van de Katholieke universiteit in Nijmegen), dr. A. Hoogerwerf (po liticoloog aan de VU), Mr. P. J. A. Idenburg (wetenschappelijk medewer ker aan de V.U.), drs. J. van Putten (parlementair redacteur), drs. G. H. Scholten (politocoloog van de Universi teit van Amsterdam), en de heer H. J. L. Vonhoff (liberaal Tweede Kamer lid). De cursisten zullen niet alleen moe ten studeren ongeveer één avond per week zij worden ook op pad ge stuurd. Elke leerling krijgt opdracht ten minste één verslag te maken van een vergadering van een gemeente raad of van een vergadering van Eer ste of Tweede Kamer. Er hoeft geen examen te worden af gelegd. Wel kan elke leerling vragen om een verklaring, dat hij de lessen met vrucht heeft gevolgd. Nederland zal straks dus een aantal „gediplomeerde staatsburgers" ken nen. Autobuspassagiers kunnen danig door elkaar worden geschud, als de chauf feur plotseling moet remmen. De zit tende passagiers komen er doorgaans het beste af. Maar degenen, die stagn, kunnen lelijk vallen. Als een passa gier ernstig gewond wordt, kan hij zijn schade dan vergoed krijgen? Dit zal van de omstandigheden afhangen en met name van de vraag, of zijn schade veroorzaakt is door een on rechtmatige daad van een ander. Het kan zijn, dat een weggebruiker een fout maakte, waardoor de buschauf feur plotseling moest stoppen. Het is ook mogelijk, dat de buschauffeur zelf schuldig is door zijn onverant woorde manier van rijden. In beide gevallen is het laatste woord aan de rechter. Ter verdere oriëntatie laten wij hier twee uitspraken volgen. Een autobus reed rechtsaf op 'n kruis punt maar de chauffeur werd genood zaakt plotseling te stoppen voor een bromfietser, die geen voorrang gaf. In de bus was een toeriste, een dame van 73 jaar, reeds opgestaan. Toen zij in het gangpad naar voren liep om bij de eerstvolgende halte uit te stap pen, kwam zij door het onverwachte remmen te vallen en brak haar heup. Voor de rechtbank eiste de toeriste schadevergoeding van de bromfietser. De rechtbank was van oordeel, dat een passagier en zeker een oudere dame in het algemeen haar zitplaats niet behoort te verlaten, voordat de bus bij een halte tot stilstand is gekomen. Doet zij dit toch, dan moet zij voort durend bedacht zijn op plotseling en krachtig remmen van de bus en zich dus goed vasthouden, speciaal in een scherpe bocht. De bus beschreef met een zeer matige snelheid van ongeveer 6 km per uur 'de bocht. Hieruit en uit het feit, dat geen andere passagiers gevallen wa ren, putte de rechtbank het vermoe den, dat de oude dame, in haar be zorgdheid om de uitgang van de bus te bereiken, zich niet voldoende ste vig had vastgehouden, toen de chauf feur plotseling remde. Op grond van dit alles besliste de rechtbank, dat het vallen van de oude dame niet veroor zaakt was door het plotseling afrem men van de bus, en wees haar vorde ring af. In het volgende geval maakten drie touringcars een tocht met ouden van dagen naar de Veluwe. Op de terug weg reden de drie bussen op het ver keersplein bui Utrecht, de zogenaam de berenkuil achter een file auto's. Deze kwamen tot stilstand om aan het verkeer van rechts voorrang te geven. Als gevolg hiervan moesten ook de drie touringcars stoppen. De chauffeur van de achterste touring car slaagde er nauwelijks in een bot sing met zijn voorliger te voorkomen. De voorzijde van zijn wagen tikte licht tegen de achterzijde van de mid delste touringcar, maar deze werd hierdoor niet beschadigd. In de achterste touringcar stond de leidster van het gezelschap in het gangpad met haar rug in de rijrich ting en deelde uit een trommeltje snoepjes uit aan de ouden van dagen. Door het krachtige remmen verloor zij haar evenwicht en viel achterover op de motorkap met haar achter hoofd tegen de voorruit, die daardoor brak. Zij werd terstond naar een zie kenhuis te Utrecht gebracht, alwaar de dokter geen ernstige verwondin gen constateerde en haar toestond naar huis te gaan. Desalniettemin overleed zij 26 dagen later ten gevol ge van een bloeding in de schedelhol te, welke door de val was veroor zaakt. Haar echtgenoot nam een huishoudster in