EVERWEAR UIT KVSW-FAMILIE
Ex-directeur J. C. Bottenheim
aan de top van nieuwe
„Ever wear "-onderneming
Nasleep van conflict
in KVS W-leidi
KERKDIENSTEN
Bioscopen in
Arnhem
Weekagenda
Arnhem
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
AGENDA-!.
Crematie is
onchristelijk
)l /7 HORLOGERIE
Zondagsdiensten
t
VAN WOUT BLAUWKOUS
0
p
E
L
CHEVROLET
V.A.B.
KIRPESTEIN
VEENENDAAL - Binnenkort kan uit Londen bericht
worden verwacht, dat het dochterbedrijf van de Kon.
V.S.W. Everwear Veenendaal n.v. zal worden geliqui
deerd. Besprekingen hierover tussen Staflex International
Ltd. (grootste aandeelhouder van V.S.W. Veenendaal) en
Everwear Candlewick Ltdzijn in een vergevorderd
stadium. De directie van de K.V.S.W. tekent hierbij aan,
dat tufting (de vervaardiging van spreien) tot de werk
zaamheden van het V.S.W. concern zal blijven behoren.
„We hebben nu de kans om eigen nieuwe initiatieven tot
verdere bloei te brengen en van ontslaan van personeel als
gevolg van een eventuele nieuwe situatie is dan ook geen
sprake99zo verklaarde K.V.S.W.-directeur L. M. Bonnike
met grote stelligheid. Hij bestreed verder berichten, dat de
scheiding al een feit zou zijn. „Onderhandelingen zijn
weliswaar gaande maar er is nog niets definitiefs"
Everwear Veenendaal n.v. zal als een nieuwe onderne
ming wellicht in Veenendaal worden voortgezet onder
directie van de heer J. C. Bottenheim, tot vorig jaar
september directeur van het K.V.S.W. concern.
Commentaar
WMF
SOLA elite Sfe
KELTUM
jj7 VAN MANEN
L) HOOGSTRAAT 28
ff VEENENDAAL
A. BOENDER:
Permanent FORD-show in showroom
Afscheid
nadert
Benoeming
Gebedsdag
Heil, de
Kant
Bloot
avcj&S
draofi
Dansen
Functie
verdeling
Stand
Beroepings-
werk
VRIJDAG 2 FEBRUARI ff**
Geluid is iets dat de mensheid danig
kan hinderen. Ik zeg: kan hinderen,
want het hoeft niet altijd. Er is ver
schil in geluid, er is verschil in de
manier waarop het wordt veroorzaakt
en het kan op diverse manieren wor
den ontvanger-
In de eerste plaats zou ik willen noe
men het geluid waaraan we .als men
sen niks kunnen regelen. Dat is al het
leven dat de natuur voortbrengt.
Ik heb nog nooit gehoord van iemand
die de dampen in kreeg van 'n storm
op windkracht zoveel die met geweld
kan jagen langs dakspanten en goten
waaronder we ons te rusten hebben
gelegd. En ook niet van de daar
mee gepaard gaande regenvlagen die
venijnig op het glaswerk tekeer kun
nen gaan.
„Lekker weer om er diep onder te dui
ken" zeggen Driek en ik in zulke om
standigheden en we schuiven een uur
eerder dan normaal onder de elek
trisch aangedreven bedrooster. Vaak
moet ik er dan toch weer uit, omdat
we de slaap niet te pakken kunnen
krijgen door een w.c.-raampje dat 'n
beetje op het haakje staat te zemelen
of een ander stuk hang- of sluitwerk
dat geluid maakt. Geluid, dat nau
welijks hoorbaar is boven de storm
en de regen uit. Maar het is afkom
stig van iets dat niet in de haak is.
Striemende regenvlagen, daar geven
we niks om, maar stel je 'es voor dat
een of andere lollige vent uit de buurt
de tuinslang op onze slaapkamerbe
glazing zou richten.
