Vrouwen en meisjes drukken bun stempel op bromfietsmarkt Mini-Cadi Nieuwtjes Sportieve kwartliters dingen naar de gunst der motorfans OVER TWEE JAAR: 2.000.000 STUKS Vrouw en (stadsjbrommer op weg naar half miljoen m IN 1967: 310.000 BROMMERS VERKOCHT Wedstrijdmachines Bromfiets-belang is algemeen Vormgeving Doelmatig In juiste banen Lichtgewichten Twee- of vier-takt Liefste wens Motorfiets loopt één op honderd t/m f 550.- f550.--f750.- boven f 750.- 1963 1964 1965 1966 1967 Wereldprimeurs Nederlandse primeurs Andere noviteiten Met brandstofcel De bromfietsafdeling -van de R.A .1 .-tentoonstelling van tweewielers staat dit jaar in het teken van een record. Het vorige jaar werden namelijk in Nederland meer dan 300.000 bromfietsen verkocht het hoogste cijfer in de nu twintigjarige geschiedenis van de gemoto riseerde tweewieler. Wie echter denkt dat het nu wel gebeurd zal zijn met die ontwikkelingis kortzichtig, zeggen de heren van de R.A.I. Elk jaar zullen zich namelijk tienduizenden nieuwe kopers van brom fietsen aandienen: de jongens en meisjes die de bromfiets als.liefste wens hebben genoteerd op hun verlanglijstje en de vele vrouwen die de bromfiets tegenwoordig als het ware op maat gepresenteerd krijgen de lichte, fraaie en eenvoudig te bedienen stadsbrommer. Op het ogenblik rijden er in Nederland ruim 1.7 miljoen bromfietsen rond. Een gedeelte van dat enorme aantal zal uiteraard vervangen worden en zo komt de R.A.I. met een prognose dat er elk jaar on geveer 100.000 bromfietsen netto zullen bij komen, d.w.z. in 1970 zullen er in Nederland ongeveer twee miljoen bromfietsen zijn. Een heel frappant verschijnsel bij deze ontwikkeling is wel dat de bromfiets van nu op zn minst op het prijsniveau ligt van vijftien jaar geleden. Wat er in die tijd ook allemaal duurder is geworden, de bromfiets niet, terwijl deze gemotoriseerde tweewieler in al die jaren in alle opzichten beter geworden is. mmmmm r.a.1. Dit staatje van de R.A.I. toont een opmerkelijke ontwikkeling, namelijk de zeer sterk groeiende belangstelling voor de eenvoudige bromfiets. Werden er in 1963 nog geen dertig procent bromfietsen beneden de f 550,- verkocht, twee jaar later was dit percentage al gestegen tot boven de veertig procent. Van de meer dan driehonderdduizend bromfiet sen die het vorige jaar werden verkocht, behoort nu bijna zeventig procent tot de categorie tot en met f 550,-. Waar zit 'm dat in? Onderzoekingen hebben uitgewezen dat „de vrouw in het. spel is". De eenvoudige stadsbrommer, die er steeds charmanter gaat uitzien en waarvan de be diening steeds eenvoudiger wordt, appelleert aan de wensen van de vrouw en het meisje, die onafhankelijk willen zij nvan het vervoermiddel auto het ding dat vader mee naar z'n werk neemt en waarvan hij maar heel moeilijk afstand kan doen De bromfiets heeft ons al heel wat ruim te-, verkeers- en vervoersproblemen be spaard. De organisatoren van de komende R.A.I.-Tweewielershow hebben ons dat even heel eenvoudig voorgerekend. Van de 1.750.000 bromfietsers in ons land gebruiken ongeveer 1.000.000 hun vervoer middel voor het woon-werk-verkeer. Dat is een kwestie van algemeen belang en niet alleen het belang van de bromfietsers, zeg gen de heren van de R.A.I. Want, veronder stel dat morgenochtend een half miljoen bromfietsers de auto nemen en de andere half miljoen hun opwachting maken bij het openhaar vervoer (tram, bus, trein), dan zou ongetwijfeld niémand meer „uit de wielen" kunnen komen en zcu het verkeer van Ne derland hopeloos vast lopen. Telkens als de minister de bromfiets dan ook op een of