dagelijks 9n goede portie vlees
Veel werklozen in Twente
hebben te veel pretenties
Verdere bezuiniging op
defensie onverantwoord
Rennies
Koude en benauwde luchtreis
Tussenlandingen redden
Roemeense verstekeling
Ook Noren
reageren
positief
Langere opzeg
termijn voor
boven 45-ers
Overleg met
ambtenaren
op komst
Dainp°bevrijdt
Schoolhoofd zit
zonder kinderen
VAN ONZE LEESTAFEL
Te weinig prikkel om weer aan de slag te gaan
BEGRIP PASSENDE ARBEID
TE STRAK GEHANTEERD
Kabinet-De Jong meent:
Ter Horst kan
geen mensen
krijgen
Het gaat goed
met politie
in Amsterdam
BENELUXPLAN
Brandend maagzuur,
MINIMUMTERMIJN
DRIE FABRIEKEN
HONKVAST
KIESKEURIG
OOK POSITIEF
KORT DAG
LDC-penningmeester
blijft achter
mr. Van Riel staan
EVENREDIG
HONEST JOHN
Politiek in kazerne
Strafpunten
Koning klant
VRIJDAG 9 FEBRUARI 1968
ADVERTENTIE
Want vlees is rijk aan waardevolle eiwitten. Bovendien, vlees is goed voor de lijn.Vandéérvlees uw hoofdschotel, elke dag!
RIJSSEN De directie van het familiebedrijf Ter Horst Co. stelt vooraf
duidelijk vast: „Het sociale bouwwerk in ons land is geweldig mooi. Toestan
den als in de paren dertig zijn bar en boos. Toch is er iets mis als dit kan gebeu
ren."
Van achter een ellipsvormige houten tafel geven zij tekst en uitleg van hun
mislukte pogingende directeuren H. lord aan en A. H. ter Horst. Twentenaren
in hart en nieren. Voor assistentie zorgt de man, die de wervingsacties leidt:
personeelschef V. K. Pavlicek, Amsterdammer van geboorte, voormalig direc
teur Indi'è en aanhanger van de theorie: Het is geen schande door werkloos
heid gedwongen 'n stap terug te doen in je leven. Een vent, die flink is en wil,
komt toch wel weer naar boven"..Hij spreekt uit ervaring, zegt hij.
(vervolg van pagina 1)
DEN HAAG B(j de algemene politieke en financiële beschouwingen over de
begroting 1968 in de Tweede Kamer wilde de regering over de defensie-uitgaven
de grootst mogelijke terughoudendheid in acht nemen.
Verdere vermindering van de militaire inspanning zou niet in overeenstemming
zjjn met de eisen, die de tegenwoordige politieke en militaire situatie stelt. Het
zou ook gevaar opleveren voor de gevechtswaarde en de essentiële taken en voor
de verplichtingen, die jegens de bondgenoten in de NAVO zyn aangegaan. Ver
dergaande vermindering van de uitgaven voor Defensie zou betekenen dat de
regering dat niet met haar verantwoordelijkheid zou kunnen rijmen.
T"\e langzaam doorbrekende win
terzon overdekt het textiel
minnende Twente met een vleugje
zorgeloosheid. De grauwe fabrieken
worden uit hun kleurloze slaap ge
wekt. Niets doet vermoeden, dat
juist hier het economisch raderwerk
minder gesmeerd loopt, dat juist
hier al vele duizenden uit hun werk
zijn verdreven.
Het gewest telt vandaag zo'n 7600
werklozen. Bijna vierhonderd van
hen verdienen hun brood in de
zwaar beproefde textielindustrie.
Nu „trekken" zij, tot een andere
baan zich aandient.
Dezer dagen kwam die „andere
baan in de volle belangstelling: De
133 jaar oude jutefabriek Ter Horst
co in Rjjssen heeft dringend hon
derd mensen nodig. Pogingen ze in
Twente te werven hebben geen suc
ces gehad.
Het gevolg: 25 procent van de we
verij en twintig procent van de
spinnerij is onbemand. Overwogen
wordt nu maar de Belgische dochter
uit te breiden.