Met een ander natuurlijk geluid ligt 't
even anders: de vogels. Ik kan het
best verdragen. De meeste mensen
dacht ik wel. Ik persoonlijk word niet
wakker als het gevederde goedje op
de zomermorgens op een naar on
ze maatstaven veel te vroeg uur
de dag inkwettert. Toch zijn er men
sen die daar niet tegen kunnen. Die
ze wel kunnen schieten. Al zouden ze
dat kunnen, dan helpt het nog niet,
want het zijn er teveel om iedere
morgen om het leven te brengen. Ze
zullen de last moeten blijven dragen.
Gek eigenlijk dat ik al die boomfluiters
's morgens wel kan hebben, terwijl ik
me zo goed kan verplaatsen in de om
standigheden van de man die de ze
nuwen kreeg van de bewuste kriel-
haan, die verschillende gerechtelijke
instanties heeft gehaald. Ik kan het
me goed voorstellen, omdat ik eens
met vakantie o* de Veluwe veertien
morgens achter elkaar uit de veren
ben gejaagd door een merkloze haan,
die bij het krieken van de dag al ging
rondbazuinen dat ie aan het hoofd
stond van vijf aftandse soepkippen.
Dat was dan nog niet eens zo'n
sjacherijnkop als krielkippen door
gaans zijn.
Geluidshinder is ook afhankelijk van
de manier waarop het tot je komt.
Een cirkelzaag in de buurt is geen
pretje, maar het instrument jankt
toch op een heel andere toon als er
's avonds mee in je eigen belang ge
beunhaasd wordt.
Als er niks anders op de teevee is dan
wat drumgedreun en gitaargemauw
dan neem je d'r genoegen mee. Maar
d'r zal in een aanpalend perceel da
gelijks een stuk onbenul een uur aan
de tamboerstudie wijden. Op zo'n die
pe trommel met één soort onweer
d'r in.
Aan geluid moet je ook wennen. Je
moet ermee vertrouwd raken. De ge
luiden van het huis en iedere wo
ning heeft ze hoort de bewoner op
den duur niet meer.
Met deze schrale troostwoorden zou ik
zo graag de bewoners van Palmen-
grift wat hebben opgebeurd. Maar na
wat ik gelezen heb zal het me waar
schijnlijk niet lukken. Als mensen
door het dolle heen zijn, kun je ze
moeilijk tot bedaren brengen. Meest
al maak je 't met je gepraat dan al
leen maar erger. En mee gaan luis
teren naar het ceevee-concert helpt
ook al weinig. Er is al zo veel naar
geluisterd, neem ik aan.
Ik kan op dit moment maar één ding
hopen voor de gegriefden langs de
grift: dat het gauw en warm lente
wordt. Dan kan het fornuis uit.
Wout Blauwkous
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDE
De op handen zijnde scheiding moet
gezien worden tegen de achtergrond van
het vorig plaats gehad hebbende con
flict tussen de heer J. C. Bottenheim
enerzijds en de directie van de KVSW
anderzijds. Na procedures over en weer
werd de heer Bottenheim uiteindelijk
op een te Amsterdam gehouden aan
deelhoudersvergadering buitenspel ge
zet.
Dit gebeurde nadat het bestuur van
de KVSW onaangekondigd ruim twee
miljoen gulden aandelen beneden de
beurskoers bij de Engelse onderne
ming Staflex International Ltd had on
dergebracht. Het bestuur verzekerde
zich hiermee van de aandelen en het
wegstemmen van de heer Bottenheim
betekende voor hem het definitieve ein
de van zijn loopbaan als KVSW-direc-
teur.
Al spoedig hierna werd duidelijk, dat
Everwear Candlewick N.V. niet geluk
kig was met de maatregel van het be
stuur om Staflex International N.V. een
dergelijke grote zeggenschap te geven
door deze onderneming een groot aan
delenpakket toe te spelen. „Everwear
Candlewick" en Staflex International
zijn evenwel geen concurrenten aange
zien de een zich toelegt op de vervaar
diging van spreien en de andere als
belangrijkste produkt tussen voering op
de markt brengt.
