Vrouwen en meisjes drukken bun
stempel op bromfietsmarkt
Mini-Cadi
Nieuwtjes
Sportieve kwartliters dingen naar
de gunst der motorfans
OVER TWEE JAAR:
2.000.000 STUKS
Vrouw en (stadsjbrommer
op weg naar half miljoen
m
IN 1967: 310.000 BROMMERS VERKOCHT
Wedstrijdmachines
Bromfiets-belang
is algemeen
Vormgeving
Doelmatig
In juiste banen
Lichtgewichten
Twee- of vier-takt
Liefste wens
Motorfiets loopt
één op honderd
t/m f 550.- f550.--f750.-
boven f 750.-
1963
1964
1965
1966
1967
Wereldprimeurs
Nederlandse primeurs
Andere noviteiten
Met brandstofcel
De bromfietsafdeling -van de R.A .1 .-tentoonstelling van tweewielers
staat dit jaar in het teken van een record. Het vorige jaar werden
namelijk in Nederland meer dan 300.000 bromfietsen verkocht
het hoogste cijfer in de nu twintigjarige geschiedenis van de gemoto
riseerde tweewieler. Wie echter denkt dat het nu wel gebeurd zal zijn
met die ontwikkelingis kortzichtig, zeggen de heren van de R.A.I.
Elk jaar zullen zich namelijk tienduizenden nieuwe kopers van brom
fietsen aandienen: de jongens en meisjes die de bromfiets als.liefste
wens hebben genoteerd op hun verlanglijstje en de vele vrouwen die
de bromfiets tegenwoordig als het ware op maat gepresenteerd krijgen
de lichte, fraaie en eenvoudig te bedienen stadsbrommer.
Op het ogenblik rijden er in Nederland ruim 1.7 miljoen bromfietsen
rond. Een gedeelte van dat enorme aantal zal uiteraard vervangen
worden en zo komt de R.A.I. met een prognose dat er elk jaar on
geveer 100.000 bromfietsen netto zullen bij komen, d.w.z. in 1970
zullen er in Nederland ongeveer twee miljoen bromfietsen zijn.
Een heel frappant verschijnsel bij deze ontwikkeling is wel dat de
bromfiets van nu op zn minst op het prijsniveau ligt van vijftien jaar
geleden. Wat er in die tijd ook allemaal duurder is geworden, de
bromfiets niet, terwijl deze gemotoriseerde tweewieler in al die jaren
in alle opzichten beter geworden is.
mmmmm
r.a.1.
Dit staatje van de R.A.I. toont een opmerkelijke ontwikkeling, namelijk de zeer sterk
groeiende belangstelling voor de eenvoudige bromfiets. Werden er in 1963 nog geen
dertig procent bromfietsen beneden de f 550,- verkocht, twee jaar later was dit percentage
al gestegen tot boven de veertig procent. Van de meer dan driehonderdduizend bromfiet
sen die het vorige jaar werden verkocht, behoort nu bijna zeventig procent tot de
categorie tot en met f 550,-.
Waar zit 'm dat in? Onderzoekingen hebben uitgewezen dat „de vrouw in het. spel is".
De eenvoudige stadsbrommer, die er steeds charmanter gaat uitzien en waarvan de be
diening steeds eenvoudiger wordt, appelleert aan de wensen van de vrouw en het meisje,
die onafhankelijk willen zij nvan het vervoermiddel auto het ding dat vader mee naar
z'n werk neemt en waarvan hij maar heel moeilijk afstand kan doen
De bromfiets heeft ons al heel wat ruim
te-, verkeers- en vervoersproblemen be
spaard. De organisatoren van de komende
R.A.I.-Tweewielershow hebben ons dat even
heel eenvoudig voorgerekend.
Van de 1.750.000 bromfietsers in ons land
gebruiken ongeveer 1.000.000 hun vervoer
middel voor het woon-werk-verkeer. Dat is
een kwestie van algemeen belang en niet
alleen het belang van de bromfietsers, zeg
gen de heren van de R.A.I. Want, veronder
stel dat morgenochtend een half miljoen
bromfietsers de auto nemen en de andere
half miljoen hun opwachting maken bij het
openhaar vervoer (tram, bus, trein), dan zou
ongetwijfeld niémand meer „uit de wielen"
kunnen komen en zcu het verkeer van Ne
derland hopeloos vast lopen.