dienst en bracht de. hieraan ver bonden kosten als schade in rekening van de touringcarondernemer, die hij als werkgever van de chauffeur aan sprakelijk stelde. De rechtbank die deze zaak te berech ten kreeg, overwoog, dat een chauf feur van een touringcar er zo veel mogelijk voor moet zorgen,dat hij rus tig rijdt en ernstig schokken van zijn wagen vermijdt. Dit geldt te meer, .vanneer hij ouden van dagen ver voert. De rechtbank was van mening, Jat de chauffeur gefaald had. Men reed in een file op een druk verkeers plein. De chauffeur heeft onvoldoende rekening gehouden met de mogelijk heid, dat de drie bussen op korte ter mijn zouden moeten stoppen. De af stand van nog geen buslengte, welke hij tot zijn voorligger hield, was in de gegeven omstandigheden veel te kort. Hij heeft niet soepel, maar stug ge remd, zó stug, dat enkele inzittenden zich stootten aan het interieur van de bus en blessures opliepen. Zijn wij ze van rijden was dus niet verant woord en hij heeft onrechtmatig te genover zijn passagiers gehandeld. Aan de andere kant nam de rechtbank in aanmerking, dat de leidster on voorzichtig had gehandeld door zich op het drukke verkeersplein in het gangpad op te stellen met haar rug in de rijrichting zonder zich goed vast te houden. Zij bevond zich door eigen toedoen in een gevaarlijke situatie en haar fatale val is derhalve mede aan haar eigen schuld te wijten. De rechtbank kwam tot de conclusie, dat de schuld aan het overlijden van de leidster voor de helft bij haar zelf lag en voor de helft bij de chauffeur. Aldus werd de touringcarondeme- mer veroordeeld om de schade van de echtgenoot van de leidster voor de helft te vergoeden. Mr. C. A. Baron van De Duitse fabriek van molybdeenpro- dukten Liqui Moly meeft een' nieuw smeermiddel voor schijfremmen uitge bracht, LM Pasta 36 geheten. Het is een pasta op basis van mobylbdeen- disulfide, bijzonder goed bestand tegen de hoge temperaturen die bij schijfrem men kunnen optreden. De pasta dient te worden aangebracht tussen drukcilinder en remvoering. Ple zierig is dat LM Pasta 36 in vele ge vallen ook 't hinderlijke gepiep, dat de schijfrem pleegt te produceren, onder drukt. SCHIEDAM. B. en W. van Schie dam gaan bekijken of in sommige de len van de stad speelstraten kunnen worden aangelegd. Ze doen dit omdat het Schiedamse parkeerprobleem toch in studie moet worden genomen. Voor deze speelstraten komen allereerst de oude stadskernen zoals zuid en oost in aanmerking. Plaatsing geschiedt buiten verantwoordelijkheid van de redactie De DAF 44 stationcar (2 cilinder, 40 PK). Ook de Japanners bereiden een invasie auto's voor Japan produceert thans ongeveer evenveel motorvoertuigen als West- Duitsland. Tijdens de eerste zes maan den dit jaar heeft dit land zelfs meer wagens gebouwd. Als autoproducent belandde het op de tweede plaats in de wereld, 't het eerste half jaar leverden In uw blad van 4 december j.l. wordt vermeld, dat Alastair Carter een nieuw type elektromobiel heeft ge construeerd waarbij de elektromoto ren in de aandrijfwielen zijn inge bouwd. Dat is echter helemaal niet nieuw. Ludwig Lohner en Ferdinand Porsche maakten in 1899 al een auto waarbij de kracht van de motor via een dynamo elektrisch naar de aan drijfwielen, in casu de voorwielen, werd overgebracht. De elektromoto ren werden hier in de voorwielen in gebouwd. Op bijgaand plaatje is dat duidelijk te zien. Lohner was toen al een man op middel bare leeftijd. Porsche was toen 24 jaar. Ferdinand Porsche was op het gebied van de techniek een genie! Toen hij 17 jaar was, maakte hij al een volledige elektrische installatie voor de werkplaats van zijn vader. En dat in een tijd dat nog bijna nie mand iets wist van de toepassing van elektriciteit. De jonge Porsche werkte een „tijdje bij Lohner, die rijtuigen en carrosserieën fabriceerde. Zij vonden allebei, dat de overbrenging van de kracht van de motor naar de aandrijfwielen zeer onoeconomisch was. Als men dat elektrisch deed, konden koppeling, versnellingsbak en cardanas (event, kettingen of riemen) vervallen. Por sche maakte de dynamo en ook de beide elektromotoren. Als