N.S.: nieuwe huisstijl VI Blikken bruiloft. mms Werkbezoek van minister lldink aan Indonesië OPZICHTIG GEKLEED Taxichauffeurs (zonder c.a.o.) zitten vol met grieven ANWB tegen extra eigen risico voor jonge rijders Griep...? p GELE TREINEN MET NIEUW EMBLEEM EN BLAUWE RECLAMEBANEN BUITENOP Gekozen kleur doet het goed Duitser geeft moord toe op kamergenoot Afslaan naar Delft verbeterd op Rijksweg 13 Actie om Israël te helpen verder te bouwen oY'Jl (ft ura to uo i °(YP°(BÏBo (43! ®8@ OOQQ0®* OüO®G <3® VRAGEN OVER GEELZUCHT IN AVEREEST Meer financiële hulp Samenwerking met W.-Duitsland inzake ontwikkelingshulp Morrende bezoekers van nachtvergaderingen Wellicht staking in Haarlem en Utrecht Vrouw weet het niet meer: mishandeld of in glas gevallen VAN ONZE LEESTAFEL Reisverhaal Enig soulaas RANDSTAD NIET BEWEZEN Even tijd? Knoop'n tapijt! zemen zonder zorgen De zeem, die tegen olie, vet, afwasmiddelen bestand is. v.a. 3,95 dYO o W?. of die goeie jonge, puur of in long drinks ELLENDE VAN DE TAFEL „NOG OVERLEG VRIJWILLIGERS NOODZAKELIJK Jaar geëist tegen ex-procuratiehouder VRIJDAG 12 JANUARI 1968 UTRECHT De eerste gele trein van de Nederlandse Spoorwegen reed gisteren over een van de baanvakken; compleet met nieuw N.S.embleem en reclames in schuine blauwe banen voor bier, sigaren en andere zaken. Nog deze maand gaat het eerste ma terieel in de nieuwe kleuren dienst doen. Over een jaar of acht zullen al le personentreinen dezelfde metamor fose hebben ondergaan. De nieuwe kleur geel in plaats van groen of blauw doet het bijzon der goed. De ontwerpers hebben de Spoorwegdirectie ingefluisterd: „Geel heeft behalve de associatie met de be grippen opvallend, dynamisch, modern en krachtig, de eigenschap door over straling het stationsbeeld te verleven digen". De nieuwe verpakking va»i de reizi gerstreinen vormt een onderdeel van de vernieuwing van de NS naar bui ten. De Spoorwegen spreken nu over „onze huisstijl". Hoofdpunten daarvan zijn de nieuwe kleur, een nieuw em bleem en een nieuw lettertype van af de namen van de stations tot en met het briefpapier. De treinen worden opnieuw geschilderd als zij daaraan normaal toe zijn; het drukwerk wordt vernieuwd als de voorraad is uitgeput. Met de nieuwe huisstijl willen de Spoorwegen laten blijken van hun ver anderde mentaliteit. Die gaat zich nu richten „op een meer marktbewust denken en handelen". Het nieuwe em bleem, waarvoor ruim 1800 schetsen zijn gemaakt stelt voor „transport in twee richtingen in een gesloten om loop", zeggen de ontwerpers. Het zal in allerlei maten, van zeer groot tot zeer klein, worden toegepast. „Nederland heeft twintig jaar geen omkijken gehad naar zijn Spoorwe gen", zei ir. Lohmann gisteren, „nu zijn wü een nationaal probleem. Op- wachgeldstelling van personeel zal niet geheel zijn te vermijden. Men zou van een „personeelsstop" met be paalde uitzonderingen kunnen spreken. In de stroomversnelling, waarin wij nu verkeren, streven wij naar kostenver laging en opbrengstverhoging". De NS overwegen het bestaande ta riefsysteem te vereenvoudigen en nieuwe tariefsoorten in te voeren om het spoorvervoer meer populair te ma ken. Zij liggen in hetzelfde vlak als de avondretours en de 65-plus kaarten voor bejaarden. Gedacht wordt ook aan een gecombineerd trein-taxi ta rief. Misschien komen er ook andere verkooppunten dan stations en reisbu reaus. Voor verschillende delen van 't land komen er regionale dienstrege lingen. Er zijp plannen voor het uitbreiden van het aantal landelijke exprésstrei- ruen