Verkeersveiligheid nog te groot probleem Urker burgemeester gaat dode vissers zoeken Manusama zou vervalst Indonesisch document hebben verspreid Coalitie tussen liberalen en conservatieven KOOPMANS PANNEKOEK MEEL speciaal Baronesse bleek een jnan te zijn pakjes Wa jang één speeldiert je. ajang- Ambassade wil er nog mets tegen doen „Pierre"' wilde wel kaas uit het vuistje s vmn saiiiod Dolle autorit IN DE - GREEP X VAN DE GRIEP WITTE KRUIS Kamerdebat uitgesteld omdat meer voorbereiding nodig blijkt Kamercommissie luisterde naar deskundigen Amsterdam wil extraatje voor boven-7 5-jarigen HORNLAND NU GEBORGEN Met bokken en slepers naar dok gebracht Klant afgetuigd door caféhouder Tabletten Oldenzaal boos op Enschede Verslag aan Djakartaover Ambonezen SCHOOLBUS IN BORNE Jk Twee doden door verdrinking PVNTENSTELSEL RIJSCHOLEN Surinaams jurist in Utrecht rechter Volgende week:okapi/ Wajang, een goud-eerlijke plantenmargarine OP WAD BIJ PIETERBUREN ZELFBEDROG ONTKENNING GEEN BEHOEFTE helpt u eruit IN DENEMARKEN PROGRAM LANDBOUWDEBAT IN DE KAMER TIEN PROCENT OVERSCHOT S3-mj.svd HèJèJv±vo s.uaxxod DONDERDAG I FEBRUARI 1968 DEN HAAG De verkeersveiligheid is zo'n geweldig probleem, dat er geen tprake van kan zijn, dat de Tweede Kamer er al op 4 maart een debat over kan houden, wat aanvankelijk de bedoeling was. Dat is gisteren komen vast te staan tijdens het gehoor in de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Water staat. Voorzitter Zegering Hadders kondigde aan, dat nog meer instanties zul len worden gehoord ter voorbereiding van dit debat, dat zal gaan over de nota verkeersveiligheid van minister Bakker. Verbetering van de opleidingen, een strenger toezicht op de autorijscholen, verbetering van de wegen, meer sa menwerking tussen overheid en alle organisaties op het gebied van het ver keer en tenslotte regelmatig toezicht op de auto's dat waren de belang rijkste onderwerpen waarover de com missie gisteren tijdens het gehoor is ingelicht. Namens de KNAC wees echter de heer A. L. Roscam Abbing op de tra gische lacune in de beperking van de gevolgen van de ongelukken op de weg: er moet een beter alarmerings- en hulpverle.iingssysteem komen; er dient eerder en doeltreffender te worden In gegrepen. Hier moeten knopen worden doorge hakt, competenties worden overwonnen aldus de heer Roscam Abbing. Hij vond het een onverteerbare zaak dat zoveel mensen omkomen terwijl 't he lemaal niet nodig is. Hij wees erop dat ons volk hier apathisch tegenover staat; men windt er zich niet over op dat er zoveel doden vallen. De overheid trekt zich ook niets aan van de slachtoffers, meende mr. T. L. v. d. Veen uit Delft. Hij legde uit wel ke moeilijkheden een verkeersslachtof fer met politie en justitie heeft te over winnen en welke kosten hij moet ma ken om de aangebrachte schade ver goed te krijgen. Hij wilde ook een cen trale registratie van verkeersovertre- ders en aantekening van opgelegde straffen op het rijbewijs. Mr. v. d. Veen was het eens met pro fessor mr. A. D. Belinfante, die voor dit aantekenen op het rijbewijs een puntenstelsel wil toepassen, afhanke lijk van de straf. Bij een bepaald aan tal opgetekende punten zou het rijbe wijs dienen te worden ingetrokken. Ook zou, volgens prof. Belinfante, de marechaussee zich met „burgerlijke" verkeersovertreders moeten kunnen be zighouden en er zou voorts vrijwillige politie voor toezicht op het verkeer moeten komen. De Vereniging van Nederlandse Ge meenten zag veel heil in voortdurend overleg tussen rijk, provincies en ge meenten om te kunnen komen tot een veel slagvaardiger beleid. Het geheel ADVERTENTIE Maar dan van Door de speciale combinatie van