„Kent u deze toestand en wat
gaat u eraan doen", zo hebben ver
scheidene Tweede-Kamerleden al
aan de ministers Roolvink (Sociale
Zaken) en De Block (Economische
Zaken) gevraagd.
Vandaag hebben de socialistische
Kamerleden Nederhorst en Mas-
man en later ook districtsbestuur
ders van de textielvakbonden een
onderhoud met de directie van Ter
Horst en Co over de mislukte wer
ving van personeel.
ADVERTENTIE
druk op de maag, opgeblazen gevoel?
helpen direkt!
DEN HAAG Minister prof. mr. C.
F. Polak (Justitie) wil werknemers die
ouder dan 45 jaar zijn een langere op
zegtermijn geven. Tot nu bestaat de re
geling dat elke werknemer recht heeft
op een ontslagtermijn van evenveel
weken, als hij jaren in dienst is ge
weest bij een bepaalde onderneming.
Minister Polak wil deze termijn voor
mensen boven de 45 jaar verlengen met
evenveel weken als zij jaren bij hun
baas hebben gewerkt. Die verlenging
zal echter ten hoogste dertien weken
kunnen zijn.
Minister Polak volgt met deze wets
wijziging het advies van de Sociaal
Economische Raad. Het vorige jaar
werd een wijziging van het Burgerlijk
Wetboek voorgesteld, waarin de ont
slagtermijn voor werknemers boven de
vijftig jaar met dertien weken zou wor
den verlengd.
De SER had bezwaar tegen deze nieu
we regeling, omdat zij het oudere men
sen alleen maar moeilijker maakt om
nieuw werk te vinden. Een werkgever
zal immers iemand boven de vijftig
jaar niet gauw in dienst nemen als hij
hem bij ontslag in ieder geval dertien
weken extra in dienst zou moeten hou
den, ongeacht het aantal jaren, dat de
man bij hem heeft gewerkt.
De minister stelt vervolgens, even
eens overeenkomstig het advies van de
SER, een minimumtermijn voor ont
slag voor. Als iemand boven de vijftig
een jaar in dienst is geweest moet hij
recht krijgen op een ontslagtermijn van
tenminste drie weken.
De bestaande opzegperiode van zes
weken bij faillissement wordt, als het
parlement een volgende wetswijziging
van minister Polak aanvaardt, even
eens verlengd voor oudere werknemers.
Wanneer zij de 45 jaar zijn gepasseerd,
krijgen zij boven die zes weken een
week voor elk jaar, dat zij bij het fail
liet gegane bedrijf hebben gewerkt.
De resultaten van de wervingsacties
hebben voor de directie van Ter Horst
een duidelijke taal gesproken. Enige
conclusies:
De echt wel goed willende arbeids
bureaus zijn door de jarenlange
overspanning op de arbeidsmarkt on
voldoende toegerust voor hun bemid
delende taak.
De scholing in ons land is te spe
cialistisch, zeker met het oog op de
toekomst, als het wisselen van werk
kring iets heel gebruikelijks gaat wor
den.
Maar bovenal: De werklozen krij
gen vandaag de dag geen enkele
prikkel om weer aan de slag te gaan.
Het begrip „passende arbeid" waarop
een werkloze recht heeft zal minder
eng moeten worden uitgelegd dan op
het ogenblik gebeurt.
Het is op zichzelf al merkwaardig,
dat in het schraal met orders bedeelde
Twente een bedrijf zit te springen om
werknemers zodat voor enkele miljoenen
aan machines werkloos moeten zijn.
Directeur Jordaan vertelt hoe dit komt:
„Vroeger maakten wij een eenvoudi
ge kwaliteit jute voor zakken en derge
lijke. In 1955-'56 schakelden wij over op
hoogwaardige kwaliteiten, bestemd
voor de verwerking in vloerbedekking,
'n miljoenen-investering overigens. De
ze produktie gebeurde vooral voor Ame
rika, waar het kamerbrede tapijt sterk
in zwang kwam. Deze markt verloren
we vrijwel geheel, met name aan India
en Pakistan."
„Toen ook Europa op kamerbreed
tapijt overschakelde, volgden we deze
ontwikkelingen met succes. We zitten
nu zo goed in de orders, dat uitbrei
ding geregeld nodig is. De helft van de
produktie wordt geëxporteerd".
