^jjS?2*&soep...de zon op uw tafel
Geen echte muiterij
op Liberiaans schip
MARINE WERD NIETS
IN DE WEG GELEGD
Meer bouwprojecten
voor Grondbriefbank
Lerarenstaking is niet
erg waarschijnlijk
Kamer discussieerde over
bepalingen op ontucht
lifcTelle Grandioos lemmMMtóte afereriig Mpifëei-
miirathontïfipjiie vïm prijzen# Revolutionaire modefotografe:
mos PTiiiM iaat modellen Sferen vat hei en vil vin engelen
lifcTelle «rfrijgbaar hij <>ooo terhooePnnten m Mse ö5 cent
Bedachtzame
bewindsman
Eltink zegt:
wees kritisch als't gaat om kwaliteit
en prijs!
Van 15-30 december
is er een feestelijke Kerstexpositie
bij Eltink!
V
Eltink
Kolendamp
doodt
verpleegster
in hum-kamer
VAN ONZE LEESTAFEL
Onder de gordel
Niet zo gefundeerd
Vermoeide kapitein en bemanningsleden
voelden zich door elkaar bedreigd
NIET ECHT
UIT ROSTOCK
VERTRAAGD
DUISTER
LOODS
WINST FORS GEDAALD
OPLEVING
PIER GEKOCHT
AL VERWERKT
Order voor centrale
op Bonaire
Eerste overleg voltooid
GRAPILLOM
Gezondheidsraad adviseert inzake
discriminatiein wetsartikel
POSTZEGEL
D'
VRIJDAG 15 DECEMBER 1967
ADVERTENTIE
ROTTERDAM Een overspannen kapitein heeft gisteren zijn bemanning
op de rand van muiterij gebracht. De affaire speelde zich af op de Liberiaanse
vrachtvaarder African Monarch, die op weg' was naar Rotterdam.
De bemanning had zich bedreigd ge
voeld toen de kapitein Antonio Bin
(39) uit Triëst op het dek met een
pistool had lopen zwaaien.
De moeilijkheden werden aan de wal
bekend toen gisterochtend vroeg de ge
zagvoerder aan Scheveningen-Radio 'n
telegram seinde. ..Bemanning muit",
zo begon het verontrustende bericht.
Toen het schip na het overwinnen van
tal van problemen en na inmenging
van vele autoriteiten en instanties des
avonds om half tien bij de scheeps
werf van Niehuis en Van den Berg was*
aangekomen, wist nog niemand wat er
precies aan de hand was geweest.
Op verzoek van de consul van Libe
ria begon gisteravond mr. S. J. van
der Hoeven officier van Justitie,
hoofd van het parket een onderzoek.
De zaak kreeg een spectaculair aan
zien toen gistermiddag tien mariniers
uit Rotterdam op weg gingen naar de
African Monarch. In gezelschap van de
Liberiaanse consul, de heer E. J. M.
L. Schul, gingen zij gewapend met pis
toolmitrailleurs aan boord. Ze verzamel
den de bemanning op het achterdek,
terwijl de heer Schul een gesprek voer
de met de kapitein.
De consul zei gisteravond de indruk
te hebben, dat het hier geen „echte"
muiterij betrof. „Het lijkt er op dat de
kapitein zich op zyn beurt bedreigd
heeft gevoeld door de bemanning. In
ieder geval heeft hij zich met zijn pis
tool op de brug teruggetrokken. De der
de werktuigkundige, de marconist en
een matroos bleven bij hem".
„De derde werktuigkundige heeft het
pistool gisternacht van de kapitein over
genomen, zodat het wapen geen gevaar
meer veroorzaakte. Toen hij in een
potdichte mist bij de Maasboei arri
veerde besloot kapitein Bin ten anker
te gaan omdat hij het in deze sfeer
niet verantwoord achtte verder te va
ren. Hij heeft de marconist een tele
gram laten versturen naar de wal.
Daarop is uiteindelijk de marine in ac
tie gekomen".
De heer Schul was van oordeel dat
kapitein Bin oververmoeid was en dat
daardoor de moeilijkheden waren ont
staan. Hij had door het slechte weer
drie dagen en nachten op de brug moe
ten staan.
De African Monarch kwam leeg uit
de Oostduitse haven Rostock en was op
weg naar Rotterdan om te worden ge
repareerd. Het ging voor de mond van
de Nieuwe Waterweg op ongeveer vijf
mijl uit de kust voor anker bij de Maas-
boei. Daar gaf de gezagvoerder het te
legram op: „Bemanning muit. Ankeren
bij Maasboei. Wachten op politie".
