EVERWEAR UIT KVSW-FAMILIE Ex-directeur J. C. Bottenheim aan de top van nieuwe „Ever wear "-onderneming Nasleep van conflict in KVS W-leidi KERKDIENSTEN Bioscopen in Arnhem Weekagenda Arnhem VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. AGENDA-!. Crematie is onchristelijk )l /7 HORLOGERIE Zondagsdiensten t VAN WOUT BLAUWKOUS 0 p E L CHEVROLET V.A.B. KIRPESTEIN VEENENDAAL - Binnenkort kan uit Londen bericht worden verwacht, dat het dochterbedrijf van de Kon. V.S.W. Everwear Veenendaal n.v. zal worden geliqui deerd. Besprekingen hierover tussen Staflex International Ltd. (grootste aandeelhouder van V.S.W. Veenendaal) en Everwear Candlewick Ltdzijn in een vergevorderd stadium. De directie van de K.V.S.W. tekent hierbij aan, dat tufting (de vervaardiging van spreien) tot de werk zaamheden van het V.S.W. concern zal blijven behoren. „We hebben nu de kans om eigen nieuwe initiatieven tot verdere bloei te brengen en van ontslaan van personeel als gevolg van een eventuele nieuwe situatie is dan ook geen sprake99zo verklaarde K.V.S.W.-directeur L. M. Bonnike met grote stelligheid. Hij bestreed verder berichten, dat de scheiding al een feit zou zijn. „Onderhandelingen zijn weliswaar gaande maar er is nog niets definitiefs" Everwear Veenendaal n.v. zal als een nieuwe onderne ming wellicht in Veenendaal worden voortgezet onder directie van de heer J. C. Bottenheim, tot vorig jaar september directeur van het K.V.S.W. concern. Commentaar WMF SOLA elite Sfe KELTUM jj7 VAN MANEN L) HOOGSTRAAT 28 ff VEENENDAAL A. BOENDER: Permanent FORD-show in showroom Afscheid nadert Benoeming Gebedsdag Heil, de Kant Bloot avcj&S draofi Dansen Functie verdeling Stand Beroepings- werk VRIJDAG 2 FEBRUARI ff** Geluid is iets dat de mensheid danig kan hinderen. Ik zeg: kan hinderen, want het hoeft niet altijd. Er is ver schil in geluid, er is verschil in de manier waarop het wordt veroorzaakt en het kan op diverse manieren wor den ontvanger- In de eerste plaats zou ik willen noe men het geluid waaraan we .als men sen niks kunnen regelen. Dat is al het leven dat de natuur voortbrengt. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die de dampen in kreeg van 'n storm op windkracht zoveel die met geweld kan jagen langs dakspanten en goten waaronder we ons te rusten hebben gelegd. En ook niet van de daar mee gepaard gaande regenvlagen die venijnig op het glaswerk tekeer kun nen gaan. „Lekker weer om er diep onder te dui ken" zeggen Driek en ik in zulke om standigheden en we schuiven een uur eerder dan normaal onder de elek trisch aangedreven bedrooster. Vaak moet ik er dan toch weer uit, omdat we de slaap niet te pakken kunnen krijgen door een w.c.-raampje dat 'n beetje op het haakje staat te zemelen of een ander stuk hang- of sluitwerk dat geluid maakt. Geluid, dat nau welijks hoorbaar is boven de storm en de regen uit. Maar het is afkom stig van iets dat niet in de haak is. Striemende regenvlagen, daar geven we niks om, maar stel je 'es voor dat een of andere lollige vent uit de buurt de tuinslang op onze slaapkamerbe glazing zou richten. Met een ander natuurlijk geluid ligt 't even anders: de vogels. Ik kan het best verdragen. De meeste mensen dacht ik wel. Ik persoonlijk word niet wakker als het gevederde goedje op de zomermorgens op een naar on ze maatstaven veel te vroeg uur de dag inkwettert. Toch zijn er men sen die daar niet tegen kunnen. Die ze wel kunnen schieten. Al zouden ze dat kunnen, dan helpt het nog niet, want het zijn er teveel om iedere morgen om het leven te