Religieuze vrijhaven in de Sovjet ZAGORSK weerzien met de pope Van de hoge hoofdtooi tot op het schoeisel gehuld in het traditionele zwart, dat de eeuwen heeft doorstaan, staat de nog vrij jong lijkende pope in geduldige aandacht naast de hoge aan de meterdikke muren vastgemetselde tombe in het halfduister van de oude basiliek. Tussen de overdadige sluike haargroei die slordig van de neus tot halverwege de borst reikt laat zich een spoor van een glimlach vermoeden, als hij toekijkt hoe een zware eveneens geheel in zwart gehulde vrouw met opvallende kracht haar ongeveer tien jaar oude kind gemakkelijk optilt tot boven de grote glazen plaat, waarmee het open graf, of wat het ook moge zijn, is afgedekt. Het kind kent het ritueel. Kvyiek buigt het voorover tot de neus het glas raakt. Daarna, met een overbodig duwtje van de moeder drukt het een ogenblik ook het voorhoofd op het glas. En tenslotte, met de snelheid van een op insektenjagende kameleon laat het de tong uit de mond schieten om ook daar 5 3 3 k •- 1 - mlliii *5^15 Wé. mm het glas nog even mee te beroeren. Het spoor van een glimlach rond de nauwelijks zichtbare mond van de pope verbreedt zich tot een stralende lach als hij het ritueel voltooit door de rap bevochtigde, magere hand op het hoofd van het kind te leggen. De tombe, half verlicht door hoge flakkerende kaarsen, is gewijd aan Sergei Radanesky, die meer dan vier eeuwen geleden de bouw van de wit gepleisterde en met zware vergulde byzantijnse koepels bekroonde basiliek van Zagorsk inspireerde. Ik kreeg geen kans er dicht genoeg bij te komen om te zien of de stoffelijke resten van Sergei onder het glas lagen opgebaard. Onmiddellijk nadat de pope het kind en de moeder zijn zegen had gegeven, haastten zij zich langs een oud smeedijzeren geleidingshek terug naar het gangpad om zich andermaal te voegen aan het einde van een dicht opeengedrongen rij van zwarte vrouwen en geduldige kinderen, die ieder op hun beurt met meer of minder demonstratieve overgave het ritueel herhaalden: neus, voorhoofd, tong, neus, voorhoofd, tong Elders in de hoog gewelfde basiliek, waarvan de muren schuilgingen onder een schat van adembenemende ikonen, en prachtig bewaarde fresco's, leunden tientallen vrouwen met gesloten ogen en gevouwen handen in tegen de muur aangebrachte kleine nissen waarop zij de uitgestoken schouderbladen kunnen steunen. Midden in de basiliek was net een jonge vrouw te oordelen naar haar volkomen verwilderde blik in haar wijdopengesperde ogen in een hysterische trance geraakt. Nog net op tijd werd ze opgevangen door twee oude vrouwtjes, die haar bijna als routine wegzetten in zo'n halve nis. Weer ergens anders in de kerk stond een oudere, rijzige pope tegen betaling van enkele kopeken in opdracht briefjes met beden te schrijven voor vrouwtjes die zich daarmee dan haastig naar de schildering van een of andere heilige begaven, om daarvoor met verbluffende lenigheid boven het op de grond gelegde briefje te knielen totdat het hoofd tot aan de oren tussen de knieën verdween. Zagorsk, de oude provinciestad op nauwelijks zeventig kilometer van het snel verwesterende Moskou, wordt overscha duwd door de meer dan een kilometer lange hoge ommuring van het eeuwenoude kloostercentrum van de Heilige Drieëenheid, de Troitsky, dat vandaag hoog aan de lijst van toeristische attracties van Intoerist staat. Een van de twee prachtig bewaarde byzantijnse gekroonde basilieken is er gebouwd op last van Iwan de Verschrikkelijke na een nieuwe zege over de Tartaren. Maar al ruim daarvoor was Zagorsk het religieuze centrum waar de grootvorsten van Moskou zich terugtrokken in perioden van niet steeds devote afzondering. Daaraan herinnert in het eenvoudige, maar van rijke schatten voorziene museumpje, dat aanleunt tegen de Radanesky basiliek, een groot, schitterend