Pipo maakte opnamen in circus PERSOONLIJKHEDEN Gaudeamus-kwartet op toernee Paul Scofield uit Shakespeare-theater „Bruna"-boekenbedrijf bestaat 100 jaar UIT DE KERKEN FINANCIËLE NOTITIES Winstmarges Vettewinkel onder druk Peter Rolf-expositie in Amersfoort VANAVOND MORGEN Terugkeer Improvisatie V orstenlandsche geen dividend Terugbetaling Pasir Nangka overwogen PILOOT STORM RECHTER TIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG TEKKO TAKS Pagina 2' MAANDAG 26 FEBRUARI 1968 120 Je hebt er al de nodige eigen schappen voor: kracht, jeugd, ge zondheid en een behoorlijk stel her sens. Je bent het type, dat slaagt. De politieke en sociale kennis, die je al opgedaan hebt, stellen je boven de gewone student. Ga perfect Duits le ren. Lees Duitse dichters en filoso- féïv vergeet niet naar Duitsland te r>n en steek zoveel als je mogelijk van de Duitsers op. Maak links en rechts kennissen. Duitsland is de elek trische centrale en het laboratorium van Europa. Tracht contact tot stand te brengen tussen dit land en jouw vaderland. Je zult ondervinden, dat de nieuwe wereldorde spoedig elke Europese natie binnendringt. Natio nale achterdocht en wantrouwen zul len als bij toverslag verdwijnen. Ja, ik ben door alles heen optimist. Als ik dat niet was, zou ik me ophangen. Je zult het zien. Eens szullen Enge land, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje de grootste werken, die de we reld ooit ondernomen heeft, tezamen tot stand brengen". Amadeus stond op en begon heen en weer te lopen. „Kijk eens naar de werken, die nog in onze tijd ondernomen zullen wor den. De kanaaltunnel. De weg van de Atlantische Oceaan naar Marseille, die jouw land duizend mijlen dichter bij Afrika en India zal brengen en de strategische waarde van jullie vloot ral verhogen. De Atlantropa Armada! De grote rijwegen van het ene einde van Europa en Afrika naar het ande re. Duitsland heeft iedereen getoond, hoe die aangelegd moeten worden. Kijk naar het wilde Afrika. De eerst volgende jaren zullen de bewering lo genstraffen, dat Afrika geen miljoe nen Europeanen kan herbergen. Het zal jé land de bedrieglijkheid van de 19e-eeuwse imperialistische politiek tonen. En het verkeer door de lucht! De mensen hebben geen idee, hoe dat Zich in betrekking tot Afrika zal ont wikkelen, Dit alles en nog veel, veel meer zal weldra baan breken. Maar dat hoef ik jou niet te zeggen. Je bent zelf een Atlantropaan". Amadeus ging zitten en dronk zijn thee. „Om op ons onderwerp terug te ko men, Norman, denk niet, dat het lief dadigheid is, maar ik zou je graag wat geld willen geven, zodat je mijn plan ten uitvoer kan brengen. Kan ik je overhalen naar de Polytechnische school te gaan?" Norman Hunt streek door zijn ha ren en trok een lelijk gezicht. „Wanneer is 't Kerstmis?" vroeg hij met een olijke glimlach. Amadeus lachte. „Je'hoeft geen overhaast besluit te nemen. Denk er eens over na. Intus sen sta ik er op, dat je je familie in Engeland op gaat zoeken. Je hebt haar in twee jaar niet gezien, weet je?" „Hemel, ik voel me, alsof ik op mijn hoofd sta. Ik weet nauwelijks waar ik ben!" riep Norman en zijn stem beefde licht. „Droom ik of is het de grog. Weet je, Amadeus, je hebt de gewoonte iemand onverhoeds aan te vallen. Ik was met het plan bij je gekomen om tien pond van je te lenen en in plaats daarvan bied je me zelf een buidel goud aan. Werke lijk, als ik een vrouw was, zou ik in tranen uitbarsten". Amadeus leunde achterover in zijn stoel en kruiste de benen. „Nu, dat neemt weer een grote last van me weg. Maar je moet er met niemand over spreken. Anders zou den sommigen soms kunnen zeggen, waarom help je niet liever je eigen landgenoten?" HOOFDSTUK X Toen begon de grote Sneeuwval. Dag en nacht dwarrelden de vlokken door de lucht en bedekten de aarde. Loodsen, kantonnementen en arbei dershutten