Italiaanse bandieten snel gearresteerd Voor vele bejaarden is het sukkelen Hernhutters komen brand moeizaam te boven Nog jaren perikelen financiële verwacht In ieder geval gebrek aan communicatie tussen ex-hoofdcommissaris en oud-burgemeester JAMIN LADE MET GELDKIST NOG SNEL DICHT GESCHOVEN Griep...? METRO PROBEREN IN KERSTVAKANTIE f 31 miljoen verlies bij R'damse tram Amsterdam in geldzorgen Quick Up't is goed. Ko drinkt 't. Mgr. Alfrink opende het Pastoraal Concilie Schooljongen noteerde autonummertoen postkantoor te Cothen werd overvallen Dagelijks boot van Scheveningen naar Engeland Onderzoek in Amsterdam: Schee psbotsing bij Borkum Noodgebouwen van N.V. Wees en JUeiss gereed Raad van Beroep buigt zich over zaak-Van der Molen HUISWERK ALLE ES WONEND A.O.W. Zeelandbrug bracht meer op aan tol MARKT VERZADIGD Redders onderscheiden NOTITIES advocaat bonbons DONDERDAG 4 JANUARI 1968 UTRECHT De vijftienjarige Harrie Vernooy uit het Utrechtse dorpje Cothen heeft gisteren de hoofdrol gespeeld in de arrestatie van twee in Neder land wonende Italiaanse roofovervallers. Harrie noteerde het nummer van de auto, waarmee de Italianen zich na een overval op het postkantoortje van Cothen uit de voeten trachtten te maken. Hierdoor kon een politiemacht van 50 man, die met 20 auto's en twee motoren jacht op de overvallers maakte, de Italianen 35 minuten na de overval, langs de spoorbaan tussen Utrecht en Houten arresteren. ROTTERDAM De invoering van goedkope abonnementen (3,50 en vier gulden) door het gemeentelijk vervoer bedrijf in Rotterdam in mei vorig jaar is er de oorzaak van, dat het verlies bij de RET in het afgelopen jaar naar schatting zeven miljoen gulden groter zal zijn dan in het jaar daarvoor. Er zijn vijftigduizend abonnementen in om loop gekomen. Bijna dertig procent van alle ritten in tram of bus wordt ge maakt op vertoon van zulk een abon nement. Drs. C. G. van Leeuwen, directeur van de RET, zei dit gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak tot het personeel. Door het „overweldigend succes" van het abonnement is van een meerop brengst geen sprake geweest. De wel gestegen personeelslasten konden niet worden goed gemaakt. Hij verwacht over 1967 een nadelig saldo van 31 mil joen gulden. De directeur van de RET verwacht dat in het jaar 1968 op twee bus- en twee tramlijnen mobilofoons in bedrijf worden genomen, dat de eerste appa raten om kaartjes ongeldig te -maken ook in trams en bussen verschijnen, dat de tramlijn naar de Prins Alexander- polder wordt aangelegd en dat de bijna geheel op een vrije baan rijdende tram lijn 5 naar Schiebroek in dienst komt. Verder verwacht hij dat dit jaar nog bestellingen worden gedaan voor door trekking van de metro-lijn van Zuid plein naar Slinge. AMSTERDAM „Door de krappe financiële middelen van de grote ge meenten dreigt stagnatie waar groei is geboden". Dit was het thema van de eerste nieuwjaarstoespraak, die dr. 1. Samkalden als burgemeester van Am sterdam gisteren hield. Hij verwacht een moeilijk en pro blematisch jaar, waarin bestaande voor zieningen op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg zelfs gekapt zullen moeten worden. Amsterdam zit financieel klem. Hoe wel het overleg tussen de grote gemeen ten en de regering wordt versneld, vreest dr. Samkalden, dat de beslui ten die in 1969 verlichting moeten bren gen dit jaar niet tijdig zullen worden genomen. „Het grievende is, dat de regering in het afgelopen jaar de gemeenten wel snel wist te vinden met beslissingen, die hun moeilijkheden nog hebben ver groot. Afschaffing van de vermakelijk- heidsbeslasting zou Amsterdam 7,4 mil joen gulden gaan schelen." Om de burgers meer inspraak te ge ven opperde dr. Samkalden het denk beeld de raadscommissies hearings te laten houden. Men zou eerst een plan in hoofdlijnen kunnen publiceren en ver volgens de burgerij kunnen uitnodigen schriftelijk commentaar te