en versnelling van de stopdien sten. Over het vervoer in de Randstad: Het is de vraag, of het beoogde doel met de voorgestelde middelen wel kan worden bereikt. Ook: Zijn de stedelijke en regionale stromen elk voor zich niet te zwak om railexploitatie te recht vaardigen? Met een bundeling van lo kaal en gewestelijk vervoer kan dat wel. De NS hebben een ontwerp van het zogenaamde Randstadmaterieel ver vaardigd, dat voor korte- en middel lange afstanden geschikt zal zijn. Het kan worden gebruikt voor vervoer tus sen en in de stadsgewesten. Wil het openbaar vervoer in de Randstad drastisch worden verbeterd, dan moeten de ondernemingen samen streven naar de goedkoopste oplossin gen. Het Rijk zou coördinator en sti mulator moeten zijn. ADVERTENTIE OLIFANT GEEFT KLAP. Rosemarie houdt van Cola-tik. Sinds zij Olifant cognac kent. drinkt zij alleen nog maar Cola-klap. Zó heerlijk zacht is Olifant Vieux! DEN HAAG. De ANWB is het niet •ens met het besluit van de Nederland se motorrijtuigenverzekeraars om te gen 1 juli een extra eigen risico van 150 gulden in te voeren voor personen- en vrachtauto's, waarvan de bestuur ders jonger zijn dan 23 jaar. De 130 autoverzekeraars in Neder land hebben tot deze maatregel beslo ten, omdat volgens hun dagelijkse er varing jeugdige automobilisten veel va ker bij ongelukken zijn betrokken dan anderen. Studies in Amerika, Zweden en Frankrijk en de Nota Verkeersveilig heid die minister Bakker (Verkeer en Waterstaat) in september heeft inge diend geven hetzelfde beeld. Volgens de ANWB is nergens bewe zen dat autorijders onder de 23 jaar on veiliger zouden rijden dan anderen. De bond ziet het meer in de ervaring, „Het kan best zijn, dat iemand van 23 jaar met twee jaar ervaring beter rijdt dan iemand van 55 jaar met dezelfde erva- ri g. Het liikt ons logischer als er was gezocht naar een ervaringsgemiddelde en niet naar een leeftijdsgemiddelde", zo meent de ANWB. ADVERTENTIE De nieuwe „hippe" huisstijl van de N.S.: een modern treinstel, waarvan de kop- en zijwanden in een warme kleur geel geschilderd zijn en waarop het nieuwe bedrijfsembleem is aan gebracht. Bovendien zijn er drie schuinlopende, evenwijdige reclame- vlakken tegen een azuurblauwe ach tergrond. MüNCHEN. De 27-jarige metselaar Adalbert M. uit München heeft bekend, dat hij zijn Nederlandse kamergenoot Johan Vlutters gisternacht heeft ge wurgd. De Nederlander, een 38-jarige kan toorbediende uit Oldenzaal, was werk loos en zou schulden hebben gemaakt bij M. Daarover hadden beide mannen al herhaaldelijk ruzie gemaakt en zij waren zelfs weleens op de vuist gegaan. Niettemin ging het tweetal dinsdag avond samen uit, waarbij in verschil lende café's een fiks glas werd gedron ken. Na thuiskomst, aldus vertelde M. de politie, dronken zij nog een kop kof fie en gingen daarna naar bed. In een plotselinge woede-aanval, zo houdt M. vol, greep hij een smalle das, ging achter het hoofdeinde van het bed van de Nederlander staan, sloeg de das om diens hals en wurgde hem. Het slachtoffer kreeg nauwelijks de kans zich te verweren. ADVERTENTIE met Scheepjes Bokhara Patronen op voorgeschilderd stramien geven veel gemak bij dit edel handwerk. Vraag inlichtingen bij uw winkelier of stuur onderstaande bon op. DELFT Automobilisten uit Delft zullen van maandag af via een nieuwe aansluiting op de rijksweg Den Haag - Rotterdam kunnen komen. Uit de rich ting Den Haag kan men Delft binnen komen via de Brasserskade of doorrij den naar de centrale aansluiting, die bij het Oostblok is aangelegd. De westelijke en oostelijke afritten van de rijksweg bij Pauwmolen wor den afgesloten. Verkeer dat uit Rotter dam Delft in wil, kan dat alleen doen via de centrale aansluiting. Verkeer uit Den Haag dat deze aansluiting mist, moet doorrijden naar Rotterdam en dan terugrijden. leda ADVERTENTIE ADVERTENTIE Rillerig? Onprettig? Pas dan op voor griep! Neem direct 2 'ASPRO's.. 