brengen. Ze zullen de last moeten blijven dragen. Gek eigenlijk dat ik al die boomfluiters 's morgens wel kan hebben, terwijl ik me zo goed kan verplaatsen in de om standigheden van de man die de ze nuwen kreeg van de bewuste kriel- haan, die verschillende gerechtelijke instanties heeft gehaald. Ik kan het me goed voorstellen, omdat ik eens met vakantie o* de Veluwe veertien morgens achter elkaar uit de veren ben gejaagd door een merkloze haan, die bij het krieken van de dag al ging rondbazuinen dat ie aan het hoofd stond van vijf aftandse soepkippen. Dat was dan nog niet eens zo'n sjacherijnkop als krielkippen door gaans zijn. Geluidshinder is ook afhankelijk van de manier waarop het tot je komt. Een cirkelzaag in de buurt is geen pretje, maar het instrument jankt toch op een heel andere toon als er 's avonds mee in je eigen belang ge beunhaasd wordt. Als er niks anders op de teevee is dan wat drumgedreun en gitaargemauw dan neem je d'r genoegen mee. Maar d'r zal in een aanpalend perceel da gelijks een stuk onbenul een uur aan de tamboerstudie wijden. Op zo'n die pe trommel met één soort onweer d'r in. Aan geluid moet je ook wennen. Je moet ermee vertrouwd raken. De ge luiden van het huis en iedere wo ning heeft ze hoort de bewoner op den duur niet meer. Met deze schrale troostwoorden zou ik zo graag de bewoners van Palmen- grift wat hebben opgebeurd. Maar na wat ik gelezen heb zal het me waar schijnlijk niet lukken. Als mensen door het dolle heen zijn, kun je ze moeilijk tot bedaren brengen. Meest al maak je 't met je gepraat dan al leen maar erger. En mee gaan luis teren naar het ceevee-concert helpt ook al weinig. Er is al zo veel naar geluisterd, neem ik aan. Ik kan op dit moment maar één ding hopen voor de gegriefden langs de grift: dat het gauw en warm lente wordt. Dan kan het fornuis uit. Wout Blauwkous ADVERTENTIE VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE De op handen zijnde scheiding moet gezien worden tegen de achtergrond van het vorig plaats gehad hebbende con flict tussen de heer J. C. Bottenheim enerzijds en de directie van de KVSW anderzijds. Na procedures over en weer werd de heer Bottenheim uiteindelijk op een te Amsterdam gehouden aan deelhoudersvergadering buitenspel ge zet. Dit gebeurde nadat het bestuur van de KVSW onaangekondigd ruim twee miljoen gulden aandelen beneden de beurskoers bij de Engelse onderne ming Staflex International Ltd had on dergebracht. Het bestuur verzekerde zich hiermee van de aandelen en het wegstemmen van de heer Bottenheim betekende voor hem het definitieve ein de van zijn loopbaan als KVSW-direc- teur. Al spoedig hierna werd duidelijk, dat Everwear Candlewick N.V. niet geluk kig was met de maatregel van het be stuur om Staflex International N.V. een dergelijke grote zeggenschap te geven door deze onderneming een groot aan delenpakket toe te spelen. „Everwear Candlewick" en Staflex International zijn evenwel geen concurrenten aange zien de een zich toelegt op de vervaar diging van spreien en de andere als belangrijkste produkt tussen voering op de markt brengt. De heer L. M. Bonnike ziet het ver trek van „Everwear" nog niet zo som ber. „We zullen weliswaar de naam verliezen, maar de produktie gaat door en ik ben optimistisch gestemd over de toekomst gezien de wetenschap bij onze afnemers dat wij een goed produkt ver vaardigen". De heer Bonnike vindt verder dat zijn oud-collega de heer Bottenheim op de feiten vooruitloopt door te stellen dat de scheiding al een feit is. „Onze con tacten met Londen zijn nog