Spaanse vriend houdt spiegel voor aan Nederlandse volk Eeuwige strijd tussen Jan Steen en Calvijn y' Over hpaar jaar zitten alle onderwijzers in de computer 1 Binnenskamers leren auto te besturen Wachtgeldregeling N.S. na 30 jaar aangepast Anekdotes over de oude Koningin Versnippering van kennis en tijd N.V.V. werft voor Ivoorkust jonge bouwvakarbeiders Hertog de Baena: „Het raadsel Nederlander „Stille waters „Werkende Jeugd" verwijt auto verzekeraars discriminatie Generaliserend D' zjjn zo maar enkele grepen uit de ruim tweehonderd pagina's om vattende beschouwing, die de eminente Spanjaard aan ons, zijn vrienden, heeft gewijd. Het zal de lezer opgevallen zijn, dat een en ander sterk generalise rend is gesteld. Wanneer de hertog in het algemeen spreekt, is dat niet zo erg storend, maar wanneer hij het op de tailpunten volhoudt, geeft het toch wel aanleiding tot enige vraagtekens in de marge. Kraan sloeg gat in dak; man viel erdoor Centralisering van salarisberekening „SPAAR ACHTER AF" Diamantzending nog spoorloos Amstelveen acht lesvluchten zeer hinderlijk Regio-reeks blijft op hoog peil PROJECT -CASO VIER CENT Mensen met wensen sluiten 'n persoonlijke lening bij de NMB De bank waar ook zich thuis voelt I „Droog" opleidingssysteem ontwikkeld Pagina 5 ZATERDAG 20 JANUARI 1968 "TV ^ederlanders ziln werkelijk onbegrijpelijk voor anderen en zichzelf en U de oorzaak van dit raadsel schuilt hoofdzakelijk in de talloze paradoxen van het Nederlandse karakter. In mijn hele lange en avontuurlijke leven heb ik geen volk leren kennen, dat zo belast is met tegenstrijdigheden als de Ne derlanders". Dit schrijft de vroegere Spaanse ambassadeur in ons land, de Hertog de Baena, in ,,Het Raadsel Nederlander" een door hem aan ons volk gewijde beschouwing, die onlangs bij de Haagse uitgever L. J. C. Bou cher is verschenen. De hertog heeft Spanje driemaal officieel in Den Haag vertegenwoordigd: de eerste .maal in een ondergeschikte diplomatieke functie en daarna als ambassadeur van 1945 tot 1948 en van 1958 tot 1964. Hij is in de loop der jaren veel van Nederland en zijn bewoners gaan houden en gedachtig aan het spreekwoord: „Het is een vriend, die mij mijn feilen toont", is hij wel gerechtigd ons volk op een niet altijd vleiende manier de spiegel voor te houden. W/at de hertog alttfd heeft verbaasd is het feit, dat de Nederlanders door de eeuwen heen bewezen hebben hartstochtelijk op hun vrijheid gesteld te zijn, maar zich intussen gedwee on derwerpen aan de dwingelandij van beuzelachtige maatschappelijke con venties. „Met andere woorden: de Ne derlander geniet volgens de voortreffe lijke wetten van zijn land alle vrijhe den, die zijn hart begeert, maar voor zijn eigen persoonlijke vrijheid is hij als de dood". Hand in hand met een groots vrijheidsbesef gaat bovendien een in de ogen van buitenlanders haast ziekelijke nieuwsgierigheid naar eikaars doen en laten. Een andere paradox vindt de hertog, dat de Nederlanders tegelijkertijd gie rig en vrijgevig zijn: „In het dagelijks leven zijn de Nederlanders in de eerste plaats zeer sober. Maar bij grote ge beurtenissen (bijvoorbeeld rampen, die andere volken treffen) tasten zij diep in hun zakken. Zodra zij een zaak be langrijk vinden, volgt er prompt een edelmoedig gebaar. Bij aangelegenhe den van geringer betekenis echter re ageren zij amper en onvoorstelbaar krenterig". De Nederlanders zijn, volgens de her tog De Baena, romantisch en sentimen teel in hun gevoelsleven, maar tegelij kertijd vaak onbehouwen in hun optre den. „De gevoelens van de Nederlander zijn oprecht, diepgaand en meelevend, en hij is wel degelijk in staat tot warm te en echte tederheid, maar de vorm, waarin hij zich uitdrukt, is bijna altijd direct en dikwijls zo ongezouten plomp, dat hij zelf het slachtoffer wordt van de pijn, die hij anderen aandoet". '4 jQe schrijver gelooft voorts, dat het spreekwoord „Stille waters hebben diepe gronden" volmaakt van toepas sing is op de bevolking