Nergens zoveel auto's op
de
als
in
weg
Nederland
Zeventien staten willen
snellere verlaging van
hun invoerrechten
Quick Up't is goed. Ko drinkt 't.
Deense prinses
Benedikte
trouwt vandaag
Ieder
doden in
verkeer
jaar meer
't
Stichting Weg'
laakt te lange
voorbereiding
Maria Callas
wint proces
na tien jaar
vandaag is 't
plus het
pteMtefsie
pookje
ter wereld
i nfor matiecou pon
1
Lichaam aangespoeld
EEN OP TWEE
OVERBELAST
ONTHEFFING
PURE ANGST
VEILIGHEID
Weldra indiening
wetsontwerp
welvaartsvastheid
van sociale
verzekeringen
Formulieren van
Duitse lotto
in beslag genomen
VERVANGSTER
TEGEMOETKOMING ARME LANDEN
Duitse uitgever
beschuldigd van
nazi-propaganda
en vandaag zult u onderweg vele, vele malen de DAF 44 tegenkomen. Dan moet u
eens letten op de vormgeving en dat prachtige koetswerk van die wagen. En beden
ken wat daar onder schuil gaat. Die 40pk motor, die goed is voor een kruissnelheid
van 123 km/u. Stel u voor weg te rijden in die DAF, volautomatisch van nul naar 80 km
in 15 seconden. Wat een temperament. Dat is hoogwaardig vakwerk. Het is te be
grijpen dat u zin in die wagen krijgt. U weet toch dat de nieuwe prjjs van de DAF 44
slechts f5950,-* is. Waarom zou u geen 'test 'm zelf-rit' maken bij uw DAF-dealer?
Dit is de DAF 44! En reeds bij f 1.280,-aanbetaling hebt u de DAF van uw leven
Vader verdwenen
De rustigste
West-Duitsland en
Italië willen
wijziging verdrag
kernbomstop
Zuidafrikaanse
kleurlingen
krijgen meer
bevoegdheden
Prinses Margaret
geopereerd
ZATERDAG 3 FEBRUARI 1968
TVFederland heeft niet alleen de meeste mensen per vierkante kilometer, maaT
-L ook de meeste auto's. De autodichtheid per vierkante kilometer overtreft
die van de oostelijke staten van Amerika en van Japan nog ruimschoots. In
verhouding tot het aantal inwoners heeft Nederland echter helemaal niet zo
veel auto's. Wel is het bezig de achterstand op dit punt ten opzichte van de
omringende Westeuropese landen snel in te lopen. Het gevolg is dat het aan
tal auto s per oppervlaktemaat steeds maar stijgt.
DEN HAAG De Commissie
voor verkeer en waterstaat uit de
Tweede Kamer heeft zestien be
langengroeperingen op het gebied
van het verkeer gehoord die hun
mening gaven over de Nota ver
keersveiligheid.
De zegslieden van de verenigin
gen, stichtingen, verbonden en
commissies hebben elk hun partje
belicht. Dat varieerde van de
wenselijkheid van technische con
troles tot de noodzaak van pleis
terplaatsen voor vrachtwagen
chauffeurs, van hervorming van
het rijschoolwezen tot ademtest
in de strijd tegen alcohol in het
verkeer, van strafpunten op rij
bewijzen tot het gevaar van split
op de weg, van de verplichte ver
zekering tot het landbouwverkeer.
IIIIHIIItllllllltllllllltlllllllllltlllllllllllilltllMH
Het aantal verkeersdoden loopt ieder
Jaar op, zo blijkt uit cijfers van het
Centraal Bureau voor de statistiek.
Tussen 1950 en juli 1967 stierven op
de Nederlandse wegen 31.334 mensen
door een verkeersongeluk.
In 1950 was het aantal verkeersdoden
nauwelijks meer dan duizend, een aan
tal dat tien jaar later bijna was verdub
beld. In 1962 passeerde het aantal do
den de tweeduizend 2082 om een
jaar later terug te lopen tot 2007.
