Dichter Gerard den Brabander
en schrijver De Geus overleden
Verzetsman
Zeevaarder
Topsterren sneuvelden bij
Songfestival te San Remo
Première Nederlandse film
op „Cinemanefestatie" 1968
„Die Fledermaus" bij
Nederlandse Opera
Gerard A. Adolfs
overleden
Marcelle Bordes
overleden
Ilse Wessel terug
Rijk de Gooyer ging
naar de Tros
Radiodocumentaire
van VARA over K.I.
„THEATER" VAN HET
TONEP. GFIAAGD
Paleis-beiaard gaat
weer spelen
Mime Theater naar
Londen
VANAVOND
MORGEN
Wilde vaart
FINANCIËLE
NOTITIES
Nieuwe boekjaar
bij Heineken
goed begonnen
„Geen leningen,
dan geen orders
Provocerend
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
j.na 2
MAANDAG 5 FEBRUARI 1968
103
Ze had ook de oude
piano geprobeerd en had die totaal
onbruikbaar bevonden, hij was niet
alleen helemaal ontstemd, maar ook
waren er verschillende hamers en
snaren gebroken. Nu stond ze op het
punt met haar vriendinnen een rond
gang door de kantines te maken. Mit-
zi, de stimulerende vrouwelijke geest
had dit zo besloten.
Terwijl de vrouwen zo naar de ne
derzetting liepen, trippelden een gro
te kudde geiten en enige schapen voor
de hutten heen en weer. De herder
en zijn hond hadden blijkbaar iedere
controle over de kudde verloren,
want de bellen der geiten rinkelden
in iedere richting en in een omme
zien verspreidden de beesten zich, ze
liepen de hutten binnen, sprongen op
tafels en bedden en snuffelden naar
etenswaren. Een reusachtige, zwarte
geitebok klom door een open venster
een kantine binnen, gevolgd door een
belangstellende schare wijfjes, ter
wijl een ander een ladder vond, die
naar het dak liep. Op die ladder volg
de hem een kleine clan. Spoedig kwa
men hele troepen mannen van alle
kanten opdagen, die de geiten onder
luid schatergelach verjoegen.
„Nee maar, dat is buitengewoon!"
klonk de klare stem van een Engels
man. „Hallo, hallo!"
Pauline herkende Norman Hunt,
die met een kruik in zijn hand door
het venster snrong. Hij pakte een
geit met een reusachtige slingerende
uier beet, nam het beest tussen zijn
knieën en begon het te melken. Ach
ter hem verscheen een andere geit,
die haar voorpoten op de venster
bank neerzette. Het beest keek vreed
zaam naar buiten, waarbij het op
een stuk pakpapier knabbelde, dat
kleiner en kleiner werd, tot het ten
slotte geheel in haar bek verdween.
Onderwijl was Norman Hunt's kruik
al overgelopen van de schuimende
melk. De gevangen geit draaide haar
hals om en keek met een aandachti
ge blik naar de knappe Engelsman,
die bezit van haar had genomen.
Heel spoedig vond Hunt's voorbeeld
navolging. Met kruiken gewapende
mannen zetten de geiten achterna,
pakten ze bij haar horens, drukten
tussen hun knieën, bogen zich voor
over en begonnen de melk uit haar
uiers te trekken. De oude Samuel
liep totaal hulpeloos de paden op en
neer, hij schreeuwde, vloekte, zwaai
de met zijn stok en riep om wraak.
Voor Norman, die iets van de oude
Grieken afwist, was dit een Olympisch
experiment. Hij liet de geit ontsnap
pen en dronk gretig uit de kroes.
Daarop maakte hij zijn verontschul
diging en bood de kroes achtereenvol
gens Pauline, Caroline, Mitzi en Ber-
ta aan, die er allen uit slurpten.
„Kijk eens, wat een slechte her
der, die zijn kudde laat weglopen, zo
dat die middenin de wolven terecht
komt! Ha, ha, ha. Kijk hem eens.
Hij knarst op zijn tanden. Hij wringt
zijn handen. Hij trekt zijn haren uit
zijn hoofd en slaat zich op de borst.
Hij huilt en klaagt. Hij barst bijna
van spijt en ergernis!"
