Dichter Gerard den Brabander en schrijver De Geus overleden Verzetsman Zeevaarder Topsterren sneuvelden bij Songfestival te San Remo Première Nederlandse film op „Cinemanefestatie" 1968 „Die Fledermaus" bij Nederlandse Opera Gerard A. Adolfs overleden Marcelle Bordes overleden Ilse Wessel terug Rijk de Gooyer ging naar de Tros Radiodocumentaire van VARA over K.I. „THEATER" VAN HET TONEP. GFIAAGD Paleis-beiaard gaat weer spelen Mime Theater naar Londen VANAVOND MORGEN Wilde vaart FINANCIËLE NOTITIES Nieuwe boekjaar bij Heineken goed begonnen „Geen leningen, dan geen orders Provocerend PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG j.na 2 MAANDAG 5 FEBRUARI 1968 103 Ze had ook de oude piano geprobeerd en had die totaal onbruikbaar bevonden, hij was niet alleen helemaal ontstemd, maar ook waren er verschillende hamers en snaren gebroken. Nu stond ze op het punt met haar vriendinnen een rond gang door de kantines te maken. Mit- zi, de stimulerende vrouwelijke geest had dit zo besloten. Terwijl de vrouwen zo naar de ne derzetting liepen, trippelden een gro te kudde geiten en enige schapen voor de hutten heen en weer. De herder en zijn hond hadden blijkbaar iedere controle over de kudde verloren, want de bellen der geiten rinkelden in iedere richting en in een omme zien verspreidden de beesten zich, ze liepen de hutten binnen, sprongen op tafels en bedden en snuffelden naar etenswaren. Een reusachtige, zwarte geitebok klom door een open venster een kantine binnen, gevolgd door een belangstellende schare wijfjes, ter wijl een ander een ladder vond, die naar het dak liep. Op die ladder volg de hem een kleine clan. Spoedig kwa men hele troepen mannen van alle kanten opdagen, die de geiten onder luid schatergelach verjoegen. „Nee maar, dat is buitengewoon!" klonk de klare stem van een Engels man. „Hallo, hallo!" Pauline herkende Norman Hunt, die met een kruik in zijn hand door het venster snrong. Hij pakte een geit met een reusachtige slingerende uier beet, nam het beest tussen zijn knieën en begon het te melken. Ach ter hem verscheen een andere geit, die haar voorpoten op de venster bank neerzette. Het beest keek vreed zaam naar buiten, waarbij het op een stuk pakpapier knabbelde, dat kleiner en kleiner werd, tot het ten slotte geheel in haar bek verdween. Onderwijl was Norman Hunt's kruik al overgelopen van de schuimende melk. De gevangen geit draaide haar hals om en keek met een aandachti ge blik naar de knappe Engelsman, die bezit van haar had genomen. Heel spoedig vond Hunt's voorbeeld navolging. Met kruiken gewapende mannen zetten de geiten achterna, pakten ze bij haar horens, drukten tussen hun knieën, bogen zich voor over en begonnen de melk uit haar uiers te trekken. De oude Samuel liep totaal hulpeloos de paden op en neer, hij schreeuwde, vloekte, zwaai de met zijn stok en riep om wraak. Voor Norman, die iets van de oude Grieken afwist, was dit een Olympisch experiment. Hij liet de geit ontsnap pen en dronk gretig uit de kroes. Daarop maakte hij zijn verontschul diging en bood de kroes achtereenvol gens Pauline, Caroline, Mitzi en Ber- ta aan, die er allen uit slurpten. „Kijk eens, wat een slechte her der, die zijn kudde laat weglopen, zo dat die middenin de wolven terecht komt! Ha, ha, ha. Kijk hem eens. Hij knarst op zijn tanden. Hij wringt zijn handen. Hij trekt zijn haren uit zijn hoofd en slaat zich op de borst. Hij huilt en klaagt. Hij barst bijna van spijt en ergernis!" Kolli, de oude hond raakte echter niet van streek. Hij sprong de ven sters in en uit, terwijl hij zijn stem liet horen op een wijze, die beten in de poten beloofde en plukken haar met wortel en al uittrok. Dan