De heer L. M. Bonnike ziet het ver
trek van „Everwear" nog niet zo som
ber. „We zullen weliswaar de naam
verliezen, maar de produktie gaat door
en ik ben optimistisch gestemd over de
toekomst gezien de wetenschap bij onze
afnemers dat wij een goed produkt ver
vaardigen".
De heer Bonnike vindt verder dat zijn
oud-collega de heer Bottenheim op de
feiten vooruitloopt door te stellen dat
de scheiding al een feit is. „Onze con
tacten met Londen zijn nog wel zo in
tensief dat we dagelijks van de gang
van zaken op de hoogte worden gehou
den. De scheiding is niet ajleen een
kwestie die tussen accountants gere
geld kan worden maar daar komen
meer mensen aan te pas".
De heer Bottenheim spreekt de heer
Bonnike tegen op het punt dat de over
eenkomst nog niet getekend is. „Ik ben
blij dat in Londen in goede harmonie
besloten is dat zowel Staflex als Ever
wear in de toekomst hun eigen weg
zullen gaan".
Omtrent de plaats van vestiging van
het nieuwe Everwear bedrijf kon hij
echter nog niets mededelen. Geruchten
dat te zijner tijd zal worden gestart in
het leegstaande bedrijf van Mopavi
N.V. wilde hij ontkennen noch be
vestigen. „Ik geef toe dat ik er wel
aan gedacht heb, maar hierover zijn
zelfs nog geen besprekingen gevoerd",
aldus de heer Bottenheim, die de verze-
Zondag, 4 februari a.s.
VEENENDAAL
Ned. Herv. Kerk:
Oude kerk 9.30 u. ds. Vroegindeweij,
17.00 u. ds. Van Assenbergh.
Julianakerk 9.30 u. ds. Cuperus uit
Ede; 17.00 u. ds. Jongerden.
Vredeskerk 9.00 en 10.30 u. ds. Graaf
land; 17.00 u. ds. Vroegindeweij.
Sionskerk, 9.30 u. ds. Jongerden; 17.00
u. ds. Vlietstra uit Waarden.
Bejaardencentrum 9.30 u. ds. Van As
senbergh.
Veeneind, 15.00 u. ds. Van Viegen uit
Amerongen.
Dijkstraat 14.45 u. ds. Vroegindeweij.
Hervormde Gemeente ,,Sola Fide" 10.00
u. ds. 'ï'erlouw en 17.30 u. ds. Vijze
laar.
Geref. Kerk:
Oude kerk, 9.30 u. ds. IJtsma en 17.00
u. ds. Overduin.
Petrakerk, 9.30 u. ds. Overduin en
17.00 u. ds. IJtsma.
Geref Kerk (OCB):
9.30 u. en 17.00 u. ds. H. Brink uit
Kampen.
Chr. Geref. Kerk:
Bethelkerk, 9.30 en 17.00 u. ds. Lang
broek.
Pniëlkerk 9.30 en 17.00 u. ds. Keurling.
Geref. Gem. (Ned):
9.30 en 18.30 u. ds. Mallan.
Geref. Gemeente (Syn.):
9.30 en 17.00 u. leesdienst.
Ned. Prot. Bond:
10.30 u. ds. Dufour van Wageningen;
20.00 uur: ds. W. Leerink uit Soest.
R.-K. Kerk:
•Salvatorkerk 9.00 en 11.00 u. H. Mis en
17.00 u. Lof.
Willibrorduskerk 8.00 en 10.00 u. H.
Mis.
Leger des Heils:
10.00 u. Heiligingssamenkomst en 19.30
u. Verlossingssamenkomst.
Jehova's Getuigen:
9.30 uur: „de Wachttoren" studie;
10.30 uur: Openbare toespraak; dins
dag, 6 februari a.s., 19.30 uur: Theoc.
school; 20.30 uur: Dienstvergadering.
SCHERPENZEEL
Ned. Herv. Kerk:
9.30 u. ds. P. Zijlstra; 18.30 u. ds. R.
