Feller „Monitor"
„Sint Godfried" terug uit Canada
Staatsprijs aan
Wessel Couzijn
uitgereikt
Haagse Comedie wil
neven-theater
VANAVOND
MORGEN
Rijdt niet met een glaasje
want u bent het haasje
FINANCIËLE
F
Dollar zal niet
devalueren
Verlies voor de
Zeeuwse Conf
H.B.U. breekt
met Israël
PILOOT STORM
{ECHTER TIE
TELEVISIE
=1 T.V. LANGENBERG
TEKKO TAKS
Meer winst voor
S.A.S.
Aviolanda door
Fokker overgenomen
Veneta doet het
dgina 2
MAANDAG 18 DECEMBER 1967
64
Liefde had voor hem altij*
slechts het toppunt van genot be
tekend na een dag van harde arbeic
en plichtsvervulling. Het was een ont
spanning, een kosteloos genoegen,
waaraan men zich als geheel vanzelf
sprekend overgaf met de bedoeling
een gezin te verwekken. Stond niet in
de bijbel geschreven „Weest vrucht
baar en vermenigvuldigt u".
Men moest gehoorzamen. Maar lief
de was meer dan gehoorzamen.
Liefde was een instelling van de
hemel. Maar een kunst?
Zijn gedachten werden steeds on
stuimiger. Als liefde een kunst was,
dan mocht die kunst hem niet onbe
kend blijven. Wat zou hij voor zijn
Poulet doen? Hij zou zelfs, als het
nodig was, voor haar willen lijden,
hij zou alle vanhoop voor haar willen
doorstaan. Misschien was het wel aan
de een of andere hemelse macht te
danken, dat hij deze dr. Altmann na
kerktijd ontmoet had, juist nadat hij
met zo weinig aandacht naar die
preek had geluisterd.
Gusti bleef even stilstaan, als hiel
den zijn gedachten zijn benen tegen.
He1 toeval rilde, dat hij bij een bloe-
menstalletje stond.
„Mooie bloemen!" riep de bloemen
verkoper.
„O Poulet!" prevelde Gusti en er
welde een warme golf van tederheid
in hem op. „Poulet, mijn lieveling!"
Hij schoot bijna op de bloemen af en
bracht haar een arm vol.
XIII.
Gedurende de afwezigheid van haar
man deed Pauline haar uiterste best
om haar depressie te boven te komen.
Ze had hier nu al zovele jaren ge
woond, ze had hier al zoveel vrienden
en kennissen, ze had hier 't leven met
haar man gedeeld, ze had hier een
kind gehad, maar ondanks dit alles
on ze zich niemand voorstellen aan
'iens gezelschap zij de voorkeur zou
?bben gegeven boven dat van haar-
;lf. Hierop bestond slechts één uit-
mdering en dit was het gezelschap
an de man uit de bergen. Een ein
dloze verveling scheen zich als een
/oestijn voor haar uit te strekken
e miste het temperament en de pas-
ieve geest om zich in zulk een lever
elukkig te voelen. Ze miste de deug
en van Gusti, ze had niets van die
.verstoorbaarheid, die het hoogste
ehagen schept in de afwezigheid van
erandering. Was ze niet zelf aan het
eranderen? Werd niet iedere vezel
an haar lichaam steeds weer her
nieuwd? Was de natuur niet zelf on-
^rhevig aan een eeuwige verande
ng?
De bewust aangebrachte ordelijk-
eid en properheid van haar bestaan
aren niet genoeg voor een vrouw
•an haar vitaliteit. Die deden haar
\art bevriezen. Iedere dag dezelfde
.traten, de brug, de oude stad, de ar
caden, die aanblik van die nuchtere,
zich aan de wet houdende provinciale
oevolking, waarvan ieder het een of
andere beroep, de een of andere
werkkring, de een of andere functie
uitoefende. Ieder leven door de klok
geregeld, iedereen bespiedend en
controlerend. Ze kende bijna ieder
gezicht op straat, ze wist waar en
hoe laat ze 't zou ontmoeten en wei
nige van de gezichten vertoonden die
onschuldige lichtheid, dat aantrekke
lijk ontbreken van zelfbewustheid
dat ze altijd in de ogen van dieren
bespeurde.
