Zó begon de fiets Nederland op twee wielen SPARTA completeerde de „maticsen komt met zeer sportieve versie Ontspannend en gezond! Fietsroutes in Gelderland a Toekomstvisie 1968 wordt het jaar van de minifiets TWEE WIELEN Vijftien jaar geleden werd voorspeld dat bet rijwiel zou gaan verdwijnen, maar wat blijkt nu Als cadeau 4- Come-back Nu ook in A. V. Stichting Fiets zegt: veel pluspunten WW 8 WÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ ^anstaande maandag zal de burge meester van Amsterdam, dr. I. Samkalden, in de RAI-gebouw de 56e RAI-tentoonstelling van tweewielers openen. Deze expositie op een opper vlakte van bfyna twee ha en met 110 exposanten uit vijftieh landen be looft een interessante show te worden van fietsen, bromfietsen, motorfietsen en scooters. Zoals ook in het affichebeeld van de ze RAI tot uitdrukking komt, staat de tentoonstelling voor een groot deel in het teken vah de jeugd. Bijna veertig procent van het totaal aantal verkochte bromfietsen in Nederland is namelijk in het bezit van mensen beneden dc 25 jaar en deze groep vormt niet minder dan 24 procent van de bevolking. Ook de fietsen in Nederland vinden voor 'n goed deel hun weg naar de jeugd. Niet te verwonderen is dan ook, dat deze RAI ook een „hippe hoek" heeft met attracties voor tieners en twens, o.a. een muziekpodium met beatband, eeh „paint-in", boetiek, affiche-shop, enz Verder is er een verkeerstüin van het Verbond voor Veilig Verkeer, waarin bezoekers op vouw- en mini-fietsen hun kennis van de verkeersregels kunnen testen. „Fiets en Mode" is een aparte expo sitie, waarin de ontwikkeling van de fiets vanaf honderd jaar terug en die van de bijpassende mode tot en met heden wordt weergegeven. Een heel aparte stand op de Twee- wieler-RAI is die van de Veteraan Mo tor Club waarin men de „oudjes van toen" kan bewonderen o.a. eeh stel letje race- en rallywonders uit de ja ren 1910 en 1920. De RAI der tweewielers met een heel rijtje nouveauté's op het gebied van fietsen, bromfietsen, motoren en accessoires, duprt tot en met maandag 4 maart. De fiets komt terug! Het gaat goed met de fiets in Nederland - tenminste, als men de cijfers ziet. Volgens de meest recente schatting zijn er op het ogenblik in Nederland ruim acht miljoen fietsen op de weg, waarmee ons land verhoudingsgewijs, wat fietsgebruik betreft, aan de wereldtop staat. De verkoop van fietsen is de laatste jaren geleidelijk aan gestegen en schommelt nu om de 600.000 stuks per jaar, terwijl de export van Nederlandse fietsen een forse stijging laat zien, vooral te danken aan hernieuwde afzet naar Indonesië. In geld uitgedrukt besteedden de Nederlanders in 1966 voor f 347.000.000,- aan tweewielers fietsen bromfietsen en motorrijwielendat was f 158.000.000,- meer dan in 1955. In het merendeel van de Nederlandse ge zinnen zijn dus één of meer fietsen aan wezig. De industrie is optimistisch en zegt, dat de fiets als typisch Nederlands ver voermiddel populairder is dan ooit. Dat blijkt ook uit het feit, dat de fiets als ge schenk bijzonder „in" is, niet alleen voor studieprestaties van kinderen en jeugdi gen die nog geen gemotoriseerd vervoer middel mogen berijden, maar in toene mende mate voor volwassenen bij jubilea, pensionéring en dergelijke. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer blijkt de fiets voor afstanden beneden tien kilometer zeer te voldoen, ook omdat de fietser vrijwel niet gehinderd wordt door verkeersopstoppingen en vrijwel nooit moeite heeft met het parkeren van zijn vervoermiddel. Voor het boodschappen doen krijgt de fiets steeds meer aandacht; de fietsende huisvrouw met boodschappentas is in ons land een zeer vertrouwd beeld. Dan nog iets: de fiets in Nederland blijkt in toenemende mate van betekenis te zijn voor de recreatie en de vrije tijdsbesteding. Deze opvatting wordt ver sterkt door cijfermateriaal als resultaat van verschillende onderzoekingen. Tijdens vakanties gaat de fiets vaak mee; ook worden in de vakantiecentra steeds meer fietsen gehuurd. De onverwacht snelle opkomst van de vouwfiets heeft het fietsen sterk gestimu leerd en heeft er mede voor gezorgd dat de fiets opnieuw een eigen status heeft ge kregen. Zo'n vijftien jaar geleden kon men re gelmatig de mening horen uiten dat in de toekomst de fiets wel geheel zou ver dwijnen om plaats te maken voor mo dernere vormen van gemotoriseerd ver voer. Niemand gelooft meer in deze op vatting, te meer daar men nu weet dat in de Verenigde Staten van Amerika, waar de fiets jarenlang vrijwel geheel vergeten was, dit vervoermiddel een onverwachte en bepaald indrukwekkende „comeback" beleeft. Fietsenindustrie en -handel zijn in Ne- 'derland in hun toekomstverwachtingen bij zonder positief gestemd en men houdt er terdege rekening mee dat de fietser van nu steeds meer eisen zal gaan stellen aan zijn vervoermiddel. Dat blijkt o.m. uit het feit dat de fiets mede door de ontstane mode in model, kleur en uitvoering veel sneller dan voor heen het geval was, wordt vervangen. De Rotterdamse wethouder Polak (van Stadsontwikkeling, Verkeer en Volks huisvesting) is een enthousiast fietser. Dat is te merken aan zijn nieuwe beleidsnota voor verkeer, zegt men in Rotterdam want hij besteedt té weinig aandacht aan de proble men waar de automobilist mee worstelt. An deren menen: Hij is zijn tijd ver vooruit. Hij fietst!" ,,lk zie een Amerika, waarin de lucht die wij inademen schoon zcd zijn en de, rivieren zó zuiver, dat men daar in zal kunnen baden. Ik zie een Ameri ka waar fietspaden door de harten van onze grote steden lopen en onze gezin nen de mogelijkheid van gezonde en aangename ontspanning bieden. Zou het niet beter zijn om in plaats van honderden miljoenen aan de bestrijding van de jeugdcriminaliteit uit te geven een deel van dit geld te gebruiken om doelmatige recreatie mogelijk te ma ken?" Pres. Johnson in een rede voor Amerikaanse planologen. De „come-back" van de fiets kan men zien op verschillende stands van de RAI- tentoonstelling. Heel frappant is wel, dat de Rijwielen- en Motorenfabriek Sparta in Apeldoorn tot voor kort uitsluitend ge specialiseerd in de vervaardiging van brom fietsen na een onderbreking van 15 jaar waar de fiets in het fabricageprogramma heeft opgenomen. Geen gewone fiets, maar passend in de ontwikkeling een ge- zinsfiets, waarvan er inmiddels duizenden hun weg gevonden hebben in Nederland. Kennelijk gestimuleerd door het succes van deze fiets, de 8-80, waarvan zadel en stuur met een enkele handgreep verstel baar zijn, brengt Sparta nu ook de 8-80 vouwfiets. Het wordt een primeur op de RAI. Sparta verwacht ook voor deze twee de fiets in het programma veel belangstel ling. De tendens naar moderne vormge ving zal zich wel doorzetten, ook buiten on ze grenzen. De Sparta vouwfiets is afgeleid van de gezinsfiets en zal pas na de RAI-tentoon stelling leverbaar zijn. Toen de ontwikkeling van de bromfiets neigingen vertoonde sterk in de richting te gaan van de lichte, automatische en wend bare gemotoriseerde tweewieler, bracht Sparta de Spartamatic op de markt een charmante verschijning met lage instap. Deze Spartamatic kreeg een vaste voor vork (V.V.) Een jaar later kwam Sparta met de Spartamatic TV (telescopische voor vering) en in aansluiting hierop exposeert de Apeldoornse fabriek de Spartamatic A.V. (achterwielvering), waarmee aan de eisen die het publiek geleidelijk aan begon te stellen ten aanzien van het comfort, nu vol ledig is beantwoord. De I.L.O.