I, i in lien I z yn even Boeven genoeg, maar het geld is op.... Verleden van de industrie in beeld „Cocktail Trio" 15 jaar oJifCuze nissen Laatste serie Subjectief Motorfiets Grondigheid „Muzikale clowns" L De stem door de telefoon leek mij nog volkomen dezelfde, al had ik de spreker stellig in tien jaar niet ontmoet Scherp, snel, kortaf, beleefd verzocht hij mij om een kleine inlichting, die mij evenwel grotelijks verbaasde. Want wat hij weten wilde was de naam van een fotograaf in mijn buurt die vooral vermaard was om zijn fraaie trouwfoto's. Alles goed en wel, maar wat heeft een oude heer van halverwege de zeventig, hoe vitaal en bij de pinken ook, daar te zoeken? Er begon een klein vraagteken in mijn achterhoofd te groeien: ik had een goed half jaar geleden het overlijdensbericht van zijn vrouw gelezen. Gevolgd door de advertentie waarin zijn huis te koop werd aangeboden. Het verband met de trouwfoto's was mij nog niet geheel duidelijk, maar het was mijn zaak niet daaromtrent opheldering te vragen. Maar ik vond wel dat ik vergeeflijk nieuwsgierig mocht zijn naar het lot van zijn goed on derhouden, gerieflijk huis. Was het hem soms te groot geworden, en leek het hem nu maar het beste zichzelf voorgoed in een bejaardencentrum op te brengen? Hij niet: het klonk zo resoluut dat ik glimlachte. Voor hem geen kamertje van drie bij drie, en het grootste deel van zijn meubels naar een opkoper. Nee, geef hem maar een heel vrijstaand huisje met een tuin rondom. Een eigen gedoe waar hij volledig baas was. Ik waagde monkelend te interrumperen dat het toch wel een hele opgave was voor een man alleen, en dat op zijn leeftijd, om een huishouding te drijven. Tenzij hij natuurlijk goede hulp had. Dat had hij inderdaad: een zeer capabele dame, nog wel in het bezit van een eigen auto. Het landhuisje had een kleine garage, mooier kon het niet. Ha, zei ik, en durfde hoorbaar iets van een glimlach te laten merken. De informatie naar de trouwfo{ograaf werd mij steeds duidelijker. Mocht ik hem heel veel geluk toewensen in zijn nieuwe levensfase, nu hij eindelijk kreeg waarvan hij altijd had gedroomd. Want hier sprong weer eens een deurtje open waarachter, o verrassing, een levensverhaal verborgen lag. Zomaar voor het grijpen, elke romanschrijver kon er zijn voordeel mee doen. Deze man, zo wist ik, had zich met veel inspanning en volharding opgewerkt tot een heel behoorlijke positie. Die hem evenwel bond aan een bestaan tussen 4 muren, aan 'n huis in de rij in 'n provinciestad. En hij wilde zo graag de vrijheid, de natuur, de ruimte: had hij in zijn jonge tijd niet gevaren? Maar ook na zijn pensioen leek daar geen kans op. Zijn vrouw voelde niets voor vrijstaande huisjes op het platteland, hoe schilderachtig ook. Zij was een beste vrouw geweest in haar soort. Maar juist dat soort bleek slecht bij zijn aard te passen alleen geeft een verliefde jonkman zich daar zo geen rekenschap van. Die, heeft alleen oog voor een zwarte krullebol en felle donkere ogen voor een mooi figuurtje en desnoods een paar rappe, bedrijvige handjes. Eerst als hij jaar en dag getrouwd is komt hij tot de ontdekking dat hij door haar bazige bezigheid toch wel deerlijk in een hoek is gedrongen. Och, van de doden zoveel mogelijk goeds maar een halve eeuw bezige bedrijvigheid verdragen is geen geringe opgave Dus ik vond dat hij groot gelijk had? wilde hij weten, en zijn stem klonk zo eerlijk verbaasd dat ik bijna boos werd. Natuurlijk had hij gelijk, waarom zou hij de laatste jaren van zijn leven niet op zijn eigen manier zo aangenaam mogelijk doorbrengen? En waarom zou hij een vrouw die bereid was zijn huishouding goed te verzorgen en hem met haar auto overal heen te brengen niet de eer aandoen met hem te trouwen. Zo waren immers beide partijen gebaat, en kon hij zich met een gerust hart aan zijn tuin en zijn kippetje wijden. Een man alleen, en dat op zijn jaren ach, dat is op den duur