„Johnny the Selfkicker" amusant
Arnhems Jazzconcert nummer 1
uniek voor Oost-Nederland
In september a.s. Internationale
Orgeldagen in Arnhem
Paul Whiteman
overleden
UIT DE KERKEN
Eenheid door fusie
bij amateurtoneel
E. B. Folkerstma
overleden
VANAVOND
MORGEN
Erkenning
Voorspoedig
jaar voor Olveh
Samenvoeging
Voorwaarts en
Hewitt-Robins
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
TEKKO TAKS
i agina 2'
DINSDAG 2 JANUARI 1968
74
Hij kon het verlangen niet bedwin
gen haar nog eens te mogen aan
schouwen. Onophoudelijk verscheen
ze voor zijn verbeelding, ze prikkel
de zijn zihnen en fantasie, ze wekte
een krachtig verlangen bij hem op
om dicht bij haar te mogen zijn. De
omstandigheid, dat ze getrouwd was,
vergrootte nog dit smachtend verlan
gen naar haar, zo ook het besef, dat
ze nooit de zijne kon zijn. Hij deed
alle mogelijke pogingen, ernstige po
gingen om haar te vergeten. Maar
geen vrouw, hoe hartstochtelijk ze
dan ook wezen mocht, kon die steeds
terugkerende dromen over Pauline
verdrijven, aan welke dromen zijn in
nerlijk wezen reeds zo gewoon was
geraakt. Integendeel, iedere intieme
omgang met andere vrouwen vervul
de hem met een wonderlijk gevoel, 't
was hem dan alsof hij tegenover Pau
line zondigde.
Alleen werk, ononderbroken werk,
kon zijn verdriet lenigen of doden. En
dit werk scheen ook dat verdriet voor
enige ogenblikken te doden. Maar he
laas, het herleefde dan weer heviger
en onmeedogenlozer dan ooit te vo
ren. Het herleefde en als Amadeus,
gebroken door lichamelijke vermoeie
nis in zijn bed neerviel, kon het plot
seling bij hem komen spoken om z'n
nachtrust te verdrijven. En ofschoon
hij vele vrienden had, was er geen en
kele, die hij deelgenoot kon maken
van dit verdriet. Hij was humaan ge
noeg om zijn vermaken, zijn werk
kracht zijn geld met iedereen te de
len om wie hij gaf. Maar hij was te
trots, te onafhankelijk, te zeer door
drongen van het besef van de door
hem te dragen last, dan dat hij bij
iemand vermoeden wilde opwekken,
dat hij zulk een last droeg. En hij
wist, dat er geen genezing voor hem
innaiiinaimiimimininnnimiim
mogelijk was, behalve dan die ene,
welke alleen Pauline zelf hem kon
brengen.
HOOFDSTUK XVIII
Het was maart. De hoge regionen
van de Rossmer-vallei lagen nog in
de sneeuw begraven. Een diepe blau
we lucht verzwolg het bergsprookjes-
land. Er was geen enkele wolk ach
ter de fonkelende bergrug van het To-
bel-massief en de roomkleurige vel
den van Galen. De ketenen waren als
brokken kristal tegen het blauw ge
sneden. De bevroren kabel schitter
de als een vergrote draad van glin
sterend glas. Des avonds daalde de
thermometer nog tot tien a twaalf
graden onder nul en 't was onmoge
lijk om ergens anders water te krij
gen dan gesmolten sneeuw.
De heer Mauser van het hospitium
die een welvarend hotelier was ge
worden stond in zijn geweldige gang
zijn pijp te roken, terwijl hij naar al
le kanten spoog. „Ja, ja, ja! Ze zul
len beneden al cider gaan maken,
voor wij aan het werk kunnen slaan".
Hij sprak van „wij", want hij was
een levend deel van het Rossmer-
plan. Hij hield de enige non-coöpera
tieve winkel en hij had zijn geduren
de twintig jaar opgespaarde pennin
gen besteed om een vleugel met tien
slaapkamers aan dit logement toe te
voegen. Dit logement heette nu het
„Rossmer Hotel". De oude Barry
was nu dood. Maar het is met sint-
bernards al net als met koningen: de
hond is dood, lang leve de hond! Er
was een nieuwe Barry, een heel mooi
exemplaar en er was een mooie teef
beide hadden een stamboom. En
zij hadden al een florerende familie
van vijf, die met hun stambomen voor
vijfhonderd frank het stuk verkocht
zouden worden. Tweeduizendvijfhon
derd franks samen, een som, die uit
gezet tegen 4 pet. honderd franks per
jaar zou opbrengen. Zaken zijn za
ken.
