In memoriam
Joop Simons
„Centrum" gaat in
Utrecht spelen
VANAVOND
MORGEN
K.Z.O. KOOPT
FABRIEKEN IN
BUITENLAND
RADIO er, TELEVISIEPROGRAMMA'S
GLAASJE OP,
LAAT JE RIJDEN
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
Olveh doet M inst
bij verzekering
Winst Key zal
hoger zijn
T.V. LANGENBERG
Pagina 2'
WOENSDAG 27 DECEMBER 1967
70
Poulet gaf niet meer om Gusti. Wel
had ze medelijden met alles, wat met
zijn persoon in verband stond, zelfs
met zijn lichamelijke omvang. Voor
al had ze medelijden met hem, wan
neer hij gedurende de ogenblikken van
tijdelijke verzoening, weer opleefde,
terwijl ze juist voortdurend met het
uitdenken van nieuwe plannen bezig
was, om van hem weg te komen en
contact te krijgen met haar zo gelief
de Amadeus. Ze leerde de bittere les
dat het hart trouw kan blijven en het
ritme van de eenvoudig-oprechte lief
de kan blijven aangeven, terwijl het
lichaam reeds alle trouw en geloof
gebroken heeft.
Haar innerlijke strijd voor vrijheid
werd heviger en heviger. Steeds on-4
stuimiger werd haar drang, om alle
boeien te verbreken, om van de man
af te komen, aan wie zij gebonden was
om het genot te smaken niet enkel
van de vrijheid van gedachte en van
woord, maar ook van de vrijheid van
doen en laten, om de onafhankelijk
heid van het ogenblik te genieten om
het betoverend avontuur der liefde te
leren kennen, de werkelijke liefde,
die nog zo vreemd voor haar was,
om zichzelf te bevrijden van die staat
van dienstbaarheid, waarin zij, in
haar kwaliteit van echtgenote was ge
raakt. En naast die drang ontwaakte
er een vage hoop in haar, de droom
eens de meesteresse van haar vrij
heid te mogen worden.
En hoe zwakker haar kansen werden
nog eens de weg naar Amadeus te
vinden, des te levendiger werd haar
geloof, dat ze die, ondanks alles toch
tenslotte zou vinden en dat ze dan
blijvend samen zou zijn met de bezit
ter van haar hart. Was 't dan zo slecht
van haar, dat ze vurig verlangde naar
haar enig mogelijke geluk?
Ze was het kind van niemand, of
van iedereen. Maar in haar huisde 'n
drijvende kracht, een macht, die haar
stuwde, om de gezegende omstreken
van een nieuw landschap te zoeken,
van een innerlijk landschap, dat ver
verwijderd van de tegenwoordige we
reld was, een landschap van bloed en
dromen, het gebied der naturen, die
talent hadden. Het verlangen om haar
talent te gebruiken, om haar krach
ten te exploiteren, om van groter nut
te zijn, de lust om werkelijk te leven
dit alles beheerste haar geheel.
Pauline las veel boeken. Sommige
brachten haar ontspanning, andere
troostten haar, maar de meeste ver
schaften haar lering. Waar de natuur
haar centrum in ieder levend lichaam
heeft, werd Pauline in zichzelf duide
lijker bewust dat zij slechts een nie
tig individuutje was, dat ze niet meër
betekende dan een zandkorrel aan de
zeekust in het algemene ontwikke
lingsproces van het universum en dat
ze alleen maar aan het besef van
haar eigen onbelangrijkheid kon ont
snappen door zichzelf te cultiveren,
door haar kennis te vergroten, door
haar oor te luisteren te leggen naar
de fluisteringen der natuur..
