Nergens zoveel auto's op de als in weg Nederland Zeventien staten willen snellere verlaging van hun invoerrechten Quick Up't is goed. Ko drinkt 't. Deense prinses Benedikte trouwt vandaag Ieder doden in verkeer jaar meer 't Stichting Weg' laakt te lange voorbereiding Maria Callas wint proces na tien jaar vandaag is 't plus het pteMtefsie pookje ter wereld i nfor matiecou pon 1 Lichaam aangespoeld EEN OP TWEE OVERBELAST ONTHEFFING PURE ANGST VEILIGHEID Weldra indiening wetsontwerp welvaartsvastheid van sociale verzekeringen Formulieren van Duitse lotto in beslag genomen VERVANGSTER TEGEMOETKOMING ARME LANDEN Duitse uitgever beschuldigd van nazi-propaganda en vandaag zult u onderweg vele, vele malen de DAF 44 tegenkomen. Dan moet u eens letten op de vormgeving en dat prachtige koetswerk van die wagen. En beden ken wat daar onder schuil gaat. Die 40pk motor, die goed is voor een kruissnelheid van 123 km/u. Stel u voor weg te rijden in die DAF, volautomatisch van nul naar 80 km in 15 seconden. Wat een temperament. Dat is hoogwaardig vakwerk. Het is te be grijpen dat u zin in die wagen krijgt. U weet toch dat de nieuwe prjjs van de DAF 44 slechts f5950,-* is. Waarom zou u geen 'test 'm zelf-rit' maken bij uw DAF-dealer? Dit is de DAF 44! En reeds bij f 1.280,-aanbetaling hebt u de DAF van uw leven Vader verdwenen De rustigste West-Duitsland en Italië willen wijziging verdrag kernbomstop Zuidafrikaanse kleurlingen krijgen meer bevoegdheden Prinses Margaret geopereerd ZATERDAG 3 FEBRUARI 1968 TVFederland heeft niet alleen de meeste mensen per vierkante kilometer, maaT -L ook de meeste auto's. De autodichtheid per vierkante kilometer overtreft die van de oostelijke staten van Amerika en van Japan nog ruimschoots. In verhouding tot het aantal inwoners heeft Nederland echter helemaal niet zo veel auto's. Wel is het bezig de achterstand op dit punt ten opzichte van de omringende Westeuropese landen snel in te lopen. Het gevolg is dat het aan tal auto s per oppervlaktemaat steeds maar stijgt. DEN HAAG De Commissie voor verkeer en waterstaat uit de Tweede Kamer heeft zestien be langengroeperingen op het gebied van het verkeer gehoord die hun mening gaven over de Nota ver keersveiligheid. De zegslieden van de verenigin gen, stichtingen, verbonden en commissies hebben elk hun partje belicht. Dat varieerde van de wenselijkheid van technische con troles tot de noodzaak van pleis terplaatsen voor vrachtwagen chauffeurs, van hervorming van het rijschoolwezen tot ademtest in de strijd tegen alcohol in het verkeer, van strafpunten op rij bewijzen tot het gevaar van split op de weg, van de verplichte ver zekering tot het landbouwverkeer. IIIIHIIItllllllltllllllltlllllllllltlllllllllllilltllMH Het aantal verkeersdoden loopt ieder Jaar op, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de statistiek. Tussen 1950 en juli 1967 stierven op de Nederlandse wegen 31.334 mensen door een verkeersongeluk. In 1950 was het aantal verkeersdoden nauwelijks meer dan duizend, een aan tal dat tien jaar later bijna was verdub beld. In 1962 passeerde het aantal do den de tweeduizend 2082 om een jaar later terug te lopen tot 2007. De daaropvolgende jaren bleef het do dencijfer stijgen, in 1964 tot 2375, in 1965 tot 2479, in 1966 tot 2612. In de eerste negen maanden van het vorig jaar zijn in Nederland 2056 men sen door verkeersongelukken om het le ven gekomen. Dat zijn er 149 meer dan in de maanden januari tot en met sep tember 1966. Met het aantal ernstige gewonden is het weinig anders gesteld. In 1950 bijna elfduizend, in I960 ruim 28.000, in 1966 ruim veertigduizend. Het totale aantal verkeersongevallen tussen januari 1950 en december 1966 was meer dan 2,5 miljoen, waarvan on geveer vierhonderdduizend ernstige. Hiermee