van de Lage Landen. „Uiterlijk zijn zij bedaard, rustig, traag van beweging, het ritme van fietsen en schuiten, de milde rim peling van een briesje over het water en de ongehaaste vlucht van vogels in de lucht. Niets zou er vrediger uit kun nen zien en toch heb ik nergens ter we reld een nerveuzer volk ontmoet dan de Nederlanders", constateert de hertog. Hij acht dit het gevolg van onze diep zinnige bedachtzaamheid, die zich niet zoals in sommige zuidelijke landen uit in schreeuwerige discussies. De voornaamste complicatie in de Nederlander acht de hertog De Baena zijn puriteinse achtergrond in tegen stelling tot zijn zinnelijke aard, waarin hij zich voor de reformatie nog volop kon en mocht uitleven. „De Nederlan der heeft nog altijd een ontvlambaar hart, is teder, realistisch en vervuld van zinnelijke driften. De zeer protes tantse en calvinistische opvoeding, die zij krijgen, leert de Nederlanders ech ter zich te beheersen, voorzichtig te zijn, berekend, fatsoenlijk en star puriteins in hun levensopvatting. Het resultaat is een eeuwige worsteling tus sen de natuurlijke dr.ang om hun zinnen te bevredigen en de beginselen van hun opvoeding, een worsteling tussen Jan Steen en Calvijn". De hertog geeft ove rigens toe, dat het Nederlandse volks karakter aan het veranderen is en dat Calvijn langzamerhand, zij het schoor voetend, het veld begint te ruimen. In dit verband signaleert de schrijver een aantal Nederlandse onhebbelijkhe den als een neiging tot schijnheiligheid, achterbaksheid en morele lafheid, een koppig vasthouden aan vooropgezette UTRECHT „Werkende jeugd", de organisatie van katholieke werkende jongeren in Nederland, vindt het be sluit van de verzekeringsmaatschap pijen om voor jonge autorijders tot 23 jaar een extra eigen risico in te voe ren, een ernstige vorm van discrimi natie. De verzekeringsmaatschappijen ge tuigen door dit besluit nogal van wil lekeur, aldus „Werkende Jeugd". Ze gooien alle jonge autorijders maar op een hoop zonder te kijken naar even tueel andere aanwezige factoren. Vol gens „Werkende Jeugd" zou men de jonge chauffeurs met evenveel recht minder premie kunnen laten betalen, omdat jonge mensen een sneller reac tievermogen hebben dan ouderen. De katholieke jongeren steunen de opvatting van de ANWB, dat een even tuele verhoging van het eigen risico gekoppeld zou moeten worden aan de ervaring van de chauffeur, in plaats van aan de leeftijd. meningen en de zucht anderen te be- léren door het houden van omstandige en irriterende preken. Kassa! Als een van de grootste deugden van ons volk ziet de hertog De Baena het fundamentele respect voor minderheids groeperingen, die hier in elk geval ge ëerbiedigd worden, ook al staat men er niet altijd achter en is men er hele maal niet op gesteld. In tegenstelling tot hun nuchtere le venshouding, kunnen de Nederlanders ook emotionele dromers zijn, meent de hertog en hij heeft daar begrip voor: „Dikke mist en laaghangende wolken bedekken het land voor het grootste deel vap het jaar en vooral de winters zijn er troosteloos. Maar die zachte, vloeibare lucht met zijn nevelige be lichting en kleur op de dingen heeft be paald ook zijn schoonheid. Wat men ook moge denken van het Nederlandse klimaat met al zijn nadelen wie in Nederland de vier seizoenen heeft be leefd zal moeten erkennen, dat er niets mooiers bestaat dan een zomerdag, of 't moest de maand september zijn. Wie dan een tocht maakt langs de kanalen en rivieren, ziet hoe de groene weilan- t zich uitstrekken naar de horizon en de allerliefste poppenhuisjes en wind molens aanschouwt, waarmee het land schap is bezaaid, zal zich er niet meer over verbazen, dat de Nederlanders ook dromers kunnen zijn, want het is werkelijk een droom". Zo is onzes inziens toch moeilijk in ernst vol te houden, dat in Groningen en Friesland „vrijwel uitsluitend" wel gestelde boeren en veehouders wonen, die zo erudiet zijn, dat zij welgevulde boekenkasten hebben met standaard werken over