Op een lange houten bank onder een
lang, met sneeuw bedekt afdek, zat
een rij mannen, als oude verfom
faaide vogels in de zon. De ijskegels
boven waren weggehakt, want jaren
geleden was er zo'n ijskegel, die wel
een centenaar woog, naar beneden ge
vallen. Die had een man dodelijk ge
troffen, waardoor de verzekerings
maatschappij ruim zesduizend franks
had moeten uitbetalen.
»>Ja, ja, ja!" herhaalde de heer
Mauser en hij streek met het smeri
ge mondstuk van zijn pijp over zijn
zware snor, „de baas was hier giste
ren om door de telefoon die Függer-
li's een standje te maken. Ja, ja, ik
zag hoe zijn ogen van woede vonken
schoten en hij zei tegen mij: „Mijn
heer Mausei-, wat heeft u met het
weer gedaan?" Toen antwoordde ik
hem: „Ik heb nu eenmaal niet God
Almachtig". „Ja, ja..." en met deze
woorden spoot hij een fluim speeksel
door zijn tanden een heel eind weg.
„Ik heb nog nooit zoveel skiërs ge
zien als dit jaar", merkte een van de
mannen op de bank op. „Een troep
van vijftig is verleden week over de
Galen getrokken. Ze zijn negen keer
van de Lötschen geklommen. Ik zag
ze de Geiss afkomen".
„Dat weet Ik. Ik had ze bij me",
sprak de heer Mauser, „ofschoon ik
bijna niet wist, hoe ik ze bergen moest.
Ze moesten met zijn zevenen in één
kamer slapen. Niet meer dan twintig
van hen waren in staat die morgen
te vertrekken. De rest bleef achter
en jullie zoudt beslist hebben gedacht
dat hun beenderen gebroken waren,
zo krom en verlamd liepen ze er bij,
terwijl ze klaagden en jammerden
over hun zere ledematen. Die stads- 5
lui! Die zijn niet gewend aan lange s
uitstapjes. Ze lieten zich later op de S
dag op sleden naar beneden glijden", s
Een van de mannen op de bank keek 5
op. Hij nam zijn knobbelige hand uit S
zijn broekzak en wees naar het Ross- E
mer-zadel. „Kijk jullie eens!" sprak S
hij, „daar komt een troep mannen E
door de sneeuw. Wie zou dat gedacht E
hebben op deze tijd van het jaar?" E
Allen staarden in de richting van de E
pas. Een enkele rij van zwarte stip- E
jes kwam naderbij. Mauser haalde E
zijn kijker voor de dag en stelde de
lens op hen in. „Verdraaid, dat is Sal-
vatore en zijn troep!"
En terwijl de mannen van de bank
opstonden, hun halzen uitrekten en in
die richting staarden, vervolgde hij 5
„Dat moeten er wel honderd zijn. Ik E
kan hun gezichten zien. De oude ploeg. E
Natuurlijk trekken ze door de sneeuw E
omdat ze het betalen van reisgeld E
aan de spoorwegen willen ontduiken. E
Geen wonder, dat de kranten vol ston- E
den van minder aangename opmer- E
kingen aan het adres van die vreem- E
delingen, die op die manier vanuit Ita- E
lië hierheen komen!"
„Hebben we geen eigen werkkrach- E
ten genoeg?" gromde een van de E
mannen. „Dat is alles de schuld van E
Müller", sprak de ander. Hij heeft E
werkvergunning voor ze gekregen. E
Hij is gesteld op die vervloekte bui- E
tenlanders. Dat past bij zijn ideeën. E
Allen tuurden naar de mannen, die E
in serpentines langzaam afdaalden, s
Ze volgden 't spoor van de weg waar-
bij hun lichamen af en toe tot aan hun
heupen in de sneeuw zakten,
uur later waren ze zo nabij, dat men E
hun groeten op het hospitium kon ho- E
ren. Ze deden dit echter niet aan,
maar trokken de berg over en bega- E
ven zich direct naar hun woningen. E
Een ogenblik later waren ze dan ook E
uit het gezicht verdwenen.
De heer Mauser veegde zijn voor- 5
hoofd af. „Hè, hè! Wat zullen we nu E
krijgen?" vroeg hij. „Het is opeens E
heel erg warm geworden. De zon be E
gint je op een akelige manier te ste- E
ken". „Het is de föhn", sprak een
van de mannen. „Ik voelde de twee E
laatste dagen al, dat hij komen zou. E
Kijk eens!"
(Wordt vervolgd) 5
Op de dichtersmanifestatie, die enige tijd geleden in Arnhem werd georga
niseerd, zou ook de controversiële woordkunstenaar Johnny the Selfkicker ma
nifesteren. Dit optreden werd echter door de Arnhemse vroede vaderen ver
boden.
