Drastische reorganisatie
nodig in wolindustrie
Overheid moet ook met
schenkingen bijspringen
Meeste slachtoffers
zijn jongemannen
In Harden berg meer dan
16 pet werkloosheid
WIELGRAVER MET REUZENCAPACITEIT
Bruggen op Zomerzegels
119 ontslagen
bij bedrijf in
Etten-Leur
Roolvink's ingrijpen herinnert
aan „onwaarachtige tijd"
Deltalijnwordt duur stukje spoonveg
12 S
Prof. Goldschmidt bracht rapport uit:
Jongens groeven
wapentuig op
in duinen van
Walcheren
Gestolen koffer
met dure camera
uit water gevist
Purmerend gaat
schrikkelbaby's
weer verrassen
Tegelberg
uit de vaart
CORRUPTIE
IN NIGERIA
Jongeren trekken weg wegens
gebrek aan arbeidsvariatie
In hoek waar de
klappen vallen
N.V.V. over de loonpolitiek:
VIJFTIG MILJOEN
KERNFACTOREN
ONDERBEZET
RAPPORT OVER VERKEERSONGELUKKEN
NEDERLAND
NEDERLAND
c NEDERLAND
NEDERLANDM4D+c NEDERLAND
DAGRITME
Theologen praten
over interpretatie
van revolutie
Trekpaarden
ZATERDAG 24 FEBRUARI 1968
TILBURG De Nederlandse wolindustrie en met name die van de z.g.
strijkgarens maakt zich op voor een drastische reorganisatie. Nodig zijn:
J Een bundeling van krachten en modernisering van machines, organisatie
en verkoopbeleid;
2 Financiële steun van de overheid om de reorganisatie die zo'n vijftig
miljoen gulden zal kosten mogelijk te maken;
J Een nieuw beroep op artikel 226 van het Verdrag van Rome, zodat tijdelijk
de markt verstorende Italiaanse invoer aan banden kan worden gelegd; mi
nister De Block (Economische Zaken) heeft al toegezegd zich hiervoor te
zullen inspannen.
Na enkele jaren van Intensief onder
zoek is de Tilburgse hoogleraar dr. H.
O. Goldschmidt met een lijvig rapport
over de wolindustrie gekomen. Zijh
aanbevelingen zijn inmiddels in princi
pe aanvaard door de Tilburgse fabri
kanten. Het woord is nu aan de over
heid om te zeggen wat het haar waard
is deze bedrijfstak in stand te houden.
Gezien de allerminst rooskleurige
gang van zaken in de laatste jaren, zul
len de ondernemers de sanering onmo
gelijk alleen kunnen betalen. De over
heid zal moeten bijspringen aldus het
rapport en niet alleen met leningen,
garanties en rentesubsidies, maar ook
met schenkingen. Als dit laatste niet
gebeurt dan zou het rendement van de
bedrijfstak nu gemiddeld nul, maar
na sanering zo'n zestien procent te
lange tijd onder druk staan.
Als zijn aanbevelingen uitsluitend
gericht op de sector strijkgarens
worden uitgevoerd, voorspelt prof.
Goldschmidt goede levenskansen voor
de wolindustrie. Alleen al op de produk-
tiekosten kan dan zo'n zestien- tot ne
gentien miljoen per jaar worden be
spaard/Daartegenover staan wel hoge
re uitgaven voor speurwerk, markton
derzoek en versterking van de staf. De
sanering zal overigens nog zo'n vijfhon
derd mensen uit hun baan verdrijven.
De hoogleraar becijfert, dat voor het
opruimen van oude machines en fabrie
ken en het afvloeien van overtollig per
soneel zo'n 25 miljoen gulden nodig is.
Voor de diepte-investeringen (o.m. de
aanschaf van moderne machines) is
)iog eens 25 miljoen nodig.