wel zo in tensief dat we dagelijks van de gang van zaken op de hoogte worden gehou den. De scheiding is niet ajleen een kwestie die tussen accountants gere geld kan worden maar daar komen meer mensen aan te pas". De heer Bottenheim spreekt de heer Bonnike tegen op het punt dat de over eenkomst nog niet getekend is. „Ik ben blij dat in Londen in goede harmonie besloten is dat zowel Staflex als Ever wear in de toekomst hun eigen weg zullen gaan". Omtrent de plaats van vestiging van het nieuwe Everwear bedrijf kon hij echter nog niets mededelen. Geruchten dat te zijner tijd zal worden gestart in het leegstaande bedrijf van Mopavi N.V. wilde hij ontkennen noch be vestigen. „Ik geef toe dat ik er wel aan gedacht heb, maar hierover zijn zelfs nog geen besprekingen gevoerd", aldus de heer Bottenheim, die de verze- Zondag, 4 februari a.s. VEENENDAAL Ned. Herv. Kerk: Oude kerk 9.30 u. ds. Vroegindeweij, 17.00 u. ds. Van Assenbergh. Julianakerk 9.30 u. ds. Cuperus uit Ede; 17.00 u. ds. Jongerden. Vredeskerk 9.00 en 10.30 u. ds. Graaf land; 17.00 u. ds. Vroegindeweij. Sionskerk, 9.30 u. ds. Jongerden; 17.00 u. ds. Vlietstra uit Waarden. Bejaardencentrum 9.30 u. ds. Van As senbergh. Veeneind, 15.00 u. ds. Van Viegen uit Amerongen. Dijkstraat 14.45 u. ds. Vroegindeweij. Hervormde Gemeente ,,Sola Fide" 10.00 u. ds. 'ï'erlouw en 17.30 u. ds. Vijze laar. Geref. Kerk: Oude kerk, 9.30 u. ds. IJtsma en 17.00 u. ds. Overduin. Petrakerk, 9.30 u. ds. Overduin en 17.00 u. ds. IJtsma. Geref Kerk (OCB): 9.30 u. en 17.00 u. ds. H. Brink uit Kampen. Chr. Geref. Kerk: Bethelkerk, 9.30 en 17.00 u. ds. Lang broek. Pniëlkerk 9.30 en 17.00 u. ds. Keurling. Geref. Gem. (Ned): 9.30 en 18.30 u. ds. Mallan. Geref. Gemeente (Syn.): 9.30 en 17.00 u. leesdienst. Ned. Prot. Bond: 10.30 u. ds. Dufour van Wageningen; 20.00 uur: ds. W. Leerink uit Soest. R.-K. Kerk: •Salvatorkerk 9.00 en 11.00 u. H. Mis en 17.00 u. Lof. Willibrorduskerk 8.00 en 10.00 u. H. Mis. Leger des Heils: 10.00 u. Heiligingssamenkomst en 19.30 u. Verlossingssamenkomst. Jehova's Getuigen: 9.30 uur: „de Wachttoren" studie; 10.30 uur: Openbare toespraak; dins dag, 6 februari a.s., 19.30 uur: Theoc. school; 20.30 uur: Dienstvergadering. SCHERPENZEEL Ned. Herv. Kerk: 9.30 u. ds. P. Zijlstra; 18.30 u. ds. R. E. Kuus uit Voorthuizen. Geref. Kerk: 10.00 u. ds. J. Firet; 18.30 u. ds. H. R. Groenevelt uit Barneveld. Geref. Gem.: 10.00 en 18.30 u. dhr. B. Roest. Ver. v .Vryz. Herv.: 19.15 u. ds. E. v. Loenen uit Amers foort. De dienst wordt gehouden in het nieuwe Verenigingsgebouw te Woudenberg. Vrije Evang. Gem.: 10.30 u. ds. G. Brucke uit Zeist. De dienst wordt gehouden in het Ver enigingsgebouw aan de Molenweg. R.-K. Kerk: 8.30 u. H. Mis. De dienst wordt gehouden in het Ver enigingsgebouw aan de Molenweg. LIENDEN Ned. Herv. Kerk: 10 en 18.30 u. ds. E. S. de Lint. RHENEN Ned. Herv. Kerk: 9.00 u. ds. P. M. Breughem uit Barne veld. Geref. Kerk: 10.00 uur: drs. Steendam uit Wagenin gen; 17.00 uur: ds. A. W. T. Nijenhuis. Geref. Gem. Synodaal: 10.00 en 17.30 uur: leesdienst; dinsdag, 6 februari a.s., 19.30 uur: ds. Van Dam uit Werkendam. Geref. Gem. Nederland: 10.00 en 17.30 uur: leesdienst. Oud Geref. Gem.: 10.00 en 17.30 uur: leesdienst. ELST Geref. Gem.: 9.30 en 18.00 uur: leesdienst. OVERBERG Ned. Herv. Kerk: 10.00 uur: eerw. hr. W. Visée; 18.30 uur: ds. J. van Noort. RENSWOUDE Ned. Herv. Kerk: 9.30 (H.D.) en 18.30 uur: ds. Van de Peut. Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: dr. Dee uit Ede. EDERVEEN Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur: ds. Monster uit Barneveld; 19.30 uur: ds. De Bie. Geref. Gem.: 9.30 en 18.45 uur: ds. Aangeenbrug. Oud Geref. Gem.: 9.30 en 15.00 uur: leesdienst. AMERONGEN Geen opgaven ontvangen. EDE Oud Geref. Gem.: Woensdag, 7 februari a.s.: Geen dienst. KESTEREN Ned. Herv. Kerk: 9.00 uur: ds. A. Muilwijk uit Opheus- den; 18.30 uur: ds. A. Terlouw uit Veenendaal. OPHEUSDEN Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. A. Muilwijk. Geref. Gem. Synodaal: 10.00 en 18.30 uur: leesdienst. Geref. Gem. Nederland: 10.00 en 18.30 uur: ds. M. van Beek. kering gaf kerngezond en niet ziek te zijn. „Dat laatste wilde men de aan deelhouders wel laten geloven maar het feit, dat ik nu bezig ben met Ever wear nieuwe stijl is hiermee wel in te genspraak", aldus de ex KVSW direc teur. Hij achtte het verder van essentieel belang zo niet in Veenendaal dan toch in de directe omgeving van zijn ge boorteplaats het nieuwe Everwear be drijf op poten te zetten. Als motiveririg hiervoor bracht hij naar voren dat van uit Veenendaal of naaste omgeving de randstad binnen het uur te bereiken is. Op de plannen van de heer Botten heim gaf de heer J. H. Havinga, dis trictsbestuurder van „Unitas", mede namens zijn collega H. W. Hannink van „De Eendrachthet volgende commen taar: „Ik zou het zeer betreuren als door dit soort zaken de onrust bij de KVSW zou toenemen. Ik wil het volste ver trouwen in de directie van de KVSW uitspreken, waarbij ik niet zeg, dat ik de heer Bottenheim niet vertrouw. Ik geloof niet, dat de werkgelegenheid in Veenendaal in gevaar komt, ivant ik verwacht dat beide tuftee-bedrijven sa men tenminste evenveel personeel, zo niet meer, kunnen plaatsen als thans in het Everwearbedrijf van de VSW het geval is. Het is; zeer goed mogelijk, dat er een ruime markt voor tufted spreien gevon den kan worden in Nederland, gezien het grote aantal van dergelijke spreien dat er in Nederland gebruikt wordt". ADVERTENTIE pleet en staal pleet en staal m i Heden, vrijdag BIOSCOOP Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uur: „De kanonnen van Navarone". Morgen, zaterdag UTRECHT Irenehal: Grand gala du cheval. BIOSCOOP Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uur: „De kanonnen van Navarone". VEENENDAAL Zaterdag 3 februari: G. Annot, Ker- kewijk 56, telefoon 10198. Zondag 4 februari: G. J. Verschoor, J. G. Sandbrinkstraat 2, telefoon 12529. Apotheek: Zuiderapotheek, Dr. Slotema- ker de Bruïneplein 7. telefoon 10714. Wijkverpleegster, 4 februari: Zuster G. Vreeman, Kerkewijk 28, Tel. 12307 RHENEN Dit weekend neemt waar: dr. Almekin- ders, tel. 2432. AMERONGEN Voor Eist, Leersum en Amerongen neemt waar: dr. Van de Burg, Rijks straatweg 153, Leersum, tel. 1388. SCHERPENZEEL Voor Scherpenzeel neemt dit weekend waar: dr. Backer te Woudenberg, tel. 1330. RENSWOUDE Voor Ederveen, De Klomp en Renswou- de neemt dit weekend waar: dr. He ij te De Klomp, tel. 200. KESTEREN Voor Ommeren, Lienden en Kesteren neemt dit weekend waar: dr. Zandijk te Kesteren, tel. 08886 - 201. Wijkverpleegster voor Echteld, Ochten en Kesteren: zr. S. Westerhof, Groene Kruis, Kesteren, tel. 08886 - 210. OPHEUSDEN Voor Echteld, Ochten, Dodewaard en Opheusden neemt dit weekend waar: dr. Jonker te Opheusden, tel. 08887 - 393. Wijkverpleegster voor Dodewaard en Opheusden: zr. E. de Winter te Op heusden, tel. 08887 - 210. TANDARTSEN VEENENDAAL/RHENEN Spoedgevallen, tel. 08385 - 12945. DIERENARTSEN EDERVEEN Voor Ederveen neemt waar: dr. Van Riessen te Lunteren, tel. 08388 - 2557. Zaterdag 