Actiecomité Rijksweg
Langer uitstel bij aanleg
Rijnroute kostbare zaak
Tien pond spek voor een toeter
Voorlichtingsavond
over verzorging van
kalveren en biggen
Handleiding bij beleid
voor eerste 30
jaar
Liever aan
een stuk
„Oog op Utrechts toekomst
CHEVROLET
Begrotingscommissie
bepleit hogere subsidie
voor floralia en E.H.B.O.
0
p
E
L
CHU in gesprek
met ARP
Helden moed
Fruit
Moeite
Reserve
V.A.B.
KIRPESTEIN
Klok
VRIJDAG 16 FEBRUARI 1968
KESTEREN/ROTTERDAM Het actie-comité
„Rijksweg 15" vindt dat er nog dit jaar een begin
moet worden gemaakt met de snelle en volledige vol
tooiing van de belangrijke verbinding Rotterdam-
West-Duitsland, via de Betuwe.
Een en ander maakte de voorzitter van het comité,
ir. A. H. H. Robbé Groskamp, gisteren tijdens een
persconferentie in Rotterdam bekend. .Juist het Gel
ders Rivierengebied en oostelijk Nederland hebben
door hun uitermate gunstige ligging tussen de Rand
stad Holland en het Ruhrgebied bijzonder goede mo
gelijkheden voor een gezonde economische ontwikke
ling. Het is echter het gebreke aan goede verbindin
gen, waardoor van deze gunstige ligging nog onvol
doende kan worden geprofiteerd", aldus ir. Robbé
Groskamp.
Onder het motto „Liever aan één stuk dan gesneden",
wil het onlangs opgerichte comité een actie gaan voe
ren voor een spoedige voltooiing van Rijksweg 15.
Op het ogenblik is er sprake van 'n gemiddelde bouw-
snelheid van twee kilometer per jaar. Als dit tempo
wordt aangehouden is de weg pas in het jaar 2000 ge
reed. Dr. A. J. Bartenaar, voorzitter
van de commissie Land- en Luchtver
keer van de Kamer van Koophandel te
Rotterdam, merkte op: „Door het in
stellen van een actie-comité en 't voe
ren van acties hopen wij de regering te
laten merken, dat er iets mis is, dat het
zo niet langer kan en dat de huidige
handelwijze ons allen zeer duur komt
te staan. Wij kunnen er niet in berus
ten, dat met ons belang te weinig re
kening wordt gehouden. Rijksweg 15
moet uiterlijk in 1972 in zijn geheel ge
reed zijn".
Het actie-comité heeft gezocht naar 'n
wat minder droge naam voor de rijks
weg, dan alleen maar het nummer 15.
Omdat de weg Oost-Nederland langs
de Rijn met het Rijnmondgebied zal
verbinden heeft Rijksweg 15 de naam
„Rijnroute" gekregen.
Ruim veertig jaar geleden ontstond
het plan om Rotterdam-Gorinchem-
Tiel-Kesteren-Arnhem en Nijmegen
met elkaar te verbinden en zodoende
de Alblasserwaard, de Tielerwaard en
de Betuwe te ontsluiten. Volgens het
eerste Rijkswegenplan in. 1927 zou
rijksweg 15 een verbinding gaan vor
men tussen rijksweg 16 (Rotterdam-
Dordrecht) en rijksweg 52 Arnhem-
Ni jmegen).
De ontwikkeling van het verkeer na
de oorlog maakte in het Rijkswe
genplan 1958 een verlenging van
rijksweg 15 noodzakelijk tot Zevenaar,
om zodoende aansluiting te bereiken
op rijksweg 12 naar het Ruhrgebied.
Na de aanleg van de zuidelijke rand
weg bij Rotterdam zou Europoort dan
niet langer langs een grote omweg via
Gouda en Arnhem, doch meer recht
streeks met West-Duitsland zijn ver
bonden. Het Rijkswegenplan ging nog
een stapje verder. Nogmaals werd op
de kaart een verlenging van rijksweg
15 aangebracht. De weg werd volgens
een nieuw programma doorgetrokken
via de Achterhoek en Twente naar
Noordwest-Duitsland.
