Pipo maakte opnamen in circus
PERSOONLIJKHEDEN
Gaudeamus-kwartet
op toernee
Paul Scofield uit
Shakespeare-theater
„Bruna"-boekenbedrijf
bestaat 100 jaar
UIT DE KERKEN
FINANCIËLE
NOTITIES
Winstmarges
Vettewinkel
onder druk
Peter Rolf-expositie
in Amersfoort
VANAVOND
MORGEN
Terugkeer
Improvisatie
V orstenlandsche
geen dividend
Terugbetaling
Pasir Nangka
overwogen
PILOOT STORM
RECHTER TIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
TEKKO TAKS
Pagina 2'
MAANDAG 26 FEBRUARI 1968
120
Je hebt er al de nodige eigen
schappen voor: kracht, jeugd, ge
zondheid en een behoorlijk stel her
sens. Je bent het type, dat slaagt. De
politieke en sociale kennis, die je al
opgedaan hebt, stellen je boven de
gewone student. Ga perfect Duits le
ren. Lees Duitse dichters en filoso-
féïv vergeet niet naar Duitsland te
r>n en steek zoveel als je mogelijk
van de Duitsers op. Maak links en
rechts kennissen. Duitsland is de elek
trische centrale en het laboratorium
van Europa. Tracht contact tot stand
te brengen tussen dit land en jouw
vaderland. Je zult ondervinden, dat
de nieuwe wereldorde spoedig elke
Europese natie binnendringt. Natio
nale achterdocht en wantrouwen zul
len als bij toverslag verdwijnen. Ja,
ik ben door alles heen optimist. Als
ik dat niet was, zou ik me ophangen.
Je zult het zien. Eens szullen Enge
land, Duitsland, Frankrijk, Italië en
Spanje de grootste werken, die de we
reld ooit ondernomen heeft, tezamen
tot stand brengen".
Amadeus stond op en begon heen
en weer te lopen.
„Kijk eens naar de werken, die nog
in onze tijd ondernomen zullen wor
den. De kanaaltunnel. De weg van de
Atlantische Oceaan naar Marseille,
die jouw land duizend mijlen dichter
bij Afrika en India zal brengen en de
strategische waarde van jullie vloot
ral verhogen. De Atlantropa Armada!
De grote rijwegen van het ene einde
van Europa en Afrika naar het ande
re. Duitsland heeft iedereen getoond,
hoe die aangelegd moeten worden.
Kijk naar het wilde Afrika. De eerst
volgende jaren zullen de bewering lo
genstraffen, dat Afrika geen miljoe
nen Europeanen kan herbergen. Het
zal jé land de bedrieglijkheid van de
19e-eeuwse imperialistische politiek
tonen. En het verkeer door de lucht!
De mensen hebben geen idee, hoe dat
Zich in betrekking tot Afrika zal ont
wikkelen, Dit alles en nog veel, veel
meer zal weldra baan breken. Maar
dat hoef ik jou niet te zeggen. Je
bent zelf een Atlantropaan".
Amadeus ging zitten en dronk zijn
thee.
„Om op ons onderwerp terug te ko
men, Norman, denk niet, dat het lief
dadigheid is, maar ik zou je graag
wat geld willen geven, zodat je mijn
plan ten uitvoer kan brengen. Kan ik
je overhalen naar de Polytechnische
school te gaan?"
Norman Hunt streek door zijn ha
ren en trok een lelijk gezicht.
„Wanneer is 't Kerstmis?" vroeg
hij met een olijke glimlach.
Amadeus lachte.
„Je'hoeft geen overhaast besluit te
nemen. Denk er eens over na. Intus
sen sta ik er op, dat je je familie in
Engeland op gaat zoeken. Je hebt haar
in twee jaar niet gezien, weet je?"
„Hemel, ik voel me, alsof ik op
mijn hoofd sta. Ik weet nauwelijks
waar ik ben!" riep Norman en zijn
stem beefde licht. „Droom ik of is
het de grog. Weet je, Amadeus, je
hebt de gewoonte iemand onverhoeds
aan te vallen. Ik was met het plan
bij je gekomen om tien pond van je
te lenen en in plaats daarvan bied je
me zelf een buidel goud aan. Werke
lijk, als ik een vrouw was, zou ik in
tranen uitbarsten".
Amadeus leunde achterover in zijn
stoel en kruiste de benen.
„Nu, dat neemt weer een grote last
van me weg. Maar je moet er met
niemand over spreken. Anders zou
den sommigen soms kunnen zeggen,
waarom help je niet liever je eigen
landgenoten?"
