Actiecomité Rijksweg Langer uitstel bij aanleg Rijnroute kostbare zaak Tien pond spek voor een toeter Voorlichtingsavond over verzorging van kalveren en biggen Handleiding bij beleid voor eerste 30 jaar Liever aan een stuk „Oog op Utrechts toekomst CHEVROLET Begrotingscommissie bepleit hogere subsidie voor floralia en E.H.B.O. 0 p E L CHU in gesprek met ARP Helden moed Fruit Moeite Reserve V.A.B. KIRPESTEIN Klok VRIJDAG 16 FEBRUARI 1968 KESTEREN/ROTTERDAM Het actie-comité „Rijksweg 15" vindt dat er nog dit jaar een begin moet worden gemaakt met de snelle en volledige vol tooiing van de belangrijke verbinding Rotterdam- West-Duitsland, via de Betuwe. Een en ander maakte de voorzitter van het comité, ir. A. H. H. Robbé Groskamp, gisteren tijdens een persconferentie in Rotterdam bekend. .Juist het Gel ders Rivierengebied en oostelijk Nederland hebben door hun uitermate gunstige ligging tussen de Rand stad Holland en het Ruhrgebied bijzonder goede mo gelijkheden voor een gezonde economische ontwikke ling. Het is echter het gebreke aan goede verbindin gen, waardoor van deze gunstige ligging nog onvol doende kan worden geprofiteerd", aldus ir. Robbé Groskamp. Onder het motto „Liever aan één stuk dan gesneden", wil het onlangs opgerichte comité een actie gaan voe ren voor een spoedige voltooiing van Rijksweg 15. Op het ogenblik is er sprake van 'n gemiddelde bouw- snelheid van twee kilometer per jaar. Als dit tempo wordt aangehouden is de weg pas in het jaar 2000 ge reed. Dr. A. J. Bartenaar, voorzitter van de commissie Land- en Luchtver keer van de Kamer van Koophandel te Rotterdam, merkte op: „Door het in stellen van een actie-comité en 't voe ren van acties hopen wij de regering te laten merken, dat er iets mis is, dat het zo niet langer kan en dat de huidige handelwijze ons allen zeer duur komt te staan. Wij kunnen er niet in berus ten, dat met ons belang te weinig re kening wordt gehouden. Rijksweg 15 moet uiterlijk in 1972 in zijn geheel ge reed zijn". Het actie-comité heeft gezocht naar 'n wat minder droge naam voor de rijks weg, dan alleen maar het nummer 15. Omdat de weg Oost-Nederland langs de Rijn met het Rijnmondgebied zal verbinden heeft Rijksweg 15 de naam „Rijnroute" gekregen. Ruim veertig jaar geleden ontstond het plan om Rotterdam-Gorinchem- Tiel-Kesteren-Arnhem en Nijmegen met elkaar te verbinden en zodoende de Alblasserwaard, de Tielerwaard en de Betuwe te ontsluiten. Volgens het eerste Rijkswegenplan in. 1927 zou rijksweg 15 een verbinding gaan vor men tussen rijksweg 16 (Rotterdam- Dordrecht) en rijksweg 52 Arnhem- Ni jmegen). De ontwikkeling van het verkeer na de oorlog maakte in het Rijkswe genplan 1958 een verlenging van rijksweg 15 noodzakelijk tot Zevenaar, om zodoende aansluiting te bereiken op rijksweg 12 naar het Ruhrgebied. Na de aanleg van de zuidelijke rand weg bij Rotterdam zou Europoort dan niet langer langs een grote omweg via Gouda en Arnhem, doch meer recht streeks met West-Duitsland zijn ver bonden. Het Rijkswegenplan ging nog een stapje verder. Nogmaals werd op de kaart een verlenging van rijksweg 15 aangebracht. De weg werd volgens een nieuw programma doorgetrokken via de Achterhoek en Twente naar Noordwest-Duitsland. In werkelijkheid zal rijksweg 15, die nog slechts tot Kesteren gedeeltelijk gereed is, voorlopig niet verder dan tot Valburg in uitvoering komen. De be groting van het Rijks wegenfonds voor 1968 maakt duidelijk, dat de uitvoering van de plannen opnieuw is opgescho ven en wel tot een niet nader genoemd jaar na 1972. Rotterdam-Europoort blijft zodoende verstoken