Gesprek taxichauffeurs
met werkgevers over
cao wordt hervat
Weldra oprichting Nationale Raad
voor Buitenlandse Handel
NBV wil één
openbare
vervoer-
onderneming
in Nederland
Ambtenaren
komen niets
te kort"
PREMIE
SPAARPLAN
Reclame op
koeien
toegestaan
Ocean Sprinter" gaat mogelijk
volgende week weer varen
Mannen onder zakken bedolven: 2 doden
Een moeder
geeft
Davitamon 10.
Elke dag.
Straks lossen we elk jaar f 100,-
extra af op onze hypotheek...
dank zij het Premie Spaarplan!
Quick Up't is goed. Ko drinkt't.
Regering vraagt
opdrachten
aan Eldo voor
onze industrie
VERONGELUKT
OP OVERWEG
Ster''' maakte
bezwaar tegen
Jan Teulings als
pindamannetje
Uitvoer van Nederland moet nog krachtiger worden bevorderd
BOUW RAKETTEN
WANVERHOUDING
Gunstiger regeling
bouwvakkers
FASE TWEE
CIJFERS
BEVREDIGEND
GROEIEN
Vader en kinderen
ernstig gewond
MINISTER BEERNINK:
Niét a la Colijn
Dr. Bartel» voorzitter
ziekenhtiiscommissie
Basis voor persoonlijk bezit
zemen
zonder
zorgen
De zeem, die tegen olie,
vet, afwasmiddelen
bestand is. v.a. 3,95
NA „INWENDIGE BLOEDING'
IPHILIPS BATTERIJEN
"Si die móéten wel
goed zijn
KORT GEDING OVER
TV-RECLAME
HULPKRACHT
DWANGSOM
DINSDAG 13 FEBRUARI 1968
SAMENWERKING BIJ EXPORT
ROTTERDAM De Nederlandse
regering streeft naar verlening van
meer opdrachten aan onze industrie
door de Europese organisatie voor de
houw van grote raketten, ELDO. Zij
heeft, naar wij van betrouwbare zijde
hebben vernomen, bij de ELDO aan
gedrongen op toewijzing naar even
redigheid van opdrachten aan de
Nederlandse industrie.
Hiermee volgt onze regering in zekere
zin het voorbeeld van Engeland dat uit
ontevredenheid over de wanverhouding
tussen de opdrachten van ELDO aan de
Britse industrie en de zeer hoge bijdra
ge van Engeland in de kosten van de
ELDO in 1966 een herverdeling van de
nationale bijdragen in die kosten af
dwong.
Na die herverdeling steeg naar ver
houding de natjonale bijdrage van ons
land in de kosten van ELDO. Uit de in
middels ondernomen stappen van onze
regering kan worden opgemaakt dat als
gevolg van die herverdeling er een on
plezierige wanverhouding is ontstaan
tussen de Nederlandse bijdrage in de
kosten van ELDO en datgene wat daar
van naar ons land terugvloeit in de
vorm van opdrachten aan de industrie.
Volgens de oude verdeling droeg ons
land 2,64 procent van de kosten van
ELDO. Krachtens de nieuwe verdeling
nemen ons land en België samen 9 pro
cent van die kosten. Nederland en Bel
gië spraken af dat zij samen een rege
ling zouden treffen voor de verhouding
tussen de nationale bijdragen van beide
landen in dat totaal van 9 procent.
Het totaal der jaarlijkse budgetten
van ELDO in de jaren 1967 t/m 1971 zal
ongeveer 330 miljoen dollar zijn. Indien
ons land en België evenveel in de kos
ten van ELDO bijdragen hetgeen wij
voor het gemak aannemen is het aan
deel van ons land in de kosten van
ELDO in die periode ongeveer vijftien
miljoen dollar.
Van de in Nederland geplaatste op
drachten van ELDO zijn die welke wor
den uitgevoerd door Philips, Fokker en
het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart
laboratorium de belangrijkste.