toch niets gedaan. Veel geluk ermee, en dat nog vele jaren Hij moest zijn waardering voor mijn standpunt nog eens met nadruk herhalen, aleer hij de hoorn op de haak legde. Het leek wel of ik de eerste van al zijn bekenden was die mijn fiat aan deze nieuwe stand van zaken had gegeven. En juist dat zat mij achteraf toch wel heet hoog. Want blijkbaar had deze man van midden zeventig heel wat kritiek op zijn voornemen moeten aanhoren. Een voornemen nog wel, waarmee hij niemand kwaad en de twee betrokkenen enkel goed deed. Zeker, zijn vrouw was een goed half jaar geleden begraven: maar deed het aantal maanden wachten er dan werkelijk zoveel toe? Was het niet begrijpelijk dat voor iemand op zijn leeftijd elke dag wachten er één was? Moest hij tenville van de ongeschreven wet dan maar zolang alleen in zijn droomhuisje gaan zitten? Want geen van die met haar kritiek klaar staande dames had blijkbaar aangeboden zolang zijn huishouding te verzorgen. Hoe vaak heb ik die rare opmerking niet met verbazing moeten aanhoren. Is het geen schande, zo kort weduwnaar en nu alweer trouwplannen. Terwijl niemand zich afvroeg voor welke bergen van moeilijkheden zo'n man komt te staan, vooral als zijn kinderen nog klein zijn of hij al aardig op jaren is gekomen. l aten wij toch een ander mens de vrijheid gunnen zijn leven in te richten zoals hij zelf wil. Wij staan niet in zijn schoenen. De spijt over het stopzetten van de Nederlandse televisiebewer king van Maigret is niet massaal. Tot nu toe reageerde slechts één kijker op de beslissing van de VARA om na mei met de serie te stoppen. Toch waren de Maigret-films, waarvan er in de afgelopèn vier jaar ongeveer twintig zijn uitgezonden, zeer geliefd. De programma's hadden een gemiddelde kijkdichtheid van zestig tot vijfenzestig procent en het waarderingscijfer schommelde steeds om de zeven en een half. Guus Rekers, hoofd van de afdeling drama van de VARA-televisie, onder wiens verantwoordelijkheid de laatste jaren Maigret op het scherm is verschenen, gelooft, dat de beslissing over Maigret's lot nog niet goed tot de kijkers is doorgedrongen. Er komen nog drie afleveringen. Als de laatste daarvan is uitgezonden (eind mei) en daarmee de Nederlandse Maigret definitief is verdwenen, verwacht hij meer spijtbetuigingen. „Maar vergeet niet", zegt hij, „de kij kers kunnen protesteren, wij doen eigenlijk even hard mee. Ook ons gaat het aan het hart met deze serie te moeten ophouden". Waarom dan deze beslissing? Guus Rekers legt uit, dat niet alleen geldgebrek de oorzaak is, maar dat de schuld ook bij Simenon, de geestelijke vader van Maigret, ligt. „Simenon heeft, dacht ik, zo'n vijfenzestig Maigrets geschreven. Die verhalen spelen zich echter lang niet allemaal af in plaatsen en streken, waar wij kunnen filmen. i Veel Maigrets zijn bijvoorbeeld aan de Franse zuidkust gesitueerd. Er is geen denken aan, dat we daar ooit regelmatig met een film ploeg heen zouden gaan. Dat is gewoon veel te duur. Maar de scènes overbrengen naar bijvoorbeeld Zandvoort willen we ook niet. Daarmee zouden we het origineel te veel geweld aan doen". Elke aflevering van de Maigret-serie "kwam de VARA te staan op veertigduizend gulden. Twintig procent van dit bedrag was bestemd voor het filmen „op locatie". Daarvoor kon per aflevering onge veer een week lang in Parijs of andere plaatsen in Noord-Frankrijk worden gefilmd. Maigret-romans, die zich zuidelijker dan Parijs afspeelden, kwamen dus voor de televisiebewerking niet in aanmerking. Er is echter nog een reden, waarom de keus voor Rekers en zijn medewerkers steeds kleiner werd. „Ons uitgangspunt is steeds de psychologische rela tie geweest tussen Maigret en zijn slachtoffers. Dat was voor ons zelfs een reden Maigret te gaan filmen. De voorraad Maigret- boeken, die aan deze eisen voldoen, raakt ook op", aldus de heer Rekers. Het werd bovendien steeds moeilijker een geschikte rolbezetting te