E. Kuus uit Voorthuizen.
Geref. Kerk:
10.00 u. ds. J. Firet; 18.30 u. ds. H. R.
Groenevelt uit Barneveld.
Geref. Gem.:
10.00 en 18.30 u. dhr. B. Roest.
Ver. v .Vryz. Herv.:
19.15 u. ds. E. v. Loenen uit Amers
foort. De dienst wordt gehouden in
het nieuwe Verenigingsgebouw te
Woudenberg.
Vrije Evang. Gem.:
10.30 u. ds. G. Brucke uit Zeist.
De dienst wordt gehouden in het Ver
enigingsgebouw aan de Molenweg.
R.-K. Kerk:
8.30 u. H. Mis.
De dienst wordt gehouden in het Ver
enigingsgebouw aan de Molenweg.
LIENDEN
Ned. Herv. Kerk:
10 en 18.30 u. ds. E. S. de Lint.
RHENEN
Ned. Herv. Kerk:
9.00 u. ds. P. M. Breughem uit Barne
veld.
Geref. Kerk:
10.00 uur: drs. Steendam uit Wagenin
gen; 17.00 uur: ds. A. W. T. Nijenhuis.
Geref. Gem. Synodaal:
10.00 en 17.30 uur: leesdienst; dinsdag,
6 februari a.s., 19.30 uur: ds. Van
Dam uit Werkendam.
Geref. Gem. Nederland:
10.00 en 17.30 uur: leesdienst.
Oud Geref. Gem.:
10.00 en 17.30 uur: leesdienst.
ELST
Geref. Gem.:
9.30 en 18.00 uur: leesdienst.
OVERBERG
Ned. Herv. Kerk:
10.00 uur: eerw. hr. W. Visée; 18.30
uur: ds. J. van Noort.
RENSWOUDE
Ned. Herv. Kerk:
9.30 (H.D.) en 18.30 uur: ds. Van de
Peut.
Geref. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: dr. Dee uit Ede.
EDERVEEN
Ned. Herv. Kerk:
9.30 uur: ds. Monster uit Barneveld;
19.30 uur: ds. De Bie.
Geref. Gem.:
9.30 en 18.45 uur: ds. Aangeenbrug.
Oud Geref. Gem.:
9.30 en 15.00 uur: leesdienst.
AMERONGEN
Geen opgaven ontvangen.
EDE
Oud Geref. Gem.:
Woensdag, 7 februari a.s.: Geen dienst.
KESTEREN
Ned. Herv. Kerk:
9.00 uur: ds. A. Muilwijk uit Opheus-
den; 18.30 uur: ds. A. Terlouw uit
Veenendaal.
OPHEUSDEN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. A. Muilwijk.
Geref. Gem. Synodaal:
10.00 en 18.30 uur: leesdienst.
Geref. Gem. Nederland:
10.00 en 18.30 uur: ds. M. van Beek.
kering gaf kerngezond en niet ziek te
zijn. „Dat laatste wilde men de aan
deelhouders wel laten geloven maar
het feit, dat ik nu bezig ben met Ever
wear nieuwe stijl is hiermee wel in te
genspraak", aldus de ex KVSW direc
teur.
Hij achtte het verder van essentieel
belang zo niet in Veenendaal dan toch
in de directe omgeving van zijn ge
boorteplaats het nieuwe Everwear be
drijf op poten te zetten. Als motiveririg
hiervoor bracht hij naar voren dat van
uit Veenendaal of naaste omgeving de
randstad binnen het uur te bereiken is.
Op de plannen van de heer Botten
heim gaf de heer J. H. Havinga, dis
trictsbestuurder van „Unitas", mede
namens zijn collega H. W. Hannink van
„De Eendrachthet volgende commen
taar:
„Ik zou het zeer betreuren als door
dit soort zaken de onrust bij de KVSW
zou toenemen. Ik wil het volste ver
trouwen in de directie van de KVSW
uitspreken, waarbij ik niet zeg, dat ik
de heer Bottenheim niet vertrouw.