alle mogelijke onderwer pen (pag. 49), of dat de seksuele mo res, waarom een plaats als Staphorst berucht heet te zijn, in een „groot aan tal Nederlandse dorpen en gehuchten" opgeld doen (pag. 45), of dat alle Ne derlandse kinderen onopgevoed en al hun moeders bazig zijn (pag. 84). Voor al in de laatst geciteerde passage doet de denkwereld van de hertog nogal re actionair aan. Vereerd door de aandacht, die Zijne Excellentie aan ons volk heeft willen besteden, constateren we samenvat tend, dat de hertog De Baena ons boei end, maar erg subjectief heeft gepor tretteerd. Dat is overigens het goed recht van elke „schilder". Bzt. IJMUIDEN Een ongeluk met eeh kraan bjj de in aanbouw zqnde warm bandwalserij van de Hoogovens in IJmuiden heeft vrydag het leven ge kost aan de 39-jarige heer A. A. Bakker uit Haarlem. Bjj het hjjsen van een last met een gewicht, dat ver lag onder het maximaal toelaatbare, is de kraan, waarmee dit gebeurde gekanteld. Htf kwam terecht op het dak van de warm bandwalserij en sloeg daar een gat in. De heer Bakker, dakmonteur bij een firma uit Haarlem, die samen met een college op het dak aan het werk was, is door het gat gevallen van een hoogte van 27 meter. De man was getrouwd en had drie kinderen. SCHIEDAM Tijdens werkzaamhe den aan de tanker Texaco-Rotterdam, welk schip donderdagmiddag aan de werf Wilton - Fijenoord te Schiedam werd gedoopt, is gisternacht een loop brug tussen wal en schip losgeraakt en in het water gevallen. De 47-jarige L. Kruize uit Schiedam, die zich op de loopbrug bevond, raakte mee te water, kwam onder het schip terecht en ver dronk. OLST Op de Rijksstraatweg tussen Zwolle en Deventer, ter hoogte van Olst, is vrijdagmorgen een wielrijder bij het oversteken van de weg aange reden door een bestelauto. De wielrij der, de 64-jarige M. Honink uit Olst, werd zo ernstig gewond, dat hij later in een ziekenhuis is overleden. GROTEBROEK Op de Esdoorn- laan in Grootebroek is gisternacht een klein personenwagenbusje met de rech- terwielen in de berm geraakt, waardoor de bestuurder de macht over het stuur verloor. De wagen raakte een stalen brugleuning en sloeg over de kop. De naast de bestuurder zittende 19-jarige P. Tesselaar uit Andijk werd zo ern stig gewond, dat hij te$ plaatse is overleden. De bestuurder liep geen ver wondingen op. HERTOG DE BAENA een volk vol tegenstrijdigheden j££et boek van de Hertog de Baena is niet in de laatste plaats interessant door zijn uitvoerige beschouwing over de figuur van wijlen koningin Wilhelmina, die hij In een 59 bladzijden tellend „Portret van een Koningin" als laatste hoofdstuk aan zijn werk heeft toegevoegd. Uit alles blijkt, dat hij zeer veel achting had voor de overleden koningin, maar hij was zeker niet blind voor haar eigenaardigheden en karaktertrekjes, die in andere publikaties nogal eens verdoezeld of vergoelijkt plegen te worden. De hertog verhaalt een aantal boeiende anek dotes, waarin niets wordt verzwegen of goedgepraat en waaruit de vorstin minstens even markant als een bij zondere persoonlijkheid naar voren komt als in de ver halen, die totnutoe over haar in omloop waren. Zo maakte de schrijver melding van een opmerkelijk incident op paleis Soestdijk, waar de 31ste januari 1959 de verjaardag van prinses Beatrix werd gevierd. Nadat al het mogelijke was gedaan om ervoor te zorgen, dat niets haar misnoegen zou kunnen opwekken, zo schrijft de hertog De Baena, voegde de oude koningin zich bij het familiefeest en kwam tegen theetijd plotseling met een geschenk voor de dag een pakje van bescheiden af metingen en in bruin papier gewikkeld. Hoewel het de verjaardag van prinses Beatrix was, kreeg haar zuster Irene het pakje in handen geduwd. Iedereen stond verbluft te kijken, maar Irene moest het natuurlijk wel aannemen. Zij maakte het pakje open en vond tot haar vreugde een schitterende parure van robijnen en diamanten, een koningin waardig. Er was geen twijfel mogelijk: het ge schenk was bestemd voor Irene