De daaropvolgende jaren bleef het do
dencijfer stijgen, in 1964 tot 2375, in
1965 tot 2479, in 1966 tot 2612.
In de eerste negen maanden van het
vorig jaar zijn in Nederland 2056 men
sen door verkeersongelukken om het le
ven gekomen. Dat zijn er 149 meer dan
in de maanden januari tot en met sep
tember 1966.
Met het aantal ernstige gewonden is
het weinig anders gesteld. In 1950 bijna
elfduizend, in I960 ruim 28.000, in 1966
ruim veertigduizend.
Het totale aantal verkeersongevallen
tussen januari 1950 en december 1966
was meer dan 2,5 miljoen, waarvan on
geveer vierhonderdduizend ernstige.
Hiermee parallel loopt het aantal ver
keersongevallen met uitsluitend mate
riële schade. In 1951 ruim vijftigdui
zend, in 1954 ruim zeventigduizend en
in 1961 bijna een verdubbeling van het
aantal van 1954. In 1964 passeerde het
aantal ongevallen met alleen materiële
schade de tweehonderdduizend en steeg
het tot 206.332, een aantal dat in 1966
was opgelopen tot 227.225.
Verontrusting over het achterblijven
van voorzieningen voor het wegverkeer
was in oktober 1965 de voornaamste re
den van oprichting van de „Stichting
Weg".
Een stichting met als financiers enke
le oliemaatschappijen, de Nederlandse
vereniging van wegenbouwers, de RAI
en de Nederlandse maatschappij voor
nijverheid en handel. Samen zorgen zij
voor twee ton per jaar.
Nu, luttele jaren later, is deze veront
rusting niet verdwenen en hanteert de
directeur van de stichting, de heer E.
Bogaart, nog steeds met vaardige hand
cijfermateriaal om aan te tonen, dat de
achterstand in de Nederlandse rijkswe-
genbouw nauwelijks is ingelopen'.
Losjes meldt hij dat hij twijfelt aan
de opmerking van minister Bakker, die
heeft gezegd, dat in 1980 het Nederland
se wegennet doeltreffend zal zijn voor
het verkeer, dat er dan gebruik van
moet maken.
Hij citeert minister Witteveen, die in
het voorjaar van 1965 meende in zes
jaar tweeëneenhalf miljard gulden no
dig te zullen hebben voor een goed we
gennet. „Een jaar later maakte minis
ter Suurhoff er vier miljard van, maar
in de praktijk bouwt Rijkswaterstaat
hier en daar en overal kleine stukjes
weg. Als een soort hinkstapsprong."
Wel is hij te spreken over de open
heid van Rijkswaterstaat, die de laatste
jaren steeds meer vertelt welke plan
nen er op stapel staan.
Heel wat minder tevreden is de heer
Bogaart over de efficiency van Rijks
waterstaat. Hij licht aan de hand van
een lijvig rapport toe: „Een rijksweg
door drie provincies kost zes jaar voor
bereiding en drie jaar uitvoering. Dat
is negen jaar. Veel te lang, want de weg
is al verouderd als hij klaar is."
Om tot snellere wegenbouw te komen
ziet hij als enige oplossing een nationaal
wegenteam dat coördinerend en rege
lend door de provincies trekt. Sneller
werken is alleen mogelijk als iedereen
van Rijkswaterstaat op precies dezelf
de wijze werkt en niet in iedere provin
cie op zijn eigen houtje.
Dat steeds meer deskundigen met
plannen voor verkeersverbetering ko
men, juicht de heer Bogaart toe.
WESTERSCHOUWEN Op het strand
van Wefiterschouwen is het lijk van een
naakte man aangespoeld. De dood
moet zes dagen geleden zijn ingetreden.