Langzamerhand begon ze haar ei
gen huis te haten. Ze beperkte haar
huiselijke bezigheden tot een mini
mum, ze nam een keukenmeid en een
ervaren dienstmeisje voor het werk
dat zij en het jonge meisje vroeger
gedaan hadden. Van alle kanten staar
den haar de mislukkingen en gebre
ken aan. Ze werd zich bewust van de
naargeestige, prozaïsche architectuur
van haar huis. Die massa's van Gus-
ti's schilderijen, tekeningen en etsen,
die de muren bedekten, maakten haar
tureluurs. Die overal uitgestalde vlin
derverzameling maakte haar wee. Al
die bric-è-brac, die Steinwayvleugel,
die veel te groot was voor die kleine
hoek, die stoelen, die zo doelloos bij
de muren van de eetkamer stonden
en al de andere conventionele rommel
wekten de gedachte aan een afgrijse
lijk museum in haar op. Hoe had ze
hier al die jaren kunnen leven? Ze
kreeg opeens het gevoel alsof ze
niets gemeenschappelijks met haar
huis had. Hier vertoonde zich Gusti's
kleingeestige trots op zijn bezit Hier
heerste zijn wanstaltige, ontwrichte
stijl, die eigenlijk helemaal geen stijl
was, maar die men alleen maar kon
beschouwen als de uitdrukking van
een vulgaire bezittersgeest. Dit was
alles niets dan een uitstalling, om
zijn Bernse vrienden de ogen uit te
steken. Vanuit iedere hoek scheen
zijn burgerlijke zelfvoldaanheid door
te sijpelen.
„Waar was hier natuur te ontdek
ken?" Waar kon ze een simpele lijn
vinden, een kleur, die haar ogen be
koorde, die haar rusteloze ziel enige
vrede gaf"?
„Gusti", sprak ze op een dag, „ik
schaam me voor ons huis. Ik verbaas
me, hoe het mogelijk is, dat twee in
telligente mensen daarin zolang te
vreden hebben kunnen wonen".
En ze kwam op staande voet met
een beslissing voor de dag; ze wilde
niet langer op nummer vijftien wo
nen, ze moesten naar een nieuw huis
uitkijken.
Op het eerste ogenblik staarde Gusti
haar verbijsterd aan. Maar spoedig
daarop spiegelde zich 'n steeds groei-
ende ontzetting in zijn blik. „Ja, ik
ga naar een ander huis uitkijken. Een-
tje buiten de stad, ergens op het land 5
met een vrij uitzicht op de bossen en 5
bergen. Je kunt dan iedere dag met
je wagen naar de stad rijden". Gus-
ti liet een hulpeloze, onderdrukte 5
hoest horen. „En het geld?" „Ik heb
genoeg geld meegekregen", antwoord-
de ze kortaf. „Ik veronderstel, dat je 5
me nog wel tijd zult willen geven om 5
er eens over na te denken", sprak
hij met een droge sarcastische stem. 5
„Ik verlang niet veel", vervolgde
ze, „een paar mooie grote kamers.
Dan gooien we er die rommel uit.
We houden alleen maar een paar
schilderijen, een paar vazen en een
heleboel boeken. Jouw vlinderverza
meling kun je aan het staatsmuseum
geven".
Gusti antwoordde niet. Ze haalde
met 'n ongeduldig gebaar haar schou
ders op. „Als ik zo'n huis niet kan
vinden, laat ik er eentje bouwen",ver
volgde ze. „Ik maak zelf het archi
tectonische plan. Boven wil ik twee
aparte kamers voor Eugenie hebben,
zodat ze, als ze terugkomt, haar ei
gen leven kan leiden..."
„Ik hoop dat je niet vergeten zult
ergens voor mij een loodsje of hokje
te laten bouwen", viel hij haar in de
rede. „En ik zal alles met mijn ei
gen geld betalen", vervolgde ze, zon
der op zijn interruptie acht te slaan.
„Ik heb van papa een sommetje van
een kwart miljoen franks meegekre
gen, dat ik nooit heb aangeraakt".
„Dus jij hebt... "zijn ogen vertoon
den nu een dreigende uitdrukking.
„Zie je, we wonen in een beschaafd
land. Wij zijn in het bezit van zeke- 5
re beschaafde wetten. Een van die wet- 5
ten zegt, dat de man de controle heeft
over het geld van zijn vrouw, tenzij -
dat anders is neergelegd in het huwe-
lijkscontract. En ik ben me niet be-
wust, dat wij zo'n contract hebben ge-
sloten". „Dat alles weet ik wel, maar
toch veronderstel ik, dat ik het recht
heb om over mijq eigen geld te be-
schikken". „Dat staat nog te bezien",
antwoordde hij. „Ik denk dat een ad-
vocaat het zal weten". „Een advo-
caat!", stamelde hij. „Ja, een advo
caat. Wij eenvoudigen van geest ken
nen niet alle wetten, die in de loop
der tijden zijn gemaakt". Gusti boog
zich naar voren en staarde haar met
een verwezen blik aan. „Dat is de
eerste keer, dat je met mij op die
manier over geld spreekt", bracht hij
eruit.
