N.S.: nieuwe huisstijl
VI
Blikken bruiloft.
mms
Werkbezoek van minister
lldink aan Indonesië
OPZICHTIG GEKLEED
Taxichauffeurs (zonder c.a.o.)
zitten vol met grieven
ANWB tegen
extra eigen
risico voor
jonge rijders
Griep...?
p
GELE TREINEN MET NIEUW EMBLEEM EN
BLAUWE RECLAMEBANEN BUITENOP
Gekozen kleur
doet het goed
Duitser geeft
moord toe op
kamergenoot
Afslaan naar
Delft verbeterd
op Rijksweg 13
Actie om Israël
te helpen verder
te bouwen
oY'Jl (ft
ura to uo i
°(YP°(BÏBo
(43!
®8@ OOQQ0®* OüO®G <3®
VRAGEN OVER
GEELZUCHT
IN AVEREEST
Meer financiële hulp
Samenwerking met W.-Duitsland
inzake ontwikkelingshulp
Morrende bezoekers van nachtvergaderingen
Wellicht staking
in Haarlem
en Utrecht
Vrouw weet het
niet meer:
mishandeld of in
glas gevallen
VAN ONZE LEESTAFEL
Reisverhaal
Enig soulaas
RANDSTAD
NIET BEWEZEN
Even tijd? Knoop'n tapijt!
zemen
zonder
zorgen
De zeem, die tegen olie,
vet, afwasmiddelen
bestand is. v.a. 3,95
dYO
o W?.
of die goeie jonge, puur of in long drinks
ELLENDE
VAN DE TAFEL
„NOG OVERLEG
VRIJWILLIGERS
NOODZAKELIJK
Jaar geëist tegen
ex-procuratiehouder
VRIJDAG 12 JANUARI 1968
UTRECHT De eerste gele trein
van de Nederlandse Spoorwegen reed
gisteren over een van de baanvakken;
compleet met nieuw N.S.embleem en
reclames in schuine blauwe banen
voor bier, sigaren en andere zaken.
Nog deze maand gaat het eerste ma
terieel in de nieuwe kleuren dienst
doen. Over een jaar of acht zullen al
le personentreinen dezelfde metamor
fose hebben ondergaan.
De nieuwe kleur geel in plaats
van groen of blauw doet het bijzon
der goed. De ontwerpers hebben de
Spoorwegdirectie ingefluisterd: „Geel
heeft behalve de associatie met de be
grippen opvallend, dynamisch, modern
en krachtig, de eigenschap door over
straling het stationsbeeld te verleven
digen".
De nieuwe verpakking va»i de reizi
gerstreinen vormt een onderdeel van
de vernieuwing van de NS naar bui
ten. De Spoorwegen spreken nu over
„onze huisstijl". Hoofdpunten daarvan
zijn de nieuwe kleur, een nieuw em
bleem en een nieuw lettertype van
af de namen van de stations tot en
met het briefpapier. De treinen worden
opnieuw geschilderd als zij daaraan
normaal toe zijn; het drukwerk wordt
vernieuwd als de voorraad is uitgeput.
Met de nieuwe huisstijl willen de
Spoorwegen laten blijken van hun ver
anderde mentaliteit. Die gaat zich nu
richten „op een meer marktbewust
denken en handelen". Het nieuwe em
bleem, waarvoor ruim 1800 schetsen
zijn gemaakt stelt voor „transport in
twee richtingen in een gesloten om
loop", zeggen de ontwerpers. Het zal
in allerlei maten, van zeer groot tot
zeer klein, worden toegepast.
„Nederland heeft twintig jaar geen
omkijken gehad naar zijn Spoorwe
gen", zei ir. Lohmann gisteren, „nu
zijn wü een nationaal probleem. Op-
wachgeldstelling van personeel zal
niet geheel zijn te vermijden. Men
zou van een „personeelsstop" met be
paalde uitzonderingen kunnen spreken.
In de stroomversnelling, waarin wij nu
verkeren, streven wij naar kostenver
laging en opbrengstverhoging".
