In memoriam Joop Simons „Centrum" gaat in Utrecht spelen VANAVOND MORGEN K.Z.O. KOOPT FABRIEKEN IN BUITENLAND RADIO er, TELEVISIEPROGRAMMA'S GLAASJE OP, LAAT JE RIJDEN PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE Olveh doet M inst bij verzekering Winst Key zal hoger zijn T.V. LANGENBERG Pagina 2' WOENSDAG 27 DECEMBER 1967 70 Poulet gaf niet meer om Gusti. Wel had ze medelijden met alles, wat met zijn persoon in verband stond, zelfs met zijn lichamelijke omvang. Voor al had ze medelijden met hem, wan neer hij gedurende de ogenblikken van tijdelijke verzoening, weer opleefde, terwijl ze juist voortdurend met het uitdenken van nieuwe plannen bezig was, om van hem weg te komen en contact te krijgen met haar zo gelief de Amadeus. Ze leerde de bittere les dat het hart trouw kan blijven en het ritme van de eenvoudig-oprechte lief de kan blijven aangeven, terwijl het lichaam reeds alle trouw en geloof gebroken heeft. Haar innerlijke strijd voor vrijheid werd heviger en heviger. Steeds on-4 stuimiger werd haar drang, om alle boeien te verbreken, om van de man af te komen, aan wie zij gebonden was om het genot te smaken niet enkel van de vrijheid van gedachte en van woord, maar ook van de vrijheid van doen en laten, om de onafhankelijk heid van het ogenblik te genieten om het betoverend avontuur der liefde te leren kennen, de werkelijke liefde, die nog zo vreemd voor haar was, om zichzelf te bevrijden van die staat van dienstbaarheid, waarin zij, in haar kwaliteit van echtgenote was ge raakt. En naast die drang ontwaakte er een vage hoop in haar, de droom eens de meesteresse van haar vrij heid te mogen worden. En hoe zwakker haar kansen werden nog eens de weg naar Amadeus te vinden, des te levendiger werd haar geloof, dat ze die, ondanks alles toch tenslotte zou vinden en dat ze dan blijvend samen zou zijn met de bezit ter van haar hart. Was 't dan zo slecht van haar, dat ze vurig verlangde naar haar enig mogelijke geluk? Ze was het kind van niemand, of van iedereen. Maar in haar huisde 'n drijvende kracht, een macht, die haar stuwde, om de gezegende omstreken van een nieuw landschap te zoeken, van een innerlijk landschap, dat ver verwijderd van de tegenwoordige we reld was, een landschap van bloed en dromen, het gebied der naturen, die talent hadden. Het verlangen om haar talent te gebruiken, om haar krach ten te exploiteren, om van groter nut te zijn, de lust om werkelijk te leven dit alles beheerste haar geheel. Pauline las veel boeken. Sommige brachten haar ontspanning, andere troostten haar, maar de meeste ver schaften haar lering. Waar de natuur haar centrum in ieder levend lichaam heeft, werd Pauline in zichzelf duide lijker bewust dat zij slechts een nie tig individuutje was, dat ze niet meër betekende dan een zandkorrel aan de zeekust in het algemene ontwikke lingsproces van het universum en dat ze alleen maar aan het besef van haar eigen onbelangrijkheid kon ont snappen door zichzelf te cultiveren, door haar kennis te vergroten, door haar oor te luisteren te leggen naar de fluisteringen der natuur.. Langzamerhand begon ze haar ei gen huis te haten. Ze beperkte haar huiselijke bezigheden tot een mini mum, ze nam een keukenmeid en een ervaren dienstmeisje voor het werk dat zij en het jonge meisje vroeger gedaan hadden. Van alle kanten staar den haar de mislukkingen en gebre ken aan. Ze werd zich bewust van de naargeestige, prozaïsche architectuur van haar huis. Die massa's van Gus- ti's schilderijen, tekeningen en etsen, die de muren bedekten, maakten haar tureluurs. Die