Italiaanse bandieten
snel gearresteerd
Voor vele bejaarden
is het sukkelen
Hernhutters komen brand
moeizaam te boven
Nog jaren
perikelen
financiële
verwacht
In ieder geval gebrek aan communicatie tussen
ex-hoofdcommissaris en oud-burgemeester
JAMIN
LADE MET
GELDKIST
NOG SNEL
DICHT
GESCHOVEN
Griep...?
METRO PROBEREN IN KERSTVAKANTIE
f 31 miljoen
verlies bij
R'damse tram
Amsterdam
in geldzorgen
Quick Up't is goed. Ko drinkt 't.
Mgr. Alfrink
opende het
Pastoraal
Concilie
Schooljongen noteerde autonummertoen
postkantoor te Cothen werd overvallen
Dagelijks boot
van
Scheveningen
naar Engeland
Onderzoek in Amsterdam:
Schee psbotsing
bij Borkum
Noodgebouwen van N.V. Wees en JUeiss gereed
Raad van Beroep buigt zich over zaak-Van der Molen
HUISWERK
ALLE ES WONEND
A.O.W.
Zeelandbrug bracht
meer
op
aan
tol
MARKT VERZADIGD
Redders
onderscheiden
NOTITIES
advocaat
bonbons
DONDERDAG 4 JANUARI 1968
UTRECHT De vijftienjarige Harrie Vernooy uit het Utrechtse dorpje
Cothen heeft gisteren de hoofdrol gespeeld in de arrestatie van twee in Neder
land wonende Italiaanse roofovervallers.
Harrie noteerde het nummer van de auto, waarmee de Italianen zich na een
overval op het postkantoortje van Cothen uit de voeten trachtten te maken.
Hierdoor kon een politiemacht van 50 man, die met 20 auto's en twee motoren
jacht op de overvallers maakte, de Italianen 35 minuten na de overval, langs
de spoorbaan tussen Utrecht en Houten arresteren.
ROTTERDAM De invoering van
goedkope abonnementen (3,50 en vier
gulden) door het gemeentelijk vervoer
bedrijf in Rotterdam in mei vorig jaar
is er de oorzaak van, dat het verlies bij
de RET in het afgelopen jaar naar
schatting zeven miljoen gulden groter
zal zijn dan in het jaar daarvoor. Er
zijn vijftigduizend abonnementen in om
loop gekomen. Bijna dertig procent van
alle ritten in tram of bus wordt ge
maakt op vertoon van zulk een abon
nement.
Drs. C. G. van Leeuwen, directeur
van de RET, zei dit gisteren in zijn
nieuwjaarstoespraak tot het personeel.
Door het „overweldigend succes" van
het abonnement is van een meerop
brengst geen sprake geweest. De wel
gestegen personeelslasten konden niet
worden goed gemaakt. Hij verwacht
over 1967 een nadelig saldo van 31 mil
joen gulden.
De directeur van de RET verwacht
dat in het jaar 1968 op twee bus- en
twee tramlijnen mobilofoons in bedrijf
worden genomen, dat de eerste appa
raten om kaartjes ongeldig te -maken
ook in trams en bussen verschijnen, dat
de tramlijn naar de Prins Alexander-
polder wordt aangelegd en dat de bijna
geheel op een vrije baan rijdende tram
lijn 5 naar Schiebroek in dienst komt.
Verder verwacht hij dat dit jaar nog
bestellingen worden gedaan voor door
trekking van de metro-lijn van Zuid
plein naar Slinge.
AMSTERDAM „Door de krappe
financiële middelen van de grote ge
meenten dreigt stagnatie waar groei is
geboden". Dit was het thema van de
eerste nieuwjaarstoespraak, die dr. 1.
Samkalden als burgemeester van Am
sterdam gisteren hield.
Hij verwacht een moeilijk en pro
blematisch jaar, waarin bestaande voor
zieningen op het gebied van onderwijs
en gezondheidszorg zelfs gekapt zullen
moeten worden.
