dagelijks 9n goede portie vlees Veel werklozen in Twente hebben te veel pretenties Verdere bezuiniging op defensie onverantwoord Rennies Koude en benauwde luchtreis Tussenlandingen redden Roemeense verstekeling Ook Noren reageren positief Langere opzeg termijn voor boven 45-ers Overleg met ambtenaren op komst Dainp°bevrijdt Schoolhoofd zit zonder kinderen VAN ONZE LEESTAFEL Te weinig prikkel om weer aan de slag te gaan BEGRIP PASSENDE ARBEID TE STRAK GEHANTEERD Kabinet-De Jong meent: Ter Horst kan geen mensen krijgen Het gaat goed met politie in Amsterdam BENELUXPLAN Brandend maagzuur, MINIMUMTERMIJN DRIE FABRIEKEN HONKVAST KIESKEURIG OOK POSITIEF KORT DAG LDC-penningmeester blijft achter mr. Van Riel staan EVENREDIG HONEST JOHN Politiek in kazerne Strafpunten Koning klant VRIJDAG 9 FEBRUARI 1968 ADVERTENTIE Want vlees is rijk aan waardevolle eiwitten. Bovendien, vlees is goed voor de lijn.Vandéérvlees uw hoofdschotel, elke dag! RIJSSEN De directie van het familiebedrijf Ter Horst Co. stelt vooraf duidelijk vast: „Het sociale bouwwerk in ons land is geweldig mooi. Toestan den als in de paren dertig zijn bar en boos. Toch is er iets mis als dit kan gebeu ren." Van achter een ellipsvormige houten tafel geven zij tekst en uitleg van hun mislukte pogingende directeuren H. lord aan en A. H. ter Horst. Twentenaren in hart en nieren. Voor assistentie zorgt de man, die de wervingsacties leidt: personeelschef V. K. Pavlicek, Amsterdammer van geboorte, voormalig direc teur Indi'è en aanhanger van de theorie: Het is geen schande door werkloos heid gedwongen 'n stap terug te doen in je leven. Een vent, die flink is en wil, komt toch wel weer naar boven"..Hij spreekt uit ervaring, zegt hij. (vervolg van pagina 1) DEN HAAG B(j de algemene politieke en financiële beschouwingen over de begroting 1968 in de Tweede Kamer wilde de regering over de defensie-uitgaven de grootst mogelijke terughoudendheid in acht nemen. Verdere vermindering van de militaire inspanning zou niet in overeenstemming zjjn met de eisen, die de tegenwoordige politieke en militaire situatie stelt. Het zou ook gevaar opleveren voor de gevechtswaarde en de essentiële taken en voor de verplichtingen, die jegens de bondgenoten in de NAVO zyn aangegaan. Ver dergaande vermindering van de uitgaven voor Defensie zou betekenen dat de regering dat niet met haar verantwoordelijkheid zou kunnen rijmen. T"\e langzaam doorbrekende win terzon overdekt het textiel minnende Twente met een vleugje zorgeloosheid. De grauwe fabrieken worden uit hun kleurloze slaap ge wekt. Niets doet vermoeden, dat juist hier het economisch raderwerk minder gesmeerd loopt, dat juist hier al vele duizenden uit hun werk zijn verdreven. Het gewest telt vandaag zo'n 7600 werklozen. Bijna vierhonderd van hen verdienen hun brood in de zwaar beproefde textielindustrie. Nu „trekken" zij, tot een andere baan zich aandient. Dezer dagen kwam die „andere baan in de volle belangstelling: De 133 jaar oude jutefabriek Ter Horst co in Rjjssen heeft dringend hon derd mensen nodig. Pogingen ze in Twente te werven hebben geen suc ces gehad. Het gevolg: 25 procent van de we verij en twintig procent van de spinnerij is onbemand. Overwogen wordt nu maar de Belgische dochter uit te breiden. „Kent u deze toestand en wat gaat u eraan doen", zo hebben ver scheidene Tweede-Kamerleden al aan de ministers Roolvink (Sociale Zaken) en De Block (Economische Zaken) gevraagd. Vandaag hebben de socialistische Kamerleden Nederhorst en Mas- man