„Johnny the Selfkicker" amusant Arnhems Jazzconcert nummer 1 uniek voor Oost-Nederland In september a.s. Internationale Orgeldagen in Arnhem Paul Whiteman overleden UIT DE KERKEN Eenheid door fusie bij amateurtoneel E. B. Folkerstma overleden VANAVOND MORGEN Erkenning Voorspoedig jaar voor Olveh Samenvoeging Voorwaarts en Hewitt-Robins PILOOT STORM RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG TEKKO TAKS i agina 2' DINSDAG 2 JANUARI 1968 74 Hij kon het verlangen niet bedwin gen haar nog eens te mogen aan schouwen. Onophoudelijk verscheen ze voor zijn verbeelding, ze prikkel de zijn zihnen en fantasie, ze wekte een krachtig verlangen bij hem op om dicht bij haar te mogen zijn. De omstandigheid, dat ze getrouwd was, vergrootte nog dit smachtend verlan gen naar haar, zo ook het besef, dat ze nooit de zijne kon zijn. Hij deed alle mogelijke pogingen, ernstige po gingen om haar te vergeten. Maar geen vrouw, hoe hartstochtelijk ze dan ook wezen mocht, kon die steeds terugkerende dromen over Pauline verdrijven, aan welke dromen zijn in nerlijk wezen reeds zo gewoon was geraakt. Integendeel, iedere intieme omgang met andere vrouwen vervul de hem met een wonderlijk gevoel, 't was hem dan alsof hij tegenover Pau line zondigde. Alleen werk, ononderbroken werk, kon zijn verdriet lenigen of doden. En dit werk scheen ook dat verdriet voor enige ogenblikken te doden. Maar he laas, het herleefde dan weer heviger en onmeedogenlozer dan ooit te vo ren. Het herleefde en als Amadeus, gebroken door lichamelijke vermoeie nis in zijn bed neerviel, kon het plot seling bij hem komen spoken om z'n nachtrust te verdrijven. En ofschoon hij vele vrienden had, was er geen en kele, die hij deelgenoot kon maken van dit verdriet. Hij was humaan ge noeg om zijn vermaken, zijn werk kracht zijn geld met iedereen te de len om wie hij gaf. Maar hij was te trots, te onafhankelijk, te zeer door drongen van het besef van de door hem te dragen last, dan dat hij bij iemand vermoeden wilde opwekken, dat hij zulk een last droeg. En hij wist, dat er geen genezing voor hem innaiiinaimiimimininnnimiim mogelijk was, behalve dan die ene, welke alleen Pauline zelf hem kon brengen. HOOFDSTUK XVIII Het was maart. De hoge regionen van de Rossmer-vallei lagen nog in de sneeuw begraven. Een diepe blau we lucht verzwolg het bergsprookjes- land. Er was geen enkele wolk ach ter de fonkelende bergrug van het To- bel-massief en de roomkleurige vel den van Galen. De ketenen waren als brokken kristal tegen het blauw ge sneden. De bevroren kabel schitter de als een vergrote draad van glin sterend glas. Des avonds daalde de thermometer nog tot tien a twaalf graden onder nul en 't was onmoge lijk om ergens anders water te krij gen dan gesmolten sneeuw. De heer Mauser van het hospitium die een welvarend hotelier was ge worden stond in zijn geweldige gang zijn pijp te roken, terwijl hij naar al le kanten spoog. „Ja, ja, ja! Ze zul len beneden al cider gaan maken, voor wij aan het werk kunnen slaan". Hij sprak van „wij", want hij was een levend deel van het Rossmer- plan. Hij hield de enige non-coöpera tieve winkel en hij had zijn geduren de twintig jaar opgespaarde pennin gen besteed om een vleugel met tien slaapkamers aan dit logement toe te voegen. Dit logement heette nu het „Rossmer Hotel". De oude Barry was nu dood. Maar het is met sint- bernards al net als met koningen: de hond is dood, lang leve de hond! Er was een nieuwe Barry, een heel mooi exemplaar en er was een mooie teef beide hadden een stamboom. En zij hadden al een florerende familie van vijf, die met hun stambomen voor vijfhonderd frank het stuk verkocht zouden worden. Tweeduizendvijfhon derd franks samen, een som, die uit gezet tegen 4 pet. honderd franks per jaar zou opbrengen. Zaken zijn za ken. Op een lange houten bank onder een lang, met sneeuw bedekt afdek, zat een rij