^jjS?2*&soep...de zon op uw tafel Geen echte muiterij op Liberiaans schip MARINE WERD NIETS IN DE WEG GELEGD Meer bouwprojecten voor Grondbriefbank Lerarenstaking is niet erg waarschijnlijk Kamer discussieerde over bepalingen op ontucht lifcTelle Grandioos lemmMMtóte afereriig Mpifëei- miirathontïfipjiie vïm prijzen# Revolutionaire modefotografe: mos PTiiiM iaat modellen Sferen vat hei en vil vin engelen lifcTelle «rfrijgbaar hij <>ooo terhooePnnten m Mse ö5 cent Bedachtzame bewindsman Eltink zegt: wees kritisch als't gaat om kwaliteit en prijs! Van 15-30 december is er een feestelijke Kerstexpositie bij Eltink! V Eltink Kolendamp doodt verpleegster in hum-kamer VAN ONZE LEESTAFEL Onder de gordel Niet zo gefundeerd Vermoeide kapitein en bemanningsleden voelden zich door elkaar bedreigd NIET ECHT UIT ROSTOCK VERTRAAGD DUISTER LOODS WINST FORS GEDAALD OPLEVING PIER GEKOCHT AL VERWERKT Order voor centrale op Bonaire Eerste overleg voltooid GRAPILLOM Gezondheidsraad adviseert inzake discriminatiein wetsartikel POSTZEGEL D' VRIJDAG 15 DECEMBER 1967 ADVERTENTIE ROTTERDAM Een overspannen kapitein heeft gisteren zijn bemanning op de rand van muiterij gebracht. De affaire speelde zich af op de Liberiaanse vrachtvaarder African Monarch, die op weg' was naar Rotterdam. De bemanning had zich bedreigd ge voeld toen de kapitein Antonio Bin (39) uit Triëst op het dek met een pistool had lopen zwaaien. De moeilijkheden werden aan de wal bekend toen gisterochtend vroeg de ge zagvoerder aan Scheveningen-Radio 'n telegram seinde. ..Bemanning muit", zo begon het verontrustende bericht. Toen het schip na het overwinnen van tal van problemen en na inmenging van vele autoriteiten en instanties des avonds om half tien bij de scheeps werf van Niehuis en Van den Berg was* aangekomen, wist nog niemand wat er precies aan de hand was geweest. Op verzoek van de consul van Libe ria begon gisteravond mr. S. J. van der Hoeven officier van Justitie, hoofd van het parket een onderzoek. De zaak kreeg een spectaculair aan zien toen gistermiddag tien mariniers uit Rotterdam op weg gingen naar de African Monarch. In gezelschap van de Liberiaanse consul, de heer E. J. M. L. Schul, gingen zij gewapend met pis toolmitrailleurs aan boord. Ze verzamel den de bemanning op het achterdek, terwijl de heer Schul een gesprek voer de met de kapitein. De consul zei gisteravond de indruk te hebben, dat het hier geen „echte" muiterij betrof. „Het lijkt er op dat de kapitein zich op zyn beurt bedreigd heeft gevoeld door de bemanning. In ieder geval heeft hij zich met zijn pis tool op de brug teruggetrokken. De der de werktuigkundige, de marconist en een matroos bleven bij hem". „De derde werktuigkundige heeft het pistool gisternacht van de kapitein over genomen, zodat het wapen geen gevaar meer veroorzaakte. Toen hij in een potdichte mist bij de Maasboei arri veerde besloot kapitein Bin ten anker te gaan omdat hij het in deze sfeer niet verantwoord achtte verder te va ren. Hij heeft de marconist een tele gram laten versturen naar de wal. Daarop is uiteindelijk de marine in ac tie gekomen". De heer Schul was van oordeel dat kapitein Bin oververmoeid was en dat daardoor de moeilijkheden waren ont staan. Hij had door het slechte weer drie dagen en nachten op de brug moe ten staan. De African Monarch kwam leeg uit de Oostduitse haven Rostock en was op weg naar Rotterdan om te worden ge repareerd. Het ging voor de mond van de Nieuwe Waterweg op ongeveer vijf mijl uit de kust voor anker bij de Maas- boei. Daar gaf de gezagvoerder het te legram op: „Bemanning muit. Ankeren bij Maasboei. Wachten op politie". Het telegram was gericht aan de rijkspolitie te