Wat de financiering van de gebundel
de bedrijven betreft, denkt prof. Gold
schmidt bijv. aan een houdstermaat
schappij waarin de afzonderlijke be
drijven worden ingebracht en waarin
de overheid als tegenprestatie voor
haar steun „een vinger in de pap mag
MIDDELBURG De politie van
Middelburg heeft een hele voorraad
wapens, waaronder vliegtuigmunitie,
geweren, een pistoolmitrailleur, hand
granaten en scherpe geweerpatronen,
in beslag genomen. Twee jongens van
veertien en zeventien jaar uit Middel
burg hadden het oorlogsmateriaal bij
elkaar gezocht in de Walcherse duinen
en het als speelgoed mee naar huis ge
nomen.
Daar vond de politie het in de kamer
tjes van de jongens. Het wapentuig is
afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog.
De zaak werd door de politie ontdekt,
doordat een dertienjarige jongen uit
Zoutelande spelend met een met scherp
geladen geweer door een opperwacht
meester van dc rijkspolitie in de dui
nen werd aangetroffen.
De jongens bekende het wapen door
ruil van de Middelburgse jongens te
hebben gekregen. Hierna ging de poli
tie in Middelburg op onderzoek uit en
ontdekte een heel voorraadje wapens.
Ze zal proces-verbaal opmaken wegens
overtreding van de vuurwapenwet.
De rijkspolitie is een onderzoek begon
nen of er in de Walcherse dorpen nog
meer kinderen zijn, die van dit gevaar
lijke speelgoed in hun bezit hebben.
Als resultaat hiervan zijn al bij zeven
jongens in de kustdorpen op het ei
land wapens in beslag genomen. Zo
lang het onderzoek niet geheel afgeslo
ten is, wil de rijkspolitie geen verdere
mededelingen doen ovèr de soort, de
hoeveelheid en de plaatsen waar de
wapens in beslag genomen zijn.
UTRECHT De rijkspolitie heeft
uit het riviertje de Linschoten een tele
visiecamera van vijfduizend gulden op
gevist. De camera was in de nacht van
12 op 13 februari in Maassluis gestolen
uit een auto van de Amsterdamse fir
ma Brandstedcr. De Hagenaars J. A. H.
(22) en A. G. (28), die enkele dagen
geleden zijn gearresteerd en die van
nog 49 andere inbraken worden ver
dacht, hebben deze diefstal bekend.
Toen de politie had vernomen, dat ze
de camera in de Linschoten hadden ge
gooid, is ze in aanwezigheid van een
van de arrestanten in het dorp Lin
schoten gaan dreggen. Dit leverde ech
ter geen resultaat op. Maar toen men
voor alle zekerheid met de auto langs
het riviertje een eindje in de richting
van Woerden reed, zag men de in een
koffer verpakte camera drijven. De
apparatuur was nog droog en Onbe
schadigd.
hebben".
Uitgaande ran de huidige marktver
houdingen, kunnen de spinactiviteiten,
volgens het rapport, het best in een on
derneming worden ondergebracht. Voor
het weven van de damesstoffen zijn
drie (mi zes) bedrijven voldoende, elk
uitgerust met 48 spoelloze getouwen.
Het weven van de herenstoffen kan ge
beuren in twee (nu drie) fabrieken, die
daarbij tevens de kamgarenstoffen
voor hun rekening nemen.
Verder zal Tilburg zich moeten gaan
specialiseren op stoffen voor modieuze
kleding, een markt, die nog het meest
stabiel is. Hierbij zal sterk moeten
worden gelet op de Duitse confectie-in-
dustrie.
Dat het de bedrijfstak minder goed
gaat blijkt uit het volgende verloop:
Sinds 1954 liep de produktie voor
het binnenland terug van 13,6 naar
5,9 miljoen vierkante meter.
Het aantal producerende bedrijven
daalde door liquidatie en fusie van
32 naar 10 en het aantal personeelsle
den verminderde in vijf jaar tijd met
3500 man tot 5000 man.
Het binnenlandse marktaandeel van
onze industrie is gedaald van 66
procent in 1960 tot 37 procent in 1966.