De NS overwegen het bestaande ta
riefsysteem te vereenvoudigen en
nieuwe tariefsoorten in te voeren om
het spoorvervoer meer populair te ma
ken. Zij liggen in hetzelfde vlak als
de avondretours en de 65-plus kaarten
voor bejaarden. Gedacht wordt ook
aan een gecombineerd trein-taxi ta
rief. Misschien komen er ook andere
verkooppunten dan stations en reisbu
reaus. Voor verschillende delen van 't
land komen er regionale dienstrege
lingen.
Er zijp plannen voor het uitbreiden
van het aantal landelijke exprésstrei-
ruen en versnelling van de stopdien
sten.
Over het vervoer in de Randstad:
Het is de vraag, of het beoogde doel
met de voorgestelde middelen wel kan
worden bereikt. Ook: Zijn de stedelijke
en regionale stromen elk voor zich niet
te zwak om railexploitatie te recht
vaardigen? Met een bundeling van lo
kaal en gewestelijk vervoer kan dat
wel.
De NS hebben een ontwerp van het
zogenaamde Randstadmaterieel ver
vaardigd, dat voor korte- en middel
lange afstanden geschikt zal zijn. Het
kan worden gebruikt voor vervoer tus
sen en in de stadsgewesten.
Wil het openbaar vervoer in de
Randstad drastisch worden verbeterd,
dan moeten de ondernemingen samen
streven naar de goedkoopste oplossin
gen. Het Rijk zou coördinator en sti
mulator moeten zijn.
ADVERTENTIE
OLIFANT GEEFT KLAP.
Rosemarie houdt van Cola-tik.
Sinds zij Olifant cognac kent.
drinkt zij alleen nog maar
Cola-klap. Zó heerlijk zacht is
Olifant Vieux!
DEN HAAG. De ANWB is het niet
•ens met het besluit van de Nederland
se motorrijtuigenverzekeraars om te
gen 1 juli een extra eigen risico van
150 gulden in te voeren voor personen-
en vrachtauto's, waarvan de bestuur
ders jonger zijn dan 23 jaar.
De 130 autoverzekeraars in Neder
land hebben tot deze maatregel beslo
ten, omdat volgens hun dagelijkse er
varing jeugdige automobilisten veel va
ker bij ongelukken zijn betrokken dan
anderen. Studies in Amerika, Zweden
en Frankrijk en de Nota Verkeersveilig
heid die minister Bakker (Verkeer en
Waterstaat) in september heeft inge
diend geven hetzelfde beeld.
Volgens de ANWB is nergens bewe
zen dat autorijders onder de 23 jaar on
veiliger zouden rijden dan anderen. De
bond ziet het meer in de ervaring, „Het
kan best zijn, dat iemand van 23 jaar
met twee jaar ervaring beter rijdt dan
iemand van 55 jaar met dezelfde erva-
ri g. Het liikt ons logischer als er was
gezocht naar een ervaringsgemiddelde
en niet naar een leeftijdsgemiddelde",
zo meent de ANWB.
ADVERTENTIE
De nieuwe „hippe" huisstijl van de
N.S.: een modern treinstel, waarvan
de kop- en zijwanden in een warme
kleur geel geschilderd zijn en waarop
het nieuwe bedrijfsembleem is aan
gebracht. Bovendien zijn er drie
schuinlopende, evenwijdige reclame-
vlakken tegen een azuurblauwe ach
tergrond.
MüNCHEN. De 27-jarige metselaar
Adalbert M. uit München heeft bekend,
dat hij zijn Nederlandse kamergenoot
Johan Vlutters gisternacht heeft ge
wurgd.
De Nederlander, een 38-jarige kan
toorbediende uit Oldenzaal, was werk
loos en zou schulden hebben gemaakt
bij M. Daarover hadden beide mannen
al herhaaldelijk ruzie gemaakt en zij
waren zelfs weleens op de vuist gegaan.
Niettemin ging het tweetal dinsdag
avond samen uit, waarbij in verschil
lende café's een fiks glas werd gedron
ken. Na thuiskomst, aldus vertelde M.
de politie, dronken zij nog een kop kof
fie en gingen daarna naar bed.
In een plotselinge woede-aanval, zo
houdt M. vol, greep hij een smalle das,
ging achter het hoofdeinde van het bed
van de Nederlander staan, sloeg de das
om diens hals en wurgde hem. Het
slachtoffer kreeg nauwelijks de kans
zich te verweren.
