Verwantschap tussen
Forum' enPinter'
Beurs van Amsterdam
Rustige, iets
hogere markt
Wisselmarkt
VANAVOND
MORGEN
Conjunctuur nog
niet omhoog
Bod van Braat
op Beukers
PILOOT STORM
RECHTER TIE
"TT
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
T.O.H.M. kreeg uit
Tanzania betaling
Pagina 2'
VRIJDAG 23 FEBRUARI 1968
J&Hn Hnïft&t
(U-s mxf.SB is vóktiiN»:,/
119
Zij zat iets
van de piano af, hield de armen licht
gebogen en speelde zonder zichtbare
inspanning. Als in diepe aandacht
was haar voorhoofd gefronst, hetgeen
haar een uitdrukking van ongewone
kracht gaf. De mensen staarden met
wijd geopende ogen naar haar, alsof
zij een wonder aanschouwden en ze
dorsten nauwelijks adem te halen.
Amadeus' hoofd zakte voorover en hij
verviel in een droomwereld, die ver
van de werkelijkheid verwijderd was.
Of was zijn droomwereld juist de wa
re werkelijkheid? Een wereld vol
liefde, waar groene paden langs stil
le rivieren liepen, waar diepe scha
duwen waarden en waar mensen
woonden, die hartstochtelijk lief kon
den hebben. In die wereld was de
mens een discipel van de zon, en da
gen en nachten gingen voorbij in een
eeuwigdurende vreugde. De laatste
akkoorden stierven weg. Hij hief het
hoofd op en zag Paulines handen
langzaam van de toetsen wegglijden.
„Una Machina!" Er verhief zich
een Italiaanse stem uit de menigte.
„Bravo, bravo!" Deze uitroep werd
gevolgd door een donderend applaus.
Pauline glimlachte, stond snel op
en liep door een haag van mensen,
die zich als bij toverslag vormde,
naar de „artiestenuitgang". Haar
knieën knikten en zij bedwong met
moeite haar tranen. Als tweede num
mer speelde zij Schubert's Wanderer-
fantasie, die met dezelfde geestdrift
ontvangen werd. Na een korte pauze
kwam zij weer op om Salvatore te
begeleiden.
Een geroep van „Caruso-Caruso"
werd hoorbaar. Het was alsof een
troep beren hun goedkeuring uitbrom
den. Pauline keek met trots naar
haar leerling. Hij droeg een bomba
zijnen broek, een zwart hemd en jas
je en had raffia-schoenen. Zijn baard
was geknipt en een rijkelijk gebruik
van olie gaf haar een koolzwarte
glans. Hij hield een opgerold papier
in zijn handen, waarop de tekst van
de romance uit Aida geschreven
stond. Zij hadden afgesproken, dat hij
dit papier geopend voor zich zou hou
den, om hem te verhinderen, zijn ge
bruikelijke heftige bewegingen te ma
ken, die, zoals Pauline hem verze
kerd had, de uitwerking van zijn zin
gen zouden kunnen bederven.
De Italianen onder het publiek zwe
gen eindelijk uitgeput. Een enkele
riep hem nog bemoedigende woorden
toe, waarvoor hij met een handge
baar bedankte, alsof hij zeggen wil
de: wacht maar, nu zullen jullie iets
horen wat je nog nooit gehoord hebt.
Pauline keek hem aan en na ge
wichtig zijn muziek opengerold te
hebben, gaf hij haar een teken. Zij
begon te spelen en spoedig klonk zijn
prachtige stem doo* de ruimte, vol en
rijk en met een innigheid, die op een
onbegrensde kracht scheen te wijzen.
Celeste Aida! Giorna divina
Mistico serto di luce et fior.
In het begin hield hij de tekst in
zijn handen, maar toen zijn stem een
maal in zijn volle pracht loskwam,
deed hij een stap naar voren: „del
mio pensiero tu sei regina", waarna
hij het hoofd naar links wierp, alsof
hij de geur van oranjebloesems in
ademde. Hij sloot zijn ogen en hield
de ene hand tegen het hart en stak
de andere met samengetrokken vin
gertoppen naar voren, alsof hij het
publiek iets aan wilde bieden.
Maestro Ignatio luisterde met grote
vragende ogen. Hier was iemand zo
als hijzelf, bij de gratie Gods met een
groot talent begiftigd. „Bravo, Salva
tore, bravo" had hij willen roepen,
maar hij kon niet spreken. Hij had
zijn stem vijf jaar geleden in Zagh-
reb verloren; een onkundige chirurg
had hem daar geopereerd. De Ita
lianen, door de Zwitsers bijgestaan,
hieven een hevig tumult aan, toen
Salvatore eindigde. Zij trachtten zelfs
naar hem toe te stormen en Melchior
kon slechts met grote moeite de orde
bewaren. Maar een nog grotere ver
rassing bereidde hem de opkomst van
Pasquale. Ze ontvingen hem met uit
roepen van „Tarzan, Tarzan!" Zijn
pas geschoren gezicht was blauwach
tig en zijn donkere ogen keken met
een ongewone ernst, die ontroerend
aandeed, scherp de zaal in. Hij had
Pauline als leerling meer moeite ver
oorzaakt dan Salvatore, want hij had
de neiging met zijn voeten binnen
waarts gekeerd te staan, de knieën
licht te buigen en met zijn handen
door de lucht te zwaaien als om een
denkbeeldig voorwerp te grijpen.
