Léon Povel ontdekte vaste lijn in hoorspel-geschiedenis Documentatie ontbrak hem Actie voor meer Nederlandse krachten in „Opera-stichting" Joost de Draayer weg bij Veronica Friese gedichten over de telefoon „Rono" in Groningen meest beluisterd VANAVOND MORGEN Scholten-Carton reorganiseert Omruil O.-Borneo in Hoogovens PILOOT STORM RECHTER TIE TEKKO TAKS Conclusie Mooie tijd Beter gehalte TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2' MAANDAG It FEBRUARI 1968 finrffe/ 115 Waren er niet ontelbare mensen op de grote wereld, die hun doden betreur den en toch zelf 's nachts als doden sliepen? Stierven er niet elke dag en elke nacht duizenden, honderdduizen den mensen? En werd die „vervloekte materie" niet elke dag en elke nacht weer aangevuld? Waarom bezongen de dichters de liefde dan, als deze slechts bestond om „de vervloekte ma terie, het dierlijke, menselijke ge broed" te verwekken. De sirene van vijf uur weerklonk. Het leek alsof een spookschip het dal instoomde. Ze wekte de werklui van de ochtendploeg uit hun slaap. Er werd hard gewerkt. In 't bealng van 't land had men besloten de Rossmer- werken zo spoedig mogelijk te voltooi en. Honderden arbeiders waren opge roepen om te helpen en de arme ke rels, die niet gewend waren in de ber gen zwaar werk te-verrichten, deden hun uiterste best. En de wereld draai de, zoals sedert vele miljoenen jaren. Wetenschap, recht, moraal en al het andere, dat de mens van zijn draai end heelal geleend had, gebruikte hij als basis om zijn kleine wereld op te bouwen. Maar hij had nog niet ge leerd, hoe hij het leven in moest rich ten, hoe hij met de overvloed kon rondspringen, zonder zijn medemen sen en zichzelf te bedriegen. Toen Amadeus opstond, klonk 't geloei van de sirene nog in z'n oren. Maar de zon stond hel in z'n kamer en toen hij naar het boekenrek boven zijn bureau keek, zag hij een ingelijste foto van Tessli. Haar ogen verwarmden zijn hart. Hij sprong uit bed. Staande be merkte hij een blauwe vaas met ro de en witte bergbloemen, die voor de foto was geplaatst. Even na zevenen ging Amadeus naar het verblijf van de Somers. Hij vond daar Lionel, Mitzi en Melchior, die om de tafel zaten en koffie dron ken. Zij stonden snel op om hem te begroeten. Mitzi trok een stoel bij. Hun warme vriendschap ontroerde hem. Hij voelde zich thuis in hun een voudig Zwitsers huisje, waarvan het meubilair wel bij elkaar geraapt scheen. „Zo, ben je weer terug", was het enige dat Lionel zeggen kon. „Ja, ik ben er weer." Een pijnlijke stilte volgde. Zij wisten niets van Tessli's leven. Zij was voor hen alleen Amadeus' moeder en de gedachte aan zijn verlies maakte hen stil. „Ik dank jullie wel voor de mooie krans", zei Amadeus eindelijk. „Ik was erg dankbaar voor jullie medele ven." Hij zag er beheerst en kalm uit, maar zij wisten, hoe groot zijn verdriet was. Hij glimlachte tegen zijn vrienden, terwijl Mitzi een kop koffie voor hem inschonk. „De rede van de oude Witz had ze ker veel succes gisteravond?" „Hij was erg op dreef", zei Lionel. „We hebben het feest tot twee uur ge vierd. Daarom zijn we wat laat van morgen." „Die journalist was er weer om aan tekeningen te maken", viel Melchior toornig in. „Welke?" „Je weet wel, die kerel, die voor de Obwyl Koerier schrijft. We spraken er juist over, toen je binnenkwam." ,Ik hoop, dat niemand hem aangeval len heeft?" „Nee, hij werd beleefd genegeerd." Amadeus glimlachte tegen Melchior, wiens jeugdig gezicht rood van veront waardiging was „Je trekt je die dingen te veel aan, Melchior." „Hij is nog maar een jongen", zei Mitzi. „Hij zal wel eens volwassen wor den." „Jongen of geen jongen, ik vind dat er geantwoord moet worden op de stukken van deze man. Hier, kijk jul lie eens!" Hij haalde een krant uit zijn zak en toonde die aan Amadeus. „Dit is de Daily Post. Dat is toch een belangrijk blad? Kijk, het trekt ook al de aandacht." Amadeus las een opschrift: „Een ei genaardige gemeenschap", dat boven een artikel stond, dat de aandacht vestigde op, en alle vaderlandslieven de Zwitsers waarschuwde tegen de „internationael propaganda" die door „zekere onverantwoordelijke individu en" gevoerd werd, waarbij zich een oude professor van de universiteit be vond. „Wat doet het ertoe", zei Amadeus, terwijl hij de krant aan Melchior te ruggaf. „Laat hen praten. Ik heb arti kelen gelezen, die het tegendeel over ons zeggen." „Dat is alles goed en wel", riep Melchior, van zijn stoel opspringend, „maar ik ken dat soort patriotten, die zulke dingen schrijven. Ik heb hen 5 lang genoeg om me heen gehad." s „Wind je niet zo op", berispte Lio- s nel, terwijl hij Melchior in zijn stoel terugtrok. „Ik ken hen", ging Melchior toch verder. „Ze beginnen met zichzelf wijs te maken, dat zijzelf voorbeeldi ge mensen zijn en stellen zich op een voetstuk, vanwaar zij alles en ieder een kunnen moraliseren. Donders nog aan toe! Ik zou wel eens willen weten wat een goede Zwitser is. Ik krijg ge noeg van al die mensen met hun zal vend gebazel. De brutaliteit om ons „twijfelachtige individuen" te noe men! En alleen, omdat wij vrij zijn, werkelijk vrij van al dat gehuichel en de kwakzalverij, waarover zj in hun vodden van bladen schrijven. Alleen omdat we vriendschappelijk tegenover de andere Europese naties staan en graag met hen willen samenwerken. O, ik ken dat soort; zij krijgen alleen belangstelling voor de andere landen, als de vreemde geldwaarden zakken en zij daaruit geld kunnen maken. In ternationale bloedzuigers zijn het, ten koste van de armen. En wat doen zij verder? Als de Bondsraad een beroep op hen doet om de nationale welvaart boven hun eigen belang te stellen, staken zij en verschuilen zij achter hun partijleer. En asl zij samenhok ken bij hun bierglazen zingen zij „Heil Helvetia! en bewieroken de ar me Gottfried Keller, asofl Keller hun smerige keline trucjes niet kende! Ik ben misschien jogn, maar ik heb ogen n m'ni hoofd. Het enige, dat ik zien kan is, dat onze slechte eigenschappen steeds meer naar boven komen. Ik veraf schuw ieder land van beschaving, dat nog meer idioten en geesteszieken voortbrengt dan er al zijn. Toen ik 2 jaar geleden in de Vaud was, sprak ik een paar wijnbouwers over een bij zonder weerzinwekkende idioot, die ik in hun dorp gezien had. Ze haalden alleen de schouders op en lachten. „Wat kan men er aan doen? Het was een goed jaar." Alsof een goede wijn oogst 'n excuus is voor het verwek ken van idiote kinderen. Het is een misdaad. We zullen nooit een zuiver volk zijn, als we het land niet van het begin tot het einde omploegen en er nieuw zaad uitstrooien." Melchior zweeg abrupt. Z'n handen trilden en z'n gezicht was vuurrood. „Beste jongen", zei Lionel, terwijl hij hem op de rug klopte, „goed ge sproken voor een ex-seminarist." „Ik ga nooit, meer terug naar een seminarium. Alles wat daar geleerd wordt is van de oorsprong af ver keerd. Het is autoritair, dogmatisch en zonder leven. We willen een ge zond, zuiver Europees ras, geen onder ling verdeelde groepen boerenkinkels." „De chianti bekomt je niet goed", plaagde Mitzi hem. (Wordt vervolgd) 3740. Wat was er inmiddels van David Lodge gewor den? Zoals gezegd, raakte hij in een enigszins etheri sche stemming, die alles wat er met hem gebeurde 'n beetje onbenullig maakte, alsof het buiten hem om ging. Hij stond als 't ware op een afstand toe te kij ken, hoe zijn lichaam voortgroeide tot krankzinnige proporties! Hij begreep echter, dat de Kracht, die men had opgeroepen veel en veel machtiger was, dan hij ooit had kunnen vermoeden. Zwaartekracht en elek triciteit vormden slechts flauwe manifestaties van de ze pure Energie, die toch aan zekere simpele wetten gehoorzaamde. Alleen daardoor waren Dubois en hij erin geslaagd die Kracht binnen de cocon van het scherm te houden. Waar zij echter, zoals nu bleek, niet toe in staat waren, was het proces tot stilstand te brengen, laat staan de inhoud van de cocon terug te krijgen tot normale proporties. Met zijn omhulsel groeide David Lodge gestadig voort, steeds nieuwe energie opnemend van buitenaf en tegelijk massa toe voegend aan ieder proton en elektron binnen het scherm. Deze fundamentele energie was blijkbaar in onbeperkte mate alom tegenwoordig in het universum en dreigde de geleerde zelf in een bal, een torpedo van pure energie om te zetten!... 