tarwebloem en boekweit bloem maakt u hiermee heer lijke goudgele pannekoeken. Echte smulpannekoeken! Koopmans Pannekoekmeel Speciaal speciaal voor Pannekoeken I Ter kennismaking nu van 78 voor cent. AMSTERDAM Het gemeentebe stuur van Amsterdam gaat bekijken of het ingevolge de Algemene Bijstands wet mogelijk is om aan alle hoogbe jaarde, nog thuiswonende Amsterdam mers een uitkering te geven. De waar nemend wethouder van Sociale Zaken, dr. J. Koets, zegt dat gisteravond toe tydens de begrotingsvergadering van de commissie van bijstand in het beheer der sociale zaken. Het idee was afkomstig van het socia listische raadslid mevr. L. E. Lopez Dias. Zij meende, dat een dergelijke uitkering aan de nog thuis wonende hoogbejaarde Amsterdammers zij doelde daarmee op hen die 75 jaar of ouder zijn redelijk zou zijn, omdat bejaarden die in een tehuis zijn opgeno men, een dergelijke uitkering ook krij gen. van voorzieningen dat er nu is past niet meer bij de ontstane verkeerscon- gestie in ons land. De gemeenten we ten er in ieder geval geen raad mee. Ook moet er meer geld in gestoken worden. In de komende vijf jaar zal er voor de gemeenten alleen vijf mil jard nodig zijn. Hiermee vergeleken zijn de tien miljoen voor 1968 volstrekt onvoldoende. De begeleiding van het rijk schiet te kort. Hoe de grootste organisatie van auto rijscholen hun zaken hebben geregeld bleek uit de inlichtingen van de heer G. J. Picters namens de Commissie Overleg Autorijscholen, waarbij vier bonden met ruim 2200 rijschoolhouders zijn aangesloten. De COA wenst, in afwachting van een wijziging van de Grondwet waar door het mogelijk zal worden om het rij-onderricht te regelen, een regle mentering van het „onder toezicht be sturen van een auto", waardoor de principiële kwestie van de vrijheid van onderwijs kan worden on. eild. Hij dacht aan instelling van een vakdiplo ma. „Van alles houdt zich met rijlessen bezig. Verleden jaar hebben er onge veer 125.000 jonge mensen les geno men. Daarbij waren zo'n vijftigduizend meisjes en met wie hebben die les ge had?" Ook de heer A. Blankert, hoofddirec teur van de ANWB meende tenslotte, dat het niet alleen aan de mens ligt. Hij pleitte eveneens voor meer finan ciële steun aan de gemeenten. Met de rij-opleiding moet zo jong mogelijk be gonnen worden, maar „met dat papier tje van het C.B.R. in de zak begin je eigenlijk pas je rijvaardigheid te ver werven". Dan is er, volgens de heer Blankert, ook grote behoefte aan voorlichting en deze dient te worden gecoördineerd met allen die bij de verkeersveiligheid betrokken zijn. De directeur van Verkeer en Recrea tie van de ANWB, ir. C. A. Kuijsten, beschouwde het als een noodzaak dat de achterwielen van grote vrachtauto's en aanhangwagens afgeschermd wor den ter bescherming van fietsers, bromfietsers en kleine auto's. ROTTERDAM De Hornland is ge borgen. Hangend in de stroppen van vijf drijvende bokken werd het Duitse vrachtschip, dat sinds eind oktober bij Vlaardingen op de bodem van de Nieu we Waterweg rustte, naar de werf van Verolme op Rozenburg gesleept. Daar was men gisteravond nog be zig het deerlijk gehavende schip in een droogdok te manoeuvreren. Want opnieuw hadden de bergers pech. Hoewel oefeningen hadden uitgewe zen, dat de bokken precies tussen het dok en een naburige kade konden door varen, bleek gisteren, dat het niet ging. De bergers werden gedwongen tot een tijdrovende ingreep: van twee bokken moesten de zware buizenconstructies, die dienen als bescherming van de schroeven, worden weggebrand. Het transport zelf liep gesmeerd. Om half twaalf in de ochtend werd het startsein gegeven en „dreef" het samenstel van wrak, bokken en sleep