Franse voorjaarsmode is een potpourri van mogelijkheden
missen
Zonnebrillen uit
Geen vaste
maar
Saint Laurent:
Jean Patou:
Nina Ricci:
eanne Lanvin:
van
K.L.M. stichtten een motel
Kies een passend
montuur
zemen
zonder
zorgen
SPAANS EN SCHOTS
EIGEN STIJL
SWINGENDE STIJL
MEXICAANSE FIËSTA
MEER BOETIEK
TIJDELIJK
met gratis wafeldoekje
PARIJS De Franse voorjaarsmode
is een potpourri van mogelijkheden. De
roklengte wisselt van uiterste mini tot
op de kuit a la 1930. Men bTengt hippe
psychedelische kleren naast sinistere
gangstervermommingen. Ook zoete ro
mantiek met veel kant en ruches naast
een keiharde, mathematische astronau
tenstijl. Er is Spaanse zwierigheid en
Mexicaanse kleurigheid naast Indische
striktheid. En provocerend hier en
daar net te bloot naast onbevangen
bijna naakt als een natuuriijke van
zelfsprekendheid.
Het enige dat bij dit vele volslagen
ontbreekt is een direct aansprekende
stijl. Tot het aangeven van bepaalde
richtlijnen, waarachter een ontwerper
met heel zijn persoonlijkheid staat,
komt men ditmaal in de modehuizen
nergens. De nieuwe Parijse collecties
missen daardoor overtuigingskracht.
Men lijkt ditmaal in Parijs door het
dalen van de verkopen, vooral naar
Amerika, in paniek zo op verkoopbaar
heid uit, dat men alles" probeert. Zelfs
in de beste collecties, zoals van Yves
Saint Laurent, Patou, Ricci en Lanvin,
komen vele stijlen naast elkaar voor.
En dat met onderling enorme verschil
len, die in geen enkel verband tot el
kaar staan.
De terugkeer van de ceintuur is prak
tisch het enige punt van overeenkomst
in de modehuizen. Ook is er een uitge
sproken voorkeur voor gerende, klok
kende of geplooide rokken. Door middel
van vele suggesties laat men verder
echter de keuze aan het publiek over.
Wat Parijs aangaat, kunnen we het ko
mende half jaar met onze kleren daar
om alle kanten uit.
Yves Saint Laurent. Patou. Nina Ric
ci, Lanvin en Courrèges zullen vooral
invloed hebben op wat wij de komende
maanden gaan dragen. De belangrijk
heid van het huis Dior gaat sterk ach
teruit. Pierre Cardin staat eveneens
niet meer aan de top.
Courrèges is een hoofdstuk apart voor
de mode. De ontwerper blijft als enige
volstrekt zijn eigen stijl trouw. De mi
ni-rol komt van hem. Omdat ze bij de
ze tijd passen, blijft hij in korte rokken
voor nu en de toekomst geloven.
Zijn modellen zijn jong op een gezon
de, open manier. Bij hem is er niets te
merken van de psychedelische LSD-
sfeer en gangsterverering, die anderen
bij de tienermode betrekken.
Courrèges voltooit de emancipatie
van de vrouw in haar uiterlijk. Zijn ont
werpen zijn niet op effect berekend,
maar puur van lijn, fris van kleur, blij
van opzet, passend bij het goede in de
jeugd. Een collectie van hem doet in
zijn onbevangenheid in een betere we
reld geloven, juist vanuit onze jeugd(
die om gewin tegenwoordig teveel met
decadentie en geweld wordt geconfron
teerd.'
ADVERTENTIE
Met torero-pakken en flamenco-jur
ken geeft Laurent de nieuwe lentemo
de een Spaans aanzien. Bij de torero-
pakken worden op nauwe korte broeken
of sluike rokken bolero's gedragen. De
romantische flamenco-jurken herinne
ren aan de kleding van Spaanse danse
ressen. Brede stroken golven daarbij
langs de armsgaten en de rokzomen.
Bij dat Spaans blijft het echter niet
in zijn collectie. Er is ook een Schotse
invloed, sprekend uit geruite jurken
met plooirokken, aangevuld door getail
leerde Schotse jasjes. Indisch van stijl
zijn de lange, strikte tunieken, die op
zij met koperen knoopjes sluitenv
Heel brede ceintuurs als een corselet,
met veters door gaten met koperen rin
getjes gesloten, laat Laurent op pakjes
en mantels dragen. Voor veel bloot
schrikt hij evenmin terug. Bij keurige
mantelpakjes horen doorschijnende
bloezes, waarbij het uitzicht op het bo
venlichaam niet eens meer door een
beha wordt belemmerd. Onder sluier-
dunne avondjurken verhindert alleen 'n
klein bijpassend broekje het doorzicht
recht op de huid.
