Verkeersveiligheid nog
te groot probleem
Urker burgemeester gaat
dode vissers zoeken
Manusama zou vervalst Indonesisch
document hebben verspreid
Coalitie tussen
liberalen en
conservatieven
KOOPMANS
PANNEKOEK
MEEL speciaal
Baronesse
bleek een
jnan te zijn
pakjes Wa jang één speeldiert je.
ajang-
Ambassade wil
er nog mets
tegen doen
„Pierre"' wilde
wel kaas uit
het vuistje
s vmn
saiiiod
Dolle autorit
IN DE -
GREEP X
VAN
DE GRIEP
WITTE KRUIS
Kamerdebat uitgesteld omdat meer
voorbereiding nodig blijkt
Kamercommissie
luisterde naar
deskundigen
Amsterdam wil
extraatje voor
boven-7 5-jarigen
HORNLAND NU GEBORGEN
Met bokken en
slepers naar
dok gebracht
Klant afgetuigd
door caféhouder
Tabletten
Oldenzaal boos
op Enschede
Verslag aan Djakartaover Ambonezen
SCHOOLBUS
IN BORNE
Jk
Twee doden door
verdrinking
PVNTENSTELSEL
RIJSCHOLEN
Surinaams jurist in
Utrecht rechter
Volgende week:okapi/
Wajang, een goud-eerlijke plantenmargarine
OP WAD BIJ PIETERBUREN
ZELFBEDROG
ONTKENNING
GEEN BEHOEFTE
helpt u eruit
IN DENEMARKEN
PROGRAM
LANDBOUWDEBAT
IN DE KAMER
TIEN PROCENT
OVERSCHOT
S3-mj.svd
HèJèJv±vo s.uaxxod
DONDERDAG I FEBRUARI 1968
DEN HAAG De verkeersveiligheid is zo'n geweldig probleem, dat er geen
tprake van kan zijn, dat de Tweede Kamer er al op 4 maart een debat over
kan houden, wat aanvankelijk de bedoeling was. Dat is gisteren komen vast te
staan tijdens het gehoor in de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Water
staat. Voorzitter Zegering Hadders kondigde aan, dat nog meer instanties zul
len worden gehoord ter voorbereiding van dit debat, dat zal gaan over de nota
verkeersveiligheid van minister Bakker.
Verbetering van de opleidingen, een
strenger toezicht op de autorijscholen,
verbetering van de wegen, meer sa
menwerking tussen overheid en alle
organisaties op het gebied van het ver
keer en tenslotte regelmatig toezicht
op de auto's dat waren de belang
rijkste onderwerpen waarover de com
missie gisteren tijdens het gehoor is
ingelicht.
Namens de KNAC wees echter de
heer A. L. Roscam Abbing op de tra
gische lacune in de beperking van de
gevolgen van de ongelukken op de weg:
er moet een beter alarmerings- en
hulpverle.iingssysteem komen; er dient
eerder en doeltreffender te worden In
gegrepen.
Hier moeten knopen worden doorge
hakt, competenties worden overwonnen
aldus de heer Roscam Abbing. Hij
vond het een onverteerbare zaak dat
zoveel mensen omkomen terwijl 't he
lemaal niet nodig is. Hij wees erop dat
ons volk hier apathisch tegenover
staat; men windt er zich niet over op
dat er zoveel doden vallen.
De overheid trekt zich ook niets aan
van de slachtoffers, meende mr. T. L.
v. d. Veen uit Delft. Hij legde uit wel
ke moeilijkheden een verkeersslachtof
fer met politie en justitie heeft te over
winnen en welke kosten hij moet ma
ken om de aangebrachte schade ver
goed te krijgen. Hij wilde ook een cen
trale registratie van verkeersovertre-
ders en aantekening van opgelegde
straffen op het rijbewijs.
