Souvenirindustrie speelt grote rol H mmmsmm Mini-onderzeeër oooooooooooo Veertig Bethlehems. .oeveel Bethlehems zijn er in de wereld? Volgens Elias Bandak. burgemeester van het enige oude, echte en ware Bethlehem, een stuk of veertig, waarvan vijftien, in Latijns- Amerika. Eén ervan, het even benoorden Haifa (in Israël) gelegen Bethlehem Haglilit, in het Boek Jozua genoemd als deel van het erfgoed van de Israëlitische stam Zebulon, ligt betrekkelijk dichtbij het Bethlehem van de geboorte van Jezus. Sinds juni j.l. dichterbij dan ooit, want het Bethlehem van burgemeester Bandak is in de juni-veldtocht van Jordaanse in Israëlische handen overgegaan. De meeste Bethlehems in de wereld zijn maar klein. Uitzondering vormen de stad van die naam in de republiek Zuid-Afrika (Oranje-Vrijstaat) die ongeveer 19.000 inwoners telt een agrarisch centrum met een flinke levensmiddelenindustrie en het Bethlehem in de Amerikaanse staat Pennsylvania, waarmee het Bethlehem van burgemeester Bandak sinds 1961, toen een van zijn voorgangers Amerika bezocht als gast van wijlen president Kennedy, een tweelingstad-verhouding heeft. Bethlehem in Amerika (80.000 inwoners) is met zijn grote chemische en metallurgische bedrijven een belang rijk industrieel centrum waarvan de economie geheel wordt beheerst door de Bethlehem Steel Corporation. Van evenveel belang is, dat Bethlehem (Penn.) het centrum van de religieuze en onderwijs-activiteiten is van de Hernhutters. Bartlehiem Zulk een fraaie allure treft men niet aan in het Nederlandse Bethlehem, dat men in het noorden van Friesland moet zoeken, ten dele in de gemeente Tietjerksteradeel, gedeeltelijk in Ferweradeel. Het plaatsje heet overigens niet helemaal precies Bethlehem, maar Bartlehiem. Het heeft zijn naam te danken aan het nonnen klooster Bethlehem, dat er van 1170 tot 1580 heeft gestaan. Veel namen herinneren nog aan dat oude klooster: ..Aid Bethlehem" of „It Kleaster" (Het Klooster). En dan leven er nog altijd verhalen over vluchtgangen die van het kloostpr Bethlehem ondergronds zouden hebben gelopen naar andere' kloosters, kilometers ver ook onder de Ee door die de grens van de hierboven genoemde gemeenten vormt. Enige tijd geleden ontdekte de familie P. Hoogland op het erf van haar boerderij op „It Kleaster" een gang. Zo'n gang? Het leek meer op een oude riolering of een soort waterleiding: men kon er niet rechtop in staan. Toch kwamen toen de verhalen weer los over d.e vluchtgangen. Een uitgebreid onderzoek kon echter niet worden ingesteld; daarvoor werd een te klein gedeelte van de gang ontdekt. Wel staat vrijwel vast, dat in de buurt van de boerderij van de familie Hoogland een kerkhof gelegen moet hebben: er werden vele skeletten gevonden. Dat is iets van het Bartlehiem van vroeger. Hoe is het nu? De veertig gezinnen die er wonen zijn of boeren en landarbeiders, pendelaars. Een vrij groot deel van de bevolking werkt namelijk in Leeuwarden. Een jaar of tien geleden was dat anders; toen vond een deel van de Bartlehiemster mannen werk in de zuivelfabriek maar die bestaat sinds 5 december 1957 niet meer: de gebouwen doen dienst als kaaspakhuis van de Frico. De huisjes van het fabriekspersoneel die leeg kwamen te staan worden nu benut door de pendelaars... Het gehucht heeft kerk noch school. Men is er of georiënteerd op Birdaard of op Wijns, kleine dorpen die vrij dichtbij liggen: ook de kinderen gaan in deze beide plaatsen op school. Vooral ten behoeve van die kinderen, maar uiteraard ook voor anderen wordt een „overhaal" voor voetgangers en fietsers over de Ee onderhouden. De herberg van het Friese Bethlehem is overdag gesloten de eigenaar is