Amsterdam zit financieel klem. Hoe
wel het overleg tussen de grote gemeen
ten en de regering wordt versneld,
vreest dr. Samkalden, dat de beslui
ten die in 1969 verlichting moeten bren
gen dit jaar niet tijdig zullen worden
genomen.
„Het grievende is, dat de regering in
het afgelopen jaar de gemeenten wel
snel wist te vinden met beslissingen,
die hun moeilijkheden nog hebben ver
groot. Afschaffing van de vermakelijk-
heidsbeslasting zou Amsterdam 7,4 mil
joen gulden gaan schelen."
Om de burgers meer inspraak te ge
ven opperde dr. Samkalden het denk
beeld de raadscommissies hearings te
laten houden. Men zou eerst een plan
in hoofdlijnen kunnen publiceren en ver
volgens de burgerij kunnen uitnodigen
schriftelijk commentaar te leveren.
De raadscommissie bekijkt dan de re
acties en kan eventueel de betrokkenen
voor een hearing uitnodigen.
SCHEVENINGEN De Norfolk Lijn
in Scheveningen zal begin oktober een
dagelijkse dienst tussen Scheveningen
en Great Yarmouth aan de Engelse
oostkust beginnen met roll-on/roll-off
schepen.
De rederij heeft aan twee scheeps
werven opdracht gegeven voor de bouw
van twee van deze schepen. Het eer
ste, dat de naam Duke of Holland
krijgt, zal worden gebouwd op de werf
van Vuyk in Capelle aan den IJssel.
Voor het andere schip de Dlike of
Norfolk zal binnenkort de kiel wor
den gelegd op de scheepswerf van
Amels in Makkum.
De schepen krijgen een draagvermo
gen van elfhonderd ton. Zij zullen wor
den ingericht voor het vervoer van 24
trailers, veertig personenwagens en 150
stuks levend vee. Er komt een beperkte
passagiersaccommodatie.
De plannen van de Norfolk Lijn heb
ben een definitief karakter gekregen
nu besloten is de buitenhaven van
Scheveningen te verbeteren.
De Norfolk Lijn zal binnen afzien
bare tijd opdracht geven voor de bouw
van een derde schip dat hoofdzakelijk
zal zijn ingericht voor het vervoer van
passagiers en personenauto's.
ADVERTENTIE
Het zijn de dertigjarige los-arbeider
Bigio S. uit Arnhem en de 29-jarige
Salvatore C. uit Den Haag. Een van
hen was van zyn arrestatie zo onder de
indruk dat politiemensen hem de trap
van het Utrechtse politiebureau moes
ten opdragen. Bij de overval hadden de
Italianen honderd gülden buitgemaakt.
De overval gebeurde om precies
kwart voor drie. Salvatore parkeerde
een blauwe Fiat 1500 op 1 januari
van een Sliedrechtse dominee in Hoofd
dorp gestolen voor de deur van het
kleine postkantoor van Cothen. Hij stak
zijn neus om de hoek van de deur en
riep Bigio S. in zuiver Nederlands toe:
„Kom maar binnen".
Dat was voor de 46-jarige kantoor
houdster mejuffrouw M. C. A. Middel-
weerd. die alleen in het kantoortje was,
al voldoende om argwaan te krijgen.
Zonder dat de beide mannen het merk
ten, schoof de kordate vrouw een lade
dicht, waarin zich de geldtrommel met
enkele duizenden guldens bevond. Een
blauw trommeltje met honderd gulden
aan wisselgeld en wat blanco spaar
bankboekjes liet zij op het bureau
staafi.
„Plotseling trok een van de twee
mannen een pistool. De andere klom
door het loket, maar dat heb ik niet
meer afgewacht. Ik rende de naast het
kantoortje gelegen woonkamer in en
begon daar te gillen: Een overval, een
overval".
Via de voordeur van het woonhuis
rende de vrouw de straat op en sloeg
daar opnieuw alarm. Dat was het mo
ment, waarop de vijftienjarige Harrie
Vernooy in actie kwam. Hij zat aan de
overkant van het postkantoortje met
zijn rug naar het raam huiswerk te
maken. „Toen ik juffrouw Middel-
weerd hoorde schreeuwen, heb ik me
razendsnel omgedraaid. Ik zag toen
nog net die twee mannen in de auto
stappen".
