Vrije toneelproduktie komt met
blijspel van Annie Schmidt
Het luipaard staat centraal
in carrière van mevrouw Veth
Sasi-Naz gaat toch door
Durf is bijzonder
verheugend
„Le Cortfte Ory" bij
Nederlandse Opera
Optimisme
bij Verkade
over 1968
Schuldeisers willen
prijs Jan Cremer
Rina Blaazer
overleden
UITKERINGEN
IMMOFUND
Musicals
Nog meer
TELEVISIEPROGRAMMA'S
VANAVOND
MORGEN
Gek op dieren
Geen radiatoren
Kohlensaure:
daling van
de omzet
PILOOT STORM
1 RECHTER TIE
I TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Brand verwoest
restaurant
Pagina T
MAANDAG 8 JANUARI 1968
79
„Neen hoor Hier slapen v/illy
Schuier en zijn vrouw Berta. Maar
ze zijn voor twee dagen de hoogte
ingegaan om het atelier in orde te
maken. Daar zijn een paar van Ber-
ta's laarzen. Ik ben er zeker van, dat
ze u zullen passen".
„Zou ze niet kwaad worden, als ze
te weten kwam, dat ik haar laarzen
heb gedragen?"
„Kwaad? Alle laarzen hier boven
zijn van haar. Of van mij, of van u,
zolang ze gedragen kunnen -orden-
Wij breken ons het hoofd niet over
zulke kleinigheden".
„Wie heeft die tekening gemaakt?"
„Erna heeft ze gekopieerd uit het
boek van Soergel'
„Erna, wie is dat?"
„Dat is de nicht van mijnheer Mül-
ler. Ze is zeventien, maar ze tekent,
enfin, daar kun u .zelf over oordelen".
„Erna van Lützikon?" vroeg Pau
line op peinzende toon. „Ik kon. ook
uit Lützikon. Ik kwam daar tenmin
ste in mijn meisjestijd gedurende
mijn vakanties. Daar heb ik mijn
heer Müller ook leren kennen. We
kennen elkaar heel goed. Dat is te
zeggen... als hij zich mij nog herin
nert. Het is al zo lang geleden".
„O, het zal hem veel plezier doen",
riep Mitzi.
„Nu, daar ben ik wel benieuwd
naar. Maar vertelt u me eens, heb
ben jullie een soort van club of ver
eniging, daar in de hoogte? Als ik
me niet vergis, zei u zoëven, dat u
particulier voor mijnheer Müller
werkt, nietwaar?"
Onder het spreken trok Pauline
haar japon en haar laarzen uit. Mitzi
kon niet dadelijk een antwoord ge
ven, zo verrast was ze van Paulines
«choonheid.
„We hebben een Atlantropa-vereni-
ging gesticht. De tentoonstelling van
dit jaar is /bijna klaar. Die wordt veel
groter, dan al de vorige, die we
reeds gehad hebben".
„Ik zou die graag willen bezichti
gen.
„Die is nog niet helemaal klaar-
Maar als u later eens de tijd heeft".
„Kan iedereen lid worden van die
vereniging?"
„Zeker. We zouden heel Europa wel
als lid willen inschrijven".
„Mag ik het dan worden?"
„We zouden 't bijzonder aange
naam vinden u als lid te mogen in
schrijven".
„Hoeveel bedraagt de contributie?"
..Er is geen contributie. Mijnheer
Müllelr betaalt alle kosten en uitga
ven".
„Zo, dus hij is idealist?"
„Meer dan dat, mevrouw Elfenau.
Hij is een groot man", antwoordde
Mitzi met een vuur, dat een lichte
golf van bloed naar Paulines wangen
stuwde.
„Die broek staat u uitstekend",
sprak Mitzi, „probeert u nu deze jum
per ook eens. Daar is een leren jasje.
Maar u moet er een wollen doek
overheen dragen, want het is daar
boven koud".
Pauline was nu klaar met aankle
den.
„Mevrouw Somers", sprak ze, „u
en ik zijn nu, hoop ik, vrienden. Ik
sta op 't punt om een Atlantropa-iid
te worden. Maar ik kan niet tekenen.
Ik kan alleen maar wat op de piano
tokkelen."
„We hebben daarboven ten zeerste
behoefte aan een pianist".
„Hebben jullie een piano?"
„Daar is een oude kastrol, die die
naam draagt. We hadden twee man
nen, die wat konden spelen. Maar ik
weet niet, of ze dit jaar terug zullen
komen- De muziek daarboven is voor
verbetering vatbaar, maar dat is he
laas niet mijn afdeling".