In werkelijkheid zal rijksweg 15, die
nog slechts tot Kesteren gedeeltelijk
gereed is, voorlopig niet verder dan tot
Valburg in uitvoering komen. De be
groting van het Rijks wegenfonds voor
1968 maakt duidelijk, dat de uitvoering
van de plannen opnieuw is opgescho
ven en wel tot een niet nader genoemd
jaar na 1972. Rotterdam-Europoort
blijft zodoende verstoken van een
rechtstreekse verbinding met het ach
terland.
Dr. A. D. J. Brantenaar zei hier gis
teren over: „Midden in de Betuwe
(bij Resteren) eindigt een essentieel
onderdeel van het economisch cen
trum waar we trots op zijn, maar ken
nelijk niet zuinig genoeg. Wat moet
het bedrijfsleven, de regionale en
plaatselijke overheid in dit snel klop
pend hart van Europa aan potentiële
klanten vertellen als bij het wervings-
verhaal de wegverbindingen met het
achterland aan de orde komen? Het
vereist heldenmoed te vertellen hoe
men thans van het zo plotselinge ein-
Rijksweg 15, de verbinding Rotterdam
met het achterland, eindigt voorlopig
in Kesteren.
de van rijksweg 15 via allerlei kleine
wegen een aansluiting op rijksweg 12
vindt. Men praat er dan maar lie
ver niet over".
Volgens dr. Brantenaar vereist het
evenzeer heldenmoed van onze vracht
wagenchauffeurs om deze gevaarlijke,
tijdrovende route te gebruiken. Voor
een buitenstaander is het tamelijk las
tig zich een juist beeld te vormen van
de financiële offers, die de overheid
zich inmiddels voor de onvoltooide aan
leg van de belangrijke verbjnding heeft
getroost. Met name valt niet te bezien,
welke verliezen er ontstaan op het
voorlopig onrendabel geïnvesteerd ka
pitaal door het niet tijdig en boven
dien bij „stukjes en beetjes" aanleg
gen van rijksweg 15. Deze verliezen
zijn niet met enkele miljoenen te be
groten.
De betekenis van Rijksweg 15, die in
het vervolg „Rijnroute" zal heten, kan
als volgt worden omschreven: „Rijks
weg 15 dient een rechtstreekse verbin
ding te gaan bieden naast de reeds
ten dele overbelaste rijksweg 12
voor het vervoer van personen en goe
deren van de Randstad naar het Ruhr
gebied en Oostelijk Nederland, vice ver
sa".
Rijksweg 15 ontleent zijn waarde
vooral aan de beschikbaarheid voor
transporten tussen het Rijnmond-haven
en-industriegebied enerzijds en Oost- eh
Zuid-Nederland en West-Duitsland an
derzijds. De verkeersintensiteit wordt
vooralsnog negatief beïnvloed door de
omstandigheid, dat de weg geen wer
kelijke doorgaande verbinding biedt.
Tocht kan het belang nauwelijks wor
den onderschat; de reeds beschikbare
gegevens wijzen op aanzienlijke econo
mische betekenis, die aan deze wegver
binding mag worden toegekend.
Bovendien maakt een concrete voor
stelling van de te verwachten verkeers
intensiteiten in 1970 en 1980 de urgentie
van de voltooiing als (tweede) nationale
oost-westverbinding onmiddellijk duide
lijk. De Federatie van Wegverkeers- en
Vervoerorganisaties Centraal Overleg
hield er rekening mede, dat de bestaan
de weg Den Haag-Arnhem (RAV. 12)
rond 1970 reeds zijn maximale capaci
teit van ca. 35.000 voertuigen per et
maal zou hebben bereikt. Voor 1980
schatte men het verkeer Utrecht-Arn
hem reeds op 100.000 voertuigen per
dag. Blijkens een recente publikatie in
het dagblad „Cobouw" houdt de rijks
waterstaat rekening met 40.000 a 50.000
voertuigen per etmaal op Rijksweg 12
(traject Utrecht-Arnhem) in 1980 en
met 25.000 a 30.000 op de alternatieve
Rijksweg 15 door de Betuwe. Zoals ge
bruikelijk met schattingen van de rijks
waterstaat zullen deze cijfers, volgens
het actie-comité, straks aan de lage
kant blijken te zijn!