Tot nu toe heeft men de indentiteit van
de man niet kunnen vaststellen. De po
litie houdt het op een verdronken sche
peling.
Dat is het kernpunt van het Neder
landse wegen probleem. Voor zulk een
klein lancj heeft Nederland een voor
treffelijk en dicht net van kleihe en
grote wegen. Maar de samengeperste
bevolking brengt zoveel auto's op de
weg dat er toch niet veel ruimte over
blijft per auto.
Het probleem wordt met de dag nij
pender. Elke werkdag weer leveren de
garages samen ruim achthonderd per
sonenauto's af. Daar staan oude auto's
tegenover die op de sloop belanden,
maar dat zijn er toch veel mindtr. El
ke dag opnieuw moet de beschikbare
ruimte worden verdeeld door een groter
aantal automobilisten, elke dag weer
wnrdt het stukje weg voor elke ver
keersdeelnemer kleiner.
Het einde van die ontwikkeling is nog
lang niet in zicht. Nederland heeft 7,8
inwoners per auto. Frankrijk 5,0. Zwit
serland 5,1. West-Duitsland 5.6. Er is
geen enkele reden waarom Nederland
op den duur ver bij deze landen achter
zou blijven. Misschien dat er een klein
verschil zal blijven omdat het gemid
delde Nederlandse gezin wat groter is;
dit verschil in gezinsgrootte wordt trou
wens gestaag kleiner.
Nederland zal over enkele tientallen
jaren wel net zoveel auto's in verhou
ding tot het inwonertal hebben als de
andere landen. Daar zet de motorise
ring zich echter ook nog steeds voort.
Er is dan ook geen sprake van dat bij
voorbeeld 5:1 (Frankrijk) als een uit
eindelijke autodichtheid kan worden be
schouwd.
Het hoofd van de Afdeling wegen en
verkeer van Rijkswaterstaat, ir. B.
Beukers, gokte twee jaar geleden op
negen tot tien miljoen auto's in het jaar
2000. Dat zou dan neerkomen op één
auto per twee inwoners. In de Tweede
nota ruimtelijke ordening, van septem
ber 1966, was men iets voorzichtiger,
daarin werd gesproken over tenminste
vier miljoen auto's in 1980 en zes tot
zeven miljoen in 2000. Drs. L. Becker
geeft in Economisch - Statistische Be
richten een prognose voor de meer na
bije toekomst. Hij voorspelt dat er in
1972 2,8 tot 3,2 miljoen auto's zullen
rondrijden in Nederland, ongeveer twee
keer zoveel als nu.
Het leeuwedeel van al die nieuwe au
to's (drie van de vier) gaat naar ge
zinnen die voor het eerst een automo
biel kopen. Maar ook tegenover de au
to's die ter vervanging worden gekocht,
staan er maar weinige die naar de
sloop verhuizen. Eerst verdwijnen de
vervangen auto's in de handel in ge
bruikte wagens. Op die manier wordt
het Nederlandse wagenpark vrij oud.
Ongeveer veertien procent van de au
to's is ouder dan acht jaar. Nog oude
re auto's gaan naar de sloop, onge
veer honderdduizend per jaar. Dat is
net zoveel als het totale Nederlandse
wagenpark van 1949
Op het ogenblik heeft Nederland circa
1,7 miljoen personenauto's. De eigena
ren willen er mee rijden ook. Een deel
moet dat om den brode. Het zijn de
automobilisten die de wegen op werkda
gen en op werktijden bevolken. Het Ne
derlandse wegennet kan dat aantal au
to's best verwerken. De problemen ko
men pas als al de mensen die ee. auto
voor hun plezier hebben, er mee gaan
rijden. Vooral op de weekeinden dus.
Dan puilen de wegen uit en komen
overal opstoppingen voor. Een pro
bleem op zich vormen de lieden die een
auto voor hun plezier hebben, maar er
ook mee naar hun werk gaan. Zij zor
gen tussen acht en negen en na vijf uur
voor een overbelasting van het wegen
net die dicht bij het weekeindverkeer
komt.