van een rechtstreekse verbinding met het ach terland. Dr. A. D. J. Brantenaar zei hier gis teren over: „Midden in de Betuwe (bij Resteren) eindigt een essentieel onderdeel van het economisch cen trum waar we trots op zijn, maar ken nelijk niet zuinig genoeg. Wat moet het bedrijfsleven, de regionale en plaatselijke overheid in dit snel klop pend hart van Europa aan potentiële klanten vertellen als bij het wervings- verhaal de wegverbindingen met het achterland aan de orde komen? Het vereist heldenmoed te vertellen hoe men thans van het zo plotselinge ein- Rijksweg 15, de verbinding Rotterdam met het achterland, eindigt voorlopig in Kesteren. de van rijksweg 15 via allerlei kleine wegen een aansluiting op rijksweg 12 vindt. Men praat er dan maar lie ver niet over". Volgens dr. Brantenaar vereist het evenzeer heldenmoed van onze vracht wagenchauffeurs om deze gevaarlijke, tijdrovende route te gebruiken. Voor een buitenstaander is het tamelijk las tig zich een juist beeld te vormen van de financiële offers, die de overheid zich inmiddels voor de onvoltooide aan leg van de belangrijke verbjnding heeft getroost. Met name valt niet te bezien, welke verliezen er ontstaan op het voorlopig onrendabel geïnvesteerd ka pitaal door het niet tijdig en boven dien bij „stukjes en beetjes" aanleg gen van rijksweg 15. Deze verliezen zijn niet met enkele miljoenen te be groten. De betekenis van Rijksweg 15, die in het vervolg „Rijnroute" zal heten, kan als volgt worden omschreven: „Rijks weg 15 dient een rechtstreekse verbin ding te gaan bieden naast de reeds ten dele overbelaste rijksweg 12 voor het vervoer van personen en goe deren van de Randstad naar het Ruhr gebied en Oostelijk Nederland, vice ver sa". Rijksweg 15 ontleent zijn waarde vooral aan de beschikbaarheid voor transporten tussen het Rijnmond-haven en-industriegebied enerzijds en Oost- eh Zuid-Nederland en West-Duitsland an derzijds. De verkeersintensiteit wordt vooralsnog negatief beïnvloed door de omstandigheid, dat de weg geen wer kelijke doorgaande verbinding biedt. Tocht kan het belang nauwelijks wor den onderschat; de reeds beschikbare gegevens wijzen op aanzienlijke econo mische betekenis, die aan deze wegver binding mag worden toegekend. Bovendien maakt een concrete voor stelling van de te verwachten verkeers intensiteiten in 1970 en 1980 de urgentie van de voltooiing als (tweede) nationale oost-westverbinding onmiddellijk duide lijk. De Federatie van Wegverkeers- en Vervoerorganisaties Centraal Overleg hield er rekening mede, dat de bestaan de weg Den Haag-Arnhem (RAV. 12) rond 1970 reeds zijn maximale capaci teit van ca. 35.000 voertuigen per et maal zou hebben bereikt. Voor 1980 schatte men het verkeer Utrecht-Arn hem reeds op 100.000 voertuigen per dag. Blijkens een recente publikatie in het dagblad „Cobouw" houdt de rijks waterstaat rekening met 40.000 a 50.000 voertuigen per etmaal op Rijksweg 12 (traject Utrecht-Arnhem) in 1980 en met 25.000 a 30.000 op de alternatieve Rijksweg 15 door de Betuwe. Zoals ge bruikelijk met schattingen van de rijks waterstaat zullen deze cijfers, volgens het actie-comité, straks aan de lage kant blijken te zijn! Om een concreet voorbeeld te noe men, merkt het actie-comité op: „Het vervoer van groente en fruit van het Westland en de Betuwe naar West- Duitsland (en verder) is in enkele ja ren verdubbeld. Daarby wordt in het bijzonder gebruikt gemaakt van de grenspost „Beek-Wijier". Dit internatio nale vervoer, dat geografisch op de te voltooien „Rijnroute" is aangewezen, moet thans bij Kesteren naar het zui den afbuigen om