Het wijkende water in Zuid-Flevoland D, I w, Pil ad B N; N H ZIEZO ÈÉ*PMil Volendammers halen het onderste uit de polderkan fi ZATERDAG 10 FEBRUARI 1968 'a eenden willen er al niet meer lijn soms staat er nog drie meter water, maar ze strijken bij duizenden neer aan de andere kant van de ringdijk om Oost-Flevoland, in het open gedeelte van het IJsselmeerVoor de kleine nederzetting Oost vaardersdiep, gebouwd rondom gemaal en sluis, is dat teken even onfeilbaar als de peilschaal: het water m de polder zakt. Het staat bijna anderhalve meter lager dan in oktober, toen de ringdijk om de polder werd gesloten en het gemaal begon te draaien. Aan de andere kant, bij Spakenburg, zijn al stukken grond drooggevallen. De dertig bewoners van Oostvaarders- diep zien alleen nog maar een paaltje boven water komen, dat er de vorige dag nog niét was. Een paaltje met wat uitdrogend watergroen eropMaar zij weten, dat in april de hele polder drooggevallen zal zijn. Wanneer alles meeloopt tenminste. In het gemaal De Block van Kuffeler, centrum van het Oostvaar- dersdiep, is men liever een beetje voorzichtig met die voor spellingen. De vier pompen, die samen de polder leegmaken, gooien er weliswaar 3000 kubieke meter water per minuut uit, maar de natuur kan het soms opeens niet meer goed vinden, dat het zó snel gaat. Bij veel neerslag en andere wateraanvoer kan het gebeuren, dat er ook 3000 kubieke meter per minuut bijkomt. In vorige IJsselmeerpolders is het eveneens voorge komen, dat de natuur niet zonder meer alles over zich heen liet gaan. Die polderbouw is dan ook een ingreep, groter dan het toeziende deel van ons volk zich realiseert. Centimeter voor centimeter I at Is er eigenlijk gebeurd en wat ge beurt er nog? Als derde grote IJsselmeerpol- der (43.000 ha.) zal Zuid-Flevoland straks liggen in de driehoek Harderwijk-Lelystad- Muiderberg. De eerste fase in het werk was het aanleggen van een ringdijk. Die kon in dit geval wat korter zijn dan bij de vorige polders, omdat de polder tegen Oost-Flevo land aanligt, dus tegen de befaamde Knar- dijk. Toch bleef nog 70 kilometer dijk te leg gen over. Zoals bekend, werd die dijk in ok tober van het vorige jaar gesloten, hetgeen niet wil zeggen, dat men nu de polder rond kan rijden. Zo'n rit blijft beperkt-tot ca/60- kilometer, de 22 kilometer lange Knardijk tussen Oost- en Zuid-Flevoland meegerekend. Langs de Veluwekust is de weg nog niet be- mrw Waar dit huisje vroeger voor diende niemand weet het meer. Als een par mantig baken staat het nu in het weg trekkende water aan de dijk. rijdbaar en voorbij Oostvaardersdiep, tot aan de brug bij Muiderberg, evenmin. Be halve bij Muiderberg komt er nog een brug bij Huizen en een bij Nijkerk. Voorlopig zal de brug bij Muiderberg de belangrijkste zijn, omdat daarover straks rijksweg 6 van het westen naar het noorden wordt geleid. Er is wat tegenslag bij de bouw, maar men hoopt toch, dat de brug nog dit jaar voor be perkt gebruik kan worden opengesteld. |a de dijksluiting in oktober is dit alles, een beetje uit het nieuws geraakt. Het was bekeken en beschreven en andere za ken hernamen hun recht in het nieuws. Maar volgende week zal Verkeer en Waterstaat, met de daartoe behorende Dienst der Zui derzeewerken, een grote excursie voor alle publiciteitsmedia houden onder het motto: DE POLDER VALT DROOG. Televisie, ra dio, alles komt. Hiervoor wordt op Oostvaar dersdiep weinig gepoetst en gepoederd. De meeste werkers hier zijn veteranen uit het poldervak, die dit alles al vaak hebben mee gemaakt en die met vriendelijke spot op merken, dat de buitenkant eerder bekeken is dan de binnenkant. Wat aan die binnen kant leeft, daarover is het moeilijker pra ten. Het werken met een paar man en een paar vrouwen die meegekomen waren, toen er nog niets was dan water, wind en mod der het aloude polderverhaal. Vijf kwar tier met de boot naar de dichtstbijwonende dokter in Volendam. De lange avonden, al leen maar te verkorten door de nacht wat langer te maken. De