4 Olie- boorders en wentel wieken Een snippertje voorjaar (Van onze medewerkster) 9 Over een paar weken zullen de Parijse modehuizen weer dingen van de daken schreeu wen, waarover zij nu nog als sfinxen zwijgen: de nieuwe modetendensen voor de lente en de zomer van 1968. Silhouet, plaats van de rokzoom, de topkleur voor komend sei zoen: in Parijs is het allemaal nog in nevelen gehuld. De fabrikanten van stoffen en confectie zijn er heel wat minder geheimzinnig mee. Hun nieuwe kleuren en ideeën voor het zomerseizoen 1968 zijn al prijsgegeven in diverse modeshows en op de grote textielbeurzen van Europa. Collecties waarin de vrijetijds- kleding jaar na jaar een belangrijker plaats lijkt te gaan innemen. Katoen blijft daarbij nog altijd een van de grote materialen, naast de moderne synthetische stoffen die men, dank zij de moderne techniek, op tientallen manieren van uiterlijk kan laten wisselen: van breisels, lamés en cloqués, mousselines, fluweel en crêpes, tot gabardines, visgraatstof- fen en whipcords. Volgend jaar arriveren in Nederland twee helikopters, beschilderd met de blauwe strepen van de KLM. Zij komen uit de Verenigde Staten, uit de fabriek van Sikorsky, pionier op het gebied van het hefschroefvliegtuig, en zijn bestemd voor de dochtermaatschappij KLM Noordzee Helikopters. De beide toestel len. een tweemotorige S-61 en een eenmotorige S-62, krijgen een bijzondere taak. waarbij zij grotendeels boven de zee zullen moeten optreden. De rompen van de hefschroevers zijn daarom min of meer in bootvorm gebouwd, zodat, als dat nodig is, op het water kan worden geland en gestart. Dank zij een intrek baar wielonderstel kan ook gewoon op het land worden geopereerd. De taak van de helikopters ligt boven de Noordzee want daar gaan de komende jaren grote dingen gebeuren. Bij zijn ononderbroken speurtocht naar verbor gen voorraden grondstoffen zoekt de 1. Voor koele zomerdagen in 1968 deze driedelige vrije- tijdscombinatie voor mannen: geruite pantalon, col-pullover en jasje (kort, ter wille van tie bewegingsvrijheid!) in ca- valry-twill, met breed vis graat-dessin. Het ontwerp is van Digby Morton in Lon den, het materiaal is kamga- ren/trevira met 45 procent zuivere scheerwol. Het jasje kan ook hoog gesloten wor den gedragen. 2. Onder het merk Spanosport brengt Spanjaard N.V., Bor ne, voor 1968 een collec tie vrijetijdskleding voor de vrouw in de handel, bestaan de uit shifts, strandpakken, shorts met jasjes en drie- en vierdelige combinaties, in to taal in dertien verschillende uitvoeringen (in februari in de winkels; prijzen van onge veer vijfentwintig gulden tot ca. honderdvijftig gulden). De maten lopen van 36 tot 44, in sommige modellen ook tot 46 en 48. Het materiaal is krimpvrije frotté-badstof; shorts en pantalons zijn stretch. Afgebeeld is een drie delige strandcombinatie, be staande uit pantalon met ceintuur, kort hesje dat het middenrif onbedekt laat, en jasje met'capuchon in mili tair^ stijl, gegarneerd met grote zakken en koperen kno pen. 3. Tailleurs-bermude voor voor jaar 1968, zoals dit model in marineblauw, geheel afge- zoomd met geel. Het mate riaal is tercryl-flanel. 4. Kort zomers jurkje, door Spès-Paris gemaakt uit roze tergal-tricot. bedrukt met le vendige bloemdessins. Een greep uit de ideeën van stof- 0 fen- en confectiefabrikanten in binnen- en buitenland is op deze pagina in beeld gebracht. De kleuren zijn helaasniet te zien, maar ze zijn, helder en uitermate zomers: wit wordt afgewisseld door (of gecombineerd met) blauw, appel groen, roze, felgeel en oranje. moderne mens niet alleen op het land. Een groot deel van de aarde is immers overdekt met water en ook de bodem van zeeën en oceanen bevat wellicht nog onvoorstelbaar grote hoeveelheden delfstoffen die, dank zij allerlei moderne technische vindingen, naar boven kunnen worden gehaald. Enige jaren geleden heeft een Ameri kaanse opsporingsmaatschappij de gehele Noordzee verkend met gebruik making van vliegtuigen, die waren uit gerust met hypergevoelige meetappa ratuur. Uit de gegevens, die door deze apparatuur tijdens vluchten op geringe hoogte op lange stroken papier zijn vastgelegd, kunnen vakmensen nauw keurig afleiden wat zich onder de zeebodem bevindt. AFHANKELIJK Dat geldt met name voor olie en aard