Was ze dan gedoemd een langzaam,
geestelijke dood te sterven? Of be
stond er nog een andere wereld voor
haar, een vrije wereld bevolkt door
mensen, die deze wereld met een
moedige stap doorschreden en die
geen vrees voor de dood of armoede
kenden? De mensen, die zij kende,
verachtten een leven van gevaar
Was het misschien wijsheid, om in
een vreedzame steriliteit tevreden te
zijn met je plaats?
Pauline huiverde bij die gedachte.
Neen, dat -mocht al de weg van Gusti
en van vele duizenden Gusti's zijn, de
hare was 't niet. Dat was zijn hou
ding tegenover het leven, zijn filoso
fie.
Met een impulsief gebaar nam Pau
line het plaatselijke nieuwsblad op,
dat Gusti in bed had gelezen en dat
hij op het vloerkleed had geworpen.
Ze interesseerde zich maar zelden
voor aangelegenheden van plaatselijk
belang. Ze had van de natuur een te
y grote verbeeldingskracht meegekre
gen, om diep getroffen en ontroerd te
worden door gebeurtenissen, die zich
steeds maar weer iedere dag voor
haar eigen ogen afspeelden. Ze hield
ervan horizonten te doorzoeken. Ze
kende de wereld bij intuitie. Ze ver
tegenwoordigde een van die zeldza
me typen van de vrouwelijke geest,
die hun omgeving slechts kunnen be
schouwen als een deel van een wijder
gezichtsveld. Haar kennis was niet
lokaal getint, maar droeg een alge
meen intuïtief karakter. En dit bracht
mee, dat ze absoluut geen haat koes
terde tegen vreemde culturen, dat ze
niets had van de exalcatie over be
reikte Zwitserse resultaten, die boven
alle anderen gesteld moesten worden,
?en exalcatie, die men juist bij zove
le lieden kon constateren.
Ze merkte, dat de grote gebeurte
nissen in de geschiedenis zich vol
trokken rond de grenzen van haar
kleine land. De omwenteling, die over
de hele wereld golfde, leek haar de
kristallisatie van oude krachten, die
de Janden naar een nieuwe wereldor
de dreven. Ze voelde de kracht in
haar borst om op een voor haar gun
stige Wijze in die nieuwe wereld op te
gaan, om er een rol in te spelen. Ze
was zich ervan bewust, dat ze over
een onbegrensde liefdeskracht be
schikte, maar deze verkwijnde in
haar, daar ze niet gebruikt werd.
„Daar moet een uitweg zijn",
mompelde ze bij zichzelf, toen ze op
goed geluk de krant van de vloer op
nam.
Bijna op hetzelfde moment viel
haar blik op een brief over de Ross-
merwerken.
„Het zij me geoorloofd de aandacht
van de lezers te richten op de vreem
de gebeurtenissen, die in de Rossmer-
werken plaatsvinden. Is dit het ogen
blik voor een Zwitserse onderneming
om vreemde werkkrachten te engage
ren, terwijl we onze werklozen met
staatsgelden moeten onderhouden?
Men hoort daarboven niets over de
betekenis en de historische zending
van Zwitserland. Aaij de andere kant
schijnen de jonge arbeiders daar hun
vrije tijd te gebruiken met discussies
ever een nieuwe ideologie, die, zoals
men zegt. door de hoofdingenieur is
geïmporteerd, namelijk over de ideo
logie. die Atlantropa heet. Zonder ook
maar een poging te doen om dit
nieuwste project nader uiteen te zet
ten zou ik uw lezers alleen maar wil
len vragen, of dit het geschikte ogen
blik is om buitenlandse ideeën bij ons
te. importeren. Huis en vaderland
schijnen juist nu een verbazend zwak
ke echo in de harten van onze jonge
generatie op te roepen, omdat hun
belangstelling door zoveel andere din
gen afgeleid wordt. De geestelijke
verdediging van Zwitserland zal doel
treffend blijven zolang dergelijke din
gen geoorloofd zfjn. Het lijkt mij de
eerste plicht van de man, die daar in
de hoogste functie is, om het vader
landslievend enthousiasme in de ar
beiders te doen ontwaken en hun roe
ping van Zwitserland bij te brengen.