Het rijden schept ruimtelijke proble
men, maar ook het stilstaan. In de gro
te steden wordt het parkeren steeds
moeilijker. Amsterdam tobt al met een
regelrechte parkeerchaos. Wanhopige
automobilisten zetten tenslotte hun au
to maar ergens neer waar het niet mag.
Zij prefereren een parkeerboete boven
een gemiste afspraak. Op die manier
verstikken de geparkeerde auto's de
stad.
Andere steden zullen volgen. Des
avonds zijn de steden leeg, doen ze bii'
rxa vreemd aan zonder de lange rijen
blik. Hier en daar staan dan wat au
to's van de bewoners van de stadscen
tra. Overdag kunnen zij hun auto vaak
niet in de buurt van hun huis kwijt om
dat alle beschikbare ruimte wordt inge
nomen door de mensen die met hun au
to naar hun werk komen. Het zijn deze
langparkeerders die de straten volplan-
ten met hun auto's.
Vandaar dat de politie op middelen
zint om de auto's van de langparkeer
ders uit de steden te houden. Parkeer-
meters en verboden om langer dan en
kele uren te parkeren zijn er het gevolg
van. De zeldzame bewoners van de bin
nensteden worden daar ook door ge
troffen. Dat is niet erg redelijk. De
man die in een binnenstad woont, hoort
meer recht op zijn huis te hebben dan
de man die elders woont maar in het
centrum werkt.
Hier en daar wordt al gewerkt met
parkeerverboden, waarop dan voor de
bewoners ontheffing wordt gegeven.
Het rijden en stilstaan is aan regels
gebonden. De controle op de naleving
ervan is in handen van de Rijkspolitie
en de gemeentelijke politiekorpsen. Die
verdeeldheid werkt een goede controle
niet in de hand. Zelfs de autosnelwe
gen zijn vaak verdeeld in stukjes. Het
ene stukje wordt door de Rijkspolitie
gecontroleerd. Het volgende door de po
litie van gemeente A. Dan weer een
stukje door de politie van gemeente B.
Enzovoorts.
ADVERTENTIE
Dat is één kant van de controle op de
naleving van de verkeersregels. Een
tweede kant is dat de controle niet
veelvuldig en niet scherp genoeg is.
De Nederlanders weten dat ze vrij veel
ongestraft kunnen doen. Vandaar dat
enthousiast door gele lichten en soms
ook rode wordt gereden. Vandaar
dat men lak heeft aan snelheidslimie
ten. Vahdaar dat er soms op een erger
lijke manier wegpiraat wordt gespeeld.
Hoe het ook kan toont Frankrijk,
waar motoragenten veelvuldig en op de
meest onverwachte plaatsen controle
ren, waar niet rriet de politie valt te
praten en waar zwaar wordt gestraft.
De middelen zijn niet sympathiek,
maar het resultaat is toch maar dat de
Franse automobilisten zich overwegend
goed aan de regels houden..
De Fransen doen dat niet uit fatsoen,
maar uit pure angst voor zware straf
fen. Helaas zal het ook in Nederland
die kant op moeten. Vertrouwen op het
fatsoen van de Nederlandse weggebrui
ker is waanzin.
Dat er veel ongelukken gebeuren in
het dichte Nederlandse verkeer, dat vrij
losbandig voortraast, is niet verwonder
lijk. Daarbij vallen veel doden. Nog er
ger is echter dat er ook mensen sterven
die in leven zouden zijn gebleven als er
vlugger een ambulance ter plaatse was
geweest. Het ambulanceprobleem is be
zig een nationale schande te worden.