gas, waarvan exploitatie lonend is. De grote oliemaatschappijen hebben zich intensief voorbereid op het winnen van ruwe olie uit de Noordzeebodem op het Nederlandse deel van het continentale plat. Volgend jaar zal daarmee worden begonnen en zullen op zee kunstmatige eilanden verschijnen, stalen staketsels waarop de boortorens en verdere appa ratuur worden geplaatst en waarop een groep vaklieden zal kunnen leven en werken. Vanaf deze booreilanden zal men dan proberen, de zeebodem te ontsluiten en zijn rijkdommen er uit te halen. Die booreilanden zijn afhankelijk van verbindingen met de vaste wal. Het personeel zal van tijd tot tijd moeten worden afgelost, er zijn levensmiddelen en onderdelen nodig, personeel van de Vaste wal moet op inspectiereis, grond monsters van de zeebodem moeten naar het laboratorium op de wal voor onder zoek, in voorkomende gevallen zal men gewonden of ernstig zieken moeten afvoeren, er zijn dringend bepaalde machineonderdelen nodig, enzovoorts. Uiteraard kunnen verbindingen per schip wsrden onderhouden, maar dat kost vrij veel tijd. Het meren aan het eiland en het lossen zijn niet zo gemak kelijk en bij ruwe zee zelfs onmogelijk. Daarom is er feitelijk maar één oplos sing: helikopters, leder booreiland wordt daarom voorzien van een platform, dikwijls niet veel groter dan het toestel zelf. maar voldoende om erop te landen, te lossen en te laden en weer te starten. Elders in de wereld, waar olie uit de zee wordt gewonnen, zijn helikopter- vluchten naar booreilanden heel gewoon, bijvoorbeeld aan de Amerikaanse westkust, in de Perzische Golf en aan de Engelse kant van de Noordzee, waar reeds verscheidene booreilanden zijn aangebracht. De KLM heeft deze ontwikkeling voor zien en twee jaar geleden een dochter maatschappij opgericht met de naam KLM Noordzee Helikopters N.V. Na uit voerige studies heeft zij nu bij Sikorsky twee helikopters besteld. Volgend jaar komen deze toestellen, die samen met een voorraad reserve-onderdelen 6.750.000 gulden kosten, naar Schiphol, hun thuisbasis. Zes vliegers en tien man technisch en grondpersoneel zullen nodig zijn om de toestellen in de lucht te houden. GOEDE KEUS De KLM heeft een goede keus gedaan, niet alleen omdat Sikorsky op het gebied van hefschroefvliegtuigen een begrip is. maar ook omdat al zoveel andere maatschappijen met de twee typen in kwestie uitstekende ervaringen hebben opgedaan in operaties naar en van booreilanden. Van de S-61 zijn b.v. al enkele honderden exemplaren gebouwd, in hoofdzaak voor militair gebruik, terwijl de S-62 het tot een produktie van 100 stuks heeft gebracht. Er zijn van de S-61 al verscheidene uitvoeringen gebouwd. De door de KLM bestelde S-61N is de bekendste burger uitvoering. Het toestel heeft twee turbinemotoren van 1.500 pk die een vijfbladige rotor aandrijven en in de lange romp (2,5 meter langer dan bij de militaire S-61) is plaats voor 26 passa giers of 2.570 kg lading. De kleinere S-62 wordt voornamelijk gebruikt door de Amerikaanse kustwacht als reddings toestel. Bij de bouw van deze S-62 heeft men in ruime mate gebruik gemaakt van beproefde onderdelen van de S-55, een vroegere helikopter van Sikorsky, terwijl het toestel een turbinemotor van 1.250 pk heeft. De S-62 vervoert elf passagiers of 860 kg lading. Inmiddels is er nog een tweede gegadigde, die helikoptervluchten naar booreilanden in de Noordzee aanbiedt. Bob Schreiner, directeur van Schreiner Air Transport, heeft samen met de BEA Helicopters een dochteronder neming van de British European Airways een bedrijf gevormd dat SBH (Schreiner-BEA Helicopters) heet en dat vluchten aanbiedt met S-61 toestellen van de BEA. Deze heeft vier van dergelijke helikopters en gebruikt ze onder meer voor vluchten naar de Scilly Eilanden, maar ook voor verbindingen met booreilanden. Schieiner zelf heeft al twaalf jaar lang ervaring in het gebruik van helikopters, onder meer voor oliemaatschappijen in Perzië en Nigeria. Ook de S-61's van de BEA zullen dus vermoedelijk straks in Nederland worden waargeno men. Wat volgend jaar boven de Noordzee gaat gebeuren, is uiteraard nog een bescheiden begin. Als de winning van de delfstoffen goed op gang komt, kan deze uitgroeien tot een belangrijke operatie.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 20