mannen, als oude verfom faaide vogels in de zon. De ijskegels boven waren weggehakt, want jaren geleden was er zo'n ijskegel, die wel een centenaar woog, naar beneden ge vallen. Die had een man dodelijk ge troffen, waardoor de verzekerings maatschappij ruim zesduizend franks had moeten uitbetalen. »>Ja, ja, ja!" herhaalde de heer Mauser en hij streek met het smeri ge mondstuk van zijn pijp over zijn zware snor, „de baas was hier giste ren om door de telefoon die Függer- li's een standje te maken. Ja, ja, ik zag hoe zijn ogen van woede vonken schoten en hij zei tegen mij: „Mijn heer Mausei-, wat heeft u met het weer gedaan?" Toen antwoordde ik hem: „Ik heb nu eenmaal niet God Almachtig". „Ja, ja..." en met deze woorden spoot hij een fluim speeksel door zijn tanden een heel eind weg. „Ik heb nog nooit zoveel skiërs ge zien als dit jaar", merkte een van de mannen op de bank op. „Een troep van vijftig is verleden week over de Galen getrokken. Ze zijn negen keer van de Lötschen geklommen. Ik zag ze de Geiss afkomen". „Dat weet Ik. Ik had ze bij me", sprak de heer Mauser, „ofschoon ik bijna niet wist, hoe ik ze bergen moest. Ze moesten met zijn zevenen in één kamer slapen. Niet meer dan twintig van hen waren in staat die morgen te vertrekken. De rest bleef achter en jullie zoudt beslist hebben gedacht dat hun beenderen gebroken waren, zo krom en verlamd liepen ze er bij, terwijl ze klaagden en jammerden over hun zere ledematen. Die stads- 5 lui! Die zijn niet gewend aan lange s uitstapjes. Ze lieten zich later op de S dag op sleden naar beneden glijden", s Een van de mannen op de bank keek 5 op. Hij nam zijn knobbelige hand uit S zijn broekzak en wees naar het Ross- E mer-zadel. „Kijk jullie eens!" sprak S hij, „daar komt een troep mannen E door de sneeuw. Wie zou dat gedacht E hebben op deze tijd van het jaar?" E Allen staarden in de richting van de E pas. Een enkele rij van zwarte stip- E jes kwam naderbij. Mauser haalde E zijn kijker voor de dag en stelde de lens op hen in. „Verdraaid, dat is Sal- vatore en zijn troep!" En terwijl de mannen van de bank opstonden, hun halzen uitrekten en in die richting staarden, vervolgde hij 5 „Dat moeten er wel honderd zijn. Ik E kan hun gezichten zien. De oude ploeg. E Natuurlijk trekken ze door de sneeuw E omdat ze het betalen van reisgeld E aan de spoorwegen willen ontduiken. E Geen wonder, dat de kranten vol ston- E den van minder aangename opmer- E kingen aan het adres van die vreem- E delingen, die op die manier vanuit Ita- E lië hierheen komen!" „Hebben we geen eigen werkkrach- E ten genoeg?" gromde een van de E mannen. „Dat is alles de schuld van E Müller", sprak de ander. Hij heeft E werkvergunning voor ze gekregen. E Hij is gesteld op die vervloekte bui- E tenlanders. Dat past bij zijn ideeën. E Allen tuurden naar de mannen, die E in serpentines langzaam afdaalden, s Ze volgden 't spoor van de weg waar- bij hun lichamen af en toe tot aan hun heupen in de sneeuw zakten, uur later waren ze zo nabij, dat men E hun groeten op het hospitium kon ho- E ren. Ze deden dit echter niet aan, maar trokken de berg over en bega- E ven zich direct naar hun woningen. E Een ogenblik later waren ze dan ook E uit het gezicht verdwenen. De heer Mauser veegde zijn voor- 5 hoofd af. „Hè, hè! Wat zullen we nu E krijgen?" vroeg hij. „Het is opeens E heel erg warm geworden. De zon be E gint je op een akelige manier te ste- E ken". „Het is de föhn", sprak een van de mannen. „Ik voelde de twee E laatste dagen al, dat hij komen zou. E Kijk eens!" (Wordt vervolgd) 5 Op de dichtersmanifestatie, die enige tijd geleden in Arnhem werd georga niseerd, zou ook de controversiële woordkunstenaar Johnny the Selfkicker ma nifesteren. Dit optreden werd echter door de Arnhemse vroede vaderen ver boden. Zaterdag mocht hij wél optreden en dit optreden maakte duidelijk, dat ver bieden