Vrije toneelproduktie komt met blijspel van Annie Schmidt Het luipaard staat centraal in carrière van mevrouw Veth Sasi-Naz gaat toch door Durf is bijzonder verheugend „Le Cortfte Ory" bij Nederlandse Opera Optimisme bij Verkade over 1968 Schuldeisers willen prijs Jan Cremer Rina Blaazer overleden UITKERINGEN IMMOFUND Musicals Nog meer TELEVISIEPROGRAMMA'S VANAVOND MORGEN Gek op dieren Geen radiatoren Kohlensaure: daling van de omzet PILOOT STORM 1 RECHTER TIE I TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Brand verwoest restaurant Pagina T MAANDAG 8 JANUARI 1968 79 „Neen hoor Hier slapen v/illy Schuier en zijn vrouw Berta. Maar ze zijn voor twee dagen de hoogte ingegaan om het atelier in orde te maken. Daar zijn een paar van Ber- ta's laarzen. Ik ben er zeker van, dat ze u zullen passen". „Zou ze niet kwaad worden, als ze te weten kwam, dat ik haar laarzen heb gedragen?" „Kwaad? Alle laarzen hier boven zijn van haar. Of van mij, of van u, zolang ze gedragen kunnen -orden- Wij breken ons het hoofd niet over zulke kleinigheden". „Wie heeft die tekening gemaakt?" „Erna heeft ze gekopieerd uit het boek van Soergel' „Erna, wie is dat?" „Dat is de nicht van mijnheer Mül- ler. Ze is zeventien, maar ze tekent, enfin, daar kun u .zelf over oordelen". „Erna van Lützikon?" vroeg Pau line op peinzende toon. „Ik kon. ook uit Lützikon. Ik kwam daar tenmin ste in mijn meisjestijd gedurende mijn vakanties. Daar heb ik mijn heer Müller ook leren kennen. We kennen elkaar heel goed. Dat is te zeggen... als hij zich mij nog herin nert. Het is al zo lang geleden". „O, het zal hem veel plezier doen", riep Mitzi. „Nu, daar ben ik wel benieuwd naar. Maar vertelt u me eens, heb ben jullie een soort van club of ver eniging, daar in de hoogte? Als ik me niet vergis, zei u zoëven, dat u particulier voor mijnheer Müller werkt, nietwaar?" Onder het spreken trok Pauline haar japon en haar laarzen uit. Mitzi kon niet dadelijk een antwoord ge ven, zo verrast was ze van Paulines «choonheid. „We hebben een Atlantropa-vereni- ging gesticht. De tentoonstelling van dit jaar is /bijna klaar. Die wordt veel groter, dan al de vorige, die we reeds gehad hebben". „Ik zou die graag willen bezichti gen. „Die is nog niet helemaal klaar- Maar als u later eens de tijd heeft". „Kan iedereen lid worden van die vereniging?" „Zeker. We zouden heel Europa wel als lid willen inschrijven". „Mag ik het dan worden?" „We zouden 't bijzonder aange naam vinden u als lid te mogen in schrijven". „Hoeveel bedraagt de contributie?" ..Er is geen contributie. Mijnheer Müllelr betaalt alle kosten en uitga ven". „Zo, dus hij is idealist?" „Meer dan dat, mevrouw Elfenau. Hij is een groot man", antwoordde Mitzi met een vuur, dat een lichte golf van bloed naar Paulines wangen stuwde. „Die broek staat u uitstekend", sprak Mitzi, „probeert u nu deze jum per ook eens. Daar is een leren jasje. Maar u moet er een wollen doek overheen dragen, want het is daar boven koud". Pauline was nu klaar met aankle den. „Mevrouw Somers", sprak ze, „u en ik zijn nu, hoop ik, vrienden. Ik sta op 't punt om een Atlantropa-iid te worden. Maar ik kan niet tekenen. Ik kan alleen maar wat op de piano tokkelen." „We hebben daarboven ten zeerste behoefte aan een pianist". „Hebben jullie een piano?" „Daar is een oude kastrol, die die naam draagt. We hadden twee man nen, die wat konden spelen. Maar ik weet niet, of ze dit jaar terug zullen komen- De muziek daarboven is voor verbetering vatbaar, maar dat is he laas niet mijn afdeling". „Wat zou u ervan denken, om eens te proberen een paar laarzen voor die twee mannen op te scharrelen?" vroeg