drijfkracht kozen zij een viercilin- der Austro-Daimlermotor. (De Oos- tenr. Mercedes). De auto liep prach tig en vooral de vóórwielaandrijving deed het in de bergen bijzonder goed. Zij konden de Lohner-Porsche's glad verkopen. Toch waren deze au to's zeer duur. Omdat zij zo geruis loos liepen, betaalden rijke mensen er graag 30.000 gouden kronen voor. De produktie begon omstreeks 1899 en is voortgezet tot tussen 1936 en 1940. Toch zag men dit merk buiten Oostenrijk en Bohemen bijna ner- gens. In het technisch museum in Wenen moet nog 'n Lohner-Porsche te zien zijn. Apeldoorn J. P. Veening, arts. de Japanse fabrieken ruim 1.4 miljoen eenheden af. Het ziet ernaar uit dat we de komende jaren nog met forse produktieverhogingen rekening moeten houden. "Volgens berichten uit Tokio zullen het er omstreeks 1970 reeds meer dan vier miljoen zijn... In onze streken nemen de Japanners nog een bescheiden plaats op de markt in. Enkele importeurs boeken reeds re delijk goede verkoopresultaten. In de meeste gevallen moet echter nog een dealersnet worden gevormd en dit vergt 'veel tijd en organisatie. Een verse Japanner is de Datsun 1000, die de afgelopen zomer in ons land werd geïntroduceerd. Met dit kleine maar kwieke model, dat is uit gerust met een pittige één liter 62 pk motor, zal Datsun ongetwijfeld meer succes hebben dan met de 1300, die al een tijd in de roulatie is geweest. Het is moderner gestileerd en luchtiger in gericht. Een handig autootje, dat bij de dames, die er zes mille voor kun nen neertellen, in de smaak valt. Datsun heeft vooral in Amerika pu bliek getrokken. Gedurende het eerste halfjaar bezetten de Datsuns de derde plaats op de lijst van ingevoerde wa gens. Na Volkswagens met 203.121 en Opel met 24.210 volgde Datsun met 15.541 wagens. In de Verenigde Staten is de invasie van Japanse auto's al in volle gang. Zo zelfs dat de Amerikaanse autoindus trie op maatregelen aandringt om de invoer van buitenlandse merken bin nen verantwoorde grenzen te houden. Ongeveer 30 pet. van de Japanse ex port van automobielen gaat naar de VS. Sedert vorig jaar is de auto-im port met bijna 20 pet. gestegen, waar door het marktaandeel van 7 tot 10 pet. opliep. Een nieuw Honda-model, dat we vol gend jaar op onze markt verwachten, is de N 600. Deze kleine Japanner heeft op de herfstsalons nogal de aandacht ge trokken. Vooral de Fransen hebben hem goed opgenomen, want het wagentje is klein, snel en goedkoop. Op 't eerste ge zicht zou men zeggen, „een nieuwe BMC-mini". De Honda 600 heeft in gro te trekken dezelfde vorm en afmetingen. Van bumper tot bumper is de Honda pre cies één centimeter korter dan de Aus tin-Morris 850, maar hij is elf centime ter smaller. Ook hier een combi-achtige achterzijde, twee portieren en kleine wielen. Technisch is de mini uit Tokio echter heel anders opgezet. Het ding ziet er competent en handig uit. De motor ligt evenals bij de BMC 850 dwars voorin. Ook heeft de Honda voor wielaandrijving. De krachtbron is een luchtgekoelde tweecilinder met een ci linderinhoud van 598.7 cc. De constructie is eenvoudig. Motor, transmissie en dif ferentieel vormen één geheel. De machi ne is compact, licht en gemakkelijk be reikbaar. De fabriek heeft er een hoge- toeren-motor van gemaakt. Het maxi mumvermogen is 45 pk bij liefst 7000 toeren per minuut. Het max. koppel is 5 kgm bij 5000 toeren per minuut. Het motortje is pittig $n draait er 135 km uur uit. De cursus begint in januari Minister Komplé c.r. en m.) heeft er vijftigdui zend gulden subsidie voor gegeven. Omdat er voor elke „leerling" vijftig gulden moet worden geïnvesteerd en hij of zij daar slechts de helft van be taalt, kunnen voorlopig maar tweedui zend Nederlanders als cursist worden ingeschreven. De stichting denkt aan burgers, die ten minste een mulo-opleiding hebben gehad en hoopt vooral het kader onder politiek denkende kiezers te bereiken. Ook alle Eerste- en Tweede-Kamerle den krijgen de cursus toegestuurd. Het vormingsinstituut van een van de grote partijen gaat de schriftelijke lessen gebruiken om haar functionaris sen op te leiden. De stichting hoopt, dat ook