Het telegram was gericht aan de
rijkspolitie te water te Amsterdam. Zij
zond het verzoek door naar de rivier
politie in Amsterdam. Op haar beurt
stelde deze de commandant zeemacht
in Den Helder op de hoogte.
De Koninklijke Marine was wel be
reid haar assistentie te verlenen, maar
omdat de African Monarch buiten de
territoriale wateren lag, moest de offi
ciële weg worden bewandeld. In Den
Haag zocht daarom het ministerie van
Buitenlandse Zaken contact met de am
bassadeur van Liberia in onze Residen
tie.
Na enkele uren van beraad besloot
men dat het toevallig in de Rotterdam
se haven liggende duikschip Rhenen
poolshoogte zou gaan nemen. Tien met
pistoolmitrailleurs gewapende mariniers
gingen onder commando van luitenant
ter zee eerste klasse F. Bertijn als on-
derzoekploeg mee aan boord. Op deze
verbouwde mijnenveger voer ook mee de
heer E. J. M. L. Schul, consul voor Li
beria in Rotterdam.
Het vertrek van de Rhenen werd
nog verlaat doordat de radar defect
bleek. Omdat op zee het zicht slecht
was, kon het schip zonder hulp van
de radar niet uitvaren. Om twee uur
vertrok het duikvaartuig onder com
mando van luitenant ter zee tweede
klasse oudste categorie H. Thierens
toch naar zee.
Drie kwartier later kwam de Rhenen
aan bij de African Monarch. Bij de
Maasboei hing een dichte mist. Het
zicht varieerde van 25 tot 50 meter.
„Aan boord van de African Monarch
leek alles rustig", vertelde gistermiddag
in Hoek van Holland kapitein C. Ko
ning (38) van de sleepboot Maasbank.
Hij had met zijn schip enkele uren
langszij van de Liberiaan gelegen.
„Toen de mariniers kwamen, werd hun
geen strobreed in de weg gelegd. De. be
manning vierde een touwladder en de
consul klom aan boord in gezelschap
van een stuk of tien mariniers. Ook toen
bleef alles rustig".
Toen de Maasbank enkele uren eer
der bij de African Monarch aankwam,
wierp een officier van het schip een
fles met een briefje erin naar de Maas
bank. De fles werd opgevangen door
matroos Jaap Wijnand (23). „Neen, ik
kon het briefje niet lezen", zei kapitein
Koning. „Het was Spaans of Italiaans.
Het moeten twee overgeschreven bla
den uit het scheepsjournaal zijn ge
weest".
Hij had het briefje later aan de con
sul gegeven. „Wij hadden de indruk dat
de man die de fles wierp, niet gezien
wilde worden door de andere opvaren
den".
Mede door de mist bleef het voorlo
pig een dubbel duistere zaak. In Hoek
van Holland kwam het bericht binnen
dat twee marinemensen op het achter
schip van de African Monarch met 2
werktuigkundigen van het schip had
den gesproken. Zij zouden zich be
dreigd voelen door de kapitein, die was
gewapend. Merkwaardig was evenwel
dat de kapitein met twee bemannings
leden opgesloten zou zijn in het stuur
huis.
Het aanvankelijke vermoeden dat de
bemanning uit Grieken zou bestaan,
bleek niet juist. De meesten hebben
evenals de kapitein de Italiaanse na
tionaliteit. Dat was ook het geval toen
het schip vrijwel een jaar geleden voor
het laatst de Rotterdamse haven bin
nenliep.
Het schip is eigendom van de Gene
ral Navigation Ltd., geregisteerd in
Monrovia met hoofdkantoor in New
York. In Rotterdam treedt Müller en
Co. als agent op. Daar schatte men
het aantal bemanningsleden tussen 25
en dertig.
Tegen het eind van de middag ging
een loods aan boord wat erop wees dat
aanstalten werden gemaakt om naar
Rotterdam op te varen. Dit gebeurde
om half zeven, omdat moest worden
gewacht tot het booreiland Sedneth I
buiten de pieren was.
Aan boord van de African Monarch
bleef het overigens rustig. Af en toe
liepen enkele bemanningsleden heen en
weer. Zij maakten geen opgewonden
indruk.
Bij de Berghaven van Hoek van Hol
land ging inspecteur v. d. Stege van de
Rotterdamse rivierpolitie aan boord.
