Drastische reorganisatie nodig in wolindustrie Overheid moet ook met schenkingen bijspringen Meeste slachtoffers zijn jongemannen In Harden berg meer dan 16 pet werkloosheid WIELGRAVER MET REUZENCAPACITEIT Bruggen op Zomerzegels 119 ontslagen bij bedrijf in Etten-Leur Roolvink's ingrijpen herinnert aan „onwaarachtige tijd" Deltalijnwordt duur stukje spoonveg 12 S Prof. Goldschmidt bracht rapport uit: Jongens groeven wapentuig op in duinen van Walcheren Gestolen koffer met dure camera uit water gevist Purmerend gaat schrikkelbaby's weer verrassen Tegelberg uit de vaart CORRUPTIE IN NIGERIA Jongeren trekken weg wegens gebrek aan arbeidsvariatie In hoek waar de klappen vallen N.V.V. over de loonpolitiek: VIJFTIG MILJOEN KERNFACTOREN ONDERBEZET RAPPORT OVER VERKEERSONGELUKKEN NEDERLAND NEDERLAND c NEDERLAND NEDERLANDM4D+c NEDERLAND DAGRITME Theologen praten over interpretatie van revolutie Trekpaarden ZATERDAG 24 FEBRUARI 1968 TILBURG De Nederlandse wolindustrie en met name die van de z.g. strijkgarens maakt zich op voor een drastische reorganisatie. Nodig zijn: J Een bundeling van krachten en modernisering van machines, organisatie en verkoopbeleid; 2 Financiële steun van de overheid om de reorganisatie die zo'n vijftig miljoen gulden zal kosten mogelijk te maken; J Een nieuw beroep op artikel 226 van het Verdrag van Rome, zodat tijdelijk de markt verstorende Italiaanse invoer aan banden kan worden gelegd; mi nister De Block (Economische Zaken) heeft al toegezegd zich hiervoor te zullen inspannen. Na enkele jaren van Intensief onder zoek is de Tilburgse hoogleraar dr. H. O. Goldschmidt met een lijvig rapport over de wolindustrie gekomen. Zijh aanbevelingen zijn inmiddels in princi pe aanvaard door de Tilburgse fabri kanten. Het woord is nu aan de over heid om te zeggen wat het haar waard is deze bedrijfstak in stand te houden. Gezien de allerminst rooskleurige gang van zaken in de laatste jaren, zul len de ondernemers de sanering onmo gelijk alleen kunnen betalen. De over heid zal moeten bijspringen aldus het rapport en niet alleen met leningen, garanties en rentesubsidies, maar ook met schenkingen. Als dit laatste niet gebeurt dan zou het rendement van de bedrijfstak nu gemiddeld nul, maar na sanering zo'n zestien procent te lange tijd onder druk staan. Als zijn aanbevelingen uitsluitend gericht op de sector strijkgarens worden uitgevoerd, voorspelt prof. Goldschmidt goede levenskansen voor de wolindustrie. Alleen al op de produk- tiekosten kan dan zo'n zestien- tot ne gentien miljoen per jaar worden be spaard/Daartegenover staan wel hoge re uitgaven voor speurwerk, markton derzoek en versterking van de staf. De sanering zal overigens nog zo'n vijfhon derd mensen uit hun baan verdrijven. De hoogleraar becijfert, dat voor het opruimen van oude machines en fabrie ken en het afvloeien van overtollig per soneel zo'n 25 miljoen gulden nodig is. Voor de diepte-investeringen (o.m. de aanschaf van moderne machines) is )iog eens 25 miljoen nodig. Wat de financiering van de gebundel de bedrijven betreft, denkt prof. Gold schmidt bijv. aan een houdstermaat schappij waarin de afzonderlijke be drijven worden ingebracht en waarin de overheid als tegenprestatie voor haar steun „een vinger in de pap mag MIDDELBURG De politie van Middelburg heeft een hele voorraad wapens, waaronder vliegtuigmunitie, geweren, een pistoolmitrailleur, hand granaten en scherpe geweerpatronen, in beslag genomen. Twee jongens van veertien en zeventien jaar uit Middel burg hadden het oorlogsmateriaal bij elkaar gezocht in de Walcherse duinen en het als speelgoed mee naar huis ge nomen. Daar vond de politie het in de kamer tjes van de jongens. Het wapentuig is afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog. De zaak werd door de politie ontdekt, doordat