parallel loopt het aantal ver keersongevallen met uitsluitend mate riële schade. In 1951 ruim vijftigdui zend, in 1954 ruim zeventigduizend en in 1961 bijna een verdubbeling van het aantal van 1954. In 1964 passeerde het aantal ongevallen met alleen materiële schade de tweehonderdduizend en steeg het tot 206.332, een aantal dat in 1966 was opgelopen tot 227.225. Verontrusting over het achterblijven van voorzieningen voor het wegverkeer was in oktober 1965 de voornaamste re den van oprichting van de „Stichting Weg". Een stichting met als financiers enke le oliemaatschappijen, de Nederlandse vereniging van wegenbouwers, de RAI en de Nederlandse maatschappij voor nijverheid en handel. Samen zorgen zij voor twee ton per jaar. Nu, luttele jaren later, is deze veront rusting niet verdwenen en hanteert de directeur van de stichting, de heer E. Bogaart, nog steeds met vaardige hand cijfermateriaal om aan te tonen, dat de achterstand in de Nederlandse rijkswe- genbouw nauwelijks is ingelopen'. Losjes meldt hij dat hij twijfelt aan de opmerking van minister Bakker, die heeft gezegd, dat in 1980 het Nederland se wegennet doeltreffend zal zijn voor het verkeer, dat er dan gebruik van moet maken. Hij citeert minister Witteveen, die in het voorjaar van 1965 meende in zes jaar tweeëneenhalf miljard gulden no dig te zullen hebben voor een goed we gennet. „Een jaar later maakte minis ter Suurhoff er vier miljard van, maar in de praktijk bouwt Rijkswaterstaat hier en daar en overal kleine stukjes weg. Als een soort hinkstapsprong." Wel is hij te spreken over de open heid van Rijkswaterstaat, die de laatste jaren steeds meer vertelt welke plan nen er op stapel staan. Heel wat minder tevreden is de heer Bogaart over de efficiency van Rijks waterstaat. Hij licht aan de hand van een lijvig rapport toe: „Een rijksweg door drie provincies kost zes jaar voor bereiding en drie jaar uitvoering. Dat is negen jaar. Veel te lang, want de weg is al verouderd als hij klaar is." Om tot snellere wegenbouw te komen ziet hij als enige oplossing een nationaal wegenteam dat coördinerend en rege lend door de provincies trekt. Sneller werken is alleen mogelijk als iedereen van Rijkswaterstaat op precies dezelf de wijze werkt en niet in iedere provin cie op zijn eigen houtje. Dat steeds meer deskundigen met plannen voor verkeersverbetering ko men, juicht de heer Bogaart toe. WESTERSCHOUWEN Op het strand van Wefiterschouwen is het lijk van een naakte man aangespoeld. De dood moet zes dagen geleden zijn ingetreden. Tot nu toe heeft men de indentiteit van de man niet kunnen vaststellen. De po litie houdt het op een verdronken sche peling. Dat is het kernpunt van het Neder landse wegen probleem. Voor zulk een klein lancj heeft Nederland een voor treffelijk en dicht net van kleihe en grote wegen. Maar de samengeperste bevolking brengt zoveel auto's op de weg dat er toch niet veel ruimte over blijft per auto. Het probleem wordt met de dag nij pender. Elke werkdag weer leveren de garages samen ruim achthonderd per sonenauto's af. Daar staan oude auto's tegenover die op de sloop belanden, maar dat zijn er toch veel mindtr. El ke dag opnieuw moet de beschikbare ruimte worden verdeeld door een groter aantal automobilisten, elke dag weer wnrdt het stukje weg voor elke ver keersdeelnemer kleiner. Het einde van die ontwikkeling is nog lang niet in zicht. Nederland heeft 7,8 inwoners per auto. Frankrijk 5,0. Zwit serland 5,1. West-Duitsland 5.6. Er is geen enkele reden waarom Nederland op den duur ver bij deze landen achter zou blijven. Misschien dat er een klein verschil zal blijven omdat het gemid delde Nederlandse gezin wat groter is; dit verschil in gezinsgrootte wordt trou wens gestaag kleiner. Nederland zal over enkele tientallen