overal uitgestalde vlin derverzameling maakte haar wee. Al die bric-è-brac, die Steinwayvleugel, die veel te groot was voor die kleine hoek, die stoelen, die zo doelloos bij de muren van de eetkamer stonden en al de andere conventionele rommel wekten de gedachte aan een afgrijse lijk museum in haar op. Hoe had ze hier al die jaren kunnen leven? Ze kreeg opeens het gevoel alsof ze niets gemeenschappelijks met haar huis had. Hier vertoonde zich Gusti's kleingeestige trots op zijn bezit Hier heerste zijn wanstaltige, ontwrichte stijl, die eigenlijk helemaal geen stijl was, maar die men alleen maar kon beschouwen als de uitdrukking van een vulgaire bezittersgeest. Dit was alles niets dan een uitstalling, om zijn Bernse vrienden de ogen uit te steken. Vanuit iedere hoek scheen zijn burgerlijke zelfvoldaanheid door te sijpelen. „Waar was hier natuur te ontdek ken?" Waar kon ze een simpele lijn vinden, een kleur, die haar ogen be koorde, die haar rusteloze ziel enige vrede gaf"? „Gusti", sprak ze op een dag, „ik schaam me voor ons huis. Ik verbaas me, hoe het mogelijk is, dat twee in telligente mensen daarin zolang te vreden hebben kunnen wonen". En ze kwam op staande voet met een beslissing voor de dag; ze wilde niet langer op nummer vijftien wo nen, ze moesten naar een nieuw huis uitkijken. Op het eerste ogenblik staarde Gusti haar verbijsterd aan. Maar spoedig daarop spiegelde zich 'n steeds groei- ende ontzetting in zijn blik. „Ja, ik ga naar een ander huis uitkijken. Een- tje buiten de stad, ergens op het land 5 met een vrij uitzicht op de bossen en 5 bergen. Je kunt dan iedere dag met je wagen naar de stad rijden". Gus- ti liet een hulpeloze, onderdrukte 5 hoest horen. „En het geld?" „Ik heb genoeg geld meegekregen", antwoord- de ze kortaf. „Ik veronderstel, dat je 5 me nog wel tijd zult willen geven om 5 er eens over na te denken", sprak hij met een droge sarcastische stem. 5 „Ik verlang niet veel", vervolgde ze, „een paar mooie grote kamers. Dan gooien we er die rommel uit. We houden alleen maar een paar schilderijen, een paar vazen en een heleboel boeken. Jouw vlinderverza meling kun je aan het staatsmuseum geven". Gusti antwoordde niet. Ze haalde met 'n ongeduldig gebaar haar schou ders op. „Als ik zo'n huis niet kan vinden, laat ik er eentje bouwen",ver volgde ze. „Ik maak zelf het archi tectonische plan. Boven wil ik twee aparte kamers voor Eugenie hebben, zodat ze, als ze terugkomt, haar ei gen leven kan leiden..." „Ik hoop dat je niet vergeten zult ergens voor mij een loodsje of hokje te laten bouwen", viel hij haar in de rede. „En ik zal alles met mijn ei gen geld betalen", vervolgde ze, zon der op zijn interruptie acht te slaan. „Ik heb van papa een sommetje van een kwart miljoen franks meegekre gen, dat ik nooit heb aangeraakt". „Dus jij hebt... "zijn ogen vertoon den nu een dreigende uitdrukking. „Zie je, we wonen in een beschaafd land. Wij zijn in het bezit van zeke- 5 re beschaafde wetten. Een van die wet- 5 ten zegt, dat de man de controle heeft over het geld van zijn vrouw, tenzij - dat anders is neergelegd in het huwe- lijkscontract. En ik ben me niet be- wust, dat wij zo'n contract hebben ge- sloten". „Dat alles weet ik wel, maar toch veronderstel ik, dat ik het recht heb om over mijq eigen geld te be- schikken". „Dat staat nog te bezien", antwoordde hij. „Ik denk dat een ad- vocaat het zal weten". „Een advo- caat!", stamelde hij. „Ja, een advo caat. Wij eenvoudigen van geest ken nen niet alle wetten, die in de loop der tijden zijn gemaakt". Gusti boog zich naar voren