MARKEN MAG GEEN KERMIS WORDEN Enorme drukte verwacht met Kerstmis WERKGROEP VAN NATUURBESCHERMERS ONTWIERP PLAN VOOR RANDMEREN Verrassende suggestie bouw tunnels in plaats van bruggen Brieven geveild van Einstein en Hemingway VOOR 'T EERST DOOR DE NIEUWE ALPENTUNNEL Nieuwe visie TWEE STROMINGEN IN Y-MEER: ZOET - SCHOON EN BRAK-VUIL Twee vormen Mooiere dijken Babykleding in Rusland was te Wintersport is geen luxe meer ZESDUIZEND HELFT MEER BUITENLAND Ons land krijgt nieuw hart met IJsselmeerpoIders: „Laat Marken een eiland blij ven" met deze sloga* kwam onlangs de brochure van de Werkgroep voor het Landschap der Zuiderzeepolders in het nieuws. Jhr. mr. M. van der Goes van Naters heeft ons uit eengezet hoe hij zich de verwer kelijking hiervan voorstelt. Volgens hem is Marken bij uit stek geschikt om er een culturele attractie van te maken in de vorm van een soort openluchtmu seum. zoals bijvoorbeeld het be roemde „Skansen" bij Stock holm. „We moeten voorkomen, dat heel Marken een kermis wordt van louter commerciële onderne mingen. De eigen typische stijl moet behouden blijven, hier en daar zelfs al gereconstrueerd. De bevolking moet bereid worden gevonden aan zo'n plan mee te werken moderne bebouwing, volgens de eisen van nu zou het oorspronkelijke karakter scha den. Anderzijds is het natuurlijk zo, dat Marken nu al sterk af hankelijk is economisch van het toerisme. Deze lijn dient te worden doorgetrokken". „Het zou natuurlijk irreëel zijn om Marken te beroven van de verbindingsdijk naar de vaste wal. Wel moet daarin ruimte worden gemaakt voor een brug. zodat men straks inderdaad rond het eiland zal kunnen varen in de Gouwzee". zijn revolutionair (Van een onzer redacteuren) "VTatuurbescherming strekt zich niet alleen uit over bestaande landschappen, -Lmaar houdt zich ook intensief bezig met nieuwe creaties zoals bij de Deltawerken, het Lauwerszeeproject, de Braakman en uiteraard ook de IJssel- meerpolders. In de vroegere ZuideTv.ee krijgt Nederland een nieuw hart. De gevolgen daarvan zullen revolutionair zijn zodra alle bruggen en wegen, die nog op papier staan, in gebruik worden genomen. Wij gaan ons volgens vol strekt nieuwe routes van noord naar zuid bewegen, alsook van oost naar west. Hierdoor zullen bovendien op het oude land allerlei structurele wijzigingen ontstaan. De randmeren rondom krijgen trouwens een belangrijke functie als recreatiegebieden met enorme capaciteit. De Werkgroep voor het Landschap der Zuiderzeepolders van de Contact-Com missie voor Natuur- en Landschapsbe scherming heeft zich met de vormge ving daarvan beziggehouden en een ideeënschets geproduceerd, die onlangs als brochure is gepubliceerd. Daarbij werd vooral het accent gelegd op de wenselijkheid Marken een eiland te la ten in de Gouwzee. Dus: niet opnemen in de toekomstige polder daar, zoals dat eerder is gebeurd met Urk en Schokland. Dit nieuws leidde toen de aandacht wat af voor wat betreft de oorspronkelijke opzet van het totale plan, dat uitging van drie suggesties: 1. De opdracht aan de Dienst der Zui derzeewerken zal moeten worden verruimd. De uitvoering van algeme ne landschappelijke en recreatieve voorzieningen dient een vast bestand deel te worden van het totale project. De kosten zullen dan ook in de begro ting moeten worden opgenomen; 2. Het is dus noodzakelijk om tijdig met een gedetailleerd plan ter tafel te komen. Daarin moeten ook de oe vers van het „oude land" worden be trokken. De samenwerking met de planologische instanties van het oude jand dient verzekerd te zijn; 3. Daarenboven wordt een organisato rische grondslag wenselijk geacht voor het verdere beleid: een coördi nerend lichaam, waarin de diensten van het nieuwe en oude land samen werken en recreatiegemeenschap pen, die de uitvoering en het beheer van de detailvoorzieningen ter hand kunnen nemen. Daarbij wees de werkgroep ér nog op, dat de zorgvuldige planning vooraf ook nog een bijkomend voordeel biedt: er kan kostenbesparend worden gewerkt door, zoals dat heet „werk met werk te maken" dus de vrijkomende specie bijvoorbeeld te gebruiken voor ophogingen, die functioneel van beteke nis zijn. De vuurtoren op de oostpunt van Marken. Zou de Gouwzee geheel worden Ingepolderd, dan komt dit karakteristieke punt in het nieuwe land te staan volstrekt doelloos. Blyft de Gouwzee gehandhaafd en daar wordt voor gepleit, dan zal de vuurtoren ook overdag een mooi baken zyn. Het „interieur" van Marken. De Werkgroep voor het Landschap der Zuider zeepolders wil van het hele eiland één grote cultuurhistorische attractie maken. Volgens de Werkgroép is er alle aan leiding een wat ruipiere opzet te hante ren nu „aan het winnen van landbouw grond een veel geringere betekenis wordt toegekend dan voorheen, terwijl aan de verstedelijkng een veel grotere plaats is ingeruimd". Er zijn in ons land zelfs wel stemmen opgegaan, die pleitten voor het stopzetten van de Zui derzeewerken. „Schrap de Marker waard", schreef enkele jaren geleden ir. Hendriks van de Heide Maatschap pij. Daar is de Werkgroep het bepaald niet mee eens. Wel wil men een groter aandeel van de landwinst gereserveerd zien voor recreatieve doeleinden. Met instemming heeft de contactcommissie kennis genomen van het ook in de re geringsnota's voor de ruimtelijke orde ning vermelde plan om grote bossen aan te leggen op het straks ingepolder de Enkhuizerzand. Overigens hebben ook de Noordhollandse bloembollenkwe kers hier grote belangstelling voor. De ideeënschets beperkt zich voorlo pig tot de randmeren, de contactzone tussen het oude en nieuwe land te gelijk scheidend en verbindend. De „uitstraling" van het oude land beïn vloedt het inrichtingsplan voor de pol ders. Bij de vormgeving van de rand meren zal dan ook het bestaande la- rakter van het oude land de toon aan geven. Dit zal zo staat in de brochure te lezen leiden tot een verscheiden heid in functie van de randmeren, af hankelijk van het beeld dat de omge ving biedt. Er zal afwisseling ontstaan tussen „stedelij k-recreatieve" meren langs dichtbevolkte gebieden en meer „natuurlijke" meren langs rustiger streken. „Men bedenke hierbij ook, dat de totstandbrenging van de polders en de randmeren een ingrijpende verande ring in het milieu betekent, die sterke repercussies heeft op allerlei factoren die tot dusverre het biologisch milieu bepaalden". Om de toenemende verzilting van Zuidhollandse gronden, on der meer Rijnland, doeltreffend te kunnen bestrijden, zal het no dig zijn grote hoeveelheden zoet water van elders aan te voeren. Gedacht wordt hierbij aan een transportleiding vanuit het IJs- selmeer. In de toekomst zal deze „grondstof" naar het zuiden stro men via de keten van de rand meren. Het zal daarom nodig zijn dat schone zoete water te schei den van het brakke en vervuilde water uit het Noordzeekanaal. Ook moet worden voorkomen, dat vermenging ontstaat met het uitslagwater van de nieuwe pol ders dat vermoedelijk een vrij hoog chloorgehalte zal hebben: dit zal overigens terechtkomen in het Oostvaardersdiep. Verder moet in verband hiermede ook een eind worden gemaakt aan de verontreiniging van Eem en Vecht. Dit alles krijgt grote invloed op de vormgeving van het toekom stige IJmeer. Daar zullen de wa terstromen elkaar kruisen. Ge dacht wordt onder meer