HOOFDSTUK X
Toen begon de grote Sneeuwval.
Dag en nacht dwarrelden de vlokken
door de lucht en bedekten de aarde.
Loodsen, kantonnementen en arbei
dershutten leken meer dan ooit op
een boeddhistisch klooster en een gro
te rust daalde over hen neer. De gro
te muur van de dam was met sneeuw
bekleed en schitterde in het zonlicht.
Over de diepe vallei lag in verschil
lende schakeringen een blauwe glans
en het bevroren meer strekte zich als
een eindeloze gladde vlakte uit.
Uit de schoorsteen van het huis der
Somers steeg rook op. Lionel, zijn
vrouw en Pauline woonden daar nog,
ook Amadeus was nog gebleven. Hij
had met Melchior in de Atlantropa-
hal zijn kwartier opgeslagen.
Het liep naar Kerstmis. De wegen
waren prachtig en daar de sneeuw al
leen tot het hotel Mauser opgeruimd
was, liep iedereen op ski's. Pauline
had zich lichamelijk nog nooit zo goed
gevoeld en dwaalde iedere dag uren
door het district. Aan tafel bij de
Somers heerste gecfurende de maal
tijden een vrolijkegeest van men
sen, die onbezwaard zijn en geen pes
simistische gedachten hebben. Ama
deus werkte onvermoeid door. Gedu
rende uren dicteerde hij Melchior zijn
'brieven, terwijl hij in de hal op en
neer liep en Melchior bleef dikwijls
tot na middernacht op, om de om
vangrijke correspondentie van zijn
chef te typen. Amadeus zat dan in
een andere hoek van de hal en
schreef Engelse en Franse briéven.
Beide talen beheerste hij volkomen.
Op een morgen liep Pauline de hal
binnen, toen Amadeus en Melchior
beiden uit waren. Gewoonlijk kwam
zij of Mitzi op dit uur van de dag om
de „slaapkamers" op te ruimen. Pau
line deed haar ski's af, klopte met
haarschoenen tegen de muur om de
sneeuw te verwijderen en ging de
kleine zijgang binnen. Eerst ging zij
naar het gedeelte van de hal waar
Amadeus zijn kampeerbed opgesla
gen had en ontdekte daar een open
koffer. Een grote leren handkoffer
stond gedeeltelijk gepakt op de grond.
Zij zuchtte toen zij de koffer van het
bed nam. Zij keek rond naar Ama
deus' bezittingen en verbaasde zich
erover, hoe weinig hij nodig had om
zich te verzorgen. Scheerbenodigdhe-
den, een harde tandenborstel, een tu
be tandpasta, een stuk zeep, een kam
en een borstel met een lange steel
om het lichaam droog te borstelen.
Zij keek achter het gordijn, waar zijn
kleren hingen. Daar hing het zachte,
warme, bruine pak, waarin zij hem 't
liefst zag. Het was oud en door een
kleermaker in Bombay gemaakt. Hij
had drie dassen, die hij zelden droeg.
Op de grond stonden zijn geweldige,
versleten, met spijkers beslagen laar
zen, daarnaast een paar bijna nieuwe
op maat gemaakte bruine schoenen
van een firma in Jermynstreet te
Londen. Ze nam zijn jasje van Per
zisch lamsvel op, dat ook afgedragen
was, en streelde het met haar vin
gers. Daarna onderzocht zij zijn
zacht flanellen overhemden, die door
Kirmitz in Cairo gemaakt waren en
zijn sokken, terwijl zij de paren, die
gestopt moesten worden, terzijde leg
de. Hij bezat een boordendoos, maar
toen zij die doos opende, vond zij er
Tessli's portret en de ring in. Zij was
bijna gereed met de inspectie, toen
zij de schaduw van de bezitter van
al deze schatten door het raam zag
vallen. Hij bewoog zich vlug voor
waarts en een ogenblik later hoorde
zij het eigenaardige gekraak van
ski's, die plotseling tot staan ge
bracht worden, zij hoorde ook het ge
klop van schoenen tegen de buiten
muur en een ogenblik later kwam
Amadeus binnen. Hij trok zijn laar
zen en zijn jekker uit, streek met de
vingers door zijn haar en trok een
paar oude Afrikaanse sloffen aan, die
hij jaren gedragen had. Oorspronke
lijk waren zij geel glanzend geweest,
doch thans zagen zij er kleurloos uit.
„Aha, daar is de goede Samari
taan!" riep hij vrolijk uit.
(Wordt vervolgd)
Hadden we enige weken geleden op
de tv het weekend van de massa's, za
terdag en zondag hadden we dat van
de persoonlijkheden.