Maar hij zong „La donna mobile"
met zoveel vuur, dat hij het herhalen
moest. Tenslotte viel hij in zijn op
winding van het trapje en werd door
een half dozijn mannen opgevangen.
Zij verzocht Melchior om Amadeus te
halen. Toen Amadeus kwam, vond hij
haar schaterlachend.
„Ons klassiek concert", riep ze,
„wat zeg je ervan?"
„Ik vind het schitterend", ant
woordde hij, met haar meelachend,
„we amuseren ons allemaal gewel
dig".
„Zal ik verder gaan?"
„Natuurlijk. Speel je hele program
ma af. Het is een geweldig succes
en we zijn je allemaal dankbaar".
„Je bent erg vriendelijk", zei ze
zacht en greep in een opwelling naar
zijn hand. Hij hield de hare een ogen
blik vast.
„Pauline, je bent aanbiddelijk",
fluisterde hij, en trok haar naar zich
toe. Maar plotseling liet hij haar
hand los, alsof hij bang was, hij
draaide zich om en ging snel weg.
Haar leerlingen zongen elk nog een
lied. Daarna eindigde zij het concert
met de Polonaise Fantasie van Cho
pin. Als toegift speelde zij nog Beet
hoven's „Wut über den verlorenen
Groschen". Zelfs toen wilde het pu
bliek haar niet laten gaan. Ze wilden
meer horen en zij speelde verder, tot
maestro Ignatio van zijn plaats op
stond. Bijna onmiddellijk volgde stil
te. Hij ging het trapje op en schudde
Pauline hartelijk de hand. Daar hij
niet zeggen kon, wat hij wenste,
sprak hij met zijn zoon in gebaren
taal en deze laatste bracht ziji^ woor
den aan Pauline over.
„De meester dankt u voor de ver
rassend mooie muziek. Hij verzoekt u
hem spoedig op te zoeken. Hij zou
graag willen weten of u bereid bent
model voor hem te staan".
„Zeg hem, dat het me een grote eer
zal zijn".
Ignatio maakte nog enige snelle be
wegingen met zijn vingers.
„De meester", ging de jongen ver
der, „vraagt u, of hij u nog eens kan
horen spelen. Hij is zeer verlangend
naar goede muziek".
Zij knikte de beeldhouwer vriende
lijk toe en een ogenblik schitterden
zijn witte tanden tussen de baardige
lippen. Hij schudde haar nog eens de
hand. Toen draaide hij zich om en
groette de menigte met een handge
baar. Met de waardigheid van een
vorst sloeg hij de cape om zijn schou
ders en liep naar de uitgang. Norman
Hunt en velen van de „intieme kring"
omringden Pauline.
„Ik vind, dat we deze avond moe
ten vieren", zei Norman, „het was
prachtig".
Voor zij antwoordde, keek Pauline
rond of Amadeus er was. Melchior
ging hem zelfs zoeken, maar hij was
stil in de nacht verdwenen.
(Wordt vervolgd)
3744. Binnen enkele seconden draaide de Maan ge
heel tevoorschijn achter de Aarde die inmiddels tot
een bol van enkele centimeters doorsnee was geslon
ken. Beide hemellichamen dreven weg onder David
Lodge en vormden een merkwaardig mechaniekje van
steeds sneller om elkaar en hun eigen as draaiende
balletjes. Hij realiseerde zich, dat h^+ normale gevoel
voor tijd hem had verlaten. Uren n nu minuten,
ja zelfs seconden... daarom zag Da ie kleine maan
in enkele ogenblikken een omloop de Aarde ma
ken. Weldra verdwenen planeet en 'satelliet in de gloed
van de zon. Hij leek ook ieder gevoel voor warmte of
koude verloren te hebben. Klaarblijkelijk kon een niet-
lichtgevend lichaam in de ruimte geen warmte uitstra
len. Hij bracht zijn handen tezamen en voelde de hart
slag in zijn polsen... De ene helft van zijn lichaam
baadde in zonlicht, de andere helft vormde een zwart
silhouet tegen de sterren. Toen bemerkte hij op arm
lengte afstand een soort voetbal die zo snel ronddraai
de, dat de oppervlakte-tekening dooreen liep. De bal
stormde recht op hem af...!