naar elders vertrokken. Maar er is nog een vergunning. Bartlehiem mag dan nauwelijks een eigen verenigings leven hebben, de plaatselijke kaartclub komt er graag elke week een avond bijeen... Van het Nederlandse Bethlehem, het Amerikaanse, het Zuidafrikaanse, terug naar het Jordaanse, nu Israëlische, Zo kronkelt zich de Dokkumer Ee door Bartlehiem. De Ee maakt het gehucht een belangrijk punt in de Friese Elfstedentocht op de schaats. Het traject Bartlehiem-Dokkum wordt namelijk heen en terug afgelegd. Wie Bartlehiem op tijd haalt, rijdt ook de hele tocht uit, zo wordt er gezegd. Het plein voor de Geboortekerk te Bethlehem bezette. Naar de stad waarheen zich in deze dagen de aandacht van vele honderden miljoenen richt. Het plein voor het stadhuis van Bethlehem is getooid met een spandoek waarop de bezoeker in het Engels, Iwriet en Arabisch welkom wordt geheten. Dat is niet zomaar een vriendelijkheid van de werkelijk gastvrije bevolking de 15.000 christelijke en 10.000 islamitische inwoners van Christus' geboorteplaats moeten het wel degelijk hebben van de pelgrims en vakantiegangers. De Israëlisch-Arabische oorlog in juni heeft het vreemdelingenverkeer in deze ex-Jordaanse stad een gevoelige klap toegebracht. Voor de uitbarsting van de vijandelijkheden trok Bethlehem gemiddeld 1.200 - 2.000 toeristen per dag, hoofdza kelijk Europeanen en Amerikanen. Met de oorlog en de Israëlische bezetting van de westelijke Jordaanoever daalde het buitenlands bezoek plotseling met 75 procent. Het komt slechts langzaam weer op gang. De tegenslag werd aanvankelijk weer goedgemaakt door een grote toeloop van Israëli's 3.000 - 5.000 in de eerste twee maanden van de bezetting. Maar de Israëli's zijn alweer wat uitgekeken op wat zij noemen de „nieuwe gebieden", de bezette zones in Jordanië, Syrië en Egypte. Het dichtbij Bethlehem gelegen graf van Rachel, de bij de geboorte van Benjamin overleden vrouw van Jacob, blijft natuurlijk e^n trekpleister voor de vrome joden onder hen. De joden ver eren haar als een van de vier aarts moeders van het volk en zijn blij dat het weer mogelijk is op haar graf te bidden. Voonde oorlog werden geen joodse, en vrij weinig niet-joodse, Israëli's toege laten tot de bedevaartsoorden in de nu door Israël bezette gebieden. Souvenirs Dat het veel stiller is in Bethlehem dan voor de oorlog blijkt als men bij een bezoek aan een van de smaakvolle souve nirwinkels om 10.30 uur van de winkelier te horen krijgt „de eerste klant vandaag" te zijn. Meer nog dan in andere centra van het vreemdelingen verkeer, speelt de souvenirindustrie een belangrijke rol in Bethlehem. De vervaar diging van de meest kenmerkende Bethle- hemse souvenirs met paarlemoer ingelegde christelijk religieuze voorwer pen en snuisterijen dateert uit de vierde eeuw, toen keizer Constantijn zijn grote basiliek bouwde boven de Geboorte grot. Het bouwwerk werd opgeluisterd met versieringen van paarlemoer. Met de verwerking van dit materiaal, onder wezen in een speciaal voor dit doel opgerichte werkplaats te Bethlehem, werd doorgegaan toen de basiliek af was. Men ging zich toeleggen op het maken van rozenkransen en fraai bewerkte doosjes en verheugde zich over de vlotte verkoop aan de pelgrims die Bethlehem aandeden. Het handwerk ging over van generatie op generatie. De rotsachtige streek, waarin Bethlehem is gelegen, was niet vruchtbaar en vreemdelingenverkeer en souvenirindustrie waren een uitkomst voor velen die niet in hun onderhoud konden voorzien. Het verwerkte paarlemoer is niet afkom stig uit Bethlehem zelf. In onze tijd wordt het ingevoerd uit Engeland, Duitsland en de V.S. en Australië. Andere bekende