Om een concreet voorbeeld te noe
men, merkt het actie-comité op: „Het
vervoer van groente en fruit van het
Westland en de Betuwe naar West-
Duitsland (en verder) is in enkele ja
ren verdubbeld. Daarby wordt in het
bijzonder gebruikt gemaakt van de
grenspost „Beek-Wijier". Dit internatio
nale vervoer, dat geografisch op de te
voltooien „Rijnroute" is aangewezen,
moet thans bij Kesteren naar het zui
den afbuigen om via de daartoe on
geschikte „Van Heemstrabaan" de
bij Nijmegen gelegen grenspost te be
reiken.
De huidige verkeersintensiteit van
ruim 15.000 voertuigen per etmaal op
het reeds gereedgekomen traject van
rijksweg 15 spreekt trouwens boekde
len". De voorzitter van het actie-comi
té „Rijksweg 15", de heer Robbé Gros
kamp wees hierbij echter op het feit,
dat de huidige verkeersintensiteit op de
„Rijnroute" nog negatief wordt beïn
vloed, omdat de weg op het ogenblik nog
geen doorgaande verbinding vormt.
Een snelle wegverbinding wordt door
een nieuwe ontwikkeling nog meer tot
een urgente kwestie. De invoering van
het „roll on/roll off'-systeem alsmede
het gebruik van containers, vervangt de
klassieke tijdrovende wijze van laden
en lossen. De scheepvaartbedrijven
dringen zeer bepaald in deze richting.
In het kader van deze grotere efficiency
wordt een zwaarder beroep op de weg
gedaan. Rotterdam-Europoort heeft mo
menteel geen directe verbinding' met
het achterland in West-Duitsland en
Oost-Nederland. De route langs Gouda
en vervolgens over rijksweg 12 staat
feitelijk ten dienste van de gehele
Randstad. Deze wordt bovendien door
het korte-afstandspersonenvervoer na
genoeg volledig benut.
De verkeersintensiteiten op rijksweg
12 17.500 tot 27.500 op sommige weg
gedeelten naderen dan ook de grens
van 33.000 voertuigen per etmaal, wel
ke voor wegen met dubbele rijbanen
als maximum wordt aangenomen. Voor
alsnog kan „de Rijnroute" niet als de
zeker in het zicht van de nabije over
belasting noodzakelijke directe ver
binding fungeren. Bij Rotterdam ont
breekt namelijk de aansluiting vanaf de
haven op deze weg. De vereiste 4 km
zijn echter alsnog in het uitvoe
ringsprogramma opgenomen- en zullen
met de Ruit-rond-Rotterdam vóór 1972
gereed komen. Aan het andere einde
ontbreken dan het traject Kesteren-Ze-
venaar en daarmede de aansluiting op
rijksweg 12 (E 36).
De ontbrekende schakels aan weerszij
den belemmeren rijksweg 15 ook in zijn
functie ten behoeve van de ontsluiting
van Midden- en Oostelijk Nederland.
Volgens ir. Robbé Grosman acht men
daarentegen van overheidszijde reeds
sinds 1927 openlegging van Alblasser
waard, Tielerwaard en Betuwe dringend'
noodzakelijk. „Het Gelders Rivierenge
bied behoort immers een rechtstreekse
en snelle verbinding te krijgen met het
westen van Nederland. De „Rijnroute"
zal tevens het westelijk deel met het
oostelijk deel van het rivierengebied
verbinden. Het rivierengebied in zijn ge
heel zal door deze weg worden verbon
den met het oosten van Nederland en
het westen van Duitsland. De aanvoer
van grondstoffen en de afvoer van pro-
dukten ten behoeve van industrieën in
dit gebied zullen daarvan ongetwijfeld
de zo gewenste stimulans ondervin
den. Dientengevolge zal rijksweg 15 de
vestiging van nieuwe industrieën en dis
tributiebedrijven in zijn nabijheid be
vorderen. Tenslotte zal het rivierenge
bied vanuit de Randstad gemakkelijker
te bereikén zijn, waardoor de recreatie
mogelijkheden van deze streek meer
tot ontwikkeling zullen komen!"