De politieboot P 10 begeleidde het Li
beriaanse schip naar de scheepswerf,
in de Eemhaven.
Over de mobilofoon deelde inspec
teur v. d. Stege aan zijn bureau mee,
dat hem helemaal nog niet duidelijk
was waar de moeilijkheden lagen of
hadden gelegen. Zijn enige gunstige er
varing was: „Iedereen is heel vrien
delijk".
Om half tien meerde de African Mo
narch af bij Niehuis en v. d. Berg in
de Eemhaven. Mr. S. J. van der
Hoeven, hoofd van het parket bij de
Rotterdamse rechtbank en substituut
officier van justitie mr. A. Niessen gin
gen direct aan boord, evenals hoofdin
specteur Postma van de rivierpolitie.
De kade werd afgezet zodat niemand
anders op het schip kon komen.
Zo waren veertien uur verstreken
voordat aan het licht kwam, waarom
de kapitein had geseind: „Bemanning
muit".
ADVERTENTIE
"JAN, GEEF PA DE FLES
OLIFANT AN!"
Kreet van liefhebbende echtgenote
Vermoeide pa. Ruikt aan het glas.
Nipt aan het glas. Drinkt uit het
glas. Olifant cognac! Voelt zich.
beter!
(Van onze redactie financiën)
DEN HAAG De Nederlandsche Grondbriefbank, waarin de Exploitatie-
Maatschappij Scheveningen van de heer R. Zwolsman een meerderheidsbelang
heeft, kreeg begin dit jaar de toezegging binnen voor een groot aantal rijksgoed
keuringen voor verschillende projecten. De verruiming van het goedkeurings-
beleid opent de mogelijkheid voor een terugkeer naar een regelmatiger bouw-
produktie, aldus het verslag over 1966, dat gisteren is verschenen.
Door een daling van de winst bij de
verkoop van onroerend goed is het ge
consolideerde nettoresultaat van de
Grondbriefbank vorig jaar gedaald van
f 4,2 miljoen tot f 563.134.
In de loop van 1967 werd begonnen
met de bouw van een blok winkels en
kantoren in het winkelcentrum In de
Bogaard in Rijswijk. De oplevering ge
schiedt begin 1968. Het reeds in 1963
met een bouwvedplichting verkochte
project Neuhuyskade in Den Haag
wordt nog dit jaar opgeleverd. Op deze
transactie wordt boven de reeds in 1963
genomen winst, nog een extra bate be
haald.
Voorts zal tot het resultaat van 1967
bijdragen de winst, die is verkregen
door verkoop van het voor rekening van
de Grondbriefbank gebouwde 18 lagen
tellende kantoorgebouw in Rijswijk. Er
kon nog een aantal andere verko
pen worden gerealiseerd, waarbij te
genover de kostprijs zodanige opbreng
sten stonden, dat ook hierop een posi
tief resultaat werd behaald.
Tegen kostprijs werd dit jaar van de
EMS overgenomen haar volledige doch
termaatschappij, de Exploitatiemaat
schappij Wandelhoofd Scheveningen. In
de verdere ontwikkeling van de Pier
in Scheveningen worden goede moge
lijkheden gezien.
In het verslagjaar was toen al de
.Maatschappij voor Stadsontwikkeling
aangekocht, eveneens een volledige
dochter van de EMS. Onder het onroe
rend goed van Stadsontwikkeling (taxa
tiewaarde f45,8 miljoen) zit ondermeer
het plan Nervi in Den Haag, dat be
langrijke vooruitzichten voor de ven
nootschap kan bieden.
De winstdaling van de Grondbrief
bank was voornamelijk het gevolg van
het lagere resultaat bij de verkoop van
onroerend goed, dat daalde van f3,6
miljoen tot f 176.701. Het positieve sal
do van de diverse baten en lasten zak
te in van f 1.02 miljoen tot 75.210. De
winst werd toegevoegd aan de vervan
gingsreserve. Deze resultaten waren
reeds verwerkt in het jaarverslag van
de EMS over 1966, dat kortgeleden is
uitgebracht.
In 1966 werden nominaal f50 miljoen
7 pet. 25-iarige grondbrieven uitgege
ven. Daarvan werd nominaal f23,4 mil
joen geplaatst. Van de uitstaande 5 1/4
en 6 pet. grondbrieven werd respectie
velijk f7,2 en f7 miljoen ingenomen.