souvenirs uit Bethlehem zijn gemaakt van olijfhout goudbruine sieraden en gebruiksvoorwerpen. Som mige houten beeldjes hebben een chris telijk religieuze betekenis, bijvoorbeeld de rijtjes van drie kamelen, de rijdieren van de bij Christus' geboorte naar Beth lehem getogen wijzen uit het Oosten. Om mogelijke Israëlische klanten aan De klokketoren van de Geboortekerk te Bethlehem te trekken, is men de laatste tijd ook souvenirs gaan maken in de vorm van joodse symbolen of heiligdommen da vidsterren, 7-armige kandelaars, de koe pel boven het graf van Rachel. Maar de hoofdzakelijk met de hand gemaakte Bethlehemse souvenirs zijn prijzig en liggen doorgaans buiten het bereik van gemiddelde Israëlische dagjesmensen. Bij de produktie van de souvenirs was onmiddellijk voor de oorlog 60 procent van de beroepsbevolking betrokken. 20 procent maakte andere produkten van de plaatselijke industrie meubelen, textiel, plastics en macaroni en de resterende 20 procent was werkzaam in het winkelbedrijf, bij het openbaar vervoer of buiten de stad. Voor de koning Een curiosum is dat de Jordaanse ko ning, Hoessein, het verlies van de wes telijke Jordaanoever ten spijt, afnemer is gebleven van Bethlehems handwerk. De ingekochte snuisterijen, dikwijls vervaardigd door vaklieden wier reeds in dezelfde branche werkende groot vaders met veel succes hadden geëxpo seerd aan Europese hoven, worden als tevoren door de vorst cadeau gegeven aan zijn gasten en aan degenen die hem op hun beurt gastvrijheid verlenen. Wel zou koning Hoessein het de laatste tijd houden op wat minder dure relatie geschenken dan vroeger. De souvenirhandelaars zijn blij dat de Israëlische autoriteiten geen bezwaar maken tegen de leveranties aan de koning. En de Israëli's zijn niet blind voor de betekenis van de transacties voor een industrie die het er niet gemakkelijker op heeft gekregen door een vermindering van afzetmogelijkheden ter plaatse en in Arabische buurlanden, een daling in de omzetten en hieruit volgende werkloos heid en geharrewar met andere, in Is raëlisch territoir geldende, in- en uit voerrechten en ongunstiger deviezen- bepalingen. Ondanks de huidige moeilijkheden zijn de inwoners van Bethlehem niet pessimis tisch. De oorlog buiten beschouwing gelaten, is het in de zomer en herfst altijd stiller in hun stad dan in de periode Kerstmis tot Pasen, het toeristisch seizoen bij uitstek. Voor deze tijd is een recordaantal bezoekers aangekondigd en zijn door de Israëlische autoriteiten en de plaatselijke burgerij grootscheepse voorbereidingen getroffen. Inschikkelijk Wat uiteindelijk met Bethlehem zal gebeu ren weet niemand, maar inmiddels schikt men zich in de bestaande toestand. De straatjeugd het vlotst. Druk ventend op de plaatsen die toeristen trekken, duwen deze kinderen velen blauwogig en blondgelokt, een atavisme dat herinne ringen oproept aan het verblijf der kruisvaarders in het Heilige Land de nog schaarse bezoekers prentbriefkaarten in de hand. 5 - 6 belira. Zij zijn blijk baar niet in staat het onderscheid te zien tussen toeristen uit Israël en van overzee en brabbelen voor alle zeker heid maar wat ijlings opgestoken Iwriet. Met het in de bezette gebieden als wettig betaalmiddel ingevoerde Israëlische geld kunnen zij al aardig omspringen. De volwassenen doen het natuurlijk wat bedaarder aan. Zijn zij tegemoetkomend jegens de Israëli's, dan zouden zij bij een teruggave van hun woonstreek aan Jordanië wellicht last kunnen krijgen, zijn zij openlijk anti-Israëlisch, dan ris keren zij nu onaangenaamheden. Haat dragend schijnen zij overigens niet. Vreemdelingen in Bethlehem worden in de mmÊÊ regel snel op hun