Ter Horst en Co telt op dit moment
drie fabrieken: Het moederbedrijf in
Rijssen (1100 man), een dochter in
Holten (55) en één in het Belgische
Lookeren (170).
De laatste dateert van begin 1966 en
is een zuiver uitvloeisel van het perso
neelstekort in Rijssen en omgeving.
Toen de textielfabriek Ankersmit in
Déventer eind '65 de reeks bedrijfsslui-
Waarom deze terughoudendheid om
vestiging nog even uitgesteld. Een wer
vingscampagne onder de duizend werk
nemers, die toen vrij kwamen leverde
echter zegge en schrijve één man op:
Iamand die in Rijssen woonde. Dus
werd Lookeren een grote fabriek rijk.
Waarom deze terughoudensheid om
bil Ter Horst te komen werken? Deugt
er iets niet met de arbeidsvoorwaar
den? Zijn de lonen soms aangepast aan
de ontspannen arbeidsmarkt? Is de se
lectie van personeel scherper gewor
den?
Beide directeuren ontkennen eensge
zind: „Er wordt betaald volgens de
textiel-cao. De interpretatie van dit con
tract, noch de aan het personeel gestel
de eisen zijn veranderd."
Samen met hun personeelschef, dra
gen zij punten aan die moeten verkla
ren waarom het „aanbod" in Twente
niet op hun „vraag" past. Enkele daar
van:
1 De werkloosheidsuitkeringen zijn
soms gebaseerd op een „zwart" loon.
Gaan werken tegen het zuivere cao-
loon betekent dan weinig of geen finan
ciële vooruitgang. Bovendien zou dan
bij een tweede ontslag de sociale uitke
ring worden berekend over een lager
loon.
2 De neiging tot pendelen of verhui
zen is in Twente nog geringer dan in
het Westen al het geval is. Men is ge
hecht aan zijn woonplaats, eigen huis
je, familie- en kennissenkring, 't honk
vast zijn van de Twentenaar geldt ove
rigens ook wat zijn werkkring betreft.
3 Er is veel bezwaar tegen ploegen
dienst. Voor een groot aantal betekent
dit een ongewenste verstoring van het
gezins- en verenigingsleven.
4 De ontslagen in de textielindustrie
hebben geleid tot een zekere argwaan
tegen deze bedrijfstak.
5 Uit de vele gesprekken met werklo
ze textielarbeiders heeft de personeels
chef van Ter Horst de duidelijke in
druk gekregen, dat menigeen zich alles-
ADVERTENTIE
behalve onplezierig voelt in zijn werke
loos bestaan. „Over een paar weken
kan ik weer bij mijn oude baas terecht"
is het vaak gehoorde, maar moeilijk
controleerbare argument om onder aan
geboden werk uit tp komen.
De heer Pavlicek bekruipt vaak „het
griezelige gevoel", dat de financiële
noodzaak om te gaan werken er bij
sommigen niet is. „Wellicht omdat de
werkloosheiduitkering wordt aange-
werkloosheidsuitkering wordt aange-
lende klusjes". Dat de kieskeurigheid
van de werkloze groot is staat vast. De
rapporten van zijn medewerkers spre
ken volgens hem voor zich:
Een jongeman wil wel aan de slag,
maar het werk moet scfioon en stof
vrij zijn. In elk geval geen ploegen
dienst.
Zijn collega begint het gesprek met
het zorgvuldig etaleren van een
maagkwaal. Als het loon hoog genoeg
is, wil hij die wel vergeten. Het loon
valt tegen, want het scheelt maar der
tig gulden netto per week met zijn
werkloosheidsuitkering. Dat is onvol
doende om hem weer aan het werk te
krijgen.
Nummer drie 26 jaar oud is
bang voor „werkweigeraar" door
te gaan. Dat brengt zijn uitkering in ge
vaar. Hij wil het wel eens proberen,
maar alleen in de dagdienst. Eigenlijk
kijkt hij uit naar een baan in de bui
tenlucht.
De werkloosheidsuitkering wordt door
deze mensen, aldus directeur Ter Horst,
als iets heel normaals gezien. „Ik heb
er toch ook premie voor betaald", is
veelal de reactie.