AMSTERDAM Het elektrotechni
sche bedrijf A. T .H. Janse N.V. in
Amsterdam heeft een miljoenenorder
in de wacht gesleept. Het moet in
opdracht van de regering van Curasao
een diesel-elektrische centrale leve
ren voor het eiland Bonaire. De order
moet binnen een jaar gereed zijn.
De N.V. Janse (400 man personeel)
voert het werk uit in samenwerking
met Werkspoor, Elektro Smit en de
N.V. Croon in Rotterdam.
Prof. mr. C. H. F. Polak, de minis
ter van Justitie, zoog gisteren be
dachtzaam aan zijn pen, tijdens de
behandeling van de justitie-begro-
ting door de Tweede Kamer.
ADVERTENTIE
Eltink biedt u het
grootste assortiment
kwaliteits-ineubclen voor
prijzen die élke vergelijking
kunnen doorstaan.
Alleen Eltink kan
wérkelijk zo voordelig zijn,
omdat Eltink als fabrikant
van niemand afhankelijk is!
Kom u verbazen over de
veelheid van stijlen,
zoals Biedermeier, Empire,
Queen Anne, Chippendale
en ook de vele moderne
vormgevingen.
Kom u verbazen over de
vele houtsoorten, zoals
mahonie, eiken, teak,
palissander, noten en nog
Hoe kan dat
Eltink heeft als
meubelfabrikant alles in
eigen hand. De produktie,
maar óók de verkoop!
Geen prijsverhogende
tussenhandel - direct van
de fabriek naar de
gebruiker. Een grotere
serie-produktie maakt de
prijzen nóg lager!
Maak u geen zorgen
over de betaling. Ook dat
kan bij Eltink uiterst
plezierig worden geregeld
De Eltink showrooms
veel en veel meer.
Kom u verbazen over de
unieke 'kastwanden',
die werkelijk alles mogelijk
maken
- zelfs een ingebouwde bar
met koelkast!
Kom u vooral verbazen
over de prijzen, zoals
bijvoorbeeld f893.- voor
het zéér luxe bankstel Lady
Astor nit de Mayfair-serie!
f 500.- lager dan dat u
elders betaalt.
zijn dagelijks (behalve
zondag) geopend van 9 tot
5 uur. Ook op 2 e Kerstdag
Ie Kerstdag gesloten.
Bovendien op vrijdag
'Kijkavond' van 7 tot 10 uur.
Automobilisten! Eltink
Wychen ligt aan de
autoweg Nijmegen -
Den Bosch.
Dus gemakkelijk bereikbaar.
Treinreizigers! Als u op
't station van Nijmegen of
Wycfien even opbelt
(08894-2122), wordt u
persoonlijk afgehaald!
Eltink's Meubelindustrie N.V.-Wychen-Tel. 08891-2122
ZIERIKZEE De 25-jarige ver
pleegster Jacoba Kleinepicr uit Wol-
phaartsdijk is gisterochtend in haar
huurkamer aan de St.-I)omusstraat in
Zierikzee dood voor haar bed aange
troffen.
Toen de leiding va nhet Rode-Kruis-
ziekenhuis in Zierikzee, waar mejuf
frouw Kleinepier sinds 1 december
werkte, telefonisch aan slager Simmers
in de St. Domusstraat had gevraagd of
hij in het huis ernaast wilde gaan kij
ken of mej. Kleinepier zich misschien
had verslapen, vond hij het meisje
dood op de vloer.
Later op de dag werd kolendamp
vergiftiging als doodsoorzaak vastge
steld.
De verpleegster, die veertien dagen
geleden deze kamer had gehuurd, was
een kolenkachel gaan stoken. Doordat
de schoorsteen slecht trok was er ko
lendamp in de kamer ontstaan. Mej.
Kleinepier is buiten bewustzijn ge
raakt toen ze woensdagavond naar bed
wilde gaan.
DEN HAAG De eerste ronde in het
georganiseerd overleg tussen rege
ringsvertegenwoordigers en een dele
gatie van leraren by het voorbereidend
hoger en middelbaar onderwijs is gis
teren voltooid.
Dé regeringsdelegatie zal hierna alle
bezwaren en tegenvoorstellen van de
leraren op het ministerie van. Onder
wijs en Wetenschappen ter sprake
brengen.