Op een taalblaadje noteerde Harrie
razendsnel het nummer van de Fiat.
Ruim zes minuten later kenden alle po
litiewagens, dank zij Harrie, dit num
mer.
De beheerster van het postkantoor
te Cothen, mej. M. C. A. Middel-
weerd, kon gistermiddag bij het bin
nenkomen van de rovers nog juist een
lade dichtschuiven, waarin zich de
geldtrommel met enkele duizenden
guldens bevond.
AMSTERDAM Acht op elke tien bejaarden in Amsterdam zijn tevreden
met hun bestaan, zo blijkt uit een onderzoek dat de N.V. voorheen Nederland
se Stichting voor Statistiek in de, tweede helft van 1966 heeft verricht in op
dracht van de gemeentelijke commissie inzake bejaardenvraagstukken.. Voor
het onderzoek werden 3000 van de ruim honderdduizend mensen, die in Am
sterdam 65 jaar of ouder zijn, ondervraagd.
Voor velen is het echter tóch sukke
len. Zo blyven duizenden bejaarden zelfs
verstoken van de meest noodzakelijke
hulp. en kunnen zesduizend alleenwo
nende bejaarden niet gemakkelyk ie
mand waarschuwen in geval van plot
selinge ziekte of van een ongeluk.
Van de gezonde alleen-wonende be
jaarden zouden er achtduizend en mis
schien zelfs dertienduizend in moeilijk
heden kunnen geraken als zij ziek wor
den. Dat zijn de bejaarden, die in geval
van ziekte niet op extra huishoudelijke
hulp kunnen rekenen of betwijfelen of
ze erop mogen rekenen.
Tienduizend Amsterdamse bejaarden
zouden graag hulp hebben in de huis
houding en hulp bij het zware werk. (In
drieduizend huishoudens van bejaarden
wordt door niemand ooit een vuilnisbak
buiten gezet). Het is echter veelal on
mogelijk om aan die hulp te komen,
doordat de financiën niet toereikend zijn
of doordat de hulp niet te krijgen is.
Ruim een kwart van de Amsterdam
se bejaarden blijkt alleen te wonen.
Ruim driekwart van hen woont zelfs
alleen in een huis. Dat zijn er 21.000.
Men woont meestal in een „nor
maal" huis. Slechts vijf procent zit in
een bejaardenhuis of -inrichting, drie
procènt heeft een (zelfstandige) bejaar
denwoning en één procent woont in een
hofje. De overige 91 procent zit in ge
wone huizent waarvan 39 procent één
of rr.eer gebreken heeft, voornamelijk
lekkage, vochtigheid en tocht.
Van alle bejaarden-huishoudens wil
bijna een derde deel wel verhuizen. De
helft zou dan naar een woning willen
die aan bejaarden is aangepast.
Als de bejaarde zou moeten kiezen
tussen opneming in een bejaardenhuis,
een bejaardenhuis met aanvullende hulp
of inwonen bij één van de kinderen, dan
geeft hij de voorkeur aan een woning
met aanvullende hulp (42 procent).
Dertig procent kiest voor het bejaar
dentehuis en 21 procent heeft geen me
ning. Bij toch nog zeven procent valt
de keus op inwonen bij kinderen.
Eén op elke vijf bejaarden meent
dat hij zich financieel niet alles kan
permitteren wat iémand van zijn leef
tijd nodig heeft. Vooral de bejaarden,
die minder dan honderd gulden per week
ontvangen en dat is bij 55 procent
het geval zijn die mening toege
daan.
Dertien procent van de Amsterdam
se bejaarden ontvangt uitsluitend
A.O.W.twaalf procent krijgt onder
steuning op grond van de Algemene
Bijstandswet.