Zaterdag mocht hij wél optreden en dit optreden maakte duidelijk, dat ver
bieden ervan geen zin heeft: zijn tekst en presentatie zijn zo duidelijk op
shockeren gericht, dat een verbod hem alleen maar in de kaart speelt.
Johnny the Selfkicker las voor uit
eigen werk een loze omschrijving
voor een ondanks alles sublieme, uitge
balanceerde act van ouderwets ele
gante gebaren, boeiende moderne pro-
testpoëzie, amusant gecoördineerd ge
krijs en laconiek flegma.
woorden: een geheel nieuwe, boeiende
wijze van tekstbehandeling.
Magistraal waren zangeres en bege
leidingsgroep (vooral Van de Locht met
aangrijpend fluitspel) in A Lazy After
noon.
Dit geslaagde Arnhem Jazz Concert
No. 1 was, dunkt ons, een waardige
start van de emancipatie van Oost-Ne
derland op jazzgebied.
Een E
3699. Ja, inderdaad, de camera was teruggehaald
op haar oude plaats in de schermkubus, doch er viel
niets bijzonders aan het apparaat te ontdekken. David
Lodge kon zijn ongeduld nauwelijks bedwingen. „Nou
vooruit mensen! Als de weerga die foto's ontwikke
len!" drong hij aan. „D'r zal natuurlijk wel niets van
terecht gekomen zijn. Wie van jullie is er handig met
ontwikkelen en afdrukken?" Buck bleek meer met dat
bijltje gehakt te hebben en vlug werd een kleine op
slagplaats onder de Pillendoos ingericht als donkere
kamer. Zoals te begrijpen valt, wilde niemand iets
missen van dit historisch gebeuren en het werd dan
ook een heel gedrang in die beperkte ruimte, met al
le risico's daaraan verbonden. Gelukkig gebeurden er
geen ongelukken en weldra stond het viertal vol span
ning toe te zien hoe de eerste afdruk zich ontwikkelde.
Langzaam werd het beeld duidelijker onder het zacht
jes golvende oppervlak van de vloeistof. David werd
er ongedurig van en voorspelde pessimistisch: „Och,
dat wordt natuurlijk niks. Kijk maar, helemaal zwart,
een mislukking".
Maar Buck hief bezwerend de hand op. „Heb nou even
geduld, man. Ja, zie je wel! Dat zwart is een sterren
hemel!"
Het optreden van Johnny viel rond
de pauze van het eerste jazzconcert
van allure, dat Arnhem en Gelder
land als geheel ooit gekend heeft.
Het was opgezet rond de Arnhemse
drummer Pierre Courbois, die daar
mee eindelijk de erkenning kreeg, die
hij verdient: al vele jaren staat hij aan
de top der Europese jazzslagwerkers.
Hij speelde in het buitenland met ve
le van de Amerikaanse topmusici, die
tournees door Europa maken (o.a. Don
Cherry, Bud Powell, Stan Getz, John
Tchicai, Johnny Griffin, Eric Dolphy,
Dexter Gordon), maar in Nederland
kreeg hij eigenlijk nooit bredere be
kendheid, onder meer door afgunst en
intriges die ook in de Nederlandse
jazzwereld hun rol spelen, hetgeen niet
wegneemt, dat hij bij de insiders een
grote reputatie geniet.
Pierre Courbois opende dit concert
in de redelijk gevulde concertzaal van
Musis Sacrum met een slagwerksolo
van vijftien minuten, die door het pu
bliek doodstil werd aangehoord: een
formidabele expositie van techniek en
creativiteit. Na het ovationeel applaus
volgde een optreden van de jonge Ame
rikaanse vibrafonist Dave Pike, die een
enorme techniek etaleerde en stilistisch
gezien jazz uit de vijftiger jaren speel
de (de onvermijdelijke bossa nova ont
brak dan ook niet!), kundig begeleid
door pianist Ton Wijkamp, bassist Ruud
Jacobs en weer Pierre Courbois.
Hierop volgden, vóór en na de pau
ze, twee „lezingen" door Johnny the
Selfkicker, die veel bijval oogstten.
De ereplaats na de pauze was inge
ruimd voor de Amerikaanse jazzzange
res Jeanne Lee, die werd begeleid door
de onlangs geformeerde nieuwe groep
van Pierre Courbois, het Free Music
Fourtet, waarin trompettist Boy Raay-
makers; rietblazer (saxofoon, klarinet,
hobo, fluit) Peter van de Locht; bassist
Ferdi Rikkers die Ruud Jacobs van
vóór de pauze ruimschoots kon doen
vergeten met een gave techniek, rijke
toon en grote ideeënrijkdom: een veel
belovend talent en Courbois zelf, die,
ondanks het natuurlijke volume-over-
wicht van de slagwerker, en volledig ge-
integreerd de$l van de groep is.