dienstplichtige militairen de cursus kunnen volgen in diensttijd. Achter de schermen wordt verder hard gewerkt aan een speciaal tv-program- ma 'n -soort Teleac dat nog veel meer Nederlanders in staat zal stellm de cursus te volgen. De Nederlandse kiezer krijgt door de stichting duidelijk uiteengezet hoe en waarom de omvang van de activi teiten van de staat de laatste jaren sterk zijn vergroot. De programs van tien partijen worden met elkaar verge leken. Verteld wordt welke invloed de Koningin, de ministers, de staatsse cretarissen en hun ambtenaren hebben op het beleid van de overheid. Voorts worden het parlement instan ties als de Sociaal Economische Raad en communicatiekanalen als pers, ra dio en t.v. behandeld. Andere lesonder- werpen zijn: Hoe zien het kiesrecht en het kiesstelsel eruit en wat is het ge drag van de kiezer; wat is de functie van politieke partijen en hoe stellen zij hun programs vast. Welke plaats neemt Nederland in in de Benelux, de EEG, de Navo en de Uno? Welke invloed heeft de kiezer op het provinciaal of een gemeentelijk be stuur? Wat betekenen nieuwe bestuurs vormen als Rijnmond, een. haven schap of IJmond eigenlijk? Al derge lijke onderwerpen worden zo objectief mogelijk onderwezen. Zo nodig zullen de lessen na verloop van tijd worden bijgeschaafd. Actuele onderwerpen worden „opgevangen" door middel van een inlegvel in de schriftelijke les sen. De stichting Burgerschapskunde is opgezet door de vjjf grote politieke par tijen, te zamen met organisaties als de Nederlandse Christelijke boeren- en tuindersbond, de Nederlandse Katho lieke middenstandsbond, de Stichting Nederlandse politieke jongeren con- tactraad, het verbond van Vrotestants- christelijke werkgevers en de vrouwen bond van de P.v.d.A. Prof. dr. G. Kuiper Hzn. uit Amster dam is voorzitter van de stichting, de heer E. A. Schüttenhelm uit Hilver sum vice-voorzitter. De stichting is sa mengesteld uit leidinggevende mensen bij het vormingswerk van de politieke partijen en vertegenwoordigers uit -de kring van de massacommunicatiemid delen. Met de 1.1 liter-motor is de DAF 55 een wagen met temperament. De top snelheid is ruim 135 km/uur en de ac celeratie van 0-80 km/uur in rond 12 seconden is pittig. De Daf 44 doet er ruim 18 seconden over. Nieuw bij DAF is ook de waterkoe ling. Directe voordelen hiervan zijn een effectiever verwarming en een la ger geruisniveau. De „55" loopt dan ook rustiger en soepeler dan de be staande typen. Voor de koeling van de motor werd een nieuw radiateur- scherm aangebracht. De variomaticis bij het vermogen van 50 pk aangepast. Ook het remsys- teem, want in het 55-geval heeft DAF schijfremmen op de voorwielen toege past. Bovendien is het remsysteem ge scheiden op voor- en achterwielen ge monteerd een veiligheidsmaatregel van belang. De laatste nieuwe van DAF, de „55" met 4 cilinders. In het compartiment zijn enkele de tails veranderd en verfijnd. Het dash board heeft twee ronde klokken en twee afgesloten kastjes. Rechts van het stuur, midden op het instrumenten paneel, zitten vier bedieningsknoppen. De ruitenwissers hebben twee snelhe den. De keuzehendel op de tunnel van de aandrijfas heeft een dwarse hand greep in plaats van een knop. Hier is ook een handig opbergbakje gekomen waarin kleine spullen kunnen worden gedeponeerd. Het ventilatiesysteem is van het tochtvrije type, met luchtinlaten voor de voorruit en ontluchtingsopeningen in de achterste dakstijlen. Het koets werk is met het oog op de veiligheid van de inzittenden stevig gebouwd en waar nodig extra versterkt. De prijs van de Daf 55 is f 6595:-. Te gelijkertijd is ook een stationuitvoering van de 44 geïntroduceerd, die f6695.- kost. Technische gegevens: Motor: water- gekoelde 4-cil. 1108 cc, 50 pk bij 5000 omw./min. Boring en slag. 70 bij 72 mm. Max. koppel: 8.5 kgm/3000. Com- pressieverhouding 8.5:1. Gewicht rij klaar 765 kg, max. 1110 kg. Afmetin gen: 388 x 154 x 138 cm. Wielbasis 225 cm. Koffer: 360 liter. Draaicirkel 9.5 meter. Elektrische installatie: 12 Volt. Het smaakvolle interieur \>an de DAF 55.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 9