Voordat beide partijen begin volgend
jaar weer bij elkaar komen, zullen de
leraren eerst een' stuk ontvangen met
een overzicht van wat volgens minister
Veringa wel en wat niet uitvoerbaar
zal zijn. Een van de moeilijke punten
is nog de vraag hoe de volledige be
trekking er in de toekomst uit zal
zien, zowel wat betreft het aantal les
uren per leraar als het aantal leraren
in volledige betrekking per school.
Hoe moeilijk het geschil ook mag ko
men te liggen, een staking als uiterste
machtsmiddel zullen de leraren niet
hanteren. De leraren bij het v.h.m.o.
staan daar in tie regel negatief tegen
over. Daarbij weegt heel zWaar „dat
de leerlingen er op een verschrikkelij
ke manier de dupe van zouden wor
den".
In het nog niet zo verre verleden was
staken bijna een vies woord. De leraar
was toen echter een andere figuur dan
nu. Zeker de jongeren onder hen den
ken er nu anders over. Veel leraren
komen tegenwoordig vreemd staan te
genover het begrip staken.
De protestants-christelijke leraren
vinden staken een bezigheid, die tegen
de goede zeden indruist en tenslotte
hebben de leraren, die verbonden zijn
aan rijksscholen, geen stakingsrecht.
Als puntje bij paaltje mocht komen,
zullen de meeste leraren wel neen zeg
gen.
ADVERTENTIE
Kostelijk voor uw kinderen
alcoholvrij .druivensap
DEN HAAG De Gezondheidsraad is gevraagd of het strafbaar stellen van
ontucht met minderjarigen van hetzelfde geslacht van zestien jaar en ouder in
het Wetboek van Strafrecht gehandhaafd moet blijven.
Er zullen aan deze kwestie ook an
dere dan juridische deskundigen te
pas moeten komen, zei minister I'olak
gisteren in de Tweede Kamer tijdens
het debat over de begroting van Justi
tie. Het gaat hier om het onderscheid
dat de wet maakt tussen homoseksuele
handelingen met kinderen van zestien
jaar en ouder en dergelijke handelin
gen met een kind van dezelfde leeftijd
van het andere geslacht.
De liberaal mr. Geertsema kreeg
steun van de KVP-er mr. Van Doorn
voor zijn voorstel een eind te maken
aan deze discriminatie. Minister Polak
gaf toe, dat de strafbaarstelling kon
leiden tot nadelige gevolgen, zoals chan
tage op een homofiel.
Aan de andere kant zouden de ver-
brëidingskansen kunnen toenemen als
het desbetreffende artikel uit het Wet
boek van Strafrecht zou kunnen wor
den gelicht.
De socialistische afgevaardigde mevr.
mr. Singer-Dekker vond echter, dat 't
gewoon kon worden geschrapt. De mi
nister beloofde, dat het zou verdwij
nen als de gezondheidsraad daartoe
zou adviseren.
De liberaal mr. Geertsema stelde nog
voor ter gelegenheid van het in werking
treden van het eerste boek van het
Burgerlijk Wetboek een serie postze
gels uit te geven ter ere van prof.
Meijers, de grondlegger van de herzie
ning van het burgerlijk recht. Op de
serie zou 'n toeslag moeten komen ten
bate van de kinder-bescherming. De
minister van Justitie beloofde, dat
hij de mogelijkheden ervan zou onder
zoeken.
TAe stadsplanners van Amsterdam
zyn woedend op de Stichting Weg
en de Amerikaanse prof Jokinen, die
met één revolutionaire klap de Amster
damse verkeersproblemen wil oplossen.
Daarbij schoof hii alles wat de nijvere
ambtenaren zelf verzonnen hadden als
waardeloos terzijde. Die woede is dus
wel verklaarbaar maar niet nodig. De
afdeling Stadsontwikkeling van de
hoofdstad heeft volop zakelijke argu
menten om de heer Jokinen op zijn
nummer te zetten, wat ten aanzien van
zijn Amsterdam, plan wel nodig was
en ook is gebeurd, schrijft het „Alge
meen Dagblad" (neutraal).
„Immers, het is zeer eenvoudig
om met reusachtige doorbraken
snelwegen voor de auto's door de
oude stad te projecteren. Het staat
flink, maar het houdt op geen en
kele manier rekening met de hon
derden belangen en problemen, die
mee moeten spelen wil de overheid
tot een verantwoorde ingreep ko
men. Voor prof. Jokinen is bijvoor
beeld het slopen van dertienduizend
woningen op papier geen probleem.
Voor Amsterdam is zoiets uiteraard
een levenszaak.