leveren. De raadscommissie bekijkt dan de re acties en kan eventueel de betrokkenen voor een hearing uitnodigen. SCHEVENINGEN De Norfolk Lijn in Scheveningen zal begin oktober een dagelijkse dienst tussen Scheveningen en Great Yarmouth aan de Engelse oostkust beginnen met roll-on/roll-off schepen. De rederij heeft aan twee scheeps werven opdracht gegeven voor de bouw van twee van deze schepen. Het eer ste, dat de naam Duke of Holland krijgt, zal worden gebouwd op de werf van Vuyk in Capelle aan den IJssel. Voor het andere schip de Dlike of Norfolk zal binnenkort de kiel wor den gelegd op de scheepswerf van Amels in Makkum. De schepen krijgen een draagvermo gen van elfhonderd ton. Zij zullen wor den ingericht voor het vervoer van 24 trailers, veertig personenwagens en 150 stuks levend vee. Er komt een beperkte passagiersaccommodatie. De plannen van de Norfolk Lijn heb ben een definitief karakter gekregen nu besloten is de buitenhaven van Scheveningen te verbeteren. De Norfolk Lijn zal binnen afzien bare tijd opdracht geven voor de bouw van een derde schip dat hoofdzakelijk zal zijn ingericht voor het vervoer van passagiers en personenauto's. ADVERTENTIE Het zijn de dertigjarige los-arbeider Bigio S. uit Arnhem en de 29-jarige Salvatore C. uit Den Haag. Een van hen was van zyn arrestatie zo onder de indruk dat politiemensen hem de trap van het Utrechtse politiebureau moes ten opdragen. Bij de overval hadden de Italianen honderd gülden buitgemaakt. De overval gebeurde om precies kwart voor drie. Salvatore parkeerde een blauwe Fiat 1500 op 1 januari van een Sliedrechtse dominee in Hoofd dorp gestolen voor de deur van het kleine postkantoor van Cothen. Hij stak zijn neus om de hoek van de deur en riep Bigio S. in zuiver Nederlands toe: „Kom maar binnen". Dat was voor de 46-jarige kantoor houdster mejuffrouw M. C. A. Middel- weerd. die alleen in het kantoortje was, al voldoende om argwaan te krijgen. Zonder dat de beide mannen het merk ten, schoof de kordate vrouw een lade dicht, waarin zich de geldtrommel met enkele duizenden guldens bevond. Een blauw trommeltje met honderd gulden aan wisselgeld en wat blanco spaar bankboekjes liet zij op het bureau staafi. „Plotseling trok een van de twee mannen een pistool. De andere klom door het loket, maar dat heb ik niet meer afgewacht. Ik rende de naast het kantoortje gelegen woonkamer in en begon daar te gillen: Een overval, een overval". Via de voordeur van het woonhuis rende de vrouw de straat op en sloeg daar opnieuw alarm. Dat was het mo ment, waarop de vijftienjarige Harrie Vernooy in actie kwam. Hij zat aan de overkant van het postkantoortje met zijn rug naar het raam huiswerk te maken. „Toen ik juffrouw Middel- weerd hoorde schreeuwen, heb ik me razendsnel omgedraaid. Ik zag toen nog net die twee mannen in de auto stappen". Op een taalblaadje noteerde Harrie razendsnel het nummer van de Fiat. Ruim zes minuten later kenden alle po litiewagens, dank zij Harrie, dit num mer. De beheerster van het postkantoor te Cothen, mej. M. C. A. Middel- weerd, kon gistermiddag bij het bin nenkomen van de rovers nog juist een lade dichtschuiven, waarin zich de geldtrommel met enkele duizenden guldens bevond. AMSTERDAM Acht op elke tien bejaarden in Amsterdam zijn tevreden met hun bestaan, zo blijkt uit een onderzoek dat de N.V. voorheen Nederland se Stichting voor Statistiek in de, tweede helft van 1966 heeft verricht in op dracht van de gemeentelijke commissie inzake bejaardenvraagstukken.. Voor het onderzoek werden 3000 van de ruim honderdduizend mensen, die in Am sterdam 65 jaar of ouder zijn, ondervraagd. Voor velen is het echter tóch sukke len. Zo blyven duizenden bejaarden zelfs verstoken van de meest noodzakelijke hulp. en kunnen zesduizend alleenwo nende bejaarden niet gemakkelyk ie mand waarschuwen in geval van plot selinge ziekte of van een ongeluk. Van de gezonde alleen-wonende be