gemak gesteld door de meestal uitstekend Engels sprekende inwoners en de manier waarop Israëli's worden bejegend is aanmerkelijk minder koel dan in bezette steden als Jenin en Nablus. In dagelijkse realiteiten vertaald, bete kent een aanpassing aan de bestaande situatie dat iedereen, van hoog tot laag. het zijne doet voor het economische herstel van zijn stad, ongeacht wie er nu de scepter zwaait. De geheel en al in zijn taak opgaande burgemeester van Bethlehem, Elias Bandak, licht zijn ge dragslijn zo toe: „Ik ben burger, geen politicus. Mijn plicht is zorg te dragen voor het welzijn van de mensen onder mijn hoede. Dat kost mij al mijn tijd en energie". Een druk bezet man terwijl hij journalisten ontvangt op het stadhuis liggen stapels werk op hem te wachten voegt hij eraan toe: „En verder, de Israëlische autoriteiten maken het ons niet lastig, zij houden de teugels met zachte hand". Ontwrichting Burgemeester Bandak deelt de algemene hoop op een herstel in de sector van het vreemdelingenverkeer. Maar niet slechts het toerisme is achteruitgegaan. De daling in de export, waarmee voor de oorlog 1.000.000 dinar (2,8 miljoen dollar) per jaar was gemoeid, is aanzienlijk en bij de bouw is stagnatie, en bijgevolg werkloos heid, opgetreden. Van de 50 nieuwe woningen die voor de oorlog in aanbouw waren, worden er slechts 12 afgebouwd. Gezien de onzekerheid over de toekomst van de stad willen de investeerders hun geld niet in de waagschaal stellen. Bovendien is het geld schaars geworden. Tegenslag in het bedrijfsleven, ontwrich ting van het financieel verkeer met zakenlieden en particuliere relaties in Arabische landen en de sluiting van banken hebben allemaal een nadelig effect gehad op de economische positie van Bethlehem. Naar het zich laat aanzien, zal het toeris me in de komende maanden veel goedma ken. Hoeveel pelgrims en vakantieganger» Bethlehem werkelijk zal trekken, is niet duidelijk omdat de ramingen voor het seizoen sterk uiteenlopen. Van het Kerstfeest wordt dit jaar meer werk gemaakt dan ooit tevoren. De stad wordt fraai versierd en op het plein waar ieder jaar met Kerstmis een boom wordt neergezet, komen er ditmaal maar liefst zes. Verwacht wordt, dat 20.000 mensen aanwezig zullen zijn bij de diensten in de Geboortekerk bijna tweemaal zoveel als vorig jaar. De Israëlische autoriteiten doen al het mogelijke om de pelgrims een vredige kerstviering te garanderen. Bijna duizend politiemannen zullen waken over de openbare orde en niet-christen Israëli's zullen uit het gebied van Bethlehem worden geweerd. Christen-Israëli's en christenen die wonen in de bezette zone ten westen van de rivier de Jordaan, zijn er welkom. Zij moeten de bevoegde autoriteiten in hun woonplaats wel even vragen om toestemming om het bede vaartsoord te betreden. Het wordt niet geheel uitgesloten geacht, dat in Israël soortgelijke aanvragen zullen worden ontvangen van christenen in de Arabische landen. Bij de beoordeling van dergelijke verzoeken zal het hart een woordje meespreken. Voor de oorlog en bezetting trok Bethlehem jaarlijks een niet te verwaarlozen aantal bezoekers uit landen als Libanon. Wegens zijn gunstig klimaat was het stadje, behalve bedevaartsoord, ook een populaire vakan tieplaats. Hoewel de meeste gelovigen evenals in het verleden waarschijnlijk zullen komen uit Europa en de VS, wordt het drukke kerstbezoek deels toegeschreven aan de komst van meer Israëlische christenen dan vroeger. Een andere factor is dat het de buitenlandse toeristen onder de na oorlogse omstandigheden makkelijker valt te reizen van de ene christelijke heilige plaats naar de andere Nazareth, Jeruzalem en Bethlehem