Het rapport noemt drie kernfactoren,
die verantwoordelijk zijn voor deze
trieste ontwikkeling:
1 De concurrentie uit het Italiaanse
wolcentrum Prato heeft door de
PURMEREND De gemeente Pur
merend houdt er een wat wonderlijke
traditie op na. Zij beschouwt zich als
een soort peetmoeder van alle kinderen,
die op 29 februari worden geboren en
dus maar een keer in de vier jaar hun
verjaardag kunnen vieren op hun ge
boortedag.
In 1960 is in Purmerend een schrik
keljaarcomité gestart met zijn activi
teiten. In 1964 werd er een vervolg aan
gebreid en ook nu staat het comité klaar
om alle kinderen, die a.s. donderdag
worden geboren en van wie een geboor
tekaartje wordt gezonden aan het ge
meentehuis te Purmerend, te verras
sen met een lepeltje met het wapen van
de stad.
Door deze actie beschikt het gemeen
tebestuur van Purmerend over een
fraaie verzameling geboortekaartjes.
Zowel in 1^60 als in 1964 werden er
meer dan 500 ontvangen. Ongetwijfeld
zullen ook na Schrikkeldag 1968 meer
dan 500 geboorteaankondigingen van
schrikkelbaby's op het gemeentehuis
worden bezorgd.
Europese eenwording vrij baan gekre
gen. Het aandeel van Prato in het bin
nenlandse verbruik steeg van drie pro
cent in 1954 tot 48 procent in 1966. Het
gemiddelde prijspeil van de Italiaanse
invoer ligt op ongeveer de helft van
dat van andere naar Nederland expor
terende landen.
In een afzonderlijk rapport worden
als sterke punten van Prato behalve de
lage prijs genoemd: korte levertijden,
smaakvol uitgevoerde qollecties en stijl
van zakendoen, die vooral confectio
nairs in het massagoed aanspreekt.
Juist wat deze punten betreft, valt er
voor de Tilburgse wevers een achter
stand in te halen.
2 De Nederlandse industrie van da-
mesconfectie is een steeds onzeker
der afzetgebied geworden voor Tilburg
se stoffen. Onder druk gezet door de
grote detailhandel, is zij uitgeweken
naar goedkopere stofsoorten.
3 De toenemende medegevoeligheid
maakt het vooral in de damesstof
fen moeilijk om aan de gevraagde le
vertijden te voldoen.
Als gevolg van een en ander bleef
het produktie-apparaat in de onderne-
mihgen langdurig onderbezet. De ren
tabiliteit kwam onder druk met als
gevolg dat diepte-investeringen (mo
dernisering van het machinepark) uit
bleven.
Overigens wordt de structuur van de
financiering in het algemeen niet on
gunstig genoemd. Slechts in bescheiden
mate werd het vreemd vermogen gefi
nancierd.
HONGKONG Het Nederlandse pas-
sagierschip „Tegelberg" heeft zijn thuis
haven Hongkong verlaten voor zijn
laatste reis. De dertig jaar oude en
14.300 ton metende Tegelberg is de
eerste van een serie van vier passa
gierschepen, die de Royal Inter Oceah
Lines dit jaar uit de vaart zal nemen
in verband met de opheeffing van de
passagiersdienst op haar Verre Oosten-
Afrika-Zuid-Amerilca lijn.
De andere zijn de Tjitjalengka, Bois-
sevain en Ruys, alle wel bekend onder
de toeristen naar dit deel van de we
reld.
Op zijn laatste reis bezoekt het schip
de Japanse havens Kobe, Nagoya en
Yokohama en keert dan medio maart
in Hongkong terug, waar het van zijn
losse inventaris, zoals servies, meubi
lair en stoffering, ontdaan zal worden.
Een speciale bemanning brengt het
daarna naar Taiwan, waar het uitein
delijk op de schroothoop van een
scheepssloper zal beladen.
Genoemd naar een van de directeur
oprichters van de „Koninklijke Paket-
vaart Maatschappij", begdn de „Tegel
berg" haar carrière in de luxueuze
lijndienst tussen het toenmalige Neder-
landsch Oost-Indië en Afrika.