leken meer dan ooit op een boeddhistisch klooster en een gro te rust daalde over hen neer. De gro te muur van de dam was met sneeuw bekleed en schitterde in het zonlicht. Over de diepe vallei lag in verschil lende schakeringen een blauwe glans en het bevroren meer strekte zich als een eindeloze gladde vlakte uit. Uit de schoorsteen van het huis der Somers steeg rook op. Lionel, zijn vrouw en Pauline woonden daar nog, ook Amadeus was nog gebleven. Hij had met Melchior in de Atlantropa- hal zijn kwartier opgeslagen. Het liep naar Kerstmis. De wegen waren prachtig en daar de sneeuw al leen tot het hotel Mauser opgeruimd was, liep iedereen op ski's. Pauline had zich lichamelijk nog nooit zo goed gevoeld en dwaalde iedere dag uren door het district. Aan tafel bij de Somers heerste gecfurende de maal tijden een vrolijkegeest van men sen, die onbezwaard zijn en geen pes simistische gedachten hebben. Ama deus werkte onvermoeid door. Gedu rende uren dicteerde hij Melchior zijn 'brieven, terwijl hij in de hal op en neer liep en Melchior bleef dikwijls tot na middernacht op, om de om vangrijke correspondentie van zijn chef te typen. Amadeus zat dan in een andere hoek van de hal en schreef Engelse en Franse briéven. Beide talen beheerste hij volkomen. Op een morgen liep Pauline de hal binnen, toen Amadeus en Melchior beiden uit waren. Gewoonlijk kwam zij of Mitzi op dit uur van de dag om de „slaapkamers" op te ruimen. Pau line deed haar ski's af, klopte met haarschoenen tegen de muur om de sneeuw te verwijderen en ging de kleine zijgang binnen. Eerst ging zij naar het gedeelte van de hal waar Amadeus zijn kampeerbed opgesla gen had en ontdekte daar een open koffer. Een grote leren handkoffer stond gedeeltelijk gepakt op de grond. Zij zuchtte toen zij de koffer van het bed nam. Zij keek rond naar Ama deus' bezittingen en verbaasde zich erover, hoe weinig hij nodig had om zich te verzorgen. Scheerbenodigdhe- den, een harde tandenborstel, een tu be tandpasta, een stuk zeep, een kam en een borstel met een lange steel om het lichaam droog te borstelen. Zij keek achter het gordijn, waar zijn kleren hingen. Daar hing het zachte, warme, bruine pak, waarin zij hem 't liefst zag. Het was oud en door een kleermaker in Bombay gemaakt. Hij had drie dassen, die hij zelden droeg. Op de grond stonden zijn geweldige, versleten, met spijkers beslagen laar zen, daarnaast een paar bijna nieuwe op maat gemaakte bruine schoenen van een firma in Jermynstreet te Londen. Ze nam zijn jasje van Per zisch lamsvel op, dat ook afgedragen was, en streelde het met haar vin gers. Daarna onderzocht zij zijn zacht flanellen overhemden, die door Kirmitz in Cairo gemaakt waren en zijn sokken, terwijl zij de paren, die gestopt moesten worden, terzijde leg de. Hij bezat een boordendoos, maar toen zij die doos opende, vond zij er Tessli's portret en de ring in. Zij was bijna gereed met de inspectie, toen zij de schaduw van de bezitter van al deze schatten door het raam zag vallen. Hij bewoog zich vlug voor waarts en een ogenblik later hoorde zij het eigenaardige gekraak van ski's, die plotseling tot staan ge bracht worden, zij hoorde ook het ge klop van schoenen tegen de buiten muur en een ogenblik later kwam Amadeus binnen. Hij trok zijn laar zen en zijn jekker uit, streek met de vingers door zijn haar en trok een paar oude Afrikaanse sloffen aan, die hij jaren gedragen had. Oorspronke lijk waren zij geel glanzend geweest, doch thans zagen zij er kleurloos uit. „Aha, daar is de goede Samari taan!" riep hij vrolijk uit. (Wordt vervolgd) Hadden we enige weken geleden op de tv het weekend van de massa's, za terdag en zondag hadden we dat van de persoonlijkheden. Dames gaan voor en dus Gré Brou- wenstijn, die de AVRO ons gister avond „uit en thuis" liet zien. Helaas heb ik slechts het laatste