Hij moet hun meedelen, dat ons land
een eigen mentaliteit heeft, dat onze
Bond een idee is, die vrijheid, mense
lijkheid, recht en waardigheid repre
senteert. Word? vervol gr»
lllllllllllllllllll
■HIJ
3698. „Ik kan je vertellen, dat ik raar stond te kij
ken, toen dat raket-model daar zomaar onder mijn
ogen verdween!" zei David Lodge. „Wat ik ook pro
beerde, het luk'te mij niet om het ding terug te bren
gen vanuit... tja, vanuit waar eigenlijk? Uit 't niets?
Uit een andere dimensie? Ik stond voor een raadsel.
Ook een tweede model raakte ik op die manier kwijt
en nog 'n stel andere dingen. Maar na dat lege luci
fersdoosje kreeg ik door, wat ik verkeerd had gedaan!
Dat was overigens ook eerst verdwenen en ik liep
paars van ergernis nijn bunker uit. Ik werd er com
pleet chagrijnig van, dat kan m'n zus getuigen. Maar
ik was gewoonweg te ongeduldig geweest, want de
volgende morgen lag het doosje netjes op mij te wach
ten!... Man, ik voelde me zo gelukkig als 'n kind
en besefte, dat ik aan de rand van een grote ontdek
king stond. Ik herhaalde mijn proef enkele malen met
verschillende objecten. Ze verdwenen dus allemaal bij
een bepaalde inschakeling van het krachtveld en als
ik dan niets veranderde, kwamen zij na verloop van
circa zes uren weer tevoorschijn. Steeds dezelfde pe
riode. En nu vraag ik jullie, waar bleven mijn spul
len gedurende die zes uren, hè? Vertel me dat nu
eens
In het begin van dit tv-seizoen is het
N.T.S.-zondagmiddagprogramma „Moni
tor" terecht nogal eens een zekere mat
heid of kleurloosheid verweten. De vlie
ger Van deze klacht gaat de laatste
tijd echter niet meer op. „Monitor" is
feller geworden. Gisteren ging Philip
Bloemendaal er in het interview met d
uit .Griekse gevangenschap terugge
keerde Nederlandse zakenman vrij ste
vig tegenaan en waren de onderdelen
over de leefbaarheid van Amsterdam
ook niet van kritiek ontbloot. Nu zijn
dit ook geen onderwerpen om alleen
maar vriendelijk over te »praten, maar
toch kan men zich voorstellen dat er kij
kers zijn, die de manier waarop „Moni
tor" de laatste tMd sommige actualitei
ten behandelt, bijna even „links" vin
den als de werkwijze waarvan „Brand
punt" en „Achter het nieuws" zich in
veel gevallen bedienen. Er komen in
het NTS-programma (dat een onafhan
kelijk ontmoetingspunt voor alle cultu
rele, etc. etc. stromingen moet zijn)
zelfs teveel „linkse" figuren voor, zo
luidt de klacht van „rechts". (Wat is
overigens „links" of „rechts" (in dit
verband? Als „rechts" aantrapt tegen
dat wat „links" dierbaar is, kan het
soms nog veel linkser zijn dan „links".
Laten we het daarom verder maar
over progressief en conservatief heb
ben.) Er is op gewezen, dat de progres
sieven dichter bij de publiciteit zitten.
Logisch: ze komen het eerst met hun
baanbrekende ideeën voor de dag te
gen dat wat in hun ogen veel te statisch
blijft en de conservatieven worden vaak
pas actief uit reactie, al lijkt het soms
bijna op weinig positieve preventie, zo
als wanneer 't gaat tegen programma's
als „Zo is het" of „Hoepla" (en dat ter
wijl er bijvoorbeeld op sommige zater
dagavonden op beide netten tegelijk
toch al zoveel louter verstrooiende ont
spanning is).
Het is echter de vraag, of de „onaf
hankelijke" NTS (de enige zendge
machtigde die in wezen geen zuil is,
geen speciale denkrichting vertegen
woordigt) zijn zondagmiddagprogram
ma niet kan kruiden met een iets ge
matigder progressieve toon. En het is
"vooral de vraag, of de specerijen nu per
se in het vlak van dat harde interview
moeten liggen. Het zou toch ook via
een satirisch (en dus veel meer onaf
hankelijk lijkend) programma kunnen?