en Beatrix kreeg niets. Iedereen hield zich goed: Irene straalde, zij het wat ver legen, en de jarige kroonprinses prees het geschenk met stoïcijnse grootmoedigheid, terwijl de andere aanwezigen met haar instemden. Toen koningin Wilhelmina vertrokken was, kwamen de tongen los. Prinses Beatrix nam het sportief op, maar er bleef een probleem, dat zij met haar praktische instelling meteen ter sprake bracht: Spoedig daarna zou de Sjah van Perzië een officieel bezoek brengen. Irene zou bij die ge legenheid een beeldschoon diadeem kunnen dragen, maar Beatrix had bijna niets om mee voor de dag te komen. Daar moest iets aan gedaan worden! Er werd gewogen en gewikt, maar een week later kreeg Beatrix van haar moeder een schitterende parure van diamanten en zo was de zaak geregeld. Toch blijft het interessante probleem koningin Wilhel- mina's opzet, schrijft de hertog De Baena: „Waarom en waartoe handelde zij aldus? Het antwoord is duidelijk en verklaart vele van de vreemde situaties, die zij in haar leven heeft uitgelokt: Men mag niets verwachten en vooral nergens op rekenen DEN HAAG „Nederland heeft ongeveer honderdvijftigduizend leer krachten, die hun opvoedkundig werk doen in vijftienduizend scholen. Zij zijn in dienst van ruim zevenduizend gemeentelijke scholen of bij onderwijsinstel lingen van verenigingen. Hun salaris krijgen zij door vijfduizend administra teurs",zegt drs. P. H. van der Eist in Den Haag. Zijn toon laat zijn ongenoe gen over deze versnippering van boekhoudkennis en -tijd duidelijk blijken. Dat kan ook haast niet anders, want de heer Van der Eist is hoofd van de afdeling administratieve en bestuurlij ke doelmatigheid van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. In deze functie heeft hij tussen 1963 en 1966 de mogelijkheden tot centralisatie van de onderwijssalarissen diepgaand onderzocht. „Het is niet alleen onzin, dat op vijf duizend plaatsen in ons land salarissen worden berekend met de kans op fou ten, maar bovendien is het inkomen van een leerkracht ten minste driemaal in gewikkelder samengesteld dan dat van een ambtenaar". Als bewijs daarvoor laat hij de ach terzijde van een salarisstrookje zien. Daar staat onder meer: „Persoonlijke toelage, huwelijkstoelage, toelage onbe voegd lesgeven en emolument vuur, licht, gas en water". Het is slechts een greep uit de tientallen invloeden die het maandinkomen van een leerkracht kun nen bepalen. Op basis van vrijwillige toetreding, compleet met contract, zijn de laatste jaren steeds meer scholen ertoe over gegaan de betaling van de onderwijs salarissen te laten regelen door de commissie automatisering salarisadmi nistratie onderwijs. Van deze commis si e is de heer Van der Eist de trotse geestelijk vader. Behalve het ministe rie van Onderwijs en Wetenschappen en de Rijkscentrale voor Mechanische Administratie (ministerie van Binnen landse Zaken) zitten daar enige onder wijs organisaties in. Drie jaar voorbereiding waren vol doende om het project Caso van de grond te krijgen met voldoende „klan ten" voor de eerste ronden. In 1966 begon de computer van de rijkscentrale met tienduizend leerkrachten. Amster dam, Den Haag, Utrecht en nog wat scholen uit kleinere gemeenten zagen heil in deze „nationale" oplossing, zo dat het aantal in de computer verwerk te salarissen een jaar later al tot der tigduizend was gestegen. Weer een jaar later was dit aantal verdubbeld. Toch is de heer Van der Eist nog lang niet tevreden. „Zestigduizend is nog niet de helft van het aantal leer krachten", zegt hij. „In 1970 wordt mijn organisatie pas rendabel. Dat is overigens niet verwonderlijk, want de beginkosten van dit commerciële pro ject zijn natuurlijk bijzonder hoog". De afdeling administratieve en be stuurlijke doelmatigheid is niet duur voor zijn klanten. Per onderwijzer wordt dertig gulden per jaar betaald en daarvoor garandeert de Caso een vlekkeloze en tijdige uitbetaling van het salaris. „Het is natuurlijk wel zaak, dat de