Jeanne Lee is tot nu toe de enige
jazzzangeres, die een volwaardige
plaats inneemt in de nieuwere jazzvor-
men. waarin de normen veel losser zijn
ofwel geheel ontbreken, en waarin het,
veel meer dan voorheen, vooral op im
provisatie aankomt.
Zij bouwde zaterdagavond een heel
nummer op met als aanleiding de me
dedeling: „The maximum capacity of
this room is 262 people", spelend met
de tekst als geheel, de woorden afzon
derlijk, en letters en klanken uit die
KNOKKE In de Belgische bad
plaats Knokke is het vierde internatio
nale festival van de experimentele film
beëindigd. De jury heeft de grote prijs
toegekend aan „Wavelength" van de
Amerikaan Snow. In de week tussen
Kerstmis en Nieuwjaar zijn 90 inzendin
gen vertoond, afkomstig uit 16 landen.
Het festival was georganiseerd door het
Koninklijke Filmarchief van België.
HILVERSUM I
18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.20
Uitzending van de B.P. 18.30 Nws.
18.45 Act. 19.05 Licht instrumentaal en
semble met solisten. 19.40 Conciliepost
bus. 19.45 Zoekend geloven: godsdiensti-
gen vorming in deze tijd. 20.00 Stereo:
Omroeporkest en solist: klassieke muz.
20.50 Gesprekken op dinsdag (1): in
terview met Noord- en Zuidnederland
se schrijvers.21.10 Omroep dubbel -
kwartet: klassieke en moderne liede-,
ren. 21.25 Praags kamerorkest (opn.):
klassieke muz. 22.00 Kunst: cultureel
progr. 22.30 Nws. 22.40 Overweging.
22.45 De zingende kerk: een korte be
schouwing over het Gregoriaans. 23.00
Context: magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.30 Zin. liedjes-
progr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Radiojournaal. 18.25
Tout a toi. 19.00 Trefpunt: discussié-
rubriek voor actuele zaken. 19.30 Nws.
19.35 Stereo: Dansorkest en zangsolis
ten. 20.00 Hou je aan je woord: literair
spel met taal en woord. 20.40 Oud plaat
werk opnieuw opgepoetst. 21.20 Jazz
Spectrum. 22.00 Gonk! satirisch progr.
22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. NRU:
22.55 Signaal: muz. van eigen tijd
(opn.). 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. NCRV: 19.06
Twien, maandelijks magazine voor tie
ners en twens. STER: 19.56 Reclame.
NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. NCRV: 20.20 In kleur: De Lucy
show. 20.45 Vijanden, eenakter. 21.40
Europa: Onderwijs, documentair progr.
22.25 Vocaal ensemble: spirituals.
NVSH: 22.30 Sextant. NTS: 22.40-22.45
Journaal. 22.50-23.50 De Bezetting XVII,
documentaire.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00Journaal.
19.03 Afrika, documentair progr. 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame. NTS:
20.20 Afrika, documentair progr. NTS:
22.50-22.55 Journaal.
HILVERSUM L
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Oude muz. (gr).
7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Klassieke dan
sen (gr). 8.00 Nws. TROS: 8.10 Act.
8.20 Lichte gr. muziek en praatje. 9.10
Volksmuz. uit Tibet en India. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de kleuters. 10.00
Mod. muz. (gr). 10.30 Voor de vrouw.
11.00 Nws. 11.02 Piek-uur, amusements-
progr. 11.50 Act. KRO: 12.00 Van 12 tot
2, gev. progr., met om plm. 12.23 Wij
van het land, progr. voor de landbou
wers, om 12.27 Med. t.b.v. land- en
tuinbouw, om 12.30 Nws. en om 12.40
Act. NCRV: 14.00 Stereo: Klassieke
kamermuz. (gr). 14.15 Stereo: Radio
kamerorkest en solist: mod. muziek.
15.00 Navigare necesse est, hoorspel.
15.37 Lichte gr. muziek. 16.00 Nieuws.
16.02 Voor de jeugd. 17.00 Volksmuz.
uit Tsjecho-Slowakije (opn.). 17.15
Recht op en neer: kleinkunstpr. 17.30
Stereo: Jazzband (gr). 17.50 Over-
heidsvoorl.: Mens en samenleving. Een
uitz. v.h. ministerie van CRM.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn.