Dames gaan voor en dus Gré Brou-
wenstijn, die de AVRO ons gister
avond „uit en thuis" liet zien. Helaas
heb ik slechts het laatste halfuur van
dit programma kunnen bekijken. Van
dat gedeelte hield ik de volgende tin-
druk over: blijkens de prachtig gezon
gen ari's krijgen we deze grote opera
zangeres veel te weinig op de beeld
buis, en tussen die aria's door kregen
we heel veel aardigs en interessants
voorgeschoteld, al maakte de enscene
ring daarvan een wat geforceerde, zo
u wilt theatrale, indruk.
De NCRV wijdde onder de titel
„Merck toch hoe sterck" een documen
taire aan een andere befaamde per
soonlijkheid uit de Nederlandse mu
ziekwereld: Feike Asma. In veertig
jaar tijds heeft hij gedurende ongeveer
tweeduizend kerkdiensten en ongeveer
zesduizend concerten achter het orgel
gezeten. Hoe men ook over zijn stijl
mag denken: die getallen zeggen toch
heel wat, vooral als men weet dat hij
in binnen- en buitenland duizenden en
nog eens duizenden mensen met zijn
spel gelukkig heeft gemaakt. Het
was prettig, deze emotionele organist
nu eens niet alleen te horen, maar ook
te zien spelen. Wel had ik hem ook
graag eens het een en ander over zich
zelf en zijn werk horen vertellen.
Maar misschien komt er ook nog eens
een programma „Feike Asma uit en
thuis".
De laatste persoonlijkheid uit de
kunst-met-een-grote-k, die gisteren op
het scherm verscheen was Pierre Jans
sen, met een in alle opzichten overtui
gend pleidooi voor de waarde én de te
rugkeer van de kunstschatten uit de
Gentse Sint Baafskathedraal.
Zaterdagavond kwamen de persoon
lijkheden uit de kunst-met-een-kleine-k
aan bod. De vol kleine vondsten zitten
de aflevering van „Ja zuster, nee zus
ter" mondde uit in een karakteristiek
stukje Wim Sonneveldshow „Op de
step". Rudi Carrell had in een droom
huis heel wat kinderen uit velerlei lan
den om zich heen verzameld (ondanks
de wellicht zware voorbereidingen
maakte het geheel een vrij spontane in
druk), waartussen een van Nederlands
grootste vrouwelijke kleinkunstpersoon-
lijkheden, Jasperina de Jong, zich als
een soort Julie Andrews bewoog.
En dan was daar natuurlijk de
schaatspersoonlijkheid Fred Anton
Maier. Tussen de reportage van de
1500 en de 10.000 meter kregen we zon
dagmiddag een plezierige en de swing
liefhebbers ongetwijfeld zeer welkome
show van Tex Beneke en zijn band te
zien. Intussen miste de kijker echter de
bekendmaking van de loting voor de
10.000 meter en ook de start van de rit
Maier-Verkerk. Jammer, want we
hadden nét zo fijn weer verbinding
met Gotenburg, toen die plotseling door
de Wegeninformatie werd onderbroken
(of verbroken?).
J. v. d. K.
3746. David zag de grootste planeten passeren als
nietige knikkers. Uranus, Neptunus en Pluto kon hij
niet meer ontdekken, en de zon slonk tot een ster te
midden van vele andere. Nog even ving hij een
glimp op van het totale zonnestelsel, dat als een glan
zende ellips onder hem weggleed. Daarna scheen hij
zich geruime tijd bewegingloos in een soort niemands
land te bevinden. Doch toen begonnen verschillende
sterren langzaam te verschuiven, weldra sneller en
sneller tot David het idee had, dat hij zich als 't wa
ren als een meteoor door een discus-vormige sterren
massa bewoog, die ook al rondom hem en als het wa
re door hem heen ineenschrompelde tot een geweldige
lichtschijf. Individuele sterren waren maar nauwelijks
meer te onderscheiden. Het melkwegstelsel verdween,
andere galaxies, nevelvlekken en gaswolken doken op
in ongedachte aantallen en vormen.
UTRECHT In het kader van een
twaalfdaagse tournee, die het Gaudea
mus-kwartet uit Bilthoven van 26 fe
bruari tot en met 8 maart door de Scan
dinavische landep en Fjnland gaat ma
ken, «aiU»n jQSbsyaatenliTH^ -Stockholm,
Lahti, Hels&AfpIn Kopenhagen worden
bezocht. :i a
In totaal zullen veertien werken wor
den uitgevoerd van vijf Nederlandse
componisten.