30. Terwijl de dikke eunuch de visitekaart met de
naam Liang Moe op het bureau legt, antwoordt Rech
ter Tie nederig op dc vraag van de Oppereunuch: „De
ze onbetekenende persoon kan natuurlijk onmogelijk
wedijveren met de uitnemende artsen die aan het pa
leis verbonden zijn, maar door zuiver geluk wist ik
de Eerbiedwaardige Koeo, de vroegere Pensionaris
van de Paleisarchieven, van een astma-aanval te gene
zen, toen ik op doorreis de stad Wan-Sjang aandeed.
De eerbiedwaardige Koeo kende mij nog uit de hoofd
stad. Nu schijnt het, dat hij Vrouwe Hortensia, die
aan dezelfde kwaal lijdt, heeft geschreven dat hij baat
had gevonden bij mijn medicijnen." „Hm, juist", zegt
de Oppereunuch, terwijl hij Rechter Tie peinzend op
neemt. „Het teken van instemming. Laat ons alleen,
snauwt de Oppereunuch plotseling tot de beul en de
dikbuikige eunuch die de Rechter heeft aangekondigd.
„Ik heb iets te bespreken met de dokter". Rechter Tie
vraagt zich ongerust af wat dit moet betekenen. Tot
nu toe scheen het onderhoud goed te verlopen.
41. Het water spatte huizen hoog op toen de bol in
de ziedende zee terecht kwam. En hoewel 't gevaarte
nog niet van ballast voorzien was en dus drijven bleef
zag het er niet naar uit, dat er ook maar enige kans
bestond om het logge ding op te vissen. De aanblik,
om een belangrijk deel van zijn levenswerk een prooi
der golven te zien worden was te veel voor de arme
professor en gebroken zakte de uitgeputte man in el
kaar. „Help! Help! Daar gaat-ie!" jammerde de on
gelukkige Starreveld. „Mijn levenswerk! Mijn diepzee
onderzoek! Alles vernietigd!" Toen verloor de geleer
de tot overmaat van ramp het bewustzijn. „Ahoi! La
ding overboord!" brulde de matroos die zijn broekspij
pen, tegen het hoge water in zijn laarzen had gestopt.
„Bijdraaien!" Tekko greep de bewusteloze vriend bij
de arm en trok hem over het gladde dek tot vlak on
der de brug en toen schreeuwde hij zo hard als hij
kon naar boven. „Ahoi! Kapitein! Bijdraaien! De ba-
tiscaaf is overboord geslagen! We moeten het ding te
rug hebben, het koste wat het kost! Hallo! Bijdraaien!
Het wel en wee van de professor hangt er van af!"
Intussen werd de afstand tussen de bol en het schip
steeds groter.
W/as het louter toeval, dat de VPRO
gisteravond aan de tv-uitzending
van Harold' Pinters toneelstuk „De
Thuiskomst" een „Forum"-discussie
over de normen en criteria in de tele
visie vooraf deed gaan? Ik waag het
sterk te betwijfelen. Wanneer het met
opzet gebeurd is, kan men het de
VPRO moeilijk euvel duiden. Het lijkt
me psychologisch zeer juist om van de
tv-kijker eerst te vragen, dat hij als
een volwassen mens andere meningen
van andere mensen probeert te respec
teren en hem onmiddellijk daarna de
gelegenheid biedt, zijn volwassenheid
in dit opzicht zo sterk te bewijzen, dat
geen negatieve perskritiek hem de vol
gende dag meer kan meesleuren in de
een of andere rel.
Het „Forum"-gesprek bracht niet
veel nieuws, maar bevatte toch wel zo
veel aanknopingspunten voor eventuele
nadere beschouwing van het onder
werp „Normen en criteria in de tele
visie", dat we binnen dit korte bestek
slechts kunnen volstaan met het wijzen
op twee facetten uit de discussie, wel
ke direct betrekking hadden op de uit
zending van „De thuiskomst", die naar
mijn mening onmogelijk los te zien was
van de „Forum"-aflevering.
Ten eerste moet geconstateerd wor
den, dat de televisiemakers van de
VPRO zich gisteravond door het uit
zenden van „De thuiskomst" niet heb
ben laten kennen als mensen, die iets
niet op het scherm durven brengen uit
vrees, een aantal omroepleden te ver
liezen. Het uitzenden van „De thuis
komst" om een aantal bedankt hebben
de „progressieve" leden met één slag
terug te winnen lijkt me immers een
beetje al te idealistisch.
Ten tweede kwam in „De thuis
komst" (on)dubbelzinnig een van de
verschijnselen aan de orde, die door een
van de ,Forum'-leden werd gerekend tot
de taboes van degenen die zich zo
gauw kwaad maken over iets nieuws
dat hen in hun vermeende zekerheden
kan schokken: de sex.
