Nieuwe bestemming voortijdelijk in Lunterse kerk Slachtrnnderen duurder Varkensprijzen onveranderd ZEER BIJZONDERE AANBIEDINGEN UIT DE SPECIALE WINTERCOLLECTIE VAN DE MANTELSPECIALIST 59:°ll69:il 79: éSv Willem Berkhemer: „Ik ben een harlekijn Een dialoog tussen de mens en de steen, Boerenleenbank '44/f Uw salaris ontvangen op een Getinsrekening bij de Boerenleenbank heeft meervoordelen dan alleen een rente van 3V2% „OM CREATIEF TE ZIJN, MOET JE NIET EIGENWIJS ZIJN EN HEEL NEDERIG BURGERLIJKE STAND A m ZWARTE AVONDEN HEERLIJK SYMFONIE KRITIEK ONMISBAAR AMERONGEN MANIFESTATIES Tankwagen sloeg om: 7000 liter benzine op straat AMERSFOORT: Langestraat 11, tel. 16104 WOENSDAG 27 DECEMBER 1967 LUNTEREN Voor het koororgel dat tijdelijk in de nieuwe kerk staat, is een definitieve bestemming gevon den: het bestuur van het Cantatekoor Wageningen toont er veel belangstel ling voor en zal het kopen, zodra voldoende geld beschikbaar is. Dit positiefje, zoals een koororgel ook wel genoemd wordt, heeft vier stem men. De tractuur is geheel mecha nisch. Het heeft één manuaal met aan gehangen pedaal en de volgende dis positie: Roerfluit 8'. Gedekt 4', Pre- stant 2' en Octaaf 1'. De prijs van het positiefje bedraagt f 10.000, voor deze tijd bijzonder laag, tenminste als men weet dat in de handel een dergelijk instrument rond f 20.000 kost. Eind oktober hoorde het bestuur dat er een orgel te koop was. „Toen we de prijs wisten zijn we direct met een ac tie gestart en binnen één maand had den we f2300,- aan toezeggingen. Dat is als basis-bedrag lang niet voldoende. Daarvoor moeten we winstens f 5.000.-, zo niet f7.000.- hebben. Naast dit ba sis-bedrag willen wij de rest dan bijel- kaar zien te krijgen door renteloze voorschotten", aldus het bestuur. De beweegredenen 'n koororgel te kopen zijn de vele koorconcerten die het koor de laatste tijd in de grote kerk geeft, en waarbij een dergelijk in strument eigenlijk onmisbaar is. Het grote orgel kan niet voor bege leiding gebruikt worden, omdat de af stand tussen koor en orgel veel te groot is en het daardoor in wezen totaal on- Geboren: Wijntje G., d. v. H. van Eek en E. van de Weerdhof; Gijsbert W., z. v. W. Breeschoten en W. Lief- tink. Overleden: Jacoba Wind-van Manen, 79 jr.; Wilhelmina J. T. Wijnaendts van ResandtBaud, 88 jr. Ondertrouwd: Gerrit Jan de Kruijf, 38 jr., te Rhenen en Magdalena C- Ree- de. 27 jr. Ingekomen personen: H. J. van der Leeden, van Roermond; C. H. Ruiten beek, van Tilburg. Vertrokken personen: E. Talen, naar Voorburg; A. van der Heijden, naar Ede; G. J. van Dongen, naar Emmel- oord; P. Schermer, naar Tiel; C. Pluij- gers, naar Tiel; H. J. G. Voermans, naar Resteren; L- J. van der Poel- Bergsma, naar Veenendaal. geschikt is voor koorbegeleiding. Wanneer het Cantatekoor het orgel zal kunnen kopen, zal dat voor Wage ningen bepaald een grote aanwinst be tekenen. Allereerst zou een oude tradi tie binnen deze Kerk, gewijd aan Jo hannes. weer in ere hersteld worden. Iedere kerk van enige importantie had vroeger naast een groot orgel, ook een koororgel. Men begeleidde hier vroeger het koor mee. vandaar ook de naam koororgel. Bij aankoop van dit orgel komt het accent allereerst te liggen bij het Can tatekoor. Dat houdt uiteraard niet in dat de gebruiksmogelijkheden van dit instrument tot de activiteiten van dit koor zijn beperkt. Met name voor de zomeravondcon certen en andere muzikale