'ASPRO' bevat alles om een opkomende grrep snel en doeltreffend te bestrijden. In de juiste dosering óók voor kinderen! UeUfooui* c/> DEN HAAG „Helpt Israël verder bouwen" is het motto van een actie die gisteren in Den Haag is begonnen met als animator de voorzitter van de an ti-revolutionaire fractie in de Tweede Kamer, mr. B. W. Biesheuvel. Het streven is een ontwikkelingsle ning van vijfhonderd miljoen dollar aan Israël te doen slagen door zoveel mo gelijk obligaties tussen de vijfhonderd en tienduizend dollar tegen vier pro cent in Nederland te verkopen. Omdat Israël vooral water nodig heeft voor het vruchtbaar maken van woestijngebieden, hief mr. Biesheuvel een glas water op het slagen van de actie, die een voortzetting is van de tien jaar geleden gevoerde actie „Bouw mee aan Israël". Het geld van de lening zal worden be steed aan wegenaanleg, industriële ont wikkeling, havenuitbreiding, woning bouw en ontzilting van zeewater. AVEREEST Het Tweede-Kamer lid voor de Partij van de Arbeid mr. J. W. Mas.nan heeft minister B. Rool- vink (Sociale Zaken en Volksgezond heid) schriftelijke vragen gesteld over de geelzuchtexplosie in het Overijssel se Avereest. Mr. Masman vraagt of de minister weet van het meer dan normale aan tal geelzuchtgevallen, dat in dit dorp is geconstateerd. Ook vraagt hij of het afgesloten karïaal als mogelijke oor zaak van de explosie kan worden be schouwd. Tenslotte wil de heer Mesman weten welke maatregelen zijn genomen en welke nog zullen worden genomen om uitbreiding van de ziekte te voorko men. DEN HAAG Indonesië sal met name dit jaar meer financiële hulp moeten krij gen. De economie daar is in evenwicht gekomen en het land is in de fase van ontwikkeling. Hierover cal op 1 en 2 april in Rotterdam worden gesproken door de landen, die Indonesië willen helpen. Minister Udink is hetop dit punt al eens geworden met cjjn Duitse collega voor ontwikkelingshulp, Hans Jürgen Wischnewski. Minister Udink cal 23 februari naar Indonesië gaan voor een werkbezoek. In naar Europese maatstaven gerekend nogal opzichtige kledij heeft gisteren in Bonn de nieuwe ambassadeur van het koninkrijk Lesotho, het voormalige Basoetoland, zijn geloofsbrieven aan de Westduitse president Heinrich Lübke, aangeboden. UTRECHT Vierduizend taxichauffeurs in ons land zijn ontevreden. Mor rend bezoeken zij nachtvergadering na nachtvergadering. De vertegenwoordi gers van de drie vakbonden rennen van stad naar stadje, om de opgekropte klachten van de chauffeurs aan te horen. De werkgevers zo menen de chauf feurs beknibbelen om het hardst op ons toch al karige weekloontje. Vooral vinden de chauffeurs, dat het tijd wordt, dat zij een klein stukje sociale zeker heid erbij krijgen. Vandaag gaan de vakbonden in opdracht van de Haarlemse georgani seerde taxiechauffeurs met dè werk gevers in Haarlem praten. Als dat ge- sorek op niets uitloopt, dan zullen de Haarlemse chauffeurs krachtig van zich af bijten. Zij hebben tijdens een nacht- vergadering al laten weten, niet vies te zijn van een staking. Ook in Utrecht kwamen de taxichauf feurs in de nacht van woensdag op don derdag