(Wordt vervolgd)
Kerst-tv weer „elck wat wils"
3695. David Lodge scharrelde wat in een van dekas
ten in een hoek van het laboratorium en kwam toen
triomfantelijk aandragen met een klein fototoestel.
„M'n ouwe Japannertje moet er dan maar aan gelo
ven! En hier is ook meteen een automaatje, dat ik zo
kan instellinen, dat er om het uur een foto genomen
wordt! Man, ben ik benieuwd, welke beelden het ding
voor ons mee terugbrengt uit het Grote Onbekende!!"
riep hij uit, terwijl hij het hele geval in de scherm-
kubus plaatste. „Let nu op, lui. Het geweldige gebeu
ren vangt aan! Ik schakel de stroom in.ja.kijk-
kijk! Hij begint al te vervagen. Precies zoals lk jullie
voorspeld had. Nou zie je 't met eigen ogen! Vertel mij
maar eens, waar het ding blijft! Kijk! Nu zie je haast
niets meer... Weg!!" De anderen hadden met ver
bijstering toegekeken. „Ja, het is zo!" „Fantastisch!"
„Je reinste science-fiction!" riepen zij uit en meteen
daarop ontspon zich een levendige discussie, die in
hoofdzaak uit gissingen en vage veronderstellingen be
stond. Een onweerlegbare verklaring had echter nie
mand. David stelde voor, dat men het debat buiten in
het licht van de ondergaande zon zou vervolgen.
22. „Je begrijpt dat ik opnieuw de benen moest nemen
2 toen dat jochie binnenkwam" zegt Hoe Ta-ma. ,„Je
s ziet dat ik echt door pech wordt achtervolgd. Maar
met die kleine jongen is het ook niet best afgelopen
Hij is dood". Tsjiao Tai staat op. Misschien is deze
5 zaak toch eenvoudiger dan hij gedacht had. Op jovia-
S le toon zegt hij tegen de vagebond: „En nog laat het
ongeluk je niet met rust beste kerel. Ik ben namelijk
van het gerecht en ik arresteer je voor moord op
Seah's zoontje. Jij ben thet geweest die de zwaarden
heeft omgeruild. Je wilde hem onschódelijk maken uit
angst dat hij je zou verklikken." Hoe Ta-ma uit een
ruwe vloek en springt overeind. Horen jullie dat?"
snauwt hij tot de twee andere zwervers. „Die kerel is
een diender. Laten we hem even tot moes slaan!"
Maar de twee mannen aan de tapkast schudden het
hoofd. De oudste zegt nors: „Jij bent van Woe-yie, je
hoort niet bij ons. Dop jij je eigen boontjes maar."
..Loop naar de duivel!" schreeuwt Hoe Ta-ma woe
dend ,.,Goed„ dan gaat het tussen ons, diender. Kom
mee naar buiten dan zal je zien of ik me laat arres
teren. Jij grijpt mij of ik grijp jou! Je zal nog spijt
krijgen dat je vanmorgen bent opgestaan!"
88-4.
En terwijl de politiemannen met verbeten gezichten
nog slechts wachtten op het lichtsein dat Tekko be
loofd had te zullen geven, kwam onze vriend zelf weer
langzaam tot bewustzijn. „Oh...eh...oef! Hè? Waar ben
ik?" kreunde hij langzaam en de ogen opende en te
vergeefs zijn gebonden handen trachtte vrij te maken.
„Je bent in de torenkamer van Ilpenrode!" antwoordde
iemand tegenover hem die bij het schijnsel van een
schriel oliepitje een grote revolver op hem gericht
hielf. „Aha! Ben jij het!" lachte Tekko flauwtjes die
aan het met kogelgaten bezaaide hemd onmiddellijk
zijn belager herkende. „En ,wat ben je van plan om
met mij te gaan doen?" „Dat zal ik je vertellen, jon
geman!" begon het kogel ga tenhemd en omslachtig
haalde hij een sigaret tevoorschijn die hij in de mond
stak. „Ik moet je hier bewaken tot de baas komt om
je uit de weg te ruimen. Maar ik ben van plan om net
zo'n mooi rond gaatje in jouw hoofd te boren, als in de
loop van mijn revolver zit zodra je je misdraagt, hè,
hè, hè!" „Dat is niet meer dan billijk!" vond Tekko
die zijn hersens gepijnigd had met de vraag hoe hij on
der deze omstandigheden het lichtsignaal zou kunnen
geven „Maar als ter dood veroordeelde vind ik het
ook niet meer dan billijk dat ik een laatste wens mag
doen en ik zou graag een sigaret willen roken!" „Daar
zit iets in!" moest zijn bewaker toegeven en hij peu
terde een tweede sigaret uit het pakje. „Die sigaret
kun je krijgen maar je handen bij ven vastgebonden!