andere wijze fiscaal wil be lasten, wordt door de R.A.I. naar voren ge bracht, dat de bromfiets een grote maat schappelijke betekenis heeft en een sociaal- economische functie van de eerste orde. Na langdurige research en uitge breide praktijkproeven onder ande re door het Rubberinstituut TNO wordt nu een nieuwe Nederlandse vin ding op de markt gebracht ten dienste van fietsers, bromfietsers en automo bilisten die onderweg bandenpech krij gen. Onder de naam Finilec is een schuimbus met ruhberschuim te koop, waardoor het mogelijk is een lekke band in een minimum van tijd te dich ten en weer op spanning te brengen. O De Belg Ferdinand Bracke heeft onlangs op de baan van het wielerstadion in Ro me op de fiets in precies één uur tijd een afstand van 48.093 kilometer afgelegd, waar mee hij een wereldrecord verbeterde. Hij ge bruikte hierbij een uitzonderlijk lichte fiets van 5,9 kg (ongeveer een derde van het ge wicht van een normale sportfiets); iedere band woog 90 gram en was gevuld met heliumgas. In technisch opzicht is er over de gehe le bromfietslinie, ook in de meest recen te jaren, zeer veel veranderd. Bij geen enkel gemotoriseerd vervoermiddel is de automatisering zo zeer gemeengoed. Vrij wel alle eenvoudige stadsbrommers heb ben een automatische koppeling, zodat er niet meer geschakeld behoeft te worden, maar men de brommer met uitsluitend het gashandel en de remmen kan rege len. Deze zeer eenvoudige bediening is 'n veiligheidsfactor van de hoogste orde; de betekenis zal nog duidelijker worden wan neer men even terugdenkt aan het feit, dat de verhouding mannelijke-vrouwelijke bromfietsers de fifty-fifty basis gaat na deren en de belangstelling voor de stads brommer bij de dames en meisjes al gro ter is dan bij de mannen. De RAI stelt, dat de experimentele ont wikkelingen bij de bromfietsmotoren al jaren achter ops liggen. Er wordt verder gewerkt en verbeterd op grond van de praktijk-ervaringen. In bromfietsen die acht tot tien jaar meegaan, zijn al lang geen uitzondering meer. trommelremmen en efficiënte remnaven ontdekken. Het blijkt dan dat de wette lijk voorgeschreven remvertraging meest- ai met niet minder dan 100 procent over troffen wordt. Met andere woorden: men kan stoppen binnen de helft van de af stand die de wetgever vereist. Dit heeft tot gevolg dat vele fabrikanten des te meer aandacht hebben besteed aan het „rijwielgedeelte". Geen wonder overigens; de concurrentie is groter dan ooit. De consument weet dat hij zonder meer op verreweg de meeste motortjes kan vertrouwen, zodat bij de keuzebepa ling de uitvoering van de gehele brom fiets dikwijls doorslaggevend is. Op dit punt tekent zich vooral de laatste jaren een interessante ontwikkeling af. De moderne stadsbrommer is slank, han delbaar wanneer men ernaast loopt of hem moet stallen en wendbaar in het ver keer. Hij is ook vooral praktisch, zonder show-allures. Men kan voorop een bood- schappenmandje meenemen eindelijk zijn we eens van die griezelige boodschap pentassen aan het stuur af en op de degelijke bagagedrager kan een doelmatig kinderzitje worden gemonteerd. Wie bo vendien de moeite neemt de moderne be- remming van de bromfiets eens nader te bekijken zal over het algemeen kloeke Vormgeving en uiterlijke afwerking staan momenteel wel bijzonder centraal. Bij de stadsbrommer zijn de rijwielgedeel ten slank en onopvallend van lijn. Ook de sportbrommer vertoont geen overdaad in carrossering, hij is functioneel ingericht voor het vervoer van twee personen en zijn uitrusting kan eventueel worden ge completeerd met doelmatige accessoires