administrateurs van de scholen ons de volledige gegevens van hun perso neel geven en ook nog in een code, die door een computer kan worden ver werkt. Dat liep in het begin niet zo vlot. Niet iedereen ziet kans de veelheid van combinaties in salarissamenstelling in enkele maanden te doorgronden", zegt de heer Van der Eist uit. Terloops meldt hij, dat voor zijn project iedere dag zes voorlichters op stap zijn en dat soms over drie tele foontoestellen tegelijk inlichtingen wor den gegeven. „Vooral als een loonron- de op komst is, blijkt duidelijk, dat sa larisberekening geen eenvoudige zaak is. Veel leerkrachten werken op meer dan één school. Dat kan een school zijn van het rijk, een gemeentelijke onder wijsinstelling of een neutrale school. Een wisselend aantal lessen op drie verschillende scholen maakt het sala ris van een onderwijzer soms uiterst ingewikkeld." Bekend is het verhaal van de man, die schriftelijk klaagde dat zijn sala ris niet nauwkeurig was berekend. Het scheelde vier cent per maand en dat mocht niet voorkomen zo meende de onderwijzer in kwestie, die ongetwijfeld op zijn school rekenles geeft. De heer Van der Eist weet dar er in Nederland meer bedrijven zijn, die zich bezighouden met centrale verwer king van salarissen. „Wij zijn welis waar commercieel opgezet, maar hoe ven geen winst te maken. Nog afgezien daarvan, het rijk betaalt via allerlei omwegen meer dan negentig procent van de salarissen van de Nederlandse leerkrachten. Is het dan onredelijk, dat het rijk probeert op dit gebied zo effi ciënt mogelijk te werken?" vraagt hij wat verbaasd. De heer Van der Eist verwacht, dat de controle van het rijk op de juistheid van de uitbetaling in de toekomst ge makkelijker zal worden. Nu wordt eerst uitbetaald veel later in het jaar con troleert de overheid de uitbetaling en daarna pas keurt ze die goed. De heer Van Eist meent, dat dit voor de onderwijzer een stukje rechtsonze kerheid inhoudt. „Iedereen weet graag elke maand precies waar hij aan toe is en niet alleen dat. Ieder mens wil wel weten hoe zijn inkomen is samenge steld, zonder dat hij over een paar maanden wat geld moet teruggeven of dat op zijn salaris wordt gekort". „Over een paar jaar zitten alle on derwijzers in de computer van de over heid", weet hij trots. ADVERTENTIE NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK 225 vestigingen In Nederland lllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll AMSTERDAM De heer J. Schwarz uit Amsterdam meent zich erop te kun nen beroepen de enige rijschoolhouder in Nederland te zijn, die een voor ons land uniek opleidingssysteem heeft ontwikkeld en ook de daarbij behorende mecha nische en elektronische apparatuur zelf heeft ontworpen en gebouwd. De basis van zijn nieuwe opzet, waarmee begin volgende maand wordt gestart, vormen zeven nagebootste autocabines, waarmee zijn cursisten binnenskamers in alle rust de handelingen worden bijgebracht, die de besturing van een auto nu eenmaal vergen. „Als mijn man of de instructeurs ex tra moeilijke leerlingen hebben dan ge ven ze die aan mij". Met dat ene zin netje redde de pittige Haagse rij-in- structrice mevrouw M. v. Genen een wetenschappelijk ongetwijfeld goed ge fundeerde, maar ontzaglijklangdradi ge voordracht over de vraag wie er nu beter geschikt is voor het geven van autorijles, de man of de vrouw, waar over de directeur van de Stichting psy chologisch verkeerslaboratorium in Utrecht, drs. A. v.d. Burgh, in Eindho ven voor de in de BOVAG verenigde rijschoolhouders een inleiding heeft ge houden. Hij zette daar zeer uitvoerig uiteen dat het geven van rijles meer moet zijn dan iemand klaarstomen voor de rijproef. Volgens hem moet 'n goede rij-instruc teur zijn leerling omschakelen op een nieuwe snelheid, verantwoordelijkheids gevoel bijbrengen en goede manieren in het verkeer leren. Voor deze herop voedende taak is volgens de heer v.d. Burgh de /rouw beter geschikt dan de man omdat zij geduldiger, gematigder en