„Wat zou u ervan denken, om eens
te proberen een paar laarzen voor
die twee mannen op te scharrelen?"
vroeg Pauline, die moedwillig van
thema veranderde, „anders konden
ze nog wel eens in de modder uitglij
den en hun nekken breken. Dat zou
werkelijk jammer zijn".
„Beslist", antwoordde Mitzi. „U
moet deze kant uit".
Lachend verlieten zé samen de ka
mer.
XXI
Mitzi leidde de bezoekers rond. Om
hen te helpen had ze ieder een dikke
gedrukte brochure met beschrijvin
gen, foto's, tabellen en diagrammen
van het werk gegeven. Freddy stak
de brochure in zijn zak met een air
van „ik ken dat alles al", maar Gus-
ti bestudeerde haar aandachtig en was
bijzonder geïnteresseerd in het sta
tistische gedeelte. Na een lange,
moeizame tocht bereikten ze einde
lijk uitgeput het oostelijk eind van
de dam. Freddy begon daar de gro
te beweegbare kranen te prijzen, die
het fabrieksmerk Inwald Banz Co.
droegen en met zijn onweerlegbare
technische kennis greep hij de gele
genheid aan de inlichtingen te ver
spreiden, die Mitzi hem geduldig ver
schaft had. Bij de voet van de Gandhi-
rots liet Gusti eindelijk halt houden.
Hij was doodmoe en veegde zijn voor
hoofd af.
„Waar gaan we nu naar toe?"
vroeg hij.
„We moeten door.de tunnel tot aan
Kaapstad", antwoordde Mitzi.
„Kaapstad! Kaapstad! Goede gena
de!"
„Ja, het station aan de andere
kant van de tunnel", lachte zij.
„Maar als u moe bent, kunnen we
het treintje door de tunnel nemen".
Gusti en Freddy liepen naar de in
gang van de tunnel en tuurden erin.
Op een grote afstand zagen ze de
opening aan het adere eind-
„Goede God Dat is verschrikke
lijk" zuchtte Gusti.
„Laten we de trolley nemen", sprak
Pauline, die tel dusver bijna de hele
tijd gezwegen had.
Mitzi zei iets tot een van de werk
lieden, die een grote rolsteen aan het
verwijderen waren en deze greep da
delijk een hoorn, waarop hij begon
te blazen.
Dit hoorngeschal werd beantwoord
door een schril gefluit en dadelijk
daarop hoorden ze het gehijg van een
kleine locomotief, die kwam aanrol
len. De wind verscheurde de witte
9toom tot smalle repen, die weer snel
voor het oog verdwenen. Hierop klom
men de bezoekers in een lage lorrie.
De smerige machinist liet zijn vro
lijke ogen naar de groep arbeiders
rollen, waarna hij Mitzi heimelijk een
wenkje gaf. Zij wenkte terug.
Hierop verdween de trein met een
plotseling gepuf en een wild genies
na een flinke hoeveelheid stoom uit
gelaten te hebben weer in de duister
nis.
„Allemachtige God" riep Gusti
.wanhopig uit.
Freddy nam zijn monocle af en
hield krampachtig zijn zwart kaas
bolletje vast, dat hij in een winkel
op een der Parijse boulevards had
gekocht. Hij zette zijn tanden op el
kaar, toen de machine haar gang ver
haastte en bijna vooruit leek te sprin
gen.
„Het lijkt wel, of we naar de hel
haan" sprak Freddy, die eindelijk
zijn monocle weer opzette.
Het treintje stopte bij een wissel
spoor. Onder hen zagen ze nu het
westelijk deel van de grote hoefvor-
mige dam, Boven hen hamerden en
ratelden reusachtige machines in een
loods. Op een stelling, die alle na
tuurkundige wetten tartte, stond een
steenhouwer op rails, die door stalen 5
en betonnen pijlers gedragen werden. 5
(Wordt vervolgd) 5
ROTTERDAM In het gewijzigde toneelplan van de gesubsidieerde toneel
gezelschappen blijkt onverwacht ruimte beschikbaar te zijn voor vrije produk-
ties. Vorige week maakten wij al melding van de blijspelen, die de schouw
burgdirecteur Greidanus en de acteur Bert van der Linden in het volgende sei
zoen willen brengen. Kort daarna zijn nieuwe plannen bekend geworden.