weer wa. hij op het dak en joeg de be angste dieren met haastige spoed weer naar beneden, rende een vol gend ogenblik een laan in om een paar deserteurs op te sporen die hij terloops had gezien. Hij vloog een man aan en beet naar hem, omdat hij melk stal. Tenslotte had hij ze al le weer gevangen en bijeengebracht, lijf tegen lijf, blatend, in afwachting van wat het lot verder over ze zou beslissen. Daarna ging Kolli naar zijn mees ter Samuel en bleef voor hem staan, buiten adem en zijn tong uit zijn bek de ogen omhoog gericht. Een diep geheimzinnig geluid steeg op uit de borst van de schaapherder, waarop Kolli een kort doordringend geblaf deed horen en voorwaarts sprong, terwijl de gehele kudde hem op zijn bevel langzaam volgde en de leiders hun plaats innamen. Ze trip pelden voort het vrije veld tegemoet, weg van de nederzetting. Samuel wierp zijn knapzak over de schouder en sjokte er achteraan. Ze waren nog niet ver of Kolli hield stil en keek achterom. Ai, had hij die ene niet vergeten?! Dat kleine mispunt met die kromme horens en hangende onderlip die altijd te laat kwam en altijd op eigen houtje erop uitging. Hij rende de straat af en met onfeilbaar instinct klom hij door een raam, in de slaapzaal, waar een grote groep mannen stond te brullen van het lachen om een geit die in 3 bed lag, tot aan de nek toegedekt s met een deken en de kop op het kus- z sen. Kolli beet een man in zijn been en zijn blaf deed de gestoorde slaapster 5 onmiddellijk opstaan met een vlugge E sprong. Geen man kon haar meer te- E genhouden, in een wip was ze via de j vensterbank naar buiten en rende de s~ laan uit naar de kudde, met Kolli S achter haar aan. En daarmede was de rust weerge- E keerd in de nederzetting en op een E paar schrammen veroorzaakt door de S tanden van de hond en een scher- E pe lucht in de slaapzaal na, had nie- mand enig nadeel opgelopen van het jj onverwacht bezoek der Rossmer-kud- S de. AMSTERDAM Zondagmiddag is in Amsterdam de dichter Gerard den Brabander overleden. Hij is 67 jaar geworden. Hij was de laatste van de grote troubadours die we in ons land hebben gekend. Den Brabander die in het burgerlijk leven Jan Jofriet heette was oospronkelijk loketbediende bij de posterijen. Maar al vroeg werd hij gegrepen door de bittere noodzaak gedichten te schrijven en men kan zeggen dat hij niet alleen zijn leven heeft ge wijd aan de poëzie, maar dat de poëzie ook zijn bestaan heeft opgeëist. Den Brabander heeft nooit kunnen wen nen aan een geordend bestaan, hij is niet alleen een zanger geweest van lust en liefde, hij heeft ook geleefd naar de grondslagen die de basis van zijn dichtwerk vormden. Hij is altijd een man gebleven die aan de buitenkant van de maatschappij zwierf, hij heeft zich nooit willen en kunnen conformeren. XXXI E Zodra Gusti bij machte was om S kalm na te denken over de weinig be- S nijdenswaardige toestand, waarin hij zich bevond, besloot hij bij zichzelf, dat Poulet beslist onmiddellijk bij hem 3 moest terugkeren. Ze had een vrijdag gekozen om uit nummer vijftien te ontvluchten. Die 3 dag was voordelig voor hem, want hij f zou zaterdag en zondag de tijd hebben f om haar te vinden. Het zou een be- proeving voor hem zijn zich op zijn kantoor te vertonen, maar hij zou zo vlug na bureaussluiting kunnen ver- S trekken, dat niemand enig vermoeden S zou krijgen van het bijzondere onge- S luk, dat hem "etroffen had. Hij verliet zaterdagmiddag zijn huis S en reed naar Muttenthal, waar hij een jj nacht vertoefde en zich aan sombere - overpeinzingen overgaf. Sinds hij wist 3 dat Poulet gevlucht was, uit koele overwegingen en niet uit een opwel- 3 ling, begreep hij, dat het noodzakelijk 3 