verdraagzamer is, omdat zij meer geneigd is zich aan te passen en omdat zij meer werkelijk geïnteresseerd is in andere mensen. Op de vraag of er soms een rij-in- structrice in de zaal was, kwam me vrouw Van Genen naar voren. Volko men onvoorbereid vertelde ze kort en bondig haar ervaringen. Ze werd acht jaar geleden in Engeland opgeleid tot rij-instructrice en ze geeft sindsdien rij lessen aan de rijschool van haar man. „Vooral vrouwen vinden vaak dat ze met een instructeur beter uit zijn. Dat kom je in Nederland gek genoeg meer tegen dan in Engeland. Ook in andere Europese landen is de rij-instructrice de gewoonste zaak van de wereld. Als mannelijke leerlingen in het begin een beetje twijfelachtig doen, laat ik ze eerst maar eens zien dat ik de auto in elk geval goed beheers. Het is voor een instructrice nog belangrijker dat ze haar overwicht bewijst dan voor een instructeur, die dat vaak al bij voor baat heeft". „Het is inderdaad vaak zo dat de UTRECHT De wachtgeldregeling in 't reglement dienstvoorwaarden van de Nederlandse Spoorwegen is herzien en zodanig gewijzigd, dat ze praktisch gelijk is aan de rijksregeling. Aanpas sing was nodig, omdat aan de bestaan de regeling de laatste decennia nauwe lijks aandacht is besteed. De regeling is de laatste dertig jaar namelijk nooit toegepast, omdat er geen personeel we gens overtolligheid behoefde te worden ontslagen. Nu als bekend een personeels inkrimping noodzakelijk is die omvang rijker is dan de natuurlijke afvloeiing, wordt de regelng weer actueel. In de herziene regeling staat niet, UTRECHT Het N.V.V. gaat zich daadwerkelijk bezighouden met hulp aan onderontwikkelde gebieden. Op verzoek van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers, heeft het verbond een project aangenomen voor de bouw van dringend noodzakelijke woningen in Ivoorkust. In totaal moeten er 72 dor pen komen, waarvan er in twee jaar 40 gereed moeten zijn. De huizen, die uit cementblokken worden opgetrokken zijn eenvoudig van constructie. Werknemers zijn er in de dorpsge meenschappen voldoende, maar ze heb ben geen scholing en ervaring. Er zijn geschoolde bouwvakkers nodig en daar aan wil het N.V.V. Ivoorkust nu gaan helpen. Onder zijn leden heeft het N.V.V. vrijwilligers van 21 tot 35 jaar ge vraagd, jonge bouwvakkers en een aantal landmeters, die na een voor bereidingstijd in het Instituut voor de Tropen in Amsterdam gedurende twee jaar naar Ivoorkust gaan. Voor de vrij willigers blijven de Nederlandse socia le voorwaarden van kracht Tijdens de voorbereidingstijd krijgen de jongelui een zakgeld. Daarna wordt het contract voor twee jaar aangebo den, dat een inkomen garandeert van f 650 schoon per maand. Daarenboven wordt van het begin van de voorbe reidingstijd af tot en met de afloop der werkzaamheden elke maand f 150 ge stort op een spaarrekening, die inclu sief de rente na afloop van het contract wordt uitbetaald. ADVERTENTIE welke categorieën personeel in geval van overtolligheid het eerst voor op wacht geldstelling in aanmerking komen. De president-directeur van NS, ir. J. Loh- mann, heeft op de nieuwjaarsperscon ferentie van de Spoorwegen meege deeld, dat elke opheffing van werk zaamheden in overleg met de vakbon den zal worden bekeken. In de nieuwe regeling is de minimum- duur van het wachtgeld bepaald op 3 maanden. Voor personeelsleden boven de 21 jaar komt daar 19,5 procent van hun diensttijd bij, plus nog eens 1,5 pro cent van de diensttijd voor elk leeftijds jaar boven de 21. Degenen, die bij ont slag tien dienstjaren hebben en wier leeftijd plus diensttijd zestig jaar of meer bedraagt, genieten tot hun 65ste jaar een wachtgelduitkering. De uitkering is de eerste drie maan den gelijk aan de pensioenberekenings grondslag van het kalenderjaar, dat aan het ontslag voorafging. De volgen de negen maanden bedraagt hetf wacht geld negentig procent daarvan, de daaropvolgende vier jaar tachtig pro cent en daarna wordt zeventig procent NS-ers die op wachtgeld