Pauline, die moedwillig van thema veranderde, „anders konden ze nog wel eens in de modder uitglij den en hun nekken breken. Dat zou werkelijk jammer zijn". „Beslist", antwoordde Mitzi. „U moet deze kant uit". Lachend verlieten zé samen de ka mer. XXI Mitzi leidde de bezoekers rond. Om hen te helpen had ze ieder een dikke gedrukte brochure met beschrijvin gen, foto's, tabellen en diagrammen van het werk gegeven. Freddy stak de brochure in zijn zak met een air van „ik ken dat alles al", maar Gus- ti bestudeerde haar aandachtig en was bijzonder geïnteresseerd in het sta tistische gedeelte. Na een lange, moeizame tocht bereikten ze einde lijk uitgeput het oostelijk eind van de dam. Freddy begon daar de gro te beweegbare kranen te prijzen, die het fabrieksmerk Inwald Banz Co. droegen en met zijn onweerlegbare technische kennis greep hij de gele genheid aan de inlichtingen te ver spreiden, die Mitzi hem geduldig ver schaft had. Bij de voet van de Gandhi- rots liet Gusti eindelijk halt houden. Hij was doodmoe en veegde zijn voor hoofd af. „Waar gaan we nu naar toe?" vroeg hij. „We moeten door.de tunnel tot aan Kaapstad", antwoordde Mitzi. „Kaapstad! Kaapstad! Goede gena de!" „Ja, het station aan de andere kant van de tunnel", lachte zij. „Maar als u moe bent, kunnen we het treintje door de tunnel nemen". Gusti en Freddy liepen naar de in gang van de tunnel en tuurden erin. Op een grote afstand zagen ze de opening aan het adere eind- „Goede God Dat is verschrikke lijk" zuchtte Gusti. „Laten we de trolley nemen", sprak Pauline, die tel dusver bijna de hele tijd gezwegen had. Mitzi zei iets tot een van de werk lieden, die een grote rolsteen aan het verwijderen waren en deze greep da delijk een hoorn, waarop hij begon te blazen. Dit hoorngeschal werd beantwoord door een schril gefluit en dadelijk daarop hoorden ze het gehijg van een kleine locomotief, die kwam aanrol len. De wind verscheurde de witte 9toom tot smalle repen, die weer snel voor het oog verdwenen. Hierop klom men de bezoekers in een lage lorrie. De smerige machinist liet zijn vro lijke ogen naar de groep arbeiders rollen, waarna hij Mitzi heimelijk een wenkje gaf. Zij wenkte terug. Hierop verdween de trein met een plotseling gepuf en een wild genies na een flinke hoeveelheid stoom uit gelaten te hebben weer in de duister nis. „Allemachtige God" riep Gusti .wanhopig uit. Freddy nam zijn monocle af en hield krampachtig zijn zwart kaas bolletje vast, dat hij in een winkel op een der Parijse boulevards had gekocht. Hij zette zijn tanden op el kaar, toen de machine haar gang ver haastte en bijna vooruit leek te sprin gen. „Het lijkt wel, of we naar de hel haan" sprak Freddy, die eindelijk zijn monocle weer opzette. Het treintje stopte bij een wissel spoor. Onder hen zagen ze nu het westelijk deel van de grote hoefvor- mige dam, Boven hen hamerden en ratelden reusachtige machines in een loods. Op een stelling, die alle na tuurkundige wetten tartte, stond een steenhouwer op rails, die door stalen 5 en betonnen pijlers gedragen werden. 5 (Wordt vervolgd) 5 ROTTERDAM In het gewijzigde toneelplan van de gesubsidieerde toneel gezelschappen blijkt onverwacht ruimte beschikbaar te zijn voor vrije produk- ties. Vorige week maakten wij al melding van de blijspelen, die de schouw burgdirecteur Greidanus en de acteur Bert van der Linden in het volgende sei zoen willen brengen. Kort daarna zijn nieuwe plannen bekend geworden. Om verscheidene redenen is de durf 5 van een aantal producenten om zonder 5 subsidie amusementstoneel te gaan brengen bijzonder verheugend. Deze plannen maken het namelijk de gesub sidieerde grote