water te Amsterdam. Zij zond het verzoek door naar de rivier politie in Amsterdam. Op haar beurt stelde deze de commandant zeemacht in Den Helder op de hoogte. De Koninklijke Marine was wel be reid haar assistentie te verlenen, maar omdat de African Monarch buiten de territoriale wateren lag, moest de offi ciële weg worden bewandeld. In Den Haag zocht daarom het ministerie van Buitenlandse Zaken contact met de am bassadeur van Liberia in onze Residen tie. Na enkele uren van beraad besloot men dat het toevallig in de Rotterdam se haven liggende duikschip Rhenen poolshoogte zou gaan nemen. Tien met pistoolmitrailleurs gewapende mariniers gingen onder commando van luitenant ter zee eerste klasse F. Bertijn als on- derzoekploeg mee aan boord. Op deze verbouwde mijnenveger voer ook mee de heer E. J. M. L. Schul, consul voor Li beria in Rotterdam. Het vertrek van de Rhenen werd nog verlaat doordat de radar defect bleek. Omdat op zee het zicht slecht was, kon het schip zonder hulp van de radar niet uitvaren. Om twee uur vertrok het duikvaartuig onder com mando van luitenant ter zee tweede klasse oudste categorie H. Thierens toch naar zee. Drie kwartier later kwam de Rhenen aan bij de African Monarch. Bij de Maasboei hing een dichte mist. Het zicht varieerde van 25 tot 50 meter. „Aan boord van de African Monarch leek alles rustig", vertelde gistermiddag in Hoek van Holland kapitein C. Ko ning (38) van de sleepboot Maasbank. Hij had met zijn schip enkele uren langszij van de Liberiaan gelegen. „Toen de mariniers kwamen, werd hun geen strobreed in de weg gelegd. De. be manning vierde een touwladder en de consul klom aan boord in gezelschap van een stuk of tien mariniers. Ook toen bleef alles rustig". Toen de Maasbank enkele uren eer der bij de African Monarch aankwam, wierp een officier van het schip een fles met een briefje erin naar de Maas bank. De fles werd opgevangen door matroos Jaap Wijnand (23). „Neen, ik kon het briefje niet lezen", zei kapitein Koning. „Het was Spaans of Italiaans. Het moeten twee overgeschreven bla den uit het scheepsjournaal zijn ge weest". Hij had het briefje later aan de con sul gegeven. „Wij hadden de indruk dat de man die de fles wierp, niet gezien wilde worden door de andere opvaren den". Mede door de mist bleef het voorlo pig een dubbel duistere zaak. In Hoek van Holland kwam het bericht binnen dat twee marinemensen op het achter schip van de African Monarch met 2 werktuigkundigen van het schip had den gesproken. Zij zouden zich be dreigd voelen door de kapitein, die was gewapend. Merkwaardig was evenwel dat de kapitein met twee bemannings leden opgesloten zou zijn in het stuur huis. Het aanvankelijke vermoeden dat de bemanning uit Grieken zou bestaan, bleek niet juist. De meesten hebben evenals de kapitein de Italiaanse na tionaliteit. Dat was ook het geval toen het schip vrijwel een jaar geleden voor het laatst de Rotterdamse haven bin nenliep. Het schip is eigendom van de Gene ral Navigation Ltd., geregisteerd in Monrovia met hoofdkantoor in New York. In Rotterdam treedt Müller en Co. als agent op. Daar schatte men het aantal bemanningsleden tussen 25 en dertig. Tegen het eind van de middag ging een loods aan boord wat erop wees dat aanstalten werden gemaakt om naar Rotterdam op te varen. Dit gebeurde om half zeven, omdat moest worden gewacht tot het booreiland Sedneth I buiten de pieren was. Aan boord van de African Monarch bleef het overigens rustig. Af en toe liepen enkele bemanningsleden heen en weer. Zij maakten geen opgewonden indruk. Bij de Berghaven van Hoek van Hol land ging inspecteur v. d. Stege van de Rotterdamse rivierpolitie aan boord. De politieboot P 10 