Kolli, de oude hond raakte echter
niet van streek. Hij sprong de ven
sters in en uit, terwijl hij zijn stem
liet horen op een wijze, die beten in
de poten beloofde en plukken haar
met wortel en al uittrok. Dan weer
wa. hij op het dak en joeg de be
angste dieren met haastige spoed
weer naar beneden, rende een vol
gend ogenblik een laan in om een
paar deserteurs op te sporen die hij
terloops had gezien. Hij vloog een
man aan en beet naar hem, omdat
hij melk stal. Tenslotte had hij ze al
le weer gevangen en bijeengebracht,
lijf tegen lijf, blatend, in afwachting
van wat het lot verder over ze zou
beslissen.
Daarna ging Kolli naar zijn mees
ter Samuel en bleef voor hem staan,
buiten adem en zijn tong uit zijn bek
de ogen omhoog gericht.
Een diep geheimzinnig geluid steeg
op uit de borst van de schaapherder,
waarop Kolli een kort doordringend
geblaf deed horen en voorwaarts
sprong, terwijl de gehele kudde hem
op zijn bevel langzaam volgde en de
leiders hun plaats innamen. Ze trip
pelden voort het vrije veld tegemoet,
weg van de nederzetting. Samuel
wierp zijn knapzak over de schouder
en sjokte er achteraan.
Ze waren nog niet ver of Kolli hield
stil en keek achterom. Ai, had hij
die ene niet vergeten?! Dat kleine
mispunt met die kromme horens en
hangende onderlip die altijd te laat
kwam en altijd op eigen houtje erop
uitging. Hij rende de straat af en
met onfeilbaar instinct klom hij door
een raam, in de slaapzaal, waar een
grote groep mannen stond te brullen
van het lachen om een geit die in 3
bed lag, tot aan de nek toegedekt s
met een deken en de kop op het kus- z
sen.
Kolli beet een man in zijn been en
zijn blaf deed de gestoorde slaapster 5
onmiddellijk opstaan met een vlugge E
sprong. Geen man kon haar meer te- E
genhouden, in een wip was ze via de j
vensterbank naar buiten en rende de s~
laan uit naar de kudde, met Kolli S
achter haar aan.
En daarmede was de rust weerge- E
keerd in de nederzetting en op een E
paar schrammen veroorzaakt door de S
tanden van de hond en een scher- E
pe lucht in de slaapzaal na, had nie-
mand enig nadeel opgelopen van het jj
onverwacht bezoek der Rossmer-kud- S
de.
AMSTERDAM Zondagmiddag is in Amsterdam de
dichter Gerard den Brabander overleden. Hij is 67 jaar
geworden. Hij was de laatste van de grote troubadours
die we in ons land hebben gekend. Den Brabander die in
het burgerlijk leven Jan Jofriet heette was oospronkelijk
loketbediende bij de posterijen. Maar al vroeg werd hij
gegrepen door de bittere noodzaak gedichten te schrijven
en men kan zeggen dat hij niet alleen zijn leven heeft ge
wijd aan de poëzie, maar dat de poëzie ook zijn bestaan
heeft opgeëist. Den Brabander heeft nooit kunnen wen
nen aan een geordend bestaan, hij is niet alleen een zanger
geweest van lust en liefde, hij heeft ook geleefd naar de
grondslagen die de basis van zijn dichtwerk vormden. Hij
is altijd een man gebleven die aan de buitenkant van de
maatschappij zwierf, hij heeft zich nooit willen en kunnen
conformeren.
XXXI
E
Zodra Gusti bij machte was om S
kalm na te denken over de weinig be- S
nijdenswaardige toestand, waarin hij
zich bevond, besloot hij bij zichzelf,
dat Poulet beslist onmiddellijk bij hem 3
moest terugkeren.
Ze had een vrijdag gekozen om uit
nummer vijftien te ontvluchten. Die 3
dag was voordelig voor hem, want hij f
zou zaterdag en zondag de tijd hebben f
om haar te vinden. Het zou een be-
proeving voor hem zijn zich op zijn
kantoor te vertonen, maar hij zou zo
vlug na bureaussluiting kunnen ver- S
trekken, dat niemand enig vermoeden S
zou krijgen van het bijzondere onge- S
luk, dat hem "etroffen had.