jaarden zouden er achtduizend en mis schien zelfs dertienduizend in moeilijk heden kunnen geraken als zij ziek wor den. Dat zijn de bejaarden, die in geval van ziekte niet op extra huishoudelijke hulp kunnen rekenen of betwijfelen of ze erop mogen rekenen. Tienduizend Amsterdamse bejaarden zouden graag hulp hebben in de huis houding en hulp bij het zware werk. (In drieduizend huishoudens van bejaarden wordt door niemand ooit een vuilnisbak buiten gezet). Het is echter veelal on mogelijk om aan die hulp te komen, doordat de financiën niet toereikend zijn of doordat de hulp niet te krijgen is. Ruim een kwart van de Amsterdam se bejaarden blijkt alleen te wonen. Ruim driekwart van hen woont zelfs alleen in een huis. Dat zijn er 21.000. Men woont meestal in een „nor maal" huis. Slechts vijf procent zit in een bejaardenhuis of -inrichting, drie procènt heeft een (zelfstandige) bejaar denwoning en één procent woont in een hofje. De overige 91 procent zit in ge wone huizent waarvan 39 procent één of rr.eer gebreken heeft, voornamelijk lekkage, vochtigheid en tocht. Van alle bejaarden-huishoudens wil bijna een derde deel wel verhuizen. De helft zou dan naar een woning willen die aan bejaarden is aangepast. Als de bejaarde zou moeten kiezen tussen opneming in een bejaardenhuis, een bejaardenhuis met aanvullende hulp of inwonen bij één van de kinderen, dan geeft hij de voorkeur aan een woning met aanvullende hulp (42 procent). Dertig procent kiest voor het bejaar dentehuis en 21 procent heeft geen me ning. Bij toch nog zeven procent valt de keus op inwonen bij kinderen. Eén op elke vijf bejaarden meent dat hij zich financieel niet alles kan permitteren wat iémand van zijn leef tijd nodig heeft. Vooral de bejaarden, die minder dan honderd gulden per week ontvangen en dat is bij 55 procent het geval zijn die mening toege daan. Dertien procent van de Amsterdam se bejaarden ontvangt uitsluitend A.O.W.twaalf procent krijgt onder steuning op grond van de Algemene Bijstandswet. Niettemin is 79 procent van de Am sterdamse bejaarden tevreden met zijn bestaan. Achttien procent is berustend of neerslachtig. Drie procent is uitge sproken ontevreden "of opstandig. Ne gen procent ofwel ongeveer tienduizend bejaarden, geeft onomwonden toe dat zij zich vervelen. Onder hen vindt men de meeste ontevredenen en opstandigen. Veertien procent van de Amsterdamse bejaarden vindt overigens, dat er niet genoeg eerbied en ontzag is voor oude ren. Het is de eerste keer dat een derge lijk omvangrijk onderzoek onder de be jaarden ih Amsterdam is gedaan. MIDDELBURG Aan tolgelden voor de Zeelandbrug is vorig jaar 3.285.944,50 gulden geïnd tegen 2.948.404,50 gulden in 1966, een stijging dus van 337.540 gulden. Volgens de NV Provinciale Zeeuwse Brugmaatschap pij, is dit resultaat belangrijk beter dan werd verwacjit. AMSTERDAM Het vrachtschip Sarpedon (2531 brt) van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij is gisterochtend ter hoogte van het Duitse waddeneiland Borkum in aan varing geweest met het Duitse vracht schip Rethi Müller van 999 brt. De Duitse vrachtvaarder werd vrij ernstig beschadigd en maakte water. Het schip is niettemin op eigen kracht naar Emden gevaren. Het werd bege leid door een reddingboot omdat de radar ten tijde van aanvaring, die in een dichte mist gebeurde, was uitgeval len. De Sarpedon liep geen schade van betekenis op en heeft de reis naar Bre men voortgezet. ADVERTENTIE OvAfroüi* o/> Rillerig? Onprettig? Pas dan op voor griep! Neem direct 2 'ASPRO's. 