begeleidde het Li beriaanse schip naar de scheepswerf, in de Eemhaven. Over de mobilofoon deelde inspec teur v. d. Stege aan zijn bureau mee, dat hem helemaal nog niet duidelijk was waar de moeilijkheden lagen of hadden gelegen. Zijn enige gunstige er varing was: „Iedereen is heel vrien delijk". Om half tien meerde de African Mo narch af bij Niehuis en v. d. Berg in de Eemhaven. Mr. S. J. van der Hoeven, hoofd van het parket bij de Rotterdamse rechtbank en substituut officier van justitie mr. A. Niessen gin gen direct aan boord, evenals hoofdin specteur Postma van de rivierpolitie. De kade werd afgezet zodat niemand anders op het schip kon komen. Zo waren veertien uur verstreken voordat aan het licht kwam, waarom de kapitein had geseind: „Bemanning muit". ADVERTENTIE "JAN, GEEF PA DE FLES OLIFANT AN!" Kreet van liefhebbende echtgenote Vermoeide pa. Ruikt aan het glas. Nipt aan het glas. Drinkt uit het glas. Olifant cognac! Voelt zich. beter! (Van onze redactie financiën) DEN HAAG De Nederlandsche Grondbriefbank, waarin de Exploitatie- Maatschappij Scheveningen van de heer R. Zwolsman een meerderheidsbelang heeft, kreeg begin dit jaar de toezegging binnen voor een groot aantal rijksgoed keuringen voor verschillende projecten. De verruiming van het goedkeurings- beleid opent de mogelijkheid voor een terugkeer naar een regelmatiger bouw- produktie, aldus het verslag over 1966, dat gisteren is verschenen. Door een daling van de winst bij de verkoop van onroerend goed is het ge consolideerde nettoresultaat van de Grondbriefbank vorig jaar gedaald van f 4,2 miljoen tot f 563.134. In de loop van 1967 werd begonnen met de bouw van een blok winkels en kantoren in het winkelcentrum In de Bogaard in Rijswijk. De oplevering ge schiedt begin 1968. Het reeds in 1963 met een bouwvedplichting verkochte project Neuhuyskade in Den Haag wordt nog dit jaar opgeleverd. Op deze transactie wordt boven de reeds in 1963 genomen winst, nog een extra bate be haald. Voorts zal tot het resultaat van 1967 bijdragen de winst, die is verkregen door verkoop van het voor rekening van de Grondbriefbank gebouwde 18 lagen tellende kantoorgebouw in Rijswijk. Er kon nog een aantal andere verko pen worden gerealiseerd, waarbij te genover de kostprijs zodanige opbreng sten stonden, dat ook hierop een posi tief resultaat werd behaald. Tegen kostprijs werd dit jaar van de EMS overgenomen haar volledige doch termaatschappij, de Exploitatiemaat schappij Wandelhoofd Scheveningen. In de verdere ontwikkeling van de Pier in Scheveningen worden goede moge lijkheden gezien. In het verslagjaar was toen al de .Maatschappij voor Stadsontwikkeling aangekocht, eveneens een volledige dochter van de EMS. Onder het onroe rend goed van Stadsontwikkeling (taxa tiewaarde f45,8 miljoen) zit ondermeer het plan Nervi in Den Haag, dat be langrijke vooruitzichten voor de ven nootschap kan bieden. De winstdaling van de Grondbrief bank was voornamelijk het gevolg van het lagere resultaat bij de verkoop van onroerend goed, dat daalde van f3,6 miljoen tot f 176.701. Het positieve sal do van de diverse baten en lasten zak te in van f 1.02 miljoen tot 75.210. De winst werd toegevoegd aan de vervan gingsreserve. Deze resultaten waren reeds verwerkt in het jaarverslag van de EMS over 1966, dat kortgeleden is uitgebracht. In 1966 werden nominaal f50 miljoen 7 pet. 25-iarige grondbrieven uitgege ven. Daarvan werd nominaal f23,4 mil joen geplaatst. Van de uitstaande 5 1/4 en 6 pet. grondbrieven werd respectie velijk f7,2 en f7 miljoen ingenomen. AMSTERDAM Het elektrotechni sche bedrijf A. T .H. Janse N.V. in Amsterdam heeft een miljoenenorder in de wacht gesleept. Het moet