Hij verliet zaterdagmiddag zijn huis S
en reed naar Muttenthal, waar hij een jj
nacht vertoefde en zich aan sombere -
overpeinzingen overgaf. Sinds hij wist 3
dat Poulet gevlucht was, uit koele
overwegingen en niet uit een opwel- 3
ling, begreep hij, dat het noodzakelijk 3
was, zorgvuldig te overwegen, welke 3
lijn hij te volgen had. In ieder geval S
moest hij proberen zijn zelfbeheersing E
te bewaren. Juist omdat dit het bitter-
ste ogenblik in zijn leven was, moest E
hij ferm stand houden en de situaties
op een meesterlijke manier zien te be- 5
heersen. Eén ding was echter zo klaar 5
als de dag: Poulet hield niet van hem. 3
Neen, ze gaf niets meer on. hem. Mis- 5
schien had ze dit wel nooit gedaan, jj
Maar ook dat mocht geen reden voor 3
te keren. Goed beschoud leefden tal 3
van mensen met elkaar, die absoluut s
haar zijn, om niet weer bij hem terug S
niets om elkaar gaven. Waarom zou- S
den zij dat ook niet kunnen doen? Hij S
zou nog liever genoegen nemen met E
haar koude onverschilligheid, dan het E
voorwerp te worden van publieke spot 5
en verachting. „Ze heeft hem in de 3
steek gelaten Ze is van hem weggelo- 3
pen"
Ondraaglijke schande. Hij zou liever 3
alles dan dat willen dragen. Hij be- 3
greep heel goed, dat Pauline niet naar 3
de Rossmer-werken was gegaan om jj
elektriciteit te bestuderen. Een krach- S
tiger stimuland had haar daarheen ge- 3
dreven.
(Wordt vervolgd) E
3728. Het was voor het kleine groepje daar beneden
niet mogelijk om zich een juiste voorstelling te maken
van hetgeen er gedurende deze dramatische ogenblikken
in David Lodge omging. Vreemd genoeg zijn wij mensen
geneigd om anderen bij de geringste lichamelijke afwij
king als minderwaardig te kwalificeren. Daarom be
schouwden de anderen David nu ook eigenlijk al niet
meer als menselijk. Zodra hij meer dan normale afme
tingen begon aan te nemen, scheen de arme kerel zijn
ware identiteit te verliezen. Zelfs Jane voelde dit zo aan.
Dat voortdurend groter wordende gedrocht kon toch haar
eigen broer niet zijn, ook al keek hij nog zo weemoedig
op haar neer! De kolossale voeten eisten hoe langer hoe
meer plaats op, doordat zij naar verhouding even snel
groeiden als de rest van David Lodge en het vijftal
deinsde verder achteruit. Professor Dubois schudde ver
slagen het hoofd, en stamelde: „Deze ontwikkeling had
den wij niet voorzien. Onze theorieën kloppen dus niet.
Dit proces is niet meer te stuiten. Arme David hij zal
weldra met toenemende snelheid gaan groeien!"
14. Rechter Tie betreedt de Ijsvogel Herberg. De hal
is vrij donker, maar het schijnsel van enkele kaarsen
is voldoende om te zien dat er een sfeer van rustige
welstand heerst, en dat alles goed onderhouden is.
Rechter Tie richt zich tot de bediende achter een klei
ne houten tafel bij de ingang en vraagt of er een ka
mer beschikbaar is. „Alle grote suites zijn bezet,
heer", zegt de jonge klerk die blijkbaar voorlopig de
plaats van de vermoorde kassier heeft ingenomen.
„Maar we hebben een mooie kleine kamer voor u aan
de achterzijde, op de tweede verdieping." „Dat is prach
tig", zegt de rechter, en hij schrijft zijn nieuwe naam
in het register dat de klerk tevoorschijn heeft ge
haald: Dokter Liang Moe, uit de hoofdstad. „Ik zou
graag een bad nemen voor ik naar mijn kamer ga",
vervolgt de rechter, „maar allereerst heb ik hier een
paar dingen die t «behoorden aan uw zo ongelukkig
omgekomen kassier. Kapitein Sioe verzocht me zijn
persoonlijke bezittingen bij u af te geven. Het gaat
om een telraam, een landkaart, wat kopergeld en en
kele visitekaarten. Kunt u er verder voor zorgen, dat
mijn bagage gehaald wordt bij de smid achter de
vismarkt?" „Dat komt in orde, dokter," zegt de klerk
„en hartelijk bedankt voor uw moeite. Als u mij wilt
volgen, breng ik u naar het gemeenschappelijk bad".