Na e^t verbouwing in 1947, werd het
schip voor het eerst ingezet in de pas
sagiersdienst van de RIL tussen het
Verre Oosten, Afrika en Zuid-Amerika.
In plaats van passagiersschepen, ko
men vier snelle vrachtschepen op deze
route. De „Straat Holland" kwam kort
geleden als eerste in de vaart.
Bij de Hoogovens te Umuiden is
een wielgraver ingezet bij de tus-
senopslag van grond- en hulpstoffen.
Het gevaarte heeft een totale lengte
van circa 85 meter en een gewicht van
600 ton. Het bestaat uit een op rails
verrijdbaar portaal, waarop 'n zwenk-
arm rust van 45 meter lengte. Het
graafwiel heeft een diameter van 5,7
meter. Capaciteit: 3.500 ton erts per
uur bij opbrengen en 2.200 ton bij af
graven.
AMSTERDAM In Nederland sterven per jaar 2700 mensen ten gevolge van
verkeersongelukken en circa 40.000 mensen raken er ernstig door gewond. Ver
keersongelukken vormen b(j mannelijke personen van 5 tot 35 jaar verreweg de
belangrijkste doodsoorzaak en een belangrijke oorzaak van ernstig letsel.
Sedert 1950 is het aantal doden tweeëneenhalf maal zo hoog geworden en het
antal gewonden ruim drie maal. Het aantal motorrijtuigen is bijna verzesvoudigd.
Van 1950 tot 1964 is onder autobestuurders het aantal doden verzesvoudigd en het
aantal gewonden ruim drie maal. Het aantal motorrijtuigen is byna verzesvoudigd,
en het aantal gewonden vijftien maal zo groot geworden. Voor alle leefftijden te
zamen nemen onder de doden de voetgangers nog altijd de eerste plaats in, ge
volgd door fietsers, bromfietsers, passagiers en bestuurders. Onder de gewonden
staan bromfietsers bovenaan (een derde deel), nemen passagiers de derde en voet
gangers de vierde plaats in en komen fietsers en bestuurders resp. op de tweede
en vijfde plaats, evenals bij de doden.
Dit zijn enkele cijfers uit het rapport
„Wegverkeersongevallen", een epide
miologische studie, die het Instituut
voor Preventieve Geneeskunde TNO
afdeling Sociale Hygiëne, heeft doen
verschijnen. Deze monografie is sa
mengesteld door J. H. de Haas, J. T.
P. Bonte en J. II. de Haas-Postema.
Het hoofdprobleem van de verkeers
ongevallen vormen zo staat in het
rapport jongemannen van 15
tot 29 jaar. Vah deze leeftijdsgroep stij
gen de sterfte- en ernstig letsel-cijfers
zonder onderbreking veel meer dan op
de andere leeftijden.
Bijna 30 pet van de doden en 43 pet
van de ernstig gewonden (45 pet van
mannelijke en 35 pet van vrouwelijke)
vallen in de categorie van 15- tot 29-ja-
rigen. Bij mannen van 5 tot 34 jaar
en bij meisjes van 15 tot 19 jaar vor
men verkeersongelukken de belangrijk
ste doodsoorzaak, tot ruim 40 pet van
de totale sterfte bij jongemannen van
15 tot 24 jaar.
Bijna de helft van het aantal over
ledenen steerft ter plaatse van het onge-
s»<« tMtfWtiWUS
- Mtu) airtTfT^tWl*ItéA
IPJWIWO «»T*VV
v*K «(WCMHWMWW»» nimwimw» WÊÊKKÊ M f» nt<**B*wvö -
■MHHMMI
DEN HAAG Van 9 april t/m 25 mei zullen de Zomerzegels 1968 verkrijgbaar
zjjn. De serie bestaat uit vijf frankeerzegels met toeslag, naar een ontwerp van
de heer R. J. Draijer uit Den Haag. Tekst en waardecijfers werden verzorgd
door de heer P. C. Cossee, eveneens uit Den Haag.