Natuurlijk heeft de personeelsafde
ling ook positieve ervaringen:
In het algemeen zijn de oudere
werklozen veel eerder geneigd werk
aan te pakken.
De 32 autobusjes, die dagelijks in
de weer zijn, bewijzen, dat het pen
delen bij lang niet alle Twentenaren op
bezwaren stuit.
Verder heeft men bij Ter Horst goe
de ervaringen met (geschoolde)
bouwvakkers, boeren en metaalbewer
kers, die nu als wever hun brood ver
dienen.
In het voorjaar moet de beslissing
vallen: Zal Ter Horst en Co zijn uit
breidingen in België gaan doen, in plaats
van in Nederland? „Wij hopen, dat het
niet nodig is", zegt de directie. Zij
hoopt ook dat het begrip „passende
arbeid" in de sociale wetgeving een an
dere inhoud zal krijgen. Zodat een tex-
tielwever voortaan geen baan in Rijssen
meer kan weigeren met de simpele
mededeling, dat hij geen jutewever is.
DEN HAAG Minister Beernlnk en
staatssecretaris Van Veen (beiden
Binnenlandse Zaken) willen opnieuw
met het Georganiseerd Overleg in
Ambtenarenzaken praten.
Het gaat hier niet om de salarisver
hoging van twee procent, die het over
heidspersoneel met ingang van 1 janu
ari heeft gekregen, maar om een vier
tal punten, waarover de ambtenaren
bonden niet met de bewindslieden wil
den overleggen.
De belangrijkste van deze punten
zijn het destijds reeds genomen besluit
om de kindertoelagen geleidélijk aan
te passen aan de kinderbijslag, die in
het particuliere bedrijfsleven wordt be
taald. Bovendien wil het kabinet be
knibbelen op de vergoeding voor reis
kosten.
De vaste commissies uit de Tweede
Kamer van Binnenlandse Zaken en
van Ambtenarenzaken hebban gisteren
aan de bewindslieden gevraagd om
alsnog hierover met het georganiseered
overleg te praten Minister Beernink
en staatssecretaris Van Veen hebben
naar aanleiding van dit verzoek telefo
nisch contact met het G.O. opgenomen.
Maandag zal er een informeel over
leg zijn en waarschijnlijk volgt spoe
dig hierop een meer officiële bespre
king. In elk geval moet worden ge
praat vóór 20 februari, de dag waarop
de begroting van Binnenlandse Zaken
in de Tweede Kamer wordt behandeld.
Het ambtenarenbeleid zal dan een van
de belangrijkste onderwerpen zijn.
Staatssecretaris Van Veen heeft gis
teren gezegd, dat hij op zijn begroting
wel enige speling heeft. De bewinds
man zei, dat hierop in de nota over
het ambtenarenbeleid al was gezin
speeld. Het G.O. zou echter niet heb
ben willen praten over deze zaken.
DEN HAAG/OSLO De Noorse am
bassadeur Gunnar Rogstad heeft don
derdag op het ministerie van Buiten
landse Zaken in Den Haag het ant
woord van zijn regering overhandigd
op het Benelux-voorstel tot nauwere sa
menwerking tussen de EEG-landen en
de kandidaten voor het EEG-lidmaat-
schap.
Het voorstel, dat op 19 januari door
de Beneluxlanden aan Engeland, Dene
marken, Noorwegen en Ierland was
voorgelegd, is volgens een bekendma
king in Oslo door de Noorse regering
met instemming ontvangen. Noorwegen
zegt dat het alle maatregelen toejuicht
die opheffing van de huidige markt-
scheidingen in Europa beogen, en on
derstreept de wenselijkheid dat verwij
ding van de kloof tussen de EEG-lan
den en de kandidaten voor het lidmaat
schap wordt voorkomen. Naar de me
ning van Noorwegen moet Zweden in de
gelegenheid worden gesteld deel te ne
men aan de gedachtenwisseling over
toekomstige samenwerking, gezien het
feit dat ook dit land toenadering tot de
gemeenschap zoekt.