en later ook districtsbestuur ders van de textielvakbonden een onderhoud met de directie van Ter Horst en Co over de mislukte wer ving van personeel. ADVERTENTIE druk op de maag, opgeblazen gevoel? helpen direkt! DEN HAAG Minister prof. mr. C. F. Polak (Justitie) wil werknemers die ouder dan 45 jaar zijn een langere op zegtermijn geven. Tot nu bestaat de re geling dat elke werknemer recht heeft op een ontslagtermijn van evenveel weken, als hij jaren in dienst is ge weest bij een bepaalde onderneming. Minister Polak wil deze termijn voor mensen boven de 45 jaar verlengen met evenveel weken als zij jaren bij hun baas hebben gewerkt. Die verlenging zal echter ten hoogste dertien weken kunnen zijn. Minister Polak volgt met deze wets wijziging het advies van de Sociaal Economische Raad. Het vorige jaar werd een wijziging van het Burgerlijk Wetboek voorgesteld, waarin de ont slagtermijn voor werknemers boven de vijftig jaar met dertien weken zou wor den verlengd. De SER had bezwaar tegen deze nieu we regeling, omdat zij het oudere men sen alleen maar moeilijker maakt om nieuw werk te vinden. Een werkgever zal immers iemand boven de vijftig jaar niet gauw in dienst nemen als hij hem bij ontslag in ieder geval dertien weken extra in dienst zou moeten hou den, ongeacht het aantal jaren, dat de man bij hem heeft gewerkt. De minister stelt vervolgens, even eens overeenkomstig het advies van de SER, een minimumtermijn voor ont slag voor. Als iemand boven de vijftig een jaar in dienst is geweest moet hij recht krijgen op een ontslagtermijn van tenminste drie weken. De bestaande opzegperiode van zes weken bij faillissement wordt, als het parlement een volgende wetswijziging van minister Polak aanvaardt, even eens verlengd voor oudere werknemers. Wanneer zij de 45 jaar zijn gepasseerd, krijgen zij boven die zes weken een week voor elk jaar, dat zij bij het fail liet gegane bedrijf hebben gewerkt. De resultaten van de wervingsacties hebben voor de directie van Ter Horst een duidelijke taal gesproken. Enige conclusies: De echt wel goed willende arbeids bureaus zijn door de jarenlange overspanning op de arbeidsmarkt on voldoende toegerust voor hun bemid delende taak. De scholing in ons land is te spe cialistisch, zeker met het oog op de toekomst, als het wisselen van werk kring iets heel gebruikelijks gaat wor den. Maar bovenal: De werklozen krij gen vandaag de dag geen enkele prikkel om weer aan de slag te gaan. Het begrip „passende arbeid" waarop een werkloze recht heeft zal minder eng moeten worden uitgelegd dan op het ogenblik gebeurt. Het is op zichzelf al merkwaardig, dat in het schraal met orders bedeelde Twente een bedrijf zit te springen om werknemers zodat voor enkele miljoenen aan machines werkloos moeten zijn. Directeur Jordaan vertelt hoe dit komt: „Vroeger maakten wij een eenvoudi ge kwaliteit jute voor zakken en derge lijke. In 1955-'56 schakelden wij over op hoogwaardige kwaliteiten, bestemd voor de verwerking in vloerbedekking, 'n miljoenen-investering overigens. De ze produktie gebeurde vooral voor Ame rika, waar het kamerbrede tapijt sterk in zwang kwam. Deze markt verloren we vrijwel geheel, met name aan India en Pakistan." „Toen ook Europa op kamerbreed tapijt overschakelde, volgden we deze ontwikkelingen met succes. We zitten nu zo goed in de orders, dat uitbrei ding geregeld nodig is. De helft van de produktie wordt geëxporteerd". Ter Horst en Co telt op dit moment drie fabrieken: Het moederbedrijf in Rijssen (1100 