via de daartoe on geschikte „Van Heemstrabaan" de bij Nijmegen gelegen grenspost te be reiken. De huidige verkeersintensiteit van ruim 15.000 voertuigen per etmaal op het reeds gereedgekomen traject van rijksweg 15 spreekt trouwens boekde len". De voorzitter van het actie-comi té „Rijksweg 15", de heer Robbé Gros kamp wees hierbij echter op het feit, dat de huidige verkeersintensiteit op de „Rijnroute" nog negatief wordt beïn vloed, omdat de weg op het ogenblik nog geen doorgaande verbinding vormt. Een snelle wegverbinding wordt door een nieuwe ontwikkeling nog meer tot een urgente kwestie. De invoering van het „roll on/roll off'-systeem alsmede het gebruik van containers, vervangt de klassieke tijdrovende wijze van laden en lossen. De scheepvaartbedrijven dringen zeer bepaald in deze richting. In het kader van deze grotere efficiency wordt een zwaarder beroep op de weg gedaan. Rotterdam-Europoort heeft mo menteel geen directe verbinding' met het achterland in West-Duitsland en Oost-Nederland. De route langs Gouda en vervolgens over rijksweg 12 staat feitelijk ten dienste van de gehele Randstad. Deze wordt bovendien door het korte-afstandspersonenvervoer na genoeg volledig benut. De verkeersintensiteiten op rijksweg 12 17.500 tot 27.500 op sommige weg gedeelten naderen dan ook de grens van 33.000 voertuigen per etmaal, wel ke voor wegen met dubbele rijbanen als maximum wordt aangenomen. Voor alsnog kan „de Rijnroute" niet als de zeker in het zicht van de nabije over belasting noodzakelijke directe ver binding fungeren. Bij Rotterdam ont breekt namelijk de aansluiting vanaf de haven op deze weg. De vereiste 4 km zijn echter alsnog in het uitvoe ringsprogramma opgenomen- en zullen met de Ruit-rond-Rotterdam vóór 1972 gereed komen. Aan het andere einde ontbreken dan het traject Kesteren-Ze- venaar en daarmede de aansluiting op rijksweg 12 (E 36). De ontbrekende schakels aan weerszij den belemmeren rijksweg 15 ook in zijn functie ten behoeve van de ontsluiting van Midden- en Oostelijk Nederland. Volgens ir. Robbé Grosman acht men daarentegen van overheidszijde reeds sinds 1927 openlegging van Alblasser waard, Tielerwaard en Betuwe dringend' noodzakelijk. „Het Gelders Rivierenge bied behoort immers een rechtstreekse en snelle verbinding te krijgen met het westen van Nederland. De „Rijnroute" zal tevens het westelijk deel met het oostelijk deel van het rivierengebied verbinden. Het rivierengebied in zijn ge heel zal door deze weg worden verbon den met het oosten van Nederland en het westen van Duitsland. De aanvoer van grondstoffen en de afvoer van pro- dukten ten behoeve van industrieën in dit gebied zullen daarvan ongetwijfeld de zo gewenste stimulans ondervin den. Dientengevolge zal rijksweg 15 de vestiging van nieuwe industrieën en dis tributiebedrijven in zijn nabijheid be vorderen. Tenslotte zal het rivierenge bied vanuit de Randstad gemakkelijker te bereikén zijn, waardoor de recreatie mogelijkheden van deze streek meer tot ontwikkeling zullen komen!" Naar de mening van het actie-comité vormt de „Rijnroute" één van de be langrijkste peilers, waarop de ontwik keling van onder andere het Gel ders Rivierengebied moet zyn ge schraagd. In de komende tijd zullen tal van acties op touw gezet worden om voltooiing van de noodzakelijke verbin ding zo spoedig mogelijk te laten plaatsvinden. Er zullen een aantal stunts worden georganiseerd, waarover de heer Robbé Grosman opmerkte: „Ik zou liever op dit punt liever niet in gaan, omdat één van de kenmerken van een stunt nu eenmaal het verras singselement vormt en bovendien