bij elkaar. De Utrechters namen dezelfde besluiten als hun Haarlemse collega's. Als de werkgevers geen ande re houding aannemen zo hebben zij verzekerd dan leggen wij het werk over twee weken plat. Volgende week maandagnacht steken de Schiedamse taxichauffeurs de kop pen bij elkaar om ,te bespreken, wat hun te doen staat. Hun Groningse col lega's hebben immers iets bereikt waarom zouden zij dan niet? In Gronin gen hebben de vakbonden met de werk gevers gepraat en er kwam voor de chauffeurs een voorschot uit de bus op een eventueel in de toekomst te berei ken landelijk akkoord tussen de drie werknemers- en de twee werkgeversor ganisaties over een nieuwe cao. Want met die cao is alle ellende be gonnen. Op 1 april van het vorige jaar liep de cao voor taxichauffeurs af. Er werd druk onderhandeld tussen delega ties van werknemers en werkgevers om een nieuwe collectieve arbeidsover eenkomst op te stellen, maar de par tijen konden elkaar niet vinden. Er werd een bemiddelingsdelegatie op de onderhandelaars afgestuurd en op dat ogenblik leek het, alsof de zon weer zou doorbreken. De vertegenwoordigers van de twee werkgeversorganisaties (FNOP en KNVTO) en van de drie vakbonden, die in de bemiddelingsdelegatie zaten deden een voorstel, dat alle partijen te vreden stelde. Immers, het jaar 1967 vorderde al aardig en de Nederlandse taxichauffeurs waren de loonsverhogin gen van dat jaar (éénmaal anderhalf procent en éénmaal vier procent) mis gelopen, omdat zij geen cao meer had den. De onderhandelaars en de bemidde lingsdelegatie stelden toen voor, om de vier en de anderhalf procent op 1 de cember te betalen in plaats van op 1 april, zoals de bedoeling was geweest. Omdat de chauffeurs ook nog de „terug werkende kracht" hadden gemist, zou den zij tenslotte honderd gulden ineens uitbetaald moeten krijgen. Iedereen was blij, maar op 20 de cember gooide de FNOP (Federatie van Ondernemers in het Personenver voer) roet in het eten. Deze werkge versorganisatie veegde het voorstel van tafel, hoewel haar onderhandelaar in de bemiddelingscommissie zelf had meegewerkt aan het voorstel. Bijna tien maanden zitten de taxi chauffeurs in Nederland (met uitzonde ring van de chauffeurs in Amsterdam en Rotterdam) zonder cao. „Wij pleiten nu voor plaatselijke cao's", zegt de heer Andries de Bruin, hoofdbestuurs lid van ééti van de werknemersorgani saties de Nederlandse Bond Vervoers- personeel. „Misschien dat de werkgevers op die manier tot redelijkheid zijn te bren gen. De FNOP is de grote boosdoener. Volgens rnii is de houding van deze or ganisatie terug te brengen tot een ge zagscrisis. Het lijkt erop, alsof deze organisatie zelf niets meer te zeggen heeft. De leden delen de lakens uit. Trouwens, het gaat ons niet in de eerste plaats om hogere lonen. Wij wil len dat het verzekerde inkomen van de taxichauffeurs wordt verhoogd", zegt de heer De Bruin. Hij becijfert: „Op het ogenblik is het verzekerde week loon van ae chauffeurs 128 gulden. Dat betekent, dat wanneer zo'n man ziek wordt, hij vrijwel totaal aan de grond komt te zitten, omdat het bedrag dat hij krijgt uitbetaald, veel lager is. Het komt voor, dat taxichauffeurs die ziek zijn, moeten aankloppen bij de Bij standswet. Dat is toch belauthelijk. Dat verzekerde loon moet minstens 160 gul den worden." „Het is te hopen, dat de werkne mers zich opnieuw tot de organisaties van ondernemers in het personenver voer wenden. Wellicht kunnen misver standen uit de weg worden geruimd, waardoor de mogelijkheid voor een nieuwe