man), een dochter in Holten (55) en één in het Belgische Lookeren (170). De laatste dateert van begin 1966 en is een zuiver uitvloeisel van het perso neelstekort in Rijssen en omgeving. Toen de textielfabriek Ankersmit in Déventer eind '65 de reeks bedrijfsslui- Waarom deze terughoudendheid om vestiging nog even uitgesteld. Een wer vingscampagne onder de duizend werk nemers, die toen vrij kwamen leverde echter zegge en schrijve één man op: Iamand die in Rijssen woonde. Dus werd Lookeren een grote fabriek rijk. Waarom deze terughoudensheid om bil Ter Horst te komen werken? Deugt er iets niet met de arbeidsvoorwaar den? Zijn de lonen soms aangepast aan de ontspannen arbeidsmarkt? Is de se lectie van personeel scherper gewor den? Beide directeuren ontkennen eensge zind: „Er wordt betaald volgens de textiel-cao. De interpretatie van dit con tract, noch de aan het personeel gestel de eisen zijn veranderd." Samen met hun personeelschef, dra gen zij punten aan die moeten verkla ren waarom het „aanbod" in Twente niet op hun „vraag" past. Enkele daar van: 1 De werkloosheidsuitkeringen zijn soms gebaseerd op een „zwart" loon. Gaan werken tegen het zuivere cao- loon betekent dan weinig of geen finan ciële vooruitgang. Bovendien zou dan bij een tweede ontslag de sociale uitke ring worden berekend over een lager loon. 2 De neiging tot pendelen of verhui zen is in Twente nog geringer dan in het Westen al het geval is. Men is ge hecht aan zijn woonplaats, eigen huis je, familie- en kennissenkring, 't honk vast zijn van de Twentenaar geldt ove rigens ook wat zijn werkkring betreft. 3 Er is veel bezwaar tegen ploegen dienst. Voor een groot aantal betekent dit een ongewenste verstoring van het gezins- en verenigingsleven. 4 De ontslagen in de textielindustrie hebben geleid tot een zekere argwaan tegen deze bedrijfstak. 5 Uit de vele gesprekken met werklo ze textielarbeiders heeft de personeels chef van Ter Horst de duidelijke in druk gekregen, dat menigeen zich alles- ADVERTENTIE behalve onplezierig voelt in zijn werke loos bestaan. „Over een paar weken kan ik weer bij mijn oude baas terecht" is het vaak gehoorde, maar moeilijk controleerbare argument om onder aan geboden werk uit tp komen. De heer Pavlicek bekruipt vaak „het griezelige gevoel", dat de financiële noodzaak om te gaan werken er bij sommigen niet is. „Wellicht omdat de werkloosheiduitkering wordt aange- werkloosheidsuitkering wordt aange- lende klusjes". Dat de kieskeurigheid van de werkloze groot is staat vast. De rapporten van zijn medewerkers spre ken volgens hem voor zich: Een jongeman wil wel aan de slag, maar het werk moet scfioon en stof vrij zijn. In elk geval geen ploegen dienst. Zijn collega begint het gesprek met het zorgvuldig etaleren van een maagkwaal. Als het loon hoog genoeg is, wil hij die wel vergeten. Het loon valt tegen, want het scheelt maar der tig gulden netto per week met zijn werkloosheidsuitkering. Dat is onvol doende om hem weer aan het werk te krijgen. Nummer drie 26 jaar oud is bang voor „werkweigeraar" door te gaan. Dat brengt zijn uitkering in ge vaar. Hij wil het wel eens proberen, maar alleen in de dagdienst. Eigenlijk kijkt hij uit naar een baan in de bui tenlucht. De werkloosheidsuitkering wordt door deze mensen, aldus directeur Ter Horst, als iets heel normaals gezien. „Ik heb er toch ook premie voor betaald", is veelal de reactie. Natuurlijk heeft de personeelsafde ling ook positieve ervaringen: In het algemeen zijn de oudere werklozen veel eerder