UTRECHT De bij het NW aan
gesloten Nederlandse Bond van Ver
voerpersoneel ziet als juiste en meest
nuttige oplossing voor de Nederlandse
gemeenschap één openbare vervoerson
derneming op maatschappelijke rende
mentsbasis, waarin rail-, streek- en
stadsvervoer volledig gecoördineerd en
geïntegreerd worden en waarin het
personeel onder dezelfde arbeidsvoor
waarden werkt.
De NBV heeft deze suggestie gedaan
naar aanleiding van de memorie van
antwoord van de regering betreffende
de garantiewet voor de Nederlandse
Spoorwegen, die vandaag in de Tweede
Kamer wordt behandeld.
De NBV noemt het regeringsant-
woord onbevredigend. Zij mist een al
omvattend plan, dat duidelijk taak en
plaats aangeeft van het openbaar ver
voer in de toekomst. De gedachte van
één openbare vervoersonderneming be
gint volgens de NBV al een beetje in
gang te vinden, gezien de integratie
van het streekvervoer in het stadsver
voer en de langzaam groeiende sa
menwerking tussen de Nederlandse
Spoorwegen en de grote gemeenten.
De NBV betreurt het dat miljoenen
guldens gemeenschapsgeld verloren
gaan door gebrek aan coördinatie en
samenwerking. Ook binnen het concern
van de Nederlandse Spoorwegen is
volgens deze bond nog niet te spreken
van een optimale situatie.
De bond noemt hierbij het voorbeeld
van de bediening door de Nederlandse
Spoorwegen van I-Jmuiden (eindpunt
van een „onrendabele lijn") met een
halfuur-dienst, en de Noord-Zuidhol
landse Vervoersmaatschappij, een
dochter van de Nederlandse Spoorwegen
die hier een kwartierdienst rijdt. De
NBV zou het juister vinden dat ge
meenschappelijk een kwartierdienst
wordt onderhouden met plaatskaarten
zowel geldig in bus als in trein.
DEN HAAG De termijn van zes
jaar. geldend voor de vrijstelling van
militaire dienst voor bouwvakarbeiders,
wordt teruggebracht tot vier jaar. Dit
betekent dat zij die twee maal geduren
de twee jaar tijdelijk van militaire
dienst zijn vrijgesteld, definitief kunnen
worden vrijgesteld.
De nieuwe regeling betreft bouwvak
arbeiders van de lichting 1964 tot en
met 1967. Met ingang van de lichting
1968 is de vrijstellingsregeling voor
bouwvakarbeiders ingetrokken.
DEN HAAG Binnenkort kan de 'oprichting worden verwacht van een
Nationale Raad voor de Buitenlandse Handel. Onder dit overkoepelende beleids-
lichaam zullen de Centrale Kamer voor Handelsbevordering en de Federatie
van Nederlandse Kamers van Koophandel in het buitenland nauw gaan samen
werken.
De voorbereidingen tot deze samen
werking, die enige jaren van vaak zeer
moeizaam overleg hebben gekost, schij
nen nu op een oor na gevild.
Bij de vorming van de Centrale Ka
mer voor Handelsbevordering, enige ja
ren geleden, werd dit lichaam al aan
stonds gezien als eerste fase van een
toekomstige nationale samenwerking
ten behoeve van de export van Neder
landse produkten en diensten.
De vorming, thans aanstaande, van
een Nationale raad waarin Centrale
Kamers en internationale Kamers van
Koophandel samenwerken ziet men als
fase twee. De eindfase zou die moeten
zijn waarin ook de Economische Voor
lichtingsdienst een overheidsinstel
ling zou worden betrokken in het
beleid van de Nationale Raad. Zo ver
is het echter nog niet.
De thans voorgenomen samenwerking
is echter al belangrijk genoeg. Uitgangs
punt van dit samenwerkingsverband is
dat de Nederlandse export in de komen
de jaren nog krachtiger zal dienen te
worden bevorderd dan tot dusverre.