Mr. v. d. Veen was het eens met pro
fessor mr. A. D. Belinfante, die voor
dit aantekenen op het rijbewijs een
puntenstelsel wil toepassen, afhanke
lijk van de straf. Bij een bepaald aan
tal opgetekende punten zou het rijbe
wijs dienen te worden ingetrokken.
Ook zou, volgens prof. Belinfante, de
marechaussee zich met „burgerlijke"
verkeersovertreders moeten kunnen be
zighouden en er zou voorts vrijwillige
politie voor toezicht op het verkeer
moeten komen.
De Vereniging van Nederlandse Ge
meenten zag veel heil in voortdurend
overleg tussen rijk, provincies en ge
meenten om te kunnen komen tot een
veel slagvaardiger beleid. Het geheel
ADVERTENTIE
Maar dan van
Door de speciale combinatie
van tarwebloem en boekweit
bloem maakt u hiermee heer
lijke goudgele pannekoeken.
Echte smulpannekoeken!
Koopmans
Pannekoekmeel Speciaal
speciaal voor
Pannekoeken I
Ter kennismaking
nu van 78 voor
cent.
AMSTERDAM Het gemeentebe
stuur van Amsterdam gaat bekijken of
het ingevolge de Algemene Bijstands
wet mogelijk is om aan alle hoogbe
jaarde, nog thuiswonende Amsterdam
mers een uitkering te geven. De waar
nemend wethouder van Sociale Zaken,
dr. J. Koets, zegt dat gisteravond toe
tydens de begrotingsvergadering van de
commissie van bijstand in het beheer
der sociale zaken.
Het idee was afkomstig van het socia
listische raadslid mevr. L. E. Lopez
Dias. Zij meende, dat een dergelijke
uitkering aan de nog thuis wonende
hoogbejaarde Amsterdammers zij
doelde daarmee op hen die 75 jaar of
ouder zijn redelijk zou zijn, omdat
bejaarden die in een tehuis zijn opgeno
men, een dergelijke uitkering ook krij
gen.
van voorzieningen dat er nu is past
niet meer bij de ontstane verkeerscon-
gestie in ons land. De gemeenten we
ten er in ieder geval geen raad mee.
Ook moet er meer geld in gestoken
worden. In de komende vijf jaar zal
er voor de gemeenten alleen vijf mil
jard nodig zijn. Hiermee vergeleken
zijn de tien miljoen voor 1968 volstrekt
onvoldoende. De begeleiding van het
rijk schiet te kort.
Hoe de grootste organisatie van auto
rijscholen hun zaken hebben geregeld
bleek uit de inlichtingen van de heer
G. J. Picters namens de Commissie
Overleg Autorijscholen, waarbij vier
bonden met ruim 2200 rijschoolhouders
zijn aangesloten.
De COA wenst, in afwachting van
een wijziging van de Grondwet waar
door het mogelijk zal worden om het
rij-onderricht te regelen, een regle
mentering van het „onder toezicht be
sturen van een auto", waardoor de
principiële kwestie van de vrijheid
van onderwijs kan worden on. eild. Hij
dacht aan instelling van een vakdiplo
ma.
„Van alles houdt zich met rijlessen
bezig. Verleden jaar hebben er onge
veer 125.000 jonge mensen les geno
men. Daarbij waren zo'n vijftigduizend
meisjes en met wie hebben die les ge
had?"
Ook de heer A. Blankert, hoofddirec
teur van de ANWB meende tenslotte,
dat het niet alleen aan de mens ligt.
Hij pleitte eveneens voor meer finan
ciële steun aan de gemeenten. Met de
rij-opleiding moet zo jong mogelijk be
gonnen worden, maar „met dat papier
tje van het C.B.R. in de zak begin je
eigenlijk pas je rijvaardigheid te ver
werven".
Dan is er, volgens de heer Blankert,
ook grote behoefte aan voorlichting en
deze dient te worden gecoördineerd
met allen die bij de verkeersveiligheid
betrokken zijn.