halfuur van dit programma kunnen bekijken. Van dat gedeelte hield ik de volgende tin- druk over: blijkens de prachtig gezon gen ari's krijgen we deze grote opera zangeres veel te weinig op de beeld buis, en tussen die aria's door kregen we heel veel aardigs en interessants voorgeschoteld, al maakte de enscene ring daarvan een wat geforceerde, zo u wilt theatrale, indruk. De NCRV wijdde onder de titel „Merck toch hoe sterck" een documen taire aan een andere befaamde per soonlijkheid uit de Nederlandse mu ziekwereld: Feike Asma. In veertig jaar tijds heeft hij gedurende ongeveer tweeduizend kerkdiensten en ongeveer zesduizend concerten achter het orgel gezeten. Hoe men ook over zijn stijl mag denken: die getallen zeggen toch heel wat, vooral als men weet dat hij in binnen- en buitenland duizenden en nog eens duizenden mensen met zijn spel gelukkig heeft gemaakt. Het was prettig, deze emotionele organist nu eens niet alleen te horen, maar ook te zien spelen. Wel had ik hem ook graag eens het een en ander over zich zelf en zijn werk horen vertellen. Maar misschien komt er ook nog eens een programma „Feike Asma uit en thuis". De laatste persoonlijkheid uit de kunst-met-een-grote-k, die gisteren op het scherm verscheen was Pierre Jans sen, met een in alle opzichten overtui gend pleidooi voor de waarde én de te rugkeer van de kunstschatten uit de Gentse Sint Baafskathedraal. Zaterdagavond kwamen de persoon lijkheden uit de kunst-met-een-kleine-k aan bod. De vol kleine vondsten zitten de aflevering van „Ja zuster, nee zus ter" mondde uit in een karakteristiek stukje Wim Sonneveldshow „Op de step". Rudi Carrell had in een droom huis heel wat kinderen uit velerlei lan den om zich heen verzameld (ondanks de wellicht zware voorbereidingen maakte het geheel een vrij spontane in druk), waartussen een van Nederlands grootste vrouwelijke kleinkunstpersoon- lijkheden, Jasperina de Jong, zich als een soort Julie Andrews bewoog. En dan was daar natuurlijk de schaatspersoonlijkheid Fred Anton Maier. Tussen de reportage van de 1500 en de 10.000 meter kregen we zon dagmiddag een plezierige en de swing liefhebbers ongetwijfeld zeer welkome show van Tex Beneke en zijn band te zien. Intussen miste de kijker echter de bekendmaking van de loting voor de 10.000 meter en ook de start van de rit Maier-Verkerk. Jammer, want we hadden nét zo fijn weer verbinding met Gotenburg, toen die plotseling door de Wegeninformatie werd onderbroken (of verbroken?). J. v. d. K. 3746. David zag de grootste planeten passeren als nietige knikkers. Uranus, Neptunus en Pluto kon hij niet meer ontdekken, en de zon slonk tot een ster te midden van vele andere. Nog even ving hij een glimp op van het totale zonnestelsel, dat als een glan zende ellips onder hem weggleed. Daarna scheen hij zich geruime tijd bewegingloos in een soort niemands land te bevinden. Doch toen begonnen verschillende sterren langzaam te verschuiven, weldra sneller en sneller tot David het idee had, dat hij zich als 't wa ren als een meteoor door een discus-vormige sterren massa bewoog, die ook al rondom hem en als het wa re door hem heen ineenschrompelde tot een geweldige lichtschijf. Individuele sterren waren maar nauwelijks meer te onderscheiden. Het melkwegstelsel verdween, andere galaxies, nevelvlekken en gaswolken doken op in ongedachte aantallen en vormen. UTRECHT In het kader van een twaalfdaagse tournee, die het Gaudea mus-kwartet uit Bilthoven van 26 fe bruari tot en met 8 maart door de Scan dinavische landep en Fjnland gaat ma ken, «aiU»n jQSbsyaatenliTH^ -Stockholm, Lahti, Hels&AfpIn Kopenhagen worden bezocht. :i a In totaal zullen veertien werken wor den uitgevoerd van vijf Nederlandse componisten. LONDEN Paul Scofield heeft zich als directeur en acteur van het „Royal Shakespeare Theater" teruggetrokken. Hij zei om zuiver persoonlijke redenen tot dit besluit te zijn gekomen. Vooral bekend geworden door zijn vertolking van de hoofdrol in „King Lear", had zijn jongste optreden in „Macbeth" kritiek gewekt. Daarop weigerde hij mee te werken aan een verfilming van dit stuk, die dan ook niet doorging. Scofield heeft zich wel bereid verklaard aan een ver filming van „King Lear" mee te werken. HILVERSUM I 18.00 Stereo: meisjeskoor met instr. sextet. 