Feller „Monitor" „Sint Godfried" terug uit Canada Staatsprijs aan Wessel Couzijn uitgereikt Haagse Comedie wil neven-theater VANAVOND MORGEN Rijdt niet met een glaasje want u bent het haasje FINANCIËLE F Dollar zal niet devalueren Verlies voor de Zeeuwse Conf H.B.U. breekt met Israël PILOOT STORM {ECHTER TIE TELEVISIE =1 T.V. LANGENBERG TEKKO TAKS Meer winst voor S.A.S. Aviolanda door Fokker overgenomen Veneta doet het dgina 2 MAANDAG 18 DECEMBER 1967 64 Liefde had voor hem altij* slechts het toppunt van genot be tekend na een dag van harde arbeic en plichtsvervulling. Het was een ont spanning, een kosteloos genoegen, waaraan men zich als geheel vanzelf sprekend overgaf met de bedoeling een gezin te verwekken. Stond niet in de bijbel geschreven „Weest vrucht baar en vermenigvuldigt u". Men moest gehoorzamen. Maar lief de was meer dan gehoorzamen. Liefde was een instelling van de hemel. Maar een kunst? Zijn gedachten werden steeds on stuimiger. Als liefde een kunst was, dan mocht die kunst hem niet onbe kend blijven. Wat zou hij voor zijn Poulet doen? Hij zou zelfs, als het nodig was, voor haar willen lijden, hij zou alle vanhoop voor haar willen doorstaan. Misschien was het wel aan de een of andere hemelse macht te danken, dat hij deze dr. Altmann na kerktijd ontmoet had, juist nadat hij met zo weinig aandacht naar die preek had geluisterd. Gusti bleef even stilstaan, als hiel den zijn gedachten zijn benen tegen. He1 toeval rilde, dat hij bij een bloe- menstalletje stond. „Mooie bloemen!" riep de bloemen verkoper. „O Poulet!" prevelde Gusti en er welde een warme golf van tederheid in hem op. „Poulet, mijn lieveling!" Hij schoot bijna op de bloemen af en bracht haar een arm vol. XIII. Gedurende de afwezigheid van haar man deed Pauline haar uiterste best om haar depressie te boven te komen. Ze had hier nu al zovele jaren ge woond, ze had hier al zoveel vrienden en kennissen, ze had hier 't leven met haar man gedeeld, ze had hier een kind gehad, maar ondanks dit alles on ze zich niemand voorstellen aan 'iens gezelschap zij de voorkeur zou ?bben gegeven boven dat van haar- ;lf. Hierop bestond slechts één uit- mdering en dit was het gezelschap an de man uit de bergen. Een ein dloze verveling scheen zich als een /oestijn voor haar uit te strekken e miste het temperament en de pas- ieve geest om zich in zulk een lever elukkig te voelen. Ze miste de deug en van Gusti, ze had niets van die .verstoorbaarheid, die het hoogste ehagen schept in de afwezigheid van erandering. Was ze niet zelf aan het eranderen? Werd niet iedere vezel an haar lichaam steeds weer her nieuwd? Was de natuur niet zelf on- ^rhevig aan een eeuwige verande ng? De bewust aangebrachte ordelijk- eid en properheid van haar bestaan aren niet genoeg voor een vrouw •an haar vitaliteit. Die deden haar \art bevriezen. Iedere dag dezelfde .traten, de brug, de oude stad, de ar caden, die aanblik van die nuchtere, zich aan de wet houdende provinciale oevolking, waarvan ieder het een of andere beroep, de een of andere werkkring, de een of andere functie uitoefende. Ieder leven door de klok geregeld, iedereen bespiedend en controlerend. Ze kende bijna ieder gezicht op straat, ze wist waar en hoe laat ze 't zou ontmoeten en wei nige van de gezichten vertoonden die onschuldige lichtheid, dat aantrekke lijk ontbreken van zelfbewustheid dat ze altijd in de ogen van dieren bespeurde. Was ze dan gedoemd een langzaam, geestelijke dood te sterven? Of be stond er nog een andere wereld voor haar, een vrije wereld bevolkt door mensen, die deze wereld met een moedige stap doorschreden en die geen vrees voor de dood of armoede kenden? De mensen, die zij kende, verachtten een leven van gevaar Was het misschien wijsheid, om in een vreedzame steriliteit tevreden te zijn met je plaats? Pauline huiverde bij die gedachte. Neen, dat -mocht al de weg van Gusti en van vele duizenden Gusti's zijn, de hare was 't niet. Dat was zijn hou ding tegenover het leven, zijn filoso fie. Met een impulsief gebaar nam Pau line het plaatselijke nieuwsblad