was, zorgvuldig te overwegen, welke 3 lijn hij te volgen had. In ieder geval S moest hij proberen zijn zelfbeheersing E te bewaren. Juist omdat dit het bitter- ste ogenblik in zijn leven was, moest E hij ferm stand houden en de situaties op een meesterlijke manier zien te be- 5 heersen. Eén ding was echter zo klaar 5 als de dag: Poulet hield niet van hem. 3 Neen, ze gaf niets meer on. hem. Mis- 5 schien had ze dit wel nooit gedaan, jj Maar ook dat mocht geen reden voor 3 te keren. Goed beschoud leefden tal 3 van mensen met elkaar, die absoluut s haar zijn, om niet weer bij hem terug S niets om elkaar gaven. Waarom zou- S den zij dat ook niet kunnen doen? Hij S zou nog liever genoegen nemen met E haar koude onverschilligheid, dan het E voorwerp te worden van publieke spot 5 en verachting. „Ze heeft hem in de 3 steek gelaten Ze is van hem weggelo- 3 pen" Ondraaglijke schande. Hij zou liever 3 alles dan dat willen dragen. Hij be- 3 greep heel goed, dat Pauline niet naar 3 de Rossmer-werken was gegaan om jj elektriciteit te bestuderen. Een krach- S tiger stimuland had haar daarheen ge- 3 dreven. (Wordt vervolgd) E 3728. Het was voor het kleine groepje daar beneden niet mogelijk om zich een juiste voorstelling te maken van hetgeen er gedurende deze dramatische ogenblikken in David Lodge omging. Vreemd genoeg zijn wij mensen geneigd om anderen bij de geringste lichamelijke afwij king als minderwaardig te kwalificeren. Daarom be schouwden de anderen David nu ook eigenlijk al niet meer als menselijk. Zodra hij meer dan normale afme tingen begon aan te nemen, scheen de arme kerel zijn ware identiteit te verliezen. Zelfs Jane voelde dit zo aan. Dat voortdurend groter wordende gedrocht kon toch haar eigen broer niet zijn, ook al keek hij nog zo weemoedig op haar neer! De kolossale voeten eisten hoe langer hoe meer plaats op, doordat zij naar verhouding even snel groeiden als de rest van David Lodge en het vijftal deinsde verder achteruit. Professor Dubois schudde ver slagen het hoofd, en stamelde: „Deze ontwikkeling had den wij niet voorzien. Onze theorieën kloppen dus niet. Dit proces is niet meer te stuiten. Arme David hij zal weldra met toenemende snelheid gaan groeien!" 14. Rechter Tie betreedt de Ijsvogel Herberg. De hal is vrij donker, maar het schijnsel van enkele kaarsen is voldoende om te zien dat er een sfeer van rustige welstand heerst, en dat alles goed onderhouden is. Rechter Tie richt zich tot de bediende achter een klei ne houten tafel bij de ingang en vraagt of er een ka mer beschikbaar is. „Alle grote suites zijn bezet, heer", zegt de jonge klerk die blijkbaar voorlopig de plaats van de vermoorde kassier heeft ingenomen. „Maar we hebben een mooie kleine kamer voor u aan de achterzijde, op de tweede verdieping." „Dat is prach tig", zegt de rechter, en hij schrijft zijn nieuwe naam in het register dat de klerk tevoorschijn heeft ge haald: Dokter Liang Moe, uit de hoofdstad. „Ik zou graag een bad nemen voor ik naar mijn kamer ga", vervolgt de rechter, „maar allereerst heb ik hier een paar dingen die t «behoorden aan uw zo ongelukkig omgekomen kassier. Kapitein Sioe verzocht me zijn persoonlijke bezittingen bij u af te geven. Het gaat om een telraam, een landkaart, wat kopergeld en en kele visitekaarten. Kunt u er verder voor zorgen, dat mijn bagage gehaald wordt bij de smid achter de vismarkt?" „Dat komt in orde, dokter," zegt de klerk „en hartelijk bedankt voor uw moeite. Als u mij wilt volgen, breng ik u naar het gemeenschappelijk bad". 