Ik geloof niet, dat de werkgelegenheid
in Veenendaal in gevaar komt, ivant ik
verwacht dat beide tuftee-bedrijven sa
men tenminste evenveel personeel, zo
niet meer, kunnen plaatsen als thans in
het Everwearbedrijf van de VSW het
geval is.
Het is; zeer goed mogelijk, dat er een
ruime markt voor tufted spreien gevon
den kan worden in Nederland, gezien het
grote aantal van dergelijke spreien dat
er in Nederland gebruikt wordt".
ADVERTENTIE
pleet
en staal
pleet
en staal
m i
Heden, vrijdag
BIOSCOOP
Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uur:
„De kanonnen van Navarone".
Morgen, zaterdag
UTRECHT
Irenehal: Grand gala du cheval.
BIOSCOOP
Luxor Theater Veenendaal, 19.30 uur:
„De kanonnen van Navarone".
VEENENDAAL
Zaterdag 3 februari: G. Annot, Ker-
kewijk 56, telefoon 10198.
Zondag 4 februari: G. J. Verschoor, J. G.
Sandbrinkstraat 2, telefoon 12529.
Apotheek: Zuiderapotheek, Dr. Slotema-
ker de Bruïneplein 7. telefoon 10714.
Wijkverpleegster, 4 februari: Zuster
G. Vreeman, Kerkewijk 28, Tel. 12307
RHENEN
Dit weekend neemt waar: dr. Almekin-
ders, tel. 2432.
AMERONGEN
Voor Eist, Leersum en Amerongen
neemt waar: dr. Van de Burg, Rijks
straatweg 153, Leersum, tel. 1388.
SCHERPENZEEL
Voor Scherpenzeel neemt dit weekend
waar: dr. Backer te Woudenberg, tel.
1330.
RENSWOUDE
Voor Ederveen, De Klomp en Renswou-
de neemt dit weekend waar: dr. He ij
te De Klomp, tel. 200.
KESTEREN
Voor Ommeren, Lienden en Kesteren
neemt dit weekend waar: dr. Zandijk
te Kesteren, tel. 08886 - 201.
Wijkverpleegster voor Echteld, Ochten
en Kesteren: zr. S. Westerhof, Groene
Kruis, Kesteren, tel. 08886 - 210.
OPHEUSDEN
Voor Echteld, Ochten, Dodewaard en
Opheusden neemt dit weekend waar:
dr. Jonker te Opheusden, tel. 08887 -
393.
Wijkverpleegster voor Dodewaard en
Opheusden: zr. E. de Winter te Op
heusden, tel. 08887 - 210.
TANDARTSEN
VEENENDAAL/RHENEN
Spoedgevallen, tel. 08385 - 12945.
DIERENARTSEN
EDERVEEN
Voor Ederveen neemt waar: dr. Van
Riessen te Lunteren, tel. 08388 - 2557.
Zaterdag 3 februari
STADSSCHOUWBURG 20 uur: Am
sterdams Volkstoneel met „Rooie
Sien".
DE KORENBEURS 20 uur: Werkgroep
jeugdtoneel „Spektakel" met „De
kneep, of hoe het onder de knie te
krijgen". Na afloop beat en dans.
Zondag 4 februari
GEMEENTEMUSEUM 15 uur: Gram-
mofoonplatenconcert in Rijnzaal 65.
Werken van Mozart.
Dinsdag 6 februari
STADSSCHOUWBURG 20 uur: Neder
landse Comedie met „In wankel
evenwicht".
Woensdag 7 februari
STADSSCHOUWBURG 20 uur: Neder
landse Comedie met „De Vrek".
Donderdag 8 februari
MUSIS SACRUM 20 uur: Het Gelders
Orkest o.l.v. Carl von Caraguly,
m.m.v. Siegrid Palm, cello. Werken
van Haydn, Monn/Schönberg, Tsjai-
kowsky en Bartók.
Vrydag 9 februari
STADSSCHOUWBURG 20 uur: Hoofd
stad Operette met „Wiener Blut".