op, dat Gusti in bed had gelezen en dat hij op het vloerkleed had geworpen. Ze interesseerde zich maar zelden voor aangelegenheden van plaatselijk belang. Ze had van de natuur een te y grote verbeeldingskracht meegekre gen, om diep getroffen en ontroerd te worden door gebeurtenissen, die zich steeds maar weer iedere dag voor haar eigen ogen afspeelden. Ze hield ervan horizonten te doorzoeken. Ze kende de wereld bij intuitie. Ze ver tegenwoordigde een van die zeldza me typen van de vrouwelijke geest, die hun omgeving slechts kunnen be schouwen als een deel van een wijder gezichtsveld. Haar kennis was niet lokaal getint, maar droeg een alge meen intuïtief karakter. En dit bracht mee, dat ze absoluut geen haat koes terde tegen vreemde culturen, dat ze niets had van de exalcatie over be reikte Zwitserse resultaten, die boven alle anderen gesteld moesten worden, ?en exalcatie, die men juist bij zove le lieden kon constateren. Ze merkte, dat de grote gebeurte nissen in de geschiedenis zich vol trokken rond de grenzen van haar kleine land. De omwenteling, die over de hele wereld golfde, leek haar de kristallisatie van oude krachten, die de Janden naar een nieuwe wereldor de dreven. Ze voelde de kracht in haar borst om op een voor haar gun stige Wijze in die nieuwe wereld op te gaan, om er een rol in te spelen. Ze was zich ervan bewust, dat ze over een onbegrensde liefdeskracht be schikte, maar deze verkwijnde in haar, daar ze niet gebruikt werd. „Daar moet een uitweg zijn", mompelde ze bij zichzelf, toen ze op goed geluk de krant van de vloer op nam. Bijna op hetzelfde moment viel haar blik op een brief over de Ross- merwerken. „Het zij me geoorloofd de aandacht van de lezers te richten op de vreem de gebeurtenissen, die in de Rossmer- werken plaatsvinden. Is dit het ogen blik voor een Zwitserse onderneming om vreemde werkkrachten te engage ren, terwijl we onze werklozen met staatsgelden moeten onderhouden? Men hoort daarboven niets over de betekenis en de historische zending van Zwitserland. Aaij de andere kant schijnen de jonge arbeiders daar hun vrije tijd te gebruiken met discussies ever een nieuwe ideologie, die, zoals men zegt. door de hoofdingenieur is geïmporteerd, namelijk over de ideo logie. die Atlantropa heet. Zonder ook maar een poging te doen om dit nieuwste project nader uiteen te zet ten zou ik uw lezers alleen maar wil len vragen, of dit het geschikte ogen blik is om buitenlandse ideeën bij ons te. importeren. Huis en vaderland schijnen juist nu een verbazend zwak ke echo in de harten van onze jonge generatie op te roepen, omdat hun belangstelling door zoveel andere din gen afgeleid wordt. De geestelijke verdediging van Zwitserland zal doel treffend blijven zolang dergelijke din gen geoorloofd zfjn. Het lijkt mij de eerste plicht van de man, die daar in de hoogste functie is, om het vader landslievend enthousiasme in de ar beiders te doen ontwaken en hun roe ping van Zwitserland bij te brengen. Hij moet hun meedelen, dat ons land een eigen mentaliteit heeft, dat onze Bond een idee is, die vrijheid, mense lijkheid, recht en waardigheid repre senteert. Word? vervol gr» lllllllllllllllllll ■HIJ 3698. „Ik kan je vertellen, dat ik raar stond te kij ken, toen dat raket-model daar zomaar onder mijn ogen verdween!" zei David Lodge. „Wat ik ook pro beerde, het luk'te mij niet om het ding terug te bren gen vanuit... tja, vanuit waar eigenlijk? Uit 't niets? Uit een andere dimensie? Ik stond voor een raadsel. Ook een tweede model raakte ik op die manier kwijt en nog 'n stel andere dingen. Maar na dat lege luci fersdoosje kreeg ik door, wat ik verkeerd had gedaan! Dat was overigens ook eerst verdwenen en ik liep paars van ergernis nijn bunker uit. Ik werd er com pleet chagrijnig van, dat kan m'n zus getuigen. Maar ik was gewoonweg te ongeduldig geweest, want de volgende morgen lag het doosje netjes op mij te wach ten!... Man, ik voelde me zo gelukkig als 'n kind en besefte, dat ik aan de rand van een grote ontdek king stond. Ik herhaalde mijn proef enkele malen met verschillende objecten. Ze verdwenen dus allemaal bij een bepaalde inschakeling van het krachtveld en als ik dan niets veranderde, kwamen zij na verloop van circa zes uren weer tevoorschijn. Steeds dezelfde pe riode. En nu vraag ik jullie, waar bleven mijn spul len gedurende die zes uren, hè? Vertel me dat nu eens In het begin van dit tv-seizoen is het N.T.S.