Telkens als de minister de bromfiets dan
ook op een of andere wijze fiscaal wil be
lasten, wordt door de R.A.I. naar voren ge
bracht, dat de bromfiets een grote maat
schappelijke betekenis heeft en een sociaal-
economische functie van de eerste orde.
Na langdurige research en uitge
breide praktijkproeven onder ande
re door het Rubberinstituut TNO wordt
nu een nieuwe Nederlandse vin
ding op de markt gebracht ten dienste
van fietsers, bromfietsers en automo
bilisten die onderweg bandenpech krij
gen. Onder de naam Finilec is een
schuimbus met ruhberschuim te koop,
waardoor het mogelijk is een lekke
band in een minimum van tijd te dich
ten en weer op spanning te brengen.
O De Belg Ferdinand Bracke heeft onlangs
op de baan van het wielerstadion in Ro
me op de fiets in precies één uur tijd een
afstand van 48.093 kilometer afgelegd, waar
mee hij een wereldrecord verbeterde. Hij ge
bruikte hierbij een uitzonderlijk lichte fiets
van 5,9 kg (ongeveer een derde van het ge
wicht van een normale sportfiets); iedere
band woog 90 gram en was gevuld met
heliumgas.
In technisch opzicht is er over de gehe
le bromfietslinie, ook in de meest recen
te jaren, zeer veel veranderd. Bij geen
enkel gemotoriseerd vervoermiddel is de
automatisering zo zeer gemeengoed. Vrij
wel alle eenvoudige stadsbrommers heb
ben een automatische koppeling, zodat er
niet meer geschakeld behoeft te worden,
maar men de brommer met uitsluitend
het gashandel en de remmen kan rege
len. Deze zeer eenvoudige bediening is 'n
veiligheidsfactor van de hoogste orde; de
betekenis zal nog duidelijker worden wan
neer men even terugdenkt aan het feit,
dat de verhouding mannelijke-vrouwelijke
bromfietsers de fifty-fifty basis gaat na
deren en de belangstelling voor de stads
brommer bij de dames en meisjes al gro
ter is dan bij de mannen.
De RAI stelt, dat de experimentele ont
wikkelingen bij de bromfietsmotoren al
jaren achter ops liggen. Er wordt verder
gewerkt en verbeterd op grond van de
praktijk-ervaringen. In bromfietsen die
acht tot tien jaar meegaan, zijn al lang
geen uitzondering meer.
trommelremmen en efficiënte remnaven
ontdekken. Het blijkt dan dat de wette
lijk voorgeschreven remvertraging meest-
ai met niet minder dan 100 procent over
troffen wordt. Met andere woorden: men
kan stoppen binnen de helft van de af
stand die de wetgever vereist.
Dit heeft tot gevolg dat vele fabrikanten
des te meer aandacht hebben besteed
aan het „rijwielgedeelte". Geen wonder
overigens; de concurrentie is groter dan
ooit. De consument weet dat hij zonder
meer op verreweg de meeste motortjes
kan vertrouwen, zodat bij de keuzebepa
ling de uitvoering van de gehele brom
fiets dikwijls doorslaggevend is.
Op dit punt tekent zich vooral de laatste
jaren een interessante ontwikkeling af.
De moderne stadsbrommer is slank, han
delbaar wanneer men ernaast loopt of
hem moet stallen en wendbaar in het ver
keer. Hij is ook vooral praktisch, zonder
show-allures. Men kan voorop een bood-
schappenmandje meenemen eindelijk
zijn we eens van die griezelige boodschap
pentassen aan het stuur af en op de
degelijke bagagedrager kan een doelmatig
kinderzitje worden gemonteerd. Wie bo
vendien de moeite neemt de moderne be-
remming van de bromfiets eens nader te
bekijken zal over het algemeen kloeke
Vormgeving en uiterlijke afwerking
staan momenteel wel bijzonder centraal.
Bij de stadsbrommer zijn de rijwielgedeel
ten slank en onopvallend van lijn. Ook de
sportbrommer vertoont geen overdaad in
carrossering, hij is functioneel ingericht
voor het vervoer van twee personen en
zijn uitrusting kan eventueel worden ge
completeerd met doelmatige accessoires
als beenschilden, die de berijder een be
tere bescherming tegen ons klimaat bie
den. In de research-afdelingen is een be
langrijke vooruitgang geboekt op het ter
rein van de metallurgie, het lakprocédé
en de verbetering van het chroom.
