WAT WIJ GELOVEN
Discussie-interviews met vooraanstaande
figuren uit het kerkelijk leven
a
Een bezoek aan de bekende Goodwill-organisatrice
bij het Leger des Heils, majoor A. M. Bosshardt, te
Amsterdam, is een belevenis op zichzelf. Wij troffen
haar aan in het goodwill-centrum O.Z. Voorburgwal
14, te Amsterdam-C. Het werd een gesprek vol dyna
miek, de majoor weet op dogmatisch terrein wel het
een en ander te vertellen. Haar instelling is uiteraard
praktisch gericht. In de praktijk ligt haar werk en haar
daad.
Alida Margaret ha werd geboren op 8 juni 1913. Een
zondagskind. Ze is in feite een gevoelsmens, maar
toch kordaat en zakelijk. Ze weet wat ze wil en deelt
automatisch de lakens uit. In haar werk legt ze haar
hele ziel en ze voelt zich volledig door God geroepen,
al houdt ze er niet direct een roepingstheorie op na.
Hoe ons gesprek verliep, treft U onderstaand aan,
waarbij we gaarne opmerken dat voor een goede for
mulering soms gebruik werd gemaakt van de biografie
over Majoor A. M. Bosshardt, door Lea Wijnberg.
Majoor A. M. Bosshardt zwaait de scepter in het fraaie gebouw
dat op de foto links is afgebeel± het goodwill-centrum van het
Leger des Heils in Amsterdam.
MAJOOR, WAREN UW OUDERS OOK GODSDIENSTIG?
Oorspronkelijk waren mijn ouders niet meelevend Hervormd.
Toen ik een jaar of dertien was, werd mijn vader bewust katho
liek. Van de weeromstuit werd mijn moeder toen meelevend
Hervormd. Ik ging soms naar de katholieke, soms naar de Her
vormde kerk.
WANNEER VOND UW BEKERING PLAATS?...
Dat was omstreeks 1930. Een kennis vroeg mij een keer
mee te gaan naar het Leger. Ik deed het en het werd een
onherroepelijke gang. Ik ging regelmatig en knielde tenslotte
neer aan de zondaarsbank.
WAT IS EIGENLIJK DE ZONDAARSBANK, VOLGENS U?...
Het is een uiterlijk teken van een innerlijk besluit. De be
kering is een proces. Een volgroeiing, zodat je op een bepaald
moment ja zegt. Dat deed ik toen aan de zondaarsbank.
BESEFTE U GELIJK WAT DAT INHIELD?...
Als je een jaar of achttien bent, kun je onmogelijk besef
fen hoe groot dit geschenk is en hoe hoog de prijs is die men
blindelings neertelt voor de nieuwe toekomst. Toch gaf ik
gelijk mijn hele hart aan God. Ik voelde dat God een bedoe
ling met mijn leven had.
BEGON U GELIJK TE WERKEN BIJ HET LEGER?...
O ja. Ik ging kleren en levensmiddelen ophalen en deed dat
per bakfiets, wat bij sommigen wel wat opzien baarde. Op een
keer, na een collecte in Bilthoven, vertelde mij een dame dat ze
thuis een nette kinderwagen had met wat babykleertjes. Die
mocht het Leger wel hebben. Ik nam gelijk de kinderwagen aan
mijn fiets op sleeptouw en laveerde ze door de deftige Biltho-
vense lanen.
WAT IS EIGENLIJK BEKERING?...
Het is een zich bewust omwenden naar God. Bekering heeft
een voorgeschiedenis en ook een gevolg. Ik wilde het volledig.
Ik hoorde geen bijzondere stem of zoiets, maar ik wist wel ze
ker dat het van God kwam.
WANNEER WERD U HEILSOLDAAT?...
In juni 1932 werd ik ingelijfd in het korps Utrecht. Briga
dier van Amerongen werd mijn bevelvoerend officier. Tijdens de
plechtige inzegening moest ik o.a. het volgende beloven: „Aan
gezien ik met mijn ganse hart het Heil, mij door Gods tedere
genade aangeboden, aangenomen heb, verklaar ik hier en nu
openlijk, dat God de Vader mijn Koning, God de Zoon, Jezus
Christus, mijn Heiland, en God de Heilige Geest mijn Gids,
Trooster en Kracht is, en dat ik met Zijn hulp deze Drieënige
God voor tijd en eeuwigheid liefhebben, dienen, aanbidden en
gehoorzamen zal"
ZIT HIER DE CELIBAATSGEDACHTE IN VERWERKT?...