18.20 Uitz. v. D'66. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.45 Act. 19.00 Op de man af, praatje. 19.05 Geestelijke lied. 19.30 Stereo: li. gev. platenpr. 20.15 Vlieg 'er niet in, wanneer u uit gaat, klankbeeld over 't toerisme. 20.40 Omroepork. en sol.: klass. en mod. muz. 22.15 Litera- ma, radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 22.30 Nws. 22.40 Avond overdenking. 22.50 Stereo: Pianorec.: mod. muz. 23.30 Vers in het gehoor: voordracht en muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSU MI 18.00 Nws. 18.15 Radiojourn. 18.30 De tafel van (half) zeven: gev. pr. (19.08 Paris vous Parle). 19.30 Nws. 19.35 RVU: De cultuur in de pre-Incatijd, door J. J. Buff art. NRU: 20.05 Grote rollen grote spelers: theaterkroniek. 20.30 Gamma v. alpha en bèta: pr. over recente vorderingen in de weten schap. 21.30 De geschiedenis v. 't hoor spel: doe. 22.15 Stereo: li. gr.muz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Profiel v. gitarist-componist Baden Powell. 23.25 Radiorama: 14-daags mini-magazine. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 Pipo de clown. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. STER: 19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.06 ken merk, de wek. inform.rubriek. over kerk en samenleving. KRO: 19.32 In kleur: De Flintstones, tekenfilm. STER: 19.56 Reel. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. KRO; 20.20 MIK, muz. am.pr. 21.00 Showpr. 21.40 In kleur: rep. v.d. carnavalsoptocht in Oeteldonk. 22.10 Gesprek in Londen over Katholicisme in Ned. NTS: 22.30 - 22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Pipo de Clown. STER: 18.56 Reel. NTS: 19.00 Journ. VARA: 19.03 Reel. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Ken- Weer zien maandelijkse rubr. met herhalingen uit tv-pr. NTS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. VARA: 20.20 Achter UTRECHT Morgen is het precies 100 jaar geleden dat het boekenbedrijf Bruna werd opgericht. Van meet af aan hebben de werkzaamheden 'n tweeledig karak ter getoond: de lectuurverspreiding en de uitgeverij. Sinds 1891 exploiteert Bruna, nu een naamloze vennootschap, kiosken op stations in Nederland. De n.v. be schikt over kiosken in de steden, op de spoor- en metroperrons, winkels op sche pen en een filiaalsysteem, waarbij 90 boekhandelaren zijn aangesloten. Op 1 januari 1968 is met de n.v. Meulenhoff en Co de n.v. „Meulenhoff-Bruna" ge sticht. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Werkendam (vac. A. de Bruijn): C. Batenburg te Vriezenveen; tè" Groot AJmmers: H. Veldhuizen, kand. te Bilthoven; te Suawoude (toez.): G. A. Züidam te Nieuweroord; te Haskerhorne en Oudehaske (toez.): C. L. Verbaas te Monnikendam; te Nieuw-Dordrecht: J. J. Buskes te Broek in Waterland; te \Andijk c.a. (toez.): J. B. Duk te Dom burg. Aangenomen: het beroep der gen. sy node tot zend. pred. op Oost-Java: drs. A. de Jong, kand. te Oegstgeest; naar Vriezenveen (vac. A. Sjollema) (toez.): W. Jonkers te Hazerswoude. Bedankt: voor Wanneperveen, voor Oudwoude-Westergeest en voor Rijk- Rijsenhoute: H. van den Beid te Beesd. Geref. Kerken: Beroepen: te Uithoorn (2de pred. pl.): J. Goldschmeding te Dussen (N.B.). Chr. Geref. Kerken: Beroepen: te Zwolle (2e pred. pl.): M. de Boer te Amsterdam-Noord. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Haarlem: C. Harinck te Utrecht. 