boten met nauwelijks waarneembare vaart naar het midden van de rivier. Om één uur lag Hornland in het hart van de vaargeul. Toen was het laag water. Op dit ogenblik had men gewacht en vijf minuten later al werd het schip met bekwame spied de Bot lek ingeschoven. De Hornland lag nog niet in dok, maar de bergers haalden alvast ver licht adem. Naar dit moment hadden zij drie maanden toegewerkt. Het heeft hun dikwijls tegen gezeten. De Hornland liet zich bijvoorbeeld niet met lading en al rechtzetten, zoals zij hadden gehoopt. Daarom moest een gedeelte van de lading onder water worden gelost en dit kostte veel tijd. Niemand, die gisteren het kolossale gat dat de bokken juist boven de water spiegel hielden, heeft geziene verwon derde zich er over, dat het zo lang heeft geduurd. Aan bakboord is de scheepswand van de ruimen 1 en 2 vol ledig verdwenen. Het plaatwerk zit opgevouwen als een harmonikadeur tot aan het tus~ senschot van ruim 3. Ook op andere plaatsen is het schip zwaar beschadigd. De kans dat de Hornland ooit nog zal varen, wordt op vijftig procent ge schat. Ulrich Harms, de directeur van de maatschappij, die de Hornland heeft geborgen, ontkende dat hij zich in fi nancieel opzicht aan dit schip heeft ver tild. „Zeker 't heeft 3 maanden geduurd. Maar daarmee hadden we rekening ge houden. Onze kosten zijn gedekt en we hebben er zelfs nog iets aan over ge houden". ROTTERDAM De 32-jarige café houder P. B. uit het Rotterdamse Ka- tendrecht is gisternacht gearresteerd nadat hij een klant zwaar had misharn- deld. Hij had de 29-jarige Surinaamse timmerman Yarzagary tegen de grond geslagen en enkele malen hard in het gezicht getrapt. Het wrak van de Duitse vracht vaarde r „Hornland" is gisteren, hangend in de stroppen van vijf zware bokken, naar het Prinses Irenedok op de werf van Verolme op Rozenburg gesleept. Het schip had bi) de aan varing op de' Nieuwe Waterweg, op 27 oktober 1967, een gat van 40 x 40 m in de boeg opgelopen. UTRECHT —Als rechter in de Utrechtse rechtbank is gistermorgen de 38-jarige Surinamer mr. L. Th. Waaldijk geïnstalleerd. Hij is de eer ste Surinaamse jurist in een Nederlands rechtscollege. DEN HAAG De 42-jarige baro nesse, die maandag een agente aan reed en met een lek geschoten lin ker voorband van haar Opel een woeste achtervolging door Wasse naar, Scheveningen en Den Haag ontketende, blijkt een man te zijn. Na een langdurig verhoor waarin de politie voor het ene raadsel na het andere kwam te staan, viel hij door de mand. Het is de 68-jarige B. J. van E., zonder beroep uit Am sterdam, van wie in de hoofdstad bekend is dat hij vaker als vrouw verkleed gaat. De auto is in beslag genomen. De man is vrijgelaten. Aanvankelijk speelde hij zijn rol goed. De vrouwelijke agent, die hem fouilleerde en dat alleen maar doet om scherpe voorwerpen te verwijderen merkte niet veel bijzonders. Maar toen de papieren niet ih orde bleken (er was geen paspoort, geen rijbewijs en in de burgerlijke stand kwam de vrouw onder de opgegeven naam R. V. baronesse van E. van S. niet voor), dook de politie dieper in de zaak. Het spoor leidde naar Amster dam. Het bleek dat de auto, waar mee de „vrouw" zo'n roemruchte tocht maakte, op naam stond van B. J. van E. De verdachte was niet voor één gat te vangen; zij/hij vertelde rap dat Van E. haar halfbroer was, bij wie zij logeerde. Nadere aanwijzin gen brachten aan het licht dat de vrouw zelf Van E. wel eens kon zijn. De Amsterdammer kwam in sep tember in het nieuws omdat hij en zijn meeste provo-onderhuurders uit zijn huis aan de Vondelstraat in Amsterdam werden gezet. Waarom Van E. zich als een wil de in het verkeer heeft gewaagd is nog niet