ervan geen zin heeft: zijn tekst en presentatie zijn zo duidelijk op shockeren gericht, dat een verbod hem alleen maar in de kaart speelt. Johnny the Selfkicker las voor uit eigen werk een loze omschrijving voor een ondanks alles sublieme, uitge balanceerde act van ouderwets ele gante gebaren, boeiende moderne pro- testpoëzie, amusant gecoördineerd ge krijs en laconiek flegma. woorden: een geheel nieuwe, boeiende wijze van tekstbehandeling. Magistraal waren zangeres en bege leidingsgroep (vooral Van de Locht met aangrijpend fluitspel) in A Lazy After noon. Dit geslaagde Arnhem Jazz Concert No. 1 was, dunkt ons, een waardige start van de emancipatie van Oost-Ne derland op jazzgebied. Een E 3699. Ja, inderdaad, de camera was teruggehaald op haar oude plaats in de schermkubus, doch er viel niets bijzonders aan het apparaat te ontdekken. David Lodge kon zijn ongeduld nauwelijks bedwingen. „Nou vooruit mensen! Als de weerga die foto's ontwikke len!" drong hij aan. „D'r zal natuurlijk wel niets van terecht gekomen zijn. Wie van jullie is er handig met ontwikkelen en afdrukken?" Buck bleek meer met dat bijltje gehakt te hebben en vlug werd een kleine op slagplaats onder de Pillendoos ingericht als donkere kamer. Zoals te begrijpen valt, wilde niemand iets missen van dit historisch gebeuren en het werd dan ook een heel gedrang in die beperkte ruimte, met al le risico's daaraan verbonden. Gelukkig gebeurden er geen ongelukken en weldra stond het viertal vol span ning toe te zien hoe de eerste afdruk zich ontwikkelde. Langzaam werd het beeld duidelijker onder het zacht jes golvende oppervlak van de vloeistof. David werd er ongedurig van en voorspelde pessimistisch: „Och, dat wordt natuurlijk niks. Kijk maar, helemaal zwart, een mislukking". Maar Buck hief bezwerend de hand op. „Heb nou even geduld, man. Ja, zie je wel! Dat zwart is een sterren hemel!" Het optreden van Johnny viel rond de pauze van het eerste jazzconcert van allure, dat Arnhem en Gelder land als geheel ooit gekend heeft. Het was opgezet rond de Arnhemse drummer Pierre Courbois, die daar mee eindelijk de erkenning kreeg, die hij verdient: al vele jaren staat hij aan de top der Europese jazzslagwerkers. Hij speelde in het buitenland met ve le van de Amerikaanse topmusici, die tournees door Europa maken (o.a. Don Cherry, Bud Powell, Stan Getz, John Tchicai, Johnny Griffin, Eric Dolphy, Dexter Gordon), maar in Nederland kreeg hij eigenlijk nooit bredere be kendheid, onder meer door afgunst en intriges die ook in de Nederlandse jazzwereld hun rol spelen, hetgeen niet wegneemt, dat hij bij de insiders een grote reputatie geniet. Pierre Courbois opende dit concert in de redelijk gevulde concertzaal van Musis Sacrum met een slagwerksolo van vijftien minuten, die door het pu bliek doodstil werd aangehoord: een formidabele expositie van techniek en creativiteit. Na het ovationeel applaus volgde een optreden van de jonge Ame rikaanse vibrafonist Dave Pike, die een enorme techniek etaleerde en stilistisch gezien jazz uit de vijftiger jaren speel de (de onvermijdelijke bossa nova ont brak dan ook niet!), kundig begeleid door pianist Ton Wijkamp, bassist Ruud Jacobs en weer Pierre Courbois. Hierop volgden, vóór en na de pau ze, twee „lezingen" door Johnny the Selfkicker, die veel bijval oogstten. De ereplaats na de pauze was inge ruimd voor de Amerikaanse jazzzange res Jeanne Lee, die werd begeleid door de onlangs geformeerde nieuwe groep van Pierre Courbois, het Free Music Fourtet, waarin trompettist Boy Raay- makers; rietblazer (saxofoon, klarinet, hobo, fluit) Peter van de Locht; bassist Ferdi Rikkers die Ruud Jacobs van vóór de pauze ruimschoots kon doen vergeten met een gave techniek, rijke toon en grote ideeënrijkdom: een veel belovend talent en Courbois zelf, die, ondanks het natuurlijke volume-over- wicht van de slagwerker, en volledig