't nws. 20.45 Indianen van Guatemala filmrep. 21.00 High Sierra, speelfilm, (gangsterfilm uit 1941). NTS: 22.40-22.45 Journ. HILVERSUM I. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Sopraan en piano (gr): klassieke en moderne liederen. 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten 7.45 Stereo: Europese volksliederen (gr.) 8.00 Nws. 8.10 NCRV-lied. 8.13 Stereo: Gewijde muziek (gr.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.15 Radiokoor: klassieke en moderne gewijde liederen. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theo logische etherleergang. 10.35 Stereo: Hobo en piano: moderne muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma, (ong. 12.23 Wij van het land; 12.27 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws, 12.40 Actuali teiten). 14.05 Lichte Nederlandse mu ziek (gr.) 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine. 17.00 Overheidsvoor lichting. Nieuws uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon- muziek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Radiojournaal. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.40 Omroep dubbelkwartet: muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00-11.02 Nws). (11.02 RVU: Noord-Zuid Nederlandse herkom sten, door H. L. Kruimel). 11.55 Beurs berichten. 12.00 Stereo: Viool en piano: oude en moderne muziek. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 nieuws. 13.10 Radiojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Muze belicht. 14.25 Rostrums of Composers: internatio naal forum met hedendaagse muziek. AVRO: 15.00 Oog om oog, hoorspel. 15.32 Inleiding tot muziekbegrip: muzikale lezing. 16.00 Nieuws. 16.02 Kerkorgel concert: Klassieke muziek. 16.25 Voor de jeugd. 17.15 Dixielandmuziek (gr.). 17.30 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammofoonmuziek voor de tieners. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 NAR: Onze Nederlandse Artiesten Revue op de plaat. 10.00 Nieuws. 10.02 Klink - klaar, zonder nonsens (11.00 Nieuws). 12.00 Zorro: programma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.02 Ekspres: gevarieerd pla- tenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.02 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nieuws. 16.02 - 18.00 Mix: licht platenprogramma (17.00 Nieuws). DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. giste ren). 10.20-10.50 Opas Kino lebt, vrolijk doe. uit het filmarchief. 11.00 Kleur: Carnavalspr. 12.00 Kleur: Carnavalspr. 13.30 Kleur: Carnavalspr. 16.55 Journ. 17.00 Herr Tschang. kocht chinesisch, tv-serié. 17.t5 VonTïndios, verhaal jpet tekeningen. 18.00 Jourri. (Reg. pr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.26 Hafenkran- kenhaus, tv-serie. 19.59 Pro.-overzicht. WDR: Belle und Sebastian, tv-serie. 18.25 Goedenavond. 18.30 Hier und Heu- te. 19.10 Auf Freiers-füssen, tv-serie. 19.40 Wat brengt 't Intermezzo in de mnd. maart? 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Hofball für den Walzerkönig, am. pr. (herh.). 22.10 Mein Onkel der Gang ster, Duits-Italiaanse-Franse speelfilm. 23.55 Journ. en weerber. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Der Mann ohne Namen, tv-film. 18.15 Kleur: Car navalspr. 18.50 Kleur: Flitsen uit de pro cessies. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de Prot. wereld. 