-zondagmiddagprogramma „Moni tor" terecht nogal eens een zekere mat heid of kleurloosheid verweten. De vlie ger Van deze klacht gaat de laatste tijd echter niet meer op. „Monitor" is feller geworden. Gisteren ging Philip Bloemendaal er in het interview met d uit .Griekse gevangenschap terugge keerde Nederlandse zakenman vrij ste vig tegenaan en waren de onderdelen over de leefbaarheid van Amsterdam ook niet van kritiek ontbloot. Nu zijn dit ook geen onderwerpen om alleen maar vriendelijk over te »praten, maar toch kan men zich voorstellen dat er kij kers zijn, die de manier waarop „Moni tor" de laatste tMd sommige actualitei ten behandelt, bijna even „links" vin den als de werkwijze waarvan „Brand punt" en „Achter het nieuws" zich in veel gevallen bedienen. Er komen in het NTS-programma (dat een onafhan kelijk ontmoetingspunt voor alle cultu rele, etc. etc. stromingen moet zijn) zelfs teveel „linkse" figuren voor, zo luidt de klacht van „rechts". (Wat is overigens „links" of „rechts" (in dit verband? Als „rechts" aantrapt tegen dat wat „links" dierbaar is, kan het soms nog veel linkser zijn dan „links". Laten we het daarom verder maar over progressief en conservatief heb ben.) Er is op gewezen, dat de progres sieven dichter bij de publiciteit zitten. Logisch: ze komen het eerst met hun baanbrekende ideeën voor de dag te gen dat wat in hun ogen veel te statisch blijft en de conservatieven worden vaak pas actief uit reactie, al lijkt het soms bijna op weinig positieve preventie, zo als wanneer 't gaat tegen programma's als „Zo is het" of „Hoepla" (en dat ter wijl er bijvoorbeeld op sommige zater dagavonden op beide netten tegelijk toch al zoveel louter verstrooiende ont spanning is). Het is echter de vraag, of de „onaf hankelijke" NTS (de enige zendge machtigde die in wezen geen zuil is, geen speciale denkrichting vertegen woordigt) zijn zondagmiddagprogram ma niet kan kruiden met een iets ge matigder progressieve toon. En het is "vooral de vraag, of de specerijen nu per se in het vlak van dat harde interview moeten liggen. Het zou toch ook via een satirisch (en dus veel meer onaf hankelijk lijkend) programma kunnen? Dat heeft dan tevens meer onspannen de waarde. Want al heeft „Monitor" de laatste tijd de verdienste, dat het je af en toe naar de punt van je stoel drijft (de tv kan nu eenmaal ook opzondag- middag niet alleen maar een lief huis bioscoop je met mooie plaatjes voor on- volwassenen zijn; in een ontmoetings programma moet iedereen aan zijn trekken komen!) het is tenslotte een familieprogramma. Vooral gistermid dag viel daarin ook een slechte sprei ding op. Dat het interview met de za kenman direct na dat met Jokinen kwam is nog tot daaraan toe. maar „Skippy" kwam direct na „Paulus de boskabouter" en dit betekende, dat de kinderen na kwart over vier niet veel meer aan het familieprogramma had den. Wat de andere opvallende program ma's van het weekend betreft: Dick Verkijk bracht zaterdagavond voor de VPRCr eert rfvorfage over Berlijn die weirilg gunstige perspectieven voor de toekomst van deze stad liet zien (een optimistisch industrieel ging op „Hoep- la"-achtige wijze van het scherm), in „Zingend geloven" van de kerkelijke zendgemachtigden werd zondagavond het devies van ds. Barnard („We zingen de zaak weer bij elkaar") weer op im posante wijze in praktijk gebracht en „Bij Dorus op schoot" maakte-de vier jarige Yvette gratis reclame voor een automerk door te zingen: „Slaap kindje slaap, daar buiten loopt een Saab". J. v.d. K. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevarieerd programma. NRU: 19.30 Nws.- RVU: Peru: Kunst en cultuur in de Incatijd, door J. J. Buffart. NRU: 20.05 Scala Internationaal: kunstkroniek. 