Om verscheidene redenen is de durf
5 van een aantal producenten om zonder
5 subsidie amusementstoneel te gaan
brengen bijzonder verheugend. Deze
plannen maken het namelijk de gesub
sidieerde grote gezelschappen moge
lijk hun aandacht voortaan sterker te
richten op belangrijke artistieke pres
taties. Omdat zij niet meer behoeven
te doubleren en minder moeten reizen,
zullen zij het klassieke en moderne to
neel inclusief de nieuwe experimen
ten op zo hoog mogelijk niveau kun
nen spelen.
Naast het serieuze toneel is er duide
lijk behoefte aan het ontspannings
theater. Er is een groot publiek dat
van het toneel niet meer vraagt dan
amusement. Met het toenemen van de
vrije tijd kan dat publiek nog wel eens
veel groter worden.
Dat producers als Paul Kijzer,
Meerburg en Hofman dit amusement
aandurven zonder een beroep te doen
op subsidie uit de overheidskas, is een
verrassende ontwikkeling die ons gehe
le Nederlandse toneel ten goede kan
komen.
De concurrentiestrijd in de vrije to
neelsector zal de kwaliteit van de voor
stellingen ongetwijfeld ten goede ko
men. Wellicht zal het publiek dat in
groten getale naar het amusementsto
neel stroomt, eerlang ook de weg naar
het serieuze toneel vinden.
Het produktieteam MeerbergHof
man (bekend van de succesrijke musi
cal „My fair lady") brengt in samen
werking met John de Crane op 1 no
vember in het Nieuwe de la Mar-thea-
ter in Amsterdam de première van het
blijspel „En ik dan?". Het is geschre
ven door Annie M. G. Schmidt, die
blijkbaar de smaak te pakken heeft ge
kregen na het succes met haar musical
„Heerlijk duurt het langst". Zij schreef
haar blijspel voor Mary Dresselhuys
en Joan Remmelts, die er de hoofdrol
len in gaan spelen.
3704. In de bungalow heerste inmiddels een minder
opgewekte stemming. Niet dat Jane en Sandra het niet
goed met elkaar konden vinden. Integendeel, zij
jjj voelden zich tot elkaar aangetrokken, maar het feit,
E dat de vier heren zich de hele dag niet lieten zien,
S wekte deprimerend. Het tweetal had het gevoel alsof
zij niet meetelden, ,,'t Zijn net kwajongens!" smaalde
Jane. „Meisjes mogen lekker niet meedoen. We kun-
5 nen geloof ik de koffietafel ook wel weer afruimen.
E Gezellig hoor! Als ze maar niet denken, dat ik ze ach-
S terna ga lopen met thermosflessen en sandwiches. Ze
kunnen netjes hier komen, wat zeg jij?" Sandra knik
te ijverig. „Je hebt groot gelijk, kind," vond zij. „Gis-
teren hebben ze ons ook al bijna de hele dag in de
steek gelaten. Het is geen stijl! Laat ze maar rustig
hongeren, hoor!" De vier booswichten hadden het in
tussen veel te druk om aan zulke banale dingen als
eten en drinken te denken. De scherm-kubus en alle
geheimzinnige apparaten die erbij hoorden, stonden nu
op hun plaats en het grote experiment kon beginnen!
„Eindelijk!", riep Buck ongeduldig uit en stapte door
de opening het transparante vierkant binnen. „Nou,
jongens, tot over zes uurtjes dan ongeveer. Doe geen
domme dingen, terwijl ik weg ben, hoor. Hij, die gaat
verdwijnen, groet u!"
31. Tsjiao Tai, de hoofdman en de oudste klerk zijn
E naar de kerker gegaan, waar Hoe Ta-ma in de ketens
gesloten zit. „Zo, hondezoon, ben je daar" begroet
s Hoe Tsjiao Tai, als hij hen door de tralies ziet nade-
s ren. „Ik zeg het niet graag, maar ik moet toegeven
S dat het een mooie rugworp van je was". „Ik ben er
E kapot van", antwoordt Tsjiao Tai koel. Ze betreden de
kerker en de oudste klerk zat zich in postuur om alles
s op te tekenen wat er gezegd wordt. „Vertel me eerst
S maar eens wat meer over die roofoverval die je ver-
E knoeid hebt", begint Tsjiao Tai het verhoor. „Och,
waarom niet", zegt Hoe Ta-ma. „Het enige dat jullie
me kunnen maken is dat ik een karrevoerder een tik
op zijn kop heb gegeven. Aan het stelen was ik nog
niet eens toegekomen". „Hoe had je gedacht de rijst
van de hand te doen?" vraagt Tsjiao Tai. „Elke koop
man van het gilde zou toch hebben willen weten waar
je de rijst vandaan had?" „Niks van de hand doen",
antwoordt Hoe. „Dat was juist het mooie. Ik hoefde
die balen alleen maar in de rivier te smijten, de hele
mikmak. Het was bedorven rijst, zie je. De snuiter die
't verkocht, zou de partij vergoed hebben gekregen
van zijn gilde. Maar omdat ik de zaak verknoeide,
werd de rijst keurig afgeleverd bij de koper, en toen
moest de eigenaar natuurlijk zelf het hele zootje ver
goeden".