gezelschappen moge lijk hun aandacht voortaan sterker te richten op belangrijke artistieke pres taties. Omdat zij niet meer behoeven te doubleren en minder moeten reizen, zullen zij het klassieke en moderne to neel inclusief de nieuwe experimen ten op zo hoog mogelijk niveau kun nen spelen. Naast het serieuze toneel is er duide lijk behoefte aan het ontspannings theater. Er is een groot publiek dat van het toneel niet meer vraagt dan amusement. Met het toenemen van de vrije tijd kan dat publiek nog wel eens veel groter worden. Dat producers als Paul Kijzer, Meerburg en Hofman dit amusement aandurven zonder een beroep te doen op subsidie uit de overheidskas, is een verrassende ontwikkeling die ons gehe le Nederlandse toneel ten goede kan komen. De concurrentiestrijd in de vrije to neelsector zal de kwaliteit van de voor stellingen ongetwijfeld ten goede ko men. Wellicht zal het publiek dat in groten getale naar het amusementsto neel stroomt, eerlang ook de weg naar het serieuze toneel vinden. Het produktieteam MeerbergHof man (bekend van de succesrijke musi cal „My fair lady") brengt in samen werking met John de Crane op 1 no vember in het Nieuwe de la Mar-thea- ter in Amsterdam de première van het blijspel „En ik dan?". Het is geschre ven door Annie M. G. Schmidt, die blijkbaar de smaak te pakken heeft ge kregen na het succes met haar musical „Heerlijk duurt het langst". Zij schreef haar blijspel voor Mary Dresselhuys en Joan Remmelts, die er de hoofdrol len in gaan spelen. 3704. In de bungalow heerste inmiddels een minder opgewekte stemming. Niet dat Jane en Sandra het niet goed met elkaar konden vinden. Integendeel, zij jjj voelden zich tot elkaar aangetrokken, maar het feit, E dat de vier heren zich de hele dag niet lieten zien, S wekte deprimerend. Het tweetal had het gevoel alsof zij niet meetelden, ,,'t Zijn net kwajongens!" smaalde Jane. „Meisjes mogen lekker niet meedoen. We kun- 5 nen geloof ik de koffietafel ook wel weer afruimen. E Gezellig hoor! Als ze maar niet denken, dat ik ze ach- S terna ga lopen met thermosflessen en sandwiches. Ze kunnen netjes hier komen, wat zeg jij?" Sandra knik te ijverig. „Je hebt groot gelijk, kind," vond zij. „Gis- teren hebben ze ons ook al bijna de hele dag in de steek gelaten. Het is geen stijl! Laat ze maar rustig hongeren, hoor!" De vier booswichten hadden het in tussen veel te druk om aan zulke banale dingen als eten en drinken te denken. De scherm-kubus en alle geheimzinnige apparaten die erbij hoorden, stonden nu op hun plaats en het grote experiment kon beginnen! „Eindelijk!", riep Buck ongeduldig uit en stapte door de opening het transparante vierkant binnen. „Nou, jongens, tot over zes uurtjes dan ongeveer. Doe geen domme dingen, terwijl ik weg ben, hoor. Hij, die gaat verdwijnen, groet u!" 31. Tsjiao Tai, de hoofdman en de oudste klerk zijn E naar de kerker gegaan, waar Hoe Ta-ma in de ketens gesloten zit. „Zo, hondezoon, ben je daar" begroet s Hoe Tsjiao Tai, als hij hen door de tralies ziet nade- s ren. „Ik zeg het niet graag, maar ik moet toegeven S dat het een mooie rugworp van je was". „Ik ben er E kapot van", antwoordt Tsjiao Tai koel. Ze betreden de kerker en de oudste klerk zat zich in postuur om alles s op te tekenen wat er gezegd wordt. „Vertel me eerst S maar eens wat meer over die roofoverval die je ver- E knoeid hebt", begint Tsjiao Tai het verhoor. „Och, waarom niet", zegt Hoe Ta-ma. „Het enige dat jullie me kunnen maken is dat ik een karrevoerder een tik op zijn kop heb gegeven. Aan het stelen was ik nog niet eens toegekomen". „Hoe had je gedacht de rijst van de hand te doen?" vraagt Tsjiao