als beenschilden, die de berijder een be tere bescherming tegen ons klimaat bie den. In de research-afdelingen is een be langrijke vooruitgang geboekt op het ter rein van de metallurgie, het lakprocédé en de verbetering van het chroom. Het gebruik van lichte materialen, die de handelbaarheid van de bromfiets ten goede zullen komen en de toepassing van kunststof hebben nu ook hun intrede ge daan. En het is duidelijk dat ook in de toekomst in deze richting nog zeer veel zal kunnen worden bereikt. Ook in de volgende 15 jaren men heeft nu „mijlpaal 75" bereikt is de RAI steeds een belangrijke schakel ge weest tussen handel en industrie enerzijds en de kopers anderzijds. Daarbij is de ontwikkeling van de bromfiets in de juiste banen geleid. Duidelijk is de evolutie van de bromfiets naar zijn respectieve bestem mingen, vanaf de stadsbrommer, via het toermodel naar de sportbromfiets voor de jeugd en de duorijders. En wie nog ver der wil gaan krijgt daartoe de gelegen heid door middel van het ultra-lichte mo torfietsje, dat dit jaar voor het eerst na lange tijd weer door een Nederlandse fiets en bromfietsfabrikant op stapel is gezet! De bromfiets heeft als gebruiksvoor werp zijn erkenning gevonden, zowel in het werkzame deel van ons leven als in onze vrije uren. In twee, drie jaar tijds heeft het brom fietspark in Nederland een geheel ander gezicht gekregen. De zware, glanzende sport- en toerbrommer maakte plaats voor eeh handig, licht en probleemloos ma chientje, de stadsbrommer. De stads brommer, al dan niet met voor- of ach terwielvering (of beide), beheerst het ver keersbeeld van vandaag. Bli£S&S!88IS8$3tt£Mm Toen 15 jaar geleden de status van de bromfiets officieel werd bepaald, vertoon de RAI iets van de feestglans die past bij een jubileum. De vereniging de RAI be stond toen 60 jaar. Wat er in dat jubi leumjaar op de stands geëxposeerd stond, mocht inderdaad als representatief worden beschouwd voor de Nederlandse nijverheid en handel. Hoezeer de ontwikke ling van de bromfiets gaat in de richting van, wat men noemt: de „stadsbrommer" toont Kaptein-Mobylette met de Mini-Cady de eerste bromfiets met een kleiner voorwiel (20"), waarmee een heel ander aanzien werd verkregen. De vraag naar een andere vormge ving bij de fietsen (vouw fiets, gezinsfiets) gaat zich nu dus ook al bij bromfietsen manifesteren. Wie weet brengt de vol gende R.A.I. een vouw- brommer mmmmwmmm Op de Tweewieler-RAI zijn heel wat nieuwtjes te zien en voor de kenners te bewonderen. Onderstaand lijstje geeft een overzicht van die nouveauté's: DKW stadsbromfiets L 50 met 50 cc Sachs-motor; Fly te bromfiets Flyte met 50 cc Sachs-motor; Gazelle vouw fiets DF 20; Honda 250 cc motorfiets CB 250; Peugeot 50 cc bromfiets 102; Sparta vouwfiets 8-80; Sparta brom fiets Grand Sport met 50 cc Sachs-motor; Tomos bromfiets Automatic met 50 cc Laura-Anker-motor; Triumph 250 cc- motorfiets Trophy 250 W. Batavus gezins- en tienerfiets Bata- vite; Bauer gezins- en vouwfietsen; Benelli 125 cc, 250 cc en 350 cc motor fietsen; Honda 125 cc motorfiets CD 125 A. Amla ontstekingsspoelen; fietskilome- tertellers die op nul kunnen worden terug gesteld; scharnieren en snelspanners voor vouwfietsen; Empo tijgerkop-handvaten met extra grip; V. d. Heijden smeer middelen op basis van molybdeendisulfi- de; onderhoudsmiddelen van Garry; Joco racefiets van Raymond Poulidor, Gra ham Webb, de wereldkampioen op de weg bij de amateurs; Kleeberg snelbinders voor vouwfietsen in de wielmaten 18 tot 22 inch; snelspanners voor. het verstellen van stuur en zadel bij vouwfietsen; Huret- dérailleur