'ASPR0' bevat alles om een opkomende griep snel en doeltreffend te bestrijden. In de juiste dosering óók voor kinderen! ZEIST Glunderend rijdt de heer C. van Riezen op zijn directeursfiets door de drie noodgebouwen, die bewijzen dat N.V. Wees Weiss eigendom van de Zeisrer Hernhutters de grote brand van 27 oktober grotendeels te boven is. In die nacht sloegen de vlammen uit de uit de achttiende eeuw da terende gebouwen van de Zeister Broedergemeente. Ook het gebouw van de textielfirma N.V. Wees Weiss, de belangrijkste bron van inkomsten van de Hernhutters, brandde af. In de in 35 dagen gebouwde pre fab-hallen van het bedryf kosten 2miljoen gulden zijn sinds twee dagen de 250 personeelsleden weer aan de slag op de achtduizend vierkante meter, die zij tot hun beschikking heb ben gekrgen. De oppervlakte is zo groot, dat het persneel kleine vouw- fietsjes gebruikt om de afstanden te overbruggen. Dinsdag zal de burge meester van Eist, mr. A. P. Korthals Al- te s, de tijdelijke gebouwen in gezel schap van zo'n drieduizend genodig den officieel openen. Dë heer Van Riezen is onder de in druk van de service, die hij van zijn ver zekeringsmaatschappij heeft gekregen. Drie dagen na de rampzalige brand lag er al anderhalf miljoen gulden aan ver zekeringspenningen op tafel. Drie we ken later nog eens zeven miljoen gul den. Gistermiddag maaktende verzeke raars bekend, dat nog deze week de res terende miljoenen voor verbrande ge bouwen en goederenvoorraad zullen worden betaald. Hoeveel dat zal zijn was nog niet bekend. Optimisme dus bij de heer Van Rie zen. Pessimisme bij de beherend rent meester van de Broedergemeente, H- B. Arkes. die ons vertelde. „Het is na tuurlijk fijn, dat Wees en Weiss er weer langzaam maar zeker bovenop komt, maar dat wil nog niet zeggen dat wij onze inkomsten uit dit bedrijf terug hebben". „Vergeet niet: wij waren enig aan deelhouder van deze textielfirma. Ieder jaar kregen wij gemiddeld zeventigdui zend gulden aan dividend. De directie en wij geloven niet, dat wij de eerstko mende vijf jaar op een cent uit dit be drijf hoeven rekenen". „Wij zijn ook de 45.000 gulden huur kwijt die wij ieder jaar kregen van de bewoners (o.a. Wees en Weiss) van de gebouwen, die in de rampnacht zijn ver brand". Somber voegt de heer Arkes eraan toe. „De komende jaren zullen ons in zeer precaire financiële omstan digheden brengen". De heer Van Riezen: „Een ander punt is dat wij in textiel grossieren. De markt is zo langzamerhand met textiel verzadigd. De zaken gaan slechter. Hoe dat over enige jaren zal zijn, wanneer wij de financiële lasten van de brand te boven zijn, is moeilijk te zeggen. Mis schien dat dat opnieuw een aanslag op de dividenduitkeringen zal betekenen". Rentmeester Arkes heeft na de brand tot dusverre 2'/* ton uit het hele land ontvangen. Nog steeds krijgt hij maan delijks vele duizenden guldens binnen van particulieren en verenigingen. Dat blijft echter een druppel op een gloeien de plaat- Binnenkort komt er onder voorzitterschap van burgemeester Kort hals Altes een commissie in actie, die in het land een grootscheepse inza meling gaat hbuden. De heer Arkes: „De moeilijkheid is, dbt de verbrande gebouwen op de mo numentenlijst stonden. Als het gewone gebouwen waren geweest, zouden ze tot de grond toe worden gesloopt. Nu mag er van de overgebleven ruïnes niets worden afgebroken". „Over enige dagen komt er een reus achtige metalen kap over de ruïnes. Kosten: een kwart miljoen gulden. De ruïnes mogen namelijk niet langdurig achter elkaar nat regenen. Als de ste nen nat zijn en er komt vorst overheen, dan kunnen de resterende ruïnes ook worden afgeschreven. Zo zijn er iedere dag opnieuw dingen waar wij geen re kening mee hebben gehouden en die ons handen vol geld kosten. De verzekering heeft nog steeds niet uitgemaakt hoeveel wy uitgekeerd krijgen. Ook Monumentenzorg, de pro vincie en de gemeente hebben nog niet besloten, in hoeverre zij ons tegemoet zullen komen. Die brand is toch al 2Vi maand oud". „In ieder geval hebben deskundigen van Monumentenzorg ons al verze kerd, dat wij ook al komen verze kering, rijk, provincie en gemeente over de brug nog minstens een half miljoen gulden zelf op tafel zullen moe ten leggen. Waar moeten we dat van daan halen?" ADVERTENTIE NOORDWIJKERHOUT