Dat heeft dan tevens meer onspannen
de waarde. Want al heeft „Monitor" de
laatste tijd de verdienste, dat het je af
en toe naar de punt van je stoel drijft
(de tv kan nu eenmaal ook opzondag-
middag niet alleen maar een lief huis
bioscoop je met mooie plaatjes voor on-
volwassenen zijn; in een ontmoetings
programma moet iedereen aan zijn
trekken komen!) het is tenslotte een
familieprogramma. Vooral gistermid
dag viel daarin ook een slechte sprei
ding op. Dat het interview met de za
kenman direct na dat met Jokinen
kwam is nog tot daaraan toe. maar
„Skippy" kwam direct na „Paulus de
boskabouter" en dit betekende, dat de
kinderen na kwart over vier niet veel
meer aan het familieprogramma had
den.
Wat de andere opvallende program
ma's van het weekend betreft: Dick
Verkijk bracht zaterdagavond voor de
VPRCr eert rfvorfage over Berlijn die
weirilg gunstige perspectieven voor de
toekomst van deze stad liet zien (een
optimistisch industrieel ging op „Hoep-
la"-achtige wijze van het scherm), in
„Zingend geloven" van de kerkelijke
zendgemachtigden werd zondagavond
het devies van ds. Barnard („We zingen
de zaak weer bij elkaar") weer op im
posante wijze in praktijk gebracht en
„Bij Dorus op schoot" maakte-de vier
jarige Yvette gratis reclame voor een
automerk door te zingen: „Slaap kindje
slaap, daar buiten loopt een Saab".
J. v.d. K.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30
De tafel van (half) zeven: gevarieerd
programma. NRU: 19.30 Nws.- RVU:
Peru: Kunst en cultuur in de Incatijd,
door J. J. Buffart. NRU: 20.05 Scala
Internationaal: kunstkroniek. 22.00
Programma van de Orde van Vrijmet
selaren: Vrijmetselaarsmuziek van
Mozart en toespraken. 22.30 Nws. 22.40
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 23.20 Radiorama:
veertiendaags mini-magazine. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru
mentaal sextet. 18.20 Uitzending van
D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45
Actualiteiten. 19.00 Op de man af,
praatje. 19.05 Geestelijke liederen.
19.30 Stereo. Gevarieerd muziekpro
gramma. 20.30 Voordracht. 20.45 Ste
reo: Klassieke gewijde muziek (gr.).
22.15 Literama: radiokroniek over boe
ken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws.
22.40 Avondoverdenking. 22.50 Mozart
schrijver van muziek en brieven,
klankbeeld. 23.30 Zoeken naar woorden
interview. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour
naal. STER: 19.03 Reclame. CVK/
IKOR/'RKK: 19.07 Kenmerk, de weke
lijkse informatierubriek over kerk en
samenleving. VARA: 19.32 In kleur.
Geheim Agent 86: Casablanca, TV-
film. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame,
VARA: 20.20 Achter het nws. 20.50 Per
seconde wijzer, quiz. 21.30 De Forsyte
Eage, TV-feuilleton. NTS: 22.20-22.50
Journaal.
NEDERLAND II
NTS. 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour
naal. KRO: 19.03 Hollywood Palace:
amusementsprogramma. (Amerikaan
se TV). 19.53 Langs een omweg naar
kerstmis: informatie over de radio
voettocht. NTS: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. KRO: 20.20 De Verloof
den, TV-feuilleton. 20.45 Bioscoopsuc
cessen van weleer: Jongens met sme
rige gezichten (Angels with dirty faces
1938). (Rijksfilmkeuring: boven 14
jaar). STER: 22.20 Reclame. NTS:
22.25-22.30 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ocht.gymn.
7.20 Li. gr. muz. VPRO: 7.55 Deze dag,
lezing. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.20
Li. gr.muz. (8.30-8.35 De groenteman.).
8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitge
breide reportages. 9.35 Waterstanden.