Niettemin is 79 procent van de Am
sterdamse bejaarden tevreden met zijn
bestaan. Achttien procent is berustend
of neerslachtig. Drie procent is uitge
sproken ontevreden "of opstandig. Ne
gen procent ofwel ongeveer tienduizend
bejaarden, geeft onomwonden toe dat
zij zich vervelen. Onder hen vindt men
de meeste ontevredenen en opstandigen.
Veertien procent van de Amsterdamse
bejaarden vindt overigens, dat er niet
genoeg eerbied en ontzag is voor oude
ren.
Het is de eerste keer dat een derge
lijk omvangrijk onderzoek onder de be
jaarden ih Amsterdam is gedaan.
MIDDELBURG Aan tolgelden
voor de Zeelandbrug is vorig jaar
3.285.944,50 gulden geïnd tegen
2.948.404,50 gulden in 1966, een stijging
dus van 337.540 gulden. Volgens de NV
Provinciale Zeeuwse Brugmaatschap
pij, is dit resultaat belangrijk beter
dan werd verwacjit.
AMSTERDAM Het vrachtschip
Sarpedon (2531 brt) van de Koninklijke
Nederlandse Stoomboot Maatschappij
is gisterochtend ter hoogte van het
Duitse waddeneiland Borkum in aan
varing geweest met het Duitse vracht
schip Rethi Müller van 999 brt.
De Duitse vrachtvaarder werd vrij
ernstig beschadigd en maakte water.
Het schip is niettemin op eigen kracht
naar Emden gevaren. Het werd bege
leid door een reddingboot omdat de
radar ten tijde van aanvaring, die in
een dichte mist gebeurde, was uitgeval
len.
De Sarpedon liep geen schade van
betekenis op en heeft de reis naar Bre
men voortgezet.
ADVERTENTIE
OvAfroüi* o/>
Rillerig? Onprettig?
Pas dan op voor griep!
Neem direct 2 'ASPRO's.
'ASPR0' bevat alles om
een opkomende griep
snel en doeltreffend te
bestrijden.
In de juiste dosering
óók voor kinderen!
ZEIST Glunderend rijdt de heer C. van Riezen op zijn directeursfiets
door de drie noodgebouwen, die bewijzen dat N.V. Wees Weiss eigendom
van de Zeisrer Hernhutters de grote brand van 27 oktober grotendeels te
boven is. In die nacht sloegen de vlammen uit de uit de achttiende eeuw da
terende gebouwen van de Zeister Broedergemeente. Ook het gebouw van de
textielfirma N.V. Wees Weiss, de belangrijkste bron van inkomsten van de
Hernhutters, brandde af.
In de in 35 dagen gebouwde pre
fab-hallen van het bedryf kosten
2miljoen gulden zijn sinds twee
dagen de 250 personeelsleden weer aan
de slag op de achtduizend vierkante
meter, die zij tot hun beschikking heb
ben gekrgen. De oppervlakte is zo
groot, dat het persneel kleine vouw-
fietsjes gebruikt om de afstanden te
overbruggen. Dinsdag zal de burge
meester van Eist, mr. A. P. Korthals Al-
te s, de tijdelijke gebouwen in gezel
schap van zo'n drieduizend genodig
den officieel openen.
Dë heer Van Riezen is onder de in
druk van de service, die hij van zijn ver
zekeringsmaatschappij heeft gekregen.
Drie dagen na de rampzalige brand lag
er al anderhalf miljoen gulden aan ver
zekeringspenningen op tafel. Drie we
ken later nog eens zeven miljoen gul
den. Gistermiddag maaktende verzeke
raars bekend, dat nog deze week de res
terende miljoenen voor verbrande ge
bouwen en goederenvoorraad zullen
worden betaald. Hoeveel dat zal zijn
was nog niet bekend.
Optimisme dus bij de heer Van Rie
zen. Pessimisme bij de beherend rent
meester van de Broedergemeente, H-
B. Arkes. die ons vertelde. „Het is na
tuurlijk fijn, dat Wees en Weiss er weer
langzaam maar zeker bovenop komt,
maar dat wil nog niet zeggen dat wij
onze inkomsten uit dit bedrijf terug
hebben".