de gelegenheid ertoe meestal niet lang te voren kan worden voorzien". De voor zitter van het actie-comité maakte ech ter wel bekend, dat op korte termijn enkele speciale evenementen zullen plaatsvinden, waaronder de zogenaam de „Rijnrouterally" in het Gelders Rivierengebied. RHENEN Op initiatief van de heer Boonzaayer uit Achterberg, kregen tal rijke mesters van kalveren en biggen, afkomstig uit Ede, Veenendaal, Achter berg, Rhencn en de Betuwe, gisteravond in hotel „De Koning van Denemarken" voorlichting over de nieuwste methoden inzake de mestery van kalveren en big gen. Uit naam van de „Vitaco" en de „Domaf" sprak dr. A. Herschel, dieren arts, een inleidend woord, waarna twee films in kleuren werden vertoond, die het gesproken woord nog eens extra onderstreepten. Dr. Herschel wees erop dat 25 pro cent van de biggen die ter wereld ko men, sterft. Een van de belangrijkste oorzaken noemde hij het grote tempe ratuurverschil waarmee de jonge die ren te kampen krijgen wanneer zij het levenslicht aanschouwen. Om dit hoge sterftecijfer te drukken werd een zoge naamde verwarmingstegel uitgevonden en in de handel gebracht: Deze tegel heeft een afmeting van 120 x 45 cm en kan ingeteld worden op een minimum temperatuur van 27 graden en een maximum temperatuur van 40 graden. Wanneer deze tegels die f 180 per stuk kosten, op de vloer van de biggenstal worden gelegd, is er een einde geko men aan het verwarmingsprobleem, dat veelal nog opgelost wordt met lampen. Die lampen gebruiken twee maal zoveel stroom als de verwar mingstegel zodat ook daarin een aan zienlijke besparing ligt, nog afgezien van het feit dat zo'n verwarmingstegel veel betere resultaten oplevert. De te gel wordt ook al gebruikt bij spoorweg- UTRECHT Gisteravond hebben de leden van Provinciale Staten gedepu teerden hun instemming betuigd met hetgeen er in de structuurnota „Oog op Utrechts toekomst" en de Landbouwnota wordt beschreven. Het college kreeg de toestemming om de beleidslijnen in de provincie voor de komende dertig jaar aan de hand van de beide nota's uit te stippelen. Nadat de Statenleden in de gelegenheid waren gesteld om nogmaals met vragen te komen, verliep de beantwoording hiervan verder tot aller tevredenheid. Veel nieuwe aspecten zijn er niet naar voren gekomen. Meest werd voortgebor duurd op hetgeen er tijdens de woensdagzitting al was besproken. De vragen stellers bepaalden zich op de tweede zittingsavond alleen tot wat nadere details op de reeds gestelde vragen. Gedeputeerde Verhoef beet ook nu weer het spits af, waarbij hij in eerste instantie antwoord gaf op de vragen die door de heer De Groot (CHU) wer den gesteld. Deze afgevaardigde had namelijk nog geen antwoord gekregen op zijn vragen omtrent de gedachten- gang van het college met betrekking tot het in de naaste toekomst aanleggen van eventuele ondergrondse railverbin dingen en helikopterhavens. De heer Verhoef stelde dat het colle ge uiteraard open blijft staan voor alle oplossingen die de verkeersproblematiek zouden lAnnen verlichten. Of er echter in een betrekkelijk klein gebied als bij voorbeeld de agglomeratie Utrecht of Amersfoort behoefte zou bestaan aan een metro, daarvan was hij niet over tuigd. Het openbaar vervoerprobleem is weliswaar niet oplosbaar wanneer er een economische rentabiliteit wordt gehandhaafd maar het is nu ook weer niet zo, dat er projecten dienen te wor den uitgevoerd die miljarden gaan kos ten. Over de helikopterhavens wilde de heer Verhoef het helemaal nog niet hebben en hij vroeg zich af of dit in de provincie Utrecht of een der agglo meraties ooit