-minimotor, De mens van nu heeft beweging nodig. Dat is dè slogan! Alle deskundigen schrijven het daarover wel eens te zijn. Artsen waarschuwen voortdurend dat het gebrek aan doelmatige beweging de ge zondheid van de welvaartsmens onder mijnt. Hartspecialisten herhalen uit den treure dat zij, die nooit eens de tijd ne men om zich te ontspannen en alle li chaamsbeweging verwaarlozen, bezig zijn met een kwalijke zaak. Voor velen is het leven in de jaren na de Tweede Wereldoorlog ingrijpend ver anderd; de techniek biedt de mens overal de helpende hand om zijn lichamelijke in spanningen bij het dagelijkse werk zoveel mogelijk te verminderen; welvaart bevor dert vetzucht en overvoeding. De vrije tijd die iedereen in toenemende mate krijgt, moet dat is ook al weer een slogan! zinvol besteed worden om onze geestelijke en lichamelijke gezond heid op peil te houden en te verbeteren. Wie daar ernst mee wil maken, aldus de „Stichting Fiets" neemt de fiets. Fietsen is een gezonde en ontspannende bezigheid. Lichaamsdelen en spieren die weinig ge bruikt worden, komen al fietsende weer aan hun trekken. De Engelse arts dr. Christopher Wood- ard in Londen heeft enige tijd geleden een brochure geschreven onder de titel Cy cling for Health. Hij schrijft daarin dat iedereen die de leeftijd van veertig jaar heeft bereikt, regelmatig moet fietsen om hartkwalen e.d. te voorkomen. Het fietsen, aldus deze Britse arts, wordt niet voor niets toegepast in de physietherapeutische afdeling van ziekenhuizen. Zijn slotconclu sie is: neem de fiets als uw leven en ge zondheid u lief zijn. De propaganda voor het fietsen heeft overigens hier en daar wel succes. Al ge ruime tijd komen zakenlieden zaterdags morgens in het Amsterdamse Bos bij el kaar om zomaar een uurtje te gaan fiet sen. Anderhalve eeuw geleden, in januari 1818, kreeg de houtvester Karl Friedrich von Drais het patentrecht voor de con structie van een „voertuig voor snelle voortbeweging", zoals de fiets bij zijn uit vinding werd genoemd. Deze „loopmachi ne", verre voorloper van de huidige 'fiets, bestond uit een houten frame met twee wie len en een zadel. Het voorwiel en de stuur stang waren draaibaar aan dit frame be vestigd. De aandrijvingwas uiterst een voudig: de moedige berijder zette zich met de punten van zijn voeten af. Met de aanvankelijk zeer bespotte twee wieler was Von Drais snéller dan menige postkoets: ongeveer een uur deed hij in de herfst van 1817 over het Hf km lange traject van Mannheim naar Schwetzingen. Zestien kilometer per uur hield men des tijds voor de grootste snelheid, die een mens kon verdragen. Het duurde nog ruim een halve eeuw, voordat uit de houten loopmachine een ac ceptabel rijwiel gegroeid was. Engelse, Franse en Duitse werktuigkundigen wa ren bij de ontwikkeling betrokken. De eigenlijke zegetocht van de fiets begon echter pas 80 jaar geledn, toen de Schot se dierenarts Dunlop de luchtband invoer de. Een andere mijlpaal in de geschiede nis van de fiets was in 1900 de uitvinding van de Torpedoremnaaf door Sachs. die aanvankelijk 36 cc was, is nu tegelij kertijd voor alle Spartamatics op een ci linderinhoud van 50 cc gebracht. Nóg een nieuweling in het produktiepro- gramma is een geheel nieuwe Grand Sport een moderne 4-versnellingsbromfiets (met voetschakeling), verstelbare cranks, voetrem, stoplicht en geforceerde koeling. Deze sportieve Spartaan zal (mede)dingen naar de gunst van de mannelijke jeugd. Overigens, de stand van Sparta op de R.A.I.