en staarde haar met een verwezen blik aan. „Dat is de eerste keer, dat je met mij op die manier over geld spreekt", bracht hij eruit. (Wordt vervolgd) Kerst-tv weer „elck wat wils" 3695. David Lodge scharrelde wat in een van dekas ten in een hoek van het laboratorium en kwam toen triomfantelijk aandragen met een klein fototoestel. „M'n ouwe Japannertje moet er dan maar aan gelo ven! En hier is ook meteen een automaatje, dat ik zo kan instellinen, dat er om het uur een foto genomen wordt! Man, ben ik benieuwd, welke beelden het ding voor ons mee terugbrengt uit het Grote Onbekende!!" riep hij uit, terwijl hij het hele geval in de scherm- kubus plaatste. „Let nu op, lui. Het geweldige gebeu ren vangt aan! Ik schakel de stroom in.ja.kijk- kijk! Hij begint al te vervagen. Precies zoals lk jullie voorspeld had. Nou zie je 't met eigen ogen! Vertel mij maar eens, waar het ding blijft! Kijk! Nu zie je haast niets meer... Weg!!" De anderen hadden met ver bijstering toegekeken. „Ja, het is zo!" „Fantastisch!" „Je reinste science-fiction!" riepen zij uit en meteen daarop ontspon zich een levendige discussie, die in hoofdzaak uit gissingen en vage veronderstellingen be stond. Een onweerlegbare verklaring had echter nie mand. David stelde voor, dat men het debat buiten in het licht van de ondergaande zon zou vervolgen. 22. „Je begrijpt dat ik opnieuw de benen moest nemen 2 toen dat jochie binnenkwam" zegt Hoe Ta-ma. ,„Je s ziet dat ik echt door pech wordt achtervolgd. Maar met die kleine jongen is het ook niet best afgelopen Hij is dood". Tsjiao Tai staat op. Misschien is deze 5 zaak toch eenvoudiger dan hij gedacht had. Op jovia- S le toon zegt hij tegen de vagebond: „En nog laat het ongeluk je niet met rust beste kerel. Ik ben namelijk van het gerecht en ik arresteer je voor moord op Seah's zoontje. Jij ben thet geweest die de zwaarden heeft omgeruild. Je wilde hem onschódelijk maken uit angst dat hij je zou verklikken." Hoe Ta-ma uit een ruwe vloek en springt overeind. Horen jullie dat?" snauwt hij tot de twee andere zwervers. „Die kerel is een diender. Laten we hem even tot moes slaan!" Maar de twee mannen aan de tapkast schudden het hoofd. De oudste zegt nors: „Jij bent van Woe-yie, je hoort niet bij ons. Dop jij je eigen boontjes maar." ..Loop naar de duivel!" schreeuwt Hoe Ta-ma woe dend ,.,Goed„ dan gaat het tussen ons, diender. Kom mee naar buiten dan zal je zien of ik me laat arres teren. Jij grijpt mij of ik grijp jou! Je zal nog spijt krijgen dat je vanmorgen bent opgestaan!" 88-4. En terwijl de politiemannen met verbeten gezichten nog slechts wachtten op het lichtsein dat Tekko be loofd had te zullen geven, kwam onze vriend zelf weer langzaam tot bewustzijn. „Oh...eh...oef! Hè? Waar ben ik?" kreunde hij langzaam en de ogen opende en te vergeefs zijn gebonden handen trachtte vrij te maken. „Je bent in de torenkamer van Ilpenrode!" antwoordde iemand tegenover hem die bij het schijnsel van een schriel oliepitje een grote revolver op hem gericht hielf. „Aha! Ben jij het!" lachte Tekko flauwtjes die aan het met kogelgaten bezaaide hemd onmiddellijk zijn belager herkende. „En ,wat ben je van plan om met mij te gaan doen?" „Dat zal ik je vertellen, jon geman!" begon het kogel ga tenhemd en omslachtig haalde hij een sigaret tevoorschijn die hij in de mond stak. „Ik moet je hier bewaken tot de baas komt om je uit de weg te ruimen. Maar ik ben van plan om net zo'n mooi rond gaatje in jouw hoofd te boren, als in de loop van mijn revolver zit zodra je je misdraagt, hè, hè, hè!" „Dat is niet