in opdracht van de regering van Curasao een diesel-elektrische centrale leve ren voor het eiland Bonaire. De order moet binnen een jaar gereed zijn. De N.V. Janse (400 man personeel) voert het werk uit in samenwerking met Werkspoor, Elektro Smit en de N.V. Croon in Rotterdam. Prof. mr. C. H. F. Polak, de minis ter van Justitie, zoog gisteren be dachtzaam aan zijn pen, tijdens de behandeling van de justitie-begro- ting door de Tweede Kamer. ADVERTENTIE Eltink biedt u het grootste assortiment kwaliteits-ineubclen voor prijzen die élke vergelijking kunnen doorstaan. Alleen Eltink kan wérkelijk zo voordelig zijn, omdat Eltink als fabrikant van niemand afhankelijk is! Kom u verbazen over de veelheid van stijlen, zoals Biedermeier, Empire, Queen Anne, Chippendale en ook de vele moderne vormgevingen. Kom u verbazen over de vele houtsoorten, zoals mahonie, eiken, teak, palissander, noten en nog Hoe kan dat Eltink heeft als meubelfabrikant alles in eigen hand. De produktie, maar óók de verkoop! Geen prijsverhogende tussenhandel - direct van de fabriek naar de gebruiker. Een grotere serie-produktie maakt de prijzen nóg lager! Maak u geen zorgen over de betaling. Ook dat kan bij Eltink uiterst plezierig worden geregeld De Eltink showrooms veel en veel meer. Kom u verbazen over de unieke 'kastwanden', die werkelijk alles mogelijk maken - zelfs een ingebouwde bar met koelkast! Kom u vooral verbazen over de prijzen, zoals bijvoorbeeld f893.- voor het zéér luxe bankstel Lady Astor nit de Mayfair-serie! f 500.- lager dan dat u elders betaalt. zijn dagelijks (behalve zondag) geopend van 9 tot 5 uur. Ook op 2 e Kerstdag Ie Kerstdag gesloten. Bovendien op vrijdag 'Kijkavond' van 7 tot 10 uur. Automobilisten! Eltink Wychen ligt aan de autoweg Nijmegen - Den Bosch. Dus gemakkelijk bereikbaar. Treinreizigers! Als u op 't station van Nijmegen of Wycfien even opbelt (08894-2122), wordt u persoonlijk afgehaald! Eltink's Meubelindustrie N.V.-Wychen-Tel. 08891-2122 ZIERIKZEE De 25-jarige ver pleegster Jacoba Kleinepicr uit Wol- phaartsdijk is gisterochtend in haar huurkamer aan de St.-I)omusstraat in Zierikzee dood voor haar bed aange troffen. Toen de leiding va nhet Rode-Kruis- ziekenhuis in Zierikzee, waar mejuf frouw Kleinepier sinds 1 december werkte, telefonisch aan slager Simmers in de St. Domusstraat had gevraagd of hij in het huis ernaast wilde gaan kij ken of mej. Kleinepier zich misschien had verslapen, vond hij het meisje dood op de vloer. Later op de dag werd kolendamp vergiftiging als doodsoorzaak vastge steld. De verpleegster, die veertien dagen geleden deze kamer had gehuurd, was een kolenkachel gaan stoken. Doordat de schoorsteen slecht trok was er ko lendamp in de kamer ontstaan. Mej. Kleinepier is buiten bewustzijn ge raakt toen ze woensdagavond naar bed wilde gaan. DEN HAAG De eerste ronde in het georganiseerd overleg tussen rege ringsvertegenwoordigers en een dele gatie van leraren by het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs is gis teren voltooid. Dé regeringsdelegatie zal hierna alle bezwaren en tegenvoorstellen van de leraren op het ministerie van. Onder wijs en Wetenschappen ter sprake brengen. Voordat beide partijen begin volgend jaar weer bij elkaar komen, zullen de leraren eerst een' stuk ontvangen met een overzicht van wat volgens minister Veringa wel en wat niet uitvoerbaar zal zijn. Een van de moeilijke punten is nog de vraag hoe de volledige be trekking er in de toekomst uit zal zien, zowel wat betreft het aantal les uren per leraar als het aantal leraren in volledige betrekking per school. Hoe moeilijk het geschil ook mag ko men te liggen, een staking als uiterste machtsmiddel