Voorut! Doe je mond open. Hier is er één.'
Zoals gewoonlijk bracht de Neder
landse televisie tijdens en rond de
kerstdagen weer „elck wat wils". Lief
hebbers van wat pittiger kijkwerk zul
len zich waarschijnlijk hebben afge
vraagd: „Waarom nou alweer Billy
Smart, alweer 'n ballet, alweer iets la
manière de Corry Brokken?" Maar het
hoort er naar mijn mening nu eenmaal
bij, temeer omdat de meeste mensen
de kerstdagen nogal passief doorbren
gen en daarbij best eens lui in de stoel
mogen zitten kijken naar programma's
die voornamelijk een lust voor het oog
en het oor zijn. Jammer is alleen, dat
er bijvoorbeeld in de opera- en ballet
sector zo weinig eigen produkties bij
zijn, maar daar moet men dan ook
weer de nodige artiesten en financiën
voor hebben. Verder moge men beden
ken, dat de liefhebbers van pittiger
kijkwerk toch ook wel aan hun trekken
zijn gekomen, vooral via Toon Hermans,
„De Jordaan", en de reportages over
Viëtnam en het Midden-Oosten.
Toon Hermans vormde de hoofdscho
tel van het zaterdagavondmenu. Je
mist in een tv-uitzending van zijn show
altijd de sfeer en de kleur van de
rechtstreekse schouwburgontmoeting
met deze grote kleinkunstenaar (dat
scheelt volgens mij wel zeventig procent
in plezier), maar Jef de Groot zorgde
toch voor een uitstekende regie, waar
door vooral de mimiek van Toon goed
doorkwam. Hoogtepunten vond ik wel
de imitaties van de cowboy-filmhelden,
diverse collega's (Wim Kan!), de lied
jes voor vrouw Rietje en zoontje Gaby
(wel wat gevoelig, maar mag het ook?)
en niet te vergeten de solliciterende
goochelaar („dank-u-wel, alstublieft")
met het sterke slot over de even wei
nig naam hebbende „jury".
Wel vraag ik me af, of Toon het wat
Andy Williams-achtige en slechts in de
Amerikaanse vèrsie acceptabele „Vier
entwintig rozen" niet had kunnen laten
vallen voor bijvoorbeeld een volledige
opvoering van „Méditerranée" en
„Sien". En waar bleven de preek, de
Joop Simons, de maandag j.l. over
leden chef gevarieerde programma's
van de VARA-televisie, heeft de helft
van zijn korte leven in dienst gesteld
van de journalistiek, radio en televisie.
Direct na de Tweede Wereldoorlog, 23
jaar oud, kwam hij in dienst bij radio
Herrijzend Nederland. Van 1947 tot
1949 was hij omroeper en samensteller
van reportages en klankbeelden bij de
VARA.
Als producer-scriptwriter vertrok hij in
1949 naar Indonesië om daar in dienst
van het ministerie van overzeese ge
biedsdelen enkele jaren omroepwerk te
verrichten. Terug in Europa werd hij
hoofd van de Nederlandse sectie van de
Voice of America in Parijs.
In die plaats Werkte hij later ook als
correspondent van Nederlandse kran
ten, radio en televisie. Zijn bijzondere
belangstelling voor alles wat met amu
sement te maken had deed de VARA be
sluiten om hem in het najaar van 1962
de functie van chef van gevarieerde
programma's van de televisiesectie aan
te bieden. Joop Simons heeft op die
plaats de vriendschap en het respect
van ontelbare medewerkers en arties
ten uit binnen- en buitenland verwor
ven.