Het gebruik van lichte materialen, die
de handelbaarheid van de bromfiets ten
goede zullen komen en de toepassing van
kunststof hebben nu ook hun intrede ge
daan. En het is duidelijk dat ook in de
toekomst in deze richting nog zeer veel
zal kunnen worden bereikt.
Ook in de volgende 15 jaren men
heeft nu „mijlpaal 75" bereikt is de
RAI steeds een belangrijke schakel ge
weest tussen handel en industrie enerzijds
en de kopers anderzijds. Daarbij is de
ontwikkeling van de bromfiets in de juiste
banen geleid. Duidelijk is de evolutie van
de bromfiets naar zijn respectieve bestem
mingen, vanaf de stadsbrommer, via het
toermodel naar de sportbromfiets voor de
jeugd en de duorijders. En wie nog ver
der wil gaan krijgt daartoe de gelegen
heid door middel van het ultra-lichte mo
torfietsje, dat dit jaar voor het eerst na
lange tijd weer door een Nederlandse fiets
en bromfietsfabrikant op stapel is gezet!
De bromfiets heeft als gebruiksvoor
werp zijn erkenning gevonden, zowel in
het werkzame deel van ons leven als in
onze vrije uren.
In twee, drie jaar tijds heeft het brom
fietspark in Nederland een geheel ander
gezicht gekregen. De zware, glanzende
sport- en toerbrommer maakte plaats voor
eeh handig, licht en probleemloos ma
chientje, de stadsbrommer. De stads
brommer, al dan niet met voor- of ach
terwielvering (of beide), beheerst het ver
keersbeeld van vandaag.
Bli£S&S!88IS8$3tt£Mm
Toen 15 jaar geleden de status van de
bromfiets officieel werd bepaald, vertoon
de RAI iets van de feestglans die past bij
een jubileum. De vereniging de RAI be
stond toen 60 jaar. Wat er in dat jubi
leumjaar op de stands geëxposeerd stond,
mocht inderdaad als representatief worden
beschouwd voor de Nederlandse nijverheid
en handel.
Hoezeer de ontwikke
ling van de bromfiets
gaat in de richting van,
wat men noemt: de
„stadsbrommer" toont
Kaptein-Mobylette met de
Mini-Cady de eerste
bromfiets met een kleiner
voorwiel (20"), waarmee
een heel ander aanzien
werd verkregen. De vraag
naar een andere vormge
ving bij de fietsen (vouw
fiets, gezinsfiets) gaat
zich nu dus ook al bij
bromfietsen manifesteren.
Wie weet brengt de vol
gende R.A.I. een vouw-
brommer
mmmmwmmm
Op de Tweewieler-RAI zijn heel wat
nieuwtjes te zien en voor de kenners
te bewonderen. Onderstaand lijstje
geeft een overzicht van die nouveauté's:
DKW stadsbromfiets L 50 met 50 cc
Sachs-motor; Fly te bromfiets Flyte
met 50 cc Sachs-motor; Gazelle vouw
fiets DF 20; Honda 250 cc motorfiets
CB 250; Peugeot 50 cc bromfiets 102;
Sparta vouwfiets 8-80; Sparta brom
fiets Grand Sport met 50 cc Sachs-motor;
Tomos bromfiets Automatic met 50 cc
Laura-Anker-motor; Triumph 250 cc-
motorfiets Trophy 250 W.
Batavus gezins- en tienerfiets Bata-
vite; Bauer gezins- en vouwfietsen;
Benelli 125 cc, 250 cc en 350 cc motor
fietsen; Honda 125 cc motorfiets CD
125 A.
Amla ontstekingsspoelen; fietskilome-
tertellers die op nul kunnen worden terug
gesteld; scharnieren en snelspanners voor
vouwfietsen; Empo tijgerkop-handvaten
met extra grip; V. d. Heijden smeer
middelen op basis van molybdeendisulfi-
de; onderhoudsmiddelen van Garry; Joco
racefiets van Raymond Poulidor, Gra
ham Webb, de wereldkampioen op de weg
bij de amateurs; Kleeberg snelbinders
voor vouwfietsen in de wielmaten 18 tot
22 inch; snelspanners voor. het verstellen
van stuur en zadel bij vouwfietsen; Huret-
dérailleur met versteller aan het stuur-
handvat voor ultra-lichtgewicht sportfiet-
sen; William Koch Sachs-motoren voor
bromfietsen en lichte motorfietsen, w.o.