Om te beginnen is het moeilijk om
na een ongeluk een telefoon langs de
weg te vinden. En als men die eenmaal
heeft gevonden, weet men vaak niet
waar naar toe te bellen. Als er dan ein
delijk een ambulance is gealarmeerd,
moet deze nog bij de plaats van het on
geluk zien te komen. Vaak is dat nog
een heel eind. Tepslotte blijkt dan nog
regelmatig dat een ambulance onvol
doende is uitgerust of niet is bemand
met deskundig personeel. Geen wonder
dat tientallen Nederlanders dood gaan
wegens de onvoldoende hulpverlening
bij verkeersongelukken.
Dat is een van de problemen waar
zich, naar goed Nederlandse zede, een
commissie op heeft geworpen. Dat is
in elk geval iets.
Zo heeft Nederland tientallen groe
peringen op het gebied van het ver
keer. Soms treden ze voor het voet
licht. Vaak werken zij in het verbor
gene. Veelal zijn de belangen die zij.
vertegenwoordigen in strijd met el
kaar, maar één belang is gemeenschap
pelijk: de verkeersveiligheid.
DEN HAAG Dezer dagen zal op
voorstel van de minister van Sociale
Zaken en Volksgezondheid, de heer B.
Roolvink, bij de Tweede Kamer een
wetsontwerp werden ingediend, dat be
trekking heeft op de z.g. welvaarts-
vastheidsbepalingen in verschillende
sociale verzekeringswetten.
In dat wetsontwerp wordt voorgesteld
om tot een herziening van de uitke
ringsbedragen van de Algemene Ou
derdomswet, de Algemene Weduwen-
en Wezenwet, de kinderbijslagwetten
en de Wet op de Arbeidsongeschikt
heidsverzekering, over te gaan, zodra
het indexcijfer der loneh een afwijking
van 3 pet- vertoont van het indexcijfer
waarop de laatste herziening was geba
seerd.
Er zal dan met de aanpassing van
de uitkeringen niet meer behoeven te
worden gewacht totdat een periode van
zes maanden in verstrekken, gedurende
welke het indexcijfer der lonen een af
wijking van gemiddeld tenminste 3 pet
heeft vertoond van 't indexcijfer, waar
op de laatste herziening was gebaseerd,
zo deelt 't ministerie van sociale zaken
mee.
AMSTERDAM De 35-Jarige ker
misexploitant H. van Z. uit Helmond
is in Amsterdam aangehouden wegens
overtreding van de Wet op de kans-
speleto. In zijn auto, die in de buurt van
het Leidseplein foutief stond gepar
keerd ontdekte de politie een aantal
pakken met voor distributie bestemde
formulieren van de Duitse Nord-West-
lotto en ca. 150 hele en tiende loten van
de Belgische Kongoloter^.
Voorts kwamen nog vijfhonderd in
gevulde lottoformulieren te voorschijn,
die bij hoofdstedelijke sigarenwinkels
en koffiehuizen waren opgehaald. De
gehele partij werd in beslaggenomen,
evenals een lijst met adressen van bij
de distributie en inzameling van de
formulieren betrokken winkeliers. Na
dat proces-verbaal tegen hem was op
gemaakt werd de exploitant weer op
vrije voeten gesteld.
ROME (Reuter) Maria Callas
heeft van een Italiaans hof van appèl
gelijk gekregen in de tien jaar oude
controverse met het Romeinse opera
theater. Het hof ging akkoord met de
eis van de operazangers tot uitbetaling
van de gage voor drie geannuleerde
voorstellingen, een bedrag van rond
twaalfduizend gulden.
De geruchtmakende rel ontstond toen
Maria Callas midden in de eerste acte
van Bellini's „Norma" in januari 1958
het podium verliet en weigerde verder
te zingen. Zij verklaarde dat ze een
pijnlijke keel had maar de directie
was van oordeel dat ze vluchtte voor
het afkeurende gefluit van het galerij-
publiek.