De directeur van Verkeer en Recrea
tie van de ANWB, ir. C. A. Kuijsten,
beschouwde het als een noodzaak dat
de achterwielen van grote vrachtauto's
en aanhangwagens afgeschermd wor
den ter bescherming van fietsers,
bromfietsers en kleine auto's.
ROTTERDAM De Hornland is ge
borgen. Hangend in de stroppen van
vijf drijvende bokken werd het Duitse
vrachtschip, dat sinds eind oktober bij
Vlaardingen op de bodem van de Nieu
we Waterweg rustte, naar de werf van
Verolme op Rozenburg gesleept.
Daar was men gisteravond nog be
zig het deerlijk gehavende schip in
een droogdok te manoeuvreren. Want
opnieuw hadden de bergers pech.
Hoewel oefeningen hadden uitgewe
zen, dat de bokken precies tussen het
dok en een naburige kade konden door
varen, bleek gisteren, dat het niet ging.
De bergers werden gedwongen tot een
tijdrovende ingreep: van twee bokken
moesten de zware buizenconstructies,
die dienen als bescherming van de
schroeven, worden weggebrand.
Het transport zelf liep gesmeerd.
Om half twaalf in de ochtend werd
het startsein gegeven en „dreef" het
samenstel van wrak, bokken en sleep
boten met nauwelijks waarneembare
vaart naar het midden van de rivier.
Om één uur lag Hornland in het
hart van de vaargeul. Toen was het
laag water. Op dit ogenblik had men
gewacht en vijf minuten later al werd
het schip met bekwame spied de Bot
lek ingeschoven.
De Hornland lag nog niet in dok,
maar de bergers haalden alvast ver
licht adem. Naar dit moment hadden
zij drie maanden toegewerkt.
Het heeft hun dikwijls tegen gezeten.
De Hornland liet zich bijvoorbeeld niet
met lading en al rechtzetten, zoals zij
hadden gehoopt. Daarom moest een
gedeelte van de lading onder water
worden gelost en dit kostte veel tijd.
Niemand, die gisteren het kolossale
gat dat de bokken juist boven de water
spiegel hielden, heeft geziene verwon
derde zich er over, dat het zo lang
heeft geduurd. Aan bakboord is de
scheepswand van de ruimen 1 en 2 vol
ledig verdwenen.
Het plaatwerk zit opgevouwen als
een harmonikadeur tot aan het tus~
senschot van ruim 3. Ook op andere
plaatsen is het schip zwaar beschadigd.
De kans dat de Hornland ooit nog zal
varen, wordt op vijftig procent ge
schat.
Ulrich Harms, de directeur van de
maatschappij, die de Hornland heeft
geborgen, ontkende dat hij zich in fi
nancieel opzicht aan dit schip heeft ver
tild. „Zeker 't heeft 3 maanden geduurd.
Maar daarmee hadden we rekening ge
houden. Onze kosten zijn gedekt en we
hebben er zelfs nog iets aan over ge
houden".
ROTTERDAM De 32-jarige café
houder P. B. uit het Rotterdamse Ka-
tendrecht is gisternacht gearresteerd
nadat hij een klant zwaar had misharn-
deld. Hij had de 29-jarige Surinaamse
timmerman Yarzagary tegen de grond
geslagen en enkele malen hard in het
gezicht getrapt.
Het wrak van de Duitse vracht
vaarde r „Hornland" is gisteren,
hangend in de stroppen van vijf zware
bokken, naar het Prinses Irenedok op
de werf van Verolme op Rozenburg
gesleept. Het schip had bi) de aan
varing op de' Nieuwe Waterweg, op
27 oktober 1967, een gat van 40 x 40 m
in de boeg opgelopen.
UTRECHT —Als rechter in de
Utrechtse rechtbank is gistermorgen
de 38-jarige Surinamer mr. L. Th.