De frankeerzegels hebben de volgende waarden, voorstellingen en kleuren:
Kleuren Waarde Voorstelling tevens bijzondere tekst
groen 12 8 ct „Sint Servaasbrug Maastricht"
omber 15 10 ct „Magere Brug Amsterdam"
rood 20 10 ct „Spoorwegbrug Culemborg"
grijs 25 10 ct „Van Brienenoordbrug Rotterdam"
blauw 45 20 ct „Zeelandbrug" (Oosterschelde)
De prijs van de serie is f 1,75.
De zegels zijn voor frankering geldig tot en met 31 december 1969.
luk. Van de niet ter plaatse overledenen
sterft tweederde deel binnen 24 uur en
eentiende deel in de rest van de eerste
week. Buiten de bebouwde kom ster
ven anderhalf maal zoveel mensen ter
plaatse van het ongeluk als binnen de
bebouwde kom.
Bijna 60 pet van de sterfte is het ge
volg van ongelukken op het platteland
en minder dan 20 pet in de grote stad.
Tweederde deel van de ernstige gewon
den wordt binnen de bebouwde kom
getroffen, voornamelijk in gemeenten
zonder ziekenhuis of met een klein zie
kenhuis. Buiten de bebouwde kom zijn
twee en een half maal en binnen de be
bouwde kom anderhalf maal zoveel
ernstig- als lichtgewonden. De situatie
wordt geleidelijk gunstiger voor de gro
te stad en ongunstiger voor het platte
land.
Men heeft ook statistisch nagegaan
wat de „ongeluksdagen" zijn. Voor
mannen is donderdag een gunstige
en woensdag een ongunstige dag ge
bleken. Voor vrouwen resp. dinsdag
of zondag en vrijdag.
Het aantal mannelijke slachtoffers
van 15 tot 24 a 29 jaar en vrouwelijke
slachtoffers van 15 tot 40 a 50 jaar is
per weekenddag hoger dan per werk
dag.
Het dagritme laat zien, dat bij man
nen de top van 16 tot 20 uur op werk
dagen eenderde deel eist van alle do
den en bij vrouwen de middag van 14
tot 20 uur de helft. Het piekuur ligt
voor beide geslachten tussen 17 en 18
uur met 1/7 deel van alle slachtoffers.
Van 1962 tot 1964 is deze piek bij man
nen hog hoger geworden en bij vrou
wen iets lager.
In de tweede helft van een weekend
dag (12-24 uur) valt 70 pet van alle do
den en gewonden. Het eerste uur na
middernacht van zaterdag op zondag
eist twee en een half maal zoveel man
nelijke doden als het uurgemiddelde.
Onder de doden in de avond- en
nachturen (de helft van de sterfte van
20 tot 29 jaar) domineren jonge volwas
senen. Gedurende het piekuur zijn 30-
tot 64-jarigen de meest bedreigde groep
en op de uren van aan- en uitgaan van
scholen overwegend de kinderen. Het
dagritme van de gewonden vertoont
een overeenkomstig beeld als van de
doden.
In internationaal verband neemt Ne
derland, aldus het rapport, wat betreft
de sterfte ten gevolge van verkeerson
gelukken (voor alle leeftijden teza
men) een middenpositie in, maar de
stijging van deze sterfte gaat sneller
dan in andere landen, speciaal in de
leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar. In de
landen met de hoogste sterftecijfers
(West-Duitsland en Zwitserland) is de
sterfte van 20- tot 24-jarige mannen
dalend: Noorwegen en Schotland ver
tonen de gunstigste cijfers.
De sterfte door ongelukken met mo
torvoertuigen blijft in alle landen in
bijna alle leeftijdsklassen voor beide
seksen toenemen; in alle landen domi
neert het sterke geslacht in extreme
mate.
LAGOS Vier oud-ministers van de
staat van het westen in rjjgeria heb
ben een week de tijd gekregen om
56.000 Nigeriaanse ponden (ongeveer
480.000 gulden) terug te storten in de
staatskas, omdat zij zich dit bedrag tij
dens hun ambtstermijn onrechtmatig
zouden hebben toegeëigend.