Nee, beslist niet. Bij het Leger mag ieder trouwen. Een
officier moet echter wel met een officier trouwen. Is het anders,
dan moeten beiden of officier of soldaat worden.
u Werd later officier, voelde u zich daartoe
GEROEPEN?...
Roeping wordt meestal beschouwd als iets zwaars, maar ik
heb dat niet zo ervaren. Ik dacht roeping of geen roeping, ik
wil naar de Kweekschool, het is Gods bedoeling met mijn le
ven.
VOND U HET FIJN OP DE KWEEK?
Ik vond het fijn daar in de tuin van dat mooie gebouw
in Amstelveen in de zon te zitten, of de post weg te brengen.
Maar leren vond ik naar! De gedachte dat ik het deed voor
de Heer, verzoende me er mee. Officier worden is weer een
stap verder dan heilsoldaat. De heilsoldaat blijft zijn burgerbe-
roep uitoefenen, de officier geeft zich geheel en al in de Le
gerdienst. De officier houdt in beginsel niets voor zichzelf, hij
investeert al zijn gaven en tijd in zijn heilswerk.
HANTEERT U DE UITDRUKKING: ZALIGMAKEND GE
LOOF? OF KOMEN VOLGENS U ALLE „GELOVIGEN" IN
DE HEMEL?...
Genoemde term gebruiken wij niet. Wij gaan er van uit
dat men gelooft of niet gelooft. Iemand die in Gods genade
gelooft, is bekeerd. Een onbekeerde gelooft niet en bereikt dus
ook de hemel niet, als hij zo blijft.
WAT IS EIGENLIJK GELOVEN IN GODS GENADE?...
Wij mogen geloven dat de Heer Jezus Christus door zijn
lijden en dood verzoening bewerkt heeft voor de gehele we
reld en elk die wil, gered kan worden, door de eenvoudige
daad van aanvaarding.
GAAT DAT ALLEMAAL ZO MAAR?...
Eng is de poort en smal is de weg die tot het leven
leidt. Als wij de verzoening willen aanvaarden moeten wij ons
bekeren. Dat is zich afkeren van de zonde en het eigenbelang
en zich toekeren tot God om Zijn wil te aanvaarden. Beke
ring is een totale her-oriëntatie van onze persoonlijkheid. Het is
een verandering van geest en hart.
KAN EEN MENS ZICH ZELF BEKEREN?...
Het grote probleem van de bekering ligt in de eenvoud er
van. Bekering is een belijdenis van persoonlijke onmacht, dat
wij niets kunnen doen om onze redding te verdienen. Zelfs het
initiatief tot onze bekering berust bij God. Paulus zegt: Beseft
gij niet dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt
Tóch komt het bevel tot ons: Gelooft het Evangelie!...
ER ZIT DUS HEEL WAT AAN VAST?..
Wij geloven dat bekering tot God, geloof in de Here Jezus
Christus, en wedergeboorte door de Heilige Geest, noodzakelijk
zijn tot ons behoud.
WAT IS EIGENLIJK WEDERGEBOORTE?...
Wedergeboorte door de Heilige Geest is een wonder van
Gods genade, dat wel kan worden ervaren, maar slechts onvol
komen kan worden verklaard. Deze nieuwe geboorte vindt plaats
wanneer de Heilige Geest iemand in staat stelt, te geloven in
Jezus Christus. Wedergeboorte omvat daarom: het geheel van
Gods genadig handelen door in ons berouw op te wekken, ge
loof tot stand te brengen en onze zonden te vergeven, want als
een mens zijn leven openstelt voor God, ontvangt hij door de
kracht van de Heilige Geest een nieuw leven.
PREEKT U OOK WEL EENS OVER DE WIJZE EN DE
DWAZE MAAGDEN?...