25. „Rits, rats!" nog een paar ferme halen met het zakmes en er ontstond een opening in de zak, groot genoeg om onze vriend do-tr te laten. Dat was op het nippertje, want Tekko kon zijn adem haast niet langer meer inhouden. Hij zette krachtig af tegen de bodem, hield zijn neus kramoachtig dichtgeknepen en schoot schuin omhoog, het daglicht tegemoet. „Pfff! Ohh! Hè!" was het eerste dat Tekko Kon uitbrengen toen zijn rood aangelopen bol boven de waterspiegel uitkwam en hij met welbehagen frisse lucht hapte. „Dat scheelde maar een haartje! Pfff! Hè! Ik had geen seconde langer meer kunnen uithouden onder water! Pff! Ah! Kijk, daar ligt een schip. Misschien dat ik mij daar wat kan opknappen en zo. Wacht, ik zal er even heen zwem men!" Met kalme slagen bewoog onze dappere nathals zich in de richting van de boot. „Nee, niet op dat ha venhoofd klimmen!" mompelde hij en hij zwom met een grote boog om de achtersteven heen. „Wie weet staan die twee schavuiten nog naar mij uit te kijken. Ik moet op een andere manier aan boord zien te ko men en wel zo, dat ik het minst in de gaten loop!" In de oorlog was hij een verwoede tegenstander van de bezetters. Hij was ook roekeloos in zijn haat en verach ting voor hen. Hij schreef illegale ge dichten, liet die illegale tijdschriften en bundels drukken en het is een won der dat hij nooit is opgepakt. In zijn gedachten was hij een pure romanti cus, die leefde bij de genade van zijn talent. Hij was ook een goed vakman, iemand die een streng opgebouwd vers kon schrijven. In het grote tumult van de revolutie in onze dichtkunst die ongeveer vijftien jaar geleden werd in gezet, is Den Brabander op de achter grond geraakt. Dit heeft hem pijn ge daan maar het heeft hem niet weer houden zichzelf trouw te blijven. Hij heeft van zijn pijn, zijn verruk king, van zijn overgave aan de dicht kunst mededeling gedaan in goed ge bouwde verzen. Zijn zware taal neigde naar retoriek, maar die was met zo veel eerlijkheid en bittere noodzaak geladen dat, wat bij een ander ge zwollen zou lijken, bij Den Brabander van sonore kracht werd. EINDHOVEN De schrijver van zeeverhalen W. Spruit is in de nacht van zaterdag op zondag 88 jaar oud plotseling overleden in zijn woonplaats Eindhoven. Onder de naam Willem de Geus genoot hij veel waardering voor de treffende wijze waarop hij situaties en mensen van de waterkant beschreef. Hij kon daaruit putten uit vele ervarin gen die hij zelf op zee had beleefd. Willem de Geus werd in Den Haag geboren. Hij liep van huis weg toen hij veertien jaar was. Zijn loopbaan be gon hij bij de Scheveningse haringvis serij. Spoedig kwam hij terecht bij de grote vaart. Als stoker, steward, ma troos en marconist zwierf hij over de wereld op uiteenlopende schepen. In het begin van de jaren dertig be gon hij te publiceren. Zijn zeemans verhalen verschenen in de vooroorlog se De Groene Amsterdammer. Zijn eerste roman „Wilde vaart" (1936) trok veel aandacht. Het boek beleefde verscheidene herdrukken. Twee jaar later volgde de historische roman „Piet Heyn". Naast de novelle ,,'t Ver loren schip" verschenen van zijn hand korte verhalen gebundeld als „Drijf hout" en „Het verloren schip". Samen met W. Boelhouwer sr. schreef hij „Rond de horizon", een roman over de oude zeilvaart.- De literatuur over de zee kende hij als wèirilgeri. Geduren de vele jaren bespiak hij deze boeken in het maritieme maandblad „De Blau we Wimpel". Willem de Geus vond op latere leef tijd een belangrijke functie bij Phi lips in Eindhoven. De laatste jaren werkte hij noest aan de samenstelling van de eerste grote Nederlandse mari tieme encyclopedie. Hij hoopte dat dit jaar het eerste van de zes delen kon verschijnen. AMSTERDAM De Nederlandse Operastichting geeft op 13 februari in het Circustheater in Scheveningen de landelijke première van een reeks voorstellingen van „Die Fledermaus" van Johann Strauss. HILVERSUM I 18.00 Koorzang. 