26. Voorafgegaan door de sergeant wordt de paleis palankijn over een tweede voorplein gedragen. Vervol gens gaan ze onder een fraaie galerij door, omzoomd met marmeren pilaren. Door een kier in het deurgor dijn ziet Rechter Tie aan weerszijden van de galerij mooi aangelegde lotusvijvers, die onderling door mur melende beekjes verbonden zijn. „Al dat water komt zeker van de rivier?" vraagt Rechter Tie. „Natuurlijk", zegt het meisje snibbig. „Daarom heet dit het Water paleis!" Ze arriveren bij een dubbel hek van verguld traliewerk, waar twee schildwachten op post staan. De dragers zetten de palankijn op de grond en de ser geant legt het doel van het bezoek uit. „Een dokter voor Vrouwe Hortensia", zegt hij. „Ze lijdt aan astma- aanvallen. De papieren van de dokter worden nog na der onderzocht". De schildwachten gluren wantrouwig naar binnen, dan trekt een van hen met een ruk het deurgordijn beter dicht. „Buitenstaanders mogen niet weten hoe het paleis is aangelegd", zegt het meisje. Rechter Tie herinnert zich weer dat het Waterpaleis on de kaart van kapitein Sioe is aangegeven door een witte vlek. Hij moet toegeven dat de veiligheids voorzieningen van het Waterpaleis uitermate grondig zijn. Maar zelf voelt hij zich verre van gerust. Vooral niet nu hij de sergeant heeft horen zeggen dat zijn valse papieren nog nader onderzocht zuljen worden. 37. Inmiddels dobberde Tekko op de woelige baren van de zee en het moet worden gezegd, dat het leven aan boord hem opperbest beviel. Bij het vertrek mocht on ze vriend dan in een niet al te beste stemming geweest zijn, omdat die Alfredo de Gappos hem nog had we ten te ontglippen, niet zodra echter woei hem de frisse zeewind om de oren of zijn humeur veranderde als bij toverslag. Hij genoot van de zilte lucht, hield ellenlan ge gesprekken met de professor wanneer zij beiden over de reling hingen en in het donker glanzende water staarden, sliep goed, t lekker, kortom hij had geen ogenblik spijt, dat hij met zijn vriend Starreveld was meegegaan. Aan Glupo de Linkes en Alfredo de Gap pos werd zelfs niet meer gedacht. Laat staan dat er over gesproken werd. Langzamerhand begon het kli maat milder te worden, toen werd het warm en einde lijk waren zij zover gevorderd dat het smoorheet was. Tekko had echter nergens last van en was bijna de ge hele dag aan dek. Met grote bewondering staarde hij naar 4e vliegende vissen die in scholen om het schip zwommen en plotseling uit het water opsprongen om dan op, hun reusachtige vinnen een eindweegs door de lucht te scheren. En wanneer hij verkoeling zocht wipte Tekko even de ijsbar binnen waar hij dan met profes sor Starreveld, die zich met het oog op de hitte in short gestoken had, grote porties vruchtenijs verschalkte. HILVERSUM De geschiedenis van het hoorspel is even kort als ingewik keld. Léon Povel, hoorspel regisseur van de KR.O., heeft er vijf maanden voor nodig gehad om er enige lijn in te ontdekken. Maar nog zegt hij: „Het is eigen lijk een ongrijpbare stof. Er blijft veel verborgen". Niettemin heeft Povel zijn bevindingen verklankt in vier radio-documentaires, waarvan de eerste vanavond van half tien tot kwart over tien in het programma van de N.R.U. over Hilversum I wordt uitgezonden. De 56-jarige regisseur werd op zijn speurtocht naar de hoorspelhistorie ernstig gehandicapt door het ontbreken van opnamen van hoorspelen uit de be ginperiode. Vaak moest hij afgaan op met