zullen de leraren niet hanteren. De leraren bij het v.h.m.o. staan daar in tie regel negatief tegen over. Daarbij weegt heel zWaar „dat de leerlingen er op een verschrikkelij ke manier de dupe van zouden wor den". In het nog niet zo verre verleden was staken bijna een vies woord. De leraar was toen echter een andere figuur dan nu. Zeker de jongeren onder hen den ken er nu anders over. Veel leraren komen tegenwoordig vreemd staan te genover het begrip staken. De protestants-christelijke leraren vinden staken een bezigheid, die tegen de goede zeden indruist en tenslotte hebben de leraren, die verbonden zijn aan rijksscholen, geen stakingsrecht. Als puntje bij paaltje mocht komen, zullen de meeste leraren wel neen zeg gen. ADVERTENTIE Kostelijk voor uw kinderen alcoholvrij .druivensap DEN HAAG De Gezondheidsraad is gevraagd of het strafbaar stellen van ontucht met minderjarigen van hetzelfde geslacht van zestien jaar en ouder in het Wetboek van Strafrecht gehandhaafd moet blijven. Er zullen aan deze kwestie ook an dere dan juridische deskundigen te pas moeten komen, zei minister I'olak gisteren in de Tweede Kamer tijdens het debat over de begroting van Justi tie. Het gaat hier om het onderscheid dat de wet maakt tussen homoseksuele handelingen met kinderen van zestien jaar en ouder en dergelijke handelin gen met een kind van dezelfde leeftijd van het andere geslacht. De liberaal mr. Geertsema kreeg steun van de KVP-er mr. Van Doorn voor zijn voorstel een eind te maken aan deze discriminatie. Minister Polak gaf toe, dat de strafbaarstelling kon leiden tot nadelige gevolgen, zoals chan tage op een homofiel. Aan de andere kant zouden de ver- brëidingskansen kunnen toenemen als het desbetreffende artikel uit het Wet boek van Strafrecht zou kunnen wor den gelicht. De socialistische afgevaardigde mevr. mr. Singer-Dekker vond echter, dat 't gewoon kon worden geschrapt. De mi nister beloofde, dat het zou verdwij nen als de gezondheidsraad daartoe zou adviseren. De liberaal mr. Geertsema stelde nog voor ter gelegenheid van het in werking treden van het eerste boek van het Burgerlijk Wetboek een serie postze gels uit te geven ter ere van prof. Meijers, de grondlegger van de herzie ning van het burgerlijk recht. Op de serie zou 'n toeslag moeten komen ten bate van de kinder-bescherming. De minister van Justitie beloofde, dat hij de mogelijkheden ervan zou onder zoeken. TAe stadsplanners van Amsterdam zyn woedend op de Stichting Weg en de Amerikaanse prof Jokinen, die met één revolutionaire klap de Amster damse verkeersproblemen wil oplossen. Daarbij schoof hii alles wat de nijvere ambtenaren zelf verzonnen hadden als waardeloos terzijde. Die woede is dus wel verklaarbaar maar niet nodig. De afdeling Stadsontwikkeling van de hoofdstad heeft volop zakelijke argu menten om de heer Jokinen op zijn nummer te zetten, wat ten aanzien van zijn Amsterdam, plan wel nodig was en ook is gebeurd, schrijft het „Alge meen Dagblad" (neutraal). „Immers, het is zeer eenvoudig om met reusachtige doorbraken snelwegen voor de auto's door de oude stad te projecteren. Het staat flink, maar het houdt op geen en kele manier rekening met de hon derden belangen en problemen, die mee moeten spelen wil de overheid tot een verantwoorde ingreep ko men. Voor prof. Jokinen is bijvoor beeld het slopen van dertienduizend woningen op papier geen probleem. Voor Amsterdam is zoiets uiteraard een levenszaak. De visie van de Amsterdamse deskundigen is met veel zorg en studie tot stand gekomen. Men kan kritiek hebben op het tempo waar in een en ander wordt gerealiseerd, hoewel de financiële steun van het rijk daarbij van groot belang is. Prof. Jokinen