ADVERTENTIE
met Scheepjes Bokhara
Patronen op voorgeschilderd stramien
geven veel gemak bij dit edel handwerk.
Vraag inlichtingen bij uw winkelier
of stuur onderstaande bon op.
DELFT Automobilisten uit Delft
zullen van maandag af via een nieuwe
aansluiting op de rijksweg Den Haag -
Rotterdam kunnen komen. Uit de rich
ting Den Haag kan men Delft binnen
komen via de Brasserskade of doorrij
den naar de centrale aansluiting, die
bij het Oostblok is aangelegd.
De westelijke en oostelijke afritten
van de rijksweg bij Pauwmolen wor
den afgesloten. Verkeer dat uit Rotter
dam Delft in wil, kan dat alleen doen
via de centrale aansluiting. Verkeer
uit Den Haag dat deze aansluiting
mist, moet doorrijden naar Rotterdam
en dan terugrijden.
leda
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Rillerig? Onprettig?
Pas dan op voor griep!
Neem direct 2 'ASPRO's..
'ASPRO' bevat alles om
een opkomende grrep
snel en doeltreffend te
bestrijden.
In de juiste dosering
óók voor kinderen!
UeUfooui* c/>
DEN HAAG „Helpt Israël verder
bouwen" is het motto van een actie die
gisteren in Den Haag is begonnen met
als animator de voorzitter van de an
ti-revolutionaire fractie in de Tweede
Kamer, mr. B. W. Biesheuvel.
Het streven is een ontwikkelingsle
ning van vijfhonderd miljoen dollar aan
Israël te doen slagen door zoveel mo
gelijk obligaties tussen de vijfhonderd
en tienduizend dollar tegen vier pro
cent in Nederland te verkopen.
Omdat Israël vooral water nodig
heeft voor het vruchtbaar maken van
woestijngebieden, hief mr. Biesheuvel
een glas water op het slagen van de
actie, die een voortzetting is van de
tien jaar geleden gevoerde actie „Bouw
mee aan Israël".
Het geld van de lening zal worden be
steed aan wegenaanleg, industriële ont
wikkeling, havenuitbreiding, woning
bouw en ontzilting van zeewater.
AVEREEST Het Tweede-Kamer
lid voor de Partij van de Arbeid mr. J.
W. Mas.nan heeft minister B. Rool-
vink (Sociale Zaken en Volksgezond
heid) schriftelijke vragen gesteld over
de geelzuchtexplosie in het Overijssel
se Avereest.
Mr. Masman vraagt of de minister
weet van het meer dan normale aan
tal geelzuchtgevallen, dat in dit dorp
is geconstateerd. Ook vraagt hij of het
afgesloten karïaal als mogelijke oor
zaak van de explosie kan worden be
schouwd.
Tenslotte wil de heer Mesman weten
welke maatregelen zijn genomen en
welke nog zullen worden genomen om
uitbreiding van de ziekte te voorko
men.
DEN HAAG Indonesië sal met name dit jaar meer financiële hulp moeten krij
gen. De economie daar is in evenwicht gekomen en het land is in de fase van
ontwikkeling. Hierover cal op 1 en 2 april in Rotterdam worden gesproken door
de landen, die Indonesië willen helpen.
Minister Udink is hetop dit punt al eens geworden met cjjn Duitse collega voor
ontwikkelingshulp, Hans Jürgen Wischnewski. Minister Udink cal 23 februari
naar Indonesië gaan voor een werkbezoek.
In naar Europese maatstaven gerekend nogal opzichtige kledij heeft gisteren
in Bonn de nieuwe ambassadeur van het koninkrijk Lesotho, het voormalige
Basoetoland, zijn geloofsbrieven aan de Westduitse president Heinrich Lübke,
aangeboden.
UTRECHT Vierduizend taxichauffeurs in ons land zijn ontevreden. Mor
rend bezoeken zij nachtvergadering na nachtvergadering. De vertegenwoordi
gers van de drie vakbonden rennen van stad naar stadje, om de opgekropte
klachten van de chauffeurs aan te horen. De werkgevers zo menen de chauf
feurs beknibbelen om het hardst op ons toch al karige weekloontje. Vooral
vinden de chauffeurs, dat het tijd wordt, dat zij een klein stukje sociale zeker
heid erbij krijgen.