Tai. „Elke koop man van het gilde zou toch hebben willen weten waar je de rijst vandaan had?" „Niks van de hand doen", antwoordt Hoe. „Dat was juist het mooie. Ik hoefde die balen alleen maar in de rivier te smijten, de hele mikmak. Het was bedorven rijst, zie je. De snuiter die 't verkocht, zou de partij vergoed hebben gekregen van zijn gilde. Maar omdat ik de zaak verknoeide, werd de rijst keurig afgeleverd bij de koper, en toen moest de eigenaar natuurlijk zelf het hele zootje ver goeden". TEKKO TAKS BREEKT HET DIEPTE-RECORD 1. Na een voorspoedige fietstocht kwam Tekko in de middag weer thuis van zijn laatste avontuur. „Hé, hé, daar zijn we dan eindelijk weer!" zuchtte on ze vriend, die een beetje stijf van het zitten, moei zaam van zijn fiets stapte en zijn sleutel voor de dag haalde. „Dat was ten hele trap, van St. ïlpendonk in één ruk naar huis. Wij Taksen zijn van een taai en volhoudend ras. Ah! Kijk eens! Daar hangt warempel het bord nog, dat ik opgehangen heb toen ik met va kantie ging. Wacht ik zal het nu meteen maar weg halen. Mijn vakantie zit er alweer op. Oh, wat heb ik een trek in lekker eten!" Hij ging vlug zijn fiets in de schuur zetten en rende vervolgens naar de bakker, de melkboer en de kruidenier om alles te halen wat hij voor een smakelijke maaltijd dacht no dig te hebben. Even later deed hij zich dan ook wer kelijk te goed aan dik gesmeerde boterhammen met gebakken eieren en dikke plakken kaas. „Hé, Hé" zuchtte hij eindelijk voldaan en dronk een groot glas melk in één teug leeg. „Zoals het eten thuis smaakt, smaakt het nergens" En nadat hij hier over nog wat nagemijmerd had. besloot hij opeens om voor het naar bed gaan, nog een klein ommetje te gaan maken. Hij greep daarom hoed en wandelstok en ging de deur uit. iiiMiiiiiiiiiiiiiiiimniiiiimiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiii „Met man en muis" heet een musi cal, die op nieuwjaarsdag 1969 even eens in het Nieuwe de la Mar-theater in première gaat. Dit spel, een pro- duktie van John de Crane, wordt ge schreven door Annie M. G. Schmidt, Michel van der Plas (onder meer schrijver van Wim Sonnevelds succes lied „Frater Venantius") en Guus AMSTERDAM Als eerste produk- tie in het nieuwe jaar zal de Nederland se Operastichting een serie voorstellin gen geven van Rossini's opera „Le Com- te Ory" onder leiding van de dirigent Alberto Erede. Hij heeft als begelei dingsensemble het Brabants Orkest tot zijn beschikking. De opera gaat op 17 januari in de Amsterdamse Stadsschouwburg in pre mière. Op 19 en 23 januari volgen nog twee avondvoorstellingen en op 21 ja nuari een matinee. Op 25 en 27 januari wordt de opera in het Circustheater in Scheveningen gespeeld en op 1 februari in de Stadsschouwburg in Utrecht. De serie wordt op 3 februari afgesloten met een voorstelling in Eindhoven. Vleugel (van „De stunt"). De voor naamste rollen zullen worden gespeeld door Conny Stuart, Ton Lensink, Els de Wijn en Freddy Albeck. Behalve bovengenoemde vrije pro- dukties worden voor het volgend jaar nog andere voorstellingen verwacht. Wij meldden reeds eerder de produk- ties „There's a girl in my soup" met Ton van Duinhoven in de hoofdrol en „Twee onschuldige engelen" met Enny Mols- de Leeuwe en Lily Bouw meester. HILVERSUM I 18.00 Koorzang met ork.begel. (gr.). 18.10 Uitz. van de PSP. 18.30 Nws. en weerpr. 18.45 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Muz. en dienst: A. Kerk orgelconcert: klass. en mod. muz.; B. Stereo: Mod. gewijde muz. 19.30 Ste reo: Licht instr. ensemble met zangso liste. 19.50 Stereo: Metropole-orkest: amusementsmuz. 