aan eep uitgebreid systeem van strek dammen. De Werkgroep voor het Landschap der Zuiderzeepolders hoopt, dat hiermee tevens gunsti ge lees: beschutte gelegen heden zullen worden geschapen voor de zgn. „kleine watersport". Wat de reereatievormen betreft, het gaat daarbij allereerst natuurlijk om de watersport. Daarnaast is het „oe- vertoerisme" van belang. Deze beide verdragen zich slecht met elkaar. Er zal dus naar concentratie op geschikte punten voor elk afzonderlijk moeten worden gestreefd. De Werkgroep stelt, dat jachthavens in de meeste gevallen zullen worden aangelegd nabij de bebouwde kom veelal ook met gebruikmaking van be staande accommodatie (Muiden, Dur- gerdam, Monnickendam. Hoorn, Enkhui zen, Lemmer, Vollenhove, Kampen, El- burg, Harderwijk, Spakenburg, Hui zen). „Men zal moeten waken voor ontsie ring door loodsen voor win terberging: deze behoeven niet met de jachthavens te worden gecombineerd en dienen waar mogelijk op industrieterrein te worden ondergebracht nieuwe plaat sen voor jachthavens kunnen soms wor-. den gevonden bij opritten naar brug gen". Volgens de werkgroep is het wense lijk, dat kampeerterreinen en andere recreatieve bebouwing worden gecon centreerd. Verspreide vestiging tussen deze concentratiepunten in moet wor den vermeden. Want: een „wilde" ont wikkeling bij de recreatie op allerlei punten langs de oude kust kan aan de toekomstige waarde van de randmeren grote schade toebrengen. Bepleit wordt, in de bestemmingsplannen zo spoedig mogelijk de nodige waarborgen hiertegen op te nemen, eventueel op grond van aanwijzingen ingevolge de wet op de Ruimtelijke Ordening. Langs de rustige gedeelten moeten wel op enkele punten beschutte lig plaatsen voor de watersport tot stand worden gebracht, aldus de brochure. Ook. wordt aanbevolen de accommoda tie voor kampeerders „binnendijks" in te richten dus in de polder, en wel te midden van daarvoor geschikte stro ken bos, opdat het landschap zo min mogelijk ontsierd raakt. Om saaie stukken te verlevendigen op nunten waar „voorlanden" niet mo gelijk zijn in verband bijvoorbeeld, met de slappe bodem, valt ook te denken aan het maken van \tat genoemd wordt „karakteristieke punten": ophogingen achter de polderdijk met specie uit de vaargeul. Op verhoogd niveau kan een beplanting worden aangebracht die dan boven zo'n dijk uitsteekt. „Het zou voor het aspect van alle randmeren opk van het allergrootste belang zijn wanneer de dijken met an der materiaal dan asfalt zouden wor den bekleed, zodat ze groen kunnen worden waar mogelijk zodanig ge construeerd dat enigp opslag van struikgewas kan worden gerealiseerd". Nog enkele spectaculaire voorstellen: Aan de zuidelijke oever van het IJmeer bij Diemen zullen twee grote elektri sche centrales verrijzen, die met hun hoge schoorstenen, grote gebouwen en hoogspanningsleidingen het landschap sterk ten ongunste zullen beïnvloeden. Ook vóór de kust zullen allerlei wer- ken moeten worden uitgevoerd in ver band met het maken van een cir- Ideaal voor de watersport zyn de randmeren der IJsselmeerpoIders. „Buit deze mogelijkheid zoveel mogelijk uit" .adviseert de Werkgroep voor het Landschap der Zuiderzeepolders. „Zorg niet alleen voor jachthavens, maar schep ook „doelen" om naar toe te zeilen maak daar dan ligplaatsen. Laat de meren een aantrekkelijke vorm krijgen en vermijd de monotonie van eindeloos rechte, volstrekt kale dijken." cuit voor het koelwater. Zou het niet mogelijk zijn hier een bospark aan te leggen met daarbij een zwemgelegen- heid in verwarmd water? Het nieuwe land moet op een aantal punten worden verbonden met het ou de land. Dat gebeurt