Vandaag gaan de vakbonden in
opdracht van de Haarlemse georgani
seerde taxiechauffeurs met dè werk
gevers in Haarlem praten. Als dat ge-
sorek op niets uitloopt, dan zullen de
Haarlemse chauffeurs krachtig van zich
af bijten. Zij hebben tijdens een nacht-
vergadering al laten weten, niet vies te
zijn van een staking.
Ook in Utrecht kwamen de taxichauf
feurs in de nacht van woensdag op don
derdag bij elkaar. De Utrechters namen
dezelfde besluiten als hun Haarlemse
collega's. Als de werkgevers geen ande
re houding aannemen zo hebben zij
verzekerd dan leggen wij het werk
over twee weken plat.
Volgende week maandagnacht steken
de Schiedamse taxichauffeurs de kop
pen bij elkaar om ,te bespreken, wat
hun te doen staat. Hun Groningse col
lega's hebben immers iets bereikt
waarom zouden zij dan niet? In Gronin
gen hebben de vakbonden met de werk
gevers gepraat en er kwam voor de
chauffeurs een voorschot uit de bus op
een eventueel in de toekomst te berei
ken landelijk akkoord tussen de drie
werknemers- en de twee werkgeversor
ganisaties over een nieuwe cao.
Want met die cao is alle ellende be
gonnen. Op 1 april van het vorige jaar
liep de cao voor taxichauffeurs af. Er
werd druk onderhandeld tussen delega
ties van werknemers en werkgevers
om een nieuwe collectieve arbeidsover
eenkomst op te stellen, maar de par
tijen konden elkaar niet vinden. Er
werd een bemiddelingsdelegatie op de
onderhandelaars afgestuurd en op dat
ogenblik leek het, alsof de zon weer zou
doorbreken.
De vertegenwoordigers van de twee
werkgeversorganisaties (FNOP en
KNVTO) en van de drie vakbonden,
die in de bemiddelingsdelegatie zaten
deden een voorstel, dat alle partijen te
vreden stelde. Immers, het jaar 1967
vorderde al aardig en de Nederlandse
taxichauffeurs waren de loonsverhogin
gen van dat jaar (éénmaal anderhalf
procent en éénmaal vier procent) mis
gelopen, omdat zij geen cao meer had
den.
De onderhandelaars en de bemidde
lingsdelegatie stelden toen voor, om de
vier en de anderhalf procent op 1 de
cember te betalen in plaats van op 1
april, zoals de bedoeling was geweest.
Omdat de chauffeurs ook nog de „terug
werkende kracht" hadden gemist, zou
den zij tenslotte honderd gulden ineens
uitbetaald moeten krijgen.
Iedereen was blij, maar op 20 de
cember gooide de FNOP (Federatie
van Ondernemers in het Personenver
voer) roet in het eten. Deze werkge
versorganisatie veegde het voorstel van
tafel, hoewel haar onderhandelaar in
de bemiddelingscommissie zelf had
meegewerkt aan het voorstel.
Bijna tien maanden zitten de taxi
chauffeurs in Nederland (met uitzonde
ring van de chauffeurs in Amsterdam
en Rotterdam) zonder cao. „Wij pleiten
nu voor plaatselijke cao's", zegt de
heer Andries de Bruin, hoofdbestuurs
lid van ééti van de werknemersorgani
saties de Nederlandse Bond Vervoers-
personeel.
„Misschien dat de werkgevers op die
manier tot redelijkheid zijn te bren
gen. De FNOP is de grote boosdoener.
Volgens rnii is de houding van deze or
ganisatie terug te brengen tot een ge
zagscrisis. Het lijkt erop, alsof deze
organisatie zelf niets meer te zeggen
heeft. De leden delen de lakens uit.
Trouwens, het gaat ons niet in de
eerste plaats om hogere lonen. Wij wil
len dat het verzekerde inkomen van de
taxichauffeurs wordt verhoogd", zegt
de heer De Bruin. Hij becijfert: „Op
het ogenblik is het verzekerde week
loon van ae chauffeurs 128 gulden. Dat
betekent, dat wanneer zo'n man ziek
wordt, hij vrijwel totaal aan de grond
komt te zitten, omdat het bedrag dat
hij krijgt uitbetaald, veel lager is. Het
komt voor, dat taxichauffeurs die ziek
zijn, moeten aankloppen bij de Bij
standswet. Dat is toch belauthelijk. Dat
verzekerde loon moet minstens 160 gul
den worden."