ETTEN-LEUR Het installatiebe
drijf N.V. De Weerd in Etten-Leur
heeft vrijdag al zijn 89 werknemers ont
slag aangezegd. Dit ontslag gaat on
middellijk in. Vorige week was het be
drijf reeds surséance van betaling ver
leend en kreeg een dertigtal werkne
mers ontslag. Het bedrijf was snel ge
groeid: twee jaar feleden werd een ge
heel nieuw fabriekscomplex gebouwd.
Dit massale ontslag treft een groot
aantal verwarmingsmonteurs en instal
lateurs van gas en water, alsmede on
geschoolde krachten. Het is niet uitge
sloten, dat op korte term ij n faillisse
ment zal volgen. Er bestaat nog onze
kerheid omtreht de vraag of de ontsla
genen tijdens de wettelijke termijn hun
loon doorbetaald zullen kunnen krijgen.
Dat kan pas worden vastgesteld als
men een financieel overzicht heeft ge
kregen.
GENèVE Veertig vooraanstaande
theologen, onder wie een aantal rooms-
katholieke, zullen van 17 tot 23 maart
in Zagorsk bij Moskou van gedachten
wisselen over de theologische interpre
tatie van de revolutie.
De veertig theologen uit Oost en
West zullen in een verslag voor de as
semblee van de Wereldraad van Ker
ken, die in juli in Uppsala bijeenkomt,
hun visie geven op de verhouding tus
sen de theologie en het huidige sociale
denken. Een van de onderwerpen die
in Zagorsk bestudeerd zullen worden,
is „de theologische interpretatie van
de huidige omwenteling op sociaal ge
bied en speciaal' van de revolutionaire
doorbraak van sociale systemen en in
stellingen".
De Wereldraad heeft een oproep ge
daan om twee miljoen frank bijeen te
brengen voor een uitbreiding van hpt
hulpwerk in Viëtnam. In Zuid-Viëtnam
zijn 75 mensen onder wie artsen,
verpleegsters en sociale werkers, in
oecumenisch verband bij het hulpwerk
betrokken, terwijl in Noord-Viëtnam
medische bijstand wordt gegeven in sa
menwerking met het Rode Kruis.
HARDEN BERG De industriekern ledenberg zit in een kringloop van
problemen. Met de groei van de werkgelegenheid is het de laatste jaren te lang
zaam gegaan, de verscheidenheid in het werk nam ook niet toe. Resultaat van
de stokkende ontwikkeling is: sterk omhoog lopen van de werkloosheid en
vlucht van de bevolking naar andere gebieden. Met meer dan zestien procent
werklozen verkeert deze industriekern in Overijssel nu in een benauwende situ
atie. Zonder veel uitzicht dat het spoedig beter zal gaan.
Hardenbcrg zit in de hoek waar de
klappen vallen. Ook in de omringende
gemeenten zit de werkloosheid op piek-
hoogte. In Avereest met tien procent,
Gramsbergen 14,5 en Ommen 10,9 pro
cent. Hoeveel zwaarder de werkloos
heid in dit deel van Overijssel aan
komt dan in andere delen van de pro
vincie, bewijzen de volgende cijfers:
Deventer 3.1 procent, Enschede 7,4
Almelo 5,5, Oldenzaal 5,8 en Zwolle 3,5.
Waarin zit nu dat hoge percentage
van Hardenberg? Wat voor mensen
lopen er zonder werk? Onder de twin
kelende klanken van het carillon in de
toren van het gemeentehuis geeft bur
gemeester J. A. N. Slot op die vraag
het volgende antwoord:
„De werkloosheid zit vooral in de
bouwvakken en onder de losse arbei
ders. Kijkt u maar eens op dit staat
je. Daar ziet u 638 werkloze bouwvak
kers en 169 werklozen onder de losse
arbeiders. Daar zitten veel mensen bij,
die vroeger in de landbouw hebben ge
werkt. Toen daar geen brood meer in
zat, gingen ze in ander buitenwerk.