„Rozane", een tailleur
van zalmkleurige wol uit
de collectie van Pierre
Balmain. De rok is op
knielengte gehouden, het
jasje met vier zakken is
kort. Sjaal en hoedje in
harmoniërende kleuren.
Van Christian Dor is het
ontwerp „10": een tail
leur in Schotse ruit
(rood, blauw, beige). Het
klassieke jasje, gedragen
over een marineblauwe
shantung bloes met ho
ge kol, heeft een halve
ceintuur. De rok, bijna
tot de knie, heeft diepe
plooien.
„Piccadilly", een wollen
tailleur met een wit en
marineblauw ruitjespa
troon uit de collectie van
Jacques Heim. Het hesje
is van witte katoen met
een marineblauw werkje.
Een wit bolhoedje met
een- eveneens marine
blauwe band completeert
dit toilet.
„Veronique" heet deze
lange avondjapon van
diep blauwe zijde. Het is
een ontwerp van Pierre
Balmain. De taille is
hooggeplaatst. De pof
mouwen zijn van Valen-
cienneskant. Het lijfje
heeft een hoge boothals.
Bij Patou voelt men nog weinig voor
langere rokken. Men ziet er voor de
lente meer in een zwierige swingende
stijl. Aan de tijd yan de charleston her-,
inneren de jurken met een lang, sluik
lijf en een wijde rok.
De mantels zijn bij Patou een soort
ulster met opstaande kraag of ranke
redingotes met smalle ceintuurs. Als
hoofdbedekkingen horen bij deze jonge
mode „badmutsen" van stro, hoofddoek
jes, Bonnie baretjes of herenhoeden
met slappe, brede rand.
Een creatie van Jeanne
Lanvin: een avondjapon
van ziberline in abri-
kooskleur. Opvallend
zijn de volants. De cein
tuur van deze japon
(„Cendrillon" geheten)
bevindt zich juist boven
de taille.
Bij Nina Ricci is de lentemode een
bonte „fiesta" van Mexicaanse kleuren.
Dit met als rustige tegenstelling kle
ding die op het matrozen-uniform is ge
ïnspireerd. Op mantelpakjes met lange
jasjes worden wijde capes gedragen.
De jurken met wijde mini klokrokken
in Mexicaanse kleuren worden aange
vuld door bonte can-can onderjurken.
De cocktailjurken zijn met palletten ge
borduurd in kleurige Mexicaanse stre
pen.
Een grappig cocktail
jurkje van zijden crêpe
in bruin, wit en groen.
Een ontwerp van Pierre
Cardin. De diepe plooi
en van „992", zoals het
jurkje is „gedoopt",
waaieren van de heup
uit tot even boven de
knie.
ADVERTENTIE
Een middagjurk uit de collectie van
Christian Dior, „62". De jurk is van
groene georgette, bedrukt in wit,
zwart en oranje. Het decolleté is zeer
groot; de mouwen heel wijd. De
hoed, met enorme rand, heeft als
versiering een band van dezelfde stof
als de jurk.
Meer boetiek dan couture is ook de
collectie van Jeanne Lanvin. Zelfs de
roklengte wisselt herhaaldelijk van mi
ni tot op de kuit. Aan 1930 herinneren
de pakjes met lange, rechte jasjes; de
korte jurken met een gesmockt pasje
ALKMAAR Pursers én hofmeesters van de KLM hebben b|J Alkmaar een mo
tel gebouwd. Het heeft honderd bedden ln veertig logeer-eenheden, die alle cen
trale verwarming, telefoon, bad en toilet hebben. De basis hiervoor werd jaren
geleden gelegd toen de pursers Gijsbert van Gilst (39) en Wlm Wegerif de PeHa
Recreatiebedrijven N.V. oprichtten.
„Ida" is de naam van
deze montuurloze zonne
bril (een creatie uit Pa
rijs), die door de Amster
damse monturen-ontwer-
werper en -importeur
Jan Oostman op de Ne
derlandse markt wordt
gebracht.
„Maxime", zo heeft de
Franse ontwerper deze
grappige zonnebril ge
noemd. Ook deze bril
(prijs 39,50) wordt in
Nederland uitgebracht.
ADVERTENTIE