Hij was geen administrateur, hij was
een man die haast altijd, maar dan
achter de schermen, aanwezig was bij
de vele amusementsprodukties die de
VARA in de afgelopen vijf jaar op de
televisie heeft gebracht. De enkele keer
dat hij zelf op het tv-scherm ver
scheen, was dat in de rol van quizmas
ter, laconiek gespeeld.
De laatste keer gebeurde dat in de eer
ste aflevering van „Per seconde wijzer"
aan het begin van dit seizoen.
vice-voorzitter en het galabanket? Stuk-
beluisterde nummers weliswaar, maar
toch onmiskenbare toppen in de tien
Toon-jaren.
Na „Kleine mensen hebben grote
wensen" (boeiend toneelspel van het
kleine Lutz-bewonderaarstertje Marian
ne) en de kerstshow van de Ray Con-
niff Singers (veel glamour en commer
ciële arrangementjes, maar wat een
frisse en tegelijk warme „sound" heeft
dat koor toch!) ruilde ik de TROS zon
dagavond in tegen de KRO, waarop Nina
en Frederik hun show brachten (met
een waardige hommage aan Glenn
Miller) en tegen diverse kerkelijke
zendgemachtigden, die met „Mijn huis
staat aan de overkant" voor de dag
kwamen. Een wel wat langdradige en
ook niet veel nieuws brengende docu
mentaire over de Palestijnse vluchte
lingen, die echter in onze kerstwelvaart
toch haar nut zal hebben gehad. Het
was bijvoorbeeld echt niet om hygiëni
sche redenen, dat ik m'n tweede kopje
koffie en stukje kerstkrans nauwelijks
door m'n keel kon krijgen toen ik het
relaas van de urine drinkende en palm
takken etende moeder had aangehoord.
Onder de ironische titel „Geen vuil
tje aan de lucht" liet de NCRV op de
avond van Eerste Kerstdag (na een
mooi kerstconcert) Amerikaanse veld
predikers in Viëtnam aan het woord.
Veel woorden als „dadendrang", „vrij
heid" en „vaderlandsliefde", maar ook
een geestelijke die begrip leek te heb
ben voor de jonge jongens die zich
moeilijk kunnen verzoenen met het
idee, een ander mens moeten do
den. Jan van Hillo constateerde nogal
bitter, dat kerstmis in Saigon een
lachertje is.
De VARA (die vrijdagavond met
„Kinderen in Viëtnam" voor de meest
schrijnende documentaire over het
Viëtnamese probelem had gezorgd)
schoot gisteravond in de roos met „Ja
zuster, nee zuster" (Gerard Hartkamp
als een weer knap zalvende tegenspe
ler van Buurman Bandjevol), de For
syte Sage en niet te vergeten een voor
treffelijke televisiebewerking van „De
Jordaan": een uiterst levendig en le
vensecht geheel, waarin vooral Jaspe-
rina de Jong en Rien van Nunen «uit
blonken.
J. v.d. K.
HILVERSUM I.
18.00 Nws.. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Uitzehding van de Volkspartij voor Vrij
heid en Democratie. 18.30 Stereo: Licht
ensemble met zangsolist. 18.55 Stereo:
Tango-rumba orkest, met zangsolisten.
1J.30 Nws. 19.35 Moskou's Filharmo
nisch orkest en solist (opn.): moderne
muz. 20.00 En dan heb je een chanson:
liedjesprogr. 20.30 Vragenuur: een be
kend Nederlander beantwoordt vragen
van jonge mensen. 20.50 Akkoord: een
progr. om mee in te stemmen. 21.30
Ikke: een geluidscollage. 21.50 Tram
melant in Loeren aan de Hor, radio
feuilleton. 22.15 Country and Western
muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.50 Moderne kamermuz. (opn.). 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Veelgevraagde gewijde muziek
(gr.). 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45
Actualiteiten. NRU: 19.00 Gastcollege:
De onevenwichtigheid tussen mens en
natuur, lezing. 19.45 Pianorecital (gr):
klassieke muz. 20.00 Stereo: Concertge
bouworkest en zangsolisten: oude en
moderne muz. 21.30 Wat is er van onze
idealen geworden: gesprekken. 21.50
Franse Chansons. 22.05 Spiegel van
België: een progr. in samenwerking
met de BRT. NVSH: 22.20 Sextant, ra
dioweekblad van de NVSH. NRU: 22.30
Nws. 22.40 X, een sprong in het duis
ter. 23.55—24.00 Nieuws.