geneigd werk aan te pakken. De 32 autobusjes, die dagelijks in de weer zijn, bewijzen, dat het pen delen bij lang niet alle Twentenaren op bezwaren stuit. Verder heeft men bij Ter Horst goe de ervaringen met (geschoolde) bouwvakkers, boeren en metaalbewer kers, die nu als wever hun brood ver dienen. In het voorjaar moet de beslissing vallen: Zal Ter Horst en Co zijn uit breidingen in België gaan doen, in plaats van in Nederland? „Wij hopen, dat het niet nodig is", zegt de directie. Zij hoopt ook dat het begrip „passende arbeid" in de sociale wetgeving een an dere inhoud zal krijgen. Zodat een tex- tielwever voortaan geen baan in Rijssen meer kan weigeren met de simpele mededeling, dat hij geen jutewever is. DEN HAAG Minister Beernlnk en staatssecretaris Van Veen (beiden Binnenlandse Zaken) willen opnieuw met het Georganiseerd Overleg in Ambtenarenzaken praten. Het gaat hier niet om de salarisver hoging van twee procent, die het over heidspersoneel met ingang van 1 janu ari heeft gekregen, maar om een vier tal punten, waarover de ambtenaren bonden niet met de bewindslieden wil den overleggen. De belangrijkste van deze punten zijn het destijds reeds genomen besluit om de kindertoelagen geleidélijk aan te passen aan de kinderbijslag, die in het particuliere bedrijfsleven wordt be taald. Bovendien wil het kabinet be knibbelen op de vergoeding voor reis kosten. De vaste commissies uit de Tweede Kamer van Binnenlandse Zaken en van Ambtenarenzaken hebban gisteren aan de bewindslieden gevraagd om alsnog hierover met het georganiseered overleg te praten Minister Beernink en staatssecretaris Van Veen hebben naar aanleiding van dit verzoek telefo nisch contact met het G.O. opgenomen. Maandag zal er een informeel over leg zijn en waarschijnlijk volgt spoe dig hierop een meer officiële bespre king. In elk geval moet worden ge praat vóór 20 februari, de dag waarop de begroting van Binnenlandse Zaken in de Tweede Kamer wordt behandeld. Het ambtenarenbeleid zal dan een van de belangrijkste onderwerpen zijn. Staatssecretaris Van Veen heeft gis teren gezegd, dat hij op zijn begroting wel enige speling heeft. De bewinds man zei, dat hierop in de nota over het ambtenarenbeleid al was gezin speeld. Het G.O. zou echter niet heb ben willen praten over deze zaken. DEN HAAG/OSLO De Noorse am bassadeur Gunnar Rogstad heeft don derdag op het ministerie van Buiten landse Zaken in Den Haag het ant woord van zijn regering overhandigd op het Benelux-voorstel tot nauwere sa menwerking tussen de EEG-landen en de kandidaten voor het EEG-lidmaat- schap. Het voorstel, dat op 19 januari door de Beneluxlanden aan Engeland, Dene marken, Noorwegen en Ierland was voorgelegd, is volgens een bekendma king in Oslo door de Noorse regering met instemming ontvangen. Noorwegen zegt dat het alle maatregelen toejuicht die opheffing van de huidige markt- scheidingen in Europa beogen, en on derstreept de wenselijkheid dat verwij ding van de kloof tussen de EEG-lan den en de kandidaten voor het lidmaat schap wordt voorkomen. Naar de me ning van Noorwegen moet Zweden in de gelegenheid worden gesteld deel te ne men aan de gedachtenwisseling over toekomstige samenwerking, gezien het feit dat ook dit land toenadering tot de gemeenschap zoekt. Denemarken had woensdag al aange kondigd dat zijn antwoord op het be wuste voorstel „kort maar positief" zal zijn. Ook dit land stelt er prijs op dat andere landen, met name Zweden, bij de nieuwe samenwerking worden be trokken. AMSTERDAM