Ja, natuurlijk! Wij zeggen uitdrukkelijk dat de bekeerden
deel zullen hebben aan het heil van God. Maar als iemand
zegt, dat hij bekeerd is, neem ik dat aan. Ik kan niet over
het hart oordelen.
HET LEGER GELOOFT DUS IN HEMEL EN HEL? TE
GENWOORDIG WEER EEN ACTUELE ZAAK IN HET GODS
DIENSTIG BELIJDEN.
Wij geloven in de onsterfelijkheid van de ziel, in de we-
deropstandig van het lichaam, in het algemeen oordeel van het
einde van de wereld, de eeuwige gelukzaligheid van de recht
vaardigen en de eindeloze straf van de goddelozen.
IS DEZE OPVATTING DOOR DE MODERNE MENS NIET
ACHTERHAALD?...
We leven in een tijd, waarin de gedachte van een letter
lijke opvatting van de hel uit het denken van velen is ver
dwenen omdat de Joodse opvatting over de hel (Gehenna) be
trekking had op een wereld aan deze zijde van het graf, omdat
in de vlakte van Ge-hinnom (later Gehenna) kindoffers werden
gebracht aan de God Moloch. Deze plaats werd later de vuil
stortplaats van de stad, waar afval werd verbrand en daarom
een geschikt symbool van straf. Dit symbool wil niet zeggen dat
de EEUWIGE STRAF nu ook maar symbolisch is. De Schrift
leert duidelijk: Hoe zullen wij ontkomen, indien wij op zo'n gro
te zaligheid geen acht slaan?
U GELOOFT DUS OOK CONCREET IN DE WEDERKOMST
VAN CHRISTUS?...
Jazeker, dat staat toch duidelijk in de bijbel. Jezus leert
immers dat er een universele opstanding zal komen, wanneer
alle volken vergaderd zullen worden voor de Zoon des mensen,
waarbij onderscheid gemaakt zal worden in de vorm van loon
en straf. Voor de christen wacht dus na dit leven en na de
oordeelsdag het eeuwige koninkrijk van God. Een burger te zijn
van dat koninkrijk en in te gaan in de volheid van het eeuwige
leven, zal het geluk zijn van de rechtvaardigen.
WAT VINDT U DE KERNINHOUD VAN DE BIJBEL?...
Dat we daardoor weten dat God er is, dat Jezus gekomen
is tot vergeving der zonden, opgestaan is en bij de Vader op
de troon zit
U NOEMDE HET WOORD VERGEVING. HOE KWAM DE
VERGEVING TOT STAND?...
Wij moeten bedenken dat wij de volle-eeuwige straf voor
onze zonden ontvangen zouden hebben als Golgotha er niet ge
weest was. Jezus kwam naar deze wereld, hij leefde en stierf
opdat wij in Hem eenmaal voor God zouden kunnen staan als
zondaars, gered door genade. De genade van de Vader en de
Zoon.
SPREEKT U VEEL OVER DE STRAF OP DE ZONDEN?...
We moeten bedenken dat God het meest naar waarheid
gezien moet worden als Vader. God heeft behagen in barmhartig
heid, niet in straf. Hij wil verzoenen en niet veroordelen. En
is het tenslotte ook niet zo, datt verzoening eerder bereikt wordt
door vergeving van de schuldige zondaar dan door het dreige
ment van tenuitvoerlegging van straf?
GELOOFT HET LEGER IN DE DRIEëENHEID?...
Wij geloven dat er drie Personen in de Godheid zijn: De
Vader, de Zoon, en de Heilige Geest. Ongedeeld in wezen en
gelijk in macht en heerlijkheid.
MAAR JEZUS WAS TOCH EEN NORMAAL MENS?...
Wij geloven, dat in de persoon van Jezus Christus de godde
lijke en menselijke naturen verenigd zijn, zodat Hij tegelijk
waarachtig God en waarachtig mens is. Dit is wat we zouden
kunnen noemen ons geloofs-minimummet minder kunnen we
niet oe; maar ofschoon we er geen aanspraak op maken het
hoe van deze zaak te kunnen beantwoorden, kunnen we het
toch onderschrijven als een goddelijk geopenbaard feit.