Kardi naal Alfrink heeft gisteravond in Noordwijkerhout het Nederlands Pas toraal Concilie geopend met een toe spraak waarin hij de hoop uitsprak, dat het komende beraad tot een werke lijke open dialoog zou uitgroeien. De kardinaal zei, dat dit Nederlandse con cilie een unieke gebeurtenis is in de kerk en dat de kans op het maken van fouten volop aanwezig is, omdat nie mand nog enige ervaring heeft. Het Nederlands episcopaat had niet temin dit experiment aangedurfd om dat het vertrouwen heeft in de geloofs gemeenschap van de Nederlandse rooms-katholieken. De kardinaal schets te het Nederlands Pastoraal Concilie als een poging om nieuwe wegen te ont dekken binnen de structuur van de kerk waarin ruimte zal zijn voor onderling beraad en voor overleg. Het is de bedoeling, dat uit dit ge zamenlijk overleg het beleid zal op bloeien dat de kerk van vandaag nodig heeft. Op één ding legde de kardinaal bij zondere nadruk. Hij zei: „Op gevaar af van vervelend te worden omdat het reeds zo vaak is gesteld, maar voor sommigen schijnt het nog niet voldoen de zou ik opnieuw willen uitspreken dat het Nederlands episcopaat geen en kele behoefte heeft en ook geen bedoe ling heeft zich tegen iets in de kerk op te.stellen, noch tegenover de broeders in het bisschopsambt, noch tegenover de paus". DEN HELDER Aan de beman ningsleden van de reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder zijn onder scheidingen toegekend voor een red dingsoperatie in oktober van het vori ge jaar. De Prins Hendrik haalde toen onder bijzondere moeilijke omstandigheden alle 25 opvarenden van het Libanese vrachtschip Margariti, dat voor de kust van Texel in tweeën was gebro ken. Aan schipper P. W. Bot zal de gro te gouden medaille van de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij worden uitgereikt. De vijf overige bemanningsleden krijgen de grote zilveren medaille van deze maatschappij. UTRECHT Tussen hoofdcommissaris H. J. van der Molen en burgemees. ter G. van Hall heeft, toen zij beiden in Amsterdam nog in functie waren, in ieder geval een gebrek aan communicatie bestaan. Dat kwam gisteren voor de Centrale Raad van Beroep overduidelijk vast te staan bij de handeling in appel van het beroep, dat de heer Van der Molen heeft ingesteld tegen zijn ontslag. Mr. E. Drooglever Fortuyn, optredend namens de ministers van binnenlandse zaken en van justitie, gaf daar een ken merkend voorbeeld van. Op de zaterdag in 1966 waarop de Amsterdamse politie fel was opgetreden tegen de bezoe kers van een tentoonstelling van foto's van het politie-optreden bij het huwelyk van prinses Beatrix en prins Claus, kwam de burgemeester in de vooravond thuis. Hij liet het toenmalige hoofd van de afdeling voorlichting van de gemeente de politie bellen met de mededeling, dat 's avonds niet moest worden geslagen. De voorlichter belde niet rechtstreeks de hoofdcommissaris, maar een van zijn ondergeschikten, commissaris Landman, die het weer aan de heer Van der Molen doorgaf, met de verontruste opmerking erbij, dat inmiddels van andere kant was vernomen dat de provo's die avond tot het uiterste wilden gaan. De hoofdcommissaris nam daarop ook weer niet rechtstreeks contact op met de burgemeester, maar vroeg commis saris Landman dat te doen, die daarop mr. Van Hall opzocht in gebouw Frasca- ti, waar de burgemeester was voor een televisie-interview met Mies Bouwman. Als er zo'n gebrek aan rechtstreeks overleg bestond en als hoofdcommissaris Van der Molen, zoals hij zelf zegt, al wel duizend keer bij de burgemeester had aangedrongen op meer overleg over politiezaken, onder meer door mr. Van Hall steeds, tevergeefs uit te no digen stafbesprekingen op het hoofd bureau bij te wonen, dan moest de heer Van der Molen wel geïrriteerd raken. Aldus redeneerde mr. Droogleever For tuyn, die voor de taak stond aanvaard baar te maken, dat er spanningen be stonden tussen de hoofdcommissaris