Denemarken had woensdag al aange
kondigd dat zijn antwoord op het be
wuste voorstel „kort maar positief" zal
zijn. Ook dit land stelt er prijs op dat
andere landen, met name Zweden, bij
de nieuwe samenwerking worden be
trokken.
AMSTERDAM In de kazerne van
de Koninklijke Marechaussee in Bad
hoevedorp wacht de 27-jarige Roemeen
V. M. op de beslissing, die de minister
van justitie in Den Haag over hem zal
nemen. Hij vluchtte om politieke rede
nen uit zijn vaderland. In de buik van
een DC-9 van de KLM overleefde hij,
zoals wij gisteren al meldden, zijn
ijzingwekkende tocht naar het Westen.
De Roemeen werkte als grond meca
nicien op het vliegveld Romania bij de
hoofdstad Boekarest. Zonder opgemerkt
te worden, zocht hij woensdag een
schuilplaats in de DC-9, die via Zag-
greb en Düsseldorf naar Schiphol zou
vliegen. Hij klom door het luik, waar
achter tijdens de vlucht het rechter
hoofdwielstel verdwijnt. Hij wist, dat
hij daar een sigaarvormige ruimte zou
vinden, net lang genoeg om er. languit
in te liggen.
BAARN De penningmeester vah 't
Liberaal Democratisch Centrum, de
heer D. H- Been uit Baarn, heeft zijn
functie neergelegd uit protest tegen de
houding, die het LDC meent te moeten
innemen jegens het liberale Eerste-
Kamerlid mr. H. van Riel.
Het LDC vindt dat mr. Van Riel zich
op 20 januari, bij de viering van zijn
twintigjarig bestaan van de VVD
uiterst conservatief heeft uitgelaten.
De heer Been, voorzitter van de VVD
in Baarn, vindt echter: „Mr. Van Riel
heeft overheidsingrijpen duidelijk van
de hand gewezen. Voor mij blijft hij
een uitmuntend liberaal met een meer
reële en vooruitstrevende visie dan vele
van zijn tegenstanders."
In een onderhoud met Elseviers
Weekblad zei minister Den Toom on
langs: „Wanneer alle landen van de
NAVO aan hun verplichtingen zouden
voldoen, is het verantwoord om de de-
fensielasten in ons land niet direct aan
zienlijk te verhogen. Voor 1967 was het
voor ons verantwoord en mogelijk geen
aandeel te eisen in het algemene be
grotingsaccres. Dat kon aan de ene
kant door de doelmatigheid zo hoog mo
gelijk op te voeren, aan de andere
kant door zoveel mogelijk bijtaken af
te kappen en alles op de hoofdtaken te
concentreren".
„Het is duidelijk, dat dat maar één
jaar kan. Voor de komende jaren moe
ten we grote investeringen doen. Om
dat onze strijdkrachten niet grooi zijn,
moeten ze zo modern mogelijk worden
uitgerust. In de jaren die voor ons lig
gen, zal de defensie-begroting daarom
wel een redelijke verhoging te zien moe
ten geven. Het zou onverantwoordelijk
zijn om nog verder snoeiwerk te ver
richten.
Bij het vaststellen van het uitgaven
plafond voor de jaren 1964 tot 1967 be
oogde de regering de defensie haar
plaats in de overheidsuitgaven te doen
behouden door het toekennen van een
evenredig deel in de toelaatbaar ge
achte aanwas (accres). Deze aanwas
nam sterk toe. Daarom is het, op een
vast bedrag vastgestelde, aandeel van
Defensie relatief minder geworden.
Voor welke investeringen komt De
fensie in de komende jaren te staan?
Een greep uit het pakket: het vervan
gen van de Centuriontanks (zeshonderd
miljoen gulden), uitbreiding van de ra-
darapparatuur en verbetering van de
raketinstallaties van de Luchtmacht en
aankoop van nieuwe fregatten met ge
leide-wapensystemen voor de Marine.
In de Defensienota zullen de vier be
windslieden meer bijzonderheden ge
ven.