LONDEN Paul Scofield heeft zich
als directeur en acteur van het „Royal
Shakespeare Theater" teruggetrokken.
Hij zei om zuiver persoonlijke redenen
tot dit besluit te zijn gekomen. Vooral
bekend geworden door zijn vertolking
van de hoofdrol in „King Lear", had zijn
jongste optreden in „Macbeth" kritiek
gewekt. Daarop weigerde hij mee te
werken aan een verfilming van dit stuk,
die dan ook niet doorging. Scofield heeft
zich wel bereid verklaard aan een ver
filming van „King Lear" mee te werken.
HILVERSUM I
18.00 Stereo: meisjeskoor met instr.
sextet. 18.20 Uitz. v. D'66. 18.30 Nws. en
weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de man
af, praatje. 19.05 Geestelijke lied. 19.30
Stereo: li. gev. platenpr. 20.15 Vlieg 'er
niet in, wanneer u uit gaat, klankbeeld
over 't toerisme. 20.40 Omroepork. en
sol.: klass. en mod. muz. 22.15 Litera-
ma, radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond
overdenking. 22.50 Stereo: Pianorec.:
mod. muz. 23.30 Vers in het gehoor:
voordracht en muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSU MI
18.00 Nws. 18.15 Radiojourn. 18.30 De
tafel van (half) zeven: gev. pr. (19.08
Paris vous Parle). 19.30 Nws. 19.35
RVU: De cultuur in de pre-Incatijd,
door J. J. Buff art. NRU: 20.05 Grote
rollen grote spelers: theaterkroniek.
20.30 Gamma v. alpha en bèta: pr.
over recente vorderingen in de weten
schap. 21.30 De geschiedenis v. 't hoor
spel: doe. 22.15 Stereo: li. gr.muz. 22.30
Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Profiel v.
gitarist-componist Baden Powell. 23.25
Radiorama: 14-daags mini-magazine.
23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Pipo de clown. STER:
18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. STER:
19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.06 ken
merk, de wek. inform.rubriek. over kerk
en samenleving. KRO: 19.32 In kleur:
De Flintstones, tekenfilm. STER: 19.56
Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16
Reel. KRO; 20.20 MIK, muz. am.pr.
21.00 Showpr. 21.40 In kleur: rep. v.d.
carnavalsoptocht in Oeteldonk. 22.10
Gesprek in Londen over Katholicisme
in Ned. NTS: 22.30 - 22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Pipo de Clown. STER:
18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. VARA:
19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Ken-
Weer zien maandelijkse rubr. met
herhalingen uit tv-pr. NTS: 20.00 Journ.
STER: 20.16 Reel. VARA: 20.20 Achter
UTRECHT Morgen is het precies 100
jaar geleden dat het boekenbedrijf Bruna
werd opgericht. Van meet af aan hebben
de werkzaamheden 'n tweeledig karak
ter getoond: de lectuurverspreiding en de
uitgeverij. Sinds 1891 exploiteert Bruna,
nu een naamloze vennootschap, kiosken
op stations in Nederland. De n.v. be
schikt over kiosken in de steden, op de
spoor- en metroperrons, winkels op sche
pen en een filiaalsysteem, waarbij 90
boekhandelaren zijn aangesloten. Op
1 januari 1968 is met de n.v. Meulenhoff
en Co de n.v. „Meulenhoff-Bruna" ge
sticht.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Werkendam (vac. A. de
Bruijn): C. Batenburg te Vriezenveen;
tè" Groot AJmmers: H. Veldhuizen, kand.
te Bilthoven; te Suawoude (toez.): G. A.
Züidam te Nieuweroord; te Haskerhorne
en Oudehaske (toez.): C. L. Verbaas te
Monnikendam; te Nieuw-Dordrecht: J.
J. Buskes te Broek in Waterland; te
\Andijk c.a. (toez.): J. B. Duk te Dom
burg.
Aangenomen: het beroep der gen. sy
node tot zend. pred. op Oost-Java: drs.
A. de Jong, kand. te Oegstgeest; naar
Vriezenveen (vac. A. Sjollema) (toez.):
W. Jonkers te Hazerswoude.
Bedankt: voor Wanneperveen, voor
Oudwoude-Westergeest en voor Rijk-
Rijsenhoute: H. van den Beid te Beesd.
Geref. Kerken:
Beroepen: te Uithoorn (2de pred. pl.):
J. Goldschmeding te Dussen (N.B.).
Chr. Geref. Kerken:
Beroepen: te Zwolle (2e pred. pl.): M.
de Boer te Amsterdam-Noord.