jaren wel net zoveel auto's in verhou ding tot het inwonertal hebben als de andere landen. Daar zet de motorise ring zich echter ook nog steeds voort. Er is dan ook geen sprake van dat bij voorbeeld 5:1 (Frankrijk) als een uit eindelijke autodichtheid kan worden be schouwd. Het hoofd van de Afdeling wegen en verkeer van Rijkswaterstaat, ir. B. Beukers, gokte twee jaar geleden op negen tot tien miljoen auto's in het jaar 2000. Dat zou dan neerkomen op één auto per twee inwoners. In de Tweede nota ruimtelijke ordening, van septem ber 1966, was men iets voorzichtiger, daarin werd gesproken over tenminste vier miljoen auto's in 1980 en zes tot zeven miljoen in 2000. Drs. L. Becker geeft in Economisch - Statistische Be richten een prognose voor de meer na bije toekomst. Hij voorspelt dat er in 1972 2,8 tot 3,2 miljoen auto's zullen rondrijden in Nederland, ongeveer twee keer zoveel als nu. Het leeuwedeel van al die nieuwe au to's (drie van de vier) gaat naar ge zinnen die voor het eerst een automo biel kopen. Maar ook tegenover de au to's die ter vervanging worden gekocht, staan er maar weinige die naar de sloop verhuizen. Eerst verdwijnen de vervangen auto's in de handel in ge bruikte wagens. Op die manier wordt het Nederlandse wagenpark vrij oud. Ongeveer veertien procent van de au to's is ouder dan acht jaar. Nog oude re auto's gaan naar de sloop, onge veer honderdduizend per jaar. Dat is net zoveel als het totale Nederlandse wagenpark van 1949 Op het ogenblik heeft Nederland circa 1,7 miljoen personenauto's. De eigena ren willen er mee rijden ook. Een deel moet dat om den brode. Het zijn de automobilisten die de wegen op werkda gen en op werktijden bevolken. Het Ne derlandse wegennet kan dat aantal au to's best verwerken. De problemen ko men pas als al de mensen die ee. auto voor hun plezier hebben, er mee gaan rijden. Vooral op de weekeinden dus. Dan puilen de wegen uit en komen overal opstoppingen voor. Een pro bleem op zich vormen de lieden die een auto voor hun plezier hebben, maar er ook mee naar hun werk gaan. Zij zor gen tussen acht en negen en na vijf uur voor een overbelasting van het wegen net die dicht bij het weekeindverkeer komt. Het rijden schept ruimtelijke proble men, maar ook het stilstaan. In de gro te steden wordt het parkeren steeds moeilijker. Amsterdam tobt al met een regelrechte parkeerchaos. Wanhopige automobilisten zetten tenslotte hun au to maar ergens neer waar het niet mag. Zij prefereren een parkeerboete boven een gemiste afspraak. Op die manier verstikken de geparkeerde auto's de stad. Andere steden zullen volgen. Des avonds zijn de steden leeg, doen ze bii' rxa vreemd aan zonder de lange rijen blik. Hier en daar staan dan wat au to's van de bewoners van de stadscen tra. Overdag kunnen zij hun auto vaak niet in de buurt van hun huis kwijt om dat alle beschikbare ruimte wordt inge nomen door de mensen die met hun au to naar hun werk komen. Het zijn deze langparkeerders die de straten volplan- ten met hun auto's. Vandaar dat de politie op middelen zint om de auto's van de langparkeer ders uit de steden te houden. Parkeer- meters en verboden om langer dan en kele uren te parkeren zijn er het gevolg van. De zeldzame bewoners van de bin nensteden worden daar ook door ge troffen. Dat is niet erg redelijk. De man die in een binnenstad woont, hoort meer recht op zijn huis te hebben dan de man die elders woont maar in het centrum werkt. Hier en daar wordt al gewerkt met parkeerverboden, waarop dan voor de bewoners ontheffing wordt gegeven. Het rijden en stilstaan is aan regels gebonden. De controle op de naleving ervan is in handen van de Rijkspolitie en de gemeentelijke politiekorpsen. Die verdeeldheid werkt een goede controle niet in de hand. Zelfs de autosnelwe gen