liggen nu in één territoir. Alles volgeboekt Evenals bij de volkstelling ten tijde van Christus' geboorte, is ook deze Kerstmis in Bethlehem geen onderkomen meer te vinden. De vijf hotels (200 bedden) die het stadje telt zijn volgeboekt en ook in Oost-Jeruzalem, ongeveer 10 kilometer naar het noorden, is haast geen hotel accommodatie meer te krijgen. Maar niet alleen de hotels in Bethlehem en het door geboorte en sterven van Christus met Bethlehem verbonden Jeruzalem zijn vol, ook elders in het land zouden reserveringen zijn gemaakt. Klein als het is, heeft Bethlehem een internationaal gerichte blik. Het toerisme brengt dat met zich mee. Burgemeester Bandak praat met veel gemak over contacten met organisaties voor vreemde lingenverkeer in landen als de VS. Engeland, Nederland. Frankrijk. Italië en Spanje. Ook met Latijns-Amerika, dat in de laatste eeuw talrijke Arabische immigranten heeft getrokken, worden banden onderhouden. Historie hier De Bethlehemse burgervader is trots op zijn stad. „Er zijn wel veertig Bethlehems op de wereld, vijftien in Latijns-Amerika. Maar hier is historie geschreven. Van de oude stad is helaas niet veel meer over gebleven. Het mozaïek in de Geboortekerk dateert nog uit de tijd van Keizer Con stantijn. Als een in strategisch opzicht belangrijk punt op de weg van Jeruzalem naar Hebron, heeft Bethlehem in het verleden veel te verduren gehad. De plaats van de Geboorte zelf werd in 135 ontheiligd door Keizer Hadrianus, die er een woud plantte ter ere van Adonis. De basiliek van Keizer Constantijn werd verwoest in de zesde eeuw. waarschijn lijk als gevolg van een aardbeving. In de zevende eeuw werden grote vernielingen aangericht door de Perzen, maar de onder de regering van Keizer Justinianus weer opgebouwde kerk bleef gespaard. Ondanks beschadigingen, verbouwingen en verande ringen heeft deze kerk stand gehouden." Volgens de burgemeester komen in Bethlehem steeds brokstukken geschiede nis te voorschijn. Zijn glimlach breekt even door als hij vertelt hoe een paar jaar geleden bij graafwerkzaamheden op 4 meter diepte opeens ruïnes van gebouwen werden gevonden. Men graaft verder. De agenda van de burgemeester is vol en zijn stad eist alle aandacht voor zich op. Als straks de kerstklokken luiden in de Geboortekerk, zullen veel ogen op haar zijn gericht. Misschien ligt de toekomst van de mens onder water, met enorme hoeveelheden grondstoffen en voedselreserves, ook met steden voor de overbevolking van onze aar de. Al lang tracht men overeenkomstige middelen van vervoer te scheppen, die de onderzoekers het werk moeten vergemak kelijken. Een firma in Lübeck introduceert twee moderne kleine onderzeeërs, die door een team van ingenieurs geconstrueerd werden. TOURS 60 foto 1 bovenen TOURS 73 foto 1 onder) zijn voor onderzoek, bezich tiging en controle van stalen bouwwerken, dokken en kade-installaties etc., maar ook voor het toerisme ontworpen. Type 60, een tweemans werkboot, zes meter lang, 3,3 meter hoog, drie meter breed en met een gewicht van tien ton, wordt voor duikdiep- ten tot 100, 200 en 300 meter gebouwd. Type TOURS 73 biedt bij 7,3 meter leng te en een gewicht van 12,7 ton aan vijf passagiers en de commandant plaats. Druk- vaste schijnwerpers naast iedere patrijs poort garanderen een goed uitzicht. Bij de grote boot bevindt zich de aandrijf propel ler in een buis aan het dek. Deze wordt door een elektromotor met een capaciteit van 16,3 pk aangedreven. Met 165.000 en 285.000 DM liggen, naar men beweert, de prijzen bijna 50 pet onder die voor vergelijkbare, tot nu toe gebouw de miniduikboten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 13