7.20 Socialistiseh strijdl. 7.23 Lichte gr.
muz. (7.30-7.35 Van de voorp: persover
zicht). VPRO: 7.55 Deze dag, lezing.
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.20 Lichte
gr. muziek. (8.30-8.35 Van alle mark
ten thuis, pr. voor de huisvrouw). 9.00
Stereo: Klassieke gr. muz. 9.40 Lichte
gr. muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Ste
reo: Klavecimbelrecital (gr.): klassie
ke muz. 12.00 Balletmuz. (gr). 12.22
Voor het platteland. 12.27 Med. t.b.v.
land- en tuinbouw. 1?.30 Promenade or
kest. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.25 Stereo:
Lichte orkestmuz. 13.45 Gespr. portret
14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo:
Radiokamerorkest en solist: Klassieke
muz. 15.50 Stereo: Ned. Hobo Kwar
tet: mod. muziek. 16.00 Nws. 16.02 Ste
reo: Operettemuziek. 16.50 VARA's
Popshow. 17.20 Voor de jeugd.
HILVERSUM IH
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale
muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmu-
ze: nwe langspeelplaten. NRU: 11.00
Nieuws. 11.02 Operetteklanken. 11.30
Grenzenloos: muz. uit alle windstreken.
(12.00 Nws). 12.30 Fragmenten uit de
musical The West Side Story. AVRO:
13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Vrolijk pla-
tenpr. 14.00 Nws. 14.02 Muziek-Boetiek:
lichte muziek van Ned. artiesten. 15.00
Nws. 15.02 Arbeidsvit. (gr). 16.00 Nws.
16.02 Verzoekplaten v.d. jeugd. 17.00
Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Zingende
bougie: gev. platenpr. voor automobi
listen.
DINSDAG 2 JANUARI 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Einen Jux will er
sich machen, klucht. 12.00-13.30 Actu-
aliteitenkron. 16.40 Nws. 16.45 Voor de
kinderen: Avonturen in de druipsteen
grot. 17.30 Voor de kinderen: Bill en de
vioolbouwer (K). 17.50 Voor de kinde
ren: De jongen met de pelikaan (K).
18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr.
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sport
journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00
Act. 19.26 Der kleine Vagebund, TV-
serie. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05
Das KurzpQrtrat. 18.10 Lieblinge unse-
rer Eltem: herinneringen. 18.25 Goe
denavond. 18.30 Hier und heute. 19.10
Steme in Musik, muzikaal progr. (her
haling). 19.40 Zwei Schauspieler vie-
le Gesichter. 19.45 Progr.-overz. voor
de lopende week. 20.00 Journ. en weer
bericht. 20.15 Zwischenstation mit Fred
dy Quinn, amusementsprogr. 21.15 Die
bunte Flickendecke, Amerikaanse
speelfilm. 22.25 Journaal, commentaar
en weerbericht. 22.45 Giessener Musik-
tage für junge Solisten: concertfrag
menten. 23.45 Journaal.
26. Tsjiao Tal heeft de wijkmeester opdracht gegeven
om de bewusteloze Hoe Ta-ma naar het gerechtsge
bouw te brengen. Via de snelste weg is hij daarna zelf
naar het gerechtsgebouw gegaan, waar hij zich in zijn
kleedkamer weer in officieel tenue steekt. Nu Hoe Ta-
ma gearresteerd is, kan het geen kwaad om de toneel
spelers eens op te zoeken en de dochter van Seah aan
de tand te voelen. Als ze Hoe inderdaad van vroeger
kent, kan ze misschien voor belangrijke aanwijzingen
zorgen. Tsjiao Tai weet uit ervaring dat reizende to
neelspelers het zeer arm hebben, en zich niet. kunnen
veroorloven een voorstelling over te slaan, ook al wor
den ze in'hun persoonlijk leven nog zo zwaar getrof
fen. Dus gaat hij op weg naar de oude Taoistische
tempel, waarvan Seah het voorplein heeft gehuurd. On
derweg denkt hij na over zijn gevecht met Hoe. Eén
ding staat vast: Hoe is een eerlijk vechter die niet
zijn toevlucht had genomen tot gemene trucjes, of
plotseling een mes had getrokken. Was het wel waar
schijnlijk dat zo iemand een laffe moord zou plegen?
Misschien was deze zaak toch weer niet zo simpel als
het even geleken had. Hij zet deze gedachten uit zijn
hoofd als hij de Taoistische tempel nadert, waar een
meningte zich al verdringt om het toneelstuk te zien.