Geref. Gemeenten:
Beroepen: te Haarlem: C. Harinck te
Utrecht.
't nws. 20.45 Indianen van Guatemala
filmrep. 21.00 High Sierra, speelfilm,
(gangsterfilm uit 1941). NTS: 22.40-22.45
Journ.
HILVERSUM I.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Sopraan en piano (gr):
klassieke en moderne liederen. 7.30
Nws. 7.32 Actualiteiten 7.45 Stereo:
Europese volksliederen (gr.) 8.00 Nws.
8.10 NCRV-lied. 8.13 Stereo: Gewijde
muziek (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvrouw. 9.15 Radiokoor: klassieke
en moderne gewijde liederen. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theo
logische etherleergang. 10.35 Stereo:
Hobo en piano: moderne muziek. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. KRO:
12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd
programma, (ong. 12.23 Wij van het
land; 12.27 Mededelingen voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws, 12.40 Actuali
teiten). 14.05 Lichte Nederlandse mu
ziek (gr.) 14.30 Pizzicato: muzikaal
middag magazine. 17.00 Overheidsvoor
lichting. Nieuws uit de Nederlandse
Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10
Voor de kinderen.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon-
muziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO:
8.00 Nieuws. 8.10 Radiojournaal. 8.20
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35
De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
NRU: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.40
Omroep dubbelkwartet: muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen: populair verzoekplatenpro-
gramma. (11.00-11.02 Nws). (11.02
RVU: Noord-Zuid Nederlandse herkom
sten, door H. L. Kruimel). 11.55 Beurs
berichten. 12.00 Stereo: Viool en piano:
oude en moderne muziek. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorlichting: Uitzending voor
de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00
nieuws. 13.10 Radiojournaal. NRU:
13.30 De Lichte Muze belicht. 14.25
Rostrums of Composers: internatio
naal forum met hedendaagse muziek.
AVRO: 15.00 Oog om oog, hoorspel. 15.32
Inleiding tot muziekbegrip: muzikale
lezing. 16.00 Nieuws. 16.02 Kerkorgel
concert: Klassieke muziek. 16.25 Voor
de jeugd. 17.15 Dixielandmuziek (gr.).
17.30 Tussen 10 plus en 20 min: lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
HILVERSUM III.
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 NAR: Onze
Nederlandse Artiesten Revue op de
plaat. 10.00 Nieuws. 10.02 Klink - klaar,
zonder nonsens (11.00 Nieuws). 12.00
Zorro: programma voor tieners. 13.00
Nieuws. 13.02 Ekspres: gevarieerd pla-
tenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00
Nieuws. 15.02 Er - Jee - Em - Drie.
16.00 Nieuws. 16.02 - 18.00 Mix: licht
platenprogramma (17.00 Nieuws).
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. giste
ren). 10.20-10.50 Opas Kino lebt, vrolijk
doe. uit het filmarchief. 11.00 Kleur:
Carnavalspr. 12.00 Kleur: Carnavalspr.
13.30 Kleur: Carnavalspr. 16.55 Journ.
17.00 Herr Tschang. kocht chinesisch,
tv-serié. 17.t5 VonTïndios, verhaal jpet
tekeningen. 18.00 Jourri. (Reg. pr. NDR:
18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zand
mannetje. 19.00 Act. 19.26 Hafenkran-
kenhaus, tv-serie. 19.59 Pro.-overzicht.
WDR: Belle und Sebastian, tv-serie.
18.25 Goedenavond. 18.30 Hier und Heu-
te. 19.10 Auf Freiers-füssen, tv-serie.
19.40 Wat brengt 't Intermezzo in de
mnd. maart? 20.00 Journ. en weerber.
20.15 Hofball für den Walzerkönig, am.
pr. (herh.). 22.10 Mein Onkel der Gang
ster, Duits-Italiaanse-Franse speelfilm.
23.55 Journ. en weerber.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Der Mann
ohne Namen, tv-film. 18.15 Kleur: Car
navalspr. 18.50 Kleur: Flitsen uit de pro
cessies. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en
act. 20.00 Dagboek uit de Prot. wereld.
20.15 Geheimaction Carlotta, Am. speel
film. Aansl.: Nws. 21.45 Onderzoek en
techniek, rep. 22.30 Nws, weerber. en
act.
32. .De dikke eunuch brengt Rechter Tie terug naar
de binnenplaats, waar het meisje is blijven wachten.