In de kazerne van de Koninklijke Marechaussee in Bad hoevedorp wacht de 27-jarige Roemeen V. M. op de beslissing, die de minister van justitie in Den Haag over hem zal nemen. Hij vluchtte om politieke rede nen uit zijn vaderland. In de buik van een DC-9 van de KLM overleefde hij, zoals wij gisteren al meldden, zijn ijzingwekkende tocht naar het Westen. De Roemeen werkte als grond meca nicien op het vliegveld Romania bij de hoofdstad Boekarest. Zonder opgemerkt te worden, zocht hij woensdag een schuilplaats in de DC-9, die via Zag- greb en Düsseldorf naar Schiphol zou vliegen. Hij klom door het luik, waar achter tijdens de vlucht het rechter hoofdwielstel verdwijnt. Hij wist, dat hij daar een sigaarvormige ruimte zou vinden, net lang genoeg om er. languit in te liggen. BAARN De penningmeester vah 't Liberaal Democratisch Centrum, de heer D. H- Been uit Baarn, heeft zijn functie neergelegd uit protest tegen de houding, die het LDC meent te moeten innemen jegens het liberale Eerste- Kamerlid mr. H. van Riel. Het LDC vindt dat mr. Van Riel zich op 20 januari, bij de viering van zijn twintigjarig bestaan van de VVD uiterst conservatief heeft uitgelaten. De heer Been, voorzitter van de VVD in Baarn, vindt echter: „Mr. Van Riel heeft overheidsingrijpen duidelijk van de hand gewezen. Voor mij blijft hij een uitmuntend liberaal met een meer reële en vooruitstrevende visie dan vele van zijn tegenstanders." In een onderhoud met Elseviers Weekblad zei minister Den Toom on langs: „Wanneer alle landen van de NAVO aan hun verplichtingen zouden voldoen, is het verantwoord om de de- fensielasten in ons land niet direct aan zienlijk te verhogen. Voor 1967 was het voor ons verantwoord en mogelijk geen aandeel te eisen in het algemene be grotingsaccres. Dat kon aan de ene kant door de doelmatigheid zo hoog mo gelijk op te voeren, aan de andere kant door zoveel mogelijk bijtaken af te kappen en alles op de hoofdtaken te concentreren". „Het is duidelijk, dat dat maar één jaar kan. Voor de komende jaren moe ten we grote investeringen doen. Om dat onze strijdkrachten niet grooi zijn, moeten ze zo modern mogelijk worden uitgerust. In de jaren die voor ons lig gen, zal de defensie-begroting daarom wel een redelijke verhoging te zien moe ten geven. Het zou onverantwoordelijk zijn om nog verder snoeiwerk te ver richten. Bij het vaststellen van het uitgaven plafond voor de jaren 1964 tot 1967 be oogde de regering de defensie haar plaats in de overheidsuitgaven te doen behouden door het toekennen van een evenredig deel in de toelaatbaar ge achte aanwas (accres). Deze aanwas nam sterk toe. Daarom is het, op een vast bedrag vastgestelde, aandeel van Defensie relatief minder geworden. Voor welke investeringen komt De fensie in de komende jaren te staan? Een greep uit het pakket: het vervan gen van de Centuriontanks (zeshonderd miljoen gulden), uitbreiding van de ra- darapparatuur en verbetering van de raketinstallaties van de Luchtmacht en aankoop van nieuwe fregatten met ge leide-wapensystemen voor de Marine. In de Defensienota zullen de vier be windslieden meer bijzonderheden ge ven. Nu al is bekend, dat de plannen voor de toekomstige samenstelling van de vloot in nauw overleg met de Maritie me bevelhebbers van de NAVO zijn op gesteld. Wanneer het vliegdekschip Ka- rel Doorman en de kruiser De Ruyter Van de wielen had de man onderweg geen last. Hij kon ook niet uit zijn schuilhoek vallen. De luiken zijn tijdens de vlucht gesloten. De kou was nog het ergst, want