manifesta ties in de kerk op de Markt, kan het orgel onschatbare diensten bewijzen, ook voor kerkelijke samenkomsten is een koororgel een niet genoeg te waar deren instrument, zowel voor koorbe geleiding als voor bijzondere diensten, zoals huwelijksinzegening, avondgebed en dergelijke. Gaat deze actie in overleg met de Kerkvoogdij der Herv. Kerk? ,.Als initiatiefnemers willen wij hier nog eens nadrukkelijk stellen, dat de kerkvoogdelijke financiën van de Her vormde Gemeente geheel buiten deze actie blijven. Het Cantatekoor hoopt dat de actie tenvolle zal slagen, hetgeen alleen mo gelijk is, als er voldoende geld binnen komt. Dat er echter in één maand reeds 2300 gulden is toegezegd, bewijst dat er ve le mensen enthousiast zijn voor deze actie. De zgn pakketprijs voor slachtvee is voor de week tot 22 december becij ferd op f 218,30 per 100 kg levend, dat is ruim f 2 hoger dan de prijs van de voorgaande week. De volledige heffing blijft van toepassing en voor de week vanaf 27 december wordt deze ver laagd met ca. f 3 tot f 72,75 per 100 kg als gevolg van enige stijging van de wereldmarktprijs. De markt was willig, bij ruime aan voeren, een vrij gebruikelijk verschijn sel in deze tijd van het jaar. België past ook de volgende week de halve heffing toe bij import uit derde landen, wat uiteraard de mogelijkheid tot om leiding van het handelsverkeer ver groot. Ook Luxemburg past de halve h ffing toe, de andere staten hebben alle een bescherming van de volledige heffing tegen de invoer uit derde lan den. De invoer uit derde landen in Ne derland is van geringe betekenis. Daar entegen is de uitvoer bepaald niet on belangrijk. mede door het optreden van Italië als importeur. Ook voor kal veren liepen de prijzen op én door een aanhoudend goede vraag voor export èn door een goede vraag voor de bin nenlandse markt met de feestdagen. In het algemeen is de wereldmarkt voor rundvlees oplopend en mede in Nederland is een verdere verhoging te verwachten in verband met de verho ging van de oriëntatieprijs per 1 april a.s. De inkoopcombina^ties voor slachtvar- kens hebben geen wijziging aangebracht in de uitbetalingsprijzen voor de week tot 1 januari. Men betaalt voor geslach te varkens van le kwal. af-boerderij f 2,70 voor varkens van 68/85 kg; f 2,60 voor 86/90 kg en f 2,55 voor 91/100 kg. Ook de coöperaties hebben hun uitbeta lingsprijzen onveranderd gehandhaafd. De markt is vriendelijk geweest, met name voor ribben, die in verband met de goede vraag voor de feestdagen dui delijk opliep Ook de export is niet onbevredigend, doch de laatste weken van het jaar zijn voor de bedrijven moeilijk, door de sterke vermindering van de produktie- capaciteit door het uitvallen van een aantal werkdagen. In de lidstaten van de EEG is de situatie ongeveer nave nant. AMSTERDAM Zevenduizend liter benzine stroomde gistermorgen over de De Ruyterkade bjj het Centraal Station in Amsterdam, nadat een tankwagen was omgeslagen. De brandweer spoot de benzine de riolen in; de brandstof kwam daardoor in het IJ terecht. De politie waar schuwde schepen voorzichtig te zijn met vuur. Na een uur had de benzine zich vol doende met het water vermengd en was het gevaar voor brand op het water ge weken. WINTER MANTELS of MANTEL PAKJES mot of zonder EDELBONT met royale ÉDELBONT garnering BONTMANTEL 3/4 modellen zwart CABRITO149,- grijs CHEVRETTE198,- bruin NERTS CHEVRETTE295,— 7/8 modellen