TEKKO TAKS BREEKT HET DIEPTE-RECORD
1. Na een voorspoedige fietstocht kwam Tekko in de
middag weer thuis van zijn laatste avontuur.
„Hé, hé, daar zijn we dan eindelijk weer!" zuchtte on
ze vriend, die een beetje stijf van het zitten, moei
zaam van zijn fiets stapte en zijn sleutel voor de dag
haalde. „Dat was ten hele trap, van St. ïlpendonk in
één ruk naar huis. Wij Taksen zijn van een taai en
volhoudend ras. Ah! Kijk eens! Daar hangt warempel
het bord nog, dat ik opgehangen heb toen ik met va
kantie ging. Wacht ik zal het nu meteen maar weg
halen. Mijn vakantie zit er alweer op.
Oh, wat heb ik een trek in lekker eten!" Hij ging vlug
zijn fiets in de schuur zetten en rende vervolgens naar
de bakker, de melkboer en de kruidenier om alles te
halen wat hij voor een smakelijke maaltijd dacht no
dig te hebben. Even later deed hij zich dan ook wer
kelijk te goed aan dik gesmeerde boterhammen met
gebakken eieren en dikke plakken kaas.
„Hé, Hé" zuchtte hij eindelijk voldaan en dronk
een groot glas melk in één teug leeg. „Zoals het eten
thuis smaakt, smaakt het nergens" En nadat hij hier
over nog wat nagemijmerd had. besloot hij opeens om
voor het naar bed gaan, nog een klein ommetje te
gaan maken. Hij greep daarom hoed en wandelstok en
ging de deur uit.
iiiMiiiiiiiiiiiiiiiimniiiiimiiiiiiiiimiiiimiiiiiiiii
„Met man en muis" heet een musi
cal, die op nieuwjaarsdag 1969 even
eens in het Nieuwe de la Mar-theater
in première gaat. Dit spel, een pro-
duktie van John de Crane, wordt ge
schreven door Annie M. G. Schmidt,
Michel van der Plas (onder meer
schrijver van Wim Sonnevelds succes
lied „Frater Venantius") en Guus
AMSTERDAM Als eerste produk-
tie in het nieuwe jaar zal de Nederland
se Operastichting een serie voorstellin
gen geven van Rossini's opera „Le Com-
te Ory" onder leiding van de dirigent
Alberto Erede. Hij heeft als begelei
dingsensemble het Brabants Orkest tot
zijn beschikking.
De opera gaat op 17 januari in de
Amsterdamse Stadsschouwburg in pre
mière. Op 19 en 23 januari volgen nog
twee avondvoorstellingen en op 21 ja
nuari een matinee. Op 25 en 27 januari
wordt de opera in het Circustheater in
Scheveningen gespeeld en op 1 februari
in de Stadsschouwburg in Utrecht. De
serie wordt op 3 februari afgesloten
met een voorstelling in Eindhoven.
Vleugel (van „De stunt"). De voor
naamste rollen zullen worden gespeeld
door Conny Stuart, Ton Lensink, Els
de Wijn en Freddy Albeck.
Behalve bovengenoemde vrije pro-
dukties worden voor het volgend jaar
nog andere voorstellingen verwacht.
Wij meldden reeds eerder de produk-
ties „There's a girl in my soup" met
Ton van Duinhoven in de hoofdrol
en „Twee onschuldige engelen" met
Enny Mols- de Leeuwe en Lily Bouw
meester.
HILVERSUM I
18.00 Koorzang met ork.begel. (gr.).
18.10 Uitz. van de PSP. 18.30 Nws. en
weerpr. 18.45 Act. 19.00 Op de man af,
praatje. 19.05 Muz. en dienst: A. Kerk
orgelconcert: klass. en mod. muz.; B.
