Verwantschap tussen Forum' enPinter' Beurs van Amsterdam Rustige, iets hogere markt Wisselmarkt VANAVOND MORGEN Conjunctuur nog niet omhoog Bod van Braat op Beukers PILOOT STORM RECHTER TIE "TT TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG T.O.H.M. kreeg uit Tanzania betaling Pagina 2' VRIJDAG 23 FEBRUARI 1968 J&Hn Hnïft&t (U-s mxf.SB is vóktiiN»:,/ 119 Zij zat iets van de piano af, hield de armen licht gebogen en speelde zonder zichtbare inspanning. Als in diepe aandacht was haar voorhoofd gefronst, hetgeen haar een uitdrukking van ongewone kracht gaf. De mensen staarden met wijd geopende ogen naar haar, alsof zij een wonder aanschouwden en ze dorsten nauwelijks adem te halen. Amadeus' hoofd zakte voorover en hij verviel in een droomwereld, die ver van de werkelijkheid verwijderd was. Of was zijn droomwereld juist de wa re werkelijkheid? Een wereld vol liefde, waar groene paden langs stil le rivieren liepen, waar diepe scha duwen waarden en waar mensen woonden, die hartstochtelijk lief kon den hebben. In die wereld was de mens een discipel van de zon, en da gen en nachten gingen voorbij in een eeuwigdurende vreugde. De laatste akkoorden stierven weg. Hij hief het hoofd op en zag Paulines handen langzaam van de toetsen wegglijden. „Una Machina!" Er verhief zich een Italiaanse stem uit de menigte. „Bravo, bravo!" Deze uitroep werd gevolgd door een donderend applaus. Pauline glimlachte, stond snel op en liep door een haag van mensen, die zich als bij toverslag vormde, naar de „artiestenuitgang". Haar knieën knikten en zij bedwong met moeite haar tranen. Als tweede num mer speelde zij Schubert's Wanderer- fantasie, die met dezelfde geestdrift ontvangen werd. Na een korte pauze kwam zij weer op om Salvatore te begeleiden. Een geroep van „Caruso-Caruso" werd hoorbaar. Het was alsof een troep beren hun goedkeuring uitbrom den. Pauline keek met trots naar haar leerling. Hij droeg een bomba zijnen broek, een zwart hemd en jas je en had raffia-schoenen. Zijn baard was geknipt en een rijkelijk gebruik van olie gaf haar een koolzwarte glans. Hij hield een opgerold papier in zijn handen, waarop de tekst van de romance uit Aida geschreven stond. Zij hadden afgesproken, dat hij dit papier geopend voor zich zou hou den, om hem te verhinderen, zijn ge bruikelijke heftige bewegingen te ma ken, die, zoals Pauline hem verze kerd had, de uitwerking van zijn zin gen zouden kunnen bederven. De Italianen onder het publiek zwe gen eindelijk uitgeput. Een enkele riep hem nog bemoedigende woorden toe, waarvoor hij met een handge baar bedankte, alsof hij zeggen wil de: wacht maar, nu zullen jullie iets horen wat je nog nooit gehoord hebt. Pauline keek hem aan en na ge wichtig zijn muziek opengerold te hebben, gaf hij haar een teken. Zij begon te spelen en spoedig klonk zijn prachtige stem doo* de ruimte, vol en rijk en met een innigheid, die op een onbegrensde kracht scheen te wijzen. Celeste Aida! Giorna divina Mistico serto di luce et fior. In het begin hield hij de tekst in zijn handen, maar toen zijn stem een maal in zijn volle pracht loskwam, deed hij een stap naar voren: „del mio pensiero tu sei regina", waarna hij het hoofd naar links wierp, alsof hij de geur van oranjebloesems in ademde. Hij sloot zijn ogen en hield de ene hand tegen het hart en stak de andere met samengetrokken vin gertoppen naar voren, alsof hij het publiek iets aan wilde bieden. Maestro Ignatio luisterde met grote vragende ogen. Hier was iemand zo als hijzelf, bij de gratie Gods met een groot talent begiftigd. „Bravo, Salva tore, bravo" had hij willen roepen, maar hij kon niet spreken. Hij had zijn stem vijf jaar geleden in Zagh- reb verloren; een onkundige chirurg had hem daar geopereerd. De Ita lianen, door de Zwitsers bijgestaan, hieven een hevig tumult aan, toen Salvatore