ge- integreerd de$l van de groep is. Jeanne Lee is tot nu toe de enige jazzzangeres, die een volwaardige plaats inneemt in de nieuwere jazzvor- men. waarin de normen veel losser zijn ofwel geheel ontbreken, en waarin het, veel meer dan voorheen, vooral op im provisatie aankomt. Zij bouwde zaterdagavond een heel nummer op met als aanleiding de me dedeling: „The maximum capacity of this room is 262 people", spelend met de tekst als geheel, de woorden afzon derlijk, en letters en klanken uit die KNOKKE In de Belgische bad plaats Knokke is het vierde internatio nale festival van de experimentele film beëindigd. De jury heeft de grote prijs toegekend aan „Wavelength" van de Amerikaan Snow. In de week tussen Kerstmis en Nieuwjaar zijn 90 inzendin gen vertoond, afkomstig uit 16 landen. Het festival was georganiseerd door het Koninklijke Filmarchief van België. HILVERSUM I 18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.20 Uitzending van de B.P. 18.30 Nws. 18.45 Act. 19.05 Licht instrumentaal en semble met solisten. 19.40 Conciliepost bus. 19.45 Zoekend geloven: godsdiensti- gen vorming in deze tijd. 20.00 Stereo: Omroeporkest en solist: klassieke muz. 20.50 Gesprekken op dinsdag (1): in terview met Noord- en Zuidnederland se schrijvers.21.10 Omroep dubbel - kwartet: klassieke en moderne liede-, ren. 21.25 Praags kamerorkest (opn.): klassieke muz. 22.00 Kunst: cultureel progr. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 De zingende kerk: een korte be schouwing over het Gregoriaans. 23.00 Context: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Zin. liedjes- progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Radiojournaal. 18.25 Tout a toi. 19.00 Trefpunt: discussié- rubriek voor actuele zaken. 19.30 Nws. 19.35 Stereo: Dansorkest en zangsolis ten. 20.00 Hou je aan je woord: literair spel met taal en woord. 20.40 Oud plaat werk opnieuw opgepoetst. 21.20 Jazz Spectrum. 22.00 Gonk! satirisch progr. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Signaal: muz. van eigen tijd (opn.). 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. NCRV: 19.06 Twien, maandelijks magazine voor tie ners en twens. STER: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. NCRV: 20.20 In kleur: De Lucy show. 20.45 Vijanden, eenakter. 21.40 Europa: Onderwijs, documentair progr. 22.25 Vocaal ensemble: spirituals. NVSH: 22.30 Sextant. NTS: 22.40-22.45 Journaal. 22.50-23.50 De Bezetting XVII, documentaire. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00Journaal. 19.03 Afrika, documentair progr. 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NTS: 20.20 Afrika, documentair progr. NTS: 22.50-22.55 Journaal. HILVERSUM L NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Oude muz. (gr). 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Klassieke dan sen (gr). 8.00 Nws. TROS: 8.10 Act. 8.20 Lichte gr. muziek en praatje. 9.10 Volksmuz. uit Tibet en India. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de kleuters. 10.00 Mod. muz. (gr). 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek-uur, amusements- progr. 11.50 Act. KRO: 12.00 Van 12 tot 2, gev. progr., met om plm. 12.23 Wij van het land, progr. voor de landbou wers, om 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw, om 12.30 Nws. en om 12.40 Act. NCRV: 14.00 Stereo: Klassieke kamermuz. (gr). 14.15 Stereo: Radio kamerorkest en solist: mod. muziek. 15.00 Navigare necesse est, hoorspel. 15.37 Lichte gr. muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Volksmuz. uit Tsjecho-Slowakije (opn.). 17.15 Recht op en neer: kleinkunstpr. 17.30 Stereo: Jazzband (gr). 17.50 Over- heidsvoorl.: Mens en samenleving. Een uitz. v.h. ministerie van CRM. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Socialistiseh strijdl. 7.23 Lichte gr. muz. (7.30-7.35 Van de voorp: persover zicht). VPRO: 7.55 Deze dag, lezing. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.20 Lichte gr. muziek. (8.30-8.35 Van alle mark ten thuis, pr. voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassieke gr. muz. 9.40 Lichte gr. muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Ste reo: Klavecimbelrecital (gr.): klassie ke muz. 12.00 Balletmuz. (gr). 12.22 Voor het platteland. 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 1?.30 Promenade or kest. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.25 Stereo: Lichte orkestmuz. 13.45 Gespr. portret 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: Radiokamerorkest en solist: Klassieke muz. 15.50 Stereo: Ned. Hobo Kwar tet: mod. muziek. 16.00 Nws. 16.02 Ste reo: Operettemuziek. 16.50 VARA's Popshow. 17.20 Voor de jeugd. HILVERSUM IH NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmu- ze: nwe langspeelplaten. NRU: 11.00 Nieuws. 11.02 Operetteklanken. 11.30 Grenzenloos: muz. uit alle windstreken. (12.00 Nws). 12.30 Fragmenten uit de musical The West Side Story. AVRO: 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Vrolijk pla- tenpr. 14.00 Nws. 14.02 Muziek-Boetiek: lichte muziek van Ned. artiesten. 15.00 Nws. 15.02 Arbeidsvit. (gr). 16.00 Nws. 16.02 Verzoekplaten v.d. jeugd. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Zingende bougie: gev. platenpr. voor automobi listen. DINSDAG 2 JANUARI 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Einen Jux will er sich machen, klucht. 12.00-13.30 Actu- aliteitenkron. 16.40 Nws. 16.45 Voor de kinderen: Avonturen in de druipsteen grot. 17.30 Voor de kinderen: Bill en de vioolbouwer (K). 17.50 Voor de kinde ren: De jongen met de pelikaan (K). 18.00-18.05 Nws. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sport journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Der kleine Vagebund, TV- serie. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Das KurzpQrtrat. 18.10 Lieblinge unse- rer Eltem: herinneringen. 18.25 Goe denavond. 18.30 Hier und heute. 19.10 Steme in Musik, muzikaal progr. (her haling). 19.40 Zwei Schauspieler vie- le Gesichter. 19.45 Progr.-overz. voor de lopende week. 20.00 Journ. en weer bericht. 20.15 Zwischenstation mit Fred dy Quinn, amusementsprogr. 21.15 Die bunte Flickendecke, Amerikaanse speelfilm. 22.25 Journaal, commentaar en weerbericht. 22.45 Giessener Musik- tage für junge Solisten: concertfrag menten. 23.45 Journaal. 26. Tsjiao Tal heeft de wijkmeester opdracht gegeven om de bewusteloze Hoe Ta-ma naar het gerechtsge bouw te brengen. Via de snelste weg is hij daarna zelf naar het gerechtsgebouw gegaan, waar hij zich in zijn kleedkamer weer in officieel tenue steekt. Nu Hoe Ta- ma gearresteerd is, kan het geen kwaad om de toneel spelers eens op te zoeken en de dochter van Seah aan de tand te voelen. Als ze Hoe inderdaad van vroeger kent, kan ze misschien voor belangrijke aanwijzingen zorgen. Tsjiao Tai weet uit ervaring dat reizende to neelspelers het zeer arm hebben, en zich niet. kunnen veroorloven een voorstelling over te slaan, ook al wor den ze in'hun persoonlijk leven nog zo zwaar getrof fen. Dus gaat hij op weg naar de oude Taoistische tempel, waarvan Seah het voorplein heeft gehuurd. On derweg denkt hij na over zijn gevecht met Hoe. Eén ding staat vast: Hoe is een eerlijk vechter die niet zijn toevlucht had genomen tot gemene trucjes, of plotseling een mes had getrokken. Was het wel waar schijnlijk dat zo iemand een laffe moord zou plegen? Misschien was deze zaak toch weer niet zo simpel als het even geleken had. Hij zet deze gedachten uit zijn hoofd als hij de Taoistische tempel nadert, waar een meningte zich al verdringt om het toneelstuk te zien. 92. Vlug snelde de man naar de trap, die naar de boven verdiepingen leidde. „Ha, ha!" grijnsde hij van onder de witte kap. „Om mij te vangen hadden jullie toch nog vroeger moeten opstaan! Doen