Stereo: Mod. gewijde muz. 19.30 Ste
reo: Licht instr. ensemble met zangso
liste. 19.50 Stereo: Metropole-orkest:
amusementsmuz. 20.10 Het grote po
dium: A. Stereo: Weens Filharm. ork.:
klass. muz.: B. Herinneringen aan Ri
chard Tauber. 22.15 Literama ^adio-
kron. over boeken, schrijvers ea to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal en
semble: klass. lied. 23.15 Mod. strijk
kwartet (gr.). 23.30 Mod. blaasinstru
menten en hun nog levende oervor
men, muz. lez. 23.55-24.00 Uws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Rad. journ. 18.25
Ik verbind u door...: praatje. 18.30 De
tafel van (half) zeven: gevar. progr.
(19.08 Paris vous parle.). 19.35 RVU:
Muz. Spectrum, door Klaas A. Posthu-
ma. NRU: 20.05 Briet Mila: de besnij
denis, gespr. 20.30 Jazz Work Shop
(opn.) 21.00 Musonette: licht muz.-
progr. 21.30 In Nederlands lucht: doe.
over de luchtverontreiniging in Neder
land. 22.00 Stereo: Glenn Miller ork.
met zangsolist (gr.). 22.20 Bond zon
der Naam: Wat uit het hart komt,
blijft in. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Me
tro's Midnight's Music: gevar. muz.-
progr. (opn.). 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. STER:
19.03 Reel. CVK-IKOR-RKK19.06
Kenmerk, de wekelijkse act.rubr. over
kerk en samenleving. AVRO: 19.32
AVRO's Sportpanorama. STER: 19.56
Reel. NTS: 20.00 Journ. en weerover-
zicht. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20
Weerzien met Indonesië, filmrep. 21.20
De Gert en Hermien-show. 22.00 Twist
gesprekken met God (3). NTS: 22.30-
22.35 Journ.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de clown. >.STER:
18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. VPRO:
19.03 Hoepla, TV-magazine voor de
jeugd. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16
Reel. VPRO: 20.20 Good times, wonder
ful times, TV-film over het thema oor
log. 21.30 Forum: discussie. NTS: 22.15-
22.20.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Stereo: Pianorecital (gr.):
semi-klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45
Volksmuziek uit Joegoslavië. 8.00 Nws.
8.10 NCRV-lied. 8.13 Gewijde muziek
(gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw.
9.15 Omroepdubbelkwartet: mod. liede
ren. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Theologische etherleergang
10.35 Stereo: Klavecimbel-recital: oude
muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken.
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
var. progr. (ca. 12.23 Wij van het land;
12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws. 12.40 Act.). 14.05 Schoolradio.
14.30 Pizzicato: muz. middagmagazine
(16.00-16.02 Nws., de krant in het bui
tenland en wegeninf.). 17.00 Overheids
voorlichting: architectuur in Willem
stad. Spreker: F. J. van Wel. 17.10 Voor
de kinderen.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ocht.gymn. 7.20
Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag, praat
je. AVRO: Nws. (8.00). 8.10 Radiojour
naal. 8.20 Li. gr.muz. (8.30-8.35 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU:
9.00 Uitgebreide rep. 9.40 Koormuz. uit
de Middeleeuwen en de Renaissance
(opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvit.: pop. verz.pl.pr. (11.00-
11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Instr.
ensemble: klass. en mod. kamermuz.
(opn.) 12.27 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10
Radiojournaal. NRU: 13.30 De Lichte
Muze belicht: muz. van Ned. componis
ten. 14.30 Symfonie-ork. van de Tu-
rijnse Omroep (opn.): am.muz. AVRO:
15.00 De verdwenen koning, hoorspel
(dl. 2). 15.40 Mod. Finse pianomuziek en
koorzang. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Pia
norecital: klass. en mod. muz. 16.25 Voor
de jeugd. 17.15 The Down Town Jazz
band: dixielandmuz. (gr.). 17.30 Li. gr.
muz. voor de tieners.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Neder
landse Artiesten Revue op de plaat.
10.00 Nws. 10.02 Klink Klaar, zonder
nonsens. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02
Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws.
13.02 Ekspress: gevar. pl.progr. (14.00
Nws. 15.00 Nws. 15.02 Er-Jee-Em-Drie.