„Vergeet niet: wij waren enig aan
deelhouder van deze textielfirma. Ieder
jaar kregen wij gemiddeld zeventigdui
zend gulden aan dividend. De directie
en wij geloven niet, dat wij de eerstko
mende vijf jaar op een cent uit dit be
drijf hoeven rekenen".
„Wij zijn ook de 45.000 gulden huur
kwijt die wij ieder jaar kregen van de
bewoners (o.a. Wees en Weiss) van de
gebouwen, die in de rampnacht zijn ver
brand". Somber voegt de heer Arkes
eraan toe. „De komende jaren zullen
ons in zeer precaire financiële omstan
digheden brengen".
De heer Van Riezen: „Een ander punt
is dat wij in textiel grossieren. De
markt is zo langzamerhand met textiel
verzadigd. De zaken gaan slechter. Hoe
dat over enige jaren zal zijn, wanneer
wij de financiële lasten van de brand te
boven zijn, is moeilijk te zeggen. Mis
schien dat dat opnieuw een aanslag op
de dividenduitkeringen zal betekenen".
Rentmeester Arkes heeft na de brand
tot dusverre 2'/* ton uit het hele land
ontvangen. Nog steeds krijgt hij maan
delijks vele duizenden guldens binnen
van particulieren en verenigingen. Dat
blijft echter een druppel op een gloeien
de plaat- Binnenkort komt er onder
voorzitterschap van burgemeester Kort
hals Altes een commissie in actie, die
in het land een grootscheepse inza
meling gaat hbuden.
De heer Arkes: „De moeilijkheid is,
dbt de verbrande gebouwen op de mo
numentenlijst stonden. Als het gewone
gebouwen waren geweest, zouden ze
tot de grond toe worden gesloopt. Nu
mag er van de overgebleven ruïnes
niets worden afgebroken".
„Over enige dagen komt er een reus
achtige metalen kap over de ruïnes.
Kosten: een kwart miljoen gulden. De
ruïnes mogen namelijk niet langdurig
achter elkaar nat regenen. Als de ste
nen nat zijn en er komt vorst overheen,
dan kunnen de resterende ruïnes ook
worden afgeschreven. Zo zijn er iedere
dag opnieuw dingen waar wij geen re
kening mee hebben gehouden en die ons
handen vol geld kosten.
De verzekering heeft nog steeds niet
uitgemaakt hoeveel wy uitgekeerd
krijgen. Ook Monumentenzorg, de pro
vincie en de gemeente hebben nog niet
besloten, in hoeverre zij ons tegemoet
zullen komen. Die brand is toch al 2Vi
maand oud".
„In ieder geval hebben deskundigen
van Monumentenzorg ons al verze
kerd, dat wij ook al komen verze
kering, rijk, provincie en gemeente
over de brug nog minstens een half
miljoen gulden zelf op tafel zullen moe
ten leggen. Waar moeten we dat van
daan halen?"
ADVERTENTIE
NOORDWIJKERHOUT Kardi
naal Alfrink heeft gisteravond in
Noordwijkerhout het Nederlands Pas
toraal Concilie geopend met een toe
spraak waarin hij de hoop uitsprak,
dat het komende beraad tot een werke
lijke open dialoog zou uitgroeien. De
kardinaal zei, dat dit Nederlandse con
cilie een unieke gebeurtenis is in de
kerk en dat de kans op het maken van
fouten volop aanwezig is, omdat nie
mand nog enige ervaring heeft.
Het Nederlands episcopaat had niet
temin dit experiment aangedurfd om
dat het vertrouwen heeft in de geloofs
gemeenschap van de Nederlandse
rooms-katholieken. De kardinaal schets
te het Nederlands Pastoraal Concilie
als een poging om nieuwe wegen te ont
dekken binnen de structuur van de kerk
waarin ruimte zal zijn voor onderling
beraad en voor overleg.
Het is de bedoeling, dat uit dit ge
zamenlijk overleg het beleid zal op
bloeien dat de kerk van vandaag nodig
heeft.