Zoals de wegenbouw en het cultuur
technische werk".
Er zitten onder die werklozen nog
al wat ouderen. Die zijn, volgens de
burgemeester, moeilijk om te scholen
voor werk in de industrie. Maar is
daar dan werk?
„Kijk u moet het zo zien", zegt de
burgemeester. Hij neemt zijn bril van
zijn neus en verklaart dan: „Tien jaar
geleden was hier nog geen vierkante
meter industrieterrein. Sindsdien heb
ben we een modern terrein, waar be
drijven op kunnen komen en wordt ge
werkt aan een tweede industrieterrein.
UTRECHT Het NVV heeft de in
druk, dat minister Roolvink ernaar
streeft een grotere greep op de loonpo
litiek te krijgen dan anderen voor hem.
Zijn optreden roept herinneringen op
aan zijn bemoeienissen met de lonen
als staatssecretaris, een periode die
door de voorzitter van het college van
Rijksbemiddelaars is gebrandmerkt als
„de meest onwaarachtige" die ons land
heeft gekend.
Het NW is van oordeel, dat de
„vrije" loonpolitiek, zoals de vakbewe
ging die met de werkgeversorganisaties
is overeen gekomen en zoals de rege
ring die heeft aanvaard, er op neer
komt, dat de minister slechts in „uit
zonderlijke" .gevallen zijn „uiteindelijke
verantwoordelijkheid" laat gelden. Het
is voor het NVV een raadsel hoe het op
treden van de minister met betrekking
tot de eerste serie collectieve arbeids
overeenkomsten voor 1968 te rijmen
valt met de afgesproken spelregels.
De cao's, waarvan de termijn, waar
binnen goedkeuring moet volgen, met
drie weken is verlengd, betreffen het
schoonmaakbedrijf, het glazenwassers-
bedrijf, de lederwarenindustrie, de
Apothekers-assistenten, de havens en
de ondernemingen Hypsos, Gielissen,
Stegman (alle drie betrokken bij ten-
toonstellingsbouw), Balamundi en
Houtindustrie Brabant-Aalst. De ver
lengingsperiode voor deze cao's eindigt
29 februari. Het NVV is benieuwd hoe
minister Roolvink zal oordelen.
BOLZANO (Italië) De Nederlan
der C. S. uit Leerdam is door de rech
ter te Bolzano veroordeeld wegens
moord, omdat hij een ongeluk op de
weg heeft veroorzaakt, waarbij drie
mensen om het leven zijn gekomen.
Hij werd bij verstek voorwaardelijk
tot anderhalf jaar veroordeeld. Het on
geluk had plaats in juli 1964 te Bolzano.
De auto, die bestuurd werd door S.,
reed op het midden van weg en bots
te tegen een Italiaanse vrachtauto,
die hem tegemoet reed. Na- de botsing
reed de vrachtauto Over een andere
auto heen, waardoor drie Nederlandse
inzittenden, allen uit Eindhoven om het
leven kwamen. De heer S. en vier van
zijn reisgenoten werden gewond.
Vorig jaar kwamen er twee nieuwe be
drijven uit de metaalsector bij en
groeide het aantal arbeidsplaatsen met
118. Dat was op zich nog niet eens zo
slecht. Maar de narigheid is dat we te
weinig variatie hebben in het werk. We
hebben bijvoorbeeld veel te weinig
dienstverlenende bedrijven".
Er kwam dus wel wat werk bij
maar lang niet genoeg. Het gebrek aan
variatie maakt, dat verscheidene in
woners van Hardenberg de wijk ne
men. Lange tijd gingen er meer men
sen uit de gemeente weg dan er in
kwamen. Vanaf 1966 ging het beter,
maar nu zit er weer dc klad in de be
volkingsgroei. Voornaamste oorzaak:
Te weinig vertrouwen in de toekomst
mogelijkheden. Nadelig voor Harden
berg is vooral, dat de meeste vertrek
kers jonger zijn dan dertig jaar.