jullie de zaak. maar verder met de chef af; de baas krijgen jullie niet te pakken. Ik heb het reld en met geld krijg je alles ge daan! Ha! Ha! Ha!" Hij keek om of hij niet achter volgd werd en stoof de trappen op. Op dat moment daalde Tekko, die kans had gezien in het donker te ont snappen, nog steeds met de handen op de rug gebon den, de trappen af, om te zien of het de politie gelukt was de bende gevangen te nemen. Precies bii de bocht stootten zij op elkaar en tuimelden hals over kop naar beneden. Door de klap, waarmee zij op de grond te recht kwamen, vloog het pistool uit de handen van de bendeleider en brak het touw, waarmee Tekko's han den op de rug gebonden waren. Onze vriend, die ge lukkig boven op de in 't wit gehulde gestalte gevallen was, sprong onmiddellijk overeind om zich meester te maken van het pistool. Maar dit was eigenlijk niet eens nodig want de aanvoerder was volkomen versuft. Toch was Tekko op zijn hoede en terwijl hij met de ene hand het pstool op de man gericht hield, trok hij mt de andere de kap van het hoofd. En toen zag hij tot zijn niet geringe verbazing de rijke boer, die hem uitgedaagd had naar Ilpenrode te gaan. IIIIIIUIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIMIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1 iiiiiimiiiiiiimiiiiiiiimiiiMiiiiiiiiiiiiiiimm ARNHEM In september 1968 zul len voor de derde maal in Arnhem de „Internationale Orgeldagen Rijnstreek" worden gehouden. Een orgelevenement dat tot de belangrijkste orgelmanifes taties in Nederland gerekend mag wor den. Toen in 1964 de, in de oorlog zwaar verwoeste. Grote of Eusebiuskerk weer in volle glorie gerestaureerd was en daarin een fraai orgel in 1796 door Johannes Strumphler gebouwd voor de Lutherse kerk aan de Klovenierswal in Amsterdam was geplaatst, werd het idee geboren om in Arnhem een inter nationale orgel wedstrijd te houden. Om dat Haarlem al zijn grote concours had waarop de improvisatie een essen tiële plaats inneemt, besloot men voor Arnhem het accent te leggen op de in terpretatie. De Arnhemse Orgeldagen kregen hiermee een geheel eigen ka rakter. Gezien de banden die Arnhem en «dan niet alleen geografisch heeft met de landen aan de Rijn, leek het de organisatoren een aantrekkelijke gedachte om de deelneming open te stellen voor jonge organisten uit de Rijnstreek. Zo kwamen in 1964 uit Ne derland. Duitsland, Frankrijk en Zwit serland acht jonge organisten naar Arnhem om hun talenten te tonen aan het publiek en aan de jury, die be stond uit de organisten Marie-Claire Alain, Prof. dr.Hans Klotz en Piet Kee. René Rakier (Nederland) won de eerste prijs, Daniël Roth (Frankrijk) de tweede prijs en Guy Bovet (Zwit serland) de derde prijs. De Arnhemse Orgeldagen bleken een zo groot muzikaal succes te zijn, dat het besluit gerechtvaardigd was om er een elke twee jaar terugkerend evene ment van te maken. Zo waren in 1966 weer acht organisten uit de landen aan de Rijn of haar zijrivieren de gast van Arnhem bij het tweede Internationale Orgelconcours. De jury bestaande uit Albert de Klerk, Hans Klotz en Pierre Segond, wees Guy Bovet aan als win naar en kende de tweede en derde prijs toe aan Elisabeth Buschmann en Daniël Fricker. Met deze twee wed strijden heeft Arnhem belangrijk cultuurcentrum voor het oosten van Nederland zich een bijzondere plaats verworven in de orgelwereld. Zo treedt nu de voorbereiding van het derde concours naar buiten met de folder, waarin jonge organisten worden opgeroepen zich kandidaat te stellen voor deelname aan de Derde Interna tionale Orgeldagen Rijnstreek te Am- hem 1938, die van 26 t/m 23 septem ber worden gehouden. De jury staat al vast, zij bestaat uit de organisten Albert de Klerk (Neder land), Eduard Müller (Zwitserland) en Jean Langlais (Frankrijk) die zullen be oordelen wie de prijzen (f 1000, f 750 en f 500) zullen behalen. Met