22.00 Programma van de Orde van Vrijmet selaren: Vrijmetselaarsmuziek van Mozart en toespraken. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 23.20 Radiorama: veertiendaags mini-magazine. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Actualiteiten. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Geestelijke liederen. 19.30 Stereo. Gevarieerd muziekpro gramma. 20.30 Voordracht. 20.45 Ste reo: Klassieke gewijde muziek (gr.). 22.15 Literama: radiokroniek over boe ken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Mozart schrijver van muziek en brieven, klankbeeld. 23.30 Zoeken naar woorden interview. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour naal. STER: 19.03 Reclame. CVK/ IKOR/'RKK: 19.07 Kenmerk, de weke lijkse informatierubriek over kerk en samenleving. VARA: 19.32 In kleur. Geheim Agent 86: Casablanca, TV- film. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame, VARA: 20.20 Achter het nws. 20.50 Per seconde wijzer, quiz. 21.30 De Forsyte Eage, TV-feuilleton. NTS: 22.20-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS. 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour naal. KRO: 19.03 Hollywood Palace: amusementsprogramma. (Amerikaan se TV). 19.53 Langs een omweg naar kerstmis: informatie over de radio voettocht. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. KRO: 20.20 De Verloof den, TV-feuilleton. 20.45 Bioscoopsuc cessen van weleer: Jongens met sme rige gezichten (Angels with dirty faces 1938). (Rijksfilmkeuring: boven 14 jaar). STER: 22.20 Reclame. NTS: 22.25-22.30 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ocht.gymn. 7.20 Li. gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag, lezing. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.20 Li. gr.muz. (8.30-8.35 De groenteman.). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitge breide reportages. 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo: Muz. uit de Barok (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.. populair verzoekplatenpro- gr. (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursbe richten. «12.00 Stereo: Viool en piano: klassieke en semi klassieke muz. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.20 Overheidsvoorlichting: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Act. NRU: 13.30 Filmmuz. 14.30 Rostrum of composers: internationaal forum over hedendaagse muz. AVRO: 15.00 De zevenkoppige draak, hoorspel. 15.25 Franse kerstliedjes (gr.). 15.40 In leiding tot muziekbegrip, muzikale le zing. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Sopraan en piano: moderne muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Li. orkestmuz. 17.30 Voor de teenagers. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klassieke gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Volks- muz. (gr.). 8.00 Nws. 8.10- NCRV-lied. 8.13 Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Stereo: Om roep Kamerkoor: oude madrigalen. 9.30 Schoolradio. 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Stereo: Pianoreci tal (opn.): klassieke muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.23 Voor de landbouwers: 12.27 Med. voor land en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.40 Act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzi kaal middagmagazine. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlichting. Kerstmis in de Ned. Antillen. Spreker: Henk Den- nert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ned. Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink-Klaar: Aansl.: Geen ja, geen nee. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres: gev. platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee- Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Licht platenprogr. (17.00 Nws.). DUITSLAND I. 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van gisteren) 10.20 Sportactualiteiten. 11.35 18-20 Nur nicht passen, skaat en mu ziek. 12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 16.40 Journaal. 