Franse voorjaarsmode is een potpourri van mogelijkheden missen Zonnebrillen uit Geen vaste maar Saint Laurent: Jean Patou: Nina Ricci: eanne Lanvin: van K.L.M. stichtten een motel Kies een passend montuur zemen zonder zorgen SPAANS EN SCHOTS EIGEN STIJL SWINGENDE STIJL MEXICAANSE FIËSTA MEER BOETIEK TIJDELIJK met gratis wafeldoekje PARIJS De Franse voorjaarsmode is een potpourri van mogelijkheden. De roklengte wisselt van uiterste mini tot op de kuit a la 1930. Men bTengt hippe psychedelische kleren naast sinistere gangstervermommingen. Ook zoete ro mantiek met veel kant en ruches naast een keiharde, mathematische astronau tenstijl. Er is Spaanse zwierigheid en Mexicaanse kleurigheid naast Indische striktheid. En provocerend hier en daar net te bloot naast onbevangen bijna naakt als een natuuriijke van zelfsprekendheid. Het enige dat bij dit vele volslagen ontbreekt is een direct aansprekende stijl. Tot het aangeven van bepaalde richtlijnen, waarachter een ontwerper met heel zijn persoonlijkheid staat, komt men ditmaal in de modehuizen nergens. De nieuwe Parijse collecties missen daardoor overtuigingskracht. Men lijkt ditmaal in Parijs door het dalen van de verkopen, vooral naar Amerika, in paniek zo op verkoopbaar heid uit, dat men alles" probeert. Zelfs in de beste collecties, zoals van Yves Saint Laurent, Patou, Ricci en Lanvin, komen vele stijlen naast elkaar voor. En dat met onderling enorme verschil len, die in geen enkel verband tot el kaar staan. De terugkeer van de ceintuur is prak tisch het enige punt van overeenkomst in de modehuizen. Ook is er een uitge sproken voorkeur voor gerende, klok kende of geplooide rokken. Door middel van vele suggesties laat men verder echter de keuze aan het publiek over. Wat Parijs aangaat, kunnen we het ko mende half jaar met onze kleren daar om alle kanten uit. Yves Saint Laurent. Patou. Nina Ric ci, Lanvin en Courrèges zullen vooral invloed hebben op wat wij de komende maanden gaan dragen. De belangrijk heid van het huis Dior gaat sterk ach teruit. Pierre Cardin staat eveneens niet meer aan de top. Courrèges is een hoofdstuk apart voor de mode. De ontwerper blijft als enige volstrekt zijn eigen stijl trouw. De mi ni-rol komt van hem. Omdat ze bij de ze tijd passen, blijft hij in korte rokken voor nu en de toekomst geloven. Zijn modellen zijn jong op een gezon de, open manier. Bij hem is er niets te merken van de psychedelische LSD- sfeer en gangsterverering, die anderen bij de tienermode betrekken. Courrèges voltooit de emancipatie van de vrouw in haar uiterlijk. Zijn ont werpen zijn niet op effect berekend, maar puur van lijn, fris van kleur, blij van opzet, passend bij het goede in de jeugd. Een collectie van hem doet in zijn onbevangenheid in een betere we reld geloven, juist vanuit onze jeugd( die om gewin tegenwoordig teveel met decadentie en geweld wordt geconfron teerd.' ADVERTENTIE Met torero-pakken en flamenco-jur ken geeft Laurent de nieuwe lentemo de een Spaans aanzien. Bij de torero- pakken worden op nauwe korte broeken of sluike rokken bolero's gedragen. De romantische flamenco-jurken herinne ren aan de kleding van Spaanse danse ressen. Brede stroken golven daarbij langs de armsgaten en de rokzomen. Bij dat Spaans blijft het echter niet in zijn collectie. Er is ook een Schotse invloed, sprekend uit geruite jurken met plooirokken, aangevuld door getail leerde Schotse jasjes. Indisch van stijl zijn de lange, strikte tunieken, die op zij met koperen knoopjes sluitenv Heel brede ceintuurs als een corselet, met veters door gaten met koperen rin getjes gesloten, laat Laurent op pakjes en mantels dragen. Voor veel bloot schrikt hij evenmin