de hand geschreven teksten. Hij was er nooit gekomen, als hij geen be roep had kunnen doen op het geheugen van Nederlandse hoorspelpioniers, zo als Willem van Cappellen, Kommer Kleyn, Carel Rijken, Toon Rammelt, Willem Vogt en S. de Vries Jr. „Veertig jaar geleden wisten de men sen nauwelijks wat je met radio kon doen, laat staan dat ze doorhadden dat je met radio geluiden kunt voortbren gen die de schijn van werkelijkheid hebben" zegt Povel. Radiodeskundigen in Duitsland kwamen omstreeks 1920 zelfs tot de voor ons lachwekkend klin kende conclusie dat de radio ongeschikt was voor dramatische produkties. In Engeland zag men het anders. Daar ging op 15 januari „Danger" de ether in, een sterk dramatisch stuk, dat zich afspeelt in het donker van een ingestorte kolenmijn. Het was het eer ste eigenlijke hoorspel. In" Nederland was Willem Vogt de eerste, die experimenteerde met iets dat op hoorspel leek. Hij ontwikkelde een soort samenspraak voor de micro foon. Willem van Capellen begon in 1928 met de Familie Mulder en Ome Keesje. De serie, in het kinderuurtje van de Vara, sloeg zo in dat als Van Capellen een verkouden Ome Keesje had gespeeld, menige luisteraar hem drop stuurde. Léon Povel is geen hoorspelpionier. Hij kwam in 1932 bij de KRO als om roeper, rondleider en kassier. Een paar jaar later werd hij radioreporter en probeerde hij in een snelle race met de reportagewagens van de andere om roepverenigingen zijn concurrenten primeurtjes af te snoepen. „Éen zalige HILVERSUM. Joost de Draayer, alias Willem van Kooten, al vijf jaar de populairste disc-jockey van Neder land, gaat weg als programmaleider bij Radio Veronica. Per 1 april treedt hij in dienst van de Red Bullet, een nieuwe Nederlandse produktiemaat- schappij. LEEUWARDEN Wie het telefoon nummer 051703553 draait zal voort aan Friese gedichten kunnen beluiste ren. Een aantal Friese schrijvers en dichters heeft het initiatief genomen om telefoonabonnees in de gelegenheid te stellen steeds weer nieuwe gedich ten in de Friese taal te beluisteren. Zij vinden dat de poëzie een nieuwe dimensie moet worden gegeven: die van het direct beluisteren op bevel. Twee gedichten, Operaesje fers (ope ratie vers) en Proast (proost), worden nu door een mannenstem gedeclameerd en de bedoeling is dat er elke week twee nieuwe gedichten op het nummer te beluisteren zullen zijn. tijd", zegt de grijs geworden Povel glimlachend. Na de oorlog was hij een van de eersten, die het radioklankbeeld tot ontwikkeling bracht. De stap naar het hoorspel was toen nog maar een heel kleine. Sindsdien heeft hij er honder den voor de microfoon geregisseerd. Ook hij dacht bij de komst van de televisie, dat het met het hoorspel ge daan was. Het pakte anders uit. Povel zegt men: „Ik vind het voor het hoor spel helemaal niet jammer, dat er tele visie is. Nu worden we tenminste ge dwongen met het hoorspel veel verder te graven dan we misschien ooit zou den hebben gedaan". Povel vindt dat het hoorspel, als ei gen kunstvorm toekomst heeft. „Er zijn dingen die Je niet zichtbaar kunt maken. Die moeten in de fantasie van de luisteraar tot leven worden gewekt. Het hoorspel bespeelt deze fantasie. Een luisteraar is veel meer zelf bezig dan een kijker. Daarom geloof ik, dat heel wat mensen weer naar hoorspelen gaan luisteren". De regisseur ziet nu de kans schoon om met het hoorspel te mikken op pu bliek met een wat betere smaak. „Hoorspelen in feuilletonvorm met tien of meer afleveringen gaan verdwijnen. Daarvoor is de zendtijd te kort. De gewone storytjes en detectives zullen ook niet meer worden gespeeld. En is nu gelegenheid voor spelen van stuk ken van een beter gehalte". In de vijftiger jaren werd een hoor spel soms gevolgd door drie k vier mil joen luisteraars. Nu is dit aantal ver minderd tot 500.000. „Dat zijn altijd nog zo'n duizend schouwburgen tege lijk", vindt Povel. „Mogen we voor zo veel mensen misschien iets doen? Trouwens, al waren er maar 50.000 luisteraars, dan nog was het de moeite waard". HILVERSUM I 18.00 Stereo: Koorzang. 