eindigde. Zij trachtten zelfs naar hem toe te stormen en Melchior kon slechts met grote moeite de orde bewaren. Maar een nog grotere ver rassing bereidde hem de opkomst van Pasquale. Ze ontvingen hem met uit roepen van „Tarzan, Tarzan!" Zijn pas geschoren gezicht was blauwach tig en zijn donkere ogen keken met een ongewone ernst, die ontroerend aandeed, scherp de zaal in. Hij had Pauline als leerling meer moeite ver oorzaakt dan Salvatore, want hij had de neiging met zijn voeten binnen waarts gekeerd te staan, de knieën licht te buigen en met zijn handen door de lucht te zwaaien als om een denkbeeldig voorwerp te grijpen. Maar hij zong „La donna mobile" met zoveel vuur, dat hij het herhalen moest. Tenslotte viel hij in zijn op winding van het trapje en werd door een half dozijn mannen opgevangen. Zij verzocht Melchior om Amadeus te halen. Toen Amadeus kwam, vond hij haar schaterlachend. „Ons klassiek concert", riep ze, „wat zeg je ervan?" „Ik vind het schitterend", ant woordde hij, met haar meelachend, „we amuseren ons allemaal gewel dig". „Zal ik verder gaan?" „Natuurlijk. Speel je hele program ma af. Het is een geweldig succes en we zijn je allemaal dankbaar". „Je bent erg vriendelijk", zei ze zacht en greep in een opwelling naar zijn hand. Hij hield de hare een ogen blik vast. „Pauline, je bent aanbiddelijk", fluisterde hij, en trok haar naar zich toe. Maar plotseling liet hij haar hand los, alsof hij bang was, hij draaide zich om en ging snel weg. Haar leerlingen zongen elk nog een lied. Daarna eindigde zij het concert met de Polonaise Fantasie van Cho pin. Als toegift speelde zij nog Beet hoven's „Wut über den verlorenen Groschen". Zelfs toen wilde het pu bliek haar niet laten gaan. Ze wilden meer horen en zij speelde verder, tot maestro Ignatio van zijn plaats op stond. Bijna onmiddellijk volgde stil te. Hij ging het trapje op en schudde Pauline hartelijk de hand. Daar hij niet zeggen kon, wat hij wenste, sprak hij met zijn zoon in gebaren taal en deze laatste bracht ziji^ woor den aan Pauline over. „De meester dankt u voor de ver rassend mooie muziek. Hij verzoekt u hem spoedig op te zoeken. Hij zou graag willen weten of u bereid bent model voor hem te staan". „Zeg hem, dat het me een grote eer zal zijn". Ignatio maakte nog enige snelle be wegingen met zijn vingers. „De meester", ging de jongen ver der, „vraagt u, of hij u nog eens kan horen spelen. Hij is zeer verlangend naar goede muziek". Zij knikte de beeldhouwer vriende lijk toe en een ogenblik schitterden zijn witte tanden tussen de baardige lippen. Hij schudde haar nog eens de hand. Toen draaide hij zich om en groette de menigte met een handge baar. Met de waardigheid van een vorst sloeg hij de cape om zijn schou ders en liep naar de uitgang. Norman Hunt en velen van de „intieme kring" omringden Pauline. „Ik vind, dat we deze avond moe ten vieren", zei Norman, „het was prachtig". Voor zij antwoordde, keek Pauline rond of Amadeus er was. Melchior ging hem zelfs zoeken, maar hij was stil in de nacht verdwenen. (Wordt vervolgd) 3744. Binnen enkele seconden draaide de Maan ge heel tevoorschijn achter de Aarde die inmiddels tot een bol van enkele centimeters doorsnee was geslon ken. Beide hemellichamen dreven weg onder David Lodge en vormden een merkwaardig mechaniekje van steeds sneller om elkaar en hun eigen as draaiende balletjes. Hij realiseerde zich, dat h^+ normale gevoel voor tijd hem had verlaten. Uren n nu minuten, ja zelfs seconden... daarom zag Da ie kleine maan in enkele ogenblikken een omloop de Aarde ma ken. Weldra verdwenen planeet en 'satelliet in de gloed van de zon. Hij leek ook ieder gevoel voor warmte of koude verloren te hebben. Klaarblijkelijk kon een niet- lichtgevend lichaam in de ruimte geen warmte uitstra len. Hij bracht zijn handen tezamen en voelde de hart slag