„Het is te hopen, dat de werkne
mers zich opnieuw tot de organisaties
van ondernemers in het personenver
voer wenden. Wellicht kunnen misver
standen uit de weg worden geruimd,
waardoor de mogelijkheid voor een
nieuwe cao geschapen wordt."
Zo reageerde de heer A. J. F. Zorn
algemeen secretaris van de Federatie
van Nederlandse organisaties in het
personenvervoer (FNOP) op de verga
deringen van taxichauffeurs.
De ondernemers meenden dat hun
bedrijven vorig jaar 'n stijging van de
loonkosten met vier en later met ander
half procent niet konden dragen. Nu er
geen cao meer is de organisaties in
de FNOP hebben hun afgevaardigden
niet kunnen volgen in hun voorstellen -
adviseert de algemeen secretaris de
door vakbonden benaderde ohdernemers
„Vertel dat wij openstaan voor een her
vatting van het overleg. Niets staat
een nieuw contact in de weg. Met
plaatselijke cao's wordt de verwar
ring groter en de kans op een landelijke
cao geringer."
De heer Zorn zegt „Ik gèloof dat
door de wijze van overleg én door inci
denten vorig jaar succesrijk beraad zon
der noodzaak onmogelijk is geworden.
Met wat meer duidelijkheid zou men
tot elkaar zijn gekomen. Vergeet ove
rigens niet dat het in het hele vervoer
slecht gaat, ook in de taxibedrijven."
De minister heeft in Den Haag twee da
gen besprekingen gevoerd met zijn Duit
se ambtgenoot. Vast is komen te staan,
dat Nederland aanzienlijk meer doet
aan ontwikkelingshulp dan 't buurland.
Teït men de particuliere investeringen
en de uitgaven van de overheid bij el
kaar op, dan komt Duitsland niet ver
der dan 0,85 procent van het bruto na
tionaal produkt, terwijl Nederland 1,43
procent uitgeeft.
Duitsland is echter veel verder met
particuliere investeringen in de ontwik
kelingslanden. Besloten is daarom dat
een groep van Nederlandse deskundigen
binnenkort naar het buurland zal gaan
om te bestuderen, wat men daar wette
lijk heeft kunnen regelen op het stuk
van belastingfaciliteiten en de politieke
risico's, die zijn verbonden aan investe
ringen in ontwikkelingslanden.
Minister Wischnewski vertelde giste
ren in Den Haag niet zonder trots, dat
er een particuliere financieringsmaat
schappij bestaat in zijn land, die be
schikt over een fonds van 85 miljoen
mark, waarvan al 45 miljoen is geïnves
teerd. Daarnaast heeft Duitsland nog
tal van overeenkomsten met andere lan
den gesloten voor particuliere ontwikke
lingshulp.
Duitsland en Nederland zullen samen
jongeren als vrijwilligers uitsturen naar
gemeenschappelijke projecten. Ook zul
len de jongeren van beide landen regio
naal gaan samenwerken in bepaalde
landen. De programma's worden op el
kaar afgestemd.
Minister Udink en zijn Duitse collega
hebben verder afgesproken op welke
landen voortaan de nadruk zal worden
gelegd bij de ontwikkelingshulp. Mi
nister Udink komt binnenkort met con
crete voorstellen in de Tweede Kamer.
Beide ministers vinden verder dat de
fondsen waarover de International Deve
lopment Association (IDA) beschikt zo
snel mogelijk moeten worden aange
vuld.
Met het oog op de Wereldhandelscon
ferentie de UNCTAD vergadering
die 1 februari van start gaat in New
Delhi achtten de twee ministers 't nood
zakelijk, dat er zelfs zeer spoedig meer
geld op tafel komt voor de IDA.
Duitsland en Nederland zullen in de
toekomst zeer nauw contact houden als
het om ontwikkelingshulp gaat en on
derling ervaringen uitwisselen. Beide
landen willen dat er plannen worden
gemaakt op middellange termijn. Dat
achten zij een bijdrage voor een we
reldomvattende strategie voor de ont
wikkelingshulp.