25. „Rits, rats!" nog een paar ferme halen met het
zakmes en er ontstond een opening in de zak, groot
genoeg om onze vriend do-tr te laten. Dat was op het
nippertje, want Tekko kon zijn adem haast niet langer
meer inhouden. Hij zette krachtig af tegen de bodem,
hield zijn neus kramoachtig dichtgeknepen en schoot
schuin omhoog, het daglicht tegemoet. „Pfff! Ohh! Hè!"
was het eerste dat Tekko Kon uitbrengen toen zijn rood
aangelopen bol boven de waterspiegel uitkwam en hij
met welbehagen frisse lucht hapte. „Dat scheelde maar
een haartje! Pfff! Hè! Ik had geen seconde langer
meer kunnen uithouden onder water! Pff! Ah! Kijk,
daar ligt een schip. Misschien dat ik mij daar wat kan
opknappen en zo. Wacht, ik zal er even heen zwem
men!" Met kalme slagen bewoog onze dappere nathals
zich in de richting van de boot. „Nee, niet op dat ha
venhoofd klimmen!" mompelde hij en hij zwom met
een grote boog om de achtersteven heen. „Wie weet
staan die twee schavuiten nog naar mij uit te kijken.
Ik moet op een andere manier aan boord zien te ko
men en wel zo, dat ik het minst in de gaten loop!"
In de oorlog was hij een verwoede
tegenstander van de bezetters. Hij was
ook roekeloos in zijn haat en verach
ting voor hen. Hij schreef illegale ge
dichten, liet die illegale tijdschriften
en bundels drukken en het is een won
der dat hij nooit is opgepakt. In zijn
gedachten was hij een pure romanti
cus, die leefde bij de genade van zijn
talent. Hij was ook een goed vakman,
iemand die een streng opgebouwd
vers kon schrijven. In het grote tumult
van de revolutie in onze dichtkunst die
ongeveer vijftien jaar geleden werd in
gezet, is Den Brabander op de achter
grond geraakt. Dit heeft hem pijn ge
daan maar het heeft hem niet weer
houden zichzelf trouw te blijven.
Hij heeft van zijn pijn, zijn verruk
king, van zijn overgave aan de dicht
kunst mededeling gedaan in goed ge
bouwde verzen. Zijn zware taal neigde
naar retoriek, maar die was met zo
veel eerlijkheid en bittere noodzaak
geladen dat, wat bij een ander ge
zwollen zou lijken, bij Den Brabander
van sonore kracht werd.
EINDHOVEN De schrijver van
zeeverhalen W. Spruit is in de nacht
van zaterdag op zondag 88 jaar oud
plotseling overleden in zijn woonplaats
Eindhoven. Onder de naam Willem de
Geus genoot hij veel waardering voor
de treffende wijze waarop hij situaties
en mensen van de waterkant beschreef.
Hij kon daaruit putten uit vele ervarin
gen die hij zelf op zee had beleefd.
Willem de Geus werd in Den Haag
geboren. Hij liep van huis weg toen hij
veertien jaar was. Zijn loopbaan be
gon hij bij de Scheveningse haringvis
serij. Spoedig kwam hij terecht bij de
grote vaart. Als stoker, steward, ma
troos en marconist zwierf hij over de
wereld op uiteenlopende schepen.
In het begin van de jaren dertig be
gon hij te publiceren. Zijn zeemans
verhalen verschenen in de vooroorlog
se De Groene Amsterdammer. Zijn
eerste roman „Wilde vaart" (1936)
trok veel aandacht. Het boek beleefde
verscheidene herdrukken. Twee jaar
later volgde de historische roman
„Piet Heyn". Naast de novelle ,,'t Ver
loren schip" verschenen van zijn hand
korte verhalen gebundeld als „Drijf
hout" en „Het verloren schip". Samen
met W. Boelhouwer sr. schreef hij
„Rond de horizon", een roman over de
oude zeilvaart.- De literatuur over de
zee kende hij als wèirilgeri. Geduren
de vele jaren bespiak hij deze boeken
in het maritieme maandblad „De Blau
we Wimpel".
Willem de Geus vond op latere leef
tijd een belangrijke functie bij Phi
lips in Eindhoven. De laatste jaren
werkte hij noest aan de samenstelling
van de eerste grote Nederlandse mari
tieme encyclopedie. Hij hoopte dat dit
jaar het eerste van de zes delen kon
verschijnen.