met versteller aan het stuur- handvat voor ultra-lichtgewicht sportfiet- sen; William Koch Sachs-motoren voor bromfietsen en lichte motorfietsen, w.o. de Sachs L 502/1 met automatische koppe ling voor brommers alsmede 80 cc- en 125 cc-motoren, met olie-injectie voor motor fietsen; Kroon-Oil Prestone-onderhouds middelen; Laura Motoren Anker-Laura- motor met 4-7 versnellingen en voetscha keling, ontwikkeld in co-produktie met To mos (wordt geëxposeerd in Tomos-frame) Motorpaleis -*■ Manxman valhelmen en kleding; Sturmey-Archer Gears - vijf-ver snellingsnaaf, die zonodig met de hand ge demonteerd kan worden; Tweewiel-Unie Telex-valhelmen met o.m. „vaste" kruisbanden; Vesting Shoei-valhelmen vaa het iet-model. De afdeling „motorfietsen" op de ko mende RAI-tentoonstelling toont dat de kwartliter de middenklasser nog al tijd het meest populaire type motorfiets is. In deze klasse is een groot aanbod van merken en typen met zeer uiteenlopende prestaties. Men vindt er rustige modellen met een uitgesproken toeristisch karak ter bij, ontwikkeld uit typen die vroeger als „dienstmachines" golden en in de lan den van herkomst nog wel als zodanig in gebruik zijn: de Tsjechische Jawa's, de Oostduitse MZ, de Hongaarse Pannonia. Maar de meerderheid in deze categorie wordt toch gevormd door zeer sportieve motoren, die een felle acceleratie aan een hoge topsnelheid paren. Onder de vieertak- ten „gewone" kopkleppers als de nieuwe Triumph Trophy eencilinder, die op de tentoonstelling debuteert, maar ook met bovenliggende nokkenas als de Ducati. Verder de felle tweetakt tweecilinders uit Japan. Bij deze laatste is door toepas sing van moderne materialen voor zuigers en cilinders, verbeterde smeersystemen en beheersing van de thermische problemen het risico van vastlopen bezworen, zodat 't grote motorvermogen ook werkelijk voor lang achtereen aanhouden van een hoge kruissnelheid kan worden benut. Er is door de constructeurs vooral hard gewerkt aan het opvoeren van het vermo gen van de lichte motoren. Dit is niet uit sluitend geschied'om de berijder te laten' beschikken over een zeer sportief ma chientje, maar niet minder uit overwegin gen van veiligheid, namelijk om ze de mo gelijkheid te geven hun snelheid op de gro te weg aan te passen aan die van het an dere verkeer. Met hun vermogen van 5 tot 6 pk berei ken de 50 cc motorfietsen een topsnelheid van 75 tot 85 km/u; bij de 100 cc machi nes is deze 90 tot 95 km/u. Zelfs bij geforceerd gebruik ontstaan er ook bij de ze lichte machines geen koelingsprobleem. De terugkomst van de zware klasse is WMyHMW8Hii;iiii;iiiwiiMiMiiMi»Miiiiiiffiiii<«iiiiiiii|iiiiMWi 11 iwi'i if ina» Een heel aparte verschijning op de R.A.I. der tweewielers is de driewieler van de Reliant Motor Company in Engeland specialisten in driewielers, die in Engeland zeer in trek zijn. Deze glasfiber wagen, uitgerust met een 4 cilinder 600 cc watergekoelde motor (4 versnellingen, 26 pk), en met een topsnelheid van 112 km per uur, is een ingenieus geconstrueerde vier-zitter, die zeer zuinig in het gebruik is en waarvoor men met een motorrijbewijs kan volstaan. Rijbewijs voor een auto is ook goed. Vergeleken met de modellen van het vorige jaar heeft de Reliant 1968 enkele technische verbeteringen gekregen, die resulteerden in een groter motorvermogen, meer comfort en een nog economischer brandstofverbruik (1 op 22 km). voor een groot gedeelte het gevolg van de belangstelling voor dergelijke machines in het land waar de motorfiets de laatste ja ren weer sterk aan populariteit heeft ge wonnen: de Verenigde