3 februari STADSSCHOUWBURG 20 uur: Am sterdams Volkstoneel met „Rooie Sien". DE KORENBEURS 20 uur: Werkgroep jeugdtoneel „Spektakel" met „De kneep, of hoe het onder de knie te krijgen". Na afloop beat en dans. Zondag 4 februari GEMEENTEMUSEUM 15 uur: Gram- mofoonplatenconcert in Rijnzaal 65. Werken van Mozart. Dinsdag 6 februari STADSSCHOUWBURG 20 uur: Neder landse Comedie met „In wankel evenwicht". Woensdag 7 februari STADSSCHOUWBURG 20 uur: Neder landse Comedie met „De Vrek". Donderdag 8 februari MUSIS SACRUM 20 uur: Het Gelders Orkest o.l.v. Carl von Caraguly, m.m.v. Siegrid Palm, cello. Werken van Haydn, Monn/Schönberg, Tsjai- kowsky en Bartók. Vrydag 9 februari STADSSCHOUWBURG 20 uur: Hoofd stad Operette met „Wiener Blut". VEENENDAAL De Studievereni ging van de Staatkundig Gerefor meerde Partij „Petrus Datheen" be sprak op haar bijeenkomst van deze week „De Crematie". Inleider was de heer A. Boender uit Kootwijkerbroek, die in zjjn betoog de geschiede nis van de lijkverbranding in Neder- land schetste. Hij verwierp lijkver branding als zijnde „onbijbels" en iq strijd met het christelijk geloof en d« opstanding der doden, zoals deze in l Cor. 15 gesymboliseerd wordt. Boven dien spreekt volgens de heer Boende» de gehele bijbel over begraven, met als apotheose de begrafenis van de Here Jezus. „De bijbel stelt begrave* als regel en verbranding in bepaalde gevallen als uitzondering, namelijk bij een bij zondere straf in buitengewone omstan digheden, merkte de heer Boender op. Hij staafde zijn betoog met aanhalin gen van Kuyper, Van Niftrik en ds. J. v. d. Haar. Kuyper zou begraven een christelijke traditie en crematie van heidense oorsprong genoemd hebben. Van Niftrik spreekt over: „Een vernie tigingsdrift. De mens wil er na zijn dood helemaal niet meer zijn", terwijl Van de Haar gezegd heeft: „Van de begrafe nis gaat een krachtige getuigenis uit, inzake het christelijke geloof in de op standing der doden." Voorstanders van crematie vinden hun motieven op het gebied van de volksgezondheid en de ruimtelijke or dening. Het eerste argument werd door de spreker betwist, omdat bewezen is dat het beslist niet hygiënischer is dan begraven. Hij noemde crematie „puur heidens", want in het totaal willen ver nietigen zit een angst voor de dood, ter wijl anderen door het lichaam te ver nietigen de ziel bevrijden willen. Als diepste grond zag hij dat men de straf van God: „Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren", niet wil aanvaarden. Aan het eind van zijn betoog vroeg de heer Boender zich af hoe lang de SGP nog zou bestaan. Indien de voor gestelde veranderingen van de kieswet er door komen zullen die het einde van de SGP op het politieke toneel beteke nen. Voorstellingen 14.30, 18.45 en 21.00 uur. REMBRANDT, Velperplein, 14.30 en 19.30 uur: „De getemde feeks". PALACE, Bakkerstraat, tot en met za terdag: „Zwarte markt der liefde"; zondag tot en met woensdag: „Laat ze maar schieten". SASKIA, Looierstraat: „Dagvlinder". LUXOR, Willemsplein: „Goldfinger". Zaterdag 23.30 uur: „Hoe vertel ik het mijn dochter". Zondag 12.00 uur: „De levensroman v. Johann Strauss". STUDIO-A, Lange Wal, 14.30. en 19.30 uur: „A man for all seasons". ADVERTENTIE Kërkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385)12244 .miinmiiiiniiimmmiHiiiiiiNiiMimmmmii iiiiiHiiimHiiiiiiimmiimmimiHiimiiiHiiiii miiiiiiimiiiiHiHiiHiHiHiiimiiiimmimiiiiiiiiiiimmiiiiii iiiiiimiiiiiiHuiimmiitmiiiii Wegens vertrek van de pastor-lo ei, ds. J. Keuning naar Canada, heeft de kerkeraad van de