\/fevrouw mr. E. van Dijk-Visser, het
vrouwelijke „Forum"-lid, was van
mening, dat er de laatste tijd op de
tv toch al heel wat meer „kon" dan
een jaar of wat geleden. Zij toonde
zich echter wel een voorstandster van
geleidelijke gewenning. Ik vraag me af
of daar gisteravond in „De thuiskomst"
ook sprake van was. In het laatste ge
deelte van het stuk nam de intrige een
wending, die alleen trouwe Pinter-fans
en Pinter-kenners uit de schouwburg
min of meer als voor de hand liggend
zullen hebben beschouwd, maar die voor
vele niet met Pinter vertrouwde kij
kers wellicht wat plotseling zal zijn ge
komen ik doel hier op intensievere
contacten en plannen van Teddy's va
der en broers met zijn vrouw Ann).
Het is te hopen, dat laatstgenoemde ca
tegorie kijkers (die niet, zoals de
schouwburgbezoekers, om Pinter,
maar om zomaar een t.v.-spel zullen
hebben ingeschakeld) een en ander als
volwassen mensen hebben aangezien en
aangehoord.
jpn nu komen we weer bij „Forum"
terecht: mocht dit niet het geval
zijn geweest ma^dat dan een reden
zijn om een det&t^ijk; toneelstuk of een
ander „progressief" evenement zelden
of nooit meer uit te zenden? Ik meen
van niet. Ten eerste omdat degene die
er negatief op reageert juist door die
reactie te kennen geeft, in het stuk een
of meer fragmenten van de werkelijk
heid in zichzelf of om zich heen te
hebben herkend (en dat is voor de vol
wassen over zichzelf en anderen na
denkende mens alleen maar een posi
tief want sanerend iets!) En ten twee-
AMSTERDAM, 22 febr. Contante
prijzen: Londen 8.691 /8.701; New York
3.6013.61Montreal 3.311—3.32; Parijs
73.28—73.33; Brussel 7.261—7.263; Frank
fort 90.17190.223; Stockholm 69.781-
69.831; Zürich 82.96—83.01; Milaan
57.731—57.781; Kopenhagen 48.391—
48.441; Oslo 50.52J50.571; Wenen
13.951—13.961; Lissabon 12.613—12.631.
de is van stukken als „De thuiskomst"
de artistieke waarde te groot om zo'n
brokje eigentijdse cultuur aan een
groot publiek te onthouden.
l~)at grote publiek zal dan echter niet
alleen geboeid moeten kunnen
worden door het voortreffelijke spel,
zoals dat gisteravond vooral van Guus
Hermus en Ton van Duinhoven te zien
was, maar ook door de structuur van
zo'n stuk: de lijnen en lijntjes waar
mee Pinter op uiterst knappe wijze de
telkens wisselende en daardoor veel
spanning opleverende relaties tussen
zijn personages onderling en van die
^personages tot het grondthema heeft
aangegeven, lijntjes die vaak ook nog
over tal van dubbele bodems getrok
ken zijn.
Het „Forum"-lid L. O. ten Cate had
gisteravond gelijk, toen hij ook toneel
als een vorm van informatie (naar zijn
mening de belangrijkste taak van de
tv) zei te beschouwen. De niet aan to
neel als dat van Pinter gewende kij
ker zal echter ook over die vorm van
informatie eerst moeten worden geïn
formeerd, wil hij een en ander op zijn
juiste waarde kunnen schatten. Met an
dere woorden: misschien kunnen vol
gende tv-opvoeringen van stlikken als
„De thuiskomst" beter niet worden
voorafgegaan door een wel waardevol
le, maar altijd wat eenzijdig-ethische
discussie over normen, etcetera, maar
door bijvoorbeeld een tien minuten du
rende heldere inleiding over de schrij
ver, zijn denken en zijn werk.
J. v. d. K.
HILVERSUM I
NCRV: 18.00 Kerkorgelconc.: klass. en
mod. muz. 18.30 NNws. en weerpraatje.
18.45 Act. 19.00 Lichte muz. v.d. tieners.
19.40 Wereldpanorama. 19.50 Uit: licht
gevar. muz.progr. (opn.). 21.00 Reis
met onbekende bestemming, hoorspel.
21.30 Utrechts kamerkoor en solisten:
klass. en mod. muz. TROS: 22.00 Jazz-
muz. met commentaar. 22.30 Nws.
22.40 All-in: gevar. progr. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.15 Berich
ten. 18.20 Uitzending van het Gerefor
meerd Politiek Verbond: Duidelijkheid
s.v.p. Spreker: De heer J. van der
Jagt, lid van de Centrale Verbonds
raad. 18.30 Hoe: progr. voor onvolwas-
senen. 19.00 Jazz-rondo. 19.20 De Ne
derlander van morgen, lezing. 19.30
Nws. 19.35 Criterium: kunst nader be
schouwd. 20.00 Tot beter begrip to
nale en atonale muz.: muzikale lezing.