16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix; li. pl.progr.
(17.00 Nws.).
Maandag 8 januari 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal 10.20 Sport-
journ. 10.50 Pr. v. jonge mensen 12.00-
13.30 Actual.kroniek 16.40 Journ. 16.45
Naaicursus 17.05 Filmreport. 17.35 Pr.
over woninginjr. 14.00 Journ. (Region,
pr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourri.
18.53 Zandmannetje 19.00 Act. 19.26 Dr.
Bill Baxter, tv-film 19.59 Pr.-overzicht
WDR: 18.05 Tekenfilm. 18.25 Goeden
avond 18.30 Hier und Héute 19.10 K:
Vlucht door de Andes, tv-film 19.40 K:
Nieuw uit de Nieuwe Wereld 19.45 K:
Weekoverz.) 20.00 Journ. en weerbe
richt 20.15 Filmreport. 21.00 Quiz 21.45
Discussie 22.30 Journ., comment, en
weerber. 22.50 K: Documentaire 23.45
Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Der
Mann ohne Namen, tv-film 18.20 Lichte
muz. en act. 18.55 Docum. 19.27 Weer
ber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek
uit de katholieke kerk 20.15 Medische
rubr. Aansl.: Nws. 21.00 La vida crimi-
na de Archibaldo de la Cruz, Mexi
caanse speelfilm (niet gesch. v. jeugdi
ge kijkers) Aansl.: filmtips 22.35 Nws.,
weerber. en act.
Hermanna Christina Josephina Veth, geboren Oostburg (30), heeft een lui
paard, soms zelfs op schoot. Op 5 augustus 1966 keken in hotel Huis ter Duin
(Noordwijk) een kleine honderd in gala-pak gehuldigde genodigden naar haar
en haar luipaard. Zij zong, het luipaard niet. Haar echtgenoot, de Rotterdamse
architect Veth ontwerper van fabriekscomplexen had zijn vrouw dit
avondje aangeboden. Zingen was haar hobby, maar niemand in Nederland
kende haar.
Onder de genodigden: radiatorenfa
brikant Van Heijst, Siebe van der Zee
en Willem Duys. De genodigde publicis
ten houden zich stil. Zelfs het luipaard
kan niet verhullen, dat de zangkwali
teiten van mevrouw Veth artiesten
naam Sasi-Naz (zuivere roos) voor
het beroepsleven niet toereikend schij
nen.
Niettemin verschijnt Sasi-Naz in de
Vuist van Willem Duys, met luipaard
Sarina (4). En niettemin neemt de pla
tenmaatschappij Phonogram van haar
twee kleine grammofoonplaatjes op,
die behoorlijk verkopen. Dit beginnen
de succes resulteerde gistermiddag
in de Amsterdamse Birds Club in de
presentatie van haar eerste langspeel
plaat.
Kortom, de feiten zijn op de hand
van Sasi-Naz. Een van Neerlands beste
jazz-combo's, dat van Tony Eijk, staat
in de Birds Club klaar voor de begelei
ding. Veronica's disc-jockey Gerard de
Vries zal de ceremonie leiden. Ze wor
den niet betaald door Phonogram. Rolf
ten Kate, publiciteitschef van deze pla-
ténmaatschappij„Als wij zoiets doen
en het meisje wil erbij zingen, laten
we een geluidsband meedraaien, maar
als haar man dit allemaal wil betalen
moet hij dat weten"
Sasi-Naz verschijnt in glinsterend
broekpak, uiteraard met roos, maar
voorlopig nog zonder beest. Ze zingt
„You'll never know". Dan komt het
beest om Sasi-Naz te inspireren tot wat
oerwoudzang. „Een derde liedje",
vraagt Gerard de Vries, maar daar is
niet op gerekend. Ook niet trouwens op
de Amsterdamse grafoloog Bruinsma,
die in een onbewaakt ogenblik de mi
crofoon grijpt om een snelle analyse
van Sasi's handschrift voor te lezen.
Hij constateert onder meer: Zeer
temperamentvol, vrouwelijk, optimis
tisch, ze kan praktisch alles bereiken
wat ze wil, veel energie, veel flair.
Maar in feite heeft ze veel behoefte
aan steun. Ze heeft een sterk recht
vaardigheidsgevoel. Een idealistische
inslag, maar staat goed met beide be
nen op de grond. Ze heeft een grote
behoefte iets groots te bereiken".
Sasi-Naz kijkt verguld, op zoveel
goeds had ze kennelijk niet gehoopt.