de ruimte lag helemaal aan de buitenkant van de vliegtuigromp. De DC-9 vloog op de eerste etappe naar Zagreb op een hoogte van 9200 meter, en op de tweede naar Düsseldorf op 8500 meter. De temperatuur buiten moet op die hoogten zeker dertig gra den onder nul zijn geweest. In de ijle lucht kreeg de Roemeen ook te kampen met een tekort aan zuur stof. Bij de tussenlandingen kreeg hij telkens gelegenheid om even op ver haal te komen. Met bevriezingsver schijnselen aan zijn voeten, handen en gezicht arriveerde hij tenslotte op Schip hol. Een half uur lang bleef hij in zijn schuilplaats voor hij eruit kroop. Toen zag grondpersoneel de man onder het vliegtuig rondscharrelen en werd de Marechaussee gewaarschuwd. In de rustkamer van de Geneeskundi ge afdeling van de KLM werd hij in bed gestopt. Het werd voor de man 'n heel lange nacht tot ver in de ochtend. Hij heeft een uitstekende gezondheid en zal geen nadelige gevolgen van zijn reis ondervinden, concludeerde een verbijs terde arts gisterochtend. De Marechaus see nam de mecanicien daarna mee naar haar kazerne in Badhoevedorp. De Roemeen meldde zich daar als vluchteling, hetgeen neerkomt op een verzoek om asiel. De minister van Jus titie zal daarover moeten beslissen. On dertussen blijft hij in de Badhoevedorp- se kazerne te gast. ADVERTENTIE neus, keel en borst van vastzittend sltjin uit de vaart zullen zijn genomen, zal de vloot in staat moeten zijn haar „an ti-onderzeeboot- en anti-luchttaak" in nieuwe vorm te blijven vervullen. De taak van de vliegtuigen van de Karei Doorman zal te zijner tijd door maritieme patrouille-vliegtuigen wor den overgenomen. Deze toestellen heb ben dan hun basis aan de wal. De krui ser De Ruyter wordt van de sterkte afgevoerd als de fregatten met een ge leid wapensysteem klaar zijn. Voor de Landmacht zal in de jaren 1969 tot 1973 ook worden gestreefd naar het vervangen van de Honest John en het invoeren van een modern luchtver dedigingssysteem voor het beschermen van de (zes) brigades. Bij het ontwik kelen van de vuurleidingsapparatuur van dit systeem is de Nederlandse in dustrie zeer nauw betrokken. Defensie moet ook rekening houden met een verdere militaire opbouw van de NAVO. De NAVO staat voor de uit voering van een vijfjarenplan voor de strijdkrachten. Het gaat hier om een plan voor de jaren 1968 tot 1972. AMSTERDAM De samenwerking tussen de Amsterdamse politie en de jusitie is nu bevredigend en de intertie organisatie is nu zo duidelijk, dat er re delijkerwijs geen communicatiestoor nissen meer kunnen optreden. Dit zei burgemeester dr. I. Samkal- den gisteren in de vergadering van de begrotingscommissie uit de Amster damse gemeenteraad. Dr. Samkalden pleitte voor meer en duidelijker wettelijke mogelijkheden om ordeverstoorders voor de rechter te brengen. Hij was het overigens wel met de raadsleden eens, dat het optre- van de orde evenredig moet zijn aan de aard van de ordeverstoring. In deze enge ruimte overleefde de 27-jarige Roemeen de anderhalf uur durende tocht van Boekarest naar Schiphol, bij ijzige koude en met gebrek aan zuurstof door de ijle lucht. Niet goed genoeg LEIDEN Sinds 1 februari staat het 36-jarige schoolhoofd J. Tjalkens in Voorschoten voor een lege klas in een lege school. De ouders van alle veertig leerlingen van de openbare Voorscho- tense Wethouder Schramaschool heb ben hun kinderen op andere scholen ondergebracht. De heer Tjalkens was tot 1 februari hoofd van de openbare Adegeestschool eveneens in Voorschoten. Omdat