in zijn polsen... De ene helft van zijn lichaam baadde in zonlicht, de andere helft vormde een zwart silhouet tegen de sterren. Toen bemerkte hij op arm lengte afstand een soort voetbal die zo snel ronddraai de, dat de oppervlakte-tekening dooreen liep. De bal stormde recht op hem af...! 30. Terwijl de dikke eunuch de visitekaart met de naam Liang Moe op het bureau legt, antwoordt Rech ter Tie nederig op dc vraag van de Oppereunuch: „De ze onbetekenende persoon kan natuurlijk onmogelijk wedijveren met de uitnemende artsen die aan het pa leis verbonden zijn, maar door zuiver geluk wist ik de Eerbiedwaardige Koeo, de vroegere Pensionaris van de Paleisarchieven, van een astma-aanval te gene zen, toen ik op doorreis de stad Wan-Sjang aandeed. De eerbiedwaardige Koeo kende mij nog uit de hoofd stad. Nu schijnt het, dat hij Vrouwe Hortensia, die aan dezelfde kwaal lijdt, heeft geschreven dat hij baat had gevonden bij mijn medicijnen." „Hm, juist", zegt de Oppereunuch, terwijl hij Rechter Tie peinzend op neemt. „Het teken van instemming. Laat ons alleen, snauwt de Oppereunuch plotseling tot de beul en de dikbuikige eunuch die de Rechter heeft aangekondigd. „Ik heb iets te bespreken met de dokter". Rechter Tie vraagt zich ongerust af wat dit moet betekenen. Tot nu toe scheen het onderhoud goed te verlopen. 41. Het water spatte huizen hoog op toen de bol in de ziedende zee terecht kwam. En hoewel 't gevaarte nog niet van ballast voorzien was en dus drijven bleef zag het er niet naar uit, dat er ook maar enige kans bestond om het logge ding op te vissen. De aanblik, om een belangrijk deel van zijn levenswerk een prooi der golven te zien worden was te veel voor de arme professor en gebroken zakte de uitgeputte man in el kaar. „Help! Help! Daar gaat-ie!" jammerde de on gelukkige Starreveld. „Mijn levenswerk! Mijn diepzee onderzoek! Alles vernietigd!" Toen verloor de geleer de tot overmaat van ramp het bewustzijn. „Ahoi! La ding overboord!" brulde de matroos die zijn broekspij pen, tegen het hoge water in zijn laarzen had gestopt. „Bijdraaien!" Tekko greep de bewusteloze vriend bij de arm en trok hem over het gladde dek tot vlak on der de brug en toen schreeuwde hij zo hard als hij kon naar boven. „Ahoi! Kapitein! Bijdraaien! De ba- tiscaaf is overboord geslagen! We moeten het ding te rug hebben, het koste wat het kost! Hallo! Bijdraaien! Het wel en wee van de professor hangt er van af!" Intussen werd de afstand tussen de bol en het schip steeds groter. W/as het louter toeval, dat de VPRO gisteravond aan de tv-uitzending van Harold' Pinters toneelstuk „De Thuiskomst" een „Forum"-discussie over de normen en criteria in de tele visie vooraf deed gaan? Ik waag het sterk te betwijfelen. Wanneer het met opzet gebeurd is, kan men het de VPRO moeilijk euvel duiden. Het lijkt me psychologisch zeer juist om van de tv-kijker eerst te vragen, dat hij als een volwassen mens andere meningen van andere mensen probeert te respec teren en hem onmiddellijk daarna de gelegenheid biedt, zijn volwassenheid in dit opzicht zo sterk te bewijzen, dat geen negatieve perskritiek hem de vol gende dag meer kan meesleuren in de een of andere rel. Het „Forum"-gesprek bracht niet veel nieuws, maar bevatte toch wel zo veel aanknopingspunten voor eventuele nadere beschouwing van het onder werp „Normen en criteria in de tele visie", dat we binnen dit korte bestek slechts kunnen volstaan met het wijzen op twee facetten uit de discussie, wel ke direct betrekking hadden op de uit zending van „De thuiskomst", die naar mijn mening onmogelijk los te zien was van de „Forum"-aflevering. Ten eerste moet geconstateerd wor den, dat de televisiemakers van de VPRO zich gisteravond door het uit zenden van „De thuiskomst" niet heb ben laten kennen als mensen, die iets niet op het scherm durven brengen