20.10 Het grote po dium: A. Stereo: Weens Filharm. ork.: klass. muz.: B. Herinneringen aan Ri chard Tauber. 22.15 Literama ^adio- kron. over boeken, schrijvers ea to neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal en semble: klass. lied. 23.15 Mod. strijk kwartet (gr.). 23.30 Mod. blaasinstru menten en hun nog levende oervor men, muz. lez. 23.55-24.00 Uws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Rad. journ. 18.25 Ik verbind u door...: praatje. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevar. progr. (19.08 Paris vous parle.). 19.35 RVU: Muz. Spectrum, door Klaas A. Posthu- ma. NRU: 20.05 Briet Mila: de besnij denis, gespr. 20.30 Jazz Work Shop (opn.) 21.00 Musonette: licht muz.- progr. 21.30 In Nederlands lucht: doe. over de luchtverontreiniging in Neder land. 22.00 Stereo: Glenn Miller ork. met zangsolist (gr.). 22.20 Bond zon der Naam: Wat uit het hart komt, blijft in. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Me tro's Midnight's Music: gevar. muz.- progr. (opn.). 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. STER: 19.03 Reel. CVK-IKOR-RKK19.06 Kenmerk, de wekelijkse act.rubr. over kerk en samenleving. AVRO: 19.32 AVRO's Sportpanorama. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. en weerover- zicht. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 Weerzien met Indonesië, filmrep. 21.20 De Gert en Hermien-show. 22.00 Twist gesprekken met God (3). NTS: 22.30- 22.35 Journ. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. >.STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. VPRO: 19.03 Hoepla, TV-magazine voor de jeugd. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. VPRO: 20.20 Good times, wonder ful times, TV-film over het thema oor log. 21.30 Forum: discussie. NTS: 22.15- 22.20. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Stereo: Pianorecital (gr.): semi-klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Volksmuziek uit Joegoslavië. 8.00 Nws. 8.10 NCRV-lied. 8.13 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Omroepdubbelkwartet: mod. liede ren. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Theologische etherleergang 10.35 Stereo: Klavecimbel-recital: oude muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge var. progr. (ca. 12.23 Wij van het land; 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.40 Act.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muz. middagmagazine (16.00-16.02 Nws., de krant in het bui tenland en wegeninf.). 17.00 Overheids voorlichting: architectuur in Willem stad. Spreker: F. J. van Wel. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ocht.gymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag, praat je. AVRO: Nws. (8.00). 8.10 Radiojour naal. 8.20 Li. gr.muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide rep. 9.40 Koormuz. uit de Middeleeuwen en de Renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.: pop. verz.pl.pr. (11.00- 11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Instr. ensemble: klass. en mod. kamermuz. (opn.) 12.27 Med. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Radiojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Muze belicht: muz. van Ned. componis ten. 14.30 Symfonie-ork. van de Tu- rijnse Omroep (opn.): am.muz. AVRO: 15.00 De verdwenen koning, hoorspel (dl. 2). 15.40 Mod. Finse pianomuziek en koorzang. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Pia norecital: klass. en mod. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 The Down Town Jazz band: dixielandmuz. (gr.). 17.30 Li. gr. muz. voor de tieners. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Neder landse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink Klaar, zonder nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspress: gevar. pl.progr. (14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix; li. pl.progr. (17.00 Nws.). Maandag 8 januari 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal 10.20 Sport- journ. 10.50 Pr. v. jonge mensen 12.00- 13.30 Actual.kroniek 16.40 Journ. 16.45 Naaicursus 17.05 Filmreport. 17.35 Pr. over woninginjr. 14.00 Journ. (Region, pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourri. 18.53 Zandmannetje 19.00 Act. 19.26 Dr. Bill Baxter, tv-film 19.59 Pr.-overzicht WDR: 18.05 Tekenfilm. 18.25 Goeden avond 18.30 Hier und Héute 19.10 K: Vlucht door de Andes, tv-film 19.40 K: Nieuw uit de Nieuwe Wereld 19.45 K: Weekoverz.) 20.00 Journ. en weerbe richt 20.15 Filmreport. 21.00 Quiz 21.45 Discussie 22.30 Journ., comment, en weerber. 22.50 K: Documentaire 23.45 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Der Mann ohne Namen, tv-film 18.20 Lichte muz. en act. 18.55 Docum. 19.27 Weer ber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk 20.15 Medische rubr. Aansl.: Nws. 21.00 La vida crimi- na de Archibaldo de la Cruz, Mexi caanse speelfilm (niet gesch. v. jeugdi ge kijkers) Aansl.: filmtips 22.35 Nws., weerber. en act. Hermanna Christina Josephina Veth, geboren Oostburg (30), heeft een lui paard, soms zelfs op schoot. Op 5 augustus 1966 keken in hotel Huis ter Duin (Noordwijk) een kleine honderd in gala-pak gehuldigde genodigden naar haar en haar luipaard. Zij zong, het luipaard niet. Haar echtgenoot, de Rotterdamse architect Veth ontwerper van fabriekscomplexen had zijn vrouw dit avondje aangeboden. Zingen was haar hobby, maar niemand in Nederland kende haar. Onder de genodigden: radiatorenfa brikant Van Heijst, Siebe van der Zee en Willem Duys. De genodigde publicis ten houden zich stil. Zelfs het luipaard kan niet verhullen, dat de zangkwali teiten van mevrouw Veth artiesten naam Sasi-Naz (zuivere roos) voor het beroepsleven niet toereikend schij nen. Niettemin verschijnt Sasi-Naz in de Vuist van Willem Duys, met luipaard Sarina (4). En niettemin neemt de pla tenmaatschappij Phonogram van haar twee kleine grammofoonplaatjes op, die behoorlijk verkopen. Dit beginnen de succes resulteerde gistermiddag in de Amsterdamse Birds Club in de presentatie van haar eerste langspeel plaat. Kortom, de feiten zijn op de hand van Sasi-Naz. Een van Neerlands beste jazz-combo's, dat van Tony Eijk, staat in de Birds Club klaar voor de begelei ding. Veronica's disc-jockey Gerard de Vries zal de ceremonie leiden. Ze wor den niet betaald door Phonogram. Rolf ten Kate, publiciteitschef van deze pla- ténmaatschappij„Als wij zoiets doen en het meisje wil erbij zingen, laten we een geluidsband meedraaien, maar als haar man dit allemaal wil betalen moet hij dat weten" Sasi-Naz verschijnt in glinsterend broekpak, uiteraard met roos, maar voorlopig nog zonder beest. Ze zingt „You'll never know". Dan komt het beest om Sasi-Naz te inspireren tot wat oerwoudzang. „Een derde liedje", vraagt Gerard de Vries, maar daar is niet op gerekend. Ook niet trouwens op de Amsterdamse grafoloog Bruinsma, die in een onbewaakt ogenblik de mi crofoon grijpt om een snelle analyse van Sasi's handschrift voor te lezen. Hij constateert onder meer: Zeer temperamentvol, vrouwelijk, optimis tisch, ze kan praktisch alles bereiken wat ze wil, veel energie, veel flair. Maar in feite heeft ze veel behoefte aan steun. Ze heeft een sterk recht vaardigheidsgevoel. Een idealistische inslag, maar staat goed met beide be nen op de grond. Ze heeft een grote behoefte iets groots te