De visie van de Amsterdamse
deskundigen is met veel zorg en
studie tot stand gekomen. Men kan
kritiek hebben op het tempo waar
in een en ander wordt gerealiseerd,
hoewel de financiële steun van het
rijk daarbij van groot belang is.
Prof. Jokinen is als een olifant
door het netwerk van overwegin
gen en berekeningen heen ge
dreund en Amsterdam heeft dat te
recht niet onweersproken geaccep
teerd. Het plan-Jokinen zou mis
schien een aardige oplossing bieden
voor een scheef gegroeide olie-stad
in Texas, maar niet voor een van
de prachtigste historische steden
ter wereld.
Een geheel ander punt is de dui
delijke suggestie die van Amster
damse zijde is gedaan over de we
tenschappelijke integriteit van prof.
Jokinen, die zich voor goed geld
voor het belangen-karretje van au-
tofabrieken, benzinebedrijven en
wegenbouwers zou hebben laten
spannen. Wij geloven niet dat dit
juist is. Afgezien daarvan gaat het
niet aan voor een gemeentebestuur
om door dergelijke beschuldigingen
de discussie te vertroebelen.
Ook Amsterdam wist (blijkens
de brief van wethouder Hamm)
dat het veeleer zo is, dat de Stich
ting Weg prof. Jokinen heeft aan
getrokken omdat bekend is in wel
ke richting hij zijn oplossingen ge
woonlijk zoekt. Dit soort oplossin
gen zal de groeperingen in de stich
ting Weg wel hebben aangetrokken,
maar het zeet niets omtrent de in
tegriteit van prof. Jokinen.
Het is het goed recht van Amster
dam keihard terug te slaan, maar
dan niet onder de gordel".
e „Friese Koerier" .onafh. soc.)
vindt de woede van de vhmo-lera-
ren over de taakverzwaring door de in
voering van de mammoet-wet niet zo
gefundeerd. De leraren menen dat ver
zwaring van hun werk moet leiden tot
verhoging van hun inkomsten. Dat lijkt
begrijpelijker dan het is.
„Tot nu toe hebben de leraren
met enige vertraging de algemene
loonbeweging gevolgd. Net als de
ambtenaren zonder toepassing van
het criterium, dat verder in de so
ciale sector, geldt: verhoging van de
arbeidsproduktiviteit. Zij hebben
dus eigenlijk geprofiteerd van een
bijzondere eigenschap van hun
werk. De invoering van de mam
moetwet leidt tot vergroting van de
arbeidsproduktiviteit per man, door
dat evenveel mensen meer werk
moeten doen. Op grond daarvan is
een sterk argument te vinden voor
het niet-extra belonen van dat ex
tra-werk. De leraren zouden op die
manier in één keer onder dezelfde
omstandigheden komen te verkeren
als alle andere werknemers: een in
haal van vroeger gegeven verho
gingen. die di stijging van de ar
beidsproduktiviteit hebben overtrof
fen. Het zal de leraren vermoede
lijk niet aanspreken maar er zit
wel een stuk billijkheid in.
Het zou anders liggen als de lera
ren werkelijk allemaal of in meer
derheid gebukt gingen onder een
overmaat van bezigheden. Dat is
niet zo. Het werk van een leraar
bestaat uit vier onderdelen: lesge
ven, correctie, voorbereiden van de
lessen en bijhouden van de litera
tuur. Iedereen weet uit ervaring,
dat de voorbereiding van de lessen
kennelijk minder tijd eist naarmate
de ervaring (is de leeftijd) toe
neemt.
Mensen, die in de salarisklasse
vallen, waarin leraren zitten, doen
er bovendien goed aan te bedenken,
dat voor hen een nauwkeurige tijd
meting niet meer op gaat. Zij heb
ben zoveel voordelen, dat het na
deel van langer werken dan indu
striearbeiders volledig wegvalt.
Overal i«» het bedrijfsleven ziet
men dat. Iemand, die veel ver
dient moet harder werken dan de
rest.
De leraren lopen het gevaar de
sympathie van het volk te verlie
zen in een overigens goede en be
langrijke zafk. Zij hebben gelijk
als zij zeggen, dat de gemeenschap
blijkbaar niet bereid is genoeg te
betalen voor het onderwijs. Dat is
waar. Mair het overwegen van het
opzeggen van de medewerking aan
de uitvoering van een wet. die een
begin kan zijn van werkelijke ver
betering van ons onderwijs is een
onaanvaardbare methode om druk
uit te oefenen."
ADVERTENTIE