VEENENDAAL De Studievereni
ging van de Staatkundig Gerefor
meerde Partij „Petrus Datheen" be
sprak op haar bijeenkomst van deze
week „De Crematie". Inleider was de
heer A. Boender uit Kootwijkerbroek,
die in zjjn betoog de geschiede
nis van de lijkverbranding in Neder-
land schetste. Hij verwierp lijkver
branding als zijnde „onbijbels" en iq
strijd met het christelijk geloof en d«
opstanding der doden, zoals deze in l
Cor. 15 gesymboliseerd wordt. Boven
dien spreekt volgens de heer Boende»
de gehele bijbel over begraven, met
als apotheose de begrafenis van de
Here Jezus.
„De bijbel stelt begrave* als regel
en verbranding in bepaalde gevallen
als uitzondering, namelijk bij een bij
zondere straf in buitengewone omstan
digheden, merkte de heer Boender op.
Hij staafde zijn betoog met aanhalin
gen van Kuyper, Van Niftrik en ds. J.
v. d. Haar. Kuyper zou begraven een
christelijke traditie en crematie van
heidense oorsprong genoemd hebben.
Van Niftrik spreekt over: „Een vernie
tigingsdrift. De mens wil er na zijn dood
helemaal niet meer zijn", terwijl Van
de Haar gezegd heeft: „Van de begrafe
nis gaat een krachtige getuigenis uit,
inzake het christelijke geloof in de op
standing der doden."
Voorstanders van crematie vinden
hun motieven op het gebied van de
volksgezondheid en de ruimtelijke or
dening. Het eerste argument werd door
de spreker betwist, omdat bewezen is
dat het beslist niet hygiënischer is dan
begraven. Hij noemde crematie „puur
heidens", want in het totaal willen ver
nietigen zit een angst voor de dood, ter
wijl anderen door het lichaam te ver
nietigen de ziel bevrijden willen. Als
diepste grond zag hij dat men de straf
van God: „Stof zijt gij en tot stof zult
gij wederkeren", niet wil aanvaarden.
Aan het eind van zijn betoog vroeg
de heer Boender zich af hoe lang de
SGP nog zou bestaan. Indien de voor
gestelde veranderingen van de kieswet
er door komen zullen die het einde van
de SGP op het politieke toneel beteke
nen.
Voorstellingen 14.30, 18.45 en 21.00 uur.
REMBRANDT, Velperplein, 14.30 en
19.30 uur: „De getemde feeks".
PALACE, Bakkerstraat, tot en met za
terdag: „Zwarte markt der liefde";
zondag tot en met woensdag: „Laat
ze maar schieten".
SASKIA, Looierstraat: „Dagvlinder".
LUXOR, Willemsplein: „Goldfinger".
Zaterdag 23.30 uur: „Hoe vertel ik
het mijn dochter". Zondag 12.00 uur:
„De levensroman v. Johann Strauss".
STUDIO-A, Lange Wal, 14.30. en 19.30
uur: „A man for all seasons".
ADVERTENTIE
Kërkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385)12244
.miinmiiiiniiimmmiHiiiiiiNiiMimmmmii
iiiiiHiiimHiiiiiiimmiimmimiHiimiiiHiiiii
miiiiiiimiiiiHiHiiHiHiHiiimiiiimmimiiiiiiiiiiimmiiiiii
iiiiiimiiiiiiHuiimmiitmiiiii
Wegens vertrek van de pastor-lo
ei, ds. J. Keuning naar Canada,
heeft de kerkeraad van de chr.
Pniëlkerk te Veenendaal besloten
om op zaterdag 23 maart een af
scheidsavond te beleggen.
De Vrouwenwereldgebedsdag zal
dit jaar worden gehouden op 1
maart. In Rhenen gebeurt dat in
een interkerkelijke gebedssamen
komst in de gereformeerde kerk.
Ds. A. Westra te Rhenen vond in
het blad van de Reformed Church
van Canada een wat hij noemt
wijs en waar gedicht. Hij plaatste
het in het contactblad voor her
vormd Rhenen, waar wij het aldus
aantroffen:
Hoe ondankbaar in dit land
is het vak van predikant!