vinden. „Elke aflevering had gemiddeld vijftien rollen en dat is voor televisie oorverdovend veel. Iedere keer was het weer een bijzonder moeilijké opgave om acteurs en actrices te vinden". Guus Rekers en de zijnen wilden alleen om het publiek te plezie ren hun kwaliteitseisen niet verminderen. Dat was hun eer te na en daarom kwam de beslissing: „Nu stoppen. Als we ermee door gaan lopen we de kans, dat we de kant van de B.B.C. opgaan en een soort filmfabriek van i°kkere detective-verhaaltjes gaan worden". Met onder andere deze foto, gemaakt door een zestienjarig Duits meisje, zal Duitsland meedoen aan een internationale fotowedstrijd voor jon gens en meisjes van 13 tot 16 jaar. Deze wed strijd wordt gehouden on der het patronaat van de E.E.G. in zes verschillen de landen van Europa en staat onder het motto „Met de ogen der jeugd wij Europeanen". Bo venstaande opname kreeg alvast een nationale prijs en wordt nu ingezonden voor de internationale competitie. Nog drie keer is de Nederlandse Maigret met de niet van pijproken houdende Jan Teulings te zien: 3 maart (Maigret en de gevangene), 28 april (Maigret zet een val) en 26 mei (Maigret lacht in zijn vuistje). De VARA begint het winterseizoen rhet een nieuwe, door de Franse televisie gemaakte, politieserie van Simenon, die de titel Le dossier de l'agence zéro draagt. De serie is heel anders van op zet dan de Nederlandse bewerking. „Toch is de Franse serie ook geweldig. Je krijgt er de smaak van Camembert bij in je mond", vindt Rekers. Het Stedelijk Van Abbemuseum in Eind hoven herbergt op het ogenblik een hoogst curieuze fototentoonstelling onder de zake lijke titel „Bouwen voor de industrie". Het Duitse fotografenechtpaar Bernd en Hilla Becher is daar verantwoordelijk voor. Als een beelddocumentaire van de industriële revolutie legden zij, zonder es thetische maatstaven aan te leggen, ge bouwen vast waarvan de jonge industrie zich in de jaren om de eeuwwisseling be diende. Schachttorens, gashouders, kalkovens, watertorens, voorbewerkingsinstallaties, fijnkolentorens, koeltorens, hoogovens, pakhuizen en silo's, voornamelijk in Duits land en in Engeland opgespoord en ver eeuwigd. Deze industriële fotodocumentatie is zon der enige opdracht en zonder enige finan ciering van derden ontstaan. Bernd Be cher, die kunstacademies had bezocht, was begonnen met het tekenen, etsen en litho graferen van industrieterreinen en spoor wegemplacementen, onderwerpen die hem fascineerden. Maar de resultaten bevre digden hem niet. TTet Cocktail Trio bestaat binnenkort vijftien jaar. Vijftien jaar werken pianist Ad. van der Gein, gitarist-zanger Tony More en bassist Karei Alberts sa men. Al die jaren heeft het trio door alle rages in de amusementswereld heen een grote populariteit genoten in Nederland. Met vrolijke liedjes, zonder problemen en met een komische presentatie hebben zij vijftien jaar lang jong en oud op een aan gename manier beziggehouden. Het trio begon in een bar in Hilversum. Waar het ophoudt? Daar denken de musici en de duizenden fans liever niet aan. De musici denken aan hun brood. De fans aan hun handtekeningen. Ze verdringen zich voor de deur van de kleedkamers. Met een gul le lach worden foto's uitgedeeld. Als ein delijk iedereen tevreden is pakken de drie mannen hun spullen in. Blij, dat de schnab bel er voor deze dag weer opzit. Iedereen moet om ons kunnen lachen", vertelt Ad van der Gein. Daarom brengen zij liedjes van een niveau dat niet te hoog en niet te laag is. „Wij staan bekend als een soort muzikale clowns. Als we ons daar niet aan houden, zouden de mensen ons niet vatten". Muzikale clowns met drie verschillende stijlen. Ad van der Gein met het gooi-en-smijt-werk. Karei Alberts met z'n gekke gezichten en Tony More als het feestnummer. „We moeten elkaar niet in het vaarwater zitten", legt Tony More uit. ,,We zoeken het alle drie* ergens anders in". XXef werk van het Cocktail Trio