18.20 Uitzending van de PSP. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de man af. praatje. 19.05 Muziek en dienst: A. Kerkorgel- concert: klassieke muziek; B. Radio Dubbelkwartet: moderne geestelijke liederen. 19.30 Stereo: Muziek rond de klok van achten: gevar. muziekprogr. 20.05 Stereo: Metropole-ork.: amuse mentsmuziek. 20.30 Stereo: Radio Ka merorkest en solist: moderne muziek. 21.15 Honger of overvloed? klank beeld. 21.30 Belgisch Nationaal orkest (opn.): moderne muziek. 22.15 Litera- ma: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond overdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vo- caal-ensemble: moderne liederen. 23.15 Vertolkers beluisterd, muzikale lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind U door..., praatje. 18.30 De tafel van (half) zeven: gevarieerd programma. (19.08 Paris vous parle). 19.35-20.05 RVU: Waaruit bestaat de verhouding van Nederland tot de Ned. Antillen door H. Dennert. NRU. 20.05 Joods programma: Jeruzalem stad van goud, stad van steen: klankbeeld. 20.30 Jazz in aktie: jazzmuziek. 21.00 Musonette: licht programma. 21.30 Vom armen B.B.: klankbeeld gewijd aan Bertolt Brecht. 22.00 Stereo: Lichte orkestwerken en koorzang (gr.). 20.20 Bouw een huis: progr. van de Bond zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Actua liteiten. 22.55 Stereo. Metro's Midnight Music: gevar. muziekprogr. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pi po de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. CVK/IKOR/ RKK: 19.06 Kenmerk, de wekelijkse actualiteitenrubriek over kerk en sa menleving. AVRO: 19.32 AVRO's Sport- panorama. STER. 19.56 Reclame. NTS 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 De Ronnie Tober Show. 20.50 Duidelijk s.v.p.: politieke verken ning. NTS: 22.20-22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. NCRV: 19.03 Vanavond in Groningen... gevar. programma. NTS: 20.00 Jour naal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Act. rubriek. 20.35 Rotterdams Filharmonisch orkest en soliste o.l.v. Edo de Waart: promenadeconcert. 21.05 De wagen naar Wenen (Kocar do Vidne) Tsjechische speelfilm (Rijkskeu ring: 18 jr.). 22.30 Avondsluiting. NTS. 22.35-22.40 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Londens Filharm. Orkest (gr.): klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Volksmuz. uit Italiaanse bergstreken. 8.00 Nws. 8.10 NCRV,lied. 8.13 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Ra diokoor: klass. geest. lied. 9.35 Water- st. 9.40 Schoolrad. 10.00 Theologische etherleergang. 10.35 Stereo: Gitaar-re cital: klass. en mod. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (plm. 12.23 Wij van het land; 12.27 Meded. voor land- en tuinb.; 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten). 14.05 Schoolradio 14.30 Pizzicato: muz. middag-magazi ne. (16.00-16.02 Nws 17.00 Overheids- voorl.: De ontwikkeling v. d. Boven windse eil. Vraaggespr. van Raymun- do Debrot met gezaghebber J. J. Beau- jon. 17.10 Voor de kinderen. 17.50 Sa menvatting openingsceremonie 10e Olympische Wintersp. te Grenoble. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Radiojourn. 8.20 Lichte grammofoonmuz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 NRU: Voorbesch. Olympische Win tersp. 1968 in Grenoble. 9.40 Koormuz. uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitam.: populair verzoekpl.pro- gr. (11.00-11.02 Nws.). 11.55 Beursber. 12.00 Stereo: Blokfluit, fluit, fagot, vio la da gamba en clavecimbel: klass. en mod. muz. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Radiojourn. NRU 13.30 De Lichte Muze belicht: muz. van Ned. componisten. 