Gesterkt nestelt ze zich in een hoekje,
voor het vragenuurtje. Het luipaard en
het feestje in Noordwijk staan daarbij
centraal.
Eerst het luipaard: „Ik ben altijd
gek op dieren geweest. Ja, waarom
een luipaard, dat weet ik niet. M'n
man kon haar kopen en dat heeft hij
voor me gedaan, op m'n verjaardag".
Of het beest wel de juiste steun is
om een zangcarrière op te bouwen?
Sasi-Naz: „Dat denkt nou wel ieder
een, maar dat is echt niet zo. We hadden
thuis een feestje. Ik zong Pussycat en
toen kwam Salina bij me zitten. En
toen zei iemand tegen me: daar moet
je mee gaan werken. Nou, zo is het ge
komen hè".
Na het debêcle van Van Heijst heeft
deze in het weekblad Vrij Nederland
onder meer gezegd dat de man van
Sasi-Naz radiatoren bij hem had be
steld, nadat zij door toedoen van Van
Heijst in de Vuist van Willem Duys
was verschenen.
Sasi-Naz: „O ja, over Van Heijst dat
wilde ik ook nog even zeggen. Daar is
niets van waar. Ik heb die meneer in
Noordwijk voor het eerst gezien en een
handje gegeven. Daarna nooit meer, ik
heb hem nooit meer gezien. En m'n
man heeft nooit zaken met hem ge
daan. Bovendien, we hebben helemaal
geen radiatoren thuis, we hebben plint-
verwarming".
Ook de opmerking dat haar man er
toch wel erg veel geld voor over heeft
om zijn vrouw in de gelegenheid te
stellen van haar hobby een beroep te
maken, vindt ze niet juist.
Ze zegt: „Ik heb voordat ik was ge-
troudw erg veel tournees gemaakt
langs de Zwitserse en Duitse Kurza-
len; dat doe ik trouwens nog. En daar
mee heb ik erg veel verdiend. Ik wil
alleen behalve in Zwitserland en Duits
land ook hier bekend zijn, geaccepteerd
zijn. Dan kan ik ook wat meer thuis
zijn. Trouwens, m'n hele karakter wijst
het uit. Jullie hebben het net kunnen
horen. Ik zal doorgaan"..
Wat dat betekent is niet zeker. Zelf
suggereert ze: „Een teeveetje en mis
schien nog een plaat. Wat moet je hier
anders?"
ZAANDAM. De heer F. Verkade,
directeur van de Koninklijke Verkade
Fabrieken, heeft In zijn nieuwjaarstoe
spraak de ondernemingsraad meege
deeld, dat de economische spanningen
niet geheel ongemerkt aan het bedrijf
zijn voorbijgegaan. De prijsstijging van
cacaobonen heeft zich in 1967 voortge
zet en zal het komende jaar waarschijn
lijk nog doorgaan. Het gevolg zal zijn:
hogere chocoladeprijzen, hetgeen van
invloed zal zijn op de omzet. Het door
de tweede Kamer „overhaast genomen
besluit", de omzetbelasting met 40 in
plaats van met 20 opcenten te verho
gen, zal de bedrijfstak voor extra pro
blemen stellen.
De beschuitindustrie heeft een behoor
lijk jaar gehad, hetgeen mede te dan
ken kan zijn aan de toegenomen be
langstelling voor beschuit na de geboor
te van een prinsenkind.
Het produkt „knackebröd" is over 't
dieptepunt van extreme prijsconcurren
tie heen. De export van Verkade-pro-
dukten heeft zich goed ontwikkeld voor
al naar Frankrijk en België. De export
ovérzee is iets teruggelopen tengevolge
van de oorlogsomstandigheden in het
Midden- en Verre Oosten.
Over de ontwikkelingen op EEG-ge-
bied toonde de heer Verkade zich tevre
den. De devaluatie van het Pond Ster
ling en de Amerikaanse bestedings-be-
perking kunnen zich als negatieve in-
vloedén doen voelen. Aan de andere
kant lijkt de conjunctuur in Nederland
haar dieptepunt gepasseerd te zijn, zo
dat het jaar 1968 met een zeker opti
misme tegemoet gezien kan worden, al
dus de heer Verkade.