is dus -*•1 voor het grote publiek bestemd. Dat vindt men dikwijls ook in hun teksten te rug. Trekt het grote publiek bijvoorbeeld de schouders op voor het verschijnsel „propo", dan maakt het Cocktail Trio een liedje waarin deze heren niet al te serieus genomen worden. Volgens de drie musici heeft dit echter geen enkele betekenis. „Onze muziek heeft niets met politiek te maken", verzekert Ad van der Gein. Staan ze dan niet achter hun teksten? „Ach, wat we op de „bühne" maken, staat helemaal afzijdig van andere dingen. Het is onze boterham en niets anders", is het antwoord van bassist Alberts. Men heeft al dikwijls geprobeerd het Cocktail Trio te beconcurreren. De drie musici weten dat mensen van theaterbu reaus trio's hebben samengesteld die de zelfde stijl brachten als zij. Van concurren tie is echter nooit iets gekomen. „Wij zijn musici en clowns", zegt Tony More. „Om onze stijl werkelijk goed te brengen, moet je dat wel tegelijk zijn. De groepjes die het geprobeerd hébben, konden misschien wel goed muziek maken maar ze konden niet spontaan gek doen; of omgekeerd. Dat is ook erg moeilijk. Ons is het gelukt en vandaar het succes". Ondanks de rock-and-roll en ondanks de beat bleven ze aan de top. Ad van der Gein kan daar een mooi staaltje van ver tellen. „We traden een aantal jaren gele den op het Blokker festival op. Voor ons was die Franse rock-and-roll zanger Vin- ce Taylor; helemaal in 't leer gekleed. Hij maakte het publiek gek. Wij dachten: „Wat moet er nu van ons terecht komen". Maar we hebben een enorm succes gehad. Dat is toch een teken dat ook de jonge jnensen ons accepteren". WJij doen nooit iets wat we niet kun- nen", gaat Ad van der Gein onver stoord verder. Hij vertelt hoe ze in de loop der jaren meer en meer geleerd heb ben en hoe daardoor hun stijl hebben ver anderd. En nog zijn ze doorlopend op zoek naar goede liedjes. Een van de grootste leveranciers van het repertoire van het Cocktail Trio is André Meurs. Verder schrijven Van der Gein en More ook zelf veel liedjes. Misschien komt er wél een speciaal liedje uit ter gelegenheid van het derde lustrum. Ze weten het nog niet. Ze weten nog hélemaal niet hoe ze de vijf tiende verjaardag van het trio zullen gaan vieren. Maar dat het gevierd zal worden, staat vast. „Met een receptie of zo", mom pelde ze door elkaar. „Leve de man die het bier uitvond", zongen ze en „Wie heeft de sleutel van de juke-box gezien". Allemaal meezingers. Iedereen in de zaal zingt mee. Al gaat het soms moeilijk als de lachspieren zo worden beroerd door Ad, die bijna dé piano afbreekt of door Karei die met z'n domme gezicht over z'n bas hangt. „Ik moest erkennen dat, hoe naturalis tisch ik ook tekende, in de weergave toch altijd een subjectieve kijk meespeelde; de gebouwen interesseerden mij meer dan het tekenen ervan". Die opvatting leidde ertoe dat hij de tekenstift neerlegde en een ca mera greep om met maximale objectivi teit die gebouwen te kunnen weergeven zonder „stoffering" vpn mensen, zonder wolkenluchten en schaduwen. Samen met zijn vrouw Hilla, die foto grafie had gestudeerd en op de foto-afde ling van de academie in Düsseldorf werk te ging hij er op uit, aanvankelijk per motorfiets, later met een oude auto, en om te beginnen (1961) in de omgeving van Düsseldorf met een simpel boxje. Die zonderlinge hobby groeide uit tot een volle dige „werkkring" en publikaties en ten toonstellingen brachten hun fotodocumen tatie in de belangstelling. Toen kregen zij financiële steun, eerst van de Duitse in dustrie en vervolgens ook van de British Council, waardoor zij een half jaar de En gelse industriegebieden konden bereizen. Met de van Duitsers bekende grondig heid en ordelijkheid hebben de Bechers hun taak opgevat en uitgevoerd. Zon derling genoeg maakt 'n expositie van hun werk, zorgvuldig gerangschikt naar de aard der gebouwen, en kil en hard gefoto grafeerd, zonder enige mooimakerij, meer indruk