Van het Nederlandse bruto-sociaal-
produkt (de som van alle goederen en
dienstverleningen die in een jaar wor
den voortgebracht) wordt door Neder
land iets meer dan 50 procent geëxpor
teerd. De uitvoer is de kurk van onze
economie.
Van hoe grote betekenis de export is
voor een dichtbevolkt land als het onze
blijkt uit enige vergelijkende cijfers.
De Verenigde Staten, die het grote
voordeel hebben van een zeer grote bin
nenlandse afzetmarkt van 200 miljoen
over het algemeen koopkrachtige inwo
ners, exporteren slechts 5 procent van
het bruto-sociaal-produkt. Voor de
Bondsrepubliek is het percentage 20.
Ter handhaving van het huidige wel
vaartspeil in Nederland wordt aangeno
men dat een groei van onze export met
8 a 9 procent in de komende jaren
noodzakelijk zal zijn. Daar bij ons op
lopende kostenpeil de concurrentie op
de exportmarkten gaandeweg feller
wordt is het nodig dat zoveel mogelijk
krachten, thans al gebruikt voor de be
vordering van de export, worden gebun
deld.
Met die bundeling is enige jaren gele
den een begin gemaakt toen in de Cen
trale Kamer voor Handelsbevordering
een aantal „Iandeniristituten" (Afrika-
instituut, Noord-Europa Stichting etc.)
werden samengebracht. De samenwer
king in die Centrale Kamer heeft zich
bevredigend ontwikkeld.
In de praktijk is echter veelal geble-
kend dat de Nederlandse Kamers van
Koophandel in het buitenland en de
Centrale Kamer dezelfde terreinen be
streken, soms elkaar overlappend werk
deden, ja, in enkele gevallen zelfs in
zekere zin optraden als elkanders con
currenten bij de bevordering van de
buitenlandse handel.
In het samenwerkingsverband waar
naar nu klaarblijkelijk wordt gestreefd
onder de overkoepeling van de Natio
nale R^ad zou men deze problemen
kunnen vermijden. Daarbij zou men de
ze Nationale Raad niet alleen dienen te
zien als overkoepelende organisatie
maar ook als breed samengesteld
beleidslichaam, dat op grond van markt
analyses en research op economisch
en handelspolitiek terrein de strategie
van onze exportbevordering helpt bepa
len.
De Nationale Raad zal derhalve geba
seerd moeten zijn op financiële en orga
nisatorische samenwerking tussen de
Centrale Kamer en de Nederlandse
Kamers van Koophandel in het buiten
land. Het is duidelijk dat rondom zulk
een samenwerking een aantal proble
men en gevoeligheden ligt dat nog niet
geheel schijnt te zijn opgelost.
Een der belangrijkste daarvan is dat
de grootste van de Kamers van Koop
handel in het buitenland, te weten de
Nederlands-Duitse Kamer van Koop
handel, een paritaire instelling is,
d.w.z. een Kamer waarin Nederlandse
en Duitse ondernemingen gelijkelijk
zijn vertegenwoordigd. Verwacht wordt
echter thans dat de Westduitse partners
in de Nederlands-Duitse Kamer een sa
menwerking met de- Centrale Kamer
onder de overkoepeling van een Natio
nale Raad zullen aanvaarden.
Oplossing van dit probleem en van an
dere vragen zal waarschijnlijk niet meer
integraal kunnen geschieden voor de
Exportdag die 27 maart te Utrecht
wordt gehouden. Op deze Exportdag
stelt men zich voor de oprichting van
de Nationale Raad aan te kondigen. In
de praktijk van de samenwerking daar
na zal men dan geleidelijk naar elkan
der moeten groeien.
ARNHEM Bij een ontploffing en
de daarop volgehde hevige brand in
de Arnhemse wijk Presikhaaf hebben
gistermiddag een 4-jarig jongetje en
rijn 7-jarig zusje, ernstige verwondin
gen opgelopen. Zy moesten met brand
wonden aan gezicht, armen en beften in
een Arnhems ziekenhuis worden opge
nomen.