Altoos eist men van zo'n knaap
zeven poten aan een schaap.
Gaat hij veel op huisbezoek,
„dominee leest nooit een boek"
maar studeert hij no<j steeds verder
heet ie „leraar, maar geen herder".
Als hij in de kerkeraad
zich bescheiden gelden laat
is de weleerwaarde man
een „dictator" en „tiran".
Maar wanneer hij daarentegen
ieder lid van dit college
in zijn waarde laat, verluidt:
„er gaat weinig van hem uit".
Als hij 't leven ernstig neemt,
is hij „stijf" en „wereldvreemd"
Is hij vlot bij spel en sport,
dan komt hij „waardigheid" te kort.
Streeft hij met de beste intensie
naar wat kansel-eloquentie,
men weet smalend te vertellen,
dat hij zich staat aan te stellen.
Zo hij met angstvalligheid
alle rhetoriek vermijdt,
is de goeie man voorzeker
„saai" en „droog" en geen goed
spreker"
Legt hij zich met mate toe
op liturgie, 't heet „Rooms gedoe";
maar zo niet, dan heeft hij weer
„geen gevoel voor stijl en sfeer".
Is hij voluit theoloog,
prompt zegt men: „hij grijpt te
hoog".
Tracht hij populair te spreken,
men zegt: ,JPraatjes, maar geen
preken".
Weegt bij hem een enkele keer
't leven zwaarder dan de leer
hem dit scherpe vonnis wacht:
„ethisch", dierbaaren „halfzacht'
Wil hij 't vrome volk vergaderen
rond de leer der Dordtse vaderen,
stellig treft hem het verwijt,
dat het hart er scha bij lijdt.
Werkt hij echter van de stoel
op het innerlijk gevoel,
heel het kerkelijk publiek
zegt misprijzend: „vaag-mystiek".
Legt hij somtijds in zijn lering
een accent op de bekering,
acht, dan is dat ook weer mis,
wijl zulks „methodisch" is.
Wat hij laat of wat hij doet,
nooit en immer is het goed,
Te allen tijd rust op zijn werk
't kritisch oog van volk en kerk.
Daarom heil de predikant,
die 't klinkt vreemd in dit ver
band!
heel dit heksenwerk verricht
met een opgewekt gezicht.
Tot ouderling der hervormde wijk-
gemeente west te Veenendaal is be
noemd de heer C. Kortenhoeven.
De gereformeerde kerken in Ne
derland hebben een uitnodiging ont
vangen om twee waarnemers naar
de aanstaande vergadering van de
Wereldraad van Kerken in Uppsala
te sturen. Het wordt aan de synode
overgelaten met welk mandaat men
de waarnemers wil laten gaan, als
waarnemers zonder meer of als ge
delegeerde waarnemers.
De commissie die hierover moest
rapporteren bracht dit in de geijk
te kerkelijke taal over aan de syno
de, maar had zich kennelijk een
beetje gehouden aan de Duitse tekst,
waarin de uitnodiging was gesteld.
In het rapport stond namelijk:
„Daarbij wordt het aan ons over
gelaten of deze afgevaardigden bloot
als waarnemers of als gedelegeer
de waarnemers zullen worden gede
puteerd".
De Veenendaalse ds. D. van Enk
had er zoals hij ter synode op
merkte om medische redenen be
zwaar -tegen dat de waarnemers
bloot naar Uppsala zouden worden
uitgezonden.
Nu het vertrek naar Canada van
de huidige voorzitter, ds. J. Keu
ning, aanstaande is heeft de kerke
raad van de chr. gereformeerde
Pniëlkerk te Veenendaal tot zijn
voorzitter benoemd de heer K. van
Ginkel. Tweede voorzitter werd de
heer T. Bouw. Het scribaat, thans
verzorgd door de heer B. Versteeg,
zal worden versterkt met de heer
H. Verhoef als tweede scriba. Tot
voorzitter van de evangelisatiecom
missie werd tenslotte benoemd de
heer G. van Manen.
a
In „Kerknieuws" lezen we, dat de
kerkeraad van de gereformeerde
kerk te Enschede-noord verontrust
is over de toenemende verwereldlij
king in de gemeente, zoals die zich
uit in het danseri op bruiloften e.d.