-tentoonstelling bevindt zich weer vooraan en behoort tot de grootste van de expositie. De vormgeving van de fiets heeft de laatste tijd een belangrijke verandering ondergaan en wordt meer en meer aange past aan veranderde eisen van de fietser. De klassieke, statig uitziende Nederlandse fiets begint op de achtergrond te raken, al zijn er in Frankrijk dan mensen die zo'n fiets „het einde" vinden, waarschijn lijk omdat dit model zo sterk afwijkt van de fietsen die in Frankrijk worden gepro duceerd. 1968 zal niettemin het jaar van de minifiets zijn een tendens die niet alleen in ons land, maar ook in Duitsland, Italië en Amerika duidelijk merkbaar is, zo zeggen zij die het weten kunnen. De ontwikkeling van de minifiets onderhoudt relatie met die van de vouwfiets en ver schillende minifietsen zijn dan ook vouw fietsen, al mag er een duidelijk onder scheid worden gemaakt. Het kenmerk van de minifiets is het verkleinde model, de verkleinde wielen en in het algemeen een lichte uitvoering. Stuur en zadel zijn gemakkelijk verstel baar met vele mogelijkheden zodat de minifiets door personen van verschillende lengte berijdbaar is. Men spreekt dan ook wel van een gezinsfiets omdat het hele gezin de kleinste kinderen uitgesloten op deze fiets kan rijden. Opmerkelijk aan de minifiets is ook de lage instap van het zogenaamde damesmodel, dus zonder de verbindingsbuis die steeds kenmerkend is geweest voor de herenfiets. Door deze vormgeving, het lichte materiaal en de uitvoering in kleuren ziet de minifiets er aantrekkelijk en sportief uit en valt in het stadsverkeer bepaald op. Daarbij neemt de minifiets nog minder ruimte in beslag dan de fiets van het meer klassieke mo del. - '-VJ Hoe komt hef, dat in Nederland in de afgelopen vier jaar in totaal 2.400.000 fietsen konden worden verkocht - oftewel, dat 20 pet van de Nederlanders in die ach ter ons liggende vier jaren een fiets aan schafte? „Dat is alleen maar verklaar baar uit het feit, dat het zo'n uitzonderlijk goedkoop en praktisch vervoermiddel is. Dat is vanouds zo in ons vlakke land, en het wordt nu nog eens geaccentueerd door de verkeersproblemen in onze steden." Aldus de algemeen voorzitter van de RAI, de heer Schootstra. „De brommer heeft dezelfde voordelen. Alleen met dit verschil", zegt de heer Schootstra, „dat men in plaats van géén benzineverbruik een zeer laag benzinever bruik heeft en de aanschaffingsprijs ook iets hoger ligt, maar daarvoor gaat men dan ook wat sneller en behoeft men niet te trappen. Of dat laatste een voordeel is? Er zijn vele medici, die hierover een uitgesproken mening hebben. Zij willen juist dat er méér gefietst wordt, omdat de automobieltechnici nog niets hebben uit gevonden tegen „het autobuikje". Men heeft zelfs om die reden „home-trainers" gecreëerd, maar voor de helft van de prijs kan men het oude, vertrouwde, zeer ge ruisloze rijwiel de vrije natuur in. Toch is dit voordeel nog niet het be langrijkste voor de populaire tweewieler. Fiets en bromfiets hebben een ander pluspunt gemeen: de beperkte ruimte die zij innemen. Het gemak daarvan blijkt zowel bij het rijden in smalle straten als bij het plaatsen van fiets of brommer in een bergruimte, of bij het gewoon op straat zetten van de tweewieler, indien men ergens in een stadscentrum op be zoek gaat. Het gebruik van fiets en brom fiets komt dan ook het meest voor in on ze steden. Daar halen auto's ook dikwijls niet meer dan een gemiddelde rijsnel heid van 15 a 20 km per uur. En per tweewieler rijdt men al gauw met onge veer dezelfde snelheid van de woning naar het werk of terug, zonder enig par keerprobleem. Daarbij blijft de fiets een particulier vervoermiddel. Dat is in ons land een sterk punt, omdat in het algemeen