een dertienjarige jongen uit Zoutelande spelend met een met scherp geladen geweer door een opperwacht meester van dc rijkspolitie in de dui nen werd aangetroffen. De jongens bekende het wapen door ruil van de Middelburgse jongens te hebben gekregen. Hierna ging de poli tie in Middelburg op onderzoek uit en ontdekte een heel voorraadje wapens. Ze zal proces-verbaal opmaken wegens overtreding van de vuurwapenwet. De rijkspolitie is een onderzoek begon nen of er in de Walcherse dorpen nog meer kinderen zijn, die van dit gevaar lijke speelgoed in hun bezit hebben. Als resultaat hiervan zijn al bij zeven jongens in de kustdorpen op het ei land wapens in beslag genomen. Zo lang het onderzoek niet geheel afgeslo ten is, wil de rijkspolitie geen verdere mededelingen doen ovèr de soort, de hoeveelheid en de plaatsen waar de wapens in beslag genomen zijn. UTRECHT De rijkspolitie heeft uit het riviertje de Linschoten een tele visiecamera van vijfduizend gulden op gevist. De camera was in de nacht van 12 op 13 februari in Maassluis gestolen uit een auto van de Amsterdamse fir ma Brandstedcr. De Hagenaars J. A. H. (22) en A. G. (28), die enkele dagen geleden zijn gearresteerd en die van nog 49 andere inbraken worden ver dacht, hebben deze diefstal bekend. Toen de politie had vernomen, dat ze de camera in de Linschoten hadden ge gooid, is ze in aanwezigheid van een van de arrestanten in het dorp Lin schoten gaan dreggen. Dit leverde ech ter geen resultaat op. Maar toen men voor alle zekerheid met de auto langs het riviertje een eindje in de richting van Woerden reed, zag men de in een koffer verpakte camera drijven. De apparatuur was nog droog en Onbe schadigd. hebben". Uitgaande ran de huidige marktver houdingen, kunnen de spinactiviteiten, volgens het rapport, het best in een on derneming worden ondergebracht. Voor het weven van de damesstoffen zijn drie (mi zes) bedrijven voldoende, elk uitgerust met 48 spoelloze getouwen. Het weven van de herenstoffen kan ge beuren in twee (nu drie) fabrieken, die daarbij tevens de kamgarenstoffen voor hun rekening nemen. Verder zal Tilburg zich moeten gaan specialiseren op stoffen voor modieuze kleding, een markt, die nog het meest stabiel is. Hierbij zal sterk moeten worden gelet op de Duitse confectie-in- dustrie. Dat het de bedrijfstak minder goed gaat blijkt uit het volgende verloop: Sinds 1954 liep de produktie voor het binnenland terug van 13,6 naar 5,9 miljoen vierkante meter. Het aantal producerende bedrijven daalde door liquidatie en fusie van 32 naar 10 en het aantal personeelsle den verminderde in vijf jaar tijd met 3500 man tot 5000 man. Het binnenlandse marktaandeel van onze industrie is gedaald van 66 procent in 1960 tot 37 procent in 1966. Het rapport noemt drie kernfactoren, die verantwoordelijk zijn voor deze trieste ontwikkeling: 1 De concurrentie uit het Italiaanse wolcentrum Prato heeft door de PURMEREND De gemeente Pur merend houdt er een wat wonderlijke traditie op na. Zij beschouwt zich als een soort peetmoeder van alle kinderen, die op 29 februari worden geboren en dus maar een keer in de vier jaar hun verjaardag kunnen vieren op hun ge boortedag. In 1960 is in Purmerend een schrik keljaarcomité gestart met zijn activi teiten. In 1964 werd er een vervolg aan gebreid en ook nu staat het comité klaar om alle kinderen, die a.s. donderdag worden geboren en van wie een geboor tekaartje wordt gezonden aan het ge meentehuis te Purmerend, te verras sen met een lepeltje met het wapen van de stad. Door deze actie beschikt het gemeen tebestuur van Purmerend over een fraaie verzameling geboortekaartjes. Zowel in 1^60 als in 1964 werden er meer dan 500 ontvangen. Ongetwijfeld zullen ook na Schrikkeldag 1968 meer dan 500 geboorteaankondigingen van schrikkelbaby's op het gemeentehuis worden bezorgd. Europese eenwording vrij baan gekre gen. Het aandeel van Prato in het bin nenlandse verbruik steeg van drie pro cent in 1954 tot 48 procent in 1966. Het gemiddelde prijspeil van de Italiaanse invoer ligt op ongeveer de helft van dat van andere naar Nederland expor terende landen. In een afzonderlijk rapport worden als sterke punten van Prato behalve de lage prijs genoemd: korte levertijden, smaakvol uitgevoerde qollecties en stijl van zakendoen, die vooral confectio nairs in het massagoed aanspreekt. Juist wat deze punten betreft, valt er voor de Tilburgse wevers een achter stand in te halen. 2 De Nederlandse industrie van da- mesconfectie is een steeds onzeker der afzetgebied geworden voor Tilburg se stoffen. Onder druk gezet door de grote detailhandel, is zij uitgeweken naar goedkopere stofsoorten. 3 De toenemende medegevoeligheid maakt het vooral in de damesstof fen moeilijk om aan de gevraagde le vertijden te voldoen. Als gevolg van een en ander bleef het produktie-apparaat in de onderne- mihgen langdurig onderbezet. De ren tabiliteit kwam onder druk met als gevolg dat diepte-investeringen (mo dernisering van het machinepark) uit bleven. Overigens wordt de structuur van de financiering in het algemeen niet on gunstig genoemd. Slechts in bescheiden mate werd het vreemd vermogen gefi nancierd. HONGKONG Het Nederlandse pas- sagierschip „Tegelberg" heeft zijn thuis haven Hongkong verlaten voor zijn laatste reis. De dertig jaar oude en 14.300 ton metende Tegelberg is de eerste van een serie van vier passa gierschepen, die de Royal Inter Oceah Lines dit jaar uit de vaart zal nemen in verband met de opheeffing van de passagiersdienst op haar Verre Oosten- Afrika-Zuid-Amerilca lijn. De andere zijn de Tjitjalengka, Bois- sevain en Ruys, alle wel bekend onder de toeristen naar dit deel van de we reld. Op zijn laatste reis bezoekt het schip de Japanse havens Kobe, Nagoya en Yokohama en keert dan medio maart in Hongkong terug, waar het van zijn losse inventaris, zoals servies, meubi lair en stoffering, ontdaan zal worden. Een speciale bemanning brengt het daarna naar Taiwan, waar het uitein delijk op de schroothoop van een scheepssloper zal beladen. Genoemd naar een van de directeur oprichters van de „Koninklijke Paket- vaart Maatschappij", begdn de „Tegel berg" haar carrière in de luxueuze lijndienst tussen het toenmalige Neder- landsch Oost-Indië en Afrika. Na e^t verbouwing in 1947, werd het schip voor het eerst ingezet in de pas sagiersdienst van de RIL tussen het Verre Oosten, Afrika en Zuid-Amerika. In plaats van passagiersschepen, ko men vier snelle vrachtschepen op deze route. De „Straat Holland" kwam kort geleden als eerste in de vaart. Bij de Hoogovens te Umuiden is een wielgraver ingezet bij de tus- senopslag van grond- en hulpstoffen. Het gevaarte heeft een totale lengte van circa 85 meter en een gewicht van 600 ton. Het bestaat uit een op rails verrijdbaar portaal, waarop 'n zwenk- arm rust van 45 meter lengte. Het graafwiel heeft een diameter van 5,7 meter. Capaciteit: 3.500 ton erts per uur bij opbrengen en 2.200 ton bij af graven. AMSTERDAM In Nederland sterven per jaar 2700 mensen ten gevolge van verkeersongelukken en circa 40.000 mensen raken er ernstig door gewond. Ver keersongelukken vormen b(j mannelijke personen van 5 tot 35 jaar verreweg de belangrijkste doodsoorzaak en een belangrijke oorzaak van ernstig letsel. Sedert 1950 is het aantal doden tweeëneenhalf maal zo hoog geworden en het antal gewonden ruim drie maal. Het aantal motorrijtuigen is bijna verzesvoudigd. Van 1950 tot 1964 is onder autobestuurders het aantal doden verzesvoudigd en het aantal gewonden ruim drie maal. Het aantal motorrijtuigen is byna verzesvoudigd, en het aantal gewonden vijftien maal zo groot geworden. Voor alle leefftijden te zamen nemen onder de doden de voetgangers nog altijd de eerste plaats in, ge volgd door fietsers, bromfietsers, passagiers en bestuurders. Onder de gewonden staan bromfietsers bovenaan (een derde deel), nemen passagiers de derde en voet gangers de vierde plaats in en komen fietsers en bestuurders resp. op de tweede en vijfde plaats, evenals bij de doden. Dit zijn enkele cijfers uit het rapport „Wegverkeersongevallen", een epide miologische studie, die het Instituut voor Preventieve Geneeskunde TNO afdeling Sociale Hygiëne, heeft doen verschijnen. Deze monografie is sa mengesteld door J. H. de Haas, J. T. P. Bonte en J. II. de Haas-Postema. Het hoofdprobleem van de verkeers ongevallen vormen zo staat in het rapport jongemannen van 15 tot 29 jaar. Vah deze leeftijdsgroep stij gen de sterfte- en ernstig letsel-cijfers zonder onderbreking veel meer dan op de andere leeftijden. Bijna 30 pet van de doden en 43 pet van de ernstig gewonden (45 pet van mannelijke en 35 pet van vrouwelijke) vallen in de categorie van 15- tot 29-ja- rigen. Bij mannen van 5 tot 34 jaar en bij meisjes van 15 tot 19 jaar vor men verkeersongelukken de belangrijk ste doodsoorzaak, tot ruim 40 pet van de totale sterfte bij jongemannen van 15 tot 24 jaar. Bijna de helft van het aantal over ledenen steerft ter plaatse van het onge- s»<« tMtfWtiWUS - Mtu) airtTfT^tWl*ItéA IPJWIWO «»T*VV v*K «(WCMHWMWW»» nimwimw» WÊÊKKÊ M f» nt<**B*wvö - ■MHHMMI DEN HAAG Van 9 april t/m 25 mei zullen de Zomerzegels 1968 verkrijgbaar zjjn. De serie bestaat uit vijf frankeerzegels met toeslag, naar een ontwerp van de heer R. J. Draijer uit Den Haag. Tekst en waardecijfers werden verzorgd door de heer P. C. Cossee, eveneens uit Den Haag. De frankeerzegels hebben de volgende waarden, voorstellingen en kleuren: Kleuren Waarde Voorstelling tevens bijzondere tekst groen 12 8 ct „Sint Servaasbrug Maastricht" omber 15 10 ct „Magere Brug Amsterdam" rood 20 10 ct „Spoorwegbrug Culemborg" grijs 25 10 ct „Van Brienenoordbrug Rotterdam" blauw 45 20 ct „Zeelandbrug" (Oosterschelde) De prijs van de serie is f 1,75. De zegels zijn voor frankering geldig tot en met 31 december 1969. luk. Van de niet ter plaatse overledenen sterft tweederde deel binnen 24 uur en eentiende deel in de rest van de eerste week. Buiten de bebouwde kom ster ven anderhalf maal zoveel mensen ter plaatse van het ongeluk als binnen de bebouwde kom. Bijna 60 pet van de sterfte is het ge volg van ongelukken op het platteland en minder dan 20 pet in de grote stad. Tweederde deel van de ernstige gewon den wordt binnen de bebouwde kom getroffen, voornamelijk in gemeenten zonder ziekenhuis of met een klein zie kenhuis. Buiten de bebouwde kom zijn twee en een half maal en binnen de be bouwde kom anderhalf maal zoveel ernstig- als lichtgewonden. De situatie wordt geleidelijk gunstiger voor de gro te stad en ongunstiger voor het platte land. Men heeft ook statistisch nagegaan wat de „ongeluksdagen" zijn. Voor mannen is donderdag een gunstige en woensdag een ongunstige dag ge bleken. Voor vrouwen resp. dinsdag of zondag en vrijdag. Het aantal mannelijke slachtoffers van 15 tot 24 a 29 jaar en vrouwelijke slachtoffers van 15 tot 40 a 50 jaar is per weekenddag hoger dan per werk dag. Het dagritme laat zien, dat bij man nen de top van 16 tot 20 uur op werk dagen eenderde deel eist van alle do den en bij vrouwen de middag van 14 tot 20 uur de helft. Het piekuur ligt voor beide geslachten tussen 17 en 18 uur met 1/7 deel van alle slachtoffers. Van 1962 tot 1964 is deze piek bij man nen hog hoger geworden en bij vrou wen iets lager. In de tweede helft van een weekend dag (12-24 uur) valt 70 pet van alle do den en gewonden. Het eerste uur na middernacht van zaterdag op zondag eist twee en een half maal zoveel man nelijke doden als het uurgemiddelde. Onder de doden in de avond- en nachturen (de helft van de sterfte van 20 tot 29 jaar) domineren jonge volwas senen. Gedurende het piekuur zijn 30- tot 64-jarigen de meest bedreigde groep en op de uren van aan- en uitgaan van scholen overwegend de kinderen. Het dagritme van de gewonden vertoont een overeenkomstig beeld als van de doden. In internationaal verband neemt Ne derland, aldus het rapport, wat betreft de sterfte ten gevolge van verkeerson gelukken (voor alle leeftijden teza men) een middenpositie in, maar de stijging van deze sterfte gaat sneller dan in andere landen, speciaal in de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar. In de landen met de hoogste sterftecijfers (West-Duitsland en Zwitserland) is de sterfte van 20- tot 24-jarige mannen dalend: Noorwegen en Schotland ver tonen de gunstigste cijfers. De sterfte door ongelukken met mo torvoertuigen blijft in alle landen in bijna alle leeftijdsklassen voor beide seksen toenemen; in alle landen domi neert het sterke geslacht in extreme mate. LAGOS Vier oud-ministers van de staat van het westen in rjjgeria heb ben een week de tijd gekregen om 56.000 Nigeriaanse ponden (ongeveer 480.000 gulden) terug te storten in de staatskas, omdat zij zich dit bedrag tij dens hun ambtstermijn onrechtmatig zouden hebben toegeëigend. ETTEN-LEUR Het installatiebe drijf N.V. De Weerd in Etten-Leur heeft vrijdag al zijn 89 werknemers ont slag aangezegd. Dit ontslag gaat on middellijk in. Vorige week was het be drijf reeds surséance van betaling ver leend en kreeg een dertigtal werkne mers ontslag. Het bedrijf was snel ge groeid: twee jaar feleden werd een ge heel nieuw fabriekscomplex gebouwd. Dit massale ontslag treft een groot aantal verwarmingsmonteurs en instal lateurs van gas en water, alsmede on geschoolde krachten. Het is niet uitge sloten, dat op korte term ij n faillisse ment zal volgen. Er bestaat nog onze kerheid omtreht de vraag of de ontsla genen tijdens de wettelijke termijn hun loon doorbetaald zullen kunnen krijgen. Dat kan pas worden vastgesteld als men een financieel overzicht heeft ge kregen. GENèVE Veertig vooraanstaande theologen, onder wie een aantal rooms- katholieke, zullen van 17 tot 23 maart in Zagorsk bij Moskou van gedachten wisselen over de theologische interpre tatie van de revolutie. De veertig theologen uit Oost en West zullen in een verslag voor de as semblee van de Wereldraad van Ker ken, die in juli in Uppsala bijeenkomt, hun visie geven op de verhouding tus sen de theologie en het huidige sociale denken. Een van de onderwerpen die in Zagorsk bestudeerd zullen worden, is „de theologische interpretatie van de huidige omwenteling op sociaal ge bied en speciaal' van de revolutionaire doorbraak van sociale systemen en in stellingen". De Wereldraad heeft een oproep ge daan om twee miljoen frank bijeen te brengen voor een uitbreiding van hpt hulpwerk in Viëtnam. In Zuid-Viëtnam zijn 75 mensen onder wie artsen, verpleegsters en sociale werkers, in oecumenisch verband bij het hulpwerk betrokken, terwijl in Noord-Viëtnam medische bijstand wordt gegeven in sa menwerking met het Rode Kruis. HARDEN BERG De industriekern ledenberg zit in een kringloop van problemen. Met de groei van de werkgelegenheid is het de laatste jaren te lang zaam gegaan, de verscheidenheid in het werk nam ook niet toe. Resultaat van de stokkende ontwikkeling is: sterk omhoog lopen van de werkloosheid en vlucht van de bevolking naar andere gebieden. Met meer dan zestien procent werklozen verkeert deze industriekern in Overijssel nu in een benauwende situ atie. Zonder veel uitzicht dat het spoedig beter zal gaan. Hardenbcrg zit in de hoek waar de klappen vallen. Ook in de omringende gemeenten zit de werkloosheid op piek- hoogte. In Avereest met tien procent, Gramsbergen 14,5 en Ommen 10,9 pro cent. Hoeveel zwaarder de werkloos heid in dit deel van Overijssel aan komt dan in andere delen van de pro vincie, bewijzen de volgende cijfers: Deventer 3.1 procent, Enschede 7,4 Almelo 5,5, Oldenzaal 5,8 en Zwolle 3,5. Waarin zit nu dat hoge percentage van Hardenberg? Wat voor mensen lopen er zonder werk? Onder de twin kelende klanken van het carillon in de toren van het gemeentehuis geeft bur gemeester J. A. N. Slot op die vraag het volgende antwoord: „De werkloosheid zit vooral in de bouwvakken en onder de losse arbei ders. Kijkt u maar eens op dit staat je. Daar ziet u 638 werkloze bouwvak kers en 169 werklozen onder de losse arbeiders. Daar zitten veel mensen bij, die vroeger in de landbouw hebben ge werkt. Toen daar geen brood meer in zat, gingen ze in ander buitenwerk. Zoals de wegenbouw en het cultuur technische werk". Er zitten onder die werklozen nog al wat ouderen. Die zijn, volgens de burgemeester, moeilijk om te scholen voor werk in de industrie. Maar is daar dan werk? „Kijk u moet het zo zien", zegt de burgemeester. Hij neemt zijn bril van zijn neus en verklaart dan: „Tien jaar geleden was hier nog geen vierkante meter industrieterrein. Sindsdien heb ben we een modern terrein, waar be drijven op kunnen komen en wordt ge werkt aan een tweede industrieterrein. UTRECHT Het NVV heeft de in druk, dat minister Roolvink ernaar streeft een grotere greep op de loonpo litiek te krijgen dan anderen voor hem. Zijn optreden roept herinneringen op aan zijn bemoeienissen met de lonen als staatssecretaris, een periode die door de voorzitter van het college van Rijksbemiddelaars is gebrandmerkt als „de meest onwaarachtige" die ons land heeft gekend. Het NW is van oordeel, dat de „vrije" loonpolitiek, zoals de vakbewe ging die met de werkgeversorganisaties is overeen gekomen en zoals de rege ring die heeft aanvaard, er op neer komt, dat de minister slechts in „uit zonderlijke" .gevallen zijn „uiteindelijke verantwoordelijkheid" laat gelden. Het is voor het NVV een raadsel hoe het op treden van de minister met betrekking tot de eerste serie collectieve arbeids overeenkomsten voor 1968 te rijmen valt met de afgesproken spelregels. De cao's, waarvan de termijn, waar binnen goedkeuring moet volgen, met drie weken is verlengd, betreffen het schoonmaakbedrijf, het glazenwassers- bedrijf, de lederwarenindustrie, de Apothekers-assistenten, de havens en de ondernemingen Hypsos, Gielissen, Stegman (alle drie betrokken bij ten- toonstellingsbouw), Balamundi en Houtindustrie Brabant-Aalst. De ver lengingsperiode voor deze cao's eindigt 29 februari. Het NVV is benieuwd hoe minister Roolvink zal oordelen. BOLZANO (Italië) De Nederlan der C. S. uit Leerdam is door de rech ter te Bolzano veroordeeld wegens moord, omdat hij een ongeluk op de weg heeft veroorzaakt, waarbij drie mensen om het leven zijn gekomen. Hij werd bij verstek voorwaardelijk tot anderhalf jaar veroordeeld. Het on geluk had plaats in juli 1964 te Bolzano. De auto, die bestuurd werd door S., reed op het midden van weg en bots te tegen een Italiaanse vrachtauto, die hem tegemoet reed. Na- de botsing reed de vrachtauto Over een andere auto heen, waardoor drie Nederlandse inzittenden, allen uit Eindhoven om het leven kwamen. De heer S. en vier van zijn reisgenoten werden gewond. Vorig jaar kwamen er twee nieuwe be drijven uit de metaalsector bij en groeide het aantal arbeidsplaatsen met 118. Dat was op zich nog niet eens zo slecht. Maar de narigheid is dat we te weinig variatie hebben in het werk. We hebben bijvoorbeeld veel te weinig dienstverlenende bedrijven". Er kwam dus wel wat werk bij maar lang niet genoeg. Het gebrek aan variatie maakt, dat verscheidene in woners van Hardenberg de wijk ne men. Lange tijd gingen er meer men sen uit de gemeente weg dan er in kwamen. Vanaf 1966 ging het beter, maar nu zit er weer dc klad in de be volkingsgroei. Voornaamste oorzaak: Te weinig vertrouwen in de toekomst mogelijkheden. Nadelig voor Harden berg is vooral, dat de meeste vertrek kers jonger zijn dan dertig jaar. Betekent dit alles nu, dat deze ge meente, die met hulp van de regering een goede aanzet van de industrialisa tie kréég na de oorlog, nadat de be staansmogelijkheden uit het veenaf- graven waren opgehouden, eigenlijk niet veel verder is gekomen? „O nee", werpt burgemeester Slot tegen. „Hardenberg is een gelukkig voorbeeld van het juiste richten van de regeringspolitiek. Zonder stimulan sen was er een enorme uittocht van de bevolking gekomen. Dank zij die hulp hebben we nu 32 industriële be drijven, waar ongeveer 1700 mannen werken. Maar wel is gebleken, dat je er met industrie alleen niet komt. In de dienstensector moet ook het nodige gebeuren." Ook vindt burgemeester Slot het betreurenswaardig, dat de verbindin gen naar Noordoost-Overijssel zijn ach tergebleven. Rijkswaterstaat heeft het noorden en het oosten te veel verge ten met de wegenaanleg. „Er loopt min of meer een rechte lijn van industrie-ontwikkeling van Delfzijl naar Twente. Als de Eemsha- ven in Groningen er is en er komen van daar naar Twente vlotte weg- en spoorwegverbindingen plus een ka naal, dan bevorder je daarmee dat al de industrieplaatsen in dat gebied meer te bieden hebben." De burgemeester komt in het ge weer, als wij hem vragen, of alles niet beter zou zijn gegaan als er minder industriekernen waren. Dus wat meer concentratie van werk. Hij draait in zijn stoel en zegt: „Met minder kernen dwing je de industrie tot een beperkte keuze. Dat zou verkeerd zijn, want je moet toch ook rekening houden, met de smaak van de ondernemers. Dc trekpaardeptheorie, die minister Bakker enkele jaren geleden, toen hij nog staatssecretaris van Economische Zaken was, verkondigde, is natuurlijk wel gezond, want ook wij profiteren van een groot centrum in de buurt, namelijk Twente. Maar daarmee moet je de industriekernen niet van de baan schuiven. Er moet zoveel mogelijk op gewerkt worden de industrieën daar naar toe te laten gaan, waar ze graag willen zitten". Hardenberg, dat met z'n tijd mee gaat het grote nieuwe gemeente huis is daar een sprekend voorbeeld van heeft alles zo gunstig mogelijk opgeschud om de industrie te trekken. De hulp die de regering daarbij geeft loopt dit j jaar af. Burgemeester Slot rekent er' vast op, dat zijn gemeente in het nieuwe industrialisatiebeleid ook weer mee zal lopen. SCHIEDAM Als ooit de plannen van de spoorwegen, om een Deltalyn te maken van Schiedam naar Zeeland of Bra bant, doorgang vinden, zal dat op IJsselmonde de aanleg vergen van ongetwijfeld het duurste stukje spoorbaan van Nederland: 400 miljoen gulden. In een ontwerp-streekplan van Rijnmond is ruimte voor die lijn gereserveerd naast en onder de rijksweg, die van de Be- neluxtunnel naar de toekomstige Zoomtunnel voert. Het ge hele traject zal die spoorbaan vrijwel geheel ondergronds af leggen. De spoorbaan vindt op zijn route het achttien meter hoge stervormige kruispunt bij de Zuidelijke Randweg om Rotterdam en dat is slechts enkele kilometers ten zuiden van de spoorwegtunnel, die naast de Beneluxtunnel moet worden gelegd. Het is teveel gevergd van een trein om van vijftien meter onder de waterspiegel tot achttien meter boven het maai veld te komen. Bovendien moet hij dan bij Poortugaal weer onder de Oude Maas duiken. Daarom zal de baan ook onder het sterviaduct worden gevoerd. Het is niet te verwachten, dat de spoorwegen die lijn zullen aanleggen zolang de lijn Rotterdam-Dordrecht in de noord-zuid-verbinding nog enig soelaas biedt.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6