Naar de mening van het actie-comité
vormt de „Rijnroute" één van de be
langrijkste peilers, waarop de ontwik
keling van onder andere het Gel
ders Rivierengebied moet zyn ge
schraagd. In de komende tijd zullen tal
van acties op touw gezet worden om
voltooiing van de noodzakelijke verbin
ding zo spoedig mogelijk te laten
plaatsvinden. Er zullen een aantal
stunts worden georganiseerd, waarover
de heer Robbé Grosman opmerkte: „Ik
zou liever op dit punt liever niet in
gaan, omdat één van de kenmerken
van een stunt nu eenmaal het verras
singselement vormt en bovendien de
gelegenheid ertoe meestal niet lang te
voren kan worden voorzien". De voor
zitter van het actie-comité maakte ech
ter wel bekend, dat op korte termijn
enkele speciale evenementen zullen
plaatsvinden, waaronder de zogenaam
de „Rijnrouterally" in het Gelders
Rivierengebied.
RHENEN Op initiatief van de heer Boonzaayer uit Achterberg, kregen tal
rijke mesters van kalveren en biggen, afkomstig uit Ede, Veenendaal, Achter
berg, Rhencn en de Betuwe, gisteravond in hotel „De Koning van Denemarken"
voorlichting over de nieuwste methoden inzake de mestery van kalveren en big
gen. Uit naam van de „Vitaco" en de „Domaf" sprak dr. A. Herschel, dieren
arts, een inleidend woord, waarna twee films in kleuren werden vertoond, die
het gesproken woord nog eens extra onderstreepten.
Dr. Herschel wees erop dat 25 pro
cent van de biggen die ter wereld ko
men, sterft. Een van de belangrijkste
oorzaken noemde hij het grote tempe
ratuurverschil waarmee de jonge die
ren te kampen krijgen wanneer zij het
levenslicht aanschouwen. Om dit hoge
sterftecijfer te drukken werd een zoge
naamde verwarmingstegel uitgevonden
en in de handel gebracht: Deze tegel
heeft een afmeting van 120 x 45 cm en
kan ingeteld worden op een minimum
temperatuur van 27 graden en een
maximum temperatuur van 40 graden.
Wanneer deze tegels die f 180 per stuk
kosten, op de vloer van de biggenstal
worden gelegd, is er een einde geko
men aan het verwarmingsprobleem,
dat veelal nog opgelost wordt met
lampen. Die lampen gebruiken twee
maal zoveel stroom als de verwar
mingstegel zodat ook daarin een aan
zienlijke besparing ligt, nog afgezien
van het feit dat zo'n verwarmingstegel
veel betere resultaten oplevert. De te
gel wordt ook al gebruikt bij spoorweg-
UTRECHT Gisteravond hebben de leden van Provinciale Staten gedepu
teerden hun instemming betuigd met hetgeen er in de structuurnota „Oog op
Utrechts toekomst" en de Landbouwnota wordt beschreven. Het college kreeg
de toestemming om de beleidslijnen in de provincie voor de komende dertig
jaar aan de hand van de beide nota's uit te stippelen. Nadat de Statenleden
in de gelegenheid waren gesteld om nogmaals met vragen te komen, verliep
de beantwoording hiervan verder tot aller tevredenheid.
Veel nieuwe aspecten zijn er niet naar voren gekomen. Meest werd voortgebor
duurd op hetgeen er tijdens de woensdagzitting al was besproken. De vragen
stellers bepaalden zich op de tweede zittingsavond alleen tot wat nadere details
op de reeds gestelde vragen.
Gedeputeerde Verhoef beet ook nu
weer het spits af, waarbij hij in eerste
instantie antwoord gaf op de vragen
die door de heer De Groot (CHU) wer
den gesteld. Deze afgevaardigde had
namelijk nog geen antwoord gekregen
op zijn vragen omtrent de gedachten-
gang van het college met betrekking
tot het in de naaste toekomst aanleggen
van eventuele ondergrondse railverbin
dingen en helikopterhavens.
De heer Verhoef stelde dat het colle
ge uiteraard open blijft staan voor alle
oplossingen die de verkeersproblematiek
zouden lAnnen verlichten. Of er echter
in een betrekkelijk klein gebied als bij
voorbeeld de agglomeratie Utrecht of
Amersfoort behoefte zou bestaan aan
een metro, daarvan was hij niet over
tuigd. Het openbaar vervoerprobleem
is weliswaar niet oplosbaar wanneer
er een economische rentabiliteit wordt
gehandhaafd maar het is nu ook weer
niet zo, dat er projecten dienen te wor
den uitgevoerd die miljarden gaan kos
ten.