16.45-18.00 Für Sie, een programma niet alleen voor de vrouw. 17.40 Boekbespreking. 18.00-18.05 Jour naal. (Regionaal programma. NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sportjournaal. 18.52 Zandmannetje 19.00 Actualiteiten. 19.26 Dr. Bill Baxter, arts in Arizona. 19.59 Programmaoverzicht. WDR: 18.05 Nws. uit Nordrhein-Westfalen. 18.10 Sebastien Quirl, der geheime Eichkater, TV-film. 18.10 In kleur: Winnie, das Hexchen. 18.25 Hier und Heute (I.). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 In kleur: Die Tuareg: Amah heisst Wasser, TV- film. 19.40 In kleur. Edle Steine: Glit- zernde Gegenwart, TV-serie. 19.45 Weekjournaal en overzicht 20.00 Jour naal) 20.16 Panorama. 21.00 In kleur: Muziek uit Studio B. 21.45 Vor dem neuen Skiwinter: filmreportage. 22.30 ournaal, commentaar en weerbericht. 22.50 TV-college. 23.55 Journaal. DUITSLAND II. 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Der Mann ohne Namen, TV-film. 18.20 Die Drehscheibe: actualiteiten en muziek. 18.55 Fragmenten uit oude Duitse films. 19.27 Weerbericht. 19.30 Heute: nws. en actualiteiten. 20.00 Dagboek uit de protestante wereld. 20.15 Die driemal heilige Stadt, filmreportage, aansluitend: Nws. 21.00 Zur Holle mit Sydney, Engelse speelfilm. 22.30 Nws., weerbericht en actualiteiten. SCHIPHOL Godfried Bomans, die per C.P.A. een reis naar Canada heeft gemaakt om aldaar lezingen te houden voor Nederlandse emigranten en er te vens als Sint Nicolaas de Canadese Kerstman voor diens bedrieglijke optre den de mantel uit te vegen, is zaterdag ochtend in burgerkleding op Schiphol teruggekeerd. Daar meende hij dat het „ietwat voorbarig" is hem nu reeds met „Sint Godfried" aan te spreken, alhoewel hij zich, naar hij nadrukkelijk vaststelde in Canada „wel stringent aan de eisen van het celibaat" had gehouden. Toen hij tijdens een rechtstreekse te levisieuitzending in Toronto bij verras sing met de kerstman werd geconfron teerd, ontstak onze rijzige Sint Nicolaas zozeer in toorn, dat hij „deze exponent van de Candese middenstand" de baard scheef rukte. „Daarmee heb ik het geloof in deze geestelijke zakken roller voorgoed vernietigd", aldus Bo mans. In het Burgerziekenhuis te Ottawa, waar priuses Margriet in 1943 het le venslicht aanschouwde, werden de rol len omgekeerd. Hier schonken de Ne derlandse verpleegsters Sint Godfried een cadeautje, bestemd voor de baby, die prinses Margriet in de komende lente verwacht. In burger heeft Bomans voor onze emigranten in Canada tijdens zeven le zingen gesproken over het Nederlands volkskarakter. 16. Tsjiao Tai richt zijn schreden naar de Oostelijke stadswijk, en bereikt al gauw het kleine kroegje, waar Sjeng Pa, de leider van het bedelaarsgilde, zijn hoofd kwartier heeft. Zoals in de meeste districten waar Rechter Tie zijn ambt heeft uitgeoefend, heeft Tsjiao Tai ook in Kao-yang al gauw aangepapt met de leider van het nederigste van alle gildes. Niemand is zo goed bp de hoogte van wat er in een stad gebeurt als de be delaars. Als er één man is die hen kan vertellen waar Hoe Ta-ma uithangt, dan is het Sjeng-Pa. Tsjiao Tai betreedt het kroegje en ziet tot zijn genoegen dat er niemand is behalve de kolossale oude bedelaar zelf. Sjeng Pa staat erom bekend dat hij zes maaltijden per dag verorbert, en na iedere" maaltijd een dutje doet. Het verbaast Tsjiao Tai dan ook niet dat hij de oude vetzak ronkend aantreft in zijn rotan stoel. Tsjiao Tai raapt een tak van de grond en port Sjeng Pa niet al te zachtzinnig in zijn enorme buik. De be delaar schrikt wakker, ziet wie hem deze streek gele verd heeft, hijst zich een beetje overeind en gromt: „Daar moet je een diender voor wezen, om een weer loze oude man zo te laten schrikken. Maar ga toch zit ten, dan kan ik genieten van je conversatie!" 82. Niet bewust van het gevaar dat hem bedreigde, kwam Tekko gauw weer overeind. „Oei, wat een smak!" kreunde hij en begon zijn pijnlijke plekken te wrijven. „Gelukkig niets gebroken!" constateerde hij toen. „Kom, ik moet opschieten! Oh...eh...wacht! Even het harnas rechtop zetten. Ik snap niet dat niemand het kabaal gehoord heeft!" Terwijl hij bezig was he: ijzeren pak weer in zijn oorspronkelijke stand te zet ten hoorde hij opeens het geluid van snel naderend- voetstappen. Hij bedacht zich niet lang, liet het harna.