Ook hun vader en de eigenaar van de
zaak, die zich op het moment van de
ontploffing samen met de kinderen in
de winkel bevonden, raakten bij de
brand gewond.
Winkel en woning brandden geheel
uit. Een boven het huis van de verf
handelaar gelegen verdieping liep zwa
re waterschade op.
Van de winkels in de omgeving sneu
velden vele ruiten. De oorzaak van de
ontploffing is nog niet bekend.
UTRECHT De minister van bin
nenlandse zaken, mr. H. K. J. Beer-
nink, meent, dat men bijzonder voor
zichtig moet zijn met het toekennen
van het stakingsrecht aan ambtena
ren. Persoonlijk is hij nog geen voor
stander van het stakingsrecht voor de
ze groep.
In een vraaggesprek met „Ruim Zicht"
het orgaan van het Nederlands Katho
liek Vakverbond, zegt de bewindsman
te geloven dat ambtenaren andere mo
gelijkheden hebben om hun wensen ken
baar te maken.
Over de acties die de ambtenaren
bonden in de afgelopen maanden hebben
gevoerd naar aanleiding van een reeks
van maatregelen die hun rechtspositie
zouden aantasten zegt de heer Beer-
nink, dat het er niet om gaat de bezui
nigingen te laten neerkomen op het
hoofd van de ambtenaren.
Zij volgen de gemiddelde loonont
wikkeling in 't bedrijfsleven en komen,
volgens de bewindsman, niets te kort.
Deze ontwikkeling wordt op 't minis
terie van week tot week bijgehouden.
Als medio 1968 zou blijken, dat de ge
middelde, voor het trendbeleid belang
rijke loonsverhogingen in het bedrijfsle
ven vijf procent bedragen zou minis
ter Beernink redelijk vinden indien
de ambtenarenbonden per 1 juli een
tussentijdse verhoging van bijvoorbeeld
twee procent vragen, waarbij dan aan
het eind van het jaar de nacalculatie
volgt.
Minister Beernink hoopt de Tweede
Kamer op 20 februari te zeggen dat
hij de maatregelen die hij heeft voor
gesteld een redelijke zaak vindt. Hij ge
looft niet dat het een zaak van messen
trekken wordt.
De betrokken maatregelen moeten op
zichzelf worden bekeken. Het gaat er
om, dat bepaalde regelingen meer in
overeenstemming worden gebracht met
de veranderde tijdsomstandigheden.
Minister Beernink weerlegt het ver
wijt dat het om bezuinigingen a la Co-
lijn gaat. Hij acht het niet redelijk en
billijk om bepaalde faciliteiten maar te
laten voortbestaan, terwijl er geen grond
voor is.
Minister Beernink, die zelf meer dan
dertig jaar in gemeentedienst is ge
weest, zegt niet te willen beknibbelen op
de rechtspositie van de ambtenaren en
voor redelijke verlangens altijd oog te
hebben.
Als verbetering voor de lagere ambte
naren ziet de minister de „vloer" die in
de vakantietoeslag is gelegd. Hij meent
overigens dat bij de overheid niet zo
veel laagstbetaalden zijn.
Mr. Beernink ziet verder geen rege
lingen in de rechtspositie van de ambte
naren, die eigenlijk niet meer in deze
tijd passen en weg zouden moeten. Vol
vertrouwen ziet hij het komende ka
merdebat tegemoet.
DEN HAAG Gistermiddag heeft de
staatssecretaris van Sociale Zaken en
Volksgezondheid, dr. R. J. H. Kruisinga,
zijn voorganger in dit ambt, dr. A. J. H.
Bartels, geïnstalleerd als voorzitter van
de ziekerihuiscommissie. Dr. Bartels
volgt in deze functie drs. D. Roemers op,
die het vborzitterschap heeft neergelegd
in verband met zijn benoeming tot bur
gemeester van Vlissingen.