AMSTERDAM De Nederlandse
Operastichting geeft op 13 februari in
het Circustheater in Scheveningen de
landelijke première van een reeks
voorstellingen van „Die Fledermaus"
van Johann Strauss.
HILVERSUM I
18.00 Koorzang. 18.20 Uitzending van
de PSP. 18.30 Nws. en weerpraatje.
18.45 Act. 19.00 Op de man af. praatje.
19.05 Muziek en dienst: A. Kerkorgel-
concert: klassieke muziek; B. Radio
Dubbelkwartet: moderne geestelijke
liederen. 19.30 Stereo: Muziek rond de
klok van achten: gevar. muziekprogr.
20.05 Stereo: Metropole-ork.: amuse
mentsmuziek. 20.30 Stereo: Radio Ka
merorkest en solist: moderne muziek.
21.15 Honger of overvloed? klank
beeld. 21.30 Belgisch Nationaal orkest
(opn.): moderne muziek. 22.15 Litera-
ma: radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond
overdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vo-
caal-ensemble: moderne liederen. 23.15
Vertolkers beluisterd, muzikale lezing.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Radiojournaal. 18.25
Ik verbind U door..., praatje. 18.30
De tafel van (half) zeven: gevarieerd
programma. (19.08 Paris vous parle).
19.35-20.05 RVU: Waaruit bestaat de
verhouding van Nederland tot de Ned.
Antillen door H. Dennert. NRU. 20.05
Joods programma: Jeruzalem stad
van goud, stad van steen: klankbeeld.
20.30 Jazz in aktie: jazzmuziek. 21.00
Musonette: licht programma. 21.30 Vom
armen B.B.: klankbeeld gewijd aan
Bertolt Brecht. 22.00 Stereo: Lichte
orkestwerken en koorzang (gr.). 20.20
Bouw een huis: progr. van de Bond
zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Actua
liteiten. 22.55 Stereo. Metro's Midnight
Music: gevar. muziekprogr. 23.55-24.00
Nieuws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pi po de clown. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. CVK/IKOR/
RKK: 19.06 Kenmerk, de wekelijkse
actualiteitenrubriek over kerk en sa
menleving. AVRO: 19.32 AVRO's Sport-
panorama. STER. 19.56 Reclame. NTS
20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame.
AVRO: 20.20 De Ronnie Tober Show.
20.50 Duidelijk s.v.p.: politieke verken
ning. NTS: 22.20-22.25 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
NCRV: 19.03 Vanavond in Groningen...
gevar. programma. NTS: 20.00 Jour
naal. STER: 20.16 Reclame. NCRV:
20.20 Act. rubriek. 20.35 Rotterdams
Filharmonisch orkest en soliste o.l.v.
Edo de Waart: promenadeconcert.
21.05 De wagen naar Wenen (Kocar do
Vidne) Tsjechische speelfilm (Rijkskeu
ring: 18 jr.). 22.30 Avondsluiting. NTS.
22.35-22.40 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Londens Filharm. Orkest
(gr.): klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Act.
7.45 Stereo: Volksmuz. uit Italiaanse
bergstreken. 8.00 Nws. 8.10 NCRV,lied.
8.13 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Ra
diokoor: klass. geest. lied. 9.35 Water-
st. 9.40 Schoolrad. 10.00 Theologische
etherleergang. 10.35 Stereo: Gitaar-re
cital: klass. en mod. muz. 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee: gevar. progr. (plm.
12.23 Wij van het land; 12.27 Meded.
voor land- en tuinb.; 12.30 Nws. 12.40
Actualiteiten). 14.05 Schoolradio
14.30 Pizzicato: muz. middag-magazi
ne. (16.00-16.02 Nws 17.00 Overheids-
voorl.: De ontwikkeling v. d. Boven
windse eil. Vraaggespr. van Raymun-
do Debrot met gezaghebber J. J. Beau-
jon. 17.10 Voor de kinderen. 17.50 Sa
menvatting openingsceremonie 10e
Olympische Wintersp. te Grenoble.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Radiojourn.
8.20 Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.35
De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 NRU: Voorbesch. Olympische Win
tersp. 1968 in Grenoble. 9.40 Koormuz.
uit de Middeleeuwen en Renaissance.
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitam.: populair verzoekpl.pro-
gr. (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursber.