wel toepasselijk zou zijn. Over de verdwijning van industrieën, waarover de heer De Groot zijn be zorgdheid uitsprak memoreerde de heer Verhoef, dat de situatie hierbij niet zo verontrustend is. Het college doet alle mogelijke moeite om bij te staan bij het aantrekken van nieuwe industrieën en wees hierbij op de komende vesti ging van Kodak in Odijk, waarbij het college zich verdienstelijk heeft ge maakt. Hetaanbod van nieuwe indus trieën is voor de provincie redelijk te noemen, terwijl ook de situatie met be trekking tot het aantal beschikbare ar beidsplaatsen beslist gunstig genoemd mag worden. Naar aanleiding van een vraag van de heer Van Yperen stelde de heer Verhoef, dat de kritiek op het werk van de provincie voor het verkrijgen van ruilverkavelingen ongegrond was. Het is nu eenmaal onontbeerlijk dat er bij de ruilverkaveling rekening gehou den moet worden met de aanleg van nieuwe wegen. Er zullen enkele nieuwe tracés moeten worden aangelegd. Er moet echter wel gesteld worden dat het niet uitsluitend om de aanleg van nieu we wegen gaat maar dat er ook veel verbeteringen aan reeds bestaande we gen worden aangebracht. Mr. Van der Sluis stelde in de beant woording van de vragen dat met be trekking tot Flevoland het een vrijwel zekere zaak is dat dit gebied aan de provincie Utrecht zal worden toegewe- zen. Het is nu eenmaal onmogelijk, dat het Rijk tegen de provincie zal zeggen van bouw de boel maar vol, terwijl een nieuw aansluitend gebied niet benut zou mogen worden. Wat betreft de flexibiliteit van de nota Oog op Utrechts toekomst, hier mee was mr. Van der Sluis het volle dig eens. Het is niet zo, dat de nota alleenzaligmakend is. Wanneer van be paalde gemeenten goed gefundeerde voorstellen komen, dan zal hier terde ge rekening mee worden gehouden. Wel is het zo, dat bij alle eventuele bespre kingen het „Oog" altijd open op tafel blijft liggen. De heer Sikkes ging wederom in op de Landbouwnota waarbij hij stelde dat het in sommige gevallen onontbeerlijk zal zijn dat verplaatsing van boeren bedrijven uit de woonkernen zal dienen te worden doorgevoerd. Hierbij moet natuurlijk rekening worden gehouden met de situatie van de bedrijfsgebou wen tot de grond. De gedeputeerde stel de nog eens dat agrarische bedrijven die onder een bepaalde landbouwdruk komen te staan zich slechts zullen kun nen handhaven wanneer zij volkomen gezond zijn. Tegen de opmerking van de heer Van Yperen dat de kosten van ruilverkave ling nogal eens hoger uitvallen dan op de begroting wordt aangewezen, kwam de heer Sikkes hevig in verweer en stel dé dat dit pure onzin is. Dit kan mis schien in het verleden wel eens zijn voorgekomen, maar de laatste jaren zeer zeker niet meer. Tot slot kon de heer Sikkes meedelen dat het college heeft besloten tot een veel actiever inschakelen van de agra rische commissie in de planologie. De heer Zadelhoff wees er in de be spreking van de financiën op, dat het college er zeer zeker aandacht aan schenkt dat er voldoende industrieter reinen in reserve zullen komen om aan een eventuele vraag naar uitbreiding te kunnen voldoen. De gedeputeerde stelde ook nog dat uit het door het bureau Berenschot bin nenkort samen te stellen rapport voor de gemeenten ongetwijfeld financiële consequenties zullen voortvloeien. Het blijft voor mr. Zadelhoff helaas een vraagteken of de gemeenteraden de colleges zullen blijven volgen bij kapi taalsinvesteringen. Het financiële pro bleem is nu eenmaal niet de sterkste zijde van de meeste gemeentebesturen. Tot slot kon de commissaris van de Koningin, mr. Van Lynden van San- denburg