Over de helikopterhavens wilde de
heer Verhoef het helemaal nog niet
hebben en hij vroeg zich af of dit in
de provincie Utrecht of een der agglo
meraties ooit wel toepasselijk zou zijn.
Over de verdwijning van industrieën,
waarover de heer De Groot zijn be
zorgdheid uitsprak memoreerde de heer
Verhoef, dat de situatie hierbij niet zo
verontrustend is. Het college doet alle
mogelijke moeite om bij te staan bij
het aantrekken van nieuwe industrieën
en wees hierbij op de komende vesti
ging van Kodak in Odijk, waarbij het
college zich verdienstelijk heeft ge
maakt. Hetaanbod van nieuwe indus
trieën is voor de provincie redelijk te
noemen, terwijl ook de situatie met be
trekking tot het aantal beschikbare ar
beidsplaatsen beslist gunstig genoemd
mag worden.
Naar aanleiding van een vraag van
de heer Van Yperen stelde de heer
Verhoef, dat de kritiek op het werk
van de provincie voor het verkrijgen
van ruilverkavelingen ongegrond was.
Het is nu eenmaal onontbeerlijk dat er
bij de ruilverkaveling rekening gehou
den moet worden met de aanleg van
nieuwe wegen. Er zullen enkele nieuwe
tracés moeten worden aangelegd. Er
moet echter wel gesteld worden dat het
niet uitsluitend om de aanleg van nieu
we wegen gaat maar dat er ook veel
verbeteringen aan reeds bestaande we
gen worden aangebracht.
Mr. Van der Sluis stelde in de beant
woording van de vragen dat met be
trekking tot Flevoland het een vrijwel
zekere zaak is dat dit gebied aan de
provincie Utrecht zal worden toegewe-
zen. Het is nu eenmaal onmogelijk, dat
het Rijk tegen de provincie zal zeggen
van bouw de boel maar vol, terwijl een
nieuw aansluitend gebied niet benut zou
mogen worden.
Wat betreft de flexibiliteit van de
nota Oog op Utrechts toekomst, hier
mee was mr. Van der Sluis het volle
dig eens. Het is niet zo, dat de nota
alleenzaligmakend is. Wanneer van be
paalde gemeenten goed gefundeerde
voorstellen komen, dan zal hier terde
ge rekening mee worden gehouden. Wel
is het zo, dat bij alle eventuele bespre
kingen het „Oog" altijd open op tafel
blijft liggen.
De heer Sikkes ging wederom in op
de Landbouwnota waarbij hij stelde dat
het in sommige gevallen onontbeerlijk
zal zijn dat verplaatsing van boeren
bedrijven uit de woonkernen zal dienen
te worden doorgevoerd. Hierbij moet
natuurlijk rekening worden gehouden
met de situatie van de bedrijfsgebou
wen tot de grond. De gedeputeerde stel
de nog eens dat agrarische bedrijven
die onder een bepaalde landbouwdruk
komen te staan zich slechts zullen kun
nen handhaven wanneer zij volkomen
gezond zijn.
Tegen de opmerking van de heer Van
Yperen dat de kosten van ruilverkave
ling nogal eens hoger uitvallen dan op
de begroting wordt aangewezen, kwam
de heer Sikkes hevig in verweer en stel
dé dat dit pure onzin is. Dit kan mis
schien in het verleden wel eens zijn
voorgekomen, maar de laatste jaren
zeer zeker niet meer.
Tot slot kon de heer Sikkes meedelen
dat het college heeft besloten tot een
veel actiever inschakelen van de agra
rische commissie in de planologie.
De heer Zadelhoff wees er in de be
spreking van de financiën op, dat het
college er zeer zeker aandacht aan
schenkt dat er voldoende industrieter
reinen in reserve zullen komen om aan
een eventuele vraag naar uitbreiding
te kunnen voldoen.
De gedeputeerde stelde ook nog dat
uit het door het bureau Berenschot bin
nenkort samen te stellen rapport voor
de gemeenten ongetwijfeld financiële
consequenties zullen voortvloeien. Het
blijft voor mr. Zadelhoff helaas een
vraagteken of de gemeenteraden de
colleges zullen blijven volgen bij kapi
taalsinvesteringen. Het financiële pro
bleem is nu eenmaal niet de sterkste
zijde van de meeste gemeentebesturen.