NEDERLAND I
NCRV: 17.00—17.35 Voor de kinderen.
NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Journ.
STER: 19.03 Reel. NTS: 19.07 In kleur:
Schateiland, vervolgverh. voor de jeugd
19.32 Panoramlek. STER: 19.56 Reel.
NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht.
STER: 20.16 Reel. NTS: 20.20 Uitzen
ding van de Partij van de Arbeid. 20.30
Uitzending Stichting Socutera. 20.35
Soldier in the rain (Soldaten blijven
staan), speelfilm (Rijkskeuring: alle
leeftijd.). 21.55 In kleur: Concert met
repetitie: Berliner Philharmoniker o.l.v.
Rafaël Kubelik: klassieke muz. 22.35
Journ. 22.4022.55 Openbaar Kunstbe
zit.
NEDERLAND II
NTS: 18.55 Pipo de clown. 19.00 Jour
naal. NCRV: 19.03 Vidocq Vidocq
aan het front, tv-feuilleton. 19.29 Jazz-
muz. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16
Reel. NCRV: 20.20 Gevraagd: adviezen
bij het solliciteren. 21.05 De jonkvrouw
met de kleine mouwen, korte Neder
landse speelfilm. 21.40 Sexualiteit kent
geen pensioen, gesprekken. 21.55 Actua
liteitenrubriek. STER: 22.16 Reel. NTS:
22.2022.25 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gramm. muz. VPRO: 7.55
Deze dag, lezing. AVRO: 8.00 Nws.
8.10 Radiojourn. 8.20 Lichte gramm.
muz. (8.30—8.35 De groenteman, praat
je voor de huisvrouw.) 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Stereo: Mod. orkestmuz.
(gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo:
BBC symfonie orkest (gr.): mod. muz.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen: populair verz. pl. progr.
(11.00—11.02 Nws.) 11.55 Beursberich
ten. 12.00 Stereo: Pianorecital: mod.
muz. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Modern platteland.
12.35 Toppers van toen (gr.): lichte
gramm. pi. voor oudere luisteraars.
13.00 Nws. 13.10 Radiojourn. 13.30
Stereo: Strijkkwartet (opn.): klass.
muz. 14.05 Koorzang: oude en mod.
liederen. 14.25 De geschiedenis van een
boek: literair klankbeeld. 15.00 Voor de
zieken. 16.00 Nws. 16.02 Ik hoor, ik
hoor wat U* niet hoort, lezing met
gramm. pl. 16.35 Internationale mu
ziek-week Gaudeamus: Utrechts sym
fonie-orkest en zangsoliste: mod; muz.
17.00 Amateurs musiceren: Fanfare or
kest en doedelzak-ensemble. 17.30
Stereo: Voor de jeugd.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klass. pl. progr.
(7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.55 Overweging;
8.00 Nws.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. 9.58 Marktber. voor schippers.
NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, peda
gogisch progr. 10.20 Vocaal—instru
mentaal: I. Omroepkamerkoor: mod.
muz. KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de
zieken. NCRV: 12.00 Liedjes uit Fries
land (gr.). 12.27 Med. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50
Oudejaarsdienst. 13.10 Variant: radio-
snelbuffet. 13.30 Stereo: Over de band:
licht gevar. muz. progr. 14.25 Stereo:
Nederlands strijkkwartet: mod. muz.
15.00 Godsdienstige uitzending. NRU:
15.30 Banden met het verleden: klank
beeld. 15.45 Spel: kroniek voor creatie
ve vrijetijdsbesteding. 16.00 Nws. 16.02
Nickel - Odeon: progr. over film en
filmers. 16.50 Spelen met taal. 17.00
Voor kleine bezetting: I. Limburgs Sa
xofoonkwartet: mod. en klass. muz.;
II. Vierhandig pianospel: mod. muz.
NCRV: 17.45 Sportact.
HILVERSUM III
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Voor de zie
ken. 9.30 Lichte instrumentale muz.