92. Vlug snelde de man naar de trap, die naar de boven
verdiepingen leidde. „Ha, ha!" grijnsde hij van onder
de witte kap. „Om mij te vangen hadden jullie toch
nog vroeger moeten opstaan! Doen jullie de zaak. maar
verder met de chef af; de baas krijgen jullie niet te
pakken. Ik heb het reld en met geld krijg je alles ge
daan! Ha! Ha! Ha!" Hij keek om of hij niet achter
volgd werd en stoof de trappen op. Op dat moment
daalde Tekko, die kans had gezien in het donker te ont
snappen, nog steeds met de handen op de rug gebon
den, de trappen af, om te zien of het de politie gelukt
was de bende gevangen te nemen. Precies bii de bocht
stootten zij op elkaar en tuimelden hals over kop naar
beneden. Door de klap, waarmee zij op de grond te
recht kwamen, vloog het pistool uit de handen van de
bendeleider en brak het touw, waarmee Tekko's han
den op de rug gebonden waren. Onze vriend, die ge
lukkig boven op de in 't wit gehulde gestalte gevallen
was, sprong onmiddellijk overeind om zich meester te
maken van het pistool. Maar dit was eigenlijk niet
eens nodig want de aanvoerder was volkomen versuft.
Toch was Tekko op zijn hoede en terwijl hij met de
ene hand het pstool op de man gericht hield, trok hij
mt de andere de kap van het hoofd. En toen zag hij
tot zijn niet geringe verbazing de rijke boer, die hem
uitgedaagd had naar Ilpenrode te gaan.
IIIIIIUIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIMIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1
iiiiiimiiiiiiimiiiiiiiimiiiMiiiiiiiiiiiiiiimm
ARNHEM In september 1968 zul
len voor de derde maal in Arnhem de
„Internationale Orgeldagen Rijnstreek"
worden gehouden. Een orgelevenement
dat tot de belangrijkste orgelmanifes
taties in Nederland gerekend mag wor
den.
Toen in 1964 de, in de oorlog zwaar
verwoeste. Grote of Eusebiuskerk weer
in volle glorie gerestaureerd was en
daarin een fraai orgel in 1796 door
Johannes Strumphler gebouwd voor de
Lutherse kerk aan de Klovenierswal in
Amsterdam was geplaatst, werd het
idee geboren om in Arnhem een inter
nationale orgel wedstrijd te houden. Om
dat Haarlem al zijn grote concours
had waarop de improvisatie een essen
tiële plaats inneemt, besloot men voor
Arnhem het accent te leggen op de in
terpretatie. De Arnhemse Orgeldagen
kregen hiermee een geheel eigen ka
rakter.
Gezien de banden die Arnhem en
«dan niet alleen geografisch heeft
met de landen aan de Rijn, leek het
de organisatoren een aantrekkelijke
gedachte om de deelneming open te
stellen voor jonge organisten uit de
Rijnstreek. Zo kwamen in 1964 uit Ne
derland. Duitsland, Frankrijk en Zwit
serland acht jonge organisten naar
Arnhem om hun talenten te tonen aan
het publiek en aan de jury, die be
stond uit de organisten Marie-Claire
Alain, Prof. dr.Hans Klotz en Piet
Kee. René Rakier (Nederland) won de
eerste prijs, Daniël Roth (Frankrijk)
de tweede prijs en Guy Bovet (Zwit
serland) de derde prijs.
De Arnhemse Orgeldagen bleken een
zo groot muzikaal succes te zijn, dat
het besluit gerechtvaardigd was om er
een elke twee jaar terugkerend evene
ment van te maken. Zo waren in 1966
weer acht organisten uit de landen aan
de Rijn of haar zijrivieren de gast van
Arnhem bij het tweede Internationale
Orgelconcours. De jury bestaande uit
Albert de Klerk, Hans Klotz en Pierre
Segond, wees Guy Bovet aan als win
naar en kende de tweede en derde
prijs toe aan Elisabeth Buschmann en
Daniël Fricker. Met deze twee wed
strijden heeft Arnhem belangrijk
cultuurcentrum voor het oosten van
Nederland zich een bijzondere plaats
verworven in de orgelwereld.
Zo treedt nu de voorbereiding van
het derde concours naar buiten met de
folder, waarin jonge organisten worden
opgeroepen zich kandidaat te stellen
voor deelname aan de Derde Interna
tionale Orgeldagen Rijnstreek te Am-
hem 1938, die van 26 t/m 23 septem
ber worden gehouden.
De jury staat al vast, zij bestaat uit
de organisten Albert de Klerk (Neder
land), Eduard Müller (Zwitserland) en
Jean Langlais (Frankrijk) die zullen be
oordelen wie de prijzen (f 1000, f 750
en f 500) zullen behalen.