chr. Pniëlkerk te Veenendaal besloten om op zaterdag 23 maart een af scheidsavond te beleggen. De Vrouwenwereldgebedsdag zal dit jaar worden gehouden op 1 maart. In Rhenen gebeurt dat in een interkerkelijke gebedssamen komst in de gereformeerde kerk. Ds. A. Westra te Rhenen vond in het blad van de Reformed Church van Canada een wat hij noemt wijs en waar gedicht. Hij plaatste het in het contactblad voor her vormd Rhenen, waar wij het aldus aantroffen: Hoe ondankbaar in dit land is het vak van predikant! Altoos eist men van zo'n knaap zeven poten aan een schaap. Gaat hij veel op huisbezoek, „dominee leest nooit een boek" maar studeert hij no<j steeds verder heet ie „leraar, maar geen herder". Als hij in de kerkeraad zich bescheiden gelden laat is de weleerwaarde man een „dictator" en „tiran". Maar wanneer hij daarentegen ieder lid van dit college in zijn waarde laat, verluidt: „er gaat weinig van hem uit". Als hij 't leven ernstig neemt, is hij „stijf" en „wereldvreemd" Is hij vlot bij spel en sport, dan komt hij „waardigheid" te kort. Streeft hij met de beste intensie naar wat kansel-eloquentie, men weet smalend te vertellen, dat hij zich staat aan te stellen. Zo hij met angstvalligheid alle rhetoriek vermijdt, is de goeie man voorzeker „saai" en „droog" en geen goed spreker" Legt hij zich met mate toe op liturgie, 't heet „Rooms gedoe"; maar zo niet, dan heeft hij weer „geen gevoel voor stijl en sfeer". Is hij voluit theoloog, prompt zegt men: „hij grijpt te hoog". Tracht hij populair te spreken, men zegt: ,JPraatjes, maar geen preken". Weegt bij hem een enkele keer 't leven zwaarder dan de leer hem dit scherpe vonnis wacht: „ethisch", dierbaaren „halfzacht' Wil hij 't vrome volk vergaderen rond de leer der Dordtse vaderen, stellig treft hem het verwijt, dat het hart er scha bij lijdt. Werkt hij echter van de stoel op het innerlijk gevoel, heel het kerkelijk publiek zegt misprijzend: „vaag-mystiek". Legt hij somtijds in zijn lering een accent op de bekering, acht, dan is dat ook weer mis, wijl zulks „methodisch" is. Wat hij laat of wat hij doet, nooit en immer is het goed, Te allen tijd rust op zijn werk 't kritisch oog van volk en kerk. Daarom heil de predikant, die 't klinkt vreemd in dit ver band! heel dit heksenwerk verricht met een opgewekt gezicht. Tot ouderling der hervormde wijk- gemeente west te Veenendaal is be noemd de heer C. Kortenhoeven. De gereformeerde kerken in Ne derland hebben een uitnodiging ont vangen om twee waarnemers naar de aanstaande vergadering van de Wereldraad van Kerken in Uppsala te sturen. Het wordt aan de synode overgelaten met welk mandaat men de waarnemers wil laten gaan, als waarnemers zonder meer of als ge delegeerde waarnemers. De commissie die hierover moest rapporteren bracht dit in de geijk te kerkelijke taal over aan de syno de, maar had zich kennelijk een beetje gehouden aan de Duitse tekst, waarin de uitnodiging was gesteld. In het rapport stond namelijk: „Daarbij wordt het aan ons over gelaten of deze afgevaardigden bloot als waarnemers of als gedelegeer de waarnemers zullen worden gede puteerd". De Veenendaalse ds. D. van Enk had er zoals hij ter synode op merkte om medische redenen be zwaar -tegen dat de waarnemers bloot naar Uppsala zouden worden uitgezonden. Nu het vertrek naar Canada van de huidige voorzitter, ds. J. Keu ning, aanstaande is heeft de kerke raad van de chr. gereformeerde Pniëlkerk te Veenendaal tot zijn voorzitter benoemd de heer K. van Ginkel. Tweede voorzitter werd de heer T. Bouw. Het