Op één ding legde de kardinaal bij
zondere nadruk. Hij zei: „Op gevaar af
van vervelend te worden omdat het
reeds zo vaak is gesteld, maar voor
sommigen schijnt het nog niet voldoen
de zou ik opnieuw willen uitspreken
dat het Nederlands episcopaat geen en
kele behoefte heeft en ook geen bedoe
ling heeft zich tegen iets in de kerk op
te.stellen, noch tegenover de broeders
in het bisschopsambt, noch tegenover
de paus".
DEN HELDER Aan de beman
ningsleden van de reddingboot Prins
Hendrik uit Den Helder zijn onder
scheidingen toegekend voor een red
dingsoperatie in oktober van het vori
ge jaar.
De Prins Hendrik haalde toen onder
bijzondere moeilijke omstandigheden
alle 25 opvarenden van het Libanese
vrachtschip Margariti, dat voor de
kust van Texel in tweeën was gebro
ken.
Aan schipper P. W. Bot zal de gro
te gouden medaille van de Koninklijke
Noord- en Zuid-Hollandsche Redding
Maatschappij worden uitgereikt. De
vijf overige bemanningsleden krijgen
de grote zilveren medaille van deze
maatschappij.
UTRECHT Tussen hoofdcommissaris H. J. van der Molen en burgemees.
ter G. van Hall heeft, toen zij beiden in Amsterdam nog in functie waren, in
ieder geval een gebrek aan communicatie bestaan. Dat kwam gisteren voor de
Centrale Raad van Beroep overduidelijk vast te staan bij de handeling in appel
van het beroep, dat de heer Van der Molen heeft ingesteld tegen zijn ontslag.
Mr. E. Drooglever Fortuyn, optredend
namens de ministers van binnenlandse
zaken en van justitie, gaf daar een ken
merkend voorbeeld van. Op de zaterdag
in 1966 waarop de Amsterdamse politie
fel was opgetreden tegen de bezoe
kers van een tentoonstelling van foto's
van het politie-optreden bij het huwelyk
van prinses Beatrix en prins Claus,
kwam de burgemeester in de vooravond
thuis.
Hij liet het toenmalige hoofd van de
afdeling voorlichting van de gemeente
de politie bellen met de mededeling, dat
's avonds niet moest worden geslagen.
De voorlichter belde niet rechtstreeks
de hoofdcommissaris, maar een van zijn
ondergeschikten, commissaris Landman,
die het weer aan de heer Van der Molen
doorgaf, met de verontruste opmerking
erbij, dat inmiddels van andere kant
was vernomen dat de provo's die avond
tot het uiterste wilden gaan.
De hoofdcommissaris nam daarop ook
weer niet rechtstreeks contact op met
de burgemeester, maar vroeg commis
saris Landman dat te doen, die daarop
mr. Van Hall opzocht in gebouw Frasca-
ti, waar de burgemeester was voor een
televisie-interview met Mies Bouwman.
Als er zo'n gebrek aan rechtstreeks
overleg bestond en als hoofdcommissaris
Van der Molen, zoals hij zelf zegt, al
wel duizend keer bij de burgemeester
had aangedrongen op meer overleg over
politiezaken, onder meer door mr. Van
Hall steeds, tevergeefs uit te no
digen stafbesprekingen op het hoofd
bureau bij te wonen, dan moest de heer
Van der Molen wel geïrriteerd raken.
Aldus redeneerde mr. Droogleever For
tuyn, die voor de taak stond aanvaard
baar te maken, dat er spanningen be
stonden tussen de hoofdcommissaris en
de burgemeester. Immers, op die span
ningen was het ontslag gebaseerd, dat
de koningin, op advies van de toen
malige minister J. Smallenbroek (Bin
nenlandse Zaken), de hoofdcommissaris
tegen 16 juli 1966 had gegeven.
Namens de hoofdcommissaris ontken
de mr. W. H. Vermeer, dat er spannin
gen hadden bestaan. Als illustratie
vertelde hy dat de hoofdcommissaris
op Tweede Pinksterdag nog met zijn
vrouw op theevisite was geweest bij
het echtpaar Van Hall.