10.00 Nws. 10.02 Licht pl. progr. (11.00
Nws.). NRU: 12.00 Nws. 12.02 Platen-
keus. KRO: 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.07
Knalmuz. 14.00 Nws. 14.02 Netty Rosen-
feld. 15.00 Nws. 15.02 Where the ac
tion is. 16.00 Nws. 16.02 lORRRrrrrr:
platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-
18.00 Verz. pl. progr.
UTRECHT De toneelgroep Cen
trum zal het volgend jaar negentien
extra toneelvoorstellingen in Utrecht
geven, omdat dan het plan tot herstruc
turering van het Nederlandse toneelbe-
stel wordt verwezenlijkt.
Zowel de Haagse Comedie, de Neder
landse Comedie als het Nieuw Rotter
dams Toneel, zo schrijven B. en W.
van Utrecht aan de gementeraad, zul
len in 1968 gedeeltelijk enkelvoudig
gaan spelen. Daarmee wordt dan een
begin gemaakt met de hoogst noodza
kelijke reorganisatie van het Neder
landse Toneel. Het einddoel van het
herstructureringsplan is het bereiken
van het geheel of gedeeltelijk enkelvou
dig spelen voor alle gezelschappen, die
dan voorlopig zoveel mogelijk en later
vrijwel uitsluitend in eigen stad of re
gio gaan spelen. Het exclusieve opvoe-
ringsrecht komt hierdoor te vervallen,
zodat de verticale toneelspreiding gron
dig kan worden aangepakt.
De eerste opvoering van dit plan
houdt voor Utrecht in, dat in het sei
zoen 1968/1969 het aantal voorstellingen
van de drie westelijke standplaatsge
zelschappen zal teruglppen van 71 tot
52. De toneelgroep Centrum zal thans
deze „open" toneelavonden opvullen.
De gemeente Utrecht onderhandelt op
het ogenblik nog met de toneelgroep
Centrum over een mogelijke nauwere
binding met de Domstad.
Het indertijd dor de Werkgroep To
neel- en Schouwburgzaken Utrecht
(WETU) verschenen rapport over deze
kwestie zal ter nadere bestudering aan
de nog in te stellen Utrechtse schouw
burgcommissie worden voorgelegd.
De bekende Afrikaanse zangeres
Miriam Makeba, die donderdagavond
voor de K.R.O.-t.v. een eigen show
brengt.
ARNHEM. De Koninklijke Zout-Or-
ganon-groep deelt mede, dat twee be
langrijke buitenlandse chemische onder
nemingen besloten hebben, tot de groep
ote te treden. Het zijn Hösch-Chemie
te Düren (West-Duitsland) en PureChe-
micals Ltd. te Liverpool (Engeland).
In beide ondernemingen tezamen zijn
ongeveer duizend personen werkzaam.
Voor de chemische divisie van KZO
tot welke de twee ondernemingen zul
len toetreden, zijn deze acquisities van
grote betekenis, daar de produkten van
beide vennootschappen een waardevol
le aanvulling op het bestaande produk-
tieprogramma vormen. Speciaal op het
gebied van stabilisatoren voor de kunst-
stoffenindustrie zijn de nieuwe aanwin
sten van belang, omdat gecombi
neerd met de activiteiten van Noury en
Van der Lande (eveneens tot KZO ze-
horend) KZO nu een van de be
langrijkste producenten van deze stabi
lisatoren in Europa wordt.
Het produktieprogramma van de
groep omvat thans alle stabilisatoren,
die in de pvc-verwerkende industrie
worden toegepast.
Hösch-Chemie te Düren is een meer
dan honderd jaar oude familie-onderne
ming. De activiteiten van Hösch zijn
ondergebracht in een viertal maatschap
pijen: Hösch KG, chemische fabriek Dü
ren GMBH, Süikat-Chemie en Inter-
stab.
Hösch KG vervaardigt in hoofdzaak
produkten voor de volgende toepas
singsgebieden: kunststoffen papier,
rubber en industriële reiniging.
Chemische Fabrik Düren GMBH
maakt o.a- grondstoffen voor detergen-
tia en textielhulpmiddelen.
Silikat-Chemie is een joint-venture
ter vervaardiging van waterglas.
Interstab tenslotte is een joint-ventu
re met Pure Chemicals Ltd., welke zich
bezig houdt met de produktie van en de
handel in stabilisatoren.