20.45 Reportage over Pakistan. VARA:
21.00 Reportage wereldkampioenschap
hardrijden op de schaats voor heren in
Gotenburg. 21.10 Viool en piano: klass.
en mod. muz. 22.30 Nws. 22.40 Act.
22.55 Lichte gr.muz. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I.
NTS/NOT: 10.20-12.00 Schooltelevi
sie. NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journ. 19.30
In kleur: Mr. Terrific: Stanley, de bok
ser, TV-feuilleton. STER: 19.56 Recla
me. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Re
clame. TROS: 20.20 Vrij worstelen.
20.45 Muzikale show. 21.15 Act.rubriek.
21.45 Danger Man: Menselijke ruilhan
del, TV-feuilleton. NTS: 22.40-22.45
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00 Journaal.
19.03 Weekjournaal, met titels voor ge
hoorgestoorden. 19.25 Opefl oog, tips
voor het vrije weekend. 20.00 Journaal
en weeroverzicht. STER: 20.16 Reel.
AVRO: 20.20 Peyton Place, TV-feuille-
ton. 21.05 In kleur: Sportpanorama.
21.50 AVRO's Televizier. NTS: 22.20-
22.25 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: klassiek vioolcon
cert (gr). 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten.
7.45 Moderne kamermuz. 8.00 Nws. 8.10
Stereo: Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Muzaiek:
gevarieerd progr. en kunstkroniek. (9.35
Waterstanden). 11.00 Nws. 11.02 Leren
leven met de oecumene, lezing. 11.17
Solistenkamer: muz. vraaggespr. KRO:
12.00 Stereo: Country and Western Ex
press (gr). 12.15 Marktberichten. 12.17
OverheidsvoorlichtingExportiviteiten.
Nieuws, wenken en adviezen op export-
gebied. 12.27 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten.
12.50 Zonder grenzen: een rubriek over
missie en zending. NRU: 13.00 Vliegen
de schijven: platenprogramma voor de
militairen. KRO: 14.00 P.M.: familie-
progr. (16.00—16.02 Nws.) NRU: 16.30
Franse les. HIRO: 17.00 Klankbeeld
over alcoholgebruik. KRO: 17.30 Voor
de tieners.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymnas
tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gr.muz. VPRO: 7.55 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Van de voorpa
gina: persoverzicht. 8.15 Z.O. 135: ge
varieerd progr. 10.30 Sores van Dorus:
licht programma. 10.50 Wegwijs: tips
voor trips en vakanties. 11.00 Nws.
11.02 Finalisten van het Britse Brass
band Concours 1966. 11.25 Oosteuropese
kroniek. 11.45 Stereo: Metropole orkest.
12.15 Voor nu en later, lezing. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30
Actueel sportnieuws. 13.00 Nws. 13.10
VARA-Varia. 13.15 Lichte gr.muz. voor
teenagers. 14.00 Uitlaat: progr. voor
twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine.
NRU: 15.00 Reportages van de wereld
kampioenschappen hardrijden op de
schaats voor heren, afgewisseld met
gr.muz. (16.00-16.02 Nws.) VARA: 16.30
Vervolg wereldkampioenschappen hard
rijden op de schaats voor heren. Voorts
lichte gr.muz. en eventueel tussen 17.30
en 18.00 actualiteiten en om 18.0018.15
Nws.
HILVERSUM III
KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: geva
rieerd progr. (10.00 en 11.00 Nws.) NRU:
12.00 Nieuws 12.02 Nieuwe grammofoon
platen. NCRV: 13.00 Nws. 13.02 Licht
instrumentaal sextet en solisten. 13.30
Zuidzee-serenade. 14.00 Nws. 14.02 Pro
gr. voor tieners en twens. 15.00 Nws.
15.02 Halte: progr. voor twintigers.
15.30 Country and western muziek. 16.00
Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.07 Licht pla-
tenprogr. 17.00 Nws. 17.02—18.00 Hier
en nu: sportshow en lichte gramm.muz.
VRIJDAG 23 FEBRUARI 1968
ÓÜITSLAND I.
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling
van gisteravond). 10.20 Ein Schloss, TV-
spel. 12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40
Journaal. 16.45 Upter .schwellen^eh S'e-
geln, TV-film. ƒ17.15 Politieke discussie.
17.55 Progr.-overz. 18.00-18.05 Nws. (Re
gionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19
Journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Ac
tualiteiten. 19.26 Graf Yoster gibt sich
die Ehre, TV-serie. 19.59 Progr.-overz.
WDR: 18.05 Belle und Sebastian, TV-
serie. 18.25 Goedenavond. 18.30 Jour
naal. 19.10 Pater Brown, TV-film. 19.40
Muzikaal zelfportret). 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Kleur: Carnavalspro
gramma. (22.00 Journaal, weerbericht
en wintersportberichten).