zwart CABRITO225,— grijs CHEVRETTE225,- bruin NERTS CHEVRETTE.325,— NERTS KOPPEN m. NERTSKRAAG695,- lange modellen zwart DANKALI295,— bruin NERTS CHEVRETTE395,- NERTS BISAM795,— NERTS KOPPEN m. NERTSKRAAG995,- PERSIANER m. NERTSKRAAG1195,— PERSIANER m. NERTSKRAAG1295,— DE MANTELSPECIALIST DEN HAAO: Schoolstraat 2* ROTTERDAM: (Oude) Binnenweg 127 Zwaanshall 244b LEIDEN: Haarlemmentreet 16? HAARLEM: Grote Houtstraat 160 AMERSFOORT: Langeitraat 11 BREDA: Ginnekenatraat 29 EDE De 50-jarige, nog slechts op achterhoofd en slaap wildbehaarde, enigszins melancholiek uitziende beeldhouwer (van o.a. het beeld op de Wage- ningse Markt) en voordrachtskunstenaar Willem Berkhemer, regisseerde zijn laatste "toneelstuk. Deze eer viel te beurt aan de toneelgroep van het Heldring College te Zetten, die onder zijn leiding alleszins acceptabel toneelspel toonde. Een speciale medewerker had een gesprek met hem. Het laatste toneelstuk, dat u re gisseerde was tevens een première? Ja, voor zover ik weet, is „Langs de grote weg" van Tsjechow nog nooit eerder in Nederland opge voerd. Ik koos het, omdat het han teerbaar is, als schooluitvoering te realiseren en omdat de dramatische tegenstellingen erin me troffen: ar- moede-rijkdom en Tsjechow symbo liseert in de figuur Koezma het Nieuwe Rusland. Van de Russen trekt Tsjechow mij het meest, we gens zijn wijdte, zijn grootte en om dat hij zo menselijk en mild is. Misschien herken ik mezelf wel in hem, ik draag ook enorm graag uit zijn werk voor. Stopt u ook met declamatie? Ja, ik heb geen tijd meer. Ik heb voorlopig genoeg werk aan mijn beeldhouwen. Trouwens declamatie heeft me nooit bevredigd, ik heb het gevoel, dat ik met m'n handen moet werken! Ik heb een geweldige angst om me op te dringen, door zo'n hele zaal naar me te laten luis teren, ik vind het zo exhibitionis tisch. Ik ben in Batavia geboren en in Nederl. Indië opgevoed, mijn vader was hoofdagent van General Mo tors, en op de HBS als jongen van 13, werd ik door de Nederlandse leraar min of meer gedwongen voor te dragen. Ze hebben me de gekste dingen laten doen. Heel officieel ook: in het paleis van de gouver neur. En omdat hij met een Fran- caise getrouwd was, droeg ik Fran se gedichten voor (schatert van het lachen). Die leraar zag wel wat in mij en ik kreeg ook een 10 op mijn eindexamen. Verder was ik erg suf: het was net alsof ik in een nevel leefde. Ja, dat gebeurde tijdens de oor log, toen ik midden in de realiteit stond van goed en kwaad, honger, dood en geestesleven. Na de HBS ging ik naar Neder land op de academie voor middel baar tekenen in Den Haag en Am sterdam. Dat beviel me helemaal niet en ik ben daar weggelopen. In de oorlog gaf ik zg. „zwarte avonden", daar ik natuurlijk geen lid van de Kultuurkamer was en daar declameerde ik voor een groep mensen, gewoon bij hen thuis. U zat in de illegaliteit? (aarzelt) Nou, dat heeft er eigen lijk niets mee te maken, dat hoef je er niet in te zetten. Het zal zijn invloed hebben gehad op uw verdere leven! Ja, dat is zo, ik leerde zo heel wat mensen kennen en zo ben ik ei genlijk na de oorlog full-time-decla- meur geworden. Eén van mijn eer ste voordrachten was voor de Jood se Gemeente in Rotterdam, samen met Rosa Spier. Maar ja, ik schreef ook gedichten er zijn er nog een paar gedfukt en van de ene dag op de andere begon ik te beeldhouwen. Ik vond een stuk steen op de Grebbeberg en heb dat in