tot zijn vreugde vaststellen dat de Staten de beide nota's als beleids vorm konden aannemen. overgangen en op verkeersbruggen in de strijd tegen de gladheid. De PGEM heeft de tegel uitgeprobeerd met posi tieve resultaten. Sprekende over het mesten van kal veren stelde de dierenarts vast dat bij deze dieren het sterftepercentage veel lager ligt dan bij biggen maar toch nog veel hoger dan in vele delen van het buitenland. Daar houdt men de kalve ren bij de moeder en in ons land moet de moeder zo gauw mogelijk melk gaan geven. De kalveren krijgen hier dus niet de nodige afweerstoffen bin nen in de eerste levensdagen. Hij ad viseerde de mesters gebruik te maken van de zogenaamde kunstmelk die wei nig vocht bevat en veel voedsel, bo vendien nog goedkoper is dan koemelk en beter, omdat de koemelk behou dens de biest van de eerste dagen de bloedvormende mineralen mist die het jonge kalf zo nodig heeft. Naast allerlei nuttige wenken voor het mesten van kalveren wees dr. Her schel tenslotte op de automatisering in dit bedrijf. Er is een apparaat ontwik keld door de DOMAF, dat bestaat uit een moedermachine en een robot. Die robot rijdt door de stal, heeft aan bei de kanten spenen en kan zodanig wor den ingesteld dat de kalveren als het ware net als in de natuur vele raaien kleine beetjes voedsel tot zich kunnen nemen, precies genoeg om verwerkt te kunnen worden in de éne maag die de jonge dieren nog hebben. In de moeder machine behoeft de mester alleen maar de poeder te stoppen die nodig is voor het vervaardigen van de kunstmelk. Die fabriceert de moedermachine, die verder op schema al het werk doet en zichzelf bovendien schoonhoudt, waar door besmettingsgevaar wordt voorko men. Dr. Herschel beantwoordde tot be sluit vele vragen die uit de vergade ring naar voren kwamen. RHENEN In juni 1945 kwam 5 de muziekvereniging „Ons Genoe- geil"die komende zaterdag het 100-jarig bestaan viert, berooid als 5 zij was, tóch op straat. Veel was er tengevolge van de evacuatie en de 5 oorlogshandelingen verloren gegaan, 5 maar er waren instrumenten vol- 5 doende om te blazen ter gelegenheid 5 5 van de terugkeer in Rhenen na ze- 5 ven maanden van afwezigheid in de j 5 evacuatieoorden. 5 Hier marcheert een deel van het korps op de toen nog zeer smalle Herenstraat ter hoogte van de wo- ning van dr. Almekinders. Als bijzonderheid kan nog ver- meld worden dat de man op de 5 5 voorgrond een bas bespeelt, die men 5 5 te pakken had kunnen krijgen tegen 5 inlevering van... 10 pond spek. De man die het instrument bespeelt is S de huidige voorzitter de heer E. van 5 5 Veenendaal, toen drie-en-twintig 5 5 jaar jonger dan vandaag! RHENEN In gebouw „Irene" kwam de CHU-kiesvereniging in jaar lijkse algemene vergadering bijeen. Naast de gebruikelijke punten kwam er een bestuursverkiezing aan de orde. Het bestuur ziet er ais volgt uit na deze vergadering: H. Moret, voorzitter, J. Bosman, Spoorbaanweg 69, secreta ris, G. Scheffer, penningmeester en bestuursleden de heren Kok (ElstJ^ en Lelyveld, Rhenen. Het grootste deel van de avonu werd besteed aan een bespreking over de di verse stromingen in de politieke par tijen gezien in landelijk verband. ADVERTENTIE VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDE LEERSUM De commissie van on derzoek kan in grote lijnen akkoord gaan met de gemeente-begroting van Leersum voor het jaar 1968. De punten waarover vragen zijn gesteld hebben hoofdzakelijk met subsidie te maken. Zo is de commissie bijvoorbeeld vah mening dat gezien de financiële positie en de grote verdienste van de floraiia- vereniging voor