Waaldijk geïnstalleerd. Hij is de eer
ste Surinaamse jurist in een Nederlands
rechtscollege.
DEN HAAG De 42-jarige baro
nesse, die maandag een agente aan
reed en met een lek geschoten lin
ker voorband van haar Opel een
woeste achtervolging door Wasse
naar, Scheveningen en Den Haag
ontketende, blijkt een man te zijn.
Na een langdurig verhoor waarin
de politie voor het ene raadsel na
het andere kwam te staan, viel hij
door de mand. Het is de 68-jarige
B. J. van E., zonder beroep uit Am
sterdam, van wie in de hoofdstad
bekend is dat hij vaker als vrouw
verkleed gaat. De auto is in beslag
genomen. De man is vrijgelaten.
Aanvankelijk speelde hij zijn rol
goed. De vrouwelijke agent, die
hem fouilleerde en dat alleen
maar doet om scherpe voorwerpen
te verwijderen merkte niet veel
bijzonders. Maar toen de papieren
niet ih orde bleken (er was geen
paspoort, geen rijbewijs en in de
burgerlijke stand kwam de vrouw
onder de opgegeven naam R. V.
baronesse van E. van S. niet voor),
dook de politie dieper in de zaak.
Het spoor leidde naar Amster
dam. Het bleek dat de auto, waar
mee de „vrouw" zo'n roemruchte
tocht maakte, op naam stond van
B. J. van E.
De verdachte was niet voor één
gat te vangen; zij/hij vertelde rap
dat Van E. haar halfbroer was, bij
wie zij logeerde. Nadere aanwijzin
gen brachten aan het licht dat de
vrouw zelf Van E. wel eens kon
zijn.
De Amsterdammer kwam in sep
tember in het nieuws omdat hij en
zijn meeste provo-onderhuurders uit
zijn huis aan de Vondelstraat in
Amsterdam werden gezet.
Waarom Van E. zich als een wil
de in het verkeer heeft gewaagd is
nog niet bekend. De politie schrijft
dit woeste gedrag toe aan het ge
bruik van librium. Er is een buisje
met deze libriumtabletten in de auto
gevonden.
De narigheden begonnen maan
dagmorgen toen de Amsterdammer
een agente aanreed en daarna door
reed. De agente kwam in het zie
kenhuis terecht. De man werd la
ter op de dag in Wassenaar gesig
naleerd en de wild-westjacht begon.
Hij werd klem gereden maar ont
snapte. Er waren zes waarschu
wingsschoten nodig, waarvan één
een band lek schoot, om de wegpi-
raat tot stilstand te dwingen.
OLDENZAAL De raad van Olden
zaal laat de opmerkingen, die aan het
adres van deze gemeente zijn gericht
in de spoedeisende vergadering van de
Enschedese gemeenteraad niet over
zijn kant gaan. De fracties van de Ol-
denzaalse raad hebben voor morgen
eveneens op een spoedeisende vergade-
ring aangedrongen.
Daarin zal worden gereageerd op be
paalde kwalificaties van Enschedese
raadsleden. Onder meer hielden die in,
dat Oldenzaal een „vies spelletje" had
gespeeld bij het vertrek van de N.V.
Camping Sport Ringo, die op 't ogen
blik nog in Enschede is gevestigd,
maar binnen enkele maanden zal wor
den overgeplaatst naar Oldenzaal. Daar
zal een nieuw bedrijf mei, een bebouw
de oppervlakte van 22.000 vierkante
meter worden gevestigd.
Dit bedrijf zal, naar de directie van
deze onderneming verwacht, over drie
jaar 700 tot 800 werknemers tellen.
ADVERTENTIE
GRRRRatis bij twee
novo itfoob' staande gorilla/
iieze ween. f|amjngo
Vinden kinderen geweldigFijn om
mee te spelen. Steeds bij twee pakjes
Wajang:één zo'n speeldiertje cadeau.