TOCH ZIJN ER TEGENWOORDIG HEEL WAT THEOLOGEN
DIE DE GODHEID VAN CHRISTUS IN TWIJFEL TREKKEN
Het is nauwelijks mogelijk, dat iemand de evangeliën den
kend door zou kunnen lezen, en dan genoegen nemen met te
zeggen dat Jezus een mens was, een goed mens, de beste die
ooit heeft geleefd, maar toch alleen maar een mens. Want Je
zus maakte aanspraken, die, tenzij zij waar zijn, het hele chris
telijk geloof verdacht maken. Of zijn aanspraken zijn waar, óf
Hij was een bedrieger. En stellig zou God een bedrieger niet
hebben opgewekt uit de doden. De opstanding van Jezus Chris
tus is Gods onweersprekelijk getuigenis voor de waarachtigheid
van Zijn aanspraken.
HEEFT EEN MENS EEN WIL TOT HET GOEDE?...
Dat heeft God in de schepping er in gelegd, maar de mens
kan een speelbal van het verkeerde worden.
HEEFT DE MENS DOOR DE VAL IN ADAM DIE GOEDE
WIL NIET VERLOREN?...
Nee, dat geloof ik niet Tenminste niet in zijn geheel!
GELOOFT U DE VAL IN ADAM?...
Ik geloof de bijbel onvoorwaardelijk, maar om deze din
gen maak ik me niet zo druk. Onze leerstelling zegt dit: Wij
geloven, dat onze eerste ouders geschapen zijn in een staat
van onschuld, maar dat zij door hun ongehoorzaamheid hun
reinheid en geluk verloren hebben en dat door hun val alle
mensen zondaars geworden zijn, geheel en al verdorven en als
zodanig rechtmatig aan Gods toom blootgesteld.
WAT BETEKENT DIT EIGENLIJK?...
Het betekent, dat iedereen, van zijn geboorte af en in al
le opzichten (lichaam, ziel en geest) is besmet door de zonde;
volmaaktheid (zoals God bedoelde) is van de aanvang af on
mogelijk voor ons, omdat wij, als leden van het gevallen men
selijk geslacht, geboren „zondaars" zijn. Wij zijn onvolmaakt
geboren, zondig, met de neiging om de zonde te kiezen, d.L lie
a
ver onze eigen weg te kiezen dan Gods weg.
WE KUNNEN ER DUS WEINIG MEER AAN DOEN?...
De leerstelling van de „erfzonde" mag ons besef van per
soonlijke verantwoordelijkheid voor onze zondige keuze niet ver
minderen, want men dient te bedenken, dat God ons niet aan
ons lot heeft overgelaten, maar dat hij door zijn verlossingswerk
in Christus Jezus bedoelt de mens in de vrijheid te stellen om
het beste te kunnen onderscheiden en te kiezen.
IS GELOVEN EEN PRESTATIE?...
Nee, het is genade. De Geest van God is uitgestort op al
le vlees. De één opent rijn hart voor het geloof, de ander riet
het niet, gaat er aan voorbij.
IS DE UITDRUKKING: EENS GERED, ALTIJD GERED
JUIST?...
Het is niet het geloof van de Heilsoldaat en het is ook
niet schriftuurlijk. De mogelijkheid van afval blijft altijd bestaan
en dan geldt de waarschuwing tot degene die al te optimistisch is
nog altijd: die meent te staan, riet toe dat hij niet valle. De
ervaring van redden is iets dat men dagelijks moet ontwikke
len onderzoeken en najagen, zoals Paulus het uitdrukte: Niet
dat ik reeds volmaakt ben, maar ik jaag er na. Wij geloven dat
voortdurend gehoorzaam geloof in Christus nodig is om gered
te blijven.