De ziekenhuiscommissie, die in no
vember 1965 werd ingesteld, heeft tot
taak de minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid te adviseren omtrent
vraagstukken betreffende de bouw van
inrichtingen voor gezondheidszorg.
ADVERTENTIE
Alles wat we doen is deelnemen aan het Premie Spaarplan. Straks
krijgen we dan samen jaarlijks zomaar 100 gulden premie van dit
nationale plan. Belastingvrij! Dat geld kunnen we fijn gebruiken
voor een extra aflossing... Daarom werd een huis met hypotheek voor
ons opeens een stuk aantrekkelijker I
Misschien is het Premie Spaarplan ook Sets voor u. Even een briefkaartje aan
Premie Spaarplan, Postbus 51, Den Haag en u ontvangt vrijblijvend een brochure
over alle mogelijkheden (hypotheekaflossingen, spaar- en effectenbewijzen,
levensverzekeringen, spaarkasinschrijvingen, garantiekredietaflossingen).
Wilt u persoonlijk advies? Spaarbanken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken,
Postkantoren, Banken, Borgstellingsfondsen, Hypotheekbanken, Bouwfondsen,
Spaarkassen, Levensverzekeringmaatschappijen, assurantie-tussenpersonen en
de Sociale Verzekeringsbank zullen u graag alles over het Premie Spaarplan
vertellen.
UTRECHT Er komt weer een gesprek over een landelijke c.a.o. voor het
huurauto- en taxi-bedrijf. De drie samenwerkende bonden van vervoerspersoneel
hebben gisteren van de FNOP een uitnodiging ontvangen om het overleg te her
openen. De andere werkgeversorganisatie, de KNVTO zal ook aan de besprekin
gen deelnemen.
Na het afbreken van het landelijk
overleg gingen de werknemersbonden
over tot plaatselijke acties, die in enke
le gevallen al succes boekten. De lopen
de acties zullen worden opgeschort om
voorrang te geven aan het nieuwe lan
delijke overleg dat binnenkort zal be
ginnen.
Verscheidene Utrechtse taxibedrijven
hebben gisteren laten weten, dat zij aan
de voorwaarden van de bonden zullen
voldoen. Om twaalf uur liep het ultima
tum af dat de bonden hadden gesteld.
De vakbonden willen voor de chauf
feurs een verbetering die neerkomt op
232 gulden per jaar. Dit bedrag bestaat
voor een deel uit een nabetaling over
1967 toen de chauffeurs door het uitblij
ven van een nieuwe landelijke c.a.o. he
lemaal geen Iponsverhoging kregen. Op
1 april 1967 al moest de landelijke c.a.o.
worden herzien.
De vakbonden in de landbouw hebben
voor de nieuwe c.a.o. (voor 35.000 werk
nemers) verbeteringen gevraagd die
neerkomen op ongeveer elf gulden per
week. Het mantelcontract (er zijn tien
provinciale en regionale c.a.o's) loopt
eind maart af. De bonden hebben voor
gesteld de pensioenpremie met een gul
den per week te verhogen, waarvan de
helft ten laste van de werknemer moet
komen.
Verder wilden zij een sociaal fonds
voor de land- en tuinbouw instellen,
waarin de werkgevers een bijdrage van
vijftig cent per week per arbeider stor
ten. Uit het fonds kunnen uitkeringen
worden gedaan aan de gezinnen van de
werknemers.
Ook wordt gestreefd naar een verde
re verkorting van de nu 45-^rige werk
week en verhoging van de vakantietoe
slag van drie tot 3% pet. van het week
loon.
TILBURG Op de door automati
sche knipperlichten beveiligde overweg
tussen Boxtel en Oisterwyk is gister
middag een auto in botsing gekomen
met detrein Eindhoven-Rotterdam. De
29-jarige A. C. M. Willems uit Tilburg,
die in de auto zat, was op slag dood.