14.25 Rostrum of compo sers: internationaal forum met mod. muz. AVRO: 15.00 De verdwenen ko ning, hoorsp. 15.47 Stereo: Sopraan en piano: mod. leid. 16.00 Nws. 16.02 Ste reo: Viool en piano: klass. en mod. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixie- Time. 17.30 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gr.muz. voor tieners. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Nederlandse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink - klaar, zonder nonsens. (11.00 Nws.). 12.02 Zor- ro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres: gevar. platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix: licht platenprrtgr. (17.00 Nws). MAANDAG 5 FEBRUARI 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van gisteren). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Gevar. progr. 12.00-13.30 Act.-kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Filmreportage. 17.15 Filmreportage. 17.35 Filmreportage. 18.00-18.05 Nws. (Regionaal program ma: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport. 19.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 TV-se- rie. 19.59 Programma-overzicht. WDR: 18.05 Kleur: TV-serie. 18.25 Goeden avond. 18.30 Journaal. 19.10 Kleur: tv- serie. 19.45 Programma-overzicht voor de lopende week). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Act. 21.00 Wedstrijd spel. 21.45 TV-discussie. 22.30 Journaal, commentaar en weerbericht. 20.50-23.25 Hey Joe, TV-spel (herh.). DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Der Mann ohne Namen, TV-film. 18.20 Act. en muziek. 18.55 Zirkus meines Lebens TV-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Kleur: Filmreportage. Aan sluitend. Nws. 21.00 Iwan der Schreck- liche, Russische speelfilm. Aansluitend filmkritiek. 22.45 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. SAN REMO De Amerikaanse zan geres Eartha Kitt en de Fransman Sa- cha Distel hebben zich niet in de finale weten te plaat9en van het songfestival in San Remo. Yoko Kishi uit Tokio en Dionne Warwick en Wilson Picket uit AMSTERDAM Gistermiddag is in een ziekenhuis in Den Bosch op 71-ja rige leeftijd overleden de kunstschilder Gerard P. Adolfs. De heer Adolfs, die in Semarang werd geboren, genoot vooral bekendheid door zijn werken van India, Javan, Bali, Japan, China, en Egypte. Zijn werk werd geëxposeerd in Nederland, o.a. Stedelijk Museum, in Scandinavië, België, Frankrijk, Zwit serland en Duitsland. De heer Adolfs, die de laatste maan den in Aalst woonde, werkte jarenlang in Amsterdam. De crematie is a.s. maandagmiddag op Ockenburg PARIJS Marcelle Bordas, die voor de laatste wereldoorlog roem oogstte met haar lied „La femme a barbe" is woensdag op 70-jarige leeftijd in Pa rijs overleden. Zij debuteerde in 1925 met Mistinguett en Fernandel en was op haar best als zij matrozenliederen zong. HILVERSUM Na een ziekte van ruim een half jaar is Ilse Wessel, tele- visie-omroepster van de AVRO, donder dagavond weer op 't scherm verschenen. Bij het begin van de AVRO-uitzen - ding van donderdag werd zij verwel komd door programmaleider Ger Lug- tenburg. die haar namens de AVRO een ruiker aanbood. Amerika zijn tot nu toe de enige niet- Italianen die zaterdag in de finale mo gen uitkomen. Andere niet-Italianen, die door de verschillende, zich in heel Italië bevin dende jury's werden weggestemd zijn onder meer: Timi Yoro uit Chicago, Nino Ferrer uit Frankrijk en de com bo's „The Cowsills" uit Amerika en „The Rokes" uit Engeland. De jury's, waarin verslaggevers en televisiekij kers zitting hadden, maakten hun keus op grond van de presentatie van