Staten. De Britse industrie met haar zware tweecilinders heeft het in deze klasse thans op te nemen tegen geheel nieuwe modellen uit Italië en Japan, terwijl de Britten zelf met de nieu we 750 cc Norton Commando een nieuw ijzer in het vuur hebben. Er is een nooit eindigende discussie tus sen de voor- en tegenstanders van twee- respectievelijk viertaktmotoren. Bij de lichtste categorie motorfietsen is Honda met zijn kopklepmotor als een vreemde eend in de bijt van verder uitsluitend tweetakten. In de middenklasse heeft de tweetakt, vooral door de populariteit van de Japanse motoren, aanhangers gewon nen en de tweetakt speelt nu zelfs een grote rol in de 350 cc klasse, óók door Ja panse motoren. Zelfs in de 500 cc is thans de tweetakt doorgedrongen: de Suzuki twin als nieuwtje op de RAI. In het algemeen zijn de Britse en Ita liaanse fabrieken verdedigers van de kop- klepmotoren en schuift de Japanse indus trie met uitzondering van viertaktvoor- vechter Honda en de 650 cc Kawasaki, die In het uitvoerige tweetaktprogramma van deze fabriek wat dit betreft uit de toon valt de tweetaktmotor naar voren. De nog steeds groeiende belangstelling voor de motorwedstrijdsport heeft ertoe geleid, dat naast de tour- en sportmotoren op de RAI een ruime sortering speciale wedstrijdmachines op de stands getoond zal worden. Hieronder zijn de nieuwste 250 cc produktieracers van Yamaha en Kawasaki, 250 en 360 cc crossmodellen van CZ, Husqvarna, Maico en Montesa en een Eso speedwaymachine. Geheel nieuw voor ons land zijn de speciale Hagon en Elstar frames voor grasbaanraces, lever baar zonder motor waarin dan een mo tor naar keuze kan worden gemonteerd of met een Montesa motorblok, dat spe ciaal getuned is. Het is een fleurig beeld. Niet in de laatste plaats, omdat het vooral vrouwen en meisjes zijn, die aan de stadsbrommer hun hart hebben verpand. Het aantal „brommende" vrouwen en meisjes is weliswaar met 400.000 (ofwel 25 pet. van het totale bromfietspark) nog steeds verre in de minderheid, maar het is toch wel tekenend dat zij vier jaar ge leden met een aantal van 250.000 (15 pro cent) veel verder bij de mannen ten ach ter lagen! De emancipatie van de vrouw voltrekt zich derhalve ook op het brom- fietsvlak en het laat zich aanzien, dat de ze „inhaalrace" de komende jaren onver minderd zal voortduren. De stadsbrommers, die in 1967 (310.000 verkochte bromfietsen) met 70 procent van de totale verkoop de onbetwiste best sellers waren gingen voor twee-derde deel in vrouwenhanden over (ofwel bijna 50 procent van de totale bromfietsafzet), ter wijl de heren één-derde deel van de stads brommers (ca. 25 procent) voor hun reke ning namen. De cijfers van marktonderzoekers tonen aan, dat zowel bij jongens als bij meisjes de bromfiets bovenaan het wensenlijstje staat. Maar, terwijl dit bij de jongens een percentage van 33 is, heeft 43 pet. van de meisjes als liefste wens een brommer op gegeven. Naar de oorzaak van de populariteit van de stadsbrommer bij vrouwen behoeft men niet ver te zoeken. Het zijn alle één- versnellingsbrommertjes met automatische koppeling. Gas geven en remmen! Het brommertje is licht, handelbaar, wendbaar en het heeft een lage instap. De prijs is natuurlijk ook een factor van betekenis. Met babysitten of een baantje op de zaterdag kan men al een heel eind komen. Dit wetende, zeggen de deskundigen dal de tijd niet ver meer is, dat het aantal brommende vrouwen het half miljoen be reikt heeft. Amerika loopt een motorfiets op door een brandstofcel geproduceerde elektri citeit. Dat is veel sensationeler dan het klinkt