DEN BOSCH De Turk Ramazan
I. (36) uit Eindhoven, beschuldigd van
het opzettelijk toebrengen van zwaar
lichamelijk letsel, werd gistermiddag
door de Bossche rechtbank na twee
maanden voorarrest op vrije voeten
gesteld.
De officier van Justitie bleek tijdens
de zitting zonder schijn van bewijs te
staan. Hij merkte dat wat beteuterd op
ha de getuigenis van de vrouw, die zou
zijn mishandeld.
De officier kwam daarop met het
.verzoek de zaak terug te wijzen naar de
rechter-commissaris De rechtbank
ging daarmee akkoord, maar ging even
eens in op het verzoek van de raads
man tot onmiddellijke invrijheidstelling
van de Turk.
De mishandeling zou zijn gepleegd
tijdens een worsteling in het Woensels
Koffiehuis in Eindhoven, anders dan de
naam doet vermoeden een lokaal waar
flink werd gedronken. Een broer van
de vrouw, de 31-jarige Alberta L., had
daar de Turk beetgepakt na enkele pro
vocaties over en weer.
Alberta was tussenbeide gekomen en
was enkele ogenblikken later Rama
zan was inmiddels naar buiten en naar
de politie gelopen om zich te beklagen
tot de ontdekking gekomen dat ze
bloedde uit winkelhaken in borst, buik
en dijbeen. Ze zei gisteren te vermoe
den dat ze was gestoken, maar daar
van niets te hebben gezien.
Volgens de kostbaas van Ramazan,
die ook in het café was geweest, was
de aangeschoten vrouw dwars over een
tafeltje met glasscherven gevallen.
JJe „Leeuwarder Courant" is niet erg
ingenomen met de service van de
Nederlandse Spoorwegen, getuige de
volgende beschouwing, die het blad de
zer dagen afdrukte:
„Met spoed, zei u. Maar waarom
staat de wijzer dan zo vaak zo lang
op vijftig? Dat was een slagzin uit
de advertentie-campagne van de Ne
derlandse Spoorwegen, die sommige
reizigers gisteren misschien even te
binnen is geschoten. Het was zelfs
voor de meest doorgewinterde auto
mobilist een dag om met de trein te
reizen: het weerbericht voorspelde
's morgens sneeuw, die tegen de
avond zou overgaan in regen en j«
moet dan toch wel getikt zijn als je
de trein niet neemt. Het weer viel
mee, de trein viel tegen. En dan niet
door een breuk in de spoorstaven,
ijzelafzetting, sneeuwstormen of door
ander van buiten komend geweld,
waar de NS niets aan kunnen doen.
De reis viel tegen om het tekort aan
dienstvaardigheid, dat als een lang
zame ziekte in ons spoorwegbestel
doorvreet.
We zijn in Nederland al gewend
aan vuile ramen, ongelukkige toilet
ten, (waar nog nooit een drinkwater
voorziening is aangebracht), de rij
tijd, die nog altijd die van voor de
oorlog is en het stomme opzouten
van reizigers uit Friesland in Zwolle.
Het zij zo, daar is blijkbaar niets aan
te doen. Het is kennelijk ook niet mo
gelijk zich aan buitenlandse voorbeel
den te spiegelen en iets te onderne
men om juist de categorie der fer
vente automobilisten naar de trein te
lokken door hun gelegenheid tot rus
tig werken of ongedwongen contact
te bieden. Niemand kan in een Neder
landse trein een werktafel voor zich
krijgen. Niemand kan uit een Neder
landse trein telefoneren, hetgeen toch
in een land met een zo hoog ontwik
kelde elektronische industrie iets van
zelfsprekends zou moeten zijn. En
dat laatste klemt te meer, omdat de
reizigers op die manier zouden kun
nen waarschuwen, dat het nog wel
even kan duren voor zij op de plaats
van bestemming zijn.