Weken lang. Elke weektwee nieuwe
exemplaren.Handbeschilderd in na-
tuurlijke'kleuren. Vraag erom bij uw
Wajang-leverancier.
bison
ongezouten
|aoud-eerlijke ptontenmargafine l
URK. Burgemeester K. Bossen
broek van Urk zal zaterdag aan het
hoofd van een groep van ongeveer 25
man op het wad bij het Groningse
plaatsje Pieterburen op zoek gaan naar
de lichamen van de vijf Urkers, die vo
rige week met hun schip zijn onderge
gaan. Er is tot nu toe geen spoor van
gevonden.
Gisteren heeft de burgemeester een
telegram gekregen van koningin Ju
liana. Zij betuigde daarin haar deelne
ming met de „driemaal in korte tijd
herhaalde rampspoed, die de Urker ge
meenschap trof". Op verzoek van de
Koningin, heeft de burgemeester gister
avond, samen met de wethouders K.
Romkes en A. Verhoeff, de nabestaan
den van de opvarenden van de kotter
Jonge Albert (UK-91) bezocht.
De reddingboei, die zaterdag op het
wad bij Pieterburen werd ontdekt, is het
enige, dat tot nu toe van het schip is
teruggevonden. „Daarom hebben wij
besloten om met een gids het wad op
te gaan. Vijftien man uit Pieterburen en
een stuk of tien van Urk zullen helpen
zoeken. Het vinden van de boei wijst
er op dat de kotter in deze buurt moet
zijn", aldus de heer Bossenbroek.
Dat in twee jaar tijd vier Urker kot
ters op zee zijn gebleven, komt volgens
de burgemeester, doordat de schippers
tegenwoordig meer risico's nemen. „De
schepen zijn duur geworden en de ren
te is hoog. Met in de haven liggen ver
dienen ze niets. Er moet gevaren wor
den en ze varen wel eens te lang door.
Velen zoeken de havens pas op als het
weer al slecht is. Het klinkt misschien
tegenstrijdig: ze moeten dan juist de
open zee op gaan. Daar is het veiliger
dan in de zeegaten. Alle ongelukken
zijn in de zeegaten gebeurd".
Uit gesprekken is de burgemeester
bovendien gebleken, dat de vissers
zichzelf voor de gek houden met de
weerberichten. „Omdat ze veel in de
Duitse Bocht vissen, luisteren ze zowel
naar de Nederlandse als naar de Duit
se weerberichten. Het bericht dat het
gunstigst uitvalt, nemen zij voor waar
aan. Des te langer kunnen zij blijven
vissen", aldus burgemeester Bossen
broek.
Vroeger opereerden de Urkers des
winters in het zuiden van de Noordzee.
„Dat was veiliger", meende burge
meester Bossenbroek. „Als het slecht
weer werd, hoefden ze daar de zeega
ten niet in. Ze konden zo een haven
binnenlopen. Maar het vissen op tong
brengt meer op dan de haringvisserij
DEN HAAG De Indonesische ambassade beschuldigt ir. J. A. Manusama,
vertegenwoordiger van de republiek Zuid-Molukken in ons land, ervan een ver
valst Indonesisch document te hebben verspreid. Ir. Manusama zei gisteravond:
„Als men dat dan vindt, is dat een mooie gelegenheid m(J voor het gerecht te
slepen".
Het document, waarvan ir. Manusama gisteren fotokopieën heeft verspreid,
zou een verslag van de Indonesische ambassada aan Djakarta zgn over de kwes
tie van de in Nederland verblijvende Ambonezen. Het stuk zou zyn opgesteld
en getekend door de eerste secretaris van de ambassade, luit.-kolonel Hartotomo.
die onder het document staat, die van
hem was.
De conclusie was, dat ook de hand
tekening vervalst was. Overste Hartomo
wees er nog op, dat het ambassadestem
pel, dat over de handtekening heen is
gedrukt, het cijfer 6 draagt. „Dat is mijn
stempel niet", aldus de overste. „Dat is
het nummer van de politieke afdeling.