bekend. De politie schrijft dit woeste gedrag toe aan het ge bruik van librium. Er is een buisje met deze libriumtabletten in de auto gevonden. De narigheden begonnen maan dagmorgen toen de Amsterdammer een agente aanreed en daarna door reed. De agente kwam in het zie kenhuis terecht. De man werd la ter op de dag in Wassenaar gesig naleerd en de wild-westjacht begon. Hij werd klem gereden maar ont snapte. Er waren zes waarschu wingsschoten nodig, waarvan één een band lek schoot, om de wegpi- raat tot stilstand te dwingen. OLDENZAAL De raad van Olden zaal laat de opmerkingen, die aan het adres van deze gemeente zijn gericht in de spoedeisende vergadering van de Enschedese gemeenteraad niet over zijn kant gaan. De fracties van de Ol- denzaalse raad hebben voor morgen eveneens op een spoedeisende vergade- ring aangedrongen. Daarin zal worden gereageerd op be paalde kwalificaties van Enschedese raadsleden. Onder meer hielden die in, dat Oldenzaal een „vies spelletje" had gespeeld bij het vertrek van de N.V. Camping Sport Ringo, die op 't ogen blik nog in Enschede is gevestigd, maar binnen enkele maanden zal wor den overgeplaatst naar Oldenzaal. Daar zal een nieuw bedrijf mei, een bebouw de oppervlakte van 22.000 vierkante meter worden gevestigd. Dit bedrijf zal, naar de directie van deze onderneming verwacht, over drie jaar 700 tot 800 werknemers tellen. ADVERTENTIE GRRRRatis bij twee novo itfoob' staande gorilla/ iieze ween. f|amjngo Vinden kinderen geweldigFijn om mee te spelen. Steeds bij twee pakjes Wajang:één zo'n speeldiertje cadeau. Weken lang. Elke weektwee nieuwe exemplaren.Handbeschilderd in na- tuurlijke'kleuren. Vraag erom bij uw Wajang-leverancier. bison ongezouten |aoud-eerlijke ptontenmargafine l URK. Burgemeester K. Bossen broek van Urk zal zaterdag aan het hoofd van een groep van ongeveer 25 man op het wad bij het Groningse plaatsje Pieterburen op zoek gaan naar de lichamen van de vijf Urkers, die vo rige week met hun schip zijn onderge gaan. Er is tot nu toe geen spoor van gevonden. Gisteren heeft de burgemeester een telegram gekregen van koningin Ju liana. Zij betuigde daarin haar deelne ming met de „driemaal in korte tijd herhaalde rampspoed, die de Urker ge meenschap trof". Op verzoek van de Koningin, heeft de burgemeester gister avond, samen met de wethouders K. Romkes en A. Verhoeff, de nabestaan den van de opvarenden van de kotter Jonge Albert (UK-91) bezocht. De reddingboei, die zaterdag op het wad bij Pieterburen werd ontdekt, is het enige, dat tot nu toe van het schip is teruggevonden. „Daarom hebben wij besloten om met een gids het wad op te gaan. Vijftien man uit Pieterburen en een stuk of tien van Urk zullen helpen zoeken. Het vinden van de boei wijst er op dat de kotter in deze buurt moet zijn", aldus de heer Bossenbroek. Dat in twee jaar tijd vier Urker kot ters op zee zijn gebleven, komt volgens de burgemeester, doordat de schippers tegenwoordig meer risico's nemen. „De schepen zijn duur geworden en de ren te is hoog. Met in de haven liggen ver dienen ze niets. Er moet gevaren wor den en ze varen wel eens te lang door. Velen zoeken de havens pas op als het weer al slecht is. Het klinkt misschien tegenstrijdig: ze moeten dan juist de open zee op gaan. Daar is het veiliger dan in de zeegaten. Alle ongelukken zijn in de zeegaten gebeurd". Uit gesprekken is de burgemeester bovendien gebleken, dat de vissers zichzelf voor de gek houden met de weerberichten. „Omdat ze veel in de Duitse Bocht vissen, luisteren ze zowel naar de Nederlandse als naar de Duit se weerberichten. Het bericht dat het gunstigst uitvalt, nemen zij voor waar aan. Des te langer kunnen zij blijven