de zan gers van nieuwe Italiaanse liedjes. Vrijdag vindt de tweede halve-finale plaats in de grote zaal van het San Re mo Casino. Hieraan zullen onder meer Paul Anka en Louis Armstrong als bui tenlanders deelnemen. Voor Italië zingt o.a. Domenico Modugno. De Italiaanse zangers, die zich don derdagavond voor de finale'wisten te plaatsen waren Ornella Vanoni, Wilma Goich, Gigliola Cinquetti en Little Tony. HILVERSUM Rijk de Gooyer wordt producent van de TROS-televisie. Hij zal in de zomer bij deze omroep in dienst treden. De serie shows voor de AVRO-televi- sie, waarin Rijk de Gooyer met Johnny Kraaykamp als „paar apart" optrad, zal in verband met deze benoeming dit seizoen worden beëindigd. HILVERSUM De Vara zendt op woensdag 7 februari van 21.50 tot 22.30 over Hilversum 2 een radiodocumentaire uit over kunstmatige inseminatie b(j de mens. In het programma zullen enkele ou ders aan het woord komen, die door middel van kunstmatige inseminatie kinderen hebben gekregen. Een arts zal vertellen over zijn ervaringen met kunstmatige inseminatie. Verder is er een vraaggesprek met een donor. UTRECHT Op de tweede dag van de „Cinemanifestatie 1968" in Utrecht is de eerste korte Nederlandse film on der de titel „Objectief gezien" ver toond. In de loop van de week zullen nog negen andere korte Nederlandse films in première gaan. Fred van Doren maakte deze 19 mi nuten durende zwartwitfilm en heeft daarbij de functie van de dialogen ach terwege gelaten omdat hij deze een voudig in zijn beelden kwijt kon. Het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk verleende „Ob jectief gezien" een subsidie van 19.000 gulden. In de film spelen Ankie Vroom, Machteld Schrameyer, Frits Müller en Coen de Groot. De cinemanifestatie vertoonde van daag twee hoofdfilms, namelijk de ruim twee uur durende Engelse pro- duktie van „Herostratus" (kosten tach tigduizend gulden) naar de regie van Don Levy, die bij de vertoning van de film in Utrecht aanwezig was, en de reeds veel besproken film „La Reli- gieuse" uit Frankrijk van Jacques Ri- vette. De vertoning van deze film is in Frankrijk lange tijd verboden geweest. Een aantal acteurs, actrices en regis seurs heeft hun aanvankelijk toegezeg de bezoek aan Utrecht af moeten zeg gen. Behalve Peter Cook (hoofdrol in de film „Bedazzeled", die eveneens in première ging) en de Italiaanse regis seur Marco Bellochio, kon ook de Tsje chische regisseuse Vera Chytilova niet komen, terwijl de Italiaanse actrice Elda Tattoli eveneens verstek heeft moeten laten gaan. AMSTERDAM De gang van za ken bij Heineken's Bierbrouwerij Maat schappij NV in de eerste 4 maanden van het boekjaar 1967/68 vertoont een gunstig beeld, maar daar mogen geen conclusies voor het gehele boekjaar aan verbonden worden, zo deelde het be stuur op de jaarvergadering mee. De percentuele stijging van de omzet in binnen- en buitenland is ongeveer op hetzelfde niveau gebleven als in de overeenkomstige periode van 1966 67. Voor wat de Nederlandse markt be treft is Heineken niet bevreesd voor d« activiteiten Allied Breweries, zo deelde het bestuur naar aanleiding van een vraag hierover mee. Voor de eerste 3 jaar zal het noodzakelijk zijn elk jaar een bedrag van f 20 f 25 min. in het produktieapparaat te investeren. De in het jaarverslag genoemde verminde ring in de progressiviteit van het bin nenlands bierverbruik wordt niet van vandaag op morgen verwacht, maar men is er wel op bedacht. Op dit moment is het nog zo dat het bierverbruik in Ne derland sneller stijgt dan in de omrin gende landen, omdat het kwantitatieve verbruik hier nog steeds geringer is. Men zal rekening moeten houden met een toenemende concurrentie. De inves