meer dan billijk!" vond Tekko die zijn hersens gepijnigd had met de vraag hoe hij on der deze omstandigheden het lichtsignaal zou kunnen geven „Maar als ter dood veroordeelde vind ik het ook niet meer dan billijk dat ik een laatste wens mag doen en ik zou graag een sigaret willen roken!" „Daar zit iets in!" moest zijn bewaker toegeven en hij peu terde een tweede sigaret uit het pakje. „Die sigaret kun je krijgen maar je handen bij ven vastgebonden! Voorut! Doe je mond open. Hier is er één.' Zoals gewoonlijk bracht de Neder landse televisie tijdens en rond de kerstdagen weer „elck wat wils". Lief hebbers van wat pittiger kijkwerk zul len zich waarschijnlijk hebben afge vraagd: „Waarom nou alweer Billy Smart, alweer 'n ballet, alweer iets la manière de Corry Brokken?" Maar het hoort er naar mijn mening nu eenmaal bij, temeer omdat de meeste mensen de kerstdagen nogal passief doorbren gen en daarbij best eens lui in de stoel mogen zitten kijken naar programma's die voornamelijk een lust voor het oog en het oor zijn. Jammer is alleen, dat er bijvoorbeeld in de opera- en ballet sector zo weinig eigen produkties bij zijn, maar daar moet men dan ook weer de nodige artiesten en financiën voor hebben. Verder moge men beden ken, dat de liefhebbers van pittiger kijkwerk toch ook wel aan hun trekken zijn gekomen, vooral via Toon Hermans, „De Jordaan", en de reportages over Viëtnam en het Midden-Oosten. Toon Hermans vormde de hoofdscho tel van het zaterdagavondmenu. Je mist in een tv-uitzending van zijn show altijd de sfeer en de kleur van de rechtstreekse schouwburgontmoeting met deze grote kleinkunstenaar (dat scheelt volgens mij wel zeventig procent in plezier), maar Jef de Groot zorgde toch voor een uitstekende regie, waar door vooral de mimiek van Toon goed doorkwam. Hoogtepunten vond ik wel de imitaties van de cowboy-filmhelden, diverse collega's (Wim Kan!), de lied jes voor vrouw Rietje en zoontje Gaby (wel wat gevoelig, maar mag het ook?) en niet te vergeten de solliciterende goochelaar („dank-u-wel, alstublieft") met het sterke slot over de even wei nig naam hebbende „jury". Wel vraag ik me af, of Toon het wat Andy Williams-achtige en slechts in de Amerikaanse vèrsie acceptabele „Vier entwintig rozen" niet had kunnen laten vallen voor bijvoorbeeld een volledige opvoering van „Méditerranée" en „Sien". En waar bleven de preek, de Joop Simons, de maandag j.l. over leden chef gevarieerde programma's van de VARA-televisie, heeft de helft van zijn korte leven in dienst gesteld van de journalistiek, radio en televisie. Direct na de Tweede Wereldoorlog, 23 jaar oud, kwam hij in dienst bij radio Herrijzend Nederland. Van 1947 tot 1949 was hij omroeper en samensteller van reportages en klankbeelden bij de VARA. Als producer-scriptwriter vertrok hij in 1949 naar Indonesië om daar in dienst van het ministerie van overzeese ge biedsdelen enkele jaren omroepwerk te verrichten. Terug in Europa werd hij hoofd van de Nederlandse sectie van de Voice of America in Parijs. In die plaats Werkte hij later ook als correspondent van Nederlandse kran ten, radio en televisie. Zijn bijzondere belangstelling voor alles wat met amu sement te maken had deed de VARA be sluiten om hem in het najaar van 1962 de functie van chef van gevarieerde programma's van de televisiesectie aan te bieden. Joop Simons heeft op die plaats de vriendschap en het respect van ontelbare medewerkers en arties ten uit binnen- en buitenland verwor ven. Hij was geen administrateur, hij was een man die haast altijd, maar dan achter de