zijn vaak verdeeld in stukjes. Het ene stukje wordt door de Rijkspolitie gecontroleerd. Het volgende door de po litie van gemeente A. Dan weer een stukje door de politie van gemeente B. Enzovoorts. ADVERTENTIE Dat is één kant van de controle op de naleving van de verkeersregels. Een tweede kant is dat de controle niet veelvuldig en niet scherp genoeg is. De Nederlanders weten dat ze vrij veel ongestraft kunnen doen. Vandaar dat enthousiast door gele lichten en soms ook rode wordt gereden. Vandaar dat men lak heeft aan snelheidslimie ten. Vahdaar dat er soms op een erger lijke manier wegpiraat wordt gespeeld. Hoe het ook kan toont Frankrijk, waar motoragenten veelvuldig en op de meest onverwachte plaatsen controle ren, waar niet rriet de politie valt te praten en waar zwaar wordt gestraft. De middelen zijn niet sympathiek, maar het resultaat is toch maar dat de Franse automobilisten zich overwegend goed aan de regels houden.. De Fransen doen dat niet uit fatsoen, maar uit pure angst voor zware straf fen. Helaas zal het ook in Nederland die kant op moeten. Vertrouwen op het fatsoen van de Nederlandse weggebrui ker is waanzin. Dat er veel ongelukken gebeuren in het dichte Nederlandse verkeer, dat vrij losbandig voortraast, is niet verwonder lijk. Daarbij vallen veel doden. Nog er ger is echter dat er ook mensen sterven die in leven zouden zijn gebleven als er vlugger een ambulance ter plaatse was geweest. Het ambulanceprobleem is be zig een nationale schande te worden. Om te beginnen is het moeilijk om na een ongeluk een telefoon langs de weg te vinden. En als men die eenmaal heeft gevonden, weet men vaak niet waar naar toe te bellen. Als er dan ein delijk een ambulance is gealarmeerd, moet deze nog bij de plaats van het on geluk zien te komen. Vaak is dat nog een heel eind. Tepslotte blijkt dan nog regelmatig dat een ambulance onvol doende is uitgerust of niet is bemand met deskundig personeel. Geen wonder dat tientallen Nederlanders dood gaan wegens de onvoldoende hulpverlening bij verkeersongelukken. Dat is een van de problemen waar zich, naar goed Nederlandse zede, een commissie op heeft geworpen. Dat is in elk geval iets. Zo heeft Nederland tientallen groe peringen op het gebied van het ver keer. Soms treden ze voor het voet licht. Vaak werken zij in het verbor gene. Veelal zijn de belangen die zij. vertegenwoordigen in strijd met el kaar, maar één belang is gemeenschap pelijk: de verkeersveiligheid. DEN HAAG Dezer dagen zal op voorstel van de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer B. Roolvink, bij de Tweede Kamer een wetsontwerp werden ingediend, dat be trekking heeft op de z.g. welvaarts- vastheidsbepalingen in verschillende sociale verzekeringswetten. In dat wetsontwerp wordt voorgesteld om tot een herziening van de uitke ringsbedragen van de Algemene Ou derdomswet, de Algemene Weduwen- en Wezenwet, de kinderbijslagwetten en de Wet op de Arbeidsongeschikt heidsverzekering, over te gaan, zodra het indexcijfer der loneh een afwijking van 3 pet- vertoont van het indexcijfer waarop de laatste herziening was geba seerd. Er zal dan met de aanpassing van de uitkeringen niet meer behoeven te worden gewacht totdat een periode van zes maanden in verstrekken, gedurende welke het indexcijfer der lonen een af wijking van gemiddeld tenminste 3 pet heeft vertoond van 't indexcijfer, waar op de laatste herziening was gebaseerd, zo deelt 't ministerie van sociale zaken mee. AMSTERDAM De 35-Jarige ker misexploitant H. van Z. uit Helmond is in Amsterdam aangehouden wegens overtreding van de Wet op de kans- speleto. In zijn auto, die in de buurt van het Leidseplein foutief stond gepar keerd ontdekte de politie een aantal pakken met voor distributie bestemde formulieren van de Duitse