DUITSLAND II.
17.40 Wintersportweerber. 17.45 Nws.
en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.20
Sport. 18.55 Kleur: Hauptstrasse Glück,
TV-film. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en
act 20.00 Der Fall Potkov, documentai
re. Aansluitend: Nws. 21.35 Muzikaal
progr. 22.05 Reportages. 22.50 Nws.,
weerber., act. en wintersportweerber.
23.20 Korte internationale cultuurfilms.
Fonds
Vorige
kO€rs
1st*
not.
Nederland 1966-1
7
103%
104
Nederland 1966
6è
98%
9811
Nederland 1967
61
98%
99 ft
Nederland 1967
6
96
96%
Nederland 1965-1
5!
93 ft
93%
Nederland 1964-1
51
90%
90%
Nederland 1964
5
89%
89%
Nederland 1958
41
88%
88%
Nederland 1964
41
95%
95%
Nederland 1959
41
87%
87 ft
Nederland 1963-1
41
83%
83%
Nederland 1961
4
84%
84%
Nederland 1953
31
80%
80%
Ned. staffell. 1947
31
71%
71%
Nederland 1951
3t
91 ft
91 ft
Nederland 1953 1-2
31
83%
83%
Nederland 1950 1-2
31
73%
73%
Nederland 1954 1-2
81
76 ft
76
Ned. grootb. obl. 1946
3
82%
83
Ned. dollarlng. 1947
3
86%
86%
Bank v. N.G. wnb.l. '57
6
97%
97%
ld. 30-jar. 1958/'59
41
85«/«
85%
H.V.A.-mijen ver.
a.
116%
116%
A.K.U.
a.
69.7
70.8
Delimlj. f. eert.
83.6
82.6
Hoogovens n.r.c.v.a.
117
118
Philips gem. bezit v.
a.
119
119
Unilever c.vs.
105.3
106.1
Kon. Zout-Organon
157.5
157.9
Dordtsche Petr.
a.
701
704
Kon. Pe x. t
a.
155.9
156.6
H.A.L.
a.
76
76%
Java-China p n.r.c.v.a.
169
167V»
KX..M.
a.
193
197
Rotterd Lloyd
a.
143
143
Scheepvaartunie
a.
128%
128%
Bk. v. Ned. Gem. '65-1 51
95%
95%
Bank v. N.G '58 1-2-3
41
87
87%
Nat Bk. v Midd.Kr '66 7
101%
101%
Nat investeringsb. '65 51
94 ft
94%
Fr.-Gron. Hyp.b dw
6
02V»
92ft
Alb. Heyn wdlobl '55
4
131%
British Petrol. 1966
71
103%
103%
Bijenkorf
6
98%
98%
Co-op Ned. rjpuarbr.
145'/»
Ned Gasunie 1966
61
99%
99%
Ned. Gasunie
51
9411
94%
Philips dlr 250-100 '51
4
80%
80
Pegen 1-2 1U57
6
96
96 ft
Pgem 1957
6
95
95%
Rott Rijn Ptjpljnlj.
51
94%
94 ft
K.L.M. 15-Jarig
6
94%
94%
Ned. Spoorw. 57 1-2
41
90%
C'
90ft
(Slotkoersen van gisteren)
Berghuizer Pap.fabr. 41 94% 94%
Gelder Zonen v. 4Ï 88% 88%
Grasso's Kon. Mach.f. 5i 90%
Hoogovens 5! 113 113%
Meteoor beton 5! 85% 85%
Stokvis en Zonen 4! 90 90
Thomassen/Dr.-Verbl. 4è 109 109
Alg. Bank Ned. a. 227% 229%
Amrobank f20,— a. 46.6 47.2
Nationale Ned. eert. 620 630
Ned. Credietb. aand. b. 172 173
Ned. Middenstandsbank a. 91.5 90.8
Slavenburg's Bank a. 176 176%
Albert Heyn a. 1297 1285
Amstel Br. nj\c.v.a. 408% 410
Bergh en Jurg. f 250-1000 a. 207% 207
Blijdenst.-Will. f 1000 nreva 67 71
Lucas Bols a. 186 185.3
Bredero vast goed a. 135 138
Bredero ver. bedr. n.r. c.v.a. 364 364%
Buhrmann-Tetterode a. 466 462
Bijenkorf n.-r. c.v.a. 647 645
Calvé nj. c.v.a. 730% 738
Calvé com.pref.wd.nr. eert. 138% 137
Drentsch-overijs. houth. a. 117 11T
D.R.U. a. 323 325%
Edy emaille a. 75% 75%
Elsevier uitgeversmij. a. 316 315
Erdal mij. voor wasverw. a. 524 535
Excelsior metaalbuizen a. 64 63
Fokker a. 425 428
Gazelle rijwielfabriek a. 164 163%
Gelder (van) papier a. 114% 112%
Gist-Brocades a. 720 721
Grasso's kon. mach. fabr. a. 135 132%
Heineken's Bierbr. aand. 628 626
Holec aand. 153% 153
Interratio aand. 306
Kon. Ned. Papierfabr. a. 143% 135
Kon. Ned. Textielunie eert 49 50
Krasnapolsky La. 58 57.7
K.V T (kon ver. tap.) aand. 202% 205
Lips en Gispen eert 128% 125%
Meteoor Beton a. 112% 113%
Misset Uitgeversmij. a. 238 243
Naarden Chem. fabr. a. 535 535
Naeff gebr a. 168 168
Nedap ned app.fabr aand 143 140%
Ned Kabelfabrieken aand 264 262
Nelle, wed. J. van aand 369% 368%
Nyma n.r.c.v.a. 22% 22
Nttverdal-ten Cate a. 84 82
Overz Gas, nat. bez. v.al 92.4 91.5
Pakhoed a. 96.5 97.5
Paithe a. 60% 60%
Pont Houthanoel a.