Betekent dit alles nu, dat deze ge
meente, die met hulp van de regering
een goede aanzet van de industrialisa
tie kréég na de oorlog, nadat de be
staansmogelijkheden uit het veenaf-
graven waren opgehouden, eigenlijk
niet veel verder is gekomen?
„O nee", werpt burgemeester Slot
tegen. „Hardenberg is een gelukkig
voorbeeld van het juiste richten van
de regeringspolitiek. Zonder stimulan
sen was er een enorme uittocht van
de bevolking gekomen. Dank zij die
hulp hebben we nu 32 industriële be
drijven, waar ongeveer 1700 mannen
werken. Maar wel is gebleken, dat je
er met industrie alleen niet komt. In
de dienstensector moet ook het nodige
gebeuren."
Ook vindt burgemeester Slot het
betreurenswaardig, dat de verbindin
gen naar Noordoost-Overijssel zijn ach
tergebleven. Rijkswaterstaat heeft het
noorden en het oosten te veel verge
ten met de wegenaanleg.
„Er loopt min of meer een rechte
lijn van industrie-ontwikkeling van
Delfzijl naar Twente. Als de Eemsha-
ven in Groningen er is en er komen
van daar naar Twente vlotte weg- en
spoorwegverbindingen plus een ka
naal, dan bevorder je daarmee dat al
de industrieplaatsen in dat gebied
meer te bieden hebben."
De burgemeester komt in het ge
weer, als wij hem vragen, of alles niet
beter zou zijn gegaan als er minder
industriekernen waren. Dus wat meer
concentratie van werk. Hij draait in
zijn stoel en zegt:
„Met minder kernen dwing je de
industrie tot een beperkte keuze. Dat
zou verkeerd zijn, want je moet toch
ook rekening houden, met de smaak
van de ondernemers.
Dc trekpaardeptheorie, die minister
Bakker enkele jaren geleden, toen hij
nog staatssecretaris van Economische
Zaken was, verkondigde, is natuurlijk
wel gezond, want ook wij profiteren
van een groot centrum in de buurt,
namelijk Twente. Maar daarmee moet
je de industriekernen niet van de baan
schuiven. Er moet zoveel mogelijk op
gewerkt worden de industrieën daar
naar toe te laten gaan, waar ze graag
willen zitten".
Hardenberg, dat met z'n tijd mee
gaat het grote nieuwe gemeente
huis is daar een sprekend voorbeeld
van heeft alles zo gunstig mogelijk
opgeschud om de industrie te trekken.
De hulp die de regering daarbij geeft
loopt dit j jaar af. Burgemeester Slot
rekent er' vast op, dat zijn gemeente
in het nieuwe industrialisatiebeleid ook
weer mee zal lopen.
SCHIEDAM Als ooit de plannen van de spoorwegen, om
een Deltalyn te maken van Schiedam naar Zeeland of Bra
bant, doorgang vinden, zal dat op IJsselmonde de aanleg
vergen van ongetwijfeld het duurste stukje spoorbaan van
Nederland: 400 miljoen gulden.
In een ontwerp-streekplan van Rijnmond is ruimte voor die
lijn gereserveerd naast en onder de rijksweg, die van de Be-
neluxtunnel naar de toekomstige Zoomtunnel voert. Het ge
hele traject zal die spoorbaan vrijwel geheel ondergronds af
leggen. De spoorbaan vindt op zijn route het achttien meter
hoge stervormige kruispunt bij de Zuidelijke Randweg om
Rotterdam en dat is slechts enkele kilometers ten zuiden
van de spoorwegtunnel, die naast de Beneluxtunnel moet
worden gelegd.
Het is teveel gevergd van een trein om van vijftien meter
onder de waterspiegel tot achttien meter boven het maai
veld te komen. Bovendien moet hij dan bij Poortugaal weer
onder de Oude Maas duiken. Daarom zal de baan ook onder
het sterviaduct worden gevoerd. Het is niet te verwachten,
dat de spoorwegen die lijn zullen aanleggen zolang de lijn
Rotterdam-Dordrecht in de noord-zuid-verbinding nog enig
soelaas biedt.