Twee andere inzittenden van deze auto
werden licht gewond.
HEESCH Op de provinciale weg
Heesch-Nistelrode is gistermiddag de 23-
jarige mevrouw A. van den Akker-van
Schaik uit Nistelrode omgekomen. Bij
een inhaalpoging was zij met haar auto
in botsing gekomen met een vracht
wagen.
MAASTRICHT Een frontale bot
sing tussen een personenauto en een
vrachtwagencombinatie op de Heerder-
weg in Maastricht heeft gistermiddag
het leven gekost aan de 27-jarige
Maastrichtenaar M. Kraft. Een 31-jarige
bouwvakarbeider uit Helmond werd
ernstig gewond. De Belgische chauffeur
van de vrachtwagen bleef ongedeerd.
LEIDEN De Leidse kanton
rechter heeft niets aan te merken
op de reclame, die de Oegstgeester
autohandelaar Van der M. door
middel van zfjn koeien heeft be
dreven. De dekjes van de koeien
dragen leuzen, die de auto's van
de handelaar aanprijzen en we
gens die vorm van reclame had
de officier van justitie veertien
dagen geleden tegen Van der M.
vijftien gulden boete geëist.
In het schriftelijke vonnis van
de kantonrechter staat, dat het
weiland waarin de koeien lopen,
niet tot het landelijke gedeelte
van Oegstgeest kan worden gere
kend. De verordening van Be
scherming Landschap Zuid-Hol
land is daarom niet overtreden.
De heer Van der Marei zit goed
met zijn koehandel; hij is vrijge
sproken.
vileda
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
GRONINGEN Bij de Aankoopcentrale aan de Friesestraatweg is, zoals we in de meeste edities gisteren al schreven,
maandagochtend een stapel zakken met kunstmest verschoven. Vier werknemers werden bedo>lven. Twee van hen zijn om het
leven gekomen.
GRONINGEN De rederij van het
Groningse koelschip Ocean Sprinter
hoopt dat dit schip volgende week
maandag van St. John's uit zijn on
derbroken reis met patates frites naar
Grimsby zal vervolgen.
Voor inspectie zou de Ocean Sprin
ter gisteravond in Port Sunday op
Newfoundland in een dok droog wor
den gezet. Sinds het schip op 21 ja
nuari in St. John's werd binnenge
sleept door Canadese vissers, zijn er
na lossing van de duizenden dozen pa
tates frites verscheidene reparaties
uitgevoerd.
Daarbij kwam men tot de ontdek
king dat de romp van het schip geen
gat vertoont. Dit is des te merkwaar
diger omdat kapitein Solleveld van het
1200 ton grote schip op 17 januari had
gemeld dat zijn schip water maakte in
ruim twee. Deze situatie ontstond mid
den op de Atlantische Oceaan.
Deskundigen vermoeden dat de wa
teroverlast is ontstaan door het lek ra
ken van de ballast- en/of lensleidin
gen. Het hieruit in het schip lopende
water kon niet door de pompen wor
den weggewerkt. De Ocean Sprinter
ging zo doende een slagzij van meer
dan twintig graden maken.
Zulk een „inwendige bloeding" komt
sporadisch voor, zeker bij een pas vijf
jaar oud schip zoals de Ocean Sprinter.
De Ocean Sprinter had in een Cana
dese haven haar lading ingenomen met
bestemming Grimsby. Bij het laden
vroor het 25 graden. Het is mogelijk
dat bij die zeer lage temperatuur de
leidingen bevroren zijn geraakt.
Toen de toestand penibel leek, wer
den kapitein Solleveld, zijn veertien
bemanningsleden en de vrouw van de
hoofdwerktuigkundige aan boord geno
men van de Absecon, een kotter van
de Amerikaanse kustwacht. Het schip
werd korte tijd later op sleeptouw ge
nomen door Canadese vissers die er
triomfantelijk mee aankwamen in St.