WAAROM HONOREERT HET LEGER DES HEILS NIET DE
SACRAMENTEN ALS DOOP EN AVONDMAAL?—
Van oorsprong is het Leger des Heils geen kerkgenoot
schap. Tegenwoordig is het dat wel in de zin van de wet. Wij
hebben in het Leger des Heils onze eigen sacramenten. Denk
aan de symboliek en het getuigenis naar buiten van een inner
lijke geestelijke beleving: de toewijding van lichaam en geest
dde er aan ten grondslag liggen. De inzegening van een heilsol
daat, de opdrachtsdienst; de huwelijkssluiting; enz. Op beslis
sende punten langs de weg van ons christelijk leven markeren
wij ons geloof en onze toewijding door een uiterlijke vormge
ving.
DIT IS MOOI E NZEKER BELANGRIJK, MAAR WAAROM
NU JUIST DEZE „SACRAMENTEN EN NIET DIE WELKE
HET GETUIGENIS IN ZICH DRAGEN VAN EEUWENOUDE
KERKELIJKE VORMEN EN EREDIENST? JEZUS ZEGT
TOCH DUIDELIJK TEN AANZIEN VAN HET HEILIG AVOND
MAAL: DOE DIT TOT MIJN GEDACHTENIS. TOTDAT IK
KOM?...
Het sacrament van het „Heilig Avondmaal" is, ofschoon
het een daad van gedenken en voor de ernstig nadenkende ge
lovige een middel tot hooggestemde (en misschien mystieke) ge
meenschap met zijn Heer en met zijn medegelovigen kan zijn,
geen voorwaarde tot zaligheid. Het wordt in de Schrift niet als
noodzakelijk tot het behoud verkondigd, en het ligt er ook niet
in opgesloten. Immers het geloof is in de Heilige Schrift pri
mair!
MAAR HET GEBRUIK VAN HET HEILIG AVONDMAAL
DIENT TOCH TOT VERSTERKING VAN HET GELOOF. DIT
MIST MEN BIJ HET LEGER DAN TOCH MAAR...
Het sacrament van het Heilig Avondmaal kan voor velen
een wijdingsvolle, verheffende, heilige en zelfs fascinerende aan
gelegenheid rijn, levend door de merkbare tegenwoordigheid
van Christus, daar waar het op geestelijke wijze wordt ver
staan en ontvangen. Maar de kracht is niet gelegen in de
plechtigheid zelf, maar in de geestelijke gemeenschap, waarvan
zij getuigenis afleggen. Een de heilsoldaat getuigt dat hij zonder
dit gebruik God in Christus ontmoet in een heilige gemeenschap
door de inwoning van de Heilige Geest. Het geheiligde leven is
stellig het leven in deze gemeenschap.
WAT ZIJN DAN DE FEITELIJKE PROBLEMEN, DIE ER
TOE GELEID HEBBEN DAT DIT SACRAMENT NIET
WORDT ONDERHOUDEN BIJ HET LEGER?...
In de eerste plaats noemen wij wat generaal Bramwell
Booth hiervan zei: „Het was ondenkbaar dat wij alcoholhouden
de dranken zouden gebruiken. Vele van onze mensen, vrouwen
zowel als mannen, waren geredde dronkaards". Het gevaar is
duidelijk! Een ander punt was de mogelijke controverse over de
geldigheid van een vervangingsmiddel voor wijn; verder de
vraag: wie het avondmaal zou bedienen en wanneer. Het pro
bleem werd eerst ten dele opgelost door de leden toe te staan
van tijd tot tijd naar de kerk te gaan, maar dit bleek in vele op
zichten onpraktisch te zijn. Het scheen meer gewicht toe te ken
nen aan de plechtigheid als zodanig dan aan een sacrament
waardoor geestelijke genade tot de mens kwam.
HET LEGER VOELT HET DUS NIET ALS EEN AFWIJZING
VAN EEN GEBOD VAN JEZUS, DIT SACRAMENT NIET TE
ONDERHOUDEN?