cao geschapen wordt." Zo reageerde de heer A. J. F. Zorn algemeen secretaris van de Federatie van Nederlandse organisaties in het personenvervoer (FNOP) op de verga deringen van taxichauffeurs. De ondernemers meenden dat hun bedrijven vorig jaar 'n stijging van de loonkosten met vier en later met ander half procent niet konden dragen. Nu er geen cao meer is de organisaties in de FNOP hebben hun afgevaardigden niet kunnen volgen in hun voorstellen - adviseert de algemeen secretaris de door vakbonden benaderde ohdernemers „Vertel dat wij openstaan voor een her vatting van het overleg. Niets staat een nieuw contact in de weg. Met plaatselijke cao's wordt de verwar ring groter en de kans op een landelijke cao geringer." De heer Zorn zegt „Ik gèloof dat door de wijze van overleg én door inci denten vorig jaar succesrijk beraad zon der noodzaak onmogelijk is geworden. Met wat meer duidelijkheid zou men tot elkaar zijn gekomen. Vergeet ove rigens niet dat het in het hele vervoer slecht gaat, ook in de taxibedrijven." De minister heeft in Den Haag twee da gen besprekingen gevoerd met zijn Duit se ambtgenoot. Vast is komen te staan, dat Nederland aanzienlijk meer doet aan ontwikkelingshulp dan 't buurland. Teït men de particuliere investeringen en de uitgaven van de overheid bij el kaar op, dan komt Duitsland niet ver der dan 0,85 procent van het bruto na tionaal produkt, terwijl Nederland 1,43 procent uitgeeft. Duitsland is echter veel verder met particuliere investeringen in de ontwik kelingslanden. Besloten is daarom dat een groep van Nederlandse deskundigen binnenkort naar het buurland zal gaan om te bestuderen, wat men daar wette lijk heeft kunnen regelen op het stuk van belastingfaciliteiten en de politieke risico's, die zijn verbonden aan investe ringen in ontwikkelingslanden. Minister Wischnewski vertelde giste ren in Den Haag niet zonder trots, dat er een particuliere financieringsmaat schappij bestaat in zijn land, die be schikt over een fonds van 85 miljoen mark, waarvan al 45 miljoen is geïnves teerd. Daarnaast heeft Duitsland nog tal van overeenkomsten met andere lan den gesloten voor particuliere ontwikke lingshulp. Duitsland en Nederland zullen samen jongeren als vrijwilligers uitsturen naar gemeenschappelijke projecten. Ook zul len de jongeren van beide landen regio naal gaan samenwerken in bepaalde landen. De programma's worden op el kaar afgestemd. Minister Udink en zijn Duitse collega hebben verder afgesproken op welke landen voortaan de nadruk zal worden gelegd bij de ontwikkelingshulp. Mi nister Udink komt binnenkort met con crete voorstellen in de Tweede Kamer. Beide ministers vinden verder dat de fondsen waarover de International Deve lopment Association (IDA) beschikt zo snel mogelijk moeten worden aange vuld. Met het oog op de Wereldhandelscon ferentie de UNCTAD vergadering die 1 februari van start gaat in New Delhi achtten de twee ministers 't nood zakelijk, dat er zelfs zeer spoedig meer geld op tafel komt voor de IDA. Duitsland en Nederland zullen in de toekomst zeer nauw contact houden als het om ontwikkelingshulp gaat en on derling ervaringen uitwisselen. Beide landen willen dat er plannen worden gemaakt op middellange termijn. Dat achten zij een bijdrage voor een we reldomvattende strategie voor de ont wikkelingshulp. DEN BOSCH De Turk Ramazan I. (36) uit Eindhoven, beschuldigd van het opzettelijk toebrengen van zwaar lichamelijk letsel, werd gistermiddag door de Bossche rechtbank na twee maanden voorarrest op vrije