de Sachs L 502/1 met automatische koppe
ling voor brommers alsmede 80 cc- en 125
cc-motoren, met olie-injectie voor motor
fietsen; Kroon-Oil Prestone-onderhouds
middelen; Laura Motoren Anker-Laura-
motor met 4-7 versnellingen en voetscha
keling, ontwikkeld in co-produktie met To
mos (wordt geëxposeerd in Tomos-frame)
Motorpaleis -*■ Manxman valhelmen en
kleding; Sturmey-Archer Gears - vijf-ver
snellingsnaaf, die zonodig met de hand ge
demonteerd kan worden; Tweewiel-Unie
Telex-valhelmen met o.m. „vaste"
kruisbanden; Vesting Shoei-valhelmen
vaa het iet-model.
De afdeling „motorfietsen" op de ko
mende RAI-tentoonstelling toont dat de
kwartliter de middenklasser nog al
tijd het meest populaire type motorfiets
is. In deze klasse is een groot aanbod van
merken en typen met zeer uiteenlopende
prestaties. Men vindt er rustige modellen
met een uitgesproken toeristisch karak
ter bij, ontwikkeld uit typen die vroeger
als „dienstmachines" golden en in de lan
den van herkomst nog wel als zodanig in
gebruik zijn: de Tsjechische Jawa's, de
Oostduitse MZ, de Hongaarse Pannonia.
Maar de meerderheid in deze categorie
wordt toch gevormd door zeer sportieve
motoren, die een felle acceleratie aan een
hoge topsnelheid paren. Onder de vieertak-
ten „gewone" kopkleppers als de nieuwe
Triumph Trophy eencilinder, die op de
tentoonstelling debuteert, maar ook met
bovenliggende nokkenas als de Ducati.
Verder de felle tweetakt tweecilinders
uit Japan. Bij deze laatste is door toepas
sing van moderne materialen voor zuigers
en cilinders, verbeterde smeersystemen en
beheersing van de thermische problemen
het risico van vastlopen bezworen, zodat 't
grote motorvermogen ook werkelijk voor
lang achtereen aanhouden van een hoge
kruissnelheid kan worden benut.
Er is door de constructeurs vooral hard
gewerkt aan het opvoeren van het vermo
gen van de lichte motoren. Dit is niet uit
sluitend geschied'om de berijder te laten'
beschikken over een zeer sportief ma
chientje, maar niet minder uit overwegin
gen van veiligheid, namelijk om ze de mo
gelijkheid te geven hun snelheid op de gro
te weg aan te passen aan die van het an
dere verkeer.
Met hun vermogen van 5 tot 6 pk berei
ken de 50 cc motorfietsen een topsnelheid
van 75 tot 85 km/u; bij de 100 cc machi
nes is deze 90 tot 95 km/u. Zelfs bij
geforceerd gebruik ontstaan er ook bij de
ze lichte machines geen koelingsprobleem.
De terugkomst van de zware klasse is
WMyHMW8Hii;iiii;iiiwiiMiMiiMi»Miiiiiiffiiii<«iiiiiiii|iiiiMWi 11 iwi'i if ina»
Een heel aparte verschijning op de R.A.I. der tweewielers is de driewieler van de
Reliant Motor Company in Engeland specialisten in driewielers, die in Engeland
zeer in trek zijn. Deze glasfiber wagen, uitgerust met een 4 cilinder 600 cc watergekoelde
motor (4 versnellingen, 26 pk), en met een topsnelheid van 112 km per uur, is een
ingenieus geconstrueerde vier-zitter, die zeer zuinig in het gebruik is en waarvoor men
met een motorrijbewijs kan volstaan. Rijbewijs voor een auto is ook goed.