mijn tuin bewerkt. Het was vrij abstract. Voor de Christine Hermineschool in Zetten, ga ik nu hetzelfde beeld maken. Een bijbelse voorstelling. Mijn 2e was meteen 'n voltreffer, dat was een ijzerplas tiek, en dat heeft me een opdracht opgeleverd. En zo ging het door. Maar eigenlijk ben ik pas op m'n 40e beroepsbeeldhouwer geworden. Je maakt eerst je compositie, in was, en dan ga je bekijken hoe ie de blokken o.v. marmer gaat zagen. Dan hak je ze in de vorm, die je je hebt voorgesteld, maar het wordt nooit precies hetzelfde als het ontwerp, dat je dan weer loslaat. Dan verdiep je je in de structuur van die steen zelf; die stelt zijn ei sen. die heeft een speciale aanpak nodig. Er vindt een dialoog plaats tus sen jou en de steen. Dat is een heer lijk werk, dat bewerken van die prachtige Griekse marmer, uit de bergen, die daar 10 miljoen jaren in absolute duisternis geslimerd heeft. Dat breng jij aan het licht en breek je open met je beitel en dan komt de prachtigste glinsterende kristalvorming bloot. Dan voelt u een binding met de natuur, de oorsprong van alles? Ja, heel sterk, een kosmische bin ding. De geur van de r9tte diertjes en de zeelucht die door de kos mische bewerking tot marmer zijn geworden, ..omt je uit de steen tege moet. Een bittere zoute geur. Als je dan zo'n uur of tien gekapt hebt, is je atelier vervuld van die wonderlij ke lucht, de in de prehistorie ge vangen is en die er nu uitkomt. Voelt u zichzelf dan prehisto risch? Ja, vooral als ik het uit de na tuur haal, voor een tyeeld in Spijke- nisse ben ik naar Portugal gegaan en daar heb ik met 3 Portugese steenhouwers een maand lang in een groeve gekapt. U hebt nu door het hele land beel den staan. Vormen ze een symfonie, en is daar een thema in te herken nen? (denkt) Nou, dat vind ik moei lijk... Ik heb er nogal wat gezien. Er zijn veel bijbelse voorstellingen bij. Is de Bijbei uw inspiratie? Ja, maar, dat is nu weer zo gek hè! Ik ben niét godsdienstig opge voed, ik mocht in Indië niet eens naar de catechisatie. Maar ik had wel een kinderbijbeltje. In de oor log droeg ik het liefst de profeten voor, Jeremia en Jesaja en de op bouw van Jeruzalem; dat was mijn troost, zo bleef ik overeind. En daarna heb ik altijd veel uit de Bij bel voorgedragen. Ja, de Bijbel is inderdaad mijn inspiratie de lief de eigenlijk. Ik heb in mijn beeld houwkunst altijd een relatie tot het absolute: de geest, liefde, tot de mensen en tot God, leven, eeuwig heid. En in de steen voel ik die eeuwigheid. Het Christelijk religieu ze element dus. U bent politiek geëngageerd? Nee, maar ik heb wel sterke poli tieke overtuigingen. Mijn voorkeur gaat uit naar de PSP. Ik wil alleen maar, dat de mensen van elkaar houden. Wat de Amerikanen nu in Viëtnam doen, daar ben ik kapot van, maar aan de andere kant ben ik ze toch weer dankbaar voor .de bevrijding. Verder heb ik in de oor log nationalistisch leren denken: ik nam het op voor de Indiër. Maar als fascisten mij zouden vragen een beeld te maken dat b.v. de overwinning van onze blanke sol daten op de onderdrukte volkeren zou moeten uitbeelden en die beelden heb ik gezien in het buiten land zou ik natuurlijk op ideële gronden afwijzen. Wat er in b.v. Griekenland en Indonesië gebeurt, dat vind ik vreselijk en vooral Grie kenland vormt een' gevaar, het is tenslotte onze NAVO-partner. Ik vind maatschappelijk werk en politiek belangrijker. Maar als je kritiek