voeten gesteld. De officier van Justitie bleek tijdens de zitting zonder schijn van bewijs te staan. Hij merkte dat wat beteuterd op ha de getuigenis van de vrouw, die zou zijn mishandeld. De officier kwam daarop met het .verzoek de zaak terug te wijzen naar de rechter-commissaris De rechtbank ging daarmee akkoord, maar ging even eens in op het verzoek van de raads man tot onmiddellijke invrijheidstelling van de Turk. De mishandeling zou zijn gepleegd tijdens een worsteling in het Woensels Koffiehuis in Eindhoven, anders dan de naam doet vermoeden een lokaal waar flink werd gedronken. Een broer van de vrouw, de 31-jarige Alberta L., had daar de Turk beetgepakt na enkele pro vocaties over en weer. Alberta was tussenbeide gekomen en was enkele ogenblikken later Rama zan was inmiddels naar buiten en naar de politie gelopen om zich te beklagen tot de ontdekking gekomen dat ze bloedde uit winkelhaken in borst, buik en dijbeen. Ze zei gisteren te vermoe den dat ze was gestoken, maar daar van niets te hebben gezien. Volgens de kostbaas van Ramazan, die ook in het café was geweest, was de aangeschoten vrouw dwars over een tafeltje met glasscherven gevallen. JJe „Leeuwarder Courant" is niet erg ingenomen met de service van de Nederlandse Spoorwegen, getuige de volgende beschouwing, die het blad de zer dagen afdrukte: „Met spoed, zei u. Maar waarom staat de wijzer dan zo vaak zo lang op vijftig? Dat was een slagzin uit de advertentie-campagne van de Ne derlandse Spoorwegen, die sommige reizigers gisteren misschien even te binnen is geschoten. Het was zelfs voor de meest doorgewinterde auto mobilist een dag om met de trein te reizen: het weerbericht voorspelde 's morgens sneeuw, die tegen de avond zou overgaan in regen en j« moet dan toch wel getikt zijn als je de trein niet neemt. Het weer viel mee, de trein viel tegen. En dan niet door een breuk in de spoorstaven, ijzelafzetting, sneeuwstormen of door ander van buiten komend geweld, waar de NS niets aan kunnen doen. De reis viel tegen om het tekort aan dienstvaardigheid, dat als een lang zame ziekte in ons spoorwegbestel doorvreet. We zijn in Nederland al gewend aan vuile ramen, ongelukkige toilet ten, (waar nog nooit een drinkwater voorziening is aangebracht), de rij tijd, die nog altijd die van voor de oorlog is en het stomme opzouten van reizigers uit Friesland in Zwolle. Het zij zo, daar is blijkbaar niets aan te doen. Het is kennelijk ook niet mo gelijk zich aan buitenlandse voorbeel den te spiegelen en iets te onderne men om juist de categorie der fer vente automobilisten naar de trein te lokken door hun gelegenheid tot rus tig werken of ongedwongen contact te bieden. Niemand kan in een Neder landse trein een werktafel voor zich krijgen. Niemand kan uit een Neder landse trein telefoneren, hetgeen toch in een land met een zo hoog ontwik kelde elektronische industrie iets van zelfsprekends zou moeten zijn. En dat laatste klemt te meer, omdat de reizigers op die manier zouden kun nen waarschuwen, dat het nog wel even kan duren voor zij op de plaats van bestemming zijn. Ik kom thuis eten zei u. Maar waarom moest het weer een opge warmd maal worden? Dat is ook zo'n slagzin van de NS geweest De oor zaak was deze keer, dat de trein, di« gisteren om 18 uur 48 uit Utrecht moest vertrekken daar eerst een klein uur later vandaan reed. De passa giers moesten maar aannemen, dat vadertje Spoor het goed met hen voor had. Om 19 uur 30 klonk over d« stationsomroep een kreet om een wa- genmeester. Volgens