20.15 Geheimaction Carlotta, Am. speel film. Aansl.: Nws. 21.45 Onderzoek en techniek, rep. 22.30 Nws, weerber. en act. 32. .De dikke eunuch brengt Rechter Tie terug naar de binnenplaats, waar het meisje is blijven wachten. „Zijne Excellentie heeft zijn toestemming verleend, mejuffrouw," zegt hij zalvend. „De dokter mag de Gouden Brug overschrijden. Maar Zijne Excellentie hoopt wel dat dit ene bezoek genoeg zal zijn. We kun nen niet hebben dat allerlei buitenstaanders voortdu rend het paleis in- en uitlopen". Het meisje keurt hem geen antwoord waardig en gaat de Rechter voor naar de uitgang van de binnenplaats. Ze komen in een fraai aangelegde tuin, doorsneden door een smalle gracht. Over een geplaveid pad naderen ze een kleine brug met schitterend bewerkte balustrade, ingelegd met goud. Aan de overzijde van de smalle gracht verheft zich een purperrode muur, waarin een maandeur is uitgespaard, die leidt naar het eigenlijke paleis van de Prinses en de vertrekken van haar dames. De helgele daken van de sierlijke gebouwen zijn net te zien bo ven de muur. „Ik zal hier op u wachten, dokter", zegt de zwaarlijvige eunuch tot de Rechter. Het meisje dat de brug al is overgegaan, draait zich om en roept hem toe: „Wacht tot je een ons weegt, dikzak! Maar waag het niet een stap op de brug te zetten!" Rech ter Tie bedenkt dat hij nu het meest verboden deel van het paleis betreedt. SOESTERBERG Pipo de Clown is deze week met een artistiek en technisch gezelschap twee dagen heer en meester geweest over het winter kwartier van circus Boltini in Soester- berg. Paarden, olifanten, kamelen en leeu wen zette de tv-clown naar zijn hand. Zelfs militairen wist hij te intimide ren: het personeel van de luchtmacht basis Soesterberg had van zijn com mandant de strikte order gekregen het testen van straalmotoren tot een mini mum te beperken en zo weinig moge lijk boven het circus te vliegen. 43. Toch deed de matroos maar wat Tekko hem bevo len had, want hij had bewondering voor Tekko's durf. Onze vriend klauterde, zo goed en zo kwaad als dat ging, op de verschansing van het hevig slingerende en stampende vaartuig. Terwijl hij hiermede nog bezig was, kwam de professor, die nog steeds op het dek lag, juist weer bij. Onmiddellijk begreep hij wat zijn vriend van plan was en krabbelde, alles vergetend, overeind. „Taks! Taks! Wat doe je!" schreeuwde de hevig ontstelde man. „Dat mag niet! Dat wil ik niet! Dat kost je je leven!" „Nu of nooit!" dacht Tekko en ten Starreveld hem grijpen wilde sprong onze vriend met ware doodsverachting de kolkende watermassa tege moet. Hij haalde diep adem, kneep zijn neus dicht en verdween met reddingsgordel en al in de schuimende gol ven. Onmiddellijk kwam hij weer boven en toen bond hij de vrij hopeloze strijd aan met het verraderlijke water. Gelukkig was het water warm, maar de dreigende don kere kleur voorspelde niet veel goeds voor onze held. Slechts heel langzaam kwam hij vooruit en het was dan ook hoofdzakelijk aan de reddingsboei en de stu wende rollers te danken dat hij in de richting van de batiscaaf gedreven werd. iiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiii iiimiiiiimimiiiiimmi Pipo's verblijf in het circus was goed voor de opname van zeven afleveringen van de tv-strip waarmee het Pipo-sei- zoen eind mei zal worden besloten. Dan zal Pipo twee seizoenen lang avond aan avond op het scherm zijn geweest. Of hij in oktober zal terugkomen is nog niet bekend. De clown, die met zijn groepje door gaans de bossen bij kasteel Groeneveld in Baarn tot zijn filmdomein heeft, weet nu hoe het er in het circus toe gaat. Het is hard aanpakken. Om zeven uur 's morgens klinkt het startsein en dat betekent bijvoorbeeld, dat Cor Witschgwe, alias Pipo, die in Amsterdam woont, tegen vijven moet opstaan. Die eerste gang van de artiesten is 'n rillerige gang door de sneeuw naar de grimeur, die zijn intrek heeft geno men in een van de vele bijgebouwtjes van het vaste circuscomplex. Even later staat het Pipo-groepje in de stal bij de kamelen, die hun adem als een dichte damp de kou inblazen. Pipo rookt een sigaretje. De Indiaan Kluk Kluk (Herbert Joeks) in overjas wrijft zijn verkleumde handen. Mama- loe (Marijke Bakker) duikt nog dieper in haar omslagdoek en het Indianen- vrouwtje (Philippe Aeckerling) pro beert door met