vissen", aldus burgemeester Bossen broek. Vroeger opereerden de Urkers des winters in het zuiden van de Noordzee. „Dat was veiliger", meende burge meester Bossenbroek. „Als het slecht weer werd, hoefden ze daar de zeega ten niet in. Ze konden zo een haven binnenlopen. Maar het vissen op tong brengt meer op dan de haringvisserij DEN HAAG De Indonesische ambassade beschuldigt ir. J. A. Manusama, vertegenwoordiger van de republiek Zuid-Molukken in ons land, ervan een ver valst Indonesisch document te hebben verspreid. Ir. Manusama zei gisteravond: „Als men dat dan vindt, is dat een mooie gelegenheid m(J voor het gerecht te slepen". Het document, waarvan ir. Manusama gisteren fotokopieën heeft verspreid, zou een verslag van de Indonesische ambassada aan Djakarta zgn over de kwes tie van de in Nederland verblijvende Ambonezen. Het stuk zou zyn opgesteld en getekend door de eerste secretaris van de ambassade, luit.-kolonel Hartotomo. die onder het document staat, die van hem was. De conclusie was, dat ook de hand tekening vervalst was. Overste Hartomo wees er nog op, dat het ambassadestem pel, dat over de handtekening heen is gedrukt, het cijfer 6 draagt. „Dat is mijn stempel niet", aldus de overste. „Dat is het nummer van de politieke afdeling. Mijn stempel draagt geen cijfer". Over ste Hartomo, zwager van de Indonesi sche waarnemend-president, generaal Suharto, leidt de afdeling algemene za ken op de ambassade. In het rapport werden minder vleien de dingen over Nederland gezegd. „De Molukkers leven in Nederland in een sfeer van koloniale onderdrukking. Zij worden door de Nederlandse regering gedwongen als arbeiders op kantoren en in fabrieken te werken. Zij kunnen geen hogere rangen bereiken en hun kinde ren kunnen hoogstens middelbaar on derwijs volgen". Aldus enige passages in het document. Overste Hartomo ontkende gister middag categorisch, dat hij een derge lijk rapport aan Djakarta zou hebben uitgebracht. Hij stuurt wel rapporten naar zijn regering, maar dan over be sprekingen met het Nederlandse Com missariaat voor Ambonezenzorg. Hij weer erop, dat geheime rappor ten bij de Indonesische ambassade wor den geschreven op rose briefpapier, dat een ander briefhoofd dan de kopie van het gisteren verspreide document toont. Wel erkende hij,'dat de handtekening, De overste signaleerde voorts, dat in het document de indruk wordt gewekt., dat van Indonesische zijde druk op de Molukkers wordt geoefend om naar In donesië terug te keren. „Daar is geen sprake van", zei hij. „Wie terug wil kan gaan, maar overigens hebben wij op dit ogenblik van rijsttekort geen behoefte aan extra mensen". Het aantal Molukkers in ons land dat naar Indonesië terug wil keren wordt op het ogenblik geschat op drieduizend (van de 28.000). Medio dit jaar wordt be gonnen aan de repatriëring van honderd Molukkers per maand. De voorbereidin gen daarvoor bevinden zich in een ver gevorderd stadium. Of de ambassade nog maatregelen overweegt tegen het verspreiden van het document? „Och neen", zei de pers attaché, de heer Wiarto. „Wij beschou wen dit als een politiek spelletje. Wij zijn gewend aan deze dingen". BORNE Schoolkinderen in Borne, die dagelijks de levensgevaarlijke rondweg ter plaatse moeten overste ken, worden met ingang van vandaag met een busje van huis naar school en terug gebracht De gemeente be taalt de kosten, die aan deze pendel dienst zijn verbonden Dit is een tijdelijke oplossing, die gisteren werd gevonden, nadat dinsdag voor de derde keer in één maand een kind op deze rijksweg werd doodgere den Onmiddellijk na het ongeluk ging de Bornse burgemeester, br. C. P. M. Bevers, tot actie over. Hij eiste telefo