„Zijne Excellentie heeft zijn toestemming verleend,
mejuffrouw," zegt hij zalvend. „De dokter mag de
Gouden Brug overschrijden. Maar Zijne Excellentie
hoopt wel dat dit ene bezoek genoeg zal zijn. We kun
nen niet hebben dat allerlei buitenstaanders voortdu
rend het paleis in- en uitlopen". Het meisje keurt hem
geen antwoord waardig en gaat de Rechter voor naar
de uitgang van de binnenplaats. Ze komen in een fraai
aangelegde tuin, doorsneden door een smalle gracht.
Over een geplaveid pad naderen ze een kleine brug
met schitterend bewerkte balustrade, ingelegd met
goud. Aan de overzijde van de smalle gracht verheft
zich een purperrode muur, waarin een maandeur is
uitgespaard, die leidt naar het eigenlijke paleis van de
Prinses en de vertrekken van haar dames. De helgele
daken van de sierlijke gebouwen zijn net te zien bo
ven de muur. „Ik zal hier op u wachten, dokter", zegt
de zwaarlijvige eunuch tot de Rechter. Het meisje dat
de brug al is overgegaan, draait zich om en roept
hem toe: „Wacht tot je een ons weegt, dikzak! Maar
waag het niet een stap op de brug te zetten!" Rech
ter Tie bedenkt dat hij nu het meest verboden deel
van het paleis betreedt.
SOESTERBERG Pipo de Clown
is deze week met een artistiek en
technisch gezelschap twee dagen heer
en meester geweest over het winter
kwartier van circus Boltini in Soester-
berg.
Paarden, olifanten, kamelen en leeu
wen zette de tv-clown naar zijn hand.
Zelfs militairen wist hij te intimide
ren: het personeel van de luchtmacht
basis Soesterberg had van zijn com
mandant de strikte order gekregen het
testen van straalmotoren tot een mini
mum te beperken en zo weinig moge
lijk boven het circus te vliegen.
43. Toch deed de matroos maar wat Tekko hem bevo
len had, want hij had bewondering voor Tekko's durf.
Onze vriend klauterde, zo goed en zo kwaad als dat
ging, op de verschansing van het hevig slingerende en
stampende vaartuig. Terwijl hij hiermede nog bezig
was, kwam de professor, die nog steeds op het dek
lag, juist weer bij. Onmiddellijk begreep hij wat zijn
vriend van plan was en krabbelde, alles vergetend,
overeind. „Taks! Taks! Wat doe je!" schreeuwde de
hevig ontstelde man. „Dat mag niet! Dat wil ik niet!
Dat kost je je leven!" „Nu of nooit!" dacht Tekko en
ten Starreveld hem grijpen wilde sprong onze vriend
met ware doodsverachting de kolkende watermassa tege
moet. Hij haalde diep adem, kneep zijn neus dicht en
verdween met reddingsgordel en al in de schuimende gol
ven. Onmiddellijk kwam hij weer boven en toen bond hij
de vrij hopeloze strijd aan met het verraderlijke water.
Gelukkig was het water warm, maar de dreigende don
kere kleur voorspelde niet veel goeds voor onze held.
Slechts heel langzaam kwam hij vooruit en het was
dan ook hoofdzakelijk aan de reddingsboei en de stu
wende rollers te danken dat hij in de richting van de
batiscaaf gedreven werd.
iiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiii
iiimiiiiimimiiiiimmi
Pipo's verblijf in het circus was goed
voor de opname van zeven afleveringen
van de tv-strip waarmee het Pipo-sei-
zoen eind mei zal worden besloten. Dan
zal Pipo twee seizoenen lang avond aan
avond op het scherm zijn geweest. Of
hij in oktober zal terugkomen is nog
niet bekend.
De clown, die met zijn groepje door
gaans de bossen bij kasteel Groeneveld
in Baarn tot zijn filmdomein heeft,
weet nu hoe het er in het circus toe
gaat. Het is hard aanpakken.
Om zeven uur 's morgens klinkt het
startsein en dat betekent bijvoorbeeld,
dat Cor Witschgwe, alias Pipo, die in
Amsterdam woont, tegen vijven moet
opstaan. Die eerste gang van de artiesten
is 'n rillerige gang door de sneeuw naar
de grimeur, die zijn intrek heeft geno
men in een van de vele bijgebouwtjes
van het vaste circuscomplex.
Even later staat het Pipo-groepje in
de stal bij de kamelen, die hun adem
als een dichte damp de kou inblazen.
Pipo rookt een sigaretje. De Indiaan
Kluk Kluk (Herbert Joeks) in overjas
wrijft zijn verkleumde handen. Mama-
loe (Marijke Bakker) duikt nog dieper
in haar omslagdoek en het Indianen-
vrouwtje (Philippe Aeckerling) pro
beert door met haar armen te slaan
wat warmer te worden.