haar armen te slaan wat warmer te worden. Regisseur Ton Buné zet de vaart er in. Drie, vier opnamen achter elkaar van de kamelen naar de paarden, waarvan er enkele boosaardig met hun achterbenen slaan. Pipo veegt de paar denstal schoon, Mamalou roskamt de dieren, Kluk Kluk maakt zijn bekende taalgrapjes. Het vaste circuspersoneel In Toni Boltini's circusresidentie wor den opnamen gemaakt voor het kin derprogramma Pipo de clown". Terwijl Pipo en Mammaloe zich onderhouden met Toni Bctltini wil Kluck Kluck reeds onge duldig met de opnamen beginnen. staat er gniffelend bij te kijken en be dient de filmers op hun wenken. Intussen wordt in de nabijgelegen bungalow van circusdirecteur Toni Bol tini het eerste glas geheven. Toni is ja rig vandaag. Gasten, die op Pipo zijn afgekomen, worden onthaald in zijn warme huiskamer, waar de gesprekken regelmatig worden onderbroken door 't gerinkel van de telefoon. Bandjes wil len in het circus optreden, carnavals verenigingen vragen dieren te huur voor een optocht. In het uurtje pauze 's middags eten de acteurs, actrices en filmmensen broodjes aan de bar van een in het winterkwartier ingebouwde patateszaak. Kluk Kluk loopt in pyjama. Na de lunch moet hij in deze kledij voor de camera. Pipo heeft zijn hoed afgezet en smik kelt aan een broodje warme worst. Ma malou vraagt melk, maar krijgt te ho ren dat melk niet voorradig is. De fil mers vermaken zich met de vele gok automaten die het eetvertrek rijk is. 's Middags komt het eigenlijke cir- cuswerk. In de piste staat de wigwam van Kluk Kluk en eromheen draven op gezag van dresseur Karoli vier grote kamelen. Er knallen zweepslagen. Ar tiesten en filmers zijn wat schichtig, maar Karoli stelt hen op hun gemak en later klimt zelfs Aputi tussen de bulten van het schip der woestijn. Dan komen ook de olifanten op om suikerklontjes te eten uit de handen van Mamaloe. Dresseur Alberto Althoff leidt de oli fanten in goede banen, maar blijft zelf, evenals zijn collega, buiten het beeld. De regisseur moet veel improviseren. Veertig procent van de opnamen had hij buiten willen maken, maar de sneeuw heeft het werken daar onmoge lijk gemaakt. Het team, dat al twee jaar bijna dagelijks met elkaar optrekt ter meerdere glorie van Pipo, is echter niet voor één gat te vangen en de ze ven afleveringen komen er dan ook. Eind mei zullen Pipo en zijn groep met vakantie gaan. Het lot van de clown ligt nu in handen van de pro grammamakers van de NTS. Zal de strip worden voortgezet? De NTS stu deert hard op deze vraag. Zij hoopt over twee weken met een antwoord te kunnen komen. AMSTERDAM 26 febr. Het exploi tatiesaldo en het winstsaldo van NV Vernis- en Verffabriek v/h Vette winkel en Zonen over het boekjaar 1966/ 67 vertonen t.o.v. 1965/66 een lichte stijging. In alle verkoopsectoren werd een belangrijke vermeerdering van de omzetten behaald. De winstmarges van de produkten kwamen wederom onder druk te staan als gevolg van kostenstij gingen, vooral in de personeelssector, en voorts door de stijging van verschillen de grondstof fenprij zen. Door de overheid toegestane prijsver hogingen konden in verscheidene geval len niet volledig worden gerealiseerd in gevolge scherpe concurrentie van bin nen- en buitenlandse producenten. Na de voorziening van vennootschapsbelas ting, maar voor de amortisatie op de betaalde meerwaarde van een dochter vennootschap, en voor toevoeging aan de algemene reserve, bedraagt de winst f 1,57 min tegen f 1,52 min over 't vorige jaar. Het saldo exploitatierekening nam, blijkens de geconsolideerde cijfers, toe van f 4,13 min tot f 4,33 min. Afschrij ving duurzame produktiemiddelen be liep f 1,25 min (v.j. f 1,08 min). Voor gesteld wordt, zoals gemeld, het divi dend te verhogen van 13 tot 14 pet. Vooruitzichten: de omzet zal nodig ver der dienen te stijgen, waarvoor de