een excursie naar o.a. het be roemde Müller-orgel van de St. Bavo in Haarlem, tentoonstellingen, een le zing en mogelijk enkele concerten in andere plaatsen, volgen de deelnemers een aantrekkelijk programma, dat de internationale contacten zeker weer zal bevorderen. Ook voor het publiek zullen deze Orgeldagen weer een interessant evene ment zijn, met concerten, een tentoon stelling over de ontwikkeling van het or gel in het Gemeentemuseum waar bij dan tevens het pas gerestaureerde museum-orgel weer in gebruik wordt genomen een aantal lezingen en en kele instructieve programma's. Alle organisten uit Nederland, Duits land, Frankrijk, Luxemburg en Zwit serland die 35 jaar of jonger zijn kun nen zich als deelnemer aanmelden. De Stichting Internationale Orgeldagen Rijnstreek te Arnhem (Postbus 317) zal Doopsgez. Broederschap: Aangenomen: de benoeming bij de Stichting Evangelie en Industrie Zaan streek: P. J. van SChayck te IJmuiden. Geref. Kerken: Beroepen: te Maassluis (vac. K. W. Dercksen): A. G. Kornet te Vlissingen. op verzoek graag de folder met de voorwaarden sturen. Dank zij de steun van o.a. de gemeen te Arnhem, de provincie Gelderland, het Rijk, Kulturkreis Raesfeld en het be drijfsleven, zal het straks voor acht jonge organisten en een talrijk publiek weer mogelijk zijn deel te nemen aan en te genieten van dit belangrijke muzi kale evenement. DOYLESTOWN De beroemde band leider Paul Whiteman is vrijdag in het ziekenhuis van Doylestown overleden, naar het schijnt aan een hartaanval. De musicus werd met spoed opgenomen, na de nacht tevoren thuis in Bucks County ziek te zijn geworden. Hij werd 77 jaar. Paul Whiteman, die bekend stond als de „koning van de jazz" en „pops" Whiteman, wijdde zich zijn hele leven aan muziek, alle soorten muziek. „Ik vind niet dat je steeds in een sleur moet leven", zei hij kort geleden. „Als het goed is, is het goed, wat voor soort het ook is". Whiteman luidde de tijd van de „symfonische jazz" in en werd be roemd om zijn weergave van Gershwin's „Rhapsody in Blue". Hij introduceerde ook de „Grand Canyon Suite" van Ferde Grofe. Vele sterren maakten hun debuut in White- man's band, die zijn grootste roem ver gaarde in de tijd tussen de twee wereld oorlogen. Onder de leden bevonden zich Bing Crosby, Grofe en Tommy en Jim my Dorsey. Een van de hoogtepunten van White- man's carrière was de huldiging vorige herfst door de inwoners van New Hope, het dorp in Quaint Bucks County aan de Delaware-rivier, waar hij zich had teruggetrokken. Hij werd geëerd voor zijn halve eeuw in de jazz. Whiteman's huis heette „Coda", de naam van de laatste acht maten. DEN HAAG Voor het onderling levensverzekeringgenootschap de Olveh van 1879 zullen de resultaten over 1967, voorzover thans kan worden bezien, gunstig zijn. De produktie van nieuwe verzekerin gen overtrof de produktie van enig voorgaand jaar en bedroeg ca. f 306 min. Mede hierdoor zal aan het begin van 1968 het totaal verzekerd bedrag de 2 miljard gulden overschrijden. De nettovooruitgang van de portefeuille zal ca. 12°/o van de beginstand bedragen. Ook de resultaten van het kantoor in Suriname waren hoger dan in het vorig jaar. Door de gestadige groei van het ge nootschap nemen ook de kosten toe. Hoewel op dit moment de definitieve cijfers nog niet bekend zijn, mag ver wacht worden dat ook de financiële re sultaten over 1967 goed zullen zijn. Daar bij de Olveh de polissen winstdelend zijn, met uitzondering van de fractie verzekeringen, kan worden verwacht dat ook over 1967 de deelnemers een aandeel in het premie-overschot (winst) zullen ontvangen. De directie is hoopvol gestemd ten aanzien van de ontwikkeling van het genootschap in 1968. AMERSFOORT Met ingang van 1 januari 1968 zijn de bedrijven van machinefabriek Voorwaarts N.V. en Hewitt-Robins Europa N.V., beide in Amsterdam gevestigd, samengevoegd in een vennootschap