18.20 Uitz. van de PSP. 18.30 Nws. en weerpr. 18.45 Act. 19.00 Op de man af, praat je. 19.05 Muz. en dienst: oude en klass. kamermuz. 19.30 A. Lichte grammo- foonmuziek; B. Stereo: Mod. orkest werken (gr). 22.15 Litarama: radiokro niek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.50 Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: moderne liederen. 23.10 Stereo: Fluit, altviool en harp: mod. muz. 23.30 Mo derne blaainstrumenten en hun nog levende oervormen, muz. lez. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u door..., praatje. 18.30 De ta fel van (half) zeven: gevar. program ma. (19.08 Paris vous parle.). 19.30 Nws. 19.35 RVU: Waaruit bestaat de verhouding Suriname - Nederlandse An tillen, door H. Dennert en H. Kensmil. NRU: 20.05 Toneel nu: progr. over mo derne voor het eerst in Nederland ge brachte stukken. 20.30 Jazzmuz. 21.00 Musonette: licht muziekprogr. 21.30 De geschiedenis van het hoorspel. 22.15 Lichte gr.muz. 22.20 Vertil u niet aan eigen gewichtigheid, een progr. van de Bond zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: licht gevar. muz. progr. 23.55- 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.5 Pipo de clown. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Joum. STER: 19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk, de wekelijkse informatieru briek over kerk en samenleving. AVRO 19.32 Vjoew, tiener-magezine. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 Eén op twaalf, documentaire over de Stichting GLG. (Stichting voor geestelijk en lichame lijk gehandicapten). 21.20 Peyton Pla ce, TV-feuilleton. 22.10 Actie: Eén op de twaalf. NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de Clown. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. NCRV: 19.03 Alarm in de bergen, TV-feuilleton. 19.28 Breng eens een zonnetje... liedjes uit vroeger jaren. NTS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reel. NCRV: 20.20 Stoelen dans, muz. komedie (6). 20.50 Radetz- ky-mars, TV-spel (dl. 2). (Duits-Fran se co-produktie). 21.45 Act.rubr. 22.10 Pasfoto. 22.20 Humanistisch Verbond: Bezwaren tegen het Humanisme, dis cussie. NTS: 22.50-22.55 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Volksmuz. uit Chili (gr). 8.00 Nws. 8.10 NCRV-lied. 8.13 Stereo: Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Radiokoor: geest. lied. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10,00 Theologische etherleergang. 10.35 Ste reo: Utrechts blaaskwintet: mod. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. pr. (ca. 12.23 Wij van het land; 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.40 Act.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Piz zicato: muz. middagmagazine (16.00- 16.02 Nws.) 17.00 Overheidsvoorlich ting: Het poëtisch oevre van Pierre Lauffer. Spreker: H. Habibe. 17.10 v. d. kinderen. 18.00 In de volksmond: volksliedjes. 18.20 ^Uitz. v. d. CPN. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ocht.gymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Radiojourn. 8.20 Li. gr. muz. (Om 8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitge breide rep. 9.40 Stereo: Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvit.: pop. verzoekpl.progr. (Om 11.00-11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Stereo: Radiofilh. sextet! klass. en mo dern!» mu£ 12.27 Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz. v. d. landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Radiojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Muze belicht: De operette. 14.30 Rostrum of Composers: intern, forum: modern strijkkwartet. AVRO: 15.0Q Oog om oog, hoorspel. 15.35 Ste reo: Mezzo-sopraan en piano: volkslie deren. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Piano recital: klass. en mod. muz. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixielandmuz. (gr.). 17.30 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gr.muz. voor de tieners. 18.00 Nieuws. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 NAR: Onze Ned. Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nws. 10.02 Klink - klaar, zonder non sens (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.02 Zor- ro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.02 Ekspres: gevar. pl.pr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.02 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.02-18.00 Mix: li. pl.progr. (17.00 Nws). iiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiitiiiiiMmiiiiiiiimiiiiiHmiiiiiimmiiimiMiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiMmiiiiiimiiiiiiiimHi1" AMSTERDAM In een open brief aan de intendant van de Nederlandse Operastichting, dr. Maurice Huisman, wordt gepleit voor een ernstig streven naar een ensemble-opera met en daarop wordt de klemtoon gelegd zo veel mogelijk Nederlandse krachten, vooral solisten, als vaste kern. Het initiatief hiertoe is uitgegaan van de journalist Wim Klinkenberg, die dez? brief door 65 minnaars van de opera uit alle kringen en beroepen een doorsnee van het operapubliek deed mede ondertekenen en op adhesie van velen meer hoopt. Wij, aldus de ondertekenaars, beho ren tot de vele verontrusten in de hoofdstad, die hebben moeten constate ren dat de Nederlandse Operastichting zich bij de verwezenlijking van haar enige taak. het „maken van opera", steeds minder gelegen laat liggen aan erkend goede Nederlandse zangers en zangeressen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit niet alleen ernstig onrecht je gens de betrokken kunstenaars bete kent, maar eveneens uw arbeid, het maken van opera, meer en meer schaadt Wij zijn nog altijd van mening dat alleen een hecht ensemble, waarin de besten het rijke operarepertoire gelei delijk en systematisch aan ons, opera- consumenten, opdienen en waarin zij de jongeren en de zogeheten „minderen" tot topprestaties stimuleren, de naam van een dergelijk Nederlands operabe- drijf verdient. De ondertekenaars zeggen „niet ge speend te zijn van iedere waardering voor hetgeen u onder uiterst moeilijke omstandigheden soms hebt gerealiseerd. Maar wij achtten het funest voor de toekomst van de opera in Nederland, voor het operaklimaat in Amsterdam, dat het publiek het begrip en de werke lijkheid-opera steeds minder kan iden tificeren-met de namen van de mensen die het kent als kunstenaars van eigen stad, van eigen land. In de brief wordt gepleit voor het en gageren van met name Cora Canne Meyer. Op een vandaag gehouden pers conferentie vertelde de heer Klinken berg, dat dit bedoeld is als sprekend voorbeeld van alle gepasseerden, voor wie het eveneens geldt. Cora Canne Meyer is een kunstenares, die haar carrière bij bewuste voorkeur in eigen land heeft opgebouwd. Slechts het feit dat bepaalde instanties om bepaalde redenen het operabestel wensten te wij zigen brak haar succesvolle carrière in Nederland af. In heeL Europa verricht zij voortreffe lijke prestaties. (De heer Klinkenberg: zij wil graag geregeld in haar eigen land optreden. De brief heeft haar in stemming). Wij, zo vervolgt de brief, zouden u met nadruk willen verzoeken Cora Canne Meyer voor het seizoen 1968-'69 in ieder geval de kans te geven weder om als „Carmen" in Nederland op te treden, een rol waarin zij (vroeger) in ons land en elders zo rijke lauweren heeft geoogst. Wij komen zo besluit de brief tot dit concrete verzoek aan u als onderdeel van een verder strekkend pleidooi voor eei. herziening van uw gehele engage- mentsbeleid. Wij willen onze eigen solis ten horen en zien, die op grond van hun talenten en prestaties recht hebben op verbintenissen in het eigen land, over eenkomstig hun niveau. Wij zien een dergelijk beleid tevens als onontbeerlijke