uit vrees, een aantal omroepleden te ver liezen. Het uitzenden van „De thuis komst" om een aantal bedankt hebben de „progressieve" leden met één slag terug te winnen lijkt me immers een beetje al te idealistisch. Ten tweede kwam in „De thuis komst" (on)dubbelzinnig een van de verschijnselen aan de orde, die door een van de ,Forum'-leden werd gerekend tot de taboes van degenen die zich zo gauw kwaad maken over iets nieuws dat hen in hun vermeende zekerheden kan schokken: de sex. \/fevrouw mr. E. van Dijk-Visser, het vrouwelijke „Forum"-lid, was van mening, dat er de laatste tijd op de tv toch al heel wat meer „kon" dan een jaar of wat geleden. Zij toonde zich echter wel een voorstandster van geleidelijke gewenning. Ik vraag me af of daar gisteravond in „De thuiskomst" ook sprake van was. In het laatste ge deelte van het stuk nam de intrige een wending, die alleen trouwe Pinter-fans en Pinter-kenners uit de schouwburg min of meer als voor de hand liggend zullen hebben beschouwd, maar die voor vele niet met Pinter vertrouwde kij kers wellicht wat plotseling zal zijn ge komen ik doel hier op intensievere contacten en plannen van Teddy's va der en broers met zijn vrouw Ann). Het is te hopen, dat laatstgenoemde ca tegorie kijkers (die niet, zoals de schouwburgbezoekers, om Pinter, maar om zomaar een t.v.-spel zullen hebben ingeschakeld) een en ander als volwassen mensen hebben aangezien en aangehoord. jpn nu komen we weer bij „Forum" terecht: mocht dit niet het geval zijn geweest ma^dat dan een reden zijn om een det&t^ijk; toneelstuk of een ander „progressief" evenement zelden of nooit meer uit te zenden? Ik meen van niet. Ten eerste omdat degene die er negatief op reageert juist door die reactie te kennen geeft, in het stuk een of meer fragmenten van de werkelijk heid in zichzelf of om zich heen te hebben herkend (en dat is voor de vol wassen over zichzelf en anderen na denkende mens alleen maar een posi tief want sanerend iets!) En ten twee- AMSTERDAM, 22 febr. Contante prijzen: Londen 8.691 /8.701; New York 3.6013.61Montreal 3.311—3.32; Parijs 73.28—73.33; Brussel 7.261—7.263; Frank fort 90.17190.223; Stockholm 69.781- 69.831; Zürich 82.96—83.01; Milaan 57.731—57.781; Kopenhagen 48.391— 48.441; Oslo 50.52J50.571; Wenen 13.951—13.961; Lissabon 12.613—12.631. de is van stukken als „De thuiskomst" de artistieke waarde te groot om zo'n brokje eigentijdse cultuur aan een groot publiek te onthouden. l~)at grote publiek zal dan echter niet alleen geboeid moeten kunnen worden door het voortreffelijke spel, zoals dat gisteravond vooral van Guus Hermus en Ton van Duinhoven te zien was, maar ook door de structuur van zo'n stuk: de lijnen en lijntjes waar mee Pinter op uiterst knappe wijze de telkens wisselende en daardoor veel spanning opleverende relaties tussen zijn personages onderling en van die ^personages tot het grondthema heeft aangegeven, lijntjes die vaak ook nog over tal van dubbele bodems getrok ken zijn. Het „Forum"-lid L. O. ten Cate had gisteravond gelijk, toen hij ook toneel als een vorm van informatie (naar zijn mening de belangrijkste taak van de tv) zei te beschouwen. De niet aan to neel als dat van Pinter gewende kij ker zal echter ook over die vorm van informatie eerst moeten worden geïn formeerd, wil hij een en ander op zijn juiste waarde kunnen schatten. Met an dere woorden: misschien kunnen vol gende tv-opvoeringen van stlikken als „De thuiskomst" beter niet worden voorafgegaan door een wel waardevol le, maar altijd wat eenzijdig-ethische discussie over normen, etcetera, maar door bijvoorbeeld een tien minuten du rende heldere inleiding over de schrij ver, zijn denken en zijn werk. J. v. d. K. HILVERSUM I NCRV: 18.00 Kerkorgelconc.: klass. en mod. muz. 18.30 NNws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Lichte muz. v.d. tieners. 