eindeloze zondag. De storm, waarvan de kinderen niet konden slapen en de duisternis zonder een enkel lichtje in de verte, wanneer je 's avonds door het raam naar buiten keek. Oostvaar dersdiep was toch al onherbergzamer dan vele nederzettingen in de vroegere IJssel meerpolders. Bij het werk in die vorige pol ders had je de kampen nog, maar nu waren we weer een paar jaar verder, de mensen hadden eigen auto's, de werktijden waren wat korter velen gingen 's avonds naar huis. Meer dan ooit was de kleine groep vas te medewerkers op zichzelf aangewezen Wat moet je daarover straks zeggen voor een televisiecamera, die het nieuws van de drooglegging brengt in de huiskamers van een paar miljoen landgenoten? Voor veel van die kijkers, luisteraars en lezers is het al een ontbering, wanneer de elektrische de ken het eens een keer niet doet. Dus zeg gen de polderwerkers en hun vrouwen maar: ,.nou ja. 't was niks bijzonders, we zien wel weer hoe het morgen is". Met drieduizend kubieke meter per mi nuut gaat het water de polder uit, maar 't zichtbaar worden van het strand gaat per centimeter. |u, aan de vooravond van^iet grote droog vallen het gaat nu centimeter voor centimeter - ziet het er allemaal wat flo- rissanter uit. De kinderen spelen nog wat eenzaam aan de dijk, maar twee van hen gaan nu toch naar school, respectievelijk in Lelystad en in Harderwijk. Er worden nu vijftien permanente huizen gebouwd. De dokter woont nog maar 23 kilometer (Lely stad) van het dorpje. Moet iemand er snel heen, dan is wel één van de vier auto's be schikbaar. En kijk eens wat we hier ook al hebben: een hotel, gegroeid uit de kantine. Acht plezierig ingerichte kamers met ver warming en uitzicht op het water en zelfs twee motel-appartementen. Hoe lang hebben sommige grote steden er over gedaan om een motel te krijgen? Dit Ijj de bemaling gaat het pok alweer iets s andere'dan de vorige polders. Het ge- - maal De Blocq van Kuffeler te Oostvaar dersdiep doet het werk hier zonder hulp van andere gemalen. Het heeft dan ook een ca paciteit die 40 pet. hoger is dan bijvoorbeeld die van het gemaal Wortman in Lelystad óók geen kleintje. De dieselmotoren drijven vier pompen aan, twee met een capaciteit van 700 m3 per minuut en twee, die goed zijn voor 800 m3. Hiermee kan Zuid-Flevo land in ongeveer vijf maanden worden droog gemalen en vervolgens op peil worden ge houden. De naast dit gemaal gebouwde sluis is een pendant van die bij Lelystad en is dus ook toegankelijk voor schepen tot 600 ton. De laatste nog te maken polder zal dan de Markerwaard zijn, die met 60.000 ha. de grootste wordt. De streefdatum voor het droogvallen van de Markerwaard ligt in 1980. Wanneer het zover is, zal de bebouw bare oppervlakte van Nederland met 10 pet. zijn vergroot, de totale oppervlakte met 7 pet. alles nu op een plaats, waar je nog met een auto mag rijden zonder wegenbelasting te hebben betaald, omdat er nog geen openba re weg is. Dat zal overigens gauw genoeg anders worden. Langs het hotel-motel zal straks heel wat toeristisch verkeer komen. In afwachting daarvan hangt er nu al een bord, waarop polderprijzen (koffie 20 cent) en toeristenprijzen (het dubbele) terdege worden gescheiden. Het zullen trouwens niet alleen toeristen zijn. Chauffeurs van autobussen, die met be langstellende technici uit binnen- en buiten land rondrijden weten te vertellen, dat zij al meer ritten naar Zuid-Flevoland hebben dan naar de Deltawerken. Een opmerkelijke troef van het naamloze hotel in het eveneens nog naamloze dorp, dat voor 't gemak nog Oostvaardersdiep wordt genoemd: ,,'t is hier altijd beter weer dan op het vasteland We hebben nog maar twee keer een beetje sneeuw gezien en het heeft hier nog nooit een hele dag achtereen geregend. Niemand weet hoe het komt, maar het is echt waar." Iets voor de folders van straks, tenzij een ondernemende meteoroloog weet te vertel len, dat het niet kan... Intussen zakt het water, de ene dag wat meer, de andere dag wat minder, al naar het uitkomt in