hebt op de maatschappij, en die heb ik natuurlijk enorm, moet je absoluut in de politiek gaan of in het maatschappelijk werk of je moet iets gaan doen in de wereld. Maar de kunst is daar geen geschikt mid del voor. Dat is niet consequent van u. Ja. ik ben nu eenmaal zo, ik ben te emotioneel, te impulsief. Ik wil alleen maar positief gerichte dingen maken, en daar voel ik me nogal eenzaam door. Ik maak alleen hele dingen, voor mij is er nooit een j»at. Vindt u zichzelf een kunstenaar? Nee, volstrekt niet, ik heb het ge voel alsof ik een handwerker ben. Voor de maatschappij ben ik een artiest. Ik heb een manie om vor men te maken, maar dat doet een meubelmaker en een smid ook. Maar ja, een randfiguur ben je wel, we zijn hyper-individualistisch. Ik heb consequent alles nagelaten wat tot enige integratie zou kunnen lei den. Ik ben er gelukkig mee, ik trek me graag terug en daar heb ik door dit beroep de kans voor. Ik werk vaak dagen achtereen, uren lang. Soms heb ik veel moeite te begin nen, indien ik b.v. geen inspiratie heb om bepaalde opdrachten uit te voeren, die niet in mijn lijn liggen. Dan voer ik een gevecht mét mijzelf en ik begin pas als ik de oplossing gevonden heb. Kunt u zichzelf in een bepaalde kunststroming onderbrengen? (denkt na) Ja, je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelin gen in de abstracte beeldhouwkunst. Ik ben erg beïnvloed door Mon driaan, die heeft mij zuiverheid en eenvoud geleerd, Picasso, Zadkine, More en Laurens. En door de lite ratuur van Achterberg, die bijna on uitsprekelijke dingen toch uitsprak, die ik nu kap, en Slauerhoff leerde mij bewustmaking van mijn positie in Indië! Zijn primitivisme? Ja, dat directe, dat heb ik ge tracht, eenvoud en terug naar de oorsprong. Ik laat de steen spre ken, maar met grote voorzichtig heid en eerbied leg ik hem gevoe lens op, die ik van oudsher goed ken. Ik zit tussen het abstracte en het expressionistische in. En dan na tuurlijk absoluut monumentaal. U neemt de steen uit de natuur, bewerkt hem, en zet hem weer te rug in de natuur. Precies! En dat deed ik met de Bijbel ook, want dat is ook een stuk natuur. Ik heb hem uit mijn hoofd geleerd en hem gezegd, zoals het er stond. De mens zal zijn toekomstige overvloed aan vrjje t(jd creatief moeten besteden. Gelooft u daarin? Dat is moeilijk. Om creatief te zijn, moet je niet eigenwijs zijn en heel nederig. Wat moet je creëren? Dingen uit krachten in je zelf. maar niet burgerlijk of gericht op het eclatante sucoes. En de m- 1 -i met maatschappelijke en verst;- idelijk* remmingen moet je niet hebben. Hoe zou u de mens van de toe komst, de mens van de volgend* tien eeuwen graag zien? Als kunste naar, technicus, of? Nee, hij moet lief zijn, hij moet van zijn kinderen en van zijn vrouw houden. JOS BUIJS ADVERTENTIE Uw salaris laten overmaken op een Gezinsrekening bij de Boeren leenbank kost niets extra, bespaart U veel zorg en moeite en biedt U bovendien de mogelijkheid: een PersoonEjke Lening te sluiten tegen aantrekkelijke voorwaarden. Uw plannen voor een eigen woning te realiseren doordat de Boerenleenbank U een gunstige hypothecaire lening kan verstrekken. gebruik te maken van betaalcheques. al Uw betalingen kosteloos door de bank te laten doen. een goed overzicht te krijgen van al Uw ontvangsten en uitgaven. tlf hunk rintr ieilcrrcn

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1967 | | pagina 4