worden ge steld, blijven deelgenoot van het Spoor wegpensioenfonds. De wachtgeldregeling is bestemd voor personeel, dat voor onbepaalde tijd is aangesteld. Voor personeel, dat niet voor onbepaalde tijd is aangesteld, geldt een regeling, die gelijk is aan die van de Werkloosheidswet. SCHIPHOL De zending diamanten ter waarde van bijna 330.000 gulden, die 6 januari verdwenen bleek te zijn uit het vrachtruim van een KLM- vliegtuig, is nog steeds spoorloos. Thans heeft de Belgische maatschap pij in Antwerpen, waarbij de zending was verzekerd, een beloning van 25.000 dollar uitgeloofd voor inlichtin gen, die tot de opsporing leiden. moeilijke leerlingen voor mij zijn. Met hen schijn je als vrouw beter om te kunnen springen. Een vrouw zal inder daad wel meer geduld hebben. Maar toch heb ik niet meer uren nodig om een leerling voor de rijproef klaar te krijgen dan de andere instructeurs. Het is dus geen kwestie van meer tijd ne men. En ondanks - alle vrouwelijke ge duld heb ik ook weieens tegen een leer ling gezegd dat hij of zij er maar be ter mee op kon houden, maar ik zeg er dan altijd bij dat het ook wel aan mij kan liggen dat het niet lukt". AMSTERDAM Nieuwe klachten over geluidshinder van vliegtuigen bo ven Amstelveen zijn voor burgemees ter Rijnders aanleiding geweest nog maals de hulp van de minister van Verkeer en Waterstaat in te roepen om te komen tot maatregelen tegen lesvluchten. De burgemeester zegt in een tele gram aan de minister, dat de KLM, volgens een mededeling van Schiphol, zowel op baan 06-24 als op baan 09-27 weer lesvluchten heeft uitgevoerd. De klachten van de Amstelveense be volking zijn, dat zeer laag en frequent en tot laat in de avond wordt overge vlogen. Burgemeester Rijnders stuurde 18 december vorig jaar eveneens een tele gram aan de minister in verband met soortgelijke klachten. Sindsdien werd het lesvliegen geruime tijd gestaakt en kwamen er vrijwel geen klachten meer binnen. Deze week bleek echter, dat de lesvluchten waren hervat. De KLM heeft inderdaad bij les vluchten ook de twee oost-west lopende banen gebruikt, aldus luidt het ant woord van de KLM op de beschuldi ging van de burgemeester van Amstel veen. Bij bepaalde weersomstandighe den en windrichting moeten ze nu een maal worden gebruikt. Maar bij de uitvoering van haar vliegtrainingspro- gramma, houdt de KLM zich strikt aan de door de Rijksluchtvaartdienst gestelde voorschriften ten aanzien van de geluidshinder. Een zegsman van de KLM ontkende desgevraagd, dat zoals de burge meester suggereert het lesvliegen wegens het telegram van 18 december geruime tijd gestaakt zou zijn geweest. Lesvluchten zijn een levensvoorwaar de voor de KLM. „Het enige, dat wij kunnen doen en dat doen we dan ook", aldus de zegsman, „is in nauw overleg met de RLD er naar beste ver mogen aan mee te werken de geluids hinder zoveel mogelijk te beperken". T"4e goede indruk, die de Regio-reeks van de Hoornse uitgeverij „West- Friesland" al heeft gemaakt bij de vèr- schijning van het eerste deel „Dit land boven het IJ" Is nog versterkt, nu het tweede deel van de pers Is geko men: het boek „Dit land va>i de elf ste den", dat geheel is gewijd aan de pro vincie Friesland. Het is geschreven door S. J. van der Molen en de prijs bedraagt f 8,50. De schrijver verhaalt honderduit over alle mogelijke onderwerpen, die Fries land en de Friese waddeneilanden voor de toerist interessant maken. In dezelf de originele opzet als in het vorige dee van de Regio-reeks, passeren vele cu riosa uit verleend en heden de revue Dit alles wordt vlot en onderhouden beschreven en de vele duidelijke zwarl wittekeningen van J. de Veen zijn eei lust voor het oog. Op de stevig geplastificeerde omslaf van ,,Dit land van de elf steden" wore de verschijning van „Dit land ronc Amsterdam" al aangekondigd, terwijl ook delen over Brabant en de grote ri vieren in voorbereiding zijn. Iets om naar uit te kijken!

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5