Mijn stempel draagt geen cijfer". Over
ste Hartomo, zwager van de Indonesi
sche waarnemend-president, generaal
Suharto, leidt de afdeling algemene za
ken op de ambassade.
In het rapport werden minder vleien
de dingen over Nederland gezegd. „De
Molukkers leven in Nederland in een
sfeer van koloniale onderdrukking. Zij
worden door de Nederlandse regering
gedwongen als arbeiders op kantoren en
in fabrieken te werken. Zij kunnen geen
hogere rangen bereiken en hun kinde
ren kunnen hoogstens middelbaar on
derwijs volgen". Aldus enige passages
in het document.
Overste Hartomo ontkende gister
middag categorisch, dat hij een derge
lijk rapport aan Djakarta zou hebben
uitgebracht. Hij stuurt wel rapporten
naar zijn regering, maar dan over be
sprekingen met het Nederlandse Com
missariaat voor Ambonezenzorg.
Hij weer erop, dat geheime rappor
ten bij de Indonesische ambassade wor
den geschreven op rose briefpapier, dat
een ander briefhoofd dan de kopie van
het gisteren verspreide document toont.
Wel erkende hij,'dat de handtekening,
De overste signaleerde voorts, dat in
het document de indruk wordt gewekt.,
dat van Indonesische zijde druk op de
Molukkers wordt geoefend om naar In
donesië terug te keren. „Daar is geen
sprake van", zei hij. „Wie terug wil kan
gaan, maar overigens hebben wij op dit
ogenblik van rijsttekort geen behoefte
aan extra mensen".
Het aantal Molukkers in ons land dat
naar Indonesië terug wil keren wordt op
het ogenblik geschat op drieduizend
(van de 28.000). Medio dit jaar wordt be
gonnen aan de repatriëring van honderd
Molukkers per maand. De voorbereidin
gen daarvoor bevinden zich in een ver
gevorderd stadium.
Of de ambassade nog maatregelen
overweegt tegen het verspreiden van
het document? „Och neen", zei de pers
attaché, de heer Wiarto. „Wij beschou
wen dit als een politiek spelletje. Wij
zijn gewend aan deze dingen".
BORNE Schoolkinderen in Borne,
die dagelijks de levensgevaarlijke
rondweg ter plaatse moeten overste
ken, worden met ingang van vandaag
met een busje van huis naar school
en terug gebracht De gemeente be
taalt de kosten, die aan deze pendel
dienst zijn verbonden
Dit is een tijdelijke oplossing, die
gisteren werd gevonden, nadat dinsdag
voor de derde keer in één maand een
kind op deze rijksweg werd doodgere
den
Onmiddellijk na het ongeluk ging de
Bornse burgemeester, br. C. P. M.
Bevers, tot actie over. Hij eiste telefo
nisch van Den Haag antwoord op de
vraag, wanneer eindelijk kan worden
begonnen met verbetering van het
kruispunt in de rijksweg waar dit der
de ongeluk gebeurde. Ook overlegde
de burgemeester met de officier van
Justitie en met de Rijkspolitie.
Tijdens een speciale raadsvergade
ring vertelde de burgemeester gister
middag dat de directeur- generaal van
Rijkswaterstaat in Den Haag, ir Van
der Kerk, hem telefonisch had laten
weten, dat het beruchte kruispunt ver
vroegd, waarschijnlijk tegen het voor
jaar zal worden verbeterd. Vooruitlo
pend daarop zal ter plaatse een lagere
maximum snelheid worden ingevoerd,
terwijl er ook knipperlicht-installaties
zullen worden geplaatst. Tot nu toe
mochten automobilisten op deze weg
tachtig kilometer per uur rijden
De officier van justitie in Almelo be
loofde de burgemeester, dat met in
gang van 1 februari bij Borne dagelijks
de snelheden zullen worden gecontro
leerd.
en daarvoor moeten ze boven de wad
den zijn".