en de burgemeester. Immers, op die span ningen was het ontslag gebaseerd, dat de koningin, op advies van de toen malige minister J. Smallenbroek (Bin nenlandse Zaken), de hoofdcommissaris tegen 16 juli 1966 had gegeven. Namens de hoofdcommissaris ontken de mr. W. H. Vermeer, dat er spannin gen hadden bestaan. Als illustratie vertelde hy dat de hoofdcommissaris op Tweede Pinksterdag nog met zijn vrouw op theevisite was geweest bij het echtpaar Van Hall. Volgens mr. Vermeer moest de Cen trale Raad van Beroep het ontslag dat in eerste instantie was bekrachtigd door het Amsterdamse ambtenarengerecht nietig verklaren, omdat zou zijn gehan deld in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur. In een eerste gesprek, dat de heer Van der Molen op het ministerie van Binnenlandse Zaken had gehad met de directeur Openbare Orde en Veiligheid, had deze gezegd, dat de hoofdcommissa ris over de aanvaarding van zijn ont slag wel mocht nadenken, maar dat hij er niet over mocht praten en dat in beroep gaan ertegen bij voorbaat kans loos zou zijn. De hoofdcommissaris was er niet op merkzaam op gemaakt dat hij een on derzoek door een commissie van „wijze mannen" kon verlangen en dat had ook minister Smallenbroek nagelaten, toen deze hem enkele dagen later Jiet ontslag aanzegde. Het verweer van de heer Smallen broek was geweest dat de heer Van der Molen het ontslag zelf had geaccepteerd, maar volgens mr. Vermeer had hij dat gedaan met de woorden: „Als het al gemeen belang het eist, heb ik er vrede mee, maar toch blijf ik dit een smerige zaak vinden". Van dat gesprek waren geen notulen gemaakt, alleen aantekeningen op het befaamde sigarendoosje van de heer Smallenbroek. De minister had in de Tweede Kamer gezegd dat hy die aan tekeningen later had uitgewerkt, maar die uitwerkingen waren toch niet over gelegd, wel het sigarendoosje. Bovendien had, volgens mr. Vermeer, de minister verzuimd de burgemeester over het voorgenomen ontslag van de hoofdcommissaris te horen. De burge meester was alleen ingelicht, vlak voor dat het ontslagbesluit aan de heer Van der Molen werd bekendgemaakt. Dat alles maakte, naar de mening van de raadsman van de gewezen hoofdcom missaris, duidelijk, dat het ontslag „on zorgvuldig, gehaast en in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur was bekokstoofd". Hoe de Centrale Raad van Beroep daar tegenover staat zal over drie weken blijken. Een hele belevenis. Dat was de reactie van één van de ongeveer 23.000 voor het merendeel enthousias te Rotterdammers, die gisteren een voorproefje van de metro hebben ge had. Succes lijkt bij voorbaat verzekerd, ook al gaat het hier om een proef periode van een week en zullen prinses Beatrix en prins Claus Nederlands eerste ondergrondse pas op 9 februari officieel in gebruik stellen. De R.E.T. was bijzonder tevreden. De zes treinen, met elk drie rijtuigen vervoerden de passagiers vlot. Over het algemeen konden de rijschema's worden gevolgd: om de vijf minuten een trein, die tien en een halve minuut over het ruim vijf kilometer lange tra ject mocht doen. Bijna steeds waren de zitplaatsen bezet. Elke trein kan 435 mensen vervoeren, van wie er 240 kunnen zitten. Goed, er waren wat kleine storingen in de treinenloop, maar die bedroegen nooit meer dan enkele minuten. Er weigerde weieens een kaartjesauto maat. Er waren wel eens kwartjes te weinig op station Beurs. Een roltrap weigerde wel eens of het licht in een trein viel uit. Maar dat mocht de pret niet druk ken. Zeker niet de pret van de jeugd, die een nieuwe speelplaats gevonden schijnt te hebben. En zeker ook niet de pret van het personeel dat bereid willig en vooral geestdriftig het pu bliek hielp. Al was het maar met het wisselen van een tientje, waarbij dan wel kwartjes voor de automaat moes ten zitten. morgen voordeel 150 gram 8o 69 niet duur wc/ heerlijk

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 8