nisch van Den Haag antwoord op de vraag, wanneer eindelijk kan worden begonnen met verbetering van het kruispunt in de rijksweg waar dit der de ongeluk gebeurde. Ook overlegde de burgemeester met de officier van Justitie en met de Rijkspolitie. Tijdens een speciale raadsvergade ring vertelde de burgemeester gister middag dat de directeur- generaal van Rijkswaterstaat in Den Haag, ir Van der Kerk, hem telefonisch had laten weten, dat het beruchte kruispunt ver vroegd, waarschijnlijk tegen het voor jaar zal worden verbeterd. Vooruitlo pend daarop zal ter plaatse een lagere maximum snelheid worden ingevoerd, terwijl er ook knipperlicht-installaties zullen worden geplaatst. Tot nu toe mochten automobilisten op deze weg tachtig kilometer per uur rijden De officier van justitie in Almelo be loofde de burgemeester, dat met in gang van 1 februari bij Borne dagelijks de snelheden zullen worden gecontro leerd. en daarvoor moeten ze boven de wad den zijn". De stabiliteit van de kotters is vol gens de burgemeester niet in het ge ding. „De schepen zijn zeewaardig ge noeg. Al waait het nog zo hard, ik stap zo. op een kotter. Maar als het te gek wordt dan tijdig naar binnen of anders het zeegat uit". ADVERTENTIE (en spaart bovendien de maag) v. Poeders, tabletten, cachets. KOPENHAGEN De drie grootste oppositiepartijen in Denemarken de sociaal-liberalen, de gematigde libera len en de conservatieven zijn het gis teren eens geworden over de vorming van een coalitieregering, die na 14 jaar een eind moet maken aan het bewind van de sociaal-democraten van Jens Otto Krag. De sociaal-democraten bleven in de verkiezingen van vorige week de groot ste politieke partij van Denemarken, maar verloren terrein. De drie grote opppositiepartijen bezetten thans 98 van de 179 zetels in de Folketing (par lement). Hilmar Baunsgaard, leider van de sociaal-liberalen, die na de grote winst van zijn partij het overleg over de vorming van ee nieuwe regering heeft geleid, bracht vandaag koning Frederik op de hoogte van het akkoord. Baunsgaard wilde niets over het toe komstige regeringsprogram loslaten, maar naar wordt aangenomen zal de nadruk worden gelegd op strenge eco nomische maatregelen, zoals vermin dering van de regeringsuitgaven, ver plicht sparen en belastingverhogingen. Hij zei dat het regeringsprogram aanstaande dinsdag bekend zal worden gemaakt, als het parlement voor het eerst na de verkiezingen weer bijeen komt. Volgens zegslieden hebben de sociaal liberalen, die traditioneel anti-millita- ristisch en pacifistisch zijn, maar van het Deense NAVO-lidmaatschap geen halszaak willen maken, aan hun deel name aan een nieuwe regering de eis tot belangrijke vermindering van de defensieuitgaven verbonden Nog voor de onderhandelingen eisten zij een ver mindering van het defensiebudget met 150 miljoen kroon, ongeveer vijf pro cent van de totale defensieuitgaven. DEN HAAG Pierre, lust je een stuk (Unie)kaas uit het vuistje? Deze slagzin speelde het christelijk-histori- sche Tweede Kamerlid T. Talman gis teren door het hoofd, toen hij minister Lardinois (Landbouw en Visserij) een schaal met stukjes kaas en boter aan bood. De heer Tolman haalde dit stuntje uit om aan te tonen, dat wij in Neder land met tonnen boter en kaas te veel zitten opgescheept. Kamervoorzitter mr. Van Thiel reageerde laconiek: „Ik hoop niet dat de verdere sprekers nu met de volledige produktie komen aan dragen". De overproduktie van boter en kaaz vormde gisteren een belangrijk onder deel van de debatten over de begro ting van landbouw en visserij in de Tweede Kamer. De Europese Economische Gemeen schap zit met een onverkochte boter- voorraad van 140 miljoen