di rectie redelijke verwachtingen koestert. Zij zal uitermate waakzaam blijven t.a.v.het handhaven van de rendabili teit der onderneming, door de kosten ontwikkeling binnen zo nauw moge lijke grenzen te houden, om het be drijf slagvaardig te kunnen opstellen te genover de scherpe en steeds toenemen de concurrentie. Derhalve meent de di rectie de toekomst met vertrouwen te gemoet te mogen zien. In het verslagjaar kon een verdere versterking van de marktpositie der onderneming worden bewerkstelligd. De directie meent te mogen verwachten, dat de afzet van industrielakken van hoogwaardige kwaliteit in binnen- en buitenland verder belangrijk zal toene men. Verdere uitbreidingsplannen van Chemitex Lakfabrieken NV te Utrecht (dochtervennootschap) zijn dan ook in een vergevorderd stadium van voorbe reiding. De omzetten van Chemitex na men belangrijk toe, maar het bedrijf werd in de produktie en afzet enige tijd gehandicapt door een felle brand in juli 1967. Op de Euromarkt werd de stijgende lijn van de omzetten voortgezet. Ook in de EFT A-landen kon een omzetstijging worden bereikt. Het aantal medewer kers is toegenomen van 570 tot 615. DÉN HAAG De Vereenigdè Vor- stenlandsche Cultuurmij., die behoort tot het concern van de heer Zwolsman, zal over 1966 geen dividend uitkeren. Uit het verslag over 1966, dat eerst thans is verschenen, blijkt dat de winst is gedaald van f 1,10 miljoen tot f23.569. Dat kwam omdat de belang rijkste belegging, de Nederlandsche Grondbriefbank, over 1966 geen divi dend heeft uitgekeerd. De andere belegging, die in die Be- soeki Belegging Mij., declareerde begin 1967 een dividend over 1964, 1965 en 1966 van telkens 5 procent. Dit divi dend, dat de Vorstenlandsche in 1967 bruto f 121.050 heeft opgeleverd, zal in de cijfers over 1967 tot uitdrukking worden gebracht. De Vorstenlandsche, waarvan hoog uit nog drie procent van het kapitaal bij het publiek uitstaat, keerde over 1965 5 pet. in contanten of in aandelen uit. Daardoor steeg dit kapitaal tot f 20,8 miljoen. De agioreserve is f 3,4 miljoen groot en de algemene reserve f 10,9 miljoen. De bainkschuld was eind 1966 gestegen van f 596.593 tot f 3,6 mil joen. Dat kwam voornamelijk door een stijging met ruim f 3 miljoen van de vordering op de EMS. De belangrijkste post is een aandelenpakket in de Grond briefbank, dat te boek staat met f35,4 miljoen. DEN HAAG Naar de directie van de NV Cultuur-Maatschappij „Pasir Nangka" in haar verslag over 1967 meedeelt dient de vraag onder ogen te worden gezien (wegens het relatief grote bedrag aan middelen in Neder land), of al dan niet tot terugbetaling van kapitaal zal wordeh overgegaan. De directie heeft gemeend dit punk niet op de agenda te moeten plaatsen van de jaarlijkse vergadering van aan deelhouders (op donderdag 14 maart in Amsterdam), maar ter vergadering wel aandacht aan deze aangelegen heid te moeten schenkeh. Overnamen en liquidaties hebben ge leid tot aanmerkelijke veranderingen in de vermogensopstellingen van de vennootschap tegen het einde van het verslagjaar. Het betreft de overneming der belangen van de cultuurmaatschap pijen Lodaja en Pasir Malang in de Franse deelnemingen, die in 1967 haar beslag hebben gekregen. De Franse deelnemingen staan nu te boek voor f 805.000. Hiertegenover staan vorde ringen, effecten en contanten in Frank rijk ad f 282.000. De directie verwacht een belangrijke verlaging der algeme ne kosten in 1968. Deze bedroegen f 37.600 in 1967. Nadere mededelingen over het lot van de schadeclaims op Indonesië kunnen nog steeds niet ge geven worden. AMERSFOORT In dé expositiezaal „M 3" aan de Zuidsingel in Amersfoort wordt van 2 t/m 24 maart een expositie gehouden van werken van Peter Rolf. De heer A. G. Jordans zal de tentoon stelling op 2 maart openen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2