19.40 Wereldpanorama. 19.50 Uit: licht gevar. muz.progr. (opn.). 21.00 Reis met onbekende bestemming, hoorspel. 21.30 Utrechts kamerkoor en solisten: klass. en mod. muz. TROS: 22.00 Jazz- muz. met commentaar. 22.30 Nws. 22.40 All-in: gevar. progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.15 Berich ten. 18.20 Uitzending van het Gerefor meerd Politiek Verbond: Duidelijkheid s.v.p. Spreker: De heer J. van der Jagt, lid van de Centrale Verbonds raad. 18.30 Hoe: progr. voor onvolwas- senen. 19.00 Jazz-rondo. 19.20 De Ne derlander van morgen, lezing. 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst nader be schouwd. 20.00 Tot beter begrip to nale en atonale muz.: muzikale lezing. 20.45 Reportage over Pakistan. VARA: 21.00 Reportage wereldkampioenschap hardrijden op de schaats voor heren in Gotenburg. 21.10 Viool en piano: klass. en mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Lichte gr.muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I. NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevi sie. NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journ. 19.30 In kleur: Mr. Terrific: Stanley, de bok ser, TV-feuilleton. STER: 19.56 Recla me. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Re clame. TROS: 20.20 Vrij worstelen. 20.45 Muzikale show. 21.15 Act.rubriek. 21.45 Danger Man: Menselijke ruilhan del, TV-feuilleton. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal. 19.03 Weekjournaal, met titels voor ge hoorgestoorden. 19.25 Opefl oog, tips voor het vrije weekend. 20.00 Journaal en weeroverzicht. STER: 20.16 Reel. AVRO: 20.20 Peyton Place, TV-feuille- ton. 21.05 In kleur: Sportpanorama. 21.50 AVRO's Televizier. NTS: 22.20- 22.25 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: klassiek vioolcon cert (gr). 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten. 7.45 Moderne kamermuz. 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Muzaiek: gevarieerd progr. en kunstkroniek. (9.35 Waterstanden). 11.00 Nws. 11.02 Leren leven met de oecumene, lezing. 11.17 Solistenkamer: muz. vraaggespr. KRO: 12.00 Stereo: Country and Western Ex press (gr). 12.15 Marktberichten. 12.17 OverheidsvoorlichtingExportiviteiten. Nieuws, wenken en adviezen op export- gebied. 12.27 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen: een rubriek over missie en zending. NRU: 13.00 Vliegen de schijven: platenprogramma voor de militairen. KRO: 14.00 P.M.: familie- progr. (16.00—16.02 Nws.) NRU: 16.30 Franse les. HIRO: 17.00 Klankbeeld over alcoholgebruik. KRO: 17.30 Voor de tieners. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Van de voorpa gina: persoverzicht. 8.15 Z.O. 135: ge varieerd progr. 10.30 Sores van Dorus: licht programma. 10.50 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 11.00 Nws. 11.02 Finalisten van het Britse Brass band Concours 1966. 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Stereo: Metropole orkest. 12.15 Voor nu en later, lezing. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Lichte gr.muz. voor teenagers. 14.00 Uitlaat: progr. voor twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine. NRU: 15.00 Reportages van de wereld kampioenschappen hardrijden op de schaats voor heren, afgewisseld met gr.muz. (16.00-16.02 Nws.) VARA: 16.30 Vervolg wereldkampioenschappen hard rijden op de schaats voor heren. Voorts lichte gr.muz. en eventueel tussen 17.30 en 18.00 actualiteiten en om 18.0018.15 Nws. HILVERSUM III KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: geva rieerd progr. (10.00 en 11.00 Nws.) NRU: 12.00 Nieuws 12.02 Nieuwe grammofoon platen. NCRV: 13.00 Nws. 13.02 Licht instrumentaal sextet en solisten. 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00 Nws. 14.02 Pro gr. voor tieners en twens. 15.00 Nws. 15.02 Halte: progr. voor twintigers. 