Leersum de subsidie gelijk gesteld moet worden aan de ont vangen vermakelijkheidsbelasting. Ook kan overwogen worden, aldus de com missie, de verordehing vermakelijk heidsbelasting zodanig te wijzigen dat vrijstelling verleend kan worden. Dan zou de subsidie kunnen worden inge trokken, eventueel onder beding dat subsidie weer aangevraagd kan wor- deh wanneer omstandigheden daartoe aanleiding geven. In het memorie van antwoord van burgemeester en wethouders wordt de subsidie aan de floraliavereniging ge raamd op zeshonderd gulden, met daar naast een garantiebedrag van driehon derd gulden. Er wordt gesteld dat de vereniging vermakelijkheidsbelasting aan de gemeente verschuldigd is op de entree-prijzen voor de bloemencorso. Deze belasting kan ên mag echter door de vereniging worden verhaald op de bezoekers. De vereniging heeft dit tot nu toe niet gedaan. Als voorbeelden worden door B. en W. de entree-prij zen genoemd die in Zundert, Valkens- waard en Eelde worden geheven. Deze bedragen resp.: f. 2,—, f. 1.50 en f. 2,50. Over het jaar 1966 is de vermakelijk heidsbelasting gerestitueerd tot vor ming van een zgn. regenfonds. Ook over 1967 is dit toegezegd aan de flo raliavereniging, onder het uitdrukkelij ke voorbehoud dat het resultaat van de dienst 1967 dat zal toelaten. In verband met de zeer grote toeloop van nieuwe cursisten komt de EHBO malige uitgave te staan. De commissie afdeling Leersum voor een grote een- adviseert dan ook de veretoiging een eenmalige extra subsidie toe te kennen tot een bedrag van f. 1.445,In het memorie van antwoord meent B. en W. mede in verband met de zeer nut tige werkzaamheden van de vereniging eb de aanschaf van enkele dure uitrus tingstukken de subsidie van f. 400, te moeten verhogen tot f. 600,Verder doen zy het voorstel daarnaast een een malige doeluitkering toe te kennen als bijdrage in de kosten van inrichting van de EHBO-post ito Leersum Zuid- West tot een bedrag van f. 400, Op verzoek van de commissie zegt B. en W. toe voor wat de verhuur van de tennisbaan betreft op korte termijn een exploitatieopzet te maken. Eerst wil men echter overleg plegen met exploit tanten van tennisbanen in andere plaat sen en vooral met verenigingen uit Leersum die belangstelling voor het ge bruik van de banen hebben. Ook zal men hierover nader contact opnemen met de sportraad en de sportadviseur in de provincie Utrecht. De commissie vraagt voorts in hoeverre het bedrag dat verschuldigd is tot het luiden van de klok in Leersum afwijkt van de heffingen in omliggende ge meenten. De .memorie van antwoord ver* meldt, dat de vergoeding voor het ge. legenheid geven om de torenklok te lui. den ingevolge de verordening op de be. grafenisrechten twintig gulden per kee( bedraagt. Daarbij wordt opgemerkt, da( in de gemeenten Rhenen, Veenendaaj Maarn, Langebroek en Cothen dez( zaak niet is geregeld omdat of de toren, klok daar geen gemeente-eigendom i( of omdat er eenvoudig geen torenklok is. In Amerongen is 't bedrag gelijk aan dat van Leersum, terwijl in Wijk bij Duurstede f. 15,per overlijden wordt berekend en in Doorn f. 3,per half uur wordt gevraagd. Het P. v. d. A.-raadslid mevrouw N. M. Roelofse-Ploeg blyft bijzondere aan dacht vragen om te komen tot hulp bij 't oversteken door school kinderen van de Rijksstraatweg, temeer daar de uit breiding ten zuiden van de Rijksstraat weg toeneemt. In de memorie van ant woord herinnert B. en W. eraan dat po gingen worden aangewend om te ko men tot hulp by het oversteken van de Rijksstraatweg door schoolkinderen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5