Pure Chemicals Ltd., tot dusverre een
dochteronderneming van Imperial
Smelting Corp. Ltd., gelegen op een fa
brieksterrein ca. 30 km buiten Liver
pool, produceert o.m. stabilisatoren,
metaalzepen, organotinverbindingen,
fosfieten, broomverbindingen en fungi-
oiden. Pure Chemicals is de eerste fir
ma in Europa geweest, die organotin-
chemicalin maakte voor 't stabiliseren
van kunststoffen.
Beide ondernemingen (Hösch en Pure
Chemicals) besteden veel aandacht aan
research en beschikken over uitstekend
ingerichte laboratoria voor onderzoek
en toepassing
DEN HAAG In de buitengewone
algemene vergadering van deelnemers
in het onderling levensverzekering ge
nootschap de Oltfeh van 1879 u.a. werd
een voorstel van de directie en de raad
van commissarissen tot uitbreiding van
de regeling tot verdeling van het pre
mie-overschot (de winst) met algemene
stemmen aanvaard.
De uitbreiding houdt in, dat voor in
dividuele verzekeringen, met een uitke
ring bij leven van een kapitaal van ten
minste f25.000,en een contractsduur
van meer dan 10 jaar, het winstaan
deel ter beschikking van de deelnemers
gesteld zal worden in de vorm van een
procentuele verhoging van het verze
kerd bedrag. Deze regeling is voor het
eerst van toepassing bij de verdeling
van 't premie-overschot over het boek
jaar 1968.
De directie verwacht, dat, bij gelijk
blijvende bedrijfsresultaten een verho
ging van ca- Vt procent per jaar van
de verzekerde kapitalen mogelijk zal
zijn. Deze nieuwe mogelijkheid zal er
volgens de directie toe bijdragen dat
de groei van het genootschap vergroot
wordt.
J
AMSTERDAM De totale geldim-
zet bij de nv Houthandel v/h Key was
gedurende eerste 11 maanden van 1967
3 procent hoger dan in de overeenkom
stige periode van 1966. Op grond van
de tot nu toe behaalde resultaten wordt
verwacht dat de netto-winst iets hoger
zal zijn dan die over 1966. In 1966 werd
een winst voor reservering behaald
van f 0,33 min.
Woensdag 27 december 1967
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (van gisteren)
10.15 Millionen für Penny, musical 12.00
13.00 Actualiteitenkroniek. 16.40 Jour
naal. 16.45 Aus meinem Reisetagebuch,
reportage. 17.20 Was willst du werden?
progr. over beroepskeuze. 18.0018.05
Journaal (Regionaal progr. NDR: 18.05
Actualiteiten. 18.10 Sportprogr. 18.53
Zandmannetje. 19.00 Progr.-overzicht.
19.26 Kleur: Moonlight Melodie por
tret van een danseres. 19.59 Progr. -
overzicht. WDR: 18.05 Nws. uit Nord-
rhein-Westfalen. 18.10 Kleur: Novellen
aus aller Welt. 18.25 Hier und Heute (I)
18.50 Goedenavond. 19.00 Hier und Heu
te (II). 19.10 In kleur: Die Tuareg; tv-
serie. 19.40 In kleur: Von der Eifel bis
zum Weserbergland, reportage. 19.45
Kleur: Weekoverzicht.) 20.00 Journaal
en weerbericht. 20.15 Kleur: Willkom-
men in Amerika, reportage. 21.00 Gros
ser Mann was nun? familiegeschie
denis. 22.00 Sing mit Horst, Koorzang.
22.30 Journ., commentaar en weerover
zicht. 22.50 Der Weg nach Grenoble (1),
reportage kunstschaatsen.
DUITSLAND II
16.40 Auf der Fahrte des Tigers, Ame
rikaanse speelfilm. 17.10 Kinder in der
Manege, film over circusschool. 17.45
Nws. en weerbericht. 17.50 Lassie, tv-
serie. 18.20 Die Drehscheibe: actuali
teiten en muz. 18.55 Detectiv Cliff Dex
ter, detective. 19.27 Weerbericht. 19.30
Nws. en actualiteiten 20.00 Der Tod
lSuft hinterher, tv-serie, aflevering 1.
Aansluitend: nws. 21.15 Liederen en
chansons. 21.45 Pferde, Opern, Genera
le reportage 22.15 nws. en weerbe
richt. 22.25 Horst Casper Schauspie-
ler ohne Maske.