Nu al is bekend, dat de plannen voor
de toekomstige samenstelling van de
vloot in nauw overleg met de Maritie
me bevelhebbers van de NAVO zijn op
gesteld. Wanneer het vliegdekschip Ka-
rel Doorman en de kruiser De Ruyter
Van de wielen had de man onderweg
geen last. Hij kon ook niet uit zijn
schuilhoek vallen. De luiken zijn tijdens
de vlucht gesloten. De kou was nog het
ergst, want de ruimte lag helemaal aan
de buitenkant van de vliegtuigromp.
De DC-9 vloog op de eerste etappe naar
Zagreb op een hoogte van 9200 meter,
en op de tweede naar Düsseldorf op
8500 meter. De temperatuur buiten
moet op die hoogten zeker dertig gra
den onder nul zijn geweest.
In de ijle lucht kreeg de Roemeen
ook te kampen met een tekort aan zuur
stof. Bij de tussenlandingen kreeg hij
telkens gelegenheid om even op ver
haal te komen. Met bevriezingsver
schijnselen aan zijn voeten, handen en
gezicht arriveerde hij tenslotte op Schip
hol. Een half uur lang bleef hij in zijn
schuilplaats voor hij eruit kroop. Toen
zag grondpersoneel de man onder het
vliegtuig rondscharrelen en werd de
Marechaussee gewaarschuwd.
In de rustkamer van de Geneeskundi
ge afdeling van de KLM werd hij in
bed gestopt. Het werd voor de man 'n
heel lange nacht tot ver in de ochtend.
Hij heeft een uitstekende gezondheid en
zal geen nadelige gevolgen van zijn reis
ondervinden, concludeerde een verbijs
terde arts gisterochtend. De Marechaus
see nam de mecanicien daarna mee
naar haar kazerne in Badhoevedorp.
De Roemeen meldde zich daar als
vluchteling, hetgeen neerkomt op een
verzoek om asiel. De minister van Jus
titie zal daarover moeten beslissen. On
dertussen blijft hij in de Badhoevedorp-
se kazerne te gast.
ADVERTENTIE
neus, keel en borst van vastzittend sltjin
uit de vaart zullen zijn genomen, zal
de vloot in staat moeten zijn haar „an
ti-onderzeeboot- en anti-luchttaak" in
nieuwe vorm te blijven vervullen.
De taak van de vliegtuigen van de
Karei Doorman zal te zijner tijd door
maritieme patrouille-vliegtuigen wor
den overgenomen. Deze toestellen heb
ben dan hun basis aan de wal. De krui
ser De Ruyter wordt van de sterkte
afgevoerd als de fregatten met een ge
leid wapensysteem klaar zijn.
Voor de Landmacht zal in de jaren
1969 tot 1973 ook worden gestreefd naar
het vervangen van de Honest John en
het invoeren van een modern luchtver
dedigingssysteem voor het beschermen
van de (zes) brigades. Bij het ontwik
kelen van de vuurleidingsapparatuur
van dit systeem is de Nederlandse in
dustrie zeer nauw betrokken.
Defensie moet ook rekening houden
met een verdere militaire opbouw van
de NAVO. De NAVO staat voor de uit
voering van een vijfjarenplan voor de
strijdkrachten. Het gaat hier om een
plan voor de jaren 1968 tot 1972.
AMSTERDAM De samenwerking
tussen de Amsterdamse politie en de
jusitie is nu bevredigend en de intertie
organisatie is nu zo duidelijk, dat er re
delijkerwijs geen communicatiestoor
nissen meer kunnen optreden.
Dit zei burgemeester dr. I. Samkal-
den gisteren in de vergadering van de
begrotingscommissie uit de Amster
damse gemeenteraad.
Dr. Samkalden pleitte voor meer en
duidelijker wettelijke mogelijkheden om
ordeverstoorders voor de rechter te
brengen. Hij was het overigens wel
met de raadsleden eens, dat het optre-
van de orde evenredig moet zijn aan de
aard van de ordeverstoring.
In deze enge ruimte overleefde de
27-jarige Roemeen de anderhalf
uur durende tocht van Boekarest
naar Schiphol, bij ijzige koude en
met gebrek aan zuurstof door de
ijle lucht.
Niet goed genoeg
LEIDEN Sinds 1 februari staat het
36-jarige schoolhoofd J. Tjalkens in
Voorschoten voor een lege klas in een
lege school. De ouders van alle veertig
leerlingen van de openbare Voorscho-
tense Wethouder Schramaschool heb
ben hun kinderen op andere scholen
ondergebracht.