Reesink en Co. a.
Scheveningen Expl.miJ.f. a.
Schok beton aand. b.
Schol ten Carton en Pap a.
Schuppen Sajetfabriek a.
Simon de Wit aand b.
Spaarne ver. bez. 500-100 a.
Technische Unie a.
Thomassen/Dr.-Verbl. f.a.
Twentsche Kabelfabriek a.
Ubbink-Davo a.
Unilever 1000 cert. 7cpr. a.
Veenendaalsche stoomsp. a.
Ver. Machinefabrieken a.
Ver. Touwfabrieken c.v.a.
Vredestein Rubb.br. c.v.a.
Vulcaansoort a.
Wessanen's Kon. Fabr. a.
Wilton-Fijen.-Bronsw. a.
Billiton le rubriek a.
Geldersche Tramw.mij a.
H.B.B. bel. depot 1-2 pb f.
Interbonds 1 pb f.
Vastgoedbel.fonds part. f.
Interunie f 50 a.
Robeco f50 a.
Rolinco f.
Unitas f 50 a.
Ver. Bezit v. 1894 f 50 a.
Canadian Pac. Railw. eert.
Int. Nickel Cy Can. cert.
Shell Can. (10 a.) cert.
A.T.T 15-10a33-l/3d cert
Anaconda cert.
Bethlehem Steel cert.
Chesapeake and Ohio cert.
Cities Serv. 10 a 10 dlr cert
Douglas Aircraft cert.
Dupont d.n. 10 a 5 dlr cert.
General Electric cert.
General Motors cert.
Kennecot* Copper cert.
Phillips Petroleum cert
R.C.A. cert.
Republic Steel cert.
Shell Oil cert.
Standard Brands 10 a cert
U.S Steel (10) cert.
Woolworth cert.
170%
170%
164
27.5
183
235
77
4311% 437
69
255
106.6
347
35%
107
27
181
235
257
105.5
347
34%
107
156
131
154
62%
180
157
135
153
63
89.2
159% 158%
825
55%
730
636
636
183.5
226.8
183.5
410
101.7
51%
110%
29%
523/4
40%
29%
825
59
730
635
639.5
183.5
225.8
182.5
409.5
101.5
50%
108%
29
52%
43%
30ft
62%
49%
90
161
87%
77%
39%
56*4
49%
42
63
•343%
40%
VOORBEURSKOERS
VAN HEDENMORGEN
Kon. Olie 156.40; Unilever 107.30;
Philips 119.00; Hoogovens 123.00; AKU
71.30.
AMSTERDAM, 22 februari Wat
hier en daar al werd verwacht, werd
donderdag op de beurs aangekondigd:
Internatio doet een bod op de aandelen
Van Swaay. Dit bleek uit de medede
ling, dat ih beide fondsen geen notering
zal worden opgemaakt in afwachting
van een communiqué.
Internatio is de internationale kre
diet- en handelsvereniging Rotterdam,
waarvan de aandelen woensdag 306 pet.
noteerden. De andere is Gebr. v. Swaay
maatschappij voor industriële onderne
mingen in Den Haag, met belangen in
Indonesië waarvan de notering de laat
ste dagen reeds opvallend was gestegen
tot 314. Met belangstelling werd het
communiqé afgewacht.
Verder werd met aandacht gekeken
naar de koersontwikkeling van Texo-
print, die woensdag zo verrassend om-
h<?og is gegaan en donderdag iets lager
werd geadviseerd op 155 160.
De markt was rustig, maar de koer
sen trokken in de eerste beursperiode
gelijdelijk aan, zodat het algemene as
pect bepaald niet ongunstig was. Uni
lever en Kon. Olie, die beide hebben
aangekondigd binnenkort de dividend-
voorstellen en jaarcijfers bekend te zul
len maken, openden reeds vast en lie
pen op, de eerste tot 106,20 de tweede
tot 156,80. Philips was 20 cent hoger en
AKU wist een gulden aan te trekken.