bereiken". Sasi-Naz kijkt verguld, op zoveel goeds had ze kennelijk niet gehoopt. Gesterkt nestelt ze zich in een hoekje, voor het vragenuurtje. Het luipaard en het feestje in Noordwijk staan daarbij centraal. Eerst het luipaard: „Ik ben altijd gek op dieren geweest. Ja, waarom een luipaard, dat weet ik niet. M'n man kon haar kopen en dat heeft hij voor me gedaan, op m'n verjaardag". Of het beest wel de juiste steun is om een zangcarrière op te bouwen? Sasi-Naz: „Dat denkt nou wel ieder een, maar dat is echt niet zo. We hadden thuis een feestje. Ik zong Pussycat en toen kwam Salina bij me zitten. En toen zei iemand tegen me: daar moet je mee gaan werken. Nou, zo is het ge komen hè". Na het debêcle van Van Heijst heeft deze in het weekblad Vrij Nederland onder meer gezegd dat de man van Sasi-Naz radiatoren bij hem had be steld, nadat zij door toedoen van Van Heijst in de Vuist van Willem Duys was verschenen. Sasi-Naz: „O ja, over Van Heijst dat wilde ik ook nog even zeggen. Daar is niets van waar. Ik heb die meneer in Noordwijk voor het eerst gezien en een handje gegeven. Daarna nooit meer, ik heb hem nooit meer gezien. En m'n man heeft nooit zaken met hem ge daan. Bovendien, we hebben helemaal geen radiatoren thuis, we hebben plint- verwarming". Ook de opmerking dat haar man er toch wel erg veel geld voor over heeft om zijn vrouw in de gelegenheid te stellen van haar hobby een beroep te maken, vindt ze niet juist. Ze zegt: „Ik heb voordat ik was ge- troudw erg veel tournees gemaakt langs de Zwitserse en Duitse Kurza- len; dat doe ik trouwens nog. En daar mee heb ik erg veel verdiend. Ik wil alleen behalve in Zwitserland en Duits land ook hier bekend zijn, geaccepteerd zijn. Dan kan ik ook wat meer thuis zijn. Trouwens, m'n hele karakter wijst het uit. Jullie hebben het net kunnen horen. Ik zal doorgaan".. Wat dat betekent is niet zeker. Zelf suggereert ze: „Een teeveetje en mis schien nog een plaat. Wat moet je hier anders?" ZAANDAM. De heer F. Verkade, directeur van de Koninklijke Verkade Fabrieken, heeft In zijn nieuwjaarstoe spraak de ondernemingsraad meege deeld, dat de economische spanningen niet geheel ongemerkt aan het bedrijf zijn voorbijgegaan. De prijsstijging van cacaobonen heeft zich in 1967 voortge zet en zal het komende jaar waarschijn lijk nog doorgaan. Het gevolg zal zijn: hogere chocoladeprijzen, hetgeen van invloed zal zijn op de omzet. Het door de tweede Kamer „overhaast genomen besluit", de omzetbelasting met 40 in plaats van met 20 opcenten te verho gen, zal de bedrijfstak voor extra pro blemen stellen. De beschuitindustrie heeft een behoor lijk jaar gehad, hetgeen mede te dan ken kan zijn aan de toegenomen be langstelling voor beschuit na de geboor te van een prinsenkind. Het produkt „knackebröd" is over 't dieptepunt van extreme prijsconcurren tie heen. De export van Verkade-pro- dukten heeft zich goed ontwikkeld voor al naar Frankrijk en België. De export ovérzee is iets teruggelopen tengevolge van de oorlogsomstandigheden in het Midden- en Verre Oosten. Over de ontwikkelingen op EEG-ge- bied toonde de heer Verkade zich tevre den. De devaluatie van het Pond Ster ling en de Amerikaanse bestedings-be- perking kunnen zich als negatieve in- vloedén doen voelen. Aan de andere kant lijkt de conjunctuur in Nederland haar dieptepunt gepasseerd te zijn, zo dat het jaar 1968 met een zeker opti misme tegemoet gezien kan worden, al dus de heer Verkade. ROTTERDAM Het vastgoedbeleg gingsfonds Immofund 1962 heeft de uit kering over het tweede halfjaar 1967 vastgesteld op f38,65. Daardoor is over 1967 in totaal f 76,88 per participatie uit gekeerd