meestal via brug gen, die echter nogal hoog moeten worden om de watersport op de rand meren niet te hinderen. Deze obsta kels zijn ontsierend. Het zou dus beter zijn om allerlei karakteristieke plekjes te sparen sommige brug gen door tunnels te vervangen. De Werkgroep heeft zich (nog) niet beziggehouden met de inrichting van het nieuwe land. Voor wat de Marker waard en Zuidelijk Flevoland betreft: bij het formuleren van de gedachten over de randmeren is uitgegaan van de plannen, zoals die op dit moment zijn opgesteld. Mr. H. P. Gorter, voorzitter van de Werkgroep, wees ons in dit ver band op de geprojecteerde woongebie den tegenover Amsterdam - hier en daar al aangeduid als IJstad. „Via de verbindingswegen zal onder meer een zeer soepel openbaar vervoer tot stand moeten komen, wil meh de hoofdstad als centrum intact laten. Wij nemen aan, dat dit gebied dan ook zal worden aangesloten pp de geprojecteer de stadsspoorweg. Hiermee is althans rekening gehouden bij het opstellen van onze plannen. Wij hebben daarentegen het Oostvaarders'diep niet in de plannen betrokken - dat wordt een scheepvaart route, die minder geschikt is voor de watersport, terwijl hier ook minder van recreatie aan de oevers sprake zal zijn. Ik hoop wel, dat men lintbebouwing langs dit water zal weten te vermijden. De industrie kan bijvoorbeeld langs in- steekhavens worden geconcentreerd. Ook dat valt in de totale conceptie der in polderingen, zoals wij die voorstaan". MOSKOU De Russische confectie- industrie is gedwongen het matensche- ma voor kinderkleding aan te passen aan de grotere baby's van de jaren zes tig. In de afgelopen maanden zijn te Mos kou ruim 3.000 baby's gemeten. Daar uit is gebleken, waarom de kinderkle ding zo slecht verkocht wordt Zij is te klein voor de dikkere, langere baby's van nu. „Jonge burgers, die 54 tot 56 cm lang zijn en maar vier of meer kilogram wegen, werden enkele jaren geleden nog reuzen genoemo. Thans verbazen zij de artsen in de kraamklinieken niet langer",, aldus Tass. LONDEN Op een veiling bij Chris tie in Londen gingen dezer dagen twee verzamelingen brieven voor grote be dragen van de hand. Een verzameling brieven van Albert Einstein bracht 15.000 pond op, die van de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway 7.000 pond. De 58 brieven van Einstein waren ge richt aan dr. Gunstav Bucky, een Rönt- genspecialist, die in 1965 in New York overleed. De brieven werpen geen nieuw licht op de relativiteitstheorie van Ein stein, maar geven wel inzicht in zijn le ven en gedachten. De brieven van Hemingway werden geschreven aan een jonge vrouw in Ve netië. Het waren er in totaal 65. He mingway schreef de brieven aan Adria- na Ivancich, die hij in 1949 in Venetië ontmoette, in een periode dat hij zeer produktief was. „Zij geven dan ook een goed beeld van de echte Hemingway als schrijver", aldus een zegsman van Chris tie. UTRECHT Ruim 50.000 Nederlan ders gaan de laatste dagen van het jaar temidden van sneeuw en ijs doorbrengen. Zwitserland en Oosten rijk staan weer bijzonder hoog aan geschreven bij al deze wintersport liefhebbers. Maar ook in eigen land blijft men deze dagen niet thuis zit ten: de Nederlandse Spoorwegen ver wachten aan de vooravond van Kerst mis ruim 800.000 reizigers te zullen vervoeren, die elders in het land op familiebezoek gaan. De sterke toeneming van het met-va- kantie-gaan aan het eind" van dit jaar vergeleken bij vorige jaren heeft twee oorzaken. In de eerste plaats vallen de kerstdagen bijzonder gun stig - het opnemen van drie vakantie dagen resulteert met inbegrip van oud en nieuw in tien vrije dagen -, maar bovendien