Nord-West- lotto en ca. 150 hele en tiende loten van de Belgische Kongoloter^. Voorts kwamen nog vijfhonderd in gevulde lottoformulieren te voorschijn, die bij hoofdstedelijke sigarenwinkels en koffiehuizen waren opgehaald. De gehele partij werd in beslaggenomen, evenals een lijst met adressen van bij de distributie en inzameling van de formulieren betrokken winkeliers. Na dat proces-verbaal tegen hem was op gemaakt werd de exploitant weer op vrije voeten gesteld. ROME (Reuter) Maria Callas heeft van een Italiaans hof van appèl gelijk gekregen in de tien jaar oude controverse met het Romeinse opera theater. Het hof ging akkoord met de eis van de operazangers tot uitbetaling van de gage voor drie geannuleerde voorstellingen, een bedrag van rond twaalfduizend gulden. De geruchtmakende rel ontstond toen Maria Callas midden in de eerste acte van Bellini's „Norma" in januari 1958 het podium verliet en weigerde verder te zingen. Zij verklaarde dat ze een pijnlijke keel had maar de directie was van oordeel dat ze vluchtte voor het afkeurende gefluit van het galerij- publiek. Twee dagen later kwam een herstel de Callas zich weer melden maar de directie deelde haar mee dat inmiddels een vervangster voor haar was gevon den. Daarop diende de zangeres een eis tot schadevergoeding en betaling van de gage voor de hierdoor geannuleerde voorstellingen. De eis tot schadevergoe ding werd afgewezen. GENèVE Zeventien industrielan den hebben ermee ingestemd de verla ging van de invoerrechten op produk- ten van de ontwikkelingslanden, zoals die verleden jaar tijdens de Kennedy- ronde-ohderhandelingen in Genève is overeengekomen, sneller tot stand te brengen dan is voorzien, zo heeft een woordvoerder van de „Algemene over eenkomst voor tarieven en handel" (GATT) vrijdag meegedeeld. Hij zei dat de produkter. waarop men invoerrechten wil verlagen van land tot land verschillen. De verlaging zou in jaarlijkse termijnen tot stand ko men gedurende een periode van vijf jaar. Nu wil men de invoerrechten in één keer verlagen om de export van de ontwikkelingslanden te bevorderen. Oostenrijk, Canada, Zwitserland en de Verenigde Staten willen de nieuwe tarieven laten ingaan met terugwer kende kracht tot 1 januari 1968. Tsje- cho-Slowakije zal in de komende maan den tot verlaging overgaan en de ande re twaalf landen op 1 juli. Dit zijn De nemarken, Finland, Japan, Noorwegen, 'Zweden, Engeland en de zes landen van de Europese Economische Gemeen schap. MÜNCHEN De uitgever van de „Deutsche National und Soldatenzei- tung", een rechts weekblad in München is gisteren officieel beschuldigd van nazi-propaganda door het afdrukken van een foto van Adolf Hitler op de voorpagina, zo heeft de officier van justitie van München vrijdag bekend gemaakt. Onder de foto van Hitler was een foto van de Israëlische minister van defensie, generaal Mosje Dayan ge plaatst met het onderschrift: Israel's Auschwitz in de woestijn - de massa moord op de Arabieren - Dayan in de voetstappen van Hitier. De uitgave was in beslag genomen waarna het tijdschrift later uitkwam zonder foto van Hitier maar wel met die van Dayan en hetzelfde onder schrift. ADVERTENTIE DAF HEEFT ALLES PLUS AUTOMATIC/VARIOMATIC Stuur mij per omgaand alle beschik- naam bare informatie over de DAF 55/ 110Occ/136 km/u DAF 44 DAF 44 arfres Stationcar DAF 33 DAF Bestel- wagen/ Pick-up. (aanstrepen wat u wenst) plaats...... T3 co co In enveloppe verzenden aan DAF, Eindhoven. Frankeren als brief. DAF 33 f 4.995,- bestelwagen f4.650,- pick-up f 4.350,- DAF 44 f 5.950,- stationcar f 6.695,- DAF 55 f 6.595,- KOPENHAGEN. Het huwelijk van prinses Benedikte van Dene marken en prins Richard zu Sayn Wittgenstein Berleburg wordt van daag gesloten in de kapei van 't pa leis Fredensborg, het