De stabiliteit van de kotters is vol
gens de burgemeester niet in het ge
ding. „De schepen zijn zeewaardig ge
noeg. Al waait het nog zo hard, ik stap
zo. op een kotter. Maar als het te gek
wordt dan tijdig naar binnen of anders
het zeegat uit".
ADVERTENTIE
(en spaart bovendien de maag)
v. Poeders, tabletten, cachets.
KOPENHAGEN De drie grootste
oppositiepartijen in Denemarken de
sociaal-liberalen, de gematigde libera
len en de conservatieven zijn het gis
teren eens geworden over de vorming
van een coalitieregering, die na 14 jaar
een eind moet maken aan het bewind
van de sociaal-democraten van Jens
Otto Krag.
De sociaal-democraten bleven in de
verkiezingen van vorige week de groot
ste politieke partij van Denemarken,
maar verloren terrein. De drie grote
opppositiepartijen bezetten thans 98
van de 179 zetels in de Folketing (par
lement).
Hilmar Baunsgaard, leider van de
sociaal-liberalen, die na de grote winst
van zijn partij het overleg over de
vorming van ee nieuwe regering heeft
geleid, bracht vandaag koning Frederik
op de hoogte van het akkoord.
Baunsgaard wilde niets over het toe
komstige regeringsprogram loslaten,
maar naar wordt aangenomen zal de
nadruk worden gelegd op strenge eco
nomische maatregelen, zoals vermin
dering van de regeringsuitgaven, ver
plicht sparen en belastingverhogingen.
Hij zei dat het regeringsprogram
aanstaande dinsdag bekend zal worden
gemaakt, als het parlement voor het
eerst na de verkiezingen weer bijeen
komt.
Volgens zegslieden hebben de sociaal
liberalen, die traditioneel anti-millita-
ristisch en pacifistisch zijn, maar van
het Deense NAVO-lidmaatschap geen
halszaak willen maken, aan hun deel
name aan een nieuwe regering de eis
tot belangrijke vermindering van de
defensieuitgaven verbonden Nog voor
de onderhandelingen eisten zij een ver
mindering van het defensiebudget met
150 miljoen kroon, ongeveer vijf pro
cent van de totale defensieuitgaven.
DEN HAAG Pierre, lust je een
stuk (Unie)kaas uit het vuistje? Deze
slagzin speelde het christelijk-histori-
sche Tweede Kamerlid T. Talman gis
teren door het hoofd, toen hij minister
Lardinois (Landbouw en Visserij) een
schaal met stukjes kaas en boter aan
bood.
De heer Tolman haalde dit stuntje
uit om aan te tonen, dat wij in Neder
land met tonnen boter en kaas te veel
zitten opgescheept. Kamervoorzitter
mr. Van Thiel reageerde laconiek: „Ik
hoop niet dat de verdere sprekers nu
met de volledige produktie komen aan
dragen".
De overproduktie van boter en kaaz
vormde gisteren een belangrijk onder
deel van de debatten over de begro
ting van landbouw en visserij in de
Tweede Kamer.
De Europese Economische Gemeen
schap zit met een onverkochte boter-
voorraad van 140 miljoen kilo. Dat ls
ongeveer tien procent van de totale bo-
terproduktie in de EEG. Als het zo
doorgaat breidt de voorraad zich ieder
jaar met veertig miljoen kilo uit, zei
de socialist S. van der Ploeg.
Hij rekende uit dat het landbouwbe
leid in de EEG tot nu toe al 2.8 mil
jard gulden had gekost. Nu kunnen
wij nog eens negenhonderd miljoen
gulden gaan uitgeven voor het oprui
men van de boter. De heer Van der
Ploeg wilde ook weten wat er in 1968
en 1969 met de melkprijs gaat gebeu
ren en of het vetgehalte van de con-
sumptiemelk van drie procent op 3V*
procent zal kunnen worden gebracht.