John's.
De directie van de Scheepvaartmaat
schappij Vries-Express in Groningen
deelde mee dat de Canadese vissers
het schip hebben vrijgegeven na het
storten van een borgsom door de rede-
nj' O
DEN HAAG Een veertigjarige
Haagse vrouw mist uit haar huis aan
de Vlaskamp gouden en zilveren siera
den, tafelzilver en een groot aantal
kostbare kledingstukken. Toen zij thuis
kwam, trof zij in haar huis een enorme
ravage aan. De waarde van het gestole-
ne schat zij op een halve ton.
•>1
AMSTERDAM „Ik zit, geloof ik.
in de ongelukkige positie dat ik alles te
berechten krjjg wat er in Hilversum
verkeerd wordt gedaan", zo verzuchtte
gisteren de president van de Amster
damse rechtbank, mr. U. W. II. Sthee-
man. Want weer diende voor hem een
kort geding over de reclame in de Ne
derlandse televisie.
Het ging nu om de pinda's van Duy-
vis met Jan (Maigret) Teulings en Ton
Lutz als „pindafnannen". Het reclame-
advies- en advertentiebureau Prad ln
Amsterdam had een filmpje met deze
twee vervaardigd dat veertien keer op
de buis zou moeten verschijnen.
De Stichting Ether Reclame (STER)
accepteerde 't filmpje niet, omdat Teu
lings daarin voorkwam. Mensen die
door regelmatig en recent optreden in
televisieprogramma's algemeen be
kend zijn geworden, mogen volgens de
voorschriften niet optreden in reclame
films op de televisie, aldus de Ster.
Mr. B. L. Burwinkel voerde gisteren
namens Prad aan dat het reclamebu
reau, alvorens het filmpje te maken te
lefonisch contact had opgenomen met
de Ster. De man die bij de Ster de te
lefoon had opgepakt, had gezegd, dat
Jan Teulings niet voorkwam op de lijst
van „verboden" figuren. Meteen daar
na had Prad ook een brief aan de Ster
gestuurd met de mededeling dat men
vair de diensten van Teulings gebruik
ging maken. Er kwam geen reactie.
Namens de Ster zei de Haagse ad
vocaat mr. J. van Santbrink: De man
die bij de stichting het telefoongesprek
had gevoerd, was een hulpkracht die
niet eens in dienst van de Ster was.
Bovendien, zo zei hij, was bij de Ster
toen niet bekend dat Teulings (weer)
voor Maigret zou spelen. De tegenplei-
ter bestreed dit.
Mr. Van Santbrink meende dat Prad
wist dat zij met Teulings risico's liep
en dat het ging om een stunt. „Op 3
maart Teulings als Maigret, op 4 maart
Teulings als pindamannetje van Duy-
vis".
Tegen de afwijzing door de Ster dien
de Prad een bezwaarschrift in bij de
Reclameraad. Omdat de uitspraak van
dat college te laat zou komen, stapte
Prad naar mr. Stheeman om van hem
gedaan te krijgen dat het filmpje toch
nog zou mogen worden vertoond. Van
de gereserveerde uitzenddagen zijn er al
een paar verstreken. De gereserveerde
minuten op die dagen zijn met een oud
pindafilmpje gevuld. Zou de Ster on
danks een bevel van de rechter de uit
zending toch tegenhouden, dan zou een
dwangsom van €5.000 gulden moeten
worden betaald, zo vorderde Prad.
Mr. Van Santbrink meende dat het
beroep op de rechter ten onrechte was.
Nu Teulings en Lutz trouwens ook
op de lijst van „verboden" televisiefi
guren staat, is het alleenrecht van de
Reclameraad om in geschillen tussen
de Ster en een adverteerder uitspraak
te doen.
Volgende week dinsdag zal mr. Sthee
man laten weten of hij zich in dezen be
voegd acht en zo ja, hoe hij erover
denkt.
ADVERTENTIE