en prachtig bewaard borduur werk door tsaar Wassilij na een jarenlang kinderloos huwelijk aan de basiliek geschonken in de hoop daarvoor met de geboorte van een zoon te worden beloond. Eerst toen ook dat niet tot de geboorte van een troonopvolger leidde, hertrouwde Wassilij, waarna al spoedig de geboorte van de latere Iwan IV Wassiljewitsj, de Verschrikkelijke volgde. Tsaar na tsaar heeft in volgende eeuwen de stille ommuurde kloostergemeenschap volgebouwd met nieuwe kerken, kathe dralen en kapellen in de meest uiteenlopende stijlen. In de eerste tientallen jaren na de Oktober-revolutie zijn verscheidene van de bouwwerken die de eeuwen hadden getrotseerd, snel in verregaande staat van verval geraakt. Maar die tijd van verval is nu voorbij. Wat niet reeds op bewonderenswaardige wijze is gerestaureerd staat in de steigers. De tuinen zijn een lust voor het oog en tussen het plaveisel is geen grassprietje te zien. Hoe ook de positie van de kerk in de Sovjet-Unie moge zijn. Zagorsk met zijn 90 monniken, en zijn 240 theologische studenten is in ieder geval een religieuze vrijhaven, waar de baardige popes althans hinnen de hoge muren de onbetwiste 6 alleenheerschappij voeren en waar de gelovigen voornamelijk maar niet uitsluitend oudere en oude vrouwen met wangen als rimpelige appeltjes ongegeneerd ter kerke gaan. de duiven voeren, en aan de voet van de met marmer overkoepelde waterputten en fonteinen babbelend een flink deel van de dag verbrengen, terwijl brutale katten en schichtige honden snuffelen aan hun boodschappentassen. Het is alsof er de eeuwen hebben stilgestaan. „Zagorsk Staatskunst-historisch museum; Verzameling van monumentale architectuur", zo luidt vandaag de officiële naam van het ommuurde geheel. Staats- godsdienstig reservaat, zou een verant woorde toevoeging zijn, die ook zou verklaren waarom dit pittoresk juweel zo hoog genoteerd staat op de toeristische lijst van Intoerist. Want Zagorsk is een van de vijf seminaries voor opleiding van orthodoxe geestelijken die in de Sovjet-Unie zijn overgebleven. In dat licht gezien is een capaciteit van 240 studenten nauwelijks meer dan symbolisch. En al kan dan vandaag, zoals eind augustus gebeurde in de Komsomolskaja Prawda, lezeres Zyazjeva openlijk mogen pleiten voor wederinvoering van godsdienst onderwijs op de scholen van de Sovjet-Unie met het argument dat Christus uit het gezin en uit de scholen is verdreven „en met hem elke moraliteit", het ministerie voor religieuze aangelegenheden hoeft zich daarover gëen zorgen te maken. Degenen die dat onderwijs zouden moeten geven, zijn er eenvoudig niet. 1. Op alle uren van de dag lopen vrouwen de Sergei Radanesky-basiliek in deze ommuurde orthodoxe kloostergemeenschap in en uit. 2. Uitzicht op de door Sergei Radanesky tussen 1422 en 1425 gebouwde Troitsky Sobor, de basiliek van de Heilige Drieëenheid. 3. Waar geen kerken, kathedralen en basilieken staan is het religieuze centrum te Zagorsk volgebouwd met gedenktekens en fonteinen, rustpunten voor de vermoeide reizigers. 4. In het hart van het centrum verheft zich, los van de kloosters en kerken rondom, deze hoge gelede, in de jaren 1741 tot 1769 gebouwde „Kolokolnje" de klokketoren van vorm geheel verschillend met de Byzantijnse koepels die men elders binnen de ommuring aantreft en duidelijk een produkt van latere bouwtijden. 5. Voor sommigen een toeristische attractie, voor anderen een bede vaartsoord. En voor enkelen een plek om de bagage eens rustig neer te zetten en de tijd te neme voor een lange palaver. 6. Een van de negentien popes in Zagorsk waar de orthodoxe kerk ook na vijftig jaren communism' nog strikt vasthoudt aan de eeuwenoude rites. 7. Na zo'n lange dag in dit klooster centrum is het zelfs op de harde steen goed rusten. m 4

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 18