het ondoorgrondelijke spel van de natuur. Voor de zoveelste maal kun nen de Oostvaardersdiepers de spaarzaam doordringende toerist verzekeren, dat het droogvallende terrein straks niet meer opge hoogd hoeft te worden. Velen denken na melijk, dat zo'n ingreep wél nodig is, omdat je immers niet zomaar op de bodem van de zee kunt leven. En drie maal per week ko men nog die twee volhardende Volendam mers door de sluis om nestvis te gaan van gen op de plaatsen, waar het water nog hoog genoeg staat. Sluiswachter W. Guyt heeft hen ook vandaag doorgelaten. „Nog een paar weken," zegt hij; „dan zullen ze 't met een roeiboot en met heel kleine fuik jes moeten doen". Dat is geen grapje. De vissers kunnen daarvoor inderdaad een ver- Ui gunning krijgen, waardoor zij misschien iots kunnen meenemen van het nieuwe palingsei zoen in het voorjaar. Veel zal 't niet meer uithalen. Het enige water, dat in het gevor derde voorjaar nog te vinden is, zal het wa ter in de tevoren uitgebaggerde kanalen zijn. Daarin is geen ruimte om te vissen voor iemand, die meer meebrengt dan een hengel. Woor belangstellende bezoekers zal tegen die tijd nog iets belangrijks gebeuren. De slagboom, die sinds de dijksluiting op een tiental kilometers voor Oostvaardersdiep het berijdbare deel van de dijk verspert, zal worden overgeplaatst naar een punt voorbij gemaal en sluis. Oostvaardersdiep zal dan toegankelijk zijn zonder het niet altijd even gemakkelijk te krijgen toegangsbewijs van de Dienst der Zuiderzeewerken. Nu resideert in het huisje bij de slagboom nog oudpolder- gediende W. M. Jansen uit Harderwijk, ter wering van onbevoegden. Die onbevoegden kunnen van velerlei pluimage zijn, maar het meest berucht zijn de hengelaars. Zij stape len stortkeien uit de dijk op om er een stoel tje van te maken en zetten hun auto's neer op zeer gevaarlijke plaatsen. Er komen den ook al lang geen hengelaars meer door de controle, met uitzondering van twee invali den. die van fatsoenlijk hengelaarschap blijk hebben gegeven. Met wat meer souplesse worden de vogelvrienden behandeld. Zij kij ken alleen maar en komen deswege in aan merking voor vrije toegang, al moet daar voor wel een enkele formaliteit worden ver vuld. Straks gaat dit alles een eindje verder op spelen. Oostvaardersdiep is dan definitief met de bewoonde wereld verbonden. I et water wijkt in Zuid-Flevoland, streep na streep komt boven op de peilschaal. Ook in het wat oudere buurgebied Oost-Fle voland wordt de stand van zaken nauwkeurig bijgehouden. In het expositiegebouw van Zui derzeewerken te Lelystad hebben ze er een maquettebord voor gebouwd, waarop telkens weer nieuwe naamloze gebieden zichtbaar worden. Een wens vanuit dat buurland: „laat men er de vrijheid en de ruimte krijgen, waarvan wij hier ook elke dag genieten". Voorbeeld van die vrijheid voor iedereen: verklaarde tegenstander van de inpolderin gen, de Veluwse kunstschilder Jos Lussen- burg, opende dezer dagen in Oost-Flevoland een expositie van schilderijen uit de oude tijd. Als jongen heeft hij op de toenmalige Zuiderzee gevaren, temidden van ouderen, die er gewoon niet in geloofden dat de zee ooit zou verdwijnen. Maar het is gebeurd en Jos Lussenburg zal eraan meewerken, dat de herinnering niet vervaagt. Zijn befaamde lezing „De ballingen van de Zuiderzee" zal hij zeker ook eens In Zuid-Flevoland komen houden. Want ook hier zal de gedachte le ven, dat zonder het verleden de dag van vandaag er niet zou zijn. mmm w WÊË&M. De bewoonde, geïndustrialiseerde wereld wijde landschap: olietanks voor het gemaal. heeft zijn markante punten opgericht in het Onafzienbaar H nog de watervlakte, maar de eenden schijnen te merken dat het gauw afge lopen zal zijnzij vallen niet meer neer in de polder, maar zoeken het wijde water aan de andere kant van de ringdijk op. ZUIDELIJK FLEVOLAND CMTRCK #0 km 49.400 ka IrtMI «r OOSTELIJK FLEVOLAND 1 Jf V a&m. ZUIDELIJK FLEVOLANDIjm OVERZICHT DIJKWERKEN A «to+SM

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9