Vergeleken met de modellen van het vorige jaar heeft de Reliant 1968 enkele technische
verbeteringen gekregen, die resulteerden in een groter motorvermogen, meer comfort en
een nog economischer brandstofverbruik (1 op 22 km).
voor een groot gedeelte het gevolg van de
belangstelling voor dergelijke machines in
het land waar de motorfiets de laatste ja
ren weer sterk aan populariteit heeft ge
wonnen: de Verenigde Staten. De Britse
industrie met haar zware tweecilinders
heeft het in deze klasse thans op te nemen
tegen geheel nieuwe modellen uit Italië en
Japan, terwijl de Britten zelf met de nieu
we 750 cc Norton Commando een nieuw
ijzer in het vuur hebben.
Er is een nooit eindigende discussie tus
sen de voor- en tegenstanders van twee-
respectievelijk viertaktmotoren. Bij de
lichtste categorie motorfietsen is Honda
met zijn kopklepmotor als een vreemde
eend in de bijt van verder uitsluitend
tweetakten. In de middenklasse heeft de
tweetakt, vooral door de populariteit van
de Japanse motoren, aanhangers gewon
nen en de tweetakt speelt nu zelfs een
grote rol in de 350 cc klasse, óók door Ja
panse motoren. Zelfs in de 500 cc is thans
de tweetakt doorgedrongen: de Suzuki
twin als nieuwtje op de RAI.
In het algemeen zijn de Britse en Ita
liaanse fabrieken verdedigers van de kop-
klepmotoren en schuift de Japanse indus
trie met uitzondering van viertaktvoor-
vechter Honda en de 650 cc Kawasaki, die
In het uitvoerige tweetaktprogramma van
deze fabriek wat dit betreft uit de toon
valt de tweetaktmotor naar voren.
De nog steeds groeiende belangstelling
voor de motorwedstrijdsport heeft ertoe
geleid, dat naast de tour- en sportmotoren
op de RAI een ruime sortering speciale
wedstrijdmachines op de stands getoond
zal worden. Hieronder zijn de nieuwste
250 cc produktieracers van Yamaha en
Kawasaki, 250 en 360 cc crossmodellen
van CZ, Husqvarna, Maico en Montesa en
een Eso speedwaymachine. Geheel nieuw
voor ons land zijn de speciale Hagon en
Elstar frames voor grasbaanraces, lever
baar zonder motor waarin dan een mo
tor naar keuze kan worden gemonteerd
of met een Montesa motorblok, dat spe
ciaal getuned is.
Het is een fleurig beeld. Niet in de
laatste plaats, omdat het vooral vrouwen
en meisjes zijn, die aan de stadsbrommer
hun hart hebben verpand.
Het aantal „brommende" vrouwen en
meisjes is weliswaar met 400.000 (ofwel
25 pet. van het totale bromfietspark) nog
steeds verre in de minderheid, maar het
is toch wel tekenend dat zij vier jaar ge
leden met een aantal van 250.000 (15 pro
cent) veel verder bij de mannen ten ach
ter lagen! De emancipatie van de vrouw
voltrekt zich derhalve ook op het brom-
fietsvlak en het laat zich aanzien, dat de
ze „inhaalrace" de komende jaren onver
minderd zal voortduren.
De stadsbrommers, die in 1967 (310.000
verkochte bromfietsen) met 70 procent
van de totale verkoop de onbetwiste best
sellers waren gingen voor twee-derde deel
in vrouwenhanden over (ofwel bijna 50
procent van de totale bromfietsafzet), ter
wijl de heren één-derde deel van de stads
brommers (ca. 25 procent) voor hun reke
ning namen.
De cijfers van marktonderzoekers tonen
aan, dat zowel bij jongens als bij meisjes
de bromfiets bovenaan het wensenlijstje
staat. Maar, terwijl dit bij de jongens een
percentage van 33 is, heeft 43 pet. van de
meisjes als liefste wens een brommer op
gegeven.
Naar de oorzaak van de populariteit
van de stadsbrommer bij vrouwen behoeft
men niet ver te zoeken. Het zijn alle één-
versnellingsbrommertjes met automatische
koppeling. Gas geven en remmen! Het
brommertje is licht, handelbaar, wendbaar
en het heeft een lage instap.
De prijs is natuurlijk ook een factor van
betekenis. Met babysitten of een baantje
op de zaterdag kan men al een heel eind
komen.
Dit wetende, zeggen de deskundigen dal
de tijd niet ver meer is, dat het aantal
brommende vrouwen het half miljoen be
reikt heeft.