Tot slot kon de commissaris van de
Koningin, mr. Van Lynden van San-
denburg tot zijn vreugde vaststellen dat
de Staten de beide nota's als beleids
vorm konden aannemen.
overgangen en op verkeersbruggen in
de strijd tegen de gladheid. De PGEM
heeft de tegel uitgeprobeerd met posi
tieve resultaten.
Sprekende over het mesten van kal
veren stelde de dierenarts vast dat bij
deze dieren het sterftepercentage veel
lager ligt dan bij biggen maar toch nog
veel hoger dan in vele delen van het
buitenland. Daar houdt men de kalve
ren bij de moeder en in ons land moet
de moeder zo gauw mogelijk melk
gaan geven. De kalveren krijgen hier
dus niet de nodige afweerstoffen bin
nen in de eerste levensdagen. Hij ad
viseerde de mesters gebruik te maken
van de zogenaamde kunstmelk die wei
nig vocht bevat en veel voedsel, bo
vendien nog goedkoper is dan koemelk
en beter, omdat de koemelk behou
dens de biest van de eerste dagen
de bloedvormende mineralen mist die
het jonge kalf zo nodig heeft.
Naast allerlei nuttige wenken voor
het mesten van kalveren wees dr. Her
schel tenslotte op de automatisering in
dit bedrijf. Er is een apparaat ontwik
keld door de DOMAF, dat bestaat uit
een moedermachine en een robot. Die
robot rijdt door de stal, heeft aan bei
de kanten spenen en kan zodanig wor
den ingesteld dat de kalveren als het
ware net als in de natuur vele raaien
kleine beetjes voedsel tot zich kunnen
nemen, precies genoeg om verwerkt te
kunnen worden in de éne maag die de
jonge dieren nog hebben. In de moeder
machine behoeft de mester alleen maar
de poeder te stoppen die nodig is voor
het vervaardigen van de kunstmelk.
Die fabriceert de moedermachine, die
verder op schema al het werk doet en
zichzelf bovendien schoonhoudt, waar
door besmettingsgevaar wordt voorko
men.
Dr. Herschel beantwoordde tot be
sluit vele vragen die uit de vergade
ring naar voren kwamen.
RHENEN In juni 1945 kwam 5
de muziekvereniging „Ons Genoe-
geil"die komende zaterdag het
100-jarig bestaan viert, berooid als
5 zij was, tóch op straat. Veel was er
tengevolge van de evacuatie en de
5 oorlogshandelingen verloren gegaan, 5
maar er waren instrumenten vol-
5 doende om te blazen ter gelegenheid 5
5 van de terugkeer in Rhenen na ze-
5 ven maanden van afwezigheid in de j
5 evacuatieoorden.
5 Hier marcheert een deel van het
korps op de toen nog zeer smalle
Herenstraat ter hoogte van de wo-
ning van dr. Almekinders.
Als bijzonderheid kan nog ver-
meld worden dat de man op de 5
5 voorgrond een bas bespeelt, die men 5
5 te pakken had kunnen krijgen tegen
5 inlevering van... 10 pond spek. De
man die het instrument bespeelt is S
de huidige voorzitter de heer E. van 5
5 Veenendaal, toen drie-en-twintig 5
5 jaar jonger dan vandaag!
RHENEN In gebouw „Irene"
kwam de CHU-kiesvereniging in jaar
lijkse algemene vergadering bijeen.
Naast de gebruikelijke punten kwam
er een bestuursverkiezing aan de orde.
Het bestuur ziet er ais volgt uit na
deze vergadering: H. Moret, voorzitter,
J. Bosman, Spoorbaanweg 69, secreta
ris, G. Scheffer, penningmeester en
bestuursleden de heren Kok (ElstJ^ en
Lelyveld, Rhenen.
Het grootste deel van de avonu werd
besteed aan een bespreking over de di
verse stromingen in de politieke par
tijen gezien in landelijk verband.
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDE
LEERSUM De commissie van on
derzoek kan in grote lijnen akkoord
gaan met de gemeente-begroting van
Leersum voor het jaar 1968. De punten
waarover vragen zijn gesteld hebben
hoofdzakelijk met subsidie te maken.