9.40 Stereo: Muz. uit de Barok (gr.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvit.. populair verzoekplatenpro-
gr. (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursbe
richten. «12.00 Stereo: Viool en piano:
klassieke en semi klassieke muz. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.20
Overheidsvoorlichting: Uitz. voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.10 Act. NRU: 13.30 Filmmuz. 14.30
Rostrum of composers: internationaal
forum over hedendaagse muz. AVRO:
15.00 De zevenkoppige draak, hoorspel.
15.25 Franse kerstliedjes (gr.). 15.40 In
leiding tot muziekbegrip, muzikale le
zing. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Sopraan
en piano: moderne muz. 16.25 Voor de
jeugd. 17.15 Li. orkestmuz. 17.30 Voor
de teenagers.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klassieke gr.muz.
7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Volks-
muz. (gr.). 8.00 Nws. 8.10- NCRV-lied.
8.13 Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw. 9.15 Stereo: Om
roep Kamerkoor: oude madrigalen.
9.30 Schoolradio. 10.00 Theologische
etherleergang. 10.35 Stereo: Pianoreci
tal (opn.): klassieke muz. 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee: gev. progr. (12.23 Voor
de landbouwers: 12.27 Med. voor land
en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.40 Act.).
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzi
kaal middagmagazine. (16.00-16.02 Nws.).
17.00 Overheidsvoorlichting. Kerstmis in
de Ned. Antillen. Spreker: Henk Den-
nert. 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze
Ned. Artiesten Revue op de plaat. 10.00
Nws. 10.02 Klink-Klaar: Aansl.: Geen
ja, geen nee. (11.00 Nws.). 12.00 Nws.
12.02 Zorro: progr. voor tieners. 13.00
Nws. 13.02 Ekspres: gev. platenprogr.
(14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-
Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Licht
platenprogr. (17.00 Nws.).
DUITSLAND I.
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van
gisteren) 10.20 Sportactualiteiten. 11.35
18-20 Nur nicht passen, skaat en mu
ziek. 12.00-13.30 Actualiteitenkroniek.
16.40 Journaal. 16.45-18.00 Für Sie, een
programma niet alleen voor de vrouw.
17.40 Boekbespreking. 18.00-18.05 Jour
naal. (Regionaal programma. NDR:
18.05 Actualiteiten. 18.19 Sportjournaal.
18.52 Zandmannetje 19.00 Actualiteiten.
19.26 Dr. Bill Baxter, arts in Arizona.
19.59 Programmaoverzicht. WDR:
18.05 Nws. uit Nordrhein-Westfalen.
18.10 Sebastien Quirl, der geheime
Eichkater, TV-film. 18.10 In kleur:
Winnie, das Hexchen. 18.25 Hier und
Heute (I.). 18.50 Goedenavond. 19.00
Hier und Heute (II). 19.10 In kleur:
Die Tuareg: Amah heisst Wasser, TV-
film. 19.40 In kleur. Edle Steine: Glit-
zernde Gegenwart, TV-serie. 19.45
Weekjournaal en overzicht 20.00 Jour
naal) 20.16 Panorama. 21.00 In kleur:
Muziek uit Studio B. 21.45 Vor dem
neuen Skiwinter: filmreportage. 22.30
ournaal, commentaar en weerbericht.
22.50 TV-college. 23.55 Journaal.
DUITSLAND II.
17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Der
Mann ohne Namen, TV-film. 18.20 Die
Drehscheibe: actualiteiten en muziek.
18.55 Fragmenten uit oude Duitse
films. 19.27 Weerbericht. 19.30 Heute:
nws. en actualiteiten. 20.00 Dagboek
uit de protestante wereld. 20.15 Die
driemal heilige Stadt, filmreportage,
aansluitend: Nws. 21.00 Zur Holle mit
Sydney, Engelse speelfilm. 22.30 Nws.,
weerbericht en actualiteiten.
SCHIPHOL Godfried Bomans, die
per C.P.A. een reis naar Canada heeft
gemaakt om aldaar lezingen te houden
voor Nederlandse emigranten en er te
vens als Sint Nicolaas de Canadese
Kerstman voor diens bedrieglijke optre
den de mantel uit te vegen, is zaterdag
ochtend in burgerkleding op Schiphol
teruggekeerd.