12.00 Stereo: Blokfluit, fluit, fagot, vio
la da gamba en clavecimbel: klass. en
mod. muz. 12.27 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz.
voor de landbouw. 12.40 Sportrevue.
13.00 Nws. 13.10 Radiojourn. NRU 13.30
De Lichte Muze belicht: muz. van Ned.
componisten. 14.25 Rostrum of compo
sers: internationaal forum met mod.
muz. AVRO: 15.00 De verdwenen ko
ning, hoorsp. 15.47 Stereo: Sopraan en
piano: mod. leid. 16.00 Nws. 16.02 Ste
reo: Viool en piano: klass. en mod.
muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixie-
Time. 17.30 Tussen 10 plus en 20 min:
lichte gr.muz. voor tieners.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze
Nederlandse Artiesten Revue op de
plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink - klaar,
zonder nonsens. (11.00 Nws.). 12.02 Zor-
ro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.02
Ekspres: gevar. platenprogr. (14.00
Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er - Jee - Em
- Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix:
licht platenprrtgr. (17.00 Nws).
MAANDAG 5 FEBRUARI 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van
gisteren). 10.20 Sportjournaal. 10.50
Gevar. progr. 12.00-13.30 Act.-kroniek.
16.40 Nws. 16.45 Filmreportage. 17.15
Filmreportage. 17.35 Filmreportage.
18.00-18.05 Nws. (Regionaal program
ma: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport. 19.53
Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-se-
rie. 19.59 Programma-overzicht. WDR:
18.05 Kleur: TV-serie. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Journaal. 19.10 Kleur: tv-
serie. 19.45 Programma-overzicht voor
de lopende week). 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Act. 21.00 Wedstrijd
spel. 21.45 TV-discussie. 22.30 Journaal,
commentaar en weerbericht. 20.50-23.25
Hey Joe, TV-spel (herh.).
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Der
Mann ohne Namen, TV-film. 18.20 Act.
en muziek. 18.55 Zirkus meines Lebens
TV-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws.
en act. 20.00 Dagboek uit de katholieke
kerk. 20.15 Kleur: Filmreportage. Aan
sluitend. Nws. 21.00 Iwan der Schreck-
liche, Russische speelfilm. Aansluitend
filmkritiek. 22.45 Nieuws, weerbericht
en actualiteiten.
SAN REMO De Amerikaanse zan
geres Eartha Kitt en de Fransman Sa-
cha Distel hebben zich niet in de finale
weten te plaat9en van het songfestival
in San Remo. Yoko Kishi uit Tokio en
Dionne Warwick en Wilson Picket uit
AMSTERDAM Gistermiddag is in
een ziekenhuis in Den Bosch op 71-ja
rige leeftijd overleden de kunstschilder
Gerard P. Adolfs. De heer Adolfs, die
in Semarang werd geboren, genoot
vooral bekendheid door zijn werken
van India, Javan, Bali, Japan, China,
en Egypte. Zijn werk werd geëxposeerd
in Nederland, o.a. Stedelijk Museum,
in Scandinavië, België, Frankrijk, Zwit
serland en Duitsland.
De heer Adolfs, die de laatste maan
den in Aalst woonde, werkte jarenlang
in Amsterdam. De crematie is a.s.
maandagmiddag op Ockenburg
PARIJS Marcelle Bordas, die voor
de laatste wereldoorlog roem oogstte
met haar lied „La femme a barbe" is
woensdag op 70-jarige leeftijd in Pa
rijs overleden. Zij debuteerde in 1925
met Mistinguett en Fernandel en was
op haar best als zij matrozenliederen
zong.
HILVERSUM Na een ziekte van
ruim een half jaar is Ilse Wessel, tele-
visie-omroepster van de AVRO, donder
dagavond weer op 't scherm verschenen.
Bij het begin van de AVRO-uitzen -
ding van donderdag werd zij verwel
komd door programmaleider Ger Lug-
tenburg. die haar namens de AVRO een
ruiker aanbood.
Amerika zijn tot nu toe de enige niet-
Italianen die zaterdag in de finale mo
gen uitkomen.
Andere niet-Italianen, die door de
verschillende, zich in heel Italië bevin
dende jury's werden weggestemd zijn
onder meer: Timi Yoro uit Chicago,
Nino Ferrer uit Frankrijk en de com
bo's „The Cowsills" uit Amerika en
„The Rokes" uit Engeland. De jury's,
waarin verslaggevers en televisiekij
kers zitting hadden, maakten hun keus
op grond van de presentatie van de zan
gers van nieuwe Italiaanse liedjes.