terug. Bij keurige mantelpakjes horen doorschijnende bloezes, waarbij het uitzicht op het bo venlichaam niet eens meer door een beha wordt belemmerd. Onder sluier- dunne avondjurken verhindert alleen 'n klein bijpassend broekje het doorzicht recht op de huid. „Rozane", een tailleur van zalmkleurige wol uit de collectie van Pierre Balmain. De rok is op knielengte gehouden, het jasje met vier zakken is kort. Sjaal en hoedje in harmoniërende kleuren. Van Christian Dor is het ontwerp „10": een tail leur in Schotse ruit (rood, blauw, beige). Het klassieke jasje, gedragen over een marineblauwe shantung bloes met ho ge kol, heeft een halve ceintuur. De rok, bijna tot de knie, heeft diepe plooien. „Piccadilly", een wollen tailleur met een wit en marineblauw ruitjespa troon uit de collectie van Jacques Heim. Het hesje is van witte katoen met een marineblauw werkje. Een wit bolhoedje met een- eveneens marine blauwe band completeert dit toilet. „Veronique" heet deze lange avondjapon van diep blauwe zijde. Het is een ontwerp van Pierre Balmain. De taille is hooggeplaatst. De pof mouwen zijn van Valen- cienneskant. Het lijfje heeft een hoge boothals. Bij Patou voelt men nog weinig voor langere rokken. Men ziet er voor de lente meer in een zwierige swingende stijl. Aan de tijd yan de charleston her-, inneren de jurken met een lang, sluik lijf en een wijde rok. De mantels zijn bij Patou een soort ulster met opstaande kraag of ranke redingotes met smalle ceintuurs. Als hoofdbedekkingen horen bij deze jonge mode „badmutsen" van stro, hoofddoek jes, Bonnie baretjes of herenhoeden met slappe, brede rand. Een creatie van Jeanne Lanvin: een avondjapon van ziberline in abri- kooskleur. Opvallend zijn de volants. De cein tuur van deze japon („Cendrillon" geheten) bevindt zich juist boven de taille. Bij Nina Ricci is de lentemode een bonte „fiesta" van Mexicaanse kleuren. Dit met als rustige tegenstelling kle ding die op het matrozen-uniform is ge ïnspireerd. Op mantelpakjes met lange jasjes worden wijde capes gedragen. De jurken met wijde mini klokrokken in Mexicaanse kleuren worden aange vuld door bonte can-can onderjurken. De cocktailjurken zijn met palletten ge borduurd in kleurige Mexicaanse stre pen. Een grappig cocktail jurkje van zijden crêpe in bruin, wit en groen. Een ontwerp van Pierre Cardin. De diepe plooi en van „992", zoals het jurkje is „gedoopt", waaieren van de heup uit tot even boven de knie. ADVERTENTIE Een middagjurk uit de collectie van Christian Dior, „62". De jurk is van groene georgette, bedrukt in wit, zwart en oranje. Het decolleté is zeer groot; de mouwen heel wijd. De hoed, met enorme rand, heeft als versiering een band van dezelfde stof als de jurk. Meer boetiek dan couture is ook de collectie van Jeanne Lanvin. Zelfs de roklengte wisselt herhaaldelijk van mi ni tot op de kuit. Aan 1930 herinneren de pakjes met lange, rechte jasjes; de korte jurken met een gesmockt pasje ALKMAAR Pursers én hofmeesters van de KLM hebben b|J Alkmaar een mo tel gebouwd. Het heeft honderd bedden ln veertig logeer-eenheden, die alle cen trale verwarming, telefoon, bad en toilet hebben. De basis hiervoor werd jaren geleden gelegd toen de pursers Gijsbert van Gilst (39) en Wlm Wegerif de PeHa Recreatiebedrijven N.V. oprichtten. „Ida" is de naam van deze montuurloze zonne bril (een creatie uit Pa rijs), die door de Amster damse monturen-ontwer- werper en -importeur Jan Oostman op de Ne derlandse markt wordt gebracht. „Maxime", zo heeft de Franse ontwerper deze grappige zonnebril ge noemd. Ook deze bril (prijs 39,50) wordt in Nederland uitgebracht. ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11