de ou ders van de leerlingen van de zesde klas vonden dat de heer Tjalkens hun kinde ren niet goed genoeg voorbereidde op voortgezet onderwijs, stelde het ge meentebestuur voor hem over té plaat sen naar de Wethouder Schramaschool. Na een geheime zitting van twee uur ging de gemeenteraad met dit voorstel akkoord. Ook de heer Tjalkens zelf vond deze oplossing acceptabel, evenals de heer J. Visser, hoofd van de Wethou der Schramaschool, die de opengevallen plaats op de Adegeestschool ging inne men. De uittocht naar andere scholen was ingegeven door een enkele maan den geleden genomen besluit van de gemeenteraad .om de tweeklassige pas nieuwe Wethouder Schramaschool per 1 september over te plaatsen naar een andere wijk in Voorschoten. De leerlingen zouden dan na de heren Visser en Tjalkens met een derde schoolhoofd te maken krijgen. Omdat de ouders dat te gortig vonden hebben ze hun kinderen nu al op een nieuwe school ondergebracht. De heer Tjalkens zelf is inmiddels druk aan het solliciteren geslagen. Hij blijft nog elke dag op school komen tot dat hij officieel van het gemeentebe stuur te horen krijgt, dat dat niet meer nodig is. A/*an hogerhand is beslist, dat in de kazernes geen politieke debatten mogen worden gehouden, ook niet als die zoals in Utrecht de bedoeling was georganiseerd zouden worden door een overkoepelend contactorgaan van de politieke jongerenorganisaties, meldt „De Volkskrant" (r.k.). Als ar gument voor dit verbod wordt aange voerd, dat de kazerne, wat de politiek betreft, zoveel als neutraal terrein zou zijn. „Dat lijkt ons een redenering uit het verléden, toen men de krijgs macht zag als iets, dat buiten de maatschappij staat. Wij dachten, dat dit standpunt inmiddels verla ten was; het is in elk geval volko men onjuist. Een dienstplichtig mi litair mag geroepen zijn om tijde lijk een taak voor de gemeenschap te vervullen, voor het overige blijft hij een burger als ieder ander. En van een burger wordt in een demo cratie verondersteld, dat hij een bepaalde politieke overtuiging heeft, of die, zoals met jongeren het geval kan zijn, wil krijgen. De militaire overheid heeft niet het recht de dienstplichtige burger daar bij te hinderen, zoals eerder met het verbod van bepaalde lectuur ge schiedde, een verbod dat inmid dels terecht is opgeheven. Een andere vraag is of politieke debatbijeenkomsten voor jonge mi litairen alleen in de kazerne kun nen worden gehouden. De kazerne biedt zeker niet de enige mogelijk heid. Men kan voor dergelijke bij eenkomsten ook ruimte vinden in particuliere lokaliteiten of in mili taire tehuizen. Toch zouden wij de kazerne-ruimte beslist niet willen uitsluiten, juist omdat wij in tegenstelling tot de militaire over heid menen, dat de kazerne geen neutraal terrein is en omdat de krijgsmacht dat ook beslist niet moet zijn. Als bij andere zaken erkend wordt, dat de krijgsmacht meer op de maatschappij moet gaan aansluiten, zou de politiek zeer bewust binnen de kazerne kunnen worden gehaald. Daarmee kan dan nog eens bewezen worden, dat de krijgsmacht een wezenlijk deel is van onze democratische maatschappij". tVn strafpuntenstelsel voor ver- keeersovertreders en intrekking van het rijbewijs bij een bepaald maxi mum aan strafpunten dit systeem heeft vorige week prof. mr. A. D. Be- Unfante bepleit tijdens de hearing door de Tweede-Kamercommissie voor Ver keer en Waterstaat. De „Haagsche Courant" (onafh.) merkt hierover op: „Al eerder zijn in Nederland stem men opgegaan voor de invoering van