Ik kom thuis eten zei u. Maar
waarom moest het weer een opge
warmd maal worden? Dat is ook zo'n
slagzin van de NS geweest De oor
zaak was deze keer, dat de trein, di«
gisteren om 18 uur 48 uit Utrecht
moest vertrekken daar eerst een klein
uur later vandaan reed. De passa
giers moesten maar aannemen, dat
vadertje Spoor het goed met hen voor
had. Om 19 uur 30 klonk over d«
stationsomroep een kreet om een wa-
genmeester. Volgens een spoorweg
man was er wel een, maar die ver
toefde ergens op het rangeerterrein.
Hij was de enige, die de contactpun
ten in de koppeling kon ontdooien.
Overdag zijn er, volgens datzelfde
officieuze commentaar, een paar
meer, maar 's avonds zijn de NS
aan het bezuinigen, want die 75 extra
centen in de avonduren lopen zo op.
Er stonden meer treinen met moei
lijkheden, waar die ene wagenmees-
ter bij moest komen. Dat de trein op
de heenreis ook al moeilijkheden had
(„er is ergens sluiting") en dat de
trein, waarop in Amersfoort moest
worden overgestapt, ook nog eens
een kwartier te laat was, blijft ver
der maar buiten beschouwing.
Onlangs bevatte de „Provinciale
Zeeuwse Courant" een verhaal over
een dergelijke belevenis. Het blad
wilde op een storing, in dat geval
een wisselstoring, geen kritiek oefe
nen. „Maar waar men wel aanmer
kingen op moet maken is de manier
waarop de reizigers werden bena
derd: men lichtte hen niet in, er was
géén voorlichting, noch over de oor
zaak van de vertraging, noch over
de maatregelen voor de reizigers,
om over verontschuldigingen maar te
zwijgen. Dat is bij goede luchtvaart
maatschappijen wel anders: als daar
door onvoorziene omstandigheden een
vliegtuig te laat vertrekt, worden d«
passagiers omstandig geïnformeerd
en wordt er gezorgd voor een con
sumptie; de oorzaak van de vertra
ging wordt meegedeeld en men ver
ontschuldigt zich er voor. Bij de NS
daarentegen roept men slechts: „Al
lemaal uitstappuuuuuh". Een auto
geeft u meer vrijheid, zegt u. Maar
waarom rijdt u met die riem om?
vroegen de Spoorwegen vorig jaar aan
de automobilisten, die zij graag op
hun lange trajecten in de trein zou
den rangeren. Misschien luidt het ant
woord wel, dat je met een riem om
in een auto toch plezieriger zit dan
met de pest in in een stilstaande over-
verwarmde trein".
TXoordat het sociale inkomen, o.a.
meer kinderbijslag, van een aan
tal werknemers stijgt, moet er door
hen voortaan voor het eerst nu of in
andere gevallen meer loonbelasting
worden betaald. Het betreft hier werk
nemers wier lonen laag zijn. Het gaat
bij deze te heffen loonbelasting dan ook
om geringe of zelfs zeer geringe be
dragen. Althans voor wat de fiscus be
treft. Voor de belastingplichtigen met
hun toch al geringe inkomen is het in
tussen een niet te versmaden bedragje
dat maar node gemist kan worden, al
dus „Trouw" (ar).
„Aan de ene kant (fiscus) dus ge
ringe winst, aan de andere (die van
de betalingplichtige) een niet onaan
zienlijke last. Het wordt tijd de „be
lastingvrije voet" zodanig te verho
gen dat van deze lage inkomens in elk
geval geen loonbelasting wordt gehe
ven. Tevens moet daarbij worden
voorkomen dat de laagste inkomens
als gevolg van verschuiving of ver
breding der sociale voorzieningen
voor zwaardere fiscale lasten komen
te staan. De schatkist zal er nauwe
lijks aan verliezen en voor deze laag
beloonden betekent het in elk geval
enig soulaas".
DEN HAAG Een jaar gevangenis
straf, waarvan drie maanden voor
waardelijk, met aftrek van voorarrest,
eiste de officier van justitie bij de
Haagse rechtbank gisteren tegen J.
van W., de voormalige procuratiehou
der van de Amro-bank aan de Vijver
berg In Den Haag. Hij stond terecht
wegens verduistering en valsheid in
geschrift.
De man had in 1965 obligaties en
aandelen van cliënten verkocht. De op
brengst gebruikte hij voor een groot
deel om kennissen uit financiële moei
lijkheden te helpen. Hij had de bank
voor 27.000 gulden schade berokkend.