Amerika loopt een motorfiets op door
een brandstofcel geproduceerde elektri
citeit. Dat is veel sensationeler dan het
klinkt in een tijd waarin allerlei fabrieken
experimenteren met elektrisch aangedreven
autootjes. Al deze voertuigjes lopen echter
op elektriciteit die in accu's mee wordt ge
voerd. Daardoor is hun actieradius zeer be
perkt. Na enkele honderden kilometers
moeten hun accu's worden bijgeladen. Een
bezwaar is ook dat de accu's groot en
zwaar zijn.
De constructeurs van deze elektrische au
to's zouden veel liever gebruik maken van
een brandstofceleen apparaat dat elektrici
teit produceert als twee stoffen met el
kaar in aanraking worden gebracht. De
moeilijkheid is dat de brandstofcel of te
groot is of niet genoeg elektriciteit produ
ceert.
Het Amerikaanse bedrijf Union Carbide
heeft nu echter een brandstofcel gebouwd
die in de praktijk bruikbaar is. Het ding is
gemonteerd op een motorfiets. Deze haalt
er een top van veertig kilometer per uur
mee, bij een verbruik van een liter hydra-
zyne op honderd kilometer. De actieradius
hangt slechts van de meegenomen voor
raad hydrazyne af.
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
De Peugeot-bromfiets is met een nieuw model op
de markt gekomen voor het eerst op de RAI
te zien de Peugeot 102, die net twee kwartjes
beneden de 400 gulden-grens is komen te liggen.
Het bijzondere van deze nieuweling is dat het ge
wicht slechts 30 kilo is wat mede te danken is aan
het feit dat o.a. gewapend polyamide gebruikt werd
voor verschillende onderdelen.
Honda brengt op de RAI de Little Honda Com
fort en de Little Honda Sport twee viertakt
bromfietsen met bovenliggende nokkenassen, die in
zoverre afweken van de Honda's die het vorige jaar
werden geïntroduceerd, dat ztf de motor centraal in
het frame hebben en niet in het achterwiel.
De N.V. Laura Motoren de enige Nederlandse
fabriek van bromfietsmotoren, behorend tot de
vUf grootste bromfietsmotorenfabrieken van Euro
pa brengt op de tweewieler-RAI de Anker-Laura
M 48 bromfietsmotor als wereldprimeur. Deze mo
tor kan voor zowel bromfietsen als motoren worden
gebruikt en kan naar wens met 2 tot 7 versnellingen
(met voetschakeling) worden geleverd. De kracht
bron werd ontwikkeld door de Joegoslavische To-
mos-fabrieken en zal worden geleverd o.m. aan Ba
tavus, Gazelle, Eysink, Cyrus en Tomos-Nederland.
wmmm m» <m.ANK. ,m
A Dit is een oude bekende: de Solex, de eerste brom
fiets in Nederland en binnenkort 20 jaar jong! Heel
bijzonder is, dat deze Solex in de bromfietssector
bij Stokvis nog altijd de hoofdschotel is. Het type
1968 van deze bromfiets is nu geheel gelijk aan de
Franse versie. Hoewel de Solex nog steeds in
Nederland wordt geassembleerd, is de motor nu
in zijn geheel uit de Franse fabriek afkomstig.
Ook het vermogen is nu gelijk geschakeld. Ten
opzichte van de vorige uitvoering betekent dat
een aanzienlijke vermogenswinst, die echter niet
is benut voor het verhogen van de topsnelheid,
maar voor hel vergroten van de trekkracht. Met
de prijs van f 349,is de Solex nog steeds de
goedkoopste bromfiets op de Nederlandse markt.
A Een geheel nieuwe verschijning van Solex is ae
„Micron", een gemotoriseerde autoped, waarbij
gebruik is gemaakt van een Solex-motor. Voor
korte afstanden en met name op uitgestrekte
fabrieksterreinen biedt de Micron mogelijkheden.
De Solex Micron, waarvoor op de openbare weg
in Nederland rijbewijs A vereist is, en dus als
motorfiets te boek staat, kost f 525,De Micron
is leverbaar in de kleuren rood en blauw en is
uitgerust met trommelremmen op voor- en achter
wiel, verzwaarde elektrische installatie en duplo-
verlichting met apart stadslicht.