Twee dagen later kwam een herstel
de Callas zich weer melden maar de
directie deelde haar mee dat inmiddels
een vervangster voor haar was gevon
den. Daarop diende de zangeres een eis
tot schadevergoeding en betaling van
de gage voor de hierdoor geannuleerde
voorstellingen. De eis tot schadevergoe
ding werd afgewezen.
GENèVE Zeventien industrielan
den hebben ermee ingestemd de verla
ging van de invoerrechten op produk-
ten van de ontwikkelingslanden, zoals
die verleden jaar tijdens de Kennedy-
ronde-ohderhandelingen in Genève is
overeengekomen, sneller tot stand te
brengen dan is voorzien, zo heeft een
woordvoerder van de „Algemene over
eenkomst voor tarieven en handel"
(GATT) vrijdag meegedeeld.
Hij zei dat de produkter. waarop men
invoerrechten wil verlagen van land
tot land verschillen. De verlaging zou
in jaarlijkse termijnen tot stand ko
men gedurende een periode van vijf
jaar. Nu wil men de invoerrechten in
één keer verlagen om de export van
de ontwikkelingslanden te bevorderen.
Oostenrijk, Canada, Zwitserland en
de Verenigde Staten willen de nieuwe
tarieven laten ingaan met terugwer
kende kracht tot 1 januari 1968. Tsje-
cho-Slowakije zal in de komende maan
den tot verlaging overgaan en de ande
re twaalf landen op 1 juli. Dit zijn De
nemarken, Finland, Japan, Noorwegen,
'Zweden, Engeland en de zes landen
van de Europese Economische Gemeen
schap.
MÜNCHEN De uitgever van de
„Deutsche National und Soldatenzei-
tung", een rechts weekblad in München
is gisteren officieel beschuldigd van
nazi-propaganda door het afdrukken
van een foto van Adolf Hitler op de
voorpagina, zo heeft de officier van
justitie van München vrijdag bekend
gemaakt.
Onder de foto van Hitler was een
foto van de Israëlische minister van
defensie, generaal Mosje Dayan ge
plaatst met het onderschrift: Israel's
Auschwitz in de woestijn - de massa
moord op de Arabieren - Dayan in de
voetstappen van Hitier.
De uitgave was in beslag genomen
waarna het tijdschrift later uitkwam
zonder foto van Hitier maar wel met
die van Dayan en hetzelfde onder
schrift.
ADVERTENTIE
DAF HEEFT ALLES PLUS
AUTOMATIC/VARIOMATIC
Stuur mij per omgaand alle beschik- naam
bare informatie over de DAF 55/
110Occ/136 km/u DAF 44 DAF 44 arfres
Stationcar DAF 33 DAF Bestel-
wagen/ Pick-up.
(aanstrepen wat u wenst) plaats......
T3
co
co
In enveloppe verzenden aan DAF, Eindhoven. Frankeren als brief.
DAF 33 f 4.995,- bestelwagen f4.650,- pick-up f 4.350,- DAF 44 f 5.950,- stationcar f 6.695,- DAF 55 f 6.595,-
KOPENHAGEN. Het huwelijk
van prinses Benedikte van Dene
marken en prins Richard zu Sayn
Wittgenstein Berleburg wordt van
daag gesloten in de kapei van 't pa
leis Fredensborg, het zomerverblijf
van de koninklijke familie, bijna 50
km van Kopenhagen.
Tot de vorstelijke gasten behoren
prinses Beatrix en prins Claus en de
Griekse koning Constantijn, die don
derdag in de Deense hoofdstad arri
veerde. Koningin Anne-Marie was
vorige week al naar Denemarken ge
reisd. Ook koning Olaf van Noor
wegen, koning Gustav Adolf van
Zweden, kroonprins Harald van
Noorwegen, koningin Elizabeth van
Engeland en prinses Margaretha
van Zweden en haar man wonen 't
huwelijk bij.
Benedikte is de tweede dochter
van het Deepse koninklijke paar.