Zo is de commissie bijvoorbeeld vah
mening dat gezien de financiële positie
en de grote verdienste van de floraiia-
vereniging voor Leersum de subsidie
gelijk gesteld moet worden aan de ont
vangen vermakelijkheidsbelasting. Ook
kan overwogen worden, aldus de com
missie, de verordehing vermakelijk
heidsbelasting zodanig te wijzigen dat
vrijstelling verleend kan worden. Dan
zou de subsidie kunnen worden inge
trokken, eventueel onder beding dat
subsidie weer aangevraagd kan wor-
deh wanneer omstandigheden daartoe
aanleiding geven.
In het memorie van antwoord van
burgemeester en wethouders wordt de
subsidie aan de floraliavereniging ge
raamd op zeshonderd gulden, met daar
naast een garantiebedrag van driehon
derd gulden. Er wordt gesteld dat de
vereniging vermakelijkheidsbelasting
aan de gemeente verschuldigd is op de
entree-prijzen voor de bloemencorso.
Deze belasting kan ên mag echter door
de vereniging worden verhaald op de
bezoekers. De vereniging heeft dit tot
nu toe niet gedaan. Als voorbeelden
worden door B. en W. de entree-prij
zen genoemd die in Zundert, Valkens-
waard en Eelde worden geheven. Deze
bedragen resp.: f. 2,—, f. 1.50 en f. 2,50.
Over het jaar 1966 is de vermakelijk
heidsbelasting gerestitueerd tot vor
ming van een zgn. regenfonds. Ook
over 1967 is dit toegezegd aan de flo
raliavereniging, onder het uitdrukkelij
ke voorbehoud dat het resultaat van de
dienst 1967 dat zal toelaten.
In verband met de zeer grote toeloop
van nieuwe cursisten komt de EHBO
malige uitgave te staan. De commissie
afdeling Leersum voor een grote een-
adviseert dan ook de veretoiging een
eenmalige extra subsidie toe te kennen
tot een bedrag van f. 1.445,In het
memorie van antwoord meent B. en
W. mede in verband met de zeer nut
tige werkzaamheden van de vereniging
eb de aanschaf van enkele dure uitrus
tingstukken de subsidie van f. 400,
te moeten verhogen tot f. 600,Verder
doen zy het voorstel daarnaast een een
malige doeluitkering toe te kennen als
bijdrage in de kosten van inrichting
van de EHBO-post ito Leersum Zuid-
West tot een bedrag van f. 400,
Op verzoek van de commissie zegt B.
en W. toe voor wat de verhuur van de
tennisbaan betreft op korte termijn een
exploitatieopzet te maken. Eerst wil
men echter overleg plegen met exploit
tanten van tennisbanen in andere plaat
sen en vooral met verenigingen uit
Leersum die belangstelling voor het ge
bruik van de banen hebben. Ook zal
men hierover nader contact opnemen
met de sportraad en de sportadviseur
in de provincie Utrecht.
De commissie vraagt voorts in hoeverre
het bedrag dat verschuldigd is tot het
luiden van de klok in Leersum afwijkt
van de heffingen in omliggende ge
meenten.
De .memorie van antwoord ver*
meldt, dat de vergoeding voor het ge.
legenheid geven om de torenklok te lui.
den ingevolge de verordening op de be.
grafenisrechten twintig gulden per kee(
bedraagt. Daarbij wordt opgemerkt, da(
in de gemeenten Rhenen, Veenendaaj
Maarn, Langebroek en Cothen dez(
zaak niet is geregeld omdat of de toren,
klok daar geen gemeente-eigendom i(
of omdat er eenvoudig geen torenklok
is. In Amerongen is 't bedrag gelijk aan
dat van Leersum, terwijl in Wijk bij
Duurstede f. 15,per overlijden wordt
berekend en in Doorn f. 3,per half
uur wordt gevraagd.
Het P. v. d. A.-raadslid mevrouw N.
M. Roelofse-Ploeg blyft bijzondere aan
dacht vragen om te komen tot hulp bij
't oversteken door school kinderen van
de Rijksstraatweg, temeer daar de uit
breiding ten zuiden van de Rijksstraat
weg toeneemt. In de memorie van ant
woord herinnert B. en W. eraan dat po
gingen worden aangewend om te ko
men tot hulp by het oversteken van de
Rijksstraatweg door schoolkinderen.