« staan zoals het stond en vluchtte naar boven. „Ont dekt!" ging het door hem heen. „Ik moet zien een goed heenkomen te vinden!" De kleine artiest gaf hem daartqp echter niet veel kans. Met drie treden tegelijk stormde hij achter Tekko aan de trap op. En niet zo dra had hij een glimp van Tekko's lichtende verschij ning opgevangen of hij gaf vuur. „Tjonge, dat gaat mis!" hijgde Tekko en voortsnellende begon hij het spokenpak uit te trekken. „Dat lastige hemd maakt "en veel te mooie schietschijf van me! Hup, daar gaat- e dan maar!" Hij wierp het witte gewaad over een .eunbalk en rende verder. Zijn achtervolger die om hoek opeens het schijnsel van het lichtgevende ge- aad zag, hield st'l en brandde los. Als een dolleman urde hij achterelkaar een aantal schoten af. „Je schiet maar een eind weg!" hijgde Tekko die juist weer een overloop bereikt had. „Ah, daar is de deur waar ik mij verschuilen kan!" DEN HAAG De minister van CRM, mej. dr. M. A. M. Klompé, heeft za terdag in Den Haag de prijzen van de Worldpress-fototentoonstelling uitgereikt. Op de foto neemt de winnaar van de zilveren camera, de Haagse fotograaf Ka- rel Vereecken zijn prijs in ontvangst. DEN HAAG De Koninklijke Schouwburg in Den Haag heeft met zijn kwaliteiten ook zijn beperkingen. Er wordt door de Haagse Comedie uitge zien naar een of meer gelegenheden, op dat in Den Haag toneel in zijn grootst mogelijke geschakeerdheid kan worden gerealiseerd. Dit deelde de directeur van het gezel schap, Paul Steenbergen, mee op een persconferentie.De Koninklijke Schouwburg behoeft volgens hem een neven-theater. Bij het informatief over leg met de gemeente hierover had hij wel genegenheid ontmoet voor verwe zenlijking van het idee. Paul Steenbergen had de indruk, dat als in de Koninklijke Schouwburg een vies woord op het toneel zou worden ge zegd, de versieringen van de balkons van pijn zouden kronkelen. Het toneel is niet alleen maar toneel voor nobele vrijetijdsbesteding. Er is ook ander to neel en evenzeer een ander publiek. De oplossing, die de leiding van de Haagse Comedie ziet in een neven theater. zal ook het probleem van de drempelvrees, en dan vooral bij de jon gere generaties, nader tot een oplossing kunnen brengen, meende Paul Steen bergen. Daaraan zal in ieder geval bij zondere aandacht worden gewijd, ter wijl Voorts het plan is opgevat een gro tere service aan het publiek te bieden. De gedachten gaan er naar uit, dat het tweede theater ook in de binnen stad moet staan, althans niet in Sche- veningen, meende Paul Steenbergen. Hij wees hierbij op de resultaten, die „Studio" er dit seizoen heeft geboekt met voorstellingen in het. Paviljoen theater. SCHIPHOL De Scandinavia Airli nes (SAS) hebben in 't op 30 septem ber geëindigde boekjaar ruim 52 mil joen gulden winst geboekt tegen 45 mil joen in het voorgaande jaar. Het aantal passagiers nam met bijna een half miljoen toe tot 3.734.000. De beladingsgraad bedroeg over het gehe le boekjaar 58.7. ke WASHINGTON De Verenigde Sta ten blijven vastbesloten de waarde van de dollar te handhaven. De centrale banken van de overige landen, die zijn aangesloten bij de goudpool, blijven et de Verenigde Staten samenwer- en om de goudprijs van 35 dollar per ounce in stand te houden. Dit heeft de Amerikaanse minister van financiën, Henry Fowler, gezegd naar aanleiding van de grote aanko pen van goud vorige week en de specu laties dat de goudpool plannen zou heb ben om aankoop door particulieren aan banden te leggen. De operaties op de Londense goudmarkt blijven ongewij zigd, aldus de heer Fowler. MIDDELBURG Ook het tweede halfjaar 1967 heeft de Zeeuwsche Con fectiefabrieken verlies opgeleverd, aldus de directie in een tussentijds bericht. In juli liet zij aandeelhouders al weten dat het eerste half jaar teleurstellende resultaten had opgeleverd. 