15.30 Country and western muziek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.07 Licht pla- tenprogr. 17.00 Nws. 17.02—18.00 Hier en nu: sportshow en lichte gramm.muz. VRIJDAG 23 FEBRUARI 1968 ÓÜITSLAND I. 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling van gisteravond). 10.20 Ein Schloss, TV- spel. 12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Journaal. 16.45 Upter .schwellen^eh S'e- geln, TV-film. ƒ17.15 Politieke discussie. 17.55 Progr.-overz. 18.00-18.05 Nws. (Re gionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Ac tualiteiten. 19.26 Graf Yoster gibt sich die Ehre, TV-serie. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Belle und Sebastian, TV- serie. 18.25 Goedenavond. 18.30 Jour naal. 19.10 Pater Brown, TV-film. 19.40 Muzikaal zelfportret). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Kleur: Carnavalspro gramma. (22.00 Journaal, weerbericht en wintersportberichten). DUITSLAND II. 17.40 Wintersportweerber. 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.20 Sport. 18.55 Kleur: Hauptstrasse Glück, TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act 20.00 Der Fall Potkov, documentai re. Aansluitend: Nws. 21.35 Muzikaal progr. 22.05 Reportages. 22.50 Nws., weerber., act. en wintersportweerber. 23.20 Korte internationale cultuurfilms. Fonds Vorige kO€rs 1st* not. Nederland 1966-1 7 103% 104 Nederland 1966 6è 98% 9811 Nederland 1967 61 98% 99 ft Nederland 1967 6 96 96% Nederland 1965-1 5! 93 ft 93% Nederland 1964-1 51 90% 90% Nederland 1964 5 89% 89% Nederland 1958 41 88% 88% Nederland 1964 41 95% 95% Nederland 1959 41 87% 87 ft Nederland 1963-1 41 83% 83% Nederland 1961 4 84% 84% Nederland 1953 31 80% 80% Ned. staffell. 1947 31 71% 71% Nederland 1951 3t 91 ft 91 ft Nederland 1953 1-2 31 83% 83% Nederland 1950 1-2 31 73% 73% Nederland 1954 1-2 81 76 ft 76 Ned. grootb. obl. 1946 3 82% 83 Ned. dollarlng. 1947 3 86% 86% Bank v. N.G. wnb.l. '57 6 97% 97% ld. 30-jar. 1958/'59 41 85«/« 85% H.V.A.-mijen ver. a. 116% 116% A.K.U. a. 69.7 70.8 Delimlj. f. eert. 83.6 82.6 Hoogovens n.r.c.v.a. 117 118 Philips gem. bezit v. a. 119 119 Unilever c.vs. 105.3 106.1 Kon. Zout-Organon 157.5 157.9 Dordtsche Petr. a. 701 704 Kon. Pe x. t a. 155.9 156.6 H.A.L. a. 76 76% Java-China p n.r.c.v.a. 169 167V» KX..M. a. 193 197 Rotterd Lloyd a. 143 143 Scheepvaartunie a. 128% 128% Bk. v. Ned. Gem. '65-1 51 95% 95% Bank v. N.G '58 1-2-3 41 87 87% Nat Bk. v Midd.Kr '66 7 101% 101% Nat investeringsb. '65 51 94 ft 94% Fr.-Gron. Hyp.b dw 6 02V» 92ft Alb. Heyn wdlobl '55 4 131% British Petrol. 1966 71 103% 103% Bijenkorf 6 98% 98% Co-op Ned. rjpuarbr. 145'/» Ned Gasunie 1966 61 99% 99% Ned. Gasunie 51 9411 94% Philips dlr 250-100 '51 4 80% 80 Pegen 1-2 1U57 6 96 96 ft Pgem 1957 6 95 95% Rott Rijn Ptjpljnlj. 51 94% 94 ft K.L.M. 15-Jarig 6 94% 94% Ned. Spoorw. 57 1-2 41 90% C' 90ft (Slotkoersen van gisteren) Berghuizer Pap.fabr. 41 94% 94% Gelder Zonen v. 4Ï 88% 88% Grasso's Kon. Mach.f. 5i 90% Hoogovens 5! 113 113% Meteoor beton 5! 85% 85% Stokvis en Zonen 4! 90 90 Thomassen/Dr.-Verbl. 4è 109 109 Alg. Bank Ned. a. 227% 229% Amrobank f20,— a. 46.6 47.2 Nationale Ned. eert. 620 630 Ned. Credietb. aand. b. 172 173 Ned. Middenstandsbank a. 91.5 90.8 Slavenburg's Bank a. 176 176% Albert Heyn a. 1297 1285 Amstel Br. nj\c.v.a. 408% 410 Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 207% 207 Blijdenst.-Will. f 1000 nreva 67 71 Lucas Bols a. 186 185.3 Bredero vast goed a. 135 138 Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a. 364 364% Buhrmann-Tetterode a. 466 462 Bijenkorf n.