schijnen velen de vakantie niet meer in eens op te wil len „souperen" in de zomermaanden. Men wil ook in de donkere maanden nog een appeltje voor de dorst heb ben. Daarnaast krijgen de warme landen (Spanje, de Balearen en de Canari- sche Eilanden) 's winters steeds meer toeristen. Vele boven-de-veerti- gers gaan tegenwoordig naar het Zuiden om enkele weken het winter se klimaat in Nederland te ontvluch ten. De directeur van de Nederlandse Reis- vereriiging, de heer C. van Zwijn- dregt, verwacht, dat het een zeer goede kerst zal gaan worden. De NRV en Hotelplan zullen in de week voor Kerstmis zeven extra treinen laten rijden met optimale bezetting (15 rijtuigen) naar Chur, Salzburg, Innsbruck en Zuid-Beieren. Deze trei nen zullen ongeveer 6.000 reizigers vervoeren. Ook de maanden januari, februari en maart zijn al nagenoeg volgeboekt, aldus de heer Van Zwijn- dregt, die nog een nieuw element sig naleert in het reizen naar de winter sportcentra, namelijk de charter vluchten. De NRV hééft twee veer tiendaagse vluchten naar Oostenrijk en Joego-Slavië, die volledig zijn be zet. Hij berekent, dat men voor een normale 15-daagse wintersportvakan tie minimaal f 400,nodig heeft. Ook de algemeen secretaris van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus, mr. A. Borst, heeft hoge verwachtingen voor de komende feestdagen. Hij schat, dat het alge mene vervoer per auto, trein, bus en vliegtuig ruim 50 procent meer zal zijn dan het vorig jaar, hetgeen hij vooral toeschrijft aan het gunstig vallen van de kerstdagen. De Compagnie internationale des Wa gons Lits in Amsterdam heeft een groot aantal slaapwagons moeten re serveren voor de verwachte „uit tocht" van vakantiegangers. Van 15 december af worden dagelijks extra rijtuigen ingezet, in totaal 100 (58 voor Zwitserland en 42 voor Oosten rijk). De Nederlandse Spoorwegen verwach ten in de avond en nacht van 22 op 23 december de grootste drukte. Op 20 december worden 20 extra treinen en zes burger-militaire treinen inge last, terwijl op 22 december behalve elf voortreinen vanuit de randstad Holland naar het Oosten, Zuiden en Noorden, nog 240 treinen zullen wor den versterkt. Op die dag rijden er bovendien nog 17 speciale militaire treinen. Ook op 23 december zullen 180 treinen worden versterkt. Na de kerstdagen zullen eveneens veel reizigers per spoor de thuisreis aan vaarden. Op 26 december zijn 120 treinen versterkt, op 27 december 80 - er worden dan ook nog 22 mili taire treinen ingeschakeld - en op 28 december zullen de spoorwegen 17 burger-militaire treinen inzetten. Wat het buitenlandse treinverkeer aan gaat zijn van 20 tot en met 23 decem ber alle uitgaande D- en TEE-treinen (Holland-Italië-Expres, Austria-Ex- pres en Skandinavië-Expres) ver sterkt. In totaal zullen 70 extra rij tuigen worden ingezet. Op deze dagen zullen de exprestreinen enkele malen twee keer op één dag •de route naar het Zuiden rijden. Voor Parijs schijnt eveneens belang stelling te zijn: op deze route zullen in totaal 25 extra rijtuigen worden ingezet. Voor de gastarbeiders zullen de Neder landse Spoorwegen op 15, 16 en 21 december extra treinen laten rijden naar de Frans-Spaanse grens. De Italiaanse, Griekse en Joegoslavische arbeiders zullen voor de kerstdagen naar het Roergebied moeten reizen. Vandaar lopen extra treinen naar de ze Balkanlanden. MESOCCO Zwitserland heeft er weer een tunnel by. De Kleine St.-Bernhard is doorboord en op één december konden de eerste bussen met genodigden door de 6,6 km lange San Bernandino-tunnel ryden. Foto: de zuideiyke uitgang van de tunnel.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 11