in een tijd waarin allerlei fabrieken experimenteren met elektrisch aangedreven autootjes. Al deze voertuigjes lopen echter op elektriciteit die in accu's mee wordt ge voerd. Daardoor is hun actieradius zeer be perkt. Na enkele honderden kilometers moeten hun accu's worden bijgeladen. Een bezwaar is ook dat de accu's groot en zwaar zijn. De constructeurs van deze elektrische au to's zouden veel liever gebruik maken van een brandstofceleen apparaat dat elektrici teit produceert als twee stoffen met el kaar in aanraking worden gebracht. De moeilijkheid is dat de brandstofcel of te groot is of niet genoeg elektriciteit produ ceert. Het Amerikaanse bedrijf Union Carbide heeft nu echter een brandstofcel gebouwd die in de praktijk bruikbaar is. Het ding is gemonteerd op een motorfiets. Deze haalt er een top van veertig kilometer per uur mee, bij een verbruik van een liter hydra- zyne op honderd kilometer. De actieradius hangt slechts van de meegenomen voor raad hydrazyne af. O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O De Peugeot-bromfiets is met een nieuw model op de markt gekomen voor het eerst op de RAI te zien de Peugeot 102, die net twee kwartjes beneden de 400 gulden-grens is komen te liggen. Het bijzondere van deze nieuweling is dat het ge wicht slechts 30 kilo is wat mede te danken is aan het feit dat o.a. gewapend polyamide gebruikt werd voor verschillende onderdelen. Honda brengt op de RAI de Little Honda Com fort en de Little Honda Sport twee viertakt bromfietsen met bovenliggende nokkenassen, die in zoverre afweken van de Honda's die het vorige jaar werden geïntroduceerd, dat ztf de motor centraal in het frame hebben en niet in het achterwiel. De N.V. Laura Motoren de enige Nederlandse fabriek van bromfietsmotoren, behorend tot de vUf grootste bromfietsmotorenfabrieken van Euro pa brengt op de tweewieler-RAI de Anker-Laura M 48 bromfietsmotor als wereldprimeur. Deze mo tor kan voor zowel bromfietsen als motoren worden gebruikt en kan naar wens met 2 tot 7 versnellingen (met voetschakeling) worden geleverd. De kracht bron werd ontwikkeld door de Joegoslavische To- mos-fabrieken en zal worden geleverd o.m. aan Ba tavus, Gazelle, Eysink, Cyrus en Tomos-Nederland. wmmm m» <m.ANK. ,m A Dit is een oude bekende: de Solex, de eerste brom fiets in Nederland en binnenkort 20 jaar jong! Heel bijzonder is, dat deze Solex in de bromfietssector bij Stokvis nog altijd de hoofdschotel is. Het type 1968 van deze bromfiets is nu geheel gelijk aan de Franse versie. Hoewel de Solex nog steeds in Nederland wordt geassembleerd, is de motor nu in zijn geheel uit de Franse fabriek afkomstig. Ook het vermogen is nu gelijk geschakeld. Ten opzichte van de vorige uitvoering betekent dat een aanzienlijke vermogenswinst, die echter niet is benut voor het verhogen van de topsnelheid, maar voor hel vergroten van de trekkracht. Met de prijs van f 349,is de Solex nog steeds de goedkoopste bromfiets op de Nederlandse markt. A Een geheel nieuwe verschijning van Solex is ae „Micron", een gemotoriseerde autoped, waarbij gebruik is gemaakt van een Solex-motor. Voor korte afstanden en met name op uitgestrekte fabrieksterreinen biedt de Micron mogelijkheden. De Solex Micron, waarvoor op de openbare weg in Nederland rijbewijs A vereist is, en dus als motorfiets te boek staat, kost f 525,De Micron is leverbaar in de kleuren rood en blauw en is uitgerust met trommelremmen op voor- en achter wiel, verzwaarde elektrische installatie en duplo- verlichting met apart stadslicht.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 17