Wij zouden de geschiedenis onrecht aan doen als wij niet
erkennen, dat vanaf de vroegste tijden de kerk dit sacrament
heeft onderhouden, toch geeft het woord van de Schrift ons goe
de grond om te geloven dat het feit, dat we de „Heilige Com
munie" niet onderhouden, niet betekent: afwijzing van de gebo
den des Heren. Waar nog bij komt dat wij elke zondagavond
een verlossingssamenkomst houden, en zondagsmorgens is er
voor in de zaal een heiligingstafel. Men kan daar, als men
daar behoefte toe gevoelt, neerknielen en daar IN DE GEEST
het sacrament gebruiken, zonder brood en wijn. Wij noemen
dat een heiligingsdienst. De uitdrukking: Doe dat tot Mijn ge
dachtenis vatten wij dan ook meer symbolisch op. Jezus zei
immers op diezelfde avond dat wij elkander de voeten moeten
wassen, dat wordt toch ook niet letterlijk opgevat? Niettemin
rijn wij ook geen bestrijders van het Avondmaal.
IS DIT HET LAATSTE WOORD HIEROVER?...
Wij dringen er bij onze soldaten op aan om bij elke maal
tijd die rij gebruiken, terwijl rij het brood breken, te denken aan
het verbroken lichaam van de heer, en als zij de beker drinken
aan zijn vergoten Bloed; en iedere keer als zij hun lichaam
wassen te bedenken dat de ziel alleen gereinigd kan worden
door het reinigend Bloed van Christus. Het leven moet voor de
heilsoldaat dus een levend sacrament rijn: „Mijn leven rij 't
gebroken brood Mijn liefde zij de wijn Die Jezus schonk,
zijn heil in nood Zijn bron in de woestijn Ja, dat 'k in dorst
en hongersnood De dis der hoop moog' zijn".
WE NOEMDEN OOK DE HEILIGE DOOP. JEZUS ZEGT
TOCH DUIDELIJK DAT ALLE VOLKEN TOT ZIJN DISCIPEL
GEMAAKT MOETEN WORDEN, OM DAARNA GEDOOPT TK
WORDEN...?
Zonder enige twijfel te willen wekken aangaande de geldig
heid van het kerkelijk sacrament van de doop, komt het ons
voor, dat de bijbelse grond voor het gebruik niet zodanig is, dat
wij als heilsoldaten het van wezenlijk belang moeten achten,
ons hierbij aan te sluiten.
U VINDT DE DOOP DUS NIET ESSENTIEEL?...
Indien de doop noodzakelijk was tot zaligheid, dan zou er
wel een uitdrukkelijk bevel toegegeven rijn in het Woord van
God. Maar de nadruk in het Nieuwe Testament valt niet op de
ceremonie, maar op bekering en geloof. „Bekeert u en gelooft
het Evangelie". Ook als Jezus de zeventig twee aan twee uit
zond, geeft hij hun geen bevel tot dopen. Steeds wijst Hij op een
doop van de Geest. De nieuwe geboorte, de doop van de Heilige
Geest, is een noodzakelijkheid! Er staat geschreven: Die niet
zal geloofd hebben, zal veroordeeld worden. Dat staat er niet
van de doop.
U DOET ER DUS NIETS AAN?...
Het Leger des Heils draagt de kinderen op aan God. Ook
in de kerk gelooft men niet, dat een kind van enige maanden
oud, verloren zal gaan. Daarom geloven wij dat het „doopbevel"
van Christus geestelijk verstaan moet worden. Niet dat wij de
waterdoop bestrijden, maar wij geloven niet in de noodzakelijk
heid ervan. Ik ken echter wel mensen die de doop toch waarde
vol vinden, en er een beetje mee ritten.
WAT DOET U IN ZULK EEN GEVAL?...
Eens waren er ouders die niet goed wisten of ze hun kind
moesten laten opdragen of laten dopen. Ik merkte dat ze voor
keur hadden voor de doop. Het leuke is dat ik toen hun kind ten
doop mocht houden, terwijl de dominee de doopplechtigheid
verrichtte.
HOE IS UW HOUDING TEGENOVER DE KERK?...
Gunstig. Ik sta er nooit afwijzend tegenover en ik ben W*
dat er momenteel een nieuw zoeken is ontstaan.
BENT U GESCHROKKEN VAN DE „GOD/IS/DOOD/THEO
RIE?..."
Integendeel! Ik was er blij mee...
WAT ZEGT U NU?
Ik meen het. Door deze theorie gaan de mensen zich afvra
gen of God misschien toch NIET dood is Ze gaan zich bezin
nen. Ze schrikken er meer van dan dat men zegt dat de melkboer
dood is, met alle respect overigens voor deze middenstander.