een spoorweg man was er wel een, maar die ver toefde ergens op het rangeerterrein. Hij was de enige, die de contactpun ten in de koppeling kon ontdooien. Overdag zijn er, volgens datzelfde officieuze commentaar, een paar meer, maar 's avonds zijn de NS aan het bezuinigen, want die 75 extra centen in de avonduren lopen zo op. Er stonden meer treinen met moei lijkheden, waar die ene wagenmees- ter bij moest komen. Dat de trein op de heenreis ook al moeilijkheden had („er is ergens sluiting") en dat de trein, waarop in Amersfoort moest worden overgestapt, ook nog eens een kwartier te laat was, blijft ver der maar buiten beschouwing. Onlangs bevatte de „Provinciale Zeeuwse Courant" een verhaal over een dergelijke belevenis. Het blad wilde op een storing, in dat geval een wisselstoring, geen kritiek oefe nen. „Maar waar men wel aanmer kingen op moet maken is de manier waarop de reizigers werden bena derd: men lichtte hen niet in, er was géén voorlichting, noch over de oor zaak van de vertraging, noch over de maatregelen voor de reizigers, om over verontschuldigingen maar te zwijgen. Dat is bij goede luchtvaart maatschappijen wel anders: als daar door onvoorziene omstandigheden een vliegtuig te laat vertrekt, worden d« passagiers omstandig geïnformeerd en wordt er gezorgd voor een con sumptie; de oorzaak van de vertra ging wordt meegedeeld en men ver ontschuldigt zich er voor. Bij de NS daarentegen roept men slechts: „Al lemaal uitstappuuuuuh". Een auto geeft u meer vrijheid, zegt u. Maar waarom rijdt u met die riem om? vroegen de Spoorwegen vorig jaar aan de automobilisten, die zij graag op hun lange trajecten in de trein zou den rangeren. Misschien luidt het ant woord wel, dat je met een riem om in een auto toch plezieriger zit dan met de pest in in een stilstaande over- verwarmde trein". TXoordat het sociale inkomen, o.a. meer kinderbijslag, van een aan tal werknemers stijgt, moet er door hen voortaan voor het eerst nu of in andere gevallen meer loonbelasting worden betaald. Het betreft hier werk nemers wier lonen laag zijn. Het gaat bij deze te heffen loonbelasting dan ook om geringe of zelfs zeer geringe be dragen. Althans voor wat de fiscus be treft. Voor de belastingplichtigen met hun toch al geringe inkomen is het in tussen een niet te versmaden bedragje dat maar node gemist kan worden, al dus „Trouw" (ar). „Aan de ene kant (fiscus) dus ge ringe winst, aan de andere (die van de betalingplichtige) een niet onaan zienlijke last. Het wordt tijd de „be lastingvrije voet" zodanig te verho gen dat van deze lage inkomens in elk geval geen loonbelasting wordt gehe ven. Tevens moet daarbij worden voorkomen dat de laagste inkomens als gevolg van verschuiving of ver breding der sociale voorzieningen voor zwaardere fiscale lasten komen te staan. De schatkist zal er nauwe lijks aan verliezen en voor deze laag beloonden betekent het in elk geval enig soulaas". DEN HAAG Een jaar gevangenis straf, waarvan drie maanden voor waardelijk, met aftrek van voorarrest, eiste de officier van justitie bij de Haagse rechtbank gisteren tegen J. van W., de voormalige procuratiehou der van de Amro-bank aan de Vijver berg In Den Haag. Hij stond terecht wegens verduistering en valsheid in geschrift. De man had in 1965 obligaties en aandelen van cliënten verkocht. De op brengst gebruikte hij voor een groot deel om kennissen uit financiële moei lijkheden te helpen. Hij had de bank voor 27.000 gulden schade berokkend.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7