-r. c.v.a. 647 645 Calvé nj. c.v.a. 730% 738 Calvé com.pref.wd.nr. eert. 138% 137 Drentsch-overijs. houth. a. 117 11T D.R.U. a. 323 325% Edy emaille a. 75% 75% Elsevier uitgeversmij. a. 316 315 Erdal mij. voor wasverw. a. 524 535 Excelsior metaalbuizen a. 64 63 Fokker a. 425 428 Gazelle rijwielfabriek a. 164 163% Gelder (van) papier a. 114% 112% Gist-Brocades a. 720 721 Grasso's kon. mach. fabr. a. 135 132% Heineken's Bierbr. aand. 628 626 Holec aand. 153% 153 Interratio aand. 306 Kon. Ned. Papierfabr. a. 143% 135 Kon. Ned. Textielunie eert 49 50 Krasnapolsky La. 58 57.7 K.V T (kon ver. tap.) aand. 202% 205 Lips en Gispen eert 128% 125% Meteoor Beton a. 112% 113% Misset Uitgeversmij. a. 238 243 Naarden Chem. fabr. a. 535 535 Naeff gebr a. 168 168 Nedap ned app.fabr aand 143 140% Ned Kabelfabrieken aand 264 262 Nelle, wed. J. van aand 369% 368% Nyma n.r.c.v.a. 22% 22 Nttverdal-ten Cate a. 84 82 Overz Gas, nat. bez. v.al 92.4 91.5 Pakhoed a. 96.5 97.5 Paithe a. 60% 60% Pont Houthanoel a. Reesink en Co. a. Scheveningen Expl.miJ.f. a. Schok beton aand. b. Schol ten Carton en Pap a. Schuppen Sajetfabriek a. Simon de Wit aand b. Spaarne ver. bez. 500-100 a. Technische Unie a. Thomassen/Dr.-Verbl. f.a. Twentsche Kabelfabriek a. Ubbink-Davo a. Unilever 1000 cert. 7cpr. a. Veenendaalsche stoomsp. a. Ver. Machinefabrieken a. Ver. Touwfabrieken c.v.a. Vredestein Rubb.br. c.v.a. Vulcaansoort a. Wessanen's Kon. Fabr. a. Wilton-Fijen.-Bronsw. a. Billiton le rubriek a. Geldersche Tramw.mij a. H.B.B. bel. depot 1-2 pb f. Interbonds 1 pb f. Vastgoedbel.fonds part. f. Interunie f 50 a. Robeco f50 a. Rolinco f. Unitas f 50 a. Ver. Bezit v. 1894 f 50 a. Canadian Pac. Railw. eert. Int. Nickel Cy Can. cert. Shell Can. (10 a.) cert. A.T.T 15-10a33-l/3d cert Anaconda cert. Bethlehem Steel cert. Chesapeake and Ohio cert. Cities Serv. 10 a 10 dlr cert Douglas Aircraft cert. Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert. General Electric cert. General Motors cert. Kennecot* Copper cert. Phillips Petroleum cert R.C.A. cert. Republic Steel cert. Shell Oil cert. Standard Brands 10 a cert U.S Steel (10) cert. Woolworth cert. 170% 170% 164 27.5 183 235 77 4311% 437 69 255 106.6 347 35% 107 27 181 235 257 105.5 347 34% 107 156 131 154 62% 180 157 135 153 63 89.2 159% 158% 825 55% 730 636 636 183.5 226.8 183.5 410 101.7 51% 110% 29% 523/4 40% 29% 825 59 730 635 639.5 183.5 225.8 182.5 409.5 101.5 50% 108% 29 52% 43% 30ft 62% 49% 90 161 87% 77% 39% 56*4 49% 42 63 •343% 40% VOORBEURSKOERS VAN HEDENMORGEN Kon. Olie 156.40; Unilever 107.30; Philips 119.00; Hoogovens 123.00; AKU 71.30. AMSTERDAM, 22 februari Wat hier en daar al werd verwacht, werd donderdag op de beurs aangekondigd: Internatio doet een bod op de aandelen Van Swaay. Dit bleek uit de medede ling, dat ih beide fondsen geen notering zal worden opgemaakt in afwachting van een communiqué. Internatio is de internationale kre diet- en handelsvereniging Rotterdam, waarvan de aandelen woensdag 306 pet. noteerden. De andere is Gebr. v. Swaay maatschappij voor industriële onderne mingen in Den Haag, met belangen in Indonesië waarvan de notering de laat ste dagen reeds opvallend was gestegen tot 314. Met belangstelling werd het communiqé afgewacht. Verder werd met aandacht gekeken naar de koersontwikkeling van Texo- print, die woensdag zo verrassend om- h<?og is gegaan en donderdag iets lager werd geadviseerd op 155 160. De markt was rustig, maar de koer sen trokken in de eerste beursperiode gelijdelijk aan, zodat het algemene as pect bepaald niet ongunstig was. Uni lever en Kon. Olie, die beide hebben aangekondigd binnenkort de dividend- voorstellen en jaarcijfers bekend te zul len maken, openden reeds vast en lie pen op, de eerste tot 106,20 de tweede tot 156,80. Philips was 20 cent hoger en AKU wist een gulden aan te trekken. De belangstelling kwam merendeels van de zijde van het publiek. Overigens was het marktverloop zon der veel betekenis, maar aan de vaste kant voor de cultures, waarvan Amster dam Rubber de 59 haalde en HVA 117,25. De scheepvaarthoek