Volgens mr. Vermeer moest de Cen
trale Raad van Beroep het ontslag dat
in eerste instantie was bekrachtigd door
het Amsterdamse ambtenarengerecht
nietig verklaren, omdat zou zijn gehan
deld in strijd met de beginselen van
behoorlijk bestuur.
In een eerste gesprek, dat de heer
Van der Molen op het ministerie van
Binnenlandse Zaken had gehad met de
directeur Openbare Orde en Veiligheid,
had deze gezegd, dat de hoofdcommissa
ris over de aanvaarding van zijn ont
slag wel mocht nadenken, maar dat hij
er niet over mocht praten en dat in
beroep gaan ertegen bij voorbaat kans
loos zou zijn.
De hoofdcommissaris was er niet op
merkzaam op gemaakt dat hij een on
derzoek door een commissie van „wijze
mannen" kon verlangen en dat had ook
minister Smallenbroek nagelaten, toen
deze hem enkele dagen later Jiet ontslag
aanzegde.
Het verweer van de heer Smallen
broek was geweest dat de heer Van der
Molen het ontslag zelf had geaccepteerd,
maar volgens mr. Vermeer had hij dat
gedaan met de woorden: „Als het al
gemeen belang het eist, heb ik er vrede
mee, maar toch blijf ik dit een smerige
zaak vinden".
Van dat gesprek waren geen notulen
gemaakt, alleen aantekeningen op het
befaamde sigarendoosje van de heer
Smallenbroek. De minister had in de
Tweede Kamer gezegd dat hy die aan
tekeningen later had uitgewerkt, maar
die uitwerkingen waren toch niet over
gelegd, wel het sigarendoosje.
Bovendien had, volgens mr. Vermeer,
de minister verzuimd de burgemeester
over het voorgenomen ontslag van de
hoofdcommissaris te horen. De burge
meester was alleen ingelicht, vlak voor
dat het ontslagbesluit aan de heer Van
der Molen werd bekendgemaakt. Dat
alles maakte, naar de mening van de
raadsman van de gewezen hoofdcom
missaris, duidelijk, dat het ontslag „on
zorgvuldig, gehaast en in strijd met de
beginselen van behoorlijk bestuur was
bekokstoofd".
Hoe de Centrale Raad van Beroep
daar tegenover staat zal over drie weken
blijken.
Een hele belevenis. Dat was de
reactie van één van de ongeveer
23.000 voor het merendeel enthousias
te Rotterdammers, die gisteren een
voorproefje van de metro hebben ge
had.
Succes lijkt bij voorbaat verzekerd,
ook al gaat het hier om een proef
periode van een week en zullen prinses
Beatrix en prins Claus Nederlands
eerste ondergrondse pas op 9 februari
officieel in gebruik stellen.
De R.E.T. was bijzonder tevreden.
De zes treinen, met elk drie rijtuigen
vervoerden de passagiers vlot. Over
het algemeen konden de rijschema's
worden gevolgd: om de vijf minuten
een trein, die tien en een halve minuut
over het ruim vijf kilometer lange tra
ject mocht doen. Bijna steeds waren
de zitplaatsen bezet. Elke trein kan
435 mensen vervoeren, van wie er 240
kunnen zitten.
Goed, er waren wat kleine storingen
in de treinenloop, maar die bedroegen
nooit meer dan enkele minuten. Er
weigerde weieens een kaartjesauto
maat. Er waren wel eens kwartjes te
weinig op station Beurs. Een roltrap
weigerde wel eens of het licht in een
trein viel uit.
Maar dat mocht de pret niet druk
ken. Zeker niet de pret van de jeugd,
die een nieuwe speelplaats gevonden
schijnt te hebben. En zeker ook niet
de pret van het personeel dat bereid
willig en vooral geestdriftig het pu
bliek hielp. Al was het maar met het
wisselen van een tientje, waarbij dan
wel kwartjes voor de automaat moes
ten zitten.
morgen voordeel
150 gram 8o 69
niet duur wc/ heerlijk