Met een excursie naar o.a. het be
roemde Müller-orgel van de St. Bavo
in Haarlem, tentoonstellingen, een le
zing en mogelijk enkele concerten in
andere plaatsen, volgen de deelnemers
een aantrekkelijk programma, dat de
internationale contacten zeker weer
zal bevorderen.
Ook voor het publiek zullen deze
Orgeldagen weer een interessant evene
ment zijn, met concerten, een tentoon
stelling over de ontwikkeling van het or
gel in het Gemeentemuseum waar
bij dan tevens het pas gerestaureerde
museum-orgel weer in gebruik wordt
genomen een aantal lezingen en en
kele instructieve programma's.
Alle organisten uit Nederland, Duits
land, Frankrijk, Luxemburg en Zwit
serland die 35 jaar of jonger zijn kun
nen zich als deelnemer aanmelden. De
Stichting Internationale Orgeldagen
Rijnstreek te Arnhem (Postbus 317) zal
Doopsgez. Broederschap:
Aangenomen: de benoeming bij de
Stichting Evangelie en Industrie Zaan
streek: P. J. van SChayck te IJmuiden.
Geref. Kerken:
Beroepen: te Maassluis (vac. K. W.
Dercksen): A. G. Kornet te Vlissingen.
op verzoek graag de folder met de
voorwaarden sturen.
Dank zij de steun van o.a. de gemeen
te Arnhem, de provincie Gelderland, het
Rijk, Kulturkreis Raesfeld en het be
drijfsleven, zal het straks voor acht
jonge organisten en een talrijk publiek
weer mogelijk zijn deel te nemen aan
en te genieten van dit belangrijke muzi
kale evenement.
DOYLESTOWN De beroemde band
leider Paul Whiteman is vrijdag in het
ziekenhuis van Doylestown overleden,
naar het schijnt aan een hartaanval. De
musicus werd met spoed opgenomen,
na de nacht tevoren thuis in Bucks
County ziek te zijn geworden. Hij werd
77 jaar.
Paul Whiteman, die bekend stond als
de „koning van de jazz" en „pops"
Whiteman, wijdde zich zijn hele leven
aan muziek, alle soorten muziek.
„Ik vind niet dat je steeds in een
sleur moet leven", zei hij kort geleden.
„Als het goed is, is het goed, wat voor
soort het ook is".
Whiteman luidde de tijd van de
„symfonische jazz" in en werd be
roemd om zijn weergave van
Gershwin's „Rhapsody in Blue".
Hij introduceerde ook de „Grand
Canyon Suite" van Ferde Grofe. Vele
sterren maakten hun debuut in White-
man's band, die zijn grootste roem ver
gaarde in de tijd tussen de twee wereld
oorlogen. Onder de leden bevonden zich
Bing Crosby, Grofe en Tommy en Jim
my Dorsey.
Een van de hoogtepunten van White-
man's carrière was de huldiging vorige
herfst door de inwoners van New Hope,
het dorp in Quaint Bucks County aan
de Delaware-rivier, waar hij zich had
teruggetrokken. Hij werd geëerd voor
zijn halve eeuw in de jazz. Whiteman's
huis heette „Coda", de naam van de
laatste acht maten.
DEN HAAG Voor het onderling
levensverzekeringgenootschap de Olveh
van 1879 zullen de resultaten over 1967,
voorzover thans kan worden bezien,
gunstig zijn.
De produktie van nieuwe verzekerin
gen overtrof de produktie van enig
voorgaand jaar en bedroeg ca. f 306
min. Mede hierdoor zal aan het begin
van 1968 het totaal verzekerd bedrag de
2 miljard gulden overschrijden. De
nettovooruitgang van de portefeuille zal
ca. 12°/o van de beginstand bedragen.
Ook de resultaten van het kantoor in
Suriname waren hoger dan in het vorig
jaar.
Door de gestadige groei van het ge
nootschap nemen ook de kosten toe.
Hoewel op dit moment de definitieve
cijfers nog niet bekend zijn, mag ver
wacht worden dat ook de financiële re
sultaten over 1967 goed zullen zijn. Daar
bij de Olveh de polissen winstdelend
zijn, met uitzondering van de fractie
verzekeringen, kan worden verwacht
dat ook over 1967 de deelnemers een
aandeel in het premie-overschot (winst)
zullen ontvangen.
De directie is hoopvol gestemd ten
aanzien van de ontwikkeling van het
genootschap in 1968.
AMERSFOORT Met ingang van
1 januari 1968 zijn de bedrijven van
machinefabriek Voorwaarts N.V. en
Hewitt-Robins Europa N.V., beide in
Amsterdam gevestigd, samengevoegd in
een vennootschap onder firma, Hewitt-
Robins Europa, zo deelt Bronswerk-
Fijenoord mede.