scribaat, thans verzorgd door de heer B. Versteeg, zal worden versterkt met de heer H. Verhoef als tweede scriba. Tot voorzitter van de evangelisatiecom missie werd tenslotte benoemd de heer G. van Manen. a In „Kerknieuws" lezen we, dat de kerkeraad van de gereformeerde kerk te Enschede-noord verontrust is over de toenemende verwereldlij king in de gemeente, zoals die zich uit in het danseri op bruiloften e.d. De kerkeraad besloot, naar aan leiding hiervan, om huwelijken van bruidsparen, die op het bruiloftfeest gelegenheid tot dansen zullen geven niet langer kerkelijk te bevestigen. Voor de leden van de chr. gere formeerde Pniëlkerk te Veenendaal tegen 22 februari a.s. Verschenen is het jaarboek over 1967 van de gereformeerde gemeen ten in Nederland en Noord-Amerika, anders gezegd: de gereformeerde gemeenten synodaal. Allereerst de ledenstand: totaal 70.706, te split sen in 35.442 belijdende- en 35.264 doopleden. Het valt op, dat het aan tal vrouwelijke belijdende leden met ruim 2.000 het aantal mannelijke overtreft. Vergeleken met het jaar tevoren zit er een kleine groei van bijna 1200 in het ledental. Aan andere kerkformaties „verloren" de. syno- daal-gereformeerde gemeente 595 leden: 430 gingen naar een andere kerk, 165 vertrokken zonder zich bij een andere kerk te voegen. Uit an dere kerken kwamen 454 leden. De „winst" zit dus in de geboorte. De hervormde kerk was de groot ste „afnemer" met 253 leden, waar tegenover slechts 134 personen ston- *den die daar vandaan kwamen. Winst uit, en verlies aan de gerefor meerde kerken hieven elkaar nage noeg op: 42 51. *De christelijke gereformeerde ker ken zagen 90 leden naar de gerefor meerde gemeenten gaan en kregen er slechts 42 uit die gemeenten voor terug. Ook de winst uit de andere gereformeerde gemeenten was gro ter dan het verlies eraan, n.l. 167 tegen 72. Het aantal vacatures in de be treffende gereformeerde gemeen ten is nog onrustbarend groot: 118 op een totaal aantal gemeenten van 150. Er zijn dus 32 predikanten. Het weekblad „Kerknieuws" ageert nogal eens tegen de naar haar mening onbehoorlijke beroe pingspraktijken waarvan sommige gemeenten zich bedienen. In het laatstverschenen nummer signaleert redacteur N. Scheps weer zo'n „gru welijk goddeloos staaltje" in een grotere kerkgemeenschap, die de regeling heeft dat een predikant vier jaar in zijn gemeente moet staan voor hij beroepbaar is. Bovenstaande woorden en ook de volgende zijn voor rekening van de ze redacteur. „Op de dag dat een bepaalde dominee weer beroepen kon worden lagen er van negen ker ken berichten op onze redactietafel, dat zij hem als herder en leraar be geerden. De meute zat achter het kostbaar wild aan. Er zijn in alle kerken hoorcommissies die geen enkele scrupule kennen. Vaak zoe ken zij het in een bepaalde groep, die overigens ook niet brandschoon is. Onlangs hoorden wij dat een aan trekkende gemeente in een prachti ge omgeving in het centrum van het land meer dan honderd predi kanten had gepolst, voordat zij een beroep ging uitbrengen. Er waren slechts vier, zegge en schrijve vier pr«!fikanten die antwoordden dat zij een beroep wel in overweging wil den nemen. Als een gemeente in zulke omstandigheden zo weinig kans maakt op de vervulling van een vacature, wat zullen dan de ge meenten, die naar menselijke maat staven gemeten, minder mooi zijn nog mogen verwachten? En dat ge beurt dan in een kerkformatie, waar sommige predikanten al jaren uit zien naar een beroep". Aldus „Kerk nieuws".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 3