kilo. Dat ls ongeveer tien procent van de totale bo- terproduktie in de EEG. Als het zo doorgaat breidt de voorraad zich ieder jaar met veertig miljoen kilo uit, zei de socialist S. van der Ploeg. Hij rekende uit dat het landbouwbe leid in de EEG tot nu toe al 2.8 mil jard gulden had gekost. Nu kunnen wij nog eens negenhonderd miljoen gulden gaan uitgeven voor het oprui men van de boter. De heer Van der Ploeg wilde ook weten wat er in 1968 en 1969 met de melkprijs gaat gebeu ren en of het vetgehalte van de con- sumptiemelk van drie procent op 3V* procent zal kunnen worden gebracht. Dat was ook de wens van de heer Tol man. Hij beschouwde het als een goede incidentele maatregel om de produktie te beperken. De ch-afgevaardigde dacht zelf aan een percentage van 3,8 procent, wat overeenkomt met de na tuurlijke samenstelling van de melk. Proeven hebben uitgewezen, dat dit de smaak ten goede komt, zo zei de heer Tolman. Hij gaf de Kamer nog enkele inte ressante cijfers: de kaasproduktie per persoon per dag bedraagt 57 gram, de kaasconsumptie per persoon per dag is 21 gram. Voor boter zijn de cijfers 21 en negen gram. De anti-revolutionaire drs. R. Zijl stra bekeek de zaak van een andere kant. Hij zei dat er structureel beke ken geen overproduktie is. In de we reld heerst een groot voedseltekort of tewel een tekort aan koopkrachtige vraag. Drs. Zijlstra pleitte voor een betere organisatie van de afzet en voor meer economisch contact met de ont wikkelingslanden. Minister Lardinois zei dat West-Euro pa dat wil zeggen de EEG, nu voor de zuivel een zelfde positie inneemt als Noord-Amerika voor de granen: een overschotgebied. Hij kondigde aan, dat impopulaire maatregelen moeten wor den genomen, maar over het karakter van die maatregelen kon de minister nog geen uitsluitsel geven. De zaak is nog b(j de ministerraad van de EEG in studie. De minister had wel oren naar een hoger vetgehalte. Hij wilde de regering, echter niet aan een bepaalde uitspraak binden. De heffing voor de margarine- industrie zal wel niet doorgaan. Aan een dergelijke maatregel zitten te veel sociale en politieke kanten om haar op dit moment te kunnen aanvaarden, zo zei de bewindsman. Eind februari zal een .vierdaagse Europees beread over het zuivel- en rundvleesbeleid worden gehouden. De minister kon niet met zekerheid zeg gen of het zuivelbeleid van de EEG, ook inderdaad op 1 april wat de be doeling is zal ingaan. ADVERTENTIE uais)6ojp ua sja^aqjodo fiq uaanv P|9qpno^J3A ©6!>(>jaupjBi| j.o aJBMz fjq ua 'upddvjj VLAARDINGEN In de Vlaarding- se Vulcaanhaven is gisternacht de 25- jarige Portugese matroos Martinho dos Santos verdronken. De man had op de kade een tros losgemaakt en wilde daarna aan boord van zijn schip de Groningse kustvaarder Makkum sprin gen. Hij gleed echter uit en kwam in het water terecht. ADVERTENTIE f 1 FEBRUARI 1968 583ste STAATSLOTERIJ DERDE KLASSE Prijzen van 15 zijn gevallen op nummers eindigende op 50 zijn gevallen op nummers eindigende op 100 zijn gevallen op nummers eindigende op 200 zijn gevallen op nummers eindigende op 400 zijn gevallen op nummers eindigende op 1000 zijn gevallen op nummers eindigende op het nummer het nummer het nummer het nummer het nummer het nummer het nummer Een prijs van 2000 is gevallen op Een prijs van 2000 is gevallen op Een prijs van f 2000 is gevallen op Een prijs van f 2000 is gevallen op Een prijs van f 2000 is gevallen op Een prijs van 5000 is gevallen op De prijs van 30.000 is gevallen op Let wel op dit nummer zijn twee prijzen gevallen. 3 747 855* 761 264 8398 012596 042553*) 000257 014765 061600 099163») 063502

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7