onder firma, Hewitt- Robins Europa, zo deelt Bronswerk- Fijenoord mede. De directie van deze nieuwe vennoot schap onder firma zal worden gevoerd door ir. H. Klassen, directeur en de he ren P. J. W. Guyken en A. M. Leeuwin, adjunct-directeurs. Alle activiteiten op het gebied van verkoop, fabricage en montage zullen worden gecoördineerd vanuit het kan toor in Amsterdam. Deze coördinatie heeft betrekking op de vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje, op de agentschappen in Brussel, Helsinki, Kopenhagen. Lissa bon, Oslo, Stockholm en Zürich en op het filiaal van de afdeling koeltechniek in Schiedam. Voor de specifieke produkten van de machinefabriek Voorwaarts, zoals koel installaties, laadcontainers en koel- en j vriescontainers en -installaties, zal de merknaam „Voorwaarts" gehandhaafd blijven. UTRECHT In Utrecht i« tussen de Nederlandse Amateur Toneel Unie en het werkverband Katholiek Amateurto neel een fusie tot stand gekomen. Bei de raden besloten met algemene slem- men om hun organisatie op te heffen. Zij besloten tevens de vereniging „Ne derlands Centrum voor het Amateurto neel" op te richten. Deze vereniging is van nu af de eni ge landelijke organisatie voor ama teurtoneelverenigingen en toneelmin naars in Nederland. Het dagelijks be stuur van de nieuwe organisatie bestaat uit mr. H. J. Zeevalking voorzitter, de heer J. Muller vice-voorzitter, mr. H. .T. Bernsen secretaris, mr. J. A. de Bruyne penningmeester, B. J. M. Maessen tweede penningmeester, mr. A. R. I. Aris en C. H. Harberts. De nieuwe organisatie zal worden geleid door een directoraat, bestaande uit de heren F. J. Bloemkolk, mr. drs. Jan Velzeboer en mr. H. J. Waage. Men wil zo spoedig mogelijk komen tot de oprichting van provinciale centra voor het amateurtoneel. Mr. H. J. Zeevalking sprak er bij de totstandkoming van de fusie zijn tevre denheid over uit, dat de fusie zo snel is gerealiseerd. Het „Nederlands Cen trum voor het Amateurtoneel" is zo zei hij democratisch, hetgeen bete kent dat het bestuur naar niemands pij pen zal dansen en zijn beleidslijn alleen zal afstemmen op het gevoelen en in sa menspel met zijn leden. De heer J. Muller, oud-voorzitter van het W. K. A. gaf een uiteenzetting van de ontwikkeling in het Christelijk denken, hetgeen naar zijn oordeel wel moest leiden tot een grote openheid, waardoor de voorwaarde voor een fu sie werd geschapen. Tijdens een vergadering waarin werd besloten de NATU op te heffen werd aan de heren W. Bakker (Nieuwe Nie- dorp), M. Bonke (Utrecht), mr. M. F- H. Brouwers (Breda) en A. Glas (Ben- ningbroek) de zogenaamde Gouden Koth urenuitgereikt. Zij ontvingen de ze onderscheiding voor hun werk voor het amateurtoneel. Dit viertal maakte deel uit van het voormalig bestuur van van de NATU. LEEUWARDEN In Franeker, waar h(j sedert vorig jaar werd verpleegd, Is op Nieuwjaarsdag op de leeftijd van 74 jaar overleden de Friese letterkundige E. B. Folkertsma. De heer Folkertsma begon z(jn loopbaan als onderwijzer. In 1926 vestigde hjj zich in Leeuwarden. De heer Folkertsma was tot 1967 lid van de commissie van redactie van het Friesch Dagblad. Hij was een overtuigd Fries nationalist. Hij speelde een actieve rol in de Friese beweging, onder andere als leider van het Christelijk Fries Selskip. Hij was redacteur van diverse periodieken in Friesland en is lange ja ren voorzitter geweest van de raad van de Friese beweging. De heer Folkertsma had een groot aandeel in de Friese bij belvertaling. Hij vertaalde onder andere ook de Heidelbergse Catechismus in het Fries. Als literator was de heer Fol kertsma een van Frieslands belangrijk ste essayisten. Hij schreef behalve bro chures, rapporten en taalkundige ar tikelen, ook kritieken, essays, epische en romanfragmenten en gedichten, die grotendeels in tijdschriften verschenen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2