ROTTERDAM Het vastgoedbeleg
gingsfonds Immofund 1962 heeft de uit
kering over het tweede halfjaar 1967
vastgesteld op f38,65. Daardoor is over
1967 in totaal f 76,88 per participatie uit
gekeerd tegenover f 74,09 per participa
tie in 1966. Ook de uitkering van het
vastgoedbeleggingsfonds Immofund 1963
is in 1967 hoger dan in 1966. Door een
uitkering van f31,11 over het tweede
halfjaar 1967 kwam namelijk de totale
uitkering van Immofund 1963 op f 62,16
voor 1967 tegenover f 60.77 in 1966.
De uitkering van het vastgoedbeleg
gingsfonds Immofund 1964 A vertoonde
de grootste stijging. Doordat over het
tweede halfjaar 1967 f 30,05 per partici
patie kon worden uitgekeerd bedroeg 't
totaal der uitkeringen over 1967 f 60,09
tegenover f 55,68 in 1966.
De noteringen op de incourante markt
zijn thans voor de verschillende fond
sen: Immofund 1962 f 965, Immofund
1963 f845 en Immofund 1964 A f830.
AMSTERDAM De gang van zaken
in 1966 voor NV Maatschappij tot Ex
ploitatie van Rheinische Kohlensaure
Werke te Amsterdam kan bevredigend
worden genoemd, zo staat in het jaar
verslag, dat ernstig is vertraagd. Het
exploitatie-resultaat was lager op
f405.000 (f433.000), maar het winstsal
do komt vrijwel onveranderd uit op
f 94.000 en wederom wordt elf pet. divi
dend voorgesteld. Het bedrijf exploi-
teerd koolzuurbronnen aan de Duitse
Rijn en bedient vandaar klanten in de
Bondsrepubliek. Behalve in Berlijn was
de omzetontwikkeling tevredenstellend.
De invoering van de belasting op de toe
voegde waarden in Duitsland per
1.1/68 zal de directie, naar zij vreest,
veel hoofdbrekens bezorgen. De uit
komsten van de dochterondernemingen
stemden tot tevredenheid. De resulta
ten van de Victoria-Bron NV vertoon
den een bevredigend herstel. De inves
teringen van de maatschappij in 1966
beliepen DM 364.400. Ook in de komen
de jaren zullen nog grote investeringen
(in koolzuurtanks) nodig zijn.
De gang van zaken in 1967 werd na
delig beïnvloed door de ongunstige con
juncturele situatie in Duitsland. Op een
omzetdaling van 2 a 3 pet. moet worden
gerekend. De financiëlè resultaten zul
len naar verwachting niet het niveau
van 1966 bereiken. De aandelen zijn of
ficieel ter beurze van Amsterdam geno
teerd in coupures van f600. Vrijdag
was de koers 425 b.
BERGEN Omstreeks vijf uur za
terdagmorgen is in het Nóordlimburg-
se grensplaatsje Siebengewald het café
restaurant „De Drie-angel" geheel door
brand verloren gegaan. Ook het woon
huis ging grotendeels in vlammen op
De schade, die nog niet kon worden
vastgesteld, bedraagt naar schatting 60
70.000,gulden.
AMSTERDAM Schuldeisers, on
der wie de inspectie van de belastin
gen, hebben de gemeente Amsterdam
gevraagd Jan Cremer zijn prozaprijs
van de stad van vierduizend gulden
niet uit te betalen, maar die te
gebruiken voor delging van de schul
den die de in Amerika verblijvende
Cremer in ons land heeft.
De gemeente Amsterdam wil geen
verdere bijzonderheden verstrekken
over de schulden. De juridische afde
ling van de gemeente onderzoekt wat
de rechten en plichten van de gemeen
te op dat punt zijn. Indien beslag wordt
gelegd op de prijs, zal de vordering van
de belastingen het eerst worden vol
daan.
Eerder waren er al moeilijkheden
over de prijs, omdat een van de drie
juryleden principieel bezwaar had te
gen de onderscheiding van Cremers
tweede boek. Onlangs besloten burge
meester en wethouders van Amster
dam de prozaprijs toch aan Cremer
toe te kennen.
AMSTERDAM Op 67-jarige leef
tijd is in Amsterdam overleden de ac
trice Rina Blaaser. Mevrouw Blaaser
die op haar 17e jaar bij het toneel in
Amsterdam kwam, speelde onder ande
re bij Herman Bouber en Johan Kaart.
Laatstelijk maakte zij deel uit van
de toneelgroep „Theater". De begrafe
nis geschiedt op dinsdag op de Amste
damse begraafplaats Zorgvlied.