De heer Tjalkens was tot 1 februari
hoofd van de openbare Adegeestschool
eveneens in Voorschoten. Omdat de ou
ders van de leerlingen van de zesde klas
vonden dat de heer Tjalkens hun kinde
ren niet goed genoeg voorbereidde op
voortgezet onderwijs, stelde het ge
meentebestuur voor hem over té plaat
sen naar de Wethouder Schramaschool.
Na een geheime zitting van twee uur
ging de gemeenteraad met dit voorstel
akkoord. Ook de heer Tjalkens zelf
vond deze oplossing acceptabel, evenals
de heer J. Visser, hoofd van de Wethou
der Schramaschool, die de opengevallen
plaats op de Adegeestschool ging inne
men. De uittocht naar andere scholen
was ingegeven door een enkele maan
den geleden genomen besluit van de
gemeenteraad .om de tweeklassige pas
nieuwe Wethouder Schramaschool per
1 september over te plaatsen naar een
andere wijk in Voorschoten.
De leerlingen zouden dan na de heren
Visser en Tjalkens met een derde
schoolhoofd te maken krijgen. Omdat
de ouders dat te gortig vonden hebben
ze hun kinderen nu al op een nieuwe
school ondergebracht.
De heer Tjalkens zelf is inmiddels
druk aan het solliciteren geslagen. Hij
blijft nog elke dag op school komen tot
dat hij officieel van het gemeentebe
stuur te horen krijgt, dat dat niet meer
nodig is.
A/*an hogerhand is beslist, dat in de
kazernes geen politieke debatten
mogen worden gehouden, ook niet als
die zoals in Utrecht de bedoeling
was georganiseerd zouden worden
door een overkoepelend contactorgaan
van de politieke jongerenorganisaties,
meldt „De Volkskrant" (r.k.). Als ar
gument voor dit verbod wordt aange
voerd, dat de kazerne, wat de politiek
betreft, zoveel als neutraal terrein zou
zijn.
„Dat lijkt ons een redenering uit
het verléden, toen men de krijgs
macht zag als iets, dat buiten de
maatschappij staat. Wij dachten,
dat dit standpunt inmiddels verla
ten was; het is in elk geval volko
men onjuist. Een dienstplichtig mi
litair mag geroepen zijn om tijde
lijk een taak voor de gemeenschap
te vervullen, voor het overige blijft
hij een burger als ieder ander. En
van een burger wordt in een demo
cratie verondersteld, dat hij een
bepaalde politieke overtuiging
heeft, of die, zoals met jongeren
het geval kan zijn, wil krijgen. De
militaire overheid heeft niet het
recht de dienstplichtige burger daar
bij te hinderen, zoals eerder met het
verbod van bepaalde lectuur ge
schiedde, een verbod dat inmid
dels terecht is opgeheven.
Een andere vraag is of politieke
debatbijeenkomsten voor jonge mi
litairen alleen in de kazerne kun
nen worden gehouden. De kazerne
biedt zeker niet de enige mogelijk
heid. Men kan voor dergelijke bij
eenkomsten ook ruimte vinden in
particuliere lokaliteiten of in mili
taire tehuizen. Toch zouden wij de
kazerne-ruimte beslist niet willen
uitsluiten, juist omdat wij in
tegenstelling tot de militaire over
heid menen, dat de kazerne
geen neutraal terrein is en omdat
de krijgsmacht dat ook beslist niet
moet zijn. Als bij andere zaken
erkend wordt, dat de krijgsmacht
meer op de maatschappij moet
gaan aansluiten, zou de politiek
zeer bewust binnen de kazerne
kunnen worden gehaald. Daarmee
kan dan nog eens bewezen worden,
dat de krijgsmacht een wezenlijk
deel is van onze democratische
maatschappij".