Daar meende hij dat het „ietwat
voorbarig" is hem nu reeds met „Sint
Godfried" aan te spreken, alhoewel hij
zich, naar hij nadrukkelijk vaststelde
in Canada „wel stringent aan de eisen
van het celibaat" had gehouden.
Toen hij tijdens een rechtstreekse te
levisieuitzending in Toronto bij verras
sing met de kerstman werd geconfron
teerd, ontstak onze rijzige Sint Nicolaas
zozeer in toorn, dat hij „deze exponent
van de Candese middenstand" de
baard scheef rukte. „Daarmee heb ik
het geloof in deze geestelijke zakken
roller voorgoed vernietigd", aldus Bo
mans.
In het Burgerziekenhuis te Ottawa,
waar priuses Margriet in 1943 het le
venslicht aanschouwde, werden de rol
len omgekeerd. Hier schonken de Ne
derlandse verpleegsters Sint Godfried
een cadeautje, bestemd voor de baby,
die prinses Margriet in de komende
lente verwacht.
In burger heeft Bomans voor onze
emigranten in Canada tijdens zeven le
zingen gesproken over het Nederlands
volkskarakter.
16. Tsjiao Tai richt zijn schreden naar de Oostelijke
stadswijk, en bereikt al gauw het kleine kroegje, waar
Sjeng Pa, de leider van het bedelaarsgilde, zijn hoofd
kwartier heeft. Zoals in de meeste districten waar
Rechter Tie zijn ambt heeft uitgeoefend, heeft Tsjiao
Tai ook in Kao-yang al gauw aangepapt met de leider
van het nederigste van alle gildes. Niemand is zo goed
bp de hoogte van wat er in een stad gebeurt als de be
delaars. Als er één man is die hen kan vertellen waar
Hoe Ta-ma uithangt, dan is het Sjeng-Pa. Tsjiao Tai
betreedt het kroegje en ziet tot zijn genoegen dat er
niemand is behalve de kolossale oude bedelaar zelf.
Sjeng Pa staat erom bekend dat hij zes maaltijden
per dag verorbert, en na iedere" maaltijd een dutje
doet. Het verbaast Tsjiao Tai dan ook niet dat hij de
oude vetzak ronkend aantreft in zijn rotan stoel.
Tsjiao Tai raapt een tak van de grond en port Sjeng
Pa niet al te zachtzinnig in zijn enorme buik. De be
delaar schrikt wakker, ziet wie hem deze streek gele
verd heeft, hijst zich een beetje overeind en gromt:
„Daar moet je een diender voor wezen, om een weer
loze oude man zo te laten schrikken. Maar ga toch zit
ten, dan kan ik genieten van je conversatie!"
82. Niet bewust van het gevaar dat hem bedreigde,
kwam Tekko gauw weer overeind. „Oei, wat een
smak!" kreunde hij en begon zijn pijnlijke plekken te
wrijven. „Gelukkig niets gebroken!" constateerde hij
toen. „Kom, ik moet opschieten! Oh...eh...wacht! Even
het harnas rechtop zetten. Ik snap niet dat niemand
het kabaal gehoord heeft!" Terwijl hij bezig was he:
ijzeren pak weer in zijn oorspronkelijke stand te zet
ten hoorde hij opeens het geluid van snel naderend-
voetstappen. Hij bedacht zich niet lang, liet het harna.«
staan zoals het stond en vluchtte naar boven. „Ont
dekt!" ging het door hem heen. „Ik moet zien een
goed heenkomen te vinden!" De kleine artiest gaf hem
daartqp echter niet veel kans. Met drie treden tegelijk
stormde hij achter Tekko aan de trap op. En niet zo
dra had hij een glimp van Tekko's lichtende verschij
ning opgevangen of hij gaf vuur. „Tjonge, dat gaat
mis!" hijgde Tekko en voortsnellende begon hij het
spokenpak uit te trekken. „Dat lastige hemd maakt
"en veel te mooie schietschijf van me! Hup, daar gaat-
e dan maar!" Hij wierp het witte gewaad over een
.eunbalk en rende verder. Zijn achtervolger die om
hoek opeens het schijnsel van het lichtgevende ge-
aad zag, hield st'l en brandde los. Als een dolleman
urde hij achterelkaar een aantal schoten af. „Je
schiet maar een eind weg!" hijgde Tekko die juist
weer een overloop bereikt had. „Ah, daar is de deur
waar ik mij verschuilen kan!"