schermen, aanwezig was bij de vele amusementsprodukties die de VARA in de afgelopen vijf jaar op de televisie heeft gebracht. De enkele keer dat hij zelf op het tv-scherm ver scheen, was dat in de rol van quizmas ter, laconiek gespeeld. De laatste keer gebeurde dat in de eer ste aflevering van „Per seconde wijzer" aan het begin van dit seizoen. vice-voorzitter en het galabanket? Stuk- beluisterde nummers weliswaar, maar toch onmiskenbare toppen in de tien Toon-jaren. Na „Kleine mensen hebben grote wensen" (boeiend toneelspel van het kleine Lutz-bewonderaarstertje Marian ne) en de kerstshow van de Ray Con- niff Singers (veel glamour en commer ciële arrangementjes, maar wat een frisse en tegelijk warme „sound" heeft dat koor toch!) ruilde ik de TROS zon dagavond in tegen de KRO, waarop Nina en Frederik hun show brachten (met een waardige hommage aan Glenn Miller) en tegen diverse kerkelijke zendgemachtigden, die met „Mijn huis staat aan de overkant" voor de dag kwamen. Een wel wat langdradige en ook niet veel nieuws brengende docu mentaire over de Palestijnse vluchte lingen, die echter in onze kerstwelvaart toch haar nut zal hebben gehad. Het was bijvoorbeeld echt niet om hygiëni sche redenen, dat ik m'n tweede kopje koffie en stukje kerstkrans nauwelijks door m'n keel kon krijgen toen ik het relaas van de urine drinkende en palm takken etende moeder had aangehoord. Onder de ironische titel „Geen vuil tje aan de lucht" liet de NCRV op de avond van Eerste Kerstdag (na een mooi kerstconcert) Amerikaanse veld predikers in Viëtnam aan het woord. Veel woorden als „dadendrang", „vrij heid" en „vaderlandsliefde", maar ook een geestelijke die begrip leek te heb ben voor de jonge jongens die zich moeilijk kunnen verzoenen met het idee, een ander mens moeten do den. Jan van Hillo constateerde nogal bitter, dat kerstmis in Saigon een lachertje is. De VARA (die vrijdagavond met „Kinderen in Viëtnam" voor de meest schrijnende documentaire over het Viëtnamese probelem had gezorgd) schoot gisteravond in de roos met „Ja zuster, nee zuster" (Gerard Hartkamp als een weer knap zalvende tegenspe ler van Buurman Bandjevol), de For syte Sage en niet te vergeten een voor treffelijke televisiebewerking van „De Jordaan": een uiterst levendig en le vensecht geheel, waarin vooral Jaspe- rina de Jong en Rien van Nunen «uit blonken. J. v.d. K. HILVERSUM I. 18.00 Nws.. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzehding van de Volkspartij voor Vrij heid en Democratie. 18.30 Stereo: Licht ensemble met zangsolist. 18.55 Stereo: Tango-rumba orkest, met zangsolisten. 1J.30 Nws. 19.35 Moskou's Filharmo nisch orkest en solist (opn.): moderne muz. 20.00 En dan heb je een chanson: liedjesprogr. 20.30 Vragenuur: een be kend Nederlander beantwoordt vragen van jonge mensen. 20.50 Akkoord: een progr. om mee in te stemmen. 21.30 Ikke: een geluidscollage. 21.50 Tram melant in Loeren aan de Hor, radio feuilleton. 22.15 Country and Western muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Moderne kamermuz. (opn.). 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Veelgevraagde gewijde muziek (gr.). 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Actualiteiten. NRU: 19.00 Gastcollege: De onevenwichtigheid tussen mens en natuur, lezing. 19.45 Pianorecital (gr): klassieke muz. 20.00 Stereo: Concertge bouworkest en zangsolisten: oude en moderne muz. 21.30 Wat is er van onze idealen geworden: gesprekken. 21.50 Franse Chansons. 