De kerkeraad besloot, naar aan
leiding hiervan, om huwelijken van
bruidsparen, die op het bruiloftfeest
gelegenheid tot dansen zullen geven
niet langer kerkelijk te bevestigen.
Voor de leden van de chr. gere
formeerde Pniëlkerk te Veenendaal
tegen 22 februari a.s.
Verschenen is het jaarboek over
1967 van de gereformeerde gemeen
ten in Nederland en Noord-Amerika,
anders gezegd: de gereformeerde
gemeenten synodaal. Allereerst de
ledenstand: totaal 70.706, te split
sen in 35.442 belijdende- en 35.264
doopleden. Het valt op, dat het aan
tal vrouwelijke belijdende leden met
ruim 2.000 het aantal mannelijke
overtreft.
Vergeleken met het jaar tevoren
zit er een kleine groei van bijna
1200 in het ledental. Aan andere
kerkformaties „verloren" de. syno-
daal-gereformeerde gemeente 595
leden: 430 gingen naar een andere
kerk, 165 vertrokken zonder zich bij
een andere kerk te voegen. Uit an
dere kerken kwamen 454 leden. De
„winst" zit dus in de geboorte.
De hervormde kerk was de groot
ste „afnemer" met 253 leden, waar
tegenover slechts 134 personen ston-
*den die daar vandaan kwamen.
Winst uit, en verlies aan de gerefor
meerde kerken hieven elkaar nage
noeg op: 42 51.
*De christelijke gereformeerde ker
ken zagen 90 leden naar de gerefor
meerde gemeenten gaan en kregen
er slechts 42 uit die gemeenten voor
terug. Ook de winst uit de andere
gereformeerde gemeenten was gro
ter dan het verlies eraan, n.l. 167
tegen 72.
Het aantal vacatures in de be
treffende gereformeerde gemeen
ten is nog onrustbarend groot: 118
op een totaal aantal gemeenten van
150. Er zijn dus 32 predikanten.
Het weekblad „Kerknieuws"
ageert nogal eens tegen de naar
haar mening onbehoorlijke beroe
pingspraktijken waarvan sommige
gemeenten zich bedienen. In het
laatstverschenen nummer signaleert
redacteur N. Scheps weer zo'n „gru
welijk goddeloos staaltje" in een
grotere kerkgemeenschap, die de
regeling heeft dat een predikant
vier jaar in zijn gemeente moet
staan voor hij beroepbaar is.
Bovenstaande woorden en ook de
volgende zijn voor rekening van de
ze redacteur. „Op de dag dat een
bepaalde dominee weer beroepen
kon worden lagen er van negen ker
ken berichten op onze redactietafel,
dat zij hem als herder en leraar be
geerden. De meute zat achter het
kostbaar wild aan. Er zijn in alle
kerken hoorcommissies die geen
enkele scrupule kennen. Vaak zoe
ken zij het in een bepaalde groep,
die overigens ook niet brandschoon
is. Onlangs hoorden wij dat een aan
trekkende gemeente in een prachti
ge omgeving in het centrum van
het land meer dan honderd predi
kanten had gepolst, voordat zij een
beroep ging uitbrengen. Er waren
slechts vier, zegge en schrijve vier
pr«!fikanten die antwoordden dat zij
een beroep wel in overweging wil
den nemen. Als een gemeente in
zulke omstandigheden zo weinig
kans maakt op de vervulling van
een vacature, wat zullen dan de ge
meenten, die naar menselijke maat
staven gemeten, minder mooi zijn
nog mogen verwachten? En dat ge
beurt dan in een kerkformatie, waar
sommige predikanten al jaren uit
zien naar een beroep". Aldus „Kerk
nieuws".