was licht verdeeld en kalm. Nederlandse staatsfondsen daarentegen hebben hun reactie van deze week, na de bekendmaking van de nieuwe lening der BNG, helemaal over wonnen. Ze waren aan de vaste kant. In de tweede beursperiode ontstond een drukke hoek in Unilever, die onder vrij grote belangstellingo pliep tot 106,90. Ook de andere internationals deden het goed, hoewel niet altijd het hoogste ni veau behouden bleef. AKU bleef zich bewegen rondom 71,70. Hoogovens no teerde in de eerste periode 118 en KZO 157,90. KLM was zeer vast op 197. AMSTERDAM „Zolang de inves teringen van het bedrijfsleven niet in belangrijke mate toenemen, is geen be langrijke opleving van de conjunctuur in ons land te verwachten". Dit zegt de directie van de Amsterdam-Rotterdam Bank in haar verslag over 1§67. „Weliswaar kan van' een verbeterde conjunctuur in West-Duitsland 'n zeke re stimulans voor onze economie uit gaan, maar daar staat tegenover: de gevolgen van de devaluatie van het Pond Sterling, de sterk restrictieve maatregelen van de Britse regering en de beperking van de Amerikaanse in vesteringen in het buitenland. Hierbij komt dat de sluiting van het Suez-Ka- naal ons land op de betalingsbalans in 1968 op jaarbasis ongeveer f300 mil joen kost". De juistheid van de Amerikaanse maatregelen trekt de directie van de Amro Bank in twijfel. „De Verenigde Staten zijn nu in feite een land gewor den met een gereglementeerd deviezen- verkeer, wat voor velen toch wel een teleurstellende ontwikkeling moet zijn", zo zegt zij. „Zolang echter de binnen landse fiscale en monetaire situatie niet afdoende wordt gesaneerd, blijft t zeer dé vraag of vain een wezenlijke verbetering van de betalingsbalanspo sitie sprake zal kunnen zijn". ENSCHEDE De Twentsche Over zee Handel Maatschappij heeft een kwart van de f 3.3 miljoen schadever goeding voor de nationalisatie van haar bedrijven in Tanzania ontvangen. De betaling van de laatste van de vier termijnen moet 1 februari 1971 zijn ge beurd. De regering van Tanzania be taalt van het moment van de nationa lisatie af (in februari 1967) 6 pet. rente over het uitstaande saldo. Alle op het. moment van de nationalisatie open staande handelsschulden, ook die aan de moeder- en de zustermaatschappijen, zijn afgerekend. Ondanks de nationalisatie zijn de resultaten van de T.O.H.M. over 1967 bevredigend. De kantoren van de doch ters in Kenia en Oeganda hebben hun bedrijf ongehinderd kunnen voortzetten. De zaken buiten Oost-Afrika werden verder uitgebreid. De jaarvergadering zal, onvoorziene omstandigheden voor behouden, zoals gebruikelijk in juni worden gehouden. DELFT De Koninklijke Fabriek F. W. Braat zal een bod uitbrengen op. Frits M. Beukers Verwarmings Mij. in Schiedam. Deze familievennootschap met een honderd man personeel richt zich op het ontwerpen en aanleggen van installaties voor centrale verwar ming, ventilatie en luchtbehandeling. Via een dochteronderneming, Handel- mij. Schiedam wordt gehandeld in ar tikelen bestemd voor de verwarmingsin dustrie. Naar de directie ons meedeelde is de afdeling centrale verwarming van Braat even groot als die van Beukers. „Het is een fusie van op dit gebied gelijkwaar dige partners. Voor het personeel zal de fusie geen enkel gevolg hebben. In tegendeel, wij hebben de mensen hard nodig. De aanleiding tot de fusie is de wens om te komen tot grotere eenhe den." Braat en haar dochterondernemingen, waaronder Nijhuis-Alkono, legt zich voornamelijk toe op de produktie van stalen, aluminium en kunststof ramen, deuren en gevels, lichtkappen, liftdeu ren, convectorkasten en licht construc tiewerk, het thermisch verzinken in loondienst, de montage van verplaatsba re binnenwanden, alsmede activiteiten op het gebied van verwarming, ventila tie en luchtbehandeling.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2