een dergelijk stelsel, dat in Canada en West-Duitsland al in gang heeft gevonden. De voorstan ders gaan ervan uit, dat verreweg de meeste verkeersongevallen ver oorzaakt worden door menselijk fa len. Nu is het snelverkeer in onze dagen wel zo ingewikkeld, dat men niet alleen met zwaardere strafbedreiging de verkeersonvei ligheid uit de wereld helpt. Maar wel blijken de huidige boetes en vrijheidsstraffen te weinig af schrikwekkend te zijn. Wil men het collectief verkeersgedrag wezen lijk ten goede beïnvloeden, dan zijn verder reikende sancties toch onontkoombaar. Een systeem van strafpunten kan een nuttige diepteïnvestering voor een veiliger verkeer opleveren. Be dreigd door het verlies van het rij bewijs, zal de automobilist zich er wel voor hoeden de risico's te ne men, die hij thans nog net wel aandurft. Bezwaren heeft het sys teem natuurlijk ook: het vereist aanzienlijke uitbreiding van het controle-apparaat. Aangezien het de politie is, die de punten op het rij bewijs aantekent, zal het nodig zijn een gedetailleerd schema op te stellen voor het aantal punten, dat voor elk soort overtreding of delict moet worden genoteerd. Dit sche ma moet ook bij alle gemotoriseer de weggebruikers bekend zijn om hun duidelijk te maken waar zij aan toe zijn en om de waarborgen te scheppen, dat het stelsel door de politie pijnlijk-nauwkeurig wordt toegepast. Ook dan nog zal de „strijd" tussen politieman en in gebreke gestelde automobilist in menig geval hefti ger worden. Was in de zekerheid van een slechts vrij kleine boete de autorijder bereid tot een trans actie, nu staat er meer voor hem op het spel. De wens om zo moge lijk van strafpunten gevrijwaard te blijven, zal de autorijder eer der het risico doen nemen de zaak voor -de rechter uit te vechten wat het aantal punten op zijn rijbe wijs betreft, heeft hij immers niets te verliezen". IV/Tinister Klompé heeft volgens „De iTA Nieuwe Limburger" (R.-K.) gelijk ais zij voor een televisierubriek als „Koning Klant" de nodige voorzichtig heid verlangt. De kans op het doorglip pen van wenken, die minder op het be lang van koning klant als op dat van keizer producent zijn ingesteld, is zo groot, dat de makers van zo'n pro gram wel zeer waakzaam en zeer inte ger moeten zijn. „Zolang in het Bussumse wereld je zulke vreemde dingen gebeuren zijn wij daar niet al te gerust op. Onder het motto public relations wringen de kopersverleiders door kieren en gaten. De oude AVRO staat nog altijd onder leiding van een man, die „neben-bei" de belan gen van een inmiddels bankroet ge gane fabriek behartigde. Zij laat vlotweg plaatjes aanprijzen door zekere heer W. Duys, die zelf e«n platenfirma dient. De reclawe kruipt waar zij niet gaan kan. tyiet alleen koning klant zou ertegen be schermd moeten worden, maar vooral ook koning kijker. Die moet maar slikken dat onze omroepen de kostbare zendtijd gebruiken voor pure reclame voor zichzelf en voor alles wat zij ondernemen om hun kas te spekken. In geen land ter wereld komen zoveel gironummers op het scherm als in Nederland. Nergens is het met de programma voorlichting op de buis zo zonder ling gesteld. Die voorlichting geldt altijd 'n program van een willekeu rige dag van de volgende week of later. Zij geldt nooit de dag van morgen. Want dan zetelen in Bus- sum andere heren, en andere coif fures. We moeten er niet aan denken dat er nog meer kunnen bijko men, met nog meer gironummers en nog langere oorbellen".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6