DEN HAAG De minister van CRM,
mej. dr. M. A. M. Klompé, heeft za
terdag in Den Haag de prijzen van de
Worldpress-fototentoonstelling uitgereikt.
Op de foto neemt de winnaar van de
zilveren camera, de Haagse fotograaf Ka-
rel Vereecken zijn prijs in ontvangst.
DEN HAAG De Koninklijke
Schouwburg in Den Haag heeft met zijn
kwaliteiten ook zijn beperkingen. Er
wordt door de Haagse Comedie uitge
zien naar een of meer gelegenheden, op
dat in Den Haag toneel in zijn grootst
mogelijke geschakeerdheid kan worden
gerealiseerd.
Dit deelde de directeur van het gezel
schap, Paul Steenbergen, mee op een
persconferentie.De Koninklijke
Schouwburg behoeft volgens hem een
neven-theater. Bij het informatief over
leg met de gemeente hierover had hij
wel genegenheid ontmoet voor verwe
zenlijking van het idee.
Paul Steenbergen had de indruk, dat
als in de Koninklijke Schouwburg een
vies woord op het toneel zou worden ge
zegd, de versieringen van de balkons
van pijn zouden kronkelen. Het toneel
is niet alleen maar toneel voor nobele
vrijetijdsbesteding. Er is ook ander to
neel en evenzeer een ander publiek.
De oplossing, die de leiding van de
Haagse Comedie ziet in een neven
theater. zal ook het probleem van de
drempelvrees, en dan vooral bij de jon
gere generaties, nader tot een oplossing
kunnen brengen, meende Paul Steen
bergen. Daaraan zal in ieder geval bij
zondere aandacht worden gewijd, ter
wijl Voorts het plan is opgevat een gro
tere service aan het publiek te bieden.
De gedachten gaan er naar uit, dat
het tweede theater ook in de binnen
stad moet staan, althans niet in Sche-
veningen, meende Paul Steenbergen.
Hij wees hierbij op de resultaten, die
„Studio" er dit seizoen heeft geboekt
met voorstellingen in het. Paviljoen
theater.
SCHIPHOL De Scandinavia Airli
nes (SAS) hebben in 't op 30 septem
ber geëindigde boekjaar ruim 52 mil
joen gulden winst geboekt tegen 45 mil
joen in het voorgaande jaar.
Het aantal passagiers nam met bijna
een half miljoen toe tot 3.734.000. De
beladingsgraad bedroeg over het gehe
le boekjaar 58.7.
ke
WASHINGTON De Verenigde Sta
ten blijven vastbesloten de waarde van
de dollar te handhaven. De centrale
banken van de overige landen, die zijn
aangesloten bij de goudpool, blijven
et de Verenigde Staten samenwer-
en om de goudprijs van 35 dollar per
ounce in stand te houden.
Dit heeft de Amerikaanse minister
van financiën, Henry Fowler, gezegd
naar aanleiding van de grote aanko
pen van goud vorige week en de specu
laties dat de goudpool plannen zou heb
ben om aankoop door particulieren aan
banden te leggen. De operaties op de
Londense goudmarkt blijven ongewij
zigd, aldus de heer Fowler.
MIDDELBURG Ook het tweede
halfjaar 1967 heeft de Zeeuwsche Con
fectiefabrieken verlies opgeleverd, aldus
de directie in een tussentijds bericht.
In juli liet zij aandeelhouders al weten
dat het eerste half jaar teleurstellende
resultaten had opgeleverd.
'Hoewel de verkoop van het atelier ln
Bergen op Zoom, waarbij de werkgele
genheid voor de medewerksters behou
den bleef, een flinke boeKwinst ople
verde, zal het jaar met verlies worden
afgesloten. De voorjaarscollectie is gun
stig ontvangen, maar de verkofchte hoe
veelheden en de verkoopprijzen bleven
beneden de verwachting.
Op het ogenblik is voor de bedrijven
in Middelburg, Aardenburg en Lange-
mark (België) de produktie verzekerd
tot half maart.