Vrijdag vindt de tweede halve-finale
plaats in de grote zaal van het San Re
mo Casino. Hieraan zullen onder meer
Paul Anka en Louis Armstrong als bui
tenlanders deelnemen. Voor Italië zingt
o.a. Domenico Modugno.
De Italiaanse zangers, die zich don
derdagavond voor de finale'wisten te
plaatsen waren Ornella Vanoni, Wilma
Goich, Gigliola Cinquetti en Little Tony.
HILVERSUM Rijk de Gooyer
wordt producent van de TROS-televisie.
Hij zal in de zomer bij deze omroep in
dienst treden.
De serie shows voor de AVRO-televi-
sie, waarin Rijk de Gooyer met Johnny
Kraaykamp als „paar apart" optrad, zal
in verband met deze benoeming dit
seizoen worden beëindigd.
HILVERSUM De Vara zendt op
woensdag 7 februari van 21.50 tot 22.30
over Hilversum 2 een radiodocumentaire
uit over kunstmatige inseminatie b(j de
mens.
In het programma zullen enkele ou
ders aan het woord komen, die door
middel van kunstmatige inseminatie
kinderen hebben gekregen. Een arts
zal vertellen over zijn ervaringen met
kunstmatige inseminatie. Verder is er
een vraaggesprek met een donor.
UTRECHT Op de tweede dag van
de „Cinemanifestatie 1968" in Utrecht
is de eerste korte Nederlandse film on
der de titel „Objectief gezien" ver
toond. In de loop van de week zullen
nog negen andere korte Nederlandse
films in première gaan.
Fred van Doren maakte deze 19 mi
nuten durende zwartwitfilm en heeft
daarbij de functie van de dialogen ach
terwege gelaten omdat hij deze een
voudig in zijn beelden kwijt kon. Het
ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk werk verleende „Ob
jectief gezien" een subsidie van 19.000
gulden. In de film spelen Ankie Vroom,
Machteld Schrameyer, Frits Müller en
Coen de Groot.
De cinemanifestatie vertoonde van
daag twee hoofdfilms, namelijk de
ruim twee uur durende Engelse pro-
duktie van „Herostratus" (kosten tach
tigduizend gulden) naar de regie van
Don Levy, die bij de vertoning van de
film in Utrecht aanwezig was, en de
reeds veel besproken film „La Reli-
gieuse" uit Frankrijk van Jacques Ri-
vette. De vertoning van deze film is in
Frankrijk lange tijd verboden geweest.
Een aantal acteurs, actrices en regis
seurs heeft hun aanvankelijk toegezeg
de bezoek aan Utrecht af moeten zeg
gen. Behalve Peter Cook (hoofdrol in
de film „Bedazzeled", die eveneens in
première ging) en de Italiaanse regis
seur Marco Bellochio, kon ook de Tsje
chische regisseuse Vera Chytilova niet
komen, terwijl de Italiaanse actrice
Elda Tattoli eveneens verstek heeft
moeten laten gaan.
AMSTERDAM De gang van za
ken bij Heineken's Bierbrouwerij Maat
schappij NV in de eerste 4 maanden
van het boekjaar 1967/68 vertoont een
gunstig beeld, maar daar mogen geen
conclusies voor het gehele boekjaar aan
verbonden worden, zo deelde het be
stuur op de jaarvergadering mee. De
percentuele stijging van de omzet in
binnen- en buitenland is ongeveer op
hetzelfde niveau gebleven als in de
overeenkomstige periode van 1966 67.
Voor wat de Nederlandse markt be
treft is Heineken niet bevreesd voor d«
activiteiten Allied Breweries, zo deelde
het bestuur naar aanleiding van een
vraag hierover mee. Voor de eerste 3
jaar zal het noodzakelijk zijn elk jaar
een bedrag van f 20 f 25 min. in het
produktieapparaat te investeren. De in
het jaarverslag genoemde verminde
ring in de progressiviteit van het bin
nenlands bierverbruik wordt niet van
vandaag op morgen verwacht, maar
men is er wel op bedacht. Op dit moment
is het nog zo dat het bierverbruik in Ne
derland sneller stijgt dan in de omrin
gende landen, omdat het kwantitatieve
verbruik hier nog steeds geringer is.