IETS ANDERS. VINDT U DAT EEN KIND KAN ZONDI
GEN?...
En of! Een kind weet best dat ze tegen moeder niet rot
wijf mag zeggen. Ze kunnen best verschil maken tussen goed en
kwaad. Temeer als ze een christelijke opvoeding ontvangen.
KUNT U ER EEN VOORBEELD VAN GEVEN?...
We hadden een bekeerd jongetje van een jaar of tien bij
ons muriekkoprs. Op een keer kreeg hij ruzie. Hij maakte zich
kwaad en ging op de vuist. Hij keek naar rijn soldatenbloesje^
een teken dat hij bij Christus behoorde en aarzelde even.
Toen trok hij resoluut het bloesje uit, stormde op z'n tegenpartij
af en zei: „Ik zal je eens goed afdekken!"... Hij begreep dat het
in het Leger-bloesje niet kon...
MAG EEN MENS EERZUCHTIG ZIJN?...
Gezonde eerzucht mag er zijn, mits het niet het wegtrap
pen van een ander is. Gezonde eerzucht is een stimulans om
iets positiefs te bereiken.
U MAG DUS NA EEN GESLAAGDE SAMENKOMST ZEG
GEN: NU HEB IK NOG EENS GOED GEPREEKT?...
Nee, dat mag bij het Leger des Heils niet. Dat zou juist
mijn eerzucht krenken.
HET LEGER DES HEILS LEERT DAT ALLE GELOVIGEN
HET VOORRECHT HEBBEN GEHEEL EN AL GEHEILIGD
TE KUNNEN WORDEN. U ZONDIGT DUS NIET MEER NA
UW BEKERING?...
Het geheiligde leven moet uitgeleefd worden in de wereld.
Ik geloof, dat je door het kindschap Gods steeds leert kiezen.
De Christelijke ethiek is niet alleen persoonlijk. Zoals Jezus en
Paulus aantoonden, betreft zij verhoudingen tot anderen. B.V.
tot de overheid, tot de buren, tot andere christenen, tussen he
ren en knechten, tussen man en vrouw en tussen ouders en kin
deren. Wij behoren onberispelijk te wandelen. Heiliging is ech
ter niet absolute volmaaktheid, want zelfs in het nobelste mense
leven wordt de Heilige Geest belemmerd en begrensd door de
zondige neigingen die zijn wil weerstaan. Onberispelijk wil zeg
gen dat we niet bewust de drang van de Geest die in ons woont,
weerstaan. De geheiligde mens is iemand die voortdurend door
de Heilige Geest, ernaar zal streven zichzelf te reinigen. Niet dat
we reeds volmaakt zijn, maar dat we er met al onze kracht
naar jagen!
DAT KOST DUS STRIJD?...
Door de oorlog heb ik nog steeds te kampen met een anti
pathie tegen de Duitsers. Ik weet dat het niet goed is. Onlangi
was ik zondags heel erg laat en reed snel naar de samenkomst.
Onderweg vroeg mij een Duitser de weg naar het Parkhotel.
Het kostte even strijd, toen bood ik hem aan vooruit te rijden
naar genoemd hotel. Dat was niet uit mijzelf. Dat was de le
vensverhouding van Christus in mij.
UW WERK OP DE ZEEDIJK EN DE WALLETJES, MOGEN
WE DAAR OOK VRAGEN OVER STELLEN?...
Met enige restrictie, zeer zeker.
LATEN WE DAAR DAN IN EEN VERVOLGARTIKEL OP
TERUGKOMEN: DE STOF ZAL BOEIEND GENOEG ZIJN,
MENEN WE?...
Uitermate boeiend zelfs! Het is echter geen romantiek
maar harde, en soms verblijdende werkelijkheid.. Gods Geest
werkt ook op de walletjes, is onze ervaring.
MAJOOR, WE WILLEN ERG GRAAG MEER VAN WETEN.
NU ALVAST BEDANKT VOOR UW BIJZONDER PRETTIGE
MEDEWERKING...
Copyright: Rik Valkenburg.