22.05 Spiegel van België: een progr. in samenwerking met de BRT. NVSH: 22.20 Sextant, ra dioweekblad van de NVSH. NRU: 22.30 Nws. 22.40 X, een sprong in het duis ter. 23.55—24.00 Nieuws. NEDERLAND I NCRV: 17.00—17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Journ. STER: 19.03 Reel. NTS: 19.07 In kleur: Schateiland, vervolgverh. voor de jeugd 19.32 Panoramlek. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. STER: 20.16 Reel. NTS: 20.20 Uitzen ding van de Partij van de Arbeid. 20.30 Uitzending Stichting Socutera. 20.35 Soldier in the rain (Soldaten blijven staan), speelfilm (Rijkskeuring: alle leeftijd.). 21.55 In kleur: Concert met repetitie: Berliner Philharmoniker o.l.v. Rafaël Kubelik: klassieke muz. 22.35 Journ. 22.4022.55 Openbaar Kunstbe zit. NEDERLAND II NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour naal. NCRV: 19.03 Vidocq Vidocq aan het front, tv-feuilleton. 19.29 Jazz- muz. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 Gevraagd: adviezen bij het solliciteren. 21.05 De jonkvrouw met de kleine mouwen, korte Neder landse speelfilm. 21.40 Sexualiteit kent geen pensioen, gesprekken. 21.55 Actua liteitenrubriek. STER: 22.16 Reel. NTS: 22.2022.25 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gramm. muz. VPRO: 7.55 Deze dag, lezing. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Radiojourn. 8.20 Lichte gramm. muz. (8.30—8.35 De groenteman, praat je voor de huisvrouw.) 8.50 Morgen wijding. 9.00 Stereo: Mod. orkestmuz. (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo: BBC symfonie orkest (gr.): mod. muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen: populair verz. pl. progr. (11.00—11.02 Nws.) 11.55 Beursberich ten. 12.00 Stereo: Pianorecital: mod. muz. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland. 12.35 Toppers van toen (gr.): lichte gramm. pi. voor oudere luisteraars. 13.00 Nws. 13.10 Radiojourn. 13.30 Stereo: Strijkkwartet (opn.): klass. muz. 14.05 Koorzang: oude en mod. liederen. 14.25 De geschiedenis van een boek: literair klankbeeld. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Ik hoor, ik hoor wat U* niet hoort, lezing met gramm. pl. 16.35 Internationale mu ziek-week Gaudeamus: Utrechts sym fonie-orkest en zangsoliste: mod; muz. 17.00 Amateurs musiceren: Fanfare or kest en doedelzak-ensemble. 17.30 Stereo: Voor de jeugd. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klass. pl. progr. (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.55 Overweging; 8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. 9.58 Marktber. voor schippers. NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, peda gogisch progr. 10.20 Vocaal—instru mentaal: I. Omroepkamerkoor: mod. muz. KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. NCRV: 12.00 Liedjes uit Fries land (gr.). 12.27 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Oudejaarsdienst. 13.10 Variant: radio- snelbuffet. 13.30 Stereo: Over de band: licht gevar. muz. progr. 14.25 Stereo: Nederlands strijkkwartet: mod. muz. 15.00 Godsdienstige uitzending. NRU: 15.30 Banden met het verleden: klank beeld. 15.45 Spel: kroniek voor creatie ve vrijetijdsbesteding. 16.00 Nws. 16.02 Nickel - Odeon: progr. over film en filmers. 16.50 Spelen met taal. 17.00 Voor kleine bezetting: I. Limburgs Sa xofoonkwartet: mod. en klass. muz.; II. Vierhandig pianospel: mod. muz. NCRV: 17.45 Sportact. HILVERSUM III NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Voor de zie ken. 9.30 Lichte instrumentale muz. 10.00 Nws. 10.02 Licht pl. progr. (11.00 Nws.). NRU: 12.00 Nws. 12.02 Platen- keus. KRO: 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.07 Knalmuz. 