tegenover f 74,09 per participa tie in 1966. Ook de uitkering van het vastgoedbeleggingsfonds Immofund 1963 is in 1967 hoger dan in 1966. Door een uitkering van f31,11 over het tweede halfjaar 1967 kwam namelijk de totale uitkering van Immofund 1963 op f 62,16 voor 1967 tegenover f 60.77 in 1966. De uitkering van het vastgoedbeleg gingsfonds Immofund 1964 A vertoonde de grootste stijging. Doordat over het tweede halfjaar 1967 f 30,05 per partici patie kon worden uitgekeerd bedroeg 't totaal der uitkeringen over 1967 f 60,09 tegenover f 55,68 in 1966. De noteringen op de incourante markt zijn thans voor de verschillende fond sen: Immofund 1962 f 965, Immofund 1963 f845 en Immofund 1964 A f830. AMSTERDAM De gang van zaken in 1966 voor NV Maatschappij tot Ex ploitatie van Rheinische Kohlensaure Werke te Amsterdam kan bevredigend worden genoemd, zo staat in het jaar verslag, dat ernstig is vertraagd. Het exploitatie-resultaat was lager op f405.000 (f433.000), maar het winstsal do komt vrijwel onveranderd uit op f 94.000 en wederom wordt elf pet. divi dend voorgesteld. Het bedrijf exploi- teerd koolzuurbronnen aan de Duitse Rijn en bedient vandaar klanten in de Bondsrepubliek. Behalve in Berlijn was de omzetontwikkeling tevredenstellend. De invoering van de belasting op de toe voegde waarden in Duitsland per 1.1/68 zal de directie, naar zij vreest, veel hoofdbrekens bezorgen. De uit komsten van de dochterondernemingen stemden tot tevredenheid. De resulta ten van de Victoria-Bron NV vertoon den een bevredigend herstel. De inves teringen van de maatschappij in 1966 beliepen DM 364.400. Ook in de komen de jaren zullen nog grote investeringen (in koolzuurtanks) nodig zijn. De gang van zaken in 1967 werd na delig beïnvloed door de ongunstige con juncturele situatie in Duitsland. Op een omzetdaling van 2 a 3 pet. moet worden gerekend. De financiëlè resultaten zul len naar verwachting niet het niveau van 1966 bereiken. De aandelen zijn of ficieel ter beurze van Amsterdam geno teerd in coupures van f600. Vrijdag was de koers 425 b. BERGEN Omstreeks vijf uur za terdagmorgen is in het Nóordlimburg- se grensplaatsje Siebengewald het café restaurant „De Drie-angel" geheel door brand verloren gegaan. Ook het woon huis ging grotendeels in vlammen op De schade, die nog niet kon worden vastgesteld, bedraagt naar schatting 60 70.000,gulden. AMSTERDAM Schuldeisers, on der wie de inspectie van de belastin gen, hebben de gemeente Amsterdam gevraagd Jan Cremer zijn prozaprijs van de stad van vierduizend gulden niet uit te betalen, maar die te gebruiken voor delging van de schul den die de in Amerika verblijvende Cremer in ons land heeft. De gemeente Amsterdam wil geen verdere bijzonderheden verstrekken over de schulden. De juridische afde ling van de gemeente onderzoekt wat de rechten en plichten van de gemeen te op dat punt zijn. Indien beslag wordt gelegd op de prijs, zal de vordering van de belastingen het eerst worden vol daan. Eerder waren er al moeilijkheden over de prijs, omdat een van de drie juryleden principieel bezwaar had te gen de onderscheiding van Cremers tweede boek. Onlangs besloten burge meester en wethouders van Amster dam de prozaprijs toch aan Cremer toe te kennen. AMSTERDAM Op 67-jarige leef tijd is in Amsterdam overleden de ac trice Rina Blaaser. Mevrouw Blaaser die op haar 17e jaar bij het toneel in Amsterdam kwam, speelde onder ande re bij Herman Bouber en Johan Kaart. Laatstelijk maakte zij deel uit van de toneelgroep „Theater". De begrafe nis geschiedt op dinsdag op de Amste damse begraafplaats Zorgvlied.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2