tering in Rotterdam van f 80 min. heeft betrekking op een periode van 10 jaar en een technische capaciteit van 1,8 miljoen hectoliter. Bovendien moet hierbij nog in aanmerking worden ge nomen, dat een technische capaciteit nog geen verkoopcapaciteit is. Voor algehele consolidatie van de deelnemingen is het bestuur niet ent housiast, zo luidde het antwoord op een vraag van een vertegenwoordiger van de Vereeniging Effectenbescherming. Dit wordt niet van bijzonder belang voor de aandeelhouders geacht. Aan dezelfde vragensteller werd meege deeld, dat een bijzondere waakzaam heid bij het loonbeleid een uitermate belangrijk element voor de verdere groei en bloei van de onderneming wordt geacht. DEN HAAG Aangezien Nederland tot dusver slechts een zeer beperkt be drag ter beschikking heeft gesteld van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelings bank, kan het thans geen orders krij gen die door leningen van deze bank worden gefinancierd. Dit heeft minis ter Udink (Ontwikkelingshulp) meege deeld in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer. De bank heeft enige tijd geleden bepaald dat orders die worden gefinan cierd met leningen van de bank niet meer kunnen worden geplaatst in in dustrielanden die de Inter-Amerikaan - se Ontwikkelingsbank niet voldoende geld hebben verschaft. Voordien kon den orders overal ter wereld worden geplaatst. Reeds voordat de maatregel bekend werd had Nederland zich in beginsel bereid verklaard een lening van de bank op de Nederlandse kapitaalmarkt toe te laten, waarvan de opbrengst vrij besteedbaar is. Als het inderdaad tot een dergelijke uitgifte komt, zijn de moeilijkheden opgelost, aldus de mi nister. Tot dusver zijn de orders voor de Nederlandse industrie, die betaald werden met leningen van de bank, ge ring geweest. MAASTRICHT Enkele tientallen toeschouwers ztfn zaterdagavond het po dium van de Maasstrlchtse schouwburg opgestormd om aan de voorstelling van „Hooggeëerd publiek" door Theater een voortijdig einde te maken. Het stuk, dat in Maastricht in voor première ging, beleeft vanavond in Nij megen zijn première. Het is van de Duitse auteur Peter Handke en uit de oorspronkelijke titel „Publikumsbe- schimpfung" blijkt al dat het het pu bliek tot reacties provoceert. Na drie kwart van het stuk werden de scheld partijen en de jongste bezoekers, onder wie leerlingen van de toneelschool, te gortig. Ze stormden het podium op en belet ten door te dansen en te gaan zitten de uitvoering. De acteurs werden tot ach ter de coulissen teruggedreven en er werden vuilnisemmers op het podium omgekeerd. AMSTERDAM De beiaard van 't Koninklijk Paleis aan de Dam in Am sterdam zal maandag a.s. voor het eerst sinds jaren weer bespeeld wor den. Als onderdeel van de restauraties in het paleis was ook het klokkenspel grondig nagekeken. Er moesten o.m. een aantal klokken vervangen worden. Men is daar nu mee gereed gekomen en van maandag a.s. af zal weer gere geld iedere maandag tussen 12 en 13 uur op de beiaard geconcerteerd wor den. Óp 5 februari speelt Jan Albers uit Badhoevedorp, de beiaardier van de Munttoren. AMSTERDAM Het Nederlandse Mime-Theater Will Spoor heeft een uit nodiging ontvangen om van 5 tot 26 februari a.s o.p te treden in The Arts Laboratory Theatre in Londen. Vier leden van het gezelschap, Ellen Uitzin- ger, Hein Vrasdonk, Will Spoor en Guus de Mol, zullen het programma The Art of Fugue" uitvoeren. Twee onderdelen van dit program ma („Pink Metronome" en „Penis In vention") werden vorig jaar juni bij de premières ter gelegenheid van het in ternationale mime-festival in Zürich zeer kritisch ontvangen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2