zomerverblijf van de koninklijke familie, bijna 50 km van Kopenhagen. Tot de vorstelijke gasten behoren prinses Beatrix en prins Claus en de Griekse koning Constantijn, die don derdag in de Deense hoofdstad arri veerde. Koningin Anne-Marie was vorige week al naar Denemarken ge reisd. Ook koning Olaf van Noor wegen, koning Gustav Adolf van Zweden, kroonprins Harald van Noorwegen, koningin Elizabeth van Engeland en prinses Margaretha van Zweden en haar man wonen 't huwelijk bij. Benedikte is de tweede dochter van het Deepse koninklijke paar. Kroonprinses Margarethe trad in juni vorig jaar in het huwelijk met de Franse graaf Henri de Monpe- zat. Prins Richard (32) is de zoon van prins Gustaaf Albrecht en prinses Margarethe van Zweden. Zijn vader was in de Tweede Wereldoorlog ka pitein in het Duitse leger. Tegen 't eind van de oorlog verdween hij aan het Oostfront. Hoe en waar hij is overleden staat niet vast. Prins Richard werd opgevoed in Zweden en volgde later een oplei ding in bosbouw in Duitsland. Hij beheert thans het uitgestrekte fami liebezit bij het stadje Berleburg in Westfalen, waar zijn voorouders se dert bijna duizend jaar hebben ge woond. Prinses Benedikte wordt dikwijls als de rustigste van de drie Deense prinsessen beschouwd. Zij heeft veel gevoel voor humor en had in haar jeugd een neiging tot guitestreken. Hoewel verlegen en teruggetrokken van aard is zij in het openbaar een charmante en tegemoetkomende verschijning. De feestelijkheden die de Denen ter gelegenheid van het prinselijke huwelijk hebben georganiseerd zul len een week duren. Het paar maakt onder meer een rondrit door de hoofdstad. Prinses Benedikte en prins Ri chard zullen zich vestigen in een ge deelte van het bezit in Berleburg. De prins heeft het grootste deel van het oude paléis als museum voor 't publiek opengesteld. ROME De regeringsleiders van West-Duitsland en Italië hebben vrij dag steun toegezegd aan het verdrag tot beperking van de spreiding van kernwapenen, maar hun reserve tel» aanzien van het ontwerpverdrag zoals dat in Genève ter tafel ligt uitgespro ken. Aan het einde van de tweedaagse be sprekingen van kanselier Kiesinger en premier Moro en hun ministers van Buitenlandse Zaken is bekend gewor den, dat West-Duitsland en Italië van mening zijn dat het ontwerp-verdrag dat door de Sowjet-Unie en de Verenig de Staten is ingediend belangrijke wij zigingen behoeft. Kiesinger heeft zijn bevreesdheid uit gesproken voor mogelijke chantage door de kernmogendheden van landen die geen kernwapenen bezitten, terwijl Moro beducht schijnt te zijn voor de achterstand die de landen zonder kern kracht zullen oplopen, wat betreft het vreedzaam gebruik van de kernkracht. KAAPSTAD De Zuidafrikaanse kleurlingen en Indiërs krijgen grotere bevoegdheden by het behandelen van hun eigen zaken, heeft waarnemend president Naude vrijdag bij d« «pening van het nieuwe parIemejn*r£/£ jaar in Kaapstad meegedeeld Mgend jaar kunnen de kleurling».! eigen verte genwoordigende adviesraad kiezen, die tot dusver werd benoemd. Zuid-Afrika telt 1.6 miljoen kleurlin gen, die hoofdzakelijk in het gebied van de Kaap wonen. Zij zijn in het parle ment door vier blanken vertegenwoor digd. De Indische raad wordt tot 25 le den uitgebreid en zal voortaan even eens door verkiezingen worden ge vormd. Waarnemers zien in deze maatrege len een nieuwe stap naar volledige a- partheid. Vertegenwoordiging van de kleurlingen in het parlement wordt overbodig. De Indiërs zijn nooit verte genwoordigd geweest. LONDEN Prinses Margaret, de zuster van de koningin van Engeland, heeft gisteren een operatie aan haar amandelen ondergaan. Haar toestand is bevredigend, zo wordt in een ver klaring van het ziekenhuis gezegd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5