voorwaarde tot de vorming van een Amsterdams operabe- drijf, dat zich, wanneer eens het opera theater van Bijvoet het van Haags te genstreven zal hebben gewonnen, als na tionaal instituut op internationaal ni veau zal kunnen handhaven en ontwik kelen. Om in Nederland waarlijk opera te ma ken is het in de allereerste plaats nood zakelijk maximaal gebruik te maken van de hier opgeleide en hier beschik bare krachten die een eigen operatoe komst kunnen garanderen. Op de persconferentie was men het niet eenstemmig eens met de inhoud van de brief. Gewezen werd op de wil van dr. Huisman wel degelijk Neder landse krachten in te schakelen. Op de moeilijkheden die hij te overwinnen heeft in deze overgangstijd en de steun die hij daarbij behoeft (van een enke le zijde werd de brief „een bom onder de Opera-Stichting" genoemd). De ope ra mag geen werkverschaffingsobject worden. De intendant moet alle kansen krijgen voort te gaan naar de reële vestiging van de opera. Hierbij werd opgemerkt c^at binnenkort de gunstige beslissing van de regering mag wor den verwacht, dat wil zeggen de an derhalf miljoen gulden worden gevo teerd voor het bestemklaar maken van het bouwplan voor het operahuis in Amsterdam. Van de brief zijn afschriften ge stuurd naar de minister van CRM, de gemeenteraad van Amsterdam (als in gezonden stuk), de raad voor de Kunst en de Amsterdamse kunstraad. Tot de ondertekenaars behoren de heren J. de Fourny, directeur van het Nederlandse Theatercentrum (de grootste klant van de opera), Rudolf Escher, componist-musicoloog, Jan Huckriede, directeur van het Kunst- ma andorkest en mr. J. H. Polenaar, oud-voorzitter van de Amsterdamse kunstkring en van de „Opera-Studio- Stichting". GRONINGEN. Een derde deel van de mensen die het programma van de Regionale Omroep Noordoost kunnen ontvangen, zeggen er weieens naar te luisteren. Dat „weieens" komt neer op een gemiddelde van twee avonden per week. In de provincie Groningen werd zo wel absoluut als relatief het meest naar de Rono geluisterd. Circa 190.000 mensen of 46 procent van de bevolking luisterdetenminste eenmaal per week. Dit blijkt uit een onderzoek dat het bureau Intomart in Hilversum heeft uitgevoerd voor de NRU en NTS. Waarschijnlijk begin mei zullen de regionale programma's voor Overijssel en Gelderland door de Rono worden hervat. Deze programma's werden in mei 1966 gestaakt. GRONINGEN Bij Scholten Carton en Papier NV staat een belangrijke re organisatie op stapel. Er komt bij de bedreven in Hoogenveen en Veendam een splitsing van activiteiten. De be drijven van Hoogeveeto zullen zich gaan toeleggen op de produktie van golfkarton en die in Veendam op mas sief karton met daarnaast een specia lisatie op het gebied van bijzondere verpakkingen. Naar de directeur, de heer H. J. Eng- bers, meedeelde zal deze reorganisatie in twee jaar moeten zijn uitgevoerd. „Wij zijn er niet van uitgegaan dat dit gevolgen heeft voor het personeel. Wij zullen zelfs de bezetting in Hoogeveen nog wat moeten uitbreiden. Hoogstens zal er wat omscholing moeten geschie den". Ook over de samenwerking tussen een aantal fabrieken in deze branche heeft de heer Engbers bepaalde ideeën. „Wij zouden die samenwerking, die in de laatste 25 jaar is gegroeid, niet willen missen. Maar zoals bij veel dingen dreigt het gevaar dat je dan achter loopt bij de ontwikkeling; het gevaar van een zekere starheid. Wij zouden een wel wat beweeglijker samenwer king willen hebben. Daarover moet nog met de vakgenoten worden gepraat". De voorgenomen reorganisatie zal aanzienlijke kosten meebrengen. Uit het verslag over het boekjaar 1966-*67 blijkt dat hiervoor al f 300.000 uit de winst wordt gereserveerd. Er zullen voorts in de nabije toekomst verdere belangrijke investeringen noodzakelijk zijn. Daartoe is intussen een middellan ge lening van f 4,5 miljoen aangegaan. „De overcapaciteit van de Neder landse golfcartonindustrie