Men zal rekening moeten houden met
een toenemende concurrentie. De inves
tering in Rotterdam van f 80 min. heeft
betrekking op een periode van 10 jaar
en een technische capaciteit van 1,8
miljoen hectoliter. Bovendien moet
hierbij nog in aanmerking worden ge
nomen, dat een technische capaciteit
nog geen verkoopcapaciteit is.
Voor algehele consolidatie van de
deelnemingen is het bestuur niet ent
housiast, zo luidde het antwoord op een
vraag van een vertegenwoordiger van
de Vereeniging Effectenbescherming.
Dit wordt niet van bijzonder belang
voor de aandeelhouders geacht. Aan
dezelfde vragensteller werd meege
deeld, dat een bijzondere waakzaam
heid bij het loonbeleid een uitermate
belangrijk element voor de verdere
groei en bloei van de onderneming
wordt geacht.
DEN HAAG Aangezien Nederland
tot dusver slechts een zeer beperkt be
drag ter beschikking heeft gesteld van
de Inter-Amerikaanse Ontwikkelings
bank, kan het thans geen orders krij
gen die door leningen van deze bank
worden gefinancierd. Dit heeft minis
ter Udink (Ontwikkelingshulp) meege
deeld in een brief aan de voorzitter
van de Tweede Kamer.
De bank heeft enige tijd geleden
bepaald dat orders die worden gefinan
cierd met leningen van de bank niet
meer kunnen worden geplaatst in in
dustrielanden die de Inter-Amerikaan -
se Ontwikkelingsbank niet voldoende
geld hebben verschaft. Voordien kon
den orders overal ter wereld worden
geplaatst.
Reeds voordat de maatregel bekend
werd had Nederland zich in beginsel
bereid verklaard een lening van de
bank op de Nederlandse kapitaalmarkt
toe te laten, waarvan de opbrengst vrij
besteedbaar is. Als het inderdaad tot
een dergelijke uitgifte komt, zijn de
moeilijkheden opgelost, aldus de mi
nister. Tot dusver zijn de orders voor
de Nederlandse industrie, die betaald
werden met leningen van de bank, ge
ring geweest.
MAASTRICHT Enkele tientallen
toeschouwers ztfn zaterdagavond het po
dium van de Maasstrlchtse schouwburg
opgestormd om aan de voorstelling van
„Hooggeëerd publiek" door Theater een
voortijdig einde te maken.
Het stuk, dat in Maastricht in voor
première ging, beleeft vanavond in Nij
megen zijn première. Het is van de
Duitse auteur Peter Handke en uit de
oorspronkelijke titel „Publikumsbe-
schimpfung" blijkt al dat het het pu
bliek tot reacties provoceert. Na drie
kwart van het stuk werden de scheld
partijen en de jongste bezoekers, onder
wie leerlingen van de toneelschool, te
gortig.
Ze stormden het podium op en belet
ten door te dansen en te gaan zitten de
uitvoering. De acteurs werden tot ach
ter de coulissen teruggedreven en er
werden vuilnisemmers op het podium
omgekeerd.
AMSTERDAM De beiaard van 't
Koninklijk Paleis aan de Dam in Am
sterdam zal maandag a.s. voor het
eerst sinds jaren weer bespeeld wor
den. Als onderdeel van de restauraties
in het paleis was ook het klokkenspel
grondig nagekeken. Er moesten o.m.
een aantal klokken vervangen worden.
Men is daar nu mee gereed gekomen
en van maandag a.s. af zal weer gere
geld iedere maandag tussen 12 en 13
uur op de beiaard geconcerteerd wor
den. Óp 5 februari speelt Jan Albers
uit Badhoevedorp, de beiaardier van de
Munttoren.
AMSTERDAM Het Nederlandse
Mime-Theater Will Spoor heeft een uit
nodiging ontvangen om van 5 tot 26
februari a.s o.p te treden in The Arts
Laboratory Theatre in Londen. Vier
leden van het gezelschap, Ellen Uitzin-
ger, Hein Vrasdonk, Will Spoor en
Guus de Mol, zullen het programma
The Art of Fugue" uitvoeren.
Twee onderdelen van dit program
ma („Pink Metronome" en „Penis In
vention") werden vorig jaar juni bij de
premières ter gelegenheid van het in
ternationale mime-festival in Zürich
zeer kritisch ontvangen.