tVn strafpuntenstelsel voor ver-
keeersovertreders en intrekking
van het rijbewijs bij een bepaald maxi
mum aan strafpunten dit systeem
heeft vorige week prof. mr. A. D. Be-
Unfante bepleit tijdens de hearing door
de Tweede-Kamercommissie voor Ver
keer en Waterstaat. De „Haagsche
Courant" (onafh.) merkt hierover op:
„Al eerder zijn in Nederland stem
men opgegaan voor de invoering
van een dergelijk stelsel, dat in
Canada en West-Duitsland al in
gang heeft gevonden. De voorstan
ders gaan ervan uit, dat verreweg
de meeste verkeersongevallen ver
oorzaakt worden door menselijk fa
len. Nu is het snelverkeer in onze
dagen wel zo ingewikkeld, dat
men niet alleen met zwaardere
strafbedreiging de verkeersonvei
ligheid uit de wereld helpt. Maar
wel blijken de huidige boetes en
vrijheidsstraffen te weinig af
schrikwekkend te zijn. Wil men het
collectief verkeersgedrag wezen
lijk ten goede beïnvloeden, dan
zijn verder reikende sancties toch
onontkoombaar.
Een systeem van strafpunten kan
een nuttige diepteïnvestering voor
een veiliger verkeer opleveren. Be
dreigd door het verlies van het rij
bewijs, zal de automobilist zich er
wel voor hoeden de risico's te ne
men, die hij thans nog net wel
aandurft. Bezwaren heeft het sys
teem natuurlijk ook: het vereist
aanzienlijke uitbreiding van het
controle-apparaat. Aangezien het de
politie is, die de punten op het rij
bewijs aantekent, zal het nodig zijn
een gedetailleerd schema op te
stellen voor het aantal punten, dat
voor elk soort overtreding of delict
moet worden genoteerd. Dit sche
ma moet ook bij alle gemotoriseer
de weggebruikers bekend zijn om
hun duidelijk te maken waar zij
aan toe zijn en om de waarborgen
te scheppen, dat het stelsel door de
politie pijnlijk-nauwkeurig wordt
toegepast.
Ook dan nog zal de „strijd" tussen
politieman en in gebreke gestelde
automobilist in menig geval hefti
ger worden. Was in de zekerheid
van een slechts vrij kleine boete
de autorijder bereid tot een trans
actie, nu staat er meer voor hem
op het spel. De wens om zo moge
lijk van strafpunten gevrijwaard
te blijven, zal de autorijder eer
der het risico doen nemen de zaak
voor -de rechter uit te vechten
wat het aantal punten op zijn rijbe
wijs betreft, heeft hij immers
niets te verliezen".
IV/Tinister Klompé heeft volgens „De
iTA Nieuwe Limburger" (R.-K.) gelijk
ais zij voor een televisierubriek als
„Koning Klant" de nodige voorzichtig
heid verlangt. De kans op het doorglip
pen van wenken, die minder op het be
lang van koning klant als op dat van
keizer producent zijn ingesteld, is zo
groot, dat de makers van zo'n pro
gram wel zeer waakzaam en zeer inte
ger moeten zijn.
„Zolang in het Bussumse wereld
je zulke vreemde dingen gebeuren
zijn wij daar niet al te gerust op.
Onder het motto public relations
wringen de kopersverleiders door
kieren en gaten. De oude AVRO
staat nog altijd onder leiding van
een man, die „neben-bei" de belan
gen van een inmiddels bankroet ge
gane fabriek behartigde. Zij laat
vlotweg plaatjes aanprijzen door
zekere heer W. Duys, die zelf e«n
platenfirma dient. De reclawe
kruipt waar zij niet gaan kan. tyiet
alleen koning klant zou ertegen be
schermd moeten worden, maar
vooral ook koning kijker. Die moet
maar slikken dat onze omroepen de
kostbare zendtijd gebruiken voor
pure reclame voor zichzelf en voor
alles wat zij ondernemen om hun
kas te spekken. In geen land ter
wereld komen zoveel gironummers
op het scherm als in Nederland.
Nergens is het met de programma
voorlichting op de buis zo zonder
ling gesteld. Die voorlichting geldt
altijd 'n program van een willekeu
rige dag van de volgende week of
later. Zij geldt nooit de dag van
morgen. Want dan zetelen in Bus-
sum andere heren, en andere coif
fures. We moeten er niet aan denken
dat er nog meer kunnen bijko
men, met nog meer gironummers
en nog langere oorbellen".