dan men zou denken. Want noch de „architectuur" van deze merendeels lelij ke, voor een deel al leegstaande en ver pauperde gebouwen (voorzover van archi tectuur kan worden gesproken), noch de fotografische aanpak geeft daar reden toe. Maar misschien spelen hier dingen een rol als de vertedering om een nu voltooid verleden dat toch vlak achter ons ligt en de aandoenlijkheid van apert lelijke zaken die strikt functioneel zijn geweest en om welks schoonheid zich destijds geen mens bekommerde. En ook: de weten schap dat onze hedendaagse utiliteitsbouw voor de industrie hoe dan ook uit deze con structies is voortgekomen. Bovendien ligt „Bouwen voor de indus trie" in het verlengde van de actuele be langstelling van de beeldende kunsten en de literatuur voor de dingen van het dage lijkse leven, voor objets trouvés, voor het effect dat het rangschikken van feitelijkhe den oplevert. Met als extra attractie de waardevolle documentatie die de Bechers zo grondig hebben verzameld. AMSTERDAM Van 8 februari tot 4 maart 1968 wordt in de Bols Taverne in Amsterdam een expositie gehouden van „De vredesvogels van Ilija". Ilija is een boer in hel; dorpje Sid in Ser- vië (Joegoslavië) die in 1957 met schilde ren is begonnen. Enkele jaren geleden werd hij als naïve schilder ontdekt. Ilija draagt deze expositie op aan de vrede van de mensen en volkeren. Hij heeft voor de ze tentoonstelling dan ook uitsluitend schil derijen met vogels en gevleugelde men sen uitgekozen: de boodschappers van de vrede. De expositie is tot stand gekomen in samenwerking met de Albert Dome stich ting en met medewerking van het museum voor primitieve kunst te Zagreb. De opening van de tentoonstelling vindt plaats op donderdagavond 8 februari 1968 om 20.30 uur door z.e. dr. Djurna Nincic, ambassadeur van Joegoslavië. AMSTERDAM Op de algemene le denvergadering van de beroepsvereni ging van beeldende kunstenaars, aange sloten bij de Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunstenaars, is in de plaats van de heer J. Diederen tot voorzitter gekozen de heer G. Lataster. 's-HERTOGENBOSCH Hein Jor- dans, dirigent van het Brabants Or kest, zal in juni als gastdirigent in Nieuw- Zeeland twaalf concerten leiden' van het orkest van de New-Zealand Broadcasting Corporation. Tot de solisten behoort ook de Nederlandse sopraan Gerda Pons. HILVARENBEEK De Groot-Kem- pische cultuurdagen zullen dit jaar worden gehouden op 29 en 30 juni. Het thema is: „democratisering van de kunst?" Medewerking zullen ondermeer verle nen: Annemarie Prins, Peter Schat, Koert Stuyf en de slagwerkgroep „Amsterdam", samengesteld uit o.m. leden van het Con certgebouworkest. De discussiebijeen komst staat o.l.v. mr. G. Cammelbeeck. De Groot-Kempische cultuurdagen vinden plaats te Hilvarenbeek. AMSTERDAM Het Nederlands Ka merorkest zal op zaterdag 10 februari een concert geven in het Concertgebouw in Amsterdam. Gastdirigent is Edo de Waart (dirigent van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest). Op het programma jtaan werken van Tartini, Flothuis, Telemann en Mozart. EINDHOVEN. De ambassadeur van de Duitse Bondsrepubliek in Neder land, de heer K. H. Knoke, zal op maan dag 5 februari in het Stedelijk van Abbe museum in Eindhoven een tentoonstelling openen, die een keuze toont uit de collec tie van het Wilhelm-Lehmbruckmuseum in Duisburg. De tentoonstelling, die tot 17 maart zal duren, zal worden ingeleid door de Oberbürgemeister van de stad Duis burg, de heer A. Seeling. DEN HAAG. Mieke van der Burgt en Nella Wagemans exposeren tot en met 15 februari keramische werken en wandkleden in het gemeentemuseum in Den Haag. UTRECHT. De tentoonstelling „Twee eeuwen uurwerken 1657-1857" in het Nederlands goud-, zilver- en klok kenmuseum aan de Lange Nieuwstraat in Utrecht is verlengd tot en met 3 maart 1968. De oorspronkelijke sluitingsdatum was 11 februari.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11