Regisseur Ton Buné zet de vaart er
in. Drie, vier opnamen achter elkaar
van de kamelen naar de paarden,
waarvan er enkele boosaardig met hun
achterbenen slaan. Pipo veegt de paar
denstal schoon, Mamalou roskamt de
dieren, Kluk Kluk maakt zijn bekende
taalgrapjes. Het vaste circuspersoneel
In Toni Boltini's circusresidentie wor
den opnamen gemaakt voor het kin
derprogramma Pipo de clown". Terwijl
Pipo en Mammaloe zich onderhouden met
Toni Bctltini wil Kluck Kluck reeds onge
duldig met de opnamen beginnen.
staat er gniffelend bij te kijken en be
dient de filmers op hun wenken.
Intussen wordt in de nabijgelegen
bungalow van circusdirecteur Toni Bol
tini het eerste glas geheven. Toni is ja
rig vandaag. Gasten, die op Pipo zijn
afgekomen, worden onthaald in zijn
warme huiskamer, waar de gesprekken
regelmatig worden onderbroken door 't
gerinkel van de telefoon. Bandjes wil
len in het circus optreden, carnavals
verenigingen vragen dieren te huur
voor een optocht.
In het uurtje pauze 's middags eten
de acteurs, actrices en filmmensen
broodjes aan de bar van een in het
winterkwartier ingebouwde patateszaak.
Kluk Kluk loopt in pyjama. Na de lunch
moet hij in deze kledij voor de camera.
Pipo heeft zijn hoed afgezet en smik
kelt aan een broodje warme worst. Ma
malou vraagt melk, maar krijgt te ho
ren dat melk niet voorradig is. De fil
mers vermaken zich met de vele gok
automaten die het eetvertrek rijk is.
's Middags komt het eigenlijke cir-
cuswerk. In de piste staat de wigwam
van Kluk Kluk en eromheen draven op
gezag van dresseur Karoli vier grote
kamelen. Er knallen zweepslagen. Ar
tiesten en filmers zijn wat schichtig,
maar Karoli stelt hen op hun gemak en
later klimt zelfs Aputi tussen de bulten
van het schip der woestijn. Dan komen
ook de olifanten op om suikerklontjes
te eten uit de handen van Mamaloe.
Dresseur Alberto Althoff leidt de oli
fanten in goede banen, maar blijft zelf,
evenals zijn collega, buiten het beeld.
De regisseur moet veel improviseren.
Veertig procent van de opnamen had
hij buiten willen maken, maar de
sneeuw heeft het werken daar onmoge
lijk gemaakt. Het team, dat al twee
jaar bijna dagelijks met elkaar optrekt
ter meerdere glorie van Pipo, is echter
niet voor één gat te vangen en de ze
ven afleveringen komen er dan ook.
Eind mei zullen Pipo en zijn groep
met vakantie gaan. Het lot van de
clown ligt nu in handen van de pro
grammamakers van de NTS. Zal de
strip worden voortgezet? De NTS stu
deert hard op deze vraag. Zij hoopt
over twee weken met een antwoord te
kunnen komen.
AMSTERDAM 26 febr. Het exploi
tatiesaldo en het winstsaldo van NV
Vernis- en Verffabriek v/h Vette
winkel en Zonen over het boekjaar 1966/
67 vertonen t.o.v. 1965/66 een lichte
stijging. In alle verkoopsectoren werd
een belangrijke vermeerdering van de
omzetten behaald. De winstmarges van
de produkten kwamen wederom onder
druk te staan als gevolg van kostenstij
gingen, vooral in de personeelssector, en
voorts door de stijging van verschillen
de grondstof fenprij zen.
Door de overheid toegestane prijsver
hogingen konden in verscheidene geval
len niet volledig worden gerealiseerd in
gevolge scherpe concurrentie van bin
nen- en buitenlandse producenten. Na
de voorziening van vennootschapsbelas
ting, maar voor de amortisatie op de
betaalde meerwaarde van een dochter
vennootschap, en voor toevoeging aan
de algemene reserve, bedraagt de
winst f 1,57 min tegen f 1,52 min over 't
vorige jaar.
Het saldo exploitatierekening nam,
blijkens de geconsolideerde cijfers, toe
van f 4,13 min tot f 4,33 min. Afschrij
ving duurzame produktiemiddelen be
liep f 1,25 min (v.j. f 1,08 min). Voor
gesteld wordt, zoals gemeld, het divi
dend te verhogen van 13 tot 14 pet.