is als een olifant door het netwerk van overwegin gen en berekeningen heen ge dreund en Amsterdam heeft dat te recht niet onweersproken geaccep teerd. Het plan-Jokinen zou mis schien een aardige oplossing bieden voor een scheef gegroeide olie-stad in Texas, maar niet voor een van de prachtigste historische steden ter wereld. Een geheel ander punt is de dui delijke suggestie die van Amster damse zijde is gedaan over de we tenschappelijke integriteit van prof. Jokinen, die zich voor goed geld voor het belangen-karretje van au- tofabrieken, benzinebedrijven en wegenbouwers zou hebben laten spannen. Wij geloven niet dat dit juist is. Afgezien daarvan gaat het niet aan voor een gemeentebestuur om door dergelijke beschuldigingen de discussie te vertroebelen. Ook Amsterdam wist (blijkens de brief van wethouder Hamm) dat het veeleer zo is, dat de Stich ting Weg prof. Jokinen heeft aan getrokken omdat bekend is in wel ke richting hij zijn oplossingen ge woonlijk zoekt. Dit soort oplossin gen zal de groeperingen in de stich ting Weg wel hebben aangetrokken, maar het zeet niets omtrent de in tegriteit van prof. Jokinen. Het is het goed recht van Amster dam keihard terug te slaan, maar dan niet onder de gordel". e „Friese Koerier" .onafh. soc.) vindt de woede van de vhmo-lera- ren over de taakverzwaring door de in voering van de mammoet-wet niet zo gefundeerd. De leraren menen dat ver zwaring van hun werk moet leiden tot verhoging van hun inkomsten. Dat lijkt begrijpelijker dan het is. „Tot nu toe hebben de leraren met enige vertraging de algemene loonbeweging gevolgd. Net als de ambtenaren zonder toepassing van het criterium, dat verder in de so ciale sector, geldt: verhoging van de arbeidsproduktiviteit. Zij hebben dus eigenlijk geprofiteerd van een bijzondere eigenschap van hun werk. De invoering van de mam moetwet leidt tot vergroting van de arbeidsproduktiviteit per man, door dat evenveel mensen meer werk moeten doen. Op grond daarvan is een sterk argument te vinden voor het niet-extra belonen van dat ex tra-werk. De leraren zouden op die manier in één keer onder dezelfde omstandigheden komen te verkeren als alle andere werknemers: een in haal van vroeger gegeven verho gingen. die di stijging van de ar beidsproduktiviteit hebben overtrof fen. Het zal de leraren vermoede lijk niet aanspreken maar er zit wel een stuk billijkheid in. Het zou anders liggen als de lera ren werkelijk allemaal of in meer derheid gebukt gingen onder een overmaat van bezigheden. Dat is niet zo. Het werk van een leraar bestaat uit vier onderdelen: lesge ven, correctie, voorbereiden van de lessen en bijhouden van de litera tuur. Iedereen weet uit ervaring, dat de voorbereiding van de lessen kennelijk minder tijd eist naarmate de ervaring (is de leeftijd) toe neemt. Mensen, die in de salarisklasse vallen, waarin leraren zitten, doen er bovendien goed aan te bedenken, dat voor hen een nauwkeurige tijd meting niet meer op gaat. Zij heb ben zoveel voordelen, dat het na deel van langer werken dan indu striearbeiders volledig wegvalt. Overal i«» het bedrijfsleven ziet men dat. Iemand, die veel ver dient moet harder werken dan de rest. De leraren lopen het gevaar de sympathie van het volk te verlie zen in een overigens goede en be langrijke zafk. Zij hebben gelijk als zij zeggen, dat de gemeenschap blijkbaar niet bereid is genoeg te betalen voor het onderwijs. Dat is waar. Mair het overwegen van het opzeggen van de medewerking aan de uitvoering van een wet. die een begin kan zijn van werkelijke ver betering van ons onderwijs is een onaanvaardbare methode om druk uit te oefenen." ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11