de openbare vervoervoorzieningen zozeer achterblijven." Tegenwoordig rijden er ongeveer 150 mil joen fietsen in de vijf werelddelen, een aantal dat, ondanks de toenemende moto risering, gedurende de afgelopen 20 jaar is verdubbeld. Steeds meer fietsen worden voor zien van boodschappenmandjes in draaduitvoering, die gemakkelijk aan de fiets kunnen worden bevestigd en in een handomdraai kunnen worden losge haakt om bij het winkelen mee te ne men. Genoemde mandjes zijn thans in verschillende uitvoeringen en maten in de handel. Zij kunnen zowel voor als achter op de fiets worden bevestigd. De tandem jarenlang favoriet bij een groot aantal berijders van de tweewie ler begint er weer in te komen. De Gazel le-fabrieken brengen deze fiets weer op de markt en verwachten er veel van. Men heeft uitgerekend dat fietsers in Nederland jaarlijks 18 miljard kilometer rijden. De bromfietsers 12 miljard kilometer. TJTet fietstoerisme komi in Nederland A steeds meer in trek. Ter ondersteu ning hiervan geeft de „Stichting Fiets'" (Europaplein 8, Amsterdam) een grote serie fietskaarten met routebeschrijvin gen uit (25 cent per stuk). Enkele aantrekkelijke fietstochten in onze pro vincie zijn: Route 6: Gelderland, Achterhoek, omge ving Zutphen, Almen. Route 18: Zuidoost-Veluwe, omgeving Velp, Rozendaal, de Posbank, Imbosch. Route 23: Veluwe, Ede, Bennekom. Route 26: Zuid-Veluwezoom: Rhenen, Wageningen. Route 29: N. W. Veluwe. Route 33: Zwolse Bos, Heerde en Gelder se IJssel. Route 37: Arnhem, Hoge Veluwe. Route 40: Harderwijk: rond het Veluwe- meer. Dan zijn er nog de toeristische fiets- en bromfietsroutes van de ANWB, die bij de VVV's en natuurlijk ook bij de ANWB verkrijgbaar zijn. 0 Een fietsenhandelaar adviseert zijn klan ten het volgende te doen tegen fietsen diefstal. Schrijf op een velletje papier merk en nummer van de fiets plus eventueel an dere gegevens over het vervoermiddel en daarbij naam, adres en telefoonnummer van de eigenaar. Haal een van de handvatten van het stuur, stop het stukje papier in de ope ning van het stuur en bevestig daarna weer het handvat. Wordt de fiets gestolen, dan kan men als de fiets teruggevonden wordt of door een ander wordt gebruikt, gemakkelijk bewijzen, dat men de eigenaar is. Goeie tip niet verder vertellen O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O Er is een stad in Nederland, die de fiets op btf- zondere wijze erkent, nl. Eindhoven, waar men twee moderne beeldhouwwerken heeft die fietsers uitbeelden. Onderstaand monument staat in het plantsoen van de nieuwe stadswijk Mensfort en de fietsende jongen met het meisje achterop staat in de tuin van het Lorentz-lyceum (foto hierboven). ïm m wmmmimmmëiKMmmMmm - .- WMëm Voor surveillance-diensten in het Botlek- en Europoortgèbied is de Rotterdamse politie sinds kort uitgerust met een kleine bestelwagen en als de weg, ergens in dit grote gebied, ontoegankelijk of onbegaanbaar wordt voor de auto, pakt de surveil lant de vouwfiets IMÜ ■i Behalve vouwfietsen en gezinsfietsen laat de RAI ook mini-fietsen zien kinderfietsen, waar het kind niet zal „uitgroeien". Deze Magneet mini- ABC heeft bijvoorbeeld veel grotere verstelmoge- Ijjkheden dan bü de traditionele kinderfietsen ge bruikelijk zijn. mmm De Gazelle Rjjwielfabriek heeft een jarenlange ervaring op het gebied van racefietsen. Dat wa ren dan veelal speciale racefietsen op maat ge bouwd. Met gebruikmaking van de ervaringen heeft Gazelle nu een racefiets ontworpen die ter beschik king komt van hen die de „maatfiets" niet kunnen bekostigen. Do „confectie-fiets" is al vanaf f288, verkrijgbaar (zonder tuben).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 15