'Hoewel de verkoop van het atelier ln Bergen op Zoom, waarbij de werkgele genheid voor de medewerksters behou den bleef, een flinke boeKwinst ople verde, zal het jaar met verlies worden afgesloten. De voorjaarscollectie is gun stig ontvangen, maar de verkofchte hoe veelheden en de verkoopprijzen bleven beneden de verwachting. Op het ogenblik is voor de bedrijven in Middelburg, Aardenburg en Lange- mark (België) de produktie verzekerd tot half maart. AMSTERDAM Naar het Centraal kantoor voor de Arabische boycot van Israël heeft meegedeeld, is het ver bod om zaken te doen met de Holland- sche Bank-Unie in Arabische landen op geheven, aldus meldt Reuter uit Da mascus. De naam van de HBU is daar mee geschrapt van de Arabische zwarte lijst, zo voegde het kantoor hieraan toe. Dit besluit werd genomen nadat de HBU de nodige papieren had voorge legd waaruit bleek, dat zij alle financië le relaties met Israël had stopgezet, welke in strijd waren met de Arabi sche boycotvoorschriften, zo zei een woordvoerder van het kantoor. Hij voegde hieraan toe, dat het kan door aan de Arabische landen heeft ver zocht de zaken met de HBU te hervat ten, nadat de bank 3 jaar geleden op de zwarte lijst was geplaatst wegens het verstrekken van een lening aan Israël. AMSTERDAM De directie van de n.v. Koninklijke Nederlandse Vliegtui- genfabriek Fokker maakt bekend, dat met de aandeelhouders van de maat schappij voor vliegtuigbouw Aviolanda n.v. te Papendrecht, overeenstemming is bereikt aangaande overneming door Fokker van alle aandelen Aviolanda, zulks tegen afgifte aan genoemde aan deelhouders van gewone aandelen Fok ker ex dividend 1967. Uiteraard is daarbij het voorbehoud gemaakt, dat houders van aandelen Fok ker overeenkomstig het bepaalde in ar tikel 5 lid 3 der statuten bereid zullen worden gevonden mede te werken tot opheffing van het in artikel 5 Jid 1 der statuten bedoelde 'recht van voorkeur, terwijl tevens maatregelen zijn getroffen om koersdruk te voorkomen, indien de vroegere aandeelhouders van Aviolanda tot verkoop van aandelen Fokker zouden willen overgaan. In verband met het voorafgaande is een buitengewone algemene vergade ring van aandeelhouders bijeen geroe pen, aan welke vergadering tevens twee bindende voordrachten, opgemaakt door de vergadering van houders van prefe rente aandelen, zijn aangeboden. £oed HILVERSUM Bij Veneta, de Verenigde Nederlandse Tapijtindustrif nv te Hilversum ziet men de toekomst met vertrouwen tegemoet. De gang var zaken in de eerste maanden van hei lopende boekjaar is bevredigend ge weest, maar voor de tapijtindustrie in het algemeen geldt dat de voorjaarspe riode het meeste gewicht in de schaal legt. Afgewacht dient dan ook te wor den of de komende maanden eenzelfde beeld zullen vertonen als de verstreken periode. Een factor van gewicht is, dat de lo nen per I januari met acht procent om hoog gaan, als uitvloeisel van de drie jarige CAO, die indertijd is overeenge komen. Met kracht wordt er aan ge werkt de invloed die van de loonstijging zal uitgaan, te compenseren en het ren dement op het geïnvesteerd vermogen te vergroten. Gunstig werkt in dezen dat de vennootschap over het lopende boekjaar vermoedelijk nog geen belasting be hoeft te betalen in verband met het nog resterende compensabel verlies. DEN HAAG Onder grote belang stelling uit officiële en kunstkringen is zaterdag de staatsprijs voor beeldende kunst en architectuur door de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk, mej. dr. M. A. M. Klom pé, uitgereikt aan de Amsterdams* beeldhouwer Wessel Couzijn. „De verhoudingsgewijs laat ingestel de prijs betekent voor u de officiële lol voor een leven van beeldhouwen", al dus de minister op haar departement ir Rijswijk. Het is de eerste keer dat een beeld houwer deze twee jaar geleden ingestel de prijs verwerft. Het vorig jaar vie! de prijs toe aan de schilder Jaap Wa- gemaker. Het juryrapport vermeldde onder meer dat Couzijn het aanzien van de Nederlandse beeldhouwkunst mede heeft bepaald.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2