heeft ge leid tot een in vele opzichten ongezon de prij zenstrijd. Een van de gevolgen is dat in de loop der jaren het aantal kwaliteiten golfkarton met dikwijls minimale onderlinge verschillen aan zienlijk is toegenomen. Wij vragen ons af of dit niet ten koste gaat van de produktiviteit in de hele branche. Dit openbaart zich eerst geleidelijk, maar marktbederf met alle consequenties van dien heeft dan intussen al plaats gevonden", aldus de directie. Zij meent dan ook dat een zekere normalisatie, nationaal en internationaal, de opvoe ring van de produktiviteit belangrijk ten goede zal komen. AMSTERDAM Zoals op 5 januari werd meegedeeld, heeft de Oost-Borneo Maatschappij n.v. te Arnhem besloten, de houders van preferente, gewone en winstaandelen aan te bieden de pref. en gewone aandelen om te ruilen in niet-royeerbare certificaten van gewo ne aandelen Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken, en de winstaandelen over te nemen tegen cohtanten. Naar uit een bericht blijkt, dient de aanmel ding tot omwisseling resp. betaling te geschieden uiterlijk dinsdag 5 maart. Uiterlyk vrydag 8 maart zal worden bekendgemaakt met ingang van welke datum de uitreiking van de certificaten resp. de uitbetaling zal geschieden. Hoogovens beoogt door verkrijging der aandelen Oost-Borneo te komen tot uitbreiding van haar activiteiten, met name door exploratie en exploitatie van nikkelertsen in Indonesië. Oost-Borneo bezit 1/0 deel van de aandelen in Paci fic Nikkel Mijnbouw Maatschappij die in onderhandeling is met de Indonesi sche regering over nikkelerts houdend terrein in Irian Barat. Daar Hoogovens geen belangstelling heeft voor de be langen van de Zuid-Pacific Koper Maat schappij (een volledige dochter van Oost-Borneo) is een regeling getroffen waardoor de huidige winstgerechtigden van de Oost-Borneo in overwegende ma te belang blijven houden in de „Zuid- Pacific". Het ligt in de bedoeling dat de Oost- Borneo als afzonderlijke vennootschap blijft voortbestaan. Het uitstaande kapi taal van de Zuid-Pacific zal door in koop van aandelen worden terugge bracht van f 75.600 tot f 71.280. De Oost- Borneo zal tien procent van deze aan delen behouden, de overige zullen wor den verdeeld en wel door Hoogovens als onderdeel van het omwisselingsaan bod» Verwacht moet worden, dat de aandelen Zuid-Pacific vooreerst geduld zullen vragen van de beleggers, zegt heU^ericht. Over de vooruitzichten van Hoogovens wordt meegedeeld dat de staalproduktie in 1968 op een iets hoger niveau zal komen te liggen dan in 1967. Over Oost-Borneo wordt gesteld, dat zij in de komende jaren betrekkelijk gro te uitgaven voor de exploratie zal moe ten doen, welke voor haar moeilijk zijn op te brengen. MAANDAG 19 FEBRUARI 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10..05 Journ. (herh. v. gis teravond). 10.20 Sportjourn. 10.50-11.40 Dierenfilm. 11.40 Liederenrecital. 12.00- 13.30 Act. Kron. 16.40 Journ. 16.45 Voor de vrouw. 17.40 Progr. over katten. 18.00-18.05 Nws. (Reg. progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sport. 18.55 Zandman netje. 19.00 Act. 19.26 Hafenkranken- haus, TV-film. 19.59'Progr.overz. WDR: 18.05 Kleur: Secret Squirrl, TV-film. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 Kleur: Die Abenteuer der Seaspray, TV-film. 19.40 Kleur: Filmrep. 19.45 Kleur: Weekjourn.). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Filmrep. 21.00 Kleur: Licht muziekprogr. 21.45 Filmrep. 22.30 Journ., comment, en weerber. 22.50 Don Quichotte, Franse speelfilm. 0.05 Journ. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.20 Der Mann ohne Namen, TV- serie 18.55 Circusprogr. 19.27 Weerber. 19.50 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de Katholieke kerk. 20.15 Kleur: Flimre- portage. Aansl.: Nws. 21.00 AU about Eve, Amerikaanse speelfilm. 23.10 Nws. en weerber.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2