AMSTERDAM Naar het Centraal
kantoor voor de Arabische boycot van
Israël heeft meegedeeld, is het ver
bod om zaken te doen met de Holland-
sche Bank-Unie in Arabische landen op
geheven, aldus meldt Reuter uit Da
mascus. De naam van de HBU is daar
mee geschrapt van de Arabische zwarte
lijst, zo voegde het kantoor hieraan toe.
Dit besluit werd genomen nadat de
HBU de nodige papieren had voorge
legd waaruit bleek, dat zij alle financië
le relaties met Israël had stopgezet,
welke in strijd waren met de Arabi
sche boycotvoorschriften, zo zei een
woordvoerder van het kantoor.
Hij voegde hieraan toe, dat het kan
door aan de Arabische landen heeft ver
zocht de zaken met de HBU te hervat
ten, nadat de bank 3 jaar geleden op de
zwarte lijst was geplaatst wegens het
verstrekken van een lening aan Israël.
AMSTERDAM De directie van de
n.v. Koninklijke Nederlandse Vliegtui-
genfabriek Fokker maakt bekend, dat
met de aandeelhouders van de maat
schappij voor vliegtuigbouw Aviolanda
n.v. te Papendrecht, overeenstemming
is bereikt aangaande overneming door
Fokker van alle aandelen Aviolanda,
zulks tegen afgifte aan genoemde aan
deelhouders van gewone aandelen Fok
ker ex dividend 1967.
Uiteraard is daarbij het voorbehoud
gemaakt, dat houders van aandelen Fok
ker overeenkomstig het bepaalde in ar
tikel 5 lid 3 der statuten bereid zullen
worden gevonden mede te werken tot
opheffing van het in artikel 5 Jid 1 der
statuten bedoelde 'recht van voorkeur,
terwijl tevens maatregelen zijn getroffen
om koersdruk te voorkomen, indien de
vroegere aandeelhouders van Aviolanda
tot verkoop van aandelen Fokker zouden
willen overgaan.
In verband met het voorafgaande is
een buitengewone algemene vergade
ring van aandeelhouders bijeen geroe
pen, aan welke vergadering tevens twee
bindende voordrachten, opgemaakt door
de vergadering van houders van prefe
rente aandelen, zijn aangeboden.
£oed
HILVERSUM Bij Veneta, de
Verenigde Nederlandse Tapijtindustrif
nv te Hilversum ziet men de toekomst
met vertrouwen tegemoet. De gang var
zaken in de eerste maanden van hei
lopende boekjaar is bevredigend ge
weest, maar voor de tapijtindustrie in
het algemeen geldt dat de voorjaarspe
riode het meeste gewicht in de schaal
legt. Afgewacht dient dan ook te wor
den of de komende maanden eenzelfde
beeld zullen vertonen als de verstreken
periode.
Een factor van gewicht is, dat de lo
nen per I januari met acht procent om
hoog gaan, als uitvloeisel van de drie
jarige CAO, die indertijd is overeenge
komen. Met kracht wordt er aan ge
werkt de invloed die van de loonstijging
zal uitgaan, te compenseren en het ren
dement op het geïnvesteerd vermogen te
vergroten. Gunstig werkt in dezen dat de
vennootschap over het lopende boekjaar
vermoedelijk nog geen belasting be
hoeft te betalen in verband met het nog
resterende compensabel verlies.
DEN HAAG Onder grote belang
stelling uit officiële en kunstkringen is
zaterdag de staatsprijs voor beeldende
kunst en architectuur door de minister
van Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk, mej. dr. M. A. M. Klom
pé, uitgereikt aan de Amsterdams*
beeldhouwer Wessel Couzijn.
„De verhoudingsgewijs laat ingestel
de prijs betekent voor u de officiële lol
voor een leven van beeldhouwen", al
dus de minister op haar departement ir
Rijswijk.
Het is de eerste keer dat een beeld
houwer deze twee jaar geleden ingestel
de prijs verwerft. Het vorig jaar vie!
de prijs toe aan de schilder Jaap Wa-
gemaker. Het juryrapport vermeldde
onder meer dat Couzijn het aanzien
van de Nederlandse beeldhouwkunst
mede heeft bepaald.