Dat was ook de wens van de heer Tol
man.
Hij beschouwde het als een goede
incidentele maatregel om de produktie
te beperken. De ch-afgevaardigde
dacht zelf aan een percentage van 3,8
procent, wat overeenkomt met de na
tuurlijke samenstelling van de melk.
Proeven hebben uitgewezen, dat dit
de smaak ten goede komt, zo zei de
heer Tolman.
Hij gaf de Kamer nog enkele inte
ressante cijfers: de kaasproduktie per
persoon per dag bedraagt 57 gram, de
kaasconsumptie per persoon per dag
is 21 gram. Voor boter zijn de cijfers
21 en negen gram.
De anti-revolutionaire drs. R. Zijl
stra bekeek de zaak van een andere
kant. Hij zei dat er structureel beke
ken geen overproduktie is. In de we
reld heerst een groot voedseltekort of
tewel een tekort aan koopkrachtige
vraag. Drs. Zijlstra pleitte voor een
betere organisatie van de afzet en voor
meer economisch contact met de ont
wikkelingslanden.
Minister Lardinois zei dat West-Euro
pa dat wil zeggen de EEG, nu voor de
zuivel een zelfde positie inneemt als
Noord-Amerika voor de granen: een
overschotgebied. Hij kondigde aan, dat
impopulaire maatregelen moeten wor
den genomen, maar over het karakter
van die maatregelen kon de minister
nog geen uitsluitsel geven. De zaak is
nog b(j de ministerraad van de EEG
in studie.
De minister had wel oren naar een
hoger vetgehalte. Hij wilde de regering,
echter niet aan een bepaalde uitspraak
binden. De heffing voor de margarine-
industrie zal wel niet doorgaan. Aan
een dergelijke maatregel zitten te veel
sociale en politieke kanten om haar op
dit moment te kunnen aanvaarden, zo
zei de bewindsman.
Eind februari zal een .vierdaagse
Europees beread over het zuivel- en
rundvleesbeleid worden gehouden. De
minister kon niet met zekerheid zeg
gen of het zuivelbeleid van de EEG,
ook inderdaad op 1 april wat de be
doeling is zal ingaan.
ADVERTENTIE
uais)6ojp ua sja^aqjodo fiq uaanv
P|9qpno^J3A ©6!>(>jaupjBi|
j.o aJBMz fjq ua
'upddvjj
VLAARDINGEN In de Vlaarding-
se Vulcaanhaven is gisternacht de 25-
jarige Portugese matroos Martinho
dos Santos verdronken. De man had op
de kade een tros losgemaakt en wilde
daarna aan boord van zijn schip de
Groningse kustvaarder Makkum sprin
gen. Hij gleed echter uit en kwam in
het water terecht.
ADVERTENTIE
f
1 FEBRUARI 1968
583ste STAATSLOTERIJ
DERDE KLASSE
Prijzen van
15 zijn gevallen op nummers eindigende op
50 zijn gevallen op nummers eindigende op
100 zijn gevallen op nummers eindigende op
200 zijn gevallen op nummers eindigende op
400 zijn gevallen op nummers eindigende op
1000 zijn gevallen op nummers eindigende op
het nummer
het nummer
het nummer
het nummer
het nummer
het nummer
het nummer
Een prijs van 2000 is gevallen op
Een prijs van 2000 is gevallen op
Een prijs van f 2000 is gevallen op
Een prijs van f 2000 is gevallen op
Een prijs van f 2000 is gevallen op
Een prijs van 5000 is gevallen op
De prijs van 30.000 is gevallen op
Let wel op dit nummer zijn twee prijzen gevallen.
3
747
855*
761
264
8398
012596
042553*)
000257
014765
061600
099163»)
063502