De directie van deze nieuwe vennoot
schap onder firma zal worden gevoerd
door ir. H. Klassen, directeur en de he
ren P. J. W. Guyken en A. M. Leeuwin,
adjunct-directeurs.
Alle activiteiten op het gebied van
verkoop, fabricage en montage zullen
worden gecoördineerd vanuit het kan
toor in Amsterdam.
Deze coördinatie heeft betrekking op
de vestigingen in Frankrijk, Duitsland,
Italië en Spanje, op de agentschappen in
Brussel, Helsinki, Kopenhagen. Lissa
bon, Oslo, Stockholm en Zürich en op
het filiaal van de afdeling koeltechniek
in Schiedam.
Voor de specifieke produkten van de
machinefabriek Voorwaarts, zoals koel
installaties, laadcontainers en koel- en
j vriescontainers en -installaties, zal de
merknaam „Voorwaarts" gehandhaafd
blijven.
UTRECHT In Utrecht i« tussen de
Nederlandse Amateur Toneel Unie en
het werkverband Katholiek Amateurto
neel een fusie tot stand gekomen. Bei
de raden besloten met algemene slem-
men om hun organisatie op te heffen.
Zij besloten tevens de vereniging „Ne
derlands Centrum voor het Amateurto
neel" op te richten.
Deze vereniging is van nu af de eni
ge landelijke organisatie voor ama
teurtoneelverenigingen en toneelmin
naars in Nederland. Het dagelijks be
stuur van de nieuwe organisatie bestaat
uit mr. H. J. Zeevalking voorzitter, de
heer J. Muller vice-voorzitter, mr. H.
.T. Bernsen secretaris, mr. J. A. de
Bruyne penningmeester, B. J. M.
Maessen tweede penningmeester, mr.
A. R. I. Aris en C. H. Harberts. De
nieuwe organisatie zal worden geleid
door een directoraat, bestaande uit de
heren F. J. Bloemkolk, mr. drs. Jan
Velzeboer en mr. H. J. Waage. Men
wil zo spoedig mogelijk komen tot de
oprichting van provinciale centra voor
het amateurtoneel.
Mr. H. J. Zeevalking sprak er bij de
totstandkoming van de fusie zijn tevre
denheid over uit, dat de fusie zo snel
is gerealiseerd. Het „Nederlands Cen
trum voor het Amateurtoneel" is zo
zei hij democratisch, hetgeen bete
kent dat het bestuur naar niemands pij
pen zal dansen en zijn beleidslijn alleen
zal afstemmen op het gevoelen en in sa
menspel met zijn leden.
De heer J. Muller, oud-voorzitter van
het W. K. A. gaf een uiteenzetting
van de ontwikkeling in het Christelijk
denken, hetgeen naar zijn oordeel wel
moest leiden tot een grote openheid,
waardoor de voorwaarde voor een fu
sie werd geschapen.
Tijdens een vergadering waarin werd
besloten de NATU op te heffen werd
aan de heren W. Bakker (Nieuwe Nie-
dorp), M. Bonke (Utrecht), mr. M. F-
H. Brouwers (Breda) en A. Glas (Ben-
ningbroek) de zogenaamde Gouden
Koth urenuitgereikt. Zij ontvingen de
ze onderscheiding voor hun werk voor
het amateurtoneel. Dit viertal maakte
deel uit van het voormalig bestuur van
van de NATU.
LEEUWARDEN In Franeker, waar
h(j sedert vorig jaar werd verpleegd, Is
op Nieuwjaarsdag op de leeftijd van 74
jaar overleden de Friese letterkundige
E. B. Folkertsma. De heer Folkertsma
begon z(jn loopbaan als onderwijzer. In
1926 vestigde hjj zich in Leeuwarden.
De heer Folkertsma was tot 1967 lid
van de commissie van redactie van het
Friesch Dagblad. Hij was een overtuigd
Fries nationalist. Hij speelde een actieve
rol in de Friese beweging, onder andere
als leider van het Christelijk Fries
Selskip. Hij was redacteur van diverse
periodieken in Friesland en is lange ja
ren voorzitter geweest van de raad van
de Friese beweging. De heer Folkertsma
had een groot aandeel in de Friese bij
belvertaling. Hij vertaalde onder andere
ook de Heidelbergse Catechismus in het
Fries. Als literator was de heer Fol
kertsma een van Frieslands belangrijk
ste essayisten. Hij schreef behalve bro
chures, rapporten en taalkundige ar
tikelen, ook kritieken, essays, epische
en romanfragmenten en gedichten, die
grotendeels in tijdschriften verschenen.