14.00 Nws. 14.02 Netty Rosen- feld. 15.00 Nws. 15.02 Where the ac tion is. 16.00 Nws. 16.02 lORRRrrrrr: platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07- 18.00 Verz. pl. progr. UTRECHT De toneelgroep Cen trum zal het volgend jaar negentien extra toneelvoorstellingen in Utrecht geven, omdat dan het plan tot herstruc turering van het Nederlandse toneelbe- stel wordt verwezenlijkt. Zowel de Haagse Comedie, de Neder landse Comedie als het Nieuw Rotter dams Toneel, zo schrijven B. en W. van Utrecht aan de gementeraad, zul len in 1968 gedeeltelijk enkelvoudig gaan spelen. Daarmee wordt dan een begin gemaakt met de hoogst noodza kelijke reorganisatie van het Neder landse Toneel. Het einddoel van het herstructureringsplan is het bereiken van het geheel of gedeeltelijk enkelvou dig spelen voor alle gezelschappen, die dan voorlopig zoveel mogelijk en later vrijwel uitsluitend in eigen stad of re gio gaan spelen. Het exclusieve opvoe- ringsrecht komt hierdoor te vervallen, zodat de verticale toneelspreiding gron dig kan worden aangepakt. De eerste opvoering van dit plan houdt voor Utrecht in, dat in het sei zoen 1968/1969 het aantal voorstellingen van de drie westelijke standplaatsge zelschappen zal teruglppen van 71 tot 52. De toneelgroep Centrum zal thans deze „open" toneelavonden opvullen. De gemeente Utrecht onderhandelt op het ogenblik nog met de toneelgroep Centrum over een mogelijke nauwere binding met de Domstad. Het indertijd dor de Werkgroep To neel- en Schouwburgzaken Utrecht (WETU) verschenen rapport over deze kwestie zal ter nadere bestudering aan de nog in te stellen Utrechtse schouw burgcommissie worden voorgelegd. De bekende Afrikaanse zangeres Miriam Makeba, die donderdagavond voor de K.R.O.-t.v. een eigen show brengt. ARNHEM. De Koninklijke Zout-Or- ganon-groep deelt mede, dat twee be langrijke buitenlandse chemische onder nemingen besloten hebben, tot de groep ote te treden. Het zijn Hösch-Chemie te Düren (West-Duitsland) en PureChe- micals Ltd. te Liverpool (Engeland). In beide ondernemingen tezamen zijn ongeveer duizend personen werkzaam. Voor de chemische divisie van KZO tot welke de twee ondernemingen zul len toetreden, zijn deze acquisities van grote betekenis, daar de produkten van beide vennootschappen een waardevol le aanvulling op het bestaande produk- tieprogramma vormen. Speciaal op het gebied van stabilisatoren voor de kunst- stoffenindustrie zijn de nieuwe aanwin sten van belang, omdat gecombi neerd met de activiteiten van Noury en Van der Lande (eveneens tot KZO ze- horend) KZO nu een van de be langrijkste producenten van deze stabi lisatoren in Europa wordt. Het produktieprogramma van de groep omvat thans alle stabilisatoren, die in de pvc-verwerkende industrie worden toegepast. Hösch-Chemie te Düren is een meer dan honderd jaar oude familie-onderne ming. De activiteiten van Hösch zijn ondergebracht in een viertal maatschap pijen: Hösch KG, chemische fabriek Dü ren GMBH, Süikat-Chemie en Inter- stab. Hösch KG vervaardigt in hoofdzaak produkten voor de volgende toepas singsgebieden: kunststoffen papier, rubber en industriële reiniging. Chemische Fabrik Düren GMBH maakt o.a- grondstoffen voor detergen- tia en textielhulpmiddelen. Silikat-Chemie is een joint-venture ter vervaardiging van waterglas. Interstab tenslotte is een joint-ventu re met Pure Chemicals Ltd., welke zich bezig houdt met de produktie van en de handel in stabilisatoren. Pure Chemicals Ltd., tot dusverre een dochteronderneming van Imperial Smelting Corp. Ltd., gelegen op