De belangstelling kwam merendeels van
de zijde van het publiek.
Overigens was het marktverloop zon
der veel betekenis, maar aan de vaste
kant voor de cultures, waarvan Amster
dam Rubber de 59 haalde en HVA 117,25.
De scheepvaarthoek was licht verdeeld
en kalm. Nederlandse staatsfondsen
daarentegen hebben hun reactie van
deze week, na de bekendmaking van de
nieuwe lening der BNG, helemaal over
wonnen. Ze waren aan de vaste kant.
In de tweede beursperiode ontstond
een drukke hoek in Unilever, die onder
vrij grote belangstellingo pliep tot 106,90.
Ook de andere internationals deden het
goed, hoewel niet altijd het hoogste ni
veau behouden bleef. AKU bleef zich
bewegen rondom 71,70. Hoogovens no
teerde in de eerste periode 118 en KZO
157,90. KLM was zeer vast op 197.
AMSTERDAM „Zolang de inves
teringen van het bedrijfsleven niet in
belangrijke mate toenemen, is geen be
langrijke opleving van de conjunctuur
in ons land te verwachten". Dit zegt de
directie van de Amsterdam-Rotterdam
Bank in haar verslag over 1§67.
„Weliswaar kan van' een verbeterde
conjunctuur in West-Duitsland 'n zeke
re stimulans voor onze economie uit
gaan, maar daar staat tegenover: de
gevolgen van de devaluatie van het
Pond Sterling, de sterk restrictieve
maatregelen van de Britse regering en
de beperking van de Amerikaanse in
vesteringen in het buitenland. Hierbij
komt dat de sluiting van het Suez-Ka-
naal ons land op de betalingsbalans in
1968 op jaarbasis ongeveer f300 mil
joen kost".
De juistheid van de Amerikaanse
maatregelen trekt de directie van de
Amro Bank in twijfel. „De Verenigde
Staten zijn nu in feite een land gewor
den met een gereglementeerd deviezen-
verkeer, wat voor velen toch wel een
teleurstellende ontwikkeling moet zijn",
zo zegt zij. „Zolang echter de binnen
landse fiscale en monetaire situatie
niet afdoende wordt gesaneerd, blijft t
zeer dé vraag of vain een wezenlijke
verbetering van de betalingsbalanspo
sitie sprake zal kunnen zijn".
ENSCHEDE De Twentsche Over
zee Handel Maatschappij heeft een
kwart van de f 3.3 miljoen schadever
goeding voor de nationalisatie van haar
bedrijven in Tanzania ontvangen. De
betaling van de laatste van de vier
termijnen moet 1 februari 1971 zijn ge
beurd. De regering van Tanzania be
taalt van het moment van de nationa
lisatie af (in februari 1967) 6 pet. rente
over het uitstaande saldo. Alle op het.
moment van de nationalisatie open
staande handelsschulden, ook die aan
de moeder- en de zustermaatschappijen,
zijn afgerekend.
Ondanks de nationalisatie zijn de
resultaten van de T.O.H.M. over 1967
bevredigend. De kantoren van de doch
ters in Kenia en Oeganda hebben hun
bedrijf ongehinderd kunnen voortzetten.
De zaken buiten Oost-Afrika werden
verder uitgebreid. De jaarvergadering
zal, onvoorziene omstandigheden voor
behouden, zoals gebruikelijk in juni
worden gehouden.
DELFT De Koninklijke Fabriek F.
W. Braat zal een bod uitbrengen op.
Frits M. Beukers Verwarmings Mij. in
Schiedam. Deze familievennootschap
met een honderd man personeel richt
zich op het ontwerpen en aanleggen
van installaties voor centrale verwar
ming, ventilatie en luchtbehandeling.
Via een dochteronderneming, Handel-
mij. Schiedam wordt gehandeld in ar
tikelen bestemd voor de verwarmingsin
dustrie.
Naar de directie ons meedeelde is de
afdeling centrale verwarming van Braat
even groot als die van Beukers. „Het is
een fusie van op dit gebied gelijkwaar
dige partners. Voor het personeel zal
de fusie geen enkel gevolg hebben. In
tegendeel, wij hebben de mensen hard
nodig. De aanleiding tot de fusie is de
wens om te komen tot grotere eenhe
den."
Braat en haar dochterondernemingen,
waaronder Nijhuis-Alkono, legt zich
voornamelijk toe op de produktie van
stalen, aluminium en kunststof ramen,
deuren en gevels, lichtkappen, liftdeu
ren, convectorkasten en licht construc
tiewerk, het thermisch verzinken in
loondienst, de montage van verplaatsba
re binnenwanden, alsmede activiteiten
op het gebied van verwarming, ventila
tie en luchtbehandeling.