Kroonprinses Margarethe trad in
juni vorig jaar in het huwelijk met
de Franse graaf Henri de Monpe-
zat.
Prins Richard (32) is de zoon van
prins Gustaaf Albrecht en prinses
Margarethe van Zweden. Zijn vader
was in de Tweede Wereldoorlog ka
pitein in het Duitse leger. Tegen 't
eind van de oorlog verdween hij
aan het Oostfront. Hoe en waar hij
is overleden staat niet vast.
Prins Richard werd opgevoed in
Zweden en volgde later een oplei
ding in bosbouw in Duitsland. Hij
beheert thans het uitgestrekte fami
liebezit bij het stadje Berleburg in
Westfalen, waar zijn voorouders se
dert bijna duizend jaar hebben ge
woond.
Prinses Benedikte wordt dikwijls
als de rustigste van de drie Deense
prinsessen beschouwd. Zij heeft veel
gevoel voor humor en had in haar
jeugd een neiging tot guitestreken.
Hoewel verlegen en teruggetrokken
van aard is zij in het openbaar een
charmante en tegemoetkomende
verschijning.
De feestelijkheden die de Denen
ter gelegenheid van het prinselijke
huwelijk hebben georganiseerd zul
len een week duren. Het paar maakt
onder meer een rondrit door de
hoofdstad.
Prinses Benedikte en prins Ri
chard zullen zich vestigen in een ge
deelte van het bezit in Berleburg.
De prins heeft het grootste deel van
het oude paléis als museum voor 't
publiek opengesteld.
ROME De regeringsleiders van
West-Duitsland en Italië hebben vrij
dag steun toegezegd aan het verdrag
tot beperking van de spreiding van
kernwapenen, maar hun reserve tel»
aanzien van het ontwerpverdrag zoals
dat in Genève ter tafel ligt uitgespro
ken.
Aan het einde van de tweedaagse be
sprekingen van kanselier Kiesinger en
premier Moro en hun ministers van
Buitenlandse Zaken is bekend gewor
den, dat West-Duitsland en Italië van
mening zijn dat het ontwerp-verdrag
dat door de Sowjet-Unie en de Verenig
de Staten is ingediend belangrijke wij
zigingen behoeft.
Kiesinger heeft zijn bevreesdheid uit
gesproken voor mogelijke chantage
door de kernmogendheden van landen
die geen kernwapenen bezitten, terwijl
Moro beducht schijnt te zijn voor de
achterstand die de landen zonder kern
kracht zullen oplopen, wat betreft het
vreedzaam gebruik van de kernkracht.
KAAPSTAD De Zuidafrikaanse
kleurlingen en Indiërs krijgen grotere
bevoegdheden by het behandelen van
hun eigen zaken, heeft waarnemend
president Naude vrijdag bij d« «pening
van het nieuwe parIemejn*r£/£ jaar in
Kaapstad meegedeeld Mgend jaar
kunnen de kleurling».! eigen verte
genwoordigende adviesraad kiezen, die
tot dusver werd benoemd.
Zuid-Afrika telt 1.6 miljoen kleurlin
gen, die hoofdzakelijk in het gebied van
de Kaap wonen. Zij zijn in het parle
ment door vier blanken vertegenwoor
digd. De Indische raad wordt tot 25 le
den uitgebreid en zal voortaan even
eens door verkiezingen worden ge
vormd.
Waarnemers zien in deze maatrege
len een nieuwe stap naar volledige a-
partheid. Vertegenwoordiging van de
kleurlingen in het parlement wordt
overbodig. De Indiërs zijn nooit verte
genwoordigd geweest.
LONDEN Prinses Margaret, de
zuster van de koningin van Engeland,
heeft gisteren een operatie aan haar
amandelen ondergaan. Haar toestand
is bevredigend, zo wordt in een ver
klaring van het ziekenhuis gezegd.