een fa brieksterrein ca. 30 km buiten Liver pool, produceert o.m. stabilisatoren, metaalzepen, organotinverbindingen, fosfieten, broomverbindingen en fungi- oiden. Pure Chemicals is de eerste fir ma in Europa geweest, die organotin- chemicalin maakte voor 't stabiliseren van kunststoffen. Beide ondernemingen (Hösch en Pure Chemicals) besteden veel aandacht aan research en beschikken over uitstekend ingerichte laboratoria voor onderzoek en toepassing DEN HAAG In de buitengewone algemene vergadering van deelnemers in het onderling levensverzekering ge nootschap de Oltfeh van 1879 u.a. werd een voorstel van de directie en de raad van commissarissen tot uitbreiding van de regeling tot verdeling van het pre mie-overschot (de winst) met algemene stemmen aanvaard. De uitbreiding houdt in, dat voor in dividuele verzekeringen, met een uitke ring bij leven van een kapitaal van ten minste f25.000,en een contractsduur van meer dan 10 jaar, het winstaan deel ter beschikking van de deelnemers gesteld zal worden in de vorm van een procentuele verhoging van het verze kerd bedrag. Deze regeling is voor het eerst van toepassing bij de verdeling van 't premie-overschot over het boek jaar 1968. De directie verwacht, dat, bij gelijk blijvende bedrijfsresultaten een verho ging van ca- Vt procent per jaar van de verzekerde kapitalen mogelijk zal zijn. Deze nieuwe mogelijkheid zal er volgens de directie toe bijdragen dat de groei van het genootschap vergroot wordt. J AMSTERDAM De totale geldim- zet bij de nv Houthandel v/h Key was gedurende eerste 11 maanden van 1967 3 procent hoger dan in de overeenkom stige periode van 1966. Op grond van de tot nu toe behaalde resultaten wordt verwacht dat de netto-winst iets hoger zal zijn dan die over 1966. In 1966 werd een winst voor reservering behaald van f 0,33 min. Woensdag 27 december 1967 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren) 10.15 Millionen für Penny, musical 12.00 13.00 Actualiteitenkroniek. 16.40 Jour naal. 16.45 Aus meinem Reisetagebuch, reportage. 17.20 Was willst du werden? progr. over beroepskeuze. 18.0018.05 Journaal (Regionaal progr. NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.10 Sportprogr. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Progr.-overzicht. 19.26 Kleur: Moonlight Melodie por tret van een danseres. 19.59 Progr. - overzicht. WDR: 18.05 Nws. uit Nord- rhein-Westfalen. 18.10 Kleur: Novellen aus aller Welt. 18.25 Hier und Heute (I) 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu te (II). 19.10 In kleur: Die Tuareg; tv- serie. 19.40 In kleur: Von der Eifel bis zum Weserbergland, reportage. 19.45 Kleur: Weekoverzicht.) 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Kleur: Willkom- men in Amerika, reportage. 21.00 Gros ser Mann was nun? familiegeschie denis. 22.00 Sing mit Horst, Koorzang. 22.30 Journ., commentaar en weerover zicht. 22.50 Der Weg nach Grenoble (1), reportage kunstschaatsen. DUITSLAND II 16.40 Auf der Fahrte des Tigers, Ame rikaanse speelfilm. 17.10 Kinder in der Manege, film over circusschool. 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Lassie, tv- serie. 18.20 Die Drehscheibe: actuali teiten en muz. 18.55 Detectiv Cliff Dex ter, detective. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en actualiteiten 20.00 Der Tod lSuft hinterher, tv-serie, aflevering 1. Aansluitend: nws. 21.15 Liederen en chansons. 21.45 Pferde, Opern, Genera le reportage 22.15 nws. en weerbe richt. 22.25 Horst Casper Schauspie- ler ohne Maske.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 2