Vooruitzichten: de omzet zal nodig ver
der dienen te stijgen, waarvoor de di
rectie redelijke verwachtingen koestert.
Zij zal uitermate waakzaam blijven
t.a.v.het handhaven van de rendabili
teit der onderneming, door de kosten
ontwikkeling binnen zo nauw moge
lijke grenzen te houden, om het be
drijf slagvaardig te kunnen opstellen te
genover de scherpe en steeds toenemen
de concurrentie. Derhalve meent de di
rectie de toekomst met vertrouwen te
gemoet te mogen zien.
In het verslagjaar kon een verdere
versterking van de marktpositie der
onderneming worden bewerkstelligd. De
directie meent te mogen verwachten,
dat de afzet van industrielakken van
hoogwaardige kwaliteit in binnen- en
buitenland verder belangrijk zal toene
men. Verdere uitbreidingsplannen van
Chemitex Lakfabrieken NV te Utrecht
(dochtervennootschap) zijn dan ook in
een vergevorderd stadium van voorbe
reiding. De omzetten van Chemitex na
men belangrijk toe, maar het bedrijf
werd in de produktie en afzet enige
tijd gehandicapt door een felle brand in
juli 1967.
Op de Euromarkt werd de stijgende
lijn van de omzetten voortgezet. Ook in
de EFT A-landen kon een omzetstijging
worden bereikt. Het aantal medewer
kers is toegenomen van 570 tot 615.
DÉN HAAG De Vereenigdè Vor-
stenlandsche Cultuurmij., die behoort
tot het concern van de heer Zwolsman,
zal over 1966 geen dividend uitkeren.
Uit het verslag over 1966, dat eerst
thans is verschenen, blijkt dat de winst
is gedaald van f 1,10 miljoen tot
f23.569. Dat kwam omdat de belang
rijkste belegging, de Nederlandsche
Grondbriefbank, over 1966 geen divi
dend heeft uitgekeerd.
De andere belegging, die in die Be-
soeki Belegging Mij., declareerde begin
1967 een dividend over 1964, 1965 en
1966 van telkens 5 procent. Dit divi
dend, dat de Vorstenlandsche in 1967
bruto f 121.050 heeft opgeleverd, zal
in de cijfers over 1967 tot uitdrukking
worden gebracht.
De Vorstenlandsche, waarvan hoog
uit nog drie procent van het kapitaal
bij het publiek uitstaat, keerde over
1965 5 pet. in contanten of in aandelen
uit. Daardoor steeg dit kapitaal tot
f 20,8 miljoen. De agioreserve is f 3,4
miljoen groot en de algemene reserve
f 10,9 miljoen. De bainkschuld was eind
1966 gestegen van f 596.593 tot f 3,6 mil
joen. Dat kwam voornamelijk door een
stijging met ruim f 3 miljoen van de
vordering op de EMS. De belangrijkste
post is een aandelenpakket in de Grond
briefbank, dat te boek staat met f35,4
miljoen.
DEN HAAG Naar de directie van
de NV Cultuur-Maatschappij „Pasir
Nangka" in haar verslag over 1967
meedeelt dient de vraag onder ogen
te worden gezien (wegens het relatief
grote bedrag aan middelen in Neder
land), of al dan niet tot terugbetaling
van kapitaal zal wordeh overgegaan.
De directie heeft gemeend dit punk
niet op de agenda te moeten plaatsen
van de jaarlijkse vergadering van aan
deelhouders (op donderdag 14 maart
in Amsterdam), maar ter vergadering
wel aandacht aan deze aangelegen
heid te moeten schenkeh.
Overnamen en liquidaties hebben ge
leid tot aanmerkelijke veranderingen
in de vermogensopstellingen van de
vennootschap tegen het einde van het
verslagjaar. Het betreft de overneming
der belangen van de cultuurmaatschap
pijen Lodaja en Pasir Malang in de
Franse deelnemingen, die in 1967 haar
beslag hebben gekregen. De Franse
deelnemingen staan nu te boek voor
f 805.000. Hiertegenover staan vorde
ringen, effecten en contanten in Frank
rijk ad f 282.000. De directie verwacht
een belangrijke verlaging der algeme
ne kosten in 1968. Deze bedroegen
f 37.600 in 1967